Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11
tukker999 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:35:
Ik vind dat 'Je laatste alinea slaat kant noch wal.' net zo weggelaten had kunnen worden.
Simpel beargumenteren wat je eigen mening is volstaat, is zelfs sterker.
Je hebt hier wel een punt. Had het idd beter weg kunnen laten, maar was meer een (tegen) reactie op dat eigenaren het minder zouden boeien en het er dus vaker bij zouden laten zitten dan leaserijders.
Wat mij betreft zand erover.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03
Je zou verwachten dat problemen in de traditionele auto Parts minder moeilijk zouden zijn, differentieel en assen is niet echt nieuwe techniek namelijk. Zelfs als de assen zouden moeten sturen.

Ik denk ook dat helaas de leasert wel in het voordeel is qua escalatie dan een willekeurige consument.

Maar als er maar genoeg tril problemen zijn lost Volvo dit vast wel op, er rijden er gelukkig genoeg van rond.

• Tranquility
Zojuist de Volvo app bijgewerkt tot ver. 5.47.1. (iOS)

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 28-10-2024 13:52 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tranquility schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:52:
Zojuist de Volvo app bijgewerkt tot ver. 5.47.1. (iOS)
Het aanmelden ging nu in elk geval weer snel. Hopen dat het zo blijft :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:19
Microkid schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Hahahaha, bij mij doet de aanmelding het nu juist helemaal niet meer...

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
Microkid schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Bij mij niet. Nu bijvoorbeeld weer moeite met aanmelden. Daar heb ik tot dusver met alle versies wel gehad, ik wijt dat meer aan een slechte verbinding dan aan de versie van de app.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:19
Rittenregistratie is bij mij trouwens ook al 5 dagen niet meer werkend evenals de klimaatregeling op afstand starten via de app.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:58
Geen issues met 5.47.1 op iOS 18.2.

• Tranquility
LaborGardens schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:38:
Hahahaha, bij mij doet de aanmelding het nu juist helemaal niet meer...
Bij mij deed ‘ie het de eerste keer na bijwerken ook niet. Maar na sluiten en weer openen was dat weer goed.

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11 21:15
Tranquility schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Ik zou het er niet bij laten zitten. Wellicht heb je een leaseauto? Mijn XC40 is een privéaanschaf en accepteer ik geen vibraties en trillingen in een auto van bijna 60k. Dat is gewoon onacceptabel.
Ik ben hypergevoelige voor trillingen, kraakjes en weet wel aardig hoe iets te beoordelen. Veel mensen zouden dit soort gebreken niet eens opvallen en melden. Auto is prive aanschaf en is kost een paar stuivers. Maar dat terzijde. Mocht het weer merkbaar terugkomen dan wordt er weer een afspraak gemaakt. Dealer verleend alle medewerking. Chapeau! Wel blij dat we twee jaar extra fabrieksgarantie bijgekocht hebben. Want er kan nog meer in het vat zitten, hier zo te lezen. Toplagers voorpoten? ;)

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:26
Na weken 3G, vanmiddag op de terugweg naar huis opeens weer LTE...

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 28-10-2024 20:41 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:32
RigolleM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:07:
Geen issues met 5.47.1 op iOS 18.2.
iOS 18.1 zeker?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• RigolleM
Neen 18.2 als Apple Dev tester ;)

• renshulman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Online kan ik het nergens vinden, dus ik probeer het hier eens. Ik heb een XC40 recharge 2022 model. Deze heeft geen start/stopknop, in de stoel zit een sensor die de auto aan en uit zet zodra je in- of uitstapt. Nou zijn er alleen wel eens situaties waarin ik wil dat de auto volledig aan blijft, inclusief koplampen en 12v apparatuur. Bijvoorbeeld afrekenen bij een tankstation terwijl er meer mensen in de auto zitten, of voor bijschijnen met de koplampen in donkere situaties rondom ons erf.

Er moet toch een trucje zijn om de auto op ‘contact’ te houden terwijl je er niet in zit?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:31
renshulman schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:34:
Online kan ik het nergens vinden, dus ik probeer het hier eens. Ik heb een XC40 recharge 2022 model. Deze heeft geen start/stopknop, in de stoel zit een sensor die de auto aan en uit zet zodra je in- of uitstapt. Nou zijn er alleen wel eens situaties waarin ik wil dat de auto volledig aan blijft, inclusief koplampen en 12v apparatuur. Bijvoorbeeld afrekenen bij een tankstation terwijl er meer mensen in de auto zitten, of voor bijschijnen met de koplampen in donkere situaties rondom ons erf.

Er moet toch een trucje zijn om de auto op ‘contact’ te houden terwijl je er niet in zit?
op de play knop drukken van het infotainment systeem zet alles weer aan...

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
renshulman schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:34:

Je kunt inderdaad het contact aan laten bij uitstappen, maar methode is niet heel sexy.
Playknop is denk ik het beste alternatief.

• Kammika
RickKoets schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Je kunt inderdaad het contact aan laten bij uitstappen, maar methode is niet heel sexy.
zou ik niet aanraden. Heel soms (bijna nooit, maar toch heel af en toe) gaat in OPD de auto toch naar voren als je niet op het pedaal drukt... lijkt me dat je de auto dan niet op zo'n manier voor de gek wilt houden als die kans bestaat...

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
Kammika schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

zou ik niet aanraden. Heel soms (bijna nooit, maar toch heel af en toe) gaat in OPD de auto toch naar voren als je niet op het pedaal drukt... lijkt me dat je de auto dan niet op zo'n manier voor de gek wilt houden als die kans bestaat...
Dat heeft mijn wagen in de voorbije 6500km nog geen énkele keer gedaan en is ook het eerste dat ik er van hoor

• Kammika
DoubleDot schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Dat heeft mijn wagen in de voorbije 6500km nog geen énkele keer gedaan en is ook het eerste dat ik er van hoor
lees maar terug in het forum. ik ben kennelijk niet de enige die het overkomen is...

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:06
Kammika schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

lees maar terug in het forum. ik ben kennelijk niet de enige die het overkomen is...
Ik heb het op vakantie een keer gehad. OPD was tijdens de nacht door de auto uitgeschakeld, waardoor de auto bij het in drive zetten toch begon te bewegen. Best eng als je er niet op bedacht bent.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Juancho
[...]

Klopt, heb ik in 3,5 jaar denk ik ook een keer of 10 gehad. Vooral eigenlijk thuis, als ik wegrijdt van de parkeerplaats. Dan schiet de auto gewoon naar voren/achteren als je het in D/R zet terwijl OPD altijd aan staat hier. Ik herken het nu en je rijdt sowieso rustig van de parkeerplek af dus als het gebeurt kan je gewoon op de rem trappen.

Maar het gebeurt idd weldegeljk. Als je bijv. heel strak geparkeerd staat of het niet herkend en uit schrik reactie op stroom ipv rem trapt...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:53
[...]

Klinkt enorm raar, al geloof ik je natuurlijk. Ik heb het in bijna 2 jaar en 27000 nog niet voorgehad en ik rijd altijd op OPD.

Nu ik leun bij het instappen bij wijze van spreken al onmiddelijk op mijn rem-pedaal waarna ik dan naar D of P ga. En bij mij in de straat is het altijd enorm strak dat ik moet parkeren, dus goed dat ik het weet dat zoiets kan gebeuren.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:52
[...]

Kun je mij uitleggen wat de 'play knop' op de midden console te maken heeft met versnellingspook (D, P N ), we kunnen toch stellen dat de wagen niet gaat bewegen zolang we niet naar 'drive' ofte D gaan.

Ik kan gerust melden dat OPD zeker wel eens onverwachte creep heeft gehad. Maar dan stond ik echt wel in Drive.

Het gaat hier als ik het goed begrepen heb , hoe je bij het verlaten van de wagen. Waarbij men altijd naar P (parkeer )stand gaat. Daarna wordt op er 'play knop' van de middenconsole gedrukt op de wagen wakker te houden blijkbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door blahenazo op 29-10-2024 19:10 ]

• blahenazo
Het lijkt me zelfs onmogelijk om de 'wagen voor de gek te houden'.

Als ik mijn gordel uitdoe zonder in 'P' te gaan wordt de auto al bijna gek. Als ik dan nog de deur open doe gaat hij als ik het mij goed herinner vanzelf naar P.
(Of is het mijn andere wagen ?? )

• renshulman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
RickKoets schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Hmm, mooi trucje, ga ik morgen eens proberen. Bij de play knop werkt alles in de auto natuurlijk wel, maar blijven de koplampen uit. Ook weet ik niet hoe lang het infotainment en de 12v aansluiting dan actief blijft. Dit is echt niet iets wat dagelijks nodig is, maar wel handig om in te kunnen schakelen. Zoals genoemd is het op een donker erf soms handig voor een ad-hoc avond klusje, maar moest laatst ook iemand helpen met pech aan de auto op een onverlichte weg, dan is het kunnen inschakelen van je koplampen ook verdomd handig.

Je zou toch zeggen dat er ook een ‘officiële’ manier is. Ik kan me situaties voorstellen waarbij bijvoorbeeld in de werkplaats bij de dealer e.e.a. getest moet worden en de auto op contact moet kunnen.

• blahenazo
renshulman schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Hmm, mooi trucje, ga ik morgen eens proberen. Bij de play knop werkt alles in de auto natuurlijk wel, maar blijven de koplampen uit. Ook weet ik niet hoe lang het infotainment en de 12v aansluiting dan actief blijft. Dit is echt niet iets wat dagelijks nodig is, maar wel handig om in te kunnen schakelen. Zoals genoemd is het op een donker erf soms handig voor een ad-hoc avond klusje, maar moest laatst ook iemand helpen met pech aan de auto op een onverlichte weg, dan is het kunnen inschakelen van je koplampen ook verdomd handig.

Je zou toch zeggen dat er ook een ‘officiële’ manier is. Ik kan me situaties voorstellen waarbij bijvoorbeeld in de werkplaats bij de dealer e.e.a. getest moet worden en de auto op contact moet kunnen.
En de lichtknop fysiek op 'aan' ipv van auto ?
Dat werkt wel op mijn andere wagen met 'slimme' lampen. Je moet er wel continue 'beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep' erbij nemen

[ Voor 6% gewijzigd door blahenazo op 29-10-2024 18:56 ]

• Tranquility
rolfio schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:39:
Bij mij niet. Nu bijvoorbeeld weer moeite met aanmelden. Daar heb ik tot dusver met alle versies wel gehad, ik wijt dat meer aan een slechte verbinding dan aan de versie van de app.
Bij mij gaat dat sinds vandaag ook traag. En ook werkt de laadplanning niet, die blijft op uit staan. Kan deze overigens wel in de auto instellen.

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 22:33
Ik zag een aantal mensen dit al eerder melden. Ik had ook een, een beetje olieachtige film op de binnenkant van de voorruit. Met wat glasreiniger en een microvezeldoekje zo opgelost. Dacht eerst dat hij gewoon niet goed ontwasemde. Mij werd verteld dat dat niet perce vanuit de airco komt, maar vanuit het dashboard. Dat plastic kan in het begin na aflevering een beetje zweten. Nu heb ik mijn auto al 7 maanden dus 'in het begin' voelt apart, maar dat is wat mij werd verteld. Vrijdag schoongemaakt en vandaag perfect zicht, blijft bijzonder.

Verder vandaag voor het eerst een rit van een uur waarop de middenconsole helemaal niet meer opstartte (eerste keer) en had me even niet gerealiseerd dat je scherm achter het stuur dan ook natuurlijk uit staat. Irritant maar gelukkig pas de eerste en hopelijk de enige keer. Verder nog steeds erg tevreden.

• Kammika
blahenazo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

Kun je mij uitleggen wat de 'play knop' op de midden console te maken heeft met versnellingspook (D, P N ), we kunnen toch stellen dat de wagen niet gaat bewegen zolang we niet naar 'drive' ofte D gaan.
Dat is toch niet zo ingewikkeld: ik vertrouw niet dat de auto stil blijft staan …. Zal 99 van de 100 keer goedgaan. Maar ik wil die andere niet meemaken…

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:03
blahenazo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

Ik kan gerust melden dat OPD zeker wel eens onverwachte creep heeft gehad. Maar dan stond ik echt wel in Drive.

Het gaat hier als ik het goed begrepen heb , hoe je bij het verlaten van de wagen. Waarbij men altijd naar P (parkeer )stand gaat. Daarna wordt op er 'play knop' van de middenconsole gedrukt op de wagen wakker te houden blijkbaar.
Volgens mij was dat een reactie op de truc van de gordel, niet van de playknop.

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:21
DuneEmpire schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:23:
Ik zag een aantal mensen dit al eerder melden. Ik had ook een, een beetje olieachtige film op de binnenkant van de voorruit. Met wat glasreiniger en een microvezeldoekje zo opgelost. Dacht eerst dat hij gewoon niet goed ontwasemde. Mij werd verteld dat dat niet perce vanuit de airco komt, maar vanuit het dashboard. Dat plastic kan in het begin na aflevering een beetje zweten. Nu heb ik mijn auto al 7 maanden dus 'in het begin' voelt apart, maar dat is wat mij werd verteld. Vrijdag schoongemaakt en vandaag perfect zicht, blijft bijzonder.

Verder vandaag voor het eerst een rit van een uur waarop de middenconsole helemaal niet meer opstartte (eerste keer) en had me even niet gerealiseerd dat je scherm achter het stuur dan ook natuurlijk uit staat. Irritant maar gelukkig pas de eerste en hopelijk de enige keer. Verder nog steeds erg tevreden.
Ik heb sinds een paar dagen dat de ruiten van binnen beslaan.
Wil eerst morgen kijken of blad de afvoer voor de voorruit belemmert, daarna de garage vragen.
Ga nu eerst ook maar eens met een microvezeldoekje in de weer.

22,29 kWh/100km

• blahenazo
inderdaad.

Ik had het misbegrepen van Kammika.

Ik ga er echt van uit de gemiddelde mens zich niet nadrukkelijk wil nomineren voor de darwin award ,
en daardoor nooit zijn wagen in drive laat als hij deze verlaat.
(Maar blijkbaar zijn die er wel )

Volvo kan ik nu niet testen. Maar van mijn andere wagen weet ik dat die ook in 'P' gaat, indien de wagen te lang in 'auto hold' staat te wachten ( heb ik al meermaals gehad aan overweg ) en auto hold gaat ook in P, als de gordel los gemaakt wordt of de deur open gaat.

• ArnoudN
DuneEmpire schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:23:

Die van mij is drie jaar oud en daar heb ik ook nog steeds grijze aanslag op de ramen. Maar wellicht rij ik wel te stevig waardoor mijn dashboard begint te zweten van angst. :)

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
Sterk dat dit "de eerste auto is" waarmee jullie dit meemaken. Al mijn voertuigen (intussen 5) hebben op een bepaald moment aanslag gehad op de voorruit langs de binnenkant, voor zover ik weet is dit juist van de lucht die we zelf uitademen samen met het afgassen van bepaalde materialen inderdaad. Om de zoveel tijd je raam langs de binnenkant reinigen is niet nieuws..

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:43
Hallo, XC40 MY 2024 SMER Ultimate hier.
Gisterochtend na een vochtige nacht startte de auto nog wel maar deden de middenconsole en bestuurdersconsole niets meer. (zwart scherm)
Na 1 minuut kreeg ik 5 foutmeldingen ivm de parkeersensoren, dode hoek sensoren, automatische remsysteemen etc etc.
Door het niet meer aangaan van de consoles deden ook de ontwaseming en verwarming het niet meer.

Na bellen met Volvo hebben ze de ANWB langsgestuurd. Die konden het niet oplossen en zeiden dat ik de auto naar de dealer moest brengen.
Nu staat de auto al 2 dagen bij de dealer en lijkt het toch wel een stuk complexer dan een simpele reset..

Moest overigens wel zeuren voor vervangend vervoer dus ben niet helemaal onder de indruk van de auto EN de service tot nu toe..

• Claude
  • Niet online
Childofbodom schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:29:
Hallo, XC40 MY 2024 SMER Ultimate hier.
Gisterochtend na een vochtige nacht startte de auto nog wel maar deden de middenconsole en bestuurdersconsole niets meer. (zwart scherm)
Na 1 minuut kreeg ik 5 foutmeldingen ivm de parkeersensoren, dode hoek sensoren, automatische remsysteemen etc etc.
Door het niet meer aangaan van de consoles deden ook de ontwaseming en verwarming het niet meer.

Na bellen met Volvo hebben ze de ANWB langsgestuurd. Die konden het niet oplossen en zeiden dat ik de auto naar de dealer moest brengen.
Nu staat de auto al 2 dagen bij de dealer en lijkt het toch wel een stuk complexer dan een simpele reset..

Moest overigens wel zeuren voor vervangend vervoer dus ben niet helemaal onder de indruk van de auto EN de service tot nu toe..
Inderdaad vreemd. Normaal helpt in zo’n situatie een reset via de Home-knop en/of een TCAM reset.
Misschien is de specialist van de garage op herfstvakantie...?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:43
Claude schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Inderdaad vreemd. Normaal helpt in zo’n situatie een reset via de Home-knop en/of een TCAM reset.
Misschien is de specialist van de garage op herfstvakantie...?
Ik had de TCAM & Home-knop reset idd zelf al meerder malen geprobeerd maar dat mocht niet baten..

• ArnoudN
DoubleDot schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:13:
Sterk dat dit "de eerste auto is" waarmee jullie dit meemaken. Al mijn voertuigen (intussen 5) hebben op een bepaald moment aanslag gehad op de voorruit langs de binnenkant, voor zover ik weet is dit juist van de lucht die we zelf uitademen samen met het afgassen van bepaalde materialen inderdaad. Om de zoveel tijd je raam langs de binnenkant reinigen is niet nieuws..
Mijn andere auto's hadden dit ook wel, maar bij de Volvo is het wel een factor 10 erger. Als je de ramen net schoon heb gemaakt kun je na twee weken alweer bezig. Bij mijn vorige auto's kon ik het wel redden van beurt tot beurt.

• -Vasa-
Weeral als tegenpunt, ik merk op geen enkele manier de aanslag waar jullie over spreken. In de zomer was ik alles wel wat meer dan in de winter en dan neem ik ook de ruiten mee, specifiek met Rain-X anti-fog. Door slechter weer, vroeger donker en gewoon pech dat ik op momenten dat het weer geschikt is geen plaats heb voor de deur is het nu wel weer een paar maanden geleden dat ik de wagen heb kunnen wassen. Maar geen last dus van de aanslag. (Aan de buitenkant zijn de ruiten wel weer een paar keer schoongemaakt met Rain-X glass cleaner rain repellant)

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-11 12:17
Ik herken het aanslag probleem ook niet. Het zou makkelijk al een jaar geleden kunnen zijn dat ik mijn ruiten binnen heb gepoetst.

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ik merk geen verschil met mijn vorige auto. Die had voorruitverwarming en had ook vaak last van een waas aan de binnenkant. Gewoon één keer per maand/twee maanden even schoonmaken met Glassex en een microvezeldoek vind ik geen probleem eerlijk gezegd.

• Tranquility
MeHeKaCh schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:26:
Ik merk geen verschil met mijn vorige auto. Die had voorruitverwarming en had ook vaak last van een waas aan de binnenkant. Gewoon één keer per maand/twee maanden even schoonmaken met Glassex en een microvezeldoek vind ik geen probleem eerlijk gezegd.
Het is vaak best lastig een ruit van binnen goed schoon te krijgen. Als ik dit doe met een microvezeldoekje en een glasreiniger a'la glassex, lijk ik iets van kleine haartjes op de ruit te zien, vermoedellijk afkomstig van het microvezeldoekje. Met papier (soort keukenrol voor poetsen) heb ik dat niet.
Ook lijkt het na het schoonmaken mooi schoon, maar eenmaal met een laagstaande zon in de ruit is het één groot vlekkenfeest. Ben dus nog steeds op zoek naar de ultieme manier om de ruit van binnen echt goed schoon te krijgen. :)

• -Vasa-
Tranquility schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Het is vaak best lastig een ruit van binnen goed schoon te krijgen. Als ik dit doe met een microvezeldoekje en een glasreiniger a'la glassex, lijk ik iets van kleine haartjes op de ruit te zien, vermoedellijk afkomstig van het microvezeldoekje. Met papier (soort keukenrol voor poetsen) heb ik dat niet.
Ook lijkt het na het schoonmaken mooi schoon, maar eenmaal met een laagstaande zon in de ruit is het één groot vlekkenfeest. Ben dus nog steeds op zoek naar de ultieme manier om de ruit van binnen echt goed schoon te krijgen. :)
Zelf gebruik ik voor de binnenkant van de ruiten zo een gewafelde doek (gekocht in Colruyt met aanduiding van Dats). Momenteel gebruik ik daarvoor dus Rain-X producten, maar ook met Turtle Wax of Meguiar producten heb ik daar nooit iets van residue vlekken gemerkt. Ook niet met laagstaande zon.

Wel goed letten dat je vaak genoeg naar een nette kant van je doek overschakelt want anders ben je gewoon vuil aan het inwrijven.

• Tranquility
-Vasa- schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:42:

Zelf gebruik ik voor de binnenkant van de ruiten zo een gewafelde doek (gekocht in Colruyt met aanduiding van Dats). Momenteel gebruik ik daarvoor dus Rain-X producten, maar ook met Turtle Wax of Meguiar producten heb ik daar nooit iets van residue vlekken gemerkt. Ook niet met laagstaande zon.

Wel goed letten dat je vaak genoeg naar een nette kant van je doek overschakelt want anders ben je gewoon vuil aan het inwrijven.
Klopt, alleen het nadeel is dat je bij die glasreinigers altijd met een droge doek moet nawrijven, anders zie je sowieso een achtergebleven waas.

Ik zie dat bijvoorbeeld duidelijk als ik mijn inductieplaat schoonmaak. Als ik alleen glasreiniger gebruik en het laat opdrogen zie ik een waas. Als ik vlak na het schoonmaken met glasreiniger de nog vochtige plaat meteen afneem met een droog stuk poetspapier, is het goed schoon. Probleem bij de auto is dat de glasreiniger waarschijnlijk te snel vervliegt en je de kans niet hebt om het droog en dus goed schoon te wrijven.

Ook zijn gewone glasreinigers eigenlijk niet geschikt voor (de binnenkant van) autoruiten. Eigellijk moet je dat spul hebben was bedrijven als Carglass of Autotaalglas gebruiken. Weet iemand wat dat precies is?

[ Voor 8% gewijzigd door Tranquility op 30-10-2024 15:27 ]

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:46
Tranquility schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Het was min of meer een reaktie om aan te geven dat er bij telefoonbatterijen geen buffer is gereserveerd zoals dat wel het geval is bij EV's, waar de balans tussen de cellen door een BMS geregeld wordt. Een telefoonbatterij heeft ook geen BMS nodig omdat die maar uit één cel bestaat dus hoeft er niet gebalanceerd te worden zoals dat bij een batterijpack met meer cellen wel nodig is.
Ook een eencellige batterij heeft management nodig. Die moet voorkomen dat hij te vol laadt, en allerbelangrijkst, dat hij niet te ver leeg gaat. Vaak zit er een extra "leeg" beveiliging in de batterij zelf ingebouwd, zodat je telefoon niet meteen in de fik vliegt als de software er een potje van maakt.

• Tranquility
cdwave schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:17:
Ook een eencellige batterij heeft management nodig. Die moet voorkomen dat hij te vol laadt, en allerbelangrijkst, dat hij niet te ver leeg gaat. Vaak zit er een extra "leeg" beveiliging in de batterij zelf ingebouwd, zodat je telefoon niet meteen in de fik vliegt als de software er een potje van maakt.
Dat is mij uiteraard bekend. Alleen heeft een eencellige batterij dus geen balancering omdat er niets te balanceren valt omdat er maar een enkele cel aanwezig is en volstaat een simpele Li-Ion lader die uiteraard rekening houdt met de voltages e.d. en er voor zorgt dat e.e.a. niet te vol of te leeg raakt en de electronica bijtijds uitschakelt. In dat geval kun je niet echt van een BMS spreken.

• barbuitenhuis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 15:01
Ik ben me aan het oriënteren naar een jong gebruikte C40, zowel in NL als in DE.

Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom (ze zijn ongeveer even duur)?:
  • een C40 Single Motor Extended Range Plus 82 kWh, dus nieuwe versie met 205KW snelladen, ruim een jaar oud met 40K km
  • een C40 Recharge Plus Twin Motor, ook een jaar geleden op kenteken gezet, modeljaar 2022/2023, 78 kWh, dus technisch de oude versie. 4K km (dus veel minder)
Ik hoef er geen aanhanger of caravan mee te trekken en ga er niet mee op wintersport

Een waar moet ik op letten bij de proefrit/aankoop? in ieder geval trillen rond de 100km/h

[ Voor 15% gewijzigd door barbuitenhuis op 30-10-2024 18:33 ]

• Kammika
barbuitenhuis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:26:
Ik ben me aan het oriënteren naar een jong gebruikte C40, zowel in NL als in DE.

• een C40 Single Motor Extended Range Plus 82 kWh, dus nieuwe versie met 205KW snelladen, ruim een jaar oud met 40K km
  • een C40 Recharge Plus Twin Motor, ook een jaar geleden op kenteken gezet, modeljaar 2022/2023, 78 kWh, dus technisch de oude versie. 4K km (dus veel minder)
Ik hoef er geen aanhanger of caravan mee te trekken en ga er niet mee op wintersport

Een waar moet ik op letten bij de proefrit/aankoop? in ieder geval trillen rond de 100km/h
Da,s heel persoonlijk. Ga je voor de range of voor de pk’s?

Ik heb zelf proefrit in een dm gemaakt. Vond die pk’s erg leuk, maar was me het extra geld niet waard. Rijd dus nu in een single motor en heb de pk’s nog nooit gemist. De 231pk is ruim voldoende

Heb of optie tot een eigen laadpaal? Zo nee, dan zou ik wel,echt voor de extended range gaan. Maar met eigen laadpaal heb je dat ook niet echt nodig denk n wordt je keuze een luxeprobleem waar je niet fout kan kiezen

Ik zou verder ook vooral wel op verschil in uitrusting letten

• barbuitenhuis
Kammika schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Da,s heel persoonlijk. Ga je voor de range of voor de pk’s?
...
Heb of optie tot een eigen laadpaal? Zo nee, dan zou ik wel,echt voor de extended range gaan. Maar met eigen laadpaal heb je dat ook niet echt nodig denk n wordt je keuze een luxeprobleem waar je niet fout kan kiezen

Ik zou verder ook vooral wel op verschil in uitrusting letten
Bedankt voor je reactie. Ik heb thuis een laadpaal.

Een ander argument is de mogelijke inruilwaarde over 5-7 jaar. Volgens de ANWB is de Twin motor straks meer waard kan de Extende Range (omdat de oorspronkelijke prijs hoger lag). Maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20

Ik zou voor de nieuwe versie gaan. Grotere batterij, achtwerwiel aandrijving en ietsje zuiniger. Wel even vragen naar de staat van de accu. En... Hecht je leeslampjes achterin? Goed checken bij de my24 (x)c40...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 17:20
barbuitenhuis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Een ander argument is de mogelijke inruilwaarde over 5-7 jaar. Volgens de ANWB is de Twin motor straks meer waard kan de Extende Range (omdat de oorspronkelijke prijs hoger lag). Maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.
De techniek blijft nog vooruitgaan, dus die meerwaarde over zo'n lange periode zou ik me niet op verkijken.
Over accudegradatie hoef je je weinig zorgen te maken met zulke kilometerstanden. Maar wel goed om na te vragen.
De accugrootte kan bepalend zijn als je veel kilometers en/of veel lange ritten maakt.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• blahenazo
barbuitenhuis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Ik heb geen glazen bol. Maar ik vrees dat het verschil in rest waarde binnen 5-7 jaar echt niet veel gaat uitmaken en waarom je het dan ook zou meenemen in de besluitvorming. Het voordeel van een grotere batterij zie ik wel natuurlijk.

Als je ziet welke range verschillen er nu nog op simpele 'jaar refreshes' zitten. Dan gaan de huidige(maar feitelijk vorige 23 ) generatie 'ev op feitelijk benzine platformen' . Tegen dan echt niet mee kunnen op de tweede/derdehands markt volgens mij.

En als solid state er dan misschien/hopelijk is. Zal de rest waarde nog minder zijn. Ook weet niemand wat de prijs zal zijn van nieuwe ev's.

Bvb: met voornamelijk 50-70 + stadsverkeer haal ik bij warme temperaturen makkelijk 450-470 km. Daar kunnen de pre 24 versies enkel maar van dromen.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:53
blahenazo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:23:
[...]
En als solid state er dan misschien/hopelijk is. Zal de rest waarde nog minder zijn. Ook weet niemand wat de prijs zal zijn van nieuwe ev's.
Als die solid state batterijen er inderdaad zijn binnen enkele jaren, dan keldert sowieso de waarde van elke momenteel bestaande EV op de 2e hands markt en dan gaat het voor die C40 niet uitmaken of het een SM of TWIN is.

Het zijn beide Plus uitvoeringen dus lekker kiezen wat je zelf belangrijk vindt, meer power en dubbele aandrijving of dat extra beetje range.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• RigolleM
blahenazo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:23:
[...]
Bvb: met voornamelijk 50-70 + stadsverkeer haal ik bij warme temperaturen makkelijk 450-470 km. Daar kunnen de pre 24 versies enkel maar van dromen.
Ik haal 400km met een SM MY23 bij gewoon 50-70 en wat stadsverkeer, van die 50km extra droom ik echt niet ;)

De XC40 Recharge (maar ook de Polestar 2) staan niet op een benzine platform maar op het CMA platform, specifiek voor EV.

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-11 16:06
RigolleM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

De XC40 Recharge (maar ook de Polestar 2) staan niet op een benzine platform maar op het CMA platform, specifiek voor EV.
Het CMA platform is het zelfde voor benzine en EV. Hier en daar wat aanpassingen voor beide, maar daarvoor staat de M 'Modular'

• Tranquility
Largamelion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:09:
Als die solid state batterijen er inderdaad zijn binnen enkele jaren, dan keldert sowieso de waarde van elke momenteel bestaande EV op de 2e hands markt en dan gaat het voor die C40 niet uitmaken of het een SM of TWIN is.

Het zijn beide Plus uitvoeringen dus lekker kiezen wat je zelf belangrijk vindt, meer power en dubbele aandrijving of dat extra beetje range.
Ze roepen al meer dan acht jaar dat de Solid State batterij er aan komt. Kan me nog goed herinneren wat Toyota een jaar of zes geleden zei: Volgend jaar komen we met EV's op de markt met Solid State batterijen.
Een jaar later was er nog steeds geen Toyota met een dergelijke batterij en zelfs vijf jaar later, nu dus, nog steeds niets. Geen enkele fabrikant heeft een Solid State batterij productierijp. Er zijn nog teveel hordes die genomen moeten worden voordat het echt stabiel is. Ondertussen is de "klassieke Li-Ion" ook weer verbeterd en zijn ze tegenwoordig zo goed dat ze erg lang meegaan. Totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld de eerste Nissan Leaf batterijen die echt slecht waren.

Een EV is sowieso een slechte investering. Ik heb voor de XC40 twee gehad, een eerdergenoemde Leaf en een Opel Ampera-e en op beide heb ik significant op moeten inleveren, Ik ben dus van plan wel wat langer te doen met de XC40, vandaar dat ik ook de grootste batterij (Extended Range) heb genomen en wil ik er twee jaar garantie bijkopen, want er zijn toch nog wel wat issues zoals het vibratieprobleem en de veerpoten/voortrein. Dan ben ik vijf jaar onder de pannen en binnen die tijd moeten de grootste problemen toch wel getackeld zijn. Tenminste dat mag ik hopen.. :)

• Kammika
Largamelion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:09:
[...]
Eerst maar eens zien dat die solid state batteries er komen.. Dit lijkt weer typisch zo'n technologie die heel erg geyped wordt, omdat ze in labarotia er een paar keer spectaculaire" resultaten hebben gezien, maar het kennelijk maar niet lukt om er een commercieel produkt van te maken wat ook op massa geproduceerd kan worden op op een normale kostprijs, waardoor ze economisch interessant worden

Ze zullen vast wel een keer komen, maar gaat langer duren dan alle voorspelling nu. Dan duurt het nog een paar jaar duren tot alle automerken de nieuwe technologie geadopteerd hebben en dan duurt het nog weer een jaar of 4 a 5 tot ze in grote getale op de tweedehands markt komen.

Al met al ben je zo 10-15 jaar verder voor het invloed gaat hebben op de prijs van tweedehands auto's. De auto's waar we het nu over hebben, hebben dan hun grootste afschrijving al gehad.

ofwel: ik zou me daar nu nog niet zo'n zorgen over maken...

• cdwave
Die "extended range" is nuchter bekeken een dure optie die je nooit terug verdient. Tenzij je meer dan 150km van je werk woont, of naar exotische oorden reist waar weinig palen wonen, ga je daarmee alleen maar een paar snellaadsessies vermijden. Financieel niet aantrekkelijk om duizenden euro's uit te geven om tientjes te sparen. Nuttiger is de snellaadsnelheid, dan ben je eerder op je bestemming...

Ik heb een single motor single range C40, range en power zijn prima, trekt met gemak een een-tons aanhanger (paardentrailer nog niet geprobeerd), en heb nog niet hoeven snelladen zelfs niet op een dagje met 600km.

Als je geen dikke aanhangers wil trekken zou ik de single motor pakken omdat die nieuwer is en sneller kan laden.

(Persoonlijk zou ik geen Volvo meer kiezen maar dat heeft met andere dingen te maken dan de motor)

• tukker999
Als je een EV wilt kopen moet je in december toehappen. Een Tesla Model 3 bijvoorbeeld.
Vijf jaar geleden ging de bijtelling omhoog en in december zijn er veel auto's in de lease op kenteken gezet.
Die komen nu allemaal vrij.

22,29 kWh/100km

• barbuitenhuis
cdwave schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

(Persoonlijk zou ik geen Volvo meer kiezen maar dat heeft met andere dingen te maken dan de motor)
Even nieuwsgierig, waarom zou je niet meer voor Volvo kiezen?

• cdwave
barbuitenhuis schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:51:
[...]
Even nieuwsgierig, waarom zou je niet meer voor Volvo kiezen?
Vooral vanwege het eindeloze gezever met de "entertainment" module. Bij elk vertrek is er wel wat met de camera, navigatie of radio, en moet ik op de oprit stoppen om de boel vlot te trekken. (Ik heb ook geleerd om een USB stick mee te nemen bij een proefrit.) Die navigatie van Google is met afstand de slechtste die ik ooit gehad heb (en ik heb al navi in de auto sinds voor de eeuwwisseling).

Ik heb intussen gevonden dat de kofferbak niet open gaat als ik mijn telefoon en de autosleutel in dezelfde broekzak heb zitten. Ik heb de boodschappen i.i.g. niet meer gefrustreerd op de achterbank gekwakt de laatste weken.

Ik heb er nog niet expliciet op gezocht, maar volgens mij is de Volvo nogal prijzig vergeleken met bijvoorbeeld Kia of Skoda. Ik heb op zich niks tegen een "premium" prijsstelling, maar dan moet de kwaliteit daar wel naar zijn, en alle fancy frutsels moeten dan wel gewoon goed werken.

Mijn frustratie met de entertainment module wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt doordat ik een ouwe lul ben die nog muziek van een "drager" wil spelen of via radio ontvangen in plaats van via een "streaming" dienst. Ik gebruik in de auto geen andere telefoonfunctie dan bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door cdwave op 31-10-2024 17:22 ]

• blahenazo
RigolleM schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Ik haal 400km met een SM MY23 bij gewoon 50-70 en wat stadsverkeer, van die 50km extra droom ik echt niet ;)

Weet ik daarom zeg ik ook 'feitelijk'. Ze hebben het dan wel modulair gemaakt.
En daardoor zit ik nu met een cardanas bult in een ev.
Of een frunk tergrote van een schoendoos.

Maak u geen illusies die modulaire platformen zijn er enkel voor de makers zelf.... Omdat het goedkoper is voor ons hun is.

• Largamelion
cdwave schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Vooral vanwege het eindeloze gezever met de "entertainment" module. Bij elk vertrek is er wel wat met de camera, navigatie of radio, en moet ik op de oprit stoppen om de boel vlot te trekken. (Ik heb ook geleerd om een USB stick mee te nemen bij een proefrit.) Die navigatie van Google is met afstand de slechtste die ik ooit gehad heb (en ik heb al navi in de auto sinds voor de eeuwwisseling).

Ik heb intussen gevonden dat de kofferbak niet open gaat als ik mijn telefoon en de autosleutel in dezelfde broekzak heb zitten. Ik heb de boodschappen i.i.g. niet meer gefrustreerd op de achterbank gekwakt de laatste weken.

Ik heb er nog niet expliciet op gezocht, maar volgens mij is de Volvo nogal prijzig vergeleken met bijvoorbeeld Kia of Skoda. Ik heb op zich niks tegen een "premium" prijsstelling, maar dan moet de kwaliteit daar wel naar zijn, en alle fancy frutsels moeten dan wel gewoon goed werken.

Mijn frustratie met de entertainment module wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt doordat ik een ouwe lul ben die nog muziek van een "drager" wil spelen of via radio ontvangen in plaats van via een "streaming" dienst. Ik gebruik in de auto geen andere telefoonfunctie dan bellen.
Ik herken eigenlijk geen van deze punten, op het feit na dat de Volvo's duur geworden zijn en dat er meer concurrentie is binnen het segment.

Eigenlijk zelden problemen met het infotainment, maar ik luister 95% van de tijd Spotify, soms eens radio en af en toe muziek via de BT-speler (GSM dochter).

Navigatie vind ik ook top, buiten dat de snelheidslimiet de helft van de tijd verkeerd wordt aangeduid (waardeloze functie is het). De kaart van Waze is ook nog steeds accurater dus die gebruik ik meestal voor korte ritten naar onbekend gebied. Voor de rest voldoet Maps, nee het is niet perfect maar de meeste ingebouwde meuk die ik hiervoor had was nog veel slechter. Met Maps al 2x naar Spanje gereden en 1x Oostenrijk en mits zelf een beetje plannen op voorhand ging dat super vlot.

Ik ben wel een Tweaker en techneut en op dat gebied mis ik veel bij Volvo, de beperkingen die ze opleggen zoals bv. Android Auto en de trage ontwikkeling op gebied van software doen me waarschijnlijk ook een ander merk kiezen bij de volgende lease.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:40:
[...]
Ik herken eigenlijk geen van deze punten, op het feit na dat de Volvo's duur geworden zijn en dat er meer concurrentie is binnen het segment.

Eigenlijk zelden problemen met het infotainment, maar ik luister 95% van de tijd Spotify, soms eens radio en af en toe muziek via de BT-speler (GSM dochter).

Navigatie vind ik ook top, buiten dat de snelheidslimiet de helft van de tijd verkeerd wordt aangeduid (waardeloze functie is het). De kaart van Waze is ook nog steeds accurater dus die gebruik ik meestal voor korte ritten naar onbekend gebied. Voor de rest voldoet Maps, nee het is niet perfect maar de meeste ingebouwde meuk die ik hiervoor had was nog veel slechter. Met Maps al 2x naar Spanje gereden en 1x Oostenrijk en mits zelf een beetje plannen op voorhand ging dat super vlot.

Ik ben wel een Tweaker en techneut en op dat gebied mis ik veel bij Volvo, de beperkingen die ze opleggen zoals bv. Android Auto en de trage ontwikkeling op gebied van software doen me waarschijnlijk ook een ander merk kiezen bij de volgende lease.
Op de laatste alinea na (want ik blijf mijn Volvo trouw) onderschrijf ik jouw ervaringen helemaal! Ik ben trouwens ook aardig op leeftijd en heb de analoge muziektijd helemaal meegemaakt. Echter in de auto speel ik enkel internetradio of Spotify. Geen enkele behoefte om een cd of mp3 usbstick af te spelen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tranquility
Sinds ik de "Open Radio" app gebruik speel ik geen muziek meer af via USB.
Ik kan naar mijn favoriete internetradiostations luisteren (waar heb je nog FM of DAB+ voor nodig?) in prima kwaliteit, doorgaans beter dan FM of DAB+. Feit blijft wel dat het ridicuul is waarom ze zo'n futiel probleempje als dat vinkje van die USB toestemmings pop-up niet kunnen oplossen, desnoods samen met Google.
Maar goed, Open Radio is mijn favoriete muziekbron geworden. Spotify gaat tegenwoordig qua prijs al aardig richting Netflix en dat heb ik er niet voor over.

Heel soms begint Open Radio niet met spelen als ik instap en moet ik hem "handmatig" op spelen zetten, maar anders dan dat werkt het prima. Dit geldt trouwens ook voor de gewone radio, dus dat is een dingetje van het multimedia systeem en niet van de Open Radio app. Ook Google Maps navigatie werkt fijn. Heb GM nu trouwens op "satelliet" gezet wat er erg fraai uit ziet!

Verder heb ik heel af en toe geen LTE verbinding, maar niet zo erg zoals anderen hier ervaren. Heel soms duurt het na het instappen even voordat de LTE verbinding tot stand wordt gebracht. dat is meestal maar heel kort. Voor de rest werkt alles gewoon stabiel en heb ik wel het gevoel dat alles wat vlotter werkt sinds de software update van 3.1.9 naar 3.2.8.

Qua rijden en de looks? Gewoon een hele fijne en stoere SUV!

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ik kan me goed vinden in jouw verhaal. Ik gebruik Open Radio niet veel, maar het werkt prima. Ik luister wel veel via de radio/DAB+ en via Spotify en dat gaat eigenlijk altijd prima. Heel soms inderdaad bij wegrijden dat het niet vanzelf start, maar even op de "play" knop drukken en het werkt. Ik heb 3.2.5 en ik moet zeggen dat het nu in veruit de meeste gevallen goed werkt. Volgens mij is het mis gegaan bij 3.0.2 en sinds 3.1.10 een stuk beter.

Navigatie via GM vind ik echt een verademing. Vooral de reistijdberekening o.b.v. van verkeersinfo is heel erg nauwkeurig merk ik. En ook ik heb een hoop navigatiesystemen gezien de laatste jaren. Toyota/VAG RNS510 o.b.v. TomTom was heel goed, daarna diverse VAG navigatiesystemen gehad die om het voorzichtig uit te drukken wat eigenaardigheden hadden. Slechtste was trouwens in een Citroën die ik als voorloopauto had. Dat was bijna lachwekkend zo slecht.

Mijn CX40 MY24 SMER Plus staat nog bij de garage voor onderzoek naar trillingen in de aandrijflijn achter bij hard accellereren. Ik zie in de app dat ze aardig wat ritjes hebben gedaan sinds dinsdag. Ik ben benieuwd wat ze vandaag voor bericht hebben als ze bellen!

• Tranquility
MeHeKaCh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:01:
Mijn CX40 MY24 SMER Plus staat nog bij de garage voor onderzoek naar trillingen in de aandrijflijn achter bij hard accellereren. Ik zie in de app dat ze aardig wat ritjes hebben gedaan sinds dinsdag. Ik ben benieuwd wat ze vandaag voor bericht hebben als ze bellen!
Ik ben dinsdag door mijn dealer gebeld voor de vervolgafspraak. Ik moet hem op 21 november brengen en dan willen ze hem minimaal twee dagen houden. Ik ben dus heel benieuwd wat er bij jou uit komt. Ik denk echt dat er veel meer dealers zijn die auto's met deze klacht binnenkrijgen voor nader onderzoek. Ik hoop dat Volvo snel met een oplossing komt. Als het niet de achterassen zijn, moet het haast wel de motor zijn zou je denken..

• DennisMoore
  • Laatst online: 26-10 10:30

DennisMoore

Alles went...

Pfff, start ik de Volvo-app op om te kijken hoe ver de laadsessie is, en blijkt de app helemaal leeg 🥴, "Voeg een auto toe" etc etc (screenshot mag ik er 'vanwege security' ook niet van maken. Mal gedoe...

Sowieso wordt het zeer waarschijnlijk einde Volvo voor mij, omdat de 'Care by Volvo' abo's ermee ophouden, en ik geen zin heb om >70k oid neer te leggen voor het type waarin ik nu rijd (en trouwens onverwacht best wel lol heb, met de rappe Twin-Beschleunigung op de Autobahn, leuk al die Duitse bolides verrassen 😎. Terwijl je in NL om de haverklap zo'n Sage-groene EV ziet rijden, zie je ze in Duitsland echt nóóit, raar.)

Misschien maar eens kijken naar een *kuch* Lynk & Co abootje oid 🤔. Auto vergelijkbaar aan de XC40 (hybride), maar dan wél doorontwikkeld, heb ik het idee. Scherm in landscape, automatisch inparkeren, en weg met dat stomme Google die toch maar alles enshittified op den duur, ads in Maps etc. Onderhoud schijnt de Volvo-dealer te doen.

Ben benieuwd hoeveel klanten Volvo verliest door het beëindigen van de Care (flex) abo's...

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

En nu ik van de hotel wi-fi disconnect, en via de NL sim verbinding maak, staat de auto ineens weer in de app 🥴 #vraagniethoehetkan

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• DrBOB101
WiFi's van hotels staan er dan ook om bekend betrouwbaar en veilig te zijn. Om daar nou vanaf te laten hangen of je een auto blijft rijden of niet...
Afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt zit er natuurlijk verschil in private lease vs kopen. Voor de 25k km die ik per jaar rijd ben ik ruim goedkoper uit met kopen.

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:48:
[...]

Ik ben dinsdag door mijn dealer gebeld voor de vervolgafspraak. Ik moet hem op 21 november brengen en dan willen ze hem minimaal twee dagen houden. Ik ben dus heel benieuwd wat er bij jou uit komt. Ik denk echt dat er veel meer dealers zijn die auto's met deze klacht binnenkrijgen voor nader onderzoek. Ik hoop dat Volvo snel met een oplossing komt. Als het niet de achterassen zijn, moet het haast wel de motor zijn zou je denken..
Ik heb m’n auto (nou ja, de auto van de leasemaatschappij ;-) ) weer terug. Ze hebben een heel programma afgedraaid heb ik begrepen en de oplossing is eigenlijk wel wat verrassend. Er zijn twee nieuwe achterbanden opgezet (Michelin all-season, zelfde type als erop zaten) en de achterkant is opnieuw uitgelijnd. De nieuwe aandrijfassen zijn blijven zitten.
Ik heb een kilometer of 50 snelweg gereden en een paar keer flink het rechterpedaal ingetrapt en ik heb nog geen trilling gevoeld. Hij rijdt echt helemaal top nu.
Met de garage heb ik afgesproken om eind volgende week te laten weten wat mijn ervaringen zijn. Ik heb een paar lange ritten volgende week, dus veel tijd om te testen en te kijken of het weg blijft.

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

DrBOB101 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:50:
WiFi's van hotels staan er dan ook om bekend betrouwbaar en veilig te zijn. Om daar nou vanaf te laten hangen of je een auto blijft rijden of niet...
Afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt zit er natuurlijk verschil in private lease vs kopen. Voor de 25k km die ik per jaar rijd ben ik ruim goedkoper uit met kopen.
Dat m'n auto even uit de app verdween is natuurlijk geen reden om van Volvo afscheid te nemen 😄.
Het einde van 'Care by Volvo' met z'n gloednieuwe auto's voor een vast bedrag per maand en 3 maanden opzegtermijn is dat waarschijnlijk wel. Zowel (nieuw) kopen als private lease zijn daarvoor geen alternatieven. 'k Vind het vreemd, ik dacht juist dat we steeds meer richting abonnementen gingen, betalen voor gebruik ipv bezit.

• DrBOB101
DennisMoore schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:56:
Dat m'n auto even uit de app verdween is natuurlijk geen reden om van Volvo afscheid te nemen 😄.
Het einde van 'Care by Volvo' met z'n gloednieuwe auto's voor een vast bedrag per maand en 3 maanden opzegtermijn is dat waarschijnlijk wel. Zowel (nieuw) kopen als private lease zijn daarvoor geen alternatieven. 'k Vind het vreemd, ik dacht juist dat we steeds meer richting abonnementen gingen, betalen voor gebruik ipv bezit.
Haha, gelukkig maar ;)
Misschien heb ik me er nooit genoeg in verdiept...maar is (was) Care by Volvo dan niet private lease?

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Enfin, terug van een zakenreis op 6000 km afstand (dus niet met de auto), auto offline in de app.
Auto geopend, meteen een melding "Uw Volvo ID is verlopen, log opnieuw in"

Beetje bizar, je zult dit onderweg hebben en geen inloggegevens bij je hebben.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

DrBOB101 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:37:
[...]

Haha, gelukkig maar ;)
Misschien heb ik me er nooit genoeg in verdiept...maar is (was) Care by Volvo dan niet private lease?
Het grootste (enige?) verschil tussen private lease en een 'abonnement' is denk ik de flexibiliteit. Geen verplichte lange looptijd van 2 of 3 jaar, maar bijv 3 maanden of zelfs korter (Lynk), opzegtermijn, kunnen wisselen van auto, etc. Ook geen ingewikkelde financiële molen, met loonstrookjes etc. Je betaalt natuurlijk wel de hoofdprijs, maargoed, in sommige situaties is flexibiliteit fijner dan de laagste km-prijs.

• Tranquility
MeHeKaCh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:30:
Ik heb m’n auto (nou ja, de auto van de leasemaatschappij ;-) ) weer terug. Ze hebben een heel programma afgedraaid heb ik begrepen en de oplossing is eigenlijk wel wat verrassend. Er zijn twee nieuwe achterbanden opgezet (Michelin all-season, zelfde type als erop zaten) en de achterkant is opnieuw uitgelijnd. De nieuwe aandrijfassen zijn blijven zitten.
Ik heb een kilometer of 50 snelweg gereden en een paar keer flink het rechterpedaal ingetrapt en ik heb nog geen trilling gevoeld. Hij rijdt echt helemaal top nu.
Met de garage heb ik afgesproken om eind volgende week te laten weten wat mijn ervaringen zijn. Ik heb een paar lange ritten volgende week, dus veel tijd om te testen en te kijken of het weg blijft.
Wauw, dat is inderdaad wel een heel verrassende oplossing!
Maar fijn dat het nu is opgelost, dit geeft goede hoop!
Zou het dan een productiefout zijn van de Michelin CrossClimate 2's?
Dan ben ik wel benieuwd of andere Tweakers met een MY24 hier, die ook dit vibratieprobleem hebben, allemaal dezelfde banden er onder hebben. @Microkid @caspervc ?
Aan de andere kant, de leen XC40 die ik meehad en ook het vibratieprobleem had (hetzij in mindere mate) had 20" velgen met Pirelli Scorpion All Season banden..

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 02-11-2024 09:13 ]

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:41
Tranquility schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:55:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd of andere Tweakers met een MY24 hier, die ook dit vibratieprobleem hebben, allemaal dezelfde banden er onder hebben. @Microkid @caspervc ?
Ik heb dat probleem en dezelfde banden op een 24 C40 SMER. Binnenkort staat bij mij ook de afspraak voor het vervangen van de assen. Zal nog laten weten of dat het dan oplost.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
[...]

Ja ik heb ook de cc2 banden eronder. Wel gek dat 't uitlijning zou kunnen zijn. Vooral ook omdat het met nieuwe, maar dezelfde banden geen probleem meer is. Zou de serie CC2 banden op de my24 modellen te soepel zijn en bij bepaalde belasting (snelheid en vermogen) vervormen? Met de whobbel tot gevolg? Als dat zo is, zou verschillende bandenspanning ook tot toe- of afname van de trilling moeten leiden..?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Tranquility
caspervc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:12:
Ja ik heb ook de cc2 banden eronder. Wel gek dat 't uitlijning zou kunnen zijn. Vooral ook omdat het met nieuwe, maar dezelfde banden geen probleem meer is. Zou de serie CC2 banden op de my24 modellen te soepel zijn en bij bepaalde belasting (snelheid en vermogen) vervormen? Met de whobbel tot gevolg? Als dat zo is, zou verschillende bandenspanning ook tot toe- of afname van de trilling moeten leiden..?
Daar zeg je zo wat. Mooie verklaring wat zo maar zou kunnen!

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ik heb met 2,7, 2,8 en 2,9 bar gereden en voelde geen verschil. Nou zijn dat ook maar kleine verschillen natuurlijk.
Wellicht dat de uitlijning i.c.m. dit type band een probleem was. En ik weet eerlijk gezegd niet wat ze aan de uitlijning gedaan hebben (camber, toe/uit-spoor, enz.). Ik heb niet gevraagd of de banden een afwijkende slijtage hadden. Gecupt waren ze niet, want ik had op glad asfalt geen enkele vibratie.
Als ik ze volgende week bel, zal ik wel even doorvragen. Gisteren was de monteur al naar huis helaas.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Ja, hier ook CC2.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:32
[...]

Aan de andere kant, de leen XC40 die ik meehad en ook het vibratieprobleem had (hetzij in mindere mate) had 20" velgen met Pirelli Scorpion All Season banden..
Ik heb een tijd geleden eens een poll gedaan hier, om te kijken of er verband was tussen de banden en de klachten. Er was een lichte correlatie, maar mijn conclusie was dat een causaal verband niet waarschijnlijk was.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:43:
[...]

Ik heb een tijd geleden eens een poll gedaan hier, om te kijken of er verband was tussen de banden en de klachten. Er was een lichte correlatie, maar mijn conclusie was dat een causaal verband niet waarschijnlijk was.
Ik twijfel ook aan dat causaal verband daartussen, ik heb halfjaarlijks een bandenwissel zomer/winterbanden (of eigenlijk: all season/winterbanden door een fout van de LM), en ik merk dat met beide banden er trillingen zijn. Na het plaatsen van de andere airbag zijn die sterk verminderd, maar nog altijd aanwezig. Er is wel verschil: bij de all season die ik de zomer eronder zit is de trilln wat meer geconcentreerd tussen 103 en 118 kmh, bij de winterband meer tussen 90 en 125 kmh en minder sterk. Binnenkort zal ik meemaken of die nieuwe airbag daar ook verschil maakt, die zit er pas sinds Juni in namelijk.

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Ik had met mijn MY25 EX40 ook na ca 10000 km last van steeds merkbaarder lichte vibraties rond de 100 km/u en bij snel accellereren. Pirelli P7 zomerbanden.

Sinds gisteren (gloednieuwe) winterbanden erop, ruim 200 km al mee gereden, en nog geen vibraties gemerkt. Zal er komende dagen nog verder op letten. Pirelli Sottozero winterbanden.

Ik heb een vermoeden uit de verhalen in dit topic dat een onjuiste uitlijning op termijn leidt tot een verkeerde afslijting van de banden. Geen cupping dus als ik hey begrijp, maar wel kennelijk een slijtage die tot de licht toenemende vibraties leidt. Zou dat het kunnen zijn en dat ze daarom na de uitlijning nieuwe banden van hetzelfde type hebben gemonteerd en dat daarmee het probleem was opgelost?

Vraag me nog wel af hoe ‘verkeerde’ aandrijfassen (het ‘oude’ type) kunnen leiden tot een onjuiste uitlijning. Of is het dat na montage van nieuwe assen sowieso de uitlijning opnieuw gedaan moet worden en dat de werkplaats daar niet aan gedacht heeft?

Dus deel van het probleem: oude type aandrijfassen en andere deel van het probleem, na vervanging, de uitlijning, met als gevolg banden verkeerd afgesleten?

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Goeie vraag. Terechte vraag ook ja. Ik had zelf ook al aan zitten denken aan die mogelijkheid.
Ik ga volgende week eens kijken wat ze kwijt willen aan info als ik mijn ervaringen deel.

• Tranquility
Ik kan eigenlijk ook haast niet geloven dat het de banden zijn. Mijn Michelns CC2’s zijn absoluut trillingsvrij op elke snelheid. Ook geen cupping o.i.d, want dan krijg je meer een geluid alsof je wiellagers kapot zijn. Het is echt puur alleen een vibratie (wasbord effect) met accelereren.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
Tranquility schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:20:
Ik kan eigenlijk ook haast niet geloven dat het de banden zijn. Mijn Michelns CC2’s zijn absoluut trillingsvrij op elke snelheid. Ook geen cupping o.i.d, want dan krijg je meer een geluid alsof je wiellagers kapot zijn. Het is echt puur alleen een vibratie (wasbord effect) met accelereren.
Vibratie bij accelereren ligt volgens mij niet aan de banden. Bijna altijd met componenten die het bij accelereren meer te verduren krijgen; aandrijfassen, algehele ophanging van de wielen etc.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Juancho
DennisMoore schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:39:
[...]

Het grootste (enige?) verschil tussen private lease en een 'abonnement' is denk ik de flexibiliteit. Geen verplichte lange looptijd van 2 of 3 jaar, maar bijv 3 maanden of zelfs korter (Lynk), opzegtermijn, kunnen wisselen van auto, etc. Ook geen ingewikkelde financiële molen, met loonstrookjes etc. Je betaalt natuurlijk wel de hoofdprijs, maargoed, in sommige situaties is flexibiliteit fijner dan de laagste km-prijs.
Volvo gaat er toch gewoon mee door? Maar dan in een wat andere vorm en ondergebracht bij een externe partij....
Volvo Car Nederland gaat er waarschijnlijk wel mee door, zo laat het weten in een reactie: “Care by Volvo is in Nederland zeer succesvol. Het product heeft in ons land vooral nieuwe klanten aangetrokken dankzij de flexibele opzet. Er is duidelijk een groeiende behoefte aan een dergelijk product. Om deze groei te kunnen faciliteren gaat Volvo een volgende stap zetten in het schaalbaar maken van het product. Om dit mogelijk te maken gaan we het product in Nederland op termijn bij een derde partij onderbrengen. Tot die tijd verandert er niets in onze werkwijze.”

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Ik kom er bij de bandenboer achter dat er onder mijn xc40 my24 een breedteset hangt. Kennelijk zijn achtervelgen breder dan voor. Misschien was dit voor iedereen duidelijk, maar goed om aan te geven bij je eerste bandenwissel.

• tukker999
Wees gerust, dat ziet iedere garage aan de hand van het kenteken (= type auto).

[ Voor 4% gewijzigd door tukker999 op 04-11-2024 17:58 ]

22,29 kWh/100km

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
tukker999 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:56:
Wees gerust, dat ziet iedere garage aan de hand van het kenteken (= type auto).
De kwikfit (voorgeschreven door lease mij. ) i.i.g. niet. Had voorts ook moeite de banden te bestellen.

• blahenazo
Lijkt me dan een kwikfit probleempje.

Vader was (op pensioen nu) bandenboer in België. Bij leases was het simpel papieren van de wagen dicteren wat erop moet ( qua maat ) soms schreef de lease maatschappij een specifiek merk ofzo voor.

Ook bij mijn eigen-lease -bandenwissel een paar weken geleden diende ik enkel mijn papieren te geven.
( Ik had enkel keuze om zelf de garage te kiezen -uit een lijst natuurlijk-)

• Largamelion
Ik moest voor het bestellen van de winterbanden toch de maat van de huidige banden doorgeven aan de banden centrale. Overigens deze morgen opnieuw een melding voor te lage bandenspanning, deze keer voor alle 4 de banden. 3 weken geleden nog allemaal op 2,8 gezet na een melding voor de rechter achterband en dat was 3 weken na het eerste onderhoud waar ze ook net op de juiste spanning waren gezet...

Geen idee wat het is met deze auto en de bandenspanning, maar ik heb nog nooit zoveel (onjuiste) meldingen gezien over de bandenspanning in een auto. Op den duur ga ik ze bijna negeren omdat ik er niet meer in geloof en de spanning niet af te lezen is. Best irritant...

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:03
ron65 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:53:
Enfin, terug van een zakenreis op 6000 km afstand (dus niet met de auto), auto offline in de app.
Auto geopend, meteen een melding "Uw Volvo ID is verlopen, log opnieuw in"

Beetje bizar, je zult dit onderweg hebben en geen inloggegevens bij je hebben.
Dat is toch geen ramp? De auto is toch wel gewoon verder te gebruiken?
Daarnast weet ik niet beter dan dat je onegveer elke 3 maanden opnieuw even moet inloggen, denk een soort van beveiliging? Dus raad sowieso aan je inloggegevens niet al te ingewikkeld te maken voor je zelf of deze in je telefoon of op te slaan.

• Kammika
StevendGraaf schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:15:
[...]

Daarnast weet ik niet beter dan dat je onegveer elke 3 maanden opnieuw even moet inloggen, denk een soort van beveiliging? Dus raad sowieso aan je inloggegevens niet al te ingewikkeld te maken voor je zelf of deze in je telefoon of op te slaan.
Ik heb nog nooit opnieuw hoeven inloggen…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Dat laatste dus, in een passwordkluisje op de GSM.

Het is niet rampzalig maar wel lastig, want maps was ook alle instellingen kwijt tot je ID weer is ingelogd en dat is toch je navigatie. Ik zou denken dat Maps van je google account afhankelijk is, maar kennelijk heeft het Volvo ID er ook mee te maken.
Bovendien is je app dan ook niet in staat de auto te bereiken, alles is dan lichtgrijs met de opmerking dat de auto offline is.

[ Voor 18% gewijzigd door ron65 op 04-11-2024 22:35 ]

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
[...]

Ik heb ze idd op de telefoon maar kon ze ook bewaren in de auto, dus wanneer ik op mijn account klik in de auto dan vult hij automatisch het wachtwoord in. Scheelt inloggen en ja het is een veiligheid en vind het prima, alleen soms komt het net niet uit als je weg wilt rijden en het is ineens verlopen. Maar goed er zijn ergere dingen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
Largamelion schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:22:
Ik moest voor het bestellen van de winterbanden toch de maat van de huidige banden doorgeven aan de banden centrale. Overigens deze morgen opnieuw een melding voor te lage bandenspanning, deze keer voor alle 4 de banden. 3 weken geleden nog allemaal op 2,8 gezet na een melding voor de rechter achterband en dat was 3 weken na het eerste onderhoud waar ze ook net op de juiste spanning waren gezet...

Geen idee wat het is met deze auto en de bandenspanning, maar ik heb nog nooit zoveel (onjuiste) meldingen gezien over de bandenspanning in een auto. Op den duur ga ik ze bijna negeren omdat ik er niet meer in geloof en de spanning niet af te lezen is. Best irritant...
Yep, bandenwissel via lease ook doorgeven, heb even foto gemaakt van voor en achter zodat ik de juiste maten kon doorgeven. Donderdag aan de beurt bij de Euromaster in de buurt.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• -Vasa-
[...]

Wel ontzettend vervelend als je op vakantie bent en wilt kijken hoever je wagen al is opgeladen, of je de airco/verwarming op afstand wilt gaan aanzetten. Zeker het opwarmen duurt een eeuwigheid met onze wagens als je dat niet op voorhand op start.

En het is echt wel vervelend. Ik maak er een punt van de werkmail niet op mijn smartphone te zetten, maar dat is wel het adres gekoppeld aan mijn Volvo account, dus die halfbakken 2FA die enkel per mail gaat en dan de helft van de tijd nog eens een veel te grote vertraging heeft, is dan ronduit irritant.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
Largamelion schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:22:

Dit herken ik ook. Na de eerste beurt zijn beide voorbanden vervangen. Sinds die tijd al 3x bandenspanning melding gehad maar aan de pomp gaat er nagenoeg geen lucht bij. Opnieuw instellen en dan ging het een paar honderd kilometer goed en dan kwam de melding weer.

Kan natuurlijk zijn dat er echt iets is met een van de banden, maar dan had ik verwacht ondertussen wel een keer plat te staan.
Pagina: 1 ... 278 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"