Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:27:
Die knop moet je net zo lang inhouden tot het SOS lampje knippert en je ziet dan ook een kruis door je data icon. Bij mij gaat dat redelijk snel maar heb hier ook wel eens van anderen gelezen dat dat echt lang kan duren. Ook langer dan 30 sec.

Maar dat zou iig altijd moeten werken. En anders zal het vast morgen allemaal weer werken. De magische oplossing.
ik wil niet verontrusten, maar ik heb een poos terug ook gehad dat de t-cam reset wekenlang niet werkte. Al zat je 10 minuten op die knop te drukken, het SOS lampje bleef wit branden en er was geen reset. Wat ik ook probeerde, hij resette beslist niet.

Ik heb destijds na dik twee weken geen internetverbinding in de wagen in een helder ogenblik een internetverbinding via WiFi Hotspot via de GSM gemaakt, en toen functioneerde de reset ineens wel weer, net alsof het ding even internet connectie nodig had om los te komen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:39
Als helemaal niets meer werkt kun je altijd nog een (12v) battery pull doen.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:50
Tranquility schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:05:
Als helemaal niets meer werkt kun je altijd nog een (12v) battery pull doen.
Wat is dat?

22,29 kWh/100km

• Tranquility
De min pool van de 12 volt accessoire accu loshalen, 10 minuten wachten en weer vastmaken.
Dan is de hele auto stroomloos geweest. De infotainment systemen draaien op de 12v accu. Zie het als een harde reset. Een beetje hetzelffe als wanneer je PC is vastgelopen en de power button vasthouden niet meer werkt en je de stekker er even uittrekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 19-11-2024 08:07 ]

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezd2IrPGYyjRzkW7mbsoaQMcS4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlvzafgukQmfqUiDO8nitjsl.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort mag ik even naar de dealer voor een nieuwe voorruit :/
Laat ook gelijk de laatste update even doen...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:59
Zat eens te kijken naar de huidge prijzen van de EX40 en C40 maar die zijn een stuk goedkoper dan 4 jaar terug volgens mij. Mijn volgepakte P8 van toen had alles behalve een trekhaak.

Als ik nu wat speel met de Core, plus en ultra kun je volgens mij best een leuke EX40 kiezen. Zal m'n vaste dealer eens om advies vragen. Zeg er geen nee tegen als ik voor hetzelfde geldt nog 4 of 5 jaar een nieuwe kan rijden 😁

Of wellicht heeft de leasemaatschappij of dealer nog wel een leuk model die ze terug hebben gekregen of dergelijke.

Onderzoeken waard 😁

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 18-11-2024 20:41 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:38:
Zat eens te kijken naar de huidge prijzen van de EX40 en C40 maar die zijn een stuk goedkoper dan 4 jaar terug volgens mij. Mijn volgepakte P8 van toen had alles behalve een trekhaak.

Als ik nu wat speel met de Core, plus en ultra kun je volgens mij best een leuke EX40 kiezen. Zal m'n vaste dealer eens om advies vragen. Zeg er geen nee tegen als ik voor hetzelfde geldt nog 4 of 5 jaar een nieuwe kan rijden 😁

Of wellicht heeft de leasemaatschappij of dealer nog wel een leuk model die ze terug hebben gekregen of dergelijke.

Onderzoeken waard 😁
nou dat weet ik niet hoor... ik heb nu een p6 pro van my22. Die had cataloguswaarde 51k. Met vergelijkbare uitrusting is dat nu een single engine ultimate, maar die heeft cataloguswaarde 58,5k. Weliswaar een groter accupakket, maar dat is ongeveer 3k in aanschaf op de andere modellen, dus dan nog steeds 4,5k duurder.. (=bijna 10%).

Ik zou zelf die extra accu niet nodig hebben. Dus bij mij zou de gevoelswaarde dan ook 7,5k duurder zijn....

Ik vind ook altijd irritant als automerken dit soort koppelingen maken (dat je duurste interieur alleen met grootste aantal pk kan krijgen) en ik daardoor gedwongen zou worden meer uit te geven dan ik eigenlijk wil.

Dit in combi dat de grote concurrent (je weet wel, dat merk, wat begint met een T) de prijzen alleen maar omlaag gegooid heeft en in de tussentijd ook een single motor variant geintroduceerd heeft, maakt de kans erg klein dat mijn volgende weer een Volvo is.

Gelukkig kan ik er nog ruim 1,5 jaar in rijden... maar wsch is dit dus wel mijn laatste volvo...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:58:
[...]

nou dat weet ik niet hoor... ik heb nu een p6 pro van my22. Die had cataloguswaarde 51k. Met vergelijkbare uitrusting is dat nu een single engine ultimate, maar die heeft cataloguswaarde 58,5k. Weliswaar een groter accupakket, maar dat is ongeveer 3k in aanschaf op de andere modellen, dus dan nog steeds 4,5k duurder.. (=bijna 10%).

Ik zou zelf die extra accu niet nodig hebben. Dus bij mij zou de gevoelswaarde dan ook 7,5k duurder zijn....

Ik vind ook altijd irritant als automerken dit soort koppelingen maken (dat je duurste interieur alleen met grootste aantal pk kan krijgen) en ik daardoor gedwongen zou worden meer uit te geven dan ik eigenlijk wil.

Dit in combi dat de grote concurrent (je weet wel, dat merk, wat begint met een T) de prijzen alleen maar omlaag gegooid heeft en in de tussentijd ook een single motor variant geintroduceerd heeft, maakt de kans erg klein dat mijn volgende weer een Volvo is.

Gelukkig kan ik er nog ruim 1,5 jaar in rijden... maar wsch is dit dus wel mijn laatste volvo...
En dan verder met een vensterbank voor je neus waarop in het midden een veredelde i-Pad zit?

• Juancho
Kammika schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:58:
[...]

Ja grote kans dat ik alsnog met hogere bijtelling duurder uitkom maar ga het wel ff uitzoeken. Hoef niet perse weer de meest volgepakte versie. Plus verdie met SM zou ook goed zijn, met misschien alleen pixel en HK als optie. Mijn P8 had een catalogus waarde van 67k uit m'n hoofd. Zal morgen de boel eens beter naast elkaar leggen.

Heb ook geen idee of Volvo in 2025 nog wat met de prijs gaat doen. En ik wil sowieso wachten met bestellen tot er meer bekend is over die Zeekr X7

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
  • Nu online
ron65 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:09:
[...]

En dan verder met een vensterbank voor je neus waarop in het midden een veredelde i-Pad zit?
Ik hou wel van dat minimalistische design…

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:16:
[...]

Ja grote kans dat ik alsnog met hogere bijtelling duurder uitkom maar ga het wel ff uitzoeken. Hoef niet perse weer de meest volgepakte versie. Plus verdie met SM zou ook goed zijn, met misschien alleen pixel en HK als optie. Mijn P8 had een catalogus waarde van 67k uit m'n hoofd. Zal morgen de boel eens beter naast elkaar leggen.

Heb ook geen idee of Volvo in 2025 nog wat met de prijs gaat doen. En ik wil sowieso wachten met bestellen tot er meer bekend is over die Zeekr X7
Check, daar moet je we onder kunnen komen idd…

• Juancho
Kammika schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:33:
[...]

Check, daar moet je we onder kunnen komen idd…
Maar wel zoveel dat het de hogere bijtelling compenseert en het binnen m'n leasebedrag past (verwacht het wel itt nu). Als dat allemaal positief uitvalt, Who knows dat Volvo weer op de shortlist kan 😁.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]

Dat is uiteraard een kwestie van smaak, ik vind het juist vreselijk, totaal niet uitdagend, niet aantrekkelijk.
Ik hou van overzicht en ben in staat heel gedetailleerde grootschalige info in 1 scherm gewoon goed te kunnen lezen.
Ik vind het dashboard van de XC40 al heel simplistisch, maar nog net genoeg om het wel mooi te vinden en er wat uitdaging in te vinden. Ik hou daarvan als de auto een open boek lijkt.
De EX30 bijvoorbeeld is niets voor mij, 1 scherm waarin je welliswaar alles kunt vinden maar daarvoor moet switchen tussen schermen, nee dat vind ik niets, ik heb dan nog liever alle info in 1 scherm gepropt als het maar gelijktijdig zichtbaar is.

Bovendien wil ik de allerbelangrijkste zaken recht voor me hebben, dus snelheid, signaallampjes voor functies als verlichting, verkeersbordjes, info over verbruik, recht voor mijn neus het meest prettig. schuin rechts van het stuur? ik vind dat alleen maar onveilig, zeker bij een druk kruispunt met verkeerslichten op roodlicht en snelheid, een auto voor je die inhoud, doortrekt weer inhoud en weer doortrekt om dan toch weer te remmen... dan heb ik in de XC40 de snelheid nog in beeld samen met die voorganger en het verkeerslicht, maar het scherm in het middel zie ik dan echt niet actief. Als daar de snelheid op staat zou ik die uit het oog verliezen met alle risico op een bekeuring van dien.
en dat is 1 voorbeeldje, ik kan er meer bedenken.

maar nogmaals, ieder zijn eigen smaak en keuze, maar ik ben blij met wat de XC40 nu biedt, meer simplisme zou voor mij niet wenselijk zijn.

• Centeiro
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 20:00
Even een oproep: ik ga begin december met mijn xc40 naar Zinal, Zwitserland. Omstandigheden zijn moeilijk in te schatten en ik zou voor de zekerheid sneeuwkettingen meenemen. Dankzij meerdere posts in dit forum las ik dat enkel loopvlak kettingen mogelijk zijn op onze wagen. Heeft er iemand in België zo een setje liggen die ik kan huren? Ik ga wellicht nooit meer naar sneeuwachtig gebied gaan dus lopen lijkt me wat gek…

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-11 15:43
Net deze nieuwe update van de iOS app gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7EhuIDzdpBpdPcR8iBq6nxvdA8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YyQEuRwpNbEmQkTHfYCGdh8f.gif?f=fotoalbum_large

Geen extra functionaliteit, maar ziet er wel fancy uit. 8)

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:42
Francisp1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:34:
[Afbeelding]

Wat is er nieuw?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Francisp1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:34:
[Afbeelding]

Oud nieuws ;) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80699714

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• blahenazo
  • Laatst online: 18:50
Centeiro schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:36:
Even een oproep: ik ga begin december met mijn xc40 naar Zinal, Zwitserland. Omstandigheden zijn moeilijk in te schatten en ik zou voor de zekerheid sneeuwkettingen meenemen. Dankzij meerdere posts in dit forum las ik dat enkel loopvlak kettingen mogelijk zijn op onze wagen. Heeft er iemand in België zo een setje liggen die ik kan huren? Ik ga wellicht nooit meer naar sneeuwachtig gebied gaan dus lopen lijkt me wat gek…
Eens kijken om Sneeuwkettingen te huren ?

Als je ze niet gebruikt of op de correcte manier zou de kost moeten meevallen?

Bron: mijn vader had vroeger een bc waar je kon huren. Het juiste gebruik is wel belangrijk. Want Sneeuwkettingen verslijten enorm snel als je ze niet correct gebruikt. ( Tunnel meepakken en maar door jassen is nefast)

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:05
Bwa, leuke toevoeging voor mensen die het nog niet hebben / gezien hebben. Tot gisteren had ik ook niet door dat er een animatie op zat tijdens het laden en dat hij je laadlimiet ook toont (arcering).

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-11 15:43
Oeps. Blijkbaar gemist… 8)7 😅

Ik ben wel benieuwd of hij extra info toont bij dc-laden ook.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

• blahenazo
Meh.

Bij Android is het tenminste duidelijk wat er getoond wordt.

Gewoon het percentage en de geschatte km's , als er niet veel is , kan je het niet op 100 verschillende manieren tonen.
:+ -O- :(

[ Voor 22% gewijzigd door blahenazo op 19-11-2024 14:13 ]

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:37
Kammika schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:30:
[...]
"Minimalistisch" voor een auto is voor mij klokken achter je stuur en geen touch schermen.

Eerlijk gezegd vind ik zo'n snelheidsmeter "klok" veel fijner dan een fancy display. Die reageert veel sneller op de werkelijkheid, zodat je ook kunt inschatten wat je versnelling is. Op die displays zit altijd zo'n irritante vertraging. Moest destijds ook wennen aan de eerste digitale 360 parkeercamera, en de Volvo is mijn eerste auto zonder wijzers...

Overigens geen noodzakelijk gevolg van digitalisering, het kan best zonder vertraging (binnen de refresh rate van het scherm dus), maar dat kost geld natuurlijk...

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:06
blahenazo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:11:
Meh.

Bij Android is het tenminste duidelijk wat er getoond wordt.

Gewoon het percentage en de geschatte km's , als er niet veel is , kan je het niet op 100 verschillende manieren tonen.
:+ -O- :(
Vandaag een update op Android, maar helaas geen grote aanpassingen. Het blijft aanrommelen op Android

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:10
Vanmiddag na een rit van ong 50km deze melding op het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syTBve_yOM8EDK-CwPl3PY4jEUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMqZsndVWNKstxpIYJv4Kf1q.jpg?f=fotoalbum_large

"Engine coolant system:
The engine coolant system is malfunctioning. Bring the car to the garage."

Garage gelijk opgebeld, kon m direct brengen en morgen lezen ze de auto uit. De werkplaatschef had deze melding niet eerder gezien. Ben benieuwd. Heb een XC40 2022. Als vervangend vervoer een C40 2024 Single extended range mee gekregen. Best leuke wagen, achter wel erg weinig zicht met een getinte ruit+vocht.

[ Voor 3% gewijzigd door PCGAMER00 op 19-11-2024 17:32 ]

• Kammika
  • Nu online
cdwave schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:37:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik zo'n snelheidsmeter "klok" veel fijner dan een fancy display. Die reageert veel sneller op de werkelijkheid, zodat je ook kunt inschatten wat je versnelling is. Op die displays zit altijd zo'n irritante vertraging.
In alle nieuwe auto's heb je geen fysieke klokken meer maar een display achter het stuur... ook "onze" (X)C40's...

Een display an sich maakt het ook niet trager (kijk maar naar het display achter je stuur, die reageert realtime). Het is alleen de infotainment in de volvo die wat traag is.. is prima op te lossen met sneller hardware... Kijk naar dat T merk waar het wel snel reageert. Zit gewoon een snellere processor in...

• Centeiro
  • Laatst online: 15-11 20:00
Bedankt voor het idee om te huren. Ondertussen heb ik gevonden dat sneeuwsokken van AutoSock een legaal alternatief zijn in de hele EU (behalve Oostenrijk). Het is wellicht niet hetzelfde qua grip, maar ik wil vooral gewoon wettelijk in orde zijn en ga normaal toch niet afwijken van de begane wegen.
blahenazo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:15:
[...]

Eens kijken om Sneeuwkettingen te huren ?

Als je ze niet gebruikt of op de correcte manier zou de kost moeten meevallen?

Bron: mijn vader had vroeger een bc waar je kon huren. Het juiste gebruik is wel belangrijk. Want Sneeuwkettingen verslijten enorm snel als je ze niet correct gebruikt. ( Tunnel meepakken en maar door jassen is nefast)

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 22:19

ReLight

echo("What Now ? !")

Iemand deze wel eens gehad? Vandaag voor het eerst spontaan. Werkdag in de garage in rust gehad maar gaf het nogmaals aan. Parkeer alerts etc doen het gewoon goed.

-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_MKQGzVaSVg3J0kFs53z_FvHzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5EPe1dq69uHBORsbPX1LMxI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Juancho
Die EX30 is gewoon een gestripte wagen. Het is niet alleen het ontbreken van een driver's display maar op veel meer gebieden hebben ze keihard bezuinigd incl de o zo belangrijke veiligheid. Dat maakt het wat mij betreft van binnen absoluut niet Volvo waardig.

Het is gewoon gemaakt als kilo knaller. Voor vele mensen is dat blijkbaar een goede wagen, helemaal prima natuurlijk. Maar wat mij betreft niet wat je van een volvo mag verwachten. Nog even los van alle ellende die veel berijders met die wagen hebben want ze zijn net als wij destijds gewoon de eerste groep test rijders. Volvo heeft helaas niet geleerd van de shit show van het te vroeg op de markt brengen van de XC40.

Maar dit is wellicht een groter probleem in de auto wereld van nu. Ik lees het vaker. ID4 is bekend, Zeekr 01 ook, Renault... Auto's worden meer en meer technischer qua software en zijn al bijna halve tablets. Dat heeft impact op je development proces. Daar valt nog enorm veel te leren want met name nieuwe modellen komen op de markt terwijl de software eigenlijk nog productie ready is. Zoveel zaken gezien waarvan ik denk, hoe kan het in godsnaam dat zoiets in productie genomen wordt.

Het zou wellicht nog acceptabel zijn als men behoorlijk snel zaken oploste met OTAs maar in praktijk blijken ook al die merken daar moeite mee te hebben. Grote fouten die echt ten koste gaan van je plezier in de wagen duren soms idioot lang.

[ Voor 56% gewijzigd door Juancho op 19-11-2024 23:01 ]

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
ReLight schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:20:
Iemand deze wel eens gehad? Vandaag voor het eerst spontaan. Werkdag in de garage in rust gehad maar gaf het nogmaals aan. Parkeer alerts etc doen het gewoon goed.

-
[Afbeelding]
Die heb ik ook gehad. Een paar keer al, in het begin ging het vanzelf weg, en bleef het een paar weken weg. Maar toen het heel regelmatig terug kwam en hardnekkig werd ben ik naar de garage gegaan. Die hebben de “ buitenluidspreker”, in de voorbumper geloof ik vervangen. Sindsdien heb ik de waarschuwing niet meer gekregen..

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:55
Juancho schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:52:
Nog even los van alle ellende die veel berijders met die wagen hebben want ze zijn net als wij destijds gewoon de eerste groep test rijders.
Er zijn mensen met ellende, maar dat zijn er minder dan jij doet vermoeden. Iets minder dit soort stellige beweringen doen.

Hier nagenoeg geen ellende met de EX30 tot op heden. .

Gezien het succes van Tesla en de EX30 zou het ook zo kunnen zijn dat de eigenaren andere eisen hebben dan de klassieke Volvo rijders. Niet iedereen is hetzelfde qua eisen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ophidian op 20-11-2024 07:04 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
ReLight schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:20:

-
[Afbeelding]
Hier ook al een paar keer gehad. In de garage hebben ze een enkel een software update gedaan en was het weg (nou ja...). Komt af en toe nog eens terug bij vochtig weer

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-11 15:28
Hier komt ie ook heel af en toe. Heb er zelf verder geen last van en de melding verschijnt niet vaak, dus nog niet de behoefte gehad naar de garage te bellen.

• KabalA!
  • Laatst online: 17-11 20:24

KabalA!

[ No-Life ]

Ik heb die melding ook wel eens gezien en is ook automatisch weer verdwenen. Het is ook de 'minst boeiende' storing als je het mij vraagt want zolang de storing actief is werkt het 'achteruit rij piepje' buiten de auto niet. Balen....

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:02
OTA 3.3.16 is aangekondigd! https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2020w37

Deze is alleen voor MY24 laat en brengt o.a. Android Auto.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:06
Venomer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:43:
OTA 3.3.16 is aangekondigd! https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2020w37

Kun je aub kort uitzetten wat de evt. voordelen van AA zijn tov AaOS die ingebakken zit?

XC40 SM Plus MY23

• Juancho
PvtRasta schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:52:
[...]

Kun je aub kort uitzetten wat de evt. voordelen van AA zijn tov AaOS die ingebakken zit?
Wat mij betreft vallen alle voordelen weg zolang AA geen data van de auto kan gebruiken voor bijv. navigeren, voorverwarmen batterij etc. Ben wel benieuwd of de oudere modellen dan ook AA krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 20-11-2024 10:27 ]

• Venomer
[...]

Nee, dat kan ik niet. Lijkt een flauw antwoord, maar ik kan het echt niet.

• Montalbano
  • Niet online
Omdat mijn P8 de APK keuring niet heeft gehaald en staat te wachten tot er tijd is voor de noodzakelijke reparatie (vervangen van de aandrijfas door een andere - 2e handse want nieuwe niet aan te komen), heb ik nu tijdelijk een "gewone" XC40.
Twee dingen die opvallen:
- Als je weer even met het "oude" volvo systeem hebt gewerkt krijg je weer extra veel respect voor ons AAOS systeem :-)
- De ACC en Pilot Assist op de normale XC40 werkt veel beter dan die op de P8. Dat verrast me overigens niet want die van mijn oude V60 werkte ook veel beter dan die op de P8.

P8

• millerman_sf
Wat bedoel je met 'normaal' t.o.v. de P8? Een P6 of een niet-EV? Gezien je opmerking over AAOS, vermoed ik dat laatste. En in welk opzich werkt ACC en Pilot Assist beter?

• Kammika
  • Nu online

Goede zaak dat ze met AA bezig zijn.. (alhoewel ik het zelf niet zal gebruiken)... ik hoop alleen wel dat ze als onderdeel van uitrol dan wel de andere updates naar alle andere modellen via OTA nu gaan uitrollen.. Mijn AAOS start wel traag op sinds de laatste OTA update (3.1.9)...en dat schijnt opgelost te zijn met de OTA's die ze nu in de werkplaats installeren...

• Tranquility
Zojuist toch maar de twee jaar extra garantie afgesloten via de app.
Was het al eerder van plan, maar kwam het er simpelweg niet van.
Ik denk dat het in de toekomst wel nodig is met o.a. de rammel in de voortrein door te zwak uitgevoerde veerpoten of toplagers en wellicht terugkerende trillingen. Wel fijn om dan vijf jaar zekerheid te hebben, wat mij die €888,- wel waard is.

Vanmiddag de auto naar de garage brengen voor de trilling bij accelereren. Paar weken geleden zijn de achterassen vervangen, waarbij de trilling nog steeds aanwezig was, geconstateerd door de monteur. Het gekke is dat ik de afgelopen paar weken nagenoeg geen trilling meer ervaar. Maar dat zou zo maar aan de temperatuur kunnen liggen of is het misschien toch iets met de banden, die bij een lagere temperatuur zich anders (stijver?) gedragen waardoor de trilling bijna verdwijnt.

@MeHeKaCh Hoe is de situatie nu bij jou? Geen trillingen meer ervaren na het vervangen van de achterbanden? Zijn die trouwens onder garantie vervangen, of heeft de LM ze betaald?

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:24

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:45:
Zojuist toch maar de twee jaar extra garantie afgesloten via de app.
Was het al eerder van plan, maar kwam het er simpelweg niet van.
Ik denk dat het in de toekomst wel nodig is met o.a. de rammel in de voortrein door te zwak uitgevoerde veerpoten of toplagers en wellicht terugkerende trillingen. Wel fijn om dan vijf jaar zekerheid te hebben, wat mij die €888,- wel waard is.

Vanmiddag de auto naar de garage brengen voor de trilling bij accelereren. Paar weken geleden zijn de achterassen vervangen, waarbij de trilling nog steeds aanwezig was, geconstateerd door de monteur. Het gekke is dat de afgelopen paar weken ik nagenoeg geen trilling meer ervaar. Maar dat zou zo maar aan de temperatuur kunnen liggen of is het misschien toch iets met de banden, die bij een lagere temperatuur zich anders (stijver?) gedragen waardoor de trilling bijna verdwijnt.

@MeHeKaCh Hoe is de situatie nu bij jou? Geen trillingen meer ervaren na het vervangen van de achterbanden? Zijn die trouwens onder garantie vervangen, of heeft de LM ze betaald?
Ik voel slechts een heel klein beetje trilling bij hard accelereren, maar dat mag echt geen naam meer hebben. De banden en assen zijn onder garantie vervangen. Ook de week in de leenauto was voor hun rekening. Dat hebben ze heel erg netjes gedaan. Ik ben er vanwege een drukke agenda nog niet aan toe gekomen om de garage te bellen om mijn ervaringen te delen. Vanmiddag maar gelijk even doen!

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:24

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Er staat boven: "Deze update is alleen beschibaar voor auto's van eind modeljaar 2024". Wat is "eind modeljaar"? Mijn SMER is van februari 2024, valt die daar wel of niet onder? Geen idee...

• DoubleDot
MeHeKaCh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:51:
[...]

Er staat boven: "Deze update is alleen beschibaar voor auto's van eind modeljaar 2024". Wat is "eind modeljaar"? Mijn SMER is van februari 2024, valt die daar wel of niet onder? Geen idee...
In februari 24 werd MY25 opgestart al waren er nog geen productieplaatsen beschikbaar (bron: email met m'n dealer rond die periode omdat niet zeker was of mijn wagen MY24 of MY25 zou zijn).

Gezien de mijne dus wel nog een 24 was en ik die begin april heb mogen ophalen neem ik aan dat dit MY24 "laat" moet zijn, maar erg duidelijk is het inderdaad niet.

• Tranquility
MeHeKaCh schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:50:
Ik voel slechts een heel klein beetje trilling bij hard accelereren, maar dat mag echt geen naam meer hebben. De banden en assen zijn onder garantie vervangen. Ook de week in de leenauto was voor hun rekening. Dat hebben ze heel erg netjes gedaan. Ik ben er vanwege een drukke agenda nog niet aan toe gekomen om de garage te bellen om mijn ervaringen te delen. Vanmiddag maar gelijk even doen!
Dank voor je antwoord! Ik breng hem vanavond naar de dealer waar hij een paar dagen zou blijven. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen de komende dagen. Waarschijnlijk niks aangezien ik ook bijna geen trilling meer voel en zij dan ook niet denk ik..

• Tranquility
DoubleDot schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:12:
In februari 24 werd MY25 opgestart al waren er nog geen productieplaatsen beschikbaar (bron: email met m'n dealer rond die periode omdat niet zeker was of mijn wagen MY24 of MY25 zou zijn).

Gezien de mijne dus wel nog een 24 was en ik die begin april heb mogen ophalen neem ik aan dat dit MY24 "laat" moet zijn, maar erg duidelijk is het inderdaad niet.
Ik denk dat die van jou inderdaad een late MY24 is. Mijn MY24 is van oktober 2023 en is dus een vroege MY24. Zo had ik gelukkig nét niet de snelheidswaarschuwingsmelding (ISA) die je de hele tijd moet uitzetten. Dat is volgens mij pas halverwege MY24 geïntroduceerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 20-11-2024 11:35 ]

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat die van jou inderdaad een late MY24 is. Mijn MY24 is van oktober 2023 en is dus een vroege MY24. Zo had ik gelukkig nét niet de snelheidswaarschuwingsmelding die je de hele tijd moet uitzetten. Dat is volgens mij pas halverwege MY24 geintroduceerd.
Hoe zit dit eigenlijk bij de EX/C40? Kan je dit met 1 druk op de knop uitzetten? Of moet je elke rit het menu in duiken om dit uit te zetten?

Ik begrijp verder echt niks van deze keuze, dat alle nieuwe autos dat moeten hebben. Het lijdt alleen maar af en je moet bij sommige auto's echt het menu in duiken tijdens het rijden. Sommige keuzes zijn echt zo slecht doordacht. |:(

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Ik ben benieuwd wat 'laat my24' is. Zijn dat de auto's met ISA?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
Juancho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:30:
Hoe zit dit eigenlijk bij de EX/C40? Kan je dit met 1 druk op de knop uitzetten? Of moet je elke rit het menu in duiken om dit uit te zetten?

Ik begrijp verder echt niks van deze keuze, dat alle nieuwe autos dat moeten hebben. Het lijdt alleen maar af en je moet bij sommige auto's echt het menu in duiken tijdens het rijden. Sommige keuzes zijn echt zo slecht doordacht. |:(
Ik had een paar weken terug een leen-XC40 mee die een paar maanden jonger was dan mijn MY24 die dit systeem wel had. Je kon de melding uitzetten door op het linkerknopje op het stuur te drukken, dus je hoeft hier gelukkig niet steeds het menu voor in te duiken.

• caspervc
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:30:
[...]

Linker knop op het linker stuurpad. Kan je hem aan het begin van de rit uitzetten.

• Juancho
Dat is dan iig de meest ideale fix voor een gedrocht van een zo genoemde "veiligheids melding".

• DoubleDot
Juancho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:36:
Dat is dan iig de meest ideale fix voor een gedrocht van een zo genoemde "veiligheids melding".
In het begin zette ik hem altijd uit bij aanvang van elke rit, nu pas bij de eerste melding wanneer ik het vervelend vind. Wel handig bij een flitsmarathon.. (https://www.omroepzeeland...-extra-snelheidscontroles)

• Montalbano
  • Niet online
millerman_sf schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:20:
Wat bedoel je met 'normaal' t.o.v. de P8? Een P6 of een niet-EV? Gezien je opmerking over AAOS, vermoed ik dat laatste. En in welk opzich werkt ACC en Pilot Assist beter?
Een plugin hybride inderdaad. Dus geen EV.
De ACC werkt beter in de zin dat het reageren op andere auto's prettiger werkt, minder zenuwachtig. De pilot assist in de zin dat je minder van links naar rechts gaat maar beter in een rechte lijn het midden aanhoudt en ook bochten beter volgt.

P8

• jorisjansen3

Sjees, @ron65 , echt? Alleen MY24? ;-)

• blahenazo
cdwave schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:37:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik zo'n snelheidsmeter "klok" veel fijner dan een fancy display. Die reageert veel sneller op de werkelijkheid, zodat je ook kunt inschatten wat je versnelling is. Op die displays zit altijd zo'n irritante vertraging.
*Nexus Lfa tacho meter enters the chat*

Voor de mensen die het niet weten de wagen 'lfa' van nexus. Had zo een snelle rpm response dat zogezegd een analoge meter niet kon volgen. Daarom een scherm.

Bron:Lexus claimed their engine could rev from idle to its redline in 0.6 seconds and an analog tachometer needle could not accurately track the LFA's changes in engine speeds. This necessitated the use of a digital tachometer which can instantly display engine speed.

Maar ik vermoed dat je liever een 'wijzer' ziet bewegen dan een cijfertje ziet veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door blahenazo op 20-11-2024 12:07 ]

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:24
[...]

Er zijn er voor mij heel wat eigenlijk:

- Ondersteuning voor split screen, iets wat bij AAOS ten vroegste ergens volgend jaar komt
- Een pak meer apps
- Andere opties voor Google Maps waaronder het delen van je ETA met contacten
- Ondersteuning voor WhatsApp/Signal/etc ... zodat binnenkomende berichten voorgelezen worden
- Etc ...

Bovenstaande zijn voor mij de voornaamste, maar er zijn er nog heel wat meer.
Juancho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:05:
[...]

Wat mij betreft vallen alle voordelen weg zolang AA geen data van de auto kan gebruiken voor bijv. navigeren, voorverwarmen batterij etc. Ben wel benieuwd of de oudere modellen dan ook AA krijgen...
Allemaal zaken die ik voor woon/werk ritjes niet nodig heb. Wat ik wel mis t.o.v. AA is dat AAOS geen WA-berichten voorleest of kan beantwoorden via Google Assistant. Ook het delen van een ETA kan niet vanuit Google Maps op AAOS, maar wel op AA. Die zaken vind ik voor korte ritjes veel belangrijker dan zien met hoeveel procent batterij ik aankom.

Wel triest dat het dus niet naar mijn XC40 MY23 komt. Ik hoop dat dat op termijn wel gebeurt want draait ons infotainment niet op dezelfde HW? Of heeft MY24 een snellere SoC? Anders zie ik geen enkele reden om de oudere modellen uit te sluiten.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• jorisjansen3
KabalA! schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:04:
Ik heb die melding ook wel eens gezien en is ook automatisch weer verdwenen. Het is ook de 'minst boeiende' storing als je het mij vraagt want zolang de storing actief is werkt het 'achteruit rij piepje' buiten de auto niet. Balen....
Je hebt gelijk, minst boeiende storing denk ik. Maar: ik denk dat niet alleen het “achteruit rij piepje” niet werkt, ook het zacht zoemende geluid dat de auto maakt bij (in parkeergarages) zacht vooruit rijden werkt dan niet…

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:30
Largamelion schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:36:

Wel triest dat het dus niet naar mijn XC40 MY23 komt. Ik hoop dat dat op termijn wel gebeurt want draait ons infotainment niet op dezelfde HW? Of heeft MY24 een snellere SoC? Anders zie ik geen enkele reden om de oudere modellen uit te sluiten.
De SOC zou het zelfde moeten zijn. Misschien dat ze op deze manier het gradueel willen testen?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ben ik de enige die de knopjes voor de mistlichten op de richtingaanwijzer een slecht idee vinden? Is me nu al een paar keer gebeurd dat ik blijkbaar nogal enthousiast de richtingaanwijzer bediende, en meteen het mistachterlicht aanging....

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29
Microkid schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:01:
Ben ik de enige die de knopjes voor de mistlichten op de richtingaanwijzer een slecht idee vinden? Is me nu al een paar keer gebeurd dat ik blijkbaar nogal enthousiast de richtingaanwijzer bediende, en meteen het mistachterlicht aanging....
Nee zeker niet, ik had ook liever gewoon twee knopjes op het dashboard gehad ergens waarmee je deze aan/uit kunt zetten. Alles op de richtingaanwijzer klinkt leuk en is gok ik enkel voor besparing want ik kan de handigheid er niet uit halen. Soms vind ik simpel en ouderwets gewoon wat handiger dan dat een "universeel" knopje reageert op iets waar je op dat moment mee bezig bent, dat werkt soms namelijk ook niet zo heel goed.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:13
software 3.3.16 is aangekondigd!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Emptyy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:30:
software 3.3.16 is aangekondigd!
Wellicht toch even het topic beter doornemen? ;)
Venomer in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

????

• tukker999
Blijft de vraag: 'Wat is 2024 laat'.
Is dat productiedatum na september 2023 (halverwege het modeljaar) of productiedatum na 1 januari 2024 met de nieuwe Europese regels geïmplementeerd.

PS
Ik wilde planken van 2 meter 50 vervoeren in de XC40.
Met de stoel zo ver mogelijk naar voren en de rugleuning naar voren is er plek voor 2 meter.
Tot ik deze video vond.
Rugleuning achterover en lange planken kunnen er in.

[ Voor 43% gewijzigd door tukker999 op 20-11-2024 22:24 ]

22,29 kWh/100km

• rolfio
tukker999 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:13:
Met de stoel zo ver mogelijk naar voren en de rugleuning naar voren is er plek voor 2 meter.
Tot ik deze video vond.
Maar kan de rugleuning dan helemaal plat? Daar had ik laatst behoefte aan. Bij mijn V60 zaten er van die palletjes onderaan de rugleuning, die tegelijk indrukken en de rugleuning kon helemaal plat. Ideaal soms.

• tukker999
rolfio schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:26:
[...]
Bij mijn V60 zaten er van die palletjes onderaan de rugleuning, die tegelijk indrukken en de rugleuning kon helemaal plat. Ideaal soms.
Helaas..... bij mijn weten heeft de XC40 dat niet.
Hopelijk heb ik je toch een halve meter verder geholpen.

22,29 kWh/100km

• Largamelion
Is dat productiedatum na september 2023 (halverwege het modeljaar) of productiedatum na 1 januari 2024 met de nieuwe Europese regels geïmplementeerd.

PS
Tot ik deze video vond.
Rugleuning achterover en lange planken kunnen er in.
Ah zo doe je dat dus. Ik stond laatst bij de Gamma met planken van 2m40 en was verwonderd hoe beperkt die elektrische stoelen kunnen bewegen. De hoofdsteun kreeg ik er langs geen kanten uit. Uiteindelijk de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achter gekanteld en de platen op hun kant door het midden, waren er gelukkig maar 3.

En ja, wat is laat MY24? M'n collega heeft de zijne in augustus ontvangen, maar die stond al sinds juni bij de dealer. Het is in elk geval nog geen EX40 dus benieuwd wat het bij hem wordt. Laat ze AA nou gewoon naar alle modellen uitrollen, maar het zou Volvo niet zijn moest het zo eenvoudig gaan... Benieuwd wanneer er nog eens echt een OTA komt met iets noemenswaardig voor de oudere modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 20-11-2024 22:35 ]

• rolfio
tukker999 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:29:
[...]

Helaas..... bij mijn weten heeft de XC40 dat niet.
Hopelijk heb ik je toch een halve meter verder geholpen.
Ja... denk nog net te weinig vrees ik. Wil nog steeds pakket van 2,60m ophalen. Maar ben bang dat dat niet lukt. Gelukkig heb ik een trekhaak :)

• Juancho
AA gaat echt wel komen, maar niet in deze OTA die blijkbaar speciaal voor de nieuwe modellen is. Dat is wel vaker voorgekomen. De oudere modellen moeten gewoon even wachten.

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Vandaag het ‘zwarte scherm’ eens aangezet en zag opeens dit. Handig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHde4FS-tYT5BQDzBlr5Co8pUVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdrCheJIAp1GqDSTubnMpToL.jpg?f=fotoalbum_large

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• millerman_sf
Die ISA is volgens mij op leverdatum na 1 januari, niet productiedatum. Of de verschuiving ligt op een productiedatum die eerder ligt. Want mijn MY2024 is geleverd op 5 januari met die functie, maar is zeker niet in 4 dagen gebouwd en vervoerd naar de dealer ;) Zover ik weet is de productiedatum ergens in oktober geweest.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:53
Op vragen zoals 'ben ik de enige' zal het antwoord natuurlijk meestal neen zijn.
Ik vind deze implementatie op de richtingaanwijzer wel de beste manier om het op een richtingaanwijzer te doen. Ze zijn relatief makkelijk te vinden zonder de handleiding te moeten doornemen en voor mij voelt het een logischer, makkelijker en beter werkend systeem aan dan al de vorige wagens waar ik mee heb gereden.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
millerman_sf schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:23:
[...]

Die ISA is volgens mij op leverdatum na 1 januari, niet productiedatum. Of de verschuiving ligt op een productiedatum die eerder ligt. Want mijn MY2024 is geleverd op 5 januari met die functie, maar is zeker niet in 4 dagen gebouwd en vervoerd naar de dealer ;) Zover ik weet is de productiedatum ergens in oktober geweest.
Lijkt me dat datum kenteken (inschrijving in Nederland of eerste toelating) en de dan geldende eisen bepalen wel of geen ISA?

Edit vond dit ergens:
In de dagelijkse praktijk merkten we er tot nu toe niet veel van, maar dat begint te veranderen. Bij auto’s ‘vanaf 6 juli 2022’ gaat het immers om auto’s die pas ná die datum hun typegoedkeuring hebben gekregen. Na dat moment gaan er nog minstens meerdere maanden voorbij voordat de auto daadwerkelijk in Nederland arriveert. Een concreet voorbeeld: onze duurtest-Honda Civic van augustus 2022 heeft nog geen ISA, de Honda ZR-V waarin ondergetekende deze week rijdt heeft het wel.
(Het artikel is van 17-8-2023)

[ Voor 31% gewijzigd door Waterblok op 21-11-2024 08:56 ]

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Juancho
Nooit gehad en ik vraag me ook af hoe je dat dan voor elkaar krijgt. Het zijn namelijk knoppen die je daadwerkelijk moet indrukken. De richtingaanwijzer is gewoon een hendel die je hel licht kan aantikken.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Juancho schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:56:
[...]

Nooit gehad en ik vraag me ook af hoe je dat dan voor elkaar krijgt. Het zijn namelijk knoppen die je daadwerkelijk moet indrukken. De richtingaanwijzer is gewoon een hendel die je hel licht kan aantikken.
De knop voor het mistachterlicht zit aan de onderkant van de richtingaanwijzer. Blijkbaar als je dus met je hele hand de hendel bedient, gaat het mistachterlicht soms mee... Ik zal wel onhandig zijn ;)

• Tranquility
millerman_sf schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:23:
Ik vermoed dat ISA op alle MY24 auto's zit, maar dat het (wettelijk) softwarematig geactiveerd wordt indien de auto na 1 januari 2024 wordt afgeleverd en/of op kenteken is gezet.

• Largamelion
Microkid schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:00:
[...]

De knop voor het mistachterlicht zit aan de onderkant van de richtingaanwijzer. Blijkbaar als je dus met je hele hand de hendel bedient, gaat het mistachterlicht soms mee... Ik zal wel onhandig zijn ;)
Vermoedelijk de manier waarop je de hendel bedient. Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen in elk geval.

Ik vind de plaatsing vooral minder goed omdat je wat rond het stuur heen moet kijken om de knopjes te kunnen zien, maar ik zet m'n mistlichten eigenlijk amper aan, alleen wanneer het echt nodig is en dat is bijna nooit. Heb een grondige hekel aan mensen die bij elk wolkje of wat hardere regen hun mislichten aansteken, deze vergeten uitzetten nadien en vervolgens iedereen op de baan zitten verblinden.

Overigens weer lekker verbruik bij deze temperaturen, we gaan weer richting de 220km max 😏.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miCxF9DovjJphntBTyeWn6lIOaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvAVRXm6ryLKNKnzuo6o0xyz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Largamelion op 21-11-2024 09:28 ]

• Kammika
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:50:
AA gaat echt wel komen, maar niet in deze OTA die blijkbaar speciaal voor de nieuwe modellen is. Dat is wel vaker voorgekomen. De oudere modellen moeten gewoon even wachten.
Wel bijzonder dat in de laatste 3 ota's alleen spullen voor MY24 zitten... dus ik hoop dat je gelijk hebt, maar focus lijkt toch echt wel op de laatste modellen te zitten...

• DoubleDot
Largamelion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:25:
[...]
Ik vind de plaatsing vooral minder goed omdat je wat rond het stuur heen moet kijken om de knopjes te kunnen zien, maar ik zet m'n mistlichten eigenlijk amper aan, alleen wanneer het echt nodig is en dat is bijna nooit.
Ik bedien die mistlichten gewoon blindelings, dus om je stuur heen kijken is (voor mij) niet aan de orde ;)

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:29:
[...]

Wel bijzonder dat in de laatste 3 ota's alleen spullen voor MY24 zitten... dus ik hoop dat je gelijk hebt, maar focus lijkt toch echt wel op de laatste modellen te zitten...
Kan ook zijn dat het dan via de dealer kan. Zoals ik laatst de update kreeg die ook het trage systeem had opgelost.

• Tranquility
Vermoedelijk de manier waarop je de hendel bedient. Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen in elk geval.

Ik vind de plaatsing vooral minder goed omdat je wat rond het stuur heen moet kijken om de knopjes te kunnen zien, maar ik zet m'n mistlichten eigenlijk amper aan, alleen wanneer het echt nodig is en dat is bijna nooit. Heb een grondige hekel aan mensen die bij elk wolkje of wat hardere regen hun mislichten aansteken, deze vergeten uitzetten nadien en vervolgens iedereen op de baan zitten verblinden.
Precies dit.
Je moet echt zoeken naar de schakelaar van het mistachterlicht.
Ik gebruik deze ook vaak om automobilisten achter me met hun mistlampen voor aan een seintje te geven dat ze irriteren.

Ik snap mensen die mistlampen voor voeren als daar geen noodzaak voor is niet. Het staat blijkbaar stoer. Ik vind het alleen maar kansloos staan.En met een nat wegdek kijk je dus tegen 8 lampen aan, vier op de auto en vier gereflecteerd op de weg. Zwaar irritant. Hier mag de politie wel eens flink op gaan controleren en bekeuren wat mij betreft.

• Juancho
Ik heb die lampen in 4 jaar misschien 1 of 2x gebruikt eigenlijk.

• Waterblok
Tranquility schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:17:
[...]

Ik snap mensen die mistlampen voor voeren als daar geen noodzaak voor is niet. Het staat blijkbaar stoer. Ik vind het alleen maar kansloos staan.En met een nat wegdek kijk je dus tegen 8 lampen aan, vier op de auto en vier gereflecteerd op de weg. Zwaar irritant. Hier mag de politie wel eens flink op gaan controleren en bekeuren wat mij betreft.
Vrees dat het tegenwoordig mag voor èn mist èn gewone lampen.

• Tranquility
Waterblok schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:00:
Vrees dat het tegenwoordig mag voor èn mist èn gewone lampen.
Voor zover ik weet zijn mistlampen voor alleen toegestaan bij zicht minder dan 200 meter en mistlampen achter bij zicht minder dan 50 meter, maar correct me if I'm wrong.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 21-11-2024 11:09 ]

• Waterblok
Dit zegt de wet, weet niet of je eruit moet lezen dat je geen mistlicht mag voeren bij goed zicht.
Voer je ook dimlicht in de mist weerkaatst dat dermate dat je meer ziet met alleen mistlicht.

Artikel 34:
1 Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

2 Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

• Tranquility
Waterblok schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:16:
Dit zegt de wet, weet niet of je eruit moet lezen dat je geen mistlicht mag voeren bij goed zicht.
Voer je ook dimlicht in de mist weerkaatst dat dermate dat je meer ziet met alleen mistlicht.

Artikel 34:
1 Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

2 Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
Dan is de wet blijkbaar veranderd. Voorheen was het 200 meter volgens mij.
Niet slim, want dit geeft dit soort mensen een vrijbrief om hun mistlampen altijd te gebruiken.

• cdwave
Kammika schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:58:
[...]
In alle nieuwe auto's heb je geen fysieke klokken meer maar een display achter het stuur... ook "onze" (X)C40's...

Een display an sich maakt het ook niet trager (kijk maar naar het display achter je stuur, die reageert realtime). Het is alleen de infotainment in de volvo die wat traag is.. is prima op te lossen met sneller hardware... Kijk naar dat T merk waar het wel snel reageert. Zit gewoon een snellere processor in...
De vertraging zit ook niet in het display, die update doorgaans met 60Hz, maar in de spullen erachter.

In de C40 is het dashboard wel best goed, al vind ik de afleesbaarheid niet geweldig.

De vertraging bij camera's komt (vermoed ik. hoop ik eigenlijk, anders is het wel heel droef gesteld met de software) doordat de camera digitale compressie doet, en daarvoor een of meer frames moet bufferen alvorens hij ze verstuurt. (Dat hoeft niet perse, maar een low-latency compressie is heel veel minder efficient)

Dat de infotainment zo traag is komt gewoon omdat de achterliggende software slecht is. Waarschijnlijk draait het hele UI in een browser. Dat kun je inderdaad "oplossen" door er alweer een zwaardere CPU en GPU tegenaan te gooien.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:53
Waterblok schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:16:

Artikel 34:

Dat zal dan in Nederland zijn, in België is het 100m en is het verplicht, zie https://magazine.vab.be/o...e-gebruik-je-mistlichten/
De wegcode stelt dat je je achtermistverlichting moet gebruiken als de zichtbaarheid minder is dan 100 meter. Dat geldt trouwens niet alleen bij mist, maar ook bij sneeuw of felle regen. Achtermistverlichting kan bestaan uit één of twee lampen, is verplicht rood van kleur en wordt op je dashboard aangeduid met een oranje symbool.

• cdwave
blahenazo schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:02:
[...]
*Nexus Lfa tacho meter enters the chat*

Voor de mensen die het niet weten de wagen 'lfa' van nexus. Had zo een snelle rpm response dat zogezegd een analoge meter niet kon volgen. Daarom een scherm.

Bron:Lexus claimed their engine could rev from idle to its redline in 0.6 seconds and an analog tachometer needle could not accurately track the LFA's changes in engine speeds. This necessitated the use of a digital tachometer which can instantly display engine speed.

Maar ik vermoed dat je liever een 'wijzer' ziet bewegen dan een cijfertje ziet veranderen.
Een cijfer moet enige tijd vast blijven staan, anders zie je alleen maar een wazige vlek...

Een "wijzer" (of balkje, of iets anders grafisch) kun je veel sneller interpreteren, en die kun je ook heel snel updaten. Een fysieke wijzer heeft inderdaad wel problemen met snelle grote wijzigingen, iets waar alleen de toerenteller last van heeft. De snelheidsmeter heeft dit probleem niet...

Een display wijzer is prima, maar dan moet de achterliggende hardware/software hem wel realtime updaten, en niet zo'n halve seconde achterlopen wat ik in sommige auto's wel gezien heb. De Volvo doet dit overigens wel goed.

• Venomer
-Vasa- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:42:
[...]

Dat zal dan in Nederland zijn, in België is het 100m en is het verplicht, zie https://magazine.vab.be/o...e-gebruik-je-mistlichten/

[...]
In Nederland mag je het mistachterlicht niet gebruiken bij regen.

“Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken.”
Bron: https://www.rijksoverheid...autoverlichting-gebruiken

• Largamelion
Venomer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:44:
[...]

In Nederland mag je het mistachterlicht niet gebruiken bij regen.

“Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken.”
Bron: https://www.rijksoverheid...autoverlichting-gebruiken
Zouden ze in België ook moeten verbieden! Ik deel @Tranquility zijn mening en vind het vreselijk irritant. Mijn ogen zijn gevoelig aan licht en mistlampen bij regenweer ervaar ik dan ook als uiterst irritant. Ik doe soms ook een poging om die mensen dat duidelijk te maken door mijn mislichten vooraan een paar keer aan en uit te zetten wanneer ik achter hen rijd, maar die zitten meestal zodanig in hun eigen wereldje dat ze dat niet doorhebben. Zelfs als ze van de snelweg de bebouwde om in rijden en vervolgens in de file staan aan te schuiven, laten ze die lichten aan :( .

• DoubleDot
Largamelion schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:28:
[...]
Ik doe soms ook een poging om die mensen dat duidelijk te maken door mijn mislichten vooraan een paar keer aan en uit te zetten wanneer ik achter hen rijd, maar die zitten meestal zodanig in hun eigen wereldje dat ze dat niet doorhebben..
Als ik dit zie denk ik eerder dat je signaal wil doen naar anderen om de mistlichten aan te zetten :+

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-11 16:15
[...]

Overigens weer lekker verbruik bij deze temperaturen, we gaan weer richting de 220km max 😏.

[Afbeelding]
heb ook een XC40 kom van een Tesla Model 3 performance, en ben bijzonder teleurgesteld in de accu/software van de volvo. Rij bereik is meh (en vooral in de winter) en de software is traag en buggy.
Als ik het rij bereik zo zie heb jij het alleen nog slechter :p

• peutje
  • Laatst online: 18-11 18:01
MrHarry schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:52:
[...]

heb ook een XC40 kom van een Tesla Model 3 performance, en ben bijzonder teleurgesteld in de accu/software van de volvo. Rij bereik is meh (en vooral in de winter) en de software is traag en buggy.
Had je van te voren geen proefrit gemaakt dan om erachter te komen dat de sw tov m3 niet zo bevallen? Qua accu en bereik denk ik overigens niet te vergelijken aangezien de xc40 een cw waarde van een zeecontainer heeft, daarin is de m3 net wat beter, maar mogelijk voelt de xc40 meer als auto dan een m3.

• caspervc
  • Nu online
Waterblok schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:51:
[...]

Lijkt me dat datum kenteken (inschrijving in Nederland of eerste toelating) en de dan geldende eisen bepalen wel of geen ISA?

Edit vond dit ergens:
In de dagelijkse praktijk merkten we er tot nu toe niet veel van, maar dat begint te veranderen. Bij auto’s ‘vanaf 6 juli 2022’ gaat het immers om auto’s die pas ná die datum hun typegoedkeuring hebben gekregen. Na dat moment gaan er nog minstens meerdere maanden voorbij voordat de auto daadwerkelijk in Nederland arriveert. Een concreet voorbeeld: onze duurtest-Honda Civic van augustus 2022 heeft nog geen ISA, de Honda ZR-V waarin ondergetekende deze week rijdt heeft het wel.
(Het artikel is van 17-8-2023)
Nee, elke nieuwe Volvo geleverd vanaf 1 janurari 2024 heeft ISA. Dat heeft Volvo zo bepaald.

• Largamelion
MrHarry schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:52:
[...]

De software ervaar ik zelf niet als traag en buggy, maar werkt gewoon oké en doet grotendeels wat het moet doen. Ik had wel meer verwacht van AAOS maar dat is hier al genoeg besproken.

Over het rijbereik ben ik het eens, dat is (zeker in de winter) om te wenen maar dat wist ik op voorhand. Ik had toen echter amper keuze bij het kiezen van mijn EV in de bedrijfscatalogus en na de prijsverhoging van 1 juli '22 bleef de Volvo XC40 zowat als enige interessante EV over. Ik ging die dag normaal een ID4 bestellen, maar die viel toen plots buiten ons budget. Achteraf vind ik dat ook niet zo erg want ondanks het betere rijbereik was de software van de ID4 past echt triest en laggy. Als ik onze catalogus nu bekijk is het een volledig ander verhaal en als ik op dit moment moest kiezen zou het zeker geen Volvo meer zijn.

Ik merk dat overigens ook op de parking van het werk. Tot vorig jaar verscheen hier nog de ene (X)C40 na de andere, maar nu zie je enkel nieuwe XC30's, Tesla's, Ford Mach-E's, ID7's, etc... maar zo goed als geen nieuwe (X)C40's meer.

• Juancho
Hoewel ik genoeg te klagen heb (gehad) over de software in de Volvo (met name de eerste 2 jaar) vraag ik me wel oprecht af welke auto behalve Tesla dit gaat verbeteren. Zoals eerder gezegd ben ik mij voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe leaseauto want einde contract per oktober 2025, dus ik heb er al aardig wat reviews en video's opzitten van diverse merken en types en bijbehorende topics met gebruikerservaringen.

Hoewel ik vind dat je ten eerste altijd naar jezelf moet kijken, in dit geval dus Volvo, is het bij andere merken ook niet echt best. Of anders sowieso niet beter. Of het nu gaat om de native navigatie, connectie tussen navigatie en laadplanning, het voorverwarmen, response, simpelheid/ingewikkeldheid van menu structuur, amper fysieke knoppen wat ik eerder gevaarlijk vind in het verkeer...

Ik denk eerlijk gezegd dat we met onze XC/C40's best tevreden mogen zijn ondanks de dingen die we allemaal nog graag willen. Ik denk dat AAOS na Tesla simpelweg het beste systeem is dat er op de markt is. En dan heb ik het niet zozeer over de interface zelf want dat kan idd beter op een groter scherm (denk aan splitscreen), maar wel om de functionaliteit.

Ik heb interesse in een Audi, een Zeekr, een Xpeng en dan vergeet ik er vast nog wel een paar, maar die hebben allemaal ook zo hun beperkingen/issues. Waar ik bijv. helemaal niet op zit te wachten is een eigen navigatie van merk X, dat zo slecht is dat je AA/Carplay moet gebruiken voor navigatie en daardoor weer de connectie met de auto verliest (niet dat het altijd moet, maar het werkt nu gewoon zo easy en fijn).

Misschien kwestie van gewenning hoor, maar ik denk dat stel ik zou een Audi of Zeekr kiezen, ik enorm zou moeten wennen of zelfs niet zou kunnen wennen aan het ontbreken van AAOS.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

caspervc schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:26:
[...]

Nee, elke nieuwe Volvo geleverd vanaf 1 janurari 2024 heeft ISA. Dat heeft Volvo zo bepaald.
Nee, dat heeft de Europese Unie zo bepaald.

• caspervc
  • Nu online
Microkid schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:37:
[...]

Nee, dat heeft de Europese Unie zo bepaald.
Ja per juni 2024. Volvo heeft alle auto's na 1 Jan 2024 geleverd met ISA. Dat werd verteld bij aflevering op 9 Jan 2024 van mijn XC40 toen ik baalde dat het er op zat....

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

caspervc schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:21:
[...]

Ja per juni 2024. Volvo heeft alle auto's na 1 Jan 2024 geleverd met ISA. Dat werd verteld bij aflevering op 9 Jan 2024 van mijn XC40 toen ik baalde dat het er op zat....
Ach, ik druk 1x op het linker knopje en ISA is de mond gesnoerd :)

Pagina: 1 ... 281 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"