Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
marcel_76 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:51:
[...]

Precies daarom heb ik ook de trekhaak en het leder achteraf laten inbouwen scheelt gewoon dik 3k aan bijtelling.
En wat zegt de leasemaatschappij daarvan bij inlevering? Of laat je alles weer ongedaan maken voor je 'm inlevert of wordt daar niet naar gekeken?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-06 23:45
Largamelion schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:06:
[...]
En wat zegt de leasemaatschappij daarvan bij inlevering? Of laat je alles weer ongedaan maken voor je 'm inlevert of wordt daar niet naar gekeken?
Niets, want het is wel besteld bij de auto dus het is onderdeel van het leasecontract en de bestelling via de dealer alleen achteraf gemonteerd zodat het voor mij scheelt in de bijtelling. Uiteraard wel belangrijk dat het past in het lease bedrag dat je mag besteden, dit was in mijn geval gelukkig geen probleem.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:33
jorisjansen3 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Het maakt verschil bij (Nederlandse) lease auto’s. Als de trekhaak in de fabriek wordt ingebouwd, telt hij mee in de bepaling van de hoogte van de bijtelling. Als de dealer m inbouwt, telt een trekhaak niet mee…
Het ging om het detail dat de trekhaak in NL alléén bij de dealer kon worden ingebouwd, dat wilde ik ontkrachtigen.
De lease constructies/voordelen zijn mij bekend maar deze XC40 heb ik zelf voor ons privé gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
[...]
Ik wilde laatst na zo'n 3,5 jaar rijden graag een trekhaak op m'n P8 laten monteren. Ff kosten nagevraagd... Koekkoek. Maandbedrag aan lease schiet omhoog. Gaan we niet doen.

Wijze les dus om als ik ooit nog ga leasen (zeker m'n P8 kan nu eigenlijk totaal niet uit) geljjk een trekhaak te nemen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]
Ik heb het ook door de dealer laten doen, VOOR afelvering van de auto maar NA dat hij op kenteken is gesteld.
Ik heb die aanvraag juist via de leasemaatschappij laten lopen, kon daar al voor kiezen in de configurator app van ze bij bestellen. Dus die gaan er geen miepje om laten!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
ron65 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:27:
[...]

Ik heb het ook door de dealer laten doen, VOOR afelvering van de auto maar NA dat hij op kenteken is gesteld.
Ik heb die aanvraag juist via de leasemaatschappij laten lopen, kon daar al voor kiezen in de configurator app van ze bij bestellen. Dus die gaan er geen miepje om laten!
Ik heb de trekhaak ook in de configurator geselecteerd maar nooit een keuze gehad tussen installatie bij dealer of fabriek. Ook nooit bij stilgestaan eigenlijk, tot ik hoorde dat er geen 12V in de koffer zat maar toen kon het niet meer.

Soit, verlengkabel doet zijn ding. Zonet eerste ritje gemaakt met koelbox in de koffer en nu aan 't BBQ'en :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-06 23:45
Largamelion schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:56:
[...]
Ik heb de trekhaak ook in de configurator geselecteerd maar nooit een keuze gehad tussen installatie bij dealer of fabriek. Ook nooit bij stilgestaan eigenlijk, tot ik hoorde dat er geen 12V in de koffer zat maar toen kon het niet meer.

Soit, verlengkabel doet zijn ding. Zonet eerste ritje gemaakt met koelbox in de koffer en nu aan 't BBQ'en :).
Uhm ja... Sommige dingen zou je standaard verwachten, zelfs mijn Golf had een 12volt aansluiting in de achterbak en die auto was dik 20k goedkoper. Maar goed, je kunt niet alles hebben fijn dat de verleng kabel zijn werk doet.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:54
marcel_76 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:57:
[...]

Uhm ja... Sommige dingen zou je standaard verwachten, zelfs mijn Golf had een 12volt aansluiting in de achterbak en die auto was dik 20k goedkoper. Maar goed, je kunt niet alles hebben fijn dat de verleng kabel zijn werk doet.
De eerste serie P8-en had wel standaard zo’n stopcontact. En als af-fabriek optie kon je achterbank verwarming ‘voor heel weinig’ krijgen.
En een lederen interieur voor maar 800 euro.
Maar alarm en warmtepomp was daarentegen juist weer niet standaard. Zo wijzigt er ieder my wel wat in de scope. Geldt ook voor ‘services’ want met my23 kreeg je 3 jaar gratis all-risks verzekering en 3 jaar gratis onderhoud……da’s ook verdwenen.
Maar onder de streep zit er nog steeds veel meer in dan in onze andere auto (VW Multivan) die ook nog eens duurder was.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 29-07-2024 08:36 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:12
Weet iemand of de automatische elektrische achterklep bediening tijdelijk uit te schakelen is?
Door je voet onder de achterzijde van de auto te bewegen gaat de achterklep automatisch open. Normaal gesproken een handige functie, maar bij het monteren van een fietsdrager ook een optie die schade aan de achterklep kan veroorzaken.
Is dat uit te schakelen? Ik kan het niet in de online handleiding terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:45
UsernameIsInUse schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:40:
Weet iemand of de automatische elektrische achterklep bediening tijdelijk uit te schakelen is?
Door je voet onder de achterzijde van de auto te bewegen gaat de achterklep automatisch open. Normaal gesproken een handige functie, maar bij het monteren van een fietsdrager ook een optie die schade aan de achterklep kan veroorzaken.
Autosleutel weghouden van de wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:22
Stroomtoevoer van de pompen weghalen? Probeer eens een kabeltje uit te trekken in je kofferklep :+

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Had ik vorige zomer bij het monteren van de fietsdrager. Gevolg: klein stukje lak uit de koffer door openen tegen de fietsdrager. Je zou dat idd moeten kunnen uitzetten tijdens het monteren imo.

Paar weken terug ook de kofferklep eens tegen m'n hoofd gehad toen we met meerdere mensen de koffer aan het inladen waren. Gelukkig had ik een pet op waardoor de wonde meeviel, maar toch een buil + kapje in m'n hoofd. Iemand had dus vermoedelijk met zijn voet onder de wagen gepasseerd waardoor de koffer plots sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:51
Geen preventie, hooguit remedie: als je merkt dat ie open gaat, tegen duwen voor ie iets raakt. Dan stopt ie met verder open gaan en kun je hem weer sluiten.

Over Google Maps: toont ie bij jullie ook 2 percentages bij invoeren van een bestemming? Aankomst klopt prima, maar dan staat er nog een keer 'Vertrek' onder, waarbij het lijkt alsof ie nog een keer het percentage van de rit er af heeft getrokken. Lijkt een bug?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHtJIglw004NDm3JQnkDO9LJkNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOi6HwhvQ8ysl2XyifQd4te4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 23:08

timhtc

Home Energy Management

millerman_sf schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:43:
Geen preventie, hooguit remedie: als je merkt dat ie open gaat, tegen duwen voor ie iets raakt. Dan stopt ie met verder open gaan en kun je hem weer sluiten.

Over Google Maps: toont ie bij jullie ook 2 percentages bij invoeren van een bestemming? Aankomst klopt prima, maar dan staat er nog een keer 'Vertrek' onder, waarbij het lijkt alsof ie nog een keer het percentage van de rit er af heeft getrokken. Lijkt een bug?
[Afbeelding]
Dat laatste percentage is het percentage bij een retour rit. Dus waarje weer terug rijdt naar waar je nu bent.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:17
timhtc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:44:
[...]

Dat laatste percentage is het percentage bij een retour rit. Dus waarje weer terug rijdt naar waar je nu bent.
Wel tragisch dat die vertaling na al die jaren nog steeds niet is verbeterd. Volgens mij staat er in het Engels ‘on return’ of zoiets, wat duidelijker is. Maar de vraag is of er een effectieve manier is om Google op deze onduidelijkheid te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:56:
[...]

bij mij stond er een onder accessoires en een bij opties. De eerste was achteraf inbouwen en geen bijtelling, de tweede was fabriek af inbouwen en meegaan in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:15
Zijn er meer mensen waarbij de stoel snel zakt?
Ik heb de stoel op de één na hoogste stand opgepompt met de hendel aan de linkerzijkant, maar na een paar dagen is de stoel zodanig gezakt dat ik weer een keer of drie 'a vier moet pompen om hem op de gewenste hoogte te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menjo
  • Laatst online: 22-06 20:57
Tranquility schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:36:
Ik heb de stoel op de één na hoogste stand opgepompt met de hendel aan de linkerzijkant, maar na een paar dagen is de stoel zodanig gezakt dat ik weer ene keer of drie 'a vier moet pompen om hem op de gewenste hoogte te krijgen.
Dat heb ik een tijd geleden ook geconstateerd, maar dat ligt niet aan de stoel. Telkens kom je bij uitstappen met je been tegen de hendel (die je dan een stukje naar beneden drukt). Waardoor de stoel ongemerkt steeds lager komt te staan. Let er de komende tijd maar eens op, grote kans dat dit het euvel is. 8)7

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:15
menjo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:11:
[...]
Dat heb ik een tijd geleden ook geconstateerd, maar dat ligt niet aan de stoel. Telkens kom je bij uitstappen met je been tegen de hendel (die je dan een stukje naar beneden drukt). Waardoor de stoel ongemerkt steeds lager komt te staan. Let er de komende tijd maar eens op, grote kans dat dit het euvel is. 8)7
Bedankt voor de tip, ik zal er eens op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:56
Tranquility schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:36:
Ik heb de stoel op de één na hoogste stand opgepompt met de hendel aan de linkerzijkant, maar na een paar dagen is de stoel zodanig gezakt dat ik weer een keer of drie 'a vier moet pompen om hem op de gewenste hoogte te krijgen.
Hier ook, ik zal ook de tip eens in de gaten houden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:52
Largamelion schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:07:
Verder toevallig iemand een 12V verlengkabel naar de koffer getrokken en dit mooi kunnen wegwerken?
Als dat zo'n Peltier geval is, zou ik zeggen, doe geen moeite. Gooi een PET fles met water in je vriezer, die houdt een gewone koelbox met gemak 24 uur ijskoud bij een omgeving van 30+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:44
Inmiddels aangekomen in Bordeaux. Ik ben er wel achter dat het laden bij de grote Tesla en Ionity stations het beste gaat. Al 2 keer gehad dat de stations pal aan de snelweg zo druk waren dat we moesten wachten. Dus ik heb de betalingsfilters in GM op Tesla en Ionity gezet en dat werkt prima. Die hebben tenminste grote laadpleinen. Ook blij met met mijn granny lader, want daarmee konden we tot dusver laden bij de overnachtingen op een gewoon stopcontact. Ik kan die instellen met stapjes van 3A. Meestal kies ik dan 13A, dan trek je niet het meeste vermogen. (16A is het maximale) Soms kies ik 10A als de installatie/stopcontact er gammel uitziet.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 40000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
rolfio schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:12:
Inmiddels aangekomen in Bordeaux. Ik ben er wel achter dat het laden bij de grote Tesla en Ionity stations het beste gaat. Al 2 keer gehad dat de stations pal aan de snelweg zo druk waren dat we moesten wachten. Dus ik heb de betalingsfilters in GM op Tesla en Ionity gezet en dat werkt prima. Die hebben tenminste grote laadpleinen. Ook blij met met mijn granny lader, want daarmee konden we tot dusver laden bij de overnachtingen op een gewoon stopcontact. Ik kan die instellen met stapjes van 3A. Meestal kies ik dan 13A, dan trek je niet het meeste vermogen. (16A is het maximale) Soms kies ik 10A als de installatie/stopcontact er gammel uitziet.
Zijn die Tesla en Ionity stations ver van de weg af? Of valt dat reuze mee? Wij gaan eind augustus via Le Mans eerst naar Tours (tussen overnachting) en dan door naar San Sebastiaan in noord Spanje. Wij zullen dus redelijk dezelfde route rijden als jullie denk ik? Of zijn jullie wel door Parijs gegaan (wij skippen dat liever, en gaan dus erom heen via Amiens/Rouen/Le Mans .

We zullen denk ik sowieso die grootste drukte niet hebben maar ik vind het wel interessant om te weten. Wel super jammer dat er bij de Maps filters geen opties zijn voor Fastned en Shell Recharge. Dan had je er 4 die volgens mij echt alles wel afdekken over de grotere wegen in Europa.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 30-07-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Juancho schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:45:
[...]
Zijn die Tesla en Ionity stations ver van de weg af? Of valt dat reuze mee?
Meestal niet, kijk even op o.a. chargemap.com of chargefinder, daar kan je naar laadstations zoeken en kijken hoe ver ze van de snelweg afliggen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:40
@Juancho Tesla ligt vaak iets van de snelweg af. Kan wisselend zijn hoeveel precies. Ionity zit vaker aan de snelweg zelf. Eventuele toegangscode voor Tesla vind je in de Tesla app terug bij de betreffende laadplek. Heel zelden zit het achter toegangshek. Bij Urmond moet je bijv kaartje trekken uit automaat voor het terrein, maar eerste uur ofzo is gratis.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Hier was net de auto offline in de app. Icoontje was ook met uitroep teken. Grappige is dat internet het in de auto gewoon deed. Maps en spotify werkte volledig,sos was gewoon wit, alleen gps was even kwijt. Na een minuut weer normaal en weer online in de app.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ophidian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:17:
@Juancho Tesla ligt vaak iets van de snelweg af. Kan wisselend zijn hoeveel precies. Ionity zit vaker aan de snelweg zelf. Eventuele toegangscode voor Tesla vind je in de Tesla app terug bij de betreffende laadplek. Heel zelden zit het achter toegangshek. Bij Urmond moet je bijv kaartje trekken uit automaat voor het terrein, maar eerste uur ofzo is gratis.
Wij zijn iets voor kerst nog bij vd Valk Urmond geweest. Bedoel je die? Ik heb daar een stuk of 4 Tesla chargers geprobeerd maar ik bleef in een loop in de app en kreeg het niet voor elkaar. Moet dus voor onze vakantie even hier bij vd Valk in Zwolle testen of het nu wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Juancho schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Wij zijn iets voor kerst nog bij vd Valk Urmond geweest. Bedoel je die? Ik heb daar een stuk of 4 Tesla chargers geprobeerd maar ik bleef in een loop in de app en kreeg het niet voor elkaar. Moet dus voor onze vakantie even hier bij vd Valk in Zwolle testen of het nu wel werkt.
Ja, vorig jaar juni zonder problemen geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqf9AJEvESGAu0ogM1HrRu3piXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BL17yxRueZ4ICtsyEg3L3VUm.jpg?f=user_large

Rijdt heerlijk zo op de bergwegen, percentage weer op zien lopen bij het dalen is altijd leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UJazyzNfoRlq8gEx954v7vDjM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yT9uRrpaNXmYQDOjtiTen1oM.jpg?f=user_large

Temperaturen moet de airco wel hard voor werken momenteel. Gisteren 39 graden.zet je de airco uit, gaat de range naar 350 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
47 graden??? 🫣🤢🥵😵‍💫

Range van 350km haal ik nu net in NL waar het ook weer lekker zomers is.

[ Voor 51% gewijzigd door Juancho op 30-07-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Juancho, valt niet uit de zon te parkeren helaas. Temp was 39 graden, gevoels 40-41. Is niet echt leuk meer, gisteren maar grotten bezocht. Hopelijk daalt het komende dagen wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Het is hier in Bordeaux ook best warm, maar onderweg gaf de auto geen krimp. Wel heb ik de airco wat hoger gezet, op 24 graden. Dan is het verschil niet zo groot als je uitstapt.

Sommige laadstations liggen idd wat verder van de snelweg, maar dat zie je wel als je in de buurt bent. Je kunt dan de keuze maken om door te rijden of om een paar minuten om te rijden. Ik rij liever wat om, dan dat ik in de rij moet wachten met soms zoals nu, 4 auto's voor mij.

Ook gewoon 110/130 gereden, zuinig is deze auto toch niet op de vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@rolfio ik vind het eigenlijk wel mee vallen. Wij hebben 1102km gedaan richting de Ardeche, 228kWh nodig gehad. 20,7kWh/100km bij overal vmax. Dus 130 op de Franse rolwegen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Ophidian schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:19:
@rolfio ik vind het eigenlijk wel mee vallen. Wij hebben 1102km gedaan richting de Ardeche, 228kWh nodig gehad. 20,7kWh/100km bij overal vmax. Dus 130 op de Franse rolwegen enzo.
Ik zit nu op 21,5 gemiddeld over de hele reis. Maar dat vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Hier ook de Fulli+ via de ANWB gehaald. Erg relaxt inderdaad! Met name in Frankrijk, niet hoeven stoppen en met kaartjes moeten kloten is gewoon fijn. In Spanje en Italië veel minder tolwegen tegengekomen, maar toch handig als het er wel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l54obYbGvEAVOEAuFSia7Rdp2kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilfr285wm8xcQRWosFG00l0a.jpg?f=user_large

Ook een manier om op vakantie te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Sinds 3.1.9 heb ik ineens een vreemd verschijnsel: tijdens het rijden op de GM navigatie, zoomt het scherm om de paar minuten even in en uit. Erg irritant, want je denkt dan dat er een aanwijzing komt. Maar op een snelweg rij je natuurlijk gewoon rechtdoor en is er geen reden om in en uit te zoomen. Dit gebeurt zowel op het bestuurdersdisplay als op het middendisplay. Reset heeft helaas niet geholpen.
Zijn er wellicht meer berijders die dit euvel ervaren?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:30
Microkid schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:53:
Sinds 3.1.9 heb ik ineens een vreemd verschijnsel: tijdens het rijden op de GM navigatie, zoomt het scherm om de paar minuten even in en uit. Erg irritant, want je denkt dan dat er een aanwijzing komt. Maar op een snelweg rij je natuurlijk gewoon rechtdoor en is er geen reden om in en uit te zoomen. Dit gebeurt zowel op het bestuurdersdisplay als op het middendisplay. Reset heeft helaas niet geholpen.
Rij zelf met 3.1.9 en herken dit (voorlopig) niet, afgelopen weekend zo'n 500km gereden.

Volvo XC40 MY24 Twin Ultimate - Vapour Gray - 20 inch - Pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 14:02
DoubleDot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Rij zelf met 3.1.9 en herken dit (voorlopig) niet, afgelopen weekend zo'n 500km gereden.
ik heb dit met 3.1.9 heel soms, maar had ik ook voor 3.1.9 al wel eens. Valt me op dat de route dan ook herberekend is (dat kun je zien om dat er geen grijs lijntje meer is vanaf de plek waarvan je vertrokken bent). Is een maps dingetje, ligt volgens mij niet aan de ota upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kammika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

ik heb dit met 3.1.9 heel soms, maar had ik ook voor 3.1.9 al wel eens. Valt me op dat de route dan ook herberekend is (dat kun je zien om dat er geen grijs lijntje meer is vanaf de plek waarvan je vertrokken bent). Is een maps dingetje, ligt volgens mij niet aan de ota upgrades.
Ok. Dan maar hopen dat dat in een volgende update van Google Maps opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Is het eventueel op dezelfde stukken? In de XC40 niet gehad, maar op mijn telefoon herken ik het gedrag van plekken waar ie net niet lekker doorheeft waar je bent. Zou kunnen dat er een ventweg is die dicht op de hoofdweg ligt, waardoor ie ineens denkt dat je op die andere weg rijdt en zichzelf direct weer corrigeert. Dan herberekent ie en zoomt ie even opnieuw uit en in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Microkid schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:53:
Je kan Maps er even afgooien of eerst handmatig gedwongen stoppen. Kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Ophidian schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]

Ook een manier om op vakantie te gaan :)
Heb ik ook eens gedaan vorige zomer en vond het best leuk. De auto zelf vond het iets minder leuk want die dingen zijn een ramp voor de luchtweerstand. Zou het durven aanschaffen moest ik een garage hebben waar ik de wagen in kan rijden en de hele daktent met dakdragers via een katrolsysteem omhoog zou kunnen liften. Anders is dat (de)monteren veel te veel gedoe en moet je minstens met 2 volwassenen zijn. Er zijn ook mensen die daar een hele zomer mee rondrijden, maar dat is bij mijn XC40 met reeds slechte range geen optie.

Mss op de volgende lease, al zou ik liever een VW ID Buzz hebben om mee te road trippen, maar die zitten jammer genoeg ver buiten budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Leuke aankondiging:

https://blog.google/products/maps/maps-waze-new-features-information-on-the-go/

wordt volgens het artikel ook nu uitgerold naar auto's met google builtin (maw: onze auto's dus...)

nu nog de audio alerts voor speedcams en we zijn er ....

[ Voor 9% gewijzigd door Kammika op 01-08-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:08:
Leuke aankondiging:

https://blog.google/products/maps/maps-waze-new-features-information-on-the-go/

wordt volgens het artikel ook nu uitgerold naar auto's met google builtin (maw: onze auto's dus...)

nu nog de audio alerts voor speedcams en we zijn er ....
Benieuwd hoe die FM achtige dingen gaan werken in Maps en of de groep users ook groot genoeg gaat worden. Zou wel top zijn, dan heb je gewoon FM zaken ingebakken in Maps. Precies wat je wil. Wel jammer voor FM dan want dit is natuurlijk serieuze concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:08:
Nu nog de audio alerts voor speedcams en we zijn er ....
Nou, ik weet nog wel wat dingen >:) :

- Waarschuwing voor trajectcontroles + aanduiding traject (bijna onmisbaar in België met de wildgroei aan deze dingen)
- Delen van ETA met contacten
- Contacten ook tonen bij de recente bestemmingen net zoals andere bestemmingen waar je recent naar genavigeerd hebt zodat je niet telkens het halve menu moet doorlopen om deze te selecteren

Ben ook wel benieuwd naar de UI, ik ben intussen wel vrij hard gehecht aan GM moet ik zeggen en kan echt niet meer terug naar Waze. Die witte, lege kaart doet gewoon pijn aan m'n ogen en een satellietlayer moeten ze bij Waze blijkbaar niet van weten, terwijl zowat elke andere navigatieapp die intussen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:22:
[...]
Wel jammer voor FM dan want dit is natuurlijk serieuze concurrentie.
Sinds de vorige update waar een aantal veelgebruikte functies achter de betaalmuur verdwenen zijn heb ik wat minder sympathie voor FM. Vind het dus niet zo jammer voor ze.

Er blijven overigens nog genoeg functies in FM over die GM niet heeft, dus maak me er ook niet zo'n zorgen om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Largamelion schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:39:
[...]
Nou, ik weet nog wel wat dingen >:) :

- Waarschuwing voor trajectcontroles + aanduiding traject (bijna onmisbaar in België met de wildgroei aan deze dingen)
- Delen van ETA met contacten
- Contacten ook tonen bij de recente bestemmingen net zoals andere bestemmingen waar je recent naar genavigeerd hebt zodat je niet telkens het halve menu moet doorlopen om deze te selecteren

Ben ook wel benieuwd naar de UI, ik ben intussen wel vrij hard gehecht aan GM moet ik zeggen en kan echt niet meer terug naar Waze. Die witte, lege kaart doet gewoon pijn aan m'n ogen en een satellietlayer moeten ze bij Waze blijkbaar niet van weten, terwijl zowat elke andere navigatieapp die intussen heeft.
a check, fair point. Voor die trajectcontroles gebruik ook nog FM. Die andere 2 puntjes zijn nice to have, maar zou voor mij geen reden zijn om er aan andere app naast te gebruiken.

Ik pas mijn menig dus aan naar "nu audio alerts voor de speedcams en aanduidingen (+ autio alerts) voor trajectcontroles en we zijn er..." :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik zou als Google zijne ook gewoon FM kopen en dan lekker integreren in Maps. Heb je de perfecte oplossing voor alles ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:06:
Ik zou als Google zijne ook gewoon FM kopen en dan lekker integreren in Maps. Heb je de perfecte oplossing voor alles ;).
het stomme is: Ze hebben Waze al gekocht een tijd geleden, wat ook al die functies heeft, wordt ook door hetzelfde team onderhouden, maar op de een of andere doen ze die integratie niet of heel langzaam...

ik hoop dat deze aankondiging de eerste in een reeks is waaruit blijkt dat ze dit in de nabije toekomst wel gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:06:
EN als het voorstellen van een laadplan ook nog eens deftig zou werken dan pas zou het de perfecte oplossing zijn.

Ik had via ABRP een laadstation aangeduid, en deze via GM doorgestuurd naar de wagen. Ik heb er verder niet naar omgezien ik vertrouwde ABRP wat tot nu toe goed is verlopen, we zouden aankomen met 11% maar na 2 200km rijden weet ik dat daar altijd wel een paar procenten bij komen, gisteren zelfs een sprong van 9 naar 16%?. Eénmaal in de buurt langs de A5 richting Troyes, stuurt hij mij via een afrit er af en zie ik op het middendisplay dat het laadstation aan de overkant is en nog 15km terug rijden is. Nou dat gaan we niet doen, dus ik annulleer de stop met nog 18% batterij. Ik geef mijn eindbestemming in en GM komt zeggen dat ik met -3% ga aankomen... en daar stopt het, met geen enkele mogelijkheid stelt hij nog een laadstation voor. Dan maar de navigatie gestopt en plots kwam er op het bestuurdersdisplay 'lader zoeken', hierop 'OK' gedrukt en toen kreeg ik een nieuw voorstel, een Total Energies zo'n 10km van Troyes met 6% batterij bij aankomst. Daar ter plaatse waren ze alle 4 bezet, 2x 50kW en 2x 175kW, en je raadt het al.. de 50kW kwam vrij... dus maar geladen tot 30% en naar mijn laatste tussenstop gereden in Troyes waar we deze nacht verblijven. Straks iets gaan eten hier in de buurt en daar de wagen volladen voor de laatste stint naar huis.

Dus ff paniek tussen het moment van annulatie navigatie en het voorstel... mijn vrouw aan het werk gezet om een lader te zoeken, maar ik was toch aan het stressen en ondertussen aan het hypermilen achter een vrachtwagen |:( Dit wil niet meer meemaken, dus nu gaan we terug wat beter plannen, want in zowel ABRP en GM is mijn vertrouwen een beetje zoek.

EDIT: gevonden hoe je snelladers van 150kW en hoger kunt instellen, stond op 50kW.. Morgenochtend ff zien wat hij dan voorstelt, maar dit zit toch verdomd goed weggestoken 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 01-08-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

EN als het voorstellen van een laadplan ook nog eens deftig zou werken dan pas zou het de perfecte oplossing zijn.

Ik had via ABRP een laadstation aangeduid, en deze via GM doorgestuurd naar de wagen. Ik heb er verder niet naar omgezien ik vertrouwde ABRP wat tot nu toe goed is verlopen, we zouden aankomen met 11% maar na 2 200km rijden weet ik dat daar altijd wel een paar procenten bij komen, gisteren zelfs een sprong van 9 naar 16%?. Eénmaal in de buurt langs de A5 richting Troyes, stuurt hij mij via een afrit er af en zie ik op het middendisplay dat het laadstation aan de overkant is en nog 15km terug rijden is. Nou dat gaan we niet doen, dus ik annulleer de stop met nog 18% batterij. Ik geef mijn eindbestemming in en GM komt zeggen dat ik met -3% ga aankomen... en daar stopt het, met geen enkele mogelijkheid stelt hij nog een laadstation voor. Dan maar de navigatie gestopt en plots kwam er op het bestuurdersdisplay 'lader zoeken', hierop 'OK' gedrukt en toen kreeg ik een nieuw voorstel, een Total Energies zo'n 10km van Troyes met 6% batterij bij aankomst. Daar ter plaatse waren ze alle 4 bezet, 2x 50kW en 2x 175kW, en je raadt het al.. de 50kW kwam vrij... dus maar geladen tot 30% en naar mijn laatste tussenstop gereden in Troyes waar we deze nacht verblijven. Straks iets gaan eten hier in de buurt en daar de wagen volladen voor de laatste stint naar huis.

Dus ff paniek tussen het moment van annulatie navigatie en het voorstel... mijn vrouw aan het werk gezet om een lader te zoeken, maar ik was toch aan het stressen en ondertussen aan het hypermilen achter een vrachtwagen |:( Dit wil niet meer meemaken, dus nu gaan we terug wat beter plannen, want in zowel ABRP en GM is mijn vertrouwen een beetje zoek.

EDIT: gevonden hoe je snelladers van 150kW en hoger kunt instellen, stond op 50kW.. Morgenochtend ff zien wat hij dan voorstelt, maar dit zit toch verdomd goed weggestoken 8)7
Ik had vorig jaar ook per ongeluk een Ionity geselecteerd aan de andere kant van de snelweg, tegen ik het doorhad waren we er al... sindsdien let ik er extra op bij het selecteren. Eigenlijk moeten die gewoon niet tussen de suggesties staan als je een laadpaal op je route zoekt 🙄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@RigolleM waarom niet https://chargingtime.de/ gebruikt? Zie je alle snelladers tussen je locatie en je eindbestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-06 14:39

TD-91

XC40 P8

Ophidian schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:41:
@RigolleM waarom niet https://chargingtime.de/ gebruikt? Zie je alle snelladers tussen je locatie en je eindbestemming.
Goede tip, thx! Ik vertrouw gm en abrp ook niet echt, maakt vaak onlogische keuzes ondanks instellingen. Deze app is wel een mooie diy met wat hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
TD-91 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Goede tip, thx! Ik vertrouw gm en abrp ook niet echt, maakt vaak onlogische keuzes ondanks instellingen. Deze app is wel een mooie diy met wat hulp.
Voor de fastned liefhebbers in het buitenland: de Fastned app heeft ook ev routeplanning. En die stuurt je dus (hoe kan het ook) zo veel mogelijk langs fastned. Valt me op als dat niet lukt dat die je eigenlijk alleen langs de grote jongens zoals Ionity stuurt.

heb er zelf nog niet mee gereden, maar gezien de wens van sommige mensen op dit forum om zoveel mogelijk zoveel fastned en ionity te doen, is dit niet zo'n gekke app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Sowieso Duits maar voor Android werkt de app niet? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Aha... die toonde er ééntje 51km verder en had maar 42km meer 8)7 ... maar ik moest daar filters aanpassen, maar dat lukte niet al rijdend, heb een leesbril nodig om het kleine scherm te zien, en met leesbril op kan ik niet rijden 8) Filters stond op 150kW en +6 chargers, waarschijnlijk waren er geen die voldeden, die Total Energies was er ééntje met 4 chargers.

De 3 zijn zo'n beetje de tools die ik gebruik bij de EV: ABRP, GM en Chargetime... tot heden lukte hiermee alles tot deze middag, maar deels mijn eigen fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Kammika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:24:
[...]

Voor de fastned liefhebbers in het buitenland: de Fastned app heeft ook ev routeplanning. En die stuurt je dus (hoe kan het ook) zo veel mogelijk langs fastned. Valt me op als dat niet lukt dat die je eigenlijk alleen langs de grote jongens zoals Ionity stuurt.

heb er zelf nog niet mee gereden, maar gezien de wens van sommige mensen op dit forum om zoveel mogelijk zoveel fastned en ionity te doen, is dit niet zo'n gekke app...
Ah thanks, ik wist niet dat Fastned dit ook aanbood. Gelijk ff Zwolle/Tours/San Sebastian ingevuld. App komt idd met eerst wat Fastned voorstellen, dan Ionity en tot slot Tesla chargers. 7x laden bij een afstand van 1391km. Dan gaat de app uit van 200km per laadsessie. Lijkt meiets aan de voorzichtige kant. Moet toch wel met 5x laden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Kammika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:24:
[...]

Tussen mijn voorlaatste stop (FastNed: Aire de Saint Ambreuil A6) en mijn huidige locatie (Troyes) waren geen FastNeds meer te vinden. Heb dit ook bekeken toen ik aan het laden was... Jammer dat GM dit niet voorstelde, want ik had die via ChargeTime gevonden, toen ik nog aan het vorige hotel in Grenoble geparkeerd stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Ah thanks, ik wist niet dat Fastned dit ook aanbood. Gelijk ff Zwolle/Tours/San Sebastian ingevuld. App komt idd met eerst wat Fastned voorstellen, dan Ionity en tot slot Tesla chargers. 7x laden bij een afstand van 1391km. Dan gaat de app uit van 200km per laadsessie. Lijkt meiets aan de voorzichtige kant. Moet toch wel met 5x laden kunnen.
Ik rij tot 10%... vertrek zelfs als het nog 8 of 9% is, gaat toch omhoog bij mij daar ik maar 120 km/u rij, dan haal ik stints van +200km met mijn SM MY2023. Tegen dat we allemaal naar het toilet zijn geweest en wat hebben gegeten/gedronken staat hij hij al terug op 80%, dus kan je perfect 70% verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:28:
47 graden??? 🫣🤢🥵😵‍💫

Range van 350km haal ik nu net in NL waar het ook weer lekker zomers is.
zo zomers is het niet, al twee dagen onweer en enorme hoosbuien, houd niet op die natte bende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Geen idee waar je woont maar tis hier al een poosje heerlijk zomer weer in het oosten. Lijkt wel alsof m'n P8 350km range als Max heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brenttouza
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Nog iemand problemen met de Volvo app? Krijg steeds de melding 'Car in use' en kan geen data ophalen. Remote locken en unlocken gaat dan bv wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:30

TAA

Liever IRC

Juancho schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:23:
Geen idee waar je woont maar tis hier al een poosje heerlijk zomer weer in het oosten. Lijkt wel alsof m'n P8 350km range als Max heeft.
P8 MY22 (105k km ondertussen) zit nu dagelijks op 400km bij 100% lading. Brabant bij 22-26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:56
TAA schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

P8 MY22 (105k km ondertussen) zit nu dagelijks op 400km bij 100% lading. Brabant bij 22-26 graden.
Ik ben nu al weer een paar dagen heel rustig aan het rijden (105 op de snelweg), steeds naar Utrecht heen en weer. Maar ik kom nu op 340 km bij 100%. Ik zou nog truttiger moeten gaan rijden om er meer op te krijgen :)

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
TAA schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb volgens mij een model eerder, de eerste. En die zijn eerlijk gezegd gewoon heel erg slecht qua actieradius ivm de nieuwere modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb volgens mij een model eerder, de eerste. En die zijn eerlijk gezegd gewoon heel erg slecht qua actieradius ivm de nieuwere modellen.
Er is qua accu, aandrijving, verbruik of range etc. geen verschil tussen my 21 (geleverd vanaf eind ‘20) en my 22 en zelfs my 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:56
Juancho schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb ook 1 van de eerste reeks P8 (mei 21) en mijn actieradius is momenteel bij 90% 400km.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Cpt. Peacock schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Ik heb ook 1 van de eerste reeks P8 (mei 21) en mijn actieradius is momenteel bij 90% 400km.
Mijn C40 van my23 levert qua range hetzelfde resultaat als mijn eerdere P8 en zo in de zomer is bij mij een range (bij 100%) van 420 - 430 de norm (maar ik las standaard tot 90%). Ik rij echt niet als een slak, gebruik geen OPD wel PA waar het kan en anticipeer waar dat niet kan door bijna uitsluitend regeneratief te remmen.

En ik kan met deze range prima leven. Ik geloof dan ook niet dat 100 km extra range me veel zou uitmaken in onze praktijk.
We maken weliswaar geen vakantiereizen met de Volvo naar Zuid-Europa, maar komen vanuit de kop van Noord-Holland wel met enige regelmaat in de Ardennen en elders in België, in de Achterhoek of in Gelderland waarbij we dan (een paar keer) onderweg laden (voorkeur Tesla in verband met prijs) en dan gebruik ik die korte tijd om even de benen te strekken (bij mooi weer tenminste) of om even te youtuben of te internetten (bij minder mooi weer).
Maar meestal kunnen we thuis laden op de oprit.
Al met al een stress loze en betaalbare manier van rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Mga1600 Zuid Frankrijk is prima te doen met een MY23 P6.

Gewoon lekker aan het stopcontactje a 2% per uur als wij in het zwembad hangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvW0YAF4e8AllZTK_GD6k-V5wrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJQFBL8w6PTqTCpdt9pGcgUT.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHIvECGhup-wi3NgexIdBKe9KtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oPG7x9qXuhBWZJ496ysivWUn.jpg?f=user_large

Nog een erfstuk van de corsa, 1,8kW. Maar druppelt gratis lekker vol :+ De EVbox ernaast kost tussen de 50 en 77 cent per kWh afhankelijk van de pas. En de twee Tesla laders werken niet met andere EVs

En het rijdt echt super over de bergwegen. Echt een topauto. Heerlijk soepel, internet geen moment in de steek gelaten. Gewoon overal spotify of Openradio. GM met goede routes.

Met de EX30 SMSR hadden we het ook prima gered. Nog geen routetijd in display achter het stuur overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqf9AJEvESGAu0ogM1HrRu3piXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BL17yxRueZ4ICtsyEg3L3VUm.jpg?f=user_large

Maandag weer de retourrit, dan gaan we hem in 1 keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:24:
@Mga1600 Zuid Frankrijk is prima te doen met een MY23 P6.

Gewoon lekker aan het stopcontactje a 2% per uur als wij in het zwembad hangen

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nog een erfstuk van de corsa, 1,8kW. Maar druppelt gratis lekker vol :+ De EVbox ernaast kost tussen de 50 en 77 cent per kWh afhankelijk van de pas. En de twee Tesla laders werken niet met andere EVs

En het rijdt echt super over de bergwegen. Echt een topauto. Heerlijk soepel, internet geen moment in de steek gelaten. Gewoon overal spotify of Openradio. GM met goede routes.

Met de EX30 SMSR hadden we het ook prima gered. Nog geen routetijd in display achter het stuur overigens.

[Afbeelding]

Maandag weer de retourrit, dan gaan we hem in 1 keer doen.
Zo’n omgeving staat ‘m goed! Waar in Zuid-Frankrijk is dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Mga1600 Ardeche, dit was bij Vallont pont d’arc richting het uitzichtpunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-84_3e2KI-eB-LVs0dCh3KVogw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVMxzcH6sX16ooIaVX1ipOcr.jpg?f=user_large

Airco heeft het wel zwaar met de warmte maar krijgt hem nog steeds goed op temperatuur. Het preconditioneren is hier wel heel fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GTYnqFQj6L8KyPDUdxdyq1sL_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tbq7haVRhNzmt6ucmpdXWwk4.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFOIaCPMYQwuLdJCskuolxckcwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NuqhHNoVDQhmPpsSq5L8Rlhk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Ophidian schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:16:
@Mga1600 Ardeche, dit was bij Vallont pont d’arc richting het uitzichtpunt.

[Afbeelding]

Airco heeft het wel zwaar met de warmte maar krijgt hem nog steeds goed op temperatuur. Het preconditioneren is hier wel heel fijn.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jaren geleden ook in die buurt geweest. Mooi, toen was het nog redelijk rustig daar…. maar toen ook al warm…. We hebben veel in Frankrijk gekampeerd - prachtig land. De laatste jaren andere dingen gedaan - langdurige vakanties in Australië bijvoorbeeld- maar ik mis Frankrijk las vakantieland wel een beetje. Mogelijk gaan we eind deze maand alsnog even die kant op. Niet met de Volvo maar dan met ons VW Campertje.

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 03-08-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:23:
op vakantie in zuid Limburg, en echt twee dagen stortregen gehad incl onweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Brenttouza schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:26:
Nog iemand problemen met de Volvo app? Krijg steeds de melding 'Car in use' en kan geen data ophalen. Remote locken en unlocken gaat dan bv wel.
hier hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:38
Vandaag heb ik me weer flink geërgerd aan Google Maps. Onze route ging vanaf Koblenz langs het Ruhr-gebied en dan via de A31 naar Twente. GM stelde een stop voor bij Bottrop Süd. Daar staat slechts een laadpaal met twee aansluitingen, die allebei bezet waren. Ernaast staat nog een paal van E.on, maar die stond uit. Dan maar de A31 op, want daar kun je vast ook wel laden. GM stelde voor om in Enschede te gaan opladen. Het verwachte aankomstpercentage was 1%. Ik vroeg GM om een alternatief en dat bleek een ander station in Enschede te zijn, ook met 1% SoC bij aankomst. Dan maar Google Maps op de iPhone erbij, en ja hoor, een paar honderd meter naast de A31 bij afslag Schermbeck is een Shell station met een Recharge lader. Helaas ging die in storing zodra het laden begon. (Ik belde nog met de helpdesk. Ik zei dat het station in storing was. Mevrouw van de helpdesk: “Even kijken. Die staat in storing.”) Nog maar eens de iPhone erbij. Bij de volgende afslag (Lembeck) zijn een EWE Go (4 aansluitingen) en een EnBW (8 aansluitingen). Daar hebben we de nodige kWh-tjes geladen om thuis te kunnen komen.

We hebben deze stations gevonden op Google Maps op de iPhone. Waarom vindt Google Maps in de auto ze niet gewoon? Ik moet zeggen dat GM me meestal wel brengt waar ik moet zijn, maar vandaag was het absoluut bagger!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Die van mij deed ook rare voorstellen vandaag. Maar toen ik even doorzocht zag ik dat mijn laadfilters (op zowel snelheid als type laadpas) allemaal uitstonden…

Dat hersteld en toen was het weer opgelost. Snap alleen niet hoe die filters gereset kunnen zijn. Ik zit daar nooit aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
Venomer schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:20:
Vandaag heb ik me weer flink geërgerd aan Google Maps. Onze route ging vanaf Koblenz langs het Ruhr-gebied en dan via de A31 naar Twente. GM stelde een stop voor bij Bottrop Süd. Daar staat slechts een laadpaal met twee aansluitingen, die allebei bezet waren. Ernaast staat nog een paal van E.on, maar die stond uit. Dan maar de A31 op, want daar kun je vast ook wel laden. GM stelde voor om in Enschede te gaan opladen. Het verwachte aankomstpercentage was 1%. Ik vroeg GM om een alternatief en dat bleek een ander station in Enschede te zijn, ook met 1% SoC bij aankomst. Dan maar Google Maps op de iPhone erbij, en ja hoor, een paar honderd meter naast de A31 bij afslag Schermbeck is een Shell station met een Recharge lader. Helaas ging die in storing zodra het laden begon. (Ik belde nog met de helpdesk. Ik zei dat het station in storing was. Mevrouw van de helpdesk: “Even kijken. Die staat in storing.”) Nog maar eens de iPhone erbij. Bij de volgende afslag (Lembeck) zijn een EWE Go (4 aansluitingen) en een EnBW (8 aansluitingen). Daar hebben we de nodige kWh-tjes geladen om thuis te kunnen komen.

We hebben deze stations gevonden op Google Maps op de iPhone. Waarom vindt Google Maps in de auto ze niet gewoon? Ik moet zeggen dat GM me meestal wel brengt waar ik moet zijn, maar vandaag was het absoluut bagger!

Je kunt ook het ev filter op "non tesla supercharger" zetten. Hier zijn er veel van, vaak een klein eindje vd snelweg, maar erg veel laadpalen en altijd horeca aanwezig. Zonder steeds naar AT en IT geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Venomer schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:20:
Via zoeken - categorieën - oplaadstations vindt hij ze wel als je filter correct staat, ik sta op 150kW laders en dan toont hij enkel laders die meer dan 150kW zijn. Dit op voorwaarde dat de info in GM klopt, want dit is ook niet altijd correct. Een meerwaarde zou zijn dat je daar ook het aantal laadpunten kunt meegeven, maar als de nood hoog is speelt dit weinig rol.

Maar ik deel jou mening dat GM steken laat vallen. Ik had alles gepland via ABRP, maar als je afwijkt van dit laadplan, heb je niks meer aan je voorbereiding. Zo heb ik dat ook gedaan bij onze allerlaatste stop, laat GM het maar zoeken, stelde een Engie Vianeo voor, dus ik dacht.. pico bello.
En je raadt het al, we moesten van de autosnelweg achter een hotel waar je nooit zou willen slapen en waar de receptioniste achter slot en grendel zit, en als je vraagt naar een toilet, er geen zijn. Dus wij naar het hotel er naast, gelukkig een gewone receptie en daar konden we wel naar het toilet. We rijden de autosnelweg weer op en zo'n 10km verder (zou ik nog perfect gehaald hebben) is er een aire waar je kunt laden. GM is veel te conservatief op dat vlak en daardoor onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:46
Iemand al eens het issue gehad dat de auto ineens besluit om nog maar op 1 fase te laden? Zelfde kabel, zelfde openbare paal, maar ineens alleen nog maar 1 fase. Iemand een idee of dat tijdelijk kan zijn en met een of andere reset te verhelpen is of dat mijn boordlader aan het sterven is. Heb al een andere paal getest maar die kwam ook niet verder dan 1 fase.

Gevonden: bij nog een andere paal deed ie wel weer 3 fasen, dus morgen maar even met de laadpaal provider aan de slag….

[ Voor 14% gewijzigd door Marko72 op 04-08-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
RigolleM schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Via zoeken - categorieën - oplaadstations vindt hij ze wel als je filter correct staat, ik sta op 150kW laders en dan toont hij enkel laders die meer dan 150kW zijn. Dit op voorwaarde dat de info in GM klopt, want dit is ook niet altijd correct. Een meerwaarde zou zijn dat je daar ook het aantal laadpunten kunt meegeven, maar als de nood hoog is speelt dit weinig rol.

Maar ik deel jou mening dat GM steken laat vallen. Ik had alles gepland via ABRP, maar als je afwijkt van dit laadplan, heb je niks meer aan je voorbereiding. Zo heb ik dat ook gedaan bij onze allerlaatste stop, laat GM het maar zoeken, stelde een Engie Vianeo voor, dus ik dacht.. pico bello.
En je raadt het al, we moesten van de autosnelweg achter een hotel waar je nooit zou willen slapen en waar de receptioniste achter slot en grendel zit, en als je vraagt naar een toilet, er geen zijn. Dus wij naar het hotel er naast, gelukkig een gewone receptie en daar konden we wel naar het toilet. We rijden de autosnelweg weer op en zo'n 10km verder (zou ik nog perfect gehaald hebben) is er een aire waar je kunt laden. GM is veel te conservatief op dat vlak en daardoor onbetrouwbaar.
Daarom gaan wij voor onze trip straks alleen maar gebruik maken van de bekendere snelladers als Fastned/Shell/Ionity/Tesla. Ik heb gelukkig een internationale leasepas dus we hoeven niet te kijken naar het goedkoopste tarief. Betrouwbaarheid, voldoende laders, horeca/wc erbij etc staat met stip op 1. Dus daar ga ik op plannen. En wat ik begreep is dat sowieso totaal geen issue van Nederland naar noord Spanje.

Eenmaal in de Spaanse plaatsen die we gaan bezoeken zal het vast wat meer lokaal laden worden, op aan de straat, bij hotel/parkeergarage of winkels. Maar dat zien we daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-06 12:59
Juancho schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:57:
[...]

Daarom gaan wij voor onze trip straks alleen maar gebruik maken van de bekendere snelladers als Fastned/Shell/Ionity/Tesla. Ik heb gelukkig een internationale leasepas dus we hoeven niet te kijken naar het goedkoopste tarief. Betrouwbaarheid, voldoende laders, horeca/wc erbij etc staat met stip op 1. Dus daar ga ik op plannen. En wat ik begreep is dat sowieso totaal geen issue van Nederland naar noord Spanje.

Eenmaal in de Spaanse plaatsen die we gaan bezoeken zal het vast wat meer lokaal laden worden, op aan de straat, bij hotel/parkeergarage of winkels. Maar dat zien we daar wel.
Mss off topic maar mogelijk heb je er wat aan: YouTube: TEST: Midden in de zomervakantie met de snelst ladende elektrische a...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[...]
Ik zou daar Total Energies en Engie (langs de autosnelweg, vaak een Avia aire) ook bij plaatsen. FastNed en Ionity zijn mega populair en vaak heel druk. Shell moet je de beschikbaarheid checken, want ik ben er 2x voorbij gereden (1x 1 laadpunt - uiteraard bezet, 1x 4 laadpunten waarvan 2 defect en de andere bezet) en Tesla moet je van de autosnelweg (voorbij de péage) en liggen niet naast de autosnelweg, maar vaak een paar km verder. Jij neemt natuurlijk een totaal andere route (Spanje) dan ik gedaan heb (Italië), dus dit kan bij jou totaal een andere ervaring zijn, gezien je ook maar eind augustus vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Is nogal Hyundai Ioniq 5 geörienteerd wat hier sowieso offtopic is, en de stints die hij haalt, haal ik NIET met mijn SM MY23, en zijn Frans lijkt sterk op hoe Google Maps het uitspreekt, gelukkig werd dit ondersteund door een filmpje anders had ik het niet begrepen (sorry Belg en 2-talig opgevoed) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
erg offtopic. en zo lyrisch als ze over de laadsnelheid van die ioniq 5 zijn: In de praktijk legt die het af tegen de volvo volgens deze test:

https://www.youtube.com/watch?v=jE78dFgLRIQ

(en dat is nog met de laadsnelheden van de "oude" modellen. Volvo zal er nu nog beter uitkomen..)

[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 05-08-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Weet iemand hoe je de SOH van de batterij van de volvo kunt bepalen?

Als ik omreken wat mijn laadpaal nu aan stroom erin stopt is dat 0,68kwh per procentje accu.

Ik heb een MY22 P6. Die heeft effectief 67kwh aan capaciteit. Die 0,1kwh verschil per procent is uiteraard laadverlies, maar dat zal hoger zijn dan 1,4% (=0,01kwh/0,67kwh). Maar ik weet dus niet met welk laadverlies ik moet rekenen om die SOH uit te rekenen...

Ik heb wel eens een laadverlies test van de ADAC gezien, daar lag het gemiddelde laadverlies voor laden bij een 11kwh paal tussen de 6,3% (fiat 500e) en 9,7% (een Renault ZOE). Maar de Volvo staat er niet bij bij die test. Is ier iemand die dat wet?

Ik vind het wel shocking: Als ik die 6,3% laadverlies van de fiat aanhoud dan zou de accucapaciteit na 2,5 jaar al 4,9% gezakt zijn... Maar als ik 9,7% laadverlies (van de ZOE) aanhoud zou dat al zelfs 8,3% zijn...

EDIT:

Ik lees nu een ander artikeltje van de ANWB. Daar staat in dat een accupakket bij normaal gebruik (weinig snelladen, weinig tot 100% laden. Ik val ook in die categorie) zo'n 2% per jaar degradeert. Dan zou die 4,9% van hierboven niet zo gek zijn. maar goed: ik weet dus niet wat het laadverlies van de Volvo is, en dan zou het dus ook zomaar 8,3% kunnen zijn (wat dus wel erg hoog is)..

[ Voor 18% gewijzigd door Kammika op 05-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Kun je bij Tesla ook terecht met een lease-pas? Voor mijzelf niet relevant omdat ik die niet (meer) heb, maar ik dacht dat je er alleen met de Tesla-app kan laden?

[Ik heb wel een voorkeur voor Tesla (in NL en B in ieder geval - daarbuiten geen ervaring) vanwege in het algemeen grote aantallen beschikbare laadpunten en een laag tarief - en het werkt gewoon….
Van de week bijvoorbeeld in.Apeldoorn bij Van der Valk) waren er midden op de dag 19 van de 20 laders vrij en kostte het op dat moment 32 cent (zonder abonnement).
Gek genoeg was het bij andere snelladers in de buurt veel drukker terwijl het daar het dubbele kostte.(Ionity 69 ct, Eneco 60 cent). Paar minuten omrijden dus meer dan waard. .

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 05-08-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Mga1600 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Kun je bij Tesla ook terecht met een lease-pas? Voor mijzelf niet relevant omdat ik die niet (meer) heb, maar ik dacht dat je er alleen met de Tesla-app kan laden?
Tesla werkt alleen met de app. Je kan (volgens dit topic) de kaarten van DKV Mobility, Travelcard of Polestar Charge toevoegen. Of natuurlijk een creditcard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
RigolleM schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Ik zou daar Total Energies en Engie (langs de autosnelweg, vaak een Avia aire) ook bij plaatsen.
Eens, Total had echt grote laadpleinen vaak en zat bij veel Aires!

@Juancho Als je in Tours zelf niet kunt laden, zit aan de Oost-kant vlak langs de ring een Carrefour met snelladers. Wij hebben hier even boodschappen voor onderweg gedaan en ondertussen de auto in de lader geprikt. De laders in de parkeergarage in de stad waren allemaal afgezet en niet beschikbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-06 22:33
Ik heb nu een paar keer met aanhanger gereden en krijg bij het aankoppelen netjes een vraag of ik de lampen wil testen (werkt prima), daarna de melding dat parkeerhulp achter uitgeschakeld wordt (ook prima). Maar als ik dan achteruit rij dan grijpt de noodrem in omdat er iets achter de auto staat (ja duh...de aanhanger). Bijna onmogelijk achteruit te rijden met een aanhanger.

Zelfde probleem als ik het onkruid op m'n oprijpad niet snel genoeg weghaal (of kort genoeg maai), elk te hoog graspolletje geeft risico op een noodstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

Nee. Niet met leasepas maar dat kan ik simpel via de lease app declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
MacMF schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:04:
Ik heb nu een paar keer met aanhanger gereden en krijg bij het aankoppelen netjes een vraag of ik de lampen wil testen (werkt prima), daarna de melding dat parkeerhulp achter uitgeschakeld wordt (ook prima). Maar als ik dan achteruit rij dan grijpt de noodrem in omdat er iets achter de auto staat (ja duh...de aanhanger). Bijna onmogelijk achteruit te rijden met een aanhanger.

Zelfde probleem als ik het onkruid op m'n oprijpad niet snel genoeg weghaal (of kort genoeg maai), elk te hoog graspolletje geeft risico op een noodstop.
Die noodstop kan je toch makkelijk uitzetten? 2 tikjes op het scherm, doe ik elke keer als ik van m'n oprit rij. Dat ding is veel te gevoelig en grijpt veel te snel en te bruusk in imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Dat ding is veel te gevoelig en grijpt veel te snel en te bruusk in imo.
Tot je eens achteruit rijdt in de donker en een oellewapper die bij de buren op bezoek is, op je oprit staat... mag je blij zijn dat dit systeem aanwezig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MacMF schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:04:

da's wel gek. Die noodstop gaat bij mij spontaan uit zodra ik iets op de trekhaak aansluit (om concreet te zijn: Zodra er iets aangesloten is op de stekker bij de trekhaak). Heb dat probleem nog nooit gehad dat de auto op de rem gaat als ik met de aanhanger achteruit rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 15:17
[...]

Met mijn leasepas (Travelcard) werkt het goed. Deze heb ik in de Tesla app gekoppeld en dan gaat de rekening direct naar de leasemaatschappij. Het verschil met andere laders is alleen dat je het laden via de app moet starten omdat de Tesla SuCs (v2/3) geen kaartlezers hebben. Dus als je een compatibele laadpaal hebt (DKV, Travelcard) dan even het nummer in de tesla app intypen in je profiel.

[ Voor 33% gewijzigd door JTHZZ op 05-08-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Bij Tesla kan je alleen DKV, Travelcard en Polestar Charge als laadpas opvoeren. De rest wordt helaas niet geaccepteerd. Dat wordt voor mij dus declareren als ik bij Tesla laad maar dat is niet zo'n punt.

Ik dacht dat ik een nationale leasepas had maar dat bleek internationaal te zijn. Bespaart dan toch een leuk extra bedrag op de roadtrip waarmee we nu alsnog op de terugweg naar Disneyland Parijs gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Nu online
RigolleM schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Tot je eens achteruit rijdt in de donker en een oellewapper die bij de buren op bezoek is, op je oprit staat... mag je blij zijn dat dit systeem aanwezig is ;)
Als er iemand op mijn oprit staat zie ik dat al voor ik in m'n wagen stap 😉. Verder heb ik een 360° camera, achteruitkijkspiegels en beept de auto langs alle kanten om te waarschuwen, dat is meer dan m'n voorgaande wagens ooit hadden en ik heb nog nooit iets geraakt bij het achteruitrijden. Die noodstop is zodanig bruusk dat je denkt ergens tegen gereden te hebben, ik vind het verschrikkelijk dus ben heel blij dat ie uit kan.

Als ik achteruit afdraai van m'n oprit denk hij elke keer dat ik een fietser ga raken die op het fietspad aan de overkant rijdt, hij schat dat dus compleet verkeerd in want ik draai af naast het fietspad. Sta je daar plots stil dwars over de rijbaan en helemaal verschoten... nee, dat ding gaat elke keer uit bij mij. Levert extra gevaar op voor aankomende auto's die plots op de rem moeten omdat jij stopt in het midden van de baan.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 05-08-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-06 22:33
Largamelion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Als er iemand op mijn oprit staat zie ik dat al voor ik in m'n wagen stap 😉. Verder heb ik een 360° camera, achteruitkijkspiegels en beept de auto langs alle kanten om te waarschuwen, dat is meer dan m'n voorgaande wagens ooit hadden en ik heb nog nooit iets geraakt bij het achteruitrijden. Die noodstop is zodanig bruusk dat je denkt ergens tegen gereden te hebben, ik vind het verschrikkelijk dus ben heel blij dat ie uit kan.

Als ik achteruit afdraai van m'n oprit denk hij elke keer dat ik een fietser ga raken die op het fietspad aan de overkant rijdt, hij schat dat dus compleet verkeerd in want ik draai af naast het fietspad. Sta je daar plots stil dwars over de rijbaan en helemaal verschoten... nee, dat ding gaat elke keer uit bij mij. Levert extra gevaar op voor aankomende auto's die plots op de rem moeten omdat jij stopt in het midden van de baan.
Ik wist niet dat ie uitkon, vanaf nu zal ik hem dus elke keer na instappen uitzetten. Ik vind het een aardig nutteloze functie (of in ieder geval veel te gevoelig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
Mijn wagen staat in een garage en biept als zot als ik achteruit rij (met die 360° camera), want er staat rechts vanalles (fietsmateriaal, kast, kuismateriaal, hoge drukreiniger), maar ik kom niet aan het stuur en rij gewoon achteruit. Die wagen had ik niet gezien in de spiegels, stond op het einde van de oprit, was een matgrijze Mercedes-Benz en ik dacht echt dat ik er tegen zat, maar het was de noodstop. Ben zelfs uitgestapt om te kijken, en kon er ook maar net langs...

Secundo, in een ondergrondse parking heeft hij ook al een noodstop met succes gemaakt. Ik zet mij in achteruit, niks te zien, ook de 360° camera doet niks en plots alles dicht. En ja hoor, meneer moest er nog persé voorbij in vliegende vaart, terug dank u wel noodstop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
MacMF schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Ik vind het een aardig nutteloze functie (of in ieder geval veel te gevoelig).
Overdrijven is ook een kunst, het is pas nutteloos als het geen meerwaarde biedt, hierboven 2 scenario's die een crash voorkomen hebben, vind je dat nutteloos?
Pagina: 1 ... 262 ... 321 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"