sja je kunt er van zeggen wat je wilt natuurlijk.
De reden om Chinese wagens te boycotten is de verhoogde importheffing maar ze zijn tegelijk ook enorm bang dat China de software in de wagen kan beïnvloeden of gebruiken voor informatiegaring. De dames van de wagenparkbeheer afdeling (secretaresses die dat er enkele uren per week bij doen) hebben dat nu eenmaal in hun hoofd zitten en niet gesteund door enige kennis van zaken is dit besluit genomen en door directie goedgekeurd.
Bij ons gaat het overigens wel om dik 2000 auto's inmiddels, door die hoeveelheid uit te besteden aan bedrijven als fleetsupport is het risico stukken kleiner (schade, onverwacht onderhoud, diefstal, etc etc) omdat die weer alleen via de standaard leaseconstructie willen werken waarbij al die risicos bij de drie leasefirma's liggen die wij dan weer gebruiken.
Ze ontzorgen op die manier de aangesloten bedrijven volledig en met dik 2000 auto's is dat heel aantrekkelijk natuurlijk.
Het is buitengewoon jammer dat de prijzen voor de EV's zo stijgen (de leaseprijzen per maand gaan steeds verder omhoog, inmiddels al met 10%) en tegelijk de budgetten die wij krijgen al met eveneens 10% zijn gekort, waardoor je gewoon 20% minder keuze hebt in wagens.
Ik vraag me dan af waarom de EX40 zoveel duurder is dan de eerste XC40's, volgens mij praat je over vanaf 43.000 in het begin tot vanaf 45.000 voor de meest uitgeklede modellen waarbij de EX minder opties standaard heeft dan de XC destijds.
Als ik nu samenstel wat ik nu heb en daarvan de catalogus prijs neem, kom ik op 55000 euro uit, terwijl die van mij op 49.000 is vastgesteld twee jaar terug bij aflevering. Dat is 6000 (12%) meer dan twee jaar geleden.
Inflatie de laatste twee jaar was gemiddeld 3,5% (4,1% in 2023 en verwacht 2,8% in 2024), dus ergens heeft Volvo er 8,5% bovenop gemikt en die kan ik niet verklaren uit de extra's die er marginaal opzitten tov twee jaar terug. Prijsstijgingen moeten immers al in de inflatiecorrectiecijfers zitten...