Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Microkid schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:40:
Ik gebruik dit. Dan kan je er makkelijk bij. O.a. te koop bij de Hema, Bol.com enz.
[Afbeelding]
Die heb ik ook eens gebruikt, maar daarmee smeer je vuiligheid juist meer over de ruit heen. Net als met microvezeldoekjes. Het beste is nog altijd van dat witte (poets) papier. Dat gebruiken die autoruitschadebedrijven ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 12-11-2024 11:59 ]

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:37
Kopke schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:24:
Hi allen,
Omdat mijn werkgever failliet is gegaan raak ik met pijn in mijn hart mijn huidige leaseauto kwijt, een EV6. Nu overwegen we een Volvo XC 40 of een Volvo C40 te kopen. Ons oog is gevallen op twee opties: C40 en een XC40, beide uit 2023 en helaas nog FWD. Rond de 20.000 km gelopen. Nu las ik hier wat over trillingen in het stuur en ook over slippende voorbanden met deze versies uit 2023 en maak ik me wat zorgen. We willen er ca 1x per week een paardentrailer van ca 1300kg mee trekken. Heeft iemand ervaringen met zowel versies uit 2023 en het trekken van een redelijk zware aanhanger?
Als je echt maar 1x per week mee op pad gaat, is dat wel heel veel geld... Ik neem aan dat je de rest van de week de auto voor (veel) personenvervoer gebruikt?

Ik ben met onze paardentrailer het dorp niet uit geweest. Hij trekt 't ding prima (1 paard + trailer is ongeveer 1500kg). Ik vrees nogal voor de radius, aangezien het gebruikt meer dan verdubbelt met zo'n blok erachter kun je niet verder dan zo'n 75km van huis (want je kunt meestal niet laden op je bestemming, doorgaans een weiland...). Met een gewone aanhanger heb ik wat meer rond gereden, dat rijdt prima.

Onze prive ssangyong rexton uit 2006 rijdt toch veel prettiger met de trailer, en die komt ook makkelijk weg uit een soppig weilandje. Iets dat ik met de veel zwaardere C40 niet zomaar aan zou durven.

Heel eerlijk gezegd, zonder leasebak zou ik een Ford KUGA kopen. In het weekend mag je 2400 kg trekken en kun je op benzine het hele land door, en door de week kun je zo'n 50km elektrisch rijden.

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Vanmorgen het profiel van de banden opgemeten. Nu 62k en hij zal binnenkort voor een beurt naar de dealer moeten verwacht ik. Achter 5mm en voor 4,5mm, echt onvoorstelbaar! Ik heb nog nooit zolang met banden kunnen rijden.

• Kopke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-12-2024
cdwave schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:03:
[...]

Als je echt maar 1x per week mee op pad gaat, is dat wel heel veel geld... Ik neem aan dat je de rest van de week de auto voor (veel) personenvervoer gebruikt?

Ik ben met onze paardentrailer het dorp niet uit geweest. Hij trekt 't ding prima (1 paard + trailer is ongeveer 1500kg). Ik vrees nogal voor de radius, aangezien het gebruikt meer dan verdubbelt met zo'n blok erachter kun je niet verder dan zo'n 75km van huis (want je kunt meestal niet laden op je bestemming, doorgaans een weiland...). Met een gewone aanhanger heb ik wat meer rond gereden, dat rijdt prima.

Onze prive ssangyong rexton uit 2006 rijdt toch veel prettiger met de trailer, en die komt ook makkelijk weg uit een soppig weilandje. Iets dat ik met de veel zwaardere C40 niet zomaar aan zou durven.

Heel eerlijk gezegd, zonder leasebak zou ik een Ford KUGA kopen. In het weekend mag je 2400 kg trekken en kun je op benzine het hele land door, en door de week kun je zo'n 50km elektrisch rijden.
Dank voor je reactie! Ik heb veel ervaring met het rijden met een trailer en elektrische auto (Kia ev6) en vond dit echt subliem. Actieradius bleef prima, voldoende voor wat ik nodig heb dus daar maak ik mij geen zorgen over. Ik parkeer gelukkig ook nooit in drassige weilanden 😅 dus dat moet goed komen. Het ging mij er met name om, dat Kia dus achterwielaandrijving had en hoe de Volvo dus omgaat met een aanhanger icm FWD. Trailer weegt ca 1300 kg op z’n max, volledig aluminium trailer.

Auto wordt idd ook gebruikt voor woon-werkverkeer.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
Kopke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:38:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb veel ervaring met het rijden met een trailer en elektrische auto (Kia ev6) en vond dit echt subliem. Actieradius bleef prima, voldoende voor wat ik nodig heb dus daar maak ik mij geen zorgen over. Ik parkeer gelukkig ook nooit in drassige weilanden 😅 dus dat moet goed komen. Het ging mij er met name om, dat Kia dus achterwielaandrijving had en hoe de Volvo dus omgaat met een aanhanger icm FWD. Trailer weegt ca 1300 kg op z’n max, volledig aluminium trailer.

Auto wordt idd ook gebruikt voor woon-werkverkeer.
Ik rij regelmatig met een boot achter de auto. De trailer+boot weegt 1200kg zonder gevulde brandstoftanks of spullen erin. Ik moet zeggen dat dit erg prettig rijdt. Ook op boothellingen nog geen last van spinnende wielen gehad ondanks dat het een voorwielaangedreven auto is. Wel beetje rustig optrekken natuurlijk.
Verbruik knalt inderdaad wel omhoog naar 35-40kWh/100km

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:22
Henk Pi schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:18:
Vanmorgen het profiel van de banden opgemeten. Nu 62k en hij zal binnenkort voor een beurt naar de dealer moeten verwacht ik. Achter 5mm en voor 4,5mm, echt onvoorstelbaar! Ik heb nog nooit zolang met banden kunnen rijden.
Zo zeg... welke banden heb je eronder?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:53
Tranquility schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:56:
[...]

Nee, ik bedoel echt die kleine parkeerkaartjes uit de automaat.
Een blauwe parkeerschijf is toch veel te groot om er achter te klemmen? Die leg ik gewoon op het dashboard.
Nee hoor, het is letterlijk het enigste waarvoor ik die clip gebruik. Ik zou net denken dat dat ook het voornaamste doel daarvoor is.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:28
WesleyZ schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:05:
[...]
Zelf ook de FWD uit eind mei 2023 (met inmiddels al 50k km) en trek er een caravan van 1500km mee, dat gaat echt zeer soepel en vermogen genoeg.

Als het nat is en je geeft vol gas heb je wel slippende wielen… maar bij normaal gebruik echt nergens last van.
Ik heb ook een MY23 fwd, en persoonlijk zou ik niet anders willen. Ja 4wd is nog fijner, maar voor mij te duur. Met gladheid vind ik fwd veiliger en geparkeerd in dikke sneeuw uit een parkeerhaven proberen te rijden helemaal. Dan kan je nog redelijk wegkomen al sturend, met achterwielaandrijving ben je aan de goden overgeleverd. Dat is iig mijn ervaring.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:29
Largamelion schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
[...]
Dat clipje idd. Gebruik ik nog voor de parkeerschijf, briefje in containerpark, etc... heeft z'n nut dus soms.

Vooruit schoonmaken langs binnen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, lastig karwei en je doet er dikwijls meer slecht mee dan goed.

Of het makkelijk te verwijderen is heb ik nog niet bekeken, zal ik eens doen.
Laatst moest ik wel was nog niet gedaan na aflevering en ik vond het daar al niet bijster goed. Wat ik gedaan heb is eigenlijk alleen maar met een zachte microvezel doek de ruit geveegd zonder enig schoonmaak middel ofzo en dat maakte al enorm veel verschil. Moest wel een paar keer met kracht wrijven want het was erg vettig maar dat verdween dus gewoon. Zelfde met panorama dak gedaan.

Ja je moet wel dus kracht zetten anders zie je inderdaad dat je de vettigheid verplaatst, maar door het met kracht te doen heb ik het schoner gekregen en geen waas overgehouden.

[ Voor 9% gewijzigd door marcel_76 op 12-11-2024 18:06 ]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 17:20
Ik had zojuist wat nieuws: tijdens 't rijden kreeg ik een pingeltje met een gesproken waarschuwing dat er verderop een flitspaal stond. Google Maps stond op "alleen meldingen".
Ik rij daar meestal 2x per dag langs, nog nooit eerder gehad. Iemand anders?

[ Voor 13% gewijzigd door DrBOB101 op 12-11-2024 21:27 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het valt mij de laatste weken op dat GM 2 verschillende stemmen door elkaar gebruikt. De ene keer hoor je de ene dame, bij de volgende afslag een andere dame. Dit was eerst niet zo. Komt dit iemand bekend voor? Is Google weer zaken aan het aanpassen ofzo?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:57:
[...]

Nee hoor, het is letterlijk het enigste waarvoor ik die clip gebruik. Ik zou net denken dat dat ook het voornaamste doel daarvoor is.
Ik duw er de ANWB laadschijf vaak achter, als ik bij een openbare paal sta waarvan ik weet dat die druk is.
Wordt gewaardeerd heb ik gemerkt, één keer had ik aangegeven dat de auto om 16 uur voldoende geladen zou zijn via die schijf, kom ik er om 16:03 aan staat er al iemand te wachten met een vriendelijk gezicht "Ik zag dat je rond deze tijd klaar was met laden, dus ik denk ik wacht even. Wat een fijn systeem!!!"

verder gebruik ik die clip niet echt.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:34:
Het valt mij de laatste weken op dat GM 2 verschillende stemmen door elkaar gebruikt. De ene keer hoor je de ene dame, bij de volgende afslag een andere dame. Dit was eerst niet zo. Komt dit iemand bekend voor? Is Google weer zaken aan het aanpassen ofzo?
je gaat toch niet vreemd he ? _O-

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:03
Ik weet niet hoe het met die nieuwe modellen zit, maar de eerste modellen hebben geen specifieke clip voor die parkeerkaartjes. Ik had dat wel in mijn vorige V40, echt zo'n transparant plastic ding, specifiek daarvoor bedoelt. Maar die dingen in de XC40/C40 zijn ventilatieroosters. Dus ik zou oppassen met daar te veel aan te pielen en te doen om er iets tussen te krijgen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag een nieuw gebrek:
Ik kom van de sportschool en wil de wagen openen. Niets.
Pak de sleutel druk op de knopjes: niets, auto bleef donker en reageerde niet
Sta je dan.

Toen de GSM gepakt, de app gebruikt en auto ontgrendeld, dat werkte.
Ingestapt wil ik hem in Drive zetten: geen transpondersleutel gedetetceerd.
Die op de sleutelplek in de middencondole gelegd, en ja hoor, auto startte weer.
Thuis getest, sleutel doet weer alles zonder mankeren en de auto reageert weer overal op.
Wel was de ritregistratie ook meteen weer van slag, rit naar huis is niet vastgelegd. ook die in het dashboard geopend en ja hoor, ook weer werkend.

Maar ff een poosje de reserve key ook bij me steken, was niet zo'n fijne ervaring dit ook al was het op te lossen met wat nadenken.

[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 12-11-2024 22:53 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:49:
Ik weet niet hoe het met die nieuwe modellen zit, maar de eerste modellen hebben geen specifieke clip voor die parkeerkaartjes. Ik had dat wel in mijn vorige V40, echt zo'n transparant plastic ding, specifiek daarvoor bedoelt. Maar die dingen in de XC40/C40 zijn ventilatieroosters. Dus ik zou oppassen met daar te veel aan te pielen en te doen om er iets tussen te krijgen.
in mijn MY23 zit links netjes een doorzichtige plastick lip onderaan het raam, dat is echt geen ventilatierooster ;-)

• Juancho
Dan hebben de nieuwe modellen dat clipje wederom gekregen. Want dat zat er namelijk bij de lancering van de XC40 niet op. Maar idd, die is specifiek voor parkeertickets etc.

Wat je trouwens niet nodig bent want AAOS heeft ook een handige Easypark app die vanzelf stopt als je weer gaat rijden _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 12-11-2024 23:00 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:59:
Dan hebben de nieuwe modellen dat clipje wederom gekregen. Want dat zat er namelijk bij de lancering van de XC40 niet op. Maar idd, die is specifiek voor parkeertickets etc.

Wat je trouwens niet nodig bent want AAOS heeft ook een handige Easypark app die vanzelf stopt als je weer gaat rijden _/-\o_
De clip, en de laadschijf die ik er wel eens tussenklem.
de achterkant ervan is een gewone blauwe parkeerschijf trouwens, prima ding om bij te hebben ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD4CcvDhuzhLYD22qAZqO8UialQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAXY2QvLCCme8xXKyx0sVCZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hx2LCfK3-TwTaav3x2Vn3KnvRUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6CjtIicnSZQhnu4uK2W5SYs.jpg?f=fotoalbum_large

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:53
Sinds een paar weken lijkt de stem inderdaad veranderd. Door mekaar heb ik het nog niet gehad, maar zo vaak verwacht ik nu ook geen spraak. Hoogstens even als ik vraag wat voor weer het zou worden of de openingstijd van een winkel of zo.
De stem lijkt nu wat zachter in uitspraak geworden.

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-11 12:33
Juancho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:59:
Ja jammer dat die niet altijd betrouwbaar werkt, heb al een aantal keer gehad dat ik ben weggereden en hij gewoon bleef doorgaan. Thuis toen maar uitgezet, gelukkig maar 5 a 10 extra min. Maar onbetrouwbaar.

• cdwave
DrBOB101 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:26:
Ik had zojuist wat nieuws: tijdens 't rijden kreeg ik een pingeltje met een gesproken waarschuwing dat er verderop een flitspaal stond. Google Maps stond op "alleen meldingen".
Ik rij daar meestal 2x per dag langs, nog nooit eerder gehad. Iemand anders?
Ja, doet die van mij ook wel eens, super irritant. Ook wel eens "auto met pech" of "obstakels" gehad.

Ik rij elke dag langs flitspalen. Soms komt die "waarschuwing", meestal niet, en het is ook niet altijd bij dezelfde paal.

Vaak komt een melding na het evenement in plaats van ervoor.

En het idiootste van alles: Dan komt er ook nog een soort feedback venster op het middenscherm waar je kunt zeggen of die pechauto of flitssmurf er nog staat. O, ja, want dat hebben we nodig, enquêtes invullen met 130km/h, nog meer afleiding onderweg.

(En als hij 500m na de flitspaal waarschuwt voor een flitspaal, moet ik dan "ja" of "nee" antwoorden?)

• cdwave
Kopke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:38:
[...]
Dank voor je reactie! Ik heb veel ervaring met het rijden met een trailer en elektrische auto (Kia ev6) en vond dit echt subliem.
Mag ik dan vragen waarom je dan nu naar een Volvo aan het kijken bent? Ik heb nu een Volvo en vind het aanbod van Kia (op papier althans) stukken aantrekkelijker...

• Juancho
De bedoeling is juist dat je als rijders/gebruikers groep elkaar helpt zodat er steeds meer en meer meldingen kloppen. Zo werk FM toch ook gewoon? Of dacht je dat al die info zomaar uit de lucht komt vallen.

Maps heeft dit pas sinds kort geïntroduceerd dus ik denk dat het gewoon een kwestie is van gebruikersgroep uit breiden en Maps zelf moet nog wat finetunen wbt moment van doorgeven melding. Want idd, dat is soms laat of zelfs te laat.

Maar Google heeft Waze gekocht toch? Je zou denken, daar moet je nu al de vruchten van kunnen plukken zodat FM overbodig is. Maar zover is het nog niet.

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 11:12
ron65 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:51:
Sta je dan.

Die op de sleutelplek in de middencondole gelegd, en ja hoor, auto startte weer.
Thuis getest, sleutel doet weer alles zonder mankeren en de auto reageert weer overal op.
Wel was de ritregistratie ook meteen weer van slag, rit naar huis is niet vastgelegd. ook die in het dashboard geopend en ja hoor, ook weer werkend.

Maar ff een poosje de reserve key ook bij me steken, was niet zo'n fijne ervaring dit ook al was het op te lossen met wat nadenken.
Heb ik ook gehad en is (althans was bij mij) 100% zeker de bijna lege batterij van de sleutel(s). Batterijen vervangen (wat om één of andere reden nooit in 1 keer goed is gegaan) en probleem is alweer langer weg. Wat ik vervelender vind, is dat mijn oranje sleutel (ik heb gelukkig drie sleutels: 2 normalen en 1 oranje) nu om één of andere reden het niet meer doet. NFC gelukkig wel, dus in de auto (koppelen van VolvoIDs etc.) lukt wel gewoon. Kan deze in ieder geval niet meer gebruiken als reserve sleutel (behalve dan 'analoog')....

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• Venomer
  • Laatst online: 13:02
Dat heb ik ook. Best irritant vind ik.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Ik heb net versie 5.48.0 van de app voor iOS geïnstalleerd. Wordt er niet mooier op. (En dan heb ik het niet over mijn geklieder.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8-6RwFV_3oDu0mjCn1U-28vyfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3FeZmv1tFceM6DYjqaecyLY.jpg?f=fotoalbum_large

• Tranquility
  • Nu online
Venomer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:41:
Ik heb net versie 5.48.0 van de app voor iOS geïnstalleerd. Wordt er niet mooier op. (En dan heb ik het niet over mijn geklieder.)

[Afbeelding]
Blijkbaar wordt het laadniveau nu ook grafisch weergegeven met een laadbar.
Lijkt me verder geen probleem toch?

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:51:
Sta je dan.

Dit klinkt idd als een lege fob key batterij, heb precies hetzelfde gehad met de Ampera-e. Nieuwe batterij er in en gaan. Normaal worden die dacht ik bij een beurt door de dealer varvangen, maar als je weinig KM's maakt dan kan die wel eens eerder leegraken voordat je voor een beurt moet.

• Henk Pi
rolfio schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:43:
[...]

Zo zeg... welke banden heb je eronder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw6TAlW5gdI9BESeuGtMG_fUDts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLNpTGhxkLj0W0BGWvkNYC7t.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ1AKYyHZRjaL4ycPDtBlshxKJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmXR5l2lTQmhnAGxIKpdXbTr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lCfzhUs_8_GzcMGnvceAQUADCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HawmQlND8W3nBVCQ36NY7uvC.jpg?f=fotoalbum_large

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:22
Ah, dezelfde als ik eronder heb. Wat vind je van deze band verder?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:10
Juancho schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:30:
De bedoeling is juist dat je als rijders/gebruikers groep elkaar helpt zodat er steeds meer en meer meldingen kloppen. Zo werk FM toch ook gewoon? Of dacht je dat al die info zomaar uit de lucht komt vallen.

Maps heeft dit pas sinds kort geïntroduceerd dus ik denk dat het gewoon een kwestie is van gebruikersgroep uit breiden en Maps zelf moet nog wat finetunen wbt moment van doorgeven melding. Want idd, dat is soms laat of zelfs te laat.

Maar Google heeft Waze gekocht toch? Je zou denken, daar moet je nu al de vruchten van kunnen plukken zodat FM overbodig is. Maar zover is het nog niet.
ja, maar wel bijzonder dat je het niet uit kunt zetten. Ik vind het zelf wel een aangename verbetering, maar ik ken ook mensen die het irritant popups vinden en er niet op zitten te wachten. Dan zou je zo'n optie wel aan/uit willen kunnen zetten...

• Kammika
Venomer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:41:

[Afbeelding]
bij mij ook net geinstalleerd... ziet er niet uit idd... heel bijzonder dat dat erdoorheen gekomen is...

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:28
Tranquility schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:50:
[...]
Dit klinkt idd als een lege fob key batterij, heb precies hetzelfde gehad met de Ampera-e. Nieuwe batterij er in en gaan. Normaal worden die dacht ik bij een beurt door de dealer varvangen, maar als je weinig KM's maakt dan kan die wel eens eerder leegraken voordat je voor een beurt moet.
De batterij van de sleutel kan je heel eenvoudig zelf vervangen, daar hoef je echt niet voor langs de dealer.
Zie: YouTube: Volvo XC60 XC90 S90 V90 XC40 fob battery change - EASY DIY

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Venomer
Tranquility schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:45:
[...]

Blijkbaar wordt het laadniveau nu ook grafisch weergegeven met een laadbar.
Lijkt me verder geen probleem toch?
Smaken verschillen. Ik vind het lelijk.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-11 22:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

Sleutels kunnen kieskeurig zijn voor knoopcel batterijen. Nieuwe Duracell uit zo'n 4pack werkte niet, een enkele cell verpakking van Varta weer wel.
Keertje nagevraagd bij een beurt en Varta werd aangeraden.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• Henk Pi
rolfio schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:29:
[...]

Ah, dezelfde als ik eronder heb. Wat vind je van deze band verder?
Prima band. Eigenlijk niets over te klagen. Voldoende grip en comfort kan beter, maar dan had ik 19" banden/velgen moeten hebben.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RFolst schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:31:
[...]

Heb ik ook gehad en is (althans was bij mij) 100% zeker de bijna lege batterij van de sleutel(s). Batterijen vervangen (wat om één of andere reden nooit in 1 keer goed is gegaan) en probleem is alweer langer weg. Wat ik vervelender vind, is dat mijn oranje sleutel (ik heb gelukkig drie sleutels: 2 normalen en 1 oranje) nu om één of andere reden het niet meer doet. NFC gelukkig wel, dus in de auto (koppelen van VolvoIDs etc.) lukt wel gewoon. Kan deze in ieder geval niet meer gebruiken als reserve sleutel (behalve dan 'analoog')....
Ik heb vandaag de dealer gesproken, want ik vond het zorgelijk. De dealer geeft aan dat het inderdaad aan de batterij in de sleutel kan zitten.
Ik heb namelijk een klasse-3 alarm wat inhoud dat in de sleutels een klein stukje elektronica wordt toegevoegd om deze in slaap te sussen als hij niet beweegt en een extra code uit te zenden bij openen en sluiten. Die miniscule print gaat echter ten koste van de ruimte voor de batterij waardoor daar een iets platter exemplaar in wordt geplaatst, maar die heeft minder opgeslagen energie aan boord en is dus iets eerder leeg.

Een andere optie is dat de transponderunit in de auto defect is, in dat geval moet die worden vervangen en dat kost ca 1900 euro. Nee, dat betaal ik niet zelf, bovendien zit de auto nog 100% in garantie volgens de LM. Maar daarvoor moet dan materiaal besteld worden en daar zit levertijd op.

Ik heb 2 sleutels, 1 zwarte en 1 oranje, beiden doen ze alles goed, maar volgens de dealer moet ik die wel beide meenemen want als ze de batterijen erin vervangen moeten BEIDE sleutels opnieuw worden ingeleerd. Dat is niet het geval als je niet die modificatie voor het alarmsysteem hebt, maar voor mij dus weer wel.
Als je niet alle sleutels dan meeneemt kunnen ze er maar 1 inleren en dan doet de ander niets meer.

Je kunt dus eens een bezoekje aan je dealer eraan wagen om te zien of jouw oranje sleutel wel staat ingeleerd nog (en dat is wat anders dan via de NFC chip koppelen ervan), ze kunnen dat dan voor je oplossen mits je alledrie je sleutels meeneemt. Het is de moeite van jet proberen waard lijkt mij.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:50:
[...]

Sowieso mag ik die niet zelf vervangen, mijn auto heeft een gecertificeerd alarm klasse-3 extra en dat zit ook in een hardware aanpassing in de sleutels, die daardoor na vervangen batterij opnieuw moeten worden ingeleerd (dat is iets anders als het koppelen ervan). vervangen kun je dan dus beter niet zelf doen, kans bestaat dat de sleutel uit het systeem valt, dan kun je hem ook niet meer koppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 13-11-2024 17:25 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:35:
[...]

De batterij van de sleutel kan je heel eenvoudig zelf vervangen, daar hoef je echt niet voor langs de dealer.
niet als de sleutels zijn aangepast voor alarm klass-3 gecertificeerd. Er zit een CR2025 batterij in ipv de 2032 omdat daar ook een printje is toegevoegd.

Ja, het kán wellicht wel zelf, maar ze raden het streng af.
En als je het filmpje ziet, moet je met een mesje plaksel verwijderen en nieuwe plaksels aanbrengen etc.
Ik laat het wel doen.
"De batterij kan uitsluitend worden vervangen door een SCM / CCV installateur in verband met de geldigheid van de certificering."
https://www.keylessprotector.nl/service/volvo/

[ Voor 35% gewijzigd door ron65 op 13-11-2024 17:33 ]

• Juancho
Ik weet niet wat jullie allemaal met die sleutel doen maar ik rij de P8 al 4 jaar en heb de batterijen nog geen enkele keer hoeven te vervangen. Ook niet voor mijn partner.

Verder leuk die grafische laadbar maar ik zou graag zien dat ze eens wat tijd stoppen in het kunnen aanpassen van het laad % in de app en evt. ook de laadsnelheid kunnen zien in de app. Onbegrijpelijk dat vooral dat eerste er nog steeds niet in zit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:53:
Ik weet niet wat jullie allemaal met die sleutel doen maar ik rij de P8 al 4 jaar en heb de batterijen nog geen enkele keer hoeven te vervangen. Ook niet voor mijn partner.

Verder leuk die grafische laadbar maar ik zou graag zien dat ze eens wat tijd stoppen in het kunnen aanpassen van het laad % in de app en evt. ook de laadsnelheid kunnen zien in de app. Onbegrijpelijk dat vooral dat eerste er nog steeds niet in zit.
niets bijzonders met die key.
Het is 1 van twee: de batterij (zoals al gezegd een kleinere batterij ivm de toegepaste beveiligingsprint waardoor de batterij MINDER energie bevat dan de originele) is wellicht bijna leeg, OF de ontvanger unit in de wagen heeft problemen.

Dat gaan ze eind van de maand voor me uitzoeken, ik ben tussendoor gepland anders had ik pas in Januari terecht gekund. Intussen ga ik een poosje de oranje key gebruiken, als dat probleem dan weg is, is het zeker de batterij van de zwarte key die ik dagelijks gebruik. Nogmaals, er zit een kleinere battrij in (cr2025) dan origineel vanwege de klasse-3 alarm aanpassing erin en die is gewoon sneller leeg omdat die minder energie bevat dan de 2032.
Ze gaan dan ook de software upgraden, omdat ik ook de klachten mbt traag opstarten en soms vastlopen van Maps heb benoemd, was een bekend probleem met 3.1.9, waar overigens niet iedere XC40 last van heeft.

• Tranquility
  • Nu online
Vulcan750 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:35:
Dat weet ik uiteraard, ik heb dat toen bij de Ampera-e ook zelf gedaan. Bij de Volvo is het net zo makkelijk. Gelukkig maken ze allemaal van de algemeen verkrijgbare CR2032 batterij gebruik. Maar normaal gesproken worden ze preventief door de dealer vervangen bij een beurt.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Auto van juni 2021, doe niks met de sleutel, zit altijd in mijn zak.
Soms als ik voordeur uitloop en auto staat achteruit op oprit gaat de achterklep "vanzelf" open.
Blaadjes? Beestjes?

Paar weken geleden deed de sleutel het af en toe niet, dat werd steeds vaker.
Toen de batterij vervangen (zelf), probleem opgelost. (Varta toevallig)

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:24:
[...]

Dat weet ik uiteraard, ik heb dat toen bij de Ampera-e ook zelf gedaan. Bij de Volvo is het net zo makkelijk. Gelukkig maken ze allemaal van de algemeen verkrijgbare CR2032 batterij gebruik. Maar normaal gesproken worden ze preventief door de dealer vervangen bij een beurt.
Ik moet je toch aangeven dat die CR2032 er NIET in zit bij mij omdat ik een gecertificeerd alarm op de auto heb. In dat geval is de sleutel voorzien van wat extra electronica die in het batterijcompartiment zit en dus plek inneemt. De 2032 wordt dan vervangen door de 2025 anders past het niet. die 2025 heeft minder capaciteit en is dus eerder leeg.

Tevens geven ze aan dat vanwege dat alarm alleen een erkend dealer de batterij mag vervangen, anders vervalt de certificering van het alarm. Het is namelijk niet een batterijtje uitpakken en nieuw terugzetten, je moet ook nieuwe geleidende tape op de batterij plakken en dat moet exact en nauwkeurig gebeuren. Tegelijk moet je ook die elektronica uitbreiding weer installeren, die zit ook op de batterij geplakt en ook dat luistert nauwkeurig.

In de manual staat heel helder

"De batterij kan uitsluitend worden vervangen door een SCM / CCV installateur in verband met de geldigheid van de certificering."

Kijk ook eens op de volgende URL naar de filmpjes, dan zie je wat ik bedoel met dat plakken van tape etc.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 14-11-2024 09:06 ]

• Juancho
Als ik het goed heb heb ik da gecertificeerde alarm ook, maar zoals gezegd, nooit de batterij hoeven te vervangen in 4 jaar. Of ze moeten het stiekem gedaan hebben hebben tijdens een beurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 14-11-2024 09:07 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:07:
Als ik het goed heb heb ik da gecertificeerde alarm ook, maar zoals gezegd, nooit de batterij hoeven te vervangen in 4 jaar. Of ze moeten het stiekem gedaan hebben hebben tijdens een beurt.
De autos hebben standaard een alarm (volgens mij op de plus en de ultimate uitvoeringen, de core ben ik niet zeker van), maar als éxtra optie kon je een klasse 3 of 4 gecertificeerd alarm krijgen. DIe optie heeft mijn werkgever zelf aangezet en de kosten buiten het leasebudget gehouden, omdat we nog wel eens in steden in buurtjes staan of op afgelegen terreinen met materiaal in de auto.

Als je die optie genomen hebt, die was destijds rond 3000 euro extra, heb je die niet dan heb je het standaard alarm en dan zit in je sleutel netjes de 2032 batterij.

• Juancho
Vroeger had je al die pakketten niet maar een ouderwetse prijslijst. Ik had de meest volgepakte P8 die als demo/proefrit/reclame model gebruikt werd. Geen idee dus of dat extra alarm certificaat erop zit. Dacht van wel.

[ Voor 71% gewijzigd door Juancho op 14-11-2024 09:39 ]

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:48
Ik kreeg gisteren te horen van één van de dames van Google Maps dat ik een flitspaal naderde.
Nog nooit deze melding gekregen, voorbode voor de meldingen die nog altijd niet aanwezig zijn in GM?
In het heengaan in de tegenovergestelde richting dezelfde flitspaal gepasseert en toen zei ze niks, misschien reed ik te traag. Bij terugkeren zat ik wel aan 123 km/u te rijden.

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:32
cdwave schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:57:
[...]

Mag ik dan vragen waarom je dan nu naar een Volvo aan het kijken bent? Ik heb nu een Volvo en vind het aanbod van Kia (op papier althans) stukken aantrekkelijker...
Misschien kan ik die vraag voor je beantwoorden. Ik heb gedurende 25 maanden een EV6 GT-line AWD gereden, privé aangeschaft. Een goed rijdende auto, als hij rijdt. Daar zat voor mij het probleem, tal van kinderziekten die er voor zorgen dat je langs de kant van de weg blijft staan. Slechte communicatie met Kia Nederland en met de dealer (geen tijd, u bent de eerste, we weten het niet). En de problemen komen nog steeds voor.
De auto zelf heeft leuke opties (de meeste gebruik je zelden of nooit), maar aparte logica in de bediening. 1001 verschillende manieren om te regenereren, maar de praktijk is dat je 1 manier kiest. De kwaliteit van de toegepaste materialen is duidelijk minder dan bij Volvo. Monteren van de afneembare trekhaak is een ramp.
De Kia is efficiënter, laadt iets sneller (230kW vs 205kW) en kan energie terugleveren.
De EX40 is niet perfect, maar de problemen zijn veel minder ernstig van aard en ze worden opgelost.
Voor mij nooit meer een Kia.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; MT V3 5,12kWh V153 BMS106

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:02:
Ik moet je toch aangeven dat die CR2032 er NIET in zit bij mij omdat ik een gecertificeerd alarm op de auto heb. In dat geval is de sleutel voorzien van wat extra electronica die in het batterijcompartiment zit en dus plek inneemt. De 2032 wordt dan vervangen door de 2025 anders past het niet. die 2025 heeft minder capaciteit en is dus eerder leeg.

Tevens geven ze aan dat vanwege dat alarm alleen een erkend dealer de batterij mag vervangen, anders vervalt de certificering van het alarm. Het is namelijk niet een batterijtje uitpakken en nieuw terugzetten, je moet ook nieuwe geleidende tape op de batterij plakken en dat moet exact en nauwkeurig gebeuren. Tegelijk moet je ook die elektronica uitbreiding weer installeren, die zit ook op de batterij geplakt en ook dat luistert nauwkeurig.

In de manual staat heel helder

Kijk ook eens op de volgende URL naar de filmpjes, dan zie je wat ik bedoel met dat plakken van tape etc.

Ik had jouw verhaal over dat alarm al gelezen.
Mensen met een gecertificeerd alarm zijn wat dat betreft helaas dus de sjaak.. Met een kleinere batterij ook nog.

• Kammika
ERN5T schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:01:
[...]

Misschien kan ik die vraag voor je beantwoorden. Ik heb gedurende 25 maanden een EV6 GT-line AWD gereden, privé aangeschaft. Een goed rijdende auto, als hij rijdt. Daar zat voor mij het probleem, tal van kinderziekten die er voor zorgen dat je langs de kant van de weg blijft staan. Slechte communicatie met Kia Nederland en met de dealer (geen tijd, u bent de eerste, we weten het niet). En de problemen komen nog steeds voor.
De auto zelf heeft leuke opties (de meeste gebruik je zelden of nooit), maar aparte logica in de bediening. 1001 verschillende manieren om te regenereren, maar de praktijk is dat je 1 manier kiest. De kwaliteit van de toegepaste materialen is duidelijk minder dan bij Volvo. Monteren van de afneembare trekhaak is een ramp.
De Kia is efficiënter, laadt iets sneller (230kW vs 205kW) en kan energie terugleveren.
De EX40 is niet perfect, maar de problemen zijn veel minder ernstig van aard en ze worden opgelost.
Voor mij nooit meer een Kia.
tsja... Bij mijn werkgever is een groen leasebeleid, dus ervaringen van alle merken komen voorbij in de gesprekken bij de koffieautomaat. Mijn conclusie: Alle nieuwere auto's (zelfs de hybrids) zitten zo vol software dat dit soort dingen helaas voorkomen.

Toevallig gisteren weer iemand gesproken die zijn Tesla niet in kwam, omdat die op een weiland geparkeerd stond waar geen mobiel bereik was en die met de digital key er dus niet in kwam (en dus zijn vrouw heeft moeten laten komen om de keycard te bezorgen voor die weer kon rijden)....

Dus ja, ik zie de quirks van de volvo ook, maar gras lijkt altijd groener bij de buren (tot je er zelf 1 rijdt :) )

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Same here, 4 jaar en bij geen van de sleutels lege batterijen tot nu toe.

P8

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:38:
Vroeger had je al die pakketten niet maar een ouderwetse prijslijst. Ik had de meest volgepakte P8 die als demo/proefrit/reclame model gebruikt werd. Geen idee dus of dat extra alarm certificaat erop zit. Dacht van wel.
Kun je zien aan de driehoekvormige stickers (wit met oranje opdruk) op de ruiten van beide voorportieren en op de achterruit. ALs die er zitten is het een gecertificeerd systeem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_GEW3zAjWqXXtDqeidBJpiYMG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ktmeZk53lEWyluVtRWtqqPZ.jpg?f=fotoalbum_large

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:10:
[...]

Ik had jouw verhaal over dat alarm al gelezen.
Mensen met een gecertificeerd alarm zijn wat dat betreft helaas dus de sjaak.. Met een kleinere batterij ook nog.
Precies dat, ik had dit alarm zelf nooit gekozen, maar de werkgever heeft het net als zomer/winterbanden verplicht gesteld en houdt ze wel buiten het leasebudget om die reden.

• Kopke
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-12-2024
cdwave schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:57:
[...]

Kia is idd veel meer auto voor je geld. Maar ik heb er echt veel mee gehad.. Deze auto was een lease auto. De hele airco etc. is al vervangen wat ruim EUR 30.000 alleen aan materiaal gekost heeft. Wel een garantiegevalletje maar toch. De dealer zijn letterlijke woorden waren: deze auto is als particulier niet te betalen, elke reparatie is serieus geld. Een koplamp vervangen kost bijvoorbeeld al 2000 euro. Ik koop de auto particulier en dat is niet te doen voor ons. Volvo is veel degelijker en ook tweedehands beter te krijgen. Maar om te rijden was de EV6 een droom en ik heb er echt van genoten.

Voor nu hebben we een Volvo C40 gekocht. Heel blij mee, volgende week zaterdag ophalen 😊

[ Voor 9% gewijzigd door Kopke op 14-11-2024 10:58 ]

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Voor het probleem met de vettige laag aan de binnenkant van de voorruit die moeilijk te verwijderen is, kwam ik op het idee om een afspraak te maken bij een echte specialist: een auto detailing bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan: DetailID in Zutphen is er vanmorgen in 5 minuten in geslaagd met de speciale poetsmiddelen die zij gebruiken om de ruit helemaal vetvrij en schoon te krijgen. Het is een 2-stappen aanpak:
1. Met ontvettende spray met schone microvezel poetsdoek de vetlaag losmaken en verwijderen
2. Met een ruitspray met nieuwe schone microvezel poetsdoek de ruit poetsen zoals je normaal bijv met Glassex doet

Mocht je een goede detailer zoeken voor welk poets- en detailing werk ook: DetailID in Zutphen maakte op mij een top indruk en is dus een absolute aanrader.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Waterblok
Kopke schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:55:
[...]
De hele airco etc. is al vervangen wat ruim EUR 30.000 alleen aan materiaal gekost heeft. Wel een garantiegevalletje maar toch.
Das geen airco maar een vriezer voor dat geld!

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:53:
[...]

Kun je zien aan de driehoekvormige stickers (wit met oranje opdruk) op de ruiten van beide voorportieren en op de achterruit. ALs die er zitten is het een gecertificeerd systeem.
Geen stickers hier.

• RFolst
  • Laatst online: 17-10 11:12
Ook geen stickers op de mijne, maar ik weet 100% zeker dat ik het klasse 3 alarm heb. Verplichting vanuit LP en stond appart op de offerte.....

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

• Juancho
RFolst schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:04:
[...]

Ook geen stickers op de mijne, maar ik weet 100% zeker dat ik het klasse 3 alarm heb. Verplichting vanuit LP en stond appart op de offerte.....
Ja ik dacht dat die van mij dat dus ook had. Misschien waren er toen nog geen stickers ;)

• cdwave
RigolleM schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:57:
Ik kreeg gisteren te horen van één van de dames van Google Maps dat ik een flitspaal naderde.
Nog nooit deze melding gekregen, voorbode voor de meldingen die nog altijd niet aanwezig zijn in GM?
In het heengaan in de tegenovergestelde richting dezelfde flitspaal gepasseert en toen zei ze niks, misschien reed ik te traag. Bij terugkeren zat ik wel aan 123 km/u te rijden.
Is een nieuwe "feature" ja, net als dat die dame d'r zus nu ook een baan bij Google heeft gekregen.
Als ze dan toch nieuwe stemmen willen, doe dan een Belgische... Die Vlaamse zachte G met die muzikale klinkers, oh, heerlijk. Heb een Almera gehad met zo'n stem, denk ik nog altijd met weemoed aan terug.

Of ze wel of niet iets van een flitspaal gaat zeggen is een raadspelletje voor onderweg, geen peil op te trekken, heeft niks met snelheid te maken voor zover ik heb kunnen bepalen.

Vandaag had ze ook een leuke stunt, moest in Eindhoven zijn, en vanaf de Antony Fokkerlaan uit het oosten de Boschdijk op naar het noorden. Bij de kruising wees de pijl naar links, maar de stem zei dat ik rechtdoor moest op de derde baan (van vier), en volgens het plaatje zouden alle view de banen rechtdoor gaan... Lekkere aanwijzing zo in de spits...

• Claude
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:25:
[...]

Ja ik dacht dat die van mij dat dus ook had. Misschien waren er toen nog geen stickers ;)
Alarm klasse 3 was standaard op de XC40 P8. Maar... zonder certificering. Voor certificering was onder meer die aangepaste sleutel nodig, die de zender uitschakelde na X minuten.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RFolst schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:04:
[...]

Ik weet niet of ze die stickers consequent plaatsen bij het klasse-3 gecertificeerd systeem. Ik heb ook nog een certificaat gehad, een A4, waarop ook alle serienummers etc van het systeem staan.

Overigens ben ik niet erg tevreden erover, als het alarm afgaat verwacht ik toch minstens een actie als bijv doormelding ergens heen of een pushbericht op mijn gsm. Toen het alarm een keer echt afging (de dashcam kwam van zijn zuignap af en bungelde heen en weer.., bingo), hoorde ik een hoop lawaai bij de auto, maar geen melding op de telefoon, geen telefoontje van een Volvocentrale of wat dan ook waar eventueel heen kan worden doorgemeld, niets.

Ik denk dat het gecertificeerde deel alleen wat zegt over de extra beveiliging van de keyless entry systemen, die zijn daardoor veel lastiger te hacken. Verder eigenlijk niet.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Claude schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:47:
[...]

Alarm klasse 3 was standaard op de XC40 P8. Maar... zonder certificering. Voor certificering was onder meer die aangepaste sleutel nodig, die de zender uitschakelde na X minuten.
Dan is dat denk ik ook wel het enige verschil.
Overigens, ik mag dan wel sneller een lege batterij in de sleutel hebben, maar gezien de hoeveelheid keyless hacks met autodiefstal of diefstal van spullen uit de auto die in de omgeving hier plaatsvinden, ben ik toch wel blij met dat die aanpassing er op zit.

Een klein jaar geleden zijn nog meerdere auto's in de straat hier op die manier geopend en spullen verdwenen, een BMW is zelfs helemaal verdwenen, alles op 1 nacht. Mijn wagen mankeerde niets, dus of ze hebben het niet geprobeerd of het is ze niet gelukt.

• Juancho
[...]

Dan zal dat het wel zijn ja. Ik vraag me dan alleen af wat die klasse 3 voor nut heeft. En al helemaal als ik er blijkbaar onder water (extra) voor betaald heb.

• Juancho
ron65 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:00:
Een klein jaar geleden zijn nog meerdere auto's in de straat hier op die manier geopend en spullen verdwenen, een BMW is zelfs helemaal verdwenen, alles op 1 nacht. Mijn wagen mankeerde niets, dus of ze hebben het niet geprobeerd of het is ze niet gelukt.
Een jaar of 7 geleden hadden we een bedrijfsmeeting bij een externe locatie, ergens in de buurt van het FC Utrecht stadion. Halvewege de avond kreeg ik een push bericht vanuit mijn V40 dat het alarm was afgegaan en volgens mij iets van ramen open of dergelijke. Gelijk wezen kijken met een collega en zaklampen en idd, raam ingetikt. En dat van nog een stuk of 5 collega's.

Stel ik zou die push notificatie niet hebben gehad... grote kans dat ze nog meer auto's hadden meegepakt.

Dat Volvo dit anno 2024 nog steeds niet in de app heeft vind ik ronduit belachelijk en Volvo onwaardig.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:46:
[...]

Een jaar of 7 geleden hadden we een bedrijfsmeeting bij een externe locatie, ergens in de buurt van het FC Utrecht stadion. Halvewege de avond kreeg ik een push bericht vanuit mijn V40 dat het alarm was afgegaan en volgens mij iets van ramen open of dergelijke. Gelijk wezen kijken met een collega en zaklampen en idd, raam ingetikt. En dat van nog een stuk of 5 collega's.

Stel ik zou die push notificatie niet hebben gehad... grote kans dat ze nog meer auto's hadden meegepakt.

Dat Volvo dit anno 2024 nog steeds niet in de app heeft vind ik ronduit belachelijk en Volvo onwaardig.
Net even nagezocht, klasse 3 is alleen verschillend tov klasse 2 wat betreft hellinghoek detectie en een dubbele startonderbreker en een op noodvoeding aangesloten sirene.
Klasse 4 is altijd gecertificeerd en heeft dan weer een meldkamer doormelding erbij.
Klasse 3 gecertificeerd wordt doorgaans uitgevoerd met relay attack in de sleutels oftewel het KE01 setje wat ook in mijn sleutels zit.
Dat is op hoofdlijnen wat ik op diverse sites aan info hierover tegenkom. Klasse 3 is het hoogste beveiligingsniveau tegen inbraak, voor autodiefstal is klasse 5 het hoogste niveau.

Voor onze XC40 was in de tijd dat ik bestelde geen alarm standaard ingebouwd, SCM klasse 3 inclusief certificaat kostte 1400 extra, klasse 4 was 3000 euro.
En dan het gekke, ik heb die bedragen van de screenshots destijds gemaakt van de bestelling, maar als ik de screenshots van dezelfde tool ZONDER dat ik was ingelogd zie was dat 750 respectievelijk 1490 euro. Oftewel als ik was ingelogd en onder ons bedrijfs account keek waren de prijzen anders. Het was wel zo dat toevoegen al was aangevinkt en niet kon worden afgevinkt en de kosten waren niet in het leasebedrag doorberekend.
idem voor de winterbanden en de laadpas met europese geldigheid en extra inzittenden verzekering etc. Ook aangevinkt en niet doorberekend en niet af te vinken.
Maar... wel berekend in de cataloguswaarde en dus... in de bijtelling. wellicht daarom zulke hoge bedragen, al vraag ik me af wie er buiten de belastinggraaiers belang bij zou kunnen hebben.

Schimmig wereldje dus. Hoe dan ook, ik heb dat klasse 3 systeem MET relay attack beveiliging in de sleutels en een certificaat op papier.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 14-11-2024 23:16 ]

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:24
Juancho schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:46:
[...]

Zoiets begrijp ik ook niet ... hoe moeilijk kan het zijn om dit te implementeren. Vroeger was dat waarschijnlijk veel moeilijker dan nu en toen kon het blijkbaar wel.

We krijgen precies elk jaar 1 push melding bij voor onze wagens. Op dit tempo hebben we tegen 2030 eindelijk meldingen voor een openstaand raam/dak en het alarm. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 15-11-2024 09:09 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Juancho
Beetje off topic maar ik weet dat hier een aantal ook in hun laatste jaar/maanden van leasecontract xc40 zitten en we hebben het wel eens gehad over wat daarna... Een nieuwe zit er voor mij niet, prijzen liggen zelfs wat hoger nu en met de stap in bijtelling die ik zal moeten maken... Te duur. Ergens jammer want ik had best graag de EC40 gewild. Toch een wat andere look dan de XC40 maar verder eigenlijk dezelfde wagen. Helaas ook te duur.

Ik kwam de Zeekr 7X tegen die in de loop van 2025 gaat komen. Heel interessant alternatief, mooie ruime wagen, voldoende range, top in het snelladen en de prijs lijkt zeer schappelijk. Tis natuurlijk even wachten op de eerste reviews maar wellicht goed om in de gaten te houden.

Tot zover dit off topic bericht 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOaQocXRwhVRQyv8CNsYx4kqQHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6aXiGnzeJ3BS181lsVZdMOm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 15-11-2024 10:32 ]

• Claude
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:30:
[...]
Ik kwam de Zeekr 7X tegen die in de loop van 2025 gaat komen. Heel interessant alternatief, mooie ruime wagen, voldoende range, top in het snelladen en de prijs lijkt zeer schappelijk. Tis natuurlijk even wachten op de eerste reviews maar wellicht goed om in de gaten te houden.
[...]

[Afbeelding]
Idd een mooie auto. Ik volg die ook. Wordt waarschijnlijk (technisch gezien) het broertje van de EX60.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• RoyB81
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:07
Goedemorgen allen,

vraagje, wellicht staat het al ergens in dit forum als vraag en antwoord.... maar kan het zo snel niet vinden.
het viel mij op dat wanneer iemand achterin zit en niet de gordel om doet en je gaat rijden er geen melding van gegeven word. Er komt alleen een melding als de gordel al om gedaan is en tijdens het rijden word afgedaan.
Ik had verwacht dat er ook een sensor in de achterbank zou zitten welke een persoon detecteert en een melding geeft als er geen gordel om is, maar blijkbaar is dit niet zo.
Hebben jullie deze ervaring ook?

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
RoyB81 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:41:
Goedemorgen allen,

vraagje, wellicht staat het al ergens in dit forum als vraag en antwoord.... maar kan het zo snel niet vinden.
het viel mij op dat wanneer iemand achterin zit en niet de gordel om doet en je gaat rijden er geen melding van gegeven word. Er komt alleen een melding als de gordel al om gedaan is en tijdens het rijden word afgedaan.
Ik had verwacht dat er ook een sensor in de achterbank zou zitten welke een persoon detecteert en een melding geeft als er geen gordel om is, maar blijkbaar is dit niet zo.
Hebben jullie deze ervaring ook?
Klopt, en persoonlijk ben ik daar blij om. Heb best vaak spullen op de achterbank en zou het best irritant vinden als er dan gepingel komt.

Daarbij is het nu wel handig als een van de kids onderweg bedenkt dat de gordel wel even los kan dat er dan gelijk gepingel komt. Dus het systeem zoals hij is is voor mij prima.

• Venomer
[...]

Bij mij was het destijds volgens mij wel een optie op de P8.

• Largamelion
Beetje off topic maar ik weet dat hier een aantal ook in hun laatste jaar/maanden van leasecontract xc40 zitten en we hebben het wel eens gehad over wat daarna... Een nieuwe zit er voor mij niet, prijzen liggen zelfs wat hoger nu en met de stap in bijtelling die ik zal moeten maken... Te duur. Ergens jammer want ik had best graag de EC40 gewild. Toch een wat andere look dan de XC40 maar verder eigenlijk dezelfde wagen. Helaas ook te duur.

[Afbeelding]
Renault Scenic al bekeken? Die weten tenminste hoe ze een driver's display moeten benutten op AAOS. En je kan zelfs nog terugvallen op Android Auto want unlike Volvo, zit dat er bij Renault gewoon op.

• Montalbano
  • Niet online

[Afbeelding]
Ziet er ook fraai uit.
In het kader van hetzelfde einde contract afgelopen week in een Xpeng proef gereden. Onder de indruk van de kwaliteit van de afwerking. En de G6 lijkt in de lease vooralsnog zeer aantrekkelijk.
Bij mij blijft Volvo (want al 15 jaar Volvo) nog steeds op het lijstje, maar het huidige gezeik met mijn APK icm geen onderdelen en geen tijd bij de dealer, in combinatie met dat de EX40 technisch wel echt achterblijft bij de concurrentie van Tesla en aantal chinezen, zorgt er wel voor dat ik nog even verder ga kijken.
Einde semi-offtopic.

P8

• Juancho
Largamelion schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:08:
[...]
Renault Scenic al bekeken? Die weten tenminste hoe ze een driver's display moeten benutten op AAOS. En je kan zelfs nog terugvallen op Android Auto want unlike Volvo, zit dat er bij Renault gewoon op.
Opzich een leuke wagen, zeker van buiten. Ben alleen totaal geen fan van het interieur en hoe bijv het infotaintment is opgezet. Maargoed, wellicht kwestie van gewenning. Misschien ga ik begin volgend jaar nog wel eens een proefritje doen. Tegenvaller is wel het snelladen, van een volgende wagen verwacht ik dat die ipv 130-150 naar de 200+ gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 15-11-2024 14:35 ]

• Juancho
Montalbano schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:32:
[...]

Ziet er ook fraai uit.
In het kader van hetzelfde einde contract afgelopen week in een Xpeng proef gereden. Onder de indruk van de kwaliteit van de afwerking. En de G6 lijkt in de lease vooralsnog zeer aantrekkelijk.
Bij mij blijft Volvo (want al 15 jaar Volvo) nog steeds op het lijstje, maar het huidige gezeik met mijn APK icm geen onderdelen en geen tijd bij de dealer, in combinatie met dat de EX40 technisch wel echt achterblijft bij de concurrentie van Tesla en aantal chinezen, zorgt er wel voor dat ik nog even verder ga kijken.
Einde semi-offtopic.
Ja we zitten een biertje in dezelfde situatie qua aflopend contract van onze volvos.. Ik zou zoals gezegd ook best een C40 willen maar bijtelling + catalogus waarde wordt dat denk ik onmogelijk. Ga het nog wel onderzoeken. Misschien net als nu dat mn dealer nog een showmodel met de juiste uitrusting heeft of dat de leasemaatschappij nog een gebruikte heeft of krijgt waar je 1-3 jaar in kan rijden. Onderzoeken waard.

Misschien leuk om elkaar (en anderen) op de hoogte te houden van onze einder keken, proefritten en andere informatie inwinning over mogelijke opties. Ben ook erg benieuwd naar je inhoudelijke reactie over de G6 want die had ik ook al op de lijst staan. Collega heeft net z'n Zeekr 01 binnen. Goed test via hem om oa de kwaliteit van de Zeekr software te testen. Verder ook een hele dikke wagen.

Maar laten we dit in het grote lease topic doen. Altijd leuk die periode van vooronderzoek, proefritten etc. Vanaf wanneer mag jij daadwerkelijk bestellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 15-11-2024 14:37 ]

• Kammika
Largamelion schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:08:
[...]
tsja.. maar dan heb je weer geen Carplay integratie in midden display... en moet je een aanvullende abbo nemen voor allerlei apps als die van internet gebruik maken

elke implementatie heeft zijn eigen quirks...

laten we hopen dat die nieuwe layout met splitscreen snel naar onze volvo's komt, dan kunnen we deze klaagzang ook weer achter ons laten :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RickKoets schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:01:
[...]

Klopt, en persoonlijk ben ik daar blij om. Heb best vaak spullen op de achterbank en zou het best irritant vinden als er dan gepingel komt.

Daarbij is het nu wel handig als een van de kids onderweg bedenkt dat de gordel wel even los kan dat er dan gelijk gepingel komt. Dus het systeem zoals hij is is voor mij prima.
Volgens mij zie ik in de display rechtsboven een klein wit autotje met zitplaatsen, en als iemand achterin de gordel omheeft zie je dat daarin verschijnen als een grijs streepje, Is die nog niet om dan zie je er een stippellijntje. Het pingelt niet, het is erg klein, maar je kunt wel degelijk zien of iemand de gordel al of niet omheeft volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5aKy-1JIFKQv-K5P5lA62uDbW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jHdSdXoAjciyEnLNSnRb2z2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 15-11-2024 17:42 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:33:
[...]

Ja we zitten een biertje in dezelfde situatie qua aflopend contract van onze volvos.. Ik zou zoals gezegd ook best een C40 willen maar bijtelling + catalogus waarde wordt dat denk ik onmogelijk. Ga het nog wel onderzoeken. Misschien net als nu dat mn dealer nog een showmodel met de juiste uitrusting heeft of dat de leasemaatschappij nog een gebruikte heeft of krijgt waar je 1-3 jaar in kan rijden. Onderzoeken waard.

Misschien leuk om elkaar (en anderen) op de hoogte te houden van onze einder keken, proefritten en andere informatie inwinning over mogelijke opties. Ben ook erg benieuwd naar je inhoudelijke reactie over de G6 want die had ik ook al op de lijst staan. Collega heeft net z'n Zeekr 01 binnen. Goed test via hem om oa de kwaliteit van de Zeekr software te testen. Verder ook een hele dikke wagen.

Maar laten we dit in het grote lease topic doen. Altijd leuk die periode van vooronderzoek, proefritten etc. Vanaf wanneer mag jij daadwerkelijk bestellen?
voor mij duurt het nog 3 jaar nu, maar ik kijk graag vooruit.

Wat betreft de chinese wagens, die kan ik vergeten. Die zijn verboden in ons leasepakket net als alles waar brandstof in gaat.
Blijft over de europese, koreaanse, japanse en de amerikaanse markt en dan uitsluitend EV

Voor mij valt dan dat stul galpuist op wielen, de (kuch) renault, ook zeer beslist af, daar wil ik echt nog niet in rijden al zou ik geld toe krijgen. Maar dat heeft een lange voorgeschiedenis die ik hier niet ga verhalen, ze komen er hier nooit meer in, dat is genoeg om te weten!

Maar inderdaad, is wat off topic hier ;)

Ikzelf ben wel al aan het kijken of ik over drie jaar genoeg gespaard kan hebben om de huidige XC40 over te nemen, en dan voor het werk de laatste 5 jaar voor het pensioen een kleine goedkope EV te leasen die me door een 0-km contract ook niets zal kosten. Ik speel tenminste met dat idee, mede omdat wederom een caravantrekker EV leasen er niet in zal zitten met die achteruitlopende leaseregelingen bij ons.

[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 15-11-2024 17:51 ]

• Largamelion
Laadplanning ingesteld van 2u-6u, vervolgens 2 min gewacht om te zien of het niet terug versprong. Kijk ik om 00u30 even en zie ik dat de auto gewoon om 23u begonnen is met laden. Vorige planning stond op 23u-4u... blijft totaal onbetrouwbaar zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juvNYDT35GjldQYhVQ8WwRMsJS0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S8OqWwRhR9LPZj69G0o1bRr2.png?f=fotoalbum_large

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Is er ergens een optie om voor de google maps kaart op de bestuurderdisplay de groene weergave uit te schakelen? Behalve wanneer we in stad rijden is die ganse kaart groen. Vind dit niet zo mooi ogend.

• Juancho
Idr548 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:21:
Is er ergens een optie om voor de google maps kaart op de bestuurderdisplay de groene weergave uit te schakelen? Behalve wanneer we in stad rijden is die ganse kaart groen. Vind dit niet zo mooi ogend.
Groen ken ik niet maar je hebt wel de mooiere sataliet view of een 3d gebouwen view. Gewoon te vinden onder de settings knop van Maps.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 17:20
Largamelion schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 01:03:
Laadplanning ingesteld van 2u-6u, vervolgens 2 min gewacht om te zien of het niet terug versprong. Kijk ik om 00u30 even en zie ik dat de auto gewoon om 23u begonnen is met laden. Vorige planning stond op 23u-4u... blijft totaal onbetrouwbaar zo.

[Afbeelding]
Vreemd! Heb ik totaal geen last van met Apple. Via de auto instellen gaat het wel goed?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Idr548
Juancho schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:35:
[...]

Groen ken ik niet maar je hebt wel de mooiere sataliet view of een 3d gebouwen view. Gewoon te vinden onder de settings knop van Maps.
Dat klopt idd op de centrale display. (daar zou ik liefst permanent nacht hebben gezien de autodimming slecht is in volvo). Maar de originele vraag bedoelde ik voor de display achter het stuur.

• Juancho
Idr548 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:14:
[...]

Dat klopt idd op de centrale display. (daar zou ik liefst permanent nacht hebben gezien de autodimming slecht is in volvo). Maar de originele vraag bedoelde ik voor de display achter het stuur.
Nee dat is niet in te stellen helaas. Net zoals er geen keuze is tussen dark/Light mode. Staat al jaren op de ingezonden wensen lijst.

Ik vind het scherm in de dag stand ook vaak te felaar die kan je helaas niet dimmen. De dim draaiknop werk pas als de avond modus ingeschakeld wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 16-11-2024 11:26 ]

• Largamelion
DrBOB101 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:51:
[...]

Vreemd! Heb ik totaal geen last van met Apple. Via de auto instellen gaat het wel goed?
Het gebeurt niet veel maar elke keer wanneer het gebeurt is er een te veel. Het lijkt alsof de auto de planning niet overneemt van de app, ook al geeft die geen fout ofzo. Wat lijkt te helpen en wat ik meestal doe: planning in de app uitschakelen, dan pas wijzigen en dan terug inschakelen.

Vandaag trouwens mijn eerste melding voor een voertuig met pech op de snelweg, het klopte ook. Ik kon wel niet bevestigen of verwijderen, enkel knopje om de melding te sluiten. Maar dat hangt vermoedelijk samen met de meldknop, die er nog steeds niet is bij mij.

• Waterblok
Juancho schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:25:
[...]

Nee dat is niet in te stellen helaas. Net zoals er geen keuze is tussen dark/Light mode. Staat al jaren op de ingezonden wensen lijst.

Ik vind het scherm in de dag stand ook vaak te felaar die kan je helaas niet dimmen. De dim draaiknop werk pas als de avond modus ingeschakeld wordt.
Kan je de sensor afplakken of gaat de hele auto dan in nachtmodus?

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Kammika schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:07:
[...]

Zie eerdere posts van mij: Ik zie de laatste tijd (kan ik terugzien in de logging van mijn home automation systeem) dat de laadsnelheid af en toe omlaag gaat

…..

Ik begin het vermoeden te krijgen dat er een feature zit dat de laadsnelheid omlaag gaat ….
Ik laad buiten de vakanties om zo goed als altijd aan de eigen laadpaal. De laatste tijd constateer ik dat ik de 10 kW bij lange na niet haal. Vaak blijft de laadsnelheid steken rond de 6-8 kW. Ik ben er nog niet achter waardoor dit veroorzaakt wordt. In de App kan ik zien dat er nog ongebruikte overcapaciteit beschikbaar is, maar om voor mij onduidelijke reden wordt die niet benut/aangewend.

- ik heb de maximale stroom in de App van mijn Easee laadpaal al opgehoogd, zonder resultaat (kan vanuit de woning maximaal 16A per fase laten leveren, maar instellen op max 20A bijvoorbeeld brengt geen verandering)
- ik heb gekeken of ik in de Volvo App iets kan instellen, maar zie daar niks bruikbaars
- in de Volvo staat de limiet op 32A ingesteld

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de Volvo op basis van de maximaal ingestelde lading zo “optimaal mogelijk” laadt (= met een lagere laadsnelheid laden, omdat het kan en omdat een lagere laadsnelheid beter is voor de accu). Volgens de planning is de auto aan het einde van de laadtijd wel voor 90% (standaard instelling bij mij) opgeladen.

Als bovenstaande ook jullie bevinding is, dan heeft dit nieuwe algoritme voor mij als consequentie dat ik niet meer maximaal profiteer van de lagere dynamische tarieven:
- de Volvo kent die tarieven immers niet en het vermeende algoritme kan daar dus geen rekening mee houden
- het tarief bij dynamisch energieprijzen varieert, geen dag is immers hetzelfde
- ik er de voorkeur aan geef om gedurende de echt goedkope momenten graag met maximale snelheid de accu wil opladen.

Ik ben benieuwd of jullie ook deze conclusies hebben getrokken. Ik heb gezocht, maar deze niet gevonden. :)

UPDATE
Ik heb wat met de eindtijd in de laadpaal App zitten spelen en zie dat als ik de eindtijd naar voren haal, de laadsnelheid oploopt, zodat de auto aan het einde van de laadtijd volledig (= 90% lading) is opgeladen.
Volgens mij heb ik het antwoord op mijn eigen vraag dus al gevonden. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door HenryP op 17-11-2024 10:43 ]

• Juancho
Waterblok schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:16:
[...]

Kan je de sensor afplakken of gaat de hele auto dan in nachtmodus?
Geen idee en weet ook niet precies waar die sensor zit. Meet het is idd wel sowieso 1 systeem. Alles gaat in of dag modus of nacht modus. En indien macht modus kan je met die draaiknop de brightness aanpassen. Bij dag modus is die helaas uitgeschakeld.

Maargoed, hier vraag ik al om vanaf de eerste dagen zeg maar 😁

• DoubleDot
  • Laatst online: 16:05
Juancho schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:11:
[...]

Geen idee en weet ook niet precies waar die sensor zit. Meet het is idd wel sowieso 1 systeem. Alles gaat in of dag modus of nacht modus. En indien macht modus kan je met die draaiknop de brightness aanpassen. Bij dag modus is die helaas uitgeschakeld.

Maargoed, hier vraag ik al om vanaf de eerste dagen zeg maar 😁
Die draaiknop heb ik niet trouwens, XC40 Twin MY24 Ultimate

• Kammika
HenryP schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:35:
[...]

Ik laad buiten de vakanties om zo goed als altijd aan de eigen laadpaal. De laatste tijd constateer ik dat ik de 10 kW bij lange na niet haal. Vaak blijft de laadsnelheid steken rond de 6-8 kW. Ik ben er nog niet achter waardoor dit veroorzaakt wordt. In de App kan ik zien dat er nog ongebruikte overcapaciteit beschikbaar is, maar om voor mij onduidelijke reden wordt die niet benut/aangewend.

- ik heb de maximale stroom in de App van mijn Easee laadpaal al opgehoogd, zonder resultaat (kan vanuit de woning maximaal 16A per fase laten leveren, maar instellen op max 20A bijvoorbeeld brengt geen verandering)
- ik heb gekeken of ik in de Volvo App iets kan instellen, maar zie daar niks bruikbaars
- in de Volvo staat de limiet op 32A ingesteld

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de Volvo op basis van de maximaal ingestelde lading zo “optimaal mogelijk” laadt (= met een lagere laadsnelheid laden, omdat het kan en omdat een lagere laadsnelheid beter is voor de accu). Volgens de planning is de auto aan het einde van de laadtijd wel voor 90% (standaard instelling bij mij) opgeladen.

Als bovenstaande ook jullie bevinding is, dan heeft dit nieuwe algoritme voor mij als consequentie dat ik niet meer maximaal profiteer van de lagere dynamische tarieven:
- de Volvo kent die tarieven immers niet en het vermeende algoritme kan daar dus geen rekening mee houden
- het tarief bij dynamisch energieprijzen varieert, geen dag is immers hetzelfde
- ik er de voorkeur aan geef om gedurende de echt goedkope momenten graag met maximale snelheid de accu wil opladen.

Ik ben benieuwd of jullie ook deze conclusies hebben getrokken. Ik heb gezocht, maar deze niet gevonden. :)

UPDATE
Ik heb wat met de eindtijd in de laadpaal App zitten spelen en zie dat als ik de eindtijd naar voren haal, de laadsnelheid oploopt, zodat de auto aan het einde van de laadtijd volledig (= 90% lading) is opgeladen.
Volgens mij heb ik het antwoord op mijn eigen vraag dus al gevonden. :*)
Is ook mijn constatering: als de timer uit staat of als de auto minder tijd heeft om opgeladen te zijn voor de timer, laat die op volle snelheid. Als die tijd genoeg heeft volgens de timer laadt die op lagere snelheid…

• Juancho
DoubleDot schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:35:
[...]

Die draaiknop heb ik niet trouwens, XC40 Twin MY24 Ultimate
Dat lijkt me stug. Die zit links naast/onder het stuur. Beetje op knie hoogte. Niet heel handig en prettig te benaderen als je rijdt zegt maar 😁

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Juancho schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:57:
[...]

Dat lijkt me stug. Die zit links naast/onder het stuur. Beetje op knie hoogte. Niet heel handig en prettig te benaderen als je rijdt zegt maar 😁
Ik heb hem ook niet (MY24). En ik vind de display-helderheid enorm klote. Hij dimt domweg van licht naar donker, maar niet op basis van hoeveel buitenlicht er werkelijk is. Vreselijk irritant. Dit zou veel beter kunnen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Juancho
Serieus? Lol.. Dus jullie hebben dan zeker een heel fel scherm in het donker? Lijkt me enorm storend.

Vaag dat Volvo die draai knop eruit gekopt heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 17-11-2024 14:47 ]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Juancho schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:46:
Serieus? Lol.. Dus jullie hebben dan zeker een heel fel scherm in het donker? Lijkt me enorm storend.

Vaag dat Volvo die draai knop eruit gekopt heeft.
Nee, via de middenconsole kan je de helderheid instellen. Maar alleen voor dim-stand, niet voor overdag. Overdag mag hij van mij ook wel een tandje minder. En wanneer je dus even een tunnel inrijdt, dimt hij meteen naar nachtstand, zodat je feitelijk niets meer ziet. Enorm dom uitgewerkt dit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:57:
[...]

daar zit alleen de knop om de kofferbak te openen, verder niets.
Dimmen doe je via het menu, instellingen, display en bedienopties, en dan herlderheid dashboard, kun je een schuifje verslepen van donker naar licht.

[ Voor 18% gewijzigd door ron65 op 17-11-2024 16:45 ]

• Idr548
Idd, hier ook geen draaiknop.
En dus dag of nacht modus, maar niets daartussen.
Gevolg is dat wanneer het duister weer is de displays fel zijn (zeker die maps weergave, net een zonnebank).

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om aan de hand van de lichtsensor (die zit waar het alarmlampje zit) het scherm aan te passen? Zo werkt het in mijn volkswagen overigens prima 10j terug.

Voordeel is wel dat wanneer je maps opzet de passagiers achteraan toch nog iets kunnen zien 😀

• Centeiro
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 20:00
Ik heb wellicht te vaak gestoefd bij collega’s dat ik in 1,5j quasi geen issues heb gehad. Vandaag dan toch iets kleins, licht vervelend maar ok. Auto was aan het snelladen en toen ik terug kwam was de data verbinding en het gps signaal weg. De reset via home toets hielp niet, dan maar verder naar huis gereden. Toen ik thuis kwam de reset via ontwasemingsknop geprobeerd maar na meer dan 30s de knop in te houden gebeurde er nog steeds niks (geen reset). Heb de auto dan 15min vergrendeld laten staan maar was erna nog hetzelfde issue.

Zou die ontwasemingsknop reset altijd moeten werken of zou dat een teken van iets anders kunnen zijn?

Zoals ik hier meestal lees zal het morgenvroeg wel opgelost zijn zeker…

• Juancho
Die knop moet je net zo lang inhouden tot het SOS lampje knippert en je ziet dan ook een kruis door je data icon. Bij mij gaat dat redelijk snel maar heb hier ook wel eens van anderen gelezen dat dat echt lang kan duren. Ook langer dan 30 sec.

Maar dat zou iig altijd moeten werken. En anders zal het vast morgen allemaal weer werken. De magische oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 17-11-2024 21:27 ]

Pagina: 1 ... 280 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"