• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:24:
[...]

Ik zou die 80 euro lekker in m'n zak steken elke maand. De single motor rijdt echt dikke prima. Tenzij je inderdaad met caravans, paarden of boten wil gaan rondzeulen...

Je mag natuurlijk ook eerlijk zeggen dat je het lekker vindt om je nieren tegen de rugleuning te laten smakken, in dat geval is die 80 euro wel goed besteed
De single motor kan ook prima caravans aan, ervaring mee!
Zolang je geen aanhanger van 1500 kg of meer wilt trekken, volstaat een SM gewoon prima, je komt echt niets te kort aan power of grip.
Deze zomer zelfs meegemaakt met mijn 1100 kg zware caravan dat ik rechts vooraan bij het verkeerslicht stond en links naast me een polo, het werd groen, maar petje-polo kon er niet voor komen voor de wegversmalling 400m verderop, motortje razen als een dolle, maar hij won het niet. EN dan trok ik vrij normaal op meende ik, wilde de caravan niet uit elkaar trekken :)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-12 16:22
blahenazo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:02:
Ik heb ook een 2024 smer ultimate. De 24x pk en het koppel/acceleratie zijn ruim voldoende om:
- veel te snel te rijden in relatie tot de snelheidsbeperking.
- lijkt me dat je het paard achterin of de caravan met de single motor al serieus kunt in de problemen brengen , daar heb je heus geen dual voor nodig ;)
- bergen met gelijk welke ev (tov een gelijkaardige pk niveau ice auto ) is een plezier ivm met koppel.

Ok, je hebt nog steeds RWD vs AWD maar laten we eerlijk zijn op die 21 inch velgen ga je heus geen weide door ploeteren en zal de AWD weinig uithalen , ze komen allebei vast te zitten als je met de wagen van +2,5 ton die natte weide inrijdt.
Wat betreft rijden in een weide of maisland kan ik zeggen dat het ongelooflijk is wat betreft grip. Zelfs op natte weides gereden met een aanhanger vol hout zonder problemen.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-12 21:23
Welkom terug @Mga1600 :+

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 12:02
My 2 cents: Het is maar wat je gewoon bent. Komende van een 2019 Model 3 Dual Motor vond ik de gewone RWD best matig, zowel qua performance als algemeen rijgedrag. De Twin is beter, maar het blijft een SUV natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleDot op 26-11-2024 20:31 ]

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58
DoubleDot schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:30:
My 2 cents: Het is maar wat je gewoon bent. Komende van een 2019 Model 3 Dual Motor vond ik de gewone RWD best matig, zowel qua performance als algemeen rijgedrag. De Twin is beter, maar het blijft een SUV natuurlijk.
Zeker, in rechte lijn gaat het nog wel met het hobbelpaard maar bij de eerste bocht is het zweten.

Daarom zijn meer pk ook overkill, cruisen en je wordt beloont met rust en comfort.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-12 17:51
Vandaag moest ik van Twente naar Den Haag en weer terug. Op de heenweg probleemloos geladen bij Fastned. Op de terugweg kon ik niet meer snelladen. Ik heb het bij Ionity en Fastned geprobeerd. Bij beide ging het laadlampje na een tijd van geel naar rood. Door wat langzamer te rijden (het was na 19:00, maar toch 100 km/u gereden), kon ik nog net thuiskomen. Thuis aan de 11 kW AC-lader gaat het prima. Gelukkig heb ik morgen een afspraak voor onderhoud. Kunnen ze hier meteen naar kijken.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:36
Spekkie99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:12:
[...]

De huidige versie heeft achterwiel aandrijving.
Had jij toevallig de oudere met voorwiel aandrijving?

Het is uiteraard persoonlijk maar zelf heerlijk met mooi weer het dakje even open...
MY23 dus idd nog voorwielaandrijving. Uiteindelijk alle passagiers laten uitstappen om het gewicht achteraan te verminderen en toen mits wat links/rechts manoeuvreren terug boven geraakt. Het was een behoorlijk steil stukje met stoffige grond en veel losse stenen. Normaal zou ik meer vaart nemen maar er zaten ook redelijk wat bulten in de weg tot makkelijk 30cm en ik wou de wagen niet slopen.

Ik lees overigens op het XC40 forum dat er idd al mensen de nieuwe software op hun MY23 hebben en dus ook Android Auto. Het komt eraan dus, nu maar hopen dat de OTA effectief komt en dat het niet zoals de vorige maanden loopt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:35:
[...]

Ik las net ook al op xc40forum meldingen van mensen met my23 die de update in de garage geïnstalleerd hebben gekregen, met werkende Android auto.

Dus ik ben voorzichtig optimistisch!
ik ook, overmorgen wordt mijn software geupdated en de sleutel ellende hopelijk opgelost.
Benieuwd of ik ook de versie me AA erop krijg dan, ook MY23 hier.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:44:
[...]

Op het dashboard staan die heel klein boven de kaart. In twee tinten grijs, lekker duidelijk.
Sja, ik vind dat juist duidelijk zat, meer hoeft echt niet. op onderstaande foto is het verschil tussen grijd en wit wat minder dan in werkelijkheid, komt doordat mijn GSM zonodig moest flitsen, en op dat moment groen dus ik moest gaan rijden en kon het niet overdoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scJeIe4mBUSL_xxltsTLQ9JVpiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTIdM7wZ4zbtVhLpVqeLG1sR.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is krijg ik overmorgen trouwens de nieuwe versie van de software (nu nog 3.1.9) op de auto. Ik heb nogal problemen met trage opstart van het systeem, bovendien al 3x gehad dat de sleutel werkelijk nergens op reageerde, 2x met de zwarte en 1x met de oranje sleutel.
De delaer vreest dat de unit in de auto defect raakt, en moet deze dan bestellen. De unit wordt dan geproduceerd waarbij het VIN nummer erin wordt vastgelegd, en dan pas stuurt men de unit aan de dealer op.
Dat kan dus even duren nog in dat geval.

Tot die tijd heb ik zelf een work-around uitgevonden die werkt, de auto openen met de knoppen op de sleutel werken dan ook niet dus gebruik ik de ontgrendeling in de app op de telefoon. Uiteraard zou ik ook de fysieke sleutelbaard in de sleutel kunnen pakken maar dat is gepriegel (zeker in het stikkedonker) en bovendien gaat dan het alarm af en moet je alsnog de sleutel op dat symbooltje leggen om dat weer stil te krijgen. Maar mocht ook de app weigeren is dat de laatste optie.
Daarna leg ik de sleutel in de middenconsole op het sleutelsymbool, dat lijkt de sleutel dan weer te activeren en kan ik ermee rijden.

Ik hoor mensen al mopperen, een auto van 50K en dan dit soort gedonder. Ja, helaas. Maar het is en blijft techniek, ja je mag er wel een hogere kwaliteit van verwachten met dat geld, maar als rastechneut weet ik als geen ander hoe zelfs de meest dure condensator na verloop van tijd buiten zijn tolerantiewaarde kan komen, en dan kan een hele electronische schakeling defect raken. Het blijft gewoon techniek en kan stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 26-11-2024 22:42 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:13
cdwave schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 18:24:
[...]
Ik zou die 80 euro lekker in m'n zak steken elke maand. De single motor rijdt echt dikke prima. Tenzij je inderdaad met caravans, paarden of boten wil gaan rondzeulen...

Je mag natuurlijk ook eerlijk zeggen dat je het lekker vindt om je nieren tegen de rugleuning te laten smakken, in dat geval is die 80 euro wel goed besteed
Met je eens om die €80 p.m. in je zak te houden, maar met caravans, paarden of boten heeft ook de single motor echt geen probleem mee. Tenzij deze aanhangers >1500kg zijn.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:51
Waterblok schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:30:
[...]

Is wel handig maar harde dingen in de deur rammelt het wel.
Het nadeel is dat in onze stille auto's je alles hoort.
Klopt, ik heb dat gelijk opgelost door wat van die stoel viltjes in het vakje te plakken. Probleem opgelost en ik vind het handig dat ik nu m'n laaddruppel veel handiger kan pakken ivm de diepe bak onder de armsteun. Ook evt je zonnebril is wat veiliger ivm krassen.

Zijn van die kleine dingen die het leven net ff wat makkelijker maken 😁😏

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 26-11-2024 23:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:21
Juancho schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:04:
Klopt, ik heb dat gelijk opgelost door wat van die stoel viltjes in het vakje te plakken. Probleem opgelost en ik vind het handig dat ik nu m'n laaddruppel veel handiger kan pakken ivm de diepe bak onder de armsteun. Ook evt je zonnebril is wat veiliger ivm krassen.

Zijn van die kleine dingen die het leven net ff wat makkelijker maken 😁😏
Voor die diepe bak onder de armsteun is een hele mooie oplossing. :)

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:11
Tranquility schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:40:
[...]

Of dezelfde (goedkopere) variant op Ali als je even kan wachten.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.3)

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:40:
[...]

Leuk sinterklaar/kerst cadeautje :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Venomer
Mijn XC40 MY21 is voor zijn tweede onderhoudsbeurt geweest (60k km). Ze hebben interieurfilters vervangen en de remvloeistof gecontroleerd. En… software-versie 3.3.16 geïnstalleerd. Bij deze dus de bevestiging dat deze versie niet alleen op MY24 geïnstalleerd wordt.

Ik heb alleen een paar minuten naar huis gereden en vanavond blijf ik lekker binnen vanwege de storm. Mijn ervaringen met 3.3.16 krijgen jullie later.

• Juancho
Zou het kunnen dat het OTA nirt naar de oudere modellen gepushd wordt maar dan het wel via de dealer kan? Volgens mij wel vaker voorgekomen.

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:20:
Zou het kunnen dat het OTA nirt naar de oudere modellen gepushd wordt maar dan het wel via de dealer kan? Volgens mij wel vaker voorgekomen.
In de app staat bij 3.3.6 dat die 3 weken na 18 november via OTA beschikbaar komt. En daar staat volgens mij niks bij over alleen een bepaald modeljaar. :D

P8

• DoubleDot
Montalbano schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:40:
[...]

In de app staat bij 3.3.6 dat die 3 weken na 18 november via OTA beschikbaar komt. En daar staat volgens mij niks bij over alleen een bepaald modeljaar. :D
Dat was eerst wel zo, vandaar :)

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-12 08:44
Venomer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:19:
Mijn XC40 MY21 is voor zijn tweede onderhoudsbeurt geweest (60k km). Ze hebben interieurfilters vervangen en de remvloeistof gecontroleerd. En… software-versie 3.3.16 geïnstalleerd. Bij deze dus de bevestiging dat deze versie niet alleen op MY24 geïnstalleerd wordt.

Ik heb alleen een paar minuten naar huis gereden en vanavond blijf ik lekker binnen vanwege de storm. Mijn ervaringen met 3.3.16 krijgen jullie later.
Tijdje terug ook 60k beurt gehad, kosten vielen me enorm mee!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Montalbano
  • Niet online
In mijn zoektocht naar een opvolger voor de XC40 P8 komend jaar, lijk ik vooralsnog toch ook weer bij Volvo uit te komen, EX40 of EC40.
De eisen zijn redelijk simpel, minimaal wat ik nu heb. Dat is Twin Engine en full options. Een heleboel merken bekeken, maar is het allemaal net niet, of niet te betalen icm alle opties (de Duitse merken).
Wat er nu nog op het lijstje staat is Volvo, Tesla (Y) en Xpeng (G6/G9). Waar sommigen uit principe geen Chinees merk zouden willen hebben, heb ik dat momenteel met Tesla, omdat de eigenaar compleet losgeslagen lijkt te zijn (nee, wil geen politieke discussie starten).
Maar ja, om nou weer exact dezelfde auto zonder noemenswaardige vernieuwing in 5 jaar tijd te nemen, voelt ook niet helemaal goed. Wellicht/hopelijk zit er voor het volgende modeljaar nog iets meer vernieuwing in het vat.

P8

• Juancho
Montalbano schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:39:
In mijn zoektocht naar een opvolger voor de XC40 P8 komend jaar, lijk ik vooralsnog toch ook weer bij Volvo uit te komen, EX40 of EC40.
De eisen zijn redelijk simpel, minimaal wat ik nu heb. Dat is Twin Engine en full options. Een heleboel merken bekeken, maar is het allemaal net niet, of niet te betalen icm alle opties (de Duitse merken).
Wat er nu nog op het lijstje staat is Volvo, Tesla (Y) en Xpeng (G6/G9). Waar sommigen uit principe geen Chinees merk zouden willen hebben, heb ik dat momenteel met Tesla, omdat de eigenaar compleet losgeslagen lijkt te zijn (nee, wil geen politieke discussie starten).
Maar ja, om nou weer exact dezelfde auto zonder noemenswaardige vernieuwing in 5 jaar tijd te nemen, voelt ook niet helemaal goed. Wellicht/hopelijk zit er voor het volgende modeljaar nog iets meer vernieuwing in het vat.
Vergeet de Zeekr 7X niet, die hopelijk begin 2025 ook naar NL gaat komen. Lijkt mij op alle gebieden een hele goede (en misschien enige) vervanger van de XC40.

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-12 09:51

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Montalbano schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:39:
Ik denk dat de modernisering van de aandrijflijn vanaf MY24 wel een stap vooruit is hoor. Betere elektromotoren, nu krachtiger achter dan voor, betere efficiency, een grotere accu en door die laatste twee een grotere range.

In de basis is het natuurlijk verder dezelfde auto, daar heb je gelijk in. Maar ik heb vorig jaar in mijn zoektocht dezelfde afwegingen gemaakt en de Q4, Eniaq, Y en iX1 links laten liggen vanwege de redenen die jij ook noemt. De XC40 voelt meer solide, is mooier afgewerkt dan de meeste in het lijstje, is completer voor het geld en rijdt echt goed.

• Tranquility
Goed nieuws omtrent de problemen met de veerpootlagers. Volvo schijnt een opossing te hebben gevonden voor de veerpootlager problemen die gerammel in de voortrein veroorzaakt.
Ene Koffiemolen schreef in het Volvo-forum.nl het volgende:
Goed nieuws! Met wat vallen en opstaan (naar wat ik ervan heb begrepen) is Volvo erin geslaagd om een aangepaste veerpootlager te ontwikkelen dat de klachten die hierboven zijn beschreven niet meer geeft. In tegendeel: mijn auto is nu de auto zoals ik hem destijds heb besteld en misschien zelfs nog wel beter. Het is echt een andere auto met deze lagers. De voortrein is er ontzettend strak door geworden en ook veel rustiger, ook op heel slecht wegdek. Geen rammels en trillingen meer en mijn indruk is ook dat er minder afrolgeluid van de voortrein wordt doorgegeven aan het interieur. Ik was een van de eerste klanten in NL die deze modificatie gemonteerd kreeg (ik was ook een van de eerste klanten die het meldde) dus mijn dealer was ook erg benieuwd naar mijn bevindingen. Die heb ik ze vorige week teruggekoppeld en daar was men zeer verheugd mee. Het is jammer dat ik er een half jaar en 20.000 km op moest wachten, maar het resultaat maakt wel weer veel goed. Voor het overige nooit een noemenswaardige (software)klacht gehad en ik ben een uitermate enthousiaste XC/EX40 rijder. Toen ik mijn XC70 ervoor verruilde heb ik me best zorgen gemaakt of ik dat onverzettelijke Volvo-imago weer zou terugkrijgen en mijn conclusie na 20k km is dat dat zeker het geval is. Ook nu in de winterperikelen ervaar ik dat het onovertroffen klimaatsysteem dat ik in mijn XC70 gewend was, door de XC40 (met warmtepomp) ruimschoots geëvenaard wordt. Snel en volledig behaaglijk warm tot in alle krochten. Zonder dat het verbruik noemenswaardig stijgt. Maar goed, daarmee koen we in een ander topic terecht...
Zelf heb ik ook last van gerammel, maar niet zo ernstig en had het al eens gemeld bij mijn dealer. Ik wacht sowieso tot het voorjaar, mocht ook het vibratieprobleem bij accelereren weer terugkomen, want op dit moment is dat nagenoeg weg, vermoedelijk als gevolg van de lagere temperaturen (hardere rubbers?)

• Founderbamboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-12 12:40
Nieuwe EX40 rijder sinds een paar weken. Hoe gaat die OTA update eigenlijk geactiveerd worden? Wordt die bv enkel gepusht als de auto aan de laadpaal hangt, of schiet die update tijdens het rijden in gang?

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:02
Inmiddels staat mijn auto bij de dealer voor een nieuw voorraam. De laatste updates worden dan ook meegenomen. Als vervangende auto een S60 meekregen. Een hele mooie sedan, altijd al gevonden. Ik moest wel weer wennen aan het rijden in deze auto met benzine motor. De gasrespons is zo anders dan in mijn elektrische auto. Als je gas geeft moet je eerst wachten en dan gebeurt er pas wat. Dacht zelfs een paar keer dat ik in een diesel reed qua geluid. Niet te vergelijken met mijn 5 cilinder benzine die ik in mijn vorige V60 had.
Ook zeilt deze auto behoorlijk... Om maar even aan te geven dat ik nog steeds behoorlijk verslingerd ben aan het elektrisch rijden, ook vooral i.c.m. one pedal drive :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Venomer
Founderbamboo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:19:
Nieuwe EX40 rijder sinds een paar weken. Hoe gaat die OTA update eigenlijk geactiveerd worden? Wordt die bv enkel gepusht als de auto aan de laadpaal hangt, of schiet die update tijdens het rijden in gang?
In de instellingen kun je automatisch downloaden aanzetten. Je krijgt dan vanzelf een melding dat de software klaar staat om geïnstalleerd te worden. Mijn ervaring is dat het downloaden op de achtergrond plaatsvindt, dat kan tijdens het rijden of als de auto geparkeerd staat gebeuren. Je moet het installeren handmatig activeren. Let op: je kunt dan helemaal niks met de auto tot de update klaar is. Meestal duurt het 15 tot 30 minuten tot de installatie klaar is.

• Venomer
Mijn eerste ervaring met 3.3.16: het balkje met de resterende afstand, resterende tijd en aankomsttijd worden niet meer getoond op het bestuurdersdisplay! Dat was nou juist zo'n leuke update.

• rolfio
Tranquility schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:00:
Goed nieuws omtrent de problemen met de veerpootlagers. Volvo schijnt een opossing te hebben gevonden voor de veerpootlager problemen die gerammel in de voortrein veroorzaakt.
Ene Koffiemolen schreef in het Volvo-forum.nl het volgende:

[...]

Zelf heb ik ook last van gerammel, maar niet ernstig en had het al eens gemeld bij mijn dealer. Ik wacht sowieso tot het voorjaar, mocht ook het vibratieprobleem bij accelereren weer terugkomen, want op dit moment is dat nagenoeg weg, vermoedelijk als gevolg van de lagere temperaturen (hardere rubbers?)
Dit is een mooie actie, ik heb daar even gevraagd welke dealer dit heeft gefixed. Dat lijkt mij ook wel relevante info voor hier.

• Juancho
Venomer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:30:
Mijn eerste ervaring met 3.3.16: het balkje met de resterende afstand, resterende tijd en aankomsttijd worden niet meer getoond op het bestuurdersdisplay! Dat was nou juist zo'n leuke update.
Hoe krijgen ze het toch weer voor elkaar _O-

• Tranquility
Founderbamboo schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:19:
Doorgaans krijg je een melding in de app en zie je vervolgens een wolkje op het midden display.
Meestal duurt het zo'n 15 minuten, naar gelang de grootte van de update.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goede reden om de update dus maar even uit te stellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:02
Microkid schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:31:
[...]

Is afhankelijk van op welke versie je nu zit en of je met een Android smartphone rond loopt of niet. Sommigen zaken wegen niet op t.o.v. een functie die niet alles toont (batterijpercentage aankomst).

• Tranquility
Microkid schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:31:
Misschien wordt die wel weer door Volvo automatisch uitgesteld zoals de laatste update die er nooit gekomen is. OTA is al een tijdje op vakantie.. _O-

• Largamelion
RigolleM schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:34:
[...]

Is afhankelijk van op welke versie je nu zit en of je met een Android smartphone rond loopt of niet. Sommigen zaken wegen niet op t.o.v. een functie die niet alles toont (batterijpercentage aankomst).
Ik heb ook liever AA dan dat balkje dus ik ga 'm installeren zodra hij zich aanbiedt (hopelijk wel deze keer). Het balkje is leuk maar zonder het aankomstpercentage moet ik nog steeds naar het main display voor alle info. I.p.v. dat er meteen bij te zetten ... plaats genoeg |:( .

Ben eigenlijk nog steeds benieuwd waarom het zo lang geduurd heeft voor ze AA toelieten. Helaas is Volvo een gesloten boek op dat gebied dus we zullen het nooit weten en kunnen alleen maar gissen.

• Vulcan750
Waterblok schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:37:
[...]
Tijdje terug ook 60k beurt gehad, kosten vielen me enorm mee!
Mag ik vragen wat ze gedaan hebben bij de beurt en wat je moest betalen?
Ik ben benieuwd wat Volvo rekent voor EV onderhoud. Begin januari krijgt mijn XC40 pas z'n eerste beurt na 2 jaar, de eerste 3 jaar is het onderhoud van mijn auto gratis.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Spekkie99
rolfio schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:31:
[...]

Dit is een mooie actie, ik heb daar even gevraagd welke dealer dit heeft gefixed. Dat lijkt mij ook wel relevante info voor hier.
De nieuwe rubbers voor de veerpoten zijn vrijgegeven en dus zou elke dealer het moeten kunnen doen, mijne krijgt ze ook nu er in.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag nieuwe software 3.3.16 gekregen, sleutelprobleem bleek inderdaad een lege batterij. Iets om rekening mee te houden voor over twee jaar (deze gingen 2 jaar mee), de toevoeging voor de sleutelbeveiliging gebruik ook uit de batterij als de sleutel volledig stilligt wist men mij te vertellen.

De software leverde wat gedoe op met de telefoons, uiteindelijk heb ik die beide moeten verwijderen en opnieuw koppelen. Men had tijdens de update wat problemen met de t-cam en door die volledig te resetten (dus een dieper reset dan wij met de ontwasemingsknop kunnen bereiken) kwam de internetverbinding pas weer terug. Daarna bleken de beide telefoons vastgelopen op de app, alleen door deze te verwijderen en opnieuw installeren incl opnieuw op het volvoID inloggen per telefoon zowel als in de auto, lostte dat weer op.

Het verdwenen balkje heb ik niet opgemerkt nog, ik had teveel gedoe om weer fatsoenlijk maps in beeld te krijgen omdat ik twee sleutels bij me had en steeds een verkeerd account werd opgestart. thuis heb ik dat even opgelost door de juiste sleutel als enige mee te nemen naar de auto en deze op te starten.

Android Auto: Jawel... hij is er!!!
En werkt ook, alleen in maps daarop geen voorspelling resterende accu natuurlijk, maar ABRP daartegen juist wel.
Wel werd flitsmeister erg nerveus van AA en ging in moordend tempo aan en uit zolang de GSM met kabel gekoppeld was en AA aanstond.
Ik moest verdre met het werk en daardoor niet echt naar instellingen gekeken nog, maar dat ga ik nog wel eens doen binnenkort.

Minder leuk: in de boordcomputer stonden meldingen "storing parkeerlicht" en daar heeft men ook naar gekeken, bleek het rechter achterlicht een gaatje te vertonen en een flinke barst waarbij een deel plastick naar binnen was gedrukt. Iets heeft daar tegenaan gezeten, maar gezien er geen enkele lakschade omheen is is dat geen aanrijding geweest. Vermoedelijk iemand die een autodeur wat wild heeft opengesmeten.... zucht.
Die schade mocht men van de LM niet herstellen, daarvoor moet ik dus weer een afspraak gaan maken bij een schadebedrijf. Ik heb de LM nog gebeld, gemeld dat men al met een nieuwe unit klaar stond om te vervangen, maar nee... mocht niet!! schade melden en dan wordt ik binnen 48 uur door een schadebedrijf teruggebeld dat zij voor me uitzoeken, en daar kan ik dan een afspraak mee maken voor herstel. Wat een bullshit bureaucratie is dat toch ook, echt vervelend.

AA is nu actief en bij gebruik van ABRP zie je rechtsonder ook percentages:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfFl6DeLMBTbaCVvDw5s8Fezt-Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eeU2SxqgmBpFEjwWsWMhN6I1.jpg?f=user_large

Achterlicht defect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVhTGxgDld6VwWh2KRR-mo1w5bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXG6ej7EteyMYImhatwvY0Tf.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Binnenkort is het ook mogelijk om je planning vanaf je mobiel gelijk naar de auto te sturen. Nu moet het nog via laptop/deskop/telefoon/auto. Althans, als het niet alleen voor Polestar is maar dat lijkt me niet. Zie topic PS2

https://tweakers.net/i/IO...CJZIL9FT.jpg?f=user_large

• Largamelion
Juancho schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:33:
Binnenkort is het ook mogelijk om je planning vanaf je mobiel gelijk naar de auto te sturen. Nu moet het nog via laptop/deskop/telefoon/auto. Althans, als het niet alleen voor Polestar is maar dat lijkt me niet. Zie topic PS2

Beter zou zijn als je rechtstreeks vanop de pc naar de auto kan sturen. Plannen doe ik toch liever op een groot scherm op mijn gemak vanachter mijn bureau. Maar goed, elke verbetering is welkom en wellicht komt dat later ook nog.

• Tranquility
Spekkie99 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:22:
De nieuwe rubbers voor de veerpoten zijn vrijgegeven en dus zou elke dealer het moeten kunnen doen, mijne krijgt ze ook nu er in.
Ze hadden het in die post over veerpootlagers, niet rubbers. Toch twee verschillende dingen dacht ik?

• Spekkie99
Tranquility schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:21:
[...]

Ze hadden het in die post over veerpootlagers, niet rubbers. Toch twee verschillende dingen dacht ik?
Rubbers/lagers, het gaat om hetzelfde issue dat de veerpoot bovenin rammelt.

• Tranquility
Spekkie99 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:30:
Rubbers/lagers, het gaat om hetzelfde issue dat de veerpoot bovenin rammelt.
Dan ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring als je ze er in hebt. Het zou volgens die poster op het Volvo forum een wereld van verschil zijn en veel strakker aanvoelen.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12 22:47
Vreemd want ik heb daarvoor geen OTA hoeven installeren, dit was iets wat vanuit Google ineens doorkwam. Zou het kunnen dat met het plaatsen van de update ze een iets oudere versie van een Google component hebben geplaatst wat weer geupdate moet worden?

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:29
marcel_76 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:51:
[...]

Vreemd want ik heb daarvoor geen OTA hoeven installeren, dit was iets wat vanuit Google ineens doorkwam.
Dat herken ik.
Ik vind het ook prachtig dat de resterende tijd of afstand, links in ieder geval in groen of oranje woord getoond, afhankelijk of er oponthoud onderweg is of niet.
Echt top!

22,29 kWh/100km

• DoubleDot
Juancho schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:33:

Dat kan toch al lang - of mis ik een nuance? ik mis een nuance. Het gaat om het plannen van o.a laadstops en dergelijke met inbegrip van visualisatie laadpercentage. Versturen vanuit Google Maps naar de auto vanop je mobiel kon in ieder geval al langer.

[ Voor 15% gewijzigd door DoubleDot op 28-11-2024 22:09 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tukker999 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:11:
[...]

Dat herken ik.
Ik vind het ook prachtig dat de resterende tijd of afstand, links in ieder geval in groen of oranje woord getoond, afhankelijk of er oponthoud onderweg is of niet.
Echt top!
Nou, bij 3.3.16 is het balkje inderdaad weer weg. Superjammer natuurlijk, maar een snel opstartend multitainmentsysteem vind ik dat ruimschoots goed maken weer.

• Juancho
Dat laat ik die update even lekker voor wat het is. Elke OTA/update halen ze weer fijne dingen weg of werkt iets wel weer maar valt iets anders om.

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-12 09:51

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

ron65 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:37:
Vandaag nieuwe software 3.3.16 gekregen, sleutelprobleem bleek inderdaad een lege batterij. Iets om rekening mee te houden voor over twee jaar (deze gingen 2 jaar mee), de toevoeging voor de sleutelbeveiliging gebruik ook uit de batterij als de sleutel volledig stilligt wist men mij te vertellen.

De software leverde wat gedoe op met de telefoons, uiteindelijk heb ik die beide moeten verwijderen en opnieuw koppelen. Men had tijdens de update wat problemen met de t-cam en door die volledig te resetten (dus een dieper reset dan wij met de ontwasemingsknop kunnen bereiken) kwam de internetverbinding pas weer terug. Daarna bleken de beide telefoons vastgelopen op de app, alleen door deze te verwijderen en opnieuw installeren incl opnieuw op het volvoID inloggen per telefoon zowel als in de auto, lostte dat weer op.

Het verdwenen balkje heb ik niet opgemerkt nog, ik had teveel gedoe om weer fatsoenlijk maps in beeld te krijgen omdat ik twee sleutels bij me had en steeds een verkeerd account werd opgestart. thuis heb ik dat even opgelost door de juiste sleutel als enige mee te nemen naar de auto en deze op te starten.

En werkt ook, alleen in maps daarop geen voorspelling resterende accu natuurlijk, maar ABRP daartegen juist wel.
Wel werd flitsmeister erg nerveus van AA en ging in moordend tempo aan en uit zolang de GSM met kabel gekoppeld was en AA aanstond.
Ik moest verdre met het werk en daardoor niet echt naar instellingen gekeken nog, maar dat ga ik nog wel eens doen binnenkort.

Minder leuk: in de boordcomputer stonden meldingen "storing parkeerlicht" en daar heeft men ook naar gekeken, bleek het rechter achterlicht een gaatje te vertonen en een flinke barst waarbij een deel plastick naar binnen was gedrukt. Iets heeft daar tegenaan gezeten, maar gezien er geen enkele lakschade omheen is is dat geen aanrijding geweest. Vermoedelijk iemand die een autodeur wat wild heeft opengesmeten.... zucht.
Die schade mocht men van de LM niet herstellen, daarvoor moet ik dus weer een afspraak gaan maken bij een schadebedrijf. Ik heb de LM nog gebeld, gemeld dat men al met een nieuwe unit klaar stond om te vervangen, maar nee... mocht niet!! schade melden en dan wordt ik binnen 48 uur door een schadebedrijf teruggebeld dat zij voor me uitzoeken, en daar kan ik dan een afspraak mee maken voor herstel. Wat een bullshit bureaucratie is dat toch ook, echt vervelend.

AA is nu actief en bij gebruik van ABRP zie je rechtsonder ook percentages:
[Afbeelding]

Achterlicht defect
[Afbeelding]
Dit soort bureaucratie is om gek van te worden inderdaad. Mijn LM staat niet bekend als de meest servicegerichte en coulante, maar ik ben er zelf erg tevreden over (wij kunnen kiezen uit drie LM'en en vorige auto was ook via deze). Maar die van jou slaat echt alles. Succes en ik hoop dat het wel naar tevredenheid en snel wordt uitgevoerd.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:55

Weet je zeker dat ABRP niet het percentage doorgeeft, omdat je ook de ABRP native op je volvo geinstalleerd hebt. Die heeft die functionaliteit nl ook...
Kom wsch omdat je werkgever wsch een heel goede LM heeft, die knijpen dan ook overal weer de kosten uit. Wsch hebben ze dan een deal met de schadehersteller dat die goedkoper repareert dan dat Volvo dat doet...

Het is rete irritant, maar eigenlijk valt die LM niet zoveel te verwijten. Zit meer in de contractering van je bedrijf naar die LM, want wschh zit de gewoon in de voorwaarden om die lease goedkoop te houden. Als je werkgever een partij zou selecteren die wat meer service biedt heb je dit wsch niet, maar ja, die zijn dan vaak weer duurder in de lease...

• Kammika
Zag net deze aankondiging van ABRP... Zit er goed uit... heeft iemand deze al geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJVkdyzvVhnU_eOQHvMqcFo6H4Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0xHUUa9hNMiXlYP7oAb4hJRZ.png?f=user_large

• DoubleDot
Kammika schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:17:
Zag net deze aankondiging van ABRP... Zit er goed uit... heeft iemand deze al geprobeerd?

[Afbeelding]
't is een ABRP Premium feature (Carplay) dus helaas |:(

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:50
Dank je! Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik stiekem nog wel af en toe meekijk. En toen er een vraag was over een hybride op deze plaats kon ik me even niet meer inhouden……want zoals destijds aangekondigd heb ik nu ook een XC60T6. Een mooie uitvoering (Ultimate, Dark, met extra’s). Bij de dealer gekocht met 6500 km op de teller en 6 maanden uit en uit de ANWB vervangingsauto vloot afkomstig. Een enorme kop van de nieuwprijs af. Hele fijne auto mede dankzij de luchtvering en de Bowers & Wilkins stereo.
Wel eenheel andere auto om in te rijden dan de (X)C40: wat minder dynamisch qua aandrijving dan de Twin die ik had, maar voldoende snel. relaxter en meer comfort gericht met echt veel lekkerder stoelen. En ondanks dat relaxte heb ik ongemerkt toch de neiging er harder mee te rijden….

De elektrische range is officieel ergens rond de 80 km, mijn persoonlijke max. is 74. Laatst op een dag een rit van totaal 500 km gemaakt (‘s morgens heen en ‘s avonds weer terug) en merkte ik dat ik veel ‘frisser’ uit de auto stap dan in de C40 - vooral dankzij de voor mij veel prettiger ‘zit’.
Voor die rit de accu volgeladen en op locatie (bij mijn broer) opnieuw volgeladen. Netto is de acculading maar 15 of 16 kWh. Met de bestemming in Google Maps wordt de stroom automatisch zo efficiënt mogelijk verdeeld als de auto in hybride modus staat. Het resultaat na 250 km was een lege accu en een brandstofverbruik van 1:22,5.

Je kunt ook instellen op ‘4wd ‘of op ‘power’ of ‘pure’ waarbij de luchtvering zich ook aanpast, en default is het hybride. Overgang van accu op ICE gaat bijna onmerkbaar.

De AAOS schermen zijn volkomen vergelijkbaar met die van de EV variant. Op sommige plekken wat minder uitgebreid, en op andere juist uitgebreider (5 verschillende rijmodi, 3 keuzes voor accu beheer, meer instellingen voor het geluid, maar juist een minder uitgebreide versie van Google Maps (laadinfo ontbreekt vooralsnog).

Kortom ik ben tevreden met keuze.

Maar om het EV-rijden niet helemaal af te leren hebben we voor mijn vrouw een Fiat New 500 EV gekocht. Tweedehands (ruim 2,5 jaar oud - 14000 km) . Mooi autootje wat ondanks de beperkte afmetingen gewoon heel volwassen rijdt en mooi compleet is. Het hele infotainment gebeuren is verbazend ‘bij de hand’ (zelfs met allerlei push berichten over het laden etc.)
De accu is 42 kwh - goed voor een wltp van 320 km, genoeg voor een tweede auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmvcF8Do01bheKEfQwqMUV-Mzig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrP6gZCYc0gsB2Kkx76vrffd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZLhr9TH8O5YnLlTZEeeRzC0_0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5RpLq6oECm3Ww0hxrnsi76B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 29-11-2024 20:37 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
Waarom is de C40 eigenlijk iets duurder dan de EX40? Het zijn volledig dezelfde auto's met alleen een iets andere daklijn.

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:42:
Waarom is de C40 eigenlijk iets duurder dan de EX40? Het zijn volledig dezelfde auto's met alleen een iets andere daklijn.
Technisch inderdaad identiek, geen extra voorzieningen. Wel kleinere aantallen dus tooling kosten worden over minder auto’s afgeschreven. Dat zal wat schelen in de kostprijs ,maar het is denk ik vooral ’ marketing ‘ - de C40 wordt iets exclusiever gepositioneerd vergeleken met een XC40.

[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 29-11-2024 21:35 ]

• Juancho
Jammer, leek mij wel leuk als ik begin volgend jaar zou kiezen om bij Volvo te blijven de C40 zou kunnen leasen. Toch nog een beetje gevoel van een andere wagen, van de buitenkant dan. Maar die is dus duurder dan de XC40 en dat wordt al spannend met de nieuwe bijtelling.

Wellicht kan m'n vaste dealer daarin nog iets betekenen. Demo modelletje C40 Ofzo.

Edit: dacht dat het verschil groter was maar als ik de beide wagens hetzelfde configureer is het verschil iets meer dan €2000.

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 29-11-2024 23:40 ]

• Mga1600
Heel wat anders: mijn huidige iPhone8 is na vele jaren nu echt ‘op’ en ik ga daarom een andere kopen. Maar ik ben even kwijt hoe dat ook al weer met de connectie tussen de Volvo app en de auto moet als je een andere telefoon gaat gebruiken

Het stond ergens beschreven, maar ik vind dat niet terug. Iemand een suggestie?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:23:
Heel wat anders: mijn huidige iPhone8 is na vele jaren nu echt ‘op’ en ik ga daarom een andere kopen. Maar ik ben even kwijt hoe dat ook al weer met de connectie tussen de Volvo app en de auto moet als je een andere telefoon gaat gebruiken

voor zover ik weet moet je in de auto in instellingen een menu hebben ( instellingen-> accounts -> gekoppelde apparaten) waarin je een telefoon van je profiel kunt ontkoppelen/verwijderen. Dat moet je als eerste doen.
Voorheen kon dat alleen via de telefoon zelf, maar als een wagen werd doorverkocht zat de nieuwe eigenaar met een telefoonkoppeling die hij niet zelf weg kon halen als de vorige eigenaar dat vergeten was te doen.
Nu kan dat dus via het menu instellingen ergens.

Daarna moet je de nieuwe telefoon gaan koppelen, eerst de app erop installeren, zorg daarna dat je beide sleutels in de auto hebt, ga naar in de auto naar instellingen-> accounts -> gekoppelde apparaten en druk daar op het plusje van toevoegen rechtsboven. De rest wijst zichzelf, zorg wel dat je je volvo ID username en password bij de hand hebt, soms zijn die nodig.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:31
Mga1600 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:23:

ik ben net van iPhone 12 naar 16 pro gegaan. Migreren via apple naar nieuw toestel via de cloud was geen punt. Hoefde alleen op de nieuwe in de app in te loggen en gaan.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:38:
[...]

ik ben net van iPhone 12 naar 16 pro gegaan. Migreren via apple naar nieuw toestel via de cloud was geen punt. Hoefde alleen op de nieuwe in de app in te loggen en gaan.
Dat kan best wel eens werken ja, toen ik van een oudere oneplus (noth 6 CE) naar een nieuwe ging (oneplus 12R) bleek inderdaad na een volledige automatische overzetting van de ene op de andere GSM, ook de Volvo cars App prima te werken nog.

De moeite van proberen waard!

• Microkid

Microkid

Smile

caspervc schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:38:
[...]

Idem hier, van iPhone 12 naar 15 vorige week. Gewoon de Apple migratie gedaan en het Volvo account en gekoppelde telefoon werden keurig over gezet. Hoefde niets opnieuw te koppelen. Wel de radio opnieuw pairen via Bluetooth.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-12 09:28
Juancho schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:09:
Edit: dacht dat het verschil groter was maar als ik de beide wagens hetzelfde configureer is het verschil iets meer dan €2000.
Anderhalf jaar geleden was het verschil €1000, dus het is wel groter geworden.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:02
millerman_sf schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:04:
[...]

Anderhalf jaar geleden was het verschil €1000, dus het is wel groter geworden.
In België is het € 1 500 voor Core/Plus en € 1 000 voor Ultra (wellicht door panoramisch dak reeds aanwezig - maar niet kantel-/uitschuifbaar).

• Mga1600
ron65 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:32:
[...]

voor zover ik weet moet je in de auto in instellingen een menu hebben ( instellingen-> accounts -> gekoppelde apparaten) waarin je een telefoon van je profiel kunt ontkoppelen/verwijderen. Dat moet je als eerste doen.
Voorheen kon dat alleen via de telefoon zelf, maar als een wagen werd doorverkocht zat de nieuwe eigenaar met een telefoonkoppeling die hij niet zelf weg kon halen als de vorige eigenaar dat vergeten was te doen.
Nu kan dat dus via het menu instellingen ergens.

Daarna moet je de nieuwe telefoon gaan koppelen, eerst de app erop installeren, zorg daarna dat je beide sleutels in de auto hebt, ga naar in de auto naar instellingen-> accounts -> gekoppelde apparaten en druk daar op het plusje van toevoegen rechtsboven. De rest wijst zichzelf, zorg wel dat je je volvo ID username en password bij de hand hebt, soms zijn die nodig.
Dank je! Helder verhaal!
De nieuwe telefoon (iphone16) is besteld maar zit al 2 dagen ergens vast in de tsunami aan pakjes waar PostNL kennelijk door sinterklaas en black friday mee te kampen heeft. Maar deze procedure weet ik nu dus alvast. Nogmaals dank daarvoor!

• Microkid

Microkid

Smile

Voor de domotica 'nerds' hier: Ik heb thuis een Homey staan. Deze is gekoppeld aan mijn Google Home, Honeywell Evohome en diverse smart-verlichting. Aangezien zowel de Volvo en Google aan hetzelfde Google account hangen, kwam ik er laatst achter dat ik nu in de auto gewoon aan Google kan vragen hoe warm het thuis is, de verwarming of verlichting aan of uit te zetten. Erg leuk.
Maar .. toen kwam de vraag: kan het ook andersom? Kan ik de Volvo zichtbaar maken in Homey? Ja dus!
De instructie is vrij eenvoudig:
- login op je Homey
- Voeg het apparaat Volvo on Call toe
- Vul je mail, wachtwoord, en VCC API key in (te verkrijgen via https://developer.volvocars.com/)
En daarna kan je je Volvo toevoegen in Homey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceAPao_uCt4uMsYFV2bXPiTyFvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cqRFbY0icRKGItAhSiiEw1Rp.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJxgQx8ppe2BttqnYYGJwCc5CME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZFBnyVmPrsgPCrmEfFFL1mbF.png?f=fotoalbum_large

Nu nog uitzoeken hoe ik de Volvo aan Google Home kan koppelen. Ik zie op internet dat dit kan, echter niet hoe. Je kan dan gewoon zeggen "Hey Google, warm mijn auto op" :)

edit: Hmmm, volgens https://www.reddit.com/r/...gle_assistantgoogle_home/ kan het blijkbaar technisch wel, maar is het beperkt tot US only...

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 30-11-2024 13:25 ]

• Tranquility
ron65 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:24:
Nou, bij 3.3.16 is het balkje inderdaad weer weg. Superjammer natuurlijk, maar een snel opstartend multitainmentsysteem vind ik dat ruimschoots goed maken weer.
Ik zit momenteel op versie 3.2.8 die er door de garage is opgezet bij het vervangen van de achterassen. Alles werkt prima vlot, maar ik hoop wel dat ze een keer het "richtingaanwijzer" probleem met het afspelen van muziek (radio, spotify, etc) verhelpen. Soms gebeurt het dat ik geen muziek hoor na het instappen. Vaak moet ik dan een keer op de grote "Play" knop drukken, wat op zich geen probleem is. Maar soms werkt dat ook niet en denk ik "Oh ja, even de richtingaanwijzer aan zetten", waarna ik weer muziek hoor. Echt een vage bug.

• rolfio
Bij het vervangen van mijn voorraam ook de update gekregen naar 3.3.16. Merk eigenlijk geen verschil, behalve dat mijn actieradius er 50 km bijkreeg ;)

Nou ja, dat zal zich wel weer herstellen denk ik.

• Largamelion
Microkid schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:00:
Voor de domotica 'nerds' hier: Ik heb thuis een Homey staan. Deze is gekoppeld aan mijn Google Home, Honeywell Evohome en diverse smart-verlichting. Aangezien zowel de Volvo en Google aan hetzelfde Google account hangen, kwam ik er laatst achter dat ik nu in de auto gewoon aan Google kan vragen hoe warm het thuis is, de verwarming of verlichting aan of uit te zetten. Erg leuk.
Maar .. toen kwam de vraag: kan het ook andersom? Kan ik de Volvo zichtbaar maken in Homey? Ja dus!
De instructie is vrij eenvoudig:
- login op je Homey
- Voeg het apparaat Volvo on Call toe
- Vul je mail, wachtwoord, en VCC API key in (te verkrijgen via https://developer.volvocars.com/)
En daarna kan je je Volvo toevoegen in Homey.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu nog uitzoeken hoe ik de Volvo aan Google Home kan koppelen. Ik zie op internet dat dit kan, echter niet hoe. Je kan dan gewoon zeggen "Hey Google, warm mijn auto op" :)

edit: Hmmm, volgens https://www.reddit.com/r/...gle_assistantgoogle_home/ kan het blijkbaar technisch wel, maar is het beperkt tot US only...
Via Google Assistant werkt het idd enkel in het Engels, was ik tijdje geleden ook achter gekomen, best jammer. Ik kan ook vanuit de auto gewoon vragen om mijn Nest thermostaat aan te zetten, super handig.

• Venomer
Ik heb vandaag de factuur ontvangen voor de onderhoudsbeurt van afgelopen week. €171,89 :)

Dit is een van de leuke kanten van EV rijden.

• peutje
  • Laatst online: 24-12 15:50
Venomer schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:11:
Ik heb vandaag de factuur ontvangen voor de onderhoudsbeurt van afgelopen week. €171,89 :)

Dit is een van de leuke kanten van EV rijden.
Na hoeveel km en welk interval?

• caspervc
Mga1600 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:43:
[...]

Dank je! Helder verhaal!
De nieuwe telefoon (iphone16) is besteld maar zit al 2 dagen ergens vast in de tsunami aan pakjes waar PostNL kennelijk door sinterklaas en black friday mee te kampen heeft. Maar deze procedure weet ik nu dus alvast. Nogmaals dank daarvoor!
Dat hoeft dus niet als je je iPhone van 8 naar 16 via de cloud backup migreert. Dan is het iphone overzetten -> en via 2fa inloggen op je nieuwe telefoon.

• Waterblok
peutje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:07:
[...]

Ik betaalde bij 60k km een dergelijk bedrag.

• Venomer
peutje schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:07:
[...]

Dit was de tweede beurt, bij 60.000 km. Ik heb de auto sinds mei 2021.

Het interval is twee jaar of 30.000 km, wat er maar het eerste komt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:43:
[...]

Dank je! Helder verhaal!
kijk ook naar de tip die na mijn bijdrage kwam, als je je nieuwe I-phone de oude laat kopieren heb je kans dat het naadloos overgaat naar ne nieuwe Iphone.
Bij android werkt dat zeer zeker, er wordt bij het instellen gevraagd of je een andere telefoon wilt overzetten, klik ja, scan met de oude GSM de QR code die de nieuwe GSM dan weergeeft5 en hou ze de komende 60 minuten vlak bij elkaar en volg de aanwijzingen op. aan het eind heb je een exacte kopie van de oude op de nieuwe telefoon. De app is dan ook gecloond, alleen even inloggen erop met je volvo ID en het werkt.
Kans dat IOS ook zoiets doet.
En anders is het zoals wat ik aangaf, in de auto de GSM verwijderen, en na afloop de nieuwe weer koppelen. let op: 1 GSM per gebruikersprofiel in de auto, wil je een tweede dan zul je ook eerst een tweede gebruikers profiel aan moeten maken in de auto en kun je de tweede GSM daaraan koppelen. uiteindelijk werken ze dan beiden tegelijk met de app op de auto, ongeacht welk profiel is ingelogd, maar per profiel kan er maar 1 telefoon gekoppeld worden

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-12 14:31
Sinds 4 weken nu de EX40, erg blij mee. Nu was ik een beetje aan uitvogelen welke stappen te nemen voordat je in een automatische carwash gaat. Nu las ik in manual dat het het beste is om een paar maanden te wachten met een automatische carwash ivm uitharden van de laklaag. Ik heb geen mogeljkheid de auto te wassen met de hand voor mijn deur. Wasboxen zijn er wel, echter die borstels zien er altijd uit alsof ze zeker krassen zullen maken. Duurt het echt zolang, het uitharden van de lak?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Kammika
toastingnow schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:34:
Sinds 4 weken nu de EX40, erg blij mee. Nu was ik een beetje aan uitvogelen welke stappen te nemen voordat je in een automatische carwash gaat. Nu las ik in manual dat het het beste is om een paar maanden te wachten met een automatische carwash ivm uitharden van de laklaag. Ik heb geen mogeljkheid de auto te wassen met de hand voor mijn deur. Wasboxen zijn er wel, echter die borstels zien er altijd uit alsof ze zeker krassen zullen maken. Duurt het echt zolang, het uitharden van de lak?
ik zou geen risico nemen. Ik heb die van mij dus gewoon vies laten worden de 1e 3 maanden... ;-)

• caspervc
Je hebt ook wasboxen met een foam lans. Dan kan je evt een washmitt meenemen en zelf rustig wassen.

In de automatische doe ik (ga eigenlijk altijd naar een box)
- sensoren achter uit (via achteruikijk camera scherm)
- emergency rear brake uit (zelfde scherm)
- automatische ruitenwissers it
- spiegels inklappen
En zorgen dat ie netjes in N staat

• Mga1600
ron65 schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:10:
[...]

kijk ook naar de tip die na mijn bijdrage kwam, als je je nieuwe I-phone de oude laat kopieren heb je kans dat het naadloos overgaat naar ne nieuwe Iphone.
Bij android werkt dat zeer zeker, er wordt bij het instellen gevraagd of je een andere telefoon wilt overzetten, klik ja, scan met de oude GSM de QR code die de nieuwe GSM dan weergeeft5 en hou ze de komende 60 minuten vlak bij elkaar en volg de aanwijzingen op. aan het eind heb je een exacte kopie van de oude op de nieuwe telefoon. De app is dan ook gecloond, alleen even inloggen erop met je volvo ID en het werkt.
Kans dat IOS ook zoiets doet.
En anders is het zoals wat ik aangaf, in de auto de GSM verwijderen, en na afloop de nieuwe weer koppelen. let op: 1 GSM per gebruikersprofiel in de auto, wil je een tweede dan zul je ook eerst een tweede gebruikers profiel aan moeten maken in de auto en kun je de tweede GSM daaraan koppelen. uiteindelijk werken ze dan beiden tegelijk met de app op de auto, ongeacht welk profiel is ingelogd, maar per profiel kan er maar 1 telefoon gekoppeld worden
Zeker! Dank je! Dat “klonen” is me bekend, is ook bij een iPhone simpel, maar ik herinnerde me eerdere gruwelverhalen die hier geschreven waren over terug moeten naar fabrieksinstellingen omdat er ergens wat vergeten was rondom de koppeling van de oude telefoon. Daardoor de koppeling van de nieuwe onmogelijk en moest men helemaal opnieuw beginnen met een ‘lege’ auto.

Dank iedereen voor de goede raad en info. Helaas kreeg ik opnieuw een vertragingsbericht van PostNL - dus nog (even?) geen telefoon binnen. - ze hebben het kennelijk ècht druk…..

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:07:
[...]

Zeker! Dank je! Dat “klonen” is me bekend, is ook bij een iPhone simpel, maar ik herinnerde me eerdere gruwelverhalen die hier geschreven waren over terug moeten naar fabrieksinstellingen omdat er ergens wat vergeten was rondom de koppeling van de oude telefoon. Daardoor de koppeling van de nieuwe onmogelijk en moest men helemaal opnieuw beginnen met een ‘lege’ auto.

Dank iedereen voor de goede raad en info. Helaas kreeg ik opnieuw een vertragingsbericht van PostNL - dus nog (even?) geen telefoon binnen. - ze hebben het kennelijk ècht druk…..
Post-NL is drama, de laatste 4 weken zijn er 2 pakketjes volledig zoek geraakt, nooit aangekomen en zelfs geld retour gekregen van de leverancier die de dupe is van de incompetentie van post-NL.
Ik krijg hier zelfs pakketjes in de brievenbus die voor hetzelfde huisnummer in een straat 4 km verderop
bestemd zijn.
Lezen is soms super moeilijk voor de bezorgers blijkbaar, straatnamen en postcodes zijn werkelijk totaaaal verschillend, alleen het huisnummer is hetzelfde, maar gebeurt met de regelmaat van de klok.
Eerst bracht ik ze dan nog netjes zelf daarheen, nu breng ik ze naar een postnl agentschapje met de melding dat ze verkeerd bezorgd hebben en hun werk over mogen doen.

Wat betreft die horrorverhalen van weleer, ik ken ze ook. maar destijds zat er in de auto geen optie om een telefoon te ontkoppelen. Dat moest echt via de bewuste GSM zelf destijds en werd ook nadrukkelijk zo in de manual vermeld.
Zie ook Iksie in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
ook hier zie je dat destijds de koppeling eerst via de app moest worden verbroken omdat d auto op het profiel nog een koppeling met de oude app bleef zien.
Die kan nu tegenwoordig wel via de auto ongedaan worden gemaakt, dat kon toen niet.

• Waterblok
In de carwash hier doe ik niks anders dan:
Automatische ruitenwisser uit.
Spiegel inklappen

Sensoren blijven aan, piepen beetje verder niet.
Auto in N is handigheidje, luistert nauw en niet veel tijd want de track gaat door.

Ook nooit gehad dat achterklep open ging....
Doet ie wel eens thuis als ik uit de voordeur kom en achter de auto langs loop.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:43:
In de carwash hier doe ik niks anders dan:
Automatische ruitenwisser uit.
Spiegel inklappen

Sensoren blijven aan, piepen beetje verder niet.
Auto in N is handigheidje, luistert nauw en niet veel tijd want de track gaat door.

Ook nooit gehad dat achterklep open ging....
Doet ie wel eens thuis als ik uit de voordeur kom en achter de auto langs loop.
Sensoren piepen is dan inderdaad het minste, maar als de anti-collision software meent dat een borstel een aankomende aanrijding is, gaat de boel in de ankers.
Ik heb vorig jaar een keer zo 30 min vastgestaan midden in een wasstraat die ineens op noodvergrendeling ging omdat twee autos achter mij iemand zoiets overkwam met een dergelijk systeem, die wagen (uiteraard een renault, hoe zou het ook anders kunnen) kwam doordat de band nog even door duwde ook helemaal schuin te staan tegen een borstelinstallatie aan. Eer ze die wagen los hadden waren we een half uur verder. (nu waren zij niet handig ook, maar het lukte uiteindelijk)

Ik zet daarom altijd die collision assistent uit via het camera menu, gewoon voor alle zekerheid. En dan is de sensoren uitzetten 1 tikje op het scherm extra, heb je ook dat nare gepiep niet meer gedurende de gehele wasbeurt.

En zoals al eerder hier geopperd: waarom zit er niet een optie "wasstraat" in de menu's of met een fysiek knopje? dat je zeg maar daarmee alle sensoren uitzet, de colission assistent uitzet en de spiegels inklapt, dan is het dat toetsje + even in de N zetten en klaar.

Dat laatste, in de N zetten, is niet zo spannend, je rijdt de band op en de medewerker zegt op enig moment "Stop, je staat goed" Dan even de rem intrappen en meteen de pook 1 tikje naar voren en direct rem weer los. Kost nog geen halve seconde.
Aan het eind merk je dat de auto even stopt omdat de rol achter het voorwiel die de wagen voortsleepte de diepte induikt, dat is het moment om even kort de rem in te trappen en de wagen snel in P te zetten, kost je ook geen halve seconde. En vervolgens ga je zelf door iets stroom te geven (OPD stand) of door de rem iets te lossen (Automaat stand) de wagen zelf naar voren laten rijden in hetzelfde tempo als de band. Dat hoef maar 2 a 3 meter nog dan. zodra het licht groen is rij je eraf.
Vergeet alleen niet dat de sensoren en collission assistent uit blijven tot je die aanzet of de wagen een keer in P stand hebt gehad. Maar liever die vergeten voor een kort ritje waarop toch doorgaans nooit wat gebeurt, dan in de wasstraat een ineens blokkerende wagen te hebben omdat die denkt een aanrijding aan te zien komen.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12 22:47
ron65 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:01:
[...]
En zoals al eerder hier geopperd: waarom zit er niet een optie "wasstraat" in de menu's of met een fysiek knopje? dat je zeg maar daarmee alle sensoren uitzet, de colission assistent uitzet en de spiegels inklapt, dan is het dat toetsje + even in de N zetten en klaar.
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409

Helaas, blijkbaar wel gemaakt voor de EX30 maar niet even terug geport naar de XC/EX40.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• tukker999
ron65 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:01:
[..] zoals al eerder hier geopperd: waarom zit er niet een optie "wasstraat" in de menu's of met een fysiek knopje? dat je zeg maar daarmee alle sensoren uitzet, de colission assistent uitzet en de spiegels inklapt, dan is het dat toetsje + even in de N zetten en klaar.
Top idee!
Als velen dit idee via de Volvo app delen met Volvo dan komt het misschien ook nog bij de ontwikkelaars terecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRF9secLkQcy3sDh3SOjlnuqv8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuS7aE40dd7ZHH2D9S6yk2pU.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt @ron65 voor de uitleg.

22,29 kWh/100km

• Juancho
Ik zou dat clonen nooit adviseren omdat je dan ook een hoop meuk mee neemt. Een nieuwe telefoon betekent voor mij echt schoon beginnen en weer stap voor stap bijv apps toevoegen die je echt wilt gebruiken. Na een x aantal jaar staat er best wat zooi op waar je nooit naar om kijkt.

Al m'n paswoorden staan netjes in een digitale kluis en vaak kan je gewoon met je Google account ook inloggen.

Wbt de auto is het tegenwoordig niet meer zo moeilijk als je een nieuwe telefoon hebt. Vroeger was dat proces stukken vervelender.

• Waterblok
Gebruikt iemand "serviceplanning" die je in de app kan inschakelen?
Begrijp dat Volvo dan met regelmaat je auto uitleest.
Zit er een commerciële gedachte achter?

• Vulcan750
Waterblok schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:05:
Mijn oog viel hier laatst ook op. Ik ga dit niet aanzetten, alweer een stukje privacy wat je weggeeft.

• Venomer
Waterblok schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:05:
Ik heb het wel aan staan. Ik kreeg in de app de melding dat er onderhoud nodig was. Na het plannen van de afspraak daarvoor, stond in de app ook dat het onderhoud gepland was. Ik neem aan dat dat met deze instelling te maken heeft.

Het is een afweging van functionaliteit tegenover privacy.

• Kammika
Venomer schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:27:
[...]

Ik heb het wel aan staan. Ik kreeg in de app de melding dat er onderhoud nodig was. Na het plannen van de afspraak daarvoor, stond in de app ook dat het onderhoud gepland was. Ik neem aan dat dat met deze instelling te maken heeft.

ik heb er hier ook niet zo'n moeite mee... en is ook al vrij common practice volgens mij... HEt is alleen door wetgeving dat je als consument nu overal consent op moet geven (wat wel goede zaak is...)

Zelfs bij mijn vorige Renault ben ik al een keer door de garage gebeld: Ik had de Accu even losgemaakt omdat er storing in de infotainment zat en ik niet langs de garage wou.

Toen belden ze daarna dus, omdat er een waarschuwing in hun systeem zat dat er iets raars met de spanning in de auto gebeurd was, en ik geadviseerd werd langs de garage te gaan..

Helemaal prima dit soort service...

• rolfio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-WGaVlPiwlL8Dt9CLaOUp6edJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMkJAhUFcURwRmqskMRgzTpU.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze actieradius lijkt het erop dat ze toch iets met de efficiency hebben gedaan na de laatste update. Dit zijn waarden die ik nog niet eerder heb gezien, zeker niet bij deze temperatuur...

[ Voor 32% gewijzigd door rolfio op 02-12-2024 09:01 ]

• Largamelion
rolfio schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:59:
[Afbeelding]

Met deze actieradius lijkt het erop dat ze toch iets met de efficiency hebben gedaan na de laatste update. Dit zijn waarden die ik nog niet eerder heb gezien, zeker niet bij deze temperatuur...
Het lijkt eerder dat het systeem de kluts wat kwijtgeraakt na een update. Als je straks weer even rondrijdt dan zal het wel weer normaliseren. Bij mij schat hij op 90% zowat de helft in (SM 23) :'( .

• Juancho
Lijkt me idd gevalletje van ff opnieuw moeten calibreren. Misschien heeft die update iets veroorzaakt waardoor je data van de afgelopen tijd weg is. Normaliter past het zich wel redelijk snel aan na wat ritjes met, in dit geval hoog verbruik door de winterperiode.

• tukker999
rolfio schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:59:
[Afbeelding]

Stond je bij de Allego te laden?

22,29 kWh/100km

• rolfio
tukker999 schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:03:
[...]
Stond je bij de Allego te laden?
Want? Daar krijg je meer stroom? :)

• Vulcan750
Venomer schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:27:
[...]

Ik krijg ook gewoon de melding dat ik een afspraak moet maken. Via de Volvo app gemaakt, staat het een dag later met datum in de app. Enkel in de auto zelf blijft het dashboard scherm elke start nog steeds even mekkeren dat onderhoud nodig is. Deze melding verdwijnt al wel steeds vrij snel, maar het ware mooi als de gemaakte afspraak ook met de auto weer gesynchroniseerd. Nu moet ik tot begin januari elke dag die melding zien...

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Vandaag had ik iets nieuws in de tellerunit, nog niet eerder gezien. Hij liet boven in de map in een rechthoekje zien dat er matige verkeersdrukte was naar huis (vlak nadat de motor "gestart" was), zonder dat de navigatie gestart was. Het was net weer weg toen ik er een foto van wilde maken.

Even op een "vaste" dag proberen als ik naar het werk ga of weer terug, dat zijn blijkbaar de dingen waarbij dat zou komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 02-12-2024 18:14 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-12 08:54
Largamelion schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:12:
[...]
Het lijkt eerder dat het systeem de kluts wat kwijtgeraakt na een update. Als je straks weer even rondrijdt dan zal het wel weer normaliseren. Bij mij schat hij op 90% zowat de helft in (SM 23) :'( .
Na onderhoud van gisteren (en v3.3.16) had ik vanochtend ook een actieradius van 470km bij 90% SoC. Wellicht zal het inderdaad normaliseren. Ze zouden het anders wel duidelijk aankondigen denk ik?

• Mga1600
Er is update beschikbaar van de iOS app met laadstroom info voor de EV’s

• DoubleDot
Mga1600 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:52:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxxFKI800ypTMt-UCXSRVQ4ceik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOHRlafPesDqWAC84OD0RMdm.png?f=fotoalbum_large

Ter aanvulling de volledige releasenotes.

• Kammika
Mga1600 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:52:
nice!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
*Android phones entering the chat*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7QqtpYUxGkDkBb4b3VqycN_lpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6FFIKJYQKFRayNLQezQt6pF.jpg?f=fotoalbum_large

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:01
Helpt ook niet mee dat je niet aan het laden bent natuurlijk…
Pagina: 1 ... 283 ... 349 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"