Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:25
Largamelion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:58:
[...]
Je krijgt voorlopig nog geen meldingen voor zover ik lees/ervaar, je ziet enkel icoontjes op de kaart. In de telefoonversie vind ik geen nieuwe instellingen voor meldingen, dus zou me verwonderen als die er op AAOS wel gaan inzitten. Het zou wel moeten imo dus hopelijk komt dat eens er effectief meldingen zijn.

Ik heb de laatste week dagelijks gekeken voor app-updates in de auto, ook vanmorgen nog, maar geen update voor Maps. Benieuwd of hij er straks ook in gaat staan, over een uurtje weet ik het. Maar voorlopig voegt het dus weinig toe, pas als je effectief een melding krijgt voor bv. een voorwerp op de weg, dan wordt het interessant.
De meldingen zitten er ook in, kreeg vanochtend netjes melding dat er verderop een flitser staat. Wel ff het meldingen geluid aanzetten natuurlijk.
Als ze dit aanzetten bij iedereen kan Flitsmeister de vuilbak in wat mij betreft (met al die irritante meldingen die je niet uit kan zetten in de gratis versie).

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Marko72 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

De meldingen zitten er ook in, kreeg vanochtend netjes melding dat er verderop een flitser staat. Wel ff het meldingen geluid aanzetten natuurlijk.
Als ze dit aanzetten bij iedereen kan Flitsmeister de vuilbak in wat mij betreft (met al die irritante meldingen die je niet uit kan zetten in de gratis versie).
Hmm, nogal gemengde ervaringen merk ik. Ben wel benieuwd hoe die meldingen eruit zien. Ik gebruikte vroeger altijd Waze maar sinds mijn Volvo ben ik overgeschakeld op GM. Die meldingen van Waze mis ik wel, vooral voor de vele trajectcontroles in België. De interface van Waze is echter brak op AAOS imo en ook qua overige functionaliteit en integratie met de auto loopt die ver achter op Maps. Qua up-to-date map blijft Waze wel de kroon spannen, onlangs nog eens gereden met Waze en een weg ontdekt die er blijkbaar al maanden is maar nog steeds niet in Maps staat.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:41
nujtrug schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Niet te vergeten dat de Single Motor sinds de MY24 van voor- naar achterwielaandrijving is gegaan wat volgens mij toch een geheel andere rijervaring is.
+ dat ze geswitcht zijn naar nieuw type motoren
+ (iets) grotere accupakketten
+ de long range variant voor de single motor

Verschil tussen MY23 en MY24 is wel vrij groot motorisch gezien (qua afwerking/opties maakt het idd weinig uit..)

• Kammika
Marko72 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

krijg jij ook audioprompt voor die flitser? Die heb ik nog niet gehad! Dat zou wel een toffe verbetering zijn...

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:45
nujtrug schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Niet te vergeten dat de Single Motor sinds de MY24 van voor- naar achterwielaandrijving is gegaan wat volgens mij toch een geheel andere rijervaring is.
Klopt, maar de vraag ging over MY22 vs MY23.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Largamelion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:12:
[...]
Hmm, nogal gemengde ervaringen merk ik. Ben wel benieuwd hoe die meldingen eruit zien. Ik gebruikte vroeger altijd Waze maar sinds mijn Volvo ben ik overgeschakeld op GM. Die meldingen van Waze mis ik wel, vooral voor de vele trajectcontroles in België. De interface van Waze is echter brak op AAOS imo en ook qua overige functionaliteit en integratie met de auto loopt die ver achter op Maps. Qua up-to-date map blijft Waze wel de kroon spannen, onlangs nog eens gereden met Waze en een weg ontdekt die er blijkbaar al maanden is maar nog steeds niet in Maps staat.
Waze is toch ondertussen van Google? Ik denk dat er steeds meer en meer zaken overgeheveld gaan worden naar Maps. Tis alleen jammer, maar is bij alles van Google/AAOS, dat het zo verrekte langzaam moet duren.

Verder, na updaten van de software naar de laatste versie is het systeem echt behoorlijk sneller/stabieler. Bij instappen na een koude nacht merk je het vooral bij bijv. Maps. Je kan snel je bestemming invoeren en rijden. Alles voelt/loopt gewoon een stuk smoother. Dus als je kan zou ik zeker ff die update op je wagen laten gooien bij de dealer. Duurt maar heel even, mits ze er tijd voor hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 02-10-2024 11:34 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Waze is toch ondertussen van Google? Ik denk dat er steeds meer en meer zaken overgeheveld gaan worden naar Maps. Tis alleen jammer, maar is bij alles van Google/AAOS, dat het zo verrekte langzaam moet duren.

Verder, na updaten van de software naar de laatste versie is het systeem echt behoorlijk sneller/stabieler. Bij instappen na een koude nacht merk je het vooral bij bijv. Maps. Je kan snel je bestemming invoeren en rijden. Alles voelt/loopt gewoon een stuk smoother. Dus als je kan zou ik zeker ff die update op je wagen laten gooien bij de dealer. Duurt maar heel even, mits ze er tijd voor hebben.
hmmm... dat had ik vandaag wel kunnen gebruiken. Door wat files dik anderhalf uur in de auto gezeten met de volgende symptomen
- nieuwe start bij wegrijden, was errug traag..
- nadata eindelijk opgestart was: geen geluid (geen radio, geen maps waarschuwingen, geen richtingaanwijzers, niks...)
- Toen nog een spontane reboot, ook weer errug traag...
- Toen alleen maar 3G verbinding, haperende internet radio
- Dus TCAM reset gedaan, toen helemaal geen internet meer.
- dus opnieuw gestart, effect het zelfde (geen internet)
- Na ca 15 min weer 3G en dat de hele reis gehouden. Internetradio haperde niet meer gelukkig..

De laatste keer paar keer dat ik dit soort dingen had, was er een OTA onderweg, die dan een paar dagen later werd uitgerold... dus laten we maar op hopen. Dit is wel irritant...

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

hmmm... dat had ik vandaag wel kunnen gebruiken. Door wat files dik anderhalf uur in de auto gezeten met de volgende symptomen
- nieuwe start bij wegrijden, was errug traag..
- nadata eindelijk opgestart was: geen geluid (geen radio, geen maps waarschuwingen, geen richtingaanwijzers, niks...)
- Toen nog een spontane reboot, ook weer errug traag...
- Toen alleen maar 3G verbinding, haperende internet radio
- Dus TCAM reset gedaan, toen helemaal geen internet meer.
- dus opnieuw gestart, effect het zelfde (geen internet)
- Na ca 15 min weer 3G en dat de hele reis gehouden. Internetradio haperde niet meer gelukkig..

De laatste keer paar keer dat ik dit soort dingen had, was er een OTA onderweg, die dan een paar dagen later werd uitgerold... dus laten we maar op hopen. Dit is wel irritant...
Ik weet niet of je een vaste dealer hebt maar anders zou ik dat gewoon ff overleggen. Mijn dealer, Nieuwenhuijse wil meestal wel ff de auto aan de kabel hangen om te updaten. Kan soms wel ff tussendoor, zolang duurt dat namelijk niet. En zeker bij die issues die je hierboven allemaal noemt lijkt me dat de moeite wel waard.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:23
De temperatuur is terug, op iOS 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAvjXjSab6n7WU265Iqlbiedk_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t8SXMjUajf5yN6nvoGAQUMoz.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Ik weet niet of je een vaste dealer hebt maar anders zou ik dat gewoon ff overleggen. Mijn dealer, Nieuwenhuijse wil meestal wel ff de auto aan de kabel hangen om te updaten. Kan soms wel ff tussendoor, zolang duurt dat namelijk niet. En zeker bij die issues die je hierboven allemaal noemt lijkt me dat de moeite wel waard.
wij hebben dezelfde dealer...

ik heb nooit dit soort issues. Vandaag was de uitzondering... (maar wel vreselijk irritant, dan snap ik gelijk al die mensen op het forum die dit dan vaker hebben...). maar aagezien jij in dezelfde regio rondrijdt: Heb jij wel gewoon een 4G/LTE verbinding?

• Kammika
pfff ik ben jaloers op die range... ! wat een verschil met mijn p6 my22.

(en na app update 5.46 heb ik idd ook de temperatuur terug...)

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

wij hebben dezelfde dealer...

ik heb nooit dit soort issues. Vandaag was de uitzondering... (maar wel vreselijk irritant, dan snap ik gelijk al die mensen op het forum die dit dan vaker hebben...). maar aagezien jij in dezelfde regio rondrijdt: Heb jij wel gewoon een 4G/LTE verbinding?
Om eerlijk te zijn, ik heb eigenlijk nooit issues met 4G/LTE. Dat is juist bij mijn wagen super stabiel. Zelfs een paar weken terug tijdens onze roadtrip door Noord Spanje. Vrijwel altijd en heel constant verbinding. In NL dus helemaal.

• DoubleDot
Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

pfff ik ben jaloers op die range... ! wat een verschil met mijn p6 my22.

(en na app update 5.46 heb ik idd ook de temperatuur terug...)
Betreft hier trouwens een P8, met een bestuurder met zware voet (21.2kWh/100km) en veel korte ritten (+- 10km)

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:44
Hier ook de app update (iOS) gedaan. De auto software versie staat nog steeds verkeerd…. Wel de temperatuur terug in beeld, maar voor de rest geen andere dingen gezien ….

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Montalbano
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

Dat is wel echt heel sneu.

De Skoda Elroq is net gelanceerd en komt in de spec die wij zouden willen op €43.000 (ex kosten rijklaar). Levertijd? Paar maanden gok ik. Helaas net even te gortig al met al.

Dus nu op zoek naar een leuk aangeklede jong occasion Volvo XC40 Recharge 8)
Volgens mij is dat echt een hele nette prijs, voor die Elroq. Vraag me af of je daar een jonge EX40/XC40 voor kunt krijgen (en zo ja, of dat dan ook een betere keuze is vs een nieuwe Elroq).

P8

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
Klopt, hier ook.
Maar de softwareversie wordt nog steeds onjuist weergegeven. Hij geeft aan 3.0.3 terwijl er 3.1.9 in de auto zit.
Het schiet ook maar niet op met die OTA...

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58
Montalbano schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Volgens mij is dat echt een hele nette prijs, voor die Elroq. Vraag me af of je daar een jonge EX40/XC40 voor kunt krijgen (en zo ja, of dat dan ook een betere keuze is vs een nieuwe Elroq).
Een XC40 binnen ons budget (€35k-€37k) wordt heel lastig willen we een beetje leuk aangeklede versie. De dealer had een Ultimate staan van 2021 met 80k op de teller. Of een Core van 2023 met 15k en dus amper opties. Van beide wordt ik niet echt warm, helaas.

• DoubleDot
Tranquility schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

Klopt, hier ook.
Maar de softwareversie wordt nog steeds onjuist weergegeven. Hij geeft aan 3.0.3 terwijl er 3.1.9 in de auto zit.
Het schiet ook maar niet op met die OTA...
Mijne geeft "sinds de update" wel 3.1.9 aan - al geef ik toe dat ik voor de update niet gekeken heb of het toevallig al bijgewerkt was.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

Als het volgens de planning verloopt, kan ik in de week van 18 november mijn VW Golf omruilen voor de EX40 MY2025 Ultra, Vapour Grey, getinte ruiten met 19" velgen.
Beide zijn overigens lease.

Comfort vind ik belangrijk en wilde er niet op achteruit gaan.
Verder ook geen 'ruimteschip' interieur of met zo'n boekenplank in het dashboard :)

Ik had nog EV's van andere merken op het oog, maar m'n keuze was na de proefrit gemaakt.
De E(X)C40 vind ik een van de mooiste auto's van het moment en qua comfort een flinke stap omhoog.
Dat viel me op toen ik na de proefrit weer in m'n Golf stapte.
Zeker niet dat die slecht is of kaal is uitgevoerd, verre van (MK7.5 1.5 TSI Highline overigens)

Ik was gewoon snel gewend (of is het verwend ;)) geraakt aan het EV rijden en het comfort van de Volvo.

De EX40 is 24 september besteld door de leasemaatschappij bij de dealer.
Ondanks het geen lange levertijd is, kan ik niet wachten 8)

Ik heb een heel stuk van de topic teruggelezen (vanaf ca. pagina 600) en veel lezen over de OTA maar niet tegengekomen of je de updates kan uitzetten.
Stel ik heb een versie waar ik blij mee ben, is het mogelijk om de automatische OTA uit te zetten?

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• RigolleM
MicroStar_NL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:14:
Stel ik heb een versie waar ik blij mee ben, is het mogelijk om de automatische OTA uit te zetten?
Of je nu blij bent of niet.. het staat bij iedereen uit nu :+

• Juancho
  • Nu online
@MicroStar_NL je moet altijd nog handmatig de update starten dus je bent niet verplicht een OTA te installeren. Je kan er gerust 2 negeren, pak je de 3de krijg je natuurlijk wel de hele meuk.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
[quote]MicroStar_NL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:14:
MicroStar_NL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:14:

Ik heb een heel stuk van de topic teruggelezen (vanaf ca. pagina 600) en veel lezen over de OTA maar niet tegengekomen of je de updates kan uitzetten.
Je kan de update niet installeren.

Maar vroeg of laat zal de update toch wel eens moeten geïnstalleerd worden. Of;
- door de garage
- of een of andere interactie met een of andere app weer werkend te krijgen.
-....

En voordat er mensen beginnen te brullen , maar de garage heeft er geen zaken mee. Het kan gewoon zijn dat ze 'verplicht' zijn om software te upgraden voor allerlei redenen ( minimum support niveau vanuit volvo of gewoon noodzakelijk/ wettelijk terug roep acties ,... )

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mga1600 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:46:
Hier ook de app update (iOS) gedaan. De auto software versie staat nog steeds verkeerd…. Wel de temperatuur terug in beeld, maar voor de rest geen andere dingen gezien ….
Auto software versie klopt bij mij weer sinds 5.46.0. En de temp ook. Kleine stapjes vooruit, haha.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:25
Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

krijg jij ook audioprompt voor die flitser? Die heb ik nog niet gehad! Dat zou wel een toffe verbetering zijn...
Yes op de terugweg net weer, echter die flitsers stonden er dan weer niet… daar heeft FM een beter algoritme voor lijkt

• Kammika
Marko72 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Yes op de terugweg net weer, echter die flitsers stonden er dan weer niet… daar heeft FM een beter algoritme voor lijkt
ik heb vanmiddag ook voor het eerst de prompts gehad. Het systeem is absoluut nog niet perfect:
- Voor de vaste flitsers krijg je soms wel, soms niet alleen de aanduiding in het midden display
- Voor alles wat gemeld is krijg idd nu zowel audioprompt als een verzoek om de melding te bevestigen, danwel aan teven dat die er niet meer. Echter: Vanmiddag in de file absurd veel van dat soort meldingen van file gehad, die elke keer door mijn telefoongesprek (ik zat in een conference call) heen gingen. En ik kreeg ze ook niet uitgezet.

Maar goed... het is aan het ontwikkelen... ik vind het positief dat ze er mee bezig zijn... laten we hopen dat het snel doorontwikkelt...

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:20
Wat je ook hebt op IOS is direct zien hoeveel KM je kunt rijden op het percentage, dat heb ik helaas niet op Android nog (ook niet na uit en inloggen en app afsluiten). Ik kan het alleen zien als ik naar opladen ga.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

ik heb vanmiddag ook voor het eerst de prompts gehad. Het systeem is absoluut nog niet perfect:
- Voor de vaste flitsers krijg je soms wel, soms niet alleen de aanduiding in het midden display
- Voor alles wat gemeld is krijg idd nu zowel audioprompt als een verzoek om de melding te bevestigen, danwel aan teven dat die er niet meer. Echter: Vanmiddag in de file absurd veel van dat soort meldingen van file gehad, die elke keer door mijn telefoongesprek (ik zat in een conference call) heen gingen. En ik kreeg ze ook niet uitgezet.

Maar goed... het is aan het ontwikkelen... ik vind het positief dat ze er mee bezig zijn... laten we hopen dat het snel doorontwikkelt...
Had het vandaag ook idd een paar keer ook op de A4 met het pech geval, stond duidelijk bij gemeld door andere rijders in andere bewoording en bevestigen. Flitsers nog niet gehad en ook de traject controle niet en heb er genoeg op mijn traject ;)

Wordt af en toe gek van Flitsmeister maar het is ook handig zolang GM het niet oppakt. Soms wel 3x achter elkaar op hetzelfde stukje "wegwerkzaamheden" traject controle, wegwerkzaamheden, object op de weg... Dus ik dacht joh ik stop de melding...

whoops hing tegelijk mijn vrouw op :X nou maar gelijk terug gebeld O-)

Met de integratie van Android auto komt Flitsmeister niet als telefoon melding en gaat radio zachter, hopelijk kan dat nog eens opgelost worden ooit.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Microkid

Microkid

Smile

Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:35:
[...]
- Voor alles wat gemeld is krijg idd nu zowel audioprompt
Hmm, dat is dan weer vreemd. Ik krijg geen audioprompt... alleen een popup...

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik ben drie dagen elders geweest vawege werk dus de wagen heeft drie dagen stilgestaan.
Vandaag: 3g als maximale verbindingsnelheid, ook na een tcam reboot.
Verder supertrage opstart van het systeem (richting 10 minuten zwart beeld "loading") en twee spontane herstarts

maar wél de meldingsknop in maps ineens beschikbaar en zelfs meldingen van flitspalen in beeld gezien,alleen geven de laadstations nog geen aantallen vrije plekken weer zoals sommigen wel hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 02-10-2024 21:35 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
marcel_76 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:35:
[...]

Wat je ook hebt op IOS is direct zien hoeveel KM je kunt rijden op het percentage, dat heb ik helaas niet op Android nog (ook niet na uit en inloggen en app afsluiten). Ik kan het alleen zien als ik naar opladen ga.
laat maar :)

[ Voor 12% gewijzigd door rolfio op 02-10-2024 21:35 ]

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:55
Ik stond vanmiddag te laden langs de snelweg en ging even naar de WC. Kom ik terug, blijk ik ineens de meldknop te hebben in Maps. Daarna kreeg ik steeds meldingen over voertuigen met pech [nog steeds/niet meer]. Dat leidt best af, vind ik. Je gaat toch speuren of je nog een auto langs te kant ziet staan, en dan moet je nog op een van de knoppen drukken.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Largamelion
Venomer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:05:
Ik stond vanmiddag te laden langs de snelweg en ging even naar de WC. Kom ik terug, blijk ik ineens de meldknop te hebben in Maps. Daarna kreeg ik steeds meldingen over voertuigen met pech [nog steeds/niet meer]. Dat leidt best af, vind ik. Je gaat toch speuren of je nog een auto langs te kant ziet staan, en dan moet je nog op een van de knoppen drukken.
De melding is er om je extra attent te maken op een gevaar op de weg, dus dat je gaat speuren is een goede zaak want dan let je extra op. Of je het daarna gaat bevestigen of annuleren kies je natuurlijk volledig zelf, dat deel kan je ook negeren, zeker als het druk is op de weg en er effectief een voertuig stond, dan moet je niet met je scherm bezig zijn.

Je hebt natuurlijk ook van die mensen die alles gaan melden zoals in Waze. Een voertuig op een pechhaven vind ik bijvoorbeeld geen gevaar want die strook ligt verder van de snelweg en is speciaal voorzien, dat vormt op het uitrijden na geen gevaar imo, toch wordt dat altijd gemeld.

Ik hoop wel dat Google een optie voorziet om het uit te zetten voor de mensen die het niet wensen. En liefst zoals in Waze waar je enkel bepaalde categorieën kan uitzetten of alles.

• Mga1600
Microkid schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Auto software versie klopt bij mij weer sinds 5.46.0. En de temp ook. Kleine stapjes vooruit, haha.
Hier klopt de software versie niet, maar is de temperatuur wel te zien. Het is overigens niet een gemeten temperatuur maar een door een externe bron aangeleverd getal. Ik zie dat nu de auto binnen geparkeerd staat (omdat de VWBus verkocht is en er dus weer plaats is) in onze garage waar het nu met 15-16 graden flink warmer is dan buiten (6 graden) en toch de buitentemperatuur wordt aangegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyZawMiiywU4bsfUzNIdLthe1Bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoX6efz5XmnQqhXZ1QQNaNMt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Mga1600 op 03-10-2024 08:43 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Mga1600 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Hier klopt de software versie niet, maar is de temperatuur wel te zien. Het is overigens niet een gemeten temperatuur maar een door een externe bron aangeleverd getal.
Da's dan weer zo jammer van Volvo he. 3 temperatuur sensors op de auto, en dan gebruik maken van een externe bron...

• Venomer
Microkid schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Da's dan weer zo jammer van Volvo he. 3 temperatuur sensors op de auto, en dan gebruik maken van een externe bron...
Als je auto 's zomers in de zon geparkeerd staat, krijg je van de sensoren een veel te hoge temperatuur. Dus dat werkt ook niet goed.

• Juancho
  • Nu online
Maar even serieus , wat moet je in godsnaam met de buiten temperatuur in de app? Wat heeft dat voor nut? Je gaat toch niet het weer bekijken via de Volvo app?

Er zijn zoveel andere handige opties te verzinnen die je kan bouwen in de app.

Temperatuur, pollenmeter... Het voelt alsof Volvo er maar wat onzin ingooit om het leuker aan te kleden ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 03-10-2024 11:10 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Venomer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Als je auto 's zomers in de zon geparkeerd staat, krijg je van de sensoren een veel te hoge temperatuur. Dus dat werkt ook niet goed.
Ik wil alleen weten hoe warm het in de auto is. Dan kan ik bepalen of ik vooraf wil klimatiseren.
Het mooiste zou zijn als Volvo zowel de externe temperatuur als interieur-temperatuur weergeeft.

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:09:
Maar even serieus , wat moet je in godsnaam met de buiten temperatuur in de app? Wat heeft dat voor nut? Je gaat toch niet het weer bekijken via de Volvo app?

Er zijn zoveel andere handige opties te verzinnen die je kan bouwen in de app.

Temperatuur, pollenmeter... Het voelt alsof Volvo er maar wat onzin ingooit om het leuker aan te kleden ofzo.
Het is bij jou ook niet gauw goed he? Hebben we informatie, dan vindt je die overbodig, hebben we ergens geen informatie over dan is het ook weer niet goed. Die auto is nou eenmaal niet specifiek voor jou als individu ontworpen, maar voor een grote groep mensen. En een ander vindt die info over de temperatuur en de pollen misschien wel van belang.

Die temperatuur wordt o.a. gebruikt door het systeem bij de beslissing of de stoel- en stuurverwarming automatisch gestart worden (de afkapt bij 10 graden dacht ik) en zal zonder twijfel een rolt spelen in het heel airco en verwarmingssysteem en met de tijd die nodig is om te preconditioneren.
Dan hoeft die nog niet weergegeven te worden in de app natuurlijk, maar ik vind dat wel nuttig. Bijvoorbeeld om te beslissen of ik wel of niet een jas meeneem als ik straks weg ga of -belangrijker- om in te schatten of het glad zou kunnen worden als de temperatuur van de winter in de buurt van de nul komt.

En wat betreft die pollen: je zou maar copd -klachten hebben…of aan een ernstige vorm van hooikoorts lijden. Dan lijkt me dat in dat geval heel erg nuttige informatie omdat je die dan kunt gebruiken om de lucht op afstand te verversen en te filteren voor je vertrek.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

En wat betreft die pollen: je zou maar aan een ernstige vorm van hooikoorts lijden. Dan lijkt me dat in dat geval heel erg nuttige informatie
Je slaat de spijker op de kop hiermee, :)

Een van mijn dochters heeft hooikoorts in redelijk sterke mate, en hoewel je nog altijd thuis en naar de auto toelopend ook aan die pollen wordt blootgesteld, is het tijdens het rijden superfijn als ze even niet zit te niezen en snotteren de hele tijd.
Het scheelt aanmerkelijk, tegelijk kun je zien wélke pollen er aanwezig zijn, en ook die klopt, ze heeft niet van alle pollensoorten last, dus we kunnen gericht vooraf zuiveren wanneer nodig.

Los daarvan, is de buitentemperatuur leuk, ik zie het graag en maakt mij niet uit of die van de auto zelf of van extern komt. Het nut? niet echt, je kunt ook zonder die info, maar ik vind het een leuke toevoeging.

Maar ik begrijp @Juancho ook zeker wel, er is andere informatie die we ook graag zouden zien of functionaliteit die we graag zouden hebben in de app, die maar wegblijft. Dingen die wél een toegevoegde waarde hebben maar nu ontbreken, informatie over hoeveel vermogen de wagen laad en zet dat in een grafiek, dan begrijp je ook beter waarom soms het laden langer duurt en even later weer niet. Sommigen lezen dat via de laadpaal uit maar dat kun je niet overal.
En denk aan instellingen in de app om max SOC en de laadstroom in te stellen, kan nu ook niet en moet je voor naar de auto toe. En ik weet heus wel dat enkelen dit al hebben, maar veel hebben dit nog niet in de app, waarom die ongelijkheid in dit soort dingen? waarom mag jantje wel alles instellen, pietje maar een paar dingen en klaasje niets terwijl .ze allemaal dezelfde wagen en uitvoering met dezelfde opties erin hebben.

Ja, dat stoort mij ook behoorlijk, is irritant. Zet zulke zaken dan open voor iedereen, of helemaal niemand.
Ik denk dat daar meer op gedoeld werd, want dingen die leuk zijn maar niet nuttig heeft wél zo goed als iedereen terwijl echt nuttige zaken maar bij een enkeling werken.

• Juancho
  • Nu online
Die laatste update is echt goud waard en je merkt echt hoe vervelend was met dat trage systeem. Ik stapte vanmiddag in, binnen letterlijk 3 tel speelde Spotify muziek af en stond Maps klaar voor gebruik.

Oprecht een ritje naar of afspraak bij de dealer waard.

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:55:
Die laatste update is echt goud waard en je merkt echt hoe vervelend was met dat trage systeem. Ik stapte vanmiddag in, binnen letterlijk 3 tel speelde Spotify muziek af en stond Maps klaar voor gebruik.

Klopt!, ik ben ook fan (in mijn geval van 3.2.5).

• RigolleM
@Mga1600 Het zijn vaak dezelfde personen die klagen. Ze gewoon negeren is het beste wat je hier kunt doen. Een oorzaak kan ook de digitale generatie zijn, die zijn minder snel tevreden dan mijn generatie. Ik zie het bij mijn dochter en zoon ook, maar ook bij de generatie 20'ers en 30'ers die bij op de firma starten, ze zijn vaak veeleisend en zeer kritisch. Soit, is geen discussie om hier te voeren ;)

Ik kom uit een tijdperk, net zoals velen, dat je een wagen kocht en zolang je de wagen had deze hetzelfde bleef. Dus van dag 1 tot dag x reed je met dezelfde wagen. Het enige wat je nog kon doen was een andere kleurtje kiezen voor de wonderboom luchtverfrisser :+

Sinds ik de XC40 Recharge MY23 in bezit heb is er al heel wat veranderd aan het infotainment systeem, ik kreeg net op de valreep nog Apple CarPlay, wat een maand eerder nog niet aanwezig was. Google Maps is continue bijgewerkt, en toch al een groot verschil met de vorige keer dat we een lange reis gemaakt hadden.

Het kan inderdaad nog beter, maar Volvo is geen softwarebedrijf zoals Tesla, dus ik verwacht ook niet dat het allemaal zo snel gaat, maar ze blijven toch altijd zaken bijvoegen, soms vraag je je af wat het nut hiervan is, maar soms is heeft het ook een meerwaarde.

Het klopt ook wat @ron65 verteld, want mijn XC40 ICE met Sensus kon je meer met de app dan met de huidige Volvo car app bij onze wagens, en het verschil tussen iOS en Android is ook een dingetje. Gelukkig zit ik in het iOS kamp, maar voorlopig staan de Android gebruikers een beetje in de kou.

• RigolleM
Mga1600 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

Klopt!, ik ben ook fan (in mijn geval van 3.2.5).
Ik wacht op de OTA, want er moet toch iemand hier kunnen mededelen dat het er uiteindelijk van gekomen is ;)

• Tranquility
Juancho schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:55:

Volvo, lees je mee?
Komop, uitrollen die handel! *O*

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-11 19:46
Andere vraag: stel, ik rij op de A12, sta in de file bij Utrecht, onderweg naar Den Haag en ik wil graag weten of er richting Den Haag nog meer files op de A12 staan. Als ik in mijn C40 vraag “staan er files op de A12?’ krijg ik als antwoord “ volgens de site … staan er geen files op de A12”. En ik sta toch echt in de file..

Heeft iemand al eens uitgevonden wat ik wel moet vragen aan Google?
Dank!

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:38:
Andere vraag: stel, ik rij op de A12, sta in de file bij Utrecht, onderweg naar Den Haag en ik wil graag weten of er richting Den Haag nog meer files op de A12 staan. Als ik in mijn C40 vraag “staan er files op de A12?’ krijg ik als antwoord “ volgens de site … staan er geen files op de A12”. En ik sta toch echt in de file..

Heeft iemand al eens uitgevonden wat ik wel moet vragen aan Google?
Dank!
Op bijgaande foto staan allerlei commando’s. Ze kwamen ooit van een Google site. Ik denk dat het dus moet zijn..” hoe is het verkeer naar….”?

Zelf gebruik ik deze niet. Ik zet gewoon mijn bestemming in de navigatie en zie wel of de tijdsduur dan in groen, oranje of rood wordt gegeven afhankelijk van obstakels.,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvnHQ2cWUnsr_fEKkb7spDas5RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcUHWaoZPPCqWnuGsVBl2G22.jpg?f=fotoalbum_large

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Ik heb al versie 3.2.5 in mijn EX40 van MY25 en ben daar zeer tevreden mee. Vandaag was ik bij de werkplaats en dacht: nu ik er toch ben vraag ik toch even of ze de laatste versie (3.2.8) er op willen zetten, nu die versie er al blijkt te zijn. Dat wilden ze wel doen. Toen ik terug kwam bij de auto bleek echter dat VIDA aangaf dat ik voor mijn VIN al de laatste versie (3.2.5) heb. De uitleg van de monteur was dat 3.2.8 voor mijn VIN nog niet is vrijgegeven in VIDA. En dat ik gewoon moet wachten tot ik hem over OTA krijg. Hij kon 3.2.8 niet ‘forceren’ voor mijn auto.
Kortom: de uitrol van de versies kan dus kennelijk verschillen in tijd en/of over VIN nummerseries (bouwjaren, subseries, uitvoeringen). Het VIDA systeem bepaalt dat (voor de werkplaatsen althans).

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Mga1600
MartijnEV schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:57:
Ik heb al versie 3.2.5 in mijn EX40 van MY25 en ben daar zeer tevreden mee. Vandaag was ik bij de werkplaats en dacht: nu ik er toch ben vraag ik toch even of ze de laatste versie (3.2.8) er op willen zetten, nu die versie er al blijkt te zijn. Dat wilden ze wel doen. Toen ik terug kwam bij de auto bleek echter dat VIDA aangaf dat ik voor mijn VIN al de laatste versie (3.2.5) heb. De uitleg van de monteur was dat 3.2.8 voor mijn VIN nog niet is vrijgegeven in VIDA. En dat ik gewoon moet wachten tot ik hem over OTA krijg. Hij kon 3.2.8 niet ‘forceren’ voor mijn auto.
Kortom: de uitrol van de versies kan dus kennelijk verschillen in tijd en/of over VIN nummerseries (bouwjaren, subseries, uitvoeringen). Het VIDA systeem bepaalt dat (voor de werkplaatsen althans).
Ik kreeg een tijdje geleden ongeveer hetzelfde te horen toen ik om 3.2.5 vroeg -
“die versie was nog niet vrijgegeven voor mijn auto”.

Mijn auto zou toch de hele dag bij de dealer moeten blijven omdat er iemand uit Beesd komen die ermee moest gaan rijden en gaan meten vanwege het ‘trillen’.
Daarom was de oplossing die de monteur opperde; “dan maken we er wel een software reload van”, dan pakt het systeem vanzelf de laatste beschikbare versie.

Forceren kan dus kennelijk wel…..want toen ik mijn auto terugkreeg stond er keurig 3.2.5 op (toen de laatste versie).

Ik begreep dat het verschil is dat bij een reload het hele bestand systematisch van scratch wordt overschreven door een nieuwe versie en dat kost uiteraard veel tijd - bij een update wordt er plaatselijk bijgewerkt en dat gaat snel.

• Tranquility
De updates komen altijd in batches en ik denk dat het VIN-nummer als uitgangspunt wordt genomen. Dus per zoveel VIN's van een bepaald MY tegelijk wordt er dan uitgerold. Maar blijkbaar zit er al een tijdje een kink in de OTA kabel..

• rolfio
Valt me de laatste tijd op dat de actieradius nogal wat wisselt, vanochtend kon ik nog 370 km. Naar mijn werk gereden en na een uurtje zie ik dit. Bijzonder zullen we maar zeggen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycj5easeFvXUsAQT_sUdHpCw4Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUWbbJ3c0mXNiSvCW0Skq8Q8.jpg?f=fotoalbum_large

• Tranquility
rolfio schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:45:
Valt me de laatste tijd op dat de actieradius nogal wat wisselt, vanochtend kon ik nog 370 km. Naar mijn werk gereden en na een uurtje zie ik dit. Bijzonder zullen we maar zeggen...

[Afbeelding]
Denk dat dit met de temperatuur van de batterij te maken heeft. 's morgens is deze nog koud en na een uurtje gereden te hebben is deze lekker op temperatuur. Dat zal ongetwijfeld effect hebben op de range.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Meer mensen last van een 3G connectie ipv LTE (4G) ?

Hier al sinds dinsdag niet meer dan 3G in beeld, wellicht verklaart dat ook de nog grotere traagheid bij opstarten van maps.

• rolfio
Tranquility schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Denk dat dit met de temperatuur van de batterij te maken heeft. 's morgens is deze nog koud en na een uurtje gereden te hebben is deze lekker op temperatuur. Dat zal ongetwijfeld effect hebben op de range.
Het bijzondere is dat ik deze verschillen nooit eerder heb gezien, ook niet bij een vorige koude periode.

• Juancho
  • Nu online
ron65 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:12:
Meer mensen last van een 3G connectie ipv LTE (4G) ?

Hier al sinds dinsdag niet meer dan 3G in beeld, wellicht verklaart dat ook de nog grotere traagheid bij opstarten van maps.
Ik heb dat ook een aantal keer gehad, ook met de 3.2.8 versie maar dat heeft 0 te maken met de snelheid van het systeem. Ook streaming van Spotify geeft 0 issues.

Ik denk zelfs dat het sowieso helemaal niks uitmaakt wat er staat.

• Largamelion
Iemand al eens Google Maps verwijderd in de wagen? Als ik vanuit Maps naar de instellingen ga, dan geraak ik via de opties onder 'versie' tot in de Play Store en zie ik daar Google Maps staan met 2 knoppen: 'openen' en 'verwijderen'. Ik durf echter niet op verwijderen klikken want als ik gewoon naar de Play Store ga (niet vanuit Maps) dan vind ik daar geen Google Maps terug.

Ik denk wel dat ik vanop de Play Store op de telefoon ook de installatie van GM in de wagen terug kan starten, moest het vanuit de wagen zelf niet lukken.

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:31:
Iemand al eens Google Maps verwijderd in de wagen? Als ik vanuit Maps naar de instellingen ga, dan geraak ik via de opties onder 'versie' tot in de Play Store en zie ik daar Google Maps staan met 2 knoppen: 'openen' en 'verwijderen'. Ik durf echter niet op verwijderen klikken want als ik gewoon naar de Play Store ga (niet vanuit Maps) dan vind ik daar geen Google Maps terug.
Ja, omdat GM steeds in- en uitzoomde op mijn locatie. Heb GM verwijderd en die kwam netjes weer terug, waarna het probleem was opgelost.

• evi.koen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 13:46

evi.koen

XC40 SMER Plus MY2024

Ik heb nog steeds die meld knop niet in GM -> ook geen updates te zien of te vinden... iemand enig idee hoe je die update kan forceren ? of is het geduldig afwachten ??

XC40 SMER Plus MY2024

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Largamelion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:34:
[...]
Zonet even nagekeken en tot de conclusie gekomen dat ik me ooit heb aangemeld als bètatester voor Google Maps. Wel bijzonder dat ik die meld-knop nog nooit gezien heb dan, je zou verwachten dat ze die eerst testen in de bèta.

[Afbeelding]
Zie bovenstaande. Zo kan je voor GM controleren op updates en installatie starten.

• blahenazo

[Afbeelding]
Bwah is allicht de GOM, ik heb telkens als ik in de wagen spring dat ik relatief veel range verlies en dan komt het terug of in een langere rit zakt het trager. Ik heb dan ook een avg van 15.6 /15.7. Klimatisatie, de initiële zwarte voet, batterij temperatuur,...

We mogen niet vergeten doordat Bev's in principe super effecient zijn, en dus externe factoren een relatief grote invloed hebben. 1, 2 of 3 kWh minder efficiënt is direct een paar xx km's eraf.

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Ik heb dat ook een aantal keer gehad, ook met de 3.2.8 versie maar dat heeft 0 te maken met de snelheid van het systeem. Ook streaming van Spotify geeft 0 issues.

Ik denk zelfs dat het sowieso helemaal niks uitmaakt wat er staat.
Ik had het van de week ook en toen spontaan een traag systeem en af en toe hangend systeem. Inclusief openradio en spotify haperingen. Gisteren weer terug naar lte en geen issues meer

3G is weldegelijk trager dan 4G, maar zou ik zich snel genoeg moeten zijn. Het issue is meer dat de terugschakeling naar 3G een symptoom is van dat er wsch netwerkissues bij de achterliggende netwerkprovider zijn. Dus kan het wel degelijk te traag worden

• Largamelion
MeHeKaCh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Zie bovenstaande. Zo kan je voor GM controleren op updates en installatie starten.
Ik check dat al dagelijks de laatste week, maar geen update. Daarom wil ik eens een remove en reinstall doen van GM, ik denk namelijk dat ik de bèta versie heb momenteel. Dat of het is gewoon nog niet uitgerold naar iedereen en gebeurt gefaseerd.

• RigolleM
Largamelion schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Ik check dat al dagelijks de laatste week, maar geen update. Daarom wil ik eens een remove en reinstall doen van GM, ik denk namelijk dat ik de bèta versie heb momenteel. Dat of het is gewoon nog niet uitgerold naar iedereen en gebeurt gefaseerd.
Ik zat gisteren een half uur in de wagen te wachten tot mijn dochter van de sportschool kwam, en heb GM verwijderd. Ik kon GM opstarten maar er stond een basis versie geïnstalleerd. Daarna begon hij offline kaarten te updaten, kwam de bestuurdersdisplay in het wit.. Deze nacht zijn ding laten doen en staat nu terug op de laatste versie -1 (geen meldingen).

• Tranquility
Kammika schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:47:
[...]
Ik had het van de week ook en toen spontaan een traag systeem en af en toe hangend systeem. Inclusief openradio en spotify haperingen. Gisteren weer terug naar lte en geen issues meer

3G is weldegelijk trager dan 4G, maar zou ik zich snel genoeg moeten zijn. Het issue is meer dat de terugschakeling naar 3G een symptoom is van dat er wsch netwerkissues bij de achterliggende netwerkprovider zijn. Dus kan het wel degelijk te traag worden
Ik heb vaak dat Openradio niet gaat spelen bij het wegrijden, maar op pauze staat. Dan moet ik hem daar handmatig van af halen. De andere keer begint hij wel meteen met spelen, is dus geen pijl op te trekken. Ik wijt het maar aan de instabiele 3.1.9 software..

Dus Volvo, schiet eens op met die uitrol!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:48

[Afbeelding]
Ik zie in jouw app een blaadje staan boven het laadicoon. Die heb ik niet, ik heb een MY21 (ik heb net nog mijn iOS app geüpdatet). Wat voor menu /functionaliteit zit daaronder?

(Nog een groot verschil is dat ik met 92% maar 270km bereik heb, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend)

[ Voor 7% gewijzigd door jswinkels op 04-10-2024 15:11 ]

• rolfio
jswinkels schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Ik zie in jouw app een blaadje staan boven het laadicoon. Die heb ik niet, ik heb een MY21 (ik heb net nog mijn iOS app geüpdatet). Wat voor menu /functionaliteit zit daaronder?

(Nog een groot verschil is dat ik met 92% maar 270km bereik heb, maar daar ben ik inmiddels wel aan gewend)
Dat blaadje heeft te maken met de luchtzuivering, daaraan kun je zien hoe het binnenklimaat van je auto is. Ik dacht dat latere modelversies dat hadden, of dat je deze optie hebt vanaf een bepaald uitrustingsniveau.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
Mga1600 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Het is bij jou ook niet gauw goed he? Hebben we informatie, dan vindt je die overbodig, hebben we ergens geen informatie over dan is het ook weer niet goed. Die auto is nou eenmaal niet specifiek voor jou als individu ontworpen, maar voor een grote groep mensen. En een ander vindt die info over de temperatuur en de pollen misschien wel van belang.
Ik kan me als 50 plusser helemaal vinden in die kritiek.

In 1999 had mijn auto een pollenfilter, geen genies meer. Daar was geen app voor nodig, dat werkte gewoon.

Een temperatuur van het internet plukken heeft echt geen toegevoegde waarde. De auto staat in de garage, onder een boom of juist in de zon...

(En geen slapende honden wakker maken, straks krijgen we ook nog regenwolkjes enzo.)

En wat betreft de klagers, mja, ik weet na een paar maanden in de C40 ook al vrij zeker dat mijn volgende auto geen Volvo gaat zijn. Da's waarschijnlijk vloeken in de kerk hier ja...

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Ik zat gisteren een half uur in de wagen te wachten tot mijn dochter van de sportschool kwam, en heb GM verwijderd. Ik kon GM opstarten maar er stond een basis versie geïnstalleerd. Daarna begon hij offline kaarten te updaten, kwam de bestuurdersdisplay in het wit.. Deze nacht zijn ding laten doen en staat nu terug op de laatste versie -1 (geen meldingen).
Je kan Google Maps idd niet verwijderen omdat het een systeem app is, die knop verwijdert gewoon de updates, kwam ik daarnet ook achter en ik zit nu ook op de basis versie. Ik kan nu wel niet langer naar de Play Store door op de versie te drukken dus is het wachten tot ie vanzelf update.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15
Geen idee of dit het juiste topic is, maar mijn XC40 (MY2024) heeft bij dit weer constant een beslagen voorruit aan de binnenkant. Kijk ik naar de Hyundai i10 van m'n vriendin, heeft ze nergens last van - staat wel al een week of 2 stil.

Heb ik een vochtprobleem? Wat kan ik het beste nalopen? Auto ~4 maanden geleden in ontvangst genomen...

• Venomer
evi.koen schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:00:
Ik heb nog steeds die meld knop niet in GM -> ook geen updates te zien of te vinden... iemand enig idee hoe je die update kan forceren ? of is het geduldig afwachten ??
Bij mij kwam die functie er spontaan bij. Ik stond te snelladen en ben even bij de auto weg geweest. Toen ik terug kwam stond de knop er ineens bij. Terwijl Maps gewoon actief was. Ik had de navigatie nog aan staan.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
danslo schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:26:
Geen idee of dit het juiste topic is, maar mijn XC40 (MY2024) heeft bij dit weer constant een beslagen voorruit aan de binnenkant. Kijk ik naar de Hyundai i10 van m'n vriendin, heeft ze nergens last van - staat wel al een week of 2 stil.

Heb ik een vochtprobleem? Wat kan ik het beste nalopen? Auto ~4 maanden geleden in ontvangst genomen...
Ik heb het ook wel eens. Heb t idee dat het binnen in de auto gewoon wat minder droog is dan in reguliere auto's. Gelukkig is het ook zo weer droog geblazen als je instapt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Largamelion

Verluchting minimum op 2 zetten en de airco aanlaten helpt bij mij. Ik heb er ook veel last van als ik de verluchting op niveau 1 zet en/of de airco uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Largamelion op 04-10-2024 23:30 ]

• Juancho
  • Nu online
En check ff of je RA niet aan staat. Die functie levert je wat extra km op maar is een ramp voor je klimaat en dus ook beslagen ruiten.

• blahenazo

Ik vermoed dat uw 'range optimalisatie' aanstaat. Had ik ook voor en wist zelfs niet dat het aanstond ;)

• danslo
Bedankt allemaal, range optimalisatie stond al uit. Maar ik moet zeggen dat het vanochtend wel weer meeviel. Even aankijken nog...

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:29:
[...]
Verluchting minimum op 2 zetten en de airco aanlaten helpt bij mij. Ik heb er ook veel last van als ik de verluchting op niveau 1 zet en/of de airco uit.
Ventilatie gewoon op 3 laten, dat is de automatische stand. Werkt prima.

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 01:48:
En check ff of je RA niet aan staat. Die functie levert je wat extra km op maar is een ramp voor je klimaat en dus ook beslagen ruiten.
Ik heb RA vrijwel permanent aanstaan en in 4 jaar tijd nog nooit een beslagen ruit gehad. Gewoon ventilatie op stand 2 of 3 zetten en er vanaf blijven verder.

P8

• danslo
De ventilatie stond kennelijk wel helemaal uit. Nu op 3 gezet (met AC uit), bedankt!

• Mga1600
danslo schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:04:
De ventilatie stond kennelijk wel helemaal uit. Nu op 3 gezet (met AC uit), bedankt!
Waarom AC uit? Die AC regelt zelf wel of hij wel of niet in moet kicken toch als het te warm of te koud wordt. Het is immers een automatische AC. Bovendien droogt hij de lucht juist om beslaan tegen te gaan.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:20
Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:43:
Er is automatische klimaatregeling door AUTO te selecteren.
Als je de luchtverdeling aanpast, dus niet op AUTO hebt staan, vind er geen automatisch klimaatregeling plaats. Als je dus de lucht op de voeten instelt zullen de ramen sneller beslaan.
Alle ventilatorstanden, behalve 'uit', worden automatisch geregeld. Er dus dus geen vaste ventilatorsnelheid bij stand 1 t/m 5.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Microkid

Microkid

Smile

DrBOB101 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Er is automatische klimaatregeling door AUTO te selecteren.
Als je de luchtverdeling aanpast, dus niet op AUTO hebt staan, vind er geen automatisch klimaatregeling plaats. Als je dus de lucht op de voeten instelt zullen de ramen sneller beslaan.
Alle ventilatorstanden, behalve 'uit', worden automatisch geregeld. Er dus dus geen vaste ventilatorsnelheid bij stand 1 t/m 5.
Dat dus, ja. Dealer zei tegen mij: gewoon op auto zetten en stand 3, dan is alles automatisch. En daar staat hij bij mij altijd op. Is het warm, dan merk ik dat de ventilator sneller draait. Is het koud, dan probeert bij snel op te warmen. Daarna neemt het toerental weer af. Auto is mijn favo instelling dus.

• DrBOB101
Bij natte weersomstandigheden en dauw in de ochtend kun je de AC beter aan laten staan.
Als het zonnig en 15-20 °C maakt het niet zo veel uit of AC aan of uit staat in verbruik.
Boven de 20 °C met AC aan de temperatuur niet te laag zetten. Zeg max 5 °C lager dan de buitentemperatuur, om zo efficiënt mogelijk te blijven rijden.
Toevoeging: ook ruim onder het vriespunt maakt AC aan of uit niet veel uit. Dan is de buitenlucht wel droog.

[ Voor 10% gewijzigd door DrBOB101 op 05-10-2024 10:44 ]

• Kammika
DrBOB101 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Bij natte weersomstandigheden en dauw in de ochtend kun je de AC beter aan laten staan.
Als het zonnig en 15-20 °C maakt het niet zo veel uit of AC aan of uit staat in verbruik.
Boven de 20 °C met AC aan de temperatuur niet te laag zetten. Zeg max 5 °C lager dan de buitentemperatuur, om zo efficiënt mogelijk te blijven rijden.
Toevoeging: ook ruim onder het vriespunt maakt AC aan of uit niet veel uit. Dan is de buitenlucht wel droog.
Ik zou nooit klimaatinstellingen veranderen om stroom te sparen. Zonde van dat comfortverlies. En qua verbruik is het echt marginaal tov wat de elektromotor aan stroom verbruikt. Heb die paar kilometer winst er echt niet voor over…

• Tranquility
DrBOB101 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
Bij temperaturen lager dan 6 graden boven nul werkt de airco sowieso niet meer.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik zou de AC niet uitzetten, dat is sowieso slecht voor de compressor (leertjes pakkingen en rubbertjes drogen dan uit en gaan lekken) en dorodat de auto alles voor je regelt heb je geen last ervan.
In de winter moet de AC zelfs aan om beslagen ruiten te ontwasemen, veel sneller dan via verwarmen. De AC ontvochtigt ook nog eens, dus heeft veel invloed op vocht in de wagen

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Bij temperaturen lager dan 6 graden boven nul werkt de airco sowieso niet meer.
Als je de warmtepomp optie hebt, dan dus wel.
En voor ontvochtigen werkt het ding ook beneden 6 graden prima ;)
Alleen minder capaciteit dorodat er weinig energie in de buitenlucht zit dan, dus werkt gewoon minder optimaal.

• MicroStar_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

MicroStar_NL

Knowledge is power

Niet specifiek voor (X)C40, het helpt om de matten eens op de verwarming te drogen, zeker bij nat herfst weer.
Als je korte ritjes maakt maakt is er voor de AC minder tijd om te drogen en je wel natte schoenen ect naar binnen brengt.

Heb ook wel van die vochtvreter kussentjes gebruikt, maar heb het idee dat het meer placebo is.

Volvo EX40 Ultra SMER MY25 Vapour Grey 19" Microtech | 3.7

• Largamelion
Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Ik ervaar stand 3 als storend want dan hoor ik de ventilators teveel. Stand 1 was ideaal qua geluid maar onvoldoende om de voorruit vrij te houden, daarom heb ik de gulden middenweg gekozen en hou ik 'm op stand 2 🙂.

Overigens heeft Google Maps zich na het verwijderen intussen weer zelf geüpdatet naar de laatste versie, maar geen meld-knop en nu ook geen aantallen meer bij de laadpalen, stap achteruit dus...

• Juancho
  • Nu online
Montalbano schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Ik heb RA vrijwel permanent aanstaan en in 4 jaar tijd nog nooit een beslagen ruit gehad. Gewoon ventilatie op stand 2 of 3 zetten en er vanaf blijven verder.
De RA aan en al helemaal constant is in onze P8 niet te doen. Dan wordt het echt oncomfortabel. Koude lucht, koude benen, beslagen ramen. Tis handig voor die paar keer als je echt die 10-25km extra nodig hebt maar verder raak ik dat ding nooit aan.

Ventilatie staat hier op auto en stand 2. Dat werkt prima. Hogere stand wordt irritant.

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:35:
[...]
Ik ervaar stand 3 als storend want dan hoor ik de ventilators teveel. Stand 1 was ideaal qua geluid maar onvoldoende om de voorruit vrij te houden, daarom heb ik de gulden middenweg gekozen en hou ik 'm op stand 2 🙂.
oh typisch, ik hoor stand 3 amper. Zou er verschil zitten in de modeljaren?

• RigolleM
Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Of gehoor.. ik hoor ook niks op stand 3...

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
ron65 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
Als je de warmtepomp optie hebt, dan dus wel.
En voor ontvochtigen werkt het ding ook beneden 6 graden prima ;)
Alleen minder capaciteit dorodat er weinig energie in de buitenlucht zit dan, dus werkt gewoon minder optimaal.
Voor een airco is het probleem dat onder de 6 graden zich ijs gaat afzetten op de koude zijde, en dan slibt de boel dicht. Vandaar dat alle airco's zich uitschakelen bij te lage temperaturen.

Bij zulke lage temperaturen is de vocht capaciteit van de lucht heel laag, en is het ontvochtigen dan ook niet nodig. Door de lucht op te warmen daalt de relatieve vochtigheid al meer dan de airco er ooit zal kunnen halen met afkoelen.

Bij de warmtepomp hoeft de binnenlucht niet langs de koude zijde te komen, en maakt het dus niet uit of er ijs op komt. Erg zinvol is de warmtepomp bij die temperaturen toch al niet meer, dus waarschijnlijk gaat hij dan toch gewoon met een spiraal bijverwarmen.

• Tranquility
cdwave schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:07:
Voor een airco is het probleem dat onder de 6 graden zich ijs gaat afzetten op de koude zijde, en dan slibt de boel dicht. Vandaar dat alle airco's zich uitschakelen bij te lage temperaturen.

Bij zulke lage temperaturen is de vocht capaciteit van de lucht heel laag, en is het ontvochtigen dan ook niet nodig. Door de lucht op te warmen daalt de relatieve vochtigheid al meer dan de airco er ooit zal kunnen halen met afkoelen.

Bij de warmtepomp hoeft de binnenlucht niet langs de koude zijde te komen, en maakt het dus niet uit of er ijs op komt. Erg zinvol is de warmtepomp bij die temperaturen toch al niet meer, dus waarschijnlijk gaat hij dan toch gewoon met een spiraal bijverwarmen.
Het klopt wat je zegt. Bij alle auto's die ik heb gehad, ook de vorige Nissan Leaf en Opel Ampera-e werkte de airco niet meer onder de zes graden. Volgens mij wordt de compressor uitgeschakeld bij die temperatuurgrens om de boel te beschermen.
Daarom zo blij met de stuur- en stoelverwarming. Heerlijk instappen zo! :Y

Ben trouwens ook blij dat ik mijn garage van de zomer helemaal heb opgeruimd. Nu past de XC40 er net in en komend seizoen helemaal geen last van beslagen en/of bevroren ramen. Kan de auto echter alleen in de garage zetten als deze droog is. Een natte auto in de garage zetten is heel slecht dus als ik 's avonds van m'n werk thuiskom laat ik hem bij regen op de oprit staan..

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 05-10-2024 17:59 ]

• Tranquility
Microkid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:53:
Geen idee. Ik heb, net als jij, ook een MY24 maar vind stand 3 toch echt te luid. Ik heb hem doorgaans op stand 1 staan en als het wat vochtiger is of juist warm, dan gebruik ik stand 2.

• Tranquility
ron65 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:07:
Ik zou de AC niet uitzetten, dat is sowieso slecht voor de compressor (leertjes pakkingen en rubbertjes drogen dan uit en gaan lekken) en dorodat de auto alles voor je regelt heb je geen last ervan.
In de winter moet de AC zelfs aan om beslagen ruiten te ontwasemen, veel sneller dan via verwarmen. De AC ontvochtigt ook nog eens, dus heeft veel invloed op vocht in de wagen
Nadeel van airco altijd aan is dat deze sneller kan gaan vervuilen en dus stinken.
Er wordt ook altijd geadviseerd om de airco 5 tot 10 minuten voor het bereiken van de bestemming uit te zetten zodat het vocht op de verdamper kan verdampen.

• Mga1600
We hebben recent ons VW-campertje verkocht. Onze eigen leeftijd (allebei 75+) maakte dat we minder plezier in kamperen kregen (en liever een huisje boeken). Maar omdat we dat ding af en toe ook als ‘grote’ tweede, auto gebruikten, hebben we al eerder bedacht de dagelijkse C40 door een iets grotere auto te willen vervangen (en geen tweede auto meer te hebben).

De ‘consensus’ was dat het een XC60 long-range PIH moest worden. Die rijdt in Pure stand tot 80 km electrisch (op papier althans). Maar een echte range van zeg 60 km zou voor 80-90% van onze ritten echt wel afdoende zijn om die toch elektrisch te kunnen rijden, in samenspel met de benzinemotor kom je tot 800 km ver.

Vorig jaar heeft de XC60 een midlife update gehad met een facelift maar vooral ook technisch. (grotere accu, sneller laden, sterkere elektromotor, meer isolatie etc.)

We hebben met hulp van de dealer een heel mooi exemplaar op de korrel gekregen: een nog maar 6 maanden oude Ultimate uitvoering, met alle toeters en bellen, met lederen bekleding, HUD, prachtige B&W audio, 360 camera etc. - die bovendien ook nog eens luchtvering heeft.
Andere voordelen die we zien (afgezien van de ruimte): voor ons zijn de comfortstoelen heerlijk. De stoelen zijn zachter, groter en uitgebreider instelbaar dan de sportstoelen in de (X)C40’.

Deze auto komt uit een serie die Volvo jaarlijks in het voorjaar aan de ANWB verhuurt - die ze dan inzetten als vervangend vervoer voor mensen die gestrand zijn in hun vakantieland. In de herfst (nu dus) komen ze weer retour. Ons exemplaar heeft in die 6 maanden maar 6800 km gereden.
“Maar de kop is er financieel toch echt wel heel flink af” zoals het heet en daardoor is de overstap wel te doen - waarbij “het bespreekbaar maken” van het gedoe met het trillen van het stuur in de C40 ook wel heeft geholpen om de deal rond te breien.

Het zal nog wel een week of wat duren tot de overstap een feit is, maar daarna zal ik me hier meer als ‘gast’ (moeten) gaan gedragen……
(Er is hier op tweakers ook een XC60 forum, maar dat is vrijwel “dood”, maar op het aloude Volvo-forum is meer te doen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgxeMMoCtq5Xag9ikWzd31UZgjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4d73PGQuTqLxzsqyvw1nu38c.png?f=fotoalbum_large

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30
Mga1600 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:48:
We hebben recent ons VW-campertje verkocht. Onze eigen leeftijd (allebei 75+) maakte dat we minder plezier in kamperen kregen (en liever een huisje boeken). Maar omdat we dat ding af en toe ook als ‘grote’ tweede, auto gebruikten, hebben we al eerder bedacht de dagelijkse C40 door een iets grotere auto te willen vervangen (en geen tweede auto meer te hebben).

De ‘consensus’ was dat het een XC60 long-range PIH moest worden. Die rijdt in Pure stand tot 80 km electrisch (op papier althans). Maar een echte range van zeg 60 km zou voor 80-90% van onze ritten echt wel afdoende zijn om die toch elektrisch te kunnen rijden, in samenspel met de benzinemotor kom je tot 800 km ver.

Vorig jaar heeft de XC60 een midlife update gehad met een facelift maar vooral ook technisch. (grotere accu, sneller laden, sterkere elektromotor, meer isolatie etc.)

We hebben met hulp van de dealer een heel mooi exemplaar op de korrel gekregen: een nog maar 6 maanden oude Ultimate uitvoering, met alle toeters en bellen, met lederen bekleding, HUD, prachtige B&W audio, 360 camera etc. - die bovendien ook nog eens luchtvering heeft.
Andere voordelen die we zien (afgezien van de ruimte): voor ons zijn de comfortstoelen heerlijk. De stoelen zijn zachter, groter en uitgebreider instelbaar dan de sportstoelen in de (X)C40’.

Deze auto komt uit een serie die Volvo jaarlijks in het voorjaar aan de ANWB verhuurt - die ze dan inzetten als vervangend vervoer voor mensen die gestrand zijn in hun vakantieland. In de herfst (nu dus) komen ze weer retour. Ons exemplaar heeft in die 6 maanden maar 6800 km gereden.
“Maar de kop is er financieel toch echt wel heel flink af” zoals het heet en daardoor is de overstap wel te doen - waarbij “het bespreekbaar maken” van het gedoe met het trillen van het stuur in de C40 ook wel heeft geholpen om de deal rond te breien.

Het zal nog wel een week of wat duren tot de overstap een feit is, maar daarna zal ik me hier meer als ‘gast’ (moeten) gaan gedragen……
(Er is hier op tweakers ook een XC60 forum, maar dat is vrijwel “dood”, maar op het aloude Volvo-forum is meer te doen).

[Afbeelding]
Prachtig zeg, die B&W is zo fijn. Heb in mijn V60 de HK en zeker niet verkeerd maar dat is nog een stap verfijnder. Vast veel plezier met het wachten 😉

• Mga1600
Spekkie99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:22:
[...]

Prachtig zeg, die B&W is zo fijn. Heb in mijn V60 de HK en zeker niet verkeerd maar dat is nog een stap verfijnder. Vast veel plezier met het wachten 😉
Ja, zelfs mijn vrouw - die het wat audio betreft gauw goed vindt - zei spontaan dat de muziek zo goed klonk toen we proefreden.

‘Geleerden’ vinden overigens dat de B&W audio onder Sensus nog beter instelbaar was dan onder AAOS, maar ik weet dat B&W met een app bezig is om de kwaliteit te boosten,

• DrBOB101
Mga1600 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:48:

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met de aankoop!
Jammer om een elektrische rijder te zien vertrekken. Plug-in hybride vind ik het slechtste van beide werelden. Die discussie hoort hier niet thuis, maar mag na een XC60 post in XC40 vast wel ;-)
Nadelen:
  • geen serieuze elektrische range
  • versnelde degradatie van de accu door misbruik (van die lui die h'm nooit opladen) of hoge aantal cycli
  • weinig lichter in gewicht dan volledig elektrisch
  • daardoor duur in wegenbelasting
  • duurder in rijden
  • duurder in onderhoud (vooral door de benzinemotor) door 2 technieken
  • duurder in aanschaf dan elektrisch of benzine (voor zover ze nog bestaan, niet bij Volvo natuurlijk)
  • minder opbergruimte
  • geen snelladen
  • hogere laadpaal dichtheid nodig; hoewel ik er geen last van heb, als voorbeeld: bij mij op 't werk worden 4 vd 6 laadpalen 8u lang geblokkeerd door plug-in hybrides terwijl ze na 1-3u wel vol zijn
Voordelen:
  • meer range (voor die paar keer per jaar)
  • meer vermogen (maar hoe vaak is dat nou echt belangrijk?)

• Juancho
  • Nu online
Ik verwacht met de nieuwe regels dat er heel veel meer elektrische rijders verloren gaan. Incl mezelf. Of je moet echt genoegen nemen met een categorie (of 2) lagere EV op alle gebieden. En dan betaal je waarschijnlijk zo'n beetje gelijk aan nu met je A wagen. Wordt er niet leuker op.

[ Voor 47% gewijzigd door Juancho op 05-10-2024 20:51 ]

• Venomer
Tranquility schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Nadeel van airco altijd aan is dat deze sneller kan gaan vervuilen en dus stinken.
Er wordt ook altijd geadviseerd om de airco 5 tot 10 minuten voor het bereiken van de bestemming uit te zetten zodat het vocht op de verdamper kan verdampen.
Ik rijd al ruim 20 jaar in auto’s met airco en heb die altijd aan staan. Ik heb nooit last gehad van stinkende airco’s.

Pagina: 1 ... 273 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"