Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:33
jswinkels schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:55:
Even een vraagje voor Apple watch gebruikers. Sinds de laatste update van de app is de complicatie van Volvo leeg. In het verleden stond dat het percentage SoC. Hebben anderen dit ook. Ik heb alles al herstart e.d. maar het blijft leeg.

Overigens heb ik al lange tijd dat het percentage niet zichtbaar is in mijn watch app en ik wel te zien krijg dat ik 1 km brandstof heb. Ik weet dat anderen dat probleem niet hebben, misschien ben ik nu ook wel weer de enige. Voordat ik toch maar eens Volvo ga contacten vroeg ik me af of meerdere mensen dit probleem ook hebben.

Ik heb nog even een oude post opgezocht met een screenshot. Overigens is mijn versie nu 5.45.0

[...]
Hier ook al sinds het begin 1km brandstof in de Apple Watch app.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Spekkie99 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:26:
[...]

Gooien ze elke reparatie op een online veiling of zo?

Welke leasemij is dit als ik vragen mag?
nee, er zit een afsprakenagenda achter die per datum de dan beschikbare slots aangeeft.
Dus als ik de tijd heb om tientallen data te openen heb je kans dat ik de zelfde dealer als voroheen kan kiezen, alleen moet die datum dan weer net met mijn agenda matchen.
De tijd dat je ze belde en samen een datum overeenkomt is ver achter ons wat dat betreft.

De LM doet er niet toe, ik weet dat vrijwel alle grote LM op die manier werken tegenwoordig. Voor de rijder soms niet prettig, voor de bedrijven efficient.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
jswinkels schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:55:
Even een vraagje voor Apple watch gebruikers. Sinds de laatste update van de app is de complicatie van Volvo leeg. In het verleden stond dat het percentage SoC. Hebben anderen dit ook. Ik heb alles al herstart e.d. maar het blijft leeg.
....

[...]
Hier werkt het gewoon goed op mijn Apple Watch 8 en iPhone 14. Ik heb wel de nieuwste updates van IOS (18) en WatchOS (11) er op staan maar daarvoor werkte het ook allemaal gewoon goed..
Appversies : WatchOS Volvo Cars app : 5.44.2 en IOS Volvo Cars app : 5.45.0
Heb je al eens in de Volvo Cars app uitgelogd en weer ingelogd op je Apple Watch?

[ Voor 31% gewijzigd door Lempke op 21-09-2024 16:06 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:12
ron65 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:52:
[...]

De LM doet er niet toe, ik weet dat vrijwel alle grote LM op die manier werken tegenwoordig. Voor de rijder soms niet prettig, voor de bedrijven efficient.
Ben ik niet met je eens... Ik kan gewoon zelf kiezen waar ik mijn auto heen breng. heb niks te maken met zo'n portal van een leasemijen ik weet ook dat mijn werkgever de leasemaatschappij(en) behoorlijk uitknijpt.

heb in mijn netwerk ook redelijk wat mensen met een leaseauto, maar dit nog nooit gehoord.

Ik denk echt dat jouw LM een uitzondering is...

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 17:36
Lempke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:02:
[...]

Hier werkt het gewoon goed op mijn Apple Watch 8 en iPhone 14. Ik heb wel de nieuwste updates van IOS (18) en WatchOS (11) er op staan maar daarvoor werkte het ook allemaal gewoon goed..
Heb je al eens in de Volvo Cars app uitgelogd en weer ingelogd op je Apple Watch?
hier hetzelfde, werkt goed. Zit op dezelfde versies. Alleen Watch 5 en iPhone XR

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:13:
[...]

Ben ik niet met je eens... Ik kan gewoon zelf kiezen waar ik mijn auto heen breng. heb niks te maken met zo'n portal van een leasemijen ik weet ook dat mijn werkgever de leasemaatschappij(en) behoorlijk uitknijpt.

heb in mijn netwerk ook redelijk wat mensen met een leaseauto, maar dit nog nooit gehoord.

Ik denk echt dat jouw LM een uitzondering is...
geen idee, ik weet wel dat als ik een afspraak ergens voor wil inplannen ik een datum mag opgeven en dan worden er 3 opties getoond. Als ik een dag later opgeef zie ik 3 andere opties, en weer een dag later weer andere opties.
Ze hebben gewoon slots bij diverse dealers, en als ik een datum kies waarop mijn gewenste dealer zijn slots al vol heeft zie ik die niet meer, ook al zou de dealer wel ruimte hebben nog.

Ik weet van Leaseplan, Athlon en Alphabet 100% zeker dat ze zo werken, die drie zitten als aliantie voor mijn werkgever. Als ik een wagen bestel is maar net wie van de drie goedkoper is, die gaat de wagen leveren. En allemaal gebruiken ze eenzelfde afsprakenportal voor garagebezoeken, en alledrie op dezelfde manier.
Lijkt me due echt geen uitzondering.

Zo kwam ik voor de aflevering van de auto bij Stern Lijnden, onderhoud bij Hedin Hillegom en de trillingen bij Hedin Haarlem uit. Als ik nu onderhoud in wil plannen staan er niet eens dealers tussen zag ik, allerlei niet merkgebonden garages als James Autoservice bijvoorbeeld, en pas over 13 weken of meer verschijnen er schaars wat dealers in de lijst.

Zomaar even bij "mijn dealer" langsgaan is dus gewoon niet mogelijk, net wie ze aanwijzen.

• Morkie69
ron65 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:24:
[...]

geen idee, ik weet wel dat als ik een afspraak ergens voor wil inplannen ik een datum mag opgeven en dan worden er 3 opties getoond. Als ik een dag later opgeef zie ik 3 andere opties, en weer een dag later weer andere opties.
Ze hebben gewoon slots bij diverse dealers, en als ik een datum kies waarop mijn gewenste dealer zijn slots al vol heeft zie ik die niet meer, ook al zou de dealer wel ruimte hebben nog.

Ik weet van Leaseplan, Athlon en Alphabet 100% zeker dat ze zo werken, die drie zitten als aliantie voor mijn werkgever. Als ik een wagen bestel is maar net wie van de drie goedkoper is, die gaat de wagen leveren. En allemaal gebruiken ze eenzelfde afsprakenportal voor garagebezoeken, en alledrie op dezelfde manier.
Lijkt me due echt geen uitzondering.

Zo kwam ik voor de aflevering van de auto bij Stern Lijnden, onderhoud bij Hedin Hillegom en de trillingen bij Hedin Haarlem uit. Als ik nu onderhoud in wil plannen staan er niet eens dealers tussen zag ik, allerlei niet merkgebonden garages als James Autoservice bijvoorbeeld, en pas over 13 weken of meer verschijnen er schaars wat dealers in de lijst.

Zomaar even bij "mijn dealer" langsgaan is dus gewoon niet mogelijk, net wie ze aanwijzen.
Ikzelf zit bij Athlon, maar heb het onderhoud bij een dealer in de buurt (niet waar hij geleverd is)
Maar ik maak gewoon een afspraak bij mij dealer. Hoe zij het verder met de LM afwikkelen laat ik aan hen over. Ik heb de problemen die jij schetst in ieder geval (gelukkig) niet.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Morkie69 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:30:
[...]

Ikzelf zit bij Athlon, maar heb het onderhoud bij een dealer in de buurt (niet waar hij geleverd is)
Maar ik maak gewoon een afspraak bij mij dealer. Hoe zij het verder met de LM afwikkelen laat ik aan hen over. Ik heb de problemen die jij schetst in ieder geval (gelukkig) niet.
Kan zomaar een afspraak zijn tussen de werkgever en de LM, wij mogen absoluut nooit, maar dan ook echt nooit, buiten de LM om een afspraak maken bij een garage. Staat in de leasevoorwaarden en daar teken je voor.
Maar mijn werkgever heeft op gebied van leasewagens toch altijd al een aparte houding, budgetten zijn nu in 2024 al lager dan in 2020 terwijl de leaseprijzen stijgen, we mogen alleen nog electrisch keizen, alle chinese wagens zijn uitgesloten vanwege de importheffing, en ook de manier van bestellen (beter gezegd 'bestelen', scheelt 1 letter) is vreemd waar je in 1 portal een wagen ziet met de prijs van de duurste van 3 LM, en als je dan besteld gaan ze shoppen voor de goedkoopste. Kan dus zomaar dat die wagen die je wilt net buiten budget valt en dus niet beschikbaar is, maar als ze de goedkoopste (die ze uiteindelijk nemen) hadden getoond je hem wel had kunnen nemen.
Ook mag je 15% over budget, maar dat betaal je dan zelf maandelijks bij. Is wel weer op die dure prijs berekend. Als de goedkoopste die ze dan nemen maar 5% over budget gaat, rekenen ze toch de 15% die je bij bestellen mee akkoord bent gegaan (door te bestellen).

Maar goed, we dwalen af, Bottom line: ik kan niet "naar mijn dealer" om niets, zal echt een afspraak moeten maken met een echte reden, en kan dan zijdelings daar nog naar oplossen van software issues vragen eventueel.Moet je wel bij een Volvo dealer uitkomen want een bedrijf als "opa's auto service" zal er niet veel mee kunnen.

• Kammika
ron65 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:24:
[...]

Ik weet van Leaseplan, Athlon en Alphabet 100% zeker dat ze zo werken, die drie zitten als aliantie voor mijn werkgever.
Ik zou iets genuanceerder uitspraken doen. Mijn vorige was via athlon. Nu via Alphabet. Heb ook wel eens leaseplan in het verleden gehad. Ik nog nooit op zo’n onhandige manier afspraken moeten maken… ik bel gewoon mijn dealer en die regelt het dan met de leasemaatschappij

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:43:
[...]

Ik zou iets genuanceerder uitspraken doen. Mijn vorige was via athlon. Nu via Alphabet. Heb ook wel eens leaseplan in het verleden gehad. Ik nog nooit op zo’n onhandige manier afspraken moeten maken… ik bel gewoon mijn dealer en die regelt het dan met de leasemaatschappij
Zie mijn post hier net boven, is vermoedelijk een afspraak tussen mijn werkgever en die leasemaatschappijen.
Feit is dat de dealer bellen en die het laten regelen niet kan, zodra ik dat doe wordt ik teruggefloten. De dealer wil de afspraak maken en ziet dan "hee, dat mag niet zo, u moet de portal van uw leasemaatschappij gebruiken" en weigert de afspraak. En als ze het wel doen krijgen ze niet betaald, en krijg ik een narrig mailtje van de wagenparkbeheerders.

En omdat we toch al offtopic zijn, en ik echt zelf NIETS aan de situatie kan wijzigen hoe zeer jullie me daar ook toe proberen te bewegen:

Het mag niet, je kunt niet zomaar even je dealer bellen!!!!!!!
je MOET de portal gebruiken voor een afspraak!!!!!!!!!

En dan kunnen jullie allemaal roepen dat dat onzin is, ik heb dik 2000 collegas met een leasewagen die in hetzlefde schuitje zitten, het is dus echt geen onzin.

En dat geeft frustraties, want dat gezeik met die trage software in de auto is bizar irritant, maar even langs de dealer rijden kan dus gewoon niet. En een afspraak via de portal maken kan alleen voor echte defecten en onderhoudszaken, maar iets vaags als "de display start traag op" zit niet tussen de opties.
Idem met de OTA die niet doorkwam. Is geen defect, de auto werkt toch? klaar!

Zo heb ik met de vorige wagen rondgereden met een navigatie met kaarten uit 2013 (!), de auto was uit 2017 en in 2022 waren de kaarten nog steeds uit 2013. Updaten? vergeet het maar, mocht niet want kostte geld (wel 150 euro). Zelf doen en dan maar zelf betalen? nee, natuurlijk niet, mag alleen via een afspraak via de LM en die gaf een no-go.

Ja, voor het leasegebeuren zou ik zo snel mogelijk een andere werkgever moeten zoeken, deze knijpt alles echt uit. Maar voor al het andere is het zo'n beetje de beste werkgever die ik kan hebben, en is nu nog weggaan (slechts 8 jaar voor pensioen) ook niet handig meer, ik wordt hier gewaardeerd en zit prima. Bij een ander kan alleen maar stress opleveren in dat opzicht.

Het is wel frustrerend nu er een auto is die op zich super is, maar de software gewoon wat knullig werkt hier en daar, dat je er niets mee kunt en van iedereen hoort "ik zou er even mee langs je dealer rijden" . NEE, dat KAN NIET. neem dat nou gewoon eens aan dan!

[ Voor 39% gewijzigd door ron65 op 21-09-2024 16:54 ]

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-11 19:13
ron65 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:47:
[...]

Zie mijn post hier net boven, is vermoedelijk een afspraak tussen mijn werkgever en die leasemaatschappijen.
Feit is dat de dealer bellen en die het laten regelen niet kan, zodra ik dat doe wordt ik teruggefloten. De dealer wil de afspraak maken en ziet dan "hee, dat mag niet zo, u moet de portal van uw leasemaatschappij gebruiken" en weigert de afspraak. En als ze het wel doen krijgen ze niet betaald, en krijg ik een narrig mailtje van de wagenparkbeheerders.

En omdat we toch al offtopic zijn, en ik echt zelf NIETS aan de situatie kan wijzigen hoe zeer jullie me daar ook toe proberen te bewegen:

En dan kunnen jullie allemaal roepen dat dat onzin is, ik heb dik 2000 collegas met een leasewagen die in hetzlefde schuitje zitten, het is dus echt geen onzin.

En dat geeft frustraties, want dat gezeik met die trage software in de auto is bizar irritant, maar even langs de dealer rijden kan dus gewoon niet. En een afspraak via de portal maken kan alleen voor echte defecten en onderhoudszaken, maar iets vaags als "de display start traag op" zit niet tussen de opties.
Idem met de OTA die niet doorkwam. Is geen defect, de auto werkt toch? klaar!

Zo heb ik met de vorige wagen rondgereden met een navigatie met kaarten uit 2013 (!), de auto was uit 2017 en in 2022 waren de kaarten nog steeds uit 2013. Updaten? vergeet het maar, mocht niet want kostte geld (wel 150 euro). Zelf doen en dan maar zelf betalen? nee, natuurlijk niet, mag alleen via een afspraak via de LM en die gaf een no-go.

Ja, voor het leasegebeuren zou ik zo snel mogelijk een andere werkgever moeten zoeken, deze knijpt alles echt uit. Maar voor al het andere is het zo'n beetje de beste werkgever die ik kan hebben, en is nu nog weggaan (slechts 8 jaar voor pensioen) ook niet handig meer, ik wordt hier gewaardeerd en zit prima. Bij een ander kan alleen maar stress opleveren in dat opzicht.

Het is wel frustrerend nu er een auto is die op zich super is, maar de software gewoon wat knullig werkt hier en daar, dat je er niets mee kunt en van iedereen hoort "ik zou er even mee langs je dealer rijden" . NEE, dat KAN NIET. neem dat nou gewoon eens aan dan!
Neuh, ik denk dat wat je zegt dit gewoon een afspraak is die gemaakt is om zodoende kosten te drukken aan de kant van de LM als ze dus op een bepaalde manier "uitgeknepen" worden. Ik herken dit soort acties ook van 3e partijen waar wij mee samenwerken op het werk, die worden extreem uitgeknepen en dan krijg je echt slechte service en voor alles moet je extra betalen. Het gevolg van afspraken maar als deze partijen echt allemaal zo slecht waren (ervaar het bij meerdere) dan bestonden ze niet meer.

Ik heb er tot op heden gelukkig geen last van, aan de andere kant is de auto nog onder garantie dus dan is al het klachten werk gewoon voor Volvo zelf. Wel mag ik pas als reparatie of iets dergelijks langer dan 1 dag duurt een vervangende auto aanvragen. Dus meestal is het gewoon simpel, laptop mee en bij de dealer ergens op een rustig plekje even werken.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30
ron65 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:52:
[...]

nee, er zit een afsprakenagenda achter die per datum de dan beschikbare slots aangeeft.
Dus als ik de tijd heb om tientallen data te openen heb je kans dat ik de zelfde dealer als voroheen kan kiezen, alleen moet die datum dan weer net met mijn agenda matchen.
De tijd dat je ze belde en samen een datum overeenkomt is ver achter ons wat dat betreft.

Ik herken dat totaal niet, bel dealer altijd voor een afspraak. Zit met 2 Volvo's bij Ayvens (voorheen ald).

Edit; lees je reactie nu en sterkte, lijkt me een hoop gezeur voor die laatste paar euro. Fijn dat je voor de rest wel blij bent met je werkgever.

[ Voor 9% gewijzigd door Spekkie99 op 21-09-2024 17:22 ]

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-11 12:36
Lempke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:02:
[...]

Mijn watch versie is 5.45.0, misschien dat de complicatie na een update het bij jou ook niet meer doet.

Het feit dat de WatchApp zelf niet meer is zoals hij was vind ik niet zo'n probleem. Blijft wel apart omdat ik een paar maanden geleden al had begrepen dat ik een van de weinigen was. Ik dacht eerst dat het aan feit lag dat ik MY2021 auto heb, maar ik heb al begrepen dat anderen met dezelfde auto het probleem niet hebben.

Opnieuw inloggen e.d. ok geprobeerd. Overigens moest ik na de laatste update naar 5.45.0 sowieso opnieuw inloggen.

• Kammika
[...]

Er is niemand (iig ik niet) die niet wil aannemen dat dat in jouw situatie zo is. Wsch een extra kostenbesparende maatregel vanuit je werkgever oid…

Ik reageer alleen op je stelling dat jij 100% zeker weet dat het bij elke leasemaatschappij zo werkt zoals jij schetst. Dat is gewoon niet zo…

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:28
jswinkels schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:01:
[...]

Mijn watch versie is 5.45.0, misschien dat de complicatie na een update het bij jou ook niet meer doet.

Het feit dat de WatchApp zelf niet meer is zoals hij was vind ik niet zo'n probleem. Blijft wel apart omdat ik een paar maanden geleden al had begrepen dat ik een van de weinigen was. Ik dacht eerst dat het aan feit lag dat ik MY2021 auto heb, maar ik heb al begrepen dat anderen met dezelfde auto het probleem niet hebben.

Opnieuw inloggen e.d. ok geprobeerd. Overigens moest ik na de laatste update naar 5.45.0 sowieso opnieuw inloggen.
Hier werkt het gewoon. Watch series 9 met OS 11 en app versie 5.45.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol6QTZBPXdX_OapWq8lY1Hs4bkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PE7XVX3qqx2dO52Z9LfCWeYx.png?f=user_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Vandaag werd mijn oplaadbare compressor bezorgd. Meteen maar even de banden gecontroleerd. Een band had 2,3 bar en de andere drie 2,6 bar. Sinds de zomerbanden er in het voorjaar op kwamen, had ik geen check meer gedaan. Ik heb ze nu weer allemaal tot 2,8 bar opgepompt. Ik ben benieuwd of ik het verschil kan merken.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-11 21:13
Venomer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:00:
Vandaag werd mijn oplaadbare compressor bezorgd. Meteen maar even de banden gecontroleerd. Een band had 2,3 bar en de andere drie 2,6 bar. Sinds de zomerbanden er in het voorjaar op kwamen, had ik geen check meer gedaan. Ik heb ze nu weer allemaal tot 2,8 bar opgepompt. Ik ben benieuwd of ik het verschil kan merken.
Ja, dat ga je vast en zeker merken zowel in ‘strakheid’ bij het sturen als in het verbruik.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
loewie1984 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 23:36:
Zijn er hier mensen die een Volvo via Care by Volvo hebben (net als ik) en ook meegekregen hebben dat Volvo gaat stoppen met het abonnementen model in alle landen behalve NL?
Gelezen op autoweek.nl
Nog niks van cbv gehoord, website bestaat ook nog gewoon. Wat ik opmaak uit het artikel is dat een andere partij cbv uiteindelijk gaat voortzetten. Zal voor huidige abonnementen vermoed ik weinig impact hebben. Heb zelf 4 jarig abo, waarvan er 1 om is bijna. Algemene voorwaarden mogen ze ws niet zomaar eenzijdig veranderen (bijv km tarief voor extra kms verhogen of diensten schrappen). Doen ze dat wel dan mag je wellicht contract ontbinden.

Maar goed, officieel nog niks van cbv gehoord dus niks aan de hand.

Het betreffende artikel.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:20
Venomer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:00:
Dat is wel lang geleden dan zeker? Ik heb ook zo'n mobiele compressor. Toch pak ik eerder, meestal elke paar weken, de fietspomp met autoventiel. Gaat nog sneller en makkelijker.

[ Voor 44% gewijzigd door DrBOB101 op 22-09-2024 10:11 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Mga1600
DrBOB101 schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:11:
[...]

Dat is wel lang geleden dan zeker? Ik heb ook zo'n mobiele compressor. Toch pak ik eerder, meestal elke paar weken, de fietspomp met autoventiel. Gaat nog sneller en makkelijker.
Ik heb een compressor van Makita op accu. Heel handig. Je stelt de gewenste druk in en hij slaat af als die bereikt is. Ik check iedere ca. 3 weken wel een keer en vaak wordt er weer even gepompt.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Beste @ron65, het nu toch voor jezelf ook wel een keer overduidelijk zijn dat de issues die jij hebt een gevolg zijn van afspraken tussen je werkgever en de leasemaatschappij.

Het is een beetje krom om met zoveel overtuiging te roepen dat het altijd zo werkt bij die maatschappijen want dat is gewoon niet waar. Je werkgever, daar zit het probleem. Wat je eigenlijk nu al tig keer hebt aangegeven dus dat weet je heus wel.

Kunnen wij verder niks aan doen, dan zou je simpelweg niet moeten leasen daar of een smet je collega's acties ondernemen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:30
[...]

...

...

Duidelijk, maar verwacht natuurlijk niet dat elke Tweaker hier jouw achtergrond gaat onthouden of doornemen om te weten of jij nu wel of niet bij de dealer terecht kunt. Mijn laatste 3 wagens waren allemaal leasing en ik mocht voor elk klein dingetje gewoon langs, maar dat is natuurlijk slechts mijn ervaring, met mijn werkgever (die overigens nooit extra facturen kreeg). Vreselijk om te horen dat het bij jullie minder goed geregeld is. Zou er ook wel mijn werkgever niet voor verlaten, dus dat snap ik wel

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Heren, jullie hebben gelijk, het zit bij de afspraken tussen werkgever en de leasemaatschappijen.
Ik reageerde wat furieus omdat ik mij daar ook al lange tijd aan erger, maar aan de andere kant als ik hier aangeef een bepaald probleem te ervaren wel te horen krijg "ga dan even langs je dealer".

Ze hebben er een derde partij als wagenparkbeheerder tussen gezet twee jaar terug en dat heeft het er niet makkelijker op gemaakt, die partij heeft gewoon geen feeling met de werknemers, er geen enkel contact mee, en voert domweg beleid uit zonder in de gaten te hebben dat het wringt.
Dat outsourcen van taken lijkt leuk, maar het geeft in de praktijk gewoon te vaak ellende, toch is dat de toekomst voor veel bedrijven. Alles van HR tot TEchnische diensten, wat ondersteunend is voor de core business, wordt outsourced omdat je dan de mensen niet meer zelf hoeft op te leiden en ook geen (deel)FTE meer hoeft te reserveren voor de werkzaamheden, bij ziekte lost een ander het maar op etc etc.

Daarom denk ik wel dat dit steeds vaker gaat spelen, in de toekomst zullen veel meer van jullie ook te maken gaan krijgen met dit soort uithollende fratsen, bij ons lopen ze daar nogal ver in voor doorgaans.

Dus ja... ik kan niet zomaar langs "de dealer" omdat die er gewoon niet meer is, klantbinding is daarmee ook steeds vaker niet meer aanwezig.
Intussen heb ik 1 uitweggetje gevonden, als ik de navigatie te vaak als minder bruikbaar ervaar de eerste 10 a 15 minuten kan ik kiezen voor "problemen met het multitainment system" als klacht en dan zie ik ineens allemaal volvo dealers in de omgeving als keuzeoptie.
Moet er wél echt iets met dat systeem zijn natuurlijik.

Mocht ik wat te straf zijn overgekomen naar jullie, is niet mijn bedoeling natuurlijk.

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 31-10 15:40
ron65 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:16:

Intussen heb ik 1 uitweggetje gevonden, als ik de navigatie te vaak als minder bruikbaar ervaar de eerste 10 a 15 minuten kan ik kiezen voor "problemen met het multitainment system" als klacht en dan zie ik ineens allemaal volvo dealers in de omgeving als keuzeoptie.
Dan heb je toch geen probleem?
Je ervaart regelmatig dat er iets aan de hand is met je multimedia. Dan meldt je dat je problemen hebt met het multimedia systeem en gaat naar de dealer.
Toch?

• Juancho
  • Nu online
Heren, jullie hebben gelijk, het zit bij de afspraken tussen werkgever en de leasemaatschappijen.
Ik reageerde wat furieus omdat ik mij daar ook al lange tijd aan erger, maar aan de andere kant als ik hier aangeef een bepaald probleem te ervaren wel te horen krijg "ga dan even langs je dealer".
Omdat je bij problemen nou eenmaal....juist na de dealer gaat. Dat jouw werkgever er blijkbaar een idiote beleid op los laat is niet ons probleem en kunnen wij al helemaal niet oplossen. Dat besef mag je wel gewoon iets meer hebben. No offence, maar nogmaals dit is overduidelijk een issue tussen jou en je werkgever icm de leasemaatschappij. Een issue die wij hier allemaal niet herkennen. En velen van ons rijden ook al jarenlang in de lease.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 23-09-2024 09:53 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Morkie69

Ze hebben er een derde partij als wagenparkbeheerder tussen gezet twee jaar terug en dat heeft het er niet makkelijker op gemaakt, die partij heeft gewoon geen feeling met de werknemers, er geen enkel contact mee, en voert domweg beleid uit zonder in de gaten te hebben dat het wringt.
Dat outsourcen van taken lijkt leuk, maar het geeft in de praktijk gewoon te vaak ellende, toch is dat de toekomst voor veel bedrijven. Alles van HR tot TEchnische diensten, wat ondersteunend is voor de core business, wordt outsourced omdat je dan de mensen niet meer zelf hoeft op te leiden en ook geen (deel)FTE meer hoeft te reserveren voor de werkzaamheden, bij ziekte lost een ander het maar op etc etc.

Daarom denk ik wel dat dit steeds vaker gaat spelen, in de toekomst zullen veel meer van jullie ook te maken gaan krijgen met dit soort uithollende fratsen, bij ons lopen ze daar nogal ver in voor doorgaans.

Dus ja... ik kan niet zomaar langs "de dealer" omdat die er gewoon niet meer is, klantbinding is daarmee ook steeds vaker niet meer aanwezig.

Mocht ik wat te straf zijn overgekomen naar jullie, is niet mijn bedoeling natuurlijk.
Hier hebben ze ook enkele jaren geleden nog een externe partij(en) ertussen gezet. Dit had als gevolg, dat je echt niet meer naar een dealer hoeft te gaan om een auto te bestellen, nee, dat mag alleen via het externe bureau (Trax.....), met die bestelling gaan zij shoppen bij de LM's. Die LM besteld de auto bij de dealer(s) waar ze afspraken mee hebben. Dan wordt de auto afgeleverd via Fleetpoort.
Dus ipv van 2 partijen, heb je nu 4 partijen, die allemaal geld willen verdienen. Vooral de eerste partij vindt het niet leuk als je problemen hebt, want dan gaat hun winst weg. Ze willen eigenlijk dan geen tijd aan je besteden. Dit alles gaat dus echt ten koste aan service. Mooi zo'n concurrentie model, daar worden we allemaal beter van 8)7

• Venomer
Zouden jullie de discussie over leasen in het daarvoor bedoelde topic kunnen doen?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1701529

• Babtvt
  • Laatst online: 14:24
Mga1600 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:57:
Trillen in het stuur (een update). Een lang verhaal - sorry…..

Vanaf dag 1 trilde mijn C40 Twin (my 23) in het stuur bij ca 100 kmh. Daarnaast klonk er een heel merkwaardig geluid (een soort zwaar gereutel) bij het geven van een flinke dot gas. Mijn vorige P8 had van beide verschijnselen totaal geen last. Ik weet dat er hier meerderen zijn die met een soortgelijk tril-issue in hun auto te kampen hebben. Daarom dit relaas.

Als eerste maatregel werd er al bijna een jaar geleden een airbag/stuurdemper gemonteerd - die niets deed. Later werden ook nog beide aandrijfassen van de voorste motor vervangen waarna het vreemde geluid bij optrekken gelukkig helemaal weg was, maar het trillen bleef. Het leek wel naar een iets ander snelheidsbereik te zijn verschoven (wat dichter naar de 110 toe).

In de tijd daarna is het probleem meermaals door mij gereclameerd bij zowel de dealer en bij Volvo Nederland. In reactie is de auto voor dit issue een week of 3 geleden weer terug bij de dealer geweest. Daar hebben ze opnieuw het hele Volvo-protocol afgewerkt: eerst road force balancing doen, dan uitlijning controleren en daarna uitgebreid proefrijden met een een of andere trillingmeter/ analyzer. Die liet het probleem duidelijk zien. De meetrapporten werden naar Volvo gestuurd en daarop is besloten dat een specialist vanuit Beesd met zijn eigen, andere apparatuur ook nog eens zou gaan meten.

Toen ik de auto de keer daarop bracht voor analyse door de Volvo Beesd specialist trof ik deze toevallig aan. Hij heeft me desgevraagd uitgelegd over het trillen, de oorzaak en de oplossingsrichting.

Dit is hoe ik het begrepen heb:

De problemen ontstonden toen er naast de P8 ook een voorwielaangedreven P6 bij kwam. Daartoe zijn er componenten van de aandrijving (voorkant) aangepast en gestandaardiseerd voor zowel de P6-en als de volgende P8-en (Twins). En in die nieuwe samenstelling zit ‘iets’ in de combinatie van motor en aandrijfassen niet helemaal lekker wat dat tot trilling kan leiden. Die wijziging op dat productiemoment verklaart waarom alleen de nieuwere generatie tril-gevoelig was.

Later, toen de single motor versie achterwielaandrijving kreeg i.p.v. voorwielaandrijving is er weer van alles gemodificeerd (maar nu ten kennelijk ten goede) en op die auto’s komt dat specifieke probleem niet meer voor. Dat is de reden waarom de stuur/trilproblemen alleen bij een tussengroep auto’s voorkomt.

De vraag was aanvankelijk waarom de 1e generatie demper bij sommige auto’s goed werken en bij de andere totaal niet. Dat gaf uiteraard te denken.

Inmiddels kunnen ze met die meetapparatuur precies vaststellen welke frequentie die trilling in het stuur heeft. Per auto kan dat wat verschillen. Met generatie 2 van de stuurdemper worden de dempers vooraf stuk voor stuk aan een banktest onderworpen en wordt bepaald voor welk frequentie gebiedje ze werken. Er zit dus kennelijk zowel in de auto’s zelf als in de dempers onderling verschil. Bij de eerste generatie dempers was het dus een toevalstreffer als ze werkten, maar nu wordt een demper met een auto zodanig gecombineerd dat het werkende frequentiegebied van de demper overeenkomt met de trilfrequentie van de specifieke auto.

Vorige week is bij mij zo’n nieuwe demper gemonteerd en het getril lijkt wel wat minder te zijn - maar weg is het zeker niet. Waar het trillen met de vorige demper vanaf 100 begon en bij 110-112 het sterkst was en daarboven verdween, is er nu sprake van een trilling die bij 100 het meest voelbaar is, maar daaronder en daarboven ook aanwezig is, zei het minder heftig.

Het is op zich logisch dat deze demper, met de zorg die er nu aan besteed is, de problemen beter verdoezeld. Maar het blijft natuurlijk wel gewoon symptoombestrijding.
Volgende week is de Beesd-specialist weer bij de dealer en dan wil hij graag mijn auto nog een keer testen om terugkoppeling te krijgen over de effectiviteit van de maatregel. Die feedback helpt dan hopelijk weer om tot het besef te komen dat er wat aan de feitelijke oorzaak gedaan moet worden - niet alleen het symptoom bestrijden - want dit is zo een oeverloos proces.
En dat hangt me inmiddels (on)behoorlijk de keel uit…..

(Wordt vervolgd …. Vermoed/vrees ik
Ha goedemiddag,

Mag ik vragen bij welke dealer je bent geweest voor deze werkzaamheden? Wellicht dat ik daar ook eens een bezoekje ga brengen. Ik kom met mijn huidige dealers niet verder namelijk. Ook bij mij zijn de aandrijfassen al vervangen tegen het ratelende geluid en 1 van de eerste dempers gemonteerd. Als ik aangeef dat er een 'nieuwere versie' is dan ontkennen ze dat en geven ze aan dat er niets meer aan te doen is... :(

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Kammika
Venomer schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:17:
Zouden jullie de discussie over leasen in het daarvoor bedoelde topic kunnen doen?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1701529
nou.. dan gooi ik eens een lekker ontopic dingetje erin voor de echte tweakers: Met wat reverse engineering op de Volvo2MQTT integratie van Dielee heb ik de code geextraheerd om de Volvo API aan te kunnen spreken met een python script met gebruik van 2 factor authenticatie.

Ik verwacht dat Volvo dit (2FA voor API authenticatie) binnenkort verplicht gaat stellen, dus heb je nodig als je daarna nog met die API van de auto wilt knutselen (en helaas is dit niet goed gedocumenteerd op de developersite van volvo).

Hier is de voorbeeld code (je moet wel zelf je VCC API Key invullen in de code, anders doet die het niet ;-)) voor wie ermee wil spelen..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
import requests
import json
import datetime
import getpass

vccapikey = '<<Your VCC API Key>>'

OAUTH_TOKEN_URL = "https://volvoid.eu.volvocars.com/as/token.oauth2"
OAUTH_AUTH_URL = "https://volvoid.eu.volvocars.com/as/authorization.oauth2"

access_token = None
vin = None

def GetVin():
    global access_token
    global vin

if access_token:
        try:
            vehicles = requests.get(
                "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles",
                headers= {
                    "accept": "application/json",
                    "vcc-api-key": vccapikey,
                    "Authorization": "Bearer " + access_token
                }
            )
            print("\nResult:")
            print(vehicles)
            vjson=vehicles.json()
            print("Vin = "+str(vjson["vehicles"][0]["id"]))

vehiclesjson = json.dumps(vehicles.json(), indent=4)
            print("\nResult JSON:")
            print(vehiclesjson)

except requests.exceptions.RequestException as error:
            print("Get vehicles failed:")
            print(error)

vin = vjson["vehicles"][0]["id"]
    else:
        print ("NO access token")

def APIcommand(text,url,accept):
    global access_token
    global vin

if vin:
        try:
            a=datetime.datetime.now()
            print (text)
            print (url)
            status = requests.get(
                url,
                headers= {
                    "accept": accept,
                    "vcc-api-key": vccapikey,
                    "Authorization": "Bearer " + access_token
                }
            )
            b=datetime.datetime.now()

print("\nResult:")
            print("Execution time: "+str(b-a))
            print(status)
            sjson=status.json()

sjson = json.dumps(status.json(), indent=4)
            print("\nResult JSON:")
            print(sjson)

except requests.exceptions.RequestException as error:
            print(text+" failed:")
            print(error)
    else:
        print ("No vin")

def StartOTP():
    global access_token,username,password

print("Starting login with OTP")
    username=input("Enter your VOC Username: ")
    password=getpass.getpass("Enter your VOC Password: ")

auth_session = requests.session()
    auth_session.headers = {
        "authorization": "Basic aDRZZjBiOlU4WWtTYlZsNnh3c2c1WVFxWmZyZ1ZtSWFEcGhPc3kxUENhVXNpY1F0bzNUUjVrd2FKc2U0QVpkZ2ZJZmNMeXc=",
        'user-agent': 'okhttp/4.10.0',
        #"User-Agent": "vca-android/" + util.get_volvo_app_version(),
        "Accept-Encoding": "gzip",
        "Content-Type": "application/json; charset=utf-8"
    }

url_params = ("?client_id=h4Yf0b"
                  "&response_type=code"
                  "&acr_values=urn:volvoid:aal:bronze:2sv"
                  "&response_mode=pi.flow"
                  "&scope=openid email profile care_by_volvo:financial_information:invoice:read care_by_volvo:financial_information:payment_method care_by_volvo:subscription:read customer:attributes customer:attributes:write order:attributes vehicle:attributes tsp_customer_api:all conve:brake_status conve:climatization_start_stop conve:command_accessibility conve:commands conve:diagnostics_engine_status conve:diagnostics_workshop conve:doors_status conve:engine_status conve:environment conve:fuel_status conve:honk_flash conve:lock conve:lock_status conve:navigation conve:odometer_status conve:trip_statistics conve:tyre_status conve:unlock conve:vehicle_relation conve:warnings conve:windows_status energy:battery_charge_level energy:charging_connection_status energy:charging_system_status energy:electric_range energy:estimated_charging_time energy:recharge_status vehicle:attributes")

auth = auth_session.get(OAUTH_AUTH_URL + url_params)
    if auth.status_code == 200:
        response = auth.json()
        print (json.dumps(response,indent=4))

if response["status"]=="USERNAME_PASSWORD_REQUIRED":
            url=response["_links"]["checkUsernamePassword"]["href"]+"?action=checkUsernamePassword"
            print (url)
            body={ "username":  username, "password": password }
            auth_session.headers.update({"x-xsrf-header": "PingFederate"})
            auth=auth_session.post(url,json.dumps(body))
            if auth.status_code==200:
                response = auth.json()
                print(json.dumps(auth.json(),indent=4))
                if response["status"]=="OTP_REQUIRED":
                    print("OTP sent to "+str(response["devices"][0]["type"])+"("+str(response["devices"][0]["target"])+")")
                    otp=input("Enter your OTP: ")
                    print("otp = "+str(json.dumps(otp)))
                    url=response["_links"]["checkOtp"]["href"] + "?action=checkOtp"
                    print("url="+str(url))
                    auth=auth_session.post(url,data=json.dumps({ "otp": otp }))
                    print (json.dumps(auth.json(),indent=4))
                          response=auth.json()
                          if response["status"]=="OTP_VERIFIED":
                                print ("OTP succesful, continuing auth")
                                url=response["_links"]["continueAuthentication"]["href"] + "?action=continueAuthentication"
                                auth=auth_session.get(url)
                                response=auth.json()
                                print(json.dumps(response,indent=4))
                                    print("checkAuth succesful, getting token")
                                    auth_session.headers.update({"content-type": "application/x-www-form-urlencoded"})
                                    body = {"code": response["authorizeResponse"]["code"], "grant_type": "authorization_code"}
                                    auth = auth_session.post(OAUTH_TOKEN_URL, data=body)
                                    response=auth.json()
                                    print(json.dumps(response,indent=4))
                                        access_token = response['access_token']
                                        print("Got accesstoken: "+str(access_token))

else:
                                        print("Invalid status_code: "+str(auth.status_code))
                                else:
                                    print("Invalid status_code: "+str(auth.status_code))
                          else:
                                print("Invalid response status: "+str(response["status"]))
                    else:
                          print("OTP unsucesful, invalid status_code: "+str(auth.status_code))
                else:
                    print("Unknown status")
            else:
                print("Error: "+str(auth.status_code))
                print(json.dumps(auth.json(), indent=4))
    else:
        print("Error responding: "+str(auth.status_code))

#Main
StartOTP()

if access_token:
    GetVin()
    if vin:
        #uncomment the commands you'd like to execute
        APIcommand("commands", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/commands", "application/json")
        #APIcommand("listresources", "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/"+vin+"/resources", "application/json")
        #APIcommand("sleepCycleStartTime", "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/"+vin+"/resources/sleepCycleStartTime", "application/json")
        #APIcommand("externalTemp", "https://api.volvocars.com/extended-vehicle/v1/vehicles/"+vin+"/resources/externalTemp", "application/json")
        #APIcommand("RechargeStatus","https://api.volvocars.com/energy/v1/vehicles/"+vin+"/recharge-status", "application/vnd.volvocars.api.energy.vehicledata.v1+json")
        #APIcommand("chargingcurrentlimit","https://api.volvocars.com/energy/v1/vehicles/"+vin+"/recharge-status/charging-current-limit", "application/vnd.volvocars.api.energy.chargingcurrentlimitresponse.v1+json")
        #APIcommand("Commands", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/commands", "application/json")
        #APIcommand("diagnostics","https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/diagnostics","application/json")
        #APIcommand("engine", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/engine","application/json")
        #APIcommand("engine-status", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/engine" ,"application/json")
        #APIcommand("Brakes", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/brakes","application/json")
        #APIcommand("Statistics","https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/statistics","application/json")
        #APIcommand("odometer","https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/odometer","application/json")
        #APIcommand("tyres","https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/tyres","application/json")
        #APIcommand("command-accessibilit","https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/command-accessibility","application/json")
        #APIcommand("vehicle", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin, "application/json")
        #APIcommand("warnings", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/warnings", "application/json")
        #APIcommand("command accessibility", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/command-accessibility", "application/json")
        #APIcommand("climatization start", "https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/"+vin+"/commands/climatization-start", "application/json")

• Juancho
  • Nu online
Ik zag trouwens vandaag een nieuwe optie in Maps, of iig een optie die mij niet eerder was opgevallen. Namelijk een geel/oranje icon waarbij je meldingen kan maken voor flitsers, ongelukken en meer van dat soort dingen. Zit dit er allang in?

Het doet een beetje wat FM ook doet, jammer dat beide partijen niet iets van een samenwerking hebben en dat die button door FM wordt afgehandeld incl meldingen etc.

• Venomer
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:29:
Ik zag trouwens vandaag een nieuwe optie in Maps, of iig een optie die mij niet eerder was opgevallen. Namelijk een geel/oranje icon waarbij je meldingen kan maken voor flitsers, ongelukken en meer van dat soort dingen. Zit dit er allang in?

Het doet een beetje wat FM ook doet, jammer dat beide partijen niet iets van een samenwerking hebben en dat die button door FM wordt afgehandeld incl meldingen etc.
Ik had de aankondiging daarvan al wel gezien, maar ik heb het nog niet in mijn auto. Is dit dezelfde update waarbij je ook het aantal vrije aansluitingen per laadpaal te zien krijgt?

• Juancho
  • Nu online
Venomer schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:50:
[...]

Ik had de aankondiging daarvan al wel gezien, maar ik heb het nog niet in mijn auto. Is dit dezelfde update waarbij je ook het aantal vrije aansluitingen per laadpaal te zien krijgt?
Weet ik eerlijk gezegd niet, viel mij niet eerder op maar zag het nu toevallig. Maps rolt wel vaker dingen achter de schermen uit waar je geen weet van hebt tot iemand het hier benoemd ;)

• Kammika
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:29:

ik denk dat je het beter kunt noemen dat het een beetje is wat Waze ook doet. Zie hier de aankondiging die ze hebben gedaan eind jullie. Zijn waze features die ze naar maps brengen.

Zou mooi zin als de audio alerts en de trajectcontroles ook nog komen. Dan is heb je helemaal geen Waze of FM meer nodig...

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:11:
[...]

ik denk dat je het beter kunt noemen dat het een beetje is wat Waze ook doet. Zie hier de aankondiging die ze hebben gedaan eind jullie. Zijn waze features die ze naar maps brengen.

Zou mooi zin als de audio alerts en de trajectcontroles ook nog komen. Dan is heb je helemaal geen Waze of FM meer nodig...
Ik heb het nog niet getest maar voor mij de belangrijkste functie van FM: flitsers. Zitten die nu ook allemaal in Maps dan? Of werkt het principe hetzelfde zoals FM en is de gebruikersgroep het belangrijkste: hoe meer mensen het gebruiken en doorgeven, hoe sneller/vaker flitsers (zeker mobiele) gemeld worden.

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Zou inderdaad fijn zijn als die functie uitgerold gaat worden, is toch wel de feature die ik in mijn auto mis ten opzichte van Apple Maps via CarPlay

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:49
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb het nog niet getest maar voor mij de belangrijkste functie van FM: flitsers. Zitten die nu ook allemaal in Maps dan? Of werkt het principe hetzelfde zoals FM en is de gebruikersgroep het belangrijkste: hoe meer mensen het gebruiken en doorgeven, hoe sneller/vaker flitsers (zeker mobiele) gemeld worden.
Ik vermoed dat als een applicatie zoals google maps dit standaard functionaliteit maakt ze snel overal gaan verboden worden tenzij ze die functie lokaal ongedaan maken. Ik zit er in ieder geval totaal niet op te wachten.

Eerder zou ik willen dat de snelheidsborden herkenner functie in onze wagens beter werkt of gecombineerd wordt met google maps data. Voor mij zijn dat zonder overdrijven de enige momenten dat ik nog ergens te snel rijd. (Evengoed mijn eigen schuld natuurlijk)

• Spekkie99
Omdat Flitsmeister niet werkt op de AA zoek ik een goede houder voor mijn telefoon, pixel 6. Hebben jullie nog tips, liefst rechts naast het scherm.

• Juancho
  • Nu online
Spekkie99 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:47:
Omdat Flitsmeister niet werkt op de AA zoek ik een goede houder voor mijn telefoon, pixel 6. Hebben jullie nog tips, liefst rechts naast het scherm.
Ik had die zoektocht ook en heb het zo opgelost. De XC wagens zijn eigenlijk niet geschikt voor houders op het dashboard. Het scherm zelf zit ook in het dashboard verzonken en je kan niet zoals bij een Polestar zo'n (brodit?) houder vastmaken. Ik vond dit de beste oplossing, ook om het niet te druk te maken en ik wilde geen kabels zichtbaar hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MJOAsKKc8CTxjckueRpAo6jDNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1Eer5A64ketm6FPvYaP8wyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 23-09-2024 16:07 ]

• Mga1600
Babtvt schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:25:
[...]

Ha goedemiddag,

Mag ik vragen bij welke dealer je bent geweest voor deze werkzaamheden? Wellicht dat ik daar ook eens een bezoekje ga brengen. Ik kom met mijn huidige dealers niet verder namelijk. Ook bij mij zijn de aandrijfassen al vervangen tegen het ratelende geluid en 1 van de eerste dempers gemonteerd. Als ik aangeef dat er een 'nieuwere versie' is dan ontkennen ze dat en geven ze aan dat er niets meer aan te doen is... :(
Zeker, dat is Ton van Kuijk - vestiging Alkmaar.

• Spekkie99
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:05:
[...]

Ik had die zoektocht ook en heb het zo opgelost. De XC wagens zijn eigenlijk niet geschikt voor houders op het dashboard. Het scherm zelf zit ook in het dashboard verzonken en je kan niet zoals bij een Polestar zo'n (brodit?) houder vastmaken. Ik vond dit de beste oplossing, ook om het niet te druk te maken en ik wilde geen kabels zichtbaar hebben.

[Afbeelding]
Bedankt voor je tip, vind je dat niet te laag? Zou hem zelf graag iets hoger hebben maar het is idd lastig, die klemdingen op roosters werken ook vaak maar half.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:26
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:05:
[...]
Ik gebruik wel een Brodit bij mijn lange ritten (foto niet van mij):
Afbeeldingslocatie: https://www.broditcenter.nl/data/cache/images/product/2b06fbc26c0e500ff10e4a7248be9df4_jpeg_resized_526_360_1_255_255_255_x.jpeg

Ik vind de houder beneden een slechte positie want dan moeten mijn ogen echt wegkijken van het verkeer.

FM is van Nederlandse makelij en werkt langs geen kanten buiten NL. In Duitsland lukt het nog, maar België, Denemarkten, Frankrijk en Italië, werkt het voor geen meter. Dus FM integreren in GM mag er NIET komen, dan liever de Waze 'show', maar nog liever zo weinig mogelijk afleiding.

• Juancho
  • Nu online
Spekkie99 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:18:
[...]

Bedankt voor je tip, vind je dat niet te laag? Zou hem zelf graag iets hoger hebben maar het is idd lastig, die klemdingen op roosters werken ook vaak maar half.
Nee juist niet. Ik vind het naast het scherm echt juist veelste druk allemaal en dat zorgt meer voor afleiding. Wat je van FM wil is ook gewoon de waarschuwingen en misschien af en toe dat je zelf ff naar het scherm kijkt of er iets is. Niks meer, niks minder.

Ik vind die plek perfect, kabels weg, snel draadloos laden en met 1 oogopslag zie je FM.

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:48
Na bijna 54K moet ik nieuwe banden voor en achter. Ik heb nu de Continental Ecocontact 6. Ik heb de dealer gevraagd om een voorstel. Hij kwam met Continental Ecocontact 6 (1150 euro), Pirelli P-Zero luxury (1300 euro) en de Vredestein Ultra (948 euro). Bedragen zijn incl. btw en montage. Hebben jullie ervaring met een van deze banden en wat mogen banden door de bank genomen kosten?

• Juancho
  • Nu online
Hierbij nog even de afbeelding van die nieuwe Maps toevoegingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkvDiLFpqDctrzuBCeYddGouZ38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07llYjVdC0Uf29wjKGAULakG.jpg?f=fotoalbum_large

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:24
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:39:
Hierbij nog even de afbeelding van die nieuwe Maps toevoeging[Afbeelding]
Ah mooi, vroeg me al af waar die bleef, zit al even in de telefoonversie. Straks maar eens kijken voor 'n update dan, al is het mss weer een serverside toggle want gisteren nog gezocht naar updates en toen was er niets. Die laadpaal info zit er al 'n weekje in bij mij, staat er dus los van vermoed ik.

Edit: Net gekeken, geen update voor Maps en geen meld-knop.

[ Voor 4% gewijzigd door Largamelion op 23-09-2024 18:20 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
-Vasa- schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:42:
[...]

Ik vermoed dat als een applicatie zoals google maps dit standaard functionaliteit maakt ze snel overal gaan verboden worden tenzij ze die functie lokaal ongedaan maken. Ik zit er in ieder geval totaal niet op te wachten.
Kan ik me niet voorstellen, dan zouden fm en waze al lang verboden zijn op diverse plekken…

• Kammika
Juancho schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:33:
[...]

Dat laatste…

• Mga1600
Kammika schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:33:
[...]

Kan ik me niet voorstellen, dan zouden fm en waze al lang verboden zijn op diverse plekken…
Er zijn nu ook landen waar Flitsmeister echt niet mag: o.a. Zwitserland. Dikke boetes naar het schijnt! In die landen zal Google dan in Waze en in Maps wel een filter maken neem ik aan.

• Kammika
Mga1600 schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:20:
[...]

Er zijn nu ook landen waar Flitsmeister echt niet mag: o.a. Zwitserland. Dikke boetes naar het schijnt! In die landen zal Google dan in Waze en in Maps wel een filter maken neem ik aan.
Dat wist ik niet. Dacht dat die apps idd dan regionale filters hadden

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:21
GJV63 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:27:
Na bijna 54K moet ik nieuwe banden voor en achter. Ik heb nu de Continental Ecocontact 6. Ik heb de dealer gevraagd om een voorstel. Hij kwam met Continental Ecocontact 6 (1150 euro), Pirelli P-Zero luxury (1300 euro) en de Vredestein Ultra (948 euro). Bedragen zijn incl. btw en montage. Hebben jullie ervaring met een van deze banden en wat mogen banden door de bank genomen kosten?
Ik heb nu de Pirelli All Season eronder, bevalt me prima. Wat ik meestal doe bij het vervangen van banden is het volgende: op internet op zoek naar de goedkoopste, dan naar montage adres laten sturen. Scheelt je tientjes per band. Ik heb even snel gekeken naar de Pirelli P-Zero, in de 20" maat. Kost bij autobandenmarkt 972 euro. Montage komt er nog overheen, dat is zo'n 15 tot 20 euro per band.

Dan weet je dus dat een dealer heel erg duur met banden is...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Mga1600
rolfio schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:10:
[...]

Dan weet je dus dat een dealer heel erg duur met banden is...
Een van de redenen waarom ik destijds voor een XC40P8! koos en niet voor een Polestar2 was het dealer contact in alle fasen - een goede relatie met de dealer vind ik prettig en dat zou ik missen bij een online auto..
Banden zijn een van de weinige dingen aan een EV die echt slijten - en dus een schaarse gelegenheid om de dealer werkplaats ‘ ook wat te gunnen’. persoonlijk heb ik er geen moeite mee om daar wat extra voor te betalen - dat betaald zich wel terug….

Want tegenover de - ongetwijfeld wat hogere prijs bij een dealer staat - in mijn ervaring goede service en coulance. Je krijgt als service een leenauto mee als ze met jouw auto aan de gang gaan zodat je niet hoeft te zitten wachten. En je eigen auto komt gewassen en gestofzuigd terug.

En een voorbeeld van coulance : met een vorige Volvo reed ik een nog bijna nieuwe band stuk .in slecht weer. Ik knalde keihard met een wiel op een soort betonrand die ik niet gezien had omdat de boel onder (regen)water stond. De band was niet lek maar had wel een dikke bult en moest vervangen worden.
Ongevraagd berekenden ze maar 50%. voor de vervanging.
Kom daar maar eens om bij een ‘bandenboer’.

• Juancho
  • Nu online
Hoewel het volgens mij vrij slecht gaat met Polestar hebben ze toevallig wel hier in Zwolle een nieuwe zaak geopend naast die van Volvo. Of ze samenwerken weet ik niet, maar die popupstore die er altijd stond is weg voor een volwaardige Polestar dealer.

Tis jammer dat die nieuwe Polestars niet te betalen zijn. Anders zeker een optie voor een volgende leaseauto als die er ooit komt. Maargoed, daar is het Polestar topic voor :)

• rolfio
Mga1600 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:19:
[...]

Een van de redenen waarom ik destijds voor een XC40P8! koos en niet voor een Polestar2 was het dealer contact in alle fasen - een goede relatie met de dealer vind ik prettig en dat zou ik missen bij een online auto..
Banden zijn een van de weinige dingen aan een EV die echt slijten - en dus een schaarse gelegenheid om de dealer werkplaats ‘ ook wat te gunnen’. persoonlijk heb ik er geen moeite mee om daar wat extra voor te betalen - dat betaald zich wel terug….

Want tegenover de - ongetwijfeld wat hogere prijs bij een dealer staat - in mijn ervaring goede service en coulance. Je krijgt als service een leenauto mee als ze met jouw auto aan de gang gaan zodat je niet hoeft te zitten wachten. En je eigen auto komt gewassen en gestofzuigd terug.

En een voorbeeld van coulance : met een vorige Volvo reed ik een nog bijna nieuwe band stuk .in slecht weer. Ik knalde keihard met een wiel op een soort betonrand die ik niet gezien had omdat de boel onder (regen)water stond. De band was niet lek maar had wel een dikke bult en moest vervangen worden.
Mijn ervaring met mijn bandenboer is prima. Kan ik ook altijd terecht als er iets is met mijn banden. Ik betaal dan liever minder voor hetzelfde ;)

En ik was het liefst zelf mijn auto :)

• Mga1600
rolfio schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:39:
[...]

Mijn ervaring met mijn bandenboer is prima. Kan ik ook altijd terecht als er iets is met mijn banden. Ik betaal dan liever minder voor hetzelfde ;)

En ik was het liefst zelf mijn auto :)
Natuurlijk kan een bandenboer prima banden omleggen, maar ik denk niet dat jouw bandenboer je 50% korting geeft als je na 2 maanden bij ‘m komt nadat je zelf een band vernield hebt - of wel?

Hoe dan ook ik hou die service van de dealers en middenstand graag overeind. We kopen onze TV’s, wasmachines e.d. ook lokaal. Is wel eens een paar procent duurder dan online, maar ook daar krijg je ouderwetse goed advies en echte service voor terug. Ieder zijn keuze!

Maar over dat wassen: Bij mijn dealer werd eenmalig gevraagd of je je auto wel of niet gewassen wilt hebben als die daar komt. Die keuze zetten ze in hun computer. En ze stofzuigen ‘m dan ook uit en halen een doekje over het dashboard e.d. Prima wat mij betreft..……en ik zou anders naar een Carwash gereden zijn want ik ben nou eenmaal geen zelf-detaillende auto-fluisteraar…… had hij maar geen auto van mij moeten worden…..

• Largamelion
Mga1600 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:25:
[...]

Natuurlijk kan een bandenboer prima banden omleggen, maar ik denk niet dat jouw bandenboer je 50% korting geeft als je na 2 maanden bij ‘m komt nadat je zelf een band vernield hebt - of wel?

Hoe dan ook ik hou die service van de dealers en middenstand graag overeind. We kopen onze TV’s, wasmachines e.d. ook lokaal. Is wel eens een paar procent duurder dan online, maar ook daar krijg je ouderwetse goed advies en echte service voor terug. Ieder zijn keuze!

Maar over dat wassen: Bij mijn dealer werd eenmalig gevraagd of je je auto wel of niet gewassen wilt hebben als die daar komt. Die keuze zetten ze in hun computer. En ze stofzuigen ‘m dan ook uit en halen een doekje over het dashboard e.d. Prima wat mij betreft..……en ik zou anders naar een Carwash gereden zijn want ik ben nou eenmaal geen zelf-detaillende auto-fluisteraar…… had hij maar geen auto van mij moeten worden…..
Mijn auto gaat morgen naar de dealer voor zijn eerste onderhoud, benieuwd of hij daar gewassen wordt... dat lijkt me eerder uitzonderlijk. Ik laat me echter graag verrassen :). Heb je 'n lease of als particulier gekocht? Dat speelt mss ook wel mee voor de dealer.

• Juancho
  • Nu online
Mijn dealer maakt de auto ook altijd schoon van binnen en buiten bij een onderhoudsbeurt. Dat hoort er volgens mij ook gewoon bij. Als je voor iets kleins naar de dealer gaat natuurlijk niet, het zijn denk ik vooral de grotere onderhoudsbeurten tot zover je daar bij een EV over kan spreken.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:05
Mijn P2 wordt bij de beurten ook gewassen door de Volvo garage, ze vragen vooraf zelfs netjes toestemming of ie in de wasstraat mag.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rolfio schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:39:
[...]

[...]
Mijn ervaring met bandenboer Profile is minder goed. Toen ik daar indertijd met mijn P8 langs kwam met een schroef in de band leverde dat een ongelofelijk gehannes op met de brug. Men was geen elektrische auto's gewend. Uiteindelijk werd een losse rolkrik gebruikt om het wiel te verwijderen.
Voor mij dus voortaan bij banden: alleen de dealer.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

• rolfio
Claude schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:48:
[...]

Mijn ervaring met bandenboer Profile is minder goed. Toen ik daar indertijd met mijn P8 langs kwam met een schroef in de band leverde dat een ongelofelijk gehannes op met brug. Men was geen elektrische auto's gewend. Uiteindelijk werd een losse rolkrik gebruikt om het wiel te verwijderen.
Voor mij dus voortaan bij banden: alleen de dealer.
Ik heb het niet over Profile gehad... ik heb een andere...Als jij naar de dealer wilt, helemaal prima. Vooral doen. Maar ik reageerde vooral op de vragensteller, dan met name zijn vraag over de prijs van de banden.

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:48
rolfio schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:10:
[...]

Ik heb nu de Pirelli All Season eronder, bevalt me prima.
Dank voor het advies. ik ga me op Pirelli oriënteren.

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Wat hier mee te doen? Wilde net wegrijden vanmiddag. Gisteren alles nog goed.

Een bug?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvSUUgFD5C8zT4A7E7Wrl9wsLGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67OfvEUieflTuD8y16ul5z1v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 205% gewijzigd door Sten2017 op 24-09-2024 19:24 ]

• Kammika
Sten2017 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:14:
Wat hier mee te doen? Wilde net wegrijden vanmiddag. Gisteren alles nog goed.

Een bug?

[Afbeelding]
ik weet niet of die de fout blijft geven, maar ik heb dit 1x gehad. Issue was weg nadat die een kwartier afgesloten had gestaan...

anders helaas volvo assistance bellen

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Mga1600 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:19:
[...]

Was dat bij de Kennedytunnel ?

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Mga1600
MartijnEV schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:13:
[...]

Was dat bij de Kennedytunnel ?
Nee het gebeurde op een zeer regenachtige en erg donkere avond waar een kruising ‘onder een laag water stond’ . Ik dacht dat ik het wist maar nam een bocht naar links net te krap - het was niet te zien waar de weg liep en waar de verhoogde middenberm ophield. (waar ik met een flinke vaart tegenop reed) .
Mijn eigen schuld, ik had rustiger moeten rijden Het was in de buurt van Baarn (NL)

• Childofbodom
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 14:43
Iemand al iets verder gekomen met de OTA updates? Hier op MY24 RWD nog steeds geen teken van leven. Zit nog op 3.1.9, nog geen teken van 3.1.10 of 3.2.4..

• Juancho
  • Nu online
Nope, helaas hier ook nog geen OTA. Ik snak wel naar die OTA die het systeem weer sneller maakt. Ik ga er alleen niet speciaal voor naar de dealer.

• Babtvt
  • Laatst online: 14:24
Mga1600 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:57:
Trillen in het stuur (een update). Een lang verhaal - sorry…..

Volgende week is de Beesd-specialist weer bij de dealer en dan wil hij graag mijn auto nog een keer testen om terugkoppeling te krijgen over de effectiviteit van de maatregel. Die feedback helpt dan hopelijk weer om tot het besef te komen dat er wat aan de feitelijke oorzaak gedaan moet worden - niet alleen het symptoom bestrijden - want dit is zo een oeverloos proces.
En dat hangt me inmiddels (on)behoorlijk de keel uit…..

(Wordt vervolgd …. Vermoed/vrees ik
Thnx voor alle info! Ik heb direct geschakeld met technisch beheer van de lease maatschappij en voila, 8 oktober staat er een bezoek gepland met een techneut van Volvo Nederland :)
Ben benieuwd of het dezelfde persoon is.
Er gaan die dag 2 auto's onderzocht en aangepakt worden op het trillingsprobleem.

Wordt ook hier vervolgd.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32
Childofbodom schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:42:
Iemand al iets verder gekomen met de OTA updates? Hier op MY24 RWD nog steeds geen teken van leven. Zit nog op 3.1.9, nog geen teken van 3.1.10 of 3.2.4..
Nee, niks! Update 3.2.4 wordt in augustus al aangekondigd, komt alleen nog steeds niet. Dan schijnt er ook een versie 3.1.10 rond te waren...
Toch heel vreemd, en hoe dan ook had het wel zo netjes van Volvo geweest om een melding te maken dat de update voorlopig teruggetrokken is wegens ...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh v155, HW P1, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Juancho
  • Nu online
Je kan er volgens mij ALTIJD vanuit gaan dat een aangekondigde OTA even beperkt uitrolt en vervolgens weer ingetrokken wordt vanwege issues. En dan na een tijdje wordt het wederom uitgerold. De standaard werkwijze blijkbaar.

• Largamelion
3.1.10 lijkt wel uit te rollen maar is enkel voor MY24. Collega van mij kreeg 'm ook binnen via OTA. Geen idee waarom de laatste 2 aangekondigde OTA's nooit uitgekomen zijn. Moet over 2 uurtjes naar de dealer, zal daar eens uitleg vragen.

• Tranquility
  • Laatst online: 16:06
Hier ook nog steeds geen teken van leven en zit mijn MY24 ook nog steeds op 3.1.9.

• rolfio
Bij mij ook nog niets te zien. Zit op 3.1.9. Volgens de app op 3.0.3.

• Tranquility
rolfio schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:42:
Bij mij ook nog niets te zien. Zit op 3.1.9. Volgens de app op 3.0.3.
Ja hier geeft de app (iOS) ook 3.0.3. aan.
Het frappante is dat ik van de week tijdelijk een Android toestel in gebruik had in afwachting op mijn nieuwe iPhone waarvan de levering was verstraagd en ik oude had ik al verkocht. Na de Volvo Cars app op het oude Android toestel geinstalleerd te hebben gaf die gewoon netjes 3.1.9 weer.
Gisteren mijn nieuwe iPhone in gebruik genomen en de Volvo app opnieuw geinstalleerd en geconfigureerd en wederom was die van mening dat er 3.0.3 in mijn auto zit... 8)7

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 23:17
Van de week 3.1.10 geinstalleerd, maar de app zegt dat ik op 3.0.9 zit. Zou Volvo soms stiekem rollbacks doen? Als een update meer problemen dan oplossingen geeft... en dat daarom alles nu een beetje de soep in loopt?
Ik bedoel: alleen deze tweakers checken natuurlijk constant welke sw versie ze zitten. De rest van de wereld... misschien wat minder?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-11 21:49
App geeft hier 3.1.9, auto heeft bij 60k beurt 3.2.5 gekregen paar weken geleden.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Largamelion
Onderhoud vanop de eerste rij 😁.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8309K9tzyS93im3oXwcTmJ9Jn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKcPwFj6BWW3waBYz8Tr5YIT.jpg?f=fotoalbum_large

De dame aan de receptie wist niet waarom de OTA's uitbleven, maar ze had van andere mensen ook wel al die opmerking gekregen.

Verder gebeurt er niet veel buiten:
- Bandenspanning controleren
- Ruitenwisservloeistof bijvullen
- Ruitenwissers vervangen
- Software updaten

Opmerking over trilling in het stuur tussen 105-120km/u is meegegeven, maar ik verwacht er niets van eerlijk gezegd.

Edit: Auto is 10 min geleden naar buiten gereden. Mss toch naar de wasstraat of trillingen gaan testen? Software is al up to date zie ik in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVG7cl7Px6ipOdu9MOjf3SFvvRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/32HHfNtUZuIt1uB4Dg8oTqz8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Largamelion op 25-09-2024 13:44 ]

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Bij iedere update is er een standaard riedeltje. Het duurt lang, niet iedereen krijgt hem tegelijk, zogenaamd is hij weer teruggetrokken aan de hand van een berichtje ergens op een forum ;)

Ik zie hem vanzelf wel verschijnen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-11 10:01

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Ik rij een MY24 SMER en heb twee weken geleden de 3.1.10 OTA update gekregen, maar inderdaad in de app ook nog de melding dat 3.1.9 is geïnstalleerd.

Morgen gaat de XC40 trouwens naar de garage. Ik laat ze kijken naar de trillingen bij hard accelereren van 70/80 naar 100/120 (aandrijfassen?), het rammelen van de voortrein op klinkerwegen bij 40+ km/u (toplagers?) en de update naar 3.2.5. Bij het maken van de afspraak gaven ze aan bekend te zijn met deze klachten. Ik heb er niet veel last van, maar voor een auto van €60k hoort het niet in mijn ogen. Verder ben ik heel erg tevreden over de XC40 hoor. De beste auto die ik tot nu toe heb gehad (in de lease).

Ik laat jullie wel weten wat er uit komt.

• Kammika
Ophidian schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:34:
Bij iedere update is er een standaard riedeltje. Het duurt lang, niet iedereen krijgt hem tegelijk, zogenaamd is hij weer teruggetrokken aan de hand van een berichtje ergens op een forum ;)

Ik zie hem vanzelf wel verschijnen.
heb een deja, zie weer 10 posts of zo over de OTA updates die niet gekomen is.. 8)7

My 2 cents:
-3.1.9 werd op de aangekondigd en heeft normal OTA gehad.
- Vlak daarachteraan werd 3.1.10 aangekondigd als zeer belangrijke tussentijdse fix voor de MY24 wagens, maar kwam toen niet.
- vlak daarna was 3.2.4 gereed en als OTA aangekondigd, maar is niet gekomen op het moment dat die normaal komt (ca 1 a 2 week na aankondiging)
- En toen kwam toch ineens 3.1.10 toch voor de MY24 wagens (wsch omdat ze problemen met 3.2.4 hadden en toch die fix voor de my24 wagens wilden uitrollen)
- inmiddels zijn er bijna 5 weken verstreken sinds de 3.2.4 aankondiging, we kunnen over een ruimte week dus als 3.3.x verwachten...

Ofwel: ik denk niet dat 3.2.4 nog komt, maar dat ze we over anderhalve week 3.3.x aangekondigd wordt en dat we die allemaal (dwz als ze geen issues in de uitrol hebben) gaan krijgen...

• WesleyZ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:38
MeHeKaCh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:02:
Ik rij een MY24 SMER en heb twee weken geleden de 3.1.10 OTA update gekregen, maar inderdaad in de app ook nog de melding dat 3.1.9 is geïnstalleerd.

Morgen gaat de XC40 trouwens naar de garage. Ik laat ze kijken naar de trillingen bij hard accelereren van 70/80 naar 100/120 (aandrijfassen?), het rammelen van de voortrein op klinkerwegen bij 40+ km/u (toplagers?) en de update naar 3.2.5. Bij het maken van de afspraak gaven ze aan bekend te zijn met deze klachten. Ik heb er niet veel last van, maar voor een auto van €60k hoort het niet in mijn ogen. Verder ben ik heel erg tevreden over de XC40 hoor. De beste auto die ik tot nu toe heb gehad (in de lease).

Ik merk zelf bij mijn SM24 uit mei vorig jaar en nu 44.000km ook gerammel vanuit rechtsvoor, met name bij het afrijden van heuveltjes in de woonwijk. Volgende week heb ik een afspraak gemaakt, tevens voor de regensensor die het niet door “storing, service vereist”

• Largamelion
Intussen terug van het onderhoud. 3.2.5 staat erop en app geeft dit ook netjes aan. Verder is mijn eerder gepost lijstje uitgevoerd en is bijkomend ook de luchtfilter voor het interieur vervangen. Stelt dus echt niet veel voor zo'n onderhoud bij 'n elektrische wagen :). Auto niet gewassen trouwens, dus prijs je gelukkig als dat bij jullie wel gebeurt, is niet standaard.

Men heeft ook een kleine 20km gereden met de wagen om de trilling in het stuur te testen (105-120km/u). Persoon in kwestie kon geen trilling waarnemen zei hij, wat ik niet echt begrijp. Hij zei wel dat veel mensen met dit model erover klagen dus vermoedelijk zoekt hij naar een sterkere trilling of ontkent hij het gewoon. Mij stoort het ook niet erg dus ga er verder geen drama van maken, maar ik wou het gewoon registreren voor als er ooit een echte oplossing komt van Volvo uit.

Verder nog geen meld-knop te zien in Google Maps. Alles is nu up-to-date dus zal een toggle zijn aan de kant van Google om het te enablen vermoed ik.

• Juancho
  • Nu online
En dan komt volgens de geruchten Android 15 voor AAOS ook nog op 15 oktober! Wordt een maand met vele updates dus ;)

https://androidworld.nl/n...aar-android-automotive-15

Edit: niet AAOS op 15 oktober dus, wel snel opvolgend...
Op dit moment hebben we nog geen lanceringsdatum voor Android Automotive 15. Wel staat de lancering van Android 15 al voor de deur, waardoor Android Automotive 15 niet lang meer op zich zal laten wachten.

[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 25-09-2024 14:23 ]

• Tranquility

De mijne gaat vrijdag naar de garage voor de trillingen/vibratie achter bij accelereren. Toen ik de afspraak maakte zeiden ze daar niet bekend mee te zijn.

• Spekkie99
Toplagers voor is bekend, er komt een verbeterde versie in q4 en tot die tijd doen ze daar niet direct wat mee.

Bij mijne zijn de aandrijfassen voor vervangen maar trilt nog steeds.

• Largamelion
Juancho schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:22:
En dan komt volgens de geruchten Android 15 voor AAOS ook nog op 15 oktober! Wordt een maand met vele updates dus ;)

https://androidworld.nl/n...aar-android-automotive-15

Edit: niet AAOS op 15 oktober dus, wel snel opvolgend...

[...]
Gezien we een paar maand terug nog maar AAOS 12 hebben ontvangen in onze wagens, zou ik daar niet op hopen :X. Verder ook geen bijzondere wijzigingen imo. De update voor het infotainment die Volvo belooft voor volgend jaar vind ik een pak interessanter.

• 4v4t4r
  • Laatst online: 17:31
ik ben me (raar genoeg) alvast een beetje aan het orienteren op een volgende leaseauto. Ik mag pas week December volgend jaar, maar onze lease policy is onder review nu en ik heb er enigzins invloed op :D

Ziet er helaas wel naar uit dat electrisch rijden enigzins de nek word omgedraaid (bijtelling voordeel/wegenbelasting etc) meer mensen die hier tegenaan lopen al? Vind het wel jammer, het rijd zo lekker ! ( ik heb vanwege prive omstandigheden een grotere auto nodig, rolstoel etc - dus de goedkopere vallen helaas af) Wellicht niet toepasselijk voor dit topic - maar ik rij nu een XC40 :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Mga1600
Largamelion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:19:
Intussen terug van het onderhoud. 3.2.5 staat erop en app geeft dit ook netjes aan. Verder is mijn eerder gepost lijstje uitgevoerd en is bijkomend ook de luchtfilter voor het interieur vervangen. Stelt dus echt niet veel voor zo'n onderhoud bij 'n elektrische wagen :). Auto niet gewassen trouwens, dus prijs je gelukkig als dat bij jullie wel gebeurt, is niet standaard.

Men heeft ook een kleine 20km gereden met de wagen om de trilling in het stuur te testen (105-120km/u). Persoon in kwestie kon geen trilling waarnemen zei hij, wat ik niet echt begrijp. Hij zei wel dat veel mensen met dit model erover klagen dus vermoedelijk zoekt hij naar een sterkere trilling of ontkent hij het gewoon. Mij stoort het ook niet erg dus ga er verder geen drama van maken, maar ik wou het gewoon registreren voor als er ooit een echte oplossing komt van Volvo uit.

Verder nog geen meld-knop te zien in Google Maps. Alles is nu up-to-date dus zal een toggle zijn aan de kant van Google om het te enablen vermoed ik.
Die Maps meldknop is bij mij eergisteren verschenen.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 19:17

Bij mij is er nougatballen uitgekomen.
Met uitzondering van een factuur naar de lease van een banden probleem ( want ze hebben de bandendruk iets verlaagd)

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:32:
ik ben me (raar genoeg) alvast een beetje aan het orienteren op een volgende leaseauto. Ik mag pas week December volgend jaar, maar onze lease policy is onder review nu en ik heb er enigzins invloed op :D

Ziet er helaas wel naar uit dat electrisch rijden enigzins de nek word omgedraaid (bijtelling voordeel/wegenbelasting etc) meer mensen die hier tegenaan lopen al? Vind het wel jammer, het rijd zo lekker ! ( ik heb vanwege prive omstandigheden een grotere auto nodig, rolstoel etc - dus de goedkopere vallen helaas af) Wellicht niet toepasselijk voor dit topic - maar ik rij nu een XC40 :D
Hier deels hetzelfde, wij hebben volgens mij redelijk tegelijkertijd onze XC40 gekregen dan. Ik mag nog tot volgend jaar oktober/november (en dat is al met 1 jaar extra lease erbij). Het liefst blijf ik deze wagen gewoon nog een paar jaar rijden maar dat mag helaas via zakelijke lease niet. Ik ga tegen die tijd nog wel ff navragen of mijn vaste Volvo dealer op staat om eens te kijken of/hoe we de wagen daar kunnen krijgen en ik die nog een paar jaar kan leasen via Volvo zelf.

Maar anders wordt het idd een probleem want wat je zegt, leasen en zeker ook EV wordt duurder. Wagens die wij hebben zijn praktisch onmogelijk volgend jaar of je moet enorm veel aan eigen bijdrage willen betalen. Als dat al mag van je werkgever.

Ik ga er ergens dan ook maar vanuit dat dit onze laatste leaseauto wordt of anders dan we echt gaan voor een totaal ander type maar veel goedkopere EV. Dat we dan in ruil daarvoor meer budget overhouden en dat bij het salaris krijgen. Volgens mij kost de veel kleinere en minder luxe/goed afgewerkte EX30 nu al bijna evenveel of zelfs meer in de lease dan mijn volgepakte P8. Bizar.

• Mga1600
4v4t4r schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:32:

Ook hybride rijden wordt duurder. Geen korting meer op MRB en een veel hogere BPM vanwege een andere berekening van de uitstoot.

Ook wij kijken naar een beetje grotere auto -maar dan wel privé. Onze tweede auto (VW Camper) is recent verkocht en naast kamperen gebruikten we die ook als ‘grote’ auto als het nodig was. We willen wel terug naar 1 auto, dat kan ook best, maar dan is de C40 als enige auto eigenlijk net een beetje te klein.

Ik vermoed dat het in ons geval een long range XC60 hybride zal gaan worden.. Die is wat groter en ruimer zonder meteen een ‘handvol’ te worden zoals de XC90 die we ooit hadden. Ik vond dat een heerlijke auto (behalve in parkeergarages) maar mijn vrouw vond ‘m echt te groot.
Een XC60 is dan dus een mooie tussenmaat. Hybride past goed bij ons soort autogebruik (overwegend rijden we ritjes tot 50-60 km, met regelmatige uitschieters tot 400-500 km). Met een long range hybride zouden we nog steeds het overgrote deel van onze ritten elektrisch af kunnen leggen.

Nu zijn hybrides nog een beetje betaalbaar, maar als de plannen straks in januari effectief worden kunnen er zomaar 10.000 euro of nog meer duurder worden door die BPM.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 23:17
Ik rijd elektrisch privé. Wat ik wat minder snap is dat iedereen alleen met de knip denkt. Een BEV is qua rijden superieur aan een benzine auto. Stil, altijd vermogen, veel vermogen. Daarbij als je een flinke accu hebt en zeg zoals mijn my24 extended 350-400km ver komt, is het laden echt ook nooit een punt.
Het is maar hoeveel je er zelf moeilijk over doet.... ook al kost het me straks 100+ euro per maand extra, terug ga ik nooit! Zat laatst weer in een (oudere) ice.. wat een onrust.. schakelen, herrie, benzinestation... nee, niet mijn ding (meer)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• 4v4t4r
  • Laatst online: 17:31
caspervc schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:28:
Ik rijd elektrisch privé. Wat ik wat minder snap is dat iedereen alleen met de knip denkt. Een BEV is qua rijden superieur aan een benzine auto. Stil, altijd vermogen, veel vermogen. Daarbij als je een flinke accu hebt en zeg zoals mijn my24 extended 350-400km ver komt, is het laden echt ook nooit een punt.
Het is maar hoeveel je er zelf moeilijk over doet.... ook al kost het me straks 100+ euro per maand extra, terug ga ik nooit! Zat laatst weer in een (oudere) ice.. wat een onrust.. schakelen, herrie, benzinestation... nee, niet mijn ding (meer)
ik denk zeker aan de knip, maar is niet de enige reden. Heb een grote auto nodig ivm rolstoel etc. Ik heb daarnaast paarden dus de auto moet 1800kg (mn huidige auto max 1500) kunnen trekken.

Als ik die factors pak kom ik op de echte grote EVs uit (EX90, EV9) etc. dan kan ik misschien beter een kleinere auto nemen en iets huren als ik het nodig heb.. Maar goed - het gaat niet over de XC40 specifiek, dus wellicht offtopic :) Excuus.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• nujtrug
  • Laatst online: 14:33
nujtrug schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:21:
Over trillingen gesproken:
Mijn schuifdak trilt sinds een week enorm wanneer ik deze wil sluiten… Bij het openen is er niets aan de hand maar wanneer het terug dicht gaat zie je het glas gewoon trillen. De stoelen trillen zelfs mee. Net even langs de dealer geweest maar hij had het zelf nog niet gezien en ging het morgen voorleggen aan mensen in de werkplaats.

Iemand die dit al eens voor heeft gehad?
Update: Vandaag is mijn XC40 een hele dag bij de dealer geweest, ze hebben het volledig frame van het schuifdak vervangen. Enkele weken geleden hadden ze wat dingen gesmeerd maar dat was niet voldoende om de trillingen te doen stoppen.

Verder hebben ze er meteen ook 3.2.5 op gezet.

Ik had een EX30 gevraagd als vervangwagen maar dat ga ik volgende keer toch niet meer doen. Misschien kwam het omdat het een Core model was maar die voelde echt niet Volvo-waardig. Alles aan de wagen voelt (naar mijn mening) goedkoop aan. Bestuurdersstoel kreeg ik ook maar niet naar wens gezet.
Ik was blij dat ik terug in mijn comfortabele XC40 kon rijden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Mga1600
nujtrug schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:19:
[...]

Update: Vandaag is mijn XC40 een hele dag bij de dealer geweest, ze hebben het volledig frame van het schuifdak vervangen. Enkele weken geleden hadden ze wat dingen gesmeerd maar dat was niet voldoende om de trillingen te doen stoppen.

Verder hebben ze er meteen ook 3.2.5 op gezet.

Ik had een EX30 gevraagd als vervangwagen maar dat ga ik volgende keer toch niet meer doen. Misschien kwam het omdat het een Core model was maar die voelde echt niet Volvo-waardig. Alles aan de wagen voelt (naar mijn mening) goedkoop aan. Bestuurdersstoel kreeg ik ook maar niet naar wens gezet.
Ik was blij dat ik terug in mijn comfortabele XC40 kon rijden.
Ik vind het ding er van binnen niet uit zien, maar hij reed best wel lekker.
Voorwaarde is wel dat je de electrisch verstelbare stoelen hebt. Dat is een optie op de Plus en standaard op de Ultra. Dan kun je de zitting kantelen en heb je ook geheugen etc. De zit is dan op zich wel o.k. maar de zitting blijft wel te kort vond ik. . Maar hij reed en stuurde naar mijn smaak erg soepel en hij is stiller dan de (X)C40. Het is echt te klein, het is niet eens een volwaardige 4-zitter.. Maar als het qua rijden een voorbode is voor de EX60 dan prima, maar dan wel > 30 cm langer en wel graag met een serieuzer interieur en goede stoelen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:44:
Nope, helaas hier ook nog geen OTA. Ik snak wel naar die OTA die het systeem weer sneller maakt. Ik ga er alleen niet speciaal voor naar de dealer.
Niet alleen sneller, maar ook stabieler.
Vandaag op totaal 280 km rijden constant uitval van de radio gehad, stopt plots met spelen. Als je hem dan weer aanzet gaat het 5 minuten goed en plof weer weg.
Meerdere keren onderweg met de homeknop gereset, dan ging het een half uurtje goed om dan weer om de haverklap gewoon weg te vallen.
Maar goed, dat mloet een update oplossen, kunnen jullie niet is mij verteld ;)

• Ophidian
  • Laatst online: 16:49
@ron65 niet een Bluetooth gekoppelde telefoon die dit veroorzaakt? Dat hij daarom de radio stopt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:20
Na 1 jaar rijden eens wat statistiek delen die voor anderen ook interessant kan zijn. Disclaimer: betreft 28k km van alleen mijn XC40 SMER MY2024, dus zeker geen waarheid voor iedereen. Maar als je zo'n model hebt of overweegt, kun je zoiets verwachten.
Het meetpunt met 600+ km bereik was met zeer zuinig rijden en gunstig weer.
De onderste twee staan ook in 'onze' Tweakers XC40 Google Sheets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLo5t7fCi2E5uBGBGt975PeVWCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jfep0l8iHVtP6EcOna0Ctq5R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcsZq1TEjFG-PxVYyIX7_06DtgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AjcMPm3A5JVQauVdGhwbtI4T.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E2vyr2dl503IJMzzJ0ADUOlWTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dXkOzNbIaWmpNGR8rXUh6DAQ.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 25-09-2024 21:07 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Kammika
DrBOB101 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:05:
Na 1 jaar rijden eens wat statistiek delen die voor anderen ook interessant kan zijn. Disclaimer: betreft 28k km van alleen mijn XC40 SMER MY2024, dus zeker geen waarheid voor iedereen. Maar als je zo'n model hebt of overweegt, kun je zoiets verwachten.
Het meetpunt met 600+ km bereik was met zeer zuinig rijden en gunstig weer.
De onderste twee staan ook in 'onze' Tweakers XC40 Google Sheets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Ben we benieuwd hoe je het bereik berekent. Is dat wat de auto zelf aangeeft of is dat echt wat je gereden hebt?

Ik laat domoticz iig bijhouden wat de auto zelf aangeeft, ik kom dan met mijn my22 p6. (Zou nu een single motor standard range heten) uit op het volgende over het jaar heen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEIwDu5nMRFQTKVdPixjA3d5bxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfgtyJEc9zAMMvxk7LZ55QZi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind zelf we opvallend verschil tussen 2023 en 2024. Ik heb niet het idee dat het bereik echt veel is afgenomen. Ik kom op dezelfde afstanden bij hetzelfde soort weer met dezelfde batterijpercentages aan, ik denk dus dat Volvo op een andere manier het resterende bereik is gaan berekenen…

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ophidian schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:20:
@ron65 niet een Bluetooth gekoppelde telefoon die dit veroorzaakt? Dat hij daarom de radio stopt.
Dat is een goede hint, ik zal er op letten Thanx!.
Vandaag was overigens mijn Samsung S22 van de werkgever ermee gekoppeld.
Het is wel zo dat als de GSM een melding doorgeeft (bijv via Flitsmeister) die de radio even muted, dat je dan een telefoonhoorntje in een rode balk onderin je bestuurders display ziet met de tekst "bellen".
Die zag ik niet op die stilval momenten.

• Juancho
  • Nu online
Sindskort zie je ook op het hoofdscherm een groen icoontje als iets de microfoon gebruikt. Dus bij FM meldingen zie je ook daar iets. Kan je ook naar kijken, als er zo'n stil val momentje is.

Pagina: 1 ... 271 ... 344 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"