• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

YvoK schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Overigens heb ik vorig jaar in een of andere vergelijkende test gelezen dat onze auto nog 23km kon rijden met 0% in beeld. Zo heel bang hoef je dus niet te zijn.
Wie gaat het uitproberen? :?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:33
Op youtube kun je de meeste EV's terugvinden met cijfers, hoef je het niet zelf uit te proberen :9

"How far can electric cars REALLY go??"

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:45
Autoblog heeft dit voor je gedaan.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Geen batterijpercentage in Maps op de terugweg vandaag, nog mensen last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptq_IZLcolVAjp-WOhgAwWzG3hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vFksrRRgEDcetlwjrFAzfiN.jpg?f=fotoalbum_large.

En driver's display heeft precies meer detail nu. Ik zag deze morgen alle gele bordjes van de afritten (druk op de kaart) en ik zie nu ook de files op nabije wegen. Dat laatste zat er volgens mij nog niet in maar mss vergis ik me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3iyT7D7sn6TbUEBYcTJ_YZA-bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xB7UZGGXCN1p7jVZ7wH3MRXu.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest nog altijd geen meld-knop te zien in Maps en geen updates beschikbaar. Nog steeds versie 24.09.160000.E.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Microkid

Microkid

Smile

Ok. Dus ong 10km kan je zeker nog halen als hij op 0% staat.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20
Tranquility schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Ai, dat is niet goed om te horen dat het vervangen van de assen niet heeft geholpen. Bij anderen had het wel geholpen. @caspervc ?
Afijn, ik moet nog gebeld worden voor een afspraak om ze te vervangen..
Jep, hier wel. Tenminste, 95% is weg. Bij een klaverblad op t einde fanatiek gas erop geeft soms nog een lichte trilling. Ik kijk het wel aan. Levenslange garantie vanaf nu toch op de aandrijfassen? O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ik heb net even zelf kunnen testen en het is echt wel bijna weg. Gisteren lukte het niet on te testen door de drukke spits. De monteur is dus een heel stuk kritischer dan ikzelf. En ik ben toch echt wel kritisch.
Als ik vanaf 70 km/u het pedaal vloer, is er geen trilling te voelen, waar dat voorheen wel duidelijk merkbaar was. Pas bij 90/95 tot 110 merk ik nog iets van trillen, maar echt veel minder.
Ik ben erg benieuwd waar Volvo mee gaat komen op de melding van de garage.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:20
TD-91 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:36:
[...]

hier ook wel eens de 1% aangetikt, maar bij mij kwam ik toen op 5km uit (net van 2 naar 1 gesprongen). Overigens zit ik tegen die tijd wel in de schildpadden modus. Dat zie ik in de screenshot verrassend genoeg niet terug?
Rijd vaak genoeg tot 3/4% (korte woon-werk afstand), gaat prima. Alleen niet zo blij met die schildpadden modus die je niet kunt uitschakelen.
Het oranje streepje bovenin de power-meter is de reductie op maximaal vermogen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• DrBOB101
ron65 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:53:
En wat je zegt, ABS als je met twee wielen de berm in gaat, werkt niet meer.
Dat is niet waar, ABS werkt op ieder wiel apart.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

Dat is niet waar, ABS werkt op ieder wiel apart.
zeker weten? kan best bij de XC40,
maar ik weet van voorgaande wagens (in ieder geval bij 1 ervan, een golfje uit 2008 destijds als eerste leasewagen uit de pool dat ik de hemel zij dank maar 1 jaar hoefde te rijden) dat zodra een wiel ondanks ABS alle grip verliest, en dus volledig geblokeerd raakt, het systeem denkt aan een error en even de ABS loslaat. Daarna opnieuw probeert om de zaak te managen etc etc etc. Dat geeft toch gripverlies en een super veel langere remweg.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• DrBOB101
Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:25:
Één meting is geen meting; hangt heel erg van de situatie en auto af.
Het oranje streepje wat de reductie in maximale power weergeeft is een betrouwbare indicator. Die zal steeds verder naar beneden zakken, dus steeds minder power naar de motor geven. Hoe diep je durft te gaan ligt dan aan jezelf :9

• DrBOB101
ron65 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

maar ik weet van voorgaande wagens (in ieder geval bij 1 ervan, een golfje uit 2008 destijds als eerste leasewagen uit de pool dat ik de hemel zij dank maar 1 jaar hoefde te rijden) dat zodra een wiel ondanks ABS alle grip verliest, en dus volledig geblokeerd raakt, het systeem denkt aan een error en even de ABS loslaat. Daarna opnieuw probeert om de zaak te managen etc etc etc. Dat geeft toch gripverlies en een super veel langere remweg.
ABS doet dat sowieso: remmen tot er blokkering geregistreerd wordt; dan rem loslaten; om dan weer te remmen; etc. Dat veroorzaak het trillen in 't rempedaal. Hierdoor sta je in (bijna) alle situaties bizar veel sneller stil dan met blokkerende wielen.

• caspervc
ron65 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

Ja. Ik heb een keer een rijtraining gedaan waar ook het remmen op ongelijke ondergrond zat (links stroef, rechts spekglad). Hij trok hem gelijk recht en remde superstabiel rechtuit. Terwijl oude, kleinere wagens (oa een peug107) direct de slip in ging.

Het idee van abs is juist ook dat er per wiel kan worden bij geremd. Slipt er één wiel, dan wordt dat geregeld met de abs pomp. (Snel rem los en vast, het bekende klapperen). Daarvoor zit er ook een sensor per wiel.

[ Voor 11% gewijzigd door caspervc op 11-10-2024 07:24 ]

• RigolleM
Largamelion schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:47:
Geen batterijpercentage in Maps op de terugweg vandaag, nog mensen last van?
Ja, je moet Google Maps terug toegang geven tot het autosysteem, stond uitgeschakeld, daarna had ik terug % weergave bij aankomst. Had te maken met het verwijderen van GM.
Voor de rest nog altijd geen meld-knop te zien in Maps en geen updates beschikbaar. Nog steeds versie 24.09.160000.E.
Idem versie, geen meldingen ook.

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 11-10-2024 07:56 ]

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Bij mij ook die versie en sinds gisteren ineens wel de getallen bij de laadpalen. De meldknop had ik wel al sinds de laatste update. Geen idee hoe dit qua updates werkt, maar blij dat ik het nu heb. Dat scheelt weer een extra check met Chargemap of een ander app.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:41
MeHeKaCh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:23:
Bij mij ook die versie en sinds gisteren ineens wel de getallen bij de laadpalen. De meldknop had ik wel al sinds de laatste update. Geen idee hoe dit qua updates werkt, maar blij dat ik het nu heb. Dat scheelt weer een extra check met Chargemap of een ander app.
Ik je gisteren ook ineens de getallen bij de laadpalen. Heb ze zelf niet nodig (heb een thuislaadpaal), maar zag wel dat Google in een raar algoritme laadpalen “samenvoegt”. Vlak bij mij huis staan 2 publieke laadpalen met beiden 2 laadpunten ongeveer 100 meter uit elkaar l. Als ik nu naar huis rijdt is dat volgens het icoontje op de kaart nu 1 paal met 4 aansluitingen op de lokatie van 1 van de 2. Die andere vind je dan ook niet meer als je ‘m niet weet want die is uit het zicht vanaf daar…

De andere staat er nog wel in, want als je gaat zoeken op laadpalen vind je gewoon beide (en dan ook allebei met 2 stekkers ipv 1 met 4 stekkers)

Wazig…

Wat wel weer positief is is dat ik gisteren 2 audiowaarachuwingen kreeg voor vaste flitspalen… dat gaat de goede kant uit!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

Lancer

What the......

caspervc schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:21:
[...]

Ja. Ik heb een keer een rijtraining gedaan waar ook het remmen op ongelijke ondergrond zat (links stroef, rechts spekglad). Hij trok hem gelijk recht en remde superstabiel rechtuit. Terwijl oude, kleinere wagens (oa een peug107) direct de slip in ging.

Het idee van abs is juist ook dat er per wiel kan worden bij geremd. Slipt er één wiel, dan wordt dat geregeld met de abs pomp. (Snel rem los en vast, het bekende klapperen). Daarvoor zit er ook een sensor per wiel.
Neemt niet weg dat je met 2 wielen in de berm een veel langere remweg hebt. Ook de stabiliteitscontrole zal op dat moment ingrijpen, anders ga je hard rechtsaf met alleen maar grip aan de rechterkant.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:53:
[...]

Ja, je moet Google Maps terug toegang geven tot het autosysteem, stond uitgeschakeld, daarna had ik terug % weergave bij aankomst. Had te maken met het verwijderen van GM.

[...]

Idem versie, geen meldingen ook.
Hmm wel bizar want ik heb die reinstall een week geleden gedaan en had daarna altijd gewoon het percentage, tot gisteren op de terugweg ('s morgens ook nog oké). Tussendoor geen instellingen of versie gewijzigd want ik check dagelijks.

Straks maar even in de auto springen en kijken of het percentage nog ontbreekt.

• RigolleM
-

[ Voor 100% gewijzigd door RigolleM op 11-10-2024 10:24 ]

• RigolleM
Largamelion schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Hmm wel bizar want ik heb die reinstall een week geleden gedaan en had daarna altijd gewoon het percentage, tot gisteren op de terugweg ('s morgens ook nog oké). Tussendoor geen instellingen of versie gewijzigd want ik check dagelijks.

Straks maar even in de auto springen en kijken of het percentage nog ontbreekt.
Na het verwijderen heb ik niet genavigeerd, was maar dit weekend toen ik navigatie nodig had, dat ik het gezien had dat er geen percentage aanwezig was, en dan zitten zoeken in de instellingen, pas doen ik GM terug toelating gaf tot het systeem kwamen de percentages terug.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Tranquility schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:42:
Ai, dat is niet goed om te horen dat het vervangen van de assen niet heeft geholpen. Bij anderen had het wel geholpen. @caspervc ?
Afijn, ik moet nog gebeld worden voor een afspraak om ze te vervangen..
Zojuist ben ik gebeld door de dealer dat ze de assen volgende week binnenkrijgen en is er voor 25 oktober een afspraak gemaakt om ze te vervangen. De werkzaamheden schijnen een paar uurtjes te duren. Blij dat er schot in de zaak zit! :)

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Zojuist ben ik gebeld door de dealer dat ze de assen volgende week binnenkrijgen en is er voor 25 oktober een afspraak gemaakt om ze te vervangen. De werkzaamheden schijnen een paar uurtjes te duren. Blij dat er schot in de zaak zit! :)
Ik ben heel erg benieuwd of het bij jou dan wel helemaal weg is. Als ik vandaag niets hoor van de garage, ga ik maandag einde dag wel even bellen of er nieuws is vanuit Volvo.

• Zuilen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-10 12:16
Microkid schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Ga niet op het percentage af, maar op het bereik.
Bij 0 km bereik is de accu ook echt leeg, heb er ervaring mee :'( . Ik zou het risico niet meer lopen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Ik je gisteren ook ineens de getallen bij de laadpalen. Heb ze zelf niet nodig (heb een thuislaadpaal), maar zag wel dat Google in een raar algoritme laadpalen “samenvoegt”. Vlak bij mij huis staan 2 publieke laadpalen met beiden 2 laadpunten ongeveer 100 meter uit elkaar l. Als ik nu naar huis rijdt is dat volgens het icoontje op de kaart nu 1 paal met 4 aansluitingen op de lokatie van 1 van de 2. Die andere vind je dan ook niet meer als je ‘m niet weet want die is uit het zicht vanaf daar…

De andere staat er nog wel in, want als je gaat zoeken op laadpalen vind je gewoon beide (en dan ook allebei met 2 stekkers ipv 1 met 4 stekkers)

Wazig…

Wat wel weer positief is is dat ik gisteren 2 audiowaarachuwingen kreeg voor vaste flitspalen… dat gaat de goede kant uit!
Hier ook laadpaal getallen erbij sinds vanochtend, wel opvallend is dat nu niet alle palen weergegeven worden afhankelijk van of je schuift met de kaart.
er staan hier drie palen in omliggende straten, ik zag er 1 met aantallen erbij, de andere twee waren nu weg (stonden wel altijd in maps).
Toen schoof ik het kaartje wat op, onderin verschijnt de knop "centreren" en ineens zag ik 1 van de twee missende palen maar was diegene die zichtbaar was weer weg terwijl de straten gewoon echt volledig binnen het getoonde kaartje vielen.
Even verder schuiven kwam paal 3 tevoorschijn maar viel nummer 2 weer weg. Na centerren had ik weer paal 1 in beeld en beide anderen niet.

De afstand tot de palen is vrijwel gelijk, tussen 100 en 150 meter van de plek waar ik stond, alle plekken liggen in het zichtbare deel van de kaart met voldoende ruimte eromheen om de labels te tonen.
Oftewel, ze hadden gewoon alledrie in beeld kunnen staan. maar goed om te weten als je ergens ben en een paal zoekt, vergeet niet de kaart wat heen en weer te scrollen, anders mis je een deel van de laadpalen ;)

• DrBOB101
Lancer schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Neemt niet weg dat je met 2 wielen in de berm een veel langere remweg hebt. Ook de stabiliteitscontrole zal op dat moment ingrijpen, anders ga je hard rechtsaf met alleen maar grip aan de rechterkant.
Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in. Droog, nat, ijzel, berm, olie, verschil links/rechts/voor/achter, etc heeft allemaal invloed op de remweg. Hier ABS uitgelegd; hier ABS in sneeuw en verschil tussen zomer- vs winterbanden.

Stabiliteitscontrole kan/zal misschien wel ingrijpen maar is vooral bedoeld om onder-/overstuur te voorkomen bij te snel een bocht te nemen. Bijv. zoals de voorligger van @goetfoud deed door met een ruk aan 't stuur de berm in te sturen. Het is niet zo dat je hard naar rechts (of links) zou gaan als je aan één kant meer grip en remkracht hebt dan de andere. Zolang de wielen maar niet blokkeren (wat ABS dus voorkomt), dan kan dat wel gebeuren.
In m'n zoektocht naar een filmpje vond ik deze :+

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Na het verwijderen heb ik niet genavigeerd, was maar dit weekend toen ik navigatie nodig had, dat ik het gezien had dat er geen percentage aanwezig was, en dan zitten zoeken in de instellingen, pas doen ik GM terug toelating gaf tot het systeem kwamen de percentages terug.
Zit idd in de instellingen van Maps onder privacy-instellingen, nu werkt het weer. Deze optie stond plots uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWld8ITDbBy1bvwpkC17oaOcEJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqD34Jr9WkIcWbTzHiCRwlhC.jpg?f=fotoalbum_large

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:55
Microkid schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:53:
Eerste keer dat ik hem zo ver laat zakken bij aankomst thuis. Je weet dat het kan, maar als die 10% in zicht komt ga je toch wel wat rustiger rijden :)

[Afbeelding]
Ik kijk op zo’n moment het liefst naar de actieradius. Als ik nog 10 km moet rijden en de actieradius is nog 40 km, dan kan ik bij thuiskomst nog 30 km rijden. Dat is best ver toch?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
goetfoud schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Ik wil er zeker iets over vertellen, geen probleem
Ik heb hem inderdaad bijna 2 jaar, 2e eigenaar. Auto is van juli '21.
Helaas ben ik in beginnende file achterop geklapt. Zag file ontstaan, hield voor mijn gevoel ook al genoeg afstand. Reed op linker rijstrook. 2 auto's voor me iemand heel enthousiast op rem. Mijn voorganger kon niet meer op tijd remmen en ging er al remmend links voorbij tussen auto en vangrail. In split second besloot ik hetzelfde te doen. Echter bij intrappen rem heel kort abs en toen niets meer dan glijden. Achteraf denk ik geen grip door linker wielen in gras en rechterwielen witte lijn/vuil/nattigheid.
Maar goed, blijft uiteraard mijn fout dus ik zoek geen excuus.
Riemen werden aangetrokken, stoel niet onderuit.
Vreem vond ik dat bijrijders airbag ook ingeschakeld werd....
Snelheid ca.60-70km denk ik.
Maar door klappen airbags veel ontzet door de druk. Schuif/panorama dak naar boven geschoten, achterklep scheef, sierlijsten buitenkant eraf gedrukt. Voorruit gesprongen.
Voorkant auto opmerkelijk weinig schade. Degelijke Volvo😉
Bumper beetje gekrast en wat deukjes in rand 'motorkap' en kromme kentekenplaat.
Kon auto echter niet meer verplaatsen. Alles vastgeslagen. Banden al slepend op bergingsvoertuig. De berger wist me ook te vertellen dat airbags vaak ook veel meer schade veroorzaken wat je van buitenaf niet kunt zien.
Ik ben dus benieuwd of de verzekering hem laat herstellen. Auto is vandaag einde middag bij schadeherstelbedrijf aangekomen.
Jammer van je auto, maar je Volvo heeft gedaan wat hij moest doen: zorgen dat je ongedeerd uit kon stappen. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar het is wel een van de redenen voor het kiezen voor dit merk.

Sterkte met de afhandeling van de schade.

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Toevallig ontdekt in C40 2022. Aan de bestuurderszijde is er "relatief" veel EMF ongeveer 150 microtesla aan het hoofd. Tot meer dan 500 microtesla aan de bovenkant van de bestuurdersdeur, zelfs als de auto stilstaat. De EMF straling is zo sterk dat apps op de smartphone die een compass functie nodig hebben helemaal ontregelt worden en sommige apps zelf zeggen dat er een te sterk magnetisch veld aanwezig is ( zo heb ik het ontdekt). Op andere plaatsten in de auto is de straling normaal ~50 microtesla. Iemand een idee of dit normaal is en het bij jullie ook het geval is. Gemakkelijk te meten met een EMF meter op smartphone.

• Jonzo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-02 17:51
SvenVD schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:40:
Toevallig ontdekt in C40 2022. Aan de bestuurderszijde is er "relatief" veel EMF ongeveer 150 microtesla aan het hoofd. Tot meer dan 500 microtesla aan de bovenkant van de bestuurdersdeur, zelfs als de auto stilstaat. De EMF straling is zo sterk dat apps op de smartphone die een compass functie nodig hebben helemaal ontregelt worden en sommige apps zelf zeggen dat er een te sterk magnetisch veld aanwezig is ( zo heb ik het ontdekt). Op andere plaatsten in de auto is de straling normaal ~50 microtesla. Iemand een idee of dit normaal is en het bij jullie ook het geval is. Gemakkelijk te meten met een EMF meter op smartphone.
Ik krijg in een xc40 SMER 2024 niet zulke hoge reacties bij de deur/bij je hoofd. Wel hoger tot ongeveer 90. Wel aan de bestuurders kant als je stilstaat, niet aan bijrijderskant. Wel opvallende meting op de zitting van de stoelen voor: 125. Misschien reactie op de electrische schakelingen die daar zitten ?

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Mijn auto is van juni 2021 60K gereden.
Soms ziet hij mijn sleutel niet, ook de knoppen op de sleutel doen het niet.
De app op mijn telefoon opent de auto wel en dan ziet hij weer wel mijn sleutel.
Is de batterij in de sleutel de oorzaak? Hoe lang gaat de batterij in de sleutel mee?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Jonzo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Ik krijg in een xc40 SMER 2024 niet zulke hoge reacties bij de deur/bij je hoofd. Wel hoger tot ongeveer 90. Wel aan de bestuurders kant als je stilstaat, niet aan bijrijderskant. Wel opvallende meting op de zitting van de stoelen voor: 125. Misschien reactie op de electrische schakelingen die daar zitten ?
Ik zie hetzelfde, op het zitvlak van de stoelen is het ook significant hoger. Alsook hoofd bestuurder significant hoger dan bijrijder.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

SvenVD schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Ik zie hetzelfde, op het zitvlak van de stoelen is het ook significant hoger. Alsook hoofd bestuurder significant hoger dan bijrijder.
Wellicht is de volgende link dan interessant, hou echter wel in je hoofd dat een app op een GSM nooit super nauwkeurig kan zijn (geeft zijn eigen straling en die kan ook meetellen in de metingen, een GSM in een doosje met kooi van farraday effect geeft al snel nog altijd zo'n 40 microtesla aan).

https://www.rivm.nl/elekt...en/emv-in-dagelijks-leven

• evi.koen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 13:46

evi.koen

XC40 SMER Plus MY2024

Heb er in GM sinds dit weekend ook het aantal vrije laadpalen per locatie bijstaan.... nu enkel nog de melding knop en we zijn weer up to date.... toch bizar hoe random deze features geactiveerd worden bij de diverse auto's.....

XC40 SMER Plus MY2024

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-11 15:28
Hier waren die features afgelopen maandag allebei ineens zichtbaar. Geen handeling voor hoeven doen verder. Google doet dat vaker, gespreide uitrol van features om server- en servicelast te verspreiden.

Nu nog de OTA van 3.2.x ;)

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:44

TD-91

XC40 P8

DrBOB101 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Het oranje streepje bovenin de power-meter is de reductie op maximaal vermogen.
Klopt, maar bij mij breidt dat streepje zich uit naarmate de acculading afneemt en verschijnt er (ik geloof) rond de 5% een schildpadje. De screenshot waar ik naar refereerde toonde een reductie indicatie die ik bij 15% al krijg (helaas).
Geen idee of dat verschilt per type, hier P8 21

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
Sinds afgelopen zaterdag ook ineens de vrije laadpalen informatie erbij, staat heel netjes en duidelijk.

Wel vind ik het heel vreemd dat afgelopen vrijdag ineens mijn micro-sd kaart niet meer wilde werken, Audiowagon gaf aan dat hij de data niet kan lezen. Stop hem in de PC en krijg ineens de melding dat deze geformateerd moet worden. Deze zit altijd in de auto, lijkt erop alsof hij spontaan half gewist of aangepast is door iets in de auto, moet hem nu weer voorzien van FAT32 partitie en dan zal het weer werken. Vreemd, dit heb ik enkel een keer eerder gehad bij een update (daarom haal ik de kaart er altijd uit voor ik een update start) maar ik heb geen auto update gehad.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
marcel_76 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:12:
Sinds afgelopen zaterdag ook ineens de vrije laadpalen informatie erbij, staat heel netjes en duidelijk.

Wel vind ik het heel vreemd dat afgelopen vrijdag ineens mijn micro-sd kaart niet meer wilde werken, Audiowagon gaf aan dat hij de data niet kan lezen. Stop hem in de PC en krijg ineens de melding dat deze geformateerd moet worden. Deze zit altijd in de auto, lijkt erop alsof hij spontaan half gewist of aangepast is door iets in de auto, moet hem nu weer voorzien van FAT32 partitie en dan zal het weer werken. Vreemd, dit heb ik enkel een keer eerder gehad bij een update (daarom haal ik de kaart er altijd uit voor ik een update start) maar ik heb geen auto update gehad.
microsd kaarten doen dat af en toe... als je opnieuw met FAT32 formatteert zal die het wel weer doen, maar is wsch symptoom dat dat kaartje het aan het begeven is. Ik zou een nieuwe erin zetten...

• DrBOB101
TD-91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:23:
Klopt, maar bij mij breidt dat streepje zich uit naarmate de acculading afneemt en verschijnt er (ik geloof) rond de 5% een schildpadje. De screenshot waar ik naar refereerde toonde een reductie indicatie die ik bij 15% al krijg (helaas).
Geen idee of dat verschilt per type, hier P8 21
Zo begreep ik je inderdaad. Ongetwijfeld zit er wat verschil in software, maar zal bij jou de accudegradatie al wat verder zijn, die een buffer aan de onderkant wellicht wat opeet(?)

• DrBOB101
Ik zag bij 't achteruit rijden vandaag de helderheid en contrast van de achteruitrijcamera zich aanpassen. Ben benieuwd of 't in 't donker ook zo gaat, dat 't probleem met de fel verlichte nummerplaat daarmee opgelost is en de straat zichtbaar wordt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

microsd kaarten doen dat af en toe... als je opnieuw met FAT32 formatteert zal die het wel weer doen, maar is wsch symptoom dat dat kaartje het aan het begeven is. Ik zou een nieuwe erin zetten...
ik heb zelf ook de indruk dat er meer speelt dan een microSD card effect.
Vandaag bij het wegrijden wederom zoals inmiddels volkomen normaal een zeer traag opstartend maps.
Na enige minuten, klapte maps er helemaal uit, om vervolgens opnieuw op te starten. Niet het hele systeem, alléen maps.
Daarna bleek ook de binnenverlichting aangepast, ik zet die omdat er hier toch vrijwel nergens een plek zo donker is dat je in de wagen verlichting nodig hebt, uit. Dus oranje lampje in de plafondconsole. Als ik die lamp nodig heb dan zet ik hem handmatig wel aan, gebeurt een keer in de 6 maanden ongeveer :)
Die was dus weer in witte stand gekomen, en ging weer vrolijk vanzelf branden als je de deur opende tot het moment dat je de wagen in D of R zet.
Dat wil ik niet, omdat ik zoals vanavond ook weer, af en toe in de auto ga om bijvoorbeeld wat met instellingen te prutsen, audiowagon in te stellen of juist spotify naar mijn zin te zetten, te zien of er updates zijn, etc etc etc. Dan hoeft die lamp niet aan, er staat een straatlamp pal tegenover de wagen die flink licht naar binnen schijnt.

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, en sinds 3.1.9 is het vaker voorgekomen dan voorheen.
Kennelijk reset de wagen dan wat instellingen en zorgt dat er voor dat maps ook even eruit klapt lijkt wel.
Ook de instelling voor maps om het accupercentage te mogen zien bleek uitgezet terwijl die gisteren nog gewoon aanstond, die wijziging komt niet door mij zelf! dat heeft de wagen gedaan.

Bug in de software? het lijkt er wel op denk ik...

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11 16:30
Na een beurt begin oktober had ik versie 3.2.5, anderhalve week geleden updates en geen lte verbinding meer en terug naar 3.2.4 zag ik. Maps had ik eerder wel en later weer niet de meld knop. Vanochtend nog lte maar vanmiddag weer geen verbinding maar wel weer 3.2.5. Vermoedelijk morgen ook weer verbinding.

• marcel_76
Kammika schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Thanks, als hij het gaat begeven dan duw ik er denk ik gewoon een usb-c stick in van groot genoeg. Maar zal er eens op letten en kijken of ik er een check overheen kan laten gaan zien of die iets meer geeft.

Voor nu idd opnieuw formateren en het werkt weer, eens zien of dit wat langer blijvende is.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
DrBOB101 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Zo begreep ik je inderdaad. Ongetwijfeld zit er wat verschil in software, maar zal bij jou de accudegradatie al wat verder zijn, die een buffer aan de onderkant wellicht wat opeet(?)
Een p8 heeft ook meer vermogen dan een p6 en gebruikt bij vol vermogen dus veel meer stroom dan een p6. Bij een vrijwel lege accu zal een p8 dus veel eerder dat oranje balkje geven dan een p6

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:43
Ik zit (zoals vele anderen hier) al maanden vast op SW versie 3.1.9. (MY SMER 2024 Ultimate)

Helaas heb ik nu sinds 3 dagen problemen met internet in de auto:
- eerste 15 mins geen verbinding
- meerdere resets via inhouden knop middenconsole helpt niet
- na 15-30 mins verbindt hij met 3G en verandert niet meer LTE.

Heeft iemand hier een oplossing voor?'

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
Sinds de nieuwe update die de dealer erop heeft gezet hebben wij wel vaker last van wisselen 4G/LTE naar 3G. Hierdoor heeft Spotify soms bljjkbaar geen data om af te spelen.

Jammer toch dat elke update iets oplost maar er nieuwe issues voor terug komen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:19:
Sinds de nieuwe update die de dealer erop heeft gezet hebben wij wel vaker last van wisselen 4G/LTE naar 3G. Hierdoor heeft Spotify soms bljjkbaar geen data om af te spelen.

Jammer toch dat elke update iets oplost maar er nieuwe issues voor terug komen.
dat ligt niet aan de update, maar aan de netwerkkwalitieit: Ik heb nog een oudere OTA en precies dezelfde issues de laatste tijd. Ik lees het ook meer in het forum dat mensen hier last van hebben...

kennelijk doet die 3.2.5 wel wat goeds voor je, want in mijn geval wordt het hele systeem instabiel als die terugschakelt naar 3G en duurt op het opstarten ook heel errug lang.... Zodra de netwerkconnectie weer op 4G/LTE staat draait alles weer lekker door...

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

dat ligt niet aan de update, maar aan de netwerkkwalitieit:
Voor mij wel, daarvoor 0 last van 3G VS 4G. Als iets wel stabiel in onze P8 was, dan was het de data verbinding wel.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Voor mij wel, daarvoor 0 last van 3G VS 4G. Als iets wel stabiel in onze P8 was, dan was het de data verbinding wel.
ik weet niet precies wanneer je de update gedaan hebt. Precies dit: Dat stabiele gevoel van die dataverbinding in mijn auto, tot ongeveer een paar weken geleden. Nu regelmatig trage start of reboots en dan altijd die 3G verbinding in beeld op momenten dat dat zo is...

En als die eindelijk opgestart is, dan idd soms even de radio of spotify onderbroken als je muziek zit te luisteren omdat die de dataverbinding het niet bij kan houden.

Ik acht de kans best groot dat het dus niet aan je update ligt, maar gewoon een algemeen probleem is wat ongeveer op die tijd ontstaan is...

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
Childofbodom schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:51:
Ik zit (zoals vele anderen hier) al maanden vast op SW versie 3.1.9. (MY SMER 2024 Ultimate)

Helaas heb ik nu sinds 3 dagen problemen met internet in de auto:
- eerste 15 mins geen verbinding
- meerdere resets via inhouden knop middenconsole helpt niet
- na 15-30 mins verbindt hij met 3G en verandert niet meer LTE.

Heeft iemand hier een oplossing voor?'
Mijn smer 24, doet ook als raar de laatste dagen.

- mijn totaal gem verbruik van 15,7 van de ene dag op andere naar 17,9. => Mijn winterbanden liggen er pas sinds gisteren op en maar een 60km gereden ;)
- auto ook de laaste dagen weer meerdere keren offline geweest, terwijl dat dat ook toch enkele maanden stabiel was (wagen stond op de gewoonlijke plaatsen)
- auto zaagt nu ook al enkele keren dat de front collision niet werkt ( terwijl de sensors en camera ok lijken te zijn, ttz proper en geen rijm of damp)
- app geeft het ook op (misschien door het offline zijn van de wagen)
- verder doet hij random rare dingen ,... Koffer die niet meer werkt ofzo

Ik denk dat het aan de 'AI' ligt -tegenwoordig mag je overal AI bijsmijten zonder enige reden- van de aankomende update /s

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
Vandaag tot 3 keer toe deze melding gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcGKCx_r_I_r8a-4bL4A-KU-0u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqN3Xe7sRBPdKcqDYET2UiUE.jpg?f=fotoalbum_large

Nog nooit eerder gehad. Dus ik schrok wel een beetje, want je krijgt echt een rukje in het stuur. Was mooi helder weer, rustig op de snelweg (geen tegenliggers gezien ;) ) en dan deze melding bij het inhalen. Iemand enig idee?

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56
rolfio schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:22:
Vandaag tot 3 keer toe deze melding gekregen:

[Afbeelding]

Nog nooit eerder gehad. Dus ik schrok wel een beetje, want je krijgt echt een rukje in het stuur. Was mooi helder weer, rustig op de snelweg (geen tegenliggers gezien ;) ) en dan deze melding bij het inhalen. Iemand enig idee?
Laaghangende zon? Smerige lens van de camera?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:22:
rustig op de snelweg (geen tegenliggers gezien ;) )
zou niet best zijn, tegenliggers op de snelweg :-)

Deze melding geeft aan dat de wagen een remingreep heeft gedaan of wilde gaan doen.
Bioj laaghangende zon heb ik hem ook wel eens, dan wordt een schaduw op de weg gezien als een voertuig met (veel) lagere snelheid dan jouw wagen rijdt, en dan krijg je dit.

• rolfio
ron65 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:30:
[...]

zou niet best zijn, tegenliggers op de snelweg :-)

Deze melding geeft aan dat de wagen een remingreep heeft gedaan of wilde gaan doen.
Bioj laaghangende zon heb ik hem ook wel eens, dan wordt een schaduw op de weg gezien als een voertuig met (veel) lagere snelheid dan jouw wagen rijdt, en dan krijg je dit.
Ja, die remingreep heeftie gedaan, dat heb ik gemerkt... die laaghangende zon en schaduw klinkt plausibel. Maar dan heb ik in een jaar tijd en 21000 km verder die situatie nog nooit gehad, want deze melding zie ik voor het eerst.

En de melding krijg je dus alleen als je van weghelft veranderd?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

rolfio schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Ja, die remingreep heeftie gedaan, dat heb ik gemerkt... die laaghangende zon en schaduw klinkt plausibel. Maar dan heb ik in een jaar tijd en 21000 km verder die situatie nog nooit gehad, want deze melding zie ik voor het eerst.

En de melding krijg je dus alleen als je van weghelft veranderd?
ik heb hem in 42000 km een aantal malen gehad.
Ik merk wel op dat er verschil zit in reageren tussen de verschillende OTA versies, er is een versie geweest ( ik meen ergens in de 2.x series) waar elke diepe schaduw bij vele licht als obstakel werd gezien, nu is dat veel minder.

het heeft niet met rijbaan wisselen te maken, maar met dat je auto denkt dat er iets voor je rijdt dat veel trager is en een aanrijding denkt te zien aankomen. of hij denkt dat er een voetganger oversteekt... kan van alles zijn.
Dat kan ook een fel contrast zijn, variërend van fel witte belijning voor een verkeerslicht tot een schaduw van een mast langs of boven de weg op het wegdek, maar ook tunnelingangen of zelfs viaducten. Het treedt het meest op bij felle laagstaande zon situaties, maar is al lang niet zo vaak meer als vroeger.

• rolfio
ron65 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

ik heb hem in 42000 km een aantal malen gehad.
Ik merk wel op dat er verschil zit in reageren tussen de verschillende OTA versies, er is een versie geweest ( ik meen ergens in de 2.x series) waar elke diepe schaduw bij vele licht als obstakel werd gezien, nu is dat veel minder.

het heeft niet met rijbaan wisselen te maken, maar met dat je auto denkt dat er iets voor je rijdt dat veel trager is en een aanrijding denkt te zien aankomen. of hij denkt dat er een voetganger oversteekt... kan van alles zijn.
Dat kan ook een fel contrast zijn, variërend van fel witte belijning voor een verkeerslicht tot een schaduw van een mast langs of boven de weg op het wegdek, maar ook tunnelingangen of zelfs viaducten. Het treedt het meest op bij felle laagstaande zon situaties, maar is al lang niet zo vaak meer als vroeger.
Oh, bijzonder dan weer. Ik kreeg die melding alleen bij inhaalacties. Niet gewoon tijdens rechtuit rijden.

• Spekkie99
Spekkie99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:05:
Na een beurt begin oktober had ik versie 3.2.5, anderhalve week geleden updates en geen lte verbinding meer en terug naar 3.2.4 zag ik. Maps had ik eerder wel en later weer niet de meld knop. Vanochtend nog lte maar vanmiddag weer geen verbinding maar wel weer 3.2.5. Vermoedelijk morgen ook weer verbinding.
Vanochtend nog geen verbinding, uitroep teken naast het driehoekje maar net weer lte verbinding. Het ligt echt aan de updates want voorheen altijd stabiele verbinding.

Hopelijk vanaf nu weer stabiel.

• Kammika
Spekkie99 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Vanochtend nog geen verbinding, uitroep teken naast het driehoekje maar net weer lte verbinding. Het ligt echt aan de updates want voorheen altijd stabiele verbinding.

Hopelijk vanaf nu weer stabiel.
ik blijf het hier zeggen: Ik heb de laatste updates nog niet, maar heb de laatste tijd wel dezelfde problemen...

Bij mij ligt het iig (nog) niet aan de updates...

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:06
Ik heb de meldknop al een dikke twee weken en sinds vanochtend opeens ook de aantallen bij de laadstations. Eind deze week de winterbanden eronder en hopelijk ook de laatste update. Dan ben ik weer helemaal bij.

En ja, het is misschien wat vroeg voor de winterbanden maar de komende vijf weken heb ik geen tijd meer.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• evi.koen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 13:46

evi.koen

XC40 SMER Plus MY2024

ArnoudN schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:29:
Ik heb de meldknop al een dikke twee weken en sinds vanochtend opeens ook de aantallen bij de laadstations. Eind deze week de winterbanden eronder en hopelijk ook de laatste update. Dan ben ik weer helemaal bij.

En ja, het is misschien wat vroeg voor de winterbanden maar de komende vijf weken heb ik geen tijd meer.
Heb mijn winterbandjes ook al laten steken vorige week... beter de drukte voor zijn...

XC40 SMER Plus MY2024

• Juancho
Zolang het 10 graden of warmer is ga ik de winterbanden er echt niet op zetten. En als het dan echt winter wordt, dan kan je bij de bandenboer waar ik de banden moest opslaan van de dealer altijd wel binnen 2 weken terecht.

[ Voor 47% gewijzigd door Juancho op 15-10-2024 15:43 ]

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:06
Juancho schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:42:
Zolang het 10 graden of warmer is ga ik de winterbanden er echt niet op zetten. En als het dan echt winter wordt, dan kan je bij de bandenboer waar ik de banden moest opslaan van de dealer altijd wel binnen 2 weken terecht.
Normaal zou ik het ook later doen, maar ik zit met een paar handenbindertjes waardoor ik na volgende week eigenlijk amper het huis uit kan.

En mocht het wel nodig zijn dan wil ik wel veilig de weg op kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtyF1dRKydWR0fk5yG4twBLMl7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yE4sy8974N6HbxqBlubS4HKx.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:37

JB

Cédric roelt!

nujtrug schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:51:
[...]

Apple Music app mist nog >:)
Nu moet ik dat altijd via CarPlay doen maar wil niet altijd die kabel insteken. Merk voor mezelf dat ik tegenwoordig dan maar veel via SoundCloud luister...
Is Apple Music inmiddels beschikbaar als app in AAOS, of moet dit (nog altijd) via CarPlay? Das de enige app, die ik niet helemaal scherp krijg, want dan heb ik volgens mij geen Apple CarPlay nodig, of ik moet nog een iMessage willen versturen via spraak, maar verder niks meer.

Mijn boefje is liev!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Oh, bijzonder dan weer. Ik kreeg die melding alleen bij inhaalacties. Niet gewoon tijdens rechtuit rijden.
Kan het zijn dat je erg veel snelheidsverschil met je voorganger hebt voordat je naar links gaat?
Dan grijpt de auto wel in!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:48
JB schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Is Apple Music inmiddels beschikbaar als app in AAOS, of moet dit (nog altijd) via CarPlay? Das de enige app, die ik niet helemaal scherp krijg, want dan heb ik volgens mij geen Apple CarPlay nodig, of ik moet nog een iMessage willen versturen via spraak, maar verder niks meer.
iMessage kan via spraak met bluetooth koppeling. Apple Music kan in principe ook via bluetooth, als je een playlist aan heb staan kun je gewoon nummers skippen. Je mist natuurlijk wel de interface om playlist / nummers te selecteren.

• marcel_76
Kammika schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

ik blijf het hier zeggen: Ik heb de laatste updates nog niet, maar heb de laatste tijd wel dezelfde problemen...

Bij mij ligt het iig (nog) niet aan de updates...
Eens, ik had vanochtend ook dat ik in de app keek en halve informatie beschikbaar. De auto zag wel dat hij 90% geladen was aan de laadpaal in de app bij het laden echter het hoofdscherm van de app gaf geen laad percentage weer. Ik wilde de auto even voorverwarmen (was 2gr brrr) maar het voorverwamen bleef hangen in de app, geen foutmelding het bleef op starten hangen.

Ik balen natuurlijk maar goed dan maar de stoelverwarming wat warmer. Echter ik kom bij de auto aan en hoor deze blazen en die was toch blijkbaar op een gegeven moment aan het voorverwarmen geslagen terwijl de app nog steeds hing in de starten status. Afkoppeld en weggereden en later nergens meer last van met de app.

BTW SD kaart geformateerd met FAT32, alles er weer opgezet en voila niets meer aan de hand. Eens kijken of ik nu voorlopig ook die vreemde folders vanuit Android niet meer krijg zoals ringtones, music etc.

[ Voor 9% gewijzigd door marcel_76 op 15-10-2024 18:25 ]

• Microkid

Microkid

Smile

https://www.bright.nl/nie...-nu-ook-ondersteunen.html

Laat me raden: alleen als je keyless entry hebt...

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:27
JB schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Nope, nog steeds niet beschikbaar en denk ook niet dat Apple deze ooit gaat ontwikkelen.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Spekkie99
marcel_76 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Eens, ik had vanochtend ook dat ik in de app keek en halve informatie beschikbaar. De auto zag wel dat hij 90% geladen was aan de laadpaal in de app bij het laden echter het hoofdscherm van de app gaf geen laad percentage weer. Ik wilde de auto even voorverwarmen (was 2gr brrr) maar het voorverwamen bleef hangen in de app, geen foutmelding het bleef op starten hangen.

Ik balen natuurlijk maar goed dan maar de stoelverwarming wat warmer. Echter ik kom bij de auto aan en hoor deze blazen en die was toch blijkbaar op een gegeven moment aan het voorverwarmen geslagen terwijl de app nog steeds hing in de starten status. Afkoppeld en weggereden en later nergens meer last van met de app.

BTW SD kaart geformateerd met FAT32, alles er weer opgezet en voila niets meer aan de hand. Eens kijken of ik nu voorlopig ook die vreemde folders vanuit Android niet meer krijg zoals ringtones, music etc.
Ok, ook vreemd.

Dat was het gekke bij mij vanochtend, geen lte voor maps en Spotify maar de connectie met de app was prima en kon lekker voor verwarmen.

• Venomer
Bij mij zegt de app momenteel dat de auto in gebruik is, terwijl hij gewoon vergrendeld op de oprit staat.

Misschien dat er dan toch een OTA zit aan te komen. In het verleden deed de app ook altijd raar als de uitrol begon.

[ Voor 36% gewijzigd door Venomer op 15-10-2024 19:42 ]

• Largamelion
Hier daarnet ook geen LTE-connectie, komt de laatste weken wel meer voor precies.

En nog steeds geen meldknop of meldingen. Laadpalen op de kaart zie ik al iets meer dan een maand intussen.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
Largamelion schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:42:
Hier daarnet ook geen LTE-connectie, komt de laatste weken wel meer voor precies.

En nog steeds geen meldknop of meldingen. Laadpalen op de kaart zie ik al iets meer dan een maand intussen.
Internet verbinding is altijd wel al een issue geweest.
Vaak zegt de navigatie "offline" of werken apps niet die internet nodig hebben.
Dan zien je ook het icoontje bovenaan dat er ontvangst is, maar met een uitroepteken ernaast.

• rolfio
Waterblok schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Kan het zijn dat je erg veel snelheidsverschil met je voorganger hebt voordat je naar links gaat?
Dan grijpt de auto wel in!
Nee, ik rij 100 en haal vrachtwagens in. Die rijden zo'n 85. Doe ik altijd op die manier. Alleen vandaag dus 3 keer die ingreep gehad. Omdat iemand hier het over vervuilde sensoren had, heb ik het voorraam en logo maar schoongemaakt. Ik kon niet zien dat het smerig was, maar op de terugreis heb ik geen ingreep meer gehad.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

en alleen als je geld teveel hebt en een apple telefoontje koopt.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Hier exact eenzelfde ervaring, hoofdscherm van de app leeg, gaf alleen de temperatuur buiten aan.
Als je dan het laadschermpje opende zag je wél een accupercentage en zag ik ook dat er nog werd geladen (klopte)
Uurtje later was het weer vanzelf in orde.

• marcel_76
ron65 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Hier exact eenzelfde ervaring, hoofdscherm van de app leeg, gaf alleen de temperatuur buiten aan.
Als je dan het laadschermpje opende zag je wél een accupercentage en zag ik ook dat er nog werd geladen (klopte)
Uurtje later was het weer vanzelf in orde.
Lijkt mij dan toch iets met de API van Volvo aan de hand waardoor niet alles helemaal doorkwam in de auto.

• Tranquility
rolfio schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:06:
Nee, ik rij 100 en haal vrachtwagens in. Die rijden zo'n 85. Doe ik altijd op die manier. Alleen vandaag dus 3 keer die ingreep gehad. Omdat iemand hier het over vervuilde sensoren had, heb ik het voorraam en logo maar schoongemaakt. Ik kon niet zien dat het smerig was, maar op de terugreis heb ik geen ingreep meer gehad.
Ik had toevallig gisteren en vanochtend ook dat tijdens het inhalen van een vrachtwagen de auto opeens begon te remmen terwijl er helemaal niemand voor me zat. Echt zwaar irritant omdat je achterliggers denken dat je een brakecheck aan het uitvoeren bent.. Ik vind de ACC wat dat betreft echt onbetrouwbaar. Ik heb echt zo veel situaties dat de auto bij het zien van een voorligger makkelijk had kunnen "uitrollen" i.p.v. steeds maar weer in de recuperatie te gaan waardoor de remlichten onnodig oplichten. Ik hoop echt dat ze dat een keer in een software update goed fixen.

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-11 09:51
En zal het werken op modellen die reeds op de markt zijn?

• Juancho
Tranquility schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Ik had toevallig gisteren en vanochtend ook dat tijdens het inhalen van een vrachtwagen de auto opeens begon te remmen terwijl er helemaal niemand voor me zat. Echt zwaar irritant omdat je achterliggers denken dat je een brakecheck aan het uitvoeren bent.. Ik vind de ACC wat dat betreft echt onbetrouwbaar. Ik heb echt zo veel situaties dat de auto bij het zien van een voorligger makkelijk had kunnen "uitrollen" i.p.v. steeds maar weer in de recuperatie te gaan waardoor de remlichten onnodig oplichten. Ik hoop echt dat ze dat een keer in een software update goed fixen.
Klopt, de wagen reageert heel fors. Ook bij zaken als er niks aan de hand is bijv een vrachtwagen die invoegt en jijzelf netjes links blijft. Op de een of andere manier denkt de wagen regelmatig dat er een botsing ofzo kan gebeuren omdat je te dicht op de vrachtwagen komt. En dan hup in de ankers.

Ik houdt daarom altijd m'n handen op het stuur (pilot assist gaat hier nooit aan) en ook icm OPD altijd het recht voetje gereed om in te grijpen.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:27
MrMathos schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

En zal het werken op modellen die reeds op de markt zijn?
Lijkt me straf als dit op de bestaande EX40 komt, onze wagens hebben daar volgens mij niet de juiste technologieën voor.
Ik weet dat je bij Polestar wel een digitale sleutel kan hebben via je telefoon (maar niet via CarKey van Apple).

Ik verwacht eerder dat dit enkel voor EX30, EX90 en toekomstige modellen gaat zijn.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Juancho
Ik heb juist totaal geen behoefte aan digital key. Leuk voor erbij wellicht, maar ik zou dat denk ik nooit helemaal kunnen vertrouwen en alsnog altijd een sleutel meenemen. Die hangt nu ook altijd aan mijn sleutels, zit nooit in de weg en met keyless entry werkt het zo perfect. Hoef de sleutels niet te pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 16-10-2024 11:13 ]

• caspervc
Juancho schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Klopt, de wagen reageert heel fors. Ook bij zaken als er niks aan de hand is bijv een vrachtwagen die invoegt en jijzelf netjes links blijft. Op de een of andere manier denkt de wagen regelmatig dat er een botsing ofzo kan gebeuren omdat je te dicht op de vrachtwagen komt. En dan hup in de ankers.

Ik houdt daarom altijd m'n handen op het stuur (pilot assist gaat hier nooit aan) en ook icm OPD altijd het recht voetje gereed om in te grijpen.
Ik denk dat het met het scannen van de rijweg te maken heeft. Als je op Pilot assist rijdt en de auto voor je wisselt van baan, dan gaat ie pas versnellen als die auto helemaal in zijn eigen baan is. Bij vrachtwagens wil er nog wel eens een spiegel uitsteken oid. Heb ook een keer een forse ingreep gehad bij het inhalen van een auto met caravan. Denk dat dat lag aan de zijspiegel die over de middenlijn heen stak of er te dicht bij kwam..

• Juancho
caspervc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Ik denk dat het met het scannen van de rijweg te maken heeft. Als je op Pilot assist rijdt en de auto voor je wisselt van baan, dan gaat ie pas versnellen als die auto helemaal in zijn eigen baan is. Bij vrachtwagens wil er nog wel eens een spiegel uitsteken oid. Heb ook een keer een forse ingreep gehad bij het inhalen van een auto met caravan. Denk dat dat lag aan de zijspiegel die over de middenlijn heen stak of er te dicht bij kwam..
Ja dat kan natuurlijk ook, volgens mij heb ik niet nooit of amper bij invoegende auto's maar bijna altijd met vrachtwagens/bussen/campers etc.

Maargoed, het geeft denk ik wel weer aan dat het ook altijd goed is om zelf scherp te blijven. Het blijft toch verkeer. Ik gebruik die Pilot Assist dan eigenlijk ook nooit, vertrouw er niet op, je moet alsnog je handen aan het stuur houden dus wat heeft het dan voor waarde ivm ACC + lane assist. Daar voel ik me veel prettiger bij.

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:03:
Ik heb af en toe als ik een viaduct inrij ook dat de wagen soms opeens spontaan in de ankers gaat terwij er niemand voor me rijd en ik ook niemand aan het inhalen ben. Dus wanneer ik een viaduct inrij, houd ik tegenwoordig angstallig mijn voet op het elektrapedaal. Van relaxed rijden is zo eigenlijk geen sprake meer..

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
caspervc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:46:
[...]
Als ik dit soort situaties lees, ben ik eigenlijk blij dat ik een Core-versie heb. Geen Pilot Assist en geen ACC, gewoon zelf het heft (stuur/rem/CC) in handen. 😄

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Largamelion
Tranquility schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Ik heb af en toe als ik een viaduct inrij ook dat de wagen soms opeens spontaan in de ankers gaat terwij er niemand voor me rijd en ik ook niemand aan het inhalen ben. Dus wanneer ik een viaduct inrij, houd ik tegenwoordig angstallig mijn voet op het elektrapedaal. Van relaxed rijden is zo eigenlijk geen sprake meer..
Vreselijk irritant dit, gelukkig komt het amper voor maar elke keer is een keer te veel imo. Net als het collision alarm, intussen al even geleden bij mij maar ik verschiet me telkens bijna dood als dat uit het niets komt.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:44

TD-91

XC40 P8

Vulcan750 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Als ik dit soort situaties lees, ben ik eigenlijk blij dat ik een Core-versie heb. Geen Pilot Assist en geen ACC, gewoon zelf het heft (stuur/rem/CC) in handen. 😄
Verkijk je niet op de voorbeelden die gegeven worden ;)! Voor de overige 95% van de tijd is het echt een meerwaarde imo!

• Juancho
[...]

Mwah die keren dat het ff vervelend is vallen in het niets bij de rest van je rij tijd hoor. Ik heb echt enorm vaak ACC aan staan, ook buiten snelwegen om. Ik rijd tegenwoordig best veel tussendoor wegen 60/80/100 en dan zet ik het bijna altijd op de ACC. Rijdt heerlijk en rustig. Ik zou niet meer zonder ACC willen. Pilot assist vind ik echt wel volkomen overbodig maar het zat op mijn wagen toen ik hem kreeg (demo model). Maar ik zou dat nooit zelf in een pakketvorm kiezen.

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 14:49
[...]

Ik heb het op bijna 2 jaar tijd een 2 of 3 keer gehad. En dat op momenten dat de situatie volgens mijn inschatting sowieso vereiste dat ik aandachtig was om over te nemen. En ik rijd vrijwel altijd op pilot assist, zelfs op de kleinste achteraf baantjes.

• RigolleM
[...]

Pilot assist gebruik ik NIET bij druk verkeer, dan is het enkel ACC en die heeft bij mij nog nooit moeten ingrijpen. Tijdens mijn rit naar (en terug) het Gardameer heb ik continue PA gebruikt, zonder issues... maar éénmaal ik een grote stad in reed ging ik over naar ACC.

Ik rij ook dagelijks langs binnenwegen op ACC, ik moet gedurende 12km één rechte baan nemen. Ik zet ACC aan van zodra ik op het rechte stuk zit en zet die maar uit als:

- ik als eerste aan een verkeerslicht kom, anders stopt mijn auto niet :+
- aan een rondpunt (er is maar één op mijn rit)
- wanneer ik op het einde ben van het rechte stuk

Voor de rest rij ik continue op ACC, dus zit ik in het verkeer en rijden er auto's voor mij zet ik hem enkel af/aan het rondpunt.

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:31
het is bij mij voornamelijk met inparkeren.. dan sta ik al in het vak maar rij nog een stukje achteruit.. als er dan een auto langs me rijd schiet hij vol in de ankers "botsing bla bla " schrik me elke keer dood.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wel grappig die discussie over PA en ACC.
Je ziet gewoon dat mensen er allemaal weer anders mee omgaan, er allemaal weer andere verwachtingen van hebben en vaak vinden dat je er volledig op moet kunnen vertrouwen en dat kan dus nu juist net weer niet...

Ik gebruik beide wel,maar wel met in het achterhoofd dat het rijHULPsystemen betreffen, ze zijn ondersteunend bedoeld. Daarom moet je ook je handen aan het stuur houden bij PA bijvoorbeeld.

Waar gebruik je die systemen? nou, naar mijn inschatting (let wel, een ander kan dat uiteraard anders zien) ACC: op de snelweg, op langere stukken doorgaande wegen zowel in als buiten de bebouwde kom en als je ergens niet harder dan bijvoorbeeld 30 mag. PA alleen op snelwegen.
Het feit dat de ACCsoms wat nukkig op voorliggers acteert is ook verklaarbaar. Vandaag nog weer gemerkt, er rijdt een auto voor me die 98 gaat, links is het druk maar toch schiet die auto ineens naar de baan links tussen een klein gaatje, hoop getoeter uiteraard, maar daar had ik geen last van. Wat wel gebeurde was dat de ACC die al die tijd iets zag dat 98 ging voor zich, ineens die vrachtwagen in beeld heeft die voor die auto reed en die 85 gaat. Dan heeft ACC de neiging ineens in te grijpen en nogal bruusk ook.ACC lijkt dan te denken dat de wagen die 98 ging nu ineens 85 gaat en dus sterk afremt, en acteert daarop.

ook als je achter een trage vrachtbak zit en naar links wilt, steek je die richtingaanwijzer uit dan versnelt de wagen al ook al zit die vrachtbak nog voor je in dezelfde baan. Prima systeem op zich, maar als je dat doet net nadat iemand je nog voorbij kwam en naast die vrachtbak gaat inhouden (wat velen helaas doen), schrikt ACC er weer van en gaat ook dan in de ankers.

Als je dat weet, dan rij je erop. Zodra een dergelijke situatie zich voordoet, ga je al voorbereiden op ingrijpen met je voetje. Rijdt dat dan niet meer relaxed? juist wel, want het zijn momenten en daartussen rijdt het systeem voortreffelijk. En dat is nog altijd 90% van de rit.

PA is een systeem dat je eigenlijk alleen op snelwegen gebruikt, zeker als het wat drukker wordt en file dreigt is de combinatie van PA en ACC heel prettig. Je hoeft niets te doen, zelfs als een of andere suffe kluiveduiker in je remafstand schiet, reageert het systeem dat goed op.
ENige minpuntje: als men voor je weer snelheid begint te maken duurt het net even te lang voor ACC je auto mee laat gaan daarin, dan duiken anderen er geirriteerd tussen ook. Maar filerijden is nooit leuk, alleen met deze wagen een stuk minder intensief met remmen en optrekken voor je voeten, en dus ook geen kramp in je kuiten of enkels na 30 minuten filerijden.

Bottomline: als je het spul als rijHULPsystemen gebruikt en ook zodanig benadert, voldoet het systeem echt wel aan de gestelde functionaliteit, maar je moet echt zelf mee blijven opletten en bereid zijn af en toe in te grijpen. Precies dat staat ook in de handleiding overigens.

• marcel_76
Venomer schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:41:
Bij mij zegt de app momenteel dat de auto in gebruik is, terwijl hij gewoon vergrendeld op de oprit staat.

Misschien dat er dan toch een OTA zit aan te komen. In het verleden deed de app ook altijd raar als de uitrol begon.
Dat had ik vandaag spontaan ineens toen ik een collega die een Mini EV heeft liet zien dat de auto zich vanwege privacy meld als "afwezig". Stond gewoon geparkeerd op het werk en auto was op slot volgens de app maar in gebruik ;-)

btw wat mij wel opviel wanneer je Home Assistant of iets anders gebruikt via Volvo Developer dat de locatie data die je terug krijgt wel GPS coordinaten bevatten. Daarmee kun je wel op een kaartje zien waar de auto staat ook al zegt de app "afwezig".

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
TD-91 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:20:
[...]
Verkijk je niet op de voorbeelden die gegeven worden ;)! Voor de overige 95% van de tijd is het echt een meerwaarde imo!
@ alle reageerders: ik maak wel wat los! 😄 Natuurlijk snap ik ook wel dat de genoemde probleemsituaties uitzonderingen zijn. Los daarvan mis ik de ACC en PA niet echt, de "gewone" CC gebruik ik trouwens wel op de snelweg. Die Collision warning tingel krijg ik ook soms, en slaat meestal nergens op. Irritant. Maar toch ook goed dat het erop zit, je zal maar eens een kind over het hoofd zien... 😱

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
-Vasa- schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Ik heb het op bijna 2 jaar tijd een 2 of 3 keer gehad. En dat op momenten dat de situatie volgens mijn inschatting sowieso vereiste dat ik aandachtig was om over te nemen. En ik rijd vrijwel altijd op pilot assist, zelfs op de kleinste achteraf baantjes.
Hier tzelfde vanaf ik de oprit af ben direct pilot Assist aan ( die van mijn Rav is wel beter, gaat ook wel in de remmen maar iets minder fel, en de Rav gaat iets minder hard aan het stuur rukken) maar die heeft ook echt zijn dingetjes waar je aandachtig moet voor zijn ,of het zou allicht verkeerd lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 16-10-2024 18:12 ]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:21
Vandaag wel een interessante andere route suggestie met het mooie eco blaadje. Kwam dan alleen wel met 1% minder aan dan de normale route. Dus waarom hij dat de energie zuinige route vond snap ik nog niet zo goed :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• caspervc
ron65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:33:
.
Het feit dat de ACCsoms wat nukkig op voorliggers acteert is ook verklaarbaar. Vandaag nog weer gemerkt, er rijdt een auto voor me die 98 gaat, links is het druk maar toch schiet die auto ineens naar de baan links tussen een klein gaatje, hoop getoeter uiteraard, maar daar had ik geen last van. Wat wel gebeurde was dat de ACC die al die tijd iets zag dat 98 ging voor zich, ineens die vrachtwagen in beeld heeft die voor die auto reed en die 85 gaat. Dan heeft ACC de neiging ineens in te grijpen en nogal bruusk ook.ACC lijkt dan te denken dat de wagen die 98 ging nu ineens 85 gaat en dus sterk afremt, en acteert daarop.
Andersom kan je ook verrast worden. Laatste stukkie voor een afslag achter een vrachtwagen aanhaken. Lekker nog 130 op de ACC staan, want de auto regelt de afstand en snelheid achter de vrachtwagen wel. Pinker aan naar rechts, afrit op en… VOL GAS terug naar de 130. Is me meer dan eens overkomen… :+

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

caspervc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Andersom kan je ook verrast worden. Laatste stukkie voor een afslag achter een vrachtwagen aanhaken. Lekker nog 130 op de ACC staan, want de auto regelt de afstand en snelheid achter de vrachtwagen wel. Pinker aan naar rechts, afrit op en… VOL GAS terug naar de 130. Is me meer dan eens overkomen… :+
Ik ben nog in afwachting op mijn EX40, dus geen ervaring met de 'Volvo ACC'.
De ACC van m'n Golf houdt de snelheid aan van de auto die je anders rechts zou gaan inhalen.
Als ik beetje gas geef, zo van toe maar :) , dan gaat ie weer naar de ingestelde snelheid.

Heeft Volvo dat niet?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Ik ben nog in afwachting op mijn EX40, dus geen ervaring met de 'Volvo ACC'.
De ACC van m'n Golf houdt de snelheid aan van de auto die je anders rechts zou gaan inhalen.
Als ik beetje gas geef, zo van toe maar :) , dan gaat ie weer naar de ingestelde snelheid.

Heeft Volvo dat niet?
Nee helaas.
Als je op de rechter baan zit en er rijd er een op de baan links van je langzamer, gaat ie er gewoon voorbij rechts.

Ik heb al eens eerder gezegd hier dat ik ACC overigens minder graag heb dan CC. Dat vind ik nog steeds, al zo vaak meegemaakt dat je ongemerkt ipv 100 ineens nog maar 90 rijdt omdat voor je iemand zijn vaart geminderd heeft... en op een rit van 200 km waarbij dat vaak voorkomt kan dat zomaar ruim 10 minuten in aankomst schelen. CC gaat gewoon door en zul je tijdig naar links moeten of afremmen, maar hoe dan ook, dat merk je veel eerder op omdat je ineens dichter bij je voorganger komt. Met ACC blijft die afstand gelijk en valt het veel minder op.

Wat de Volvo ACC wel heeft:
instellen welke afstand wordt aangehouden (1-5 streepjes)
Vooral bij filerijden is ACC juist heel fijn, alleen als je meer dan 2 seconden volledig stilstaat gaat ie op pauze. Als je optrekt omdat de wagen voor je gaat rijden reageert ACC wat traag waardoor er een gat ontstaan waar mensen dan induiken. Maar op snelheden tussen 20-60 in de file doet ie het superfijn.
De afstand wordt aangepast op de gereden snelheid, met 1 streepje heb je bij 40 kmh maar 15 meter afstand en bij 100 kan dat zelfs dik 100 meter zijn, het lijkt op anderhalve seconde gerelateerd aan de snelheid, bij 3 streepjes is dat 2 seconden.
Bij links aangeven om in te halen gaat de ACC alvast versnellen voor je de baan wisselt.

maar er zijn ook vervelende dingen: hij ziet een vrachtwagen voor je op 400 meter afstand en gaat alvast afremmen
Bij afslaan zodra je de afrit opgaat ineens versnellen naar de ingestelde snelheid (zie een reactie iets hoger hier)
Als je een rij vrachtwagens inhaalt en daarbij iets stroom bijgeeft om dat vlotter te doen, en de rij is net te lang, gaat ACC uit omdat je hem te lang negeert. En dat gebeurt eigenlijk al vrij snel.
Als je lekker met 100 achter een ander aanrijd en die gaat langzaam aan terug naar 90, ga jij ongemerkt ook mee naar 90, is best wel irritant.
Als iemand net over de lijn rijdt in een andere baan en langzamer gaat, grijpt ACC in ondanks dat die wagen in een andere baan rijdt. Een slingerende vrachtwagen wordt dan ineens wel heel erg irritant vooral als die veroorzaakt dat jouw ACC zelfs op de rem gaat staan.
In bochten kan de ACC soms de wagens in andere banen oppakken alsof dat in dezelfde baan is, krijg je ook leuke effecten van

PA wil bij vrachtwagens wel eens teveel naar rechts sturen, dan zit je wel heel vlak naast die wielen en als die vrachtbak gaat slingeren is er al heel snel schade.
PA wil wel eens bij afslagen, met name als de rechterbaan een spitsstrook is, de weg kwijtraken en stuurt ineens plotseling naar rechts als de lijnen de afrit op ook naar rechts gaan.
PA kan erg zeuren, als je je stuur niet constant wat tegenstuur geeft met je handen gaat al na 10 seconden een eerste waarschuwing uit, na 20 seconden gaat ie jengelen en als je dan niet even flink tegenstuurt gaat de wagen afremmen.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 16-10-2024 20:41 ]

• Juancho
Vulcan750 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:58:
[...]
Los daarvan mis ik de ACC en PA niet echt, de "gewone" CC gebruik ik trouwens wel op de snelweg.
Wat bedoel je hiermee? Want de Volvo's hebben namelijk geen CC.

Pagina: 1 ... 275 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"