Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:06
rolfio schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Behalve kou speelt wind ook een flinke rol. Wellicht heb je dat niet meegenomen in je berekeningen. Vooral met tegenwind schiet het verbruik omhoog, dankzij de stroomlijn van een baksteen :|
Zou kunnen. Goede tip iig, heb nu dan ook maar wind richting en snelheid toegevoegd aan de triplog. Eens kijken of dat dan een meer consistent beeld oplevert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Voor Android is er ook een update uitgekomen.

[...]

Niet dat er iets nieuws in bijgekomen, dat zou gek zijn ;)
Volvo belooft er naar te kijken...... is al meer dan niets toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhBl4FGzNPwzFMKmBcyK3Q9tEmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2erAqA7GoqeC8DlrnYDFwmLY.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09
ron65 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 00:44:
[...]

Volvo belooft er naar te kijken...... is al meer dan niets toch?
[Afbeelding]
Da's gewoon een standaard reply op negatieve reviews, dat zie je zo...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is er toevallig al meer bekend over de MY26 updates? Volgens de dealer hier zou er eind maart meer bekend moeten zijn. Ik moet zelf eigenlijk rond begin februari bestellen (afhankelijk van levertijd) en ben vooral benieuwd of er rondom het infotainment hardware updates komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:27
Aghanim schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:46:
Is er toevallig al meer bekend over de MY25 updates? Volgens de dealer hier zou er eind maart meer bekend moeten zijn. Ik moet zelf eigenlijk rond begin februari bestellen (afhankelijk van levertijd) en ben vooral benieuwd of er rondom het infotainment hardware updates komen.
We zitten al sinds zomer 2024 in MY25. Volvo schakelt altijd rond de zomerperiode om naar het volgende MY.
MY26 productie zal dus rond juni dit jaar gaan beginnen.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Maar is het al zeker dan dat er weer een nieuw MY model komt? De XC40 bestaat ondertussen al behoorlijk lang, ik kan me voorstellen dat de rek er wel een keer uit is en men in de onderhoud modus schiet om zomaar te zeggen. En verder bezig gaat met de geheel nieuwe EX40 die neem ik aan ook op een EV platform gaat komen (dus geen irritante middentunnel).

Ik denk persoonlijk ook niet dat er nog meer uit deze auto gehaald kan worden zonder hele grote en dus dure aanpassingen. Het scherm bijv. zit verwerkt in het dashboard. De motoren zijn al aangepast en de wagen heeft van buiten al een relatief kleine faceover gehad. Het is en blijft een bakbeest dus meer range eruit persen lijkt me lastig en puur kwestie van minimale verbeteringen.

Ik zou het eerder logisch vinden als Volvo niet meer met een nieuw MYmodel komt voor de EX40/EC40.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zondag 26 januari 2025 @ 01:55:
[...]
Da's gewoon een standaard reply op negatieve reviews, dat zie je zo...
Uiteraard, maar het is al meer dan helemaal niets zeggen. Of er ook echt iets mee wordt gedaan valt behoorlijk te betwijfelen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:55
Juancho schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:45:
Maar is het al zeker dan dat er weer een nieuw MY model komt? De XC40 bestaat ondertussen al behoorlijk lang, ik kan me voorstellen dat de rek er wel een keer uit is en men in de onderhoud modus schiet om zomaar te zeggen. En verder bezig gaat met de geheel nieuwe EX40 die neem ik aan ook op een EV platform gaat komen (dus geen irritante middentunnel).

Ik denk persoonlijk ook niet dat er nog meer uit deze auto gehaald kan worden zonder hele grote en dus dure aanpassingen. Het scherm bijv. zit verwerkt in het dashboard. De motoren zijn al aangepast en de wagen heeft van buiten al een relatief kleine faceover gehad. Het is en blijft een bakbeest dus meer range eruit persen lijkt me lastig en puur kwestie van minimale verbeteringen.

Ik zou het eerder logisch vinden als Volvo niet meer met een nieuw MYmodel komt voor de EX40/EC40.
Zou als Volvo zelf nog wel proberen om te innoveren met 1 van hun succesvolste modellen (ICE) die al jaar 8 ingaat op november 2025 ingaat. De BEV variant zit al in jaar 5 nu.

Zit stiekem te dromen over een Zeekr 7X platform longrage/performance onder de EX40 met de hardware en veiligheidsopties van de EX90 in de EX40 2.0.

Maar zal helaas niet gebeuren. Dromen mag!

XC40 SM Plus MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:16

Er zijn geruchten dat PS2 in 2027 wordt vervangen, voorlopig noemt hij PS7. Dus wellicht een nieuw platform, waar meerdere Gheely produkten zullen op verderbouwen, zoals Zeekr, Lynk&Co en ook Volvo. Ook zal men eerst de S/V60 en XC60 vervangen, dus daarna pas komt de EX/EC40 aan de beurt, dus 2027 lijkt mij wel realistisch.

Er zullen dus wellicht MY26 en MY27 modellen aan bod komen en de nieuwe EX/EC40 zal dan MY28 worden.
De MY26 en MY27 zullen waarschijnlijk lichte verbeteringen krijgen zoals een snellere SOC, of een derde facelift met wat interieuraanpassingen zodat het EX90 scherm er zou in passen.

Eerlijk gezegd ziet de EX/EC40 nog niet verouderd uit, zeker de voorkant niet.. maar het interieur heeft een opfrissing nodig, wil Volvo nog 2 jaar meekunnen met de nieuwe modellen van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:35
JTHZZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Ik denk dat je de tijd om de dealer te contacten kunt besparen. Het staat zelfs beschreven in de handleiding:
[Afbeelding]
Er staat niet uitgelegd waar het door komt maar kan me voorstellen dat het naast lagere accuspanning door afkoeling er misschien ook iets van verwarming plaatsvindt, wat energie kost. Het verlies door afkoeling komt in principe bij opwarmen weer terug maar als er actief verwarmd wordt dan is dat gedeelte natuurlijk weg.
Dank! En ik had inderdaad een vergelijkbaar antwoord vanuit de dealer. Zelf gewoon nooit bij stilgestaan omdat hij thuis altijd direct aan de lader gaat. Nu ik het weet dus even rekening mee houden, kun je niet thuis opladen, dan bij koud weer dus nog even onderweg snel wat bijladen voordat je hem parkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Ophidian schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Niet lijkt, het is ingezoomd. Kijk maar naar het Google logo, die is ook stuk groter.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat was me idd opgevallen vlak na de update.
De kaart heeft een onaangenaam zoomlevel vind ik persoonlijk.
Ik hou van het overzicht die we vroeger hadden. Dat de kaart van google is weet ik, maar moet er dan zo een logo op staan?

Wat ik eigenlijk ook niet zo mooi vond, is dat de kaart niet mooi overgaat in het deel van de wijzers.
Bij polsestar is dat veel nicer gedaan volgens mij.

Hopelijk snel een update, en misschien eens een opfrissing samen met de nieuw UI later dit jaar.
Al zal dit wel verkeerde hoop zijn wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:09
Ik heb sinds eergisteren deze auto, en ben nog behoorlijk aan het stoeien met de connectivity...

Sim-kaart lijkt niet te werken, dus wil ik een hotspot maken met mijn telefoon.
Vanuit de telefoon geen probleem, maar de auto wil niet verbinden met deze hotspot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiSNV5bH2kPUX9YomearkpoXUCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ss2IvGRnzIN7XhKSKbVVoQtQ.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large

Ik heb de data instellingen al gereset, maar dat doet niks?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Idr548 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:18:
[...]
Wat ik eigenlijk ook niet zo mooi vond, is dat de kaart niet mooi overgaat in het deel van de wijzers.
Bij polsestar is dat veel nicer gedaan volgens mij.

Hopelijk snel een update, en misschien eens een opfrissing samen met de nieuw UI later dit jaar.
Al zal dit wel verkeerde hoop zijn wellicht.
Het grappige is dat dit in de eerste 2 jaar ofzo wel heel mooi overging in de tellers. Vanuit een OTA was dit weg en kreeg je zo'n soort blok zoals het nu nog steeds is. Eeuwig zonde want het was veel mooier toen.

Hier nog een oude foto van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dv813XUKmkmiy1PqBfZrvQMU5h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO4Q5SzBZP1546OFCtajAwvI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 26-01-2025 18:42 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
gustaveau schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:22:
Ik heb sinds eergisteren deze auto, en ben nog behoorlijk aan het stoeien met de connectivity...
Vanuit de telefoon geen probleem, maar de auto wil niet verbinden met deze hotspot?
Nou, je krijgt al meer te zien dan ik. De wifi toont bij mij altijd een lege lijst. Er is een access point op 5 meter van de auto. Telefoons pikken die tot minstens twintig meter op, dat deed de vorige auto ook (die had geen sim).

Volgens mij is de insteek dat je altijd de sim moet gebruiken, de wifi chipset zal wel borked zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:09
cdwave schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Nou, je krijgt al meer te zien dan ik. De wifi toont bij mij altijd een lege lijst. Er is een access point op 5 meter van de auto. Telefoons pikken die tot minstens twintig meter op, dat deed de vorige auto ook (die had geen sim).

Volgens mij is de insteek dat je altijd de sim moet gebruiken, de wifi chipset zal wel borked zijn.
Vooralsnog lijkt de sim niet te werken, ik ga morgen maar eens bellen met Avyens, kijken of dat allemaal wel inbegrepen is...
Zowieso moet ik nog even de volledige specificaties krijgen, want behalve de P8 is me dat nog niet volledig duidelijk. (Die stonden wel online bij bestellen, want occasion. Maar daarna waren ze vrij snel verdwenen want de auto was offline gehaald)

Edit, fotos bijgevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I41noMaWMZSK-NEf5yd4MZuw_Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhmpO3uzqoviZdt4jAemiavZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlQWsZkq0r4nr6kptmgRCqtvWp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFvQQuFVypTpCNGtJSjoGq9l.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2:
Ik heb het schuifje al een paar keer heen en weer gedaan, en ook dus de algemene connectivity instellingen gereset.

Ik ben nog een beetje huiverig voor een volledige reset naar de fabrieksinstellingen, geen idee of er bepaalde lease instellingen in zitten.

[ Voor 53% gewijzigd door gustaveau op 26-01-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22

[Afbeelding]

Toen er een paar weken terug een paar dagen geen verbinding was ook via telefoon gedaan. Al geprobeerd het wifi schuifje uit en weer aan te zetten?
Succes en veel plezier met de nieuwe auto! Foto altijd welkom.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

Nieuwe MY zal wel komen, doen ze elk jaar. De verschillen zullen we minimaal zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Eerlijk gezegd ziet de EX/EC40 nog niet verouderd uit, zeker de voorkant niet.. maar het interieur heeft een opfrissing nodig, wil Volvo nog 2 jaar meekunnen met de nieuwe modellen van andere merken.
Wat is er mis met dat interieur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
gustaveau schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Ik ben nog een beetje huiverig voor een volledige reset naar de fabrieksinstellingen, geen idee of er bepaalde lease instellingen in zitten.
Als lease rijder kan ik je aanraden: Doe eerst een reset naar fabriek instellingen. Dan ben je in ieder geval verlost van eventuele overblijfselen van de vorige berijder, en dan wordt je ook meteen een soort admin gebruiker.

Waarschijnlijk heeft de garage dat al gedaan.

Bijkomend voordeel is dat je dan door een soort welkomsmenu heen kunt, met allerlei instellingen die je anders nooit gaat vinden (met name het overboord gooien van je privacy is belangrijk, anders werkt er bijna niks van de online features)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
gustaveau schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Vooralsnog lijkt de sim niet te werken, ik ga morgen maar eens bellen met Avyens, kijken of dat allemaal wel inbegrepen is...
Is het een nieuwe of een gebruikte? Volgens mij is standaard dat connectiviteit er de 1e 4 jaar in zit na aanschaf..

Ik ben net over het 3e jaar heen en de data sim werkt nog steeds. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of de 1e generatie rijders al een aanbod heeft gehad voor een verlenging van het data abbonnement of dat het gewoon nog steeds werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Is het een nieuwe of een gebruikte? Volgens mij is standaard dat connectiviteit er de 1e 4 jaar in zit na aanschaf..

Ik ben net over het 3e jaar heen en de data sim werkt nog steeds. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of de 1e generatie rijders al een aanbod heeft gehad voor een verlenging van het data abbonnement of dat het gewoon nog steeds werkt?
Ik rij de wagen nu 4,5 jaar en nog altijd data. Geen bericht gehad, geen belletje van Volvo of de leasemaatschappij. Helemaal niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Hier werkt het na 4 jaar en 2 maanden ook nog gewoon.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 12:35
Juancho schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:34:
[...]

Het grappige is dat dit in de eerste 2 jaar ofzo wel heel mooi overging in de tellers. Vanuit een OTA was dit weg en kreeg je zo'n soort blok zoals het nu nog steeds is. Eeuwig zonde want het was veel mooier toen.

[Afbeelding]
Zo... echt wel wat een verschil, ziet er echt veel beter uit. Jammer dat ze het met de update aangepast hebben.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Kammika schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Wat is er mis met dat interieur?
Interieur anno 2018 vs nieuwe modellen anno 2025.. ik heb op het Autosalon in Brussel in bijna alle nieuwe EV's gezeten en de EX/EC40 is niet meer up to date!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:37
RigolleM schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:38:
[...]

Interieur anno 2018 vs nieuwe modellen anno 2025.. ik heb op het Autosalon in Brussel in bijna alle nieuwe EV's gezeten en de EX/EC40 is niet meer up to date!
Als je een space ship wil hebben: ja.
Maar niet iedereen heeft die behoefte 😉

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
[...]

Nogal subjectief uiteraard. Het is juist een verademing om degelijke fysieke knoppen voorhanden te hebben (overigens ook subjectief 8)7)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:30
Ik heb een id.4 gereden. Mooie auto hoor, maar wat vreselijk die touchknoppen. Vooral op het stuur niet te doen. Nee volvo doet het goed met gewoon fysieke knoppen. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

Je herhaalt je stelling, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt: Wat zijn dan de interieur elementen die je bedoelt en die nu niet in ex/ec40 zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:26:
[...]

Je herhaalt je stelling, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt: Wat zijn dan de interieur elementen die je bedoelt en die nu niet in ex/ec40 zitten?
Het verschil zit hem met name in de grootte van het scherm bij 'modernere' EV's. Toch blijft het een kwestie van smaak. Zelf heb ik voor de EX40 gekozen, juist vanwege het meer traditionele interieur, na een proefrit te hebben gemaakt in een KIA EV6, Tesla Model Y en nu tijdelijk een Volkswagen ID4. Ik vind de EX40 met afstand het meest intuïtief, al had de SOC wat sneller kunnen reageren en had het display achter het stuur beter benut kunnen worden (bijvoorbeeld door ook informatie te tonen over je voorligger en wat er om je heen gebeurt). Qua aandrijflijn is de EX40 prima up-to-date, niet het beste bereik maar het blijft nu eenmaal een baksteen op wielen qua vormgeving.

Al blifjt het gewoon 100% smaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Kammika schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:26:
[...]

Ik heb het vooral over het cockpit gedeelte, er zijn nog weinig (geen meer) EV's met een klassieke bestuurdersdisplay, het zijn bijna allemaal schermen geworden. Mijn vrouw rijdt met een Mercedes (W177) met 2x 10,5" displays uit 2018 en vind ik moderner dan de Volvo XC40 die ik reed.

Het middendisplay kan ook een opfrissing gebruiken en mag iets groter worden, het hoeft geen 15" scherm te worden zoals bij HET andere merk, maar in grootorde (11,2") van wat ze in de XC/EC90 hebben gedaan.

Vandaag zijn alle merken overgeschakeld op dergelijke displays, dus als ze met de EX/EC40 nog enkele jaren willen verder doorgaan zouden ze beter dit aanpakken.

Ik snap dat er heel veel personen de klassieke look net zo tof vinden, maar je leest/hoort toch vaak bij reviewers dat de EX/EC40 verouderd begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:21

[Afbeelding]

Je kan alleen met een 2,4gHz netwerk verbinden (in ieder geval de eerste auto's, MY20). Ik heb daarom een apart wifi netwerk gemaakt die alleen op 2,4 gHz signaal uitzendt (standaard is het bij mijn Ubiquiti apparatuur een gecombineerd netwerk van zowel 2,4 en 5 gHz).

Overigen gebruik ik dat nooit, alleen in het begin een beetje mee getest. Bij mij werkt na ruim 4 jaar de connectiviteit overigens ook gewoon nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
Ik heb de afgelopen periode wel wat problemen met het traag opstarten van het systeem. In het verleden (tot een maand geleden) kon ik direct in Google Maps een adres invoeren. Nu moet ik echt wel een minuut of meer wachten tot alles is opgestart. Google Assistant is nog dramatischer. Oké Google werkt soms helemaal niet meer en soms reageert ie wel, maar is ie al weer weg voordat ik een commando kan inspreken. Google Assistant via de knop werkt wel, maar dan moet ik echt wel een paar minuten gereden hebben voordat deze beschikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door jswinkels op 27-01-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ja dat de boel soms ff tijd nodig heeft om op te starten is bekend. Helaas nog geen 100% fix voor, dus misschien hardware?

2 OTAs terug was het wel beter maar bijv. De assist gelijk gebruiken als je weg rijdt is soms niet mogelijk. Net als dat Maps ff tijd nodig heeft om op te starten. Na een minuut of wat werkt het overigens wel gewoon goed en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
jswinkels schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:57:
Ik heb de afgelopen periode wel wat problemen met het traag opstarten van het systeem. In het verleden (tot een maand geleden) kon ik direct in Google Maps een adres invoeren. Nu moet ik echt wel een minuut of meer wachten tot alles is opgestart. Google Assistant is nog dramatischer. Oké Google werkt soms helemaal niet meer en soms reageert ie wel, maar is ie al weer weg voordat ik een commando kan inspreken. Google Assistant via de knop werkt wel, maar dan moet ik echt wel een paar minuten gereden hebben voordat deze beschikbaar is.
ik weet niet hoeveel apps je geinstalleerd hebt, maar bij mij werkt het stukken beter sinds ik alle apps verwijderd heb die ik niet gebruik...

Blijft altijd wel traag bij de opstart (maar ben er inmiddels aan gewend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Ik heb het vooral over het cockpit gedeelte, er zijn nog weinig (geen meer) EV's met een klassieke bestuurdersdisplay, het zijn bijna allemaal schermen geworden. Mijn vrouw rijdt met een Mercedes (W177) met 2x 10,5" displays uit 2018 en vind ik moderner dan de Volvo XC40 die ik reed.

Het middendisplay kan ook een opfrissing gebruiken en mag iets groter worden, het hoeft geen 15" scherm te worden zoals bij HET andere merk, maar in grootorde (11,2") van wat ze in de XC/EC90 hebben gedaan.

Vandaag zijn alle merken overgeschakeld op dergelijke displays, dus als ze met de EX/EC40 nog enkele jaren willen verder doorgaan zouden ze beter dit aanpakken.

Ik snap dat er heel veel personen de klassieke look net zo tof vinden, maar je leest/hoort toch vaak bij reviewers dat de EX/EC40 verouderd begint te worden.
Check, maar ik weet niet of "verouderd" dan het goede woord is. Dat is toch echt ook wel een kwestie van smaak. Ik vind bij de EX/XC40 veel mooier dat dit echt geintegreerd is in dashboard dan al die auto's waar een tablet eruit steekt (helaas doet Volvo dat ook al bij de EX30)

En ook de hoeveelheid info die je op het scherm ziet is niet altijd beter. Ja: Ik mis wel echt makkelijk het kunnen bedienen van de entertainment, maar verder is het een prima systeem. (ik hoop dat die update waarin dit is opgelost snel komt)

Heb laatst een proefrit in een Tesla gedaan, wat tegenwoordig toch een beetje als de norm van goede infotainment wordt gezien. En ja dat systeem is veel vlotter en gelikter, maar merkte dat ik daarna toch weer blij was in mij Volvo. Dat ik de birdseye view voor me had en het routeoverzicht op het entertainment scherm vind ik super fijn rijden, en dat kan de Tesla niet.

Ik zou iig geen stap voorwaarts vinden als er een grote tablet in het midden zat... Denk ook wel dat Volvo hier een doelgroep mee aanspreekt die voor een wat meer traditioneel interieur gaat en waar ze toch slim 2 grote schermen hebben ingebouwd..

Enige waar ze imo nog in acherlopen is dus die makkelijke entertainment bediening bij het navigeren, maar die is onderweg naar onze auto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
[...]

Het bestuurdersdisplay bij de EX40/XC40 is toch ook gewoon een scherm? De layout is wat klassieker dan veel anderen. Sommigen vinden dat juist mooi anderen niet.

Ik ben me zelf aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto ter vervanging van de XC40 en juist het interieur is voor mij erg belangrijk in de keuze. Alleen een scherm in het midden wil ik absoluut niet. Ik vind het juist fijn om echt voor me de belangrijkste informatie over de snelheid en route te kunnen zien. Dit kan een scherm zijn of een Heads up display. Persoonlijk vind ik wel het entertainment systeem inderdaad niet top. Splitscreen zou al heel wat helpen en het feit dat je altijd eerst naar het home scherm moet gaan om te wisselen tussen muziek en navigatie irriteert mij behoorlijk. Ik heb niet in de EX30 gezeten, maar de opzet van dat systeem ziet er wel een stuk beter uit. Ik heb vorige week wel in de PoleStar 4 gereden, dat scherm is toch wel weer erg fijn. Sowieso een super auto (maar net boven mijn budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Kammika schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:16:
[...]
Check, maar ik weet niet of "verouderd" dan het goede woord is. Dat is toch echt ook wel een kwestie van smaak. Ik vind bij de EX/XC40 veel mooier dat dit echt geintegreerd is in dashboard dan al die auto's waar een tablet eruit steekt (helaas doet Volvo dat ook al bij de EX30)
Ik kijk vooral hoe ze het in de EX90 hebben aangepakt, dat gaat het ook worden voor de EX60 en later ook de EX40, dus met een klein schermpje voor je neus met alle noodzakelijke info.
En ook de hoeveelheid info die je op het scherm ziet is niet altijd beter. Ja: Ik mis wel echt makkelijk het kunnen bedienen van de entertainment, maar verder is het een prima systeem. (ik hoop dat die update waarin dit is opgelost snel komt)
Een beetje meer info op de bestuurdersdisplay zou geen kwaad kunnen, nu is het enkel de kaart.. zelfs mijn ICE XC40 had meer info. Maar ik vond die bediening in de XC40 juist wel gemakkelijk, vergeleken met die van mijn vrouw haar MBUX. Mijn vrouw doet alles via spraakherkenning, die heeft nog nooit in de infotainment gedoken, want ze vind het veel te ingewikkeld. Ze reed ook veel liever met de Volvo met zijn grote tiles op het middendisplay, lekker duidelijk toch?
Heb laatst een proefrit in een Tesla gedaan, wat tegenwoordig toch een beetje als de norm van goede infotainment wordt gezien. En ja dat systeem is veel vlotter en gelikter, maar merkte dat ik daarna toch weer blij was in mij Volvo. Dat ik de birdseye view voor me had en het routeoverzicht op het entertainment scherm vind ik super fijn rijden, en dat kan de Tesla niet.
Ik heb ook een proefrit gedaan in een Tesla, en toen ik terug in mijn XC40 stapte, overviel mij het gevoel dat de cockpit niet meer zo up to date is. Let op, qua rijervaring was ik wel blij dat ik terug in mijn XC40 zat, ik heb vooral zitten vloeken op die ACC en AP in Tesla, dat zit toch beter in mekaar bij de Volvo's.
Ik zou iig geen stap voorwaarts vinden als er een grote tablet in het midden zat... Denk ook wel dat Volvo hier een doelgroep mee aanspreekt die voor een wat meer traditioneel interieur gaat en waar ze toch slim 2 grote schermen hebben ingebouwd..
Ik begrijp volkomen dat de doelgroep dit nu voor de EX/EC40 kiest, liever een klassieke cockpit ervaring heeft dan wat er momenteel bij verschillende EV's aanwezig is, maar ik hoor daar helaas niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
jswinkels schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:26:
[...]
Het bestuurdersdisplay bij de EX40/XC40 is toch ook gewoon een scherm? De layout is wat klassieker dan veel anderen. Sommigen vinden dat juist mooi anderen niet.
Klopt, ik kwam voor de XC40 Recharge van een XC40 ICE met Sensus infotainment, en de Google infotainment is een pak prettiger, maar het oogt hetzelfde als de auto uit staat. Wil je liever een klassieke cockpit dan is de Volvo XC40 nog één van de weinigen die dit aanbieden. Hopelijk komen ze nog met de update voor split screen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
[...]

Ieder z'n mening, prima! Maar ik vind het enigszins "klassieke" bestuurders display juist een grote plus van de XC40. Zo klassiek is het trouwens ook niet, want is toch nog steeds digitaal. Wel zouden er meer instellingen mogen zijn om eea naar eigen smaak te zetten. Ik ben echt blij dat we niet zo'n klein tabletje voor het stuur hebben, of helemaal niks. Het scherm van het midden display vind ik groot zat, daar kan meer dan genoeg info op. Bovendien nu niet zo nadrukkelijk aanwezig.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:40
Viel mij vanochtend weer op dat bij voorverwarming aan de laadpaal de accu ook op temperatuur wordt gebracht. Ik had bij het wegrijden gelijk een laag verbruik, ook zag ik geen sneeuwvlok icoontje bij de accu.

Ik heb het idee dat de accu niet wordt voorverwarmd als je niet aan een laadpaal bent aangesloten en de voorverwarming hebt gestart.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:45
rolfio schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:42:
Ik heb het idee dat de accu niet wordt voorverwarmd als je niet aan een laadpaal bent aangesloten en de voorverwarming hebt gestart.
Dat heeft dacht ik te maken met het feit dat die accuvoorverwarming enkel mee aangaat als je SoC 90% of hoger is.Mits een standaardinstelling is dat dus alleen wanneer je aan de laadpaal hangt.
Ik kan je hiervoor niet meteen een juiste link sturen met extra informatie, het is iets dat ik me herinner net hier op tweakers al eens was voorbijgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Vulcan750 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Ieder z'n mening, prima! Maar ik vind het enigszins "klassieke" bestuurders display juist een grote plus van de XC40. Zo klassiek is het trouwens ook niet, want is toch nog steeds digitaal. Wel zouden er meer instellingen mogen zijn om eea naar eigen smaak te zetten. Ik ben echt blij dat we niet zo'n klein tabletje voor het stuur hebben, of helemaal niks. Het scherm van het midden display vind ik groot zat, daar kan meer dan genoeg info op. Bovendien nu niet zo nadrukkelijk aanwezig.
Klopt, ieder heeft zijn smaak en mening hierover.. geen probleem, ik heb ook gewoon mijn mening gegeven en ik wil zeker en vast de auto niet afbreken, want ik heb er anderhalf jaar met plezier mee gereden. Momenteel is mijn parkeergarage nog half leeg, en ik ben mij een beetje aan het oriënteren wat ik in de toekomst ga kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online

Klopt. De accu wordt nooit voorverwarmd als de auto niet aan de laadpaal staat. En als de auto wel aan de laadpaal staat pas vanaf een bepaald percentage. Volgens mij de laatste 10 of 20 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
Of het nou klassiek of modern is, dat maakt me niet zoveel uit.

Ik hou liever m'n ogen op de weg.

Dus geen afleidende meldingen op het scherm, en al helemaal niet ongevraagd om mijn input gaan zeuren.

En graag alles groot en duidelijk, want als ouwe lul is de focus op kleine afstand niet meer zo best. Dus heb ik liever een kleiner scherm, want de ervaring leert: Hoe groter het scherm, des te kleiner de letters...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Juancho schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:34:
[...]

[Afbeelding]
Amaai, dat was vroeger idd veel mooie gedaan.
Nu is het precies een vierkantje in die mooie digitale bestuurdersdisplay.
En al zeker als je continue al die groene zones hebt als je een beetje landelijker woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Stoer om deze gast zijn accu te zien leeg rijden tot 0%, om ervolgens te kijken hoe ver je dan nog komt. Dapper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:01:
Stoer om deze gast zijn accu te zien leeg rijden tot 0%, om ervolgens te kijken hoe ver je dan nog komt. Dapper!
Wel lachen, op enig moment zegt ie "ik ben hier even sprakeloos van" maar die klep blijft maar doorgaan, geen seconde is hij stil. 8)7

Maar inderdaad een actie die je in werkelijkheid niet wilt doen. Hij heeft dan ook speciale laadaccus bij zich om weer naar een snellader te komen.
Toch 20 km na het 0% signaal.

Hoe zit dat met de XC40 MY22 en MY23?, volgens mij waren daar ook soortgelijke testen voor gedaan ooit, niet dat ik het ooit wil uittesten, maar ben wel nieuwsgierig :)

EDIT: ik heb wat gevonden.... https://www.youtube.com/watch?v=IhSRwG9oQVc

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 27-01-2025 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
ron65 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:39:
[...]

Wel lachen, op enig moment zegt ie "ik ben hier even sprakeloos van" maar die klep blijft maar doorgaan, geen seconde is hij stil. 8)7

Maar inderdaad een actie die je in werkelijkheid niet wilt doen. Hij heeft dan ook speciale laadaccus bij zich om weer naar een snellader te komen.
Toch 20 km na het 0% signaal.

Hoe zit dat met de XC40 MY22 en MY23?, volgens mij waren daar ook soortgelijke testen voor gedaan ooit, niet dat ik het ooit wil uittesten, maar ben wel nieuwsgierig :)

EDIT: ik heb wat gevonden.... https://www.youtube.com/watch?v=IhSRwG9oQVc
Daarom is het mooi dat zij dat hebben gedaan, hoeven wij dat niet meer te testen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Bericht van Volvo (op het Volvo-forum geplaatst):

Voor het komende modeljaar zijn er twee belangrijke technische upgrades voor de Volvo EX40/XC40, EC40, V60 en V90.

Volvo Cars introduceert zijn nieuwe generatie gebruikerservaring met een nieuwe look voor Volvo's gehele hele line-up, evenals het ultrasnelle Snapdragon® Cockpit Platform* van Qualcomm Technologies, Inc. Dit maakt het infotainmentsysteem veel sneller en responsiever. Bovendien krijgen de EX30, EX40 en EC40 in Europa de service Plug & Charge, voor een nog sneller openbaar laadproces.

Volvo Car UX: ontworpen om veilig, doelgericht en persoonlijk te zijn
Volvo Cars wil complexe dingen makkelijk maken en gebruikt gegevens uit de praktijk en feedback van klanten als basis. Dit is de filosofie achter Volvo's nieuwe generatie gebruikerservaring, Volvo Car UX genaamd, die al te zien is in de EX30, EX90 en de nieuwe XC90. Het is ontworpen als een veilige en zorgeloze manier van interactie met het centrale infotainmentscherm van de auto, gerichter en persoonlijker dan zijn voorganger, met verschillende ingebouwde Google-diensten**.

Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van de apps en functies die het meest worden gebruikt, zoals kaarten, media en telefoon op het startscherm, voor snellere toegang. In een vergelijkbare logica verandert, afhankelijk van de situatie, de contextuele balk en hij toont de meest recent gebruikte apps. Het bestuurdersdisplay, dat zich net achter het stuurwiel bevindt, is ook vernieuwd met een grotere en duidelijkere navigatieweergave.

Vanaf dit jaar worden alle bovengenoemde modellen uitgerust met de nieuwe Volvo Car UX. Volvo Cars zal het ook leveren aan miljoenen Volvo's met Google built-in** door middel van een eenvoudige over-the-air software-update. Later in 2025 zullen ongeveer 2,5 miljoen klanten over de hele wereld een upgrade krijgen in hun Volvo's die al in 2020 zijn gebouwd***.

“Met de introductie van onze nieuwe generatie Volvo Car UX in onze hele line-up werken we aan het doel dat elk Volvo-model - ongeacht platform en aandrijflijn - een vergelijkbare gebruikerservaring moet bieden, waardoor onze klanten meer keuzemogelijkheden hebben”, zegt Erik Severinson, Chief Product and Strategy Officer van Volvo Cars. “Deze uitrol is in lijn met onze strategie om onze auto's in de loop der tijd beter te maken met over-the-air software-updates en gaat hand in hand met onze ambitie om te blijven investeren in onze hele auto line-up.”

Sneller, responsiever infotainmentsysteem
Wellicht wordt de andere upgrade herkend van de EX90 en EX30 modellen. Het Snapdragon Cockpit Platform van de volgende generatie maakt Volvo's bestaande op Google Android Auto gebaseerde infotainmentsysteem veel sneller en responsiever. Het infotainmentsysteem in deze modellen zal meer dan twee keer zo snel zijn als het uitgaande systeem, met een grafische generatie die tot tien keer sneller is.

“Deze boost zorgt voor een vertragingsvrij infotainmentsysteem dat de juiste informatie op het juiste moment weergeeft, wat ons in feite helpt om de bestuurder minder af te leiden en u te helpen een veiligere bestuurder te zijn,” zegt Anders Bell, Volvo Cars' Chief Engineering and Technology Officer. “Door onze connectiviteit in de auto te verbeteren, helpt Qualcomm Technologies ons om nog meer waarde te leveren aan onze klanten. We delen beiden een visie op de softwaregedefinieerde auto en hoe dit premium ervaringen in de auto mogelijk maakt die gepersonaliseerd, leuker en continu te upgraden zijn.”

Het Snapdragon Cockpit Platform zal dit jaar ook worden toegevoegd aan de nieuwe XC90.

PS. Op het Volvo-forum staat het bericht met foto’s

PS2. Op de Volvo site (0nder ‘over ons’ en ‘pers’ staat een nog net iets uitgebreider bericht met allerlei voetnoten.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:56
Ik hoop dat er een optie in komt om het scherm te kunnen dimmen.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
En de bijbehorende plaatjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDNgyZ-MEr_Q_ysm_SsGoi1K5xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzjdEBWjhvQaUu0bqdTTDrff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwaLVA7O-yHjS-SkAd2YetLVLg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jddAmIDcl1KWBjtmujrTlGvt.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Maar dus ook nieuwe hardware en schermen voor als je dit jaar een nieuwe EX40/EC40 zou bestellen? Dan vind ik het heel interessant namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:20:
Maar dus ook nieuwe hardware en schermen voor als je dit jaar een nieuwe EX40/EC40 zou bestellen? Dan vind ik het heel interessant namelijk...
Enkel hardware, de schermen blijven hetzelfde, maar ook de oude modellen tot 2020 krijgen de nieuwe Volvo Car UX, hopelijk met geen of weinig vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:21
En zo te zien weer een grotere kaart achter het stuur.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ik hoop wel dat als je op het kaartje tikt, dat Maps dan alsnog weer fullscreen gaat. Is ook wel lekker dat je de keuze blijft houden dat die ook helemaal groot kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:32:
ik hoop wel dat als je op het kaartje tikt, dat Maps dan alsnog weer fullscreen gaat. Is ook wel lekker dat je de keuze blijft houden dat die ook helemaal groot kan...
Dat kan ja, was al zichtbaar in een van de gepubliceerde filmpjes van de nieuwe interface. Eigenlijk vergelijkbaar met AA in onze Volvo's op dit moment, daar kan het ook.

Maar goed van Volvo dat ze inzetten op de Snapdragon, dan weet je dat je tenminste goed zit voor de toekomst. Voor auto's in die prijsklasse vind ik dat gewoon een must.

Hoorde vanmorgen nog op de radio dat de EX30 die weldra in Gent gebouwd wordt deels bestemd is voor de Amerikaanse markt, maar als je het prijskaartje hoort dan vind ik 'm toch serieus overprijsd daar. Benieuwd hoe hij daar zal verkopen gezien de Amerikanen toch vooral grote auto's verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik haal helaas niet uit het bericht dat het drivers display ook veel beter en gebruiksvriendelijker gebruikt kan gaan worden met maar opties/schermen. Als ze dit niet meenemen in die nieuwe UX update is dat echt wel een gemiste kans vind ik.

Maargoed, mocht het voor ons een nieuwe EX40/EC40 worden dan zit er dus iig moderne hardware in waar we moeiteloos weer 5 jaar mee moeten kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 28-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:38:
[...]
Maar goed van Volvo dat ze inzetten op de Snapdragon, dan weet je dat je tenminste goed zit voor de toekomst. Voor auto's in die prijsklasse vind ik dat gewoon een must.
Eens dat het een hele vebetering is. Maar die Intel Atom heeft natuurlijk aan het begin van de ontwikkelcyclus hetzelfde toekomstperspectief gehad als dat nu dat Snapdragon platform heeft. Probleem is natuurlijk dat de hardwarestandaard doorontwikkeld en apps dat ook gaan verwachten en dat daarmee de oudere hardware te traag wordt

De Volvo's die nu de Intel Atom hebben zullen zeker nog 15 jaar rondrijden en zijn ook wel behoorlijk afhankelijk van de infotainment geworden. Ben toch wel benieuwd wat het plan is om die op lange termijn goed te blijven onderhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:56:
Ik hoop dat er een optie in komt om het scherm te kunnen dimmen.
Waarover heb je het nu?

De beide displays kun je in elk geval dimmen vanuit het menu op het multitainment display.
Settings kiezen en dan zit er 1 optie tussen (weet ff de naam niet) waar je bedieningen kunt instellen, daartussen zit een optie die ook die beide displays dimt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Viel mij vanochtend weer op dat bij voorverwarming aan de laadpaal de accu ook op temperatuur wordt gebracht. Ik had bij het wegrijden gelijk een laag verbruik, ook zag ik geen sneeuwvlok icoontje bij de accu.

Bij mij vanochtend niet. Hij stond aan de laadpaal op 90% voor te verwarmen, maar na 30 minuten nog steeds het sneeuwvlokje en een relatief hoog verbruik.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 10:40
ron65 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Waarover heb je het nu?

De beide displays kun je in elk geval dimmen vanuit het menu op het multitainment display.
Settings kiezen en dan zit er 1 optie tussen (weet ff de naam niet) waar je bedieningen kunt instellen, daartussen zit een optie die ook die beide displays dimt.
Ik denk dat ze "night mode" bedoelen. Vele vinden die optie fijner om altijd te hebben ;)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Wat ik trouwens een hele slimme maar o zo fijne verbetering in praktijk zou vinden is het swipen van het scherm naar beneden en dat je daar diverse configureerbare opties ziet. Ik reed dus laatst in de Sealion 7 en die had dat. Dat werkt zo snel en intinuitief omdat het exact is zoals op je mobiele telefoon.

Bijv. dat je vanuit dat scherm direct met een slider de helderheid kan aanpassen, OPD aan/uit, diversie meldingen gelijk kan aan/uitzetten, BT, hotspot en nog zoveel meer wat je ook nog eens helemaal zelf kan indelen. Niks meer menu's in, gewoon voor je meest gebruikte settings ff 1x swipen.

Volvo heeft dat swipen er wel in zitten, maar puur voor meldingen. Technisch gezien zou je denken dat ze daar wel een laag bij kunnen bouwen met dit soort 'hotkeys'.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 28-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:34:
Wat ik trouwens een hele slimme maar o zo fijne verbetering in praktijk zou vinden is het swipen van het scherm naar beneden en dat je daar diverse configureerbare opties ziet. Ik reed dus laatst in de Sealion 7 en die had dat. Dat werkt zo snel en intinuitief omdat het exact is zoals op je mobiele telefoon.

Bijv. dat je vanuit dat scherm direct met een slider de helderheid kan aanpassen, OPD aan/uit, diversie meldingen gelijk kan aan/uitzetten, BT, hotspot en nog zoveel meer wat je ook nog eens helemaal zelf kan indelen. Niks meer menu's in, gewoon voor je meest gebruikte settings ff 1x swipen.

Volvo heeft dat swipen er wel in zitten, maar puur voor meldingen. Technisch gezien zou je denken dat ze daar wel een laag bij kunnen bouwen met dit soort 'hotkeys'.
Handig, meer op een manier zoals je ook bij je telefoon doet. Van boven naar beneden meest handige opties en anders verder naar instellingen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:58:
Ik haal helaas niet uit het bericht dat het drivers display ook veel beter en gebruiksvriendelijker gebruikt kan gaan worden met maar opties/schermen. Als ze dit niet meenemen in die nieuwe UX update is dat echt wel een gemiste kans vind ik.

Maargoed, mocht het voor ons een nieuwe EX40/EC40 worden dan zit er dus iig moderne hardware in waar we moeiteloos weer 5 jaar mee moeten kunnen.
Klopt, het staat er niet expliciet in maar ook bij Autoweek heb je wel duidelijke foto's waarop je ook kunt zien dat drivers display anders eruit ziet.

https://www.autoweek.nl/a...x40-xc40-ec40-v60-en-v90/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:58:
Het zou pas voor MY26 modellen zijn, dus als je voor de zomer besteld heb je een MY25 met oude hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
marcel_76 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Klopt, het staat er niet expliciet in maar ook bij Autoweek heb je wel duidelijke foto's waarop je ook kunt zien dat drivers display anders eruit ziet.

https://www.autoweek.nl/a...x40-xc40-ec40-v60-en-v90/
Welke foto dan want ik zie geen extra schermen van het drivers display dan alleen maps... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:09:
[...]

Het zou pas voor MY26 modellen zijn, dus als je voor de zomer besteld heb je een MY25 met oude hardware.
Dan meen je! Lekker dan, dat gaat hem dan nirt worden. De bijtelling gaat dan naar 22% en dan is al het voordeel van EV rijden eraf.

Zou dus ook een hele domme keuze zijn van Volvo om het niet nog dit jaar aan te bieden lijkt me. Want heel veel zakelijk rijders gaan nog dit jaar van auto switchen. Zelfs als ze daar een boete voor moeten betalen om hun huidige leasecontract af te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Welke foto dan want ik zie geen extra schermen van het drivers display dan alleen maps... 🤔
Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/z5z1hs8rgv877u_1200.jpg

Ik zie hier toch een iets ander driver display. De stand van de automaat zit anders, er zijn kleinere vakjes etc. dus ja een driver display met maps maar wel een iets andere indeling. Hopelijk dat er ook iets meer andere mogelijkheden in zit maar dat durf ik niet te zeggen. Geen idee wat mogelijk is in de xx90 variant.

[ Voor 20% gewijzigd door marcel_76 op 28-01-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Modeljaarwissel is bij productie in Volvo Gent rond eind april/begin mei. Ben zelf niet op de hoogte van actuele leveringstijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Claude op 28-01-2025 19:36 ]

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:25:
[...]

Dan meen je! Lekker dan, dat gaat hem dan nirt worden. De bijtelling gaat dan naar 22% en dan is al het voordeel van EV rijden eraf.

Zou dus ook een hele domme keuze zijn van Volvo om het niet nog dit jaar aan te bieden lijkt me. Want heel veel zakelijk rijders gaan nog dit jaar van auto switchen. Zelfs als ze daar een boete voor moeten betalen om hun huidige leasecontract af te kopen.
Staat toch in het artikel van Autoweek.nl dat alle MY26 de nieuwe hardware krijgen. Hopelijk krijgt uw eerste keuze (PS2) die vroeger, anders zal het G6 of Sealion 7 worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
RigolleM schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Staat toch in het artikel van Autoweek.nl dat alle MY26 de nieuwe hardware krijgen. Hopelijk krijgt uw eerste keuze (PS2) die vroeger, anders zal het G6 of Sealion 7 worden :+
MY26 is vanaf Mei 2025. Dus bestellen in Mrt dit jaar en je hebt zeer waarschijnlijk een MY26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[quote]marcel_76 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie hier toch een iets ander driver display. De stand van de automaat zit anders, er zijn kleinere vakjes etc. dus ja een driver display met maps maar wel een iets andere indeling. Hopelijk dat er ook iets meer andere mogelijkheden in zit maar dat durf ik niet te zeggen. Geen idee wat mogelijk is in de xx90 variant

[quote]
Dit is niet van een 40 maar een ander type. Zie ook B&W audio

[ Voor 8% gewijzigd door Mga1600 op 28-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
tdkvolvo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:03:
[...]

MY26 is vanaf Mei 2025. Dus bestellen in Mrt dit jaar en je hebt zeer waarschijnlijk een MY26.
Dat lijkt me ook logischer. Morgen maar eens m'n vaste dealer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
rolfio schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:01:
Hij heeft er dan ook z'n werk van gemaakt. Respect heb ik er voor! Hij heeft zich na veel van dit soort tests extreem goed voorbereid :D

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Nee hoor, als je nu besteld en hij wordt na de zomer afgeleverd heb je alsnog een MY26.

Ik bestelde mijn wagen in Januari 2022, een MY22
Ik kreeg de wagen in November 22, een MY23.

En dat was enigszins jammer want daardoor mis ik nu leeslampjes achter, diverse sierverlichting (strip in het dashboard is onverlicht, boven de laadpad geen licht, deurvakken niet verlicht, geen lampjes onder de deuren die op straat schijnen bij openen, geen 12V aansluiting kofferbak en geen leeslampjes achterin.
Bij de MY 22 zat die bij de gekozen configuratie er allemaal nog in.
Anderszeids is de MY23 wel de eerste met de huidige neus, dat dan weer wel :-)

Dus als je nu besteld en ze leveren pas na de zomer, heb je de MY26. Ik zou afspreken dat je nu besteld end e levering in Oktober wilt, zit je safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie hier toch een iets ander driver display. De stand van de automaat zit anders, er zijn kleinere vakjes etc. dus ja een driver display met maps maar wel een iets andere indeling. Hopelijk dat er ook iets meer andere mogelijkheden in zit maar dat durf ik niet te zeggen. Geen idee wat mogelijk is in de xx90 variant.
Dit is een heel ander interieur dan een XC40 of EX40. Geen laadpad, ventilatie sleuven veel groter, ik zie linksonder zelfde een knopje met een tank-symbool, dit lijkt een hybride wagen.
Deze foto is dan weer wel van een XC of EX 40
Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/kd85pulk1dk1xa_1200.jpg

Overigens vind ik maps in de nieuwe vorm niet echt fraai geintegreerd in de drivers display, met die twee zwarte happen eruit links en rechts.

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 28-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Mga1600 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:08:
[quote]marcel_76 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie hier toch een iets ander driver display. De stand van de automaat zit anders, er zijn kleinere vakjes etc. dus ja een driver display met maps maar wel een iets andere indeling. Hopelijk dat er ook iets meer andere mogelijkheden in zit maar dat durf ik niet te zeggen. Geen idee wat mogelijk is in de xx90 variant

[quote]
Dit is niet van een 40 maar een ander type. Zie ook B&W audio
Scroll naar de post van hlip, kijk daar naar driver display dat is de 40, ziet er toch echt hetzelfde uit. Maar goed dat is dan mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
ron65 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Dit is een heel ander interieur dan een XC40 of EX40. Geen laadpad, ventilatie sleuven veel groter, ik zie linksonder zelfde een knopje met een tank-symbool, dit lijkt een hybride wagen.
[Afbeelding]

Overigens vind ik maps in de nieuwe vorm niet echt fraai geintegreerd in de drivers display, met die twee zwarte happen eruit links en rechts.
Yes, ander interieur maar uitkomst is hetzelfde. De foto gaf alleen een iets beter overzicht van het drivers display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Het ging mij dus vooral om meerdere keuzes dan alleen Maps. Ik had gehoopt dat ze dat ook mee zouden pakken bij de nieuwe UX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding]

Tsja het zijn marketingplaatjes op basis van wat een UX afdeling geproduceerd heeft. De it club is het nog aan het bouwen. Het is dan ook maar de vraag of de definitieve oplevering er zo uit ziet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:51:
[...]

Tsja het zijn marketingplaatjes op basis van wat een UX afdeling geproduceerd heeft. De it club is het nog aan het bouwen. Het is dan ook maar de vraag of de definitieve oplevering er zo uit ziet…
Stap anders eens bij de dealer in een XC90 2025 en vraag of je even om de sleutel zodat je met het display kunt spelen. Heb ik ook gedaan en dan zie je precies die indeling als op de foto’s ….alleen is het in de nieuwe XC90 wat groter. De grootte van de kaart is in te stellen zodat je daaronder ruimte voor meldingen en knoppen kunt hebben, maar dat hoeft niet. Je kunt de kaart ook groot full screen houden.
Een aantal functies zit onder een snelknop, beter dus en dat is speciaal voor hybrides met meerdere rijmodi prettig. Bij de EX30 heb je volgens mij een vrij-programmeerbare knop - die zal ook wel overgenomen worden. Het ziet er veel mooier uit dan die balken die we vandaag hebben, de achterliggende schermen zijn veel netter en overzichtelijker. Maar op het bestuurdersdisplay heb ik niets anders gezien dan we vandaag al hebben.

Die XC90 2025 indeling blijft ook in my2026 heb ik begrepen, die stemt ook aardig overeen met de EX30/90, het wordt alleen sneller voor de genoemde modellen per my 2026 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Stap anders eens bij de dealer in een XC90 2025 en vraag of je even om de sleutel zodat je met het display kunt spelen. Heb ik ook gedaan en dan zie je precies die indeling als op de foto’s ….alleen is het in de nieuwe XC90 wat groter. De grootte van de kaart is in te stellen zodat je daaronder ruimte voor meldingen en knoppen kunt hebben, maar dat hoeft niet. Je kunt de kaart ook groot full screen houden.
Een aantal functies zit onder een snelknop, beter dus en dat is speciaal voor hybrides met meerdere rijmodi prettig. Bij de EX30 heb je volgens mij een vrij-programmeerbare knop - die zal ook wel overgenomen worden. Het ziet er veel mooier uit dan die balken die we vandaag hebben, de achterliggende schermen zijn veel netter en overzichtelijker. Maar op het bestuurdersdisplay heb ik niets anders gezien dan we vandaag al hebben.

Die XC90 2025 indeling blijft ook in my2026 heb ik begrepen, die stemt ook aardig overeen met de EX30/90, het wordt alleen sneller voor de genoemde modellen per my 2026 .
Da's een goede tip, heb alleen net onderhoud gehad. Duurt nog wel even voordat ik weer bij de dealer ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:37
Gisteren weer bij de dealer geweest. Trekhaak geinstalleerd.

Tevens gevraagd naar de trillingen die ik nog steeds ervaar, ondanks 2 nieuwe aandrijfassen in de herfst. Nu hoofdzakelijk met langzaam / subtiel optrekken (bijv op de acc versnellen) rond de 80-110 km/u.

Ze hebben ermee proefgereden, bevestigd dat het buiten proportie is, stellen voor (iom Volvo NL) weer de aandrijfassen te gaan vervangen. Lastig dat ze dit niet goed onder controle lijken te hebben. Sta toch iets vaker mijn mijn nieuwe XC40 bij de dealer dan met de oude 2012 V40..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mga1600
Even heel wat anders: er wordt hier -terecht- vaker gesproken over de slechte lichtopbrengst van de achteruitrijlampen waardoor het camerabeeld ‘s nachts ook niet heel bruikbaar is. In deXC40 waren ze beroerd, maar in de XC60 zijn die achteruitrijlampen zo mogelijk nog slechter.
Er zijn mensen op het andere forum die geprobeerd hebben om extra lampen achter- onder de auto te monteren en die te koppelen aan de bestaande maar dat gaf canbus problemen en betekent dat je moet ‘hakken’ in bestaande bedrading. Zeker met een leaseauto ongewenst, maar ook met een privé auto ben ik daar huiverig voor. Alles wat ik aan een auto aan mijn wensen aanpas moet wat mij betreft ook weer onzichtbaar te verwijderen zijn.
Ik heb dat lichtprobleem in de XC60 opgelost met een paar mini-led lampen van Ledson (Nano) onder de achterbumper. Nauwelijks zichtbaar als ze niet aanstaan, maar een heerlijke zee van licht bij achteruitrijden. Ze werden geleverd met een kabelboom die rechtstreeks op de accu wordt aangesloten. In de kabelboom zit een zekering en een standaard relais. Dat standaard relais vervang je door een ‘slim’ relais van XBB wat in de set zit. Dat relais wordt draadloos aangestuurd door een Dongle die je in de OBD poort steekt. Die dongle vangt allerlei signalen af die in de auto voorkomen en je kunt een van die signalen als ‘commando’ vastzetten voor dat relais. Dat doe je eenmalig met een app op de telefoon.
De montage van de lampunits kon ik aan een al bestaande bout onder de bumper doen, het aansluiten op de accu is bij een XC60 heel simpel omdat die achterin zit, maar ik denk dat je in de 40EV wel ergens achterin een aansluitpunt kunt vinden. De dongle programmeren is in een paar minuten geregeld: je kiest in de app auto, type en uitvoering van je auto. Dan komt er een list van ‘beschikbare signalen’ waar je er dus één van selecteert als opdracht voor het relais.
Als ik de auto ooit weer inruil (geen plannen, het is een heerlijke auto!) is het hele spul er ook weer in korte tijd uit (zonder enig spoor na te laten). Die dongle schijnt ook te werken in de 40- EV. Kan het aanraden. Kijk anders even bij AskDesign.se (een heel behulpzame man) als je interesse hebt.

Onderste foto: bij niet-achteruitrijden nauwelijks te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6JDXhet5D6trs1Hrm_SnTVR7_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G6x3EwwkKbQsOYWtuY6lh99Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euLDRXR8GyCRr8DJTXepo4iq1k4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4FhkmQq2Xiv7LVnA8LrSMk2g.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqZ8FzLKzuvoUqDU9nOINLV-tzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MTbdyD0gDtquJvR3SRf6BtMh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJvBETPgWx3XmczV-HgWx5SB9XU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QdieBge2rgMGzgvEUbQ2PUEE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01CRk0WDMz5ls5COJCZuvBbpGGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j4PxFpTNklU42LNrSFHgw7UG.png?f=fotoalbum_large

[URL="https://tweakers.net/i/hzVo4D4wzmtEiBUlwZMQguo4YM8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BYqQp2dzEJARKU3T3vYVqtAi.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVqM1LAv-h4STOmlPVGWly1Q7PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG2wiM8aZHswEx8c5IjSehoQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 29-01-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:59:
Even heel wat anders: er wordt hier -terecht- vaker gesproken over de slechte lichtopbrengst van de achteruitrijlampen waardoor het camerabeeld ‘s nachts ook niet heel bruikbaar is. In deXC40 waren ze beroerd, maar in de XC60 zijn die achteruitrijlampen zo mogelijk nog slechter.
Er zijn mensen op het andere forum die geprobeerd hebben om extra lampen achter- onder de auto te monteren en die te koppelen aan de bestaande maar dat gaf canbus problemen en betekent dat je moet ‘hakken’ in bestaande bedrading. Zeker met een leaseauto ongewenst, maar ook met een privé auto ben ik daar huiverig voor. Alles wat ik aan een auto aan mijn wensen aanpas moet wat mij betreft ook weer onzichtbaar te verwijderen zijn.
Ik heb dat lichtprobleem in de XC60 opgelost met een paar mini-led lampen van Ledson (Nano) onder de achterbumper. Nauwelijks zichtbaar als ze niet aanstaan, maar een heerlijke zee van licht bij achteruitrijden. Ze werden geleverd met een kabelboom die rechtstreeks op de accu wordt aangesloten. In de kabelboom zit een zekering en een standaard relais. Dat standaard relais vervang je door een ‘slim’ relais van XBB wat in de set zit. Dat relais wordt draadloos aangestuurd door een Dongle die je in de OBD poort steekt. Die dongle vangt allerlei signalen af die in de auto voorkomen en je kunt een van die signalen als ‘commando’ vastzetten voor dat relais. Dat doe je eenmalig met een app op de telefoon.
De montage van de lampunits kon ik aan een al bestaande bout onder de bumper doen, het aansluiten op de accu is bij een XC60 heel simpel omdat die achterin zit, maar ik denk dat je in de 40EV wel ergens achterin een aansluitpunt kunt vinden. De dongle programmeren is in een paar minuten geregeld: je kiest in de app auto, type en uitvoering van je auto. Dan komt er een list van ‘beschikbare signalen’ waar je er dus één van selecteert als opdracht voor het relais.
Als ik de auto ooit weer inruil (geen plannen, het is een heerlijke auto!) is het hele spul er ook weer in korte tijd uit (zonder enig spoor na te laten). Die dongle schijnt ook te werken in de 40- EV. Kan het aanraden. Kijk anders even bij AskDesign.se (een heel behulpzame man) als je interesse hebt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[URL="https://tweakers.net/i/hzVo4D4wzmtEiBUlwZMQguo4YM8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BYqQp2dzEJARKU3T3vYVqtAi.jpg?f=user_large",,"1"]
Stuur je dat even door naar Volvo? Kunnen ze dat ineens voorzien in hun MY26 update >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:57:
[...]
Stuur je dat even door naar Volvo? Kunnen ze dat ineens voorzien in hun MY26 update >:).
Als ik naar de update van de XC90 kijk is daar niets aan gedaan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik vind dat echt zaak voor een automerk. Zij kunnen dat perfect bij de bouw wegwerken en perfect maken. Als wij een eigen oprit hadden waar het lastig kijken is in het donker dan zou ik gewoon wat lampjes met bewegingssensoren plaatsen rondom huis zodat het zicht beter is.

Maar dit zelf gaan bouwen, en zeker in een leaseauto, nee dat gaan we niet doen. Koop je de wagen is het misschien wat anders want het lost het belabberde zicht in het donker wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:11:
Ik vind dat echt zaak voor een automerk. Zij kunnen dat perfect bij de bouw wegwerken en perfect maken. Als wij een eigen oprit hadden waar het lastig kijken is in het donker dan zou ik gewoon wat lampjes met bewegingssensoren plaatsen rondom huis zodat het zicht beter is.

Maar dit zelf gaan bouwen, en zeker in een leaseauto, nee dat gaan we niet doen. Koop je de wagen is het misschien wat anders want het lost het belabberde zicht in het donker wel op.
Dat je het alvast weet: in de P2 is het ook knudde. :)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ja i know maar bij nog zoveel meer auto merken. Het is helaas niet anders, blijkbaar vinden ze het niet belangrijk genoeg om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:42:
En zo te zien weer een grotere kaart achter het stuur.
Nee, dat is het oude bestuurdersscherm (voor de update van een paar jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:32:
Ja, je kunt full screen kiezen voor de kaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
Juancho schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:03:
Ja i know maar bij nog zoveel meer auto merken. Het is helaas niet anders, blijkbaar vinden ze het niet belangrijk genoeg om op te lossen.
Wel? De Volvo is voor mij de eerste die het probleem heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hopelijk komt het vernieuwde systeem in het nieuwe middelbaar dan ook eindelijk met draadloze carplay. Daar loopt Volvo toch wel echt ver mee achter.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Montalbano schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:53:
Hopelijk komt het vernieuwde systeem in het nieuwe middelbaar dan ook eindelijk met draadloze carplay. Daar loopt Volvo toch wel echt ver mee achter.
Kleine kans. De hardware die Volvo gebruikt ondersteunt domweg geen draadloze Carplay. Dan zouden ze echt de hardware moeten aanpassen, lijkt me een te grote ingreep.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:09
Montalbano schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:53:
Ik heb dat pas opgelost door de Ottocast U2 Air, werkt goed behalve geen Maps op het bestuurdersdisplay.

@Archie_T jij gebruikt die ook volgens mij? Krijg jij Maps al op bestuurdersdisplay?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:21
Juancho schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:03:
In de EX30 is de camera prima in het donker op een donkere oprit. In de XC40 is het momenteel vervelend, zeker als je spiegels ook nog donker zijn.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
nujtrug schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:21:
[...]

Ik heb dat pas opgelost door de Ottocast U2 Air, werkt goed behalve geen Maps op het bestuurdersdisplay.

@Archie_T jij gebruikt die ook volgens mij? Krijg jij Maps al op bestuurdersdisplay?
Ja klopt! Heb ik gebruikt maar inderdaad geen maps op de bestuurdersdisplay. Ben er ook mee gestopt en plug gewoon kabel in als ik ver moet rijden en korte stukjes doe ik zonder CarPlay.
De reden was overigens niet dit maps probleem maar voornamelijk de vertraging in het bellen wat echt niet werkbaar was in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:27:
Het ging mij dus vooral om meerdere keuzes dan alleen Maps. Ik had gehoopt dat ze dat ook mee zouden pakken bij de nieuwe UX.
Durf ik niet te zeggen maar hoop met je mee. Ik had ook de hoop dat ze eventueel gewoon een klein stukje reserveren voor radio station, of muziek nr van Spotify, etc. gewoon een klein vakje is al genoeg. Helemaal nu het lijkt dat de kaart iets groter wordt en de vakjes voor snelheid etc. kleiner.

Ik ben helaas bang dat ze dat niet doen en dat ze de focus leggen op het middenscherm en de toekomst hetzelfde gaat zijn als de andere modellen met een "klein" schermpje voor de bestuurder en alles op een centraal groot scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag snellader Fastned Lemstershop A6. Begon met 17%, bij 30% kreeg ik een record voor mijn wagen, 140 kw. Bij 60% zakte het naar 111 kw, en dat bleef stabiel tot 75%. Daarna zakte het tot 86kw bij 80% en heb ik afgekoppeld.
Deze was echt top, ging echt lekker vlot, 23 min geladen van17-80%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsU7gNz7NBm_6XZW-_o6pvd5hOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WS6bTaJ6wdakMmYzBvFYRIb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
marcel_76 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Durf ik niet te zeggen maar hoop met je mee. Ik had ook de hoop dat ze eventueel gewoon een klein stukje reserveren voor radio station, of muziek nr van Spotify, etc. gewoon een klein vakje is al genoeg. Helemaal nu het lijkt dat de kaart iets groter wordt en de vakjes voor snelheid etc. kleiner.

Ik ben helaas bang dat ze dat niet doen en dat ze de focus leggen op het middenscherm en de toekomst hetzelfde gaat zijn als de andere modellen met een "klein" schermpje voor de bestuurder en alles op een centraal groot scherm.
Dat is niet zo…..dat grotere kaart oppervlak was juist in het verleden, maar door internationale eisen moest de snelheid niet alleen digitaal maar ook analoog worden weergegeven en is het beeld een jaar of 2 geleden aangepast. Die grote kaart afbeelding die je zag op de foto was van een ‘oude XC40P8’ waar ze een ander plaatje op het grote scherm in hebben gefotoshopt.

Pagina: 1 ... 296 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"