Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:06
RE...ervaring met caravan hoor ik graag. Hoeveel kg , wat voor type ? En welke snelheden/verbruik/range had je @ron65

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:06:
RE...ervaring met caravan hoor ik graag. Hoeveel kg , wat voor type ? En welke snelheden/verbruik/range had je @ron65
Hoort meer thuis in het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2083132 ervaringen lange ritten.
Maar even kort:
Caravan is een Adria Unica bouwjaar 2003, totaal 6 m1 lang en heeft afgeronde hoeken op de voorzijde (erg belangrijk voor de luchtweerstand).
Gewicht max toelaatbaar is 1000 kg
Ik rij gemiddeld 90 kmh met het ding erachter en van 100% lading bij de start houd ik na 160 km nog ca 15% over, dan snelladen tot 90% (eigenlijk 80, maar de koffie was nog niet op) en weer 150 km waarna ik met 10% aankwam. nat weer en droog weer hadden amper invloed daarop.
Verbruik kwam op ongeveer 30 kWh/100 km uit, maar er waren stints met 33kWh en met 28 kWh bij.
Dat is wel een beetje het beeld bij deze combinatie.
Maar neus eens in genoemd topic, en kijk ook eens op Facebook waar een groep is voor "Electrische caravantrekkers" ( https://www.facebook.com/groups/1252669005277340 )en er zijn nog meer van die groepen, maar deze heeft de meeste gebruikers zover ik tegenkwam. Heel veel ervaringsverhalen te vinden daar.

Los van alles, die XC40 van ons is een beest van een caravantrekker, optrekken van 0-90 duurt 9 seconden en acceleratie van 90-110 (als je een vrachtwagen wilt inhalen) is binnen 1 seconde te doen. Je moet oppassen dat je de dissel niet onder de caravan vandaan trekt :)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:11
marcel_76 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:07:
[...]

Werkt als een trein! Afgelopen weekend omgezet vanuit de Volvo MQTT variant en was enorm blij vanochtend toen de Volvo app niet meewerkte en ik gewoon via de plugin de voorverwarming van de climate aan kon zetten en alsnog bij een warme auto aan kwam waarbij ruiten niet bevroren waren meer.

Wel vraag ik mij af wat je moet doen als de TOTP verloopt? Ik kan na eenmaal de auto hebben toegevoegd niet meer een optie vinden om enige configuratie aan te passen, alleen maar om transparante images aan of uit te zetten. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd waar je dit zou kunnen aanpassen?

Verder was de installatie kinderspel, moest wel even alles van de "Ultra Vehicle Card" even omzetten en ik heb vanwege limieten de timer van de checks maar even op 600 gezet 1x per 10 minuten om niet gezeur te krijgen met de API back-end voor de refreshes.
Hey! Sorry voor deze late reactie. Leuk te horen dat het allemaal vlotjes werkt!

Die OTP heb je dus maar eenmalig nodig, dit dient enkel om de integratie te kunnen koppelen aan jouw account. Eens dat gebeurd is, dan kan ie verder. Tenzij je HA er een week of zo uit ligt, dan zal je de OTP procedure opnieuw moeten doorlopen. Daar krijg je dan wel een melding van in HA.

Met de release van vandaag kan je wel de API key wijzigen via opties. Zijn er nog andere zaken die je daar verwacht misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:08
peutje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:06:
Hier in de zomer een weekendje de Kip Kompakt van mijn ouders. <700kg kaal gewicht. Met snelheden van overwegend 100-110km/u halveerde de range bijna naar max ~250km ipv 450km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
MrMathos schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Hey! Sorry voor deze late reactie. Leuk te horen dat het allemaal vlotjes werkt!

Die OTP heb je dus maar eenmalig nodig, dit dient enkel om de integratie te kunnen koppelen aan jouw account. Eens dat gebeurd is, dan kan ie verder. Tenzij je HA er een week of zo uit ligt, dan zal je de OTP procedure opnieuw moeten doorlopen. Daar krijg je dan wel een melding van in HA.

Met de release van vandaag kan je wel de API key wijzigen via opties. Zijn er nog andere zaken die je daar verwacht misschien?
Volvo heet de TTL behoorlijk omlaag gescrhroefd, naar 1800seconden. Dus als HA er een half uur uitligt heb je de OTP weer nodig zou ik verwachten

(tenminste: Dat gedrag zie ik in de domoticz plugin. De HA integratie gebruikt dezelfde API, dus daar zou in theorie hetzelfde voor gelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
Kammika schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Volvo heet de TTL behoorlijk omlaag gescrhroefd, naar 1800seconden. Dus als HA er een half uur uitligt heb je de OTP weer nodig zou ik verwachten

(tenminste: Dat gedrag zie ik in de domoticz plugin. De HA integratie gebruikt dezelfde API, dus daar zou in theorie hetzelfde voor gelden)
De access token is inderdaad maar 1799 seconden geldig, maar de refresh token is 7d geldig. Met die refresh token kan je een nieuwe access token ophalen. Als ik mijn devcontainer een dag niet open, dan ben ik daarna nog steeds ingelogd. Misschien zit er dan toch iets niet helemaal juist in de domoticz plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MrMathos schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:54:
[...]

De access token is inderdaad maar 1799 seconden geldig, maar de refresh token is 7d geldig. Met die refresh token kan je een nieuwe access token ophalen. Als ik mijn devcontainer een dag niet open, dan ben ik daarna nog steeds ingelogd. Misschien zit er dan toch iets niet helemaal juist in de domoticz plugin?
DA's een goeie.. Ik dacht dat dat refresh token ook kortere geldigheid had.. maar zou kunnen dat je gelijk hebt... ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

DuneEmpire schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Ik mag over 2 weken ook (hopelijk in de XC40..) naar Parijs dus benieuwd naar je ervaring. Laat dat zeker weten.

Ik moest vanochtend in mijn tijdelijke ICE de ramen krabben, wat een armoede. :'( :P De dealer heeft de Volvo woensdag ontvangen en liet vrijdag weten dat het geen simpele fix is. Ze nemen in de loop van aankomende week contact op over het plan (maar wilde niet aangeven of en wat defect was?). Ik rijd nu nog in een Suzuki Swift van de berger... Net iets andere rij-ervaring. :F
Aangekomen in Parijs,

Ging heel vlotjes, max snelheden gewoon aangehouden ( +5 km/u)

Cijfers:
20,7 kWu/ 100 km
585 km totaal
84km/u gemiddeld
Kachel op 23

Viel mij erg mee

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Reneb schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Aangekomen in Parijs,

Cijfers:
20,7 kWu/ 100 km
585 km totaal
84km/u gemiddeld
Kachel op 23

Viel mij erg mee
Huh, hoe flik je dat met deze koude temperaturen? Dat lukt me enkel als ik heel de weg max 70km/u rijd. In de zomer zit ik gemiddeld op 22kWh/100km als ik door Frankrijk en Spanje rijd en dat is ook gewoon aan de toegelaten snelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 20-01-2025 19:13 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

heb de code eens bekeken... maar ik laat 'm voordat die 1799 sec verlopen is een nieuwe ophalen. Er komt dat zowel een nieuwe access_token als een refresh_token terug, en ik zie maar 1 expirytime in het antwoord staan (nl die 1799 sec).

Mijn aanname was dus dat het refresh_token dan ook voor die tijd gebruikt moest worden, kennelijk is het wat robuuster. Mijn code is recent gewijzigd, dus ik zie toevallig dat er al in zit dat ik eerst een nieuwe access_token haal voordat ik wat anders probeer. Dus als de expirytime op 7 dagen zit, zit dast wel snor.

De reden dat ik dacht dat het fout ging was omdat ik volvo2mqtt wel eens meer dan een half uur eruit had liggen, en die was dan de verbinding kwijt. Dan moest ik opnieuw de OTP procedure doen

Ik heb het zelf nog nooit getest (domoticz draait gewoon altijd op mijn raspberry pi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Laatst online: 22:46
Weet je dat je in Parijs gratis mag parkeren met een elektrische auto < 2000 kg?
Wel eerst aanvragen bij de section du stationnement sur voie publique.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8bDXuCxib2FgoR-Iu06sx3cOUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eN3gbIMUnHWnCJfgX5wd6qfQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 108% gewijzigd door tukker999 op 20-01-2025 19:20 ]

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

ander vraagje over wat jouw ervaring is. Ik krijg de laatste tijd af en toe een foutcode 429 bij commando's (vb start interieurverwarming) uit de API terug. volgens de documentatie zou ik dan meer dan 10 "invocation" requests per minute gedaan moeten hebben en moet ik een minuut wachten en opnieuw proberen.

Ik kom echter bij lange niet op die 10 invocation requests per minuut. Sterker nog. Deze fout komt meestal al de eerst invocation call nadat er lange tijd niets gebeurd is. Heb jij dat probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
tukker999 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:17:
Weet je dat je in Parijs gratis mag parkeren met een elektrische auto < 2000 kg?
Wel eerst aanvragen bij de section du stationnement sur voie publique.[Afbeelding]
Heb je met onze auto's toch niets aan want die wegen meer dan 2 ton, zelfs de EC40 met kleine batterij weegt 2057kg.

Edit: ik zie dat je een foto hebt toegevoegd nu, jouw model zat blijkbaar nog net onder de 2 ton. Mijn XC40 Ultimate (MY23) zit daar toch wat boven, mss de warmtepomp dan etc...

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 20-01-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45

MicroStar_NL

Knowledge is power

tukker999 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:17:
Wel eerst aanvragen bij de section du stationnement sur voie publique.
Interessant!
Weet je toevallig naar welke massa er wordt gekeken, rijklaar of ledig?
Volgens RDW heeft de mijn EX40 Ultra, 2075 kg rijklaar, en 1975 kg ledig.

Massa rijklaar bij RDW:
Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder (75kg).

[ Voor 19% gewijzigd door MicroStar_NL op 20-01-2025 19:50 ]

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 23:11
Largamelion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Huh, hoe flik je dat met deze koude temperaturen? Dat lukt me enkel als ik heel de weg max 70km/u rijd. In de zomer zit ik gemiddeld op 22kWh/100km als ik door Frankrijk en Spanje rijd en dat is ook gewoon aan de toegelaten snelheid.
MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
Vandaag iets raars. XC40 2024 Ultimate SMER.

Ik ging weg met 35% lading en kwam thuis met 16%. Toen bedachten we om ergens wat te gaan eten wat niet ver weg was, en zijn rond 17:35 gaan rijden, kwam na 15Min. aan met 12%. Na ongeveer 1.5 uur wilde ik om 19:20 terug rijden toen de lading teruggezakt was tot 6%. Ik heb huis gehaald met 2% en weer aan de lader gehangen dus dat was geen issue.

Het vreemde is dat ik zo tussen 19:00 en 19:05 plotseling 6% lading ben kwijgeraakt zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb geen klimaatregeling ingesteld o.i.d. en de auto stond gewoon afgesloten op een parkeerterrein.

Wat zou dat kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIieiWn_G7AYK6idN4VE_3Cmofk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RD6yw44Zj2UyM9tYvblkdcBt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:34
MrMathos schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Geen probleem hoor, het is al super fijn dat je deze werkende integratie hebt gemaakt. Thanks, wel handig dat je dan inderdaad een melding krijgt en het kunt aanpassen. Bij VolvoMQTT was er uiteindelijk een veld waarin je de OTP kon updaten en klaar.
Misschien een manier om wachtwoord te veranderen? Misschien dat sommige ook wel eens naar verloop van tijd het wachtwoord van het account willen veranderen.
De nieuwe versie komt automatisch binnen? Nog geen update melding gehad of de nieuwe optie gezien.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:53
vdburg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:02:
Vandaag iets raars. XC40 2024 Ultimate SMER.

Ik ging weg met 35% lading en kwam thuis met 16%. Toen bedachten we om ergens wat te gaan eten wat niet ver weg was, en zijn rond 17:35 gaan rijden, kwam na 15Min. aan met 12%. Na ongeveer 1.5 uur wilde ik om 19:20 terug rijden toen de lading teruggezakt was tot 6%. Ik heb huis gehaald met 2% en weer aan de lader gehangen dus dat was geen issue.

Het vreemde is dat ik zo tussen 19:00 en 19:05 plotseling 6% lading ben kwijgeraakt zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb geen klimaatregeling ingesteld o.i.d. en de auto stond gewoon afgesloten op een parkeerterrein.

Wat zou dat kunnen zijn?

[Afbeelding]
Herkenbaar en vaag probleem! Ook bij ons afgelopen weekend, zaterdagavond met 12% thuis gekomen, maar daar niet kunnen laden. Stap ik de volgende dag in om hem ergens op te laden, staat ie ineens op 0% (!) met 3km range :? Dus toch wel met samengeknepen billen richting lader gereden (1.5km) en daar gelukkig aangekomen zonder problemen. Maar hoe ineens tijdens de nacht 12% weg kan zijn? Dealer maar eens even contacten hierover...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QMsxOqMv2MIIWEjcJzGn7E71Dk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T3SZuoZ2syWYeCOE0jZMedwU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Lading verdampt door afkoeling batterij?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 11:32
[...]

Aangekomen in Parijs,

Cijfers:
20,7 kWu/ 100 km
585 km totaal
84km/u gemiddeld
Kachel op 23

Viel mij erg mee
Super om te horen, dat klinkt heel goed te doen! Prima verbruik voor in de winter.
Komende weken zal ik nog niet in mijn XC40 rijden :( Maar ik zal er ongeveer elke maand komen dus voor de volgende keer. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
millerman_sf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Hier een weekendje de Kip Kompakt van mijn ouders. <700kg kaal gewicht. Met snelheden van overwegend 100-110km/u halveerde de range bijna naar max ~250km ipv 450km.
LOL.. Jouw MY24 wagen haalt incl zware caravan nog bijna meer bereik dan mijn MY20 P8 zonder caravan 😁. Vanmorgen met 100% vertrokken... 260km range 😬. Heb voorzichtig wel het idee dat de accu nog nooit zo slecht was qua range in de winter periode. Mischien na ruim 5 jaar toch iets van degradatie? 1 voordeel, het is sowieso de laaste winter met deze P8.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 17:08
@Juancho De caravan was in de zomer, dat had ik er even bij moeten zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:19
vdburg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:02:
[...]
Het vreemde is dat ik zo tussen 19:00 en 19:05 plotseling 6% lading ben kwijgeraakt zonder aanwijsbare oorzaak.
Als ik naar de grafiek kijk, denk ik dat die lading tussen 17:45 en 19:00 geleidelijk verdwenen is, maar dat er in die tijd geen metingen werden gedaan door de auto.

Dat is wel te verklaren met afkoelen denk ik, want in die uren is de accu flink afgekoeld, en dan zakt de spanning van de accu ook evenredig.

Is wel zuur natuurlijk... lijkt erop dat je bij koud weer ofwel moet rijden ofwel moet laden, maar niet alleen parkeren...

Daar zouden andere EV's toch ook last van moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Dat verlies van lading zie je volgens mij alleen bij lage temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wts9ZXrcjn89FKGGsDY7OhVlueA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nGLt0hfgiT1R1Od621f70JpH.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_m5jT0FztpOI58f0_k0ErtpyRc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/edaHE4gppaF8RWkY92R71C0X.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGqyOVjk65SusEqMEg0853EXpGk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FIPA4LXP3aMdAAQdU8v1KiE2.jpg?f=user_large
(bij thuiskomst even geladen van 18->20%)

Ondertussen is niets meer zeker.
Zo kwam ik gisteren (temp tussen 0° en 2°) na 292 km thuis met een gemiddelde snelheid van 84 km/u en een verbruik van 18,9 kWh/100km op het dashbord, de app vindt dat het 18,7 kWh/100km is en volgens het rijlogboek is er zonder regeneratie 68,8 kWh verbruikt en met regeneratie erbij (eraf) 66,3 kWh.
Dan kom je op 66,3/2,92 = 22,7 kWh/100km
Volgens de auto is de batterij van 96 naar 18% gegaan, een verlies van 78%
78% van een effectieve capaciteit van 79 kWh is 61,6 kWh en dat geeft een verbruik van 21,1 kWh/100km

Ik vraag me ondertussen af of het aangegeven percentage van de batterij betrouwbaar is en dat het 'verlies van lading' te verklaren is uit de afwijking van het aangegeven percentage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSB97DxDF97LL4mwH5XH5xgiORA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0eTGlKBMvZG04cHtP7ilaqCI.jpg?f=user_large
Voor mij blijft als enige betrouwbare waarneming de km stand en het aantal geladen kW.

[ Voor 30% gewijzigd door tukker999 op 21-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:53
Waterblok schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:40:
Lading verdampt door afkoeling batterij?
Zou kunnen, maar zo'n verlies heb ik nooit eerder. Met koud weer na een langere rit kun je dus beter direct (iets) laden en hem niet parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Vraagje aan de XC40 MY 24 of nieuwe owners.
Met dit koude weer valt me op als ik smorgens vertrek dat de wagen een vreemd lawaai maakt bij het lossen van gaspedaal / remmen.

Lijk alsof de motoren een vreemd lawaai maken.
Eens je een minuutje gereden hebt is dat lawaai weg.
Maar klinkt wel wat vreemd.

Nog mensen die dit hebben, of eventueel weten wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
marcel_76 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Geen probleem hoor, het is al super fijn dat je deze werkende integratie hebt gemaakt. Thanks, wel handig dat je dan inderdaad een melding krijgt en het kunt aanpassen. Bij VolvoMQTT was er uiteindelijk een veld waarin je de OTP kon updaten en klaar.
Misschien een manier om wachtwoord te veranderen? Misschien dat sommige ook wel eens naar verloop van tijd het wachtwoord van het account willen veranderen.
De nieuwe versie komt automatisch binnen? Nog geen update melding gehad of de nieuwe optie gezien.
Wachtwoord wordt niet opgeslagen, is enkel nodig om eerste keer een token aan te vragen. Als je je wachtwoord wijzigt, zal de token ongeldig worden en zal de integratie ook vragen om de authenticatie opnieuw te doen.

Je zou een melding moeten krijgen van de nieuwe versie. Het duurt wel eventjes tegen dat HACS door heeft dat er een nieuwe versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Idr548 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:38:
Met dit koude weer valt me op als ik smorgens vertrek dat de wagen een vreemd lawaai maakt bij het lossen van gaspedaal / remmen.

Motoren niet, wel dat de remschijven vastgeroest lijken te zijn. 9 van de 10x heb ik dit sochtends als de wagen voor het eerst die dag rijdt. Dat gaat vrij snel wel weer weg, of gewoon zelf ff (wel veilig) flink op de remmen drukken. Misschien is dat het bij jou ook?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen last van hier. MY24.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:59

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Hier ook niet, ook MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
MrMathos schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Wachtwoord wordt niet opgeslagen, is enkel nodig om eerste keer een token aan te vragen. Als je je wachtwoord wijzigt, zal de token ongeldig worden en zal de integratie ook vragen om de authenticatie opnieuw te doen.

Je zou een melding moeten krijgen van de nieuwe versie. Het duurt wel eventjes tegen dat HACS door heeft dat er een nieuwe versie is.
Thanks, handig dan zou ik op dit moment het even niet weten zelf wat er nog extra nodig is. Alles wat er ondersteund wordt zit er in op het moment.

Ik combineer de data met de Ultra Vehicle Card voor een mooi overzicht.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76

Hier ook geen last van met MY24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:10

Ik heb de indruk dat de auto bij de eerste paar keer remmen van de dag altijd de remschijven gebruikt, zodat deze schoongemaakt worden. Als je de auto nat weggezet hebt, of zoals deze dagen vol pekel, dan zijn de schijven ‘s ochtends geoxideerd en hoor je de remmen werken.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:44
[...]

Aangekomen in Parijs,

Cijfers:
20,7 kWu/ 100 km
585 km totaal
84km/u gemiddeld
Kachel op 23

Viel mij erg mee
Okay ik dacht de eerste paar keer dat ik dit las dat je dit zonder laden onderweg had gedaan, begreep er al niets van haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

StevendGraaf schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Okay ik dacht de eerste paar keer dat ik dit las dat je dit zonder laden onderweg had gedaan, begreep er al niets van haha!
Was het maar waar:)

Nee ik heb onderweg aan de snellader gestaan

Morgen rijd ik weer terug en zal mijn verbruik weer in de gaten houden.

Wat betreft het geluid bij het wegrijden, ik hoor dat ook af en toe maar ik weet zeker dat het mijn (achter)remmen zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Reneb op 22-01-2025 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillie82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
Venomer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Ik heb de indruk dat de auto bij de eerste paar keer remmen van de dag altijd de remschijven gebruikt, zodat deze schoongemaakt worden. Als je de auto nat weggezet hebt, of zoals deze dagen vol pekel, dan zijn de schijven ‘s ochtends geoxideerd en hoor je de remmen werken.
Ik merk ook vaak in de ochtend bij eerste (paar) keer stroompedaal los laten dat er een schrapend geluid aanwezig is rondom de remmerij. Ik dacht altijd dat regenereren alleen op de elektromotor gebeurde? Of is het normaal dat hierbij de remmen (deels) bij ingeschakeld worden? Ben wel benieuwd hoe dit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:03

Ik hoorde zo’n geluid gisterenmorgen ook toen ik vertrok. (EX40 MY25)
Bij elke keer afremmen (rotonde, verkeerslicht) was het even te horen. Het was na een klein aantal km verdwenen. Het geluid klinkt anders dan het ‘schrapen’ van de remschijven (wat bij veel auto’s vaak na een nacht met veel condens te horen is), meer als een soort ‘schurend rubber’, toch?

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-09 21:21
Kan het zijn dat de auto zelf lichtjes remt zonder dat je dit in snelheid merkt maar wel iets hoort? Vanwege het regenereren remmen we toch al weinig, en misschien gebeurt bovenstaand bij vertrek om de schijven wat te ontdoen van roestplekjes oid?

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
AB67 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:14:
Kan het zijn dat de auto zelf lichtjes remt zonder dat je dit in snelheid merkt maar wel iets hoort? Vanwege het regenereren remmen we toch al weinig, en misschien gebeurt bovenstaand bij vertrek om de schijven wat te ontdoen van roestplekjes oid?
Dat denk ik ook

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 23:11
Tomoth schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Herkenbaar en vaag probleem! Ook bij ons afgelopen weekend, zaterdagavond met 12% thuis gekomen, maar daar niet kunnen laden. Stap ik de volgende dag in om hem ergens op te laden, staat ie ineens op 0% (!) met 3km range :? Dus toch wel met samengeknepen billen richting lader gereden (1.5km) en daar gelukkig aangekomen zonder problemen. Maar hoe ineens tijdens de nacht 12% weg kan zijn? Dealer maar eens even contacten hierover...
[Afbeelding]
Ik denk dat je de tijd om de dealer te contacten kunt besparen. Het staat zelfs beschreven in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MnqMtfyopP-tnWTRg_S2HuY8Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoqvXUgpOxVDtqefFEOcKVoT.jpg?f=fotoalbum_large
Er staat niet uitgelegd waar het door komt maar kan me voorstellen dat het naast lagere accuspanning door afkoeling er misschien ook iets van verwarming plaatsvindt, wat energie kost. Het verlies door afkoeling komt in principe bij opwarmen weer terug maar als er actief verwarmd wordt dan is dat gedeelte natuurlijk weg.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 22-01-2025 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
Inmiddels is mijn verwarming weer gefixt, toch prettig. Er bleek een module stuk die de warmtepomp aanstuurt. Daarmee het snelladen ook weer mogelijk.Vandaag hele dag ook het sterretje gezien totdat ik begin van de avond zon 25km van de ionity lader verwijderd was, toen ging ie uit (vermoedelijk voorverwarmen). Bij aankomst met 18% starte het laden met 158kwh. In 12min tot 51% geladen met gemiddeld 137kw. Had iets hoger verwacht maar slecht zeker niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Bt6J3xFpEtTX-koIcxGj8rKcgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qtAOcVZM189r5F7RNacGGG3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peutje op 22-01-2025 20:39 . Reden: Tekst fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Tillie82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Ik merk ook vaak in de ochtend bij eerste (paar) keer stroompedaal los laten dat er een schrapend geluid aanwezig is rondom de remmerij. Ik dacht altijd dat regenereren alleen op de elektromotor gebeurde? Of is het normaal dat hierbij de remmen (deels) bij ingeschakeld worden? Ben wel benieuwd hoe dit zit.
De software bepaalt of het gebruik van de schijfremmen nodig is. Meestal is regenereren voldoende. Als de accu vol is (100%) kan er niet geregenereerd worden en worden altijd de remmen gebruikt. Als je heel hard op de rem trapt, zullen de remmen ook gebruikt worden.

Mijn vermoeden is dat bij de eerste rit van de dag altijd een paar keer de remmen worden gebruikt om de schijven schoon te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Ik denk dat je de tijd om de dealer te contacten kunt besparen. Het staat zelfs beschreven in de handleiding:
[Afbeelding]
Er staat niet uitgelegd waar het door komt maar kan me voorstellen dat het naast lagere accuspanning door afkoeling er misschien ook iets van verwarming plaatsvindt, wat energie kost. Het verlies door afkoeling komt in principe bij opwarmen weer terug maar als er actief verwarmd wordt dan is dat gedeelte natuurlijk weg.
Dat verwarmen aan de laadpaal doet de auto volgens mij niet meer. Heb ik al eerder hier in het draadje gezet. Ik heb nu aan de laadpaal ook af en toe een sterretje in beeld. Had ik vroeger nooit

Ik zie de laadpaal nadat de accu vol is ook geen stroom meer pakken. Deed die vorig jaar wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:17:
Inmiddels is mijn verwarming weer gefixt, toch prettig. Er bleek een module stuk die de warmtepomp aanstuurt. Daarmee het snelladen ook weer mogelijk.Vandaag hele dag ook het sterretje gezien totdat ik begin van de avond zon 25km van de ionity lader verwijderd was, toen ging ie uit (vermoedelijk voorverwarmen). Bij aankomst met 18% starte het laden met 158kwh. In 12min tot 51% geladen met gemiddeld 137kw. Had iets hoger verwacht maar slecht zeker niet.
[Afbeelding]
158 is super, mijne is nog nooit hoger gekomen dan 136 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:25:
[...]

158 is super, mijne is nog nooit hoger gekomen dan 136 kW.
136kW is single motor, dat haal ik ook. Volgens mij heb je met de ER ofzo meer capaciteit in je accu.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Microkid schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:32:
[...]

136kW is single motor, dat haal ik ook. Volgens mij heb je met de ER ofzo meer capaciteit in je accu.
Dacht 175 voor single motor en 205 voor single long range. Heb met 8% ook al een keer 202kw gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Dacht 175 voor single motor en 205 voor single long range. Heb met 8% ook al een keer 202kw gezien.
Tot en met MY23 was bij de twin engine 150 kW het max, wat ze er nooit echt bij zeiden was dat de Single engine max 136 kW kan halen.
De nieuwste versies daarna hebben hogere laadvermogens gekregen. Voor mij is 136 kW dus echt een top vermogen, haalt ie zelden, meestal is het 130 of lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Voor de EX/EC40 is het 205 kW voor de 82 kWh accu en 180kW voor de 70 kWh accu.

De 205 kW is dan alleen tussen 6% en ca. 18%, zie https://evkx.net/models/v...e_motor_er/chargingcurve/
En ook uit eigen ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Tot en met MY23 was bij de twin engine 150 kW het max, wat ze er nooit echt bij zeiden was dat de Single engine max 136 kW kan halen.
De nieuwste versies daarna hebben hogere laadvermogens gekregen. Voor mij is 136 kW dus echt een top vermogen, haalt ie zelden, meestal is het 130 of lager.
Dat herken ik niet. Heb een my22 single engine. Stond gewoon keurig bij de specs (dat die 130kw kon. In de praktijk kom ik hoger dan die 130. Dus dat is keurig) in de prijslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Dat herken ik niet. Heb een my22 single engine. Stond gewoon keurig bij de specs (dat die 130kw kon. In de praktijk kom ik hoger dan die 130. Dus dat is keurig) in de prijslijst
Ik meen me te herinneren dat het voor mijn SM MY23 initieel 130kW max was en dat ze dat met een OTA geoptimaliseerd hebben tot 140kW max op een bepaald moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik meen me te herinneren dat het voor mijn SM MY23 initieel 130kW max was en dat ze dat met een OTA geoptimaliseerd hebben tot 140kW max op een bepaald moment.
klopt, voor mij ook.
Alleen had ik het over de info die ik kreeg destijds, daarin (nagekeken) stond nergens dat de SM geen 150 kW was.
Nu was ik afhankelijk van een keuzetool van leasemaatschappijen, en die zeiden droogjes dat de XC40 SM gewoon 150 kW kon laden.

Misschien dat wanneer ik ook een prijslijst van een dealer had gekregen destijds ik dit had kunnen zien, maar die kreeg ik niet. Net zoals dat niemand vertelde dat de standaard stoelbekleding ook betekende dat je geen leesverlichting achterin, geen deurvakverlichting, geen deurverlichting voor op de straat naast de auto, en geen sierstrip met verlichting in het dashboard meer kreeg.

Ik weet dat er bedrijven zijn die je langs delares laten gaan voor proefritten, en dan krijg je een offerte en dan gaat die naar de leasemaatschappij. Bij ons is dat verboden, wat er in de LM-tool staat kun je kiezen, en dat is verd.... weinig geworden de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hlip
  • Laatst online: 15:09
ron65 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Misschien dat wanneer ik ook een prijslijst van een dealer had gekregen destijds ik dit had kunnen zien, maar die kreeg ik niet. Net zoals dat niemand vertelde dat de standaard stoelbekleding ook betekende dat je geen leesverlichting achterin, geen deurvakverlichting, geen deurverlichting voor op de straat naast de auto, en geen sierstrip met verlichting in het dashboard meer kreeg.
De prijslijsten incl. standaard-uitrusting en opties zijn al jaren gewoon op de Volvo website beschikbaar..... Daar heb je geen dealer voor nodig.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nog steeds geen nieuws over die AAOS update die we zouden krijgen met oa een soort van halve splitscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:05:
Nog steeds geen nieuws over die AAOS update die we zouden krijgen met oa een soort van halve splitscreen?
Ik zou daar niet meer op hopen als ik jou was, tenzij je volgende wagen ook weer 'n Volvo wordt 😁. YouTube liet ook jaren op zich wachten en dat is dan nog niet eens een app, gewoon een wrapper omheen de browser.

Volgens de aankondiging komt het ergens in 2025 en we zijn nog maar januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Sinds een paar dagen was ineens mijn Volvo account uitgelogd, en moet ik elke keer bij Spotify opnieuw inloggen. Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Hele verhalen over leasemaatschappijen is offtopic: daar hebben we andere topics voor :) Die reacties zijn dus ook verdwenen

Laten we ontopic verder gaan over de (X)C40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Venomer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:19:
[...]

De software bepaalt of het gebruik van de schijfremmen nodig is. Meestal is regenereren voldoende. Als de accu vol is (100%) kan er niet geregenereerd worden en worden altijd de remmen gebruikt. Als je heel hard op de rem trapt, zullen de remmen ook gebruikt worden.

Mijn vermoeden is dat bij de eerste rit van de dag altijd een paar keer de remmen worden gebruikt om de schijven schoon te schuren.
Dat de auto altijd bij 100% de remmen gebruikt omdat hij niet kan regenereren is onzin.

De hoeveelheid die gegenereerd word is dusdanig klein bij het remmen dat dit geen grote invloed heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Gisteravond teruggekeerd uit Parijs

Wat een heerlijke reisauto, na 2 dagen van vergaderen en 7 uur reistijd zonder pijn uit de auto gestapt.

Tevens gewerkt aan mijn " lege batterij vrees" en met 1 laadstop in België thuis gekomen.

Omstandigheden:
Heel veel regen onderweg
Maximale snelheid waar mogelijk +5 km/u
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it_2yU5G76TnZSAxYsHPkC7IFjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIk3fvxfv7cXwD81ksfoZH8n.jpg?f=fotoalbum_large

Ik persoonlijk vind het prima cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
Reneb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Dat de auto altijd bij 100% de remmen gebruikt omdat hij niet kan regenereren is onzin.

De hoeveelheid die gegenereerd word is dusdanig klein bij het remmen dat dit geen grote invloed heeft.
Regenereren betekent stroom naar de accu, en vol is vol dus zeker geen onzin. Met een volle accu van een berg af rijden zou anders vervelende effecten geven. Maar de schijfremmen zijn daar gewoon op berekend en ze jou geen verschil in remvermogen moeten kunnen merken.

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 23-01-2025 18:55 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Het is wel onzin. Je kan nooit de hoeveelheid stroom terugwinnen die je gebruikt hebt bij het wegrijden. En ja je moet nou eenmaal eerst wegrijden om te hoeven remmen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Reneb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:59:
Het is wel onzin. Je kan nooit de hoeveelheid stroom terugwinnen die je gebruikt hebt bij het wegrijden. En ja je moet nou eenmaal eerst wegrijden om te hoeven remmen:)
Bergaf zeker wel. Niet in Nederland, maar in de Alpen zeker mogelijk.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:19:
[...]

klopt, voor mij ook.
Alleen had ik het over de info die ik kreeg destijds, daarin (nagekeken) stond nergens dat de SM geen 150 kW was.
Nu was ik afhankelijk van een keuzetool van leasemaatschappijen, en die zeiden droogjes dat de XC40 SM gewoon 150 kW kon laden.

Ik weet dat er bedrijven zijn die je langs delares laten gaan voor proefritten, en dan krijg je een offerte en dan gaat die naar de leasemaatschappij. Bij ons is dat verboden, wat er in de LM-tool staat kun je kiezen, en dat is verd.... weinig geworden de laatste jaren.
Eerst klaag je dat Volvo dingen niet roept. Wordt je hier op het forum erop gewezen dat je stelling niet klopt en dan zeg je dat je helemaal geen info van Volvo had.

Dan ga je vervolgens klagen over je leasemaatschappij en dan blijk je de specs op de website niet eens opgevraagd te hebben.

Wat is nou je punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Reneb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:59:
Het is geen onzin (alhoewel die opmerking over stroom terugwinnen wel klopt zolang je niet in de bergen rijdt): laadt vb maar eens tot 100% en ga dan eens remmen

Dan zie je ook aan het regeneratie balkje rechts in je display die niet volledig regenereert, maar ook de remmen gebruikt. Dat wordt visueel zichtbaar gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Juancho schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:05:
Bij Polestar komt het zeker niet naar de eerste generatie:
https://polestar.fans/t/k...n-finales-update/20615/22

De hardware is exact gelijk aan de XC40, dus ik ziet het ook daar niet gebeuren voor de 1e bouwjaren.

[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 23-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb

Reneb

Kammika schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Het is geen onzin (alhoewel die opmerking over stroom terugwinnen wel klopt zolang je niet in de bergen rijdt): laadt vb maar eens tot 100% en ga dan eens remmen

Dan zie je ook aan het regeneratie balkje rechts in je display die niet volledig regenereert, maar ook de remmen gebruikt. Dat wordt visueel zichtbaar gemaakt
Dus mijn opmerking klopt wel maar het is geen onzin?

Lol en waarom zou je de batterij tot 100% opladen en dan remmen voordat je wegrijd?:)

Oja ook een leuke dit, als je niet wegrijdt , en dus niet in beweging bent met de auto, werkt de motor niet als generator en is er helemaal geen regeneratie.

Maar ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

feedback mag altijd, maar niet in topic zelf zoals je zelf ook aangeeft

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

feedback mag altijd, maar niet in topic zelf zoals je zelf ook aangeeft

[ Voor 135% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:44
Wat een verschil kan een paar graden maken in verbruik. Nu het vandaag 5/6 graden boven nul was in plaats van rond het vriespunt schiet het bereik weer omhoog. 440km was weer haalbaar met 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Reneb schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Dus mijn opmerking klopt wel maar het is geen onzin?

Lol en waarom zou je de batterij tot 100% opladen en dan remmen voordat je wegrijd?:)

Oja ook een leuke dit, als je niet wegrijdt , en dus niet in beweging bent met de auto, werkt de motor niet als generator en is er helemaal geen regeneratie.

Maar ok
Ik had dus moeten zeggen “als de accu bijna 100% opgeladen is, kan er niet genoeg geregenereerd worden.” Nu wel blij? Pfff.

*levert MSc in Electrical Engineering in bij de universiteit*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
guido66 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Bij Polestar komt het zeker niet naar de eerste generatie:
https://polestar.fans/t/k...n-finales-update/20615/22

De hardware is exact gelijk aan de XC40, dus ik ziet het ook daar niet gebeuren voor de 1e bouwjaren.
Dat zou ik heel raar vinden. Voor zover ik weet hebben die facelifts geen andere hardware aan boord dan de eerste generatie. Het scherm is verder exact gelijk ook. Dus dat zou allemaal echt geen verschil moeten maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Dat zou ik heel raar vinden. Voor zover ik weet hebben die facelifts geen andere hardware aan boord dan de eerste generatie. Het scherm is verder exact gelijk ook. Dus dat zou allemaal echt geen verschil moeten maken lijkt me.
Op xc40forum heeft ook al iets gestaan dat my25 sneller processor en meer geheugen heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:55:
[...]

Op xc40forum heeft ook al iets gestaan dat my25 sneller processor en meer geheugen heeft…
Ok dat is mij dan ontgaan want ik volg die fora niet meer. Maar zou het zoveel extra rekenkracht kosten om ipv 1 app groot op het scherm te tonen dan 1 half scherm met 1 app te tonen en daaronder 2 kleinere tegels met bijv. telefoon en audio? Kan ik me bijna niet voorstellen.

En anders heb je nog het prachtige drivers display waar nu helemaal niks mee gebeurt behalve navigatie. Je kan je klanten toch als alternatief dan iig daar iets op aanbieden? De auto is "nog maar" een jaar of 6 op de markt toch? Persoonlijk vind ik het systeem nog steeds snel genoeg. Het enige is dat het af en toe even een tikkie langer nodig heeft om op te starten als de auto langere tijd stil staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 23-01-2025 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Ok dat is mij dan ontgaan want ik volg die fora niet meer. Maar zou het zoveel extra rekenkracht kosten om ipv 1 app groot op het scherm te tonen dan 1 half scherm met 1 app te tonen en daaronder 2 kleinere tegels met bijv. telefoon en audio? Kan ik me bijna niet voorstellen.

En anders heb je nog het prachtige drivers display waar nu helemaal niks mee gebeurt behalve navigatie. Je kan je klanten toch als alternatief dan iig daar iets op aanbieden? De auto is "nog maar" een jaar of 6 op de markt toch? Persoonlijk vind ik het systeem nog steeds snel genoeg. Het enige is dat het af en toe even een tikkie langer nodig heeft om op te starten als de auto langere tijd stil staat.
A bedoel je die… nee die zou ook naar eerdere modeljaren komen (maar mijn vermoeden is dat dat nog wel even duurt)

Maar er is ook een splitscreen voor de camera in aankomst en die zou alleen op nieuwe modeljaren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Juancho schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:07:
[...]
Dat kost echt helemaal niks extra. Doorgaans wijzigt er maar weinig op het scherm, zo eens in de drie minuten als het liedje wisselt, en misschien een paar keer per seconde als je ook nog een voortgangsbalk laat zien. Er is technisch gezien ook niks dat dat verbiedt afgezien van een of andere wazig "we draaien maar 1 app fullscreen" beleid wat Google bedacht heeft. Het onderliggende OS is prima in staat om tientallen applicaties gelijktijdig te draaien op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Eerst klaag je dat Volvo dingen niet roept. Wordt je hier op het forum erop gewezen dat je stelling niet klopt en dan zeg je dat je helemaal geen info van Volvo had.

Dan ga je vervolgens klagen over je leasemaatschappij en dan blijk je de specs op de website niet eens opgevraagd te hebben.

Wat is nou je punt?
Goed, mijn reactie hierop is weggehaald omdat ik ook iets over de moderatie zei, dat blijft nu achterwege.
Nogmaals:

Mijn punt was dat ik bij mijn keuze voor deze wagen niet heb geweten dat ik max 136 kW kon snelladen, ik had overal duidelijk informatie dat het 150 zou zijn, en pas nadat ik de wagen afgeleverd had gekregen en ging snelladen kwam ik achter de 136 kW.

Daarop kreeg ik de vraag waarom ik dat niet wist, het stond immers in de prijslijst.

Ik heb het gisteravond nog eens nageplozen, alle stukken weer uit de digitale kluis opgedoken, en het blijkt dat ik 1 prijslijst had gedownloaded (ik had er dus wel een, maar is 3 jaar geleden vandaar ik daarop even abuis was) maar die was de allernieuwste vand at moment en dus die van de MY21/22.
Daarin wordt niet van 136 kW maar 150 gesproken EN er wordt vermeld dat lichtingpack 2 op alle modellen aanwezig is.
DIE heb ik besteld in Januari 22, tegen dat ik in nov 22 de wagen opgeleverd kreeg bleekt het MY23 te zijn.
Als ik die prijslijst zou hebben gehad had ik wellicht geweten van de 136 kW en de missende verlichting, maar die lijst had ik dus niet (en dát was waar ik op doelde toen ik zij hem niet te hebben gehad).

Mijn verdere put was dat die prijslijsten eigenlijk al nooit onder onze ogen komen omdat de manier waarop wij een auto mogen uitzoeken sterk afwijkt van war doorgaans gebruikelijk is, door regels van de werkgever en de manier waarop deze het leaseproces heeft ingekleed.

Ik ben daar te diep op ingegaan, in de hoop dat begrepen zou worden waarom ik van die twee zaken niet tijdig op de hoogte was, mede omdat ik er toch wel redelijk op werd aangevallen in de zin van "dat had je kunnen weten"en dat voelde niet fijn. Ik wilde me verdedigen.

De oorzaak is de modellenwisseling door Volvo tijdens het bestelproces zonder daarvan enige kennisgeving, althans niet naar mij, EN het afwijkende bestelproces.

En nog altijd begrijp ik niet waarom Volvo de XC40 MY 23 heeft getracht goedkoper te maken ten koste van basale zaken als verlichting achterin. Het is gewoon 1 donker gat waar je passagiers instappen als je in het donker rijdt. Ik vind dat een fout besluit geweest destijds.
En tweede is waarom zou je een auto met 1 motor minder ook minder laadvermogen bij een snellader geven, al zitten er 100 motoren in, die hebben een maximaal verbruik nodig. Maar opladen kan altijd gewoon met de maximale snelheid en die zou 150 kW moeten zijn, of liefst hoger.

En voor weer iedereen hierover heen gaat vallen en allerlei discussies gaan voeren die weer offline zouden kunnen gaan,dit is wat mijn punt was en laten we het hier maar bij houden.
Anders voelt een zeker iemand zich hier weer geroepen voor MOD te spelen en gaan vervolgens de echte MODS ook weer ingrijpen, niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Venomer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Als mijn accu vrij vol is en je laat stroompedaal los zie je de wijzer rechts voorbij het grijsblauwe regenereer gebied gaan, dat betekent dat de remmen gebruikt worden?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 11:08
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 24-01-2025 09:10 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:31:
[...]

Als mijn accu vrij vol is en je laat stroompedaal los zie je de wijzer rechts voorbij het grijsblauwe regenereer gebied gaan, dat betekent dat de remmen gebruikt worden?
Klopt.
Zodra je accu te vol is om veel energie aan te kunnen nemen zal de auto regenererend remmen op maat, dus wat naar de accu kan gaat daarheen, is er meer remkracht nodig dan worden de echte remmen bijgeschakeld.

Dat is zichtbaar in de powermeter, het eerste stuk is lichtblauw en vanaf het punt dat de remmen bijkomen wordt de balk blauwgrijs.
Hoe voller de accu hoe eerder dat is, dus als je met 100% wegrijdt en remt zal eigenlijk al direct het blauwgrijze zichtbaar worden en gebruikt de auto de echte remmen.
Ben je een paar km verder dan zie je al dat dat blauwgrijze gebied later optreed, en uiteindelijk zo goed als wegblijft als de accu leger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
@ron65 ik heb nooit nergens gelezen dat de Pure Electric (MY23) DC maar 136kW had, maar ik zie nu ook dat EV-database het ook over 136kW heeft, dus ze moeten wel ergens de mosterd gehaald hebben. De prijslijst heeft het voor MY23 (januari) wel over 150kW, die voor de MY22 was ook 150kW, dus waarom zouden ze voor hun nieuwe modellen naar 136kW zakken?

Ik had ook een MY22 in bestelling en er werd een MY23 geleverd, en tijdens het DC laden kwam regelmatig boven de 140kW, dacht 147kW als hoogste genoteerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Heeft het niet te maken met het goedkoopste model? Je ziet wel vaker dat die minder snel kan laden dan de modellen daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:39:
Heeft het niet te maken met het goedkoopste model? Je ziet wel vaker dat die minder snel kan laden dan de modellen daarboven.
dat zou dan mogelijk de core geweest zijn, maar ik koos een level hoger, de plus.
Vooral vanwege de aanwezigheid van de warmtepomp, als ik die op de core erbij had genomen was ik maandelijks duurder uitgeweest dan de plus waar dan ook nog de elektrische achterklep, BLIS, PA en meer extra op zaten.
Blijft bizar, de core met extra pakket WTP duurder dan een veel rijker uitgeruste Plus met WTP standaard. Maar dat was destijds gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:31:
@ron65 ik heb nooit nergens gelezen dat de Pure Electric (MY23) DC maar 136kW had, maar ik zie nu ook dat EV-database het ook over 136kW heeft, dus ze moeten wel ergens de mosterd gehaald hebben. De prijslijst heeft het voor MY23 (januari) wel over 150kW, die voor de MY22 was ook 150kW, dus waarom zouden ze voor hun nieuwe modellen naar 136kW zakken?

Ik had ook een MY22 in bestelling en er werd een MY23 geleverd, en tijdens het DC laden kwam regelmatig boven de 140kW, dacht 147kW als hoogste genoteerd te hebben.
ik heb als hoogste 139 gezien een keer.
Maar jouw opmerking bevestigt ook dat het niet echt goed gecommuncieerd is destijds van die 136 kW. En dat was mijn hele punt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
ron65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:53:
[...]

ik heb als hoogste 139 gezien een keer.
Maar jouw opmerking bevestigt ook dat het niet echt goed gecommuncieerd is destijds van die 136 kW. En dat was mijn hele punt eigenlijk.
In de prijslijst van MY24, hebben ze het wel degelijk over 135kW voor de SM, SM ER heeft 205 kW net zoals de Twin Motor. In de MY22/23 is nergens sprake van 135 of 136kW, SM ER werd pas voor MY24 voorzien, dus zullen voor SM MY24 die softwarematig dichtgeknepen hebben, want onze SM'ers zijn wel degelijk 150kW.

[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 24-01-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Blijft bizar, de core met extra pakket WTP duurder dan een veel rijker uitgeruste Plus met WTP standaard. Maar dat was destijds gewoon zo.
Is niet uniek voor Volvo: Losse opties zijn bijna altijd duurder dan dat je een bepaalde uitvoering neemt. Dat komt ook omdat fabricageopties van losse opties meestal duurder is dan dat ze standaard modellen kunnen uitleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Is niet uniek voor Volvo: Losse opties zijn bijna altijd duurder dan dat je een bepaalde uitvoering neemt. Dat komt ook omdat fabricageopties van losse opties meestal duurder is dan dat ze standaard modellen kunnen uitleveren...
Klopt, ik heb vorige week met mijn vaste dealer gezeten om te bekijken of een nieuwe EX40/EC40 zou passen en het is gewoon zo dat de Ultra versie overal net goedkoper/voordeliger is dan een lagere versie en dan alle opties moeten aanvinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:09
Is het niet weer bijna tijd voor een software-update?
De laatste dateert al van 18 november (67 dagen geleden).

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
nujtrug schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:31:
Is het niet weer bijna tijd voor een software-update?
De laatste dateert al van 18 november (67 dagen geleden).
Het ETA balkje terugkrijgen op het driver's dispay zou wel leuk zijn. Jammer dat dat weer zo lang moet duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Het ETA balkje terugkrijgen op het driver's dispay zou wel leuk zijn. Jammer dat dat weer zo lang moet duren...
Ja potverdikkie. Ik heb bewust steeds die update genegeerd (elke keer instappen in de auto en je ziet het weer) maar mijn vriendin kreeg het ook en had doodleuk op installeren geklikt. Dus nu zit ik ook met die update... Hoe verzinnen ze het toch weer om iets wat heel handig is eruit te slopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Ja potverdikkie. Ik heb bewust steeds die update genegeerd (elke keer instappen in de auto en je ziet het weer) maar mijn vriendin kreeg het ook en had doodleuk op installeren geklikt. Dus nu zit ik ook met die update... Hoe verzinnen ze het toch weer om iets wat heel handig is eruit te slopen 8)7
Wat ik vreemd vind is dat het een feature van Google Maps was en dat die met een update van de autosoftware verdwenen is. We zullen dan ook wel op nieuwe autosoftware moeten wachten voordat het. terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Er is toch ook geen touw aan vast te knopen vwb relatie temperatuur vs bereik.

In zijn algemeenheid wel (in de zomer beter bereik dan in de winter).

Maar op meer detail zie ik gekke dingen.

Met de volvo plugin registreer ik nu automatisch de ritten. Met daarin het aantal km en de afname van de accu. Die kun je op elkaar delen en dan weet je in theorie wat de 100% actieradius geweest zou zijn. Ik hou ook de temperatuur tijdens die rit bij. Dus dan zou je een patroon moeten kunnen ontdekken.

En om appel appel vergelijk te maken, pak ik dan elke keer mijn woonwerkrit (120 km enkele reis). Mijn rijgedrag is vrij consequent. De omstandigheden zijn ook elke keer hetzelde: De auto staan bij de start aan de laadpaal en heeft ongeveer een half uur staan voorverwarmen als ik wegrij. Ik rij dezelfde route met ongeveer hetzelfde verkeer met dezelfde rijstijl

En daarin zie ik toch grote verschillen. Ik heb 1 rit gehad bij -1 die omgerekend tot een theoretische actieradius van 300km kwam (best netjes voor in de winter). Maar inmiddels ook een rit bij +4 die op 240km uitkwam...

Dat zou toch andersom moeten zijn, en dan met kleinere verschillen zou je denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:32
Kammika schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:50:

Met de volvo plugin registreer ik nu automatisch de ritten. Met daarin het aantal km en de afname van de accu. Die kun je op elkaar delen en dan weet je in theorie wat de 100% actieradius geweest zou zijn. Ik hou ook de temperatuur tijdens die rit bij. Dus dan zou je een patroon moeten kunnen ontdekken.

En om appel appel vergelijk te maken, pak ik dan elke keer mijn woonwerkrit (120 km enkele reis). Mijn rijgedrag is vrij consequent. De omstandigheden zijn ook elke keer hetzelde: De auto staan bij de start aan de laadpaal en heeft ongeveer een half uur staan voorverwarmen als ik wegrij. Ik rij dezelfde route met ongeveer hetzelfde verkeer met dezelfde rijstijl

En daarin zie ik toch grote verschillen. Ik heb 1 rit gehad bij -1 die omgerekend tot een theoretische actieradius van 300km kwam (best netjes voor in de winter). Maar inmiddels ook een rit bij +4 die op 240km uitkwam...

Dat zou toch andersom moeten zijn, en dan met kleinere verschillen zou je denken...
Behalve kou speelt wind ook een flinke rol. Wellicht heb je dat niet meegenomen in je berekeningen. Vooral met tegenwind schiet het verbruik omhoog, dankzij de stroomlijn van een baksteen :|

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Kammika schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:50:

Consistent heet dat.
Ik ben blij dat er meer rekenmeesters zijn.
Ik hou ook zowat alles bij en noteer steeds weer vreemde uitschieters.
Inmiddels kom ik op een gemiddeld laadverlies van iets minder dan 8% en dat vind ik best wel netjes als ik kijk wat de ADAC heeft gemeten.
Wat mij betreft opvalt is dat het zelfs al verschil uitmaakt of je de ACC op 100 of 105 zet.
Het verschil in luchtweerstand speelt een behoorlijk grote rol.
Vandaag bij een temperatuur van 7⁰ de landing ingezet na 312 km.
Verbruik volgens de weergave op het dashboard 16,4 kWh/100km, volgens de app 18,4 kWh/100km, volgens het rijlogboek 20,0 kWh/100km, volgens de percentages 94%->15% 20,9 kWh/100km en volgens de rittenregistratie van de Domoticz plugin ook 20,9 kWh/100km.
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat ons op het dashboard en rad voor de ogen gedraaid wordt.

De Domoticz plugin is super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02

TD-91

XC40 P8

Venomer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Wat ik vreemd vind is dat het een feature van Google Maps was en dat die met een update van de autosoftware verdwenen is. We zullen dan ook wel op nieuwe autosoftware moeten wachten voordat het. terugkomt.
Eerder maakte iemand de opmerking dat het scherm na de update wat meer ingezoomd lijkt en mogelijk daardoor het balkje buiten beeld is verdwenen. Het lijkt inderdaad wel wat ingezoomd… daarmee zou het dus niet Google zijn maar wellicht Volvo zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door TD-91 op 25-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
TD-91 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Eerder maakte iemand de opmerking dat het scherm na de update wat meer ingezoomd lijkt en mogelijk daardoor het balkje buiten beeld is verdwenen. Het lijkt inderdaad wel wat ingezoomd… daarmee zou het dus niet Google zijn maar wellicht Volvo zelf.
Niet lijkt, het is ingezoomd. Kijk maar naar het Google logo, die is ook stuk groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClF3IBssHvd-IL_eU6vVPc9BuI0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LEdE3QYQM2fgZxEKMAOPkkLC.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYl-slISD7Tbz488g_DwGD0ft9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/reCPcKrHV3ChCSsnSCYkG0q5.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02

TD-91

XC40 P8

Ophidian schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Niet lijkt, het is ingezoomd. Kijk maar naar het Google logo, die is ook stuk groter.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja precies, daarmee vermoed ik dat het balkje er nog wel is…
Maar goed, even geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Zoiets kleins zouden ze eigenlijk veel sneller moeten kunnen fixen met een hotfix ofzo. Maar goed, bij Volkswagen krijgen ze nog niet eens 1 OTA per jaar dus we zullen maar niet klagen zeker. Het was handig maar het batterijpercentage ontbrak nog dus laat ons hopen dat ze die tijd gebruiken om dat ook ineens toe te voegen (wishful thinking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
Sinds een paar dagen nieuw bij mij in de app (Apple), de max stroomsterkte instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kel7H8zN7PRJiSTPMhXXO8YYhmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PueyDBFfkaTZrR0Wi7z8kxNZ.png?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Largamelion schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:49:
Zoiets kleins zouden ze eigenlijk veel sneller moeten kunnen fixen met een hotfix ofzo. Maar goed, bij Volkswagen krijgen ze nog niet eens 1 OTA per jaar dus we zullen maar niet klagen zeker.
Ik zou liever zien dat het gewoon jarenlang goed werkt in plaats van om de haverklap rammelende updates waarbij er weer nieuwe bugs bij komen en de meeste oude bugs gewoon blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
DrBOB101 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:47:
Sinds een paar dagen nieuw bij mij in de app (Apple), de max stroomsterkte instellen:
Jaja, wrijf het er nog maar eens in bij de arme Android gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

cdwave schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Jaja, wrijf het er nog maar eens in bij de arme Android gebruikers
Voor Android is er ook een update uitgekomen.
5.50.0.
This update includes general improvements and bug fixes to enhance the overall performance and reliability of your experience.
Niet dat er iets nieuws in bijgekomen, dat zou gek zijn ;)

Pagina: 1 ... 295 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"