Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:09:
Inderdaad. Heb je het eindelijk nodig is het plots verdwenen in de app. :(

Wat een onaangename verassing zo vroeg in de ochtend.
Optie in de app is inderdaad pleite.. :?
Toch werd mijn auto vanmorgen voorverwarmd omdat ik de timer had geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evi.koen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

evi.koen

XC40 SMER Plus MY2024

Tranquility schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:11:
[...]

Toch werd mijn auto vanmorgen voorverwarmd omdat ik de timer had geprogrammeerd.
Hier geen issue.... nog steeds mooi zichtbaar in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q5017uoiIPNIL80GJiR-tZUW9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kq5guMIjJLf0ry9jcgVYSD6W.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 SMER Plus MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
Tranquility schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:11:
[...]

Da's wel lekker :)

De tijd dat ik vertrek is variabel, dus ik kan de timer niet gebruiken. Dan is de optie in de app erg handig. Maar goed, dat wordt weer ouderwets krabben.. :|

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:19
Geen internet meer in de wagen sinds gisterenavond (degelijk stuk gereden ook naar Brussel en terug dus mijn eerder vermoeden bij anderen dat waarschijnlijk locatie-gebonden is, lijkt fout), ook deze ochtend gewoon niets. T-CAM reset helpt niet.

App zegt geen verbinding meer te kunnen maken 3/4e van de tijd, maar toch met wat proberen er één keer doorgekomen om zeker te zijn dat voorverwarming aan stond.

Ach ja, morgen onderhoud en één keer maar eens vragen in de garage.

Weet iemand trouwens hoe die melding over Android Auto definitief weg kan gedaan worden? Sinds de upgrade blijft hij zeuren om dat te verbinden terwijl ik daar geen behoeft aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40
Ook hier geen mogelijkheid meer om voorverwarmen via de app op te starten. Ik ben maar naar de auto gelopen en vanaf middenscherm gestart. Dat werkt wel.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Da's wel lekker :)

De tijd dat ik vertrek is variabel, dus ik kan de timer niet gebruiken. Dan is de optie in de app erg handig. Maar goed, dat wordt weer ouderwets krabben.. :|
Als je er even heen kan lopen, kan je ook de parkeerklimatisering aanzetten. Moet ie wel in de buurt staan :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-09 22:08
Hier gelukkig wel nog via de Apple Watch weten te opwarmen. Gebruik ik die app ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:11
Ik heb de domoticz plugin via homekit gekoppeld. "he siri zet de precondtionering aan" werkte gewoon, betekent dat de API nog actief is. En het issue echt in de app zit.

In de app miste ik idd ook de knop om 'm aan te zetten. Saillant detail is dat de app wel de status toonde dat de voorverwarming aan stond, dus de verbinding met de achterkant was er kennelijk nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 21:07
Bij mij (en een collega) deze morgen ook hetzelfde issue. Ik ben dan maar in de auto gestapt, AC pre-conditioning manueel aangezet en rustig verder gaan ontbijten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
jorisjansen3 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:26:
Ziet er goed uit.. ik heb zelf een Thule Easyfold, werkt ook goed. En die paste ook op de door Volvo gemonteerde trekhaak, die voorzien is van FixForBike. Twee extra “nokjes” waardoor het rek steviger zit….
Heb jij ook zo’n trekhaak? Ik zie dat bij die Azura niet staan… succes!
Ik zit ook op het elektrische fiets forum en daar wordt juist aangereden geen Fix4Bike fietsendrager te kopen. Als je hierna een andere auto koopt (geen Volvo) dan past die niet meer, dus kun je welicht beter een drager kopen die op iedere trekhaak past. Dus ik twijfel nog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:41
DoubleDot schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:18:
Bij mij (en een collega) deze morgen ook hetzelfde issue. Ik ben dan maar in de auto gestapt, AC pre-conditioning manueel aangezet en rustig verder gaan ontbijten :)
Ja, dat is nog steeds beter dan veel krabben :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
StevendGraaf schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:32:
Hier gelukkig wel nog via de Apple Watch weten te opwarmen. Gebruik ik die app ook eens.
Goeie, op mijn applewatch heb ik ook de mogelijkheid om het te starten (y).. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Ophidian schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Als je er even heen kan lopen, kan je ook de parkeerklimatisering aanzetten. Moet ie wel in de buurt staan :+
Goeie tip, ontdenk net via een andere post dat het wel kan via de AppleWatch..

Me happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
-Vasa- schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:16:
Weet iemand trouwens hoe die melding over Android Auto definitief weg kan gedaan worden? Sinds de upgrade blijft hij zeuren om dat te verbinden terwijl ik daar geen behoeft aan heb.
Ander USB-C poortje gebruiken, dat ondersteunt geen AA. Ik heb zelf 2 kabeltjes liggen en gebruik meestal de rechtse nu (zonder AA). Ik merk dat de telefoon dan ook een pak meer oplaadt omdat AA dan niet actief is op de achtergrond, want zelfs al open je het niet in de auto, het is toch actief en verbruikt merkbaar batterij.

Ik had vanmorgen gelukkig geen issues om het voorverwarmen te starten vanuit de app. Gelukkig maar want ik heb wel een smartwatch maar Volvo heeft voor een of andere onbekende reden hun app op WearOS opgedoekt een aantal jaar geleden en nooit teruggebracht, zeer jammer imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Nu zegt de app dat mijn auto offline is. Weird things are going on...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:55
SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Inderdaad. Heb je het eindelijk nodig is het plots verdwenen in de app. :(

Wat een onaangename verassing zo vroeg in de ochtend.
Werd nog leuker,

Je kunt dus niet gaan ijs krabben met de ventilatie aan. Zodra je uitstapt gaat de ventilatie meteen uit.

Heb nu maar een kop koffie in de auto gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Jetro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Werd nog leuker,

Je kunt dus niet gaan ijs krabben met de ventilatie aan. Zodra je uitstapt gaat de ventilatie meteen uit.

Heb nu maar een kop koffie in de auto gedronken.
Is dat ook bij de parkeer verwarming?
Het woord "parkeer" klinkt als, dat het doorgaat als je uitstapt.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Is dat ook bij de parkeer verwarming?
Het woord "parkeer" klinkt als, dat het doorgaat als je uitstapt.. :?
Dat is uiteraard niet het geval bij parkeer verwarming. Het lijkt erop dat Jetro die functionaliteit nog niet ontdekt heeft :) Qua UX/UI vond ik dat trouwens ook niet zo duidelijk - maar eens je het weet..

[ Voor 20% gewijzigd door DoubleDot op 13-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
DoubleDot schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Dat is uiteraard niet het geval bij parkeer verwarming. Het lijkt erop dat Jetro die functionaliteit nog niet ontdekt heeft :) Qua UX/UI vond ik dat trouwens ook niet zo duidelijk - maar eens je het weet..
Wist ik inderdaad niet “parkeer verwarming” bijzonder woord, zal het eens opzoeken, staat waarschijnlijk op een logische plek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:40
En inmiddels kan ik voorverwarmen weer starten via de app :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
rolfio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:44:
En inmiddels kan ik voorverwarmen weer starten via de app :)
Woehoe, nu het niet niet meer nodig is :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Yep, alles is en doet het weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:40
Hier nog niet; stiekem wel heel benieuwd hoe dit (niet) werkt aan volvo zijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

dutchminator schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:16:
Hier nog niet; stiekem wel heel benieuwd hoe dit (niet) werkt aan volvo zijde
App even killen en herstarten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:56
Hier is de voorverwarming door de app volledige te sluiten en terug te openen ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Hebben er hier mensen een non-Fix4Bike fietsendrager in gebruik op een EX/XC40 met Fix4Bike trekhaak?
En past dat gewoon goed?

[ Voor 11% gewijzigd door Tranquility op 13-01-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-09 10:02

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:02:
Hebben er hier mensen een non-Fix4Bike fietsendrager in gebruik op een EX/XC40 met Fix4Bike trekhaak?
En past dat gewoon goed?
Jazeker. Ik gebruik de oude Volvo/Thule EuroClassic G5 904 van mijn vader. Ouder, dus zwaarder model, maar doet het prima op de trekhaak van de XC40.

Ik begrijp van de Volvo site dat alle Volvo trekhaken vanaf 2018 van het Fix4Bike model zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Tranquility schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:02:
En past dat gewoon goed?
Ja, ik gebruik de Pro-User Diamant. Die is snel te plaatsen en ruimt erg compact op.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
In het grote elektrische fietsen topic kreeg ik het advies om naar Volkswagen fietsendragers te kijken die gelijk zouden zijn aan de Uebler fietsendragers maar behoorlijk goedkoper zijn.
Ik zag bij de Vagshop.nl eerst de Uebler F24 gelijke drager staan voor €469,- wat dus ruim €100.- goedkoper is dan de goedkoopste aanbieder die ik kan vinden van de F24. Maar vanwege de automatische achterklep wil ik toch liever de kantelbare versie hebben en vond bij Van den Brug de Volkswagen Compact II fietsendrager die identiek is aan de Uebler X21 S en dus kantelbaar is en maar €499,- kost! De laagste prijs van de Uebler X21 S die ik online kan vinden is €698,- dus een dikke €200,- goedkoper! Aangezien deze heel goed zijn getest denk ik dat ik deze maar ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
En waarom niet een fietsendrager van Marktplaats?
Tip: let op het gewicht van de fietsendrager zelf.
Ik vond het een heel gezeul en heb een lichtere fietsendrager gekocht (Marktplaats) en draag nu de drager probleemloos naar de auto.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evi.koen
  • Nu online

evi.koen

XC40 SMER Plus MY2024

ArnoudN schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Ja, ik gebruik de Pro-User Diamant. Die is snel te plaatsen en ruimt erg compact op.
Ik heb een Thule EasyFold XT 2 933 Black Fietsendrager - 2 fietsen - 13 polig ingebruik werkt super goed, heel makkelijk te plaatsen en heel stevig

XC40 SMER Plus MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Heb nog even verder gezocht en blijkt dat onderdelenshop Century een actie heeft op deze Volkswagen Compact II drager voor slechts 359,-! Alleen moet deze opgehaald worden in Drenthe of Groningen. Heb ze net een mailtje gestuurd of ze ook versturen..
[edit] kreeg mail terug: kan alleen opgehaald worden.. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 13-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:57
Jetro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:36:
[...]Wist ik inderdaad niet “parkeer verwarming” bijzonder woord, zal het eens opzoeken, staat waarschijnlijk op een logische plek ?
En gevonden? Ik ben ook benieuwd naar waar dit te vinden is, of dat ik maar beter een zak aardappelen bij de hand moet houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 22:28
MrMathos schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:52:
[...]

Dat treft, want ik heb net ook een integratie (geen add-on) gemaakt voor HA. Je kan die installeren via HACS (Home Assistant Community Store: https://hacs.xyz/) en je hebt geen MQTT nodig dan.

Bekijk het gerust eens: https://github.com/thomasddn/ha-volvo-cars

Ik hoor graag jullie bevindingen!
Werkt als een trein! Afgelopen weekend omgezet vanuit de Volvo MQTT variant en was enorm blij vanochtend toen de Volvo app niet meewerkte en ik gewoon via de plugin de voorverwarming van de climate aan kon zetten en alsnog bij een warme auto aan kwam waarbij ruiten niet bevroren waren meer.

Wel vraag ik mij af wat je moet doen als de TOTP verloopt? Ik kan na eenmaal de auto hebben toegevoegd niet meer een optie vinden om enige configuratie aan te passen, alleen maar om transparante images aan of uit te zetten. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd waar je dit zou kunnen aanpassen?

Verder was de installatie kinderspel, moest wel even alles van de "Ultra Vehicle Card" even omzetten en ik heb vanwege limieten de timer van de checks maar even op 600 gezet 1x per 10 minuten om niet gezeur te krijgen met de API back-end voor de refreshes.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
cdwave schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:26:
[...]

En gevonden? Ik ben ook benieuwd naar waar dit te vinden is, of dat ik maar beter een zak aardappelen bij de hand moet houden :)
Zit bij de temperatuur regeling en dan het tabblad “Parkeren”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:39
Ik had vanmorgen geen probleem met het starten van het klimaatsysteem via de app. Gewoon om half acht aan gezet en om acht uur met schone ruiten en een warm interieur vertrokken. Ik gebruik een iPhone.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:02
Jetro schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Wist ik inderdaad niet “parkeer verwarming” bijzonder woord, zal het eens opzoeken, staat waarschijnlijk op een logische plek ?
RTFM

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
  • Laatst online: 16-09 07:36
Zojuist weer een melding, parkeerklimaat tijdelijk niet beschikbaar. Via app niet aan te zetten maar in de auto ook niet. Verwarming was vandaag k met p. Rit van 30min niet warm te krijgen. Geen idee wat er nu weer mis is. Ook na reset multimedia geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:43
Venomer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:28:
Ik had vanmorgen geen probleem met het starten van het klimaatsysteem via de app. Gewoon om half acht aan gezet en om acht uur met schone ruiten en een warm interieur vertrokken. Ik gebruik een iPhone.
Vanmorgen kreeg ik in eerste instantie het icoontje voor de voorverwarming niet te zien. Maar na 10 seconden was het er opeens en kon ik ook gewoon voorverwarmen. Ook met een iphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Bijzonder, ik heb vanmiddag nog netjes kunnen voorverwarmen en de auto was lekker warm bij instappen. Temperatuur staat altijd op 20 of 21 graden, stuur- en stoelverwarming op stand 1 en het is bijzonder aangenaam. Al 5 jaar lang ;)

Ik ga trouwens vrijdag met mijn vaste dealer een bakje koffie doen en berekeningen uitvoeren om te bekijken of een nieuwe EX40 op relatief gelijk niveau kan komen als de Polestar 2 qua financiën. De Polestar heeft nu bijv. een heel belangrijk pakket gratis en daarmee krijg je ook gelijk de gratis upgrade naar betere/mooiere stoelen.

Overal zit er een flink gat tussen beide auto's, ik dacht dat dat 5 jaar geleden vrijwel gelijk was. De EX40 blijft voor mijn gevoel hangen op de prijs van toen terwijl Polestar wel wat goedkoper is geworden. Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd hoor!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Wat een dag...terug naar de prehistorie zonder voorverwarming in de auto :D Gelukkig had ik m'n auto in de garage staan vannacht.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-09 17:27
Juancho schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:09:
Bijzonder, ik heb vanmiddag nog netjes kunnen voorverwarmen en de auto was lekker warm bij instappen. Temperatuur staat altijd op 20 of 21 graden, stuur- en stoelverwarming op stand 1 en het is bijzonder aangenaam. Al 5 jaar lang ;)
Ik wist eerlijk gezegd niet dat de temperatuur bij voorverwarmen in te stellen is, ik dacht dat dit altijd op 22 graden is.
Waar is de temperatuur in te stellen bij het voorverwarmen ?

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDot
Dennis25 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Ik wist eerlijk gezegd niet dat de temperatuur bij voorverwarmen in te stellen is, ik dacht dat dit altijd op 22 graden is.
Waar is de temperatuur in te stellen bij het voorverwarmen ?
Niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik bedoel dat ik de temperatuur na instappen altijd op 20/21 heb 😏. Aangezien voorverwarmen ook iets van 21/22 is zit ik altijd goed. Bij de EX30 hoor ik soms dat mensen het op 25+ moeten zetten om het überhaupt een beetje aangenaam te krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door Juancho op 13-01-2025 21:14 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:51:
[...]

Woehoe, nu het niet niet meer nodig is :*)
Om 04:35 uur werkte het nog, toen heb ik de verarming langs die weg nog ingeschakeld omdat de timer het weer liet afweten. Vanmiddag om 16 uur werkte het ook, ik heb niet eens gemerkt dat het niet meer werkte.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SSANL
Ik had vorige week iets bijzonders met de Volvo dealer in Almere.

Na de laatste update had ik het probleem dat de internet verbinding van de auto inactief werd als ik mijn telefoon aansloot met Apple Carplay.
Er verscheen dan een uitroeptekentje bij LTE in het midden console. Gevolg is dat ik niet meer kon navigeren met Maps in de auto. Via Carplay uiteraard wel, maar dan heb ik het nadeel dat in de SOC niet weet bij aankomst, en of ik het wel redt op de accu lading bij vertrek.

Ik heb met de dealer gebeld en het aan ze uitgelegd. Hun antwoord:
Dan moet je Carplay maar niet meer gebruiken. 8)7 Ik was even stil en gaf toen aan dat het al een paar weken is, en speelt sinds de laatste OTA update. Zijn antwoord bleef dat ik dan geen Carplay moet gebruiken. Op mijn opmerking dat ik de SOC dan niet weet gaf hij aan dat ik het vast wel ongeveer moet kunnen uitrekenen... ik was echt met stomheid geslagen. :| Op mijn vraag of zijn antwoord niet een beetje kort door de bocht is en niet een "premium" merk waardig, waar ik een auto van 60k rij gaf hij aan dat het is wat het is en ik het maar moet accepteren. |:(

Ik heb gevraagd of ik langs kan rijden zodat ze er even naar kunnen kijken zei hij dat ik het misschien een keer kan proberen maar dat ze het te druk hebben om even te kijken waarna hij aangaf dat ze toch niets zullen vinden het het advies onveranderd zal blijven.

Ik heb maar opgehangen en contact opgenomen met Volvo Nederland en daar een klacht neergelegd over deze dealer.
Verder heeft de aardige jongeman van Volvo Nederland mij geholpen een aangegeven dat ik bij de instellingen van de Internet verbinding in de auto de voorwaarden opnieuw moet accepteren. Daarna werkte alles weer!
Ik heb hem gevraagd of de dealers hier wel van op de hoogte zijn was zijn antwoord dat dit al lang en breed bekend is bij de dealers.

Ik ben helemaal klaar met de dealer in Almere. Dit is niet de eerste keer dat ik mij niet gehoord voel bij deze dealer.
Ik zou graag naar een andere dealer willen. Iemand een advies?
In de buurt van Almere. Ik hoor goede verhalen van Naarden.

Ben ik het eindelijk kwijt :-).
Excuus voor het lange bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 22:28
SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:19:
Ik had vorige week iets bijzonders met de Volvo dealer in Almere.

Na de laatste update had ik het probleem dat de internet verbinding van de auto inactief werd als ik mijn telefoon aansloot met Apple Carplay.
Er verscheen dan een uitroeptekentje bij LTE in het midden console. Gevolg is dat ik niet meer kon navigeren met Maps in de auto. Via Carplay uiteraard wel, maar dan heb ik het nadeel dat in de SOC niet weet bij aankomst, en of ik het wel redt op de accu lading bij vertrek.

Ik heb met de dealer gebeld en het aan ze uitgelegd. Hun antwoord:
Dan moet je Carplay maar niet meer gebruiken. 8)7 Ik was even stil en gaf toen aan dat het al een paar weken is, en speelt sinds de laatste OTA update. Zijn antwoord bleef dat ik dan geen Carplay moet gebruiken. Op mijn opmerking dat ik de SOC dan niet weet gaf hij aan dat ik het vast wel ongeveer moet kunnen uitrekenen... ik was echt met stomheid geslagen. :| Op mijn vraag of zijn antwoord niet een beetje kort door de bocht is en niet een "premium" merk waardig, waar ik een auto van 60k rij gaf hij aan dat het is wat het is en ik het maar moet accepteren. |:(

Ik heb gevraagd of ik langs kan rijden zodat ze er even naar kunnen kijken zei hij dat ik het misschien een keer kan proberen maar dat ze het te druk hebben om even te kijken waarna hij aangaf dat ze toch niets zullen vinden het het advies onveranderd zal blijven.

Ik heb maar opgehangen en contact opgenomen met Volvo Nederland en daar een klacht neergelegd over deze dealer.
Verder heeft de aardige jongeman van Volvo Nederland mij geholpen een aangegeven dat ik bij de instellingen van de Internet verbinding in de auto de voorwaarden opnieuw moet accepteren. Daarna werkte alles weer!
Ik heb hem gevraagd of de dealers hier wel van op de hoogte zijn was zijn antwoord dat dit al lang en breed bekend is bij de dealers.

Ik ben helemaal klaar met de dealer in Almere. Dit is niet de eerste keer dat ik mij niet gehoord voel bij deze dealer.

Ben ik het eindelijk kwijt :-).
Excuus voor het lange bericht.
Dat is balen... Ik zit iets verder met de dealer in Zuid-Oost bij Bangarage, ben er zelf niet geweest voor onderhoud nog maar verkoop etc. is allemaal perfect verlopen daar zelfs een keer een belletje idd dat na resets internet niet werkte ik gewoon even in de ochtend langs kon rijden en dan zouden ze tussendoor even kijken. Misschien is het voor jou iets te ver vanuit Almere.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-09 17:27
SSANL schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:19:

Wij wonen in Almere, hebben onze auto’s gekocht bij Volvo Buitenweg in Naarden, tot nu toe geen klachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis25 op 14-01-2025 06:40 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Voorverwarmen is nu echt stuk bij mij, lijkt in de app te starten maar stopt na 30sec weer. Beetje jammer met dit weer. Maandag naar de garage, hopelijk vinden ze wat. Genoeg errors van allerlei aard op het scherm helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
Ik moet zeggern dat hoewel het dus zondag bij mij helemaal fout was met geen internetverbinding en maandag slechts na meerdere keren proberen lukte om voor te verwarmen, dat het vandaag voor mij zonder problemen lukte.
Voorverwarmen lukte manueel en lijkt achteraf ook door de timer overgenomen te zijn. (Ik moest wat vroeger vertrekken dus dan start ik manueel ook al even, zeker bij deze vriestemperaturen.)

Ook nu de wagen afgeleverd bij de garage voor het eerste onderhoud, al blijf ik, ondanks de vriendelijke uitleg van de dame van de receptie over wat ze allemaal wel niet gaan doen (ruitenwissers!, wisservloeistof! Remmen nakijken!), toch denken dat onderhoud aan een EV niet echt nodig is zoals ze dat nu hebben overgenomen van de ICE wagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
Ik vrees dat mijn warmtepomp het loodje gelegt heeft, geen Verwarming en snelladen na 30min rijden bij 39% aankomst is maar 47kw. Kakzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
-Vasa- schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:43:
Ik moet zeggern dat hoewel het dus zondag bij mij helemaal fout was met geen internetverbinding en maandag slechts na meerdere keren proberen lukte om voor te verwarmen, dat het vandaag voor mij zonder problemen lukte.
Voorverwarmen lukte manueel en lijkt achteraf ook door de timer overgenomen te zijn. (Ik moest wat vroeger vertrekken dus dan start ik manueel ook al even, zeker bij deze vriestemperaturen.)

Ook nu de wagen afgeleverd bij de garage voor het eerste onderhoud, al blijf ik, ondanks de vriendelijke uitleg van de dame van de receptie over wat ze allemaal wel niet gaan doen (ruitenwissers!, wisservloeistof! Remmen nakijken!), toch denken dat onderhoud aan een EV niet echt nodig is zoals ze dat nu hebben overgenomen van de ICE wagens.
Het grote voordeel van de onderhoudsbeurt is dat ze de software-updates via de kabel installeren. Dat kan een hoop vage storingen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:28
Venomer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:11:
Ik heb vandaag de factuur ontvangen voor de onderhoudsbeurt van afgelopen week. €171,89 :)

Dit is een van de leuke kanten van EV rijden.
Mwah, Volvo heeft blijkbaar de prijzen aangepast. Auto net terug van 60k beurt.
Originele Service kost nu € 268 excl. BTW
Tel daar nog een luchtfilter bij op en je komt op ruim € 400,- incl. BTW.

Lijkt helemaal nergens meer op. Ben benieuwd wie binnen Volvo deze prijzen en bijbehorende werkzaamheden vaststelt.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49
hlip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:19:
[...]
Mwah, Volvo heeft blijkbaar de prijzen aangepast. Auto net terug van 60k beurt.
Originele Service kost nu € 268 excl. BTW
Tel daar nog een luchtfilter bij op en je komt op ruim € 400,- incl. BTW.

Lijkt helemaal nergens meer op. Ben benieuwd wie binnen Volvo deze prijzen en bijbehorende werkzaamheden vaststelt.
Inderdaad, belachelijk veel geld voor feitelijk heel weinig werk!
Mij lijkt die eerder genoemde prijs rond de €170 meer dan genoeg, ik meen dat bij Kia onderhoud EV zelfs <€100 is en bij Tesla vrijwel nooit nodig.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Vulcan750 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Inderdaad, belachelijk veel geld voor feitelijk heel weinig werk!
Mij lijkt die eerder genoemde prijs rond de €170 meer dan genoeg, ik meen dat bij Kia onderhoud EV zelfs <€100 is en bij Tesla vrijwel nooit nodig.
Inderdaad. Via de app kan ik zien dat de auto welgeteld 62 minuten in de werkplaats heeft gestaan. 8)7
En dat is inclusief "gratis" wassen en stofzuigen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
hlip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Inderdaad. Via de app kan ik zien dat de auto welgeteld 62 minuten in de werkplaats heeft gestaan. 8)7
En dat is inclusief "gratis" wassen en stofzuigen.....
Ik zie hier bij mij 31 minuten, maar ik ben vrij zeker dat daar geen stofzuigen en al zeker geen wassen bij zit. Maar goed, kosten zijn toch voor de leasemaatschappij en ik betwijfel ten zeerste dat zij de prijs betalen die een particulier zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:46

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Wegenbelasting, de toekomst van EV rijden in NL, klimaatdoelstellingen en vergelijkingen met andere EVs: allemaal off-topic. Dus mocht jouw post verdwenen zijn dan weet je nu waarom. Er zijn andere topics als je daarover wilt discussiëren

Graag weer ontopic verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:21
Vandaag de C40 eindelijk naar de garage om de achterassen te laten vervangen ivm trillen, blijkt dat ze de verkeerde hadden want het was nog niet opgelost. Blijkbaar zijn er meerdere soorten assen, dus nu moet ie blijven, de nieuwe assen er weer uit en andere bestellen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:49
Marko72 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:33:
Vandaag de C40 eindelijk naar de garage om de achterassen te laten vervangen ivm trillen, blijkt dat ze de verkeerde hadden want het was nog niet opgelost. Blijkbaar zijn er meerdere soorten assen, dus nu moet ie blijven, de nieuwe assen er weer uit en andere bestellen........
Pfff.. dat is balen!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
Kan ik hier ook een verzoek om een “menselijke” mod indienen?

Deze mod neemt Borg wel heel erg letterlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
hlip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:21:
Kan ik hier ook een verzoek om een “menselijke” mod indienen?
Deze mod neemt Borg wel heel erg letterlijk.
Resistance is futile!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

peutje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:51:
Ik vrees dat mijn warmtepomp het loodje gelegt heeft, geen Verwarming en snelladen na 30min rijden bij 39% aankomst is maar 47kw. Kakzooi.
Misschien vragen naar de bekende weg, maar heb je al beide resets uitgeprobeerd? eerst die met de home knop en daarna de ontwasemingsknop reset.
Het kan een software dingetje zijn dat zich dan herstelt, Warmtepompen gaan niet vaak zomaar van de ene op andere dag stuk, dan moet je al langere tijd wat gemerkt hebben als minder warmte en dat soort zaken. Tenzij de compressor is vastgelopen, dan is het ineens klaar, maar ook dat kondigt zichzelf aan door geluiden of minder capaciteit.
Of de zekering is er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peutje
ron65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Misschien vragen naar de bekende weg, maar heb je al beide resets uitgeprobeerd? eerst die met de home knop en daarna de ontwasemingsknop reset.
Het kan een software dingetje zijn dat zich dan herstelt, Warmtepompen gaan niet vaak zomaar van de ene op andere dag stuk, dan moet je al langere tijd wat gemerkt hebben als minder warmte en dat soort zaken. Tenzij de compressor is vastgelopen, dan is het ineens klaar, maar ook dat kondigt zichzelf aan door geluiden of minder capaciteit.
Of de zekering is er gewoon uit.
Dank maar allebei geprobeerd idd zonder succes. Paar weken geleden ontwaseming heel slecht en nu geen warmte meer. Ook werkt preconditioning vanuit app en auto niet meer, lijkt niet te starten. Krijg ook een Meldin parkeerklimaat tijdelijk niet mogelijk, alleen is dat tijdelijk nu al een paar dagen.Morgen op de garage even uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 07:31
Wij hebben een EX40 SMER sinds juni. Nu werkt sinds een aantal dagen het gepland laden niet meer. Hoewel de planning zowel in de auto als in de app aanstaat, laadt de auto gewoon vrolijk op de niet geplande momenten. Is dit een bekend probleem?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5M76htBLbqY0PWc57TXHI63fPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4XpdyFDMPCGiHc7mcwdolgd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BrightSun schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:56:
Wij hebben een EX40 SMER sinds juni. Nu werkt sinds een aantal dagen het gepland laden niet meer. Hoewel de planning zowel in de auto als in de app aanstaat, laadt de auto gewoon vrolijk op de niet geplande momenten. Is dit een bekend probleem?[Afbeelding]
Planning al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
peutje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:51:
De PTC-heater zou het gewoon nog moeten doen voor de verwarming. Geen idee of die de accu ook kan voorverwarmen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 07:31
Microkid schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Planning al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd?
Ik zie geen mogelijkheid om hem te verwijderen. De tijden kan ik wel aanpassen maar die lijkt ie ook niet op te slaan.

Edit: ik zie nu dat de locatie ook niet bijwerkt in de app. Ik ben al enkele uren thuis maar de auto denkt dat hij geparkeerd staat op de locatie van eerder vandaag. Inloggen en uitloggen op de app werkt ook niet lijkt het. Mijn partner haar telefoon toont hetzelfde als die van mij.

[ Voor 32% gewijzigd door BrightSun op 14-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
BrightSun schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:56:
Wij hebben een EX40 SMER sinds juni. Nu werkt sinds een aantal dagen het gepland laden niet meer. Hoewel de planning zowel in de auto als in de app aanstaat, laadt de auto gewoon vrolijk op de niet geplande momenten. Is dit een bekend probleem?[Afbeelding]
Planning eens uitschakelen in de app, even 10 sec ofzo wachten en dan terug inschakelen wil ook wel helpen.

En even gaan kijken in de auto zelf of die de planning ziet, mss komt het gewoon niet door. App doet al een paar dagen raar bij velen, geen idee wat ze daar bij Volvo allemaal aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:13:
[...]
Planning eens uitschakelen in de app, even 10 sec ofzo wachten en dan terug inschakelen wil ook wel helpen.

En even gaan kijken in de auto zelf of die de planning ziet, mss komt het gewoon niet door. App doet al een paar dagen raar bij velen, geen idee wat ze daar bij Volvo allemaal aan het doen zijn.
Misschien de voorbereiding op de nieuwe OTA met spliscreen en meer in de auto, de nieuwe layout die voor 2025 is beloofd zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Misschien de voorbereiding op de nieuwe OTA met spliscreen en meer in de auto, de nieuwe layout die voor 2025 is beloofd zeg maar
Het is voor 2025 aangekondigd, dan komt het vast in 2027 (denk aan de YouTube en Chrome aankondigingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Willen we lachen ??? wat denk je dat Volvo gisteren op fakeboek zette...

https://www.facebook.com/...I7RpWkDSd1q34&__tn__=EH-R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02

MicroStar_NL

Knowledge is power

Ik reed van de week wel met een glimlach weg in een fijne voorverwarmde auto, zonder te krabben :)

De buurman was om 7u aan het krabben toen ik langs liep.
Goedemorgen, koud hè? En vervolgens zonder jas instapte en zo wegreed.

Als blikken konden dooden ;)
Kan trouwens prima met ze opschieten hoor, hij kan wel een grapje hebben.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.6.4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:08
ron65 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:35:
Willen we lachen ??? wat denk je dat Volvo gisteren op fakeboek zette...

https://www.facebook.com/...I7RpWkDSd1q34&__tn__=EH-R
Ik wil wel mee lachen maar heb geen Facebook, screenshot?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 18:23
Ondanks alle in dit topic beschreven ‘hickups en probleempjes’, kan ik zeggen dat onze 2022 SM Ultimate XC40 tot nu toe geen enkel probleem heeft gegeven. Software 3.3.16 via OTA erop gezet enkele weken geleden. Behoudens soms een klein initialisatievertraginkje met infotainment geen verdere ongemakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
austin_77 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:35:
Ondanks alle in dit topic beschreven ‘hickups en probleempjes’, kan ik zeggen dat onze 2022 SM Ultimate XC40 tot nu toe geen enkel probleem heeft gegeven. Software 3.3.16 via OTA erop gezet enkele weken geleden. Behoudens soms een klein initialisatievertraginkje met infotainment geen verdere ongemakken.
Ik heb het idee dat het aantal apps wat ingestalleerd is behoorlijk van invloed is op de stabiliteit en het aantal vage probleempjes. Ik had er de laatste tijd ook aardig wat (ook op 3.3.16). Maar sinds ik alle apps behalve wat ik gebruik (eigenlijk alleen openradio en google maps) eraf gegooid heb is die weer heel stabiel.

Gisteren had ik even Vivaldi nodig (moest wat opzoeken op internet, maar geen telefoon bij me), en merkte daarna gelijk weer wat instabiliteit (systeem liep vast en moest geherstart worden). Vivaldi eraf gegooid en hij loopt weer als een zonnetje.

Het is gewoon een ondergedimensioneerd systeem

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Laatst online: 08-09 11:32
Zo. Ondertussen 16500km en 9 maanden in mijn 24 SMER XC40 Plus gereden.
Uiteraard wat kleine dingetjes zoals niet vanaf vertrek kunnen navigeren omdat het systeem nog even aan het opstarten is, af en toe de verbinding kwijt, een keer een gefaalde update. Jammer, maar ik kon de auto wel altijd gebruiken.

Helaas in December na een laadstop 30 minuten gestrand bij een Ionity omdat mijn auto niet meer in Drive of Reverse wilde. Deuren, klepjes, alles gechecked maar ik zag hem kort naar D bewegen en daarna meteen naar neutraal gaan (ook geen 'duw het pookje helemaal terug' melding ofzo). Had de ANWB gebeld, en die zouden er anderhalf uur over doen. Kopje koffie gehaald bij de McDonalds en toen ik terug kwam bij de auto kon ik ineens toch verder. Toch spannend als je meteen de snelweg op moet, maar uiteindelijk afgemeld bij de ANWB en goed en wel thuis gekomen. Bij later uitlezen bij de dealer zagen ze geen foutcodes of meldingen, ook niet in de geschiedenis.

Helaas gisteren weder een probleem. "Car Start. System Check. Wait". Deze melding kwam na 2 uur rijden, en direct daarna 4,5 uur aan de 11KW lader. De melding verdween na een paar tellen, maar zodra ik hem in drive probeerde te zetten kwam de melding terug. Stuk of 10 minuten lopen hannesen, wachten, weglopen en 5 minuten later terug. Laadkabel opnieuw ingestoken en na een minuut de sessie weer onderbroken.

Uiteindelijk na opnieuw 5 a 7 minuten weg van de auto ingestapt en ik kon vertrekken. Maar na ongeveer een kilometer kreeg ik eerst een melding 'Low battery' (op display ook 0%, en kort daarna weer 77%), daarna Turtle mode, toen Propulsion System Failure. Stop now. En daarna '12v battery critical charging fault'.

Stond uiteraard mooi geparkeerd midden op een doorgaande weg, en het duurde me toch echt 5 minuten voor ik de 'Tow mode' onder Car Status kon vinden. Auto op een parkeerplaats verderop geduwd en af laten takelen.

Ik vind al die kleine issues, kleine irritaties. Dat hij een keertje niet wil voorverwarmen, of dat ik geen muziek of navigatie aan kan zetten omdat hij nog aan het opstarten is, is irritant maar incidenteel. Maar in de afgelopen 9 maanden voel ik mij al twee keer echt in de steek gelaten door de auto. Heel erg jammer, want wanneer hij functioneert rijd hij echt super. Qua zitpositie en houding, qua uitrusting, qua uiterlijk vind ik het ook echt een mooie auto. Maar ik vind betrouwbaarheid het allerbelangrijkste, en ik weet wel dat mijn 1999 Peugeot 206 GTI met net geen 350.000km op de teller mij nooit in de steek heeft gelaten. Om de een of andere reden verwacht ik dan van een veel duurdere, nieuwe auto hetzelfde.

Edit: Sorry, dit is blijkbaar ook een soort therapeutisch van mij afschrijven geworden :+ . Ik laat hem echter wel staan. Het blijft een ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
DuneEmpire schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:28:
Uiteraard wat kleine dingetjes zoals niet vanaf vertrek kunnen navigeren omdat het systeem nog even aan het opstarten is, af en toe de verbinding kwijt, een keer een gefaalde update. Jammer, maar ik kon de auto wel altijd gebruiken.

Helaas in December na een laadstop 30 minuten gestrand bij een Ionity omdat mijn auto niet meer in Drive of Reverse wilde. Deuren, klepjes, alles gechecked maar ik zag hem kort naar D bewegen en daarna meteen naar neutraal gaan (ook geen 'duw het pookje helemaal terug' melding ofzo). Had de ANWB gebeld, en die zouden er anderhalf uur over doen. Kopje koffie gehaald bij de McDonalds en toen ik terug kwam bij de auto kon ik ineens toch verder. Toch spannend als je meteen de snelweg op moet, maar uiteindelijk afgemeld bij de ANWB en goed en wel thuis gekomen. Bij later uitlezen bij de dealer zagen ze geen foutcodes of meldingen, ook niet in de geschiedenis.

Helaas gisteren weder een probleem. "Car Start. System Check. Wait". Deze melding kwam na 2 uur rijden, en direct daarna 4,5 uur aan de 11KW lader. De melding verdween na een paar tellen, maar zodra ik hem in drive probeerde te zetten kwam de melding terug. Stuk of 10 minuten lopen hannesen, wachten, weglopen en 5 minuten later terug. Laadkabel opnieuw ingestoken en na een minuut de sessie weer onderbroken.

Uiteindelijk na opnieuw 5 a 7 minuten weg van de auto ingestapt en ik kon vertrekken. Maar na ongeveer een kilometer kreeg ik eerst een melding 'Low battery' (op display ook 0%, en kort daarna weer 77%), daarna Turtle mode, toen Propulsion System Failure. Stop now. En daarna '12v battery critical charging fault'.

Stond uiteraard mooi geparkeerd midden op een doorgaande weg, en het duurde me toch echt 5 minuten voor ik de 'Tow mode' onder Car Status kon vinden. Auto op een parkeerplaats verderop geduwd en af laten takelen.

Ik vind al die kleine issues, kleine irritaties. Dat hij een keertje niet wil voorverwarmen, of dat ik geen muziek of navigatie aan kan zetten omdat hij nog aan het opstarten is, is irritant maar incidenteel. Maar in de afgelopen 9 maanden voel ik mij al twee keer echt in de steek gelaten door de auto. Heel erg jammer, want wanneer hij functioneert rijd hij echt super. Qua zitpositie en houding, qua uitrusting, qua uiterlijk vind ik het ook echt een mooie auto. Maar ik vind betrouwbaarheid het allerbelangrijkste, en ik weet wel dat mijn 1999 Peugeot 206 GTI met net geen 350.000km op de teller mij nooit in de steek heeft gelaten. Om de een of andere reden verwacht ik dan van een veel duurdere, nieuwe auto hetzelfde.

Edit: Sorry, dit is blijkbaar ook een soort therapeutisch van mij afschrijven geworden :+ . Ik laat hem echter wel staan. Het blijft een ervaring.
Klinkt niet fijn en dat neemt natuurlijk het vertrouwen in de wagen wat weg. Ik heb gelukkig na anderhalf jaar nog geen ernstige problemen gehad en ben op dat gebied wel tevreden van mijn Volvo. Het enige probleem waarvoor ik naar de garage ben gegaan was een malfunctie in de trekhaak, na een weekendje kamperen en een nachtje in de auto slapen. Probleem was ook opgelost door de OTA te installeren in de garage die de week nadien gereleased werd dus als ik 3 dagen had gewacht was dat tripje naar de garage mogelijks niet nodig.

Buiten dat enkel de sporadische issues met de app en laadplanning, bandenspanning die geregeld eens gereset moet worden, netwerk dat af en toe wegvalt in de auto en nog wat kleinigheden.

Als ik echter net zoals anderen hier 's morgens niet moet krabben en direct in een warme auto kan stappen en vertrekken, dan ben ik die zaken zo vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Laatst online: 08-09 11:32
Largamelion schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:55:
[...]
Klinkt niet fijn en dat neemt natuurlijk het vertrouwen in de wagen wat weg. Ik heb gelukkig na anderhalf jaar nog geen ernstige problemen gehad en ben op dat gebied wel tevreden van mijn Volvo. Het enige probleem waarvoor ik naar de garage ben gegaan was een malfunctie in de trekhaak, na een weekendje kamperen en een nachtje in de auto slapen. Probleem was ook opgelost door de OTA te installeren in de garage die de week nadien gereleased werd dus als ik 3 dagen had gewacht was dat tripje naar de garage mogelijks niet nodig.

Buiten dat enkel de sporadische issues met de app en laadplanning, bandenspanning die geregeld eens gereset moet worden, netwerk dat af en toe wegvalt in de auto en nog wat kleinigheden.

Als ik echter net zoals anderen hier 's morgens niet moet krabben en direct in een warme auto kan stappen en vertrekken, dan ben ik die zaken zo vergeten.
Naar de garage moeten vind ik altijd minder, maar voor een trekhaak alleszins acceptabel mits je zo'n probleem niet tegenkomt als je de hut/kar/wagen weer terug naar Nederland wil trekken. De problemen die jij beschrijft, zijn zoals je zelf ook aangeeft jammer en vervelend, maar zeker overbrugbaar. Wat betreft perfecte auto's zonder enige eigenaardigheden lijkt dit (voor EVs?) sowieso nog niet/niet meer de realiteit. Andere merken en modellen kennen ook weer hun gebreken en eigenaardigheden.

Ik hoop wel dat ze een probleem vinden met mijn auto, dat ze dan ook kunnen oplossen. Dat zou mijn vertrouwen in deze top auto weer wat herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:57
MicroStar_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:11:
Ik reed van de week wel met een glimlach weg in een fijne voorverwarmde auto, zonder te krabben :)
Dito, lekker, alleen kon ik vanmorgen door de mist de buren niet zien >:)
Enige manier om erover op te scheppen is dan via internet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik kreeg laatst de melding "Storing ruitenwisser. Service vereist." Die melding heb ik maar één keer gezien, maar nu gaat af en toe de automatische stand vanzelf uit. Dan zit je dus met een natgeregende voorruit en vraag je je af waarom de ruitenwissers het niet doen. Omgekeerd worden de ruitenwissers soms geactiveerd terwijl de automatische modus uit staat. Het is lekker in de war dus.

Heeft iemand dat al eens meegemaakt?

En ja, ik zal beide resets wel even doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online

Nou dat klinkt inderdaad niet meer als een kleine irritatie maar wel als een onbetrouwbare auto. Het lastige hieraan is dat dealers tegenwoordig nogal snel geneigd zijn om te zeggen dat ze geen storing zien in de logs en als hij het dan op dat moment gewoon doet, maken ze er graag weer jouw probleem van.
Bij dit soort onvoorspelbaar gedrag moet er haast iets zijn dat zit te vervelen (kapotte kabel of zo, of connectors niet lekker). Daar moet een welwillende monteur met hoog probleemoplossend vermogen zich gewoon even heel hard in vastbijten.

P8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:58
Zonet de sleutels van mijn XC40 Recharge MY23 SM ingediend bij de werkgever.
Ik heb er met plezier een anderhalf jaar mee gereden.
Ik zal dit topic nog wel volgen, maar geen bijdragen meer leveren.
Bedankt voor de leuke discussies en misschien tot later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:54:
Zonet de sleutels van mijn XC40 Recharge MY23 SM ingediend bij de werkgever.
Ik heb er met plezier een anderhalf jaar mee gereden.
Ik zal dit topic nog wel volgen, maar geen bijdragen meer leveren.
Bedankt voor de leuke discussies en misschien tot later!
Balen zeg! Je werkgever ging toch failliet? Kon je niet wat met de leasemaatschappij afspreken dat je de wagen voor een schappelijk bedrag kon blijven doorrijden tot ze wellicht een koper/andere leaser hadden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:58
Juancho schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Balen zeg! Je werkgever ging toch failliet? Kon je niet wat met de leasemaatschappij afspreken dat je de wagen voor een schappelijk bedrag kon blijven doorrijden tot ze wellicht een koper/andere leaser hadden?
Failliet zijn ze 'nog' niet, maar de produktie in België zal ooit verdwijnen en men zal nog enkel in Turkije produceren (70% van hun produktie gebeurt daar al). De verstandhouding tussen LM en werkgever was zeer verzuurd, wellicht door de vele achterstallige betalingen. Ik heb een offerte ontvangen van de LM om de wagen over te nemen, maar ik heb daar vanaf gezien. De mogelijkheid om particulier de lease over te nemen was niet mogelijk. So be it, no regrets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Venomer
Versie 5.50.0 van de app voor iOS is gepubliceerd. Je kunt nu de laadstroom regelen vanuit de app!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. De auto heeft mij ook een keer in de steek gelaten om een softwarefout (die inmiddels met de OTA's gefixt is: Als 1 van de wielen een kleinbeetje slipte tijden het "uitzetten van de auto", gaf een sensor een kritiek fout af waardoor die in turtle mode kwam). Toen was ik er ook even helemaal klaar mee... gelukkig is vertrouwen inmiddels terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-09 21:42
Venomer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:18:
Versie 5.50.0 van de app voor iOS is gepubliceerd. Je kunt nu de laadstroom regelen vanuit de app!
Jaloers....en Android maar wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ja, handig voor als je op zo'n plek staat waar ze laadpaalklevers bekeuren. Je kunt 'm gewoon op 6A zetten, en dan kun je daar de hele dag veilig staan ;-)

Ik vind het wel een lelijke interface, snap niet dat ze er niet een mooi schuifje van gemaakt hebben oid. Zelfde vind ik overigens ook van het zetten van dat laadpercentage. Zou ik ook gewoon een vergelijkbaar schuifje verwachten zoals die ook op het auto scherm zelf zit.

Niet dat ik klaag. Volvo is best wel bezig features toe te voegen. Honk & Flash vanuit de app zullen binnenkort ook wel komen (in de API zitten ze al..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Leuk, weer alleen een belangrijke feature voor IOS.... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
tukker999 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:35:
[...]
- is het een optie om ipv 'verbruikte kWh' het verminderde percentage te zetten. Dan kan je later in het rekenblad makkelijker terugrekenen wat het verbruik is over een groter aantal ritten.
update van de domoticz plugin gedaan. verbruikte aantal % van de accu en (indien beschikbaar) buitentemp bij aankomst worden nu ook gelogd in de triplog. Daarnaast datumveld zo aangepast dat die in 1x door Excel begrepen wordt als datum.

Dit moet toch leuke analyses gaan opleveren over de range over langere tijd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:34:
[...]

Ik wil wel mee lachen maar heb geen Facebook, screenshot?
Bij deze, dit werd gepost afgelopen maandagochtend toen velen hier meldden dat de app het voorverwarmings knopje niet toonde. Beetje bizar natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9w_CJLSxg21P2peVlEOkUPFdIo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QWp71iK4l4QIMzROXYM5hgoN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:11:

Goedemorgen, koud hè? En vervolgens zonder jas instapte en zo wegreed.

Als blikken konden dooden ;)
Kan trouwens prima met ze opschieten hoor, hij kan wel een grapje hebben.
hier idem "Maar buurman, wat doe je nu??? Krabben??? " en dan zelf instappen en direct wegrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Oeffff schrok al, was al bang dat deze voor Android eerder beschikbaar was, dat zou abnormaal zijn of een vreselijke vergissing!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

sly___ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:58:
[...]

Jaloers....en Android maar wachten...
IOS ook, ik heb sinds kort beide, en ook IOS is 5.50.0 nog niet als update in de App Store te vinden. Zal wel snel komen dan denk ik.. gaat vast in batches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:16:
Dit moet toch leuke analyses gaan opleveren over de range over langere tijd...
Ik vind het top dat je dit allemaal in de Volvo Plugin voor Domoticz verwerkt hebt.
Rondom de Plugin heb ik wat dzVents scripts geschreven, o.a. deze die in een text sensor dagelijks het verbruik laat zien van je auto.
Op de laatste dag van de maand wordt het totaal van de afgelopen maand in een tabel gezet, zodat je per maand kunt zien wat het verbruik is en ook hier de samenhang met de buitentemperatuur.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:46:
IOS ook, ik heb sinds kort beide, en ook IOS is 5.50.0 nog niet als update in de App Store te vinden. Zal wel snel komen dan denk ik.. gaat vast in batches.
Nee hoor, je kan de update forceren door in de App Store op Volvo Cars te zoeken en daar op tappen. Dan zie je i.p.v een “Open” knop nu een “Bijwerken” knop.

Dat geldt trouwens voor de meeste apps. Apple werkt die nooit meteen bij als er een nieuwe versie is.

Je kan ook forceren dat alle apps op je telefoon in één keer bijgewerkt kunnen worden. Dat doe je door in de App Store rechtsboven op je account te tappen.
Daarna tap je op je accountnaam boven en houdt je vinger vast en schuif je het hele venster voor ongeveer de helft naar beneden. Dan zie je alle nieuwe updates verschijnen die je vervolgens in één keer kan bijwerken.

[ Voor 40% gewijzigd door Tranquility op 15-01-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Nee hoor, je kan de update forceren door in de App Store op Volvo Cars te zoeken en daar op tappen. Dan zie je i.p.v een “Open” knop nu een “Bijwerken” knop.
EDIT: ik moest nog een level verder klikken, daar zat een "bewerk" knop, was er dus inderdaad wel

[ Voor 30% gewijzigd door ron65 op 15-01-2025 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:09:
gedaan, maar zie alleen een "Open" knop[Afbeelding]
En als je nu op de app tapt (niet op “Open”) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:11:
[...]

En als je nu op de app klikt (niet op “Open”) ?
Ik heb m al gevonden, zie nu inderdaad de optie om amperage aan te passen.
Wel jammer dat dit weer niet voor Android bestaat, die gebruik ik het meest.

Pagina: 1 ... 293 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"