Zo. Ondertussen 16500km en 9 maanden in mijn 24 SMER XC40 Plus gereden.
Uiteraard wat kleine dingetjes zoals niet vanaf vertrek kunnen navigeren omdat het systeem nog even aan het opstarten is, af en toe de verbinding kwijt, een keer een gefaalde update. Jammer, maar ik kon de auto wel altijd gebruiken.
Helaas in December na een laadstop 30 minuten gestrand bij een Ionity omdat mijn auto niet meer in Drive of Reverse wilde. Deuren, klepjes, alles gechecked maar ik zag hem kort naar D bewegen en daarna meteen naar neutraal gaan (ook geen 'duw het pookje helemaal terug' melding ofzo). Had de ANWB gebeld, en die zouden er anderhalf uur over doen. Kopje koffie gehaald bij de McDonalds en toen ik terug kwam bij de auto kon ik ineens toch verder. Toch spannend als je meteen de snelweg op moet, maar uiteindelijk afgemeld bij de ANWB en goed en wel thuis gekomen. Bij later uitlezen bij de dealer zagen ze geen foutcodes of meldingen, ook niet in de geschiedenis.
Helaas gisteren weder een probleem. "Car Start. System Check. Wait". Deze melding kwam na 2 uur rijden, en direct daarna 4,5 uur aan de 11KW lader. De melding verdween na een paar tellen, maar zodra ik hem in drive probeerde te zetten kwam de melding terug. Stuk of 10 minuten lopen hannesen, wachten, weglopen en 5 minuten later terug. Laadkabel opnieuw ingestoken en na een minuut de sessie weer onderbroken.
Uiteindelijk na opnieuw 5 a 7 minuten weg van de auto ingestapt en ik kon vertrekken. Maar na ongeveer een kilometer kreeg ik eerst een melding 'Low battery' (op display ook 0%, en kort daarna weer 77%), daarna Turtle mode, toen Propulsion System Failure. Stop now. En daarna '12v battery critical charging fault'.
Stond uiteraard mooi geparkeerd midden op een doorgaande weg, en het duurde me toch echt 5 minuten voor ik de 'Tow mode' onder Car Status kon vinden. Auto op een parkeerplaats verderop geduwd en af laten takelen.
Ik vind al die kleine issues, kleine irritaties. Dat hij een keertje niet wil voorverwarmen, of dat ik geen muziek of navigatie aan kan zetten omdat hij nog aan het opstarten is, is irritant maar incidenteel. Maar in de afgelopen 9 maanden voel ik mij al twee keer echt in de steek gelaten door de auto. Heel erg jammer, want wanneer hij functioneert rijd hij echt super. Qua zitpositie en houding, qua uitrusting, qua uiterlijk vind ik het ook echt een mooie auto. Maar ik vind betrouwbaarheid het allerbelangrijkste, en ik weet wel dat mijn 1999 Peugeot 206 GTI met net geen 350.000km op de teller mij nooit in de steek heeft gelaten. Om de een of andere reden verwacht ik dan van een veel duurdere, nieuwe auto hetzelfde.
Edit: Sorry, dit is blijkbaar ook een soort therapeutisch van mij afschrijven geworden

. Ik laat hem echter wel staan. Het blijft een ervaring.