Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17
DrBOB101 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:05:
Na 1 jaar rijden eens wat statistiek delen die voor anderen ook interessant kan zijn. Disclaimer: betreft 28k km van alleen mijn XC40 SMER MY2024, dus zeker geen waarheid voor iedereen. Maar als je zo'n model hebt of overweegt, kun je zoiets verwachten.
Het meetpunt met 600+ km bereik was met zeer zuinig rijden en gunstig weer.
De onderste twee staan ook in 'onze' Tweakers XC40 Google Sheets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buikgevoel gewijs kan ik met mijn smer 24 zeker vinden in die cijfers. Ik verklaar tegen vrienden /collega's dat mijn range in de zomer een 460 km is (zonder -veel- autostrade) wat mijn gem. Snelheid ook wel aangeeft. Laad max soc 90% en dan zie ik een optimistische 500 km+ range.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxsvXvc9MAfrGJXiOlrSpH2j-Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29ijxtBrjPAryUEFmlP5ykkJ.jpg?f=fotoalbum_large

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:24:
[...]

De mijne gaat vrijdag naar de garage voor de trillingen/vibratie achter bij accelereren. Toen ik de afspraak maakte zeiden ze daar niet bekend mee te zijn.
Net terug van de garage. Voor het probleem met de toplagers voor geven ze aan dat Volvo werkt aan een modificatie, maar dat dat nog niet opgelost is. Zodra daar meer nieuws over is, laten ze me dat weten.

Voor het probleem van trillen bij vol versnellen worden twee nieuwe aandrijfassen besteld (waren niet meer op voorraad) en over twee weken wordt dat opgelost. Vanmorgen een stukje met een monteur gereden en bij invoegen op de snelweg was het duidelijk voelbaar. Gelukkig maar, want hoe vaak komt het niet voor dat er dan juist niets aan de hand is ;) . De elektromotor is wel eerst gebalanceerd maar bij de proefrit door de monteur bleek het probleem nog steeds aanwezig.

Ze hebben tot slot ook nog update 3.2.5 geïnstalleerd. De auto lijkt weer iets soepeler te rijden nu en beter op het stroompedaal te reageren. Ik had als vervangende auto een C40 MY24 SMER mee met 3.0.3 en dat reed voor mijn gevoel een stuk soepeler dan de 3.1.9 en 3.1.10.

De app geeft trouwens nog wel 3.1.9 aan, terwijl 3.1.10 was geïnstalleerd en nu dus weer een nieuwere versie. Qua synchronisatie in de app en update in de communicatie is nog wel iets te verbeteren bij Volvo :-)

Als de aandrijfassen zijn vervangen, zal ik een update geven.

[ Voor 7% gewijzigd door MeHeKaCh op 26-09-2024 13:49 ]

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:20
Kammika schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:54:
[...]

Interessant. Ben we benieuwd hoe je het bereik berekent. Is dat wat de auto zelf aangeeft of is dat echt wat je gereden hebt?

Ik laat domoticz iig bijhouden wat de auto zelf aangeeft, ik kom dan met mijn my22 p6. (Zou nu een single motor standard range heten) uit op het volgende over het jaar heen:
[Afbeelding]

Ik vind zelf we opvallend verschil tussen 2023 en 2024. Ik heb niet het idee dat het bereik echt veel is afgenomen. Ik kom op dezelfde afstanden bij hetzelfde soort weer met dezelfde batterijpercentages aan, ik denk dus dat Volvo op een andere manier het resterende bereik is gaan berekenen…
Mijn gegevens zijn op basis van verbruikte procenten accu en werkelijk gereden kilometers.
bereik (km) = gereden afstand (km) / accu verbruikt (%) * 100%. Dus geen last van andere berekeningen van de auto zelf.

Bereken jij nog iets aan de range die je via domoticz van de auto krijgt? Als de accu gemiddeld leger is kan je gemiddeld lager uitkomen. Of vraagt domoticz het bereik alleen/altijd bij 100% accu op?

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 26-09-2024 14:55 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MeHeKaCh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:46:
[...]

Voor het probleem van trillen bij vol versnellen worden twee nieuwe aandrijfassen besteld (waren niet meer op voorraad) en over twee weken wordt dat opgelost.
Gaat het over een XC40 MY2023?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Claude schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:02:
[...]

Gaat het over een XC40 MY2023?
Een XC40 MY24 Single Motor Extended Range. Een achterwielaandrijver dus.

[ Voor 0% gewijzigd door MeHeKaCh op 26-09-2024 15:12 . Reden: Typo ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
MeHeKaCh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:12:
[...]

Een XC40 MY24 Single Motor Extended Range. Een achterwielaandrijver dus.
Hier waren twee nieuwe aandrijfassen de oplossing. My24 rwd

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:12
DrBOB101 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:50:
[...]

Mijn gegevens zijn op basis van verbruikte procenten accu en werkelijk gereden kilometers.
bereik (km) = gereden afstand (km) / accu verbruikt (%) * 100%. Dus geen last van andere berekeningen van de auto zelf.

Bereken jij nog iets aan de range die je via domoticz van de auto krijgt? Als de accu gemiddeld leger is kan je gemiddeld lager uitkomen. Of vraagt domoticz het bereik alleen/altijd bij 100% accu op?
Wat ik terugkrijg uit de api is de resterende range en een accupercentage. Die laat ik zelf omrekenen naar wat de range bij 100% was geweest

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:25
To winterband of not to winterband….

Kreeg vandaag een mail van de lease om mijn banden te wisselen. Maar ik heb er nu prima all seasons onder liggen (pas 20k)

Hebben jullie ervaring met all seasons vs winter/zomerbanden? Wordt het er beter op qua rijden of kan je beter gewoon de all seasons blijven gebruiken?

Waarbij het ook nog altijd een lotto is wat de bandenboer er onder mag schroeven van de lease…..

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:28
Marko72 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:32:

Kreeg vandaag een mail van de lease om mijn banden te wisselen. Maar ik heb er nu prima all seasons onder liggen (pas 20k)

Hebben jullie ervaring met all seasons vs winter/zomerbanden? Wordt het er beter op qua rijden of kan je beter gewoon de all seasons blijven gebruiken?

Waarbij het ook nog altijd een lotto is wat de bandenboer er onder mag schroeven van de lease…..
Zomerbanden zijn stiller en zuiniger dan all-seasons. Zomerbanden zijn veiliger op droog wegdek. Als het echt winter wordt, met sneeuw en zo, dan zijn winterbanden beter dan all-seasons. Maar met het wisselvallige weer in Nederland is een all-season band een heel goed compromis. Kortom: ik weet het niet. 8)7

Ik gebruik zelf zomer- en winterbanden (particulier) en ben daar tevreden over. Het kost extra, maar je banden worden wel twee keer per jaar gecontroleerd. Na 59.000 km heb ik nog geen nieuwe banden hoeven kopen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 19:13
Marko72 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:32:

Ik heb ook een mail gehad van de lease, komende week afspraak plannen en ga ondanks de all seasons wel gewoon voor Winterbanden. Wanneer de all seasons op zijn, dan laat ik ze vervangen door zomerbanden en is de cirkel rond.

Altijd zomer/winter gereden en beviel goed ondanks dat ik weet dat het weer in Nederland wisselvallig is en het soms toch echt niet zwaar sneeuwt etc.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-11 21:13
Ik heb met zowel zomer -en winterbanden (resp. 20” en 19”) gereden op de P8 en nu met All-weather (20”) op de Twin. Allemaal Pirelli.

Ze rijden allemaal wel goed maar zijn geen van alle stil op bepaalde soorten asfalt. De auto is wat rijgeluiden betreft niet goed gedempt en de vering is straf.

De 20” zomerbanden waren het lawaaiigst maar stuurden het lekkerst, de 19”winterbanden waren gek genoeg het stilst. En 19” is toch echt wel wat comfortabeler dan 20”, maar wel merkbaar minder strak met sturen.
De All-weather banden doen het wel goed maar munten nergens in uit: niet in strakheid, niet in comfort, geluid en ook niet in zuinigheid. Echt een compromis dus - niet optimaal.

Als ik nu weer zou moeten kiezen voor mijn auto zou ik denk ik toch weer voor afzonderlijke zomer- en winterbanden gaan maar voor de zomerbanden niet de Pirelli Zero nemen - die werden naarmate er meer op gereden was steeds rumoeriger. Ik zou op zoek gaan naar wat stillers.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• PvtRasta
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 15:35
Wissel zelf de lease default all seasons om naar de winter sloffen van 1 november tot medio april .

Range KMS tussen beide setjes is circa 250-280 voor winter en 350 tot 380 voor de all seasons.

Sinds de nieuwe wetgeving in Duitsland denk ik erover om de winter wissel te vervroegen naar 1 oktober in lijn met de nieuwe wetgeving aldaar.

XC40 SM Plus MY23

• Grouver
  • Laatst online: 15-11 16:02
Mijn gloednieuwe XC90 is gekoppeld aan de Volvo app. Telefoon is geupdate en de Volvo app ook. Alles werkt in de app behalve de oplaadplanning. De auto begint gewoon altijd direct te laden en negeert de planning volledig. En ja het schuifje van de planning staat aan. Ik heb de Volvo dealer benaderd maar die weten het niet. Heeft iemand dit ook al eerder gehad en een oplossing kunnen vinden? Zou heel fijn zijn als de oplaadplanning weer werkt.

Bedankt.

• Tranquility
  • Nu online
caspervc schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:08:
Hier waren twee nieuwe aandrijfassen de oplossing. My24 rwd
Het is in ieder geval wel prettig nu twee mede-eigenaren @caspervc en @MeHeKaCh te hebben waar ik de monteur mee om de oren kan slaan als ze het probleem niet willen zien..

Straks om 11 uur heb ik de afspraak. Ik hoop dat ik samen met de monteur een testrit kan maken. Zijn er nog meer mensen hier met dit vibratie probleem op hun RWD MY24? Hoe meer er bekend is hoe beter! Ik zal in ieder geval ook het gerammel in de voortrein melden, hoewel dat in mijn geval niet zo ernstig is, maar toch af en toe aanwezig op bepaalde wegen/putten..

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:26
Grouver schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:33:
Mijn gloednieuwe XC90 is gekoppeld aan de Volvo app. Telefoon is geupdate en de Volvo app ook. Alles werkt in de app behalve de oplaadplanning. De auto begint gewoon altijd direct te laden en negeert de planning volledig. En ja het schuifje van de planning staat aan. Ik heb de Volvo dealer benaderd maar die weten het niet. Heeft iemand dit ook al eerder gehad en een oplossing kunnen vinden? Zou heel fijn zijn als de oplaadplanning weer werkt.

Bedankt.
XC40 topic hier maar komt bij mij ook wel voor dat de auto de laadplanning negeert. Meestal als ik die inschakel of aanpas als het laden al gestart is, maar niet als ik het op voorhand instel en dan pas aansluit, dat doet hij eigenlijk altijd goed. XC40 MY23 en Easee laadpaal.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:41
Venomer schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:35:
[...]

Ik gebruik zelf zomer- en winterbanden (particulier) en ben daar tevreden over. Het kost extra, maar je banden worden wel twee keer per jaar gecontroleerd. Na 59.000 km heb ik nog geen nieuwe banden hoeven kopen.
Ik doe hetzelfde en zit nu ruim boven de ton. Waarschijnlijk moet ik nu voor de winter wel een paar nieuwe banden hebben.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Tranquility
  • Nu online
Zomerbanden zijn stiller en zuiniger dan all-seasons. Zomerbanden zijn veiliger op droog wegdek. Als het echt winter wordt, met sneeuw en zo, dan zijn winterbanden beter dan all-seasons. Maar met het wisselvallige weer in Nederland is een all-season band een heel goed compromis. Kortom: ik weet het niet. 8)7

Ik praat eigenlijk liever over "mild climate" banden. Natuurlijk zijn all season banden een compromis in vergelijking met zomerbanden onder droge omstandigheden bij niet al te lage temperaturen en winterbanden bij ijzige en sneeuwige omstandigheden. Maar waar all season banden juist excelleren zijn de weersomstandigheden daartussen, dus koud, nat weer rond- of onder de zeven graden. En laat die periode in ons landje nou net het langst duren.

Dus ik ben best wel content met mijn Michelin CrossClimate 2 banden. Ik had er alleen graag velgrandbescherming opgehad, want dat ziet er niet alleen veel beter uit, maar beschermt ook de velgen in geval van een ongelukje, maar gelukkig is dat bij mij nog nooit voorgekomen. Gewoon goed uitkijken.

• Mga1600
Grouver schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:33:

Bedankt.
Weet je zeker dat die planning überhaupt zou moeten werken op een XC90 (= hybride) ?

Heb je in het menu van de auto zelf ook de mogelijkheid een planning in te stellen (in plaats van via de app bedoel ik).

• Grouver
  • Laatst online: 15-11 16:02
Mga1600 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:00:
[...]

Weet je zeker dat die planning überhaupt zou moeten werken op een XC90 (= hybride) ?

Heb je in het menu van de auto zelf ook de mogelijkheid een planning in te stellen (in plaats van via de app bedoel ik).
Het betreft een XC90 hybride inderdaad. Ik kan de oplaadplanning nergens in de wagen instellen, alleen in de app. Zou wel moeten werken volgens de website van Volvo. https://www.volvocars.com...53976d6f0c0a80151353f33c5

• Largamelion
Grouver schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:36:
[...]

Het betreft een XC90 hybride inderdaad. Ik kan de oplaadplanning nergens in de wagen instellen, alleen in de app. Zou wel moeten werken volgens de website van Volvo. https://www.volvocars.com...53976d6f0c0a80151353f33c5
Lijkt me sterk dat de app het naar de wagen kan communiceren als het in de wagen zelf niet voorzien is. Bij onze full electrics zit die optie gewoon ook in de wagen zelf.

• marcel_76
Tranquility schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:44:
[...]

Het is in ieder geval wel prettig nu twee mede-eigenaren @caspervc en @MeHeKaCh te hebben waar ik de monteur mee om de oren kan slaan als ze het probleem niet willen zien..

Straks om 11 uur heb ik de afspraak. Ik hoop dat ik samen met de monteur een testrit kan maken. Zijn er nog meer mensen hier met dit vibratie probleem op hun RWD MY24? Hoe meer er bekend is hoe beter! Ik zal in ieder geval ook het gerammel in de voortrein melden, hoewel dat in mijn geval niet zo ernstig is, maar toch af en toe aanwezig op bepaalde wegen/putten..
Yes hier ook, trilling in het stuur maar dat kan aan banden liggen dus die ga ik even controleren voor het bezoek en bij versnellen maar als je harder rijdt merk ik het soms ook bij wat harder moeten remmen bij een korte afslag of plotselinge file.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Kammika
[...]

Ik heb zo het linkje niet meer, maar heb een keer een artikel gelezen (volgens mij van anwb) waar veel all seasons getest waren en ook vergeleken werden met zomer/winter banden.

Conclusie daar was dat met milde klimaat in nl je met all seasons in nl prima af kan. Het aantal dagen dat je betere grip door zomer/winter banden hebt is zeer beperkt in nl

Het verschilt wel per met/type all seasons band, maar de Michelin cross climate die ze onder mijn Volvo gebruiken (volgens mij nog steeds de standaardafmetingen van Volvo bij all seasons) kwam er heel goed vanaf.

Wel slijten all seasons harder, waardoor als je maar genoeg rijdt, je goedkoper af bent met zomer/winter banden om het minder vaak nieuwe banden hoeven ervoor zorgt dat je daar met gemak die extra bandenwissels van kan betalen

Ik weet de omsalggrens niet meer. Wel dat ik er met mijn 50 a 60k per jaar er ver boven zat

Ik rijd overigens nog steeds met all seasons. Omdat ik ‘m uit de lease heb en dus voor het gemak kies om geen bandenwissels hoeven te doen.

Het stomme is: de leasemij vraagt er in mijn geval zelfs extra voor als ik zomer/winterbanden ga rijden, terwijl dat met mijn kilometrage goedkoper voor ze zou zijn. En ze zien zomer/winterbanden dus als een extra optie die mij dan weer meer eur per maand gaat kosten. Dat was voor mij nog een goede reden om op all seasons te blijven rijden…

EDIT: bedenk me nog: let bij all seasons er wel op dat ze bij bandvervanging de juiste Michelin cross climates opzetten

Er zijn 2 versies: een goedkopere met veel bandengeruis en een duurdere die dat een stuk minder heeft. Bij mijn vorige bandvervanging hadden ze het goedkopere type erop gezet in opdracht van de leasemaatschappij. Dan heb je ineens veel meer lawaai in de auto. Ben blij dat ik inmiddels weer op de juiste zit…

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 27-09-2024 13:06 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:35
Tranquility schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:53:
[...]
Ik praat eigenlijk liever over "mild climate" banden. Natuurlijk zijn all season banden een compromis in vergelijking met zomerbanden onder droge omstandigheden bij niet al te lage temperaturen en winterbanden bij ijzige en sneeuwige omstandigheden. Maar waar all season banden juist excelleren zijn de weersomstandigheden daartussen, dus koud, nat weer rond- of onder de zeven graden. En laat die periode in ons landje nou net het langst duren.

Dus ik ben best wel content met mijn Michelin CrossClimate 2 banden. Ik had er alleen graag velgrandbescherming opgehad, want dat ziet er niet alleen veel beter uit, maar beschermt ook de velgen in geval van een ongelukje, maar gelukkig is dat bij mij nog nooit voorgekomen. Gewoon goed uitkijken.
Ik ben het helemaal met je eens, ook vwb de velgrandbescherming. Wel vind ik de CC2 bij veel wegdekken erg lawaaierig.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Tranquility
  • Nu online
Vulcan750 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:35:
Ik ben het helemaal met je eens, ook vwb de velgrandbescherming. Wel vind ik de CC2 bij veel wegdekken erg lawaaierig.
Klopt, ze zijn niet helemaal stil zoals het Michelin eigenlijk betaamt. Mijn vorige auto, een Opel ampera-e, werd afgeleverd met Michelin Primacy 3 banden en die waren echt stil.

• Tranquility
  • Nu online
Ben terug van de dealer (meteen daarna de boodschappen maar gedaan) en ze hebben een proefrit gemaakt en gelukkig het vibratie probleem bij accelereren erkend. Ze gaven nu ook toe dat er meer klanten waren met dit probleem. Ik ga teruggebeld worden voor een vervolgafspraak om de achterassen te vervangen. Die zullen besteld moeten worden.

Overigens jammer dat ze er niet meteen even software 3.2.5 op hebben gezet. Helaas zit de buggy 3.1.9 er nog op. Hopelijk komt 3.1.10 dan snel via OTA.

[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 28-09-2024 08:49 ]

• Tranquility
  • Nu online
marcel_76 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:47:
Yes hier ook, trilling in het stuur maar dat kan aan banden liggen dus die ga ik even controleren voor het bezoek en bij versnellen maar als je harder rijdt merk ik het soms ook bij wat harder moeten remmen bij een korte afslag of plotselinge file.
De trilling in het stuur is een heel ander probleem, wat voornamelijk voorkomt bij de MY23 en oudere modellen met FWD of AWD. Het probleem van de MY24 modellen is een trilling of vibratie op de achterwielen bij stevig accelereren.

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Tranquility schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:52:
Ben terug van de dealer (meteen daarna de boodschappen maar gedaan) en ze hebben een proefrit gemaakt en gelukkig het vibratie probleem bij accelereren erkend. Ze gaven nu ook toe dat er meer klanten waren met dit probleem. Ik ga teruggebeld worden voor een vervolgafspraak om de achterassen te vervangen. Die zullen besteld moeten worden.
Fijn! Ik ben heel erg benieuwd hoe het rijdt na vervanging. Nog twee weken en dan kan ik het vertellen. Gaven ze bij jou een termijn aan?

• Mga1600
Mga1600 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:57:
Trillen in het stuur (een update). Een lang verhaal - sorry…..

Vanaf dag 1 trilde mijn C40 Twin (my 23) in het stuur bij ca 100 kmh. Daarnaast klonk er een heel merkwaardig geluid (een soort zwaar gereutel) bij het geven van een flinke dot gas. Mijn vorige P8 had van beide verschijnselen totaal geen last. Ik weet dat er hier meerderen zijn die met een soortgelijk tril-issue in hun auto te kampen hebben. Daarom dit relaas.

Als eerste maatregel werd er al bijna een jaar geleden een airbag/stuurdemper gemonteerd - die niets deed. Later werden ook nog beide aandrijfassen van de voorste motor vervangen waarna het vreemde geluid bij optrekken gelukkig helemaal weg was, maar het trillen bleef. Het leek wel naar een iets ander snelheidsbereik te zijn verschoven (wat dichter naar de 110 toe).

In de tijd daarna is het probleem meermaals door mij gereclameerd bij zowel de dealer en bij Volvo Nederland. In reactie is de auto voor dit issue een week of 3 geleden weer terug bij de dealer geweest. Daar hebben ze opnieuw het hele Volvo-protocol afgewerkt: eerst road force balancing doen, dan uitlijning controleren en daarna uitgebreid proefrijden met een een of andere trillingmeter/ analyzer. Die liet het probleem duidelijk zien. De meetrapporten werden naar Volvo gestuurd en daarop is besloten dat een specialist vanuit Beesd met zijn eigen, andere apparatuur ook nog eens zou gaan meten.

Toen ik de auto de keer daarop bracht voor analyse door de Volvo Beesd specialist trof ik deze toevallig aan. Hij heeft me desgevraagd uitgelegd over het trillen, de oorzaak en de oplossingsrichting.

Dit is hoe ik het begrepen heb:

De problemen ontstonden toen er naast de P8 ook een voorwielaangedreven P6 bij kwam. Daartoe zijn er componenten van de aandrijving (voorkant) aangepast en gestandaardiseerd voor zowel de P6-en als de volgende P8-en (Twins). En in die nieuwe samenstelling zit ‘iets’ in de combinatie van motor en aandrijfassen niet helemaal lekker wat dat tot trilling kan leiden. Die wijziging op dat productiemoment verklaart waarom alleen de nieuwere generatie tril-gevoelig was.

Later, toen de single motor versie achterwielaandrijving kreeg i.p.v. voorwielaandrijving is er weer van alles gemodificeerd (maar nu ten kennelijk ten goede) en op die auto’s komt dat specifieke probleem niet meer voor. Dat is de reden waarom de stuur/trilproblemen alleen bij een tussengroep auto’s voorkomt.

De vraag was aanvankelijk waarom de 1e generatie demper bij sommige auto’s goed werken en bij de andere totaal niet. Dat gaf uiteraard te denken.

Inmiddels kunnen ze met die meetapparatuur precies vaststellen welke frequentie die trilling in het stuur heeft. Per auto kan dat wat verschillen. Met generatie 2 van de stuurdemper worden de dempers vooraf stuk voor stuk aan een banktest onderworpen en wordt bepaald voor welk frequentie gebiedje ze werken. Er zit dus kennelijk zowel in de auto’s zelf als in de dempers onderling verschil. Bij de eerste generatie dempers was het dus een toevalstreffer als ze werkten, maar nu wordt een demper met een auto zodanig gecombineerd dat het werkende frequentiegebied van de demper overeenkomt met de trilfrequentie van de specifieke auto.

Vorige week is bij mij zo’n nieuwe demper gemonteerd en het getril lijkt wel wat minder te zijn - maar weg is het zeker niet. Waar het trillen met de vorige demper vanaf 100 begon en bij 110-112 het sterkst was en daarboven verdween, is er nu sprake van een trilling die bij 100 het meest voelbaar is, maar daaronder en daarboven ook aanwezig is, zei het minder heftig.

Het is op zich logisch dat deze demper, met de zorg die er nu aan besteed is, de problemen beter verdoezeld. Maar het blijft natuurlijk wel gewoon symptoombestrijding.
Volgende week is de Beesd-specialist weer bij de dealer en dan wil hij graag mijn auto nog een keer testen om terugkoppeling te krijgen over de effectiviteit van de maatregel. Die feedback helpt dan hopelijk weer om tot het besef te komen dat er wat aan de feitelijke oorzaak gedaan moet worden - niet alleen het symptoom bestrijden - want dit is zo een oeverloos proces.
En dat hangt me inmiddels (on)behoorlijk de keel uit…..

(Wordt vervolgd …. Vermoed/vrees ik
Nog even verder over dit tril-verhaal. Ik heb nu een week lang ervaring met de modificatie aan boord en hoewel het heel duidelijk flink beter is dan eerder - blijf ik de trilling soms nog voelen (niet altijd, dat is het gekke). Maar dat het ook helemaal zonder trilling kan weet ik van de eerdere P8 die volkomen stil was in het stuur - en dat is de door mij gewenste uitkomst. Ik denk in alle eerlijkheid dat iemand die nu in mijn auto stapt en rijdt het probleem misschien pas na een paar uur rijden opmerkt. Zoveel beter is het wel.

De specialist uit Beesd heeft gisteren opnieuw gereden en gemeten. Zijn conclusie is dat het nu binnen de ‘norm’ valt en dat er technisch gesproken niet verder wordt gewerkt aan een oplossing en dat het dossier van mijn auto gesloten wordt.

Wat mijzelf betreft is het dossier echter nog niet gesloten - dat is me te simpel…..!
Wordt dus vast wel weer op de een of andere manier vervolgd….!

• Tranquility
  • Nu online
MeHeKaCh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:21:
Fijn! Ik ben heel erg benieuwd hoe het rijdt na vervanging. Nog twee weken en dan kan ik het vertellen. Gaven ze bij jou een termijn aan?
Ze gaven helaas geen termijn aan, dus wordt het afwachten wanneer ik gebeld wordt. Maar ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen straks.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 27-09-2024 16:54 ]

• Tranquility
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:02:
EDIT: bedenk me nog: let bij all seasons er wel op dat ze bij bandvervanging de juiste Michelin cross climates opzetten

Er zijn 2 versies: een goedkopere met veel bandengeruis en een duurdere die dat een stuk minder heeft. Bij mijn vorige bandvervanging hadden ze het goedkopere type erop gezet in opdracht van de leasemaatschappij. Dan heb je ineens veel meer lawaai in de auto. Ben blij dat ik inmiddels weer op de juiste zit…
Volgens mij is het verschil dat de CrossClimate 2 die er bij onze wagens op zitten de Volvo codering cq certificering hebben en dus zijn aangepast op Volvo’s eisen/wensen en dat de andere de “gewone” Michelin CrossClimate 2 fabrieksbanden zijn.

Ook Mercedes, Audi en ander automerken hebben deals gesloten met bandenfabrikanten voor special aangepaste versies van bepaalde bandentypen. Daar staat dan altijd de codering op vermeld zoals MO en AO. Bij Volvo is die codering dacht ik “VOL”.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHotBsQk5F9ct3bmiCmgk7KIdg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFv63Gh49qDRAbpsxWvEEsMD.jpg?f=fotoalbum_large
Check, dat klopt! (Ps: er is niks mis met de velg, reflectie van de muur!) 😄

[ Voor 20% gewijzigd door Vulcan750 op 27-09-2024 17:44 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• marcel_76
Tranquility schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:57:
[...]

De trilling in het stuur is een heel ander probleem, wat voornamelijk voorkomt bij de MY23 en oudere modellen met FWD of AWD. Het probleem van de MY24 modellen is een trilling of vibratie op de achterwielen bij stevig accelereren.
Yep, dat weet ik. Ik heb beide dus het zou kunnen dat het trillen in het stuur met banden of balanceren te maken heeft. Maar dat zit er al in sinds het begin, echter ik merk nu het kouder wordt dat het af en toe erger is en bij lagere snelheden begint.

• Kammika
Het knopje om incidenten (file, speedcam, ongeluk, etc) te melden heb ik gisteren ook gekregen. Valt me we op dat het maar de halve functionaliteit is

Ik krijg geen waarschuwingen (zelfs niet visueel op het dashboard, wat die eerst wel deed) en volgens de aankondiging (https://blog.google/produ...es-information-on-the-go/) zou je als je er 1 voorbij rijd die een ander meld ook weer moeten bevestigen of dat incident er nog steeds is. Ook nog niet gezien…

Maar goed… het is positief dat Google hiermee bezig is… laten we hopen dat het snel
Volgt …

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:24
Mga1600 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:13:
[...]

Nog even verder over dit tril-verhaal. Ik heb nu een week lang ervaring met de modificatie aan boord en hoewel het heel duidelijk flink beter is dan eerder - blijf ik de trilling soms nog voelen (niet altijd, dat is het gekke). Maar dat het ook helemaal zonder trilling kan weet ik van de eerdere P8 die volkomen stil was in het stuur - en dat is de door mij gewenste uitkomst. Ik denk in alle eerlijkheid dat iemand die nu in mijn auto stapt en rijdt het probleem misschien pas na een paar uur rijden opmerkt. Zoveel beter is het wel.

De specialist uit Beesd heeft gisteren opnieuw gereden en gemeten. Zijn conclusie is dat het nu binnen de ‘norm’ valt en dat er technisch gesproken niet verder wordt gewerkt aan een oplossing en dat het dossier van mijn auto gesloten wordt.

Wat mijzelf betreft is het dossier echter nog niet gesloten - dat is me te simpel…..!
Wordt dus vast wel weer op de een of andere manier vervolgd….!
Dat is bizar, betekend dit dan ook dat er vanuit Volvo helemaal geen definitieve oplossing gaat komen en alleen maar symptoombestrijding?

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:13
Kammika schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:54:
[...]

Interessant. Ben we benieuwd hoe je het bereik berekent. Is dat wat de auto zelf aangeeft of is dat echt wat je gereden hebt?

Ik laat domoticz iig bijhouden wat de auto zelf aangeeft, ik kom dan met mijn my22 p6. (Zou nu een single motor standard range heten) uit op het volgende over het jaar heen:
[Afbeelding]

Ik vind zelf we opvallend verschil tussen 2023 en 2024. Ik heb niet het idee dat het bereik echt veel is afgenomen. Ik kom op dezelfde afstanden bij hetzelfde soort weer met dezelfde batterijpercentages aan, ik denk dus dat Volvo op een andere manier het resterende bereik is gaan berekenen…
Misschien heeft het te maken met de batterijdegradatie. Effectief daalt het aantal beschikbare kWh in de accu (net als op je telefoon). Het percentage zegt hoe vol de batterij is maar zegt niet hoeveel kWh er daadwerkelijk inzit. In een nieuwe auto (accu) kun je met 100% in principe verder rijden dan met een wat oudere accu.

Ik moet zeggen dat ik met mijn MY21 weinig verschil merk na een kleine 4 jaar, maar dat komt ook omdat er optimalisaties zijn gedaan om de aanduiding efficiënter te maken (overigens zit ik ruim onder de range uit jouw staatje).

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:19
[b]Kammika schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:26:
Ik krijg geen waarschuwingen (zelfs niet visueel op het dashboard, wat die eerst wel deed) en volgens de aankondiging (https://blog.google/produ...es-information-on-the-go/) zou je als je er 1 voorbij rijd die een ander meld ook weer moeten bevestigen of dat incident er nog steeds is. Ook nog niet gezien…
Ik heb dit toevallig gister wel voorbij zien komen bij wegwerkzaamheden. Kreeg toen netjes in het scherm of dit nog klopt. Waarschijnlijk kost het even tijd voor er genoeg mensen dit gebruiken/doorgeven/bevestigen?

Maar idd het werkt verder nog niet helemaal zoals FM doet maar dat zal vast wel snel gaan komen als dit uitgerold is op veel meer AAOS gebruikers en die dit ook gaan gebruiken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Kammika
jswinkels schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:08:
[...]

Misschien heeft het te maken met de batterijdegradatie. Effectief daalt het aantal beschikbare kWh in de accu (net als op je telefoon). Het percentage zegt hoe vol de batterij is maar zegt niet hoeveel kWh er daadwerkelijk inzit. In een nieuwe auto (accu) kun je met 100% in principe verder rijden dan met een wat oudere accu.
Nou dat lijkt me sterk, want als ik significante batterijdegradatie had, zou ik verwachten dat ik minder batterij over hou op dezelfde afstand (=dus lager accupercentage bij aankomst) en daar zie ik geen significante verschillen in

• nujtrug
  • Laatst online: 14:33
Ik heb sinds vanmorgen een zwart scherm op het bestuurdersdisplay, krijg op geen enkele manier de kaart er terug op.
Infotainment al 2x terug opnieuw opgestart maar zonder resultaat. Ook even via CarPlay gekeken of ik dan de kaart van Apple Maps er op kreeg maar blijft zwart.
Ook een paar uurtjes gewacht met de auto terug te gebruiken maar zonder resultaat.

Nog iemand met 3.2.5 die dit ervaart?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Mga1600
nujtrug schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:55:
Ik heb sinds vanmorgen een zwart scherm op het bestuurdersdisplay, krijg op geen enkele manier de kaart er terug op.
Infotainment al 2x terug opnieuw opgestart maar zonder resultaat. Ook even via CarPlay gekeken of ik dan de kaart van Apple Maps er op kreeg maar blijft zwart.
Ook een paar uurtjes gewacht met de auto terug te gebruiken maar zonder resultaat.

Nee, ik heb ook 3.2.5 en geen zwart scherm. Domme vraag van me: maar je hebt niet per ongeluk gekozen voor het lege scherm met de wisselknop op het stuur?

• nujtrug
Mga1600 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:01:
[...]

Nee, ik heb ook 3.2.5 en geen zwart scherm. Domme vraag van me: maar je hebt niet per ongeluk gekozen voor het lege scherm met de wisselknop op het stuur?
Dacht ik eerst ook maar die knop doet ook weinig.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Juancho
nujtrug schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:21:
[...]

Dacht ik eerst ook maar die knop doet ook weinig.
Ik had dit laat ook een keer. Zwart scherm of anders de pijltjes van Maps. Maar dat waren 2 korte ritjes. De dag erna werkte alles weer.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:35:
[...]

Nou dat lijkt me sterk, want als ik significante batterijdegradatie had, zou ik verwachten dat ik minder batterij over hou op dezelfde afstand (=dus lager accupercentage bij aankomst) en daar zie ik geen significante verschillen in
Het is mij ook al eens onder de neus gewreven hier omdat ik eraan voorbij liep, maar je percentage is bepaald op basis van minimale spanningsverschillen op de accu.
Een onbelaste accu zal echter een hogere spanning afgeven dan een accu die wat belast wordt.

gaan we terug naar de lesstof van de LTS/MTS van de jaren 80, toen er nog technisch onderwijs werd gegeven, dan weten we dat een accu een inwendige weerstand kan hebben, sterker, die heeft iedere accu.
Die inwendige weerstand is bepalend voor het vermogen dat de accu kan afgeven. Omgekeerd is een hogere inwendige weerstand verantwoordelijk voor een bepaalde spanningsval immers: U=I*R oftewel spanning is stroom maal weerstand.
De stroom wordt bepaald door de afnemende verbruikers, de inwendige weerstand zal dan bij een bepaalde stroomsterkte een bepaalde spanning opleveren die je van de maximale accuspanning moet aftrekken.
Voorbeeld een 12V accu die nieuw een Ri (inwendige weerstand) heeft van 0.01 ohm zal bij een stroomsterkte van 10 Ampere een spanningsval van 0.1 volt opleveren, de accu geeft op de polen dan 11,9 volt af (we gaan even van die 12V uit, meeste 12V accus hebben een hogere spanning avn 14v bij laden en 13,8 volt onbelast)

Diezelfde accu geeft onbelast een spanningsval van 0 x 0.01 = 0 volt, dus onbelast 12 V, en belast met 10A meet je 11,9 volt. Op die manier kun je dus je accu's inwendige weerstand bepalen, en dat is een van de vele methoden waarmee accu degradatie wordt gemeten.

Immers als je na 4 jaar die 12V accu opnieuw onbelast meet en weer 12V meet, en dan weer met 10A belast maar nu 11 Volt meet ipv 11,9, dan weet je dat er nu 1 V verschil is bij 10A, in dit geval is er dus 1V/10A = 0,1 ohm inwendige weerstand, de accu is gedegradeerd want heeft nu een 10 maal hogere inwendige weerstand.

Dan je percentage meting, ik ben niet op de hoogte van de gebruikte technieken maar als ik accubouwer zou zijn zou ik de unit die de percentages berekent regelmatig zichzelf laten kalibreren op onbelast accuniveau na een x aantal uren zonder enig verbruik. Dat levert in alle gevallen waarbij de accu meer van halfvol is een onbelaste stabiele spanning op die als 100% mag worden gezien.

Dan de accudegradatie: die bestaat uit meerdere zaken.
eerste is dat de cellen elk een afname kennen van het vermogen dat er daadwerkelijk in past, tweede is de inwendige weerstand die tegelijk ook toeneemt. Dat er minder vermogen in een cel past komt omdat de laag Lithium waarin de elektronen zich bewegen beschadigingen oploopt, een soort kristalvodmige structuren die tussen anode en kathode aan beide zijden van de lithiumlaag zitten klem komen te zitten en daar een soort van sluiting maken waardoor er minder elektronen vrij kunnen bewegen.
Bij een volgeladen accu zitten de elektronen aan de ene kant in die laag, bij een lege accu aan de andere kant.
Bij vorming van meer van die kristalstructuurtjes worden die electronen (naast dat het er minder worden) in die beweging ook nog belemmerd, dat is dan de inwendige weerstand.

De meting van de wagen past zich hier vermoedelijk op aan, iedere keer dat deze zich calibreert.
Waar voorheen de accu van 0-100% nog effectief bijvoorbeeld 67 kWh opsloeg, is dan na enkele jaren wellicht nog 62 kWh (om wat te noemen). De meting leert nu dat 62 kWh gelijk is aan 100%.
Toch kun je als gebruiker op het verkeerde been worden gezet: als je van 0-100 laad en je ziet dan toch 69 kWh de accu ingaan via de laadpaal, hoeft dat niet te betekenen dat de accu ook echt 69 kWh heeft opgeslagen. De inwendige weerstand is hierbij een reden voor deze afwijking. Het deel dat minder in de accu gaat is vaak gelijk aan de stroom tijdens het laden maal de inwendige weerstand maal de laadtijd.
Immers, als de inwendige weerstand 0,1 ohm is, bij een stroom van 100 Ampere, zal de spanning hierover 10 volt zijn, het vermogen is dan ook weer 10 volt maal 100 Ampere = 1000 Watt, oftewel 1 kW.
Als je dan 6 uur laadt is er 6 kWh verdwenen over de inwendige weerstand, een vermogen dat wél door je laadpaal wordt gemeten maar niet effectief in de accu beland (de spanning en stroom waarden zijn even fictief, een hoogvolt accu is 400 volt of 800 volt, maar met 10 en 100 is het makkelijker rekenen en inzichtelijker)
Het is wel zo dat deze inwendige verliezen ook voor warmte opwekking zorgen, de accu warmt dus wel op. Als dat te veel gebeurt zal de auto de accu proberen te koelen, zeker als de auto met warmtepomp is uitgerust. Wel lekker als je aansluitend aan het laden moet gaan rijden, dan is de accu in elk geval lekker op temperatuur :)

Het is dus heel lastig om te zeggen dat je bij een gelijke afstand moet kunnen zien aan je restpercentage of je accus is gedegradeerd of niet. Want ook bij rijden zal de inwendige weerstand zorgen voor vermogensverlies, terwijl er ook minder energie in de cellen zal zijn opgeslagen. Alleen is dat laatste niet in die 100% inbegrepen, de wagen ziet de fictieve 62 kWh uit het voorbeeld als 100% op dat moment. Het verbruik van de wagen zal echter wel gelijk blijven, de elektromotor zal niet significant meer gaan verbruiken naarmate de accu degradeert. Dus als de rit 10 kWh vraagt is dat nog steeds 10 kWh, ipv 59 kWh (zoals bij een jeuwe accu) heb je dan nog 52 kWh over (bij de accu die fictief 62kWh als vol ziet). Maar bij een nieuwe accu was 69 gelijk aan 100% dus 10 kWh is dan in het ene geval 14.5 % van het verbruik en bij de mindere accu 16.1%
Je ziet het wel, maar het verschil is gewoon te klein om het niet aan weersomstandigheden verschillen te wijten. Het valt niet op.
Zou de mindere accu nog steeds de 69 kWh als 100% zien dan zou het verschil in percentage met 24% (van 69 naar 52) ruim 10% hoger liggen en dat valt enorm op. Alleen krijg je dan je accu niet hoger dan 89% geladen meer, immers 62 kWh staat gelijk met 89% van 69 kWh en de accu komt niet boven die 62 meer uit.
Maar de software meet die percentages aan de hand van onbelaste spanning op de accu, en wordt gecorrigeerd met de gemeten spanningval tijdens belasting. en daardoor zien wij niet aan dat percentage dat de accu in werkelijkheid minder is geworden.

Waar je het nog het best aan merkt? je actieradius want de auto gebruikt dezelfde hoeveelheid energie per kilometer terwijl er effectief minder in de accu aanwezig is. En we weten hoe ook die actieradius kan verschillen per rit door allerlei omstandigheden.

Lange verhandeling, interessante materie, maar ik vond het leuk eens uit te dijen hierover omdat we door alle elctronica die ons veel uit handen neemt, de basis van de materie uit beeld zien raken. Wie heeft het nog over inwendige weerstanden in accus tegenwoordig, de getallen in dashboard, app en laadpalen geven ons de cijfers die we nodig hebben maar waarom we degradatie ervaren en hoe dat in die getallen pas, wordt weer wat duidelijker als we die oude basiskennis er weer eens bijslepen 8)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
Ik heb 3.2.5. en soms krijg ik een wit driversdisplay en klapt GM eruit op de middenconsole.
Reset homeknop lost het op.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ik heb 3.1.9 en vanochtend ook een zwart scherm op het midden van het dashboard, in de bestuurdersdisplay waren alleen de linker en rechterkant te zien. Na vijf minuten kwam het plotseling op en was weer normaal.

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 28-09-2024 12:51 ]

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:37:
[...]

Het is mij ook al eens onder de neus gewreven hier omdat ik eraan voorbij liep, maar je percentage is bepaald op basis van minimale spanningsverschillen op de accu.
Een onbelaste accu zal echter een hogere spanning afgeven dan een accu die wat belast wordt.

gaan we terug naar de lesstof van de LTS/MTS van de jaren 80, toen er nog technisch onderwijs werd gegeven, dan weten we dat een accu een inwendige weerstand kan hebben, sterker, die heeft iedere accu.
Die inwendige weerstand is bepalend voor het vermogen dat de accu kan afgeven. Omgekeerd is een hogere inwendige weerstand verantwoordelijk voor een bepaalde spanningsval immers: U=I*R oftewel spanning is stroom maal weerstand.
De stroom wordt bepaald door de afnemende verbruikers, de inwendige weerstand zal dan bij een bepaalde stroomsterkte een bepaalde spanning opleveren die je van de maximale accuspanning moet aftrekken.
Voorbeeld een 12V accu die nieuw een Ri (inwendige weerstand) heeft van 0.01 ohm zal bij een stroomsterkte van 10 Ampere een spanningsval van 0.1 volt opleveren, de accu geeft op de polen dan 11,9 volt af (we gaan even van die 12V uit, meeste 12V accus hebben een hogere spanning avn 14v bij laden en 13,8 volt onbelast)

Diezelfde accu geeft onbelast een spanningsval van 0 x 0.01 = 0 volt, dus onbelast 12 V, en belast met 10A meet je 11,9 volt. Op die manier kun je dus je accu's inwendige weerstand bepalen, en dat is een van de vele methoden waarmee accu degradatie wordt gemeten.

Immers als je na 4 jaar die 12V accu opnieuw onbelast meet en weer 12V meet, en dan weer met 10A belast maar nu 11 Volt meet ipv 11,9, dan weet je dat er nu 1 V verschil is bij 10A, in dit geval is er dus 1V/10A = 0,1 ohm inwendige weerstand, de accu is gedegradeerd want heeft nu een 10 maal hogere inwendige weerstand.

Dan je percentage meting, ik ben niet op de hoogte van de gebruikte technieken maar als ik accubouwer zou zijn zou ik de unit die de percentages berekent regelmatig zichzelf laten kalibreren op onbelast accuniveau na een x aantal uren zonder enig verbruik. Dat levert in alle gevallen waarbij de accu meer van halfvol is een onbelaste stabiele spanning op die als 100% mag worden gezien.

Dan de accudegradatie: die bestaat uit meerdere zaken.
eerste is dat de cellen elk een afname kennen van het vermogen dat er daadwerkelijk in past, tweede is de inwendige weerstand die tegelijk ook toeneemt. Dat er minder vermogen in een cel past komt omdat de laag Lithium waarin de elektronen zich bewegen beschadigingen oploopt, een soort kristalvodmige structuren die tussen anode en kathode aan beide zijden van de lithiumlaag zitten klem komen te zitten en daar een soort van sluiting maken waardoor er minder elektronen vrij kunnen bewegen.
Bij een volgeladen accu zitten de elektronen aan de ene kant in die laag, bij een lege accu aan de andere kant.
Bij vorming van meer van die kristalstructuurtjes worden die electronen (naast dat het er minder worden) in die beweging ook nog belemmerd, dat is dan de inwendige weerstand.

De meting van de wagen past zich hier vermoedelijk op aan, iedere keer dat deze zich calibreert.
Waar voorheen de accu van 0-100% nog effectief bijvoorbeeld 67 kWh opsloeg, is dan na enkele jaren wellicht nog 62 kWh (om wat te noemen). De meting leert nu dat 62 kWh gelijk is aan 100%.
Toch kun je als gebruiker op het verkeerde been worden gezet: als je van 0-100 laad en je ziet dan toch 69 kWh de accu ingaan via de laadpaal, hoeft dat niet te betekenen dat de accu ook echt 69 kWh heeft opgeslagen. De inwendige weerstand is hierbij een reden voor deze afwijking. Het deel dat minder in de accu gaat is vaak gelijk aan de stroom tijdens het laden maal de inwendige weerstand maal de laadtijd.
Immers, als de inwendige weerstand 0,1 ohm is, bij een stroom van 100 Ampere, zal de spanning hierover 10 volt zijn, het vermogen is dan ook weer 10 volt maal 100 Ampere = 1000 Watt, oftewel 1 kW.
Als je dan 6 uur laadt is er 6 kWh verdwenen over de inwendige weerstand, een vermogen dat wél door je laadpaal wordt gemeten maar niet effectief in de accu beland (de spanning en stroom waarden zijn even fictief, een hoogvolt accu is 400 volt of 800 volt, maar met 10 en 100 is het makkelijker rekenen en inzichtelijker)
Het is wel zo dat deze inwendige verliezen ook voor warmte opwekking zorgen, de accu warmt dus wel op. Als dat te veel gebeurt zal de auto de accu proberen te koelen, zeker als de auto met warmtepomp is uitgerust. Wel lekker als je aansluitend aan het laden moet gaan rijden, dan is de accu in elk geval lekker op temperatuur :)

Het is dus heel lastig om te zeggen dat je bij een gelijke afstand moet kunnen zien aan je restpercentage of je accus is gedegradeerd of niet. Want ook bij rijden zal de inwendige weerstand zorgen voor vermogensverlies, terwijl er ook minder energie in de cellen zal zijn opgeslagen. Alleen is dat laatste niet in die 100% inbegrepen, de wagen ziet de fictieve 62 kWh uit het voorbeeld als 100% op dat moment. Het verbruik van de wagen zal echter wel gelijk blijven, de elektromotor zal niet significant meer gaan verbruiken naarmate de accu degradeert. Dus als de rit 10 kWh vraagt is dat nog steeds 10 kWh, ipv 59 kWh (zoals bij een jeuwe accu) heb je dan nog 52 kWh over (bij de accu die fictief 62kWh als vol ziet). Maar bij een nieuwe accu was 69 gelijk aan 100% dus 10 kWh is dan in het ene geval 14.5 % van het verbruik en bij de mindere accu 16.1%
Je ziet het wel, maar het verschil is gewoon te klein om het niet aan weersomstandigheden verschillen te wijten. Het valt niet op.
Zou de mindere accu nog steeds de 69 kWh als 100% zien dan zou het verschil in percentage met 24% (van 69 naar 52) ruim 10% hoger liggen en dat valt enorm op. Alleen krijg je dan je accu niet hoger dan 89% geladen meer, immers 62 kWh staat gelijk met 89% van 69 kWh en de accu komt niet boven die 62 meer uit.
Maar de software meet die percentages aan de hand van onbelaste spanning op de accu, en wordt gecorrigeerd met de gemeten spanningval tijdens belasting. en daardoor zien wij niet aan dat percentage dat de accu in werkelijkheid minder is geworden.

Waar je het nog het best aan merkt? je actieradius want de auto gebruikt dezelfde hoeveelheid energie per kilometer terwijl er effectief minder in de accu aanwezig is. En we weten hoe ook die actieradius kan verschillen per rit door allerlei omstandigheden.

Lange verhandeling, interessante materie, maar ik vond het leuk eens uit te dijen hierover omdat we door alle elctronica die ons veel uit handen neemt, de basis van de materie uit beeld zien raken. Wie heeft het nog over inwendige weerstanden in accus tegenwoordig, de getallen in dashboard, app en laadpalen geven ons de cijfers die we nodig hebben maar waarom we degradatie ervaren en hoe dat in die getallen pas, wordt weer wat duidelijker als we die oude basiskennis er weer eens bijslepen 8)
Volgens mij denk je veel te moeilijk...

Mijn woonwerkafstand (heen en terug) is zo'n 240km. Ik laad altijd tot 90% op. Op niet te warme zomerdagen kom ik altijd (sinds ik de auto heb, nu 2,5 jr) met zo'n 23% thuis. On

Betekent dat ik 67% (90-23) verbruikt heb. En dat betekent dat ik op die rit zo'n 45kwh (67%*67kwh) verbruikt heb

Als diezelfde accu nu gedegradeerd zou zijn moet ik dan echt op een lager percentage uitkomen. 10% degradatie op een accu die netto 67kwh kon leveren zou beteken dat die dan nog 60kwh kan leveren. Ik laad altijd tot 90%, dat is dan dus 54kwh (90%*60kwh). Ik verbruik dan dus 45kwh, dan kom ik met 9kwh aan en dus zou die bij dezelfde rit dan nog maar 15% ipv 23% tot een 0 degradatie accu over moeten hebben.

En ja ik weet dat de auto het allemaal niet zo nauwkeurig meet door al die zaken die jij ook noemt (en ik zelf ook wel eens in een post aangehaald heb). Maar dat verschil zou ik echt wel doorhebben, maar is absoluut niet wat ik in de praktijk zie...

Mijn conclusie: De accudegradatie zal er ongetwijfeld zijn, maar heeft nog geen significante impact op de daadwerkelijk afstanden die ik met de auto kan rijden. Wel zie ik dus dat de auto zelf de resterende afstanden lager inschat...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:21:
[...]

Volgens mij denk je veel te moeilijk...

Mijn woonwerkafstand (heen en terug) is zo'n 240km. Ik laad altijd tot 90% op. Op niet te warme zomerdagen kom ik altijd (sinds ik de auto heb, nu 2,5 jr) met zo'n 23% thuis. On

Betekent dat ik 67% (90-23) verbruikt heb. En dat betekent dat ik op die rit zo'n 45kwh (67%*67kwh) verbruikt heb

Als diezelfde accu nu gedegradeerd zou zijn moet ik dan echt op een lager percentage uitkomen. 10% degradatie op een accu die netto 67kwh kon leveren zou beteken dat die dan nog 60kwh kan leveren. Ik laad altijd tot 90%, dat is dan dus 54kwh (90%*60kwh). Ik verbruik dan dus 45kwh, dan kom ik met 9kwh aan en dus zou die bij dezelfde rit dan nog maar 15% ipv 23% tot een 0 degradatie accu over moeten hebben.

En ja ik weet dat de auto het allemaal niet zo nauwkeurig meet door al die zaken die jij ook noemt (en ik zelf ook wel eens in een post aangehaald heb). Maar dat verschil zou ik echt wel doorhebben, maar is absoluut niet wat ik in de praktijk zie...

Mijn conclusie: De accudegradatie zal er ongetwijfeld zijn, maar heeft nog geen significante impact op de daadwerkelijk afstanden die ik met de auto kan rijden. Wel zie ik dus dat de auto zelf de resterende afstanden lager inschat...
Het is al eerder gezegd hier, maar is 90% een jaar geleden exact hetzelfde als 90% nu? oftewel, zit er bij 90% nog exact diezelfde hoeveelheid energie in de accu nu dan bij 90% toen de wagen nieuw was?

Alles wat ik benoemde heeft hier invloed op, ook 100% lading kan afwijken toen en nu.

Het beste is gewoon lekker rijden, wees wat zuinig op je accu (niet te vaak snelladen en blijf zoveel mogelijk op of onder 90% en laat de wagen niet te lang staan met een lading lager dan 20%) en geniet van de heerlijke wagen, want dat is het!

Maar je heb uiteraard ook gewoon gelijk met jouw kijk op de materie, bottomline is dat de accu zal degraderen, hoeveel hangt af van laadgedrag, gebruik, kwaliteit accumaterialen etc.

Ik heb al gehad dat ik vanuit Groningen met 100% wegging en bij muiden 6% overhad, tegenwind, 2 graden, veel regen en natte sneeuw bij savonds lekker 130 rijden waren de oorzaak.
Dezelfde rit in de zomer met ook 130 had ik bij Muiden nog 40% over. zat 4 maanden tussen.
Er zijn te veel factoren die invloed hebben, en zelfs met een perfecte accu heb je soms niet het bereik dat je wenst.

• DrBOB101
Het uitgebreide verhaal van @ron65 en vereenvoudiging van @Kammika kloppen beide.
Als je deze uitgebreide studie moet geloven zo'n 5% capaciteitsverlies na 2.5 jaar.

Als @Kammika zo'n 50.000 km/jaar rijd, na 2,5 jaar dus 125.000 km gereden zijn dat zo'n 354 accucycli (125.000 km * 190 Wh/km / 67.000 Wh netto accu).

Ter vergelijk, mijn BMW i3 heeft vergelijkbare km's in ruim 7 jaar gemaakt. Deze heeft zo'n 569 cycli gemaakt (120.000 km * 140 Wh/km / 29.500 Wh netto accu). Daarnaast wordt de accu wat meer mishandeld omdat deze (bijna) altijd tot 100% SOC geladen wordt (niet instelbaar).

Dan wat praktijkmetingen (n = 1 auto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3UXCjoqP75R_8g-BdRL7RpvZQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8X4EAWFm2hyzshophjFD9EeW.png?f=fotoalbum_large
Bereik is van 220 naar 205 km gedaald: 7% daling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjIcC4jMPhQqJ9QWZK9qcsb90P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iXl5oym42I2EPZdrG8JSXBCc.png?f=fotoalbum_large
In de BMW i3 is de capaciteit af te lezen: 9% daling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYUfmI2obl6PSd2LLD812KE-ofw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xmq2usFSQTazHukH4lXXBScn.png?f=fotoalbum_large
Volle accu laden is nagenoeg stabiel: 31.5 kWh (zie verhaal @ron65 over interne weerstand)

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb dit toevallig gister wel voorbij zien komen bij wegwerkzaamheden. Kreeg toen netjes in het scherm of dit nog klopt. Waarschijnlijk kost het even tijd voor er genoeg mensen dit gebruiken/doorgeven/bevestigen?

Maar idd het werkt verder nog niet helemaal zoals FM doet maar dat zal vast wel snel gaan komen als dit uitgerold is op veel meer AAOS gebruikers en die dit ook gaan gebruiken.
gisteren ook langs wegwerkzaamheden gekomen. Zag nu ook een icoontje zowel op middendisplay als op middenscherm. Dus iemand had het wsch gemeld. Maar nog geen vraag of dit nog steeds klopt...

maar gaat vast nog komen... die wegwerkzaamheden icoontjes had ik ook nog niet eerder gezien, en waren er nu ook...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:29:
[...]

gisteren ook langs wegwerkzaamheden gekomen. Zag nu ook een icoontje zowel op middendisplay als op middenscherm. Dus iemand had het wsch gemeld. Maar nog geen vraag of dit nog steeds klopt...

maar gaat vast nog komen... die wegwerkzaamheden icoontjes had ik ook nog niet eerder gezien, en waren er nu ook...
dat is al meer dan wat ik krijg, ik heb zelfs nog niet eens het aantal beschikbare laadplekken bij een laadstation in beeld in de wagen. En er staan ook geen updates klaar voor de app, ik denk dat ze dit in batches aanzetten, en ik zit domweg in een batch die heel laat of soms zelfs helemaal nooit aan de beurt komt. Geen idee hoe dat te veranderen.

• Kammika
ron65 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:36:
[...]

dat is al meer dan wat ik krijg, ik heb zelfs nog niet eens het aantal beschikbare laadplekken bij een laadstation in beeld in de wagen. En er staan ook geen updates klaar voor de app, ik denk dat ze dit in batches aanzetten, en ik zit domweg in een batch die heel laat of soms zelfs helemaal nooit aan de beurt komt. Geen idee hoe dat te veranderen.
Dat aantal laadplekken heb ik ook nog niet… is ook nog niet breed uitgerold… (mis het ook niet echt overigens)…

• Largamelion
Ik vind het weergeven van laadpalen op de kaart wel een meerwaarde. Niet dat ik veel publiek laad gezien ik thuis een laadpaal heb, maar het geeft een goed overzicht van waar er allemaal laadpalen zijn en dat zijn er een pak meer dan ik dacht in België. Ik heb die optie intussen al een paar weken, maar die meld-knop is nog nergens te bespeuren. Wel zie ik ook meer en meer icoontjes van wegenwerken of file op de kaart, maar die geven ook bij mij geen meldingen.

• Sjaak Speer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:16

Ik heb het 1x gehad, uitloggen uit mijn profiel en opnieuw inloggen bracht de kaart weer terug

• nujtrug
Sjaak Speer schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:57:
[...]

Ik heb het 1x gehad, uitloggen uit mijn profiel en opnieuw inloggen bracht de kaart weer terug
Bij mij was gisteren tijdens het rijden de kaart ineens op magische wijze terug zichtbaar.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:43:
[...]

Bij mij was gisteren tijdens het rijden de kaart ineens op magische wijze terug zichtbaar.
Vandaag meerdere ritten gemaakt, zet de auto thuis voor de laadpaal, sluit die aan en wil even het max SOC terug op 90 zetten (stond op 100%) maar geen beeld, begon het ding supertraag te rebooten. Binnen 2 minuten nadat ik thuiskwam en alles nog werkte.
En dus maar wachten tot ik eindelijk bij de laadplanning kon en de 90% kon instellen, want via de app kan dat absoluut nog altijd niet.
Daarna bleek dat alle ritten na woensdag niet meer in het rittenlogboek zijn gekomen.

Wat ik hiermee wil zeggen: buiten dat het echt een superfijne wagen is (dat blijf ik zeggen, het is echt zo), is die software soms gewoon best wel teleurstellend in stabiliteit.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:28
Ik heb in Maps nog geen meldknop, maar ik kreeg gisteren wel een melding op de kaart dat er een camera zou staan. En precies op die plek stond ook een mobiele flitser. Blijkbaar was die door iemand gemeld.

Ik heb Maps al een paar keer gestopt, in de hoop dat daarna de knop zou verschijnen, maar helaas. In de Play Store kun je Maps niet vinden, dus kun je ook niet zien of de app up-to-date is en ook geen update installeren.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• jswinkels
Venomer schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:51:
Ik heb in Maps nog geen meldknop, maar ik kreeg gisteren wel een melding op de kaart dat er een camera zou staan. En precies op die plek stond ook een mobiele flitser. Blijkbaar was die door iemand gemeld.

Ik heb Maps al een paar keer gestopt, in de hoop dat daarna de knop zou verschijnen, maar helaas. In de Play Store kun je Maps niet vinden, dus kun je ook niet zien of de app up-to-date is en ook geen update installeren.
Die mobiele flitsers staan er al een hele tijd in (althans bij mij). Al lang voordat we een melding konden maken (ik heb de knop overigens wel). Ik heb me een aantal jaar geleden als beta tester aangemeld (ergens iets aangevinkt), ik weet niet of dat nog invloed heeft op het eerder krijgen van bepaalde functionaliteit.

• jswinkels
DrBOB101 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:51:
Het uitgebreide verhaal van @ron65 en vereenvoudiging van @Kammika kloppen beide.
Als je deze uitgebreide studie moet geloven zo'n 5% capaciteitsverlies na 2.5 jaar.

Als @Kammika zo'n 50.000 km/jaar rijd, na 2,5 jaar dus 125.000 km gereden zijn dat zo'n 354 accucycli (125.000 km * 190 Wh/km / 67.000 Wh netto accu).

Ter vergelijk, mijn BMW i3 heeft vergelijkbare km's in ruim 7 jaar gemaakt. Deze heeft zo'n 569 cycli gemaakt (120.000 km * 140 Wh/km / 29.500 Wh netto accu). Daarnaast wordt de accu wat meer mishandeld omdat deze (bijna) altijd tot 100% SOC geladen wordt (niet instelbaar).

Dan wat praktijkmetingen (n = 1 auto):
[Afbeelding]
Bereik is van 220 naar 205 km gedaald: 7% daling.

[Afbeelding]
In de BMW i3 is de capaciteit af te lezen: 9% daling.

[Afbeelding]
Volle accu laden is nagenoeg stabiel: 31.5 kWh (zie verhaal @ron65 over interne weerstand)
Interessante gegevens. Ik ben benieuwd of er ook zoiets is voor onze E(X)C40. Voordat ik mijn XC40 kreeg, heb ik van 2017 tot en met 2020 een Model S gereden. Daar was het echt merkbaar dat de range achteruit was gegaan in de loop der jaren. Bij mijn XC40 merk ik dit eigenlijk niet. Overigens is dit in beide gevallen puur mijn eigen gevoel en niet onderbouwd met cijferts.

• Juancho
Moet vanmiddag naar de dealer voor APK, als het goed is gooien ze dan ook gelijk de nieuwe software erop. Ben erg benieuwd of dat ten goede komt van de snelheid van het systeem!

• Tranquility
  • Nu online
Wie is de fabrikant van de batterij van de (E)XC40 eigenlijk?

• Juancho
Vanmiddag APK gehad van mn P8 en ze hebben gelijk de software geupdate. Ik ben zelf een beetje kwijt wat nu de laatste update is maar bij mij staat er nu versie 3.2.8 op. Voor mijn gevoel is het systeem wel sneller, even wat invoeren in Maps en het lijkt erop alsof alles ff een stuk sneller/smoother gaat. Maar dat moet ik vooral in de ochtend zien of als de auto een paar dagen stil staat.

Verder is helaas het audio instellingen issue niet opgelost. Maar ik heb hier niemand anders over horen klagen dus grote kans dat ik de enige ben die dit heeft. Zoals op de foto hieronder, de slider is volledig blauw, dat betekent normaal dat die op 100% staat. Maar dat is niet zo want het bolletje heb ik altijd op zo'n 25% staan. Het issue is dat het geluid bij instappen niet goed klinkt. Ik moet dan naar het audio menu toe en je hoort direct, zonder iets aan te passen, dat het geluid staat zoals ingesteld. Super irritant maar ben het vergeten na te vragen bij de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyT6TrECpktlYzLyiYUZcuO64Cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2INrISbK3o0Nbm8abRRkYQ9.jpg?f=fotoalbum_large

• j1990
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-11 15:03
Goedemiddag!

Is er hier iemand die een laadpaal heeft van Ayvens Groendus? Ik probeer in de Slim Laden app mijn Volvo EX40 te koppelen zodat de app het actuele accupercentage weet. Echter als ik inlog met mijn Volvo account krijg ik de melding ‘Volvo Cars account is leeg’. Hij kan dus geen auto vinden, terwijl ik wel gewoon de auto kan bedienen / zien in mijn Volvo Cars App.
Zijn er meer die dit hebben?

• DrBOB101
jswinkels schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:29:
[...]

Interessante gegevens. Ik ben benieuwd of er ook zoiets is voor onze E(X)C40. Voordat ik mijn XC40 kreeg, heb ik van 2017 tot en met 2020 een Model S gereden. Daar was het echt merkbaar dat de range achteruit was gegaan in de loop der jaren. Bij mijn XC40 merk ik dit eigenlijk niet. Overigens is dit in beide gevallen puur mijn eigen gevoel en niet onderbouwd met cijferts.
Ik houdt ook van m'n XC40 alles bij. Ongetwijfeld zijn er meer mensen die 't bijhouden; maar hier nog niet getroffen.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:16
j1990 schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:11:
Goedemiddag!

Is er hier iemand die een laadpaal heeft van Ayvens Groendus? Ik probeer in de Slim Laden app mijn Volvo EX40 te koppelen zodat de app het actuele accupercentage weet. Echter als ik inlog met mijn Volvo account krijg ik de melding ‘Volvo Cars account is leeg’. Hij kan dus geen auto vinden, terwijl ik wel gewoon de auto kan bedienen / zien in mijn Volvo Cars App.
Zijn er meer die dit hebben?
Wordt uw wagen wel ondersteund door de Slim Laden-partij? Sommige partijen ondersteunen enkel non-google Volvo PHEV’s.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:48:
Vanmiddag APK gehad van mn P8 en ze hebben gelijk de software geupdate. Ik ben zelf een beetje kwijt wat nu de laatste update is maar bij mij staat er nu versie 3.2.8 op. Voor mijn gevoel is het systeem wel sneller, even wat invoeren in Maps en het lijkt erop alsof alles ff een stuk sneller/smoother gaat. Maar dat moet ik vooral in de ochtend zien of als de auto een paar dagen stil staat.

Verder is helaas het audio instellingen issue niet opgelost. Maar ik heb hier niemand anders over horen klagen dus grote kans dat ik de enige ben die dit heeft. Zoals op de foto hieronder, de slider is volledig blauw, dat betekent normaal dat die op 100% staat. Maar dat is niet zo want het bolletje heb ik altijd op zo'n 25% staan. Het issue is dat het geluid bij instappen niet goed klinkt. Ik moet dan naar het audio menu toe en je hoort direct, zonder iets aan te passen, dat het geluid staat zoals ingesteld. Super irritant maar ben het vergeten na te vragen bij de dealer.

[Afbeelding]
Dat alles soepeler en sneller gaat voelde ik ook al met 3.2.5. Ik heb die versie nu ruimt 2 weken en hij is tot dusverre probleemloos, ik ben er blij mee!
Jij bent dus nog een paar patches verder met 3.2.8…..die moet dus nog beter zijn……
Over dat audio issue heb ik eerder van je gelezen, maar zelf nooit gehad.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mga1600 schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:36:
[...]

Dat alles soepeler en sneller gaat voelde ik ook al met 3.2.5. Ik heb die versie nu ruimt 2 weken en hij is tot dusverre probleemloos, ik ben er blij mee!
Jij bent dus nog een paar patches verder met 3.2.8…..die moet dus nog beter zijn……
Over dat audio issue heb ik eerder van je gelezen, maar zelf nooit gehad.
Ondertussen aardig schandalig dat ze 3.2.4 aankondigen die niemand blijkbaar OTA krijgt, maar wel 3.2.8 hebben die nergens bekend is...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• marcel_76

[Afbeelding]
Ooh, 3.2.8 dat is misschien een reden waarom er nog geen OTA is? Omdat ze dus toch nog bezig zijn met aanpassingen hier en daar?

Dat met de instellingen heb ik ook alleen niet dat de balk helemaal blauw is, wel dat wanneer je surroud aan hebt staan dit niet wordt toegepast bij instappen en pas gebeurt wanneer je in het instellingen menu komt. Heb het nu maar uitgezet, wordt er gek van om telkens dat menu in te gaan.

• Mga1600
Microkid schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:40:
[...]

Ondertussen aardig schandalig dat ze 3.2.4 aankondigen die niemand blijkbaar OTA krijgt, maar wel 3.2.8 hebben die nergens bekend is...
Raar inderdaad dat ze niet communiceren over het uitblijven van de OTA. Maar wel heel goed dat er gewoon steeds verder verbeterd wordt. Volgens worden er iedere week wel kleine verbeteringen bijgeschreven, die de dealer uit het systeem vist en die (normaal gesproken) iedere 6 weken in de OTA terecht komen - soms samengepakt met wat nieuwigheden.
We kunnen alleen maar gissen naar de reden waarom er even niet ge-OTA’d wordt. Ze zullen het niet zonder reden doen! Misschien willen ze het bundelen met wat nieuws waarop nog even gewacht wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door Mga1600 op 30-09-2024 19:09 ]

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 20:58
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Het moet een EV zijn. Mijn vrouw neigt naar de Volvo XC40 Recharge, ik neig naar (de morgen te lanceren) Skoda Elroq.

Nu is mijn vraag aan jullie experts, wat mist er aan opties bij deze auto die ik echt niet kan missen waardoor ik beter naar een andere kan kijken? CarPlay, dodehoekdetectie, keyless entry, parkeer camera en panorama dak zijn sowieso opties die ik wens.

https://www.mobilitycentr...noramadak-stoelverwarming

• nujtrug
Tristan schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:30:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Het moet een EV zijn. Mijn vrouw nijgt naar de Volvo XC40 Recharge, ik nijg naar (de morgen te lanceren) Skoda Elroq.

Nu is mijn vraag aan jullie experts, wat mist er aan opties bij deze auto die ik echt niet kan missen waardoor ik beter naar een andere kan kijken? CarPlay, dodehoekdetectie, keyless entry, parkeer camera en panorama dak zijn sowieso opties die ik wens.

Al de opties die je opnoemt zitten toch op een XC40?

• Tristan
nujtrug schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:00:
[...]

Al de opties die je opnoemt zitten toch op een XC40?
Ja, anders zou hij sowieso niet in mijn zoektocht naar boven komen. De vraag is, welke opties mist deze auto, die ik als complete Volvo noob over het hoofd heb gezien.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:14
Tristan schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:01:
[...]

Ja, anders zou hij sowieso niet in mijn zoektocht naar boven komen. De vraag is, welke opties mist deze auto, die ik als complete Volvo noob over het hoofd heb gezien.
Leeslampjes achterin :/

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
Ik mis persoonlijk niets. Ik zou altijd geheugen op de stoelen bestellen als je met meerdere mensen rijdt.

Edit: volgens mij zijn de leeslampjes achterin nu standaard.

[ Voor 23% gewijzigd door caspervc op 30-09-2024 20:16 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
Trekhaak?

• Tristan
Ik dacht even dat je een grapje maakte, maar ik zie lampjes achterin op de foto's. Is dat wat je bedoelt met leeslampjes?
Goeie, ik verwacht echter niet dat ik deze ooit nodig ga hebben.

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:16
In mijn MY23 ontbreken de leeslampjes en een 12V outlet in de kofferbak.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

• DPPSchoenmaker
  • Laatst online: 22-04 20:42
Mga1600 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:04:
[...]

Raar inderdaad dat ze niet communiceren over het uitblijven van de OTA. Maar wel heel goed dat er gewoon steeds verder verbeterd wordt. Volgens worden er iedere week wel kleine verbeteringen bijgeschreven, die de dealer uit het systeem vist en die (normaal gesproken) iedere 6 weken in de OTA terecht komen - soms samengepakt met wat nieuwigheden.
We kunnen alleen maar gissen naar de reden waarom er even niet ge-OTA’d wordt. Ze zullen het niet zonder reden doen! Misschien willen ze het bundelen met wat nieuws waarop nog even gewacht wordt?
Mijn app geeft nog steeds aan dat ik op 3.0.3 zit, terwijl de auto aangeeft dat ik op 3.1.9 zit. App (iOS) uitgelogd, opnieuw geïnstalleerd, maar niets helpt. Iemand dit eerder meegemaakt en weet misschien de oplossing?

Dus de aangeboden 3.2.4 in de app is niet OTA? Terwijl die toch echt een release datum van 19 augustus aangeeft en dat je die normaal gesproken binnen 3 weken na de releasedatum kunt installeren?
Blijft vage shizzle bij Volvo...

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:21
DPPSchoenmaker schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:32:
[...]

Mijn app geeft nog steeds aan dat ik op 3.0.3 zit, terwijl de auto aangeeft dat ik op 3.1.9 zit. App (iOS) uitgelogd, opnieuw geïnstalleerd, maar niets helpt. Iemand dit eerder meegemaakt en weet misschien de oplossing?

Dus de aangeboden 3.2.4 in de app is niet OTA? Terwijl die toch echt een release datum van 19 augustus aangeeft en dat je die normaal gesproken binnen 3 weken na de releasedatum kunt installeren?
Blijft vage shizzle bij Volvo...
Heel veel hebben hier last van.. ik dus ook. Zie dus 3.0.3 en nog geen 3.2.4 gezien hier. Nou ja, komt vanzelf. Heb ook geen klachten die met die updates opgelost zouden zijn.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Juancho
Voor jullie beeld, en misschien is het met die versie dus opgelost, maar ik zie in zowel de auto als app dezelfde versie staan: 3.2.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-YGN-ax8fdv7wvn-C-ks32i42E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdUM1EwvDRCaZfxdyuP03Eb5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door Juancho op 30-09-2024 23:32 ]

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:49
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. Het moet een EV zijn. Mijn vrouw neigt naar de Volvo XC40 Recharge, ik neig naar (de morgen te lanceren) Skoda Elroq.
Ik vermoed dat als je in dezelfde prijs categorie zoekt, er weinig is dat echt vitaal is dat ontbreekt. Los van merk of model.

Van die Elroq vind ik op de skoda website niet meteen een goed interieur zicht, maar ik ga er van uit dat zoals bij de Enyag deze geen midden-bobbel heeft om ook die mal te kunnen gebruiken voor phev's. Bij mijn C40 is dat het voornaamste dat ik echt gewoon slecht ontwerp vindt.

Maar ik zou gokken dat bij jouw vraag je vooral moet nadenken over de levertermijn. Mijn collega's die een skoda model bestellen dat al drie jaar bestaat (enyaq) moeten zelfs in 2024 zo'n 9 maanden wachten voor levering. (of dat is toch wat nu de verwachting is, als er geen vertraging is) Als je een tweedehands wagen zou kopen heb je die natuurlijk een pak sneller. En ik ben vrij zeker dat als je een nieuwe EX40 besteld die er ook nog steeds sneller zal zijn, en dan ook een wagen gemaakt in Gent. En dan heb je een wagen die al wat meer door ontwikkeld is. Terwijl je voor zo'n nieuw model vrijwel altijd vertragingen bij de levering zult krijgen.

• Largamelion
Juancho schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:31:
Voor jullie beeld, en misschien is het met die versie dus opgelost, maar ik zie in zowel de auto als app dezelfde versie staan: 3.2.8

[Afbeelding]
Bij mij staat er op beide plaatsen 3.2.5, na installatie bij de dealer vorige week.
-Vasa- schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Ik vermoed dat als je in dezelfde prijs categorie zoekt, er weinig is dat echt vitaal is dat ontbreekt. Los van merk of model.

Van die Elroq vind ik op de skoda website niet meteen een goed interieur zicht, maar ik ga er van uit dat zoals bij de Enyag deze geen midden-bobbel heeft om ook die mal te kunnen gebruiken voor phev's. Bij mijn C40 is dat het voornaamste dat ik echt gewoon slecht ontwerp vindt.

Maar ik zou gokken dat bij jouw vraag je vooral moet nadenken over de levertermijn. Mijn collega's die een skoda model bestellen dat al drie jaar bestaat (enyaq) moeten zelfs in 2024 zo'n 9 maanden wachten voor levering. (of dat is toch wat nu de verwachting is, als er geen vertraging is) Als je een tweedehands wagen zou kopen heb je die natuurlijk een pak sneller. En ik ben vrij zeker dat als je een nieuwe EX40 besteld die er ook nog steeds sneller zal zijn, en dan ook een wagen gemaakt in Gent. En dan heb je een wagen die al wat meer door ontwikkeld is. Terwijl je voor zo'n nieuw model vrijwel altijd vertragingen bij de levering zult krijgen.
Collega van mij bestelde vorig jaar in augustus zijn EX40, deze werd in juni geleverd bij de dealer, maar blijkbaar kregen ze mee dat de handover pas in augustus mocht gebeuren. Dat bleek nadien een fout, maar niettemin duurde het 10 maanden van bestelling tot levering dus zo geweldig doet Volvo het niet. Mijn XC40 via hetzelfde bestelcircuit liet een jaar eerder 9 maand op zich wachten, dus ze gaan er niet op vooruit.

• Juancho
Largamelion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:09:
[...]
Bij mij staat er op beide plaatsen 3.2.5, na installatie bij de dealer vorige week.
Dan is er blijkbaar een mini update gekomen deze week ;)

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tristan schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:01:
[...]

Draadloze carplay. Tenminste, in mijn MY21 model, maar volgens mij mist dat nu nog steeds.

P8

• Largamelion

Weet niet hoe het bij de MY24 modellen zit maar bij mijn MY23 XC40 Ultimate mis ik volgende zaken:

- Leeslampjes achterin (ontbreken bij standaard zetelbekleding en panoramisch dak)
- 12V in koffer (intussen zelf opgelost met verlengkabel)
- Zetelkoeling vooraan (niet te verkrijgen denk ik?)
- Zetelverwarming + koeling achteraan (niet te verkrijgen denk ik?)
- Android Auto (AAOS leest geen WhatsApp berichten voor en heeft nog meer beperkingen)

Dat zijn zowat de voornaamste zaken waar ik tegenaan loop. Voor de rest zeer tevreden van de wagen en opties, sowieso de meest luxe uitvoering van een auto waar ik ooit mee gereden heb. Ook de eerste auto waar ik zetelverwarming in heb dus ik klaag zeker niet.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:41
Ik was ook benieuwd wanneer ik de meldingsknop in Maps zou komen. Automatische updates staan aan, maar toch kwam ik er vanochtend achter dat de update van Maps niet automatisch gebeurt.

Deze uitgevoerd en nu heb ik de meldknop. Ik mis nu alleen nog de nummertjes bij laders. Maar die komt vast nog wel een keer.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:33
Kunnen we die meldingen uitschakelen? Ik heb gelukkig nog niet de Google Maps update ontvangen, dus ik vroeg het mij af voor degene die de update wel al ontvangen hebben.

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

ArnoudN schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:35:
Ik was ook benieuwd wanneer ik de meldingsknop in Maps zou komen. Automatische updates staan aan, maar toch kwam ik er vanochtend achter dat de update van Maps niet automatisch gebeurt.

Deze uitgevoerd en nu heb ik de meldknop. Ik mis nu alleen nog de nummertjes bij laders. Maar die komt vast nog wel een keer.
Dank voor de tip van het handmatig updaten. Ik was ook aan het wachten, maar had nog niets. Knop is nu te zien, maar de laders zijn nu helemaal weg. Morgen een lange rit, dus dan zal het vast wel weer updaten.

• Largamelion
RigolleM schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:38:
Kunnen we die meldingen uitschakelen? Ik heb gelukkig nog niet de Google Maps update ontvangen, dus ik vroeg het mij af voor degene die de update wel al ontvangen hebben.
Je krijgt voorlopig nog geen meldingen voor zover ik lees/ervaar, je ziet enkel icoontjes op de kaart. In de telefoonversie vind ik geen nieuwe instellingen voor meldingen, dus zou me verwonderen als die er op AAOS wel gaan inzitten. Het zou wel moeten imo dus hopelijk komt dat eens er effectief meldingen zijn.

Ik heb de laatste week dagelijks gekeken voor app-updates in de auto, ook vanmorgen nog, maar geen update voor Maps. Benieuwd of hij er straks ook in gaat staan, over een uurtje weet ik het. Maar voorlopig voegt het dus weinig toe, pas als je effectief een melding krijgt voor bv. een voorwerp op de weg, dan wordt het interessant.

• PvtRasta
  • Laatst online: 17-11 15:35
Bij mij is de Google Maps update onderweg geïnstalleerd.
Ik reedt van regio Utrecht naar Arnhem vanochtend en mijn Maps crashte rijdend halverwege bij Ede.

Nadat die na een aantal seconden weer opgestart was en de route voortzetten had ik het gele icoon om meldingen te doen.

XC40 SM Plus MY23

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
PvtRasta schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:32:
Bij mij is de Google Maps update onderweg geïnstalleerd.
Ik reedt van regio Utrecht naar Arnhem vanochtend en mijn Maps crashte rijdend halverwege bij Ede.

Nadat die na een aantal seconden weer opgestart was en de route voortzetten had ik het gele icoon om meldingen te doen.
Je noemt het hier crashen, maar het is eigenlijk herstarten? Best bijzonder dat apps onderweg mogen updaten.

• Mga1600
DoubleDot schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Je noemt het hier crashen, maar het is eigenlijk herstarten? Best bijzonder dat apps onderweg mogen updaten.
Maps is natuurlijk geen ‘vitale’ app, dus als die een paar minuten verdwijnt is dat hooguit lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 01-10-2024 17:43 ]

• Largamelion
DoubleDot schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Normale apps uit de Play Store doen dat niet, mss is Maps een uitzondering. Ik vind Maps in elk geval nergens terug in de Play Store en als ik naar 'mijn apps -> updates' ga, staat er ook niets klaar.

• MeHeKaCh

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Largamelion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:16:
[...]
Normale apps uit de Play Store doen dat niet, mss is Maps een uitzondering. Ik vind Maps in elk geval nergens terug in de Play Store en als ik naar 'mijn apps -> updates' ga, staat er ook niets klaar.
Ik kwam er door het settings icoontje in Google Maps (tandwieltje) en onderaan op “Versie” te tikken. Dan kan je checken of er updates zijn.

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19

[Afbeelding]
Ik heb het issue ook, maar dan met het High Performance Audio (standaard) systeem. Ik heb een tijdje geleden de Treble wat hoger ingesteld, omdat ik dat mooier vind klinken; maar elke keer als de auto ‘uit’ is geweest en later weer ‘aan’ is gezet, gaat het geluid terug naar het (vlakke) basisgeluid. Pas als ik het menu Geluid open, en het bolletje Treble even heen en weer beweeg, hoor ik het geluid weer in de gewenste en eerder ingestelde Treble ‘stand’.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Tristan
Montalbano schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

Draadloze carplay. Tenminste, in mijn MY21 model, maar volgens mij mist dat nu nog steeds.
Dat is wel echt heel sneu.

De Skoda Elroq is net gelanceerd en komt in de spec die wij zouden willen op €43.000 (ex kosten rijklaar). Levertijd? Paar maanden gok ik. Helaas net even te gortig al met al.

Dus nu op zoek naar een leuk aangeklede jong occasion Volvo XC40 Recharge 8)

• Juancho
MartijnEV schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Ik heb het issue ook, maar dan met het High Performance Audio (standaard) systeem. Ik heb een tijdje geleden de Treble wat hoger ingesteld, omdat ik dat mooier vind klinken; maar elke keer als de auto ‘uit’ is geweest en later weer ‘aan’ is gezet, gaat het geluid terug naar het (vlakke) basisgeluid. Pas als ik het menu Geluid open, en het bolletje Treble even heen en weer beweeg, hoor ik het geluid weer in de gewenste en eerder ingestelde Treble ‘stand’.
Toch nog maar eens melden dan... Heel irritant!

• Tristan
Volgende vraag. Is er een wezenlijk verschil tussen MY22 en MY23, waardoor jullie zeggen dat ik er verstandiger aan doe om de MY23 te kiezen? Bijvoorbeeld software versie comptabiliteit?

• Kammika
Tristan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:24:
Volgende vraag. Is er een wezenlijk verschil tussen MY22 en MY23, waardoor jullie zeggen dat ik er verstandiger aan doe om de MY23 te kiezen? Bijvoorbeeld software versie comptabiliteit?
bij de my23 heeft de auto de nieuwe "neus"... Ik vind zelf de my22 mooier (maar ik ben wellicht wat gekleurd, omdat ik zelf de my22 heb)

Verder volgens mij weinig verschil..

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:33
Kammika schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:54:
[...]

bij de my23 heeft de auto de nieuwe "neus"... Ik vind zelf de my22 mooier (maar ik ben wellicht wat gekleurd, omdat ik zelf de my22 heb)

Verder volgens mij weinig verschil..
Les gouts et les couleurs.. ik had een Recharge Pro (MY22) in bestelling, maar uiteindelijk is een Recharge Ultimate (MY23) geleverd, dus blij met de nieuwe neus... Tot op vandaag zie je nog weinig verschil tussen een MY23 en MY25 (EX40).

Het enige wat er bij is gekomen zijn de Pixel LED koplampen, voor de rest waren ze identiek qua specificaties. Weliswaar zonder lampjes achteraan.

[ Voor 12% gewijzigd door RigolleM op 02-10-2024 08:10 ]

• nujtrug
RigolleM schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Les gouts et les couleurs.. ik had een Recharge Pro (MY22) in bestelling, maar uiteindelijk is een Recharge Ultimate (MY23) geleverd, dus blij met de nieuwe neus... Tot op vandaag zie je nog weinig verschil tussen een MY23 en MY25 (EX40).

Het enige wat er bij is gekomen zijn de Pixel LED koplampen, voor de rest waren ze identiek qua specificaties. Weliswaar zonder lampjes achteraan.
Niet te vergeten dat de Single Motor sinds de MY24 van voor- naar achterwielaandrijving is gegaan wat volgens mij toch een geheel andere rijervaring is.

• Largamelion
MeHeKaCh schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Ik kwam er door het settings icoontje in Google Maps (tandwieltje) en onderaan op “Versie” te tikken. Dan kan je checken of er updates zijn.
Zonet even nagekeken en tot de conclusie gekomen dat ik me ooit heb aangemeld als bètatester voor Google Maps. Wel bijzonder dat ik die meld-knop nog nooit gezien heb dan, je zou verwachten dat ze die eerst testen in de bèta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpLllG8bkItCdauwNfu31K-WOOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zM1xIAM3moC6G0Q2MGlvkByu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Largamelion op 02-10-2024 08:36 ]

Pagina: 1 ... 272 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"