• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 14:49
Juancho schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Want de Volvo's hebben namelijk geen CC.
Is ACC zelfs niet gewoon verplicht op elke nieuwe wagen die het heeft? CC op vaste snelheid is gewoon dodelijk als iemand niet oplet.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:55
Ik ben een tevreden gebruiker van ACC en PA. Ook ik zie het als een hulpsysteem. Ik heb altijd mijn voet losjes op het pedaal en de handen aan het stuur. En na ruim 60.000 km kan ik redelijk voorspellen wat het systeem gaat doen. Ik trap het pedaal alvast iets in als ik een vrachtwagen nader, omdat ik weet dat de auto anders vroeg gaat remmen. Of als het echt rustig is op de weg, ga ik alvast naar links.

Maar eerlijk is eerlijk. Ik wordt nog steeds af en toe verrast door rem- en stuuracties van de auto.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Is ACC zelfs niet gewoon verplicht op elke nieuwe wagen die het heeft? CC op vaste snelheid is gewoon dodelijk als iemand niet oplet.
Dat is met alles aan het autorijden, als je niet oplet kan het fout gaan.

Ik heb vele jaren met CC gereden, en die heeft mij nooit verrast. Opletten op wat er op de weg gebeurt moet je altijd, met ACC niet minder dan met CC. Maar CC heeft niet het nadeel dat je ongemerkt in snelheid zakt en zo op 200 km afstand 10 minuten extra vertraging oploopt, en dat nadeel heeft ACC zeker wel. Vooral in onze Volvo EV's, waar je in een brandstof verbrandertje nog snel hoort dat je snelheid afzakt doordat het toerental omlaag gaat, hoor je dat verschil in een EV veel minder.

Inderdaad: dat zeg je goed, ook dat is een kwestie van opletten, op de km teller. Maar ik let toch liever op de weg en het verkeer daarop dan steeds op die teller te moeten loeren.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

't is een kwestie van gewenning hoe de auto reageert.
Als je bijv. met ACC op een vrachtwagen afrijdt weet je op een gegeven moment wel wanneer de auto gaat vertragen.
Even met het voetje compenseren en er omheen.

Vervelender is als je achter iemand rijdt met een pulserende voet....
Eerst snel, dan weer langzaam, dan weer snel etc.

(A)CC, dat zouden veel meer mensen moeten doen O-)
Ik wil echt niet meer zonder.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Juancho schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:08:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Want de Volvo's hebben namelijk geen CC.
Mijn Volvo XC40 Core heeft toch echt wel Cruise Control, en die werkt prima!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• -Vasa-
ron65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

Dat is met alles aan het autorijden, als je niet oplet kan het fout gaan.

Ik heb vele jaren met CC gereden, en die heeft mij nooit verrast. Opletten op wat er op de weg gebeurt moet je altijd, met ACC niet minder dan met CC. Maar CC heeft niet het nadeel dat je ongemerkt in snelheid zakt en zo op 200 km afstand 10 minuten extra vertraging oploopt, en dat nadeel heeft ACC zeker wel. Vooral in onze Volvo EV's, waar je in een brandstof verbrandertje nog snel hoort dat je snelheid afzakt doordat het toerental omlaag gaat, hoor je dat verschil in een EV veel minder.

Inderdaad: dat zeg je goed, ook dat is een kwestie van opletten, op de km teller. Maar ik let toch liever op de weg en het verkeer daarop dan steeds op die teller te moeten loeren.
Ik geloof best dat jij, ik en 99,9999% van alle weggebruikers goed oplette met CC. Echter zitten we er allemaal samen op en iedereen is op een gegeven moment voor gelijk welke reden soms eens afgeleid. Zeker op de momenten dat je een gewone CC zou aanzetten omdat het net zo gemakkelijk was voor lange ritten. En zoals met roken in publieke ruimtes, iemand die even niet oplet met zijn CC is ook een gevaar voor anderen, dus zelf kan ik er wel inkomen dat niet adaptieve CC gewoon niet meer in nieuwe wagens mag. Dat klein ongemakje neem ik er zelf graag bij.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 06:28:
[...]

Ik geloof best dat jij, ik en 99,9999% van alle weggebruikers goed oplette met CC. Echter zitten we er allemaal samen op en iedereen is op een gegeven moment voor gelijk welke reden soms eens afgeleid. Zeker op de momenten dat je een gewone CC zou aanzetten omdat het net zo gemakkelijk was voor lange ritten. En zoals met roken in publieke ruimtes, iemand die even niet oplet met zijn CC is ook een gevaar voor anderen, dus zelf kan ik er wel inkomen dat niet adaptieve CC gewoon niet meer in nieuwe wagens mag. Dat klein ongemakje neem ik er zelf graag bij.
Zoals gezegd, ik heb ruim 10 jaar CC op auto's gehad, vrijwel altijd gebruikt en nog nooit, maar dan ook echt nooit, een gevaarlijke situatie gehad daardoor. Anders dan met ACC waar de wagen ineens krachtig inhoud als de auto voor je naar links gaat omdat er voor die wagen weer een slak rijdt en je ACC die ineens gewaar wordt. Dat is pas onveilig, achterliggers worden er niet blij van, die voelen het als brake-check!
In dat opzicht is CC veiliger dan ACC

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Zoals gezegd, ik heb ruim 10 jaar CC op auto's gehad, vrijwel altijd gebruikt en nog nooit, maar dan ook echt nooit, een gevaarlijke situatie gehad daardoor. Anders dan met ACC waar de wagen ineens krachtig inhoud als de auto voor je naar links gaat omdat er voor die wagen weer een slak rijdt en je ACC die ineens gewaar wordt. Dat is pas onveilig, achterliggers worden er niet blij van, die voelen het als brake-check!
In dat opzicht is CC veiliger dan ACC
Allebei hebben hun voor- en nadelen. Ik vind het dan ook erg jammer dat Volvo ervoor gekozen heeft om alleen ACC aan te bieden en zelfs de speedlimiter weg te laten. Ik zou graag willen kunnen wisselen tussen CC, ACC en SpeedLimiter. Er zit een mooie knop links op het stuur. Ik zou zeggen: Volvo, doe daar wat mee ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

Lancer

What the......

Microkid schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:21:
[...]

Allebei hebben hun voor- en nadelen. Ik vind het dan ook erg jammer dat Volvo ervoor gekozen heeft om alleen ACC aan te bieden en zelfs de speedlimiter weg te laten. Ik zou graag willen kunnen wisselen tussen CC, ACC en SpeedLimiter. Er zit een mooie knop links op het stuur. Ik zou zeggen: Volvo, doe daar wat mee ;)
Da's ook mijn gedachte. Ik rijd overigens al 12 jaar met ACC van Volvo, waarbij de XC40 het ruim het slechtste doet. Op de vorige auto's (S60; V40) was de ACC echt heel heel veel beter. Die gebruikten alleen radar. Nooit gedoe met slingerende auto's en viaducten. Dat is nu wle anders.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:23
Ophidian schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:17:
Vandaag wel een interessante andere route suggestie met het mooie eco blaadje. Kwam dan alleen wel met 1% minder aan dan de normale route. Dus waarom hij dat de energie zuinige route vond snap ik nog niet zo goed :+
Kan je eigenlijk niet weten - toch? De 'normale' route had ook een hoger verbruik dan ingeschat kunnen hebben :)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Lancer schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Da's ook mijn gedachte. Ik rijd overigens al 12 jaar met ACC van Volvo, waarbij de XC40 het ruim het slechtste doet. Op de vorige auto's (S60; V40) was de ACC echt heel heel veel beter. Die gebruikten alleen radar. Nooit gedoe met slingerende auto's en viaducten. Dat is nu wle anders.
Ook slecht: de laatste tijd wordt het erger, maar vandaag wederom auto offline in de app. al zeker 2 uur nu.
En in de auto weer slechts 3G ipv LTE.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 17-10-2024 09:00 ]

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Het beste aan ACC vind ik het rijden in de file (doe ik liever helemaal niet, maar dat is moeilijk tegenwoordig). Ik had vroeger dikwijls last aan m'n rechter enkel na het autorijden, vooral na langere files. Sinds CC was dat al grotendeels opgelost, maar met ACC heb ik helemaal geen last meer. De auto doet het gewoon helemaal zelf in de file, dat vind ik nu echt 'n meerwaarde!

En voor de rest leer je inderdaad rijden met ACC op de snelweg, zelf gas bijgeven bij het naderen van een vrachtwagen of als het rustig is gewoon ruim op voorhand pinker aan zodat hij niet remt en op tijd beginnen inhalen. Af en toe durft hij wel nog eens een onverwachte rem-actie doen en dat blijft bijzonder frustrerend (en gevaarlijk imo).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-11 09:51
Het vervelende aan de ACC is dat ie trager rijdende voertuigen precies als een stilstaand object ziet. Dat merk je vooral als het snelheidsverschil met de voorligger groot is (vrachtwagens bv), dan gaat ie op zijn ingestelde afstand opeens bruusk in de remmen.

Geen idee welke technologie gebruikt wordt, maar ik zou verwachten dat ie doorheeft dat die voorligger al dan niet aan het rijden is (aan een bepaalde snelheid) én ook verder kijkt dan de ingestelde afstand om zo geleidelijk aan de snelheid aan te passen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
Vulcan750 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:06:
[...]

Mijn Volvo XC40 Core heeft toch echt wel Cruise Control, en die werkt prima!
Hmm ok dan moet dat iets van het nieuwe model zijn, wellicht alleen het Core pakket. De eerste XCs hadden namelijk zeker weten geen CC. Maar sowieso bestonden die pakketten toen niet zoals nu.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Hmm ok dan moet dat iets van het nieuwe model zijn, wellicht alleen het Core pakket. De eerste XCs hadden namelijk zeker weten geen CC. Maar sowieso bestonden die pakketten toen niet zoals nu.
toen ik in januari 2022 de bestelling mocht doen was de Core inderdaad met CC uitgerust en de rest met ACC.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-11 15:25
MrMathos schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:27:
Het vervelende aan de ACC is dat ie trager rijdende voertuigen precies als een stilstaand object ziet. Dat merk je vooral als het snelheidsverschil met de voorligger groot is (vrachtwagens bv), dan gaat ie op zijn ingestelde afstand opeens bruusk in de remmen.

Geen idee welke technologie gebruikt wordt, maar ik zou verwachten dat ie doorheeft dat die voorligger al dan niet aan het rijden is (aan een bepaalde snelheid) én ook verder kijkt dan de ingestelde afstand om zo geleidelijk aan de snelheid aan te passen.
Mijn ervaring is dat de combi one pedal en acc niet lekker werkt. Als je die eerste uitzet gaat het allemaal een stuk subtieler. Ik rijd zelf altijd met one pedal uit en 90% acc aan op de snelweg. En zoals iemand hier eerder zei, na een tijdje weet je toch hoe dat ding reageert en kan je subtiel bijsturen en tijdig naar links gaan voor een vrachtwagen (of een tikkie gas bijgeven).

• Juancho
Marko72 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Mijn ervaring is dat de combi one pedal en acc niet lekker werkt. Als je die eerste uitzet gaat het allemaal een stuk subtieler. Ik rijd zelf altijd met one pedal uit en 90% acc aan op de snelweg. En zoals iemand hier eerder zei, na een tijdje weet je toch hoe dat ding reageert en kan je subtiel bijsturen en tijdig naar links gaan voor een vrachtwagen (of een tikkie gas bijgeven).
Ik red me er na 3,5 jaar aardig mee maar de OPD mist gewoon flippers of op zn minst een x aantal standen waaruit je kan kiezen. Icm de ACC is het erg heftig als je niet tijdig stroom bij geeft. Tis jammer dat je de OPD nirt wat minder sterk kan instellen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:21
DoubleDot schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Kan je eigenlijk niet weten - toch? De 'normale' route had ook een hoger verbruik dan ingeschat kunnen hebben :)
Komt amper voor. Andere route was ook een omweg, dus zuiniger is zeer onwaarschijnlijk. En ik heb nog de mazzel vrijwel geen files te hebben, dus dat is oom geen ding.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Juancho
De laatsten dagen staat er overigens constant 3G in beeld, en dat komt niet ten goede van het systeem/streaming zeg maar. Spotify kraakt en piept, kan het gewoon niet aan. Zeker niet met Maps erbij. jammer dat dat weer zo lang moet duren voor ze bij Volvo dat fixen. Sowieso mis ik wel iets van een fallback, als er ook maar iets gebeurt ligt de boel half plat.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
Zo, winterbandjes geplaatst en auto geupdate naar 3.2.8. De laatste dagen had ik steeds meer problemen met mijn entertainment systeem, dus ik hoop dat die hiermee zijn opgelost.

Ik moet volgend voorjaar alleen twee nieuwe achterbanden aanschaffen voor de zomer. Echt absurd hoe lang die banden meegaan. De winterbanden kunnen deze winter nog makkelijk mee, dan kom ik ergens op 130.000 km op twee sets banden. Zo lang heb ik nog nooit gereden op een stuk rubber.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:27
blahenazo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Mijn smer 24, doet ook als raar de laatste dagen.
- verder doet hij random rare dingen ,... Koffer die niet meer werkt ofzo
Gisteren deed de koffer van mijn MY23 ook raar. Het sluiten ging heel traag, precies of er iets tussen zat. Nadat deze volledig was gesloten ging ie wel weer met de normale snelheid open en dicht.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
ron65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

toen ik in januari 2022 de bestelling mocht doen was de Core inderdaad met CC uitgerust en de rest met ACC.
Ja, wij waren ongeveer gelijk met bestellen van de XC40. En wat was het lang wachten! Ik was zelfs een tikje jaloers dat ik langer op m'n auto moest wachten dan jij. (afgeleverd eind jan.'23)😄 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 17-10-2024 14:02 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Juancho schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:02:
[...]
Ik red me er na 3,5 jaar aardig mee maar de OPD mist gewoon flippers of op zn minst een x aantal standen waaruit je kan kiezen. Icm de ACC is het erg heftig als je niet tijdig stroom bij geeft. Tis jammer dat je de OPD nirt wat minder sterk kan instellen.
Ja de flippers van de Ampera-e om de recuperatie te regelen mis ik wel, net als het slimme pookje waarbij je kan schakelen tussen OPD aan- en uit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Ja, wij waren ongeveer gelijk met bestellen van de XC40. En wat was het lang wachten! Ik was zelfs een tikje jaloers dat ik langer op m'n auto moest wachten dan jij. (afgeleverd eind jan.'23)😄 😉
Yep, ik herinner me dat, die van mij kwam 1 nov 2022 af, onder druk van de leasemaatschappij omdat de wagen die ik had al over de vijf jaar heen was en officieel is dat wettelijk niet toegestaan.
Dat heb ik pas achteraf gehoord weer, wist ik op dat moment niet. maar alsnog 9 maanden moeten wachten.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Ja de flippers van de Ampera-e om de recuperatie te regelen mis ik wel, net als het slimme pookje waarbij je kan schakelen tussen OPD aan- en uit.
mee eens hoor, als je de regeneratie zou kunnen instellen zou wel leuk zijn.
Maar OPD, ik heb die altijd aanstaan, vind het super fijn rijden en als ik hem al eens uitzet erger ik me bont en blauw aan dat wegrollen zodra je de rem loslaat.
Zelfs ondanks dat ik twee leasewagens terug een 7 traps automaat gereden heb, die hetzelfde deed. ik vind OPD veel prettiger en soepeler rijden, mits je wel heel nauwkeurig met je rechtervoetje met dat stroompedaal omgaat.
Ik merk wel dat andere collega's daar echt niet mee overweg kunnen, die laten abrupt het stroompedaal los als ze willen uitrollen... ja dan gaat ie hard in de ankers. En hoe je het ook uitlegt, ze blijven dat doen en zetten OPD heel snel uit.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:28:
Zo, winterbandjes geplaatst en auto geupdate naar 3.2.8. De laatste dagen had ik steeds meer problemen met mijn entertainment systeem, dus ik hoop dat die hiermee zijn opgelost.

Ik moet volgend voorjaar alleen twee nieuwe achterbanden aanschaffen voor de zomer. Echt absurd hoe lang die banden meegaan. De winterbanden kunnen deze winter nog makkelijk mee, dan kom ik ergens op 130.000 km op twee sets banden. Zo lang heb ik nog nooit gereden op een stuk rubber.
ik moet eind deze maand een week op zakenreis (rood reisgebied, midden in Afrika, allerlei veiligheidsmaatregelen moeten nemen en een HEAT course ondergaan, HEAT staat voor Hostile Environment Awareness Training), dus ik ga nu geen storing inschieten. Je zult net zien dat je dan in die week op moet draven met de wagen.
Maar zodra ik terug ben ga ik een storing multitainmentsystem/navigatie inschieten. Vanochtend was de wagen weer offline, er was veel gedoe om Maps een beetje werkend te krijgen en dat gebeurt steeds vaker. Nu ook al als je even vijf minuten stopt, weer instapt, lijkt het wel alsof alles dagenlang in slaap gestaan heeft.

Ik heb een logje gemaakt met die voorvallen, en 2x per week geen internet, 20% van de tijd maar 3G, 12x peer week gemiddeld een traag opstartend maps wat soms wel 4 tot 6- minuten nodig heeft om uberhaupt bedienbaar te worden. Ik heb nu dus echt wel iets om de LM te overtuigen dat er eens naar gekeken mag worden.

• ArnoudN
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

ik moet eind deze maand een week op zakenreis (rood reisgebied, midden in Afrika, allerlei veiligheidsmaatregelen moeten nemen en een HEAT course ondergaan, HEAT staat voor Hostile Environment Awareness Training), dus ik ga nu geen storing inschieten. Je zult net zien dat je dan in die week op moet draven met de wagen.
Maar zodra ik terug ben ga ik een storing multitainmentsystem/navigatie inschieten. Vanochtend was de wagen weer offline, er was veel gedoe om Maps een beetje werkend te krijgen en dat gebeurt steeds vaker. Nu ook al als je even vijf minuten stopt, weer instapt, lijkt het wel alsof alles dagenlang in slaap gestaan heeft.

Ik heb een logje gemaakt met die voorvallen, en 2x per week geen internet, 20% van de tijd maar 3G, 12x peer week gemiddeld een traag opstartend maps wat soms wel 4 tot 6- minuten nodig heeft om uberhaupt bedienbaar te worden. Ik heb nu dus echt wel iets om de LM te overtuigen dat er eens naar gekeken mag worden.
Ik heb gisteravond een langere rit gemaakt en tot nu toe werkt alles prima na de update.

Het enige probleem dat ik nog niet kwijt ben is dat mijn radio na enige tijd overspringt van Radio1 naar Arrow Classic Rock. Na ongeveer 10 minuten springt de radio over en als ik hem dan terugzet is het voorlopig weer prima. Tot dat ik de auto uitstap en weer instap, dan hebben we weer Arrow op de radio. Garage weet het ook niet meer.

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Bij mij ook één keer per week dat de radio ineens op Arrow Classic Rock staat in plaats van Radio 1. Ik heb er mee leren leven, maar wel vreemd. Volgens mij begonnen bij 3.0.3 en bij 3.2.5 heb ik dat nog steeds.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20
ArnoudN schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Ik heb gisteravond een langere rit gemaakt en tot nu toe werkt alles prima na de update.

Het enige probleem dat ik nog niet kwijt ben is dat mijn radio na enige tijd overspringt van Radio1 naar Arrow Classic Rock. Na ongeveer 10 minuten springt de radio over en als ik hem dan terugzet is het voorlopig weer prima. Tot dat ik de auto uitstap en weer instap, dan hebben we weer Arrow op de radio. Garage weet het ook niet meer.
Je zou de app "Open Radio" eens kunnen proberen en installeren. Dan heb je radio via een internet stream. Stabieler (in mijn beleving), betere geluidskwaliteit en mogelijk dit probleem niet. Geen oplossing, wel een fijnere workaround ;)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:43
Ik postte een aantal dagen geleden dat ik issues met de SIM verbinding in de auto had (XC40 MY2024 SMER Ultimate, SW 3.1.9).

Wat mij hielp was:
- Eerst reset van connectivity door de "ontwasemings knop reset"
- Toen kwam van geen verbinding de connectie terug naar 3G maar weigerde LTE voor nog eens 2 volle dagen.
- Daarna een systeem reset via de knop op het middenconsole in te houden en daarna weer LTE voor een aantal dagen zonder issues.

Hopelijk helpt dit voor anderen met de zelfde issues ook.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
Nou, bij mijn 2024 SMER gaat het portier links achter niet meer open. Het begon gisteravond en ik had hoop dat een "nachtje rust" wellicht iets zou doen oplossen, maar niks is minder waar. Bij het openen van de auto hoor je alle sloten klikken, behalve in dat portier...
Dat wordt denk ik een afspraak bij een dealer maken, tenzij iemand hier nog een oplossing kan aandragen?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ik heb die ervaring met Q-music nonstop die steeds opstart ipv gewoon q-music. Staat arrow classic toevallig bovenaan jouw favoietenlijstje in het systeem? mijn mij staat daar q-music non stop, ik heb de indruk dat ie naar de eerste zender in dat lijstje verspringt, als daar bij jou die arrow zender staat kan dat het probleem zijn.

• ArnoudN
  • Nu online
ron65 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Ik heb die ervaring met Q-music nonstop die steeds opstart ipv gewoon q-music. Staat arrow classic toevallig bovenaan jouw favoietenlijstje in het systeem? mijn mij staat daar q-music non stop, ik heb de indruk dat ie naar de eerste zender in dat lijstje verspringt, als daar bij jou die arrow zender staat kan dat het probleem zijn.
Nee, ik luister echt nooit naar Arrow dus deze zender staat zeker niet in mijn favorietenlijstje.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
LaborGardens schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:10:
Nou, bij mijn 2024 SMER gaat het portier links achter niet meer open. Het begon gisteravond en ik had hoop dat een "nachtje rust" wellicht iets zou doen oplossen, maar niks is minder waar. Bij het openen van de auto hoor je alle sloten klikken, behalve in dat portier...
Dat wordt denk ik een afspraak bij een dealer maken, tenzij iemand hier nog een oplossing kan aandragen?
Raamvergrendelingsknop (en dus ook kinderslot) even aan en uitzetten?

• Tranquility
caspervc schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:50:
Je zou de app "Open Radio" eens kunnen proberen en installeren. Dan heb je radio via een internet stream. Stabieler (in mijn beleving), betere geluidskwaliteit en mogelijk dit probleem niet. Geen oplossing, wel een fijnere workaround ;)
Dit kan ik helemaal onderschrijven! Soms wil hij wel eens niet beginnen met spelen en moet je naar de app om op de play knop te drukken, maar dat komt ook wel eens voor als de LTE verbinding op dat moment weg is, dat is niet altijd even stabiel. Maar wel een verademing in vergelijking tot muziek afspelen via USB met AW.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
austin_77 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Raamvergrendelingsknop (en dus ook kinderslot) even aan en uitzetten?
Been there, done that... auto open via deurgreep, sleutel, idem voor op slot... van binnen, van buiten, de deur gaat niet open :'(
Niet een heel geruststellende gedachte met een kleine op komst kan ik je zeggen.

• Juancho
Tis nu wel echt een drama met de data. Van 4G naar een haperende 3G naar sinds vandaag helemaal geen data meer.

Mensen van Volvo, als jullie hier mee lezen geef eens gas op een fix en los je shit gewoon op.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
Juancho schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:20:
Tis nu wel echt een drama met de data. Van 4G naar een haperende 3G naar sinds vandaag helemaal geen data meer.

Mensen van Volvo, als jullie hier mee lezen geef eens gas op een fix en los je shit gewoon op.
Neenee volvo mannen , zorg er eerst eens voor dat we op Android het laad niveau ook kunnen instellen.

Ps:Hier werkt 3g/4g nog, dus niet te veel veranderen graag.

;)

• -Vasa-

Zonder firmware update problemen krijgen met data-connectiviteit lijkt mij niet meteen iets veroorzaakt door Volvo. Code in de ingebouwde modem zal echt niet zoals een app uit de infotainment geupgrade worden. (Of het zou toch niet mogen).

Het probleem komt denk ik ook niet bij iedereen voor, bij mij in elk geval niet echt. Logischer zou zijn dat er ergens iets is met het achterliggende datanetwerk waar die ingebouwde sim mee wilt verbinden.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Zonder firmware update problemen krijgen met data-connectiviteit lijkt mij niet meteen iets veroorzaakt door Volvo. Code in de ingebouwde modem zal echt niet zoals een app uit de infotainment geupgrade worden. (Of het zou toch niet mogen).

Het probleem komt denk ik ook niet bij iedereen voor, bij mij in elk geval niet echt. Logischer zou zijn dat er ergens iets is met het achterliggende datanetwerk waar die ingebouwde sim mee wilt verbinden.
Ik heb inmiddels ook alweer twee dagen 3G ipv LTE, en vanochtend was ik al 5 km van huis voor het middenscherm van zwart naar "opstarten" ging, en na 8 km was maps er eindelijk.

Ik ondetrscheid dit in 2 problemen:
- Provider problemen leiden tot een slechte verbinding en daardoor 3G, mogelijk is dit lokaal en heeft met verstorende zaken als zonneactiviteit of dergelijk te maken (laten we de hackploegen van de Russen nog maar even niet noemen hier)

- Software issues, ik heb nog 3.1.9, en ervaar te vaak dupertraag opstarten van het systeem, deels door 3G maar ook bij LTE zodat met name moet worden gedacht aan een fout in de OTA 3.1.9 versie.

Samengevat: het spul werkt vrij regelmatig volkomen RUK. (los van de verder heerlijk rijdende auto dan)

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-11 15:28
ArnoudN schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Nee, ik luister echt nooit naar Arrow dus deze zender staat zeker niet in mijn favorietenlijstje.
Volgens mij luister je tegenwoordig juist vrij vaak naar Arrow. Alleen is het niet vrijwillig ;)

Hier sinds deze week ook 3G, maar buiten een enkele hapering in Spotify eigenlijk weinig verschil gemerkt verder gelukkig.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
Al geprobeerd hem eens van binnenuit via de andere kant open te doen? Dan kijken of er misschien net een palletje even gereset wordt?

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Venomer

Misschien is er gewoon iets mis met de TCAM van jouw auto. Even langs de dealer?

• Venomer
Ik zou er door de dealer naar laten kijken. Mocht er iets stuk zijn, dan valt dat voor een MY24 vast nog onder garantie.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Misschien is er gewoon iets mis met de TCAM van jouw auto. Even langs de dealer?
In dit geval is het niet zijn TCam, zijn problemen lopen synchroon met die van anderen waaronder ikzelf. Ik heb ook maar 3G weer de laatste dagen, en enkele weken terug ook twee weken alleen maar 3G gehad. Juancho had dat ook ongeveer diezelfde momenten en ik heb er hier meer over gehoord.

Het is het netwerk, en ik denk dat het locatiegebonden is, niet in heel NL en BE heb je er last van, maar in grote delen wel. Wellicht zit jij net bij een zendlocatie die wel LTE geeft nog, en eenmaal daarion opgestart houdt de auto die wel aan. Maar als je opstart naast een zendlocatie die zwakker is zit je in 3G of zelfs niets.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11 16:30
Weet iemand op welk netwerk de auto zit via Volvo?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:21
Spekkie99 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:56:
Weet iemand op welk netwerk de auto zit via Volvo?
Odido

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 00:39
Mijn wensen:
- pijltje naar links schakelt tussen adaptive cruise control en gewone cruise control.
- buitenspiegels automatisch een beetje naar beneden bij achteruit rijden.
- maximaal laadniveau kunnen instellen via de API en ook in de app.
- recirculatie van de ventilatie onderaan het scherm bij de temperatuur regeling, kan nu alleen door in het menu te duiken of met het Google commando.

22,29 kWh/100km

• marcel_76
Vandaag de auto even gewassen en weer even schoongemaakt van binnen en ook even de bandenspanning gecontroleerd. Wel apart 3 banden stonden op 2,6 en 1 voorband stond op 2,5. Ik heb ze allemaal even op 2,8 gezet en het trillen in het stuur was nu enorm veel minder, denk dat dit gewoon kwam door het verschil in banden spanning voor.

Enige wat ik mij wel even afvraag is of alles nu door de dealer op 2,6 stond of door de tijd heen zachter is geworden. Als het door de tijd heen zachter is geworden vind ik het wel apart dat er geen melding is gegeven over bandenspanning (alles was OK volgens die check).

Heb nu maar weer even de bandenspanning opgeslagen eens zien of het nu beter gaat.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
marcel_76 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:19:
Vandaag de auto even gewassen en weer even schoongemaakt van binnen en ook even de bandenspanning gecontroleerd. Wel apart 3 banden stonden op 2,6 en 1 voorband stond op 2,5. Ik heb ze allemaal even op 2,8 gezet en het trillen in het stuur was nu enorm veel minder, denk dat dit gewoon kwam door het verschil in banden spanning voor.

Enige wat ik mij wel even afvraag is of alles nu door de dealer op 2,6 stond of door de tijd heen zachter is geworden. Als het door de tijd heen zachter is geworden vind ik het wel apart dat er geen melding is gegeven over bandenspanning (alles was OK volgens die check).

Heb nu maar weer even de bandenspanning opgeslagen eens zien of het nu beter gaat.
Dat is helaas normaal, als alle banden gelijkmatig druk verliezen, kan dat niet gemeten worden, er wordt namelijk een verschil in rotatie tussen de 4 wielen gemeten. De bandendruk wordt niet gemeten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

tukker999 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:14:
Mijn wensen:
- pijltje naar links schakelt tussen adaptive cruise control en gewone cruise control.
Pijltje naar links wordt al gebruikt om de ISA te smoren. Logischer is het pijltje naar rechts, en dan bij elke druk 1 stap verder, rouleren tussen CC, ACC en SpeedLimiter. Dat zou het mooiste zijn. Maar dan moet Volvo wel de CC en SL terugbrengen...

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Juancho
Dingen die ik nog heel graag zou willen in het laatste jaar dat ik mijn P8 mag rijden:

1. meer keuze tussen OPD sterktes
2. Splitscreen hoofdscherm of iig een extra balk onderin met altijd de muziek player
3. Meer thema's voor het drivers display. Prachtig scherm, wordt eigenlijk behalve Maps helemaal niks mee gedaan. Eeuwig zonde
4. Knop/button om OPD snel/blind aan/uit te kunnen zetten
5. Laadsnelheid zien en percentage aanpassen in de app
6. Notificatie als de auto vol zit op ingestelde percentage
7. Waarschuwing als het panoramadak open staat terwijl de auto is afgesloten incl. de optie om die op afstand dicht te kunnen doen

Ik denk helaas dat er geen enkel punt nog gaat komen in het resterende jaar.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:51:
[...]

Pijltje naar links wordt al gebruikt om de ISA te smoren. Logischer is het pijltje naar rechts, en dan bij elke druk 1 stap verder, rouleren tussen CC, ACC en SpeedLimiter. Dat zou het mooiste zijn. Maar dan moet Volvo wel de CC en SL terugbrengen...
serieus? pijltje naar links doet bij mij precies niets. Pijltje naar rechts zet PA aan of uit.

• Largamelion
Zoals het momenteel gaat met de OTA's, komt er helemaal niets nieuws, tenzij je langs de dealer gaat 😏. Loopt aardig mis daar de laatste maanden en communicatie hebben ze bij Volvo nog niet van gehoord. Al bijna 4 maand in het ongewisse ... op de aankondigingen na.

Mijn auto is een kleine maand geleden op onderhoud geweest en deze week kreeg ik ook een melding voor lage bandenspanning (rechtsachter). Toen ik bijpompte begon hij op 2,3. Eind augustus gaf die band ook al een melding, maar ik kon er toen ook niets aan zien. Blijf het lastig vinden dat de auto de werkelijke spanning niet toont.

• Tranquility
Largamelion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 02:05:
Zoals het momenteel gaat met de OTA's, komt er helemaal niets nieuws, tenzij je langs de dealer gaat 😏. Loopt aardig mis daar de laatste maanden en communicatie hebben ze bij Volvo nog niet van gehoord. Al bijna 4 maand in het ongewisse ... op de aankondigingen na.

Mijn auto is een kleine maand geleden op onderhoud geweest en deze week kreeg ik ook een melding voor lage bandenspanning (rechtsachter). Toen ik bijpompte begon hij op 2,3. Eind augustus gaf die band ook al een melding, maar ik kon er toen ook niets aan zien. Blijf het lastig vinden dat de auto de werkelijke spanning niet toont.
En daardoor blijven de meesten van ons ook op de brakke 3.1.9 zitten. Als Volvo die andere (3.1.10, 3.2.4 en 3.2.5 niet geschikt meer acht voor update via OTA, waarom trekken ze deze dan niet terug en staan ze nog steeds in de app? Ik snap er werkelijk niks van. Versie 3.2.8 wordt alleen via de dealer geïnstalleerd als je geluk hebt en anders moet je maar blijven doormodderen met 3.1.9. Ze kunnen ook gewoon al die andere versies uit de app halen en gewoon 3.2.8. via OTA uitrollen. Volvo, waarom toch zo moeilijk doen?

Komende vrijdag gaat mijn auto naar de dealer voor de achterassen, hopelijk zetten ze dan ook gelijk 3.2.8 erop.

• Tranquility
guido66 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:34:
Dat is helaas normaal, als alle banden gelijkmatig druk verliezen, kan dat niet gemeten worden, er wordt namelijk een verschil in rotatie tussen de 4 wielen gemeten. De bandendruk wordt niet gemeten.
Klopt, het wordt idd gemeten via rotatie, dus valt er niks "op te slaan". Voordeel is wel dat je geen dure TPMS sensoren nodig hebt die om de vijf 'a zes jaar vervangen moeten worden omdat de batterij leeg is of waarvoor je er vier moet bijkopen als je een aparte set winterwielen wil.

[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 20-10-2024 10:03 ]

• Tranquility
Trouwens, voor zover ik weet hebben de MY23 en MY24 drie jaar garantie incl. Service and "Wear and Tear" included. (dit kun je zien in de app via "Actieve services") "Wear and Tear" interpreteer ik dus als slijtage van remmen en banden. Heeft iemand hier als eens nieuwe banden gehad onder deze service?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

ron65 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 01:59:
[...]

serieus? pijltje naar links doet bij mij precies niets. Pijltje naar rechts zet PA aan of uit.
Dat kan. ISA is pas vanaf 2024 verplicht. Jouw auto is ouder.

• marcel_76
guido66 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Thanks, dan nog had ik verwacht dat 1 wiel wel een melding had moeten geven omdat deze afwijkt, maar mogelijk te weinig.

Jammer, ik dacht dat het verplicht was om de bandendruk te meten met dure sensoren ten gevolg (wat ook niet fijn is natuurlijk). Ik weet niet hoe ze het deden in onze Golf van 2017 maar daar werkt het echt wel goed als 1 band een beetje kwijt was dan kreeg je al een melding.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 02:05:

Dat is inderdaad een misser van ze. mijn vroige wagen gaf ook keurig de echte spanning per band aan.
Aan de andere kant, ik heb een accu gevoed comprssortje voor de banden dat tot 10 bar kan, en ik heb de gewoonte opgevat elke 6 weken ongeveer de banden even na te lopen daarmee. Instellen op 2.8, ventiel erop, knop drukken en als de band te zacht is pompt ie hem netjes bij tot 2.8.

Ik gebruik dat ding ook voor de caravan, daar moet 4 bar in de bandjes, zie me al met die hele sleurhut naar de luchtpompjes bij een tankstation gaan om dan erachter te komen dat die banden[pomp daar net niet meer werkt of, wat ik ook al eens heb meegemaakt, te weinig aangeeft. Zit er ineens 5 bar in je banden terwijl je hem op 2,8 had ingesteld. Had het gelukkig direct in de gaten omdat er wel erg veel lucht inmoest.

Nu dus gewoon als ik dan toch even naar een wasstraat ga, de auto daar ook uitzuigen en meteen even de bandjes controleren. Werkt prima.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Dat kan. ISA is pas vanaf 2024 verplicht. Jouw auto is ouder.
Kijk, dat is nieuwe info, wist niet dat de MY24 daarin afweek. Verklaart ook wel waarom sommige OTA een paar zaken hebben die alleen voor de MY24 zijn.

• Juancho
Tranquility schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Komende vrijdag gaat mijn auto naar de dealer voor de achterassen, hopelijk zetten ze dan ook gelijk 3.2.8 erop.
Ik weet niet of je het al gedaan had, maar ik zou dit altijd van te voren wel even aangeven. Dan kunnen ze er rekening mee houden.

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:49:
Kijk, dat is nieuwe info, wist niet dat de MY24 daarin afweek. Verklaart ook wel waarom sommige OTA een paar zaken hebben die alleen voor de MY24 zijn.
Niet alle MY24 hebben ISA. Mijn MY24 is van oktober 2023 en heeft net de dans ontsprongen en heb gelukkig dus geen ISA. Wel heb ik gewoon een speed limiter die in het menu aan- en uitgezet kan worden.

• Tranquility
Juancho schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:03:
Ik weet niet of je het al gedaan had, maar ik zou dit altijd van te voren wel even aangeven. Dan kunnen ze er rekening mee houden.
Ik was inderdaad van plan te vragen of ze de software meteen willen updaten. Het vervangen van de assen kost toch een paar uur, dus dan kunnen ze de update ook doen. Ik denk dat ze het bij zo'n major reparatie ook wel zullen doen, maar ik zal het zeker toch even vragen.

• ArnoudN
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Ik was inderdaad van plan te vragen of ze de software meteen willen updaten. Het vervangen van de assen kost toch een paar uur, dus dan kunnen ze de update ook doen. Ik denk dat ze het bij zo'n major reparatie ook wel zullen doen, maar ik zal het zeker toch even vragen.
De update naar 3.2.8 was volgens de dealer in 8 minuten klaar. Bij mij is het gedaan tijdens een bandenwissel, dus tijdens het vervangen van de assen moet het zeker lukken.

• caspervc
Tranquility schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Doe maar. Bij ons is het niet gedaan bij verbanden vd assen....

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
Tranquility schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:09:
Trouwens, voor zover ik weet hebben de MY23 en MY24 drie jaar garantie incl. Service and "Wear and Tear" included. (dit kun je zien in de app via "Actieve services") "Wear and Tear" interpreteer ik dus als slijtage van remmen en banden. Heeft iemand hier als eens nieuwe banden gehad onder deze service?
Vergeet die banden maar…op de Volvo site staat

The Service Plan Plus contains of scheduled maintenance services according to the Service Plan as well as components and labour for the wear and tear as set out below (which will vary depending on your car model).
For a fully electric car the following wear and tear components are included:
wiper blades replacement
brake discs and brake pads replacement
Any other wear and tear components not set out above are excluded.

• Tranquility
jorisjansen3 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:22:
Vergeet die banden maar…op de Volvo site staat

The Service Plan Plus contains of scheduled maintenance services according to the Service Plan as well as components and labour for the wear and tear as set out below (which will vary depending on your car model).
For a fully electric car the following wear and tear components are included:
wiper blades replacement
brake discs and brake pads replacement
Any other wear and tear components not set out above are excluded.
Dank, dat is dus duidelijk. Was ook wel te mooi om waar te zijn..

• Venomer
Gisteren was het een warme herfstdag. Maar blijkbaar had mijn auto het toch koud. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn_-NB-0Lzr24HblhTXuAplb_MM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1d2U9VGL5RcIf9d9Y8XtQrL.jpg?f=fotoalbum_large

(Die 100% was een foutje van mij. Vergeten de limiet terug te zetten na een lange rit.)

• DoubleDot
Tranquility schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

...waarom trekken ze deze dan niet terug en staan ze nog steeds in de app? Ik snap er werkelijk niks van. ... Ze kunnen ook gewoon al die andere versies uit de app halen en gewoon 3.2.8. via OTA uitrollen. Volvo, waarom toch zo moeilijk doen?
Omdat die niet "in de app" staan. Die staan op de webpagina met alle software releases (al dan niet OTA) voor de wagen: https://www.volvocars.com...ic/software-release-notes

De app toont gewoon de inhoud van deze pagina, meer niet. Ik snap ook je laatste zin niet "Volvo, waarom toch zo moeilijk doen?" - wat doen ze dan volgens jou? Ze informeren de gebruiker over beschikbare versies en geven (relatief, akkoord) duidelijk aan wanneer je die kan verwachten. Als je echt software issues ervaart die je wagen onbruikbaar of onveilig maken ga je er gewoon mee naar de dealer om aan te kaarten en/of te klagen.. toch?

• DoubleDot
Venomer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:49:
(Die 100% was een foutje van mij. Vergeten de limiet terug te zetten na een lange rit.)
't is niet verboden om tot 100% te laden hoor, soms wil je gewoon die 10 à 20% extra.

• Venomer
DoubleDot schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:52:
[...]

't is niet verboden om tot 100% te laden hoor, soms wil je gewoon die 10 à 20% extra.
Klopt. Normaal gesproken laad ik dan vlak voor vertrek tot 100%, wat ik ook gedaan had. Maar ik was na terugkomst vergeten de limiet weer op 90% te zetten en heb ik de auto op de oprit aan de lader gezet. In het weekend had ik de auto niet nodig, dus nu staat hij al een paar dagen op 100%.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:27
DoubleDot schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:52:
[...]
Inderdaad, ik ben nu tijdens de koudere maanden ook weer geneigd om hem altijd op 100% te zetten. In praktijk kom ik dan de hele week toe en moet ik enkel in het weekend laden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 16:45
ron65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Nee helaas.
Als je op de rechter baan zit en er rijd er een op de baan links van je langzamer, gaat ie er gewoon voorbij rechts.

Ik heb al eens eerder gezegd hier dat ik ACC overigens minder graag heb dan CC. Dat vind ik nog steeds, al zo vaak meegemaakt dat je ongemerkt ipv 100 ineens nog maar 90 rijdt omdat voor je iemand zijn vaart geminderd heeft... en op een rit van 200 km waarbij dat vaak voorkomt kan dat zomaar ruim 10 minuten in aankomst schelen. CC gaat gewoon door en zul je tijdig naar links moeten of afremmen, maar hoe dan ook, dat merk je veel eerder op omdat je ineens dichter bij je voorganger komt. Met ACC blijft die afstand gelijk en valt het veel minder op.

Wat de Volvo ACC wel heeft:
instellen welke afstand wordt aangehouden (1-5 streepjes)
Vooral bij filerijden is ACC juist heel fijn, alleen als je meer dan 2 seconden volledig stilstaat gaat ie op pauze. Als je optrekt omdat de wagen voor je gaat rijden reageert ACC wat traag waardoor er een gat ontstaan waar mensen dan induiken. Maar op snelheden tussen 20-60 in de file doet ie het superfijn.
De afstand wordt aangepast op de gereden snelheid, met 1 streepje heb je bij 40 kmh maar 15 meter afstand en bij 100 kan dat zelfs dik 100 meter zijn, het lijkt op anderhalve seconde gerelateerd aan de snelheid, bij 3 streepjes is dat 2 seconden.
Bij links aangeven om in te halen gaat de ACC alvast versnellen voor je de baan wisselt.

maar er zijn ook vervelende dingen: hij ziet een vrachtwagen voor je op 400 meter afstand en gaat alvast afremmen
Bij afslaan zodra je de afrit opgaat ineens versnellen naar de ingestelde snelheid (zie een reactie iets hoger hier)
Als je een rij vrachtwagens inhaalt en daarbij iets stroom bijgeeft om dat vlotter te doen, en de rij is net te lang, gaat ACC uit omdat je hem te lang negeert. En dat gebeurt eigenlijk al vrij snel.
Als je lekker met 100 achter een ander aanrijd en die gaat langzaam aan terug naar 90, ga jij ongemerkt ook mee naar 90, is best wel irritant.
Als iemand net over de lijn rijdt in een andere baan en langzamer gaat, grijpt ACC in ondanks dat die wagen in een andere baan rijdt. Een slingerende vrachtwagen wordt dan ineens wel heel erg irritant vooral als die veroorzaakt dat jouw ACC zelfs op de rem gaat staan.
In bochten kan de ACC soms de wagens in andere banen oppakken alsof dat in dezelfde baan is, krijg je ook leuke effecten van

PA wil bij vrachtwagens wel eens teveel naar rechts sturen, dan zit je wel heel vlak naast die wielen en als die vrachtbak gaat slingeren is er al heel snel schade.
PA wil wel eens bij afslagen, met name als de rechterbaan een spitsstrook is, de weg kwijtraken en stuurt ineens plotseling naar rechts als de lijnen de afrit op ook naar rechts gaan.
PA kan erg zeuren, als je je stuur niet constant wat tegenstuur geeft met je handen gaat al na 10 seconden een eerste waarschuwing uit, na 20 seconden gaat ie jengelen en als je dan niet even flink tegenstuurt gaat de wagen afremmen.
Allemaal heel herkenbaar.

Meest irritant vind ik nog dat hij niet met bochten overweg kan, en dan keihard remt of juist accelereert. En als je je voet op het pedaal moet houden om de ACC te corrigeren, kun je net zogoed de speed-limiter aanzetten, dan ben je van alle nadelen verlost. Maar ja, dan moet je eerst weer een paar menus doorklikken om te wisselen...

De PA gebruik ik niet meer, daar is geen peil op te trekken. Die stuurt op de pas gepekte en geverfde A2 nog steeds gewoon de linkerberm in. Of gaat juist lekker dicht langs de wielen van die veertigtonner rechts rijden...

De ACC werkt het best op provinciale wegen, dan is het aanpassen aan de voorganger juist handig. Liever 79 rijden dan zitten stressen om te kunnen inhalen...

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 16:45
[...]

Opstartgedrag is altijd vrij willekeurig geweest. Af en toe gewoon wat er al draaide toen je 'm uit zette (net als onze Lada in 1984). Meestal start hij niets. Soms een andere zender. En nu je 't zegt, volgens mij heeft hij inderdaad een lichte voorkeur voor Arrow...

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:41
cdwave schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Allemaal heel herkenbaar.

Meest irritant vind ik nog dat hij niet met bochten overweg kan, en dan keihard remt of juist accelereert. En als je je voet op het pedaal moet houden om de ACC te corrigeren, kun je net zogoed de speed-limiter aanzetten, dan ben je van alle nadelen verlost. Maar ja, dan moet je eerst weer een paar menus doorklikken om te wisselen...

De PA gebruik ik niet meer, daar is geen peil op te trekken. Die stuurt op de pas gepekte en geverfde A2 nog steeds gewoon de linkerberm in. Of gaat juist lekker dicht langs de wielen van die veertigtonner rechts rijden...

De ACC werkt het best op provinciale wegen, dan is het aanpassen aan de voorganger juist handig. Liever 79 rijden dan zitten stressen om te kunnen inhalen...
wel bijzonder. ik vraag me toch af of er verschil zit in de verschillende auto's. Ik geloof best de perceptie voor een deel bepaalt hoe positief of negatief je ervaring, maar dit soort ervaringen herken ik toch echt niet...

ik vind zowel ACC als OPD als PA erg fijn rijden. Dat keihard remmen of accelerere herken ik echt niet. Dat je je voet bij het pedaal moet houden om in druk verkeer te corrigeren wel wel, maar dat is ook logisch. Het is maar een hulpmiddel en geen autonoom rijden, dus dat kun je ook niet verwachten. Dit is mijn 3e auto met ACC en mijn vorige 2 hadden ook dit gedrag. Dit is eigenlijk tot nu toe de beste ACC die ik tot nu toe heb gehad...

maar ja.. misschien ben ik gewoon wat sneller tevreden dan het gemiddelde forumlid hier..

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Ik rijd op de snelweg altijd PA en daarbuiten ook vaak.
Wel af en toe voetje erbij om gat dicht te rijden.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Los van het feit dat het schandalig is dat op een auto van deze prijs leeslampjes achterin ontbreken (#schande).

Zijn er mensen die een mooie oplossing gevonden hebben?
- iets die in de keerhaak houder past?
- eventueel iets op usb-c die je op de middenconsole aansluiting kan steken
- iets om in de netjes van de zetel te steken?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Idr548 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:16:
Los van het feit dat het schandalig is dat op een auto van deze prijs leeslampjes achterin ontbreken (#schande).

Zijn er mensen die een mooie oplossing gevonden hebben?
- iets die in de keerhaak houder past?
- eventueel iets op usb-c die je op de middenconsole aansluiting kan steken
- iets om in de netjes van de zetel te steken?
Zie topicstart :)

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 20:43
Vandaag helaas te horen gekregen dat mijn XC40 Recharge Twin total loss is verklaard.
Ik baal er ontzettend van. Zeer vele fijne kilometers in gereden.
Auto was uit '21 met alles erop en eraan.
Deze configuratie vind ik nu veel te duur geworden bij Volvo dus besloten naar een andere EV te kijken waarbij value for money de doorslag zal geven. Denk nu dat het een G6 Performance gaat worden.
Middels deze weg iedereen bedankt voor de bijdrages. Heb er regelmatig veel aan gehad!
En vooral nog veel rijplezier gewenst in jullie mooie Volvo's.

• caspervc
goetfoud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:35:
Vandaag helaas te horen gekregen dat mijn XC40 Recharge Twin total loss is verklaard.
Deze configuratie vind ik nu veel te duur geworden bij Volvo dus besloten naar een andere EV te kijken waarbij value for money de doorslag zal geven. Denk nu dat het een G6 Performance gaat worden.
Middels deze weg iedereen bedankt voor de bijdrages. Heb er regelmatig veel aan gehad!
Shit man. Mooi balen. Heeft Volvo / je verzekering niet een mooie deal voor een ander? En niet toevallig voor nieuwprijs of gelijkwaardige auto verzekerd?

• DoubleDot
Idr548 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:16:
Welja, in bepaalde uitvoeringen dan, ik heb er namelijk.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

goetfoud schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:35:
Kijk eens naar de BMW iX1, volgens mij is die er redelijk luxe al met subsidie (vanaf 44.999 euro las ik laatst nog ergens).
Niet vergeten een richtingaanwijzer als optie aan te vinken, volgens mij is die bij BMW niet standaard 8)7 ...

• goetfoud
caspervc schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Shit man. Mooi balen. Heeft Volvo / je verzekering niet een mooie deal voor een ander? En niet toevallig voor nieuwprijs of gelijkwaardige auto verzekerd?
Beide helaas niet.

• goetfoud
ron65 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:57:
[...]

Kijk eens naar de BMW iX1, volgens mij is die er redelijk luxe al met subsidie (vanaf 44.999 euro las ik laatst nog ergens).
Niet vergeten een richtingaanwijzer als optie aan te vinken, volgens mij is die bij BMW niet standaard 8)7 ...
Ik ben nu verwend en gewend met een heerlijke 408PK.
Ik heb een keer een C40 single motor meegekregen en ik moet eerlijk zeggen dat je dan pas merkt hoe heerlijk zo'n twin is.
En ja, uiteraard een luxeprobleem 😉
Toch wil ik eerst gaan uitzoeken of er iets vergelijkbaars is zoals Volvo twin maar dan wat goedkoper. Vandaar dat ik op dit moment voorkeur heb voor G6 performance.
Model Y zou ook een optie kunnen zijn maar ik wil gewoon geen tesla rijden.

• Largamelion
goetfoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:17:
[...]

Ik heb een keer een C40 single motor meegekregen en ik moet eerlijk zeggen dat je dan pas merkt hoe heerlijk zo'n twin is.
Toch wil ik eerst gaan uitzoeken of er iets vergelijkbaars is zoals Volvo twin maar dan wat goedkoper. Vandaar dat ik op dit moment voorkeur heb voor G6 performance.
Die G6 Performance heeft nog best veel weg van een Model Y op het eerste zicht, maar het is natuurlijk geen 13 in een dozijn zoals de Tesla 🙂.

Nog iemand 'last' van paarse routes in GM op het main display? Sinds een paar weken zie ik dit bij files:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbnwdLTB5q6EDIY6TVIX-f6YgRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2EdY1O8suHLxypdnlekPPXV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan op die manier niet uitmaken of het rood of oranje is, maar gelukkig is het op het driver's display wel nog correct (rood in dit geval):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRYGM7l7MD8kOiW9QV9WjyffqyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGZ25GkYgmM8OCAWsl2RGSMP.jpg?f=fotoalbum_large

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
Largamelion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:37:
[...]
Die G6 Performance heeft nog best veel weg van een Model Y op het eerste zicht, maar het is natuurlijk geen 13 in een dozijn zoals de Tesla 🙂.

Nog iemand 'last' van paarse routes in GM op het main display? Sinds een paar weken zie ik dit bij files:

[Afbeelding]

Ik kan op die manier niet uitmaken of het rood of oranje is, maar gelukkig is het op het driver's display wel nog correct (rood in dit geval):

[Afbeelding]
Geen paarse lijnen hier in GM.

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:43
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja hier ook paarse routes en gare licht oranje achtig getinte drukte aanduidingen.. Ben niet ineens kleurenblind geworden verwacht ik. Dus hoop dat GM deze "feature" snel eruit patcht.

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06

TAA

Liever IRC

Venomer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:49:
Ik vraag me vanaf het begin al af in hoeverre dit nu de accu lifetime werkelijk beïnvloed. Omdat het kan (en mijn toenmalige baas het als onzinnig afdeed) heb ik de afgelopen 3 jaar vrijwel dagelijks tot 100% geladen. Toegegeven, ik kom zelden bij een snellader dus dat aantal keren is verwaarloosbaar.

Toen ik een aantal weken geleden in de garage was (ruim 110k op de teller) gevraagd of ze iets konden zeggen over de status van de accu. Toen ik hem op ging halen vertelde de monteur dat met de (kennelijk) beperkte informatie die zij uit kunnen lezen mijn accu hooguit 3% van de totale capaciteit verloren was. In het dagelijks gebruik merk ik daar niets van; de impact van het seizoen en gemiddelde rijsnelheid op een rit lijken een veel grotere impact te hebben op het maximale rijbereik.

TL;DR: na drie jaar dagelijks tot 100% laden vind ik persoonlijk een verlies van 3% aan capaciteit (~11km met mijn P8) alleszins meevallen en acceptabel. Zou willen dat mijn iPhone accu zich zo hield :+

• Juancho
goetfoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:17:
[...]

Las gister wat over de Lync&Co 02 full EV. Is volgens mij ook deels van Volvo/zelfde eigenaar en ziet er volgens mij ook wel tof uit. Helaas geen AAOS wat ik begreep.

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:51
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier geen last van paarse lijnen, maar vanochtend welke een rare gele lijn in beeld die ongeveer de snelweg volgt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5MbCSQkpgQKMmvGy5aWD6I-sUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReDQK6i3JOIuJ6winbfJQh7U.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Wellicht is Maps bezig met een grote update. Zou mooi zijn!

• Tranquility
TAA schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:59:
Ik vraag me vanaf het begin al af in hoeverre dit nu de accu lifetime werkelijk beïnvloed. Omdat het kan (en mijn toenmalige baas het als onzinnig afdeed) heb ik de afgelopen 3 jaar vrijwel dagelijks tot 100% geladen. Toegegeven, ik kom zelden bij een snellader dus dat aantal keren is verwaarloosbaar.

Toen ik een aantal weken geleden in de garage was (ruim 110k op de teller) gevraagd of ze iets konden zeggen over de status van de accu. Toen ik hem op ging halen vertelde de monteur dat met de (kennelijk) beperkte informatie die zij uit kunnen lezen mijn accu hooguit 3% van de totale capaciteit verloren was. In het dagelijks gebruik merk ik daar niets van; de impact van het seizoen en gemiddelde rijsnelheid op een rit lijken een veel grotere impact te hebben op het maximale rijbereik.

TL;DR: na drie jaar dagelijks tot 100% laden vind ik persoonlijk een verlies van 3% aan capaciteit (~11km met mijn P8) alleszins meevallen en acceptabel. Zou willen dat mijn iPhone accu zich zo hield :+
Het is algemene kennis van Li-Ion batterijtechniek dat deze minder snel degradeert wanneer deze tussen de 20 en 80% wordt gehouden. het is niet voor niets dat Apple sinds de iPhone 15 ook een inschakelbare 80% limiet heeft ingevoerd. Daarnaast is het ook algemene kennis dat altijd snelladen ook minder goed is voor de levensduur. Allemaal factoren die de levensduur negatief kunnen beinvloeden. Aan de andere kant, met het beter worden van de diverse chemistries zullen die effecten op den duur minder worden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de eerste generatie EV-batterijen, dan waren die bedroevend slecht, zoals die in de eerste Nissan Leafs en BMW i3's werden toegepast. Vooral de Leaf had een serieus probleem omdat deze ook geen actieve koeling had, en nog steeds niet bij de huidige Leaf.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-11 15:28
RickKoets schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Hier geen last van paarse lijnen, maar vanochtend welke een rare gele lijn in beeld die ongeveer de snelweg volgt..
[Afbeelding]
Die gele lijnen vielen me laatst ook al op. Zag het telkens op exact dezelfde plek, langs de A58 tussen Tilburg en Breda.

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Er staat in de app een uitleg over de laatste softwareversies die hier ook veel zijn besproken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy0Bg6I7aN743fy7fu5Lxmr9UiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMndeu0ljPxSjoE55hdcvziU.jpg?f=fotoalbum_large

• Largamelion
MeHeKaCh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:23:
Er staat in de app een uitleg over de laatste softwareversies die hier ook veel zijn besproken:
[Afbeelding]
Beetje tegenstrijdig toch? De vermelde OTA's (wat dus eigenlijk geen OTA's zijn) kunnen enkel in de werkplaats geïnstalleerd worden, maar de volgende OTA-update zou dezelfde software wel kunnen installeren zonder langs de werkplaats te gaan? 8)7 Zeer bijzonder dit ...

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06

TAA

Liever IRC

Tranquility schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Het is algemene kennis van Li-Ion batterijtechniek dat deze minder snel degradeert wanneer deze tussen de 20 en 80% wordt gehouden. het is niet voor niets dat Apple sinds de iPhone 15 ook een inschakelbare 80% limiet heeft ingevoerd.

Daarnaast is het ook algemene kennis dat altijd snelladen ook minder goed is voor de levensduur. Allemaal factoren die de levensduur negatief kunnen beinvloeden. Aan de andere kant, met het beter worden van de diverse chemistries zullen die effecten op den duur minder worden.
Ik kan persoonlijk weinig met termen als "minder snel" en "minder goed"... Minder snel als Max kan altijd nog heel snel zijn en een minder goed salaris als de Balkende norm kan altijd nog een heel goed inkomen zijn. :+

Van mijn kant uit dus een n=1 waarneming wat het effect van ~1.000x wél tot 100% laden is op de accu. Doordat ik vrijwel nooit snellaad kun je die parameter dus weglaten. Persoonlijk denk ik dat iemand met ~1.000x laden tot 80% ook degratie zal zien. En als dat 50% minder is (dus 1,5% minder degradatie ofwel 5km O-) ) maakt het dat voor mij niet de moeite waard om bij elke lange rit het percentage vooraf aan te passen en naderhand weer terug te zetten. Overigens wekelijks een rit waarbij dit dus 'nodig' zou zijn; mij niet gezien.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:41
TAA schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

ik heb ook ruim 110k op de teller op (zeer) ruim 2,5 jaar.... Als ik naar een beetje de gemiddelde in domoticz kijk heb ik het idee dat ik dat de accucapacaiteit meer dan 3% omlaag gegaan is... (gevoelsmatig zit ik dichter bij de 5%). Ik heb een eigen laadpaal. Laadt dus altijd tot 90% en snelladen doe ik eigenlijk alleen in de vakantie. Ik zal het bij een volgende beurt ook eens navragen...

ben wel benieuwd hoe ze dit meten. Kan me er weinig bij voorstellen, tenzij ze iets uit kunnen lezen van het batterij management systeem wat de degradatie weergeeft...

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Largamelion schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
Beetje tegenstrijdig toch? De vermelde OTA's (wat dus eigenlijk geen OTA's zijn) kunnen enkel in de werkplaats geïnstalleerd worden, maar de volgende OTA-update zou dezelfde software wel kunnen installeren zonder langs de werkplaats te gaan? 8)7 Zeer bijzonder dit ...
Daar heb je wel een punt ja. Ik had gedacht dat ze graag een gelijke basis willen voor iedere auto zodat daarna weer OTA updates kunnen worden uitgerold. Maar goed, we gaan het zien.

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

[...]
......

[Afbeelding]
Ik had dit een paar weken terug ineens. Onderweg voor de zekerheid een reset met de home-button uitgevoerd en daarna niet meer gehad.
Pagina: 1 ... 276 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"