Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:26:
Ik heb die lampen in 4 jaar misschien 1 of 2x gebruikt eigenlijk.
Ik+realiseer me dat ik nog nooit het mistachterlicht heb aangezet bij deze wagen, ik moet amar eens gaan kijken waar die knop eigenlijk zit, zou het niet eens weten :-)

Gewoon nooit nodig in dit landje, met aaneengesloten straatverlichting overal mag het niet eens aan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:36:
[...]

Dan is de wet blijkbaar veranderd. Voorheen was het 200 meter volgens mij.
Niet slim, want dit geeft dit soort mensen een vrijbrief om hun mistlampen altijd te gebruiken.
is al heel erg lang 50 meter max.
Daarom is dat ding eigenlijk overbodig geworden in ons landje, in 5 jaar tijd heb je het zegge en schrijven misschien 4x nodig gedurende enkele minuten.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:52:
[...]

Daarom is dat ding eigenlijk overbodig geworden in ons landje, in 5 jaar tijd heb je het zegge en schrijven misschien 4x nodig gedurende enkele minuten.
Ik zeg altijd: als je harder dan 50km/u kan rijden heb je geen mistachterlicht nodig. Dan is er zicht voldoende.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:56:
Hoewel ik genoeg te klagen heb (gehad) over de software in de Volvo (met name de eerste 2 jaar) vraag ik me wel oprecht af welke auto behalve Tesla dit gaat verbeteren. Zoals eerder gezegd ben ik mij voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto want einde contract per oktober 2025, dus ik heb er al aardig wat reviews en video's opzitten van diverse merken en types en bijbehorende topics met gebruikerservaringen.

Hoewel ik vind dat je ten eerste altijd naar jezelf moet kijken, in dit geval dus Volvo, is het bij andere merken ook niet echt best. Of anders sowieso niet beter. Of het nu gaat om de native navigatie, connectie tussen navigatie en laadplanning, het voorverwarmen, response, simpelheid/ingewikkeldheid van menu structuur, amper fysieke knoppen wat ik eerder gevaarlijk vind in het verkeer...

Ik denk eerlijk gezegd dat we met onze XC/C40's best tevreden mogen zijn ondanks de dingen die we allemaal nog graag willen. Ik denk dat AAOS na Tesla simpelweg het beste systeem is dat er op de markt is. En dan heb ik het niet zozeer over de interface zelf want dat kan idd beter op een groter scherm (denk aan splitscreen), maar wel om de functionaliteit.

Ik heb interesse in een Audi, een Zeekr, een Xpeng en dan vergeet ik er vast nog wel een paar, maar die hebben allemaal ook zo hun beperkingen/issues. Waar ik bijv. helemaal niet op zit te wachten is een eigen navigatie van merk X, dat zo slecht is dat je AA/Carplay moet gebruiken voor navigatie en daardoor weer de connectie met de auto verliest (niet dat het altijd moet, maar het werkt nu gewoon zo easy en fijn).

Misschien kwestie van gewenning hoor, maar ik denk dat stel ik zou een Audi of Zeekr kiezen, ik enorm zou moeten wennen of zelfs niet zou kunnen wennen aan het ontbreken van AAOS.
Wat die software betreft, dat is soms drama vooral als je nog 3.1.9 hebt ook.
Vanochtend wegrijden vanaf een Qpark in den Bosch, had ik zeker weer 10 minuten nodig voor ik een werkende navigatie had.
Scherm bleef eerst volkomen zwart met een draaiend pijltje. Toen na 3 minuten wachten maar de befaamde home-reset gedaan en daarna werd het weer heel langzaam opgebouwd, en duurde het zeker nog 5 minuten voor ik uberhaupt een letter van een bestemming kon intikken. Google assistent heeft de eerste 10 minuten staan nadenken van "ow, ik wordt aangesproken, ik geloof dat ik iets moet zeggen als: wat kan ik voor je doen? maar hoe doe ik dat ook alweer?" om dan maar te reageren met "er is een fout opgetreden" en af te sluiten.

Nog een weekje, dan wordt mijn probleem met de sleutels bekeken en nieuwe software geinstalleerd, zal echt blij zijn als ik weer eens kan opstarten en dan meteen alles beschikbaar is.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Maar dat was en is bekend. Je moet die update erop laten zetten dan is het opgelost. Easy as that. En ja ik weet dat het bij jouw werkgever allemaal wat lastiger gaat. Maar de oplossing is er gewoon.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Juancho
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:47:
[...]

Ik+realiseer me dat ik nog nooit het mistachterlicht heb aangezet bij deze wagen, ik moet amar eens gaan kijken waar die knop eigenlijk zit, zou het niet eens weten :-)
Gewoon aan dezelfde handel. In die handel zitten 2 druk knoppen voor die lampen. Kan niet missen en je kan ze ook eigenlijk niet zomaar per ongeluk indrukken want het zit aardig achter je stuur.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:07:
Maar dat was en is bekend. Je moet die update erop laten zetten dan is het opgelost. Easy as that. En ja ik weet dat het bij jouw werkgever allemaal wat lastiger gaat. Maar de oplossing is er gewoon.
Manman... dat is echt een drama. Uiteindelijk heb ik de chatbot die me steeds naar de niet werkende afspraakplanner bleef verwijzen gevraagd of hij vanillevla lustte.
Daar kon hij geen antwoord op vinden en toen kreeg ik een medewerker in de chat, eindelijk.
Maar ook die snapte niet veel en lostte nog minder op.
Kortom, nog steeds geen storingsnummer gekregen, ik ga gewoon erheen en dan mag de dealer het met die bureaucratische zooi van ayvens oplossen. Ik kom er niet doorheen.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:50
Overigens weer lekker verbruik bij deze temperaturen, we gaan weer richting de 220km max 😏.
Maar daar is 's morgens wel wat aan te doen. Zet de laadtimer aan zodat de auto 2 uur voordat je vertrek begint te laden en pas stopt als je weggaat. Dan is de batterij lekker opgewarmd. Scheelt zeker zo'n 15% in verbruik. Dus niet gaan laden als je thuiskomt, maar voor je weggaat.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:24
Plead schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:12:
[...]

Maar daar is 's morgens wel wat aan te doen. Zet de laadtimer aan zodat de auto 2 uur voordat je vertrek begint te laden en pas stopt als je weggaat. Dan is de batterij lekker opgewarmd. Scheelt zeker zo'n 15% in verbruik. Dus niet gaan laden als je thuiskomt, maar voor je weggaat.
Ik laad vooral 's nachts als er overdag geen zon is en verwarm de auto 's morgens 20 min voor terwijl die aan de laadpaal hangt, maar dan nog... bij deze temperaturen en met stuur- en zetelverwarming op laagste stand, verwarming op 20° is dit gewoon verbruik voor de auto.

Ik merk overigens de laatste paar weken dat de auto zo'n 2% verliest elke 8u als die stil staat. Vanmorgen geparkeerd met 28% zoals zichtbaar in de foto die ik postte en toen ik na het werk vertrok, zat er nog vóór ik het voorverwarmen startte maar 26% meer in. Kan me niet herinneren dat dit vroeger ook was dus er lijkt weer een bugje in de software geslopen. Bij deze temperatuur en verbruik is elk procent dat verloren gaat er een te veel. Nog mensen met dit probleem?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:29
Largamelion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:25:
Overigens weer lekker verbruik bij deze temperaturen, we gaan weer richting de 220km max 😏.
Range gaat idd weer behoorlijk achteruit.. Maar

eerlijk gezegd valt het de range me nu wel echt tegen. Heb het idee dat na 3 jaar er toch degradatie van de accu is.

2x per week heb ik dezelfde woonwerk van 240km (heen en terug). Heb een thuislaadpaal en laad altijd tot 90% en heb het tot nu toe altijd gered. Maar vraag me nu af of dat deze winter ook nog steeds gaat lukken. Gisteren had ik nl maar 2% over... , maar de temperatuur is deze winter nog niet op zijn laagst. Er moeten ook nog de dagen met vrieskou, sneeuw en tegenwind komen..

Ik denk niet dat ik het op dat mijn auto het op die dagen dan nog gaat redden met die 90%. Dan zou de accu wel echt gedegradeerd zijn...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:02:
[...]
Ik laad vooral 's nachts als er overdag geen zon is en verwarm de auto 's morgens 20 min voor terwijl die aan de laadpaal hangt, maar dan nog... bij deze temperaturen en met stuur- en zetelverwarming op laagste stand, verwarming op 20° is dit gewoon verbruik voor de auto.

Ik merk overigens de laatste paar weken dat de auto zo'n 2% verliest elke 8u als die stil staat. Vanmorgen geparkeerd met 28% zoals zichtbaar in de foto die ik postte en toen ik na het werk vertrok, zat er nog vóór ik het voorverwarmen startte maar 26% meer in. Kan me niet herinneren dat dit vroeger ook was dus er lijkt weer een bugje in de software geslopen. Bij deze temperatuur en verbruik is elk procent dat verloren gaat er een te veel. Nog mensen met dit probleem?
Ik heb opgemerkt dat als het buiten afkoelt de accu 1 a 2% daalt, en als het dan sochtends weer opwarmt die 1 a 2% er ook weer bijkomen.
Ik denk dat de software de temperatuur ook wat compenseert in de uitlezing, maar kan het mis habben. Maar dit is me dus gewoon echt opgevallen al een paar keer de laatste maanden

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:11:
[...]

Range gaat idd weer behoorlijk achteruit..
Klopt, hier ook. Maar ik heb sinds afgelopen maandag weer de winterbandjes eronder, en dat scheelt direct ook al, van ongeveer 19,8 kWh/100km nu vandaag bijvoorbeeld 21,6.
En in de zomer rond de 16,8 gemiddeld.

Ik heb nog geen signalen dat mijn accu zou degraderen, ik haal er eerder meer km uit met temperaturen tussen 0 en 5 graden, dan voorgaande winter heb ik het idee.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:50
ron65 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb opgemerkt dat als het buiten afkoelt de accu 1 a 2% daalt, en als het dan sochtends weer opwarmt die 1 a 2% er ook weer bijkomen.
Ik denk dat de software de temperatuur ook wat compenseert in de uitlezing, maar kan het mis habben. Maar dit is me dus gewoon echt opgevallen al een paar keer de laatste maanden
Dat klopt Ron. Ook als de auto uit staat corrigeert de boordcomputer de accucapaciteit en daarmee het rijbereik adhv van de huidige accutemperatuur. Wordt de accu kouder, dan neemt het rijbereik af. Mijn oude Zoe corrigeerde nog veel sterker op accutemperatuur dan de Volvo. Ps. Bij de Zoe is de accutemperatuur uit te lezen via een API en kon je mooi die relatie zien.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Juancho
  • Nu online
Weten jullie ook een keer hoe ik mij elke winter (en eigenlijk ook zomer) voel ;) . Het is nu echt behoorlijk koud en wat sneeuw/regen, dan schiet het gewoon omlaag. Logisch en dat weten we met het model dat de XC40 is. Ik mag ook blij zijn met 250-280. En in de zomer met 330-350km aan range. Meer zit er op een enkele keer niet in.

Maargoed, ik heb dan ook het allereerste model, dus de nieuwere zouden toch wel wat zuiniger moeten zijn. Ik had gehoopt dat je daarmee in de winter wel aan de 300km kwam en in het voorjaar/zomer 400+km.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQk11pAjxY-fmd-YPAsrr3ZMaa4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5zSETtEg0iqlTBrkD1E5DGmL.jpg?f=user_large
XC40 ER MY 2024

[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 21-11-2024 23:45 ]

22,29 kWh/100km

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Domoticz? Hoe kom je aan dit mooie scherm?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:33
ron65 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:59:
[...]

Nog een weekje, dan wordt mijn probleem met de sleutels bekeken en nieuwe software geinstalleerd, zal echt blij zijn als ik weer eens kan opstarten en dan meteen alles beschikbaar is.
Wij ook, wij ook :)

• Largamelion
Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:22:
Weten jullie ook een keer hoe ik mij elke winter (en eigenlijk ook zomer) voel ;) . Het is nu echt behoorlijk koud en wat sneeuw/regen, dan schiet het gewoon omlaag. Logisch en dat weten we met het model dat de XC40 is. Ik mag ook blij zijn met 250-280. En in de zomer met 330-350km aan range. Meer zit er op een enkele keer niet in.

Maargoed, ik heb dan ook het allereerste model, dus de nieuwere zouden toch wel wat zuiniger moeten zijn. Ik had gehoopt dat je daarmee in de winter wel aan de 300km kwam en in het voorjaar/zomer 400+km.
Met m'n MY23 SM haal ik jouw cijfers zelfs niet. In de zomer max 300km op de snelweg en dat is echt van 100% tot 0% dus dat doe ik nooit. In de winter als het koud is zoals nu, dan zit ik eerder rond een maximum van 230km. Voor mijn gewoon woon/werk verkeer is dat allemaal niet zo'n issue, maar zodra je wat verder wil moet er al een laadstop tussen. Ik heb ook het geluk dat ik thuis een laadpaal heb, want anders zou ik deze auto echt niet willen. Ik hoor wekelijks wel iemand klagen op het werk wat een drama het is om te laden soms. Aan ons hoofdgebouw staan 20 laadpunten voor een paar 100 EV's (met de plug-ins erbij) en als je niet om 7u aankomt dan heb je pech en kan je elders een paal gaan zoeken. Het wordt voor die mensen eigenlijk dringend tijd dat ze een plaktarief invoeren of een app ontwikkelen waar je in de wachtrij kan staan, maar dan zullen er nog steeds palen te kort zijn om iedereen te bedienen.

Ik prijs mezelf dus nog gelukkig en ben ook blij dat ik in België leef, waar het zelden echt lange periodes koud is. Zondag gaan we weer naar 17° :? 8) .

• Kammika
Largamelion schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:42:
[...]
Met m'n MY23 SM haal ik jouw cijfers zelfs niet. In de zomer max 300km op de snelweg en dat is echt van 100% tot 0% dus dat doe ik nooit. In de winter als het koud is zoals nu, dan zit ik eerder rond een maximum van 230km.
Let op: Er wordt hier veel appels met peren vergelijk. @Juancho heeft het over zijn maximale range. Jij hebt het over range op de snelweg. dat hoeft niet hezelfde te zijn.

Die 300 in de snelweg in de zomer is ook wat je ongeveer kan verwachten jouw type auto (zie https://ev-database.org/n...40-Recharge-Pure-Electric. Dit is een my22. Maar pas vanaf my24 zitten die nieuwe elctromotoren erin... Dus lijkt ook relevant voor jouw auto)

Ik rij ook veel snelweg met zelfde type auto en scoor in de zomer ook vaak boven die 300km. Maar dan is er drukte, waardoor ik door de polder rij (dus veel 80km wegen) of dat ik gewoon niet die 100km kan aantikken door te veel verkeer op de weg... Dus ik denk dat die voorspellingen op ev database vrij aardig kloppen

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Plead schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:46:
[...]

Dat klopt Ron. Ook als de auto uit staat corrigeert de boordcomputer de accucapaciteit en daarmee het rijbereik adhv van de huidige accutemperatuur. Wordt de accu kouder, dan neemt het rijbereik af. Mijn oude Zoe corrigeerde nog veel sterker op accutemperatuur dan de Volvo. Ps. Bij de Zoe is de accutemperatuur uit te lezen via een API en kon je mooi die relatie zien.
De auto haalt de omgevingstemperatuur elders vandaan maar meet niet zelf de temperatuur toch?
In een verwarmde garage geeft ie de lagere buitentemperatuur toch?
Dan klopt de range ook niet

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:05
Waterblok schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:26:
[...]

De auto haalt de omgevingstemperatuur elders vandaan maar meet niet zelf de temperatuur toch?
In een verwarmde garage geeft ie de lagere buitentemperatuur toch?
Dan klopt de range ook niet
Ja, maar de temperatuur van de batterij haalt hij toch wel echt uit de batterij ;)

• Largamelion
Kammika schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:39:
[...]

Let op: Er wordt hier veel appels met peren vergelijk. @Juancho heeft het over zijn maximale range. Jij hebt het over range op de snelweg. dat hoeft niet hezelfde te zijn.

Die 300 in de snelweg in de zomer is ook wat je ongeveer kan verwachten jouw type auto (zie https://ev-database.org/n...40-Recharge-Pure-Electric. Dit is een my22. Maar pas vanaf my24 zitten die nieuwe elctromotoren erin... Dus lijkt ook relevant voor jouw auto)

Ik rij ook veel snelweg met zelfde type auto en scoor in de zomer ook vaak boven die 300km. Maar dan is er drukte, waardoor ik door de polder rij (dus veel 80km wegen) of dat ik gewoon niet die 100km kan aantikken door te veel verkeer op de weg... Dus ik denk dat die voorspellingen op ev database vrij aardig kloppen
Klopt helemaal wat je zegt hoor, maar die maximum range heb je eigenlijk enkel nodig als je ver rijdt en dat doe je meestal op de snelweg (ik toch :) ). Dus dat ie op binnenwegjes 490km haalt doet er voor mij weinig toe. Binnenwegjes rijd ik als ik korte afstanden doe en dan wordt er tussendoor sowieso wel eens bijgeladen.

Ik ben in elk geval blij dat de wagens die nu op de markt komen in hetzelfde prijssegment toch wat meer range bieden (zeker bij andere merken toch). Zo ben ik gerust dat dit punt - wat zowat het enige echte minpunt is aan deze wagen voor mij en het valt zelfs te relativeren - bij een volgende lease geen issue meer zal zijn.

Mooie site overigens, de waarden die vermeld worden bij de range leunen echt wel aan tegen de realiteit. Valt wel op dat bij de EX40 ER de range op de snelweg eigenlijk maar marginaal beter is. Op zich niet onlogisch gezien de batterij niet zoveel groter is en het nog steeds een baksteen is qua aerodynamica.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 22-11-2024 10:20 ]

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:37
Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:56:
... Waar ik bijv. helemaal niet op zit te wachten is een eigen navigatie van merk X, dat zo slecht is dat je AA/Carplay moet gebruiken voor navigatie...
Ik vind de Google navi in de Volvo met afstand de slechtste die ik ooit gehad heb. Mijn oude tomtom van minstens 15 jaar oud was stukken beter qua kaart en aanwijzingen.

De kaart is wel groot maar nutteloos door het ontbreken van kleur. Snelwegen zijn grijs, provinciale wegen zijn grijs, zandwegen zijn grijs...

Tijdens navigeren komen aanwijzingen vrijwel altijd te vroeg of te laat. Dus zegt ze dat je moet afslaan een weg te vroeg, en zegt er dan niet bij "neem de tweede weg" ofzo. Of ze zegt "neem de afrit" pas op het moment dat je bij de witte "punt" van de afrit bent. Alleen het dashboard display geeft nog redelijke aanwijzingen, ik gebruik de stem alleen als trigger dat je moet opletten....

Zoom niveau van de centrale kaart is alles of niks. Ofwel zover ingezoomd dat je geen overzicht hebt, ofwel helemaal uitgezoomd op de hele route zodat je bij lange ritten geen idee hebt waar je heen moet. Als je in- of uitzoomt dan bevriest de kaart.

Aanwijzingen zijn af en toe gewoon fout. Rechtste rijstrook (van 4) adviseren om linksaf te slaan. Gisteren zei ze helemaal niks terwijl ik op een T-splitsing uitkwam en je toch echt niet rechtdoor kon.

• Juancho
  • Nu online
Ik herken hier eigenlijk helemaal niets van.

• tukker999
Microkid schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:29:
[...]

Domoticz? Hoe kom je aan dit mooie scherm?
Zelf maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
        -------- AUTO OPLADEN  ----------------

if domoticz.devices('Volvo-aangesloten').state ~= 'Disconnected' then
            carConnected = 'Connected'
        else
            carConnected = 'not Connected' 
        end

if laadvermogen > 1000 then 
            laadvermogen = domoticz.devices('Laadpaal').actualWatt/1000
        else
            laadvermogen = 3600/1000  -- Watt to kWh
        end

-- calculate range
        local batteryCapacity = 79 -- kW
        local certainRange = 25    -- kWh/100km
        local currentRange = math.floor((domoticz.devices('XC40-ChargeLevel').state * batteryCapacity)/certainRange)
        local expectedRange = math.floor((domoticz.devices('XC40 battery charge set').levelVal * batteryCapacity)/certainRange)

-- laadtijd berekenen tot dynamisch
        local resttijd = (batteryCapacity/100)*((domoticz.devices('XC40 battery charge set').levelVal - domoticz.devices('XC40-ChargeLevel').state))/laadvermogen
        domoticz.log('Battery set - Battery state '..domoticz.devices('XC40 battery charge set').levelVal..' - '.. domoticz.devices('XC40-ChargeLevel').state.. 'Laadvermogen : '..laadvermogen,domoticz.LOG_DEBUG)
        -- resttijd = round(resttijd,2)
        uren, honderdsten = math.modf(resttijd)
        minuten = honderdsten*60
        minuten = math.floor(minuten+0.5)
        -- certain range based on 25 kWh/100km

domoticz.devices('Volvo').setIcon(107)
        domoticz.devices('Volvo').updateText('Charge level set     ' .. tostring(domoticz.devices('XC40 battery charge set').levelVal) ..'%'.. 
            '\n Charge level actual   ' .. tostring(domoticz.devices('XC40-ChargeLevel').nValue) ..'% '..
            -- '\n Plug connected    ' .. carConnected ..
            -- '\n Plug connected    ' .. chargingState ..
            '\n \n Expected range     ' .. expectedRange ..' km '..
            '\n Current range      ' .. currentRange ..' km'..
            '\n \n   Charging to '..tostring(domoticz.devices('XC40 battery charge set').levelVal)..'% : '.. tostring(uren) .. ' hours, ' .. tostring(minuten) .. ' minutes'..
            '\n  ')

Gepubliceerd op het Domoticz forum.
- het script leunt zwaar op de Volvo plugin en op de SmartEVSE (een aanrader) die ik in m'n laadpaal heb geïnstalleerd.
- het gebruik wordt in het script bepaald asl certainRange en ik haal mijn dat uit het netjes bijhouden van het echte verbruik inclusief laadverliezen via spritmonitor.de.
- die XXX km zijn niet echt relevant. Ik laad tot 90% max en probeer thuis te komen met minimaal 10% en daarmee slinkt het bereik van 260 km naar 80% daarvan ~= 210 km
- ik laad thuis, maar extern heeft Tesla Supercharger mijn voorkeur want meestal de voordeligste en altijd een goede kop koffie bij het laadstation.
- tip: bij mijn weten is Tap Electric de enige app die de prijzen vermeldt van alle laadstations.
- setIcon(107) , zie deze pagina.
- programmeren kan je leren, maar sinds ik CoPilot (AI)gebruik is er veel meer mogelijk. CoPilot zit ingebakken in de EDGE browser en je vindt het door op het icoontje rechtsboven te klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ6UmEJHMqn2gy-jZdx9nL_cmVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4kbm6TboFVYg6wnMBZHe14Fv.jpg?f=user_large
cdwave schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:52:
Zoom niveau van de centrale kaart is alles of niks. Ofwel zover ingezoomd dat je geen overzicht hebt, ofwel helemaal uitgezoomd op de hele route zodat je bij lange ritten geen idee hebt waar je heen moet. Als je in- of uitzoomt dan bevriest de kaart.
Dat herken ik.

[ Voor 11% gewijzigd door tukker999 op 22-11-2024 12:15 ]

22,29 kWh/100km

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:52
[...]

Ik vind de Google navi in de Volvo met afstand de slechtste die ik ooit gehad heb. Mijn oude tomtom van minstens 15 jaar oud was stukken beter qua kaart en aanwijzingen.

De kaart is wel groot maar nutteloos door het ontbreken van kleur. Snelwegen zijn grijs, provinciale wegen zijn grijs, zandwegen zijn grijs...

Tijdens navigeren komen aanwijzingen vrijwel altijd te vroeg of te laat. Dus zegt ze dat je moet afslaan een weg te vroeg, en zegt er dan niet bij "neem de tweede weg" ofzo. Of ze zegt "neem de afrit" pas op het moment dat je bij de witte "punt" van de afrit bent. Alleen het dashboard display geeft nog redelijke aanwijzingen, ik gebruik de stem alleen als trigger dat je moet opletten....

Aanwijzingen zijn af en toe gewoon fout. Rechtste rijstrook (van 4) adviseren om linksaf te slaan. Gisteren zei ze helemaal niks terwijl ik op een T-splitsing uitkwam en je toch echt niet rechtdoor kon.
Ik vind de GM navigatie in de Volvo juist de beste die ik tot nu toe heb gehad. Heb heel wat TomTom's gehad, was eigenlijk altijd wel iets mee. GM is bij mij altijd accuraat. Ik kan thuis route voorbereiden en dan naar de auto sturen. Laadpunten kiezen, werkt allemaal prima bij mij. Ik zou niet meer anders willen. En inmiddels al wat buitenlandse reizen gemaakt, dus heb het systeem goed kunnen testen.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
MeHeKaCh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:50:
Ik voel slechts een heel klein beetje trilling bij hard accelereren, maar dat mag echt geen naam meer hebben. De banden en assen zijn onder garantie vervangen. Ook de week in de leenauto was voor hun rekening. Dat hebben ze heel erg netjes gedaan. Ik ben er vanwege een drukke agenda nog niet aan toe gekomen om de garage te bellen om mijn ervaringen te delen. Vanmiddag maar gelijk even doen!
Gisteravond belde de dealer dat ik mijn auto weer kon ophalen.
Ze hebben de banden gebalanceerd en moest er volgens de monteur nog wel wat extra lood bij.
Ik ervaar nauwelijks nog een trilling bij het optrekken, maar dat was daarvoor eigenlijk ook al het geval en heeft volgens mij met de temperatuur te maken. Afijn, de trilling mag inderdaad geen naam meer hebben nu dus ik zie het wel. Als van het voorjaar, als de temperatuur weer oploopt, de vibraties terugkomen meld ik me wel weer bij de dealer.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
[...]

Jouw ervaring is wat ze is, maar ik moet zeggen dat voor mij de ingebouwde google maps navigatie met erg veel overschot de beste navigatie is die ik ooit in een wagen heb gehad. Niet dat ze perfect is, het zoom niveau is inderdaad in uitzonderlijke gevallen eens een probleem. Maar over het algemeen ben ik uiterst tevreden over de navigatie. Zeker als het gaat over ingewikkelde manier van voorsorteren en specifieke rijvakken die moeten gevolgd worden.

De ene keer dat ik in Frankrijk eens even op ABRP probeerde te navigeren zat ik bij de eerste snelweg wissel al verkeerd en nam ik door de onduidelijke instructies een verkeerd rijvak waar ik door de drukte niet meer af geraakte. Natuurlijk is ABRP niet hetzelfde als een apart gps toestel, maar in de periode dat ik die gebruikte voordat wagens dat ingebouwd hadden vond ik die al niet zo fijn werken omdat die vrijwel toch nooit up to date waren.

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:33
[...]

Totaal onherkenbaar voor mij - zo zie je maar..
Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet waarom je überhaupt nog stemaanwijzingen hebt aanstaan; ik gebruik dit werkelijk nooit en staat ook altijd uit.

• Largamelion
Ik heb zelf ook geen issues met Google Maps, ik vind het net zeer overzichtelijk. Ben al 2 zomers op een rij naar Spanje gereden en heb toen deels op GM zelf vertrouwd en deels zelf de laadpalen gekozen via vooraf geplande route in ABRP. Wel altijd via GM genavigeerd, niet via ABRP. Verliep altijd vlot en overzichtelijk, geschat aankomstpercentage klopte in zowat 95% van de gevallen perfect.

Ik was voordat ik mijn Volvo had een fervente Wazer, maar omdat Waze totaal niet doorontwikkelt op AAOS en de UI echt brak is, ben ik volledig overgeschakeld op GM. Ik zat in de bèta en alpha, maar de requests van de community vallen daar grotendeels in dovemansoren dus ik heb het opgegeven.

Van TomTom heb ik vorig jaar de app nog eens getest, maar dat vond ik buiten het duidelijk weergeven van de trajectcontroles op alle gebieden een achteruitgang t.o.v. Maps.

Ik kijk/lees ook veel EV reviews en daar wordt GM door zowat alle reviewers geprezen als een van de beste ingebouwde navigatiesystemen.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29
Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:22:

Zeker wel hoor, ik heb nu 84% over en volgens de app kan ik nog 350KM rijden. In de zomer in de gunstigste momenten kon ik zeker wel rond de 480 halen of soms na berekening nog wel eens meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycKRoDxtFx7YEN7_3KwRirTq1vE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L4nhyxo7ewO3gxWRUYhurSIN.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door marcel_76 op 22-11-2024 17:06 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:48
Dat is een erg mooi overzicht! Waarmee heb je dat gemaakt?
marcel_76 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:04:
[...]

Zeker wel hoor, ik heb nu 84% over en volgens de app kan ik nog 350KM rijden. In de zomer in de gunstigste momenten kon ik zeker wel rond de 480 halen of soms na berekening nog wel eens meer.
[Afbeelding]

• Juancho
  • Nu online
marcel_76 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:04:
[...]

[Afbeelding]
Ja jij hebt het 2024 model ja. Die hebben de nieuwe motoren die veel zuiniger zijn. Beetje appels met peren vergelijken. Ik trek net de auto van de laadpaal, 78% en 220km aan range.

Met het oude model is 250km in de winter en 350km in de zomer een wat betere inschatting.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 22-11-2024 17:46 ]

• cdwave
-Vasa- schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:23:
[...]
Maar over het algemeen ben ik uiterst tevreden over de navigatie. Zeker als het gaat over ingewikkelde manier van voorsorteren en specifieke rijvakken die moeten gevolgd worden.
Ik zal wel op plaatsen rijden die Google niet zo interessant vindt ofzo. Mijn ervaring is dus precies het tegenovergestelde, op teveel plaatsen zijn de voorsorteervakken juist helemaal fout aangegeven en moet ik 't op het laatste moment nog zelf uitzoeken. Ik heb afgeleerd om er nog acht op te slaan, ik kijk waar de blauwe lijn heen gaat en zoek 't zelf wel uit, dat scheelt stress.

Mijn tomtom heeft nog als smoes dat hij 15 jaar geen nieuwe kaarten meer gekregen heeft. Mijn vorige auto's hebben nooit een kaartupdate gehad, gewoon wat er bij aanschaf in zat en na 4 jaar een nieuwe leasebak. Die hadden zelden dit euvel, de vakken die ze aangaven klopten vrijwel altijd.

• Juancho
  • Nu online
cdwave schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:37:
[...]

Ik zal wel op plaatsen rijden die Google niet zo interessant vindt ofzo. Mijn ervaring is dus precies het tegenovergestelde, op teveel plaatsen zijn de voorsorteervakken juist helemaal fout aangegeven en moet ik 't op het laatste moment nog zelf uitzoeken. Ik heb afgeleerd om er nog acht op te slaan, ik kijk waar de blauwe lijn heen gaat en zoek 't zelf wel uit, dat scheelt stress.

Mijn tomtom heeft nog als smoes dat hij 15 jaar geen nieuwe kaarten meer gekregen heeft. Mijn vorige auto's hebben nooit een kaartupdate gehad, gewoon wat er bij aanschaf in zat en na 4 jaar een nieuwe leasebak. Die hadden zelden dit euvel, de vakken die ze aangaven klopten vrijwel altijd.
Misschien eens Maps verwijderen en opnieuw installeren. Ik meen het oprecht als ik zeg dat je de eerste bent die klaagt over de navigatie van Maps. En dan bedoel ik puur de essentiële zaken en niet wat we allemaal graag nog willen en beter zien worden.

In de basis is Maps gewoon een bewezen top navigatie product waar je juist constant updates krijgt qua verkeer, nieuwbouw etc.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:50
3.3.16 ziet er leuk uit hopelijk volgen andere model jaren snel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Updates in software 3.3.16
Deze update is alleen beschikbaar voor auto's van eind modeljaar 2024.

Releasedatum van de software: 18 november 2024. Deze update zal ongeveer drie weken na de releasedatum van de software beschikbaar zijn als een over-the-air download.

N.b.
Na het installeren van deze update moet u een nieuwe referentiewaarde opslaan voor het Indirect Tyre Pressure Monitoring System (iTPMS). Om dit te doen, drukt u op het appbibliotheeksymbool iCup-2037-App view symbol en gaat u naar Autostatus. Vervolgens selecteert u Spanning opslaan.

U kunt meer lezen over iTPMS in de gebruikershandleiding.

Android Auto
Android Auto kan worden gebruikt met Android-apparaten via het middendisplay, uw Android-telefoon of via de knoppen aan de rechterkant van het stuurwiel. Na installatie kunt u muziek beluisteren, bellen, routebeschrijvingen opvragen en apps gebruiken die speciaal voor uw auto zijn gemaakt.

Om de Android Auto-app te gebruiken, moet deze geïnstalleerd zijn op uw Android-apparaat en verbonden zijn met het internet.

U kunt de apps ook bedienen met spraakbesturing in Google Assistant. Om dit te doen:
Houd de spraakbesturingstoets P5–1507–Voice control button op het stuurwiel ingedrukt om spraakbesturing met Android Auto te starten. Druk er kort op om de interne spraakbesturing van de auto te gebruiken.
Als Android Auto geen verbinding maakt, houd dan de knop voor spraakbesturing   opnieuw ingedrukt om het proces opnieuw te starten.
Navigatie starten via Android Auto annuleert alle huidige routebegeleiding van de systemen van de auto. De routebeschrijving moet actief zijn om de kaart te tonen.

Ga voor informatie over ondersteunde apps en compatibele Android-apparaten naar www.android.com/auto/.

Algemene verbeteringen
Verkeersbordherkenning geeft mogelijk het verkeerde getal weer tijdens het opstarten na het updaten. Dit wordt gereset zodra de auto een nieuwe waarde krijgt van de camera of de kaart.

Deze update bevat ook een aantal aanpassingen en oplossingen. Inclusief verbeteringen en aanpassingen aan:
Prestatie van verkeersbordherkenning.
Helderheid van camerabeelden voor auto's van modeljaar 2024 en later.
Aandrijflijn en stroomvoorziening die geen invloed hebben op prestaties.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:42
Juancho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 02:00:
[...]

Misschien eens Maps verwijderen en opnieuw installeren. Ik meen het oprecht als ik zeg dat je de eerste bent die klaagt over de navigatie van Maps. En dan bedoel ik puur de essentiële zaken en niet wat we allemaal graag nog willen en beter zien worden.

In de basis is Maps gewoon een bewezen top navigatie product waar je juist constant updates krijgt qua verkeer, nieuwbouw etc.
Ik ga niet akkoord met alles wat @cdwave neerpent maar Google Maps is niet het walhalla van de navigatie, ik heb het ook lastig met voorsorteerstroken in Google Maps. Geen probleem als het bekend gebied is, maar als je ergens komt waar je nog nooit geweest bent, heb ik mij ook meermaals moeten oriënteren op de fysieke borden langs de weg, om het goed te doen aflopen.

Updates ontvangen omtrent kaartgegevens, verkeersdrukte,.. is GM superieur in en ik heb mij al meermaals betrapt dat GM gelijk heeft als GM een alternatief voorstelt, maar visualisatie van de verkeerspijnpunten daar is GM toch één van de mindere. Er is totaal geen afslagbegeleiding, als er meerdere opties zijn dan moet je echt uit je doppen kijken of je neemt de verkeerde afslag.

Met het tonen van die laadpaalbeschikbaarheid is het wel héél druk op het scherm, er zou een knopje moeten zijn die je kunt selecteren wanneer je er interesse in hebt, i.p.v. dit contstant op het scherm te projecteren.

Ik ben beta tester van TomTom Go app en ik gebruik het nog altijd als ik op reis ga. Deze zomer door Milaan gereden en ik was toch blij dat ik TomTom had als backup, want het zou serieus misgelopen zijn, mocht ik enkel GM volgen. Traject controles is ook zoiets wat ontbreekt bij GM, wat al meer dan 10 jaar beschikbaar is op een TomTom device en dan zwijg ik nog over de maximale snelheden, dat is bij GM echt om bij te huilen. Bij ons aan een afrittencomplex blijft GM contstant 90 km/u weergeven, terwijl het 120 km/u is en pas aan de volgende afrit,10 km verder past hij zich aan... Langs de binnenwegen kijk ik er al niet meer naar, want dit klopt langs geen kanten en mocht ik GM volgen dan had ik zeker een veelvoud aan boetes gehad.

GM is inderdaad zeer populair en wordt door velen gebruikt als autonavigatie, maar dit komt vooral omdat het gratis is en op iedere Android smartphone staat. Mocht HERE WeGo op iedere smartphone gestaan hebben, dan was dat het meest gebruikte, dus zo zie je maar. HERE WeGo heb ik vroeger nog getest en dat echt geen slecht produkt qua navigatie.

GM op AAOS is natuurlijk zeer krachtig, omdat hij rekening houdt met de SoC, maar als je een lange trip doet, dan is het wel opletten geblazen en kan ik er mij nog niet blindelings op vertrouwen. Ik moet tijdens zo'n trips mij abonneren op ABRP en ChargingTime om meer geruster te zijn.

Kort samengevat GM is niet slecht maar het kan nog véél beter, beetje combinatie van TomTom (afslagbegeleiding, trajectcontroles, snelheidaanduidingen,..) en Tesla navigatie (planning voor roadtrips) zou het produkt nog beter maken voor mijn gebruik.

• Kammika
RigolleM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:59:
[...]

Ik ga niet akkoord met alles wat @cdwave neerpent maar Google Maps is niet het walhalla van de navigatie, ik heb het ook lastig met voorsorteerstroken in Google Maps. Geen probleem als het bekend gebied is, maar als je ergens komt waar je nog nooit geweest bent, heb ik mij ook meermaals moeten oriënteren op de fysieke borden langs de weg, om het goed te doen aflopen.

Updates ontvangen omtrent kaartgegevens, verkeersdrukte,.. is GM superieur in en ik heb mij al meermaals betrapt dat GM gelijk heeft als GM een alternatief voorstelt, maar visualisatie van de verkeerspijnpunten daar is GM toch één van de mindere. Er is totaal geen afslagbegeleiding, als er meerdere opties zijn dan moet je echt uit je doppen kijken of je neemt de verkeerde afslag.

Met het tonen van die laadpaalbeschikbaarheid is het wel héél druk op het scherm, er zou een knopje moeten zijn die je kunt selecteren wanneer je er interesse in hebt, i.p.v. dit contstant op het scherm te projecteren.

Ik ben beta tester van TomTom Go app en ik gebruik het nog altijd als ik op reis ga. Deze zomer door Milaan gereden en ik was toch blij dat ik TomTom had als backup, want het zou serieus misgelopen zijn, mocht ik enkel GM volgen. Traject controles is ook zoiets wat ontbreekt bij GM, wat al meer dan 10 jaar beschikbaar is op een TomTom device en dan zwijg ik nog over de maximale snelheden, dat is bij GM echt om bij te huilen. Bij ons aan een afrittencomplex blijft GM contstant 90 km/u weergeven, terwijl het 120 km/u is en pas aan de volgende afrit,10 km verder past hij zich aan... Langs de binnenwegen kijk ik er al niet meer naar, want dit klopt langs geen kanten en mocht ik GM volgen dan had ik zeker een veelvoud aan boetes gehad.

GM is inderdaad zeer populair en wordt door velen gebruikt als autonavigatie, maar dit komt vooral omdat het gratis is en op iedere Android smartphone staat. Mocht HERE WeGo op iedere smartphone gestaan hebben, dan was dat het meest gebruikte, dus zo zie je maar. HERE WeGo heb ik vroeger nog getest en dat echt geen slecht produkt qua navigatie.

GM op AAOS is natuurlijk zeer krachtig, omdat hij rekening houdt met de SoC, maar als je een lange trip doet, dan is het wel opletten geblazen en kan ik er mij nog niet blindelings op vertrouwen. Ik moet tijdens zo'n trips mij abonneren op ABRP en ChargingTime om meer geruster te zijn.

Kort samengevat GM is niet slecht maar het kan nog véél beter, beetje combinatie van TomTom (afslagbegeleiding, trajectcontroles, snelheidaanduidingen,..) en Tesla navigatie (planning voor roadtrips) zou het produkt nog beter maken voor mijn gebruik.
Ik vond GM er zelf ook met vlag en wimpel er bovenuit springen

Dat wil zeggen: Tot gisteravond :-( Ik had flink ruzie met GM qua laadplanning.

Ik stond geparkeerd na lange rijs en kon geen vrije laadpaal op parkeerterrein daar vinden. Dus maar 20% in de tank en dus behoefte om op de terugweg een laadstop te pakken. Maar dat ging niet goed op meerdere fronten:
- GM bleef me op dat parkeerterrein hardnekkig naar snelladers in het centrum van de stad waar ik was sturen met behoorlijk tijdverlies, waar er genoeg langs de snelweg waren waar ik langs moet.
- fastneds aan mijn kant van de snelweg kon ik niet vinden met "hey google zoek fastned langs roiute". Die gaf alleen maar de fastneds aan de andere kant van de snelweg aan...
- Waar ik normaal nog de door GM zelf voorgestelde laadstops kan wegklikken door op het vuilnisbakje te klikken, had ik die optie nu niet (route werd elke keer gelijk met een verkeerde tussenstop berekend: of in hartje rotterdam, of een lader aan verkeerde kant snelweg)
- en kreeg dus met geen mogelijkheid de goede laadstop erin geprogrammeerd..

Enige manier hoe ik uiteindelijk opgelost kreeg was:
- Gefrustreerd heb ik GM op AAOS gestopt en via Carplay weer opgestart
- Daar kon ik wel een zoek fastned langs doen (en kreeg toen in eens wel de juiste optie...)
- En toen ik dat door had heb ik vanaf mijn telefoon de besteming naar de auto verzonden
- daar overigens nog wel een keer of 5 weer een tussenstop die AAOS er zelf tussengooide weer uit moeten klikken...

grmbll... daar ging mijn goede AAOS GM vibe.. Wel jammer, want dit werkte altijd prima... hoop dat het snel weer gefixt wordt... dit is niet te doen zo...

(overigens bij die lader alle laadplekken bezet.. dus nog eentje verder moeten rijden, langzaam moeten rijden om niet stil te komen staan om met 1% aan te komen bij de volgende lader.... was me niet het dagje qua electrisch rijcomfort...: Geen lader op bestemming, ruzie met GM om laadstops te zoeken en vervolgens een laadfile... ik betrapte me erop dat een moment terugverlangde naar mijn oude dieseltje...)

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 23-11-2024 09:52 ]

• marcel_76
oetaelse schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:29:
Dat is een erg mooi overzicht! Waarmee heb je dat gemaakt?

[...]
Gebaseerd op een aantal plugins in Home Assistant en de Volvo MQTT Addon, met wat kleine aanpassingen zoals eigen plaatje geupload en wat zaken een beetje verplaatst. Ik wil alleen gaan overstappen op deze nieuwe https://github.com/WJDDes...e-Card?tab=readme-ov-file aangezien deze continue bijgehouden wordt. Dat is makkelijker dan de basis die ik heb gebruikt waarbij je zelf alles moet bijhouden en configureren. Het was wel een dingetje om aan de praat te krijgen en je hebt wel wat randvoorwaarden nodig zoals HACS en additionele cards.Het plaatje heb ik uit de app gehaald, gedraaid en transparant gemaakt en is 1400x1100

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
type: picture-elements
image: /local/Volvo_XC40_Top_Down.png
elements:
  - type: state-icon
    entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_last_data_update
    style:
      top: 7%
      left: 10%
      color: "#039be5"
    tap_action:
      action: call-service
      service: button.press
      service_data: {}
      target:
        entity_id: button.volvo_yv1jouvolvoobject_update_data
    double_tap_action: none
    hold_action: none
  - type: state-label
    tap_action:
      target:
    style:
      top: 97%
      left: 50%
      font-size: 100%
      font-weight: normal
    prefix: "Last update: "
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: switch.volvo_yv1jouvolvoobject_climate_status
        state: "off"
    elements:
      - type: icon
        icon: mdi:fan-off
        tap_action: none
        style:
          left: 57%
          color: Green
    conditions:
        state: "on"
    elements:
        icon: mdi:air-conditioner
        style:
    conditions:
      - entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_washer_fluid_warning
        state: NO_WARNING
    elements:
        icon: mdi:wiper-wash
        style:
          left: 64%
    conditions:
        state_not: NO_WARNING
    elements:
        icon: mdi:wiper-wash-alert
        style:
          color: "#ff9900"
    conditions:
      - entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_service_warning_status
    elements:
        icon: mdi:car-wrench
        style:
          left: 77%
    conditions:
    elements:
        style:
    entity: device_tracker.volvo_yv1jouvolvoobject_location
    style:
      left: 92%
      font-weight: Bold
    conditions:
      - entity: lock.volvo_yv1jouvolvoobject_lock_status
        state: locked
    elements:
        icon: mdi:lock
        style:
          left: 70.5%
    conditions:
        state_not: locked
    elements:
        icon: mdi:lock-open-variant
        style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_rear_left
    style:
      top: 18%
      left: 38%
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_front_left
    style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_rear_right
    style:
      top: 70%
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_front_right
    style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_engine_hood
    style:
      top: 43%
      left: 82%
      color: white
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_tailgate
    style:
      left: 15%
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_sunroof
    style:
      left: 41%
  - type: custom:bar-card
    entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_battery_charge_level
    severity:
      - color: Red
        from: 0
        to: 10
      - color: Orange
        from: 11
        to: 20
      - color: Green
        from: 21
        to: 100
    entity_row: true
    positions:
      icon: "off"
      name: "off"
      indicator: "off"
    animation:
      speed: 5
    width: 270px
    stack: vertical
    style:
      top: 86%
      font-weight: bold
    entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_electric_range
    style:

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
Juancho schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:45:
[...]

Ja jij hebt het 2024 model ja. Die hebben de nieuwe motoren die veel zuiniger zijn. Beetje appels met peren vergelijken. Ik trek net de auto van de laadpaal, 78% en 220km aan range.

Met het oude model is 250km in de winter en 350km in de zomer een wat betere inschatting.
Klopt een wereld van verschil in sommige gevallen. Ik hoop dat de volgende generatie nog beter zal zijn en ja zoals aangegeven rijden we een windvanger dus bij veel tegenwind merk ik ook direct dat de range afneemt alsof je een kop koffie wegdrinkt. Maar goed dat is helaas de tijd van het jaar en altijd rond dat Sinterklaas het land in komt, regen en wind. Plus meer mensen op de weg die vergeten zijn hoe een auto werkt en/of je deze moet rijden tussen anderen in op de weg.

• Juancho
  • Nu online
@Kammika laadplanning kan beter, absoluut. Zelf ook ervaren afgelopen zomer. Maar als je het 1 voor 1 doet of Max 2 stops werkt het prima.

In jouw geval had je ff de Fastned app moeten openen, dan had je met een tel de juiste gevonden en die had je in Maps kunnen zetten.

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:29:
@Kammika laadplanning kan beter, absoluut. Zelf ook ervaren afgelopen zomer. Maar als je het 1 voor 1 doet of Max 2 stops werkt het prima.

In jouw geval had je ff de Fastned app moeten openen, dan had je met een tel de juiste gevonden en die had je in Maps kunnen zetten.
Da’s een goede tip. Maar tot nu toe werkte Gm ook altijd prima… er is wat in de business logica veranderd…

Ik kreeg ook een soort melding van “maps heeft automatisch een laadstop toegevoegd ivm laag accupercentage” (pin me niet vast op de exacte test) die ik niet eerder had gehad en die het nu verknalde omdat ik daardoor de verkeerde laadstops er niet uit kreeg… de vorige keren kon ik die gewoon wegklikken, maar dat werkt dus niet meer als je een laag accupercentage hebt…

Hoop dat ze die wijziging snel terugdraaien…

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:34:
[...]

Da’s een goede tip. Maar tot nu toe werkte Gm ook altijd prima… er is wat in de business logica veranderd…

Ik kreeg ook een soort melding van “maps heeft automatisch een laadstop toegevoegd ivm laag accupercentage” (pin me niet vast op de exacte test) die ik niet eerder had gehad en die het nu verknalde omdat ik daardoor de verkeerde laadstops er niet uit kreeg… de vorige keren kon ik die gewoon wegklikken, maar dat werkt dus niet meer als je een laag accupercentage hebt…

Hoop dat ze die wijziging snel terugdraaien…
Hmm dat zou idd wel vervelend zijn, als ze de verwijder/vervang laadstop optie eruit gehaald hebben. Dat was juist een functie die wat toevoegde en zit er nog niet eens zo heul lang in toch?

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:54:
[...]

Hmm dat zou idd wel vervelend zijn, als ze de verwijder/vervang laadstop optie eruit gehaald hebben. Dat was juist een functie die wat toevoegde en zit er nog niet eens zo heul lang in toch?
die verwijder knop zit er nog wel in, maar dan daarna kreeg ik die melding die ik nog niet eerder had gezien en toen zat er gelijk weer een nieuwe laadstop in.

Ik had te weinig geladen, dus moest nog een 2e laadstop doen, die ik plande toen ik nog meer sju in de tank had. Toen werkte alles weer normaal. Dus er lijkt iets nieuws in te zitten als je nog heel weinig stroom hebt...

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 17:20
ron65 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:52:
[...]

Jij woont dicht bij de kust. Daar is minder bewolking en meer wind. In 't binnenland komt dichte mist vaker voor.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 17:20
Juancho schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:45:

Hier een overzichtje van onze eigen stats. Kleinere accu (5%) en hoger verbruik (13%) geeft 20% verschil in range.
P8 2021 met 75 kWh en 215 Wh/km = 349 km
SMER 2024 met 79 kWh en 190 Wh/km = 420 km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waDFvbxM6GP_MPQ6157Lbz4nq20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7yQkuoL6k6RLfUtpdXgAh1uT.png?f=fotoalbum_large

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Tranquility schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:22:
[...]

Gisteravond belde de dealer dat ik mijn auto weer kon ophalen.
Ze hebben de banden gebalanceerd en moest er volgens de monteur nog wel wat extra lood bij.
Ik ervaar nauwelijks nog een trilling bij het optrekken, maar dat was daarvoor eigenlijk ook al het geval en heeft volgens mij met de temperatuur te maken. Afijn, de trilling mag inderdaad geen naam meer hebben nu dus ik zie het wel. Als van het voorjaar, als de temperatuur weer oploopt, de vibraties terugkomen meld ik me wel weer bij de dealer.
Ik heb mijn auto nu bijna 2 jaar. De gevreesde trilling rond de 110km/h was er bij mij ook, zij het in lichte mate.
Vandaag de dag lijkt de trilling vrijwel afwezig , echt de moeite niet meer waard. Eigenlijk vreemd, want er is nooit wat mee gedaan.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:48
Dank voor het delen, de volvo2mqtt addon gebruik ik al een poos. Ik ga er eens mee aan de slag!
marcel_76 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:18:
[...]

Gebaseerd op een aantal plugins in Home Assistant en de Volvo MQTT Addon, met wat kleine aanpassingen zoals eigen plaatje geupload en wat zaken een beetje verplaatst. Ik wil alleen gaan overstappen op deze nieuwe https://github.com/WJDDes...e-Card?tab=readme-ov-file aangezien deze continue bijgehouden wordt. Dat is makkelijker dan de basis die ik heb gebruikt waarbij je zelf alles moet bijhouden en configureren. Het was wel een dingetje om aan de praat te krijgen en je hebt wel wat randvoorwaarden nodig zoals HACS en additionele cards.Het plaatje heb ik uit de app gehaald, gedraaid en transparant gemaakt en is 1400x1100

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
type: picture-elements
image: /local/Volvo_XC40_Top_Down.png
elements:
  - type: state-icon
    style:
      left: 10%
    tap_action:
      target:
    tap_action:
      target:
    style:
      top: 97%
      font-weight: normal
    prefix: "Last update: "
    conditions:
        state: "off"
    elements:
        icon: mdi:fan-off
        style:
    conditions:
    elements:
        icon: mdi:air-conditioner
        style:
    conditions:
    elements:
        icon: mdi:wiper-wash
        style:
    conditions:
    elements:
        icon: mdi:wiper-wash-alert
        style:
    conditions:
    elements:
        style:
    conditions:
    elements:
        style:
    entity: device_tracker.volvo_yv1jouvolvoobject_location
    style:
      left: 92%
      font-weight: Bold
    conditions:
        state: locked
    elements:
        icon: mdi:lock
        style:
    conditions:
        state_not: locked
    elements:
        icon: mdi:lock-open-variant
        style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_rear_left
    style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_front_left
    style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_rear_right
    style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_door_front_right
    style:
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_engine_hood
    style:
      left: 82%
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_tailgate
    style:
      left: 15%
    entity: binary_sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_sunroof
    style:
      left: 41%
  - type: custom:bar-card
    entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_battery_charge_level
    severity:
      - color: Red
        from: 0
        to: 10
      - color: Orange
        from: 11
        to: 20
      - color: Green
        from: 21
        to: 100
    entity_row: true
    positions:
      icon: "off"
      name: "off"
      indicator: "off"
    animation:
      speed: 5
    width: 270px
    stack: vertical
    style:
    entity: sensor.volvo_yv1jouvolvoobject_electric_range
    style:

• tukker999
Vulcan750 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:32:
[...]

Ik heb mijn auto nu bijna 2 jaar. De gevreesde trilling rond de 110km/h was er bij mij ook, zij het in lichte mate.
Ik heb in januari 2023 een dag en demo XC40 Recharge meegekregen en die trilde behoorlijk zodra je boven de 100km/u reed.
Terug bij de garage gevraagd of het een waarschuwing is als je de maximum snelheid overschrijdt. Nee hoor. En dat trillen was de eerste keer dat ze er van hoorden.🫤
Gelukkig heb ik een exemplaar geleverd gekregen dat niet trilt en nog geen last heeft met veerpoten, Alhoewel het verbruik me behoorlijk tegenvalt.

22,29 kWh/100km

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Tranquility schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:22:
[...]

Ik heb ook het idee dat sinds de lage buitentemperaturen de vibraties een stuk minder zijn. Dat geeft te denken: mijn vermoeden is dat het dan met rubberen componenten te maken zou kunnen hebben. Bij lage temperaturen worden rubbers hard/stevig, bij hogere temperaturen wat zachter. Te denken valt aan motorsteunen, subframe, draagarmen of een rubber deel in de aandrijfassen.
Ik twijfel nu of ik mijn afspraak met de dealer (auto 2 dagen weg voor onderzoek en metingen) nu misschien niet beter kan uitstellen tot in het voorjaar. Anders komt er nu wellicht niet zoveel uit dat onderzoek en dat zou zonde van het onderzoekswerk zijn. En mogelijk een scheef beeld bij Volvo over feiten vs waarnemingen.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Tranquility
  • Laatst online: 20:34
MartijnEV schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:35:
Ik heb ook het idee dat sinds de lage buitentemperaturen de vibraties een stuk minder zijn. Dat geeft te denken: mijn vermoeden is dat het dan met rubberen componenten te maken zou kunnen hebben. Bij lage temperaturen worden rubbers hard/stevig, bij hogere temperaturen wat zachter. Te denken valt aan motorsteunen, subframe, draagarmen of een rubber deel in de aandrijfassen.
Ik twijfel nu of ik mijn afspraak met de dealer (auto 2 dagen weg voor onderzoek en metingen) nu misschien niet beter kan uitstellen tot in het voorjaar. Anders komt er nu wellicht niet zoveel uit dat onderzoek en dat zou zonde van het onderzoekswerk zijn. En mogelijk een scheef beeld bij Volvo over feiten vs waarnemingen.
Ben het hier helemaal mee eens. De verschillen in hardheid van rubberen delen bij verschillende temperaturen geeft de meest plausibele verklaring van het plots stoppen van de trillingen. Het heeft inderdaad niet zo veel zin nu nog verder onderzoek te doen omdat er simpelweg niks (of heel weinig) vibreert. Pas als in het voorjaar het rubber weer zachter wordt en het probleem terugkeert trek ik wel weer aan de bel bij de dealer.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik ervaar met mijn my24 met vervangen aandrijfassen nu andere trillingen. Juist bij subtiel optrekken vanaf iets van 70 en verder ervaar ik nu vibraties. Bv versnellen op de acc. Soms licht, soms wat meer aanwezig.. Iets wat eerst niet was....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• cdwave
RigolleM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:59:
[...]

Precies. In mijn wereld is de belangrijkste functie van de navigatie om je bestemming te kunnen bereiken op onbekend terrein. Dat is waar GM echt zwaar tekort schiet, zeker in vergelijking met systemen die al 20 jaar bestaan. Gekke is dat GM nu beschikt over veel meer detail en info dan de oude tomtoms, maar blijkbaar kunnen de programmeurs van Google daar niet veel mee, want de oude tomtoms waren veel makkelijker te volgen.

Qua "verkeer" valt 't me ook tegen. Vorige week kwam ik langs Eindhoven. Op het matrixbord stond dat de A2 +5 minuten vertraging had, en de N2 was gewoon vrij. Google was het helemaal eens met het bord, maar wilde me toch de A2 op sturen om gezellig in de file te staan.

• Juancho
  • Nu online
Ik herken nog steeds weinig van je kritiek. Tijdens onze roadtrip naar en door noord Spanje geen enkele keer een verkeerde afslag genomen door slechte aanwijzigingen. Er zijn pijlen, de route is blauw, ik vind eerlijk gezegd dat je het wel heel bond moet maken om dan alsnog verkeerd te rijden. En als er dan eens iets niet helemaal up to date is heb je altijd nog je eigen ogen en de aangepaste borden.

Of een N weg trouwens sneller is dan een korte file op de snelweg... Dat jezelf wel denken maar dat wil niet zeggen dat het zo is.

Ik heb enkele ingebakken systeem gehad en gezien die zo fijn en goed is als Maps. Of tomtom op bepaalde punten (nog) beter is weet ik niet, maar als je Maps zo bagger slecht vindt neem ik aan dat je het opgelost hebt met een tomtom kastje geplakt op je raam.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 24-11-2024 18:36 ]

• Claude
  • Niet online
Interessante Duitse podcast over enorme prijsdaling bij EV-batterijen en de (on)mogelijkheden van concurrerende Europese batterij-productie.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:44:
[...]

Precies. In mijn wereld is de belangrijkste functie van de navigatie om je bestemming te kunnen bereiken op onbekend terrein. Dat is waar GM echt zwaar tekort schiet, zeker in vergelijking met systemen die al 20 jaar bestaan. Gekke is dat GM nu beschikt over veel meer detail en info dan de oude tomtoms, maar blijkbaar kunnen de programmeurs van Google daar niet veel mee, want de oude tomtoms waren veel makkelijker te volgen.

Qua "verkeer" valt 't me ook tegen. Vorige week kwam ik langs Eindhoven. Op het matrixbord stond dat de A2 +5 minuten vertraging had, en de N2 was gewoon vrij. Google was het helemaal eens met het bord, maar wilde me toch de A2 op sturen om gezellig in de file te staan.
Sowieso is volgens mij altijd verteld dat navigatie als GM, waze, TomTom of anders, als hulpmiddel is bedoeld.
Ik weet nog dat de eerste navigatie rijstrookindelingen ging weergeven, dat was iets unieks.
Hoe deden we het voor die tijd dan?
Nou, met een kaart en een stratenboek, vooraf de route bestuderen en in je hoofd prenten, reed je dan alsnog verkeerd dan ergens parkeren, boek of kaart erbij en opnieuw zoeken en inleren.
En we kwamen altijd aan, en reden heel niet vaak verkeerd. RIjstrookindeling las je af van de bordjes op de weg en wat je verder visueel van de rijbanen zag op het wegdek. Ik heb dat nooit als tekortkoming ervaren.

Rijden op navigatieapparatuur heb ik zelfs nooit geleerd vanuit rijlessen, gewoon puur door het te gaan doen. EN nu nog is het leuk dat GM soms aangeeft hoe de rijstroken op de komende kruising eruit ziet, maar ik rij vooral op visuele waarneming van mijzelf op de weg voor me en de borden ernaast. Ik ben niet anders gewend en zou prima zonder GM kunnen als ik vooraf de kaarten kan bestuderen.

Verkeersinfo wist je alleen van de beperkte verkeersinformatie ieder half uur op bepaalde zenders op de radio, en als je pech had mistte je die omdat het verkeer op dat moment alle aandacht opvrat, of iemand in de auto zat tegen je aan te kleppen op dat moment.

Kortom, ik vind alles wat GM ons biedt gewoon geweldig makkelijk, en kom er niets aan te kort. Daarom snap ik het commentaar niet helemaal, ook niet qua rijden in een onbekend gebied. Als je daar een auto bestuurt moet je jezelf vooraf inlezen, kom je er onverwacht terecht dan zul je handig moeten zijn en vooral goed op de weg en borden letten. GM is en blijft een ondergeschikte aan die verkeerssignalen via borden en wegbelijningen.

Neemt niet weg dat ook ik het irritant vind als ik sochtends 10 minuten na het wegrijden pas eens een bestemming kan invoeren, want als je een hulpmiddel hebt moet je het wel kunnen gebruiken. Ik weet dan toch tevoren al de weg omdat ik die voor vertrek thuis altijd even uitzoek en naloop, ook om te weten waar laadstations staan en hoe die heten zodat ik die eventueel kan inprogrammeren.

Zelfs de werken aan de weg kijk ik even na, ga ik er last van krijgen? dan vertrek ik wat eerder.

Wat betreft de routes die GM dan kiest, die lijken onlogisch maar er zit een algoritme achter. Dat betekent dat bepaalde straten of knooppunten alleen worden aangeboden als alternatief wanneer al het andere cht vast loopt. In de wijk waar ik woon was een sluiproute die ook door GM werd aangegeven, na wat klachten van omwonenden werd die ineens niet meer aangegeven door GM, ook niet als het elders echt druk is en vastloopt. Dat GM je de N2 niet aanbood kan daarmee te maken hebben gehad, er zal dan ergens een straat of knooppuntje inzitten waar Google je omheen blijft leiden ook al is dat via een weg met file. Ligt aan de eindbestemming, is die in dat gebied dan krijg je de N2 wél aangeboden.
Lijkt onlogisch, maar het wordt vaak bewust zo gedaan. .

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:06
cdwave schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:44:
[...]

Ik herken dit ook niet. Ik rij vaak op onbekend terrein en toch weet ik elke keer feilloos de weg te vinden met Google Maps.

Tijdens de verbouwing van de rondweg van Groningen wist GM mij ook elke keer de goeie weg te wijzen, terwijl dit bijna wekelijks veranderde.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• RigolleM
Juancho schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:35:
Ik herken nog steeds weinig van je kritiek. Tijdens onze roadtrip naar en door noord Spanje geen enkele keer een verkeerde afslag genomen door slechte aanwijzigingen. Er zijn pijlen, de route is blauw, ik vind eerlijk gezegd dat je het wel heel bond moet maken om dan alsnog verkeerd te rijden. En als er dan eens iets niet helemaal up to date is heb je altijd nog je eigen ogen en de aangepaste borden.
Gisteren moest mijn dochter naar het BK ropeskipping in Zemst (tussen Vilvoorde en Mechelen). Wij komen van Oost-Vlaanderen bij Gent, dus voor ons is dat dan richting Brussel. Net voor de brug van Vilvoorde stuurde hij ons van de autosnelweg af. We moesten binnendoor naar Zemst. Op een gegeven moment kwamen we in werkzaamheden en je raadt het al, we reden mis... ja die blauwe pijlen zijn zeer duidelijk maar als je in een split second een keuze moet maken, gaat het soms fout. We moesten via de busstrook verder rijden, maar ik koos om dat niet te doen, maar toen ik door reed zag ik pas dat we verkeerd waren. Geen probleem, we rijden wel een stukje verder. Dus GM berekent een nieuwe route, en plots zaten we vast... volgens GM konden we links de ring weer op, maar we kwamen uit op een afgesloten parking. Retour en helemaal terug naar het punt waar we eerst verkeerd reden, en de busstrook maar genomen. Daarna lekker door het centrum van Vilvoorde, was om 7u30 's morgens op een zondag, dus het was wel rustig. Eénmaal aangekomen aan de sporthal, kwam na ons een tweede springster en haar mama vertelde net hetzelfde verhaal.. ook misgereden, ook vast gereden... ook de navigatie gevolgd van GM via AA.

Naar huis stuurde hij ons via de E19 naar de ring van Brussel, hebben hooguit 1km langs de binnenwegen gereden. Kon hij dat ook niet in het heengaan?

Een roadtrip naar Spanje is niet hetzelfde als door moeilijke verkeerssituaties rijden, daar gaat het vaak mis met GM omdat je geen duidelijke weergave krijgt van de situatie, het blauwe lijntje volgen als je x mogelijkheden hebt is niet altijd duidelijk voor iedereen.
Ik heb enkele ingebakken systeem gehad en gezien die zo fijn en goed is als Maps. Of tomtom op bepaalde punten (nog) beter is weet ik niet, maar als je Maps zo bagger slecht vindt neem ik aan dat je het opgelost hebt met een tomtom kastje geplakt op je raam.
In mijn vorige wagen had ik TomTom als navigatie in een Renault Scenic. Dat was een pak beter dan GM.

• RigolleM
ArnoudN schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:31:
[...]
Ik herken dit ook niet. Ik rij vaak op onbekend terrein en toch weet ik elke keer feilloos de weg te vinden met Google Maps.

Tijdens de verbouwing van de rondweg van Groningen wist GM mij ook elke keer de goeie weg te wijzen, terwijl dit bijna wekelijks veranderde.
Het gaat niet altijd fout, maar ik betrap mij er wel op dat het nu vaker fout gaat dan toen ik met TomTom reed.

Afslagbegeleiding, trajectcontroles, correcte weergave van de maximale snelheid, duidelijk schetsen van de verkeerssituatie door ff in te zoomen... zijn toch zaken die ik mis in GM.

• Largamelion
Het enige wat ik mezelf kan herinneren van de TomTom dagen is dat het betalend was en dat de kaart nooit up-to-date was. Google Maps is volledig gratis te gebruiken, net als Waze.

Als Android Auto binnenkort (hopelijk) ook naar de oudere modeljaren komt dan is jullie probleem meteen opgelost, kan je TomTom op die manier op het main display projecteren. Een AAOS versie hebben ze blijkbaar niet, al hadden ze ooit een eigen platform (Indigo) aangekondigd dat ook op AAOS draait, maar daar heb ik op de aankondiging eind 2021 verder niets meer van gehoord of nog geen wagens mee zien rijden.

Ik vind GM best overzichtelijk, je kan makkelijk en snel in- en uitzoomen op de kaart door te 'pinchen' met je vingers en je hebt meerdere makkelijke manieren om snel een overzicht van de route te krijgen:

- Via de alternatieve routes knop
- Via de overview knop
- Via 2x drukken op het kompas

Verder toont hij ook steeds de extra tijd op de kaart voor andere routes waar je passeert, ook een super handige feature imo.

Het is zeker niet perfect en de routes zijn niet altijd de beste, maar het blijft een hulpmiddel en je bepaalt uiteindelijk zelf hoe je rijdt. Voor mijn woon/werk route zet ik bv. altijd de alternatieve routes open en zoom ik in op een afrit waar het meestal stropt. Ik zie dan welke tijd GM aangeeft voor de verschillende routes en bepaal dan zelf hoe ik rijd, op die manier sta ik eigenlijk nooit in de file naar mijn werk. Zeer dankbaar dat zoiets bestaat.

De interface van Waze is veel slechter op AAOS, zoomen gaat stroef, geen overview knop en via alternatieve routes knop zie je amper wat van de route. Waze is wel nog meer up-to-date qua kaart en afsluitingen dan GM en toont ook de trajectcontroles.

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:12
Enig idee of de dashboardverlichting (relatief gemakkelijk) aan te passen is, eventueel met LEDs die te veranderen zijn van kleur? Ik heb het dan over de verlichting achter die schakeringen in het dashboard.

• RigolleM
Largamelion schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:33:
Het enige wat ik mezelf kan herinneren van de TomTom dagen is dat het betalend was en dat de kaart nooit up-to-date was. Google Maps is volledig gratis te gebruiken, net als Waze.
Ik heb nooit moeten betalen in de 4 jaar dat ik met de Renault Scenic reed. De kaarten waren inderdaad altijd met een jaar vertraging, maar Rome was ook niet in 1 dag gebouwd, dus heel veel wijzigingen kwam ik niet tegen op 1 jaar tijd.
Als Android Auto binnenkort (hopelijk) ook naar de oudere modeljaren komt dan is jullie probleem meteen opgelost, kan je TomTom op die manier op het main display projecteren. Een AAOS versie hebben ze blijkbaar niet, al hadden ze ooit een eigen platform (Indigo) aangekondigd dat ook op AAOS draait, maar daar heb ik op de aankondiging eind 2021 verder niets meer van gehoord of nog geen wagens mee zien rijden.
iOS hier, CarPlay heb ik al vanaf het begin dat ik de wagen had en eigenlijk nooit gebruikt voor navigatie. TomTom Go werkt ook via CarPlay, maar ook nooit gebruikt. Ik gebruikte het enkel als we op reis gingen (1x/jaar) en dan via een Brodit carkit op de iPhone.
Ik vind GM best overzichtelijk, je kan makkelijk en snel in- en uitzoomen op de kaart door te 'pinchen' met je vingers
Sorry maar ik hou liever mijn handen op het stuur, zeker op als het moment zich voordoet, als ik de tijd heb doe ik het wel, bv. 2 km voor een afrit.
en je hebt meerdere makkelijke manieren om snel een overzicht van de route te krijgen:

- Via de alternatieve routes knop
- Via de overview knop
- Via 2x drukken op het kompas

Verder toont hij ook steeds de extra tijd op de kaart voor andere routes waar je passeert, ook een super handige feature imo.
Klopt, maar heb je niks aan als je voor moeilijke verkeerssituatie komt te staan, dat zijn zaken die je bij aanvang of onderweg kunt aanpassen. Maar sta je voor de keuze op het moment zelf is het soms moeilijk inschatten.
Het is zeker niet perfect en de routes zijn niet altijd de beste, maar het blijft een hulpmiddel en je bepaalt uiteindelijk zelf hoe je rijdt. Voor mijn woon/werk route zet ik bv. altijd de alternatieve routes open en zoom ik in op een afrit waar het meestal stropt. Ik zie dan welke tijd GM aangeeft voor de verschillende routes en bepaal dan zelf hoe ik rijd, op die manier sta ik eigenlijk nooit in de file naar mijn werk. Zeer dankbaar dat zoiets bestaat.
Dat werkt inderdaad zeer goed, en heb ik meermaals gebruik van gemaakt.. ik koos zelfs vaak de 'groene' route als ik de tijd voor had.
De interface van Waze is veel slechter op AAOS, zoomen gaat stroef, geen overview knop en via alternatieve routes knop zie je amper wat van de route. Waze is wel nog meer up-to-date qua kaart en afsluitingen dan GM en toont ook de trajectcontroles.
Waze vond ik altijd onvolwassen qua interface, met al die kleurtjes, icoontjes,... heb het een paar keer geprobeerd maar kon er niet mee leven.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-11 15:28
Veel van de wijzigingen van wegen in Google Maps worden aangeleverd via automatische systemen, inclusief geplande werkzaamheden. De Nederlandse overheid is hier wellicht wat beter in dan de Vlaamse/Belgische?

Er zijn soms punten die gewoon net niet lekker gaan, doordat er een weg verkeerd is aangemerkt als doorgang of juist niet. Bij een TomTom zit je dan een jaar lang vast aan een foute situatie, terwijl je bij GM nog zelf de mogelijkheid hebt een verbetering door te voeren. Bij de uitrit van ons parkeerterrein zat voor het ons parkeerterrein werd een gesloten middenberm. Hierdoor gaf GM altijd bij wegrijden aan dat je naar rechts moest, wat een verplicht rondje wijk betekent. Terwijl in werkelijkheid de middenberm opengemaakt is en je gewoon naar links direct een doorgaande weg op kan. Toegegeven, ik heb in 3 maanden tijd 4x die wijziging aan moeten melden voor ie was doorgevoerd, maar toch. Vervolgens werkt het wel direct.

Daarnaast is de tijdsberekening ook vele malen stabieler dan ik bij ingebouwde navigatiesystemen ben tegengekomen. Zodra er wat file staat, gaat de reistijd binnen een paar minuten van bijvoorbeeld 30 minuten naar 60 minuten, naar 35 minuten, naar 45 minuten, naar 80 minuten, naar 60 minuten. Omleidingsroutes werken amper fatsoenlijk en geven geen goed overzicht van mogelijkheden. Dat soort zaken.

• Kammika
RigolleM schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ik heb nooit moeten betalen in de 4 jaar dat ik met de Renault Scenic reed. De kaarten waren inderdaad altijd met een jaar vertraging, maar Rome was ook niet in 1 dag gebouwd, dus heel veel wijzigingen kwam ik niet tegen op 1 jaar tijd.
Gras is altijd groener bij de buren, maar deze kan ik wel ontkrachten: Ik heb jarenlang renault gereden en heb alle 3 de varianten gehad:
- De oude TomTom Carminat: Was qua software zijn tijd vooruit, maar wat een gedoe om updates te krijgen. Ondanks dat ik met mijn leaseauto recht had op updates claimde de dealer dat ze geen updates hadden. Enige manier om ze te krijgen was van een "grijze site" waar ik de updates van de DVD Rom wel kon downloaden. Was in de tijd dat de DVD writers ook nog niet zo breed beschikbaar waren. Heb zelfs een keer opverzoek van de dealer voor hen een DVD-tje gedrukt, omdat ze ook een andere klant hadden die ongelukkig was (wel betaald voor updates, maar kreeg ze niet) en ik dus op die manier kon helpen

- De Carminat Tomtom variant. Was een perfecte oplossing, dwz muv de kaartupdates, want die liepen altijd achter op Tomtom zelf. Snap echt niet waarom... betaalde dus voor updates, maar kreeg ze altijd minstens een half jaar later dan dat ze beschikbaar waren... Uitendelijk dus maar de instructies op een of andere forum gevolgd hoe je de normale tomtomkaarten wel weer kon gebruiken in een renault

- De R-link 2 oplossing. Daar zat weer een eigengemaakt systeem in wat wat leek op tomtom (ze hadden zelfs kleurstelling en alles overgenomen), maar het net niet was, omdat het van een andere navigatiecore kwam. Instabiel systeem wat er regelmatig uitviel. En ook daar had ik een contract met kaartupdates, maar die kwamen vrijwel nooit uit... Gelukkig werd daar op het renaultforum uitgelegd hoe je (ook weer op een grijze manier, maar ik beschouw toch maar als legaal, ik had immers gewoon betaald voor de kaartupdates) zelf een aangepaste versie van het systeem kon installeren en dan kon je de wel kaart updates (die eigenlijk voor een andere navigatiesysteem waren) downloaden..

Wat een drama dus... ben dus heel erg blij dat Volvo met Google is gegaan en we niet dit soort ellende hebben.

• -Vasa-
  • Nu online
millerman_sf schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:44:
Toegegeven, ik heb in 3 maanden tijd 4x die wijziging aan moeten melden voor ie was doorgevoerd, maar toch. Vervolgens werkt het wel direct.
Jammer dat het zo lang voor jou heeft geduurd. De ene keer dat ik eens een melding had gedaan over verkeerde informatie in google maps was dat de week nadien gecorrigeerd. (Een privéweg bij de expo in Brussel werd aangegeven als publieke weg, best vervelend omdat als er een event is in de buurt daar best veel wegen worden afgesloten maar dat zogezegd dat ene wegje wel nog vrij zou zijn. Daar wordt immers niets van doorgegeven omdat dat privé is.)

• RigolleM
Kammika schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:02:
[...]
- De R-link 2 oplossing. Daar zat weer een eigengemaakt systeem in wat wat leek op tomtom (ze hadden zelfs kleurstelling en alles overgenomen), maar het net niet was, omdat het van een andere navigatiecore kwam. Instabiel systeem wat er regelmatig uitviel. En ook daar had ik een contract met kaartupdates, maar die kwamen vrijwel nooit uit... Gelukkig werd daar op het renaultforum uitgelegd hoe je (ook weer op een grijze manier, maar ik beschouw toch maar als legaal, ik had immers gewoon betaald voor de kaartupdates) zelf een aangepaste versie van het systeem kon installeren en dan kon je de wel kaart updates (die eigenlijk voor een andere navigatiesysteem waren) downloaden..
Klopt wat je hier aanhaalt.. maar qua navigatie had ik nooit te klagen, al had ik daar ook TomTom Go als backup tijdens het reizen, om de redenen die je aanhaalt, niet up to date en geen snelheidsweergave wat ik belangrijk vind in het buitenland.
Wat een drama dus... ben dus heel erg blij dat Volvo met Google is gegaan en we niet dit soort ellende hebben.
Ik ben ook blij met GM.. maar zoals ik al eerder heb aangehaald het is ook niet perfect... nog ééntje die niet werkt in GM is melding van vaste flitspalen. Je ziet ze wel op de kaart, maar ik zit niet constant naar die schermen te kijken.

Ik ben niet zo'n tegenstander als @cdwave het neer zet, maar ik ben wel kritisch en het kan nog altijd beter.

• Largamelion
-Vasa- schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:04:
[...]

Jammer dat het zo lang voor jou heeft geduurd. De ene keer dat ik eens een melding had gedaan over verkeerde informatie in google maps was dat de week nadien gecorrigeerd. (Een privéweg bij de expo in Brussel werd aangegeven als publieke weg, best vervelend omdat als er een event is in de buurt daar best veel wegen worden afgesloten maar dat zogezegd dat ene wegje wel nog vrij zou zijn. Daar wordt immers niets van doorgegeven omdat dat privé is.)
Ik heb gemengde ervaringen hiermee:

- Straat die verkeerd noemt in GM destijds 3x gemeld en telkens geweigerd, ondanks dat het in andere navigatie wel correct staat. Nergens een aanspreekpunt om dit aan te vechten dus pech ...
- Onlangs nieuwe oprit naar de parking van de Carrefour ontdekt dankzij Waze, ingetekend in GM en week later was het goedgekeurd en aangepast.
- Tesla Supercharger in Spanje, tot 3x toe aangegeven dat deze compatibel is met CCS (anders geen pre-conditioning in GM en geen suggestie als laadpunt). Nooit antwoord gekregen en uiteindelijk dankzij tip hier gezien dat iemand het had doorgegeven in een spreadsheet op het Polestar 2 forum en toen was het plots oké, was bijna een jaar later.
- Straat die enkel toegankelijk is voor aangelanden staat als jaren als openbaar in GM, daarvoor moet ik nog een aanpassing vragen.

Dat is de sterkte van Waze imo. Daar kan ik het zelf aanpassen en staat het een dag later correct. Daardoor is de weergave van de snelheidslimiet in Waze ook veel correcter dan die in GM in combo met de verkeersbordherkenning, die laatste vind ik rampzalig in onze Volvo's.

• Juancho
  • Nu online
RigolleM schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:10:

Klopt, maar heb je niks aan als je voor moeilijke verkeerssituatie komt te staan, dat zijn zaken die je bij aanvang of onderweg kunt aanpassen. Maar sta je voor de keuze op het moment zelf is het soms moeilijk inschatten.
Maart wat is dan een moeilijke verkeerssituatie? Ik rijd ook veel door steden, onbekende steden, grotere Franse en Spaanse steden afgelopen roadtrip. Geen moment het moeilijk gehad om dat Maps niet duidelijk was. Sterker nog, geen enkele keer fout gereden. Nouja, 1x een afslag gemist maar dat was mijn eigen schuld want ik lette niet op en had spraakbegeleiding nog uitstaan.

Bij een grotere (onbekende) stad met veel drukte zet ik altijd ook de stembegeleiding ff aan, zodat je ook hoort wat je moet doen. Werkt perfect.

Kunnen er dingen beter bij Maps, zeker. Absoluut. Maar ik zou puur qua navigatie eigenlijk niks anders mee willen. Die eigen gemaakte meuk die vele merken als navigatie hebben is echt een drama als je Maps gewent bent. Op Tesla na dan.

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Met Google Maps geraak ik ook overal op mijn bestemming maar heb in het verleden al duidelijkere navigatiesystemen gebruikt. Niemand zal hier beweren dat GM slecht is.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Li1quid schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:33:
Met Google Maps geraak ik ook overal op mijn bestemming maar heb in het verleden al duidelijkere navigatiesystemen gebruikt. Niemand zal hier beweren dat GM slecht is.
Het blijven hulpsystemen. Je moet zelf ook dingen intepreteren. Wie kent niet de gevallen van "sla nu linksaf"en even later ligt die bestuurder met de auto in het water omdat er geen linksaf was daar. "Ja maar de tomtom/gm/waze zij dat ik HIER linksaf moest".

Ik heb trouwens sinds enige tijd ook gekke dingen in maps, bij de afrit Hoofddorp noord vanaf de A4 hoor je "sla rechtsaf richting hoofddrop" Drop ipv dorp. En dat is al een klein jaar zo.
De andere kant op, komend uit het centrum, zegt ze "sla rechtsaf richting Hoofddorp centrum" terwijl dat dan juist achter je ligt en je ervanaf rijdt, voorheen was dat "sla rechtsaf richting hoofddorp dreef" en die klopt dan wel, maar iemand heeft dat kennelijk fout laten veranderen.

Daarnee wil ik zeggen: we hebben een prachtige navigatie in de XC40, die je gewoon net als altijd als hulpmiddel moet beschouwen, zal nooit perfect zijn en willen dat die perfect wordt is een utopie ;)

• Kammika
Largamelion schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:50:
[...]
Ik heb gemengde ervaringen hiermee:

- Straat die verkeerd noemt in GM destijds 3x gemeld en telkens geweigerd, ondanks dat het in andere navigatie wel correct staat. Nergens een aanspreekpunt om dit aan te vechten dus pech ...
- Onlangs nieuwe oprit naar de parking van de Carrefour ontdekt dankzij Waze, ingetekend in GM en week later was het goedgekeurd en aangepast.
- Tesla Supercharger in Spanje, tot 3x toe aangegeven dat deze compatibel is met CCS (anders geen pre-conditioning in GM en geen suggestie als laadpunt). Nooit antwoord gekregen en uiteindelijk dankzij tip hier gezien dat iemand het had doorgegeven in een spreadsheet op het Polestar 2 forum en toen was het plots oké, was bijna een jaar later.
- Straat die enkel toegankelijk is voor aangelanden staat als jaren als openbaar in GM, daarvoor moet ik nog een aanpassing vragen.

Dat is de sterkte van Waze imo. Daar kan ik het zelf aanpassen en staat het een dag later correct. Daardoor is de weergave van de snelheidslimiet in Waze ook veel correcter dan die in GM in combo met de verkeersbordherkenning, die laatste vind ik rampzalig in onze Volvo's.
Waar geven jullie uberhaupt die kaartfouten aan? Ik kan geen schermpje oid vinden in GM waar ik dit kan doen...

• -Vasa-
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:45:
[...]

Waar geven jullie uberhaupt die kaartfouten aan? Ik kan geen schermpje oid vinden in GM waar ik dit kan doen...
Ik doe dit via de desktopversie, als je naar de plaats gaat die je wilt corrigeren kan je dan rechtsklikken op de plaats en kiezen om een data probleem te rapporteren. Je krijgt dan een aantal opties die je kan kiezen, maar in mijn geval voor een fout kies ik dan voor "add or fix a road". Er zijn dan nog wat stappen die je moet doorlopen maar voor één of andere reden lijkt dat systeem nu niet goed te werken. (Ik wou bij wijze van voorbeeld een paar nieuwe betonblokken aanduiden die doorgaand verkeer al een paar maanden blokkeren maar het blijft hangen)

• millerman_sf
  • Laatst online: 18-11 15:28
Kammika schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:45:
[...]

Klik rechts in Maps op de computer en kies Gegevensprobleem Melden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni11s-H0IXCNvrH0z_mrIqjvms4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9azMdbrVCegKzytDvooZaDX.png?f=fotoalbum_large
Dan krijg je deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eukx3SjO-cVcJ6FiK0aQ53XW4xE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u7WqcPEVgCpMVDMJBAdTMhnT.png?f=user_large

• cdwave
RigolleM schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:45:
[...]
Het gaat niet altijd fout, maar ik betrap mij er wel op dat het nu vaker fout gaat dan toen ik met TomTom reed.
Dat is dus ook precies mijn ervaring.

Volgens mij is de kern van het probleem dat tomtom enzo vanaf de grond af altijd ontwikkeld en bedoeld zijn geweest als navigatie in de auto. Google maps is begonnen als desktop browser applicatie, en later is daar navigatie aan toegevoegd.

• RigolleM
Juancho schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:09:
[...]

Maart wat is dan een moeilijke verkeerssituatie? Ik rijd ook veel door steden, onbekende steden, grotere Franse en Spaanse steden afgelopen roadtrip. Geen moment het moeilijk gehad om dat Maps niet duidelijk was. Sterker nog, geen enkele keer fout gereden. Nouja, 1x een afslag gemist maar dat was mijn eigen schuld want ik lette niet op en had spraakbegeleiding nog uitstaan.
Ff schetsen, op een snelweg gaan de wegen uit mekaar... 4 naar links, 2 naar rechts. GM zegt 'houdt links aan', en toont een lijn naar links. Dan moet je zeer goed uit je doppen kijken, meermaals getwijfeld, vaak goed gekomen, door ook naar de verkeersborden te kijken, maar dit had ik minder voor met TomTom Go navigatie waar je afslagbegeleiding krijgt en in dik en vet wordt aangeduid welke baan je moet nemen. Nu ziet alles er hetzelfde uit.
Bij een grotere (onbekende) stad met veel drukte zet ik altijd ook de stembegeleiding ff aan, zodat je ook hoort wat je moet doen. Werkt perfect.
Stembegeleiding zet ik ook meestal aan, maar op die moeilijke verkeerssituaties is het soms geen voordeel.
Kunnen er dingen beter bij Maps, zeker. Absoluut. Maar ik zou puur qua navigatie eigenlijk niks anders mee willen. Die eigen gemaakte meuk die vele merken als navigatie hebben is echt een drama als je Maps gewent bent. Op Tesla na dan.
Ik heb nog nooit met een Tesla gereden, kan enkel oordelen wat ik gezien heb op YT filmpjes. Daar zullen ook wel ergenissen mee zijn, geen enkel navigatie software is ideaal voor iedereen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:16

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Een afslag ( ;) ) nemen en even iets dieper in te gaan op de navigatie kan gebeuren. Maar dit gaat puur en alleen nog over Google Maps. Graag weer ontopic verder over de Volvo xc40

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:02
Ik zie bij de release notes van OTA 3.3.16 niet meer staan dat hij alleen voor MY24 is. Alleen de aanpassing van de parkeercamera is exclusief voor MY24, staat er nu. Zouden we de OTA dan toch allemaal krijgen?

Anyway, mijn XC40 gaat woensdag naar de dealer voor de 60k beurt. Ik ben benieuwd wat ze er voor software op gaan zetten.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ion
  • Niet online

ion

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik heb sinds een paar dagen een nieuwe MY24 S60 Polestar en die heeft alleen een oplaadkabel voor thuis stopcontact.

Nu zat ik even te kijken en las ik dat die PHEVs een type 2 kabel zou passen? Klopt dit?

Zoja, is deze van de Lidl een goede? https://www.lidl.nl/p/ult...adkabel-type-2/p100356603

Het enige wat ik kan bedenken is dat die IP65 wellicht te laag is?

• Kammika
Venomer schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:14:
Ik zie bij de release notes van OTA 3.3.16 niet meer staan dat hij alleen voor MY24 is. Alleen de aanpassing van de parkeercamera is exclusief voor MY24, staat er nu. Zouden we de OTA dan toch allemaal krijgen?

Anyway, mijn XC40 gaat woensdag naar de dealer voor de 60k beurt. Ik ben benieuwd wat ze er voor software op gaan zetten.
Ik las net ook al op xc40forum meldingen van mensen met my23 die de update in de garage geïnstalleerd hebben gekregen, met werkende Android auto.

Dus ik ben voorzichtig optimistisch!

• Juancho
  • Nu online
Erg benieuwd wat de toegevoegde waarde gaat zijn van AA tov AAOS.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:48:
[...]

Ff schetsen, op een snelweg gaan de wegen uit mekaar... 4 naar links, 2 naar rechts. GM zegt 'houdt links aan', en toont een lijn naar links. Dan moet je zeer goed uit je doppen kijken, meermaals getwijfeld, vaak goed gekomen, door ook naar de verkeersborden te kijken, maar dit had ik minder voor met TomTom Go navigatie waar je afslagbegeleiding krijgt en in dik en vet wordt aangeduid welke baan je moet nemen. Nu ziet alles er hetzelfde uit.
Voor zover ik weet zie ik altijd netjes bovenin maps de rijbaanbegeleiding. In jouw geval staan er dan vier pijlen naar links en twee naar rechts, waarbij ofwel de vier pijlen vet zijn of als er reden is om een specifieke baan te kiezen 1 van die vier pijlen.
Ik weet niet of er anderen zijn die die pijltjes ook niet zien, ik zie ze zeker wel. Ergens een instelling misschien. Ik zal er eens op letten woensdag (morgen hoef ik niet weg)
[...]

Stembegeleiding zet ik ook meestal aan, maar op die moeilijke verkeerssituaties is het soms geen voordeel.
Ik krijg teksten als "hou een van de vier rijbanen links naar keuze aan om linksaf te slaan naar...."
of "hou de derde baan van links aan om af te slaan naar...", in diat laatste geval is een specifieke baan aangegeven omdat je die verderop expliciet moet hebben om een vervolgactie te ondernemen.
eerlijk gezegd is juist bij ingewikkelde situaties de pijltjesoptie op de display zowel als de gesproken aanwijzing best helder, ze geven ook heel helder aan welke benamingen er op de borden boven de juiste baan staan, ook daar kun je je op richten.

Anders gezegd, voor mij zijn de aanwijzingen gewoon heel helder, en daarbij kijk ik ook zelf goed, dat is gewoon het eerste wat je moet doen, nooit blindelings op een navigatie vertrouwen, zelf ook kijken en nadenken ;)

• Largamelion
Venomer schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:14:

Goed opgemerkt, zelfs de verbeteringen aan de verkeersbordherkenning zouden dan ook voor oudere modellen zijn, dat is zeker welgekomen. Mooi dat Android Auto dan toch eindelijk komt, ik had het bijna niet meer verwacht :) .

En nog even kort over GM... ik snap de kritiek op de rijstrookbegeleiding echt niet. Ik zie gewoon netjes evenveel pijlen als het aantal stroken met de pijlen van de stroken die ik moet volgen in het vet. Soms als er 2 afritten kort op elkaar volgen is de timing niet altijd perfect, maar dat heb ik bij andere navigatiesoftware ook al gemerkt. Daarvoor heb je nog steeds de verkeersborden langs de weg, die lijken mensen soms te vergeten ...

• Kammika
Juancho schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:24:
Erg benieuwd wat de toegevoegde waarde gaat zijn van AA tov AAOS.
Qua concept is AAOS natuurlijk beter, omdat die met de auto geintegreerd is. Denk aan het tonen van navigatie op je scherm achter het stuur, plannen van laadstops op daadwerkelijk accupercentage en verbruik, voorverwarmen accu, autoinstellingen in dzelfde schermpjes, etc...

De toegevoegde waarde van AAOS zit er echter in dat de adoptie hoger is en er dus meer apps beschikbaar zijn. Het is dus vooral de combi die het interessant maakt.

Denk aan de een paar posts terug waar mensen tomtom zo'n fijne navigatie vinden, die kan je dan dus ook via AA starten. Maar bv ook vergaderen via teams in de auto of whatsappjes beantwoorden, etc...

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ion schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:34:
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik heb sinds een paar dagen een nieuwe MY24 S60 Polestar en die heeft alleen een oplaadkabel voor thuis stopcontact.

Nu zat ik even te kijken en las ik dat die PHEVs een type 2 kabel zou passen? Klopt dit?

Zoja, is deze van de Lidl een goede? https://www.lidl.nl/p/ult...adkabel-type-2/p100356603

Eigenlijk hier offtopic, maar broertje Volvo vooruit dan maar. 😉
Die Lidl kabel is zo te zien prima en gaat gewoon passen! Zit er bij een splinternieuwe S60 niet eens een losse type 2 kabel? Lijkt me zo onlogisch.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-11 22:44
ion schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:34:

Die kabel past zeker voor 2 fase laden in de V60. IP65 is spatwaterdicht en het is een kabel zonder elektronica want die zit inde auto en het laadstation. Dus IP65 lijkt me geen probleem.
Wel gek dat je een thuislaadkabel hebt gekregen want standaard zit namelijk een 3 fasenkabel bij de auto en moet je juist de thuislaadkabel bijkopen (of met de dealer ‘regelen’).

Zelf gebruik ik voor mijn XC60 hybride thuis een Wallbox met vaste kabel die ik eerder gebruikte voor mijn EV (toen met 3 fasen en nu met 2 fasen).. Geen probleem en op 2 fasen is de accu van mijn T6 in een paar uur weer vol.

Veel meer informatie over jouw (en mijn) soort auto vind je op het Volvo-forum (volvo-forum.nl) waar per autotype een rubriek is. Aanbevolen!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• ion
  • Niet online

ion

Vulcan750 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:30:
[...]

Eigenlijk hier offtopic, maar broertje Volvo vooruit dan maar. 😉
Die Lidl kabel is zo te zien prima en gaat gewoon passen! Zit er bij een splinternieuwe S60 niet eens een losse type 2 kabel? Lijkt me zo onlogisch.
Mga1600 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:39:
[...]
:) Ah ok top! Heb hem besteld.

Die kabel past zeker voor 2 fase laden in de V60. IP65 is spatwaterdicht en het is een kabel zonder elektronica want die zit inde auto en het laadstation. Dus IP65 lijkt me geen probleem.
Wel gek dat je een thuislaadkabel hebt gekregen want standaard zit namelijk een 3 fasenkabel bij de auto en moet je juist de thuislaadkabel bijkopen (of met de dealer ‘regelen’).

Zelf gebruik ik voor mijn XC60 hybride thuis een Wallbox met vaste kabel die ik eerder gebruikte voor mijn EV (toen met 3 fasen en nu met 2 fasen).. Geen probleem en op 2 fasen is de accu van mijn T6 in een paar uur weer vol.

Veel meer informatie over jouw (en mijn) soort auto vind je op het Volvo-forum (volvo-forum.nl) waar per autotype een rubriek is. Aanbevolen!
Ik heb hem nieuw bij Volvo in Duitsland gehaald dus wellicht dat ze hem daar anders afleveren uit fabriek?

Thanks voor de Volvo forum tip!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:59:
[...]

Qua concept is AAOS natuurlijk beter, omdat die met de auto geintegreerd is. Denk aan het tonen van navigatie op je scherm achter het stuur, plannen van laadstops op daadwerkelijk accupercentage en verbruik, voorverwarmen accu, autoinstellingen in dzelfde schermpjes, etc...

De toegevoegde waarde van AAOS zit er echter in dat de adoptie hoger is en er dus meer apps beschikbaar zijn. Het is dus vooral de combi die het interessant maakt.

Denk aan de een paar posts terug waar mensen tomtom zo'n fijne navigatie vinden, die kan je dan dus ook via AA starten. Maar bv ook vergaderen via teams in de auto of whatsappjes beantwoorden, etc...
Ok ja dan kan het evt handig zijn als laadplanning niet van belang is, bijv. de meer kortere ritjes of een rit naar kantoor waarvan je al weet, ik laad daar ook weer. Tis jammer dat AAOS nog niet zover is dat AA niet meer nodig is, maar dat is bekend. Heb nog nooit met AA gewerkt dus zal het zeker eens proberen. Ik ga er vanuit dat Spotify dan bijv. ook veel handiger werkt want die uitgeklede AAOS versie is eigenlijk echt heel matig.

• Juancho
  • Nu online
Na 4 jaar kom ik er trouwens ook achter dat bij de handgreep van de deur, de binnenkant, ook een vakje zit. Ik dacht altijd dat dat nutteloos was want geen bodem maar het is weldegelijk een vakje. Ik leg daar nu mijn laaddruppel in, zonnebril kan ook volgens mij. Handig!

• cdwave
ron65 schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:34:
[...]
Voor zover ik weet zie ik altijd netjes bovenin maps de rijbaanbegeleiding. In jouw geval staan er dan vier pijlen naar links en twee naar rechts, waarbij ofwel de vier pijlen vet zijn of als er reden is om een specifieke baan te kiezen 1 van die vier pijlen.
[...]
Op het dashboard staan die heel klein boven de kaart. In twee tinten grijs, lekker duidelijk.

Op tomtom en vele anderen krijg je ruim van te voren een split-screen die de situatie ter plekke weergeeft. Bij snelwegen enzo is dat ook een setje banen. Wat ik mis bij GM is de situatie van "gewone" kruisingen enzo. Het went snel om al een paar honderd meter tevoren te kunnen zien welke route je op een kromme vijfsprong moet volgen. GM zoomt pas op het laatste moment in, en dan nog is het niet echt duidelijk waar de blauwe lijn heen gaat.
Ik krijg teksten als "hou een van de vier rijbanen links naar keuze aan om linksaf te slaan naar...."
of "hou de derde baan van links aan om af te slaan naar...", in diat laatste geval is een specifieke baan aangegeven omdat je die verderop expliciet moet hebben om een vervolgactie te ondernemen.
Bij mij komt het heel vaak voor dat de gesproken tekst niet overeenkomt met de plaatjes op het scherm, en ook (te) vaak komen de plaatjes niet overeen met de echte situatie.

• Kammika
cdwave schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:44:
[...]

Op het dashboard staan die heel klein boven de kaart. In twee tinten grijs, lekker duidelijk.

Op tomtom en vele anderen krijg je ruim van te voren een split-screen die de situatie ter plekke weergeeft. Bij snelwegen enzo is dat ook een setje banen. Wat ik mis bij GM is de situatie van "gewone" kruisingen enzo. Het went snel om al een paar honderd meter tevoren te kunnen zien welke route je op een kromme vijfsprong moet volgen. GM zoomt pas op het laatste moment in, en dan nog is het niet echt duidelijk waar de blauwe lijn heen gaat.
Die pijltjes bovenaan is dezelfde info als waar TomTom die splitscreen maakt en dat heel groot weergeeft. Is een kwestie van even wennen

Die 2e herken ik ook niet helemaal. TomTom had iid wel een klein overzichtje van de aankomende verkeerssituatie en welke kromming je dan moet volgen en dat was idd wel handig, maar ik vind dat je in de display achter het stuur altijd prima kan zien waar je naartoe moet.

Then again.. wat voor de een heel overzichtelijk oogt is voor de ander heel onduidelijk. Een collega van mijn Heeft precies om deze reden (en de flitsmeldingen) ook gewoon nog een TomTom Go in zijn electrisch XC40 en gebruikt de infotainment dus alleen voor de audio... dus je bent niet de enige die dit vindt...

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:06:
[...]

Ok ja dan kan het evt handig zijn als laadplanning niet van belang is, bijv. de meer kortere ritjes of een rit naar kantoor waarvan je al weet, ik laad daar ook weer. Tis jammer dat AAOS nog niet zover is dat AA niet meer nodig is, maar dat is bekend. Heb nog nooit met AA gewerkt dus zal het zeker eens proberen. Ik ga er vanuit dat Spotify dan bijv. ook veel handiger werkt want die uitgeklede AAOS versie is eigenlijk echt heel matig.
tsja... bij 95% van mijn ritten heb ik die laadplanning ook niet nodig... want inmiddels weet ik precies hoeveel de auto verbruikt en waar ik altijd laad..

Vwb die Spotify..: Houdt er mee dat die ook in Android Auto is uitgekleed. De heeft met richtlijnen te maken dat de bediening versimpeld is om niet te veel afgeleid te zijn tijdens het autorijden. Ik weet niet of die net zo kaal is als de AAOS versie, want ik heb geen AA (ik ben een iphone gebruiker), maar ik vind de AAOS versie al beter dan de Carplay versie. Die laat niet eens een toetsenbord zien.. Dus moet alles met stembesturing, maar dat gaat niet altijd goed met Siri...

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Juancho schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:11:
Na 4 jaar kom ik er trouwens ook achter dat bij de handgreep van de deur, de binnenkant, ook een vakje zit. Ik dacht altijd dat dat nutteloos was want geen bodem maar het is weldegelijk een vakje. Ik leg daar nu mijn laaddruppel in, zonnebril kan ook volgens mij. Handig!
Is wel handig maar harde dingen in de deur rammelt het wel.
Het nadeel is dat in onze stille auto's je alles hoort.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Avvd
  • Niet online
Ik twijfel momenteel tussen een EX40 Single Extended of Dual Motor (beide black ultra). De dual motor kost mij €80 netto extra per maand in de lease vanwege een budgetoverschrijding. Weet iemand of Volvo in december mogelijk nog met aanbiedingen komt om hun targets te halen?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Avvd schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:39:
Ik twijfel momenteel tussen een EX40 Single Extended of Dual Motor (beide black ultra). De dual motor kost mij €80 netto extra per maand in de lease vanwege een budgetoverschrijding. Weet iemand of Volvo in december mogelijk nog met aanbiedingen komt om hun targets te halen?
Als je naam AWD is moet je eigenlijk aan de dual natuurlijk, het is meer fun (sneller) en als je een paardenkar hebt of voor de wintersport (awd) maar echt nodig is het natuurlijk niet.

Ik kreeg een twin engine en het is wel leuk bij het stoplicht maar had zelf bijv. liever een audio upgrade en dakje gehad bijvoorbeeld. Beide was nog leuker natuurlijk :+

Of Volvo acties heeft geen idee, bel ze eens?

• Largamelion
Spekkie99 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:51:
[...]

Als je naam AWD is moet je eigenlijk aan de dual natuurlijk, het is meer fun (sneller) en als je een paardenkar hebt of voor de wintersport (awd) maar echt nodig is het natuurlijk niet.

Ik kreeg een twin engine en het is wel leuk bij het stoplicht maar had zelf bijv. liever een audio upgrade en dakje gehad bijvoorbeeld. Beide was nog leuker natuurlijk :+

Of Volvo acties heeft geen idee, bel ze eens?
Ik heb een panoramisch dak omdat dat er bij de ultimate versie standaard op zit, maar als bestuurder heb je daar weinig aan vind ik. Doordat het zover naar achter begint zie je er amper wat van en openzetten doe ik zelden, maakt snel teveel lawaai. Als ik moest kiezen tussen AWD of panoramisch dak dan zou ik direct dat eerste kiezen, handig voor die steile off-road wegjes in Spanje waar de wagen deze zomer moeite mee had. Bovendien heeft de AWD ook een grotere batterij. Beide is uiteraard nog beter 😊.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Largamelion schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:07:
[...]
Ik heb een panoramisch dak omdat dat er bij de ultimate versie standaard op zit, maar als bestuurder heb je daar weinig aan vind ik. Doordat het zover naar achter begint zie je er amper wat van en openzetten doe ik zelden, maakt snel teveel lawaai. Als ik moest kiezen tussen AWD of panoramisch dak dan zou ik direct dat eerste kiezen, handig voor die steile off-road wegjes in Spanje waar de wagen deze zomer moeite mee had. Bovendien heeft de AWD ook een grotere batterij. Beide is uiteraard nog beter 😊.
De huidige versie heeft achterwiel aandrijving.
Had jij toevallig de oudere met voorwiel aandrijving?

Het is uiteraard persoonlijk maar zelf heerlijk met mooi weer het dakje even open...

• Avvd
  • Niet online
Het is beide de black ultra, dus ook beide met pano dak :), het gaat puur om de dual vs single motor (extended range). Met name omdat het een budget overschrijding is kost het wat meer in de maand, vandaar dat ik even benieuwd was of volvo vaker met aanbiedingen komt tegen het eind van haar jaar zodat de kosten van de dual wat beter te verantwoorden zijn. Als ik het goed is de accu van de single motor extended hetzelfde als de dual motor en is de range van de dual motor wat korter.

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:13
De dual motor is een overkill imho. Ik heb in mei gekozen voor de ultimate black series SMER en heb de 4x4 en extra vermogen niet gemist. En ik kom van een snelle Tesla af.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:50
Ik heb ook een 2024 smer ultimate. De 24x pk en het koppel/acceleratie zijn ruim voldoende om:
- veel te snel te rijden in relatie tot de snelheidsbeperking.
- lijkt me dat je het paard achterin of de caravan met de single motor al serieus kunt in de problemen brengen , daar heb je heus geen dual voor nodig ;)
- bergen met gelijk welke ev (tov een gelijkaardige pk niveau ice auto ) is een plezier ivm met koppel.

Ok, je hebt nog steeds RWD vs AWD maar laten we eerlijk zijn op die 21 inch velgen ga je heus geen weide door ploeteren en zal de AWD weinig uithalen , ze komen allebei vast te zitten als je met de wagen van +2,5 ton die natte weide inrijdt.

[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 26-11-2024 18:06 ]

• cdwave
Ik twijfel momenteel tussen een EX40 Single Extended of Dual Motor (beide black ultra). De dual motor kost mij €80 netto extra per maand in de lease vanwege een budgetoverschrijding.
Ik zou die 80 euro lekker in m'n zak steken elke maand. De single motor rijdt echt dikke prima. Tenzij je inderdaad met caravans, paarden of boten wil gaan rondzeulen...

Je mag natuurlijk ook eerlijk zeggen dat je het lekker vindt om je nieren tegen de rugleuning te laten smakken, in dat geval is die 80 euro wel goed besteed
Pagina: 1 ... 282 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"