Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:25
ron65 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:12:
Ik heb m al gevonden, zie nu inderdaad de optie om amperage aan te passen.
Wel jammer dat dit weer niet voor Android bestaat, die gebruik ik het meest.
Tja, om de één of andere vage reden krijgt iOS altijd als eerste updates en niet Android zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:37
Venomer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:18:
Versie 5.50.0 van de app voor iOS is gepubliceerd. Je kunt nu de laadstroom regelen vanuit de app!
Nu nog de optie om het max % van de batterij vanuit de Android app in te kunnen stellen.
Bovendien graag de optie om vanuit de app of vanaf de display in de auto de batterij te kunnen voorverwarmen voor de snellader.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:49
tukker999 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Nu nog de optie om het max % van de batterij vanuit de app in te kunnen stellen.
Bovendien graag de optie om vanuit de app of vanaf de display in de auto de batterij te kunnen voorverwarmen voor de snellader.
Op iOS wel beschikbaar, maar dat wist je wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Nu nog de optie om het max % van de batterij vanuit de app in te kunnen stellen.
max % van de accu kun je in IOS al even instellen, nu is daar de instelling voor de laadstroom bijgekomen.

De optie om de accu voor een snellader voor te verwarmen zou een hele fijne zijn, nu kan dat alleen door de snellader als target voor de routeplanner in te programmeren, beter een knop "voorverwarmen snellader, 10 min te voren aan te zetten" of zoiets inderdaad

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 20:06
Dat zou een mooie zijn, kan bij tesla niet eens 😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:43:
Dat zou een mooie zijn, kan bij tesla niet eens 😎
Gelukkig hebben we geen Tesla O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
ron65 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Gelukkig hebben we geen Tesla O-)
😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:49
Deze voormiddag hebben ze de cardanassen vooraan vervangen op mijn MY24 XC40 Twin.
Volgens de technieker (en ik herinner mij vaag iets hier op het forum) een gekend issue.

De trilling bij het optrekken lijkt (voorlopig) nu ook verdwenen, samen met een soort van ratelend geluid die plots opdook enkele weken terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:32
Voor het eerst dat ik een enorm verbruik (29,5 kWh) zie door naar een laadpaal te navigeren, waar ik normaal rond de 22 zit bij deze temperaturen en afstand. Of was dat altijd al zo :?

Wat mij verder ook is opgevallen op een langere rit dat het sneeuwvlokje bij de accu in beeld blijft. Ik dacht te weten dat de accu bij langere afstanden op temperatuur wordt gebracht...

Hoor graag jullie mening hierover :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:47
rolfio schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:55:
Voor het eerst dat ik een enorm verbruik (29,5 kWh) zie door naar een laadpaal te navigeren, waar ik normaal rond de 22 zit bij deze temperaturen en afstand. Of was dat altijd al zo :?

Wat mij verder ook is opgevallen op een langere rit dat het sneeuwvlokje bij de accu in beeld blijft. Ik dacht te weten dat de accu bij langere afstanden op temperatuur wordt gebracht...

Hoor graag jullie mening hierover :)
1. dat je wat meer verbruikt als je naar een snellader navigeert klopt wel. Check ook eens je range percentage, die zie je vaak ook achteruit lopen. Dus het ligt er even aan wat je verbruik was voor die stop want die moet dan al behoorlijk hoog geweest zijn
2. Dat sneeuwvlokje verdwijnt idd normaal gesproken wel na een x periode want natuurlijk wordt de accu warmen als je rijdt. Nou was het vandaag ook weer niet zo koud dus die zou redelijk snel moeten verdwijnen. Ik stapte zelf vanmorgen om 9 uur in de auto en had toen al geen sneeuwvlokje

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:02:
[...]

1. dat je wat meer verbruikt als je naar een snellader navigeert klopt wel. Check ook eens je range percentage, die zie je vaak ook achteruit lopen. Dus het ligt er even aan wat je verbruik was voor die stop want die moet dan al behoorlijk hoog geweest zijn
2. Dat sneeuwvlokje verdwijnt idd normaal gesproken wel na een x periode want natuurlijk wordt de accu warmen als je rijdt. Nou was het vandaag ook weer niet zo koud dus die zou redelijk snel moeten verdwijnen. Ik stapte zelf vanmorgen om 9 uur in de auto en had toen al geen sneeuwvlokje
Heb de hele week dat sneeuwvlokje gezien bij de accu, ook op de langere afstand. Was vandaag pas weg na een kwartiertje snelladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbL5Z77CtZsUMNkgCJhZxTqV5bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWcLdACeH6ZJT6y0TgJ9Q1ph.jpg?f=fotoalbum_large

Feature of bug? Ik hoop het 2e want kreeg zonet de vraag of ik laadstation wou zoeken. Die komt normaal pas bij 19% dacht ik en niet bij 29%. Vind het sowieso al iets irritant om weg te klikken dus hoop dat het eenmalig was, ik hoef echt geen melding bij 29% beste Volvo (liefst van al nooit).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

rolfio schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:55:
De auto gebruikt extra energie om je accu voor te verwarmen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Microkid schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:56:
[...]

De auto gebruikt extra energie om je accu voor te verwarmen.
Ja, dat snap ik. Maar het valt me nu pas op, terwijl ik de de auto al een jaar heb. Wellicht is dat altijd al zo geweest en heb ik er nooit zo op gelet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:39
Largamelion schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:55:
[Afbeelding]

Feature of bug? Ik hoop het 2e want kreeg zonet de vraag of ik laadstation wou zoeken. Die komt normaal pas bij 19% dacht ik en niet bij 29%. Vind het sowieso al iets irritant om weg te klikken dus hoop dat het eenmalig was, ik hoef echt geen melding bij 29% beste Volvo (liefst van al nooit).
Ik vermoed dat het met die 75km bereik te maken heeft.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Cpt. Peacock schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Ik vermoed dat het met die 75km bereik te maken heeft.
Nee, het was blijkbaar toch een bug want zo net een nieuwe rit gemaakt met 28% en nu was het batterij icoontje gewoon wit zoals normaal wanneer er nog meer dan 20% in zit. Ook geen suggestie om te gaan laden deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
Largamelion schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:19:
[...]
Nee, het was blijkbaar toch een bug want zo net een nieuwe rit gemaakt met 28% en nu was het batterij icoontje gewoon wit zoals normaal wanneer er nog meer dan 20% in zit. Ook geen suggestie om te gaan laden deze keer.
Van mij mag die melding er sowieso uit... vooral ook omdat er geen enkele intelligentie in zit.

Als ik naar huis rijdt vind ik het prima om met tegen de 0% aan te komen. Ik zet 'm toch daar gelijk aan de laadpaal. In GM ook ingevuld dat ik thuis een laadpaal heb. Maar dat weerhoudt zowel de volvo als GM er niet van om dan continu voorstellen voor een laadstop te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Van mij mag die melding er sowieso uit... vooral ook omdat er geen enkele intelligentie in zit.

Als ik naar huis rijdt vind ik het prima om met tegen de 0% aan te komen. Ik zet 'm toch daar gelijk aan de laadpaal. In GM ook ingevuld dat ik thuis een laadpaal heb. Maar dat weerhoudt zowel de volvo als GM er niet van om dan continu voorstellen voor een laadstop te doen 8)7
Is inderdaad raar gedrag, ik merk dat ook op ondanks dat ik aangeef thuis een paaltje te hebben.
Aan de andere kant wil ik altijd met tenminste 20% thuiskomen, ik heb geen zekerheid dat ik direct bij de paal kan omdat het parkeervak openbaar is en er een ander kan staan.
Dan heb ik toch het liefst 20+ % in de accu, om hem mee weg te zetten voor een nacht of soms langer.

Verder maakte ik van de week twee dagen een rit van enkele reis 210 km. Op de heenweg steeds bij dezelfde snellader geladen tot 80%, aankomst bij de klant 75%.
De eerste dag stelde GM me een laadstop voor bij een fastned op 30 km vanaf vertrekpunt, de tweede dag was dan ineens 160 km vanaf vertrekpunt.
En die begrijp ik niet, want de eerste dag moest ik daardoor dus vanaf 60% gaan laden naar 80%, en had daarmee amper genoeg om thuis te komen, terwijl de tweede dag ik van 30% naar 60% moest laden en met 30% thuis kwam, en minder laadtijd kwijt was (want vanaf 30% laad ie sneller dan vanaf 65%, was een verschil tussen 130 kW en 90 kW).

Ik wilde gewoon eens doen wat GM voorstelde, het rare is dus dat deze in twee keer dezelfde situatie en zelfde startsituatie twee maal totaal iets anders voorstelt waarvan de eerste keer onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Kammika schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:27:
Voor de homeassistant gebruikers onder ons:

Goede nieuws is dat er intussen alweer een andere Volvo Cars Home Assistant Integration voor in de plaats gekomen is...
En wat voor een!
Netjes hoor, mooie layout.
Maar met de Volvo Plugin in Domoticz kan er dankzij dzVents meer. (voor mij dan)

[ Voor 14% gewijzigd door tukker999 op 16-01-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 13:45
Ik merk sinds mijn onderhoud/de laatste OTA update that als ik in ACC bergaf hij precies niet meer 4km/u sneller gaat dan ik had ingesteld, sterker nog, als ik boven aan bijvoorbeeld 52 reed, en ik zet de ACC een tikje lager op 50, merk ik dat hij in het naar beneden gaan zelfs afremt om naar de 50km/u te gaan precies.

Nog anderen die hier een verbetering in gemerkt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
ron65 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Ik wilde gewoon eens doen wat GM voorstelde, het rare is dus dat deze in twee keer dezelfde situatie en zelfde startsituatie twee maal totaal iets anders voorstelt waarvan de eerste keer onlogisch.
De vraag is of de startsituatie hetzelfde was, drukte onderweg, laadpalenopties bezet waardoor andere gekozen wordt? Ik weet niet waar google wel en niet rekening houdt?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:32:
[...]

De vraag is of de startsituatie hetzelfde was, drukte onderweg, laadpalenopties bezet waardoor andere gekozen wordt? Ik weet niet waar google wel en niet rekening houdt?
Startsituatie was zoals ik beschreef hezelfde, Zelfs het tijdstip, accupercentage, voorverwarmen via de app, was een kopie van elkaar.
Verkeer was de eerste dag iets drukker dan de tweede dag, maar niet spraakmakend, en wat er bezet / niet bezet was aan laders weet ik niet. Wel dat de eerste dag de stop veel te kort na vertrek werd ingepland en de tweede dag een prima ingeplande stop werd gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Zo, vanmiddag een afspraak gehad bij mijn vaste Volvo dealer over onze volgende wagen. Ik heb proefgereden in de nieuwe single motor LR EX40. Ik moet zeggen, meer dan power genoeg ivm onze huidige P8. Dat was dan ook belachelijk veel, maar toch. Het veel me allesbehalve tegen. Dat de motor op de achteras zit is wel echt heel prettig. Ik merkte eigenlijk niks qua rijgedrag.

Wat ik wel merkte was een beter verbruik. Ik reed met mijn P8 naar de dealer en zat op 28/29kWh terwijl de proefrit zat op zo'n 24kWh. Een beetje 5kWh minder en als ik de boordcomputers moet geloven scheelt het ongeveer 100km actieradius. Bij de EC40 zal dat ongeveer 140/ 150km meer range hebben dan
de allereerste P8 versies. En daarbij gaat snelladen natuurlijk van 150kW naar 200kW. Ook een mooie stap vooruit. Misschien hebben anderen hier ook een EC40 (nieuwste model) en kunnen aangeven wat een reëel verbruik/actieradius is?

Geen enorme getallen, bijv. in de Polestar 2 reed ik vorige week proef met ongeveer dezelfde temperatuur en dezelfde route en ik zat op 17,8kWh. Alsnog een behoorlijk verschil en dat merk je in actieradius.

Het gaat allemaal heel spannend worden of het in de lease gaat passen of niet. Volvo heeft trouwens wel sinds net een kortingsactie van €3000. Zowel privé als zakelijke aanschaf. Stel alle 3 zouden passen zou mijn keuze nu zijn:

1. EC40 LR single motor met ultra pakket
2. Polestar 2 LR single motor met pro pakket
3. EX40 LR single motor met ultra pakket

En dan moet ik nog proefrijden in de Xpeng G6 en morgenochtend in de BYD Sealion 7.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:50:
Zo, vanmiddag een afspraak gehad bij mijn vaste Volvo dealer over onze volgende wagen. Ik heb proefgereden in de nieuwe single motor LR EX40. Ik moet zeggen, meer dan power genoeg ivm onze huidige P8. Dat was dan ook belachelijk veel, maar toch. Het veel me allesbehalve tegen. Dat de motor op de achteras zit is wel echt heel prettig. Ik merkte eigenlijk niks qua rijgedrag.

Wat ik wel merkte was een beter verbruik. Ik reed met mijn P8 naar de dealer en zat op 28/29kWh terwijl de proefrit zat op zo'n 24kWh. Een beetje 5kWh minder en als ik de boordcomputers moet geloven scheelt het ongeveer 100km actieradius. Bij de EC40 zal dat ongeveer 140/ 150km meer range hebben dan
de allereerste P8 versies. En daarbij gaat snelladen natuurlijk van 150kW naar 200kW. Ook een mooie stap vooruit. Misschien hebben anderen hier ook een EC40 (nieuwste model) en kunnen aangeven wat een reëel verbruik/actieradius is?

Geen enorme getallen, bijv. in de Polestar 2 reed ik vorige week proef met ongeveer dezelfde temperatuur en dezelfde route en ik zat op 17,8kWh. Alsnog een behoorlijk verschil en dat merk je in actieradius.

Het gaat allemaal heel spannend worden of het in de lease gaat passen of niet. Volvo heeft trouwens wel sinds net een kortingsactie van €3000. Zowel privé als zakelijke aanschaf. Stel alle 3 zouden passen zou mijn keuze nu zijn:

En dan moet ik nog proefrijden in de Xpeng G6 en morgenochtend in de BYD Sealion 7.
Ik heb een XC40 SMER mj '24. Over de laatste 1000km laat de boordcomputer een verbruik van 23 kWh/100km zien. Dat is ongeveer 70% stadsverkeer, rest snelweg. In de zomer kruipt dat getal richting de 20 kWh. Die Polestar is een pak zuiniger... Maar goed, we zijn er er ook mee naar Spanje gereden en het laden gaat perfect. Vind de ruimte en de zit wel heel erg lekker in mijn XC40. Maar de Polestar vind ik ook erg mooi.

Succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 15:19
Volgens mij is het hier als eens eerder langs gekomen, maar kon het niet meer terug vinden.

Ik kreeg van de week twee keer de klep van de kofferbak bijna op m'n kop. Lijkt wel of hij een time-out heeft, als je te lang bezig bent met oud papier of Ikea meubels inladen, dan besluit hij op eigen houtje de klep dicht te gooien, ook als je er nog met je kop en zooi in steekt.

Is dat ergens uit te zetten? Ik zie niet in waarom die vanzelf dicht zou moeten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:11
cdwave schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:28:
Volgens mij is het hier als eens eerder langs gekomen, maar kon het niet meer terug vinden.

Ik kreeg van de week twee keer de klep van de kofferbak bijna op m'n kop. Lijkt wel of hij een time-out heeft, als je te lang bezig bent met oud papier of Ikea meubels inladen, dan besluit hij op eigen houtje de klep dicht te gooien, ook als je er nog met je kop en zooi in steekt.

Is dat ergens uit te zetten? Ik zie niet in waarom die vanzelf dicht zou moeten gaan...
Ben je zeker dat je niet met uw voet onder de sensor zat, waardoor hij ging sluiten? Is mij ook vaak overkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
cdwave schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:28:
Omdat je dan per ongeluk je voet onder de achterbumper steekt.
Zo is het mij ook al een paar keer overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Stel alle 3 zouden passen zou mijn keuze nu zijn:

Tsja… dan kun je niet echt meer een verkeerde auto pakken. Alle 3 hele mooi luxe wagens met veel pk’s en veel meer actieradius dan je nu hebt.

Ik zou zelf dan toch altijd voor de ex40 gaan vanwege de ruimte achterin (maar bij mij zitten ook regelmatig lange volwassenen achterin… als dat niet zo zou zijn, zou ik wellicht ook andere overweging maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Tsja… dan kun je niet echt meer een verkeerde auto pakken. Alle 3 hele mooi luxe wagens met veel pk’s en veel meer actieradius dan je nu hebt.

Ik zou zelf dan toch altijd voor de ex40 gaan vanwege de ruimte achterin (maar bij mij zitten ook regelmatig lange volwassenen achterin… als dat niet zo zou zijn, zou ik wellicht ook andere overweging maken)
Ik rij vaak alleen en anders samen met mijn partner en onze (kleine) hond. De keren dat we mensen meenemen is echt heel beperkt dus dat is geen overweging. Het zal denk ik ook een kostenplaatje worden, de PS2 is een stuk goedkoper qua fiscalewaarde. Dus grote kans dat die het wordt als de Volvo's te duur blijken te zijn. Verwacht begin volgende week offertes. Dus dan zien we wel. En wat je zegt, er is geen verkeerde keuze, dat is een voordeel :). Zelfs al de G6 het zou gaan worden ook niet, want dan zal het op basis van dat ik die verkies boven de PS2 die ik al geweldig vond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
De C40 (weet ik uit eigen ervaring) heeft een tamelijk beroerd uitzicht naar achteren en bovendien geen ruitenwisser op de achterruit.
Aan dat uitzicht is wel wat te doen met een digitale spiegel maar dat kost wel weer extra centjes. Verder een hele fijne auto. Ik vond de HK in de C40 beter klinken dan in de XC40. Zal het gevolg zijn van de andere vorm.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Ook wat raars, kom net thuis met 25% rest. Kijk na een uurtje even in de app zegt ie 16% 🤔 voorverwarmen staat zeker niet aan want hele verwarming doet het niet, wordt maandag gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:23:
Ook wat raars, kom net thuis met 25% rest. Kijk na een uurtje even in de app zegt ie 16% 🤔 voorverwarmen staat zeker niet aan want hele verwarming doet het niet, wordt maandag gefixt
Dat de accu als die nog warm is meer aangeeft dan na een uurtje afkoelen is logisch, en met warm bedoel ik dan doordat je rijdt belast je de accu die daar uit zichzelf ook al warm van wordt, buiten warmtepomp en kachel om.
Maar 25-16 is 9%, dat is erg veel, Mogelijk is er door je kapotte verwarming in de software ook wat aan variabele parameters overhoop gegaan, die houden dan rekening met het verbruik van je verwarming, dat er niet is nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:57

Hier een C40 SMER 2024 met mix van stad en veel snelweg (110km/h), dus nog wat optimistischer qua verbruik, ondanks alle kou laatste tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f47J_x2etIzUiK9GGMvnhh1jLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AExiLooUaSX7J48mT53t5P5h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marko72
Update van het trillingsprobleem in de achteras bij sterke acceleratie. Dankzij een aantal hier op het forum wist ik dat het verholpen kon worden. Ze hebben er drie dagen over gedaan (eerst verkeerde assen besteld blijkbaar) en ook nog twee banden vervangen maar het is nu zo goed als weg!
Wat ook verholpen is, is een soort bonk bij plotseling stevig remmen merkte ik.
En gelukkig konden ze ook gelijk de 30K beurt meepakken dus ik kan weer ff vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:03
Marko72 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:54:
Update van het trillingsprobleem in de achteras bij sterke acceleratie. Dankzij een aantal hier op het forum wist ik dat het verholpen kon worden. Ze hebben er drie dagen over gedaan (eerst verkeerde assen besteld blijkbaar) en ook nog twee banden vervangen maar het is nu zo goed als weg!
Wat ook verholpen is, is een soort bonk bij plotseling stevig remmen merkte ik.
En gelukkig konden ze ook gelijk de 30K beurt meepakken dus ik kan weer ff vooruit.
Bij mij zijn de achterassen een half jaar geleden vervangen (my24) voor hetzelfde probleem. Maar het probleem is in iets andere vorm langzaam maar zeker teruggekomen. Ik merk het vooral boven de 90kmh wanneer net meer vermogen nodig is. Zoals bij een snelweg die iets omhoog loopt, zoals bij een viaduct en/of bij volgepakte auto. Ook bij krachtig remmen. Afspraak is gemaakt. Hoop niet dat er elk halfjaar nieuwe assen onder moeten.... Auto nog net geen jaar oud en 14k op de teller.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb nu al een week last dat de rittenregistratie niet doorkomt op de app. Als ik in de auto de rijlog open zie ik de ritjes, en die staan ook netjes als geregistreerd. Echter komen ze niet door. Ik heb de entertainment en TCAM al 2x herstart, maar het euvel blijft. Er was geloof ik een manier om de rittenregistratie met de hand te "killen" via het scherm? Alleen wat was dat? En zijn er nog meer zaken die ik kan controleren?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik las zonet een artikel in "auto review" over het verschil in actieradius tussen zomer en winter. Ze hebben 18000 EV's onderzocht en kwamen tot de conclusie dat een EV gemiddeld 20% inlevert in de winter.
Ook was de conclusie dat een warmtepomp essentieel is voor behoud van actieradius, er waren er bij die met WTP maar 13% inleverden en zonder WTP 28%.
Een lijstje met de onderzochte modellen moest dan interessante info geven, maar uiteraard ontbreekt onze (X)C40 volledig in dat lijstje en pronkt Tesla er met 6 of 7 modellen bovenuit.
De ID.4 scoort overigens slecht, die levert bijna 40% in tijdens de winter, zelfs met warmtepomp.

Dan mijn XC40 ervaringen, in de zomer zit ik bij 100% lading altijd wel tussen de 380 en 400 km.
In de winter is dat zoals op dit moment, 300 km.
Dat betekent toch wel een verlies van 20-25% op de actieradius en dan is dat nog wel met WTP.

Nu heb ik het niet graag koud en vind wat extra laadtijd onderweg niet zo'n enorme ramp dus ik heb de verwarming op 22 en soms 23 staan, dat vind ik een hele fijne temperatuur in de wagen. Een geijkte logger gaf overigens aan dat het dan in werkelijkheid 21 graden is, dus de klimaatregeling lijkt af te wijken, misschien doelbewust omdat mensen bij 21 graden echt aan 21 graden denken maar in werkelijkheid 19 stoken en dus energie sparen zonder dat ze het merken. Net als dat een kilometer teller altijd iets te veel aangeeft om soortgelijke redenen.

Wat is jullie ervaring als je kijkt naar actieradius in de zomer bij 100% lading en in de winter ook bij 100% lading? en is dat met of zonder warmtepomp? en wat is jouw favoriete temperatuurinstelling in de winter?
Gewoon nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd of die gemiddeld 22% minder actieradius in jullie gevallen globaal gelijk ligt, en zoniet waaraan kan dat dan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:58:
Ik heb nu al een week last dat de rittenregistratie niet doorkomt op de app. Als ik in de auto de rijlog open zie ik de ritjes, en die staan ook netjes als geregistreerd. Echter komen ze niet door. Ik heb de entertainment en TCAM al 2x herstart, maar het euvel blijft. Er was geloof ik een manier om de rittenregistratie met de hand te "killen" via het scherm? Alleen wat was dat? En zijn er nog meer zaken die ik kan controleren?
Ik lees:
- rittenlogboek in de auto openen: gedaan check
- reset multitainmentsystem: gedaan check
- reset tcam: gedaan check

Dit zou het wel moeten oplossen maar kennelijk nog niet gelukt.
Heb je :
- gecheckt of bij de ritjes in de auto ook locatiegegevens staan? of staat er locatie niet beschikbaar? DIe laatste komen niet door in de app. Is dan je GPS signaal in de auto beschikbaar? (dus niet locatiebepaling obv GSM masten maar echt de GPS)
- Gecheckt of het VOLVO ID in je instellingen->accounts in de auto nog actief is (wil nog wel eens spontaan uitloggen of 'verlopen')
- de app op de GSM volledig gesloten en weer geopend?
- de app een keer uitgelogd en weer ingelogd (mogelijk moet je dan opnieuw koppelen)?

Ik kan me niet veel anders meer bedenken dan die dingen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
ron65 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:01:
Ik las zonet een artikel in "auto review" over het verschil in actieradius tussen zomer en winter. Ze hebben 18000 EV's onderzocht en kwamen tot de conclusie dat een EV gemiddeld 20% inlevert in de winter.
Ook was de conclusie dat een warmtepomp essentieel is voor behoud van actieradius, er waren er bij die met WTP maar 13% inleverden en zonder WTP 28%.
Een lijstje met de onderzochte modellen moest dan interessante info geven, maar uiteraard ontbreekt onze (X)C40 volledig in dat lijstje en pronkt Tesla er met 6 of 7 modellen bovenuit.
De ID.4 scoort overigens slecht, die levert bijna 40% in tijdens de winter, zelfs met warmtepomp.

Dan mijn XC40 ervaringen, in de zomer zit ik bij 100% lading altijd wel tussen de 380 en 400 km.
Dat betekent toch wel een verlies van 20-25% op de actieradius en dan is dat nog wel met WTP.

Nu heb ik het niet graag koud en vind wat extra laadtijd onderweg niet zo'n enorme ramp dus ik heb de verwarming op 22 en soms 23 staan, dat vind ik een hele fijne temperatuur in de wagen. Een geijkte logger gaf overigens aan dat het dan in werkelijkheid 21 graden is, dus de klimaatregeling lijkt af te wijken, misschien doelbewust omdat mensen bij 21 graden echt aan 21 graden denken maar in werkelijkheid 19 stoken en dus energie sparen zonder dat ze het merken. Net als dat een kilometer teller altijd iets te veel aangeeft om soortgelijke redenen.

Wat is jullie ervaring als je kijkt naar actieradius in de zomer bij 100% lading en in de winter ook bij 100% lading? en is dat met of zonder warmtepomp? en wat is jouw favoriete temperatuurinstelling in de winter?
Gewoon nieuwsgierigheid, ik ben benieuwd of die gemiddeld 22% minder actieradius in jullie gevallen globaal gelijk ligt, en zoniet waaraan kan dat dan liggen?
Mijn ervaring is ongeveer 480 zomer en 380 winter, dus ook ongeveer 20% verlies. Zonder verder heel zuinig te doen met (voor)verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Marko72 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Mijn ervaring is ongeveer 480 zomer en 380 winter, dus ook ongeveer 20% verlies. Zonder verder heel zuinig te doen met (voor)verwarmen.
Ik denk een extended range version? want boven 400 km ben ik met mijn MY23 SM nog nooit gekomen, van anderen hoor ik soms 420 als max, maar nooit veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
ron65 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Ik denk een extended range version? want boven 400 km ben ik met mijn MY23 SM nog nooit gekomen, van anderen hoor ik soms 420 als max, maar nooit veel meer.
Klopt 2024 extended range single motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:18
Nou moe… ik zag vanmorgen dat er aan de linkerkant van mijn C40, net achter de achterportier, een plaatje is afgevallen (?)… aan de rechterkant zit het plaatje nog wel…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0pW0OqK430Q93qLn0GDWgLmgzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEMyy4LALE0w4srZdZDw41o1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Wat is jullie ervaring als je kijkt naar actieradius in de zomer bij 100% lading en in de winter ook bij 100% lading? en is dat met of zonder warmtepomp?
Dat zegt niet alles. De volvo is een stuk optimistischer over de actieradius dan ik er daadwerkelijk mee kan rijden.

Als ik bij mij de actieradius omreken naar wat die op 100% zou moeten zitten, dan geeft die op deze dagen nog zo'n 300km aan.

In de praktijk haal ik dat niet: Ik laad altijd tot 90%, en rij zo'n 230km op een normale woonwerkdag. Afgelopen donderdag had ik maar 3% over bij thuiskomst. Omgerekend naar 100% actieradius zou dat zo'n 265 geweest zijn, dik 10% minder dus.

En nee: Geen rare rijstijl. Ik rij door de polder, dus ook veel 80km wegen en ik hou me overal netjes aan de snelheid. (en dit is met warmtepomp, interieurverwarming op 22)

Overigens al eerder gemeld hier: Mijn actieradius na 3 jaar is echt wel afgenomen in de winter, vorige winter ben ik nooit onder de 10% thuisgekomen met 90% laden. Daar duik ik nu regelmatig onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:12

MicroStar_NL

Knowledge is power

Nog niet in de zomer gereden, maar heb in deze winter een actieradius van ca. 380 km (100% lading, warmtepomp, ER)

Ik heb de temperatuur nu op 19 graden staan, met stoelverwarming op stand 1 of uit.
Het liefst had ik het op 18,5 graden staan, maar dat gaat niet |:(
19 is me net iets te warm, 18 net iets te fris.
En nee, ik heb geen jas, thermokelding, handschoenen etc aan :)

Met 19 graden voelt het mij niet echt 2 graden kouder aan.
Ik zal het eens met een eigen thermometer nameten.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
XC40 Ultimate SM MY23 (met warmtepomp dus):

Max range snelweg:
- zomer: 300km
- winter: 240km

Is dus zowat exact 20% minder dus komt overeen met bovenstaande vaststellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
tukker999 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:16:
[...]
Omdat je dan per ongeluk je voet onder de achterbumper steekt.
Zo is het mij ook al een paar keer overkomen.
Jasses... Wat een raar idee om de klep te sluiten met een voet... Dan kan vast niet uitgezet worden?

De elektrische kofferbak staat bij mij intussen op de lijst van negatieve opties, 't is eerder een nadeel om die te hebben dan een voordeel:
- Openen duurt aanmerkelijk langer dan met de hand (vooral als het stortregent)
- Weigert te openen als je niet precies op de goeie plek staat
- Alleen de chauffeur kan 'm openen, je passagier moet eerst vragen of je de klep open wil doen
- Als je moeilijke dingen inlaadt krijg je de klep op je kop

Enige voordeel is dat je 'm half-open kan laten staan als net een iets grotere kast bij de Ikea gehaald hebt dan gepland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Mga1600 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:01:
De C40 (weet ik uit eigen ervaring) heeft een tamelijk beroerd uitzicht naar achteren en bovendien geen ruitenwisser op de achterruit.
Aan dat uitzicht is wel wat te doen met een digitale spiegel maar dat kost wel weer extra centjes. Verder een hele fijne auto. Ik vond de HK in de C40 beter klinken dan in de XC40. Zal het gevolg zijn van de andere vorm.
Die ruitenwisser heb ik nooit gemist, aangezien je toch bijna niks zit in die ruit. Als de achterruit blauw flitsend oplicht dan rijdt er een pliessie wagen achter je met blauwse flitsers in de grille, veel meer is er niet in te zien...

Ik heb begrepen dat de "C" iets van 1% meer range heeft dan de "XC" door de aerodynamischere vorm (voor zover...).

En de kofferbak van de "C" is net iets groter heb ik begrepen.

Dus vooral een kwestie van smaak denk ik. Vind zelf de C40 wat stoerder ogen, maar zou denk ik de XC kiezen vanwege de wat "praktischere" vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
cdwave schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:28:
[...]
Jasses... Wat een raar idee om de klep te sluiten met een voet... Dan kan vast niet uitgezet worden?
Dat is juist super handig.. als je met je handen vol boodschappentassen bij de auto aan komt, zwaai je even met je voet, en dan gaat de kofferbak open...

Ik vind het ook handig voor de hond. Regelmatig open ik de kofferbak al met de sleutel, zodat mijn hond die vooruitgelopen is al in de kofferbak kan springen...

[ Voor 17% gewijzigd door Kammika op 18-01-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Kammika schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Dat is juist super handig.. als je met je handen vol boodschappentassen bij de auto aan komt, zwaai je even met je voet, en dan gaat de kofferbak open...
Daarom schreef ik ook:
"Wat een raar idee om de klep te sluiten met een voet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
[b]ron65 in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Ik heb de verwarming in de winter meestal op 19 staan, aangezien je in die tijd ook een dikke trui aan hebt, en voor ritjes van een half uur ofzo doe je je jas toch niet uit.

Mijn C40 heeft geen warmtepomp. Levert wel in aan range, in de zomer schatte hij 310km voor 90% accu en in de winter is dat 270. maar ik heb de indruk dat het vooral de "schatting" is die lager is.

Ik verwarm 'm meestal voor vanwege het comfort, en aangezien Volvo heeft besloten dat iedereen dat op 22 graden wil doen, is de auto zo warm dat de verwarming dan gedurende de rit bijna niks meer hoeft te doen.

De auto staat gewoonlijk in de redelijk geisoleerde garage, dus erg koud krijgt hij het niet, en dat kan wel schelen in range.

Ik denk ook niet dat een warmtepomp voor mijn situatie zinvol zou zijn, mijn gemiddelde ritten zijn pakweg 45 minuten of minder, en hij start doorgaans lekker warm vanuit de garage. Lange afstanden rijd ik alleen in de zomer - dus dat wordt een spannende vakantie aangezien ik nog nooit een snellader bezocht heb (heb wel tot 580km op een dag gereden, maar kon altijd lekker opladen bij de bestemming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
cdwave schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:28:

De elektrische kofferbak staat bij mij intussen op de lijst van negatieve opties, 't is eerder een nadeel om die te hebben dan een voordeel:
- Openen duurt aanmerkelijk langer dan met de hand (vooral als het stortregent)
- Weigert te openen als je niet precies op de goeie plek staat
- Alleen de chauffeur kan 'm openen, je passagier moet eerst vragen of je de klep open wil doen
- Als je moeilijke dingen inlaadt krijg je de klep op je kop

Enige voordeel is dat je 'm half-open kan laten staan als net een iets grotere kast bij de Ikea gehaald hebt dan gepland...
Sluiten doe je dan met de knop op de klep. Bij stortregen loopt er bij mij geen water naar binnen.
Openen kun je ook met je hand: één keer in de handgreep van de achterklep pakken en 't knopje induwen. Dan hoeft de sleutel volgens mij niet in de buurt te zijn als de auto al open is.
Andere optie is met de afstandsbediening de goede knop even ingedrukt houden. Dat werkt ook van 100 meter afstand, dus kun je in een stortbui de achterklep alvast open doen ;)

Mijn ervaring zie sheet verbruik en stats XC40 Plus SMER MY2024 bij 100% accu (82 kWh bruto, 79 kWh netto) met warmtepomp. Gemiddeld verbruik in Wh/km (hoewel belabberde statistiek) op boordcomputer (= Volvo optimisme) en berekend (= werkelijk):
. 0 °C = 202 / 229 (+16%)
10 °C = 177 / 198 (ongeveer jaargemiddelde temperatuur)
20 °C = 153 / 166 (-16%)

Alle metingen op een rijtje:
- Laagste bereik is 308 km (snelweg, winter)
- Hoogste bereik is 605 km (binnendoor, zomer).
50% van de metingen ligt tussen 388 km en 468 km. Over een hele maand gemeten is dat wat je kunt verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N0xU17gWog6J6MmAJMTL8VswwA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aG3DftWm5AhQtkLRbWvBOLx1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFLSlXmRHFI3_xzurryFrwq5ty8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JBxP48iPL5FZpFJ2ePcrWig1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0XTl8ElzFcy3kBxRwqSAqNIkeg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZF1EwWstUgzxakwlbtvpzvNx.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 18-01-2025 17:15 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik kan het niet heel precies zeggen, ik rijd niet veel lange stukken in de winter. Bovendien laad ik momenteel eigenlijk alleen thuis, meestal tot 80%.
In de zomer zit ik met 100% lading op ongeveer 400km, soms zelfs 420.
Nu bij winterdag rond de 330km op 100%. Ik heb een XC40 MY23 SM Core zonder warmtepomp. Normaal gesproken hou ik mijn jas losjes aan tijdens het rijden, de temperatuur staat dan op 20 graden. Warmer vind ik niet eens lekker!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Juancho schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:37:
[...]

Ik rij vaak alleen en anders samen met mijn partner en onze (kleine) hond. De keren dat we mensen meenemen is echt heel beperkt dus dat is geen overweging. Het zal denk ik ook een kostenplaatje worden, de PS2 is een stuk goedkoper qua fiscalewaarde. Dus grote kans dat die het wordt als de Volvo's te duur blijken te zijn. Verwacht begin volgende week offertes. Dus dan zien we wel. En wat je zegt, er is geen verkeerde keuze, dat is een voordeel :). Zelfs al de G6 het zou gaan worden ook niet, want dan zal het op basis van dat ik die verkies boven de PS2 die ik al geweldig vond :)
Ik zag een reclamespot van de PS4….. die is er ook voor minder dan 60k. Is dat niets voor je?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
cdwave schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Daarom schreef ik ook:
"Wat een raar idee om de klep te sluiten met een voet"
Helemaal niet zo raar en best handig. Vandaag nog gebruikt bij het uitladen... beide handen vol en met de voet de koffer gesloten. Je moet er nadien enkel nog aan denken om de auto op slot te doen, maar na 10 min krijg je sowieso een melding in de app.

Heb er maar 1x op gevloekt toen ik de fietsdrager op de trekhaak zette vorig jaar en de klep plots opende omdat ik vermoedelijk met iets onder het oog kwam. Het systeem is soms iets te gevoelig en dat leverde jammer genoeg een klein putje in de lak op.

Een van de dingen die ik het meest haatte aan de Renault Mégane Grandtour... de zware kofferklep waar je bijna aan moest hangen om 'm dicht te krijgen. Dan is de elektrische klep van de Volvo een droom: knop op afstandsbediening ingedrukt houden en de koffer staat al open als je bij de wagen komt, sluiten (en vergrendelen) met 1 druk op de knop.

Of als ik m'n zoon afzet op de kiss & ride voor school... koffer openen en sluiten zonder uit te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Ik kan het niet heel precies zeggen, ik rijd niet veel lange stukken in de winter. Bovendien laad ik momenteel eigenlijk alleen thuis, meestal tot 80%.
In de zomer zit ik met 100% lading op ongeveer 400km, soms zelfs 420.
Nu bij winterdag rond de 330km op 100%. Ik heb een XC40 MY23 SM Core zonder warmtepomp. Normaal gesproken hou ik mijn jas losjes aan tijdens het rijden, de temperatuur staat dan op 20 graden. Warmer vind ik niet eens lekker!
Ik vind dat je ondanks geen WTP toch een hele mooie range hebt. 400-420 in de zomer is al meer dan ik heb bereikt, en in de winter als de WTP meespeelt, 330 km waar ik meestal rond 300-320 blijf steken MET wtp.

Niet verkeerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:48:
XC40 Ultimate SM MY23 (met warmtepomp dus):

Max range snelweg:
- zomer: 300km
- winter: 240km

Is dus zowat exact 20% minder dus komt overeen met bovenstaande vaststellingen.
inderdaad dezelfde afname, alleen liggen die bij mij tussen 290 en 380 km voor winter-zomer.
Soms een keer 400, soms een keer slechts 250, maar dat heeft dan te maken met bijzondere ritjes voroafgaand aan die waarden, bijv snachts 130 doordazen bij 0 graden buiten met tegenwind... dan zakt het heel snel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:54:
[...]
Ik vind dat je ondanks geen WTP toch een hele mooie range hebt. 400-420 in de zomer is al meer dan ik heb bereikt, en in de winter als de WTP meespeelt, 330 km waar ik meestal rond 300-320 blijf steken MET wtp.

Niet verkeerd!!
Dankje! Ik moet er voor de duidelijkheid wel aan toevoegen dat ik wellicht geen gemiddelde rijder ben als pensionado. Ik hou me vrij netjes aan de maximale snelheden en 's avonds zelden >120km/h.
Toch ben ik ook geen slome rijder en heb een vlotte rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Tranquility schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:45:
Sinds gisteren heb ik opeens een knipperende rode LED (U-vormig) op het dashboard vlak bij de voorruit. Het knippert ongeveer één keer per soconde, ook als ik rij. Verder geen problemen of foutmeldingen. Weet iemand wat dit is?
Tranquility schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:27:
Even een update van de rode U-vormige LED op het dashboard.
Toe ik vanmiddag wegreed bij mijn werk, zag ik dat alles op nachtmodus stond ondanks dat de zon scheen! Dat was me nog niet eerder opgevallen omdat ik daarvoor alleen in het donker had gereden sinds het begin van het probleem.
Moet toch iets met de lichtsensor zijn denk ik..

Ik ging eten bij familie en toen ik daarna weer in de auto stapte was het probleem opeens als sneeuw voor de zon verdwenen en was de rode LED weg en de verlichting weer op de dagstand. Raar maar waar…
Sinds gisteren blijft de alarmindicator midden op 't dashboard elke seconde knipperen. Zowel bij stilstand als bij rijden. Lees op Reddit dat het een defecte lichtsensor kan zijn.
Zonder resultaat al geprobeerd: TCAM reset, in beperkte alarm modus, aantal keer snel achter elkaar open/dicht, 'auto uitschakelen' (midden scherm uit), met reservesleutel auto openen (alarm gaat af, sleutel in middenconsole, rempedaal en in D zetten), auto poos open laten staan, auto hele nacht dicht laten staan.
Na bovenstaande van @Tranquility gelezen te hebben ga ik de auto nog eens een tijdje buiten laten staan in 't licht.
Mocht dat ook niet helpen, iemand nog ideeën voor ik morgen de garage bel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
DrBOB101 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:59:
Sinds gisteren blijft de alarmindicator midden op 't dashboard elke seconde knipperen. Zowel bij stilstand als bij rijden. Lees op Reddit dat het een defecte lichtsensor kan zijn.
Zonder resultaat al geprobeerd: TCAM reset, in beperkte alarm modus, aantal keer snel achter elkaar open/dicht, 'auto uitschakelen' (midden scherm uit), met reservesleutel auto openen (alarm gaat af, sleutel in middenconsole, rempedaal en in D zetten), auto poos open laten staan, auto hele nacht dicht laten staan.
Na bovenstaande van @Tranquility gelezen te hebben ga ik de auto nog eens een tijdje buiten laten staan in 't licht.
Zoals je gelezen had, had ik dat dus ook en dacht ook aan een defecte lichtsensor en had uiteraard ook alle resets, e.d. geprobeerd wat het niet oplostte. Maar opeens was het probleem als een dief in de nacht weer verdwenen en heb het daarna ook nooit meer gehad. Dus kijk het nog even een paar dagen aan en mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen dan zou inderdaad de lichtsensor defect kunnen zijn en moet deze worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:45:
[...]
Heb er maar 1x op gevloekt toen ik de fietsdrager op de trekhaak zette vorig jaar en de klep plots opende omdat ik vermoedelijk met iets onder het oog kwam. Het systeem is soms iets te gevoelig en dat leverde jammer genoeg een klein putje in de lak op.
Ik heb deze zaterdag een fietsendrager gekocht en heb speciaal om deze reden voor een kantelbare versie gekozen. Zo kan ik eerst de achterklep openen alvorens de drager te monteren. Als je de drager op de stekker aansluit moet je even onder de bumper zijn en dat is doorgaans de reden dat de achterklep opent.

Als de klep open staat en je de drager hebt gemonteerd zet je de fiets(en) er op en dan kantel je de drager met fiets(en) en al neer en vervolgens sluit je de klep. Bij aankomst doe je het omgekeerde, dus eerst de drager met fiets(en) er nog op naar beneden kantelen, klep open, drager weer recht zetten, fiets(en) eraf en drager demonteren en klep weer dicht. Dat lijkt me de veiligste methode om schade aan de achterklep te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Ik ga morgen naar Parijs, kan ik mooi even testen qua actie radius. Gevoelsmatig is die niet zo slecht als ik afga op het geklaag van mijn collega's met Q4, Enyak en BMW.

Boordcomputer geeft nu 380 km aan. Ben benieuwd.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Reneb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:00:
Ik ga morgen naar Parijs, kan ik mooi even testen qua actie radius. Gevoelsmatig is die niet zo slecht als ik afga op het geklaag van mijn collega's met Q4, Enyak en BMW.

Goede reis! Die 380 km zal met dit weer wel tegenvallen als je vooral snelweg kilometers maakt. Max wat ik van de zomer haalde naar Noorwegen was 440 km, waarvan de helft max 100 km/u was.
Sinds de laatste software update naar 3.3.16 valt me op dat de bereikassistent erg weinig verschil tussen verwacht en maximaal haalbaar laat zien met deze kou. Vorig jaar was dat significant meer. Een reset op de achtergrond geweest waardoor 't systeem weer moet bijleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 11:32
Reneb schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:00:

Ik mag over 2 weken ook (hopelijk in de XC40..) naar Parijs dus benieuwd naar je ervaring. Laat dat zeker weten.

Ik moest vanochtend in mijn tijdelijke ICE de ramen krabben, wat een armoede. :'( :P De dealer heeft de Volvo woensdag ontvangen en liet vrijdag weten dat het geen simpele fix is. Ze nemen in de loop van aankomende week contact op over het plan (maar wilde niet aangeven of en wat defect was?). Ik rijd nu nog in een Suzuki Swift van de berger... Net iets andere rij-ervaring. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBRIL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-09 22:35
DrBOB101 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:59:
[...]

[...]

Lichtsensor even uit het dashboard wippen, de connector loshalen en vervolgens weer goed terug vastzetten. Probleem is bij mij nu een jaar weggebleven, bij mijn zoon hetzelfde en ook weggebleven na loshalen en weer goed vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 13:45

Als ik kijk naar de inschatting van actieradius is die momenteel toch een pak minder met deze temperaturen die rond de vriestemperatuur schommelen. Mijn weekends zijn bijna altijd hetzelfde, met hobbies en bezoeken doe ik op zo'n typisch weekend een 200km. Afhankelijk of ik vrijdag dan tot 100 of tot 90 laad, eindig ik dan op zondagavond met respectievelijk 40 of 30%. Met dit weer zit ik met ongeveer 100km gereden nu al aan 50 of 40%. Waarschijnlijk omdat ik het vertik om kou te hebben in de wagen en altijd voorverwarm en de temperatuur lekker hoog houd rond de 23 graden. Want los van al die testen over actieradius blijft mijn ondervinding dat het praktisch geen verschil maakt op die typische weekends. Genoeg plaatsen om te laden op een trage manier en in het uiterst zeldzame geval dat dat niet is nu er meer EV's opduiken is er wel ergens een snellader waar ik dan gewoon 10 tot 15 bijlaad zodat ik terug op het werk geraak waar ik meestal laad. Natuurlijk volg ik dat op omdat het interessant is om te weten en correct in te kunnen schatten voor als ik toch eens een langere rit moet doen met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
. Stel alle 3 zouden passen zou mijn keuze nu zijn:

Gister naar BYD geweest voor een proefrit in de Sealion 7. Wat een prachtige wagen zeg zowel van buiten als binnen pure luxe. Wel even andere koek dan onze Volvos. Dus die komt ook zeker op de shortlist! 🙏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clqPTd74SqY-aWbnUSn9mOC6S6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vz02cmsD62qpMa4rWqwwHkFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/980lRwQUBE-6msH-hx6EJySNrKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcJrJCiz3p7SZE45nr2f5PwS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Juancho op 19-01-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Ik zag een reclamespot van de PS4….. die is er ook voor minder dan 60k. Is dat niets voor je?
Heb ik ook bekeken en even ingezeten vorige week bij Polestar. Prachtige wagen, zou ik zou blind nemen. Maar te duur. Omdat er geen achterraam in zit (zou voor mij geen dealbreaker zijn want daar we je vast wel aan) moet je wel het grote glazen dak hebben vind ik. En die is dan gek genoeg weer niet standaard. Kies je die als optie en het toch wel vereiste plus pakket en je zit zo op 65k. Helaas te duur en voorlopig zijn er geen flinke acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Dankje! Ik moet er voor de duidelijkheid wel aan toevoegen dat ik wellicht geen gemiddelde rijder ben als pensionado. Ik hou me vrij netjes aan de maximale snelheden en 's avonds zelden >120km/h.
Toch ben ik ook geen slome rijder en heb een vlotte rijstijl.
:)
Ik ben geen pensionado, maar over 8 jaar komt dat wel.
Maar idem, rij vrijwel altijd de maximum snelheden, zelden >120, en verder vlotte rijstijl want ik mag graag flink acceleren, heb een hekel aan slakkesnelheden in bochten en een spurtje bij een verkeerslicht om die slak die voor me zat kwijt te raken is me ook niet vreemd.

Vandaag een TEsla voor me, die gaf een spurt waar ik niet tegenop kon, terwijl mijn wielen doorslipten op de gladde rijsporen in het asfalt reed hij tweemaal zo snel weg zonder enige wielspin. Dar vond ik wel jammer, duidelijk dat de FW aandrijving van de MY23 SM hier te kort schiet. En flink ook. Koud, vochtig tot nat wegdek, versleten afsfalt en zout op het wegdek, en je komt slecht van je plek, helemaal als er dan ook van die dikke brede witte stoplijnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 15:09
ron65 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:02:
[...]
Vandaag een TEsla voor me, die gaf een spurt waar ik niet tegenop kon, terwijl mijn wielen doorslipten op de gladde rijsporen in het asfalt reed hij tweemaal zo snel weg zonder enige wielspin. Dar vond ik wel jammer, duidelijk dat de FW aandrijving van de MY23 SM hier te kort schiet. En flink ook. Koud, vochtig tot nat wegdek, versleten afsfalt en zout op het wegdek, en je komt slecht van je plek, helemaal als er dan ook van die dikke brede witte stoplijnen staan.
Diezelfde ervaring heb ik ook sinds dag 1 met de voorwielaandrijving van XC40, voel me daar echt niet veilig in. Waar ik met mijn vorige BMW overal vlot kon doorrijden durf ik dat met de XC40 niet.
Al regelmatig gewoon bijna rechtdoor gereden in een bocht, je zou denken dat je met die 2 ton wel wat grip hebt maar niets is minder waar (bij mij).
Met vierwiel of achterwielaandrijving zou ik persoonlijk beter kunnen rijden (kan ook aan de chauffeur liggen).

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Misschien moeten we gewoon terug naar normaal koppel en pks, liefst met helft zo lichte accu met zelfde capaciteit. Als ik met mijn rwd even gas geef hoekje om na verkeerslichten dan spint ie ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Ja ik heb ook al meerdere powerslides uitgevoerd met de mijne .....

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:34
Juancho schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Gister naar BYD geweest voor een proefrit in de Sealion 7. Wat een prachtige wagen zeg zowel van buiten als binnen pure luxe. Wel even andere koek dan onze Volvos. Dus die komt ook zeker op de shortlist! 🙏
Mooie auto, ik vind alleen bij BYD de range een beetje tegenvallen in de modellen. Bij deze ook 482 WLTP en daar zal je niet veel van over houden en dat is jammer want prijs etc. is het echt een mooie auto.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
[...]
Maar idem, rij vrijwel altijd de maximum snelheden, zelden >120, en verder vlotte rijstijl want ik mag graag flink acceleren, heb een hekel aan slakkesnelheden in bochten en een spurtje bij een verkeerslicht om die slak die voor me zat kwijt te raken is me ook niet vreemd.

Die Tesla zal hoogstwaarschijnlijk 4WD zijn, zeker bij een nat wegdek is dat een grote pré.
Mijn vorige auto was een Outlander phev, die heeft ook 4WD. Met het huidige weer merk ik de betere tractie van 4WD weldegelijk en voel ik de wielen ietswat tractie verliezen en doorspinnen als ik iets te voortvarend een bocht wil nemen. Dat deed de Outlander echt beter! Een XC40 Twin motor zal dit ook beter doen, maar you can't have it all! En dat is zeker niet erg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
@JBRIL en @Tranquility , bedankt. Probleem van knipperende alarmindicator opgelost door de auto buiten te parkeren en even met rust te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
marcel_76 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Mooie auto, ik vind alleen bij BYD de range een beetje tegenvallen in de modellen. Bij deze ook 482 WLTP en daar zal je niet veel van over houden en dat is jammer want prijs etc. is het echt een mooie auto.
Dat is dus de vraag. Er zit een andere type accu in (BYD is van origine accu maker). Ik stapte gister in met 93% en er stond een range van 500km. Dat is dus de volledige WLTP van de duurste versie die ik mee kreeg.

En de wagen had al een paar duizend kms op de teller, ook in koud en slecht weer dus, dus ergens doen ze dat heel goed denk ik. Anders zou je nooit 500km zien staan.

Dus ja, ik dacht eerst ook wat weinig actieradius voor zo'n grote accu maar het gaat er natuurlijk om hoe de praktijkcijfers zijn. Als de BYD als een van de weinige merken heel dicht tegen de WLTP aanzit dan heeft de wagen alsnog een prima range. Niet top, maar wel 2x zoveel als wij nu hebben met de P8.

Om dit zeker te weten is het even wachten op de eerste serieuze reviewers die ook duurtesten hebben gedaan. Als je er idd zoals bij vele merken 3/5de van kan pakken als daadwerkelijke range dan is het natuurlijk wel andere koek en zal de Sealion 7 van onze shortlist gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 19-01-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility

We kunnen elkaar de hand schudden. Ik ben van hetzelfde bouwjaar en moet ook nog 8-9 jaar tot mijn pensioen. Net als jij houdt ik ook van een vlotte rijstijl maar rij doorgaans netjes de max. toegestane snelheid (+ 5%) en praktisch nooit harder dan 110km/u daar waar je harder mag maar mag af en toe graag de schop in de rug voelen.

Waar ik met mijn vorige Opel Ampera-e ook vaak wielspin had, heb ik daar met de MY24 XC40 echt nooit last van. De lichtere Ampera-e had met 204pk en praktisch dezelfde acceleratietijden ook zeker geen vermogen tekort, maar had duidelijk moeite dat vermogen op de weg over te brengen itt de achterwiel aangedreven XC40. Hoewel de acceleratietijden op papier hetzelfde zijn voelt de XC40 door de veel betere grip van de RWD dan ook veel sneller aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:34
Juancho schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Dat is dus de vraag. Er zit een andere type accu in (BYD is van origine accu maker). Ik stapte gister in met 93% en er stond een range van 500km. Dat is dus de volledige WLTP van de duurste versie die ik mee kreeg.

En de wagen had al een paar duizend kms op de teller, ook in koud en slecht weer dus, dus ergens doen ze dat heel goed denk ik. Anders zou je nooit 500km zien staan.

Dus ja, ik dacht eerst ook wat weinig actieradius voor zo'n grote accu maar het gaat er natuurlijk om hoe de praktijkcijfers zijn. Als de BYD als een van de weinige merken heel dicht tegen de WLTP aanzit dan heeft de wagen alsnog een prima range. Niet top, maar wel 2x zoveel als wij nu hebben met de P8.

Om dit zeker te weten is het even wachten op de eerste serieuze reviewers die ook duurtesten hebben gedaan. Als je er idd zoals bij vele merken 3/5de van kan pakken als daadwerkelijke range dan is het natuurlijk wel andere koek en zal de Sealion 7 van onze shortlist gaan.
Dat is zeker waar, kijk als ze het echt waarmaken heb je meer aan 482 a 500 echte kilomters dan cijfers waar je 20% vanaf moet halen. Maar laat dat inderdaad maar eens in de praktijk bewijzen, verder wel echt een mooie auto en gelukkig ook scherm achter het stuur en dat vind ik persoonlijk wel belangrijk en een heel erg pluspunt.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
Nu is die sealion wel een pak gestroomlijnder als sedan dan onze zeecontainers, dat gaat ook een hoop doen met het verbruik. 80% electrisch is een suv model, helemaal niet handig voor het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Vandaag voor de lol een rondje gemaakt om de accu leeg te rijden om max. 205kW nog eens te proberen te halen.
Je moet toch ergens mee bezig houden met dit grauwe koude weer... ;)
Andere keren haalde ik het door omstandigheden niet, 'k was er toen ook niet bewust op uit.

Nu met succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2-mZxDuLyuUbuP3gqX4qrqzb08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zq2nNx9tK9MvA3optJD8xKs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkbmmbZvaTtz4U0sEGrumaj4GpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuZqds9DSDSSE4SHEU6hbuzb.jpg?f=fotoalbum_tile

Accu had na de rit nog 4% SoC en was voorverwarmd.
De laadsnelheid schoot rap naar de 201kW en tikte zelfs even de 207kW aan.

Ik heb het laden niet helemaal bijgehouden, maar vanaf 20% begon het in te zakken
7% -> 203 kW
10% -> 205 kW
13% -> 207 kW
20% -> 190 kW
22% -> 182 kW
26% -> 176 kW

Bij 26% ben ik gestopt met laden, had m'n doel bereikt :)

Voor het rondje had ik een losse thermometer meegenomen om kijken hoeveel graden, de ingestelde 19 graden, nu echt zijn.
Het is geen geijkte thermometer of zo, maar deze gaf gemiddeld 18.5 graden aan.
Soms 18.2, soms 18.7 graden.
Al met al, geen grootte afwijking en het klopt mij qua gevoel ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
nujtrug schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:09:
[...]
Al regelmatig gewoon bijna rechtdoor gereden in een bocht, je zou denken dat je met die 2 ton wel wat grip hebt maar niets is minder waar (bij mij).
Meer gewicht is handig voor een paardentrailer, maar voor bochtenwerk is dat alleen maar slechter. Meer gewicht betekent dat je banden meer zijwaartse kracht moeten leveren.

Maar dat tractieprobleem is er wel heel gauw (bij de C40). Alleen bij mooi zomerweer op strak asfalt kun je wegplanken. Zodra het een beetje vies of vochtig is, spint hij meteen. In tegenstelling tot een benzinebak is het ook niet echt mogelijk om met je voet het optimum te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:45:
Helemaal niet zo raar en best handig. Vandaag nog gebruikt bij het uitladen... beide handen vol en met de voet de koffer gesloten. Je moet er nadien enkel nog aan denken om de auto op slot te doen, maar na 10 min krijg je sowieso een melding in de app.

Vandaag om te proberen de VW Compact II fietsendrager op de trekhaak gemonteerd, wat prima ging. Ik heb speciaal voor een kantelbaar model gekozen vanwege de automatische achterklep, en dat is nodig ook!

Ik heb eerst de achterklep geopend, toen de drager gemonteerd en deze gekanteld voordat ik de stekker in de trekhaakaansluiting ging steken. En ja hoor, zoals verwacht, ging de achterklep weer dicht toen ik onder de bumper kwam met mijn handen om het klepje van de trekhaakaansluiting te openen en met m’n andere hand de stekker van de drager in te steken.

Gelukkig niks aan de hand omdat de drager gekanteld was. Tijdens het demonteren gebeurde hetzelfde. Drager gekanteld en bij het loshalen van de stekker ging de klep open! Resumerend: dus altijd zorgen dat de fietsendrager gekanteld is voordat je de stekker en in- of uit steekt!

Ik zit me trouwens net te bedenken dat je ook veilig de fietsendrager kan (de)monteren als je de sleutel in de auto laat liggen. Volgens mij gaat de klep dan niet open d.m.v. de sensor onder de bumper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
marcel_76 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Dat is zeker waar, kijk als ze het echt waarmaken heb je meer aan 482 a 500 echte kilomters dan cijfers waar je 20% vanaf moet halen. Maar laat dat inderdaad maar eens in de praktijk bewijzen, verder wel echt een mooie auto en gelukkig ook scherm achter het stuur en dat vind ik persoonlijk wel belangrijk en een heel erg pluspunt.
Klopt, het gaat er natuurlijk om wat de wagen uiteindelijk presteert en haalt uit het accupakket. Daarom keek ik wel even verbaasd toen ik instapte: 93% -->500km actieradius. Ik ging even daarvoor met de P8 naar BYD, 90%-->240km actieradius. Dat is nogal een verschil ;).

Ben dus erg benieuwd! Zou mooi zijn als nieuwere accu's zoveel beter worden dat ze daadwerkelijk veel vaker tegen die WLTP aanhikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Tranquility schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:38:
[...]

Vandaag om te proberen de VW Compact II fietsendrager op de trekhaak gemonteerd, wat prima ging. Ik heb speciaal voor een kantelbaar model gekozen vanwege de automatische achterklep, en dat is nodig ook!

Ik heb eerst de achterklep geopend, toen de drager gemonteerd en deze gekanteld voordat ik de stekker in de trekhaakaansluiting ging steken. En ja hoor, zoals verwacht, ging de achterklep weer dicht toen ik onder de bumper kwam met mijn handen om het klepje van de trekhaakaansluiting te openen en met m’n andere hand de stekker van de drager in te steken.

Gelukkig niks aan de hand omdat de drager gekanteld was. Tijdens het demonteren gebeurde hetzelfde. Drager gekanteld en bij het loshalen van de stekker ging de klep open! Resumerend: dus altijd zorgen dat de fietsendrager gekanteld is voordat je de stekker en in- of uit steekt!

Ik zit me trouwens net te bedenken dat je ook veilig de fietsendrager kan (de)monteren als je de sleutel in de auto laat liggen. Volgens mij gaat de klep dan niet open d.m.v. de sensor onder de bumper.
Sinds dat voorval leg ik gewoon m'n sleutels ver genoeg van de wagen tijdens het monteren, dan gaat de klep nooit open. Bijkomend doe ik nu ook altijd even een voet onder de koffer als test voor ik begin.

Jammer van de schade maar het valt gelukkig mee. Ik heb een 2e hands Thule fietsdrager die ook kantelbaar is trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
MicroStar_NL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:28:
Vandaag voor de lol een rondje gemaakt om de accu leeg te rijden om max. 205kW nog eens te proberen te halen.
Andere keren haalde ik het door omstandigheden niet, 'k was er toen ook niet bewust op uit.

Nu met succes!
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb het laden niet helemaal bijgehouden, maar vanaf 20% begon het in te zakken
7% -> 203 kW
10% -> 205 kW
13% -> 207 kW
20% -> 190 kW
22% -> 182 kW
26% -> 176 kW

Voor het rondje had ik een losse thermometer meegenomen om kijken hoeveel graden, de ingestelde 19 graden, nu echt zijn.
En wat was de tijdspanne van4% naar 26%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

peutje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:18:
[...]

En wat was de tijdspanne van4% naar 26%?
Niet opgelet, maar afgaande van de tijden van de start foto en start rittenlog bij wegrijden, denk niet meer dan 4 à 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MicroStar_NL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:28:

Nu met succes!
[Afbeelding][Afbeelding]

7% -> 203 kW
10% -> 205 kW
13% -> 207 kW
20% -> 190 kW
22% -> 182 kW
26% -> 176 kW

Toe ik gisteren vanuit Noord Holland naar Emmen wilde was de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad afgesloten, dus moest ik omrijden via Amsterdam. Ik had voor dit doel tot 100% geladen en kwam met 37% aan in Emmen na 224 km gereden te hebben.
Op de terugweg via Maps een Tesla Supercharger in Zwolle geselecteerd waar ik met zo’n 15% zou uitkomen. Ik kwam met 14% aan dus dat was vrij accuraat. Omdat de hele dag de temperatuur iets onder het vriespunt bleef zag ik tijdens de hele rit naar Emmen een sneeuwvlokje bij de accu. Onderweg naar de Tesla Supercharger ging halverwege de rit het sneeuwvlokje weg, dus nam ik aan dat de accu aan het voorverwarmen was. Je kan dat nergens in de auto zien voor zover ik weet.

Ik kon snelladen voor zo’n 40 cent per kWh, dus dat is zeker voor snelladen voordelig. Qua snelheid kwam ik echter niet boven de 107 kW uit terwijl de auto 205 kW aan zou moeten kunnen. Ik vermoed dat de accu niet genoeg was opgewarmd of wellicht helemaal niet. Het kan ook zijn dat de supercharger niet de volledige snelheid bood, hoewel de meeste onbezet waren. Ik stond wel naast een Tesla die ook stond te laden. Tot zo ver mijn eerste ervaring met snelladen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Itt een Fastned deelt Tesla dacht ik de laadsnelheid over 2 auto's als die aan dezelfde laadpaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:34:
Itt een Fastned deelt Tesla dacht ik de laadsnelheid over 2 auto's als die aan dezelfde laadpaal staan.
Er stonden allemaal van die smalle laadstations naast elkaar en met een enkele kabel (twee type kabels), dus één laadstation per auto. Ik weet niet of er ook onderling snelheid gedeeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 19-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
Tranquility schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Ik kon snelladen voor zo’n 40 cent per kW, dus dat is zeker voor snelladen voordelig. Qua snelheid kwam ik echter niet boven de 107 kW uit terwijl de auto 205 kW aan zou moeten kunnen.
40 ct per kW? Dan heb je €0,40 ×107 = €42,80 afgerekend? Wees blij dat je geen 205 kW hebt gehaald, onbetaalbaar. :P

Je betaalt per kWh, niet per kW

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Juancho schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:34:
Geldt alleen voor de V2. Herkenbaar als 150kW in de app en twee kabels. Dan delen A en B de snelheid als beide bezet zijn.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Tranquility schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:36:
[...]

Er stonden allemaal van die smalle laadstations naast elkaar en met een enkele kabel (twee type kabels), dus één laadstation per auto. Ik weet niet of er ook onderling snelheid gedeeld wordt.
In Zwolle heb je zowel Super Charger v2 als v3.
De v2 haalt maximaal 150 kW, of 75 kW als er 2 auto's aan staan. v2 herken je aan palen die naast elkaar staan met cijfer + A of B.
De v3 haalt max 250 kW. Deze hebben cijfer + A, B, C of D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Tranquility schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:36:
[...]

Dat is een V3, die deelt geen snelheid met andere palen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
DrBOB101 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:58:
[...]

In Zwolle heb je zowel Super Charger v2 als v3.
De v2 haalt maximaal 150 kW, of 75 kW als er 2 auto's aan staan. v2 herken je aan palen die naast elkaar staan met cijfer + A of B.
De v3 haalt max 250 kW. Deze hebben cijfer + A, B, C of D.
Volgens de Tesla app zijn het inderdaad 250 kW palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

M'n rit van vandaag was zo'n 200km, mix van snelweg en 80 wegen.
Ondanks dat ik stevig optrok bij stoplichten, rotondes en inhalen etc, bleef het koude accu symbooltje branden.
Ik had verwacht dat door belasting de accu warm zou worden, maar dat leek dus van niet.
Mss toch te weinig belasting rond 0 graden om warm genoeg te worden.
Het symbool verdwenen pas ca 30min voor aankomst bij de snellader.

Iemand wel gehad dat het symbooltje uitging tijdens het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
MicroStar_NL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:38:
Ondanks dat ik stevig optrok bij stoplichten, rotondes en inhalen etc, bleef het koude accu symbooltje branden.
Ik had verwacht dat door belasting de accu warm zou worden, maar dat leek dus van niet.

Heb gisteren dus de hele dag dat sneeuwvlokje gezien. Pas toen ik navigeerde naar de Tesla Supercharger in Zwolle vanaf Emmen ging het sneeuwvlokje halverwege te rit weg. Zelfde als bij jou dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Hmm, merkte zonet dat m'n XC40 terug aan het opladen was thuis ondanks dat de laadplanning is ingesteld van 2u-6u 's nachts. Hij was netjes gestopt om 6u, maar om 7u30 gewoon opnieuw gestart. Ik opende vervolgens de app van m'n laadpaal (Easee) en kreeg melding dat die een major outage hebben (API issues door problemen met de backend).

Wel opmerkelijk dat de auto dan toch gewoon stroom binnenpakt, je zou toch denken dat de laadplanning van de auto het laatste woord heeft. Gelukkig respecteerde hij wel nog de 6A die was ingesteld in de app van de laadpaal, of ik had hier een +11KW stroompiek gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Largamelion op 20-01-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
Largamelion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:07:
Ik opende vervolgens de app van m'n laadpaal (Easee) en kreeg melding dat die een major outage hebben (API issues door problemen met de backend).
Even terzijde.
Wat een prietpraat vandaag de dag.
Bedrijven vinden het nodig om alles in het Engels te vermelden en dan krijg je zoiets als een major outage wegens API issues door problemen met de backend.
De BACKEND!
Tjonge jonge, heb je het ooit zo zout gegeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio

Gisteren van Groningen naar Zwolle gereden, continu dat symbooltje bij de accu gezien. Heenreis verbruik bij 105 zo'n 22 kWh, terugreis liep dat op naar zo'n 24 kWh, want het laatste half uur 120/130 gereden. Dat viel mij ergens nog wel mee...

Vertrok met 100% (360 km), uiteindelijk kwam ik thuis met 20% (90 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:27:
[...]

We kunnen elkaar de hand schudden. Ik ben van hetzelfde bouwjaar en moet ook nog 8-9 jaar tot mijn pensioen. Net als jij houdt ik ook van een vlotte rijstijl maar rij doorgaans netjes de max. toegestane snelheid (+ 5%) en praktisch nooit harder dan 110km/u daar waar je harder mag maar mag af en toe graag de schop in de rug voelen.

Waar ik met mijn vorige Opel Ampera-e ook vaak wielspin had, heb ik daar met de MY24 XC40 echt nooit last van. De lichtere Ampera-e had met 204pk en praktisch dezelfde acceleratietijden ook zeker geen vermogen tekort, maar had duidelijk moeite dat vermogen op de weg over te brengen itt de achterwiel aangedreven XC40. Hoewel de acceleratietijden op papier hetzelfde zijn voelt de XC40 door de veel betere grip van de RWD dan ook veel sneller aan.
Nice,

ja dat is duidelijk het effect van de FWD die ik heb. Toch is er een tijd geweest dat auto's met FWD uniek nieuw waren, en werden aangeprezen als vele malen beter dan RWD.
Dat had natuurlijk alles te maken met kosten, want RWD vergde doorgaans een cardanas en daar wilde wel eens wat aan kapot gaan. Ikzelf had ooit een tweetal ascona's, leuke wagens, maar allebei kregen ze op enig moment lawaai in de cardan om dan maanden later ineens vast te slaan. Zat voldoende olie in, maar gewoon een zwak punt kennelijk.

FWD werd de norm, en eerlijk is eerlijk, het voelde beter. In bochten minder last van uitbreken van de auto als je gas bijgaf, sterker, als je dat deed trokken de vorowielen met FWD de auto juist strak in de stuurrichting. Voelde veiliger aan ook.

Nu met de zware wagens als de XC40 blijkt dat voordeel te worden overschaduwd door het gewicht waardoor de grip minder effectief is, de RWD aangedreven lijn stuwt het gewicht voor zich uit waardoor de bandjes meer tegen het asfalt geduwd worden, waar de FWD het gewicht achter zich aan moet slepen en daarbij juist wat van het gewicht op het asfalt verliest en daarmee minder grip krijgt.

Als je dan ook nog eens versleten asfalt hebt (rijsporen op kuisingen) en daarbij het wegdek vochtig is, en ook nog eens voorzien van een laagje spekkerig strooizout, dan krijg je wat ik gisteren had: amper stroom geven resulteert al in spinnende wieltjes. Ik kon echt nauwelijks stroom geven of hop daar ging die al, eenmaal de kruising over pakten de bandjes weer goed en was ik zo weg.

De All Wheel Drive (2 motoren) is voor mij buiten budget, en bovendien door zijn iets hogere gewicht nét te zwaar om er de caravan nog mee te mogen trekken met een B rijbewijs. E erbij halen is voor mij een hele heisa omdat ik dan allerlei gezondheidstesten moet gaan doen omdat ik een chronische aandoening heb die ik nooit echt merk, maar voor het CBR aanleiding is tot allerlei medische testen. EN de kans dat ze zomaar besluiten dat je ook je B niet meer mag houden is ook aanwezig, net hoe de muts van de keuringsarts gestemd is.

Kom ik bij de caravan, afgelopen 2 jaar met de XC40 de caravan getrokken en dan geen enkel moment last gehad van die wielspin bij optrekken. Dat ondanks dat er dan 3480 kilo moet worden verplaatst volgens de kentekens, zal in werkelijkheid 3400 ongeveer zijn.
Het lijkt dus ook vooral een kwestie van winterbanden, spekkerig want nat en zout wegdek, en versleten asfalt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ja, ik reed 23 km heen en 25 km terug om iemand weg te brengen, en op de terugweg ging vrij snel na vertrek dat vlokje weg voor de accu. Buiten -0,6 graden volgens mijn weerstation thuis en 0 volgens de auto. Volledig binnenwegen max 60 kmh, op een heel klein stukje 80 kmh na.

Pagina: 1 ... 294 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"