• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Nadeel van airco altijd aan is dat deze sneller kan gaan vervuilen en dus stinken.
Er wordt ook altijd geadviseerd om de airco 5 tot 10 minuten voor het bereiken van de bestemming uit te zetten zodat het vocht op de verdamper kan verdampen.
Klopt, alleen betreft dat de airco's in auto's waarbij de airco echt een separaat systeem is met slechts de verdamper in de ventilatievoorziening.
In de XC40 echter is de evrdamper van de airco exact dezelfde als de condensor voor de verwarming, het is 1 apparaat dat omschakelbaar is en kan koelen zowel als verwarmen, de warmtepomp.
In de modellen zonder warmtepomp zou het nog wel gescheiden kunnen zijn, verwarming is dan een elektrische unit vaak keramisch, en dan is de airco inderdaad een separaat systeem.

Bottomline: de airco aan laten staan geeft géén extra slijtage omdat je niet de airco uitzet, maar de aansturing ervan. Die aansturing is de climate controll unit, en die zet sowieso in de winter je airco al uit wanener dat kan en laat hem zachtjes meedraaien wanneer dat verstandig is, bijvoorbeeld bij teveel vocht.
Daarbij wordt in jouw voorbeeld: zet hem uit anders gaat het stinken, ook aanbevolen de airco ook in de winter minstens maandelijks 10 minuten vol aan te zetten, om te voorkomen dat de onderdelen verdrogen en gaan lekken. Dat moet je er dan ook wel bij zeggen natuurlijk ;)

Door de airco gewoon automatisch aan te laten staan zal deze in de winter regelmatig bijspringen om te ontvochtigen, is het probleem met uitdrogen van pakkingen en leertjes waardoor lekkage kan ontstaan behoorlijk ondervangen en je zult merken dat juist door die automatische functie de airco ook niet zal gaan stinken.

Dat stinken komt namelijk doordat de verdamper wanneer deze vol wordt gebruikt condenseert (het water wat je onder de auto ziet weglekken bij gebruik in de zomer). Als je die dan bij einde rit in eenmaal uitzet blijft die verdamper nat en bacterien in het vocht doen de rest, je ruikt hem de volgende keer.
Dan is tevoren afzetten een goede stap, maar wat ook kan ik gewoon niet te koud zetten. Hou het ca 8 tot maximaal 10 graden onder de buitentemperatuur. optimaal is 6 graden. Dat heeft meerdere voordelen: je krijgt geen enorme klap van de warmte als je uit de te koude auto stapt en.... de condensatie is minder waardoor de verdamper veel sneller droog is, en bacterien de kans niet krijgen. Geen stank dus.

Ook regelmatig onderhoud is belangrijk, laat bij de (liefst jaarlijks uit te voeren) beurt de filters vervangen en desnoods een anti bacterieel middel in de aanzuigopeningen spuiten, ook dan zul je van stank zeker geen last krijgen.

De beste manier om met een auto-airco om te gaan is dus:
- zet hem niet te koud, is het buiten 30 graden, zet dan de airco op 22. Is het 35, dan op ca 27 graden hoe raar dat ook klinkt, het is koeler dan de buitentemperatuur dus zul je het als koel ervaren.
- zet de airco in de winter op automatische stand, dan draait deze regelmatig zachtjes mee en voorkom je technische problemen. Bovendien zal bij stilstand (uitzetten) juist een bacteriele groei plaatshebben die de bodem wordt voor snelle stankontwikkeling in de zomer.
- Laat de airco regelmatig onderhouden, vervang liefst jaarlijks de filters en laat de verdamper met een antibacterieel middel behandelen daarbij.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Voor een airco is het probleem dat onder de 6 graden zich ijs gaat afzetten op de koude zijde, en dan slibt de boel dicht. Vandaar dat alle airco's zich uitschakelen bij te lage temperaturen.

Bij zulke lage temperaturen is de vocht capaciteit van de lucht heel laag, en is het ontvochtigen dan ook niet nodig. Door de lucht op te warmen daalt de relatieve vochtigheid al meer dan de airco er ooit zal kunnen halen met afkoelen.

Bij de warmtepomp hoeft de binnenlucht niet langs de koude zijde te komen, en maakt het dus niet uit of er ijs op komt. Erg zinvol is de warmtepomp bij die temperaturen toch al niet meer, dus waarschijnlijk gaat hij dan toch gewoon met een spiraal bijverwarmen.
Klopt, maar toch zul je zien dat wanneer de aansturing automatisch staat, je sochtends bij het wegrijden de beslagen ruiten snel zult zien ontwasemen. Dat komt niet door de warme lucht uit de kachel, maar doordat dan de airco meedoet en de lucht ontvochtigt. Die droge lucht wordt dan langs het raam geblazen en neemt het vocht op. Warme lucht kan veel meer vocht bevatten en is dus dan lastig te ontvochtigen, vandaar dit met koude lucht gebeurt die eerste 10-15 minuten. Zodra de vochtsensor merkt dat de lucht in de auto droger is dan erbuiten zal ook worden bijverwarmd, daardoor stijgt de temperatuur van de ruit (die dan al vrij droog is) ook en zal nieuwe condensatie niet meer plaatshebben.
Dat is ook bij temperaturen onder 6 graden.... Dat de airco daarna (al enkele minuten later) wordt afgezet zoals jij aangeeft, dat is waar. Maar door hem in de software "uit" te zetten zal hij helemaal niet meer meedoen, kan dus verdrogen (elke maand minstens 10 minuten vol laten meedoen kan dit verhelpen) en gaan lekken, en het duurt langer voor je ruit is ontwasemd.

Ik zou zeggen: laat dat ding lekker aanstaan in je instellingen, de wagen gaat er gewoon correct mee om waardoor de airco niet zal verdrogen, eventueel lekraken, zal gaan stinken omdat er maandenlang geen gebruik van wordt gemaakt en je ruiten zullen beter ontwasemen bij de start.
Het leuke is: je hebt er geen enkele last van dat hij aanstaat.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MicroStar_NL schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:07:
Niet specifiek voor (X)C40, het helpt om de matten eens op de verwarming te drogen, zeker bij nat herfst weer.
Als je korte ritjes maakt maakt is er voor de AC minder tijd om te drogen en je wel natte schoenen ect naar binnen brengt.

Heb ook wel van die vochtvreter kussentjes gebruikt, maar heb het idee dat het meer placebo is.
ik heb een draagbare shamponeermachine, ik haal elke drie maanden de matjes eruit (buiten de schoonmaakbeurten met de mattenreiniger bij de wasstraat om) en maak ze daarmee schoon, drogen is een kwestie van 3 uurtjes aan het wasrek hangen (ze zijn al zo goed als droog door de shamponeermachine) en weer terug de wagen in.
Ze zien er ook na 2 jaar veelvuldig gebruik nog als nieuw uit hier. Je haalt er namelijk ook het diepliggende vuil mee weg, dat kan zelfs de beste mattenkloppermachine niet zo goed ;)
Zelfs als je die eerst gebruikt hebt en dan shamponeert, is het water wat er afkomt zwart van het achtergebleven vuil.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 05-10-2024 21:24 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

oh typisch, ik hoor stand 3 amper. Zou er verschil zitten in de modeljaren?
stand 3 is inderdaad nauwelijks te horen, moet je er echt al op gaan letten.
4 is hoorbaar maar nog niet eens storend, 5 wel.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:50:
Ik verwacht met de nieuwe regels dat er heel veel meer elektrische rijders verloren gaan. Incl mezelf. Of je moet echt genoegen nemen met een categorie (of 2) lagere EV op alle gebieden. En dan betaal je waarschijnlijk zo'n beetje gelijk aan nu met je A wagen. Wordt er niet leuker op.
Voor wat ik begreep wordt de MRB gelijk aan dei voor benzinewagens en dan naar ratio van gewicht.
Daarmee kom ik op 340 euro per kwartaal uit voor onze wagens in Noord Holland (die heb ik onderzocht) waar mijn voormalige 407SW Diesel nu 390 per kwartaal zou doen en de XC40 diesel eveneens.
Ik denk dat het op zich daarmee dus wel meevalt wat kosten betreft. Ja het is meer dan niets betalen zoals nu, maar aangezien de meesten die afgeven op een EV roepen "mijn diesel doet...." ... die betalen meer voor de wagen dan maar doen alsof de EV een goudmijn vergt om te betalen.
ik heb gekeken naar de XC40 benzine en diesel wat dat betreft voor de kosten.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:20
Mga1600 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:48:
We hebben recent ons VW-campertje verkocht. Onze eigen leeftijd (allebei 75+) maakte dat we minder plezier in kamperen kregen (en liever een huisje boeken). Maar omdat we dat ding af en toe ook als ‘grote’ tweede, auto gebruikten, hebben we al eerder bedacht de dagelijkse C40 door een iets grotere auto te willen vervangen (en geen tweede auto meer te hebben).

De ‘consensus’ was dat het een XC60 long-range PIH moest worden. Die rijdt in Pure stand tot 80 km electrisch (op papier althans). Maar een echte range van zeg 60 km zou voor 80-90% van onze ritten echt wel afdoende zijn om die toch elektrisch te kunnen rijden, in samenspel met de benzinemotor kom je tot 800 km ver.

Vorig jaar heeft de XC60 een midlife update gehad met een facelift maar vooral ook technisch. (grotere accu, sneller laden, sterkere elektromotor, meer isolatie etc.)

We hebben met hulp van de dealer een heel mooi exemplaar op de korrel gekregen: een nog maar 6 maanden oude Ultimate uitvoering, met alle toeters en bellen, met lederen bekleding, HUD, prachtige B&W audio, 360 camera etc. - die bovendien ook nog eens luchtvering heeft.
Andere voordelen die we zien (afgezien van de ruimte): voor ons zijn de comfortstoelen heerlijk. De stoelen zijn zachter, groter en uitgebreider instelbaar dan de sportstoelen in de (X)C40’.

Deze auto komt uit een serie die Volvo jaarlijks in het voorjaar aan de ANWB verhuurt - die ze dan inzetten als vervangend vervoer voor mensen die gestrand zijn in hun vakantieland. In de herfst (nu dus) komen ze weer retour. Ons exemplaar heeft in die 6 maanden maar 6800 km gereden.
“Maar de kop is er financieel toch echt wel heel flink af” zoals het heet en daardoor is de overstap wel te doen - waarbij “het bespreekbaar maken” van het gedoe met het trillen van het stuur in de C40 ook wel heeft geholpen om de deal rond te breien.

Het zal nog wel een week of wat duren tot de overstap een feit is, maar daarna zal ik me hier meer als ‘gast’ (moeten) gaan gedragen……
(Er is hier op tweakers ook een XC60 forum, maar dat is vrijwel “dood”, maar op het aloude Volvo-forum is meer te doen).

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Mooie auto, jammer dat je weer 'terug gaat' naar een benzinemotor

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
DrBOB101 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:48:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop!
Jammer om een elektrische rijder te zien vertrekken. Plug-in hybride vind ik het slechtste van beide werelden. Die discussie hoort hier niet thuis, maar mag na een XC60 post in XC40 vast wel ;-)
Nadelen:
  • geen serieuze elektrische range
  • versnelde degradatie van de accu door misbruik (van die lui die h'm nooit opladen) of hoge aantal cycli
  • weinig lichter in gewicht dan volledig elektrisch
  • daardoor duur in wegenbelasting
  • duurder in rijden
  • duurder in onderhoud (vooral door de benzinemotor) door 2 technieken
  • duurder in aanschaf dan elektrisch of benzine (voor zover ze nog bestaan, niet bij Volvo natuurlijk)
  • minder opbergruimte
  • geen snelladen
  • hogere laadpaal dichtheid nodig; hoewel ik er geen last van heb, als voorbeeld: bij mij op 't werk worden 4 vd 6 laadpalen 8u lang geblokkeerd door plug-in hybrides terwijl ze na 1-3u wel vol zijn
Voordelen:
  • meer range (voor die paar keer per jaar)
  • meer vermogen (maar hoe vaak is dat nou echt belangrijk?)
De een noemt PIH het slechtste van twee werelden, de ander het beste van twee werelden.
Ik rijd al 58 jaar auto en er zijn jaren van 80.000km bij geweest.
In recente jaren bij elkaar 50.000 km EV gereden tegenover een naar schatting totaal 1.600.000 km op benzine/diesel en 100.000 met PIH en dus ik kan het wel beoordelen wat het beste in ons geval is denk ik?

Van die genoemde argumenten die je noemt blijft in mijn praktijk niet heel veel over - je moet het persoonlijk bekijken. Niet alles is rationeel in het leven, maar goed een reactie:

Opladen doe ik in het algemeen thuis met dat ding - dat kan op 2 fasen (met my 24) in 3 uur of elders bij kennissen thuis in 5 of 6 uur op 1 fase als dat uitkomt.
Meer wegenbelasting. Dat zal, maar het is nog even afwachten- het verschil loopt wel los denk ik want deze XC60 is lichter dan de C40….na 2029 is het zelfs minder dan bij de C40 bij het voorgenomen beleid (als beide op100% tarief staan).
De range van 80 km wltp is in Pure electric mode is voldoende voor de meeste van onze ritten, in hybride mode draagt het bij aan zuiniger rijden. Met onze XC90 T8 (die maar 30 km electrische range had) reed ik destijds desondanks gemiddeld 1:15 over grote afstanden, de XC60 kan dus nog wat zuiniger. Want de grap van een hybride is dat als de elektrische range officieel ‘op’ is, je nog altijd na iedere stop weer elektrisch op gang wordt gebracht (om een massa van 2 ton op gang te brengen is veel energie nodig) dat kan omdat er 2,5 kWh buffer is voor dat doel en voor het opslaan van regeneratie-energie.
Qua vermogen ga ik er zelfs iets op achteruit t.o.v. de huidige C40 Twin. Dus dat telt niet.

Onderhoud is zonder twijfel wat hoger ja, maar afschrijving is op dit moment juist een stuk lager bij een LR hybride dan bij een vergelijkbare EV. Het is dat ik een ‘hefboom’ had waardoor ik nog een redelijke prijs kon afdwingen voor mijn C40 van 2 jaar oud, zonder was het drama geweest.. De markt voor tweedehands EV’s is op dit moment zeer beperkt.,

Ik vind EV rijden voor de korter trajecten echt prima, heerlijk zelfs, maar voor onze situatie voor langere trajecten minder geslaagd. Zal ik uitleggen met wat voorbeelden: Ik heb een broer in België die we regelmatig moeten bezoeken. Dat is een rit van 250 km enkele reis. Om praktische redenen moeten we meestal dezelfde dag heen en weer. De rit over de A2 wordt vaak geplaagd door drukte en vertraging. Dus als we dan na een 2, 5 uur of meer van de heenreis aankomen en daar een dagje en avond zijn om daarna - halverwege de terugreis te ‘s avonds laat/ midden inde nacht te moeten laden is niet echt mijn idee van comfort - zeker in de herfst of winter als het donker en nat is. Mijn vrouw ervaart dat zelfs als onprettig/onveilig.

Andere ‘verplichtingen’ brengen ons regelmatig naar Groningen - stad. Retour is dat 350 km. Dat kan ik bij mooi weer dus halen zonder in de stress te schieten, vooropgesteld dat ik niet te snel rij. Maar als het waait of koud is moet ik alweer op een verlaten plek ergens in Friesland midden in de nacht gaan laden.

Zo zijner meer regelmatig terugkerende situaties. Met een LR hybride kan ik in fluitend heen en weer.

Maar anders gezegd: als er vandaag een uitgekristalliseerde (kant en klaar- ontwikkelde) EV zou zijn in de grootte van en met het comfort en veiligheid van de XC60 (de EX60?) zou zijn met een range die mij heen-en-weer kan brengen zonder in de nacht te moeten laden onderweg (in weer en wind en op serieuze snelheid rijdend) dan had ik die vast en zeker overwogen.
Dus over een paar jaar zien we wel weer, maar ik wil niet weer in een prototype-situatie terecht komen zoals met de P8 het geval was. Vandaar dat ‘uitgekristalliseerd’……

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 05-10-2024 23:22 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Juancho schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:50:
Ik verwacht met de nieuwe regels dat er heel veel meer elektrische rijders verloren gaan. Incl mezelf. Of je moet echt genoegen nemen met een categorie (of 2) lagere EV op alle gebieden. En dan betaal je waarschijnlijk zo'n beetje gelijk aan nu met je A wagen. Wordt er niet leuker op.
Ja ik snap ook niet waarom ze van het ene uiterste (geen MRB, aanschafsubsidues, e.d.) naar het andere (torenhoge MRB, geen gewichtscorrectie van de batterij, e.d.) uiterste gaan. Hiermee jagen ze de mensen juist weg van de EV door deze in één klap niet meer aantrekkelijk te maken. Met name de PVV moest al niks hebben van EV’s en de BBB en NSC hebben er ook niet veel mee op blijkbaar en is de transitie opeens niet belangrijk meer. Eén pluspunt is dat deze regering waarschijnlijk geen lang leven is beschoren en er hopelijk weer een wat EV mindende regering komt. Aan de andere kant wil ik ook liever geen D66 meer en al zeker geen PvdA. Lastig allemaal en het wordt er allemaal niet leuker op.

• Mga1600
Tranquility schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

Ja ik snap ook niet waarom ze van het ene uiterste (geen MRB, aanschafsubsidues, e.d.) naar het andere (torenhoge MRB, geen gewichtscorrectie van de batterij, e.d.) uiterste gaan. Hiermee jagen ze de mensen juist weg van de EV door deze in één klap niet meer aantrekkelijk te maken. Met name de PVV moest al niks hebben van EV’s en de BBB en NSC hebben er ook niet veel mee blijkbaar en is de transitie opeens niet belangrijk meer. Eén pluspunt is dat deze regering waarschijnlijk geen lang leven is beschoren en er hopelijk weer een wat EV mindende regering komt. Aan de andere kant wil ik ook liever geen D66 meer en al zeker geen PvdA. Lastig allemaal en het wordt er allemaal niet leuker op.
Ik weet het niet…het sentiment in heel Europa is op het moment niet erg EV-minded… ..niet alleen in Nederland zwalkt het beleid. En fabrikanten en toeleveranciers in de EV wereld beginnen ook al afhaakverschijnselen te ontwikkelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 05-10-2024 23:25 ]

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Ik kreeg de laatste tijd een melding "Storing audiosysteem buiten - plan onderhoud". De dealer heeft de melding verholpen met een update naar 3.2.8.

Iemand een idee waarover dit gaat ? Is dit een pieper als je achteruit rijdt ? Ik heb eigenlijk nooit echt opgemerkt dat C40 dit heeft, het moet dan toch heel discreet zijn...

Moet zeggen dat die traagheid van het systeem niet echt verbeterd is bij mij met die update, integendeel. Als ik in de auto stap, verschijnt Spotify met de track die de vorige rit opstond, maar de play/pause knop doet niks. Ik moet terugkeren naar home, krijg soms ook een "er ging iets mis" en pas een minuut later is het klaar om iets af te spelen.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06
lupus9537 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:29:
Ik kreeg de laatste tijd een melding "Storing audiosysteem buiten - plan onderhoud". De dealer heeft de melding verholpen met een update naar 3.2.8.

Iemand een idee waarover dit gaat ? Is dit een pieper als je achteruit rijdt ? Ik heb eigenlijk nooit echt opgemerkt dat C40 dit heeft, het moet dan toch heel discreet zijn...
Het is een soort gong als je achteruit rijdt, niet heel hard maar wel hoorbaar. Vooruit heb ik nog niet helemaal door wat voor geluid er gemaakt wordt.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11 08:16
Archie_T schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Het is een soort gong als je achteruit rijdt, niet heel hard maar wel hoorbaar. Vooruit heb ik nog niet helemaal door wat voor geluid er gemaakt wordt.
YouTube: Polestar 2 Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) Sounds

Luister en huiver ;)

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• Tranquility
Sinds gisteren heb ik opeens een knipperende rode LED (U-vormig) op het dashboard vlak bij de voorruit. Het knippert ongeveer één keer per soconde, ook als ik rij. Verder geen problemen of foutmeldingen. Weet iemand wat dit is?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tranquility schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:45:
Sinds gisteren heb ik opeens een knipperende rode LED (U-vormig) op het dashboard vlak bij de voorruit. Het knippert ongeveer één keer per soconde, ook als ik rij. Verder geen problemen of foutmeldingen. Weet iemand wat dit is?
(nep)Alarm lampje. Hoort alleen te knipperen als de auto afgesloten is.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 06-10-2024 13:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tranquility
Microkid schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:46:
Weet ik, alleen blijft deze knipperen, ook al is de auto ontgrendeld en ga ik er mee rijden.
Ik dacht trouwens dat het LEDje voor een afgesloten auto veel kleiner is dan deze grote U-vormige LED.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:46:
[...]

Niet nep hoor, maar ik heb dan wel een gecertificeerd klasse 3 alarmsysteem erin zitten als extra, mogelijk als je die niet in laat bouwen dat het lampje dan nep is, al vermoed ik van niet. Volgens mij heeft iedere XC40 EV een minimaal alarmsysteem ingebouwd.

Vanochtend trouwens nog een 3G connect, maps deed er weer eens dik 15 minuten over voor deze bedienbaar werd, en ik was al voornemens deze week een storing multitainmentsysteem te gaan inschieten daarvoor.
Na een rit van 20 km kwam na 5 km maps ineens tot leven, na 20 km was het echter nog wel steeds 3G.
5 minuten binnen geweest bij iemand, weer ingestapt en pats, LTE terug en maps weer op snelheid.
EVen dreigen naar die hardware dat ik een storing ging inschieten heeft ie waarschijlijk gehoord en besloot weer normaal te gaan doen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:20
Mga1600 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:44:
dus ik kan het wel beoordelen wat het beste in ons geval is denk ik?
Zeker, en ik feliciteerde je met de aankoop (en dat was gemeend).
Daarna noemde ik argumenten waarom ik plug-in minder aantrekkelijk vind.
XC60 is lichter dan de C40
De XC60 is volgens de cijfers 61 kg zwaarder dan de C40. Scheelt niet veel, wel net over de 2 ton. Maar met zo'n auto is de wegenbelasting sowieso geen item ;)
Ik heb een broer in België die we regelmatig moeten bezoeken. Dat is een rit van 250 km enkele reis. Om praktische redenen moeten we meestal dezelfde dag heen en weer.
Als je een PHEV bij familie en vrienden kunt laden kan dat met een EV ook, toch?
Dus over een paar jaar zien we wel weer, maar ik wil niet weer in een prototype-situatie terecht komen zoals met de P8 het geval was. Vandaar dat ‘uitgekristalliseerd'.
Eens dat Volvo dat beter had kunnen/moeten doen. Ik ervaar mijn BMW i3 (2017) zelfs beter dan de menig (X)C40 hier. Totaal andere klasse, dat wel natuurlijk. Met m'n XC40 (2024) heb ik geen kuren zoals een trillen of vastlopend infotainment systeem. Daar prijs ik me gelukkig mee.

Nogmaals, geniet van de nieuwe auto! *O*

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:55
Als je in dit topic zoekt naar “Alarmindicatie” dan vind je een vergelijkbare vraag en een paar antwoorden.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Mga1600
DrBOB101 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Zeker, en ik feliciteerde je met de aankoop (en dat was gemeend).
Daarna noemde ik argumenten waarom ik plug-in minder aantrekkelijk vind.

[...]

De XC60 is volgens de cijfers 61 kg zwaarder dan de C40. Scheelt niet veel, wel net over de 2 ton. Maar met zo'n auto is de wegenbelasting sowieso geen item ;)

[...]

Als je een PHEV bij familie en vrienden kunt laden kan dat met een EV ook, toch?

[...]

Eens dat Volvo dat beter had kunnen/moeten doen. Ik ervaar mijn BMW i3 (2017) zelfs beter dan de menig (X)C40 hier. Totaal andere klasse, dat wel natuurlijk. Met m'n XC40 (2024) heb ik geen kuren zoals een trillen of vastlopend infotainment systeem. Daar prijs ik me gelukkig mee.

Nogmaals, geniet van de nieuwe auto! *O*
Nee, ik kan een EV daar niet laden, hooguit met een granny en dat duurt veel langer dan ons bezoek aldaar en dan moet ik alsnog onderweg laden. Een hybride is in een paar uur vol en brengt me in hybride-mode (dus zuinig) thuis.

Volgens de RDW ( beide op kenteken gezocht) is de C40 2085 kg en de XC60 2050kg. Scheelt niet veel, maar is net een gewichtsklasse verschil ten gunste vanmiddag XC60.:

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-11 20:43
Pfff

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Nee, ik kan een EV daar niet laden, hooguit met een granny en dat duurt veel langer dan ons bezoek aldaar en dan moet ik alsnog onderweg laden. Een hybride is in een paar uur vol en brengt me in hybride-mode (dus zuinig) thuis.

Volgens de RDW ( beide op kenteken gezocht) is de C40 2085 kg en de XC60 2050kg. Scheelt niet veel, maar is net een gewichtsklasse verschil ten gunste vanmiddag XC60.:
Ik heb mijzelf eens goed laten nadenken over wat ik zou doen. Voor mij zou echter de zero-emission (voor zover dat haalbaar is) zwaarder wegen dan af en toe 10 minuten snelladen. Daar komt bij dat de rijervaring van een EV mij zo enorm is bevallen dat ik eigenlijk gewoon niet anders meer zou willen.

Ik hoop dan ook dat over 3 jaar onze leaseregeling mij nogmaals een XC40 of gelijkwaardig toelaat, ik zie dat echter somber in gezien de ontwikkelingen daarin de laatste 2 jaar.
Ik hoef dan slechts 1 leasewagen tot aan mijn pensioen, maar die moet dan wel passend zijn voor mijn wensen zoals o.a. de caravan trekken.
Daarna moet ik zelf een wagen kopen.

Dan zit ik in een soortgelijke situatie als jij, met de vraag wat ik zou doen. En dan komt ten eerste om de hoek: flink sparen, zelfs als ik nogmaals een EV kan leasen die mij past, moet ik over 8 jaar toch een eigen wagen gaan aanschaffen.
Andere optie is de huidige over 3 jaar overnemen, en een dinkytoy EV leasen voor die laatste 5 jaar met 0 km contract.
Hoe dan ook, ik zou geen hybride willen, net zo min als ICE. Ik gok er op dat tegen die tijd de occasionprijzen voor een EV van de klasse XC40 zodanig zijn dat ze betaalbaar zijn.
Bottomline, ik kies voor EV dan, zelfs al zou dat betekenen dat ik soms ergens moet snelladen voor 10 minuten om thuis te komen. Het voordeel van niet hoeven snelladen die paar keer weegt voor mij dus niet op tegen de voordelen van EV rijden.

En dat werd hier ook bedoeld, het is voor ieder weer anders, iedereen moet gewoon voor zichzelf uitmaken wat hem of haar het best bevalt. Voor jou is dat Hybride, en dat is prima natuurlijk. Ook van mijn kant heel veel goede en veilige kilometers met de wagen toegewenst.
Maar jouw argumenten voor hybride, zijn voor mij juist geen reden genoeg om hybride te willen en dat het voor jou wel zo is, zeggen we helemaal niets van, het is voor jou de keuze die jou het prettigst ligt. En dat is het beste wat je kunt doen, anders heb je jarenlang iets van "had ik maar..." ...

Hee.. gefeliciteerd met de wagen :9B

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bij mij is de app de laatste dagen voortdurend offline. Als ik vervolgens in de auto zit begint die met een niet werkende 3G verbinding en na een minuutje doet ie het weer en de app ook weer. Na een tijdje uit de auto gaat de app weer offline. Rete-irritant. Meer mensen hier last van?

P8

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
ron65 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Klopt, maar toch zul je zien dat wanneer de aansturing automatisch staat, je sochtends bij het wegrijden de beslagen ruiten snel zult zien ontwasemen. Dat komt niet door de warme lucht uit de kachel, maar doordat dan de airco meedoet en de lucht ontvochtigt. Die droge lucht wordt dan langs het raam geblazen en neemt het vocht op. Warme lucht kan veel meer vocht bevatten en is dus dan lastig te ontvochtigen, vandaar dit met koude lucht gebeurt die eerste 10-15 minuten. Zodra de vochtsensor merkt dat de lucht in de auto droger is dan erbuiten zal ook worden bijverwarmd, daardoor stijgt de temperatuur van de ruit (die dan al vrij droog is) ook en zal nieuwe condensatie niet meer plaatshebben.
Dat is ook bij temperaturen onder 6 graden.... Dat de airco daarna (al enkele minuten later) wordt afgezet zoals jij aangeeft, dat is waar. Maar door hem in de software "uit" te zetten zal hij helemaal niet meer meedoen, kan dus verdrogen (elke maand minstens 10 minuten vol laten meedoen kan dit verhelpen) en gaan lekken, en het duurt langer voor je ruit is ontwasemd.
De auto staat in de garage, dus als ik thuis vertrek hoeft er nooit ontwasemd te worden...

Een "automatisch" stand heb ik niet kunnen ontdekken voor de airco. Op de meeste auto's is de airco "auto" stand een wassen neus - de airco staat dan gewoon altijd aan zolang de buitentemperatuur boven de pakweg 6 graden is, wat hij ook in de "aan" stand al zou doen.

Ontwasemen gaat het beste met droge warme lucht. Die kun je maken door de lucht eerst af te koelen, dan condenseert het vocht eruit, en dan weer op te warmen, want warme lucht kan meer vocht bevatten, dus warme droge lucht kan meer vocht opnemen dan koude droge lucht. Een lucht ontvochtiger is doorgaans een airco waarbij de lucht eerst langs de koude en dan langs de warme kant loopt.

Dat de lucht niet meteen warm is zal gewoon zijn omdat de boel nog moet opwarmen. Ook zal de autofabrikant wel bedacht hebben dat hete lucht over een ijskoude ruit blazen niet echt bevorderlijk voor het glas zal zijn...

• oetaelse
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:11
3.2.8 is nu aangekondigd maar niet via OTA :?

[ Voor 44% gewijzigd door oetaelse op 07-10-2024 10:46 ]

• Tranquility
oetaelse schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:44:
3.2.8 is nu aangekondigd maar niet via OTA :?
Ik zie het. Vreemd dat 3.2.5 er niet bijstaat. Dat was ook een "werkplaats only" update.
De wel OTA udates die er in staan zijn nog niet eens uitgerold. Een paar mensen hebben 3.1.10 gekregen en toen is de uitrol gestopt en zitten de meesten nog op de trage en buggy 3.1.9.
3.2.4 heeft volgens mij nog niemand gehad.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30
Montalbano schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:16:
Bij mij is de app de laatste dagen voortdurend offline. Als ik vervolgens in de auto zit begint die met een niet werkende 3G verbinding en na een minuutje doet ie het weer en de app ook weer. Na een tijdje uit de auto gaat de app weer offline. Rete-irritant. Meer mensen hier last van?
Afgelopen vrijdag was ik compleet offline, reed spontaan een file in waar maps meestal netjes voor omleid, maar ja er stond ook een streepje door het wolkje.

Na het weekend vanochtend weer gewoon LTE, zal op de achtergrond wel ee update gedraaid hebben oid maar het wel bizar dat dit zonder enige kennisgeving gestart wordt.

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Tranquility schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:52:
[...]
Ik heb die gehad, ergens eind augustus/begin september OTA. Daarna is die wat later overschreven door 3.1.10

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 14:49
Spekkie99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Afgelopen vrijdag was ik compleet offline, reed spontaan een file in waar maps meestal netjes voor omleid, maar ja er stond ook een streepje door het wolkje.

Na het weekend vanochtend weer gewoon LTE, zal op de achtergrond wel ee update gedraaid hebben oid maar het wel bizar dat dit zonder enige kennisgeving gestart wordt.
Goh, ik vind op dat vlak dat op google maps betrouwen best wisselende resultaten kan hebben. Deze vrijdag moest ik 's avonds kort in Brussel zijn en gaf google maps aan dat het kruispunt met de Romeinse steenweg en de Avenue de Madrid afgesloten was voor mijn richting. Met het verder reden op de A12 naar de rotonde kon ik daar al onmiddelijk (in de file natuurlijk) zien dat daar totaal geen sprake van was, en met het inrijden van de Esplanade dus ook niet. Eveneens is het aanduiden van file niet altijd correct, wat niet onlogisch is en ik mij niet meer aan erger om duidelijk te zijn. Met routes die je eigenlijk kent weet je ook wel dat die sluiproutes ook niet altijd sneller zijn. Bijvoorbeeld weeral om in Brussel te zijn via de A12 zal je vaak omgeleidt worden via Meise en als je denkt dat sneller is, ga je toch fout uitkomen. Persoonlijk doe ik er dan even lang over op een autobaan waar ik niet voortdurend kruispunten over moet en moet gokken of ik als ik door het groen rijd ik wel van het kruispunt af raak...

Ik heb overigens, in Vlaanderen, niet de LTE problemen met de wagen die iedereen hier lijkt te melden. (Ongetwijfeld dat na dit te typen ik het wel heb natuurlijk)

• Spekkie99
[...]

Heel kort, en toen bij een dealer bezoek 3.2.5.

De app zegt nu dat 3.2.8 alleen beschikbaar komt bij werkplaats bezoek en niet OTA en is bedoeld om een hardware wijziging in de productie aan te passen. De SW inhoud is gelijk aan 3.2.4

• Spekkie99
-Vasa- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Goh, ik vind op dat vlak dat op google maps betrouwen best wisselende resultaten kan hebben. Deze vrijdag moest ik 's avonds kort in Brussel zijn en gaf google maps aan dat het kruispunt met de Romeinse steenweg en de Avenue de Madrid afgesloten was voor mijn richting. Met het verder reden op de A12 naar de rotonde kon ik daar al onmiddelijk (in de file natuurlijk) zien dat daar totaal geen sprake van was, en met het inrijden van de Esplanade dus ook niet. Eveneens is het aanduiden van file niet altijd correct, wat niet onlogisch is en ik mij niet meer aan erger om duidelijk te zijn. Met routes die je eigenlijk kent weet je ook wel dat die sluiproutes ook niet altijd sneller zijn. Bijvoorbeeld weeral om in Brussel te zijn via de A12 zal je vaak omgeleidt worden via Meise en als je denkt dat sneller is, ga je toch fout uitkomen. Persoonlijk doe ik er dan even lang over op een autobaan waar ik niet voortdurend kruispunten over moet en moet gokken of ik als ik door het groen rijd ik wel van het kruispunt af raak...

Ik heb overigens, in Vlaanderen, niet de LTE problemen met de wagen die iedereen hier lijkt te melden. (Ongetwijfeld dat na dit te typen ik het wel heb natuurlijk)
Files wel, bij wegwerkzaamheden denk ik dat ze de standaard planning er vantevoren in programmeren en dit kan natuurlijk gaan afwijken, zelf ook al eens door kunnen rijden waar Google dacht dat het afgesloten was voor werkzaamheden.

Maar nu hebben we de meld button toch?

• Mga1600
-Vasa- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Persoonlijk vind ik Maps juist geweldig goed. Ben eigenlijk nog nooit ‘bedrogen’ uitgekomen…..en tot dusverre overal netjes aangekomen. Wel regelmatig succesvol om files en problemen heengeleid.

En LTE issues heb ik ook niet (bovenin Noord-Holland).
Dus happy

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 14:49
Spekkie99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Maar nu hebben we de meld button toch?
Als ik aan het rijden ben, zelfs in de file, ga ik niet beginnen met data-invoer. Als ik iets meld, is dat alleen achteraf als het relevant is. (Wegen die niet bestaan omdat het privéterrein is zoals wel eens durft gebeuren bijvoorbeeld bij de Expo in Brussel)

• Tranquility
Zojuist de app bijgewerkt naar versie 5.46.1 (iOS).
Nog steeds geeft die de verkeerde versie aan (3.0.3 i.p.v. 3.1.9).

• Tranquility
Spekkie99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
Heel kort, en toen bij een dealer bezoek 3.2.5.

De app zegt nu dat 3.2.8 alleen beschikbaar komt bij werkplaats bezoek en niet OTA en is bedoeld om een hardware wijziging in de productie aan te passen. De SW inhoud is gelijk aan 3.2.4
Maar 3.2.4 wordt niet (meer) via OTA aangeboden en is dat 3.1.10 geworden. Vreemd dat 3.2.4 dan nog wel wordt vermeld in de app als deze teruggetrokken is. En wellicht is 3.1.10 dat ook omdat niemand die nu nog krijgt aangeboden.

• Mga1600
Tranquility schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:59:
Hier ook. Ik zie nu onder ‘shop’ een mogelijkheid de garantie te verlengen……

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
Wel grappig, vanmorgen zag ik dat Maps een radar controle melding gaf gemeld door "vrachtwagens". Heel bijzonder haha. Er stond overigens geen radar controle dus gelijk maar afgemeld. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe deze nieuwe meldingen toevoeging zich gaat ontwikkelen. Want dit heeft alleen maar zin bij veel gebruikers. Ik neem aan dat er geen verschil is tussen AAOS/AA/Android op de telefoon. Elke melding zal lijkt me in de bak komen en getoond worden als er genoeg meldingen zijn om die melding te tonen. En wellicht dat de hele Waze club er nog bij komt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
Mga1600 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:05:
Hier ook. Ik zie nu onder ‘shop’ een mogelijkheid de garantie te verlengen……
Dank voor de tip!
Geweldig dat je nu achteraf garantie kan "bijkopen". Toen ik in januari mijn MY24 kocht wilde ik graag twee jaar extra garantie bijkopen wat de dealer me toen ook aanbood. Helaas bleek dat achteraf niet te kunnen omdat mijn auto toen net drie maanden oud was met 3500km op de klok (demo).

Volgens Volvo kon je alleen garantie bijkopen bij bestelling af fabriek, dus als de auto nieuw was. Daar baalde ik toen wel van want ik had die €880,- graag voor twee jaar extra garantie over. Blijkbaar heeft Volvo ingezien dat ze hier geld lieten liggen. ;)
Nu kan ik dat mooi alsnog doen, want ik ben van plan deze auto lang te blijven rijden. :)

[edit] Ik vind het wel vreemd dat LED-verlichting niet onder de verlengde garantie valt. Van gloeilampen en Xenon lampen snap ik dat, net als de drie jaar "wear and tear" wat een leuke extra is bij aankoop. maar bij een defect aan een LED lamp moet de hele koplamp- of achterlichunit vervangen worden wat een nogal dure grap is.

[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 07-10-2024 15:26 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:41
Juancho schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:21:
Wel grappig, vanmorgen zag ik dat Maps een radar controle melding gaf gemeld door "vrachtwagens". Heel bijzonder haha. Er stond overigens geen radar controle dus gelijk maar afgemeld. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe deze nieuwe meldingen toevoeging zich gaat ontwikkelen. Want dit heeft alleen maar zin bij veel gebruikers. Ik neem aan dat er geen verschil is tussen AAOS/AA/Android op de telefoon. Elke melding zal lijkt me in de bak komen en getoond worden als er genoeg meldingen zijn om die melding te tonen. En wellicht dat de hele Waze club er nog bij komt.
ik vind de kwaliteit van de data al vrij aardig. Heb nu al 2x een snelheidscontrole gezien die FM niet zag, maar door Google wel gemeld was en er ook gewoon stond... andersom nog niet gezien.

Zou zomaar kunnen dat ze al gekoppeld zijn met de waze data...

De beleving is alleen nog niet heel consequent.. Voor mobiele flitsers en gevaren op de weg echt goede toevoeging, alleen krijg je nog geen audiowaarschuwing voor vaste flitsers en trajectcontroles...

zodra die ook audiowaarschuwingen geven, kan FM de deur uit...

• Juancho
Kammika schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

ik vind de kwaliteit van de data al vrij aardig. Heb nu al 2x een snelheidscontrole gezien die FM niet zag, maar door Google wel gemeld was en er ook gewoon stond... andersom nog niet gezien.

Zou zomaar kunnen dat ze al gekoppeld zijn met de waze data...

De beleving is alleen nog niet heel consequent.. Voor mobiele flitsers en gevaren op de weg echt goede toevoeging, alleen krijg je nog geen audiowaarschuwing voor vaste flitsers en trajectcontroles...

zodra die ook audiowaarschuwingen geven, kan FM de deur uit...
Gokje hoor maar misschien krijg je daar geen notificatie van omdat ze al "vast" in Maps staan? Op weg naar kantoor kom ik ook langs een stuk of 4 vaste flitspalen. Visueel zichtbaar, maar idd geen audio melding. Maar op dezelfde weg een incident met iets op de weg of een ongeluk etc, dan krijg je wel een melding.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
Mga1600 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:51:
[...]

Persoonlijk vind ik Maps juist geweldig goed. Ben eigenlijk nog nooit ‘bedrogen’ uitgekomen…..en tot dusverre overal netjes aangekomen. Wel regelmatig succesvol om files en problemen heengeleid.
Da's moeilijk beoordelen. Want hoe weet je of je de juiste beslissing hebt gehad? Als Google je 10 km om laat rijden voor een file dan denk je dat je tijd bespaard hebt. Maar misschien was de file wel veel minder erg dan hij meldde en heb je alleen maar energie en tijd verspild... Zelfs op situaties met een parallelbaan is het bijna niet bij te houden welke nou sneller was, die knalrode BMW die de andere route nam heb je niet meer gesignaleerd en je weet ook niet meer of hij nou voor of achter je rijdt of misschien de snelweg al verlaten heeft...

Ik zie van GM regelmatig fantasie-files op lokale en provinciale wegen. Dan lijkt het alsof er kilometers opstopping staat tussen de weilanden, en eenmaal aangekomen op het rood of geel gemarkeerde deel staan alle koeien toch netjes achter de afrastering en is op de weg geen kip te bekennen.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:45
cdwave schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Da's moeilijk beoordelen. Want hoe weet je of je de juiste beslissing hebt gehad? Als Google je 10 km om laat rijden voor een file dan denk je dat je tijd bespaard hebt. Maar misschien was de file wel veel minder erg dan hij meldde en heb je alleen maar energie en tijd verspild... Zelfs op situaties met een parallelbaan is het bijna niet bij te houden welke nou sneller was, die knalrode BMW die de andere route nam heb je niet meer gesignaleerd en je weet ook niet meer of hij nou voor of achter je rijdt of misschien de snelweg al verlaten heeft...

Ik zie van GM regelmatig fantasie-files op lokale en provinciale wegen. Dan lijkt het alsof er kilometers opstopping staat tussen de weilanden, en eenmaal aangekomen op het rood of geel gemarkeerde deel staan alle koeien toch netjes achter de afrastering en is op de weg geen kip te bekennen.
Telkens als ik denk dat ik het beter weet heeft GM het bij het rechte eind en sta ik lekker in de file aan te schuiven, dus ja ik denk dat ik mij moet aansluiten bij @Mga1600 en GM moet geloven.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

De auto staat in de garage, dus als ik thuis vertrek hoeft er nooit ontwasemd te worden...

Een "automatisch" stand heb ik niet kunnen ontdekken voor de airco. Op de meeste auto's is de airco "auto" stand een wassen neus - de airco staat dan gewoon altijd aan zolang de buitentemperatuur boven de pakweg 6 graden is, wat hij ook in de "aan" stand al zou doen.

Ontwasemen gaat het beste met droge warme lucht. Die kun je maken door de lucht eerst af te koelen, dan condenseert het vocht eruit, en dan weer op te warmen, want warme lucht kan meer vocht bevatten, dus warme droge lucht kan meer vocht opnemen dan koude droge lucht. Een lucht ontvochtiger is doorgaans een airco waarbij de lucht eerst langs de koude en dan langs de warme kant loopt.

Dat de lucht niet meteen warm is zal gewoon zijn omdat de boel nog moet opwarmen. Ook zal de autofabrikant wel bedacht hebben dat hete lucht over een ijskoude ruit blazen niet echt bevorderlijk voor het glas zal zijn...
Als je in onze wagens de airco op "aan" zet is dat de automatische stand.
Daarom zei ik al dat je niet de airco uitzet, maar hooguit de aansturingsregeling ervan.

Indien geen koelere lucht nodig is zal de airco ondanks aanstand gewoon uitgaan in de wagen, daar merk je alleen weinig van. Maar probeer maar eens als je buiten ca 8 graden hebt en de kachel op 23 zet, zodra er lekker warme lucht uit komt de airco "uit" te zetten. Als die aan had gestaan zou vanaf dat moment ineens hete lucht moeten komen, er wordt immers niet meegekoeld meer in jouw voorbeeld. De lcuht blijft echter gelijk van temperatuur, omdat de airco niet werd aangestuurd.

Voor ontvochtigen gebeurt dat wel, net zoals je zegt is eerst drogen met koele lucht en dan opwarmen het beste, dus wordt de buitenlucht eerst gekoeld en daarna aangewarmd. Zodra de vocht in de auto geminderd is gaat de climate controll over op alleen evrwarmen, gaat de airco uit en de verwarmer blijft aan en wordt geregeld op vraag.
Dat is climate controll, niet simpel aan/uit. Je kunt wél aangeven dat je niet wilt dat de airco nog mee kan doen, vandaar een knopje aan/uit om de regeling naar de airco uit te zetten. Grote kans dat de airco dan alsnog kort meedoet als er echt veel vocht in de wagen is, er zit immers een vochtsensor in het systeem ;)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Montalbano schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:16:
Die van mij heeft een hele week 3G gehad, regelmatig melding in de app dat de auto offline was, heel traag opstartend maps, en gisteren ineens na 20 km rijden en een stop van 5 minuten, weer LTE en alles is weer redelijk vlot werkend en de app is ook weer stabiel.

Ik denk dat de Volvo servers een herfstdipje hebben.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:59:
Vreemd, 5.45.0 is de laatste versie en er is geen update beschikbaar.

• Kammika
Juancho schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:03:
[...]

Gokje hoor maar misschien krijg je daar geen notificatie van omdat ze al "vast" in Maps staan? Op weg naar kantoor kom ik ook langs een stuk of 4 vaste flitspalen. Visueel zichtbaar, maar idd geen audio melding. Maar op dezelfde weg een incident met iets op de weg of een ongeluk etc, dan krijg je wel een melding.
Precies dat. Wsch omdat het 2 gescheiden features zijn die ze nog niet aan elkaar gekoppeld hebben. Feitelijk wil je voor die vaste palen dezelfde melding

Overigens heb ik nog nooit een trajectcontrole in Google maps gezien… iemand anders wel?

• Kammika
RigolleM schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Telkens als ik denk dat ik het beter weet heeft GM het bij het rechte eind en sta ik lekker in de file aan te schuiven, dus ja ik denk dat ik mij moet aansluiten bij @Mga1600 en GM moet geloven.
Precies dat…

Alhoewel Google maps mij precies 1x behoorlijk in de steek gelaten heeft. Een tijdje geleden waren er werkzaamheden op de a50 en was op een heel groot stuk stuk van Zwolle - arnhem afgesloten. Toen bleef die me steevast naar de a50 terugsturen…

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
[...]

Ik zie het. Vreemd dat 3.2.5 er niet bijstaat. Dat was ook een "werkplaats only" update.
De wel OTA udates die er in staan zijn nog niet eens uitgerold. Een paar mensen hebben 3.1.10 gekregen en toen is de uitrol gestopt en zitten de meesten nog op de trage en buggy 3.1.9.
Troost je 3.1.10 heeft zeker niet de problemen opgelost van 3.1.9 bij mij. Systeem is net zo traag en doet nog steeds af en toe volledige reboot, ook spontaan bij het achteruit rijden of soms instappen.

3.2.4 OTA heb ik nergens gezien, dat nu 3.2.8 is aangekondigd maar enkel in de werkplaats is ook weer apart zonder enige melding of iets tussen augustus en oktober over het uitblijven van enige OTA.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
Kammika schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Precies dat. Wsch omdat het 2 gescheiden features zijn die ze nog niet aan elkaar gekoppeld hebben. Feitelijk wil je voor die vaste palen dezelfde melding

Overigens heb ik nog nooit een trajectcontrole in Google maps gezien… iemand anders wel?
Nope hier ook niet en twee keer per week mag ik die twee op de A4 en op de A12 langs. Ik heb navigatie enkel op meldingen staan maar ook geen audio melding gehad nog, wel met files maar niet voor flitsers of iets anders die worden wel netjes op het grote scherm getoond. Heel soms geeft Volvo ook een flitser aan op de plek waar normaal het snelheidsbord van de herkenning wordt weergegeven.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Tranquility
ron65 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:01:
Vreemd, 5.45.0 is de laatste versie en er is geen update beschikbaar.
Volgens mij krijgt de iOS versie altijd als eerste de update. Vreemd omdat Android toch een Google product is…

• Tranquility
Even een update van de rode U-vormige LED op het dashboard.
Toe ik vanmiddag wegreed bij mijn werk, zag ik dat alles op nachtmodus stond ondanks dat de zon scheen! Dat was me nog niet eerder opgevallen omdat ik daarvoor alleen in het donker had gereden sinds het begin van het probleem.
Moet toch iets met de lichtsensor zijn denk ik..

Ik ging eten bij familie en toen ik daarna weer in de auto stapte was het probleem opeens als sneeuw voor de zon verdwenen en was de rode LED weg en de verlichting weer op de dagstand. Raar maar waar…

• Juancho
Ik had zowaar vanmiddag een verbruiksrecord te pakken. En dat na 3,5 jaar P8 rijden! Ik zat op 16,4kWh. Jawel, je leest het goed, mijn oude P8 van het eerste uur haalde 16,4 over bijna 60km. Ik zeg er wel bij, gemiddelde snelheid van ongeveer 50/55 want tussendoor wegen (80km/h voornamelijk), de auto stond bij wegrijden aan de paal en het was volgens mij perfect EV weer.

Maar zelfs dan nog, want ik heb natuurlijk wel vaker van dat soort ritjes gereden, leuk om te zien dat het wel kan :). Lijkt me wel bizar om te zien als dit soort cijfers standaard gaan worden in een volgende auto bij dit soort temperaturen haha.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 07-10-2024 20:54 ]

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:33
Juancho schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:53:
Ik had zowaar vanmiddag een verbruiksrecord te pakken. En dat na 3,5 jaar P8 rijden! Ik zat op 16,4kWh. Jawel, je leest het goed, mijn oude P8 van het eerste uur haalde 16,4 over bijna 60km. Ik zeg er wel bij, gemiddelde snelheid van ongeveer 50/55 want tussendoor wegen (80km/h voornamelijk), de auto stond bij wegrijden aan de paal en het was volgens mij perfect EV weer.

Maar zelfs dan nog, want ik heb natuurlijk wel vaker van dat soort ritjes gereden, leuk om te zien dat het wel kan :). Lijkt me wel bizar om te zien als dit soort cijfers standaard gaan worden in een volgende auto bij dit soort temperaturen haha.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit Juancho..... ook bij jou niet O-)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

https://www.linkedin.com/...source=social_share_video

"During 2025".
dus over anderhalf jaar moet de nieuwe layout voor het infoitainment er wel een keertje zijn :-)

[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 08-10-2024 10:22 ]

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:21:
https://www.linkedin.com/...source=social_share_video

"During 2025".
dus over anderhalf jaar moet de nieuwe layout voor het infoitainment er wel een keertje zijn :-)
Ga je er niet teveel op verkijken. Ik heb laatst een keer met de infotainment van een eX30 gespeeld toen ik zat te wachten op dat de dealer klaar was met de onderhoudsbeurt.

Die nieuwe layout is alleen een splitscreen als homescreen, zodat je wat meer zaken kunt bedienen terwijl GM in beeld is. Maar verder zit er precies hetzelfde systeem onder...

Dat splitscreen is an sich natuurlijk wel een goede verbetering voor dat homescreen, maar verwacht geen revolutie op je infotainment...

• loewie1984
  • Laatst online: 21:19
Het ziet er wel weer gelikter en bijtijds uit. Dus laat maar komen. Telkens als ik in de polestar van een vriend stap ben ik jaloers op het infotainment systeem.

discogs

• Juancho
Wel grappig dat ze steeds bij die video's een ander scherm laten zien. Dat lijkt gewoon een tablet vastgeplakt op het dashboard. Die van ons zit namelijk verzonken in het dashboard. Alleen de EX30 heeft ook zo'n vrijstaande tablet.

Opmerkelijk. Of zal dat een prototype van de nieuwe EX40 zijn die vast over een paar ja r wel gaat komen? 🤔

Zou wel tof zijn om in de laatste maanden van mijn P8 nog even gebruik te kunnen maken van splitscreen. Iets waar we gelukkig niet al heul lang om vragen 😁

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 08-10-2024 11:10 ]

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
In mijn geval weet ik ook niet wat het splitscreen mij moet brengen.
Ik luister radio ( dus vooruit of achteruit of radio info heb ik weinig aan). Als ik telefoon nodig heb 'hey google bel...'. verder staat er ofwel 'maps in het midden. Of letterlijk 'niets' ttz het hoofdmenu met de menu items ;)

• caspervc
Juancho schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:09:
Wel grappig dat ze steeds bij die video's een ander scherm laten zien. Dat lijkt gewoon een tablet vastgeplakt op het dashboard. Die van ons zit namelijk verzonken in het dashboard. Alleen de EX30 heeft ook zo'n vrijstaande tablet.

Opmerkelijk. Of zal dat een prototype van de nieuwe EX40 zijn die vast over een paar ja r wel gaat komen? 🤔

Zou wel tof zijn om in de laatste maanden van mijn P8 nog even gebruik te kunnen maken van splitscreen. Iets waar we gelukkig niet al heul lang om vragen 😁
Volgens mij is dat het facelift dash van de XC90. Om hem een wat groter scherm te kunnen geven.

• caspervc
blahenazo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:21:
In mijn geval weet ik ook niet wat het splitscreen mij moet brengen.
Ik luister radio ( dus vooruit of achteruit of radio info heb ik weinig aan). Als ik telefoon nodig heb 'hey google bel...'. verder staat er ofwel 'maps in het midden. Of letterlijk 'niets' ttz het hoofdmenu met de menu items ;)
Ik zou het fijn vinden om van radio zender te kunnen wisselen of lezen welk nr in spotify speelt (kinderen hebben vaak random playlists), of de klimaat instellingen wat groter in een hokje hebben. Veel meer dan dat hoef ik ook niet. Vind de SW zoals ie zo is prima. Als het maar stabiel, veilig en vlotjes is. 3.2.4 gaat dat brengen hoor ik.

• Juancho
Voor mij persoonlijk zou het enorm veel klikken schelen op een rit. Komt ook omdat er als alternatief geen terug knop is. Je moet dus altijd via een app drukken op de Home knop, andere app openen, home knop, vorige app selecteren etc etc etc.

Splitscreen zou voor mij echt enorm veel plezier en een veel fijnere gebruikerservaring opleveren. Ik vraag me alleen wel af waarom ze niet een extra thema hebben gemaakt in het drivers disply ter vervanging van splitscreen. Dat lijkt me toch niet zo moeilijk, wat data velden in een nieuw thema zetten en klaar. Blijf ik een gemiste kans vinden wat al jaren terug gemaakt had kunnen worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 08-10-2024 12:07 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Ga je er niet teveel op verkijken. Ik heb laatst een keer met de infotainment van een eX30 gespeeld toen ik zat te wachten op dat de dealer klaar was met de onderhoudsbeurt.

Die nieuwe layout is alleen een splitscreen als homescreen, zodat je wat meer zaken kunt bedienen terwijl GM in beeld is. Maar verder zit er precies hetzelfde systeem onder...

Dat splitscreen is an sich natuurlijk wel een goede verbetering voor dat homescreen, maar verwacht geen revolutie op je infotainment...
ik speelde meer met de gedachte dat het uitblijven van OTA de laatste maanden wellicht met deze totale verandering van de layout kon samenhangen, maar gezien dit bericht blijkt dat die pas volgend jaar komt. Zolang zullen de OTA hopelijk niet wegblijven ;-)

de laatste is alweer van Juni, die van augustus is nooit uitgerold op een heel enkel geval na, dus ze lopen aardig achter nu.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
ron65 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:23:
[...]
ik speelde meer met de gedachte dat het uitblijven van OTA de laatste maanden wellicht met deze totale verandering van de layout kon samenhangen, maar gezien dit bericht blijkt dat die pas volgend jaar komt. Zolang zullen de OTA hopelijk niet wegblijven ;-)

de laatste is alweer van Juni, die van augustus is nooit uitgerold op een heel enkel geval na, dus ze lopen aardig achter nu.
Dromen mag! 😄😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

De nieuwe interface ziet er leuk uit.
Ik vraag me wel af hoe dat gaat passen op een 9 inch scherm. Het scherm in het filmje lijkt me een stuk groter

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• Mga1600
MicroStar_NL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:31:
Ik vraag me wel af hoe dat gaat passen op een 9 inch scherm. Het scherm in het filmje lijkt me een stuk groter
Omdat de (X)C40:nog een aantal fysieke knoppen heeft rondom de draaiknop, zal er een rij met digitale knopjes vervallen op het grote scherm - moet dus wel passen denk ik.

• Juancho
Op 1.05 minuten zie je trouwens ook een iets andere layout van Spotify. Ook iets dat ik heel graag zou willen. Dus gewoon de player vast in beeld onderin en daarboven je bibliotheken en andere zoek acties. Je drukt/klikt je nu helemaal suf in Spotify.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
MicroStar_NL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:31:
Een paar pagina's terug werd er ook al dergelijk nieuws gedeeld en toen stonden er foto's bij van de interface op de verschillende schermgroottes. Bij 9" waren de widgets (Spotify & telefoon) onder Google Maps maar 1 lijn hoog i.p.v. 2. Het zal er bij ons dus net iets minder gelikt uitzien vrees ik.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Largamelion schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:57:
[...]
Een paar pagina's terug werd er ook al dergelijk nieuws gedeeld en toen stonden er foto's bij van de interface op de verschillende schermgroottes. Bij 9" waren de widgets (Spotify & telefoon) onder Google Maps maar 1 lijn hoog i.p.v. 2. Het zal er bij ons dus net iets minder gelikt uitzien vrees ik.
Die heb ik gemist, maar gevonden; MrMathos in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Dat valt inderdaad wel mee op 9".

• Mga1600
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 08-10-2024 17:52 . Reden: Dit past meer in V&A: Overig ]

• Mga1600
Knip

[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 08-10-2024 19:30 . Reden: En feedback op moderatie mag gewoon via de DM. Zie ook het forum FAQ ]

• jacob.korf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4UBEPs-OruYk2XIGHTGOXs5t3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMoMFBmlmRIvIslccUKG4BqW.jpg?f=fotoalbum_large
Blijkbaar is deze er net op gezet. In dit zelf op 3.2.5. Zie wel dat hij alleen na werkplaats bezoek kan en alleen compatibiliteit als note heeft. Gezien jullie ervaringen raadzaam om naar garage te gaan? Of lekker wachten op een OTA?

• Juancho
jacob.korf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:15:
[Afbeelding]
Blijkbaar is deze er net op gezet. In dit zelf op 3.2.5. Zie wel dat hij alleen na werkplaats bezoek kan en alleen compatibiliteit als note heeft. Gezien jullie ervaringen raadzaam om naar garage te gaan? Of lekker wachten op een OTA?
Denk vooral dat de belangrijkste reden om naar de garage te gaan voor een update is, dat je een traag systeem hebt. Bij de 3.2.8 update is het een stuk beter. Verder zit er volgens mij echt niks in wat je perse nodig hebt en is wachten op een OTA prima.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:37:
[...]

Denk vooral dat de belangrijkste reden om naar de garage te gaan voor een update is, dat je een traag systeem hebt. Bij de 3.2.8 update is het een stuk beter. Verder zit er volgens mij echt niks in wat je perse nodig hebt en is wachten op een OTA prima.
ik d8 dat de 3.1.9 de trage versie was en dat met 3.2.4 of 3.2.5 dat juist was opgelost?
ben even de draad kwijt nu... 8)7 :?

• Juancho
ron65 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

ik d8 dat de 3.1.9 de trage versie was en dat met 3.2.4 of 3.2.5 dat juist was opgelost?
ben even de draad kwijt nu... 8)7 :?
Als je naar de garage gaat voor de update krijg je gewoon de laatste versie die alles van daar voor ook bevat. Vandaar 3.2.8

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:55
Toen ik vanavond wegreed, zoomde Google Maps helemaal uit. De navigatie deed het wel, maar de kaart was zo ver uitgezoomd dat je heel Afrika in beeld zag. Ik heb een reset met de homeknop gedaan en toen was het weer goed. En… ik had de aantallen (vrije) laadpunten op de kaart staan! De snelheid van het laadpunt staat er ook bij. Niet de kilowatts, maar wel “snel” of “zeer snel”. Helaas wordt niet alles weergegeven. Ik reed op de A1 langs een tankstation waar een Fastned en Ionity is, maar dat werd niet weergegeven.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• goetfoud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBHaiRLsxa0_7SPWL6dAlx7GOD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldYyuSq4h8Y3YmDPKgvNU8Sb.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren mogelijk laatste rit in mijn XC40 Recharge Twin.

• Mga1600
Ik had gisteren een bericht geschreven over een paar dingen die specifiek zijn voor de (X)C40 die ik over heb nu mijn C40 weggaat maar dat mag zeker niet want dat bericht werd geknipt. Toen ik daarop schreef dat hij daarmee een buitenkansje voor andere rijders had weggehaald werd dat ook weggehaald.

Dus dan ga ik die dingen straks maar naar de stort brengen - dankzij de moderator - ik heb ook mijn principes.

Ik heb het hier 4 jaar grotendeels naar mijn zin gehad, maar dit soort zinloos ingrijpen gaat me te ver!
Ik wens iedereen het beste, jullie zien me hier niet meer!

• Kammika
goetfoud schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:10:
[Afbeelding]

Jemig… wat is daar gebeurd. Iedereen ok?

• caspervc
[Afbeelding]

Ah Shit zeg! Alles goed???

• Claude
  • Niet online
Mga1600 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:23:

Ik heb het hier 4 jaar grotendeels naar mijn zin gehad, maar dit soort zinloos ingrijpen gaat me te ver!
Heel jammer. ;w
Het ga je goed!

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• goetfoud
Kammika schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:29:
[...]

Jemig… wat is daar gebeurd. Iedereen ok?
Kop staart botsing. Geen persoonlijk letsel gelukkig.

• goetfoud
caspervc schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Ah Shit zeg! Alles goed???
Kop staart botsing. Geen persoonlijk letsel gelukkig.

• Kammika
Ik had gisteren een bericht geschreven over een paar dingen die specifiek zijn voor de (X)C40 die ik over heb nu mijn C40 weggaat maar dat mag zeker niet want dat bericht werd geknipt. Toen ik daarop schreef dat hij daarmee een buitenkansje voor andere rijders had weggehaald werd dat ook weggehaald.

Dus dan ga ik die dingen straks maar naar de stort brengen - dankzij de moderator - ik heb ook mijn principes.

Ik begrijp je, maar ik zou zeggen laat je niet gek maken door een iets te fanatieke moderator. Kan idd frustrerend zijn en niet handig deze actie (ik had je postje gezien, zag er ook geen kwaad in) , maar die mannen/vrouwen doen het ook maar naar eer en geweten..., kan een keer een missertje bij zitten...

• Juancho
Dat missen ze wel heel vaak het offtopic geneuzel van @ron65 .... :?

Geintje he Ron, kan je wel hebben toch? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 09-10-2024 14:57 ]

• caspervc

Ik vind het jammer dat je je zo laat kennen door een overijverige MOD. Jammer ook dat je verdwijnt uit dit topic. Van jou, @Juancho en @ron65 heb ik veel in dit topic over de XC40 geleerd, en mede op basis van jullie kennis (en de kennis van een paar anderen) de keuze voor de ze auto gemaakt.... Maargoed, het gaat je goed! Tabbée!

• DrBOB101
[Afbeelding]

Oei, gelukkig geen persoonlijk letsel verder. Wel balen hoor! Je had h'm zo'n 2 jaar, toch?

Kun/wil je iets vertellen? Ben jij op de voorganger gekomen, of ben je van achter geraakt? Wel of niet ingrijpen van de auto voor de botsing? Riemen aangetrokken, stoelen onderuit gezakt om whiplash te voorkomen, etc?

• goetfoud
DrBOB101 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Oei, gelukkig geen persoonlijk letsel verder. Wel balen hoor! Je had h'm zo'n 2 jaar, toch?

Kun/wil je iets vertellen? Ben jij op de voorganger gekomen, of ben je van achter geraakt? Wel of niet ingrijpen van de auto voor de botsing? Riemen aangetrokken, stoelen onderuit gezakt om whiplash te voorkomen, etc?
Ik wil er zeker iets over vertellen, geen probleem
Ik heb hem inderdaad bijna 2 jaar, 2e eigenaar. Auto is van juli '21.
Helaas ben ik in beginnende file achterop geklapt. Zag file ontstaan, hield voor mijn gevoel ook al genoeg afstand. Reed op linker rijstrook. 2 auto's voor me iemand heel enthousiast op rem. Mijn voorganger kon niet meer op tijd remmen en ging er al remmend links voorbij tussen auto en vangrail. In split second besloot ik hetzelfde te doen. Echter bij intrappen rem heel kort abs en toen niets meer dan glijden. Achteraf denk ik geen grip door linker wielen in gras en rechterwielen witte lijn/vuil/nattigheid.
Maar goed, blijft uiteraard mijn fout dus ik zoek geen excuus.
Riemen werden aangetrokken, stoel niet onderuit.
Vreem vond ik dat bijrijders airbag ook ingeschakeld werd....
Snelheid ca.60-70km denk ik.
Maar door klappen airbags veel ontzet door de druk. Schuif/panorama dak naar boven geschoten, achterklep scheef, sierlijsten buitenkant eraf gedrukt. Voorruit gesprongen.
Voorkant auto opmerkelijk weinig schade. Degelijke Volvo😉
Bumper beetje gekrast en wat deukjes in rand 'motorkap' en kromme kentekenplaat.
Kon auto echter niet meer verplaatsen. Alles vastgeslagen. Banden al slepend op bergingsvoertuig. De berger wist me ook te vertellen dat airbags vaak ook veel meer schade veroorzaken wat je van buitenaf niet kunt zien.
Ik ben dus benieuwd of de verzekering hem laat herstellen. Auto is vandaag einde middag bij schadeherstelbedrijf aangekomen.

• marcel_76

Jammer en helaas dat het zo gaat, maar bedankt voor de interactie in het forum de tips, etc. door de tijd heen en ik wens jullie enorm veel plezier met een mooie XC60.

• marcel_76
goetfoud schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Ik wil er zeker iets over vertellen, geen probleem
Ik heb hem inderdaad bijna 2 jaar, 2e eigenaar. Auto is van juli '21.
Helaas ben ik in beginnende file achterop geklapt. Zag file ontstaan, hield voor mijn gevoel ook al genoeg afstand. Reed op linker rijstrook. 2 auto's voor me iemand heel enthousiast op rem. Mijn voorganger kon niet meer op tijd remmen en ging er al remmend links voorbij tussen auto en vangrail. In split second besloot ik hetzelfde te doen. Echter bij intrappen rem heel kort abs en toen niets meer dan glijden. Achteraf denk ik geen grip door linker wielen in gras en rechterwielen witte lijn/vuil/nattigheid.
Maar goed, blijft uiteraard mijn fout dus ik zoek geen excuus.
Riemen werden aangetrokken, stoel niet onderuit.
Vreem vond ik dat bijrijders airbag ook ingeschakeld werd....
Snelheid ca.60-70km denk ik.
Maar door klappen airbags veel ontzet door de druk. Schuif/panorama dak naar boven geschoten, achterklep scheef, sierlijsten buitenkant eraf gedrukt. Voorruit gesprongen.
Voorkant auto opmerkelijk weinig schade. Degelijke Volvo😉
Bumper beetje gekrast en wat deukjes in rand 'motorkap' en kromme kentekenplaat.
Kon auto echter niet meer verplaatsen. Alles vastgeslagen. Banden al slepend op bergingsvoertuig. De berger wist me ook te vertellen dat airbags vaak ook veel meer schade veroorzaken wat je van buitenaf niet kunt zien.
Ik ben dus benieuwd of de verzekering hem laat herstellen. Auto is vandaag einde middag bij schadeherstelbedrijf aangekomen.
ouch!!! Ik weet dat het heel cliche klinkt maar het belangrijkste is toch dat jij/jullie niets hebben. Ik kan mij heel goed voorstellen hoe de situatie eruit heeft gezien merk en zie het inderdaad zo vaak dat mensen ineens keihard op de REM gaan staan als ergens de remlichten aan gaan. Als dat in een split second gebeurt ben je soms kansloos.

Mijn vrouw heeft ooit een klapper gemaakt echt hard toen ze jong was en heeft al sinds dat moment altijd last van haar rug, nek en schouders dat zal nooit meer over gaan. Dus gezondheid is echt het allerbelangrijkste, blik is blik en kost geld of verzekering en is nooit leuk maar geld is ondanks soms moeilijk wel vervangbaar je gezondheid niet.

Wens je veel succes met de afhandeling.

• MicroStar_NL

MicroStar_NL

Knowledge is power

Uit (gelukkig maar 2 beperkte) eigen ervaring weet ik dat je een hoop verborgen schade kan hebben, ook bij een kleine botsingen.
Dacht zelf alleen nieuw bumper, maar bij schadeherstel kwam een verbogen stootbalk naar voren.
De andere keer een licht 'ontzette' carrosserie.

Kon allemaal hersteld worden, maar wel hoop gedoe.

Het belangrijkste blijft dat je lichamelijk niks hebt opgelopen.
Veel succes met de verdere afhandeling.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste keer dat ik hem zo ver laat zakken bij aankomst thuis. Je weet dat het kan, maar als die 10% in zicht komt ga je toch wel wat rustiger rijden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8hwgzt1Es8Ihj9mySS9ZL09YRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1F8DjLSfCTjvBzUD0XBHI3l.png?f=user_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DrBOB101
Onze auto is vandaag naar de 30.000 km beurt geweest. Die valt nog onder garantie. Nieuwe ruitenwissers, wasbeurt en binnenin gezogen. Verder geen op- of aanmerkingen.
Microkid schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:53:
Eerste keer dat ik hem zo ver laat zakken bij aankomst thuis. Je weet dat het kan, maar als die 10% in zicht komt ga je toch wel wat rustiger rijden :)
[Afbeelding]
Goed bezig :P Alles went hoor, op vakantieritten rij ik zonder stress tot 5% leeg om wat sneller te kunnen laden. Op de dagelijkse ritten houd ik de accu de laatste tijd tussen 10 en 80%. Maar ook al eens 1% gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEvOKGLmZRQkLh6m3s4yItQdlfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgZS5Nmq0Gpf6kikhWc3WVVN.jpg?f=fotoalbum_large

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[Afbeelding]

AUW :'(
Dat is zonde zeg... maar iedereen ongedeerd hoop ik? (het belangrijkste)

EDIT: ik las na deze reactie verdere berichten van je en begrijp dat het allemaal goed is met jullie, wel heel erg jammer dat de airbags zoveel schade hebben weten aan te richten.
En wat je zegt, ABS als je met twee wielen de berm in gaat, werkt niet meer.

Ik herken de situatie, ik ben ooit eens op de A1 in de situatie gekomen dat net na een file iedereen aan het optrekken was een een of andere joker van de invoegstrook in eenmaal naar de linkerbaan schoot 150 meter voor me, iedereen daarvan schrok en hard in de remmen ging. Ik had toen de mazzel dat ik tussen twee rondtollende autos door wist te sturen en door gas te geven ipv remmen schadevrij op de vluchtrsook belandde.
De rest zat behoorlijk in de poeier, die achter mij reed was vol op de wagen die voor me reed geklapt, 9 autos afgesleept. Engeltje op de schouder gehad toen. Maar... ABS deed het hem, en toen ik vrije ruimte had flink gas gegeven anders was de achterkant nog gemangeld geweest.

Jammer dat jij niet zoveel geluk had. Sterkte en hopelijk is het op te knappen!

Was 2 weken voor ik de auto moest inleveren voor de XC40 die ik nieuw kreeg. oefffff

[ Voor 53% gewijzigd door ron65 op 09-10-2024 22:05 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:56:
Dat missen ze wel heel vaak het offtopic geneuzel van @ron65 .... :?

Geintje he Ron, kan je wel hebben toch? ;)
Sja... hoe ver is offtopic vraag ik me wel eens af.
voorbeeld: je kunt een XC40 recharge ook laden, als je dan over het stukje laadpaal/snoer/auto praat wordt er ingegrepen. Toch hoort laden bij de auto, maar het hoort ook bij het laadpalen topic.
Grijze gebieden dus.

En ja hoor, ik kan jouw geneuzel wel hebben, no worries :P :9

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 31-10 15:40
DrBOB101 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:34:
Onze auto is vandaag naar de 30.000 km beurt geweest. Die valt nog onder garantie. Nieuwe ruitenwissers, wasbeurt en binnenin gezogen. Verder geen op- of aanmerkingen.

[...]

Goed bezig :P Alles went hoor, op vakantieritten rij ik zonder stress tot 5% leeg om wat sneller te kunnen laden. Op de dagelijkse ritten houd ik de accu de laatste tijd tussen 10 en 80%. Maar ook al eens 1% gezien.
[Afbeelding]
1% = 9 km. Dus je actieradius bij 100%. = 900 km? 😂

• TD-91
  • Registratie: November 2019

TD-91

XC40 P8

tdkvolvo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:47:
[...]

1% = 9 km. Dus je actieradius bij 100%. = 900 km? 😂
hier ook wel eens de 1% aangetikt, maar bij mij kwam ik toen op 5km uit (net van 2 naar 1 gesprongen). Overigens zit ik tegen die tijd wel in de schildpadden modus. Dat zie ik in de screenshot verrassend genoeg niet terug?
Rijd vaak genoeg tot 3/4% (korte woon-werk afstand), gaat prima. Alleen niet zo blij met die schildpadden modus die je niet kunt uitschakelen.

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Gelukkig zelf in orde @DrBOB101! Goed om te lezen.

Ik ben zelf gisteren met de XC40 SMER naar de garage geweest om de aandrijfassen te laten vervangen. Auto dagje kwijt geweest, maar een mooie V60 CC B5 AWD als vervangende auto meegekregen. Geen straf!

De nieuwe assen zijn gemonteerd, maar het trillen is er nog steeds volgens de monteur. De assen waren het nieuwere type en zagen er echt anders uit begreep ik. Na wat extra sleutelen en nog een proefrit is de conclusie dat het probleem niet verholpen is. De vraag hoe dit op te lossen ligt nu bij Volvo begrijp ik en ik hoop deze week nog iets te horen van de garage. Heel goed en vriendlijk geholpen daar trouwens.

Update 3.2.8 zijn ze verder niet aan toe gekomen, dat komt volgende keer wel. 3.2.5 werkt prima.

Was gisteren trouwens best bijzonder om tegelijkertijd met mijn vader een afspraak bij de garage te hebben. Zijn XC40 T4 (2.0) moest voor een beurt. Ik ben dan sowieso altijd zijn taxi ;-). Ze hadden de auto's aan het eind van de dag gebroederlijk naast elkaar geparkeerd.

• Tranquility
MeHeKaCh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:43:

Ik ben zelf gisteren met de XC40 SMER naar de garage geweest om de aandrijfassen te laten vervangen. Auto dagje kwijt geweest, maar een mooie V60 CC B5 AWD als vervangende auto meegekregen. Geen straf!

De nieuwe assen zijn gemonteerd, maar het trillen is er nog steeds volgens de monteur. De assen waren het nieuwere type en zagen er echt anders uit begreep ik. Na wat extra sleutelen en nog een proefrit is de conclusie dat het probleem niet verholpen is. De vraag hoe dit op te lossen ligt nu bij Volvo begrijp ik en ik hoop deze week nog iets te horen van de garage. Heel goed en vriendlijk geholpen daar trouwens.

Update 3.2.8 zijn ze verder niet aan toe gekomen, dat komt volgende keer wel. 3.2.5 werkt prima.

Was gisteren trouwens best bijzonder om tegelijkertijd met mijn vader een afspraak bij de garage te hebben. Zijn XC40 T4 (2.0) moest voor een beurt. Ik ben dan sowieso altijd zijn taxi ;-). Ze hadden de auto's aan het eind van de dag gebroederlijk naast elkaar geparkeerd.
Ai, dat is niet goed om te horen dat het vervangen van de assen niet heeft geholpen. Bij anderen had het wel geholpen. @caspervc ?
Afijn, ik moet nog gebeld worden voor een afspraak om ze te vervangen..

• Spekkie99
MeHeKaCh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:43:

Bij mijn 22 twin zijn de voorassen ook vervangen ivm trillingen bij een zware voet maar heeft ook niet geholpen. En nu heb ik ook trillingen rond de 105-110 kmh.

Zo weer even bellen voor een afspraak...

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Claude schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Heel jammer. ;w
Het ga je goed!
@Mga1600 Daar sluit ik me bij aan! En veel rijplezier met je XC60!

@goetfoud Zonde van je mooie XC40, balen! Ik ga geen woordgrapje maken van je forumnaam, maar wens je succes met het afhandelen van de schade!

[ Voor 24% gewijzigd door Vulcan750 op 10-10-2024 11:41 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11 06:37
DrBOB101 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:34:

[...]

[Afbeelding]
Afgelopen jaar op de rit naar de wintersport zou ik een keer met >5% aankomen bij een snellader. Het verbruik ging toch wat harder dan verwacht en ik reed met 0% bereik de afrit op. Het ging dus goed, maar zo spannend en krap heb ik liever toch niet :*)

Overigens heb ik vorig jaar in een of andere vergelijkende test gelezen dat onze auto nog 23km kon rijden met 0% in beeld. Zo heel bang hoef je dus niet te zijn.
Pagina: 1 ... 274 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"