Volledig mee eens, mijn wagen had 2 km op de teller en ik kon het trillen meteen merken toen ik bij het eerste stoplicht ehm "sportief" wegreed.rolfio schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:39:
[...]
Vibratie bij accelereren ligt volgens mij niet aan de banden. Bijna altijd met componenten die het bij accelereren meer te verduren krijgen; aandrijfassen, algehele ophanging van de wielen etc.
Ik blijf het ook vaag vinden, maar vandaag heb ik meer dan 200 km gereden en het gevoel is echt anders nu. En met nieuwe achterbanden geen last van bandenspanningswaarschuwingen.
Ik ga donderdag nog een lange rit doen, dan zal ik ook wat afwisselender rijden dan vandaag door de drukte kon. Enige keer dat ik een lichte vibratie voelde was toen ik gisteren in een bocht flink vesnelde. Toen leek het alsof het buitenste meest belaste achterwiel iets vibreerde, maar dat kan net zo goed de tractiecontrole geweest zijn die iets ingreep. Bij rechtuit accelereren is er nog steeds niets te merken.
Het gaat om een XC40 SMER MY24 uit februari 2024. Wat er tot nu toe gedaan is:
1) aandrijfassen achter vervangen - resultaat: merkbaar minder trillingen, maar Volvo garage was niet tevreden
2.1) Nieuwe achterbanden
2.2) Opnieuw uitgelijnd
Ik bel vrijdag de garage om mijn terugkoppeling te geven ik vraag dan ook even door wat ze nou exact gedaan hebben en waarom dit blijkbaar werkt.
Ik ga donderdag nog een lange rit doen, dan zal ik ook wat afwisselender rijden dan vandaag door de drukte kon. Enige keer dat ik een lichte vibratie voelde was toen ik gisteren in een bocht flink vesnelde. Toen leek het alsof het buitenste meest belaste achterwiel iets vibreerde, maar dat kan net zo goed de tractiecontrole geweest zijn die iets ingreep. Bij rechtuit accelereren is er nog steeds niets te merken.
1) aandrijfassen achter vervangen - resultaat: merkbaar minder trillingen, maar Volvo garage was niet tevreden
2.1) Nieuwe achterbanden
2.2) Opnieuw uitgelijnd
Ik bel vrijdag de garage om mijn terugkoppeling te geven ik vraag dan ook even door wat ze nou exact gedaan hebben en waarom dit blijkbaar werkt.
Een tijdje terug meldde ik dat Spotify lukraak stopt soms, soms wel elke paar minuten.
Een aantal van jullie gaven aan dat ik dit mogelijk in de connectie met de GSM moet zoeken omdat daarop FM aanstond.
Ik heb e.e.a. aangezien en kom tot een paar dingen die duiden op een compatibiliteitsprobleem tussen Volvo AAOS en een Samsung S22.
Ik gebruik 2 telefoons, prive een Oneplus Nord 12R en zakelijk een S22
- Auto gekoppeld met de 12R, geen problemen
- Auto koppelen met de S22, Spotify valt steeds weg
- Homeknop reset gebruiken, S22 nog gekoppeld en Spotify blijft werken
- Auto omgezet naar 12r, geen problemen
- Auto weer teruggezet naar de 22, Spotify begint opnieuw steeds weg te vallen.
- Home reset: opgelost (tot de volgende keer dat je de S22 weer koppelt.
Met koppelen bedoel ik dan het switchen tussen de GSM's via het menu telefoon en dan telefoon wisselen, daar zet ik dan de audio en de telefoon bediening om, de BT thetering staat uit due die kan ik niet wisselen.
Het gebeurt dus vrijwel zeker nadat je via dat menu van de oneplus 12r naar de S22 wisselt, omgekeerd gaat het goed.
Ik heb van beide telefoons de instellingen voor audio via BT en alles eromheen vergeleken, staan identiek. Idem voor de instellingen in Flitsmeister, ook identiek ingesteld.
Auto nog altijd op 3.1.9, en vanochtend ook weer minutenlang laden van maps.
Binnenkort even de agenda naslaan en een probleem met het Navigatiesysteem inschieten (enige optie in de LM app die in de buurt komt, je krijgt dan wel Volvo dealers te zien om te kiezen ipv garage Henkie en James)
eens zien wat ze dan doen.
Een aantal van jullie gaven aan dat ik dit mogelijk in de connectie met de GSM moet zoeken omdat daarop FM aanstond.
Ik heb e.e.a. aangezien en kom tot een paar dingen die duiden op een compatibiliteitsprobleem tussen Volvo AAOS en een Samsung S22.
Met koppelen bedoel ik dan het switchen tussen de GSM's via het menu telefoon en dan telefoon wisselen, daar zet ik dan de audio en de telefoon bediening om, de BT thetering staat uit due die kan ik niet wisselen.
Het gebeurt dus vrijwel zeker nadat je via dat menu van de oneplus 12r naar de S22 wisselt, omgekeerd gaat het goed.
Ik heb van beide telefoons de instellingen voor audio via BT en alles eromheen vergeleken, staan identiek. Idem voor de instellingen in Flitsmeister, ook identiek ingesteld.
Binnenkort even de agenda naslaan en een probleem met het Navigatiesysteem inschieten (enige optie in de LM app die in de buurt komt, je krijgt dan wel Volvo dealers te zien om te kiezen ipv garage Henkie en James)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
kan ook een probleem van de telefoon zijn. weet niet of het net zo werkt als op de iphone. Maar als mijn iphone gekoppeld is (doe ik eigenlijk altijd via carplay. Weet niet of dit via BT net zo werkt), en een app wil audio gaan doen op mijn iphone, dan gaat dat spontaan over de speakers. Sommige apps werken niet helemaal lekker (FM doet dat bv af en toe), die dan een "leeg" signaal naar de speakers sturen. De audio van de auto stopt dan, maar de telefoon stuurt niets. Als ik dat soort apps dan uit het geheugen van de telefoon gooi, speelt de radio (of wat voor audio ik ook maar aan het staan in mijn volvo ) weer door..ron65 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:24:
Een tijdje terug meldde ik dat Spotify lukraak stopt soms, soms wel elke paar minuten.
@ron65 Stopt Spotify of stopt Spotify met spelen? Indien het tweede, dus hij springt vanzelf op pauze, betekent dat doorgaans dat ie ergens anders nog aan het afspelen is. Heel soms heb ik dit met mijn S23U ook, maar dan vooral als ik daarop Spotify heb geluisterd voor het instappen en het scherm weer aanzet. Dan springt er soms focus naar Spotify op de telefoon, waardoor ie in de XC40 stopt. Ook al speelt de telefoon verder niets af, Spotify neemt daar dan controle over. Spotify volledig afsluiten op de telefoon lost dit voor mij op als het gebeurt.
Een keer gehad dat Spotify elke keer op pauze sprong en volledig afsluiten hielp niet.
Oplossing was toen om in Spotify, via je Account > "Overal uitloggen" te doen
https://www.spotify.com/nl/account/sign-out-everywhere/
Daarna nooit meer gehad.
Oplossing was toen om in Spotify, via je Account > "Overal uitloggen" te doen
https://www.spotify.com/nl/account/sign-out-everywhere/
Daarna nooit meer gehad.
Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7
Het si inderdaad spotify die stopt met spelen, 9 van de 10 keer is dan op de ronde knop drukken voldoende om hem weer 1 minuut te laten spelen. De 10e keer lukt ook dat niet.millerman_sf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:51:
@ron65 Stopt Spotify of stopt Spotify met spelen? Indien het tweede, dus hij springt vanzelf op pauze, betekent dat doorgaans dat ie ergens anders nog aan het afspelen is. Heel soms heb ik dit met mijn S23U ook, maar dan vooral als ik daarop Spotify heb geluisterd voor het instappen en het scherm weer aanzet. Dan springt er soms focus naar Spotify op de telefoon, waardoor ie in de XC40 stopt. Ook al speelt de telefoon verder niets af, Spotify neemt daar dan controle over. Spotify volledig afsluiten op de telefoon lost dit voor mij op als het gebeurt.
Saillant detail: op die S22 staat géén spotify, dat laat de werkgever domweg niet toe, je kunt het er niet op installeren.
overigens luister ik nooit naar spotify anders dan in de auto, dus daar kan het haast niet aan liggen zou je zeggen...
Spotify app al eens gestopt en cache verwijderd op de auto? Of zelfs de app helemaal verwijderen en opnieuw installeren?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kan heel goed,Kammika schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:34:
[...]
kan ook een probleem van de telefoon zijn. weet niet of het net zo werkt als op de iphone. Maar als mijn iphone gekoppeld is (doe ik eigenlijk altijd via carplay. Weet niet of dit via BT net zo werkt), en een app wil audio gaan doen op mijn iphone, dan gaat dat spontaan over de speakers. Sommige apps werken niet helemaal lekker (FM doet dat bv af en toe), die dan een "leeg" signaal naar de speakers sturen. De audio van de auto stopt dan, maar de telefoon stuurt niets. Als ik dat soort apps dan uit het geheugen van de telefoon gooi, speelt de radio (of wat voor audio ik ook maar aan het staan in mijn volvo ) weer door..
fact is dat het zich alleen voordoet als de S22 voor audio en telefonie middels blue tooth gekoppeld is, en niet als de oneplus 12r gekoppeld is op dezelfde wijze. Ook een eerdere oneplus (de 6 serie) die ik vorig jaar had tot die in 1000 stukken viel vanaf 15 meter hoogte, gaf dit probleem niet.
Of het dus aan de S22 of aan de auto ligt of aan een combinatie ervan zal me 'worst wezen'
Maar het is wel raar dat als je een home-reset gebruikt terwijl de S22 gekoppeld is, dat dan het probleem weg is tot het moment dat je de S22 opnieuw koppelt.
Diezelfde S22 doet het in een andere auto juist perfect en geeft geen problemen (getest).
Beide geprobeerd, geen effect.Juancho schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:13:
Spotify app al eens gestopt en cache verwijderd op de auto? Of zelfs de app helemaal verwijderen en opnieuw installeren?
Ik herken dat probleem wel van een tijd geleden, maar dat was toen omdat Spotify op de telefoon steeds op pauze ging wat de auto overnam. Afsluiten Spotify op de telefoon was toen de trick. Ik weet niet of ik toen nog extra settings had aangepast of even de bluetooth koppeling met de auto verwijderd had en opnieuw had gekoppeld, maar ik heb er nu al heel lang geen last meer van en ik gebruik Spotify dagelijks (auto/smartwatch/telefoon/TV).
Dus geen idee dan.
Dus geen idee dan.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Is denk ik inderdaad een andere situatie, ik werk met twee telefoons noodgedwongen omdat de ICT van werkgever een tool heeft geinstalleerd op de GSM waarmee ze hem van afstand volledig beheren.Juancho schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:13:
Ik herken dat probleem wel van een tijd geleden, maar dat was toen omdat Spotify op de telefoon steeds op pauze ging wat de auto overnam. Afsluiten Spotify op de telefoon was toen de trick. Ik weet niet of ik toen nog extra settings had aangepast of even de bluetooth koppeling met de auto verwijderd had en opnieuw had gekoppeld, maar ik heb er nu al heel lang geen last meer van en ik gebruik Spotify dagelijks (auto/smartwatch/telefoon/TV).
Dus geen idee dan.
Ik kon niet eens meer mijn bankieren app erop hebben, dus ik heb mijzelf weer een prive GSM aangeschaft.
Tijdens werkritten is de S22 gekoppeld, maar in eigen tijd gaat die niet mee en koppel ik mijn eigen GSM.
Ik denk dat ook daarin een sleutel zit, het steeds wisselen van telefoon opd e auto. Opvallend is dan wel dat het vastlopen gebeurt als de S22 (zonder spotify, die is daarop verboden om te installeren) gekoppeld is.
Volgens mij is spotify in de auto niet daarvan afhankelijk en draait standalone.
Wat ik nog kan doen is die van de oneplus ook weghalen, en dan eens zien wat daarmee gebeurt als die gekoppeld is.
maar, ik deel dit hier gewoon om te zien of er mensen met soortgelijke ervaring zijn, en tegelijk helpt het mij na te denken over wat er mogelijk gebeurt en wat eraan kan worden gedaan.
Een stap naar de dealer voor nieuwe software in de auto zou daarin ook mogelijk een oplossing kunnen zijn. Maar het kan inderdaad net zo goed aan die S22 liggen. Mogelijk zelfs aan die beveiligingstool die erop staat...
Het intrigeert me gewoon in hoge mate
Ik gebruik zelf ook voor werk en voor privé aparte telefoons. Al heel lang eigenlijk. Ook mijn huidige werkgever vereist dat de telefoon een managed device is, maar ik vind het ook wel fijn om werk en prive qua nummers gescheiden te houden. Ik heb alleen twee Apple telefoons en herken het probleem met Spotify niet. Ik wissel regelmatig tussen de telefoons, maar Spotify blijft altijd goed werken.
Wel een gedoe en een gemiste kans van Volvo vind ik. Bij mijn vorige auto (Skoda, VAG) konden gewoon twee telefoons tegelijkertijd verbonden zijn en hoefde ik nooit te wisselen. Alleen soms even het juiste adresboek kiezen, maar niet wisselen qua koppelen.
Wel een gedoe en een gemiste kans van Volvo vind ik. Bij mijn vorige auto (Skoda, VAG) konden gewoon twee telefoons tegelijkertijd verbonden zijn en hoefde ik nooit te wisselen. Alleen soms even het juiste adresboek kiezen, maar niet wisselen qua koppelen.
Gewoon eens even een gedachte "in oplossingen" maar wat als je nu eens de S22 alleen voor Telefonie gekoppeld laat en het audio gedeelte uitzet? Als je die alleen voor werk gebruikt hoef je toch geen audio filmpjes etc. ermee te kijken of MP3 te luisteren? Misschien is dan het probleem in de Volvo weg?ron65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:07:
[...]
Is denk ik inderdaad een andere situatie, ik werk met twee telefoons noodgedwongen omdat de ICT van werkgever een tool heeft geinstalleerd op de GSM waarmee ze hem van afstand volledig beheren.
Ik kon niet eens meer mijn bankieren app erop hebben, dus ik heb mijzelf weer een prive GSM aangeschaft.
Tijdens werkritten is de S22 gekoppeld, maar in eigen tijd gaat die niet mee en koppel ik mijn eigen GSM.
Ik denk dat ook daarin een sleutel zit, het steeds wisselen van telefoon opd e auto. Opvallend is dan wel dat het vastlopen gebeurt als de S22 (zonder spotify, die is daarop verboden om te installeren) gekoppeld is.
Volgens mij is spotify in de auto niet daarvan afhankelijk en draait standalone.
Wat ik nog kan doen is die van de oneplus ook weghalen, en dan eens zien wat daarmee gebeurt als die gekoppeld is.
maar, ik deel dit hier gewoon om te zien of er mensen met soortgelijke ervaring zijn, en tegelijk helpt het mij na te denken over wat er mogelijk gebeurt en wat eraan kan worden gedaan.
Een stap naar de dealer voor nieuwe software in de auto zou daarin ook mogelijk een oplossing kunnen zijn. Maar het kan inderdaad net zo goed aan die S22 liggen. Mogelijk zelfs aan die beveiligingstool die erop staat...
Het intrigeert me gewoon in hoge mate.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Die gedachte had ik ook al, maar dan komen de flitsmeister meldingen niet meer door, en die hoor ik toch eigenlijk best wel graag wél.marcel_76 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:11:
[...]
Gewoon eens even een gedachte "in oplossingen" maar wat als je nu eens de S22 alleen voor Telefonie gekoppeld laat en het audio gedeelte uitzet? Als je die alleen voor werk gebruikt hoef je toch geen audio filmpjes etc. ermee te kijken of MP3 te luisteren? Misschien is dan het probleem in de Volvo weg?
Wel geprobeerd trouwens een paar weken geleden, maar ook dan doet Spotify af en toe raar in de zin van in pauze schieten.
Het kan geen kwaad het nog eens te proberen, hopelijk komen de FM meldingen dan over de speaker in de GSM door. ik zal het proberen en laat wel weten wat dan de ervaring is
dat had de perfecte oplossing geweest ja. In mijn Octavia die ik twee autos terug had werkte dat ook met twee telefoons.MeHeKaCh schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:30:
Ik gebruik zelf ook voor werk en voor privé aparte telefoons. Al heel lang eigenlijk. Ook mijn huidige werkgever vereist dat de telefoon een managed device is, maar ik vind het ook wel fijn om werk en prive qua nummers gescheiden te houden. Ik heb alleen twee Apple telefoons en herken het probleem met Spotify niet. Ik wissel regelmatig tussen de telefoons, maar Spotify blijft altijd goed werken.
Dus je mag niks op je mobiel maar wel FM installeren? Lol...
Hmm, bij mij komen de flitsmeister gesprekken binnen ge-emuleerd via de telefoon en niet via de audio. In VW had ik de telefoon op de kabel aangesloten en dan kwam alles netjes via audio binnen, radio/muziek zachter en nu komt het echt als telefoon gesprek binnen. Vind het heel irritant maar heb het niet via audio aan de praat gekregen, heb zelf een S23+.ron65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:38:
[...]
Die gedachte had ik ook al, maar dan komen de flitsmeister meldingen niet meer door, en die hoor ik toch eigenlijk best wel graag wél.
Wel geprobeerd trouwens een paar weken geleden, maar ook dan doet Spotify af en toe raar in de zin van in pauze schieten.
Het kan geen kwaad het nog eens te proberen, hopelijk komen de FM meldingen dan over de speaker in de GSM door. ik zal het proberen en laat wel weten wat dan de ervaring is
Geen Spotify maar Deezer zelf en daar eigenlijk geen last mee, Deezer op de telefoon, Shield TV thuis en in de auto.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Yep, dat dus.Juancho schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:52:
Dus je mag niks op je mobiel maar wel FM installeren? Lol...
Om maar te zwijgen over gebruik van USB sticks op de laptop, kreeg laatst zelfs een waarschuwing omdat ik een USB-C - Ethernet adapter had gebruikt waar kennelijk een driver op een stukje geheugen in zat. Klein detail, dat ding gebruik ik al 2 jaar en is mij door henzelf verstrekt destijds.
Kortom, ze zijn als een ongeleid projectiel bezig allerlei dingen veilig te krijgen zonder over consequenties na te denken. En dan krijg je dit soort zaken dat ze een FM app wel goedkeuren, maar Spotify weer niet. Sterker, ik moest naar Zuid Soedan laatst, moest de app van Turkish Airlines installeren vanwege de E-tickets, en zelfs die blokkeren ze. Die dus maar op de prive GSM gezet.
Maar dat terzijde en zeker niet de bedoeling daar een discussie over te voeren hier. Maar je merkt het goed op, wazig beleid !
Nu maar weer ontopic
Ik heb vanavond geprobeerd om de audio op de prove GSM te laten staan en de bel optie op de werk GSM.
Even leek dat te werken, maar al snel verbrak de auto de verbinding met de prive GSM.
Kennelijk krijgt hier de telefoon verbinding de absolute voorrang.
Want andersom getest werd de prive GSM behouden en die met de werktelefoon (audio gekoppeld) verbroken.
We leren steeds meer van het gedrag van de auto software zo :-)
[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 06-11-2024 22:31 ]
Heb je dit ook als je inlogt op de Spotify app van je Android auto systeem?ron65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:41:
[...]
Kan heel goed,
fact is dat het zich alleen voordoet als de S22 voor audio en telefonie middels blue tooth gekoppeld is, en niet als de oneplus 12r gekoppeld is op dezelfde wijze. Ook een eerdere oneplus (de 6 serie) die ik vorig jaar had tot die in 1000 stukken viel vanaf 15 meter hoogte, gaf dit probleem niet.
Of het dus aan de S22 of aan de auto ligt of aan een combinatie ervan zal me 'worst wezen'![]()
Maar het is wel raar dat als je een home-reset gebruikt terwijl de S22 gekoppeld is, dat dan het probleem weg is tot het moment dat je de S22 opnieuw koppelt.
Diezelfde S22 doet het in een andere auto juist perfect en geeft geen problemen (getest).
Waarom gebruik je FM dan niet op de privé GSM? Kan je die koppelen als media en werk-GSM als telefoon voor BT.ron65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:38:
[...]
Die gedachte had ik ook al, maar dan komen de flitsmeister meldingen niet meer door, en die hoor ik toch eigenlijk best wel graag wél.
Hier ook 2 GSM's maar werktoestel koppel ik nooit. Ik moet nooit op de baan tijdens de uren dus gelukkig geen last van. Werktoestel is ook managed via bedrijfsportaal dus die gebruik ik niet voor privé.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Wordt je Spotify account nog ergens anders gebruikt dan op je telefoon of in de auto? En eventueel door anderen? Bijvoorbeeld door je gezin thuis op slimme speakers ofzo?
De laatste dagen ervaar ik vreemdgenoeg bijna geen trilling meer. Heb meerdere keren full-power geaccelereerd, maar voel heel weinig vibratie nog. Zou het wellicht met de temperatuur te maken hebben? Of dat de nieuwe assen hebben "ingelopen" o.i.d. Sowieso gaat de auto op 20 november naar de dealer, maar wel apart dit.MeHeKaCh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:22:
Ik blijf het ook vaag vinden, maar vandaag heb ik meer dan 200 km gereden en het gevoel is echt anders nu. En met nieuwe achterbanden geen last van bandenspanningswaarschuwingen.
2.1) Nieuwe achterbanden
2.2) Opnieuw uitgelijnd
Ik kwam er na 3,5 jaar rijden achter dat je vanuit het instellingen menu met 1 druk op de knop teug kan gaan naar het scherm waar je was. Dus niet omslachtig via de home knop.
Hoe? Stel je zit in Maps of Spotify en je wil ff wat aanpassen bij het instellingen menu. Je drukt rechtsonder op dat tandwiel. Die wordt vervolgens blauw. Ben je klaar, druk nogmaals op dat tandwiel en je gaan gelijk weer terug naar Maps/Spotify 😁🙌🏽
Hoe? Stel je zit in Maps of Spotify en je wil ff wat aanpassen bij het instellingen menu. Je drukt rechtsonder op dat tandwiel. Die wordt vervolgens blauw. Ben je klaar, druk nogmaals op dat tandwiel en je gaan gelijk weer terug naar Maps/Spotify 😁🙌🏽
Ik heb ook het idee dat met hogere temperaturen het trillen erger was. Ik heb dat de monteur tijdens de testrit ook gezegd. Geen idee of het zo is, maar ik zet op het "lastige-vragen-stellen-lijstje" als ik ze bel. Zal maandag worden, want morgen wat druk.Tranquility schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:28:
[...]
De laatste dagen ervaar ik vreemdgenoeg bijna geen trilling meer. Heb meerdere keren full-power geaccelereerd, maar voel heel weinig vibratie nog. Zou het wellicht met de temperatuur te maken hebben? Of dat de nieuwe assen hebben "ingelopen" o.i.d. Sowieso gaat de auto op 20 november naar de dealer, maar wel apart dit.
In de afdeling "ouwe lullenvragen", iets wat ik niet voor elkaar krijg...
Hoe sla ik de huidige locatie van de auto op in de navigatie? (als favoriet ofzo, zodat ik hem makkelijk kan kiezen uit de lijst)
Alle auto's en navigatiedingen die ik ooit gebruikt heb, hadden wel zo'n optie. In de google-maps navi van de Volvo kan ik 'm niet vinden.
Hoe sla ik de huidige locatie van de auto op in de navigatie? (als favoriet ofzo, zodat ik hem makkelijk kan kiezen uit de lijst)
Alle auto's en navigatiedingen die ik ooit gebruikt heb, hadden wel zo'n optie. In de google-maps navi van de Volvo kan ik 'm niet vinden.
Ik doe dat vanuit GM op mijn mobiel, je kan daar je thuis en werk locatie opgeven.
cdwave schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:05:
Wat handig is, is op je laptop/pc inloggen in Maps met hetzelfde account als je auto. En vanuit daar kan je dan favorieten aanmaken die ook gelijk in je auto staan onder het hartje. Helaas kan je nog geen groepen maken, bijv. favoriete laadpalen, familie en vrienden en zakelijk. Dus het wordt wel 1 lange lijst als je er veel hebt.cdwave schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:05:
En verder kan je idd ook in Maps je thuis en werk adres instellen. Die je dan bijv. ook met de Assistent kan gebruiken: Navigeer naar huis bijv.
Je bedoelt letterlijk je huidige locatie. Nee dat kan volgens mij niet tenzij je de locatie handmatig dus toevoegt aan Maps. Dat moet volgens mij wel kunnen met je mobiel dus als je ergens op locatie staat, voeg je die toe aan Maps favorieten en dan staat het ook gelijk in je auto.cdwave schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:04:
Jullie antwoorden komen dus neer op "nee, dat kan niet".
Omslachtig ja, maar die 1 druk op de knop opslaan optie is er idd niet.
Selecteer je locatie in GM. Dan komt er een soort vlag boven in, daar kun je kiezen voor opties waar op te slaan.Juancho schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:39:
[...]
Je bedoelt letterlijk je huidige locatie. Nee dat kan volgens mij niet tenzij je de locatie handmatig dus toevoegt aan Maps. Dat moet volgens mij wel kunnen met je mobiel dus als je ergens op locatie staat, voeg je die toe aan Maps favorieten en dan staat het ook gelijk in je auto.
Omslachtig ja, maar die 1 druk op de knop opslaan optie is er idd niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Morkie69 op 07-11-2024 17:39 ]
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Had ik ook, bij mij was het een defecte sensor aan de achterzijde.cdwave schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:07:
Ander leuk euvel. Ik krijg continu (bij elk stoplicht enzo) deze melding op het scherm:
Reiniging vereist
Sensoren Parkeerhulpsysteem
geblokkeerd
Verminderde werking
Sensoren poetsen helpt niet. Zojuist door de wasstraat gegaan, helpt ook niet.
2022 XC40 MY23 P6 Plus
Geen idee of achterassen moeten inlopen. Achterassen zijn wel inclusief homokineten aan beide zijden van de as. Complexe dingen lijkt me.Tranquility schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:28:
[...]
De laatste dagen ervaar ik vreemdgenoeg bijna geen trilling meer. Heb meerdere keren full-power geaccelereerd, maar voel heel weinig vibratie nog. Zou het wellicht met de temperatuur te maken hebben? Of dat de nieuwe assen hebben "ingelopen" o.i.d. Sowieso gaat de auto op 20 november naar de dealer, maar wel apart dit.
Bij mij zijn de trillingen sindsdien ze vervangen zijn weg. Wel wil ik nog een keer de bandenspanning controleren op de juiste spanning. Wellicht dat een te lage spanning gunstig is. Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt bij dit specifieke probleem van het my24 type.
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Nee, alleen ikzelf en eigenlijk alleen in de auto en heel soms op de prive laptop, maar dan moet ik hem echt bewust als app opstarten, gaat niet automatisch aan of uit (instelling)millerman_sf schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:10:
Wordt je Spotify account nog ergens anders gebruikt dan op je telefoon of in de auto? En eventueel door anderen? Bijvoorbeeld door je gezin thuis op slimme speakers ofzo?
Dat werkt niet, zodra je de werk GSM als telefoon en prive GSM als audio koppelt, wordt de laatste vrijwel direct weer ontkoppeld. Tegelijk gebruik is me nog niet gelukt dus.Largamelion schreef op donderdag 7 november 2024 @ 06:59:
[...]
Waarom gebruik je FM dan niet op de privé GSM? Kan je die koppelen als media en werk-GSM als telefoon voor BT.
Dus FM staat op beide GSM's, omdat ik de werk GSM niet meeneem in vrije tijd en de prive GSM vaak niet als ik naar klanten moet.
Android auto werkt dus niet, is niet als app beschikbaar in de auto software.Spekkie99 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:31:
[...]
Heb je dit ook als je inlogt op de Spotify app van je Android auto systeem?
Ik heb spotify alleen op de laptop thuis staan (en alleen als ik die doelbewust opstart) en als app in de AAOS software van de auto, die logt autonoom in bij Spotify.
Zolang de prive GSM gekoppeld is, geen enkel probleem, zodra de werk GSM gekoppeld is heb ik vaak wel problemen. De hint hier was dat de telefoon kennelijk Spotify op pauze mikt, alleen doet ie dat volstrekt willekeurig ook als er geen telefoontje binnenkomt of FM iets wil roepen, maar ook op momenten dat die beiden stil zijn.
De koppeling met telefoons als oorzaak viel me pas op na een hint hier, ik had niet eens aan die telefoons gedacht en had soms wel en soms niet last van uitvallen van Spotify. Het is dus NIET zo dat ik spotify stream vanaf een telefoon, ik gebruik de app onder AAOS, maar die nukt dus af en toe als 1 bepaalde telefoon gekoppeld is met de auto. DOe je dan een home-reset, dan gaat het goed tot je de volgende keer opstart en die telefoon weer gekoppeld is.
[ Voor 10% gewijzigd door ron65 op 07-11-2024 23:40 ]
Wellicht geeft de telefoon een ongewenst mute signaal oid.
Ik heb een vergelijkbaar probleem met fm gehad. Ik zou fm er eens af gooien en kijken of je hetzelfde probleem hebtron65 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:32:
[...]
Nee, alleen ikzelf en eigenlijk alleen in de auto en heel soms op de prive laptop, maar dan moet ik hem echt bewust als app opstarten, gaat niet automatisch aan of uit (instelling)
Wat bedoel je met "Selecteer je locatie in GM"? Waar kan ik dat vinden?Morkie69 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:42:
[...]
Selecteer je locatie in GM. Dan komt er een soort vlag boven in, daar kun je kiezen voor opties waar op te slaan.
Ik wil de locatie opslaan van waar de auto nu staat. Ik sta nu op de handigste parkeerplaats om bij deze klant te komen, en volgende week ga ik naar dezelfde klant, dan is het handig als ik die zo weer kan kiezen.
Overigens werkt "werk" ook niet goed. Als ik "navigeer naar werk" zeg dan is er 50% kans dat GM niet naar het kantoor op het industrieterrein maar naar het stadscentrum navigeert.
Ik heb de "werk" locatie in GM op de PC een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt, en tot nu toe is dat al twee keer goed gegaan.
Ik heb ook al meermalen geprobeerd om een route te versturen met meerdere stops onderweg, maar dat werkt ook niet lekker. Moet ik eerst naar de telefoon sturen en die kan het pas naar de auto sturen. (wie bedenkt dit soort kul...)
Als ik dan in de auto stap komt er een melding, en gaat hij inderdaad naar de eerste bestemming navigeren. Ook de volgende bestemming staat nog klaar, maar zodra ik weer instap bij de eerste bestemming, is hij de rest van de route helemaal vergeten, en de adressen zijn volledig verdwenen en moet ik weer opnieuw op gaan zoeken. Iemand enig idee hoe dat zit?
Ik vraag me nog steeds af waarom ik bij mijn thuislocatie in GM moet aanduiden of ik een laadpaal heb. Telkens ik naar 'Thuis' navigeer en aankom met minder dan 20%, blijft ie opdringen om een laadstop toe te voegen aan de route, die moet ik dan telkens verwijderen vooraleer op 'beginnen' te klikken of hij leidt me om via die laadstop.
In tijden van AI en slimme software, komt dit verschrikkelijk dom over.
Verder nog steeds geen meldknop in GM, vraag me af waarom dat zo lang duurt bij sommigen. Uitrol lijkt wel heel gestaag te gaan, wat me doet vermoeden dat die feature nog in test is op een kleinere groep gebruikers of in bepaalde regio's.
In tijden van AI en slimme software, komt dit verschrikkelijk dom over.
Verder nog steeds geen meldknop in GM, vraag me af waarom dat zo lang duurt bij sommigen. Uitrol lijkt wel heel gestaag te gaan, wat me doet vermoeden dat die feature nog in test is op een kleinere groep gebruikers of in bepaalde regio's.
Hier hetzelfde, zowel bij "Thuis" als "Werk"-locatie ingesteld dat ie daar kan laden en toch steeds blijven vragen naar een laadstation (ook al ben ik aan het navigeren naar "Thuis" of "Werk").Largamelion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:43:
Ik vraag me nog steeds af waarom ik bij mijn thuislocatie in GM moet aanduiden of ik een laadpaal heb. Telkens ik naar 'Thuis' navigeer en aankom met minder dan 20%, blijft ie opdringen om een laadstop toe te voegen aan de route, die moet ik dan telkens verwijderen vooraleer op 'beginnen' te klikken of hij leidt me om via die laadstop.
In tijden van AI en slimme software, komt dit verschrikkelijk dom over.![]()
Het probleem met zomer/winteruur en timers lijkt na jaren nog steeds niet opgelost. Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn auto al meer dan een week lang een uur te vroeg aan het opwarmen was. Ik vond al dat hij niet super warm was bij het instappen
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)
Wist niet dat de achterassen zo complex zijn, aangezien ze geen sturende functie hebben zoals de voorassen.Plead schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:41:
[...]
Geen idee of achterassen moeten inlopen. Achterassen zijn wel inclusief homokineten aan beide zijden van de as. Complexe dingen lijkt me.
Bij mij zijn de trillingen sindsdien ze vervangen zijn weg. Wel wil ik nog een keer de bandenspanning controleren op de juiste spanning. Wellicht dat een te lage spanning gunstig is. Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dat iets uitmaakt bij dit specifieke probleem van het my24 type.
Maar ben sowieso blij dat ze vervangen zijn, want er is in ieder geval een modificatie geweest. Iemand zei dat ze er anders uitzien dan de oude, weet even niet wie die opmerking maakte hier.
Wat de bandenspanning betreft heb ik deze altijd op 2.8 bar staan volgens de Volvo specificatie en wat er op de binnenkant van de portieropening staat.
Ik weet bijna wel zeker dat het aan je mobiel ligt. Ik zou adviseren om je vraag eens in het topic te stellen van je telefoon.
Selecteer je locatie in GM = met vinger langer op die positie drukken. Dan selecteerd Google deze.cdwave schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:03:
[...]
Wat bedoel je met "Selecteer je locatie in GM"? Waar kan ik dat vinden?
Ik wil de locatie opslaan van waar de auto nu staat. Ik sta nu op de handigste parkeerplaats om bij deze klant te komen, en volgende week ga ik naar dezelfde klant, dan is het handig als ik die zo weer kan kiezen.
Overigens werkt "werk" ook niet goed. Als ik "navigeer naar werk" zeg dan is er 50% kans dat GM niet naar het kantoor op het industrieterrein maar naar het stadscentrum navigeert.
Ik heb de "werk" locatie in GM op de PC een keer verwijderd en opnieuw aangemaakt, en tot nu toe is dat al twee keer goed gegaan.
Ik heb ook al meermalen geprobeerd om een route te versturen met meerdere stops onderweg, maar dat werkt ook niet lekker. Moet ik eerst naar de telefoon sturen en die kan het pas naar de auto sturen. (wie bedenkt dit soort kul...)
Als ik dan in de auto stap komt er een melding, en gaat hij inderdaad naar de eerste bestemming navigeren. Ook de volgende bestemming staat nog klaar, maar zodra ik weer instap bij de eerste bestemming, is hij de rest van de route helemaal vergeten, en de adressen zijn volledig verdwenen en moet ik weer opnieuw op gaan zoeken. Iemand enig idee hoe dat zit?
Het stukje met de route sturen. Snap niet wat je bedoeld "eerst naar telefoon sturen". Als je Google Maps opent op je telefoon en daar een route kiest/aanmaakt, krijg je meteen de optie om deze naar je auto te sturen.
Ik weet dat het niet echt geweldig werkt met allerlei tussenstops. Hij pakt volgens mij alleen de eerste. Soms zie je in het zoekveld in GM nog wel de andere bestemmingen, maar niet altijd.
Zorg er wel voor dat je met hetzelfde google account bent ingelogd op je tel en auto.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Als je plant op PC moet je eerst je route doorsturen naar de phone.Morkie69 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:28:
[...]
Het stukje met de route sturen. Snap niet wat je bedoeld "eerst naar telefoon sturen". Als je Google Maps opent op je telefoon en daar een route kiest/aanmaakt, krijg je meteen de optie om deze naar je auto te sturen.
Ik weet dat het niet echt geweldig werkt met allerlei tussenstops. Hij pakt volgens mij alleen de eerste. Soms zie je in het zoekveld in GM nog wel de andere bestemmingen, maar niet altijd.
Ik vind het ook handiger om op een groot scherm te plannen, zit ik in de wagen dan gebruik ik ook mijn phone en dan is het inderdaad 1 stap minder.
Allemaal geen wereldproblemen, maar kan mij inbeelden dat sommigen dit vervelend vinden
Ik heb al genavigeerd met een ID.4 en Q4 en ben toch blij dat ik terug in mijn XC40 mag zitten, want GM heeft toch mijlenver voorsprong qua navigatie tov de native navigatiesoftware van sommige andere merken.
Die langere routes met meerdere stops plannen heb ik afgelopen zomer als niet bruikbaar ervaren, zeker icm laadplannen van Maps zelf. Maar ook mijn eigen uitgezochte planning bleek on the road niet altijd het beste of ik kon bijv. verder rijden dan gedacht. En dan hang je al.
Het werkt veel fijner om gewoon bestemming voor bestemming in te voeren en tijdens het laden dat bijv. in te voeren.
Het werkt veel fijner om gewoon bestemming voor bestemming in te voeren en tijdens het laden dat bijv. in te voeren.
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 08-11-2024 11:52 ]
Begint wel te beteren bij VW/Ford. Tegenwoordig kan je daar zelfs aangeven met hoeveel range/procent je wil aankomen bij je laadstops én bestemming. Dat moet ik bij Google Maps nog zien, daar is dat voorlopig enkel mogelijk voor je bestemming waardoor hij soms al stops voorstelt op 40% batterij terwijl je gewoon kan doorrijden naar de volgende laadstop (van dezelfde provider) en daar kan aankomen met 10-20%, wat veel efficiënter is.RigolleM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:42:
[...]
Als je plant op PC moet je eerst je route doorsturen naar de phone.
Ik vind het ook handiger om op een groot scherm te plannen, zit ik in de wagen dan gebruik ik ook mijn phone en dan is het inderdaad 1 stap minder.
Allemaal geen wereldproblemen, maar kan mij inbeelden dat sommigen dit vervelend vinden
Ik heb al genavigeerd met een ID.4 en Q4 en ben toch blij dat ik terug in mijn XC40 mag zitten, want GM heeft toch mijlenver voorsprong qua navigatie tov de native navigatiesoftware van sommige andere merken.
Google Maps doet het redelijk, maar er is nog veel ruimte voor verbetering imo.
En het is idd idioot dat je van de pc eerst naar de phone moet en dan pas naar de wagen kan. Hoe moeilijk kan het zijn om die optie ook op de pc te voorzien, het is allemaal met hezelfde Google account ...
[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 08-11-2024 12:33 ]
dat vermoed ik ook eigenlijk een beetje, maar dat gebeurt wel op momenten dat er geen actie op de GSM is ook.Spekkie99 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 03:28:
Wellicht geeft de telefoon een ongewenst mute signaal oid.
Als ik via Google Home vraag om de XC40 voor te verwarmen/verkoelen krijg ik tegenwoordig daarbij de melding "This action will stop working within a few weeks". Iemand enig idee wat Google van plan is en of het op een andere manier gaat werken?
Wel erg jammer als dit niet meer werkt. Momenteel heb ik dit aan de action button op de iPhone gekoppeld en dat is echt super praktisch.
Wel erg jammer als dit niet meer werkt. Momenteel heb ik dit aan de action button op de iPhone gekoppeld en dat is echt super praktisch.
Als je de bestemming opzoekt op de PC, dan komt hij in de auto wel naar voren als recente bestemming. Dan heb je de route ook met een tik op het scherm.Largamelion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:32:
[...]
(Knip)
En het is idd idioot dat je van de pc eerst naar de phone moet en dan pas naar de wagen kan. Hoe moeilijk kan het zijn om die optie ook op de pc te voorzien, het is allemaal met hezelfde Google account ...
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Maar dan berekent de auto gewoon zelf de route en dan kan je dus net zo goed de bestemming in de auto ingeven, daar win je niets mee. Ik wil de route die ik op de pc voor mij zie volledig doorsturen naar de auto. Je kan via ABRP bijvoorbeeld (die over veel meer filters en opties beschikt) een route doorsturen naar Maps en van daaruit dan naar de auto, maar nu moet je dus eerst de via de telefoon gaan om die route tot in de auto te krijgen.Venomer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:06:
[...]
Als je de bestemming opzoekt op de PC, dan komt hij in de auto wel naar voren als recente bestemming. Dan heb je de route ook met een tik op het scherm.
ABRP app op de telefoon gebruiken voor plannen, dorozetten naar maps en meteen door naar de auto, scheelt een stapje:Largamelion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:22:
[...]
Maar dan berekent de auto gewoon zelf de route en dan kan je dus net zo goed de bestemming in de auto ingeven, daar win je niets mee. Ik wil de route die ik op de pc voor mij zie volledig doorsturen naar de auto. Je kan via ABRP bijvoorbeeld (die over veel meer filters en opties beschikt) een route doorsturen naar Maps en van daaruit dan naar de auto, maar nu moet je dus eerst de via de telefoon gaan om die route tot in de auto te krijgen.
ABRP-PC->maps-PC->maps-telefoon->auto
versus
ABRP-GSM->maps-telefoon->auto
Overigens als je op de pc met ABRP plant, dan staat die al in ABRP telefoon ook vaak.
da's wel bijzonder. Bij mij zelfde irritante gedrag, maar pas onder 10%...Largamelion schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:43:
Telkens ik naar 'Thuis' navigeer en aankom met minder dan 20%, blijft ie opdringen om een laadstop toe te voegen aan de route, die moet ik dan telkens verwijderen vooraleer op 'beginnen' te klikken of hij leidt me om via die laadstop.
Vervelende is dat als je bij die werk en thuislokaties hebt ingesteld dat je daar kan laden, dat die dat alleen in de laadplanning bij meerdere stops meerekent. Als je nl je thuis of werkadres als tussenlokatie hebt ingesteld, dan snapt die het wel, en gaat die er in de routeplanning vanuit dat je daar bij laadt als dat nodig is...
dus idd erg stompzinnig dat die dat dus niet meenement als eindpunt, want de functionaliteit zit er al in...
Tipje voor wiens auto binnenkort APK keuring moet hebben: plan ruim op tijd!
Ik heb 2,5 maand geleden afspraak gemaakt, vandaag keuring gehad maar kon niet goedgekeurd worden ivm kapotte hoes van aandrijfas. Op zich niets ernstig, maar wordt nu wel een probleem want moet nieuwe aandrijfas op en die is er zeer waarschijnlijk niet op tijd. Er wordt al gezocht naar een gebruikte maar die zullen er ook niet veel zijn. Gevolg is mogelijk dat ik na volgende week tijdelijk niet in de auto kan rijden omdat de APK dan verloopt.
Dus, plan op tijd, er kan altijd iets tegen zitten.
Ik heb 2,5 maand geleden afspraak gemaakt, vandaag keuring gehad maar kon niet goedgekeurd worden ivm kapotte hoes van aandrijfas. Op zich niets ernstig, maar wordt nu wel een probleem want moet nieuwe aandrijfas op en die is er zeer waarschijnlijk niet op tijd. Er wordt al gezocht naar een gebruikte maar die zullen er ook niet veel zijn. Gevolg is mogelijk dat ik na volgende week tijdelijk niet in de auto kan rijden omdat de APK dan verloopt.
Dus, plan op tijd, er kan altijd iets tegen zitten.
P8
Ik zit net te kijken bij de RDW. Ledig gewicht van mijn voertuig is 2088 kg en massa rijklaar is 2188 kg. Bij de verklaring van rijklaar staat dat men uitgaat van een 90% gevulde tank en een bestuurder van 75 kg. Dus een accu die 90% gevuld is bevat 25 kg aan elektriciteit!
je kunt je APK 2 maanden voor vervaldatum laten doen zonder dat dit invloed heeft op de volgende vervaldatum. Stel je wagen moet 20 maart gekeurd worden, dan kun je vanaf 20 januari je auto laten keuren en heb je nog 2 maanden voor eventuele reparaties. Is ie goedgekeurd dan is je APK 14 tot 26 maanden geldig.Venomer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:01:
O ja. Ik keek dus bij de RDW naar mijn APK datum. De APK vervalt in mei volgend jaar, dus ik zal maar vast een afspraak maken.
Laat je hem voor 20 januari keuren dan is de keuring weer 1 of 2 jaar geldig (afh vd leeftijd vd auto). Stel je laat hem op 15 januari keuren, dan moet hij het jaar (of 2 jr) erna uiterlijk 15 jan gekeurd zijn.
Kortom: niet te vroeg laten keuren!
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Of gewoon een iphone nemen…..Juancho schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:04:
[...]
Ik weet bijna wel zeker dat het aan je mobiel ligt. Ik zou adviseren om je vraag eens in het topic te stellen van je telefoon.
Aub niet weer een discussie over Android VS Apple 😁
Iets anders, is er bij Volvo al iets bekend van een roadmap of dergelijke? En specifiek voor 2025/2026? Komen er nieuwe modellen? Facelift?
Ik moet mij P8 over 11 maand inleveren (heb ik de wagen alweer 5 jaar en langer mag niet) dus ik ben voorzichtig wat aan hrt oriënteren (collega krijgt binnenkort de Zeekr 01, erg benieuwd naar!). Ik rij al jaren Volvo eigenlijk, nooit echt naar een ander merk gekeken. Maar hrmet aanbod EVs is nu stukken groter dan Volvo. Vanuit Volvo is er alleen de relatief nieuwe EX30. Die gaat hem echter niet worden.
Ben natuurlijk wel heel benieuwd naar de opvolger van de EX40/EC40. Ik vind m'n P8 zo heerlijk rijden en gewoon een tof ding dat ik die zo nog 5 jaar kan rijden. Maar dan wel even een vernieuwd model want wbt interieur begint het een beetje achter te lopen nu. Net zoals het geen specifiek EV platform is natuurlijk.
Ik moet mij P8 over 11 maand inleveren (heb ik de wagen alweer 5 jaar en langer mag niet) dus ik ben voorzichtig wat aan hrt oriënteren (collega krijgt binnenkort de Zeekr 01, erg benieuwd naar!). Ik rij al jaren Volvo eigenlijk, nooit echt naar een ander merk gekeken. Maar hrmet aanbod EVs is nu stukken groter dan Volvo. Vanuit Volvo is er alleen de relatief nieuwe EX30. Die gaat hem echter niet worden.
Ben natuurlijk wel heel benieuwd naar de opvolger van de EX40/EC40. Ik vind m'n P8 zo heerlijk rijden en gewoon een tof ding dat ik die zo nog 5 jaar kan rijden. Maar dan wel even een vernieuwd model want wbt interieur begint het een beetje achter te lopen nu. Net zoals het geen specifiek EV platform is natuurlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 09-11-2024 10:17 ]
kun je niet gewoon je contract verlengen? ik verwacht geen grote remake van de EX/EC40 op zo korte termijn.. Die kun je pas verwachten als de verkoopaantallen gaan teruglopen. Is nu een van de meeste succesvolle auto's ooit van Volvo, aan die formule gaan ze echt niet sleutelen nu. Volvo zal nu meer naar andere modellen kijken om op te innoveren...Juancho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:14:
Iets anders, is er bij Volvo al iets bekend van een roadmap of dergelijke? En specifiek voor 2025/2026? Komen er nieuwe modellen? Facelift?
Nee ik heb begin dit jaar, na overstap van werkgever, al een extra 5de jaar erbij genomen. Dat is de max voor lease/bijtelling. Ik weet nirt precies de regels van onze leasemaatschappij maar als ik ff Google en ik zou de auto nog een 6de jaar mogen houden:Kammika schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:29:
[...]
kun je niet gewoon je contract verlengen? ik verwacht geen grote remake van de EX/EC40 op zo korte termijn.. Die kun je pas verwachten als de verkoopaantallen gaan teruglopen. Is nu een van de meeste succesvolle auto's ooit van Volvo, aan die formule gaan ze echt niet sleutelen nu. Volvo zal nu meer naar andere modellen kijken om op te innoveren...
Dan zou ik dus flink meer gaan betalen dan nu en dat is het me niet waard. Dan is een nieuwe auto kiezen wellicht voordeliger omdat ik nu best een dure P8 uitvoering heb (€68000 geloof ik, kon nog met 8%). Ik zou de wagen ook best nog een jaar particulier willen leasen via bij Volvo maar alleen zonder BKR melding (verhuisplannen) en natuurlijk geen hogere kosten.Bijtelling elektrische auto 2020 na 5 jaar (60 maanden)
Wie in een zakelijke elektrische leaseauto uit 2020 rijdt dan geldt: 8% bijtelling over de cap van €45.000, daarboven 22%.
In de loop van 2025 bereikt die auto de grens van 60 maanden. Dan gaan de regels van 2025 gelden: 17% bijtelling over de cap van €30.000 en daarboven 22%.
Ik verwachtte verder ook niet dat Volvo in 2025/2026 met de opvolger van de XC40 gaat komen, maar dat zou gezien het aanbod wel betekenen dat ik sowieso zal afstappen van Volvo. EX30 vind ik niks, ex60 geweldig maar veelste duur (zeker icm met wat we nodig zijn). Ik zou dan eerder eens nadenken om bijv een poule wagen van de leasemaatschappij te nemen waar je 1 a 2 jaar in kan rijden. Bijv. Een Polestar 2 of een andere EX40 met nog 1 of 2 jaar contract (of te maken afspraken dat je elk jaar de wagen mag inleveren omdat ik toch wat nieuws wil bestellen).
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 09-11-2024 10:48 ]
En privé overnemen? Je weet wat de auto is, hoe die is onderhouden en met de afschrijving die momenteel groot is, misschien best interessant voor nog 5 jaar erbij?Juancho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:40:
[...]
Nee ik heb begin dit jaar, na overstap van werkgever, al een extra 5de jaar erbij genomen. Dat is de max voor lease/bijtelling. Ik weet nirt precies de regels van onze leasemaatschappij maar als ik ff Google en ik zou de auto nog een 6de jaar mogen houden:
[...]
Dan zou ik dus flink meer gaan betalen dan nu en dat is het me niet waard. Dan is een nieuwe auto kiezen wellicht voordeliger omdat ik nu best een dure P8 uitvoering heb (€68000 geloof ik, kon nog met 8%). Ik zou de wagen ook best nog een jaar particulier willen leasen via bij Volvo maar alleen zonder BKR melding (verhuisplannen) en natuurlijk geen hogere kosten.
Ik verwachtte verder ook niet dat Volvo in 2025/2026 met de opvolger van de XC40 gaat komen, maar dat zou gezien het aanbod wel betekenen dat ik sowieso zal afstappen van Volvo. EX30 vind ik niks, ex60 geweldig maar veelste duur (zeker icm met wat we nodig zijn). Ik zou dan eerder eens nadenken om bijv een poule wagen van de leasemaatschappij te nemen waar je 1 a 2 jaar in kan rijden. Bijv. Een Polestar 2 of een andere EX40 met nog 1 of 2 jaar contract (of te maken afspraken dat je elk jaar de wagen mag inleveren omdat ik toch wat nieuws wil bestellen).
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Geen optie. Niet te betalen. Bovendien als ik niet meer ga leasen (moment dat het amper voordeel geeft komt dichterbij) is het veel interessanter om een ander niveau auto te kopen en lekker een flink deel mobiliteitsbudget bij je salaris te krijgen. De tijden dat ik elke dag zo 200km+ moest rijden zijn gelukkig voorbij.caspervc schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:32:
[...]
En privé overnemen? Je weet wat de auto is, hoe die is onderhouden en met de afschrijving die momenteel groot is, misschien best interessant voor nog 5 jaar erbij?
Maargoed ik wil hier niet te veel over lease opties spreken, daar is een ander topic voor. Ging me meer om de roadmap van Volvo.
[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 09-11-2024 11:47 ]
Roadmap hebben ze niet, maar ze doen wel aankondigingen.Juancho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:41:
[...]
Geen optie. Niet te betalen. Bovendien als ik niet meer ga leasen (moment dat het amper voordeel geeft komt dichterbij) is het veel interessanter om een ander niveau auto te kopen en lekker een flink deel mobiliteitsbudget bij je salaris te krijgen. De tijden dat ik elke dag zo 200km+ moest rijden zijn gelukkig voorbij.
Maargoed ik wil hier niet te veel over lease opties spreken, daar is een ander topic voor. Ging me meer om de roadmap van Volvo.
De ex90 komt zo langzaam maar zeker. De es90 is daarna de eerstvolgende. Laatste wat mij bekend is dat ze hebben aangegeven die in maart 2025 te willen presenteren
En dan zit er nog een ex60 in de pijplijn, waarvan ze hebben aangegeven dat die ergens in 2026 wordt aangekondigd…
Maar die zullen allemaal qua prijs ver boven de ex/ec40 zitten, dus gezien wat je schrijft wsch dan niet zo interessant voor jou…
Een evt forse update van de ex/ec40 zal zeker daarna komen (hebben ze nl nog niks over aangekondigd), alhoewel ik niet uitsluit dat er zomaar een keer een snellere processor in de infotainment zit in een my update…en die zou we heel aangenaam zijn…
Mss geven ze het interieur eens een update met snellere SOC, beetje conform met de andere EX-modellen.Kammika schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:08:
[...]
Een evt forse update van de ex/ec40 zal zeker daarna komen (hebben ze nl nog niks over aangekondigd), alhoewel ik niet uitsluit dat er zomaar een keer een snellere processor in de infotainment zit in een my update…en die zou we heel aangenaam zijn…
EX40 ziet er nog altijd niet verouderd uit anno 2025, die kan nog ff mee volgens mij...
Absoluut eens. Ik ben de auto qua looks en rijgedrag absoluut nog niet zat. Doet me denken aan de V40 die ik ook vele jaren (3 verschillende types zelfs) gereden heb. Als ik die nu weer eens zie denk ik nog altijd, wat een vette wagen toch. Als die in EV optie kwam voor een prijs van pak um beet 40k dan wist ik het wel.
Maar de XC40 kan zeker nog mee, alleen het infotainment systeem + hardware wat mij betreft niet. Er zijn wel eens renders hier gepost van de XC40 met dat nieuwe scherm uit de EX30 en hoewel het er minder strak uitziet zou het wel een (tussen)optie kunnen zijn. Groter scherm, nieuwe snellere hardware met de dezelfde looks van de auto.
Maar de XC40 kan zeker nog mee, alleen het infotainment systeem + hardware wat mij betreft niet. Er zijn wel eens renders hier gepost van de XC40 met dat nieuwe scherm uit de EX30 en hoewel het er minder strak uitziet zou het wel een (tussen)optie kunnen zijn. Groter scherm, nieuwe snellere hardware met de dezelfde looks van de auto.
qua snelheid van de hardware helemaal eens, maar die grootte van het scherm is niks mis mee. Ik vind al die auto's met grotere schermen er ook niet mooier door worden. Dus zou voor mij een stap achteruit zijn Een "ouderwets" dashboard waar het scherm in geintegreerd is, vind ik er veel sjieker uitzien dan een goot ipad achterig ding in het midden. Meer ruimte is ook echt niet nodig.Juancho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:47:
Absoluut eens. Ik ben de auto qua looks en rijgedrag absoluut nog niet zat. Doet me denken aan de V40 die ik ook vele jaren (3 verschillende types zelfs) gereden heb. Als ik die nu weer eens zie denk ik nog altijd, wat een vette wagen toch. Als die in EV optie kwam voor een prijs van pak um beet 40k dan wist ik het wel.
Het scherm in de volvo is groter dan het scherm wat ik in mijn vorige auto (Renault Scenic) had. Die toonde de navigatie in het midden en de audiobron (incl zendernaam/afspelend nummer) in het display achter het stuur. Prima oplossing!
Niet helemaal mee eens maar dat kan. Voor mij komt het vooral door de beperkte mogelijkheden die Volvo biedt op het scherm achter het stuur. Als daar nou meer opties/keuzes/themas voor waren hoeft het tablet idd niet zo heel groot te zijn. Maar nu heb je Maps en niks. En je klikt je rot op het grote scherm. Onnodige afleiding. Dus dat mis ik wel degelijk. Zoals het straks in de nieuwe Volvos is (buiten de EX30 om) is perfect. Iets grotere tables met splitscreen achtige dingen en een wat kleiner scherm voor je neus.Kammika schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:01:
[...]
qua snelheid van de hardware helemaal eens, maar die grootte van het scherm is niks mis mee. Ik vind al die auto's met grotere schermen er ook niet mooier door worden. Dus zou voor mij een stap achteruit zijn Een "ouderwets" dashboard waar het scherm in geintegreerd is, vind ik er veel sjieker uitzien dan een goot ipad achterig ding in het midden. Meer ruimte is ook echt niet nodig.
Het scherm in de volvo is groter dan het scherm wat ik in mijn vorige auto (Renault Scenic) had. Die toonde de navigatie in het midden en de audiobron (incl zendernaam/afspelend nummer) in het display achter het stuur. Prima oplossing!
Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me. Het hangt verder natuurlijk ook af van hoe het scherm in het dashboard valt.
Nee, beslist niet. Kinderlijke icoontjes op een bijna ontoegankelijk ding (je kunt de opslag niet eens zelf beheren) dat na enkele jaren ook nog eens bewust wordt vertraagd om je te dwingen nieuw te kopen waarbij de prijs meer dan het dubbele is van een vergelijkbare andoid die deze nadelen niet kent? geen haar op m'n hoofd...
Intussen ligt het zeker NIET aan de telefoons. Hoe ik dat weet? nou, ik ben gisteravond weggegaan en vanmiddag thuisgekomen en had géén telefoon bij me (vergeten zowaar).
Er was dus geen telefoon met de wagen gekoppeld, maar... Spotify had weer de pauze kuren en weer was na een home-reset het probleem opgelost.
Is dus echt wel een AAOS dingetje in de auto zelf.
Ik heb nu een aantal apps die ik niet gebruikte eraf gegooid, spotify nog maar een keer weer opnieuw geïnstalleerd (ja, ook de cache geleegd), en komende week maar weer zien of dat wat doet.
....
Gooi Spotify eens van je AAOS af en start het via bluetooth via je telefoon. Kijken wat er dan gebeurt. En anders een ticket inschieten bij Spotify. En succes daarmee, ik wacht al 4 jaar op iets wat ik doorgegeven heb, wat steeds genoeg kuddo's krijgt om door te gaan maar nog steeds niet is doorgevoerd in Spotify AAOS (sorterings optie).ron65 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:20:
[...]
Nee, beslist niet. Kinderlijke icoontjes op een bijna ontoegankelijk ding (je kunt de opslag niet eens zelf beheren) dat na enkele jaren ook nog eens bewust wordt vertraagd om je te dwingen nieuw te kopen waarbij de prijs meer dan het dubbele is van een vergelijkbare andoid die deze nadelen niet kent? geen haar op m'n hoofd...
Intussen ligt het zeker NIET aan de telefoons. Hoe ik dat weet? nou, ik ben gisteravond weggegaan en vanmiddag thuisgekomen en had géén telefoon bij me (vergeten zowaar).
Er was dus geen telefoon met de wagen gekoppeld, maar... Spotify had weer de pauze kuren en weer was na een home-reset het probleem opgelost.
Ik heb nu een aantal apps die ik niet gebruikte eraf gegooid, spotify nog maar een keer weer opnieuw geïnstalleerd (ja, ook de cache geleegd), en komende week maar weer zien of dat wat doet.
....
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 09-11-2024 15:39 ]
Volvo heeft beloofd dat alle bestaande modellen met AAOS volgend jaar de nieuwe GUI met splitscreen krijgen. Dat zou in elk geval iets van jouw wensen vervullen. Als je de auto dan nog hebt.Juancho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:13:
[...]
Niet helemaal mee eens maar dat kan. Voor mij komt het vooral door de beperkte mogelijkheden die Volvo biedt op het scherm achter het stuur. Als daar nou meer opties/keuzes/themas voor waren hoeft het tablet idd niet zo heel groot te zijn. Maar nu heb je Maps en niks. En je klikt je rot op het grote scherm. Onnodige afleiding. Dus dat mis ik wel degelijk. Zoals het straks in de nieuwe Volvos is (buiten de EX30 om) is perfect. Iets grotere tables met splitscreen achtige dingen en een wat kleiner scherm voor je neus.
Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me. Het hangt verder natuurlijk ook af van hoe het scherm in het dashboard valt.
Klopt maar dat is puur een aanpassing in AAOS en alleen op het middenscherm. Ik ben ook erg benieuwd of het verouderde systeem uit de XC/C40 reeks dat een beetje zal trekken, maar dat is afwachten. Ik verwacht overigens dat dat nog wel een tijd kan duren, Volvo/Google kennende. Dus of ik dat nog ga meemaken...Venomer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:35:
[...]
Volvo heeft beloofd dat alle bestaande modellen met AAOS volgend jaar de nieuwe GUI met splitscreen krijgen. Dat zou in elk geval iets van jouw wensen vervullen. Als je de auto dan nog hebt.
Te bekijken op youtube.Venomer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:35:
[...]
Volvo heeft beloofd dat alle bestaande modellen met AAOS volgend jaar de nieuwe GUI met splitscreen krijgen. Dat zou in elk geval iets van jouw wensen vervullen. Als je de auto dan nog hebt.
De uitleg van de nieuwe GUI en de aankondiging voor de update voor de 'oude modellen' .
[ Voor 39% gewijzigd door tukker999 op 10-11-2024 11:14 ]
Da's dus zo irritant aan die grote schermen - ze zijn wel groter maar ze tonen netto veel minder. Vroegah werd er nog nagedacht over wat we waar gaan tonen. Omdat er nu "toch zoveel plaats is" klooien ze maar wat aan, met als resultaat dat ik op het 2x zo grote scherm veel meer moeite heb met de navi. Zelfs mijn 25 jaar oude tomtom was beter af te lezen, en die gaf afslagen op snelwegen duidelijk en schematisch aan.Kammika schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:01:
[...]
Het scherm in de volvo is groter dan het scherm wat ik in mijn vorige auto (Renault Scenic) had. Die toonde de navigatie in het midden en de audiobron (incl zendernaam/afspelend nummer) in het display achter het stuur.
En dan wat er getoond wordt... De kaart is nu grijzig met grijzige wegen, zodat het nauwelijks te zien is welke nu lokale wegen, doorgaande wegen of snelwegen zijn. Vroegah hadden die een handig kleurtje.
Probleem met die GM is dat die teveel probeert om alles in detail te tonen zoals het in werkelijkheid is, en dat werkt juist averechts. Je wil juist meer een soort "metrokaart" waar de verhoudingen niet kloppen, maar alle knooppunten helder zijn. Als je een aantal snelwegkruisingen kort na elkaar hebt, zie ik liever dat de kaart een loopje neemt met de werkelijkheid en ze veel verder uiteen toont dan ze zijn, dan kun je tenminste zien welke afslagen je moet nemen, in plaats van dat je een soort kleurige klodder krijgt.
Ik wil de positie waar de auto staat. Fysiek. Op de kaart klikken wil ik nou juist niet want dat had ik thuis al gedaan en dat was alleen maar bijna goed.Morkie69 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:28:
[...]
Selecteer je locatie in GM = met vinger langer op die positie drukken. Dan selecteerd Google deze.
Desktop PC. Als ik op de telefoon moet gaan zitten frotten kan ik beter het scherm van de auto gebruiken, die is veel groter. De PC is toch wel veel sneller en ergonomischer.Het stukje met de route sturen. Snap niet wat je bedoeld "eerst naar telefoon sturen".
Soms wel en soms niet, en ik heb nog niet ontdekt waar 'm dat nou in zit. Heb mijn hele privacy al overboord gegooid, en gebruik hetzelfde account op de PC en voor de auto.Venomer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:06:
[...]
Als je de bestemming opzoekt op de PC, dan komt hij in de auto wel naar voren als recente bestemming. Dan heb je de route ook met een tik op het scherm.
We rijden op dit moment naar huis en de accu begint aardig leeg te raken. We zitten nu op 3% bij aankomst.
Is er een soort van veilige modus als de accu bijna leeg is ? Of kun je gewoon door tot 0% en sta je stil ?
Is er een soort van veilige modus als de accu bijna leeg is ? Of kun je gewoon door tot 0% en sta je stil ?
Airco uit, en niet te hard rijden… hier is wel eens geschreven dat je verder door kunt rijden dan tot 0%, maar ik heb het nooit geprobeerd/gedurfd…Jetro schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:44:
We rijden op dit moment naar huis en de accu begint aardig leeg te raken. We zitten nu op 3% bij aankomst.
Hier staat een video over het leegrijden…
Succes!
Ik ben wel eens op 2% thuisgekomen. Toen reed die gewoon nog…Jetro schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:44:
De discussie over iPhone vs. Android is per definitie of-topic, echter onwaarheden moeten toch echt even recht gezet worden. snap überhaupt de onderlinge strijd niet tussen Android en Apple aanhangers dat daargelaten. Apple vertraagd niet bewust oude iphone modellen met als doel dat men maar een nieuwe koopt, dat dit gebeurd is natuurlijk geen probleem voor een commercieel bedrijf als Apple (wat Android ook is) de reden is dat Apple haar gebruikers een lange goede levensduur garandeert met haar producten en om die reden kan het zijn dat er softwarematige aanpassingen gedaan moeten worden om compatibiliteit met de nieuwste IOS te garanderen op toestellen met oudere hardware welke logischerwijs niet ontworpen is voor het nieuwste IOS. Apple is de enige telefoon fabrikant welke lang support geeft op haar toestellen. gemiddeld 6 tot 8 jaar IOS software upgrades, >8 jaar software updates en >8 tot 10 jaar security patches. ik zie geen enkele andere fabrikant dit bieden. dit is ook 1 van de redenen waarom een IPhone een andere prijs niveau heeft, immers is de hardware en software iets wat Apple beide ontwikkeld in tegenstelling tot open source Android waar de Android Fabrikanten in ieder geval niet de kosten voor ontwikkeling van het OS dragen.ron65 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:20:
[...]
....
En, ben je nog thuisgekomen?Jetro schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:44:
Lol, dat had ik zonet ook, 2%, 8 km geschat bereik resterend.Kammika schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:43:
[...]
Ik ben wel eens op 2% thuisgekomen. Toen reed die gewoon nog…
Gebeurt me niet snel, maar nu was bij de Hackelaar een wachtrij, dus ben ik doorgereden. Alleen jammer dat de eerstvolgende snellader pas bij het brugrestaurant over de A4 staat, of je moet echt van de weg af en Amsterdam in.
Toen zag ik dat ik thuis zou komen met 3%, en heb de gok maar gewaagd
Zelfs geen schildpadje in beeld en accelereren ging nog steeds voluit.
Nu aan de thuislader, is pas tegen 06.00 uur weer op 90%. Maar ja, ik heb maar 1 fase in huis, 4,7 kW max.
[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 11-11-2024 17:02 ]
Je kunt wel zeker tot 0% komen. Hoever je daarna nog kunt, is niet zeker...Jetro schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:44:
Hi allen,
Omdat mijn werkgever failliet is gegaan raak ik met pijn in mijn hart mijn huidige leaseauto kwijt, een EV6. Nu overwegen we een Volvo XC 40 of een Volvo C40 te kopen. Ons oog is gevallen op twee opties: C40 en een XC40, beide uit 2023 en helaas nog FWD. Rond de 20.000 km gelopen. Nu las ik hier wat over trillingen in het stuur en ook over slippende voorbanden met deze versies uit 2023 en maak ik me wat zorgen. We willen er ca 1x per week een paardentrailer van ca 1300kg mee trekken. Heeft iemand ervaringen met zowel versies uit 2023 en het trekken van een redelijk zware aanhanger?
Omdat mijn werkgever failliet is gegaan raak ik met pijn in mijn hart mijn huidige leaseauto kwijt, een EV6. Nu overwegen we een Volvo XC 40 of een Volvo C40 te kopen. Ons oog is gevallen op twee opties: C40 en een XC40, beide uit 2023 en helaas nog FWD. Rond de 20.000 km gelopen. Nu las ik hier wat over trillingen in het stuur en ook over slippende voorbanden met deze versies uit 2023 en maak ik me wat zorgen. We willen er ca 1x per week een paardentrailer van ca 1300kg mee trekken. Heeft iemand ervaringen met zowel versies uit 2023 en het trekken van een redelijk zware aanhanger?
Jazeker, langzamer rijden, uiteindelijk 4%
Collega van mij rijd een ID4, die ging bij 2% in een soort veiligheidsmodus en reed alleen nog stapvoets.
Maar de Volvo kachelt dus door tot 0%.
[ Voor 27% gewijzigd door Jetro op 11-11-2024 19:42 ]
Zelf ook de FWD uit eind mei 2023 (met inmiddels al 50k km) en trek er een caravan van 1500km mee, dat gaat echt zeer soepel en vermogen genoeg.Kopke schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:24:
Hi allen,
Als het nat is en je geeft vol gas heb je wel slippende wielen… maar bij normaal gebruik echt nergens last van.
Op een gegeven moment komt er een oranje balk in beeld bij power-meter rechts in je dashboard. Die geeft aan hoeveel vermogen van maximaal je nog hebt. Als die meer dan 2/3e is begin je het zeker bij optrekken te merken.Jetro schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:41:
[...]
Jazeker, langzamer rijden, uiteindelijk 4%
Collega van mij rijd een ID4, die ging bij 2% in een soort veiligheidsmodus en reed alleen nog stapvoets.
Maar de Volvo kachelt dus door tot 0%.
Vorig jaar deze genomen:
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Dat je bij zulke lage percentages geen schilpadje ziet en fors minder power hebt is nieuw voor mij. Dat zou namelijk volgens mij bij en procent of 10 moeten komen. Heeft Volvo dat eruit gehaald met 1 van de laatste OTA's ofzo?
Is waarschijnlijk een p6. Omdat die maar 1 motor heeft is het piekvermogen lager en zie je dus ook minder snel dat het accupakket niet genoeg stroom kan leveren tov hoe ver je het stroompedaal indrukt..Juancho schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:02:
Dat je bij zulke lage percentages geen schilpadje ziet en fors minder power hebt is nieuw voor mij. Dat zou namelijk volgens mij bij en procent of 10 moeten komen. Heeft Volvo dat eruit gehaald met 1 van de laatste OTA's ofzo?
Sjeetje, dat is wel een HEULE LANGE caravan.WesleyZ schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:05:
[...]
Zelf ook de FWD uit eind mei 2023 (met inmiddels al 50k km) en trek er een caravan van 1500km mee, dat gaat echt zeer soepel en vermogen genoeg.
Als het nat is en je geeft vol gas heb je wel slippende wielen… maar bij normaal gebruik echt nergens last van.
Hoorde vanmorgen weer een licht gerammel links vooraan achter het stuur. Blijkt dat clipje te zijn tegen de voorruit dat mede door de trillingen tussen 105-120km/u en ruwe beton tegen het raam tikt. Best irritant maar eens je het weet makkelijk te stoppen door er iets tussen te klemmen of er een duwtje aan te geven.
En de Volvo garagist die de auto meenam voor een testritje dan maar ontkennen dat er trillingen in de auto zitten tussen die snelheden ...
Verder niet echt last van, maar ze zijn er wel degelijk en de ene keer meer aanwezig dan de andere.
En de Volvo garagist die de auto meenam voor een testritje dan maar ontkennen dat er trillingen in de auto zitten tussen die snelheden ...
Verder niet echt last van, maar ze zijn er wel degelijk en de ene keer meer aanwezig dan de andere.
Is dat dat plastic clipje bedoeld voor parkeerkaartjes? Die bestaan ondertussen niet meer, is het dan niet handiger dat clipje te verwijderen? Is ook makkelijker met het schoonmaken van de binnenkant van de ruit.Largamelion schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:35:
Hoorde vanmorgen weer een licht gerammel links vooraan achter het stuur. Blijkt dat clipje te zijn tegen de voorruit dat mede door de trillingen tussen 105-120km/u en ruwe beton tegen het raam tikt. Best irritant maar eens je het weet makkelijk te stoppen door er iets tussen te klemmen of er een duwtje aan te geven.
Met P8 laatst ook tot 4% zonder dat ik schildpad of minder vermogen kreeg.Kammika schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:51:
[...]
Is waarschijnlijk een p6. Omdat die maar 1 motor heeft is het piekvermogen lager en zie je dus ook minder snel dat het accupakket niet genoeg stroom kan leveren tov hoe ver je het stroompedaal indrukt..
Edit, minder vermogen wel trouwens, in die zin dat de vermogensbalk een stukje oranje werd. Maar niet zoveel dat ik er iets van merkte.
[ Voor 14% gewijzigd door Montalbano op 12-11-2024 10:59 ]
P8
Wat bedoel je dat parkeerkaartjes niet meer bestaan? Bedoel je de parkeerschijf? Want die moet ik wel degelijk nog minstens één keer per week gebruiken.Tranquility schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:13:
[...]
Is dat dat plastic clipje bedoeld voor parkeerkaartjes? Die bestaan ondertussen niet meer, is het dan niet handiger dat clipje te verwijderen? Is ook makkelijker met het schoonmaken van de binnenkant van de ruit.
Dat clipje idd. Gebruik ik nog voor de parkeerschijf, briefje in containerpark, etc... heeft z'n nut dus soms.Tranquility schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:13:
[...]
Is dat dat plastic clipje bedoeld voor parkeerkaartjes? Die bestaan ondertussen niet meer, is het dan niet handiger dat clipje te verwijderen? Is ook makkelijker met het schoonmaken van de binnenkant van de ruit.
Vooruit schoonmaken langs binnen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, lastig karwei en je doet er dikwijls meer slecht mee dan goed.
Of het makkelijk te verwijderen is heb ik nog niet bekeken, zal ik eens doen.
Ik gebruik dit. Dan kan je er makkelijk bij. O.a. te koop bij de Hema, Bol.com enz.Largamelion schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:38:
[...]
Dat clipje idd. Gebruik ik nog voor de parkeerschijf, briefje in containerpark, etc... heeft z'n nut dus soms.
Vooruit schoonmaken langs binnen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, lastig karwei en je doet er dikwijls meer slecht mee dan goed.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nee, ik bedoel echt die kleine parkeerkaartjes uit de automaat.-Vasa- schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:32:
Wat bedoel je dat parkeerkaartjes niet meer bestaan? Bedoel je de parkeerschijf? Want die moet ik wel degelijk nog minstens één keer per week gebruiken.
Een blauwe parkeerschijf is toch veel te groot om er achter te klemmen? Die leg ik gewoon op het dashboard.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"