Kammika schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:07:
[...]
Zie eerdere posts van mij: Ik zie de laatste tijd (kan ik terugzien in de logging van mijn home automation systeem) dat de laadsnelheid af en toe omlaag gaat
…..
Ik begin het vermoeden te krijgen dat er een feature zit dat de laadsnelheid omlaag gaat ….
Ik laad buiten de vakanties om zo goed als altijd aan de eigen laadpaal. De laatste tijd constateer ik dat ik de 10 kW bij lange na niet haal. Vaak blijft de laadsnelheid steken rond de 6-8 kW. Ik ben er nog niet achter waardoor dit veroorzaakt wordt. In de App kan ik zien dat er nog ongebruikte overcapaciteit beschikbaar is, maar om voor mij onduidelijke reden wordt die niet benut/aangewend.
- ik heb de maximale stroom in de App van mijn Easee laadpaal al opgehoogd, zonder resultaat (kan vanuit de woning maximaal 16A per fase laten leveren, maar instellen op max 20A bijvoorbeeld brengt geen verandering)
- ik heb gekeken of ik in de Volvo App iets kan instellen, maar zie daar niks bruikbaars
- in de Volvo staat de limiet op 32A ingesteld
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de Volvo op basis van de maximaal ingestelde lading zo “optimaal mogelijk” laadt (= met een lagere laadsnelheid laden, omdat het kan en omdat een lagere laadsnelheid beter is voor de accu). Volgens de planning is de auto aan het einde van de laadtijd wel voor 90% (standaard instelling bij mij) opgeladen.
Als bovenstaande ook jullie bevinding is, dan heeft dit nieuwe algoritme voor mij als consequentie dat ik niet meer maximaal profiteer van de lagere dynamische tarieven:
- de Volvo kent die tarieven immers niet en het vermeende algoritme kan daar dus geen rekening mee houden
- het tarief bij dynamisch energieprijzen varieert, geen dag is immers hetzelfde
- ik er de voorkeur aan geef om gedurende de echt goedkope momenten graag met maximale snelheid de accu wil opladen.
Ik ben benieuwd of jullie ook deze conclusies hebben getrokken. Ik heb gezocht, maar deze niet gevonden.
UPDATE
Ik heb wat met de eindtijd in de laadpaal App zitten spelen en zie dat als ik de eindtijd naar voren haal, de laadsnelheid oploopt, zodat de auto aan het einde van de laadtijd volledig (= 90% lading) is opgeladen.
Volgens mij heb ik het antwoord op mijn eigen vraag dus al gevonden.
[
Voor 6% gewijzigd door
HenryP op 17-11-2024 10:43
]