Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Juancho schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:14:
En ja hoor, ook de EX90, die al flinke vertraging had, gaat half af (bij wijze van) afgeleverd worden. En Volvo blijft het maar goed praten zoals eerder bij onze wagens, nu dezelfde praatjes bij de EX30. Dit kan Volvo nog wel eens erg duur komen te staan gezien de concurrentie die steeds heftiger wordt...

[...]

https://topgear.nl/autoni...ij-bij-klanten-arriveert/

Ik denk vooral steeds meer dat er bij Volvo iets gruwelijks fout gaat wbt het invullen van de klantgedachte. Ik vind het iig hele rare uitspraken. Ik heb al veel geklaagd bij mijn P8 maar als ik een vele malen duurdere EX90 zou kopen die software matig dezelfde kant op gaat als de XC40 en xc30 dan zou ik het eerder nog minder accepteren.
Groot gelijk. Je wilt meteen vanaf het begin een auto met goede en complete software, vergelijkbaar of zelfs beter dan die van concurrenten. Niet een halfbakken product dat in de loop van 4-5 jaar pas op niveau komt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:19
lupus9537 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:08:
Tot nu toe nog niet teveel ervaringen kunnen lezen over het verbruik met een vouwwagen, dus was echt benieuwd. Afgelopen weekend dus een korte "test-vakantie" gehouden. Moet zeggen dat ik aangenaam verrast was.

Traject van 90km, weinig verkeer, zeer constant kunnen rijden met cruise control op 90km/u. Gemiddeld verbruik lag op 18.8 kWh/100km, hetgeen lager ligt dan mijn algemeen gemiddelde (incl. winter) van 21 kWh/100km. Op kruissnelheid aan 90km/u en vlakke autosnelweg schommelde het verbruik rond de 13-14 kWh/100km. Dit betekent dat met mijn SMSR het bereik op zo'n 360km met volle batterij kwam te liggen.

Op de trekhaak hangt een Raclet Livorno die met lading tegen de 500kg zal wegen, in de wagen een gezin van 4.

[Afbeelding]
Nice! Mooi dat je er ook van kon genieten. Je kunt je verbruik ook in 'ons' Google Sheets zetten.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Vanmorgen zei de vrouw des huizes
'Ik denk dat het dak van de Volvo nog open staan'

In de app niets te zien (zien jullie dat wel of enkel als het helemaal openstaat ? ), maar idd dak stond nog gekanteld. Het viel gelukkig nog mee, Binnen wat vochtig maar geen zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:01
blahenazo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:07:

In de app niets te zien (zien jullie dat wel of enkel als het helemaal openstaat ? ), maar idd dak stond nog gekanteld. Het viel gelukkig nog mee, Binnen wat vochtig maar geen zwembad.
Ik zie op Android nog steeds helemaal niets, alles up to date en nergens oranje lijntjes te bespeuren.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Largamelion schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:32:
[...]
Ik zie op Android nog steeds helemaal niets, alles up to date en nergens oranje lijntjes te bespeuren.
Ach dan ben ik niet alleen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17

TAA

Liever IRC

Microkid schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Groot gelijk. Je wilt meteen vanaf het begin een auto met goede en complete software, vergelijkbaar of zelfs beter dan die van concurrenten. Niet een halfbakken product dat in de loop van 4-5 jaar pas op niveau komt.
[ochtend rant]

Vanmorgen stapte ik in mijn auto; weer geen geluid. Sinds een update of 2-3 gebeurt dat regelmatig. Zodra de richtingaanwijzer een keer gebruikt wordt doet de radio (of spotify) het dan ook "ineens" weer. Vanmorgen moest ik dus lachen toen bleek dat ook het beepje van de proximity sensor aan de achterkant kennelijk het geluid van het entertainment ding kan 'fixen'. Dat DAB+ ondanks beloftes vanuit de garage nooit meer is ingebouwd begin ik niet eens meer over.

Zelfs mijn vrouw begint er nu grappen over te maken wat eigenlijk best triest is voor een auto van €60k. Afgelopen 3 weken op vakantie geweest waarbij het volledige entertainment system incl. navigatie zeker 4 of 5 keer tijdens het rijden gewoon uitviel.

We rijden al bijna 30 jaar Volvo (340,460, V40,V50,V60) en de P8 MY22 is qua rijbeleving de fijnste tot nu toe maar de ervaringen de afgelopen 110.000km maken me toch aan het twijfelen of de volgende auto nog een Volvo gaat zijn... sad but true.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
DrBOB101 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Nice! Mooi dat je er ook van kon genieten. Je kunt je verbruik ook in 'ons' Google Sheets zetten.
Het vervelende aan de cijfers is wel dat dat heel erg gebonden is aan hoe ver je in de 9999 km zit voordat de app het gemiddelde reset. Ik zat rond de 19.0 na zo'n 19500 km, en nu 1000km verder wanneer het gereset is, is dat plots 17.4, puur omdat het nu gewoon warmer is. Voor de rest natuurlijk zeer interessant, maar mss is het nuttiger dat er gevraagd wordt om je verbruik telkens in de laatste 9000km van die blokken op te geven, om toch een iets correcter beeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
TAA schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:09:
[...]
[ochtend rant]

Vanmorgen stapte ik in mijn auto; weer geen geluid. Sinds een update of 2-3 gebeurt dat regelmatig. Zodra de richtingaanwijzer een keer gebruikt wordt doet de radio (of spotify) het dan ook "ineens" weer. Vanmorgen moest ik dus lachen toen bleek dat ook het beepje van de proximity sensor aan de achterkant kennelijk het geluid van het entertainment ding kan 'fixen'. Dat DAB+ ondanks beloftes vanuit de garage nooit meer is ingebouwd begin ik niet eens meer over.

Zelfs mijn vrouw begint er nu grappen over te maken wat eigenlijk best triest is voor een auto van €60k. Afgelopen 3 weken op vakantie geweest waarbij het volledige entertainment system incl. navigatie zeker 4 of 5 keer tijdens het rijden gewoon uitviel.

We rijden al bijna 30 jaar Volvo (340,460, V40,V50,V60) en de P8 MY22 is qua rijbeleving de fijnste tot nu toe maar de ervaringen de afgelopen 110.000km maken me toch aan het twijfelen of de volgende auto nog een Volvo gaat zijn... sad but true.
Heel herkenbaar.

Het wordt echt eens tijd dat Volvo de langdurende irritante bugs gaat pletten. Niet alleen het geluid van de radio of AW wat het soms pas doet na een tikje tegen de richtingaanwijzer, maar ook die USB-toestemmingsmelding en sinds versie 3.0.3. dat je die alleen weg kan tappen als je stil staat waardoor de irritatie nog erger wordt dan dat het al was.. Dat moeten ze onderhand toch wel eens weten en oplossen? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen klachten over hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
blahenazo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:07:

Na al die griezelverhalen van ingeregende auto's door open daken ben ik blij geen open (panorama) dak te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Nu online
Tranquility schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:22:
[...]

maar ook die USB-toestemmingsmelding en sinds versie 3.0.3. dat je die alleen weg kan tappen als je stil staat waardoor de irritatie nog erger wordt dan dat het al was.. Dat moeten ze onderhand toch wel eens weten en oplossen? Ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen klachten over hebben gehad.
Dat lijkt mij eerder een probleem met die app in AAOS. Zelfs als dat alleen zou voorkomen in de Volvo implementatie daarvan vrees ik dat zoiets de allerlaagste prioriteit gaat krijgen in hun backlog met issues en features requests. Ik zou nog eerder gokken dat ze die hele app eruit gooien om er vanaf te zijn dan het op te lossen, met als reden 'security'.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Tranquility schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Na al die griezelverhalen van ingeregende auto's door open daken ben ik blij geen open (panorama) dak te hebben!
Ik ben blij met mijn open dak, staat regelmatig op de kantelpositie als de wagen stil staat. Helemaal open doe ik enkel als ik zelf in de wagen zit en stil sta...

Een 'open dak' bestaat al een eeuwigheid, dus het laten open staan als het regent heeft niks met onze Volvo's te maken. Mijn laatste privé wagen had ook een open dak, we hebben er meer dan 5 jaar mee gereden, en nooit regen binnen gehad. De auto was van in de tijd dat de mensen nog vlees aten, smartphones bestonden nog niet, laat staan een app die ons zou waarschuwen. Mensen denken niet meer na, alles moet geäutomatiseerd gebeuren, en als het mis gaat is het nooit de fout van de persoon in kwestie. De waarschuwing is er NIET, was er ook niet toen je de auto in ontvangst nam, dus kan je dit moeilijk verhalen op Volvo.
Als ik uit mijn wagen stap, is mijn eerste reflectie.. alles dicht! Als fietser/wandelaar hou ik het weerbericht nauwlettend in de gaten, dus ik weet meestal wel wanneer het zou regenen of niet, maar alsnog maken mijn vrouw en ik dezelfde reflectie als we de wagen verlaten.

Mijn volgende wagen zal er ook één zijn met een open dak, als het model van de wagen en het lease budget het toelaten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 15:22
RigolleM schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Ik ben blij met mijn open dak, staat regelmatig op de kantelpositie als de wagen stil staat. Helemaal open doe ik enkel als ik zelf in de wagen zit en stil sta...

Een 'open dak' bestaat al een eeuwigheid, dus het laten open staan als het regent heeft niks met onze Volvo's te maken. Mijn laatste privé wagen had ook een open dak, we hebben er meer dan 5 jaar mee gereden, en nooit regen binnen gehad. De auto was van in de tijd dat de mensen nog vlees aten, smartphones bestonden nog niet, laat staan een app die ons zou waarschuwen. Mensen denken niet meer na, alles moet geäutomatiseerd gebeuren, en als het mis gaat is het nooit de fout van de persoon in kwestie. De waarschuwing is er NIET, was er ook niet toen je de auto in ontvangst nam, dus kan je dit moeilijk verhalen op Volvo.
Als ik uit mijn wagen stap, is mijn eerste reflectie.. alles dicht! Als fietser/wandelaar hou ik het weerbericht nauwlettend in de gaten, dus ik weet meestal wel wanneer het zou regenen of niet, maar alsnog maken mijn vrouw en ik dezelfde reflectie als we de wagen verlaten.

Mijn volgende wagen zal er ook één zijn met een open dak, als het model van de wagen en het lease budget het toelaten :*)
Precies mijn gedachte!

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
-Vasa- schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:34:
[...]

Dat lijkt mij eerder een probleem met die app in AAOS. Zelfs als dat alleen zou voorkomen in de Volvo implementatie daarvan vrees ik dat zoiets de allerlaagste prioriteit gaat krijgen in hun backlog met issues en features requests. Ik zou nog eerder gokken dat ze die hele app eruit gooien om er vanaf te zijn dan het op te lossen, met als reden 'security'.
Het onmogelijk maken van gebruik van AudioWagon tijdens het rijden ervaar ik als pesterij van Volvo met veiligheid als oneigenlijk argument. In de Spotify App mag je immers tijdens het rijden naar hartenlust zoeken en bladeren. Hoezo dan alleen bij AudioWagon de veiligheid in geding? 8)7

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:38
blahenazo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:47:
[...]

de app is gevoelsmatig ook minder betrouwbaar dan de API. Ik zie in de app af en toe een oranje lijntje verschijnen. Dan ren ik in paniek toch maar naar de auto, waar de ramen gewoon dichtzitten. Volgens de API zijn de ramen dan ook dicht.

Andersom komt het ook voor, dat de ramen of deuren open staan, maar dat de app dat niet ziet...

ik kijk er dus maar niet teveel meer naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Claude schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Het onmogelijk maken van gebruik van AudioWagon tijdens het rijden ervaar ik als pesterij van Volvo met veiligheid als oneigenlijk argument. In de Spotify App mag je immers tijdens het rijden naar hartenlust zoeken en bladeren. Hoezo dan alleen bij AudioWagon de veiligheid in geding? 8)7
dan zal die aan bepaalde certiceringen van Google niet voldoen, waardoor niet toegestaan is te gebruiken tijdens het rijden...

Volvo kan hier niets aan doen... dit ligt bij Google en Audiowagon zelf, die moeten daar samen uit komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Kammika schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:05:
[...]

de app is gevoelsmatig ook minder betrouwbaar dan de API. Ik zie in de app af en toe een oranje lijntje verschijnen. Dan ren ik in paniek toch maar naar de auto, waar de ramen gewoon dichtzitten. Volgens de API zijn de ramen dan ook dicht.

Andersom komt het ook voor, dat de ramen of deuren open staan, maar dat de app dat niet ziet...

ik kijk er dus maar niet teveel meer naar...
Kan ik niet ontkennen. Toen ik deze morgen om 5u45 enkel in mijn onderbroek op de oprit stond om het dak te sluiten. Kwam ik weer binnen en keek ik nog eens in de app. En wist die te vertellen dat het achter portier aan de bestuurderskant nog open stond.

Aangezien ik idd ook die deur gebruikt had ben ik nog eens naar buiten gelopen... Deur was dicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
[...]

Tijdens het rijden kun je ook naar hartelust zoeken en bladeren in AudiWagon hoor. Alleen het opstarten van de app kan alleen bij stilstaande auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-09 18:38
Kammika schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:08:
[...]

dan zal die aan bepaalde certiceringen van Google niet voldoen, waardoor niet toegestaan is te gebruiken tijdens het rijden...

Volvo kan hier niets aan doen... dit ligt bij Google en Audiowagon zelf, die moeten daar samen uit komen...
Het gedrag van de AudioWagon app is al lang geleden (via de toen bestaande ‘ focusgroepen ’) onderwerp van discussie geweest tussen gebruikers enerzijds en Volvo en Google anderzijds. Het ging toen ‘alleen nog maar’ over het keer op keer moeten wegdrukken van een boodschap. AudioWagon doet volgens Google dingen in de app die niet kloppen met ‘het AAOS app-ontwerp handboek’ .
AudioWagon kon of wilde niet aanpassen en er was toen zelfs sprake van dat de app zou worden geweerd - maar op verzoek (want gebrek aan alternatief) is toen gelukkig besloten de rammelende app dan maar te ‘blijven gedogen’.

Maar toen we weer wat later CarPlay kregen werkte de AudioWagon app helemaal niet meer omdat er toen een conflict was in de manier waarop de usb-poort gebruikt wordt. Ook dat had met het afwijkende AW ontwerp te maken werd gezegd.

En die situatie heeft tot verdriet van de gebruikers een paar maanden geduurd. Uiteindelijk heeft Google/Volvo een workaround gemaakt waardoor zowel CarPlay als de AW app gebruik kunnen maken van de USB poort. AW heeft daarentegen niets gedaan aan dat probleem!

Ze zijn bij Google en Volvo de AW gebruikers dus meermaals terwille geweest zoals ze zeggen - ondanks gebrek aan medewerking en gebrek aan communicatie van AW zelf.

Ik denk in het licht van deze ‘historie’
dat van opzettelijk pesten door Google geen sprake is.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Nu online
[...]

Ik bedoel in mijn opmerking over security niet eens de veiligheid tijdens het rijden, maar de onveiligheid dat je willekeurige files van een usb stick kan openen in het infotainment van een wagen.

Dat is ook overigens wat die app doet. De vergelijking met Spotify gaat in die zin ook niet op. Die app is een file verkenner, die (naar ik vermoed want ik heb al tientallen jaren dit principe niet meer gebruikt) standaard een aantal filters toepast om enkel audio files te tonen en dan wat routines gebruikt om bijvoorbeeld shuffle mogelijk te maken. AAOS gaat de app dus waarschijnlijk ook behandelen als dit type app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08
blahenazo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:47:
[...]

zeker niet ik ook niet, zie wel als de deur open staat maar totaal geen oranje lijntje op android ook geen laad limiet aan te passen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Nou probleem met geen verbinding is spontaan opgelost vandaag, wel balen dat de rit registratie de ritten locaal niet bijgehouden heeft om later te versturen die zijn gewoon weg. Kortom rit registratie kunnen ze beter omdopen tot "poging to rit registratie" want erop bouwen kun je wel vergeten.

Ik blijf het maar vreemd vinden dat spontaan dit soort zaken gebeuren. Ik hoefde dus niet langs de garage.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
-Vasa- schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:14:
[...]

Het vervelende aan de cijfers is wel dat dat heel erg gebonden is aan hoe ver je in de 9999 km zit voordat de app het gemiddelde reset. Ik zat rond de 19.0 na zo'n 19500 km, en nu 1000km verder wanneer het gereset is, is dat plots 17.4, puur omdat het nu gewoon warmer is. Voor de rest natuurlijk zeer interessant, maar mss is het nuttiger dat er gevraagd wordt om je verbruik telkens in de laatste 9000km van die blokken op te geven, om toch een iets correcter beeld te geven.
Ik kom nooit bij die 10000 km; ik reset h'm best regelmatig. Zie de sheet "verbruik" voor veel meer detail, precies waar je naar op zoek bent denk ik. Maar dat is slechts 1 auto. Als meer mensen daar hun gegevens invullen komt er vanzelf een nog veel beter beeld uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:34
Inmiddels in Dijon aangekomen, blijft een fijne wagen voor lange trips. Morgen tweede deel van de reis. Combi met Volvo laadpas 40 cent bij Ionity, had verwacht meer met Tesla te laden :+ Laden is zelfs met 135kW vlot zat, kinderen zijn langer bezig met de sanitaire stops of met de speeltuin :)

Ik herken maar weinig van die bugs. 3.1.9 werkt prima, app update altijd snel en kloppende Oranje lijntjes. Infotainment herstart zich nooit en is vlot.

Oh en het aankomstpercentage was steeds spot on. Ondanks het stijgen en dalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 23-07-2024 18:28 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Zonet een Google Maps updaten ontvangen in de wagen, maar nog geen spoor van ETA etc. te zien onderaan het bestuurdersdisplay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
Terug van vakantie en tijdens de vakantie de update nar 3.1.9 gedaan.
Als eerste om het postief te starten, geen laadstress gehad en de wagen rijdt nog steeds fantastisch. Ik haalde zelfs een gemiddelde van 16.9, nog nooit gehaald met mij P8. Ja, was bijna allemaal zonder snelweg, maar dan nog, zo laag nog nooit gezien.

Dan om toch wat te klagen.
Trips via GM gepland. Elke langere trip had een of meerdere laadmomenten nodig.
Moet wel zeggen dat GM nu langer er over doet om de route te berekenen sinds de laatste OTA.(3.1.9)
Wat me dan verbaasd is, dat ik soms een route krijg, met eerste laadstop bij 53% en 10minuten moet laden en 2e stop bij 12% met 10minuten laden om bij bestemming aan te komen met 15% accu.
Waarom eerste stop bij 53%, waarom laat hij je niet verder rijden........ RAAR
Nog vervelender wordt het als je deze stop voorbij gaat zonder te laden en gaat zoeken naar een nieuwe laadstop. Je krijgt dan allerlei opties, die km's omrijden zijn, maar vooral niet op de route liggen. Deze genegeerd en doorgereden.
Dan komt er plots, out of knowhere, een laadstop voorstel, die wel op de route ligt en bij 10-20% accu. Duh !!
Ook 1 keer gehad, toen we wel op de snelweg waren, dat bij de laadstop, die aangegeven was, de paal nu bezet was en ik verder moest. Je krijgt dan ook niet de volgende laadstop als optie, Nee weer km's omrijden, terwijl er op de snelweg bijna elke 50km een laadpunt is. Komt niet tevoorschijn.Dat mag Google wel eens een keer goed krijgen.
Daarbij hebben ze weer een mooie feature ingebouwd. Als je gaat zoeken naar een laastop (tijdens het rijden), mag je alles doen, behalve het filter aanpassen. Dat is dan weer gevaarlijk tijdens het rijden en niet mogelijk. Krijg je zo'n mooie melding bovenin :p

Dus geen laadstress, maar vrolijk van worden en easy-peasy is het zeker niet.

Verder geen issues gehad met de laatste OTA, alles werkt (of werkt nog steeds niet, wat al eerder gemeld is)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:18
Morkie69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:57:
Als eerste om het postief te starten, geen laadstress gehad en de wagen rijdt nog steeds fantastisch. Ik haalde zelfs een gemiddelde van 16.9, nog nooit gehaald met mij P8. Ja, was bijna allemaal zonder snelweg, maar dan nog, zo laag nog nooit gezien.

Moet wel zeggen dat GM nu langer er over doet om de route te berekenen sinds de laatste OTA.(3.1.9)
Wat me dan verbaasd is, dat ik soms een route krijg, met eerste laadstop bij 53% en 10minuten moet laden en 2e stop bij 12% met 10minuten laden om bij bestemming aan te komen met 15% accu.
Nog vervelender wordt het als je deze stop voorbij gaat zonder te laden en gaat zoeken naar een nieuwe laadstop. Je krijgt dan allerlei opties, die km's omrijden zijn, maar vooral niet op de route liggen. Deze genegeerd en doorgereden.
Dan komt er plots, out of knowhere, een laadstop voorstel, die wel op de route ligt en bij 10-20% accu. Duh !!
Ook 1 keer gehad, toen we wel op de snelweg waren, dat bij de laadstop, die aangegeven was, de paal nu bezet was en ik verder moest. Je krijgt dan ook niet de volgende laadstop als optie, Nee weer km's omrijden, terwijl er op de snelweg bijna elke 50km een laadpunt is. Komt niet tevoorschijn.Dat mag Google wel eens een keer goed krijgen.
Daarbij hebben ze weer een mooie feature ingebouwd. Als je gaat zoeken naar een laastop (tijdens het rijden), mag je alles doen, behalve het filter aanpassen. Dat is dan weer gevaarlijk tijdens het rijden en niet mogelijk. Krijg je zo'n mooie melding bovenin :p

Verder geen issues gehad met de laatste OTA, alles werkt (of werkt nog steeds niet, wat al eerder gemeld is)
Ja, dat lijkt mij super irritant als je tijdens het rijden laadstops moet gaan aanpassen, dat Maps moeilijk doet en je eigenlijk voor de veiligheid moet stoppen. Terwijl als je gewoon door rijdt je vanzelf op tijd een snellader tegenkomt maar dan heb je niet voorverwarmd (is dat eigenlijk perse nodig op lange ritten van om de 2 a 2,5 uur stoppen?).

Ik heb die irritante momentjes nu ook al in Nederland af en toe als maps met de meest idiote voorstellen komt.

En wij gaan straks dus naar noord Spanje 🤔😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Morkie69 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:57:

Die eerste laadstop is altijd een beetje gek bij Gm. Maar als je die toch gewoon pakt kun je gewoon netjes alle voorstellen van gm volgen en kom je redelijk relaxt van a naar b.

Ik zoek meestal thuis zelf uit waar ik mijn eerste laadstop wil (met bv ABRP op mijn handset. Die stuur je dan naar GM op mijn telefoon en vanaf GM op je telefoon kun je zo weer naar “je voertuig” sturen. Lijkt omslachtig, maar als je paar keer gedaan hebt: het is maar een paar knoppen indrukken op je telefoon) en bij elke laadstop heb ik tijd zat om weer de volgende uit te zoeken. Net zo makkelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Die eerste laadstop is altijd een beetje gek bij Gm. Maar als je die toch gewoon pakt kun je gewoon netjes alle voorstellen van gm volgen en kom je redelijk relaxt van a naar b.

Ik zoek meestal thuis zelf uit waar ik mijn eerste laadstop wil (met bv ABRP op mijn handset. Die stuur je dan naar GM op mijn telefoon en vanaf GM op je telefoon kun je zo weer naar “je voertuig” sturen. Lijkt omslachtig, maar als je paar keer gedaan hebt: het is maar een paar knoppen indrukken op je telefoon) en bij elke laadstop heb ik tijd zat om weer de volgende uit te zoeken. Net zo makkelijk…
Als je het stop voor stop invoert... dan kan je die toch net zo goed gelijk in Maps van de auto tikken ipv ABRP-->telefoon Maps-->Auto Maps ? ;)

Ik was het wel zelf van plan zo te doen als we straks naar Noord Spanje gaan met onze eerste tussenstop in Tours Frankijk. Dat is zo'n 900km (we willen het liefst om Parijs heen rijden) dus reken ik op 4x laden. Die 4 stops zoek ik van te voren al op en noteer ik gewoon. De eerste vul ik in in Maps, de 2de komt wel als we bij die stop zijn om te laden. Ik begreep dat je in Frankrijk toch niet ongerust hoeft te maken want laadpalen zat.

Als je alles gelijk van te voren in Maps gooit en er verandert 1 ding... ik begreep dat Maps dan nog wel eens vervelend wil doen met nieuwe voorstellen etc? Dan bespaar ik me liever die irritatie en plan gewoon laadstop voor laadstop in (Tesla of Ionity verwacht ik).

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 23-07-2024 23:06 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
RigolleM schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:46:
Zonet een Google Maps updaten ontvangen in de wagen, maar nog geen spoor van ETA etc. te zien onderaan het bestuurdersdisplay.
Hier vandaag ook een Maps update maar geen nieuwe info op bestuurdersscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Als je het stop voor stop invoert... dan kan je die toch net zo goed gelijk in Maps van de auto tikken ipv ABRP-->telefoon Maps-->Auto Maps ? ;)

Ik was het wel zelf van plan zo te doen als we straks naar Noord Spanje gaan met onze eerste tussenstop in Tours Frankijk. Dat is zo'n 900km (we willen het liefst om Parijs heen rijden) dus reken ik op 4x laden. Die 4 stops zoek ik van te voren al op en noteer ik gewoon. De eerste vul ik in in Maps, de 2de komt wel als we bij die stop zijn om te laden. Ik begreep dat je in Frankrijk toch niet ongerust hoeft te maken want laadpalen zat.

Als je alles gelijk van te voren in Maps gooit en er verandert 1 ding... ik begreep dat Maps dan nog wel eens vervelend wil doen met nieuwe voorstellen etc? Dan bespaar ik me liever die irritatie en plan gewoon laadstop voor laadstop in (Tesla of Ionity verwacht ik).
Dat is idd een goeie manier van werken en dan heb je ook meteen een backup plan. Ben al 2x zo probleemloos naar Spanje gereden. Op de terugweg heb ik vanuit Vivonne in Frankrijk toch besloten om niet de omweg te maken via Rouen maar via de ring van Parijs terug te keren (het was zondag) en dan heb ik gewoon in GM naar 'thuis' genavigeerd. Dit ging perfect, een Ionity nabij Blois, een Ionity boven Parijs en dan als laatste stop de Tesla SuC in Kortrijk.

Maps stelt idd soms rare stops voor, laden bij 40% terwijl je makkelijk een volgende lader van hetzelfde merk op de route haalt met 15% bijvoorbeeld, dat is allesbehalve efficiënt. In de heenrit naar Spanje stuurde hij me van Zaragoza ook helemaal rond langs de kust (een detour van 2u!!) om naar mijn bestemming te gaan in het binnenland. Gelukkig kende ik daar de volgende lader al en heb ik die gewoon manueel ingegeven.

Voor lange trips dus best de route laten berekenen met ABRP en jouw nodige voorkeuren/filters. Exporteer dat naar Exel, druk dat af of neem er een foto van en dan heb je tenminste een richtlijn of een backup plan, dan kan je nog altijd zien wat GM voorstelt.

[ Voor 0% gewijzigd door Largamelion op 24-07-2024 11:14 . Reden: Stukje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:58:
[...]
in ABRP kun je makkelijker de laadstations vinden die aan je wensen voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:09
Uit het FD, in een artikel over het beëindigen van de productie van Audi’s in een fabriek in Vorst:

Als de autofabriek in Vorst ophoudt te bestaan, blijft er nog maar één over in België. En die ligt in Gent, met zevenduizend werknemers de grootste fabriek van Volvo wereldwijd. Vorig jaar produceerde Volvo Cars daar 230.000 auto’s, vooral van het model XC40 (zowel plug-in-hybride als volledig elektrisch). Door die verschillende opties heeft Volvo Gent minder last van de tragere groei van de elektrificatie van het Europese wagenpark dan Audi Brussels.

Volvo Gent krijgt er volgend jaar bovendien een model bij: de relatief goedkope elektrische SUV EX30 (vanaf €40.000). Toch blijft er altijd de vrees dat ook Volvo Gent ooit in het lijstje met Belgische autotrauma’s opduikt. Volvo bouwt in het Slowaakse Kosice een nieuwe autofabriek die vanaf 2026 tegen lagere loonkosten evenveel auto's kan produceren als Gent. De top van Volvo heeft echter onlangs nog benadrukt dat er geen sprake van is dat er straks productie verhuist van de Scheldestad naar Slowakije.

Lees het volledige artikel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:57:
[...]

Maps stelt idd soms rare stops voor, laden bij 40% terwijl je makkelijk een volgende lader van hetzelfde merk op de route haalt met 15% bijvoorbeeld, dat is allesbehalve efficiënt. In de heenrit naar Spanje stuurde hij me van Zaragoza ook helemaal langs de rond (een detour van 2u!!) om naar mijn bestemming te gaan. Gelukkig kende ik daar de volgende lader al en heb ik die gewoon manueel ingegeven.
Dit blijft toch bizar slecht he, terwijl Google gewoon alle data tot haar beschikking heeft. Het zou het leven gewoon een stuk makkelijker maken in een EV door gewoon weg te rijden en dat Maps gewoon doet wat je mag verwachten dat het doet op gebied van afstanden, slim laden etc. Daar moeten ze echt nog een flinke verbeterslag in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Dit blijft toch bizar slecht he, terwijl Google gewoon alle data tot haar beschikking heeft. Het zou het leven gewoon een stuk makkelijker maken in een EV door gewoon weg te rijden en dat Maps gewoon doet wat je mag verwachten dat het doet op gebied van afstanden, slim laden etc. Daar moeten ze echt nog een flinke verbeterslag in maken.
Al eens gekeken bij de concurrentie? Zitten allemaal te klooien met Apple Carplay of Auto Android, want native navigatie trekt nergens op. Wij kunnen met onze wagens de standaard navigatie tool gebruiken, dat kunnen enkel Tesla's en andere AAOS auto's zoals Renault, waardoor we ook navigatie hebben op het bestuurdersdisplay, hoeven we niet constant opzij te kijken naar de middenconsole.

Enige wat ik mis zijn audio waarschuwingen voor flitspalen, traject controles,.. daarvoor gebruik ik de TomTom Go app. En als Google Maps een glitch heeft dan is TomTom ook nog mijn second opinion, want daar staat enkel de eindbestemming ingesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 16:48
RigolleM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Al eens gekeken bij de concurrentie? Zitten allemaal te klooien met Apple Carplay of Auto Android, want native navigatie trekt nergens op. Wij kunnen met onze wagens de standaard navigatie tool gebruiken, dat kunnen enkel Tesla's en andere AAOS auto's zoals Renault, waardoor we ook navigatie hebben op het bestuurdersdisplay, hoeven we niet constant opzij te kijken naar de middenconsole.
Ik vind klooien wel een beetje overdreven. Kabeltje inpluggen of bij de nieuwe wagens zelfs wireless en Google maps verschijnt op je scherm.
Op nieuwe wagens werkt dat zelfs sneller dan op onze steentijd CPU van de wagen.

Beiden hebben hun voor en nadelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
Ik snap serieus de negativiteit niet. Wij zijn nu bijna op de vakantiebestemming en maps deed het juist heel goed. We zijn eerst gestopt bij Tesla Maastricht. Maar omdat de kinderen zich daar goed vermaakte was de stop te lang en de accu voller dan nodig. Maps stuurde ons daarom met goede voorspelling naar Ionity Hauconcourt met 12% aankomst voorspelling. Door de heuvels denk je eerst dat het niet kan kloppen, maar was spot on. Vandaag heeft maps iets eerder en korter laten stoppen, maar daardoor wel langs de drukte. Lyon klein stukje binnendoor om half uur file op de A6 te vermijden.

Het is misschien niet altijd perfect, maar echt waarom zo bizar negatief door sommige hier.

Zo opmaken voor het laatste uurtje. Lekker goedkoop laden met die Volvo pas en Tesla abo. Nadeel is dat je steeds wat gaat eten :+ Grappig genoeg rij je steeds met dezelfde club auto’s mee. Je haalt steeds dezelfde Nederlanders in :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Li1quid schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Ik vind klooien wel een beetje overdreven. Kabeltje inpluggen of bij de nieuwe wagens zelfs wireless en Google maps verschijnt op je scherm.
Op nieuwe wagens werkt dat zelfs sneller dan op onze steentijd CPU van de wagen.

Awel ja... je hebt altijd iets externs (kabel, wireless verbinding) en een smartphone nodig. Bij de Volvo kan je dit allemaal achterwege laten, gewoon instappen, kies bestemming en gaan met die banaan...

Ik zal mijn bevindingen van GM morgenavond en overmorgenavond eens posten, morgennamiddag houden we halt na 800km en daags nadien rijden we door naar het Gardameer.
Ik gooi ABRP overboord en laat GM het maar uitpluizen. Tijdens het laden eens dubbelchecken of het voorstel van GM wat is, indien niet ABRP opstarten en een alternatief voorzien.

Vorig jaar 100% op GM gereden naar Kopenhagen maar enkel bij Tesla SuCs gestopt, nu Shell Recharge en Tesla als backup. Waar we na 800km halt houden is een Tesla SuC bij het hotel, dus daar hem op 100% zetten en daags nadien met volle batterij door de tunnels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
Ophidian schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:12:
Ik snap serieus de negativiteit niet. Wij zijn nu bijna op de vakantiebestemming en maps deed het juist heel goed. We zijn eerst gestopt bij Tesla Maastricht. Maar omdat de kinderen zich daar goed vermaakte was de stop te lang en de accu voller dan nodig. Maps stuurde ons daarom met goede voorspelling naar Ionity Hauconcourt met 12% aankomst voorspelling. Door de heuvels denk je eerst dat het niet kan kloppen, maar was spot on. Vandaag heeft maps iets eerder en korter laten stoppen, maar daardoor wel langs de drukte. Lyon klein stukje binnendoor om half uur file op de A6 te vermijden.

Het is misschien niet altijd perfect, maar echt waarom zo bizar negatief door sommige hier.

Zo opmaken voor het laatste uurtje. Lekker goedkoop laden met die Volvo pas en Tesla abo. Nadeel is dat je steeds wat gaat eten :+ Grappig genoeg rij je steeds met dezelfde club auto’s mee. Je haalt steeds dezelfde Nederlanders in :)
Snap ik ook niet helemaal. Op onze lange reizen vind ik dat GM het goed doet. Wellicht iets aan de voorzichtige kant, maar dat is beter dan dat je je accu leeg rijdt... En GM maakt keuzes die ik niet altijd zou doen, maar dat heb ik met elk navigatiesysteem tot dusver gehad. Het is een hulpmiddel, zo ga ik er dan ook mee om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Blijft klooien, gewoon navigatie in de auto die actueel en accuraat is. De tijd dat we moesten klooien met navigatie vanaf een GSM naar de auto toe al dan niet met een kabeltje, is allang voorbij.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:30
[...]

Ik rijd nu een weekje met carplay in Canada en dat is ook niet heilig hoor. Veel uitgeklede navigatie, niet geïntegreerd in het dash, altijd je lader aansluiten, bij een beetje warmte bloedhete telfoon. Dan stopt ie tijdelijk met laden, en trek je op bestemming een hete, halflege telefoon van je auto af. Kan me niet voorstellen dat dat op daily base goed voor de accu van je telefoon is bv..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 07:53
GM flink van slag hoor. Op vakantie richting italie. Ik zoek naar laders, optie 3,4 etc liggen in België met een omweg van 8.5 uur. Gaat allemaal minder soepel dan voorheen lijkt het. Ik red me verder wel, hang nu aan de granny bij onze overnachting. Met 82% vol op 10a laden, vermoed dat hij morgen ochtend om 10 uur wel vol zit..

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Het is gewoon erg wisselvallig. De ene rit gaat het perfect met stops rond 20%. De andere keer vindt ie geen stations, terwijl er genoeg zijn of krijg je stops op 50%. En als je dan vraagt om een alternatief, komt ie ineens met laadstations in Nederland terwijl je van Sevilla naar het Noorden van Spanje rijdt. Met doodleuk de melding 'deze ligt buiten het bereik', ja duh...

De onvoorspelbaarheid maakt het weinig betrouwbaar. Ondanks dat ie het soms gewoon wel doet. Voor langere ritten hanteer ik nu ook gewoon dezelfde tactiek: de eerste stop plan ik thuis, op die stop plan ik de volgende wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:05
marcel_76 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Ik kreeg toevallig een melding van Eneco (na de vakantie eens mee stoeien) dat ik ook gebruik kan maken van slimladen via de app van Eneco. Nu is Eneco niet mijn energie leverancier maar wel vanuit leasemaatschappij de organisatie die de backoffice van de laadpaal regelt. Er staat dat dit met elke auto werkt omdat de aansturing dan vanuit de laadpaal gebeurt, want inderdaad ik kan ook niet overal de XC40 opgeven. Dus als het via de laadpaal gebeurt dan verwacht ik dat het wel zal gaan werken.
Werkt ook via de laadpaal inderdaad. Je kunt dan betere schema's maken, zoals dat je in het weekend dal tarief hebt, en wanneer je elke dag wil vertrekken. Da's al een heel stuk meer dan die enkele timer die de Volvo heeft (blijft suf, gigabytes aan software op dat ding, maar een wekelijks laadschema, daar is geen plek voor...)

Wat niet werkt is de laadstroom aanpassen. De "slim-laden" ziet wel dat het voordelig is om zaterdagmiddag met zonnepanelen te laden, maar kan de auto niet terug naar 4kW zetten, dus dat deel moet je zelf in de auto instellen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
caspervc schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Ik rijd nu een weekje met carplay in Canada en dat is ook niet heilig hoor. Veel uitgeklede navigatie, niet geïntegreerd in het dash, altijd je lader aansluiten, bij een beetje warmte bloedhete telfoon. Dan stopt ie tijdelijk met laden, en trek je op bestemming een hete, halflege telefoon van je auto af. Kan me niet voorstellen dat dat op daily base goed voor de accu van je telefoon is bv..
Neen, is absoluut niet goed voor de batterij... de batterijconditie zakt altijd een paar procentjes tijdens het reizen. Beter is CarPlay niet gebruiken, een smartphone houder met daarop navigatie en laden via een battery pack, zo ga ik het doen ipv die 5W USB-C poort van onze wagen.

Komt er nog eens bij als je niet via GM navigeert dat de conditioneren van de batterij ook niet gebeurd als je naar een snellader rijdt. Bij VW ID.7 kan je die manueel starten, dat zou nog eens een leuke optie zijn die we erbij krijgen zonder we er om vragen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 07:53
RigolleM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Neen, is absoluut niet goed voor de batterij... de batterijconditie zakt altijd een paar procentjes tijdens het reizen. Beter is CarPlay niet gebruiken, een smartphone houder met daarop navigatie en laden via een battery pack, zo ga ik het doen ipv die 5W USB-C poort van onze wagen.

Komt er nog eens bij als je niet via GM navigeert dat de conditioneren van de batterij ook niet gebeurd als je naar een snellader rijdt. Bij VW ID.7 kan je die manueel starten, dat zou nog eens een leuke optie zijn die we erbij krijgen zonder we er om vragen :+
In de zomer niet echt relevant imo dat voorverwarmen. Eerste stop wellicht.. na 1x snellader is je batterij wel op temperatuur.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
4v4t4r schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:24:
[...]

In de zomer niet echt relevant imo dat voorverwarmen. Eerste stop wellicht.. na 1x snellader is je batterij wel op temperatuur.
Klopt inderdaad. Als je op de snelweg lekker 130km/h door rijdt dan is die voldoende warm. Startte steeds direct met 140kW. Verbruik viel flink mee, onder de 20 ondanks 130 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Werkt ook via de laadpaal inderdaad. Je kunt dan betere schema's maken, zoals dat je in het weekend dal tarief hebt, en wanneer je elke dag wil vertrekken. Da's al een heel stuk meer dan die enkele timer die de Volvo heeft (blijft suf, gigabytes aan software op dat ding, maar een wekelijks laadschema, daar is geen plek voor...)

Wat niet werkt is de laadstroom aanpassen. De "slim-laden" ziet wel dat het voordelig is om zaterdagmiddag met zonnepanelen te laden, maar kan de auto niet terug naar 4kW zetten, dus dat deel moet je zelf in de auto instellen....
Thanks, dat is goede informatie ik zal het eens gaan testen. Wel handig om dan laadschema's te kunnen maken als ik in de avond thuiskom alles alvast aansluiten en als er in de ochtend zon is ga dan maar laden.

Dat zou ook moeten kunnen met de Alfen laadpaal door deze op solar te schakelen, alleen dat kan ik pas doen als alles op ethernet is aangesloten. Dat ga ik binnenkort regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 08:15
rolfio schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Snap ik ook niet helemaal. Op onze lange reizen vind ik dat GM het goed doet. Wellicht iets aan de voorzichtige kant, maar dat is beter dan dat je je accu leeg rijdt... En GM maakt keuzes die ik niet altijd zou doen, maar dat heb ik met elk navigatiesysteem tot dusver gehad. Het is een hulpmiddel, zo ga ik er dan ook mee om.
Hier hetzelfde. Weliswaar Polestar maar ik gebruik niks anders meer: bestemming invullen, even checken of de laadstops mij bevallen en zo niet druk ik op ‘Vervangen’ voor een alternatief. Soms krijg ik wel eens een advies om ‘te lang’ te laden maar als je dat gewoon niet doet, past hij zich prima aan. Afgelopen 5 weken in België, Frankrijk en Engeland gereden, geen problemen.
Heb een paar keer in andere auto’s gereden en vond de Google Maps van CarPlay echt een klasse minder: geen routeoverzicht, niet goed de alternatieve routes in beeld, gewoon veel meer gepriegel. En je mist natuurlijk zicht op de aankomst-SoC en hoe druk de laadpunten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ophidian schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Klopt inderdaad. Als je op de snelweg lekker 130km/h door rijdt dan is die voldoende warm. Startte steeds direct met 140kW. Verbruik viel flink mee, onder de 20 ondanks 130 rijden.
Ow dat scheelt! Dan zou je in Frankrijk bijna blind kunnen door kachelen en als je rond de 15% zit eens kijken waar de eerst volgende snellader is die je dan gelijk kan pakken zonder voorverwarmen. Niet aan gedacht!

Maar als het idd zo is dat tussen Nederland en Noord Spanje er meer da genoeg snelladers zijn... Geen reden om ons zorgen te maken of te stressen op onze eerste buitenlandse vakantie met eigen ev.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Juancho schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Ow dat scheelt! Dan zou je in Frankrijk bijna blind kunnen door kachelen en als je rond de 15% zit eens kijken waar de eerst volgende snellader is die je dan gelijk kan pakken zonder voorverwarmen. Niet aan gedacht!

Maar als het idd zo is dat tussen Nederland en Noord Spanje er meer da genoeg snelladers zijn... Geen reden om ons zorgen te maken of te stressen op onze eerste buitenlandse vakantie met eigen ev.
Ik ben atm in de Ardèche. Onderweg echt veel snelladers gezien. Ook veelvuldig aangegeven op de borden van de parkeerplaatsen langs de snelwegen. Geen moment laadstress gehad, ook geen laadfiles.

Als je iPhone hebt kan je ook charging time installeren. Dan zie je alle snelladers langs je route. Die geeft alleen Zuid Frankrijk niet goed weer lijkt het, op Chargemap staan daar meer laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
4v4t4r schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:44:
GM flink van slag hoor. Op vakantie richting italie. Ik zoek naar laders, optie 3,4 etc liggen in België met een omweg van 8.5 uur. Gaat allemaal minder soepel dan voorheen lijkt het. Ik red me verder wel, hang nu aan de granny bij onze overnachting. Met 82% vol op 10a laden, vermoed dat hij morgen ochtend om 10 uur wel vol zit..
Heb je al geprobeerd om een EV filter van supercharger, non Tesla te gebruiken. Werkte op onze vakantie perfect. Veel opties en altijd plek .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjansen3
Over alle problemen met GM en laders: zou het zo kunnen zijn dat we moeten bedenken dat wij niet de klant van Google zijn? Wij zijn niet de klant, maar de laadpaalaanbieder is de klant? Google zoekt niet voor ons de beste lader, maar de lader die Google het meest oplevert? En Google geeft dus betalende laadpaalaanbieders voorrang in zoekresultaten?

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Voorruit vandaag vervangen na de barst die er in was gekomen. Alles goed gegaan en alle hulpsystemen werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
jorisjansen3 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:01:
[...]

Over alle problemen met GM en laders: zou het zo kunnen zijn dat we moeten bedenken dat wij niet de klant van Google zijn? Wij zijn niet de klant, maar de laadpaalaanbieder is de klant? Google zoekt niet voor ons de beste lader, maar de lader die Google het meest oplevert? En Google geeft dus betalende laadpaalaanbieders voorrang in zoekresultaten?

Wat denken jullie?
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Dan zou je juist heel vaak de grote jongens als bijv Ionity langs moeten zien komen die zoiets zouden willen betalen en niet de snellader bij de Mercedes dealer die juist laatst hier door iemand werd gemeld of iets anders obscuurs. Misschien dat ze dat ooit wel willen gaan doen, maar heb niet het idee dat dat nu al zo zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Bij mij was vandaag de afspraak om een testrit met mechanieker te maken.
- voorophanging die klinkt soms dat hij ervan onder komt bij het rijden op beton banen.
- trillingen bij stevige acceleratie tussen 70 en 80.

Voorophanging was hij niet echt van overtuigd dat het geen banden geluid was terwijl hij ook het rammelen wat veel vond maar vreesde voor de zaak -hoj beschreef het wel alsof de ophanging het niet genoeg tijd krijgt om alles gedempt te krijgen en dan een rammel geluid maakt.
Bij aankomst bleek dat mijn bandenspanning rondom 0,3 bar te hoog was, heeft hij aangepast.
- ivm met trillingen daar was er wel vrij snel consensus over want je voelt het ook gewoon in de stoel.

Hij ging rapport opmaken van beide zaken en zou contact opnemen en ook al eens bellen volgende week of de juiste bandenspanning het geluid al deed verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Ik moet toegeven GM laat steken vallen onderweg. We zijn aangekomen bij onze tussenstop, maar ik heb wel mijn bezigheid gehad tijdens het laden. 1ste stop was zoals gepland, maar vanaf dan liep het toch behoorlijk mis met de planning van GM. Ik moest volgens GM stoppen bij een Lidl met 'maar' 2 laadpunten. No way.. dan maar gekozen voor Tesla in Troyes, volgende stop ging terug goed een Ionity met heel veel laadstations in Perrogny-les-Fontaines, maar daarna was het weer zover terug Lidl met 2 laadpunten, dan maar zelf gezocht via ABRP en terug uitgekomen bij een Ionity in Arlay, en toen ik aan het laden was zag ik ook de Tesla SuCs verderop 8)7 Nu aangekomen bij ons hotel welke ook Tesla SuCs heeft, dus de wagen staat terug klaar voor morgen. Gelukkig maar 2x laden, 1x Tesla en 1x Free To X (als dat maar goed gaat) en daarna zitten we met onze voetjes in het Gardameer en de auto hangen we aan een 22kW lader van het hotel (was er nog niet toen we die boekte) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:50:
Ik moet toegeven GM laat steken vallen onderweg. We zijn aangekomen bij onze tussenstop, maar ik heb wel mijn bezigheid gehad tijdens het laden. 1ste stop was zoals gepland, maar vanaf dan liep het toch behoorlijk mis met de planning van GM. Ik moest volgens GM stoppen bij een Lidl met 'maar' 2 laadpunten. No way.. dan maar gekozen voor Tesla in Troyes, volgende stop ging terug goed een Ionity met heel veel laadstations in Perrogny-les-Fontaines, maar daarna was het weer zover terug Lidl met 2 laadpunten, dan maar zelf gezocht via ABRP en terug uitgekomen bij een Ionity in Arlay, en toen ik aan het laden was zag ik ook de Tesla SuCs verderop 8)7 Nu aangekomen bij ons hotel welke ook Tesla SuCs heeft, dus de wagen staat terug klaar voor morgen. Gelukkig maar 2x laden, 1x Tesla en 1x Free To X (als dat maar goed gaat) en daarna zitten we met onze voetjes in het Gardameer en de auto hangen we aan een 22kW lader van het hotel (was er nog niet toen we die boekte) 8)
VOlgens mij kun je in maps aangeven dat je laadstations wilt met meer dan 'x' laadpunten, als je die op bijv 6 zet, zal die de littel laders niet meer moeten aangeven.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb ik die optie een keer ergens gezien in de filters. Dus hang em er niet aan op, maar wellicht zit het erin en heb je er baat bij.

Edit, speciaal naar de wagen gelopen omdat ik het wilde weten ook. Nee, geen minimaal aantal laders instelbaar, maar wel betaalfilters. Als je weet welk betaalfilter voor de little geldt, kun je die wellicht wegfilteren

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 25-07-2024 23:23 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Heb je de optie laadstop vervangen al eens geprobeerd? Als je zo’n Lidl ziet staan die je niet bevalt, klik je op die laadstop en dan helemaal onderaan op Vervangen, dan krijg je andere opties in dezelfde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
blahenazo schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:14:
Bij mij was vandaag de afspraak om een testrit met mechanieker te maken.
- voorophanging die klinkt soms dat hij ervan onder komt bij het rijden op beton banen.
- trillingen bij stevige acceleratie tussen 70 en 80.

Voorophanging was hij niet echt van overtuigd dat het geen banden geluid was terwijl hij ook het rammelen wat veel vond maar vreesde voor de zaak -hoj beschreef het wel alsof de ophanging het niet genoeg tijd krijgt om alles gedempt te krijgen en dan een rammel geluid maakt.
Bij aankomst bleek dat mijn bandenspanning rondom 0,3 bar te hoog was, heeft hij aangepast.
- ivm met trillingen daar was er wel vrij snel consensus over want je voelt het ook gewoon in de stoel.

Hij ging rapport opmaken van beide zaken en zou contact opnemen en ook al eens bellen volgende week of de juiste bandenspanning het geluid al deed verminderen
En wat was die te hoge waarde dan? Onze auto's moeten een bandenspanning van 2,8 bar hebben. Zie deze tabel van Volvo.

En met deze waarde moet de auto natuurlijk goed rijden, geen trillingen, lawaai etc. Een lagere spanning kan wat rammelen weg filteren in de ophanging. Over het algemeen zijn de veerpootlagers/rubbers niet van de allerbeste kwaliteit. Heb daar meer klachten over gelezen hier op het forum. Ben benieuwd wat hier verder uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mijn filters staan op 'very fast' en enkel Ionity en Tesla, dat gaat vrij goed met GM en met 'n abo bij beide partijen de goedkoopste manier van laden voor een verre trip. Soms wel eens een laadpunt vervangen maar over het algemeen degelijke suggesties. Heb ook nog tot augustus het gratis Volvo abo maar daarmee zit je in Frankrijk nog 10c/kWh boven Ionity en 5c/kWh boven Tesla. Ik vermoed dat dat richting Italië niet veel anders is. Het duurste abo per maand en de minst interessante prijs per kWh... ga ik niet verlengen eens het betalend wordt in elk geval. Enige positieve eraan is dat je bij verschillende aanbieders kan laden aan die vaste prijs maar daar heb ik nog geen behoefte aan gehad tot nu toe. Welgeteld 1x gebruikt richting Oostenrijk omdat ik de eerste SuC niet haalde en ik het eens wou testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rolfio schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:40:
[...]

En wat was die te hoge waarde dan? Onze auto's moeten een bandenspanning van 2,8 bar hebben. Zie deze tabel van Volvo.

En met deze waarde moet de auto natuurlijk goed rijden, geen trillingen, lawaai etc. Een lagere spanning kan wat rammelen weg filteren in de ophanging. Over het algemeen zijn de veerpootlagers/rubbers niet van de allerbeste kwaliteit. Heb daar meer klachten over gelezen hier op het forum. Ben benieuwd wat hier verder uitkomt.
Die 2.8 bandenspanning is bij onze auto’s inderdaad redelijk kritisch. Zachter maakt de auto gauw wat zoekerig (en dorstig) en bij harder stuiterig en lawaaiig. Ik heb andere spanningen geprobeerd maar hou me nu keurig aan de 2.8. Iedere 14 dagen check ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:01:
[...]
Edit, speciaal naar de wagen gelopen omdat ik het wilde weten ook. Nee, geen minimaal aantal laders instelbaar, maar wel betaalfilters. Als je weet welk betaalfilter voor de little geldt, kun je die wellicht wegfilteren
Shell Recharge van werkgever (met goedkeuring), dus die laat ik liever staan. Tweede betaalfilter is Non-Tesla, maar die stelt hij nooit voor bij de laadplanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
JTHZZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:14:
[...]

Heb je de optie laadstop vervangen al eens geprobeerd? Als je zo’n Lidl ziet staan die je niet bevalt, klik je op die laadstop en dan helemaal onderaan op Vervangen, dan krijg je andere opties in dezelfde omgeving.
Zo heb ik het gedaan bij de tweede Lidl stop, moest wel behoorlijk naar beneden scrollen eer ik een degelijke laadstation tegen kwam, maar geen Belgische voorstellen zoals hierboven :+

Wat mij ook stoorde, is dat je tijdens het laden niet heel ver vooruit kan kijken met GM, want hij neemt de SoC waarde van het moment, terwijl je in ARBP kan zeggen dat je vertrekt met 70%. Eénmaal ik op 70% sta dan pas krijg ik een correcte laadplanning (op de Lidl's na) :*)

[ Voor 21% gewijzigd door RigolleM op 26-07-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:53:
[...]
Mijn filters staan op 'very fast' en enkel Ionity en Tesla, dat gaat vrij goed met GM en met 'n abo bij beide partijen de goedkoopste manier van laden voor een verre trip. Soms wel eens een laadpunt vervangen maar over het algemeen degelijke suggesties. Heb ook nog tot augustus het gratis Volvo abo maar daarmee zit je in Frankrijk nog 10c/kWh boven Ionity en 5c/kWh boven Tesla. Ik vermoed dat dat richting Italië niet veel anders is. Het duurste abo per maand en de minst interessante prijs per kWh... ga ik niet verlengen eens het betalend wordt in elk geval. Enige positieve eraan is dat je bij verschillende aanbieders kan laden aan die vaste prijs maar daar heb ik nog geen behoefte aan gehad tot nu toe. Welgeteld 1x gebruikt richting Oostenrijk omdat ik de eerste SuC niet haalde en ik het eens wou testen.
Tweede Ionity accepteerde met geen stokken mijn Shell Recharge kaart, dan maar met CC betaalt, dus ik hou liever mijn opties open, want Engie (mijn eerste stop bij een Avia aire) beviel mij ook zeer goed, brede stopplaatsen, voldoende laadpunten, snel 300Kw, ... Fastned krijg ik ook niet te zien, terwijl ik perfect kan laden met Shell Recharge laadkaart bij hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Zo heb ik het gedaan bij de tweede Lidl stop, moest wel behoorlijk naar beneden scrollen eer ik een degelijke laadstation tegen kwam, maar geen Belgische voorstellen zoals hierboven :+

Wat mij ook stoorde, is dat je tijdens het laden niet heel ver vooruit kan kijken met GM, want hij neemt de SoC waarde van het moment, terwijl je in ARBP kan zeggen dat je vertrekt met 70%. Eénmaal ik op 70% sta dan pas krijg ik een correcte laadplanning (op de Lidl's na) :*)
Wat is er mis met een Lidl laadpaal?

Ik heb er wel eens geladen op aangeven GM, kon gewoon betalen met betaalkaart (dus betaalfilter klopte) en ook met hoge snelheid (dus snelheidsfilter klopte ook)

Het was zo'n grote duitse Lidl, met dus aparte bakker (met lekker duitse broodjes en goede koffie) met terrasje erbij. Perfecte pauzeplek...

Er waren er idd ook maar 2 stekkers (dus kans dat die vol zit), maar sowieso is het altijd een goede tip om voordat je van de snelweg afgaat richting de snellader om in GM te kijken of ze vrij zijn (En zo niet om dan door te rijden naar een volgende...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha-PC-Legend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 20:49
De Google assistent in mijn XC40 zegt na het op slot zetten van de auto met grote regelmaat “Sorry, ik heb het niet begrepen”. Issue begon bij de vorige update en is er nu, bij de meest recente update, nog steeds.
Ik heb het entertainmentsysteem al eens ge-reset maar dat mocht niet baten. Evenals het updaten van de Google assistent app en het verwijderen van de cache van deze app en de Play store app. Tevens de auto eens met beide sleutels gesloten..

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
RigolleM schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Die snap ik niet. Je stelt toch je eindbestemming in en dan zie je alle laadstops daar naar toe. En als je tijdens het laden op doorgaan drukt dan zie je je hele plan. Hij maakt alleen niet elke minuut een nieuw plan, maar gaat er vanuit dat je het huidige plan aan het volgen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jorisjansen3 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:01:
[...]

Wat denken jullie?
Wat ik begrepen heb (uit een artikel wat ik ooit ergens las) is dat de aanbieder van een snellader deze moet inschrijven in een (niet-merkgebonden) database waar alle gebruikers (= navigatiesystemen) in kunnen lezen. Maar het zal in die database misschien wel net zo zijn als met de Google zoekmachine: als je ervoor betaald kom je bovenaan in de lijst van resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JTHZZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Die snap ik niet. Je stelt toch je eindbestemming in en dan zie je alle laadstops daar naar toe. En als je tijdens het laden op doorgaan drukt dan zie je je hele plan. Hij maakt alleen niet elke minuut een nieuw plan, maar gaat er vanuit dat je het huidige plan aan het volgen bent
Nee de meesten hier stellen juist geen eind bestemming in gezien de rare voorstellen van Maps. Maar je stelt je eerst volgende bestemming in.

Dus van laadpaal naar laadpaal ipv je eindbestemming invoeren. Ten minste, dat lees ik hier en zo gaan wij het ook doen.

Ik ga thuis gewoon via ABRP de laders noteren naar onze eindbestemming en die vul ik dan 1 voor in. Dus bij de eerste laadstop de volgende snellader ingeven.

Zo wordt het volgens mij bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Nee de meesten hier stellen juist geen eind bestemming in gezien de rare voorstellen van Maps. Maar je stelt je eerst volgende bestemming in.
Nee hoor; ik maak voor gecompliceerde routes thuis een plan in mijn telefoon met ABRP, deel die met Maps op de telefoon en stuur die door naar de auto. Mocht mijn route afwijken (of de soc anders verlopen dan gedacht door bijvoorbeeld sneller rijden of tegenwind grijpt Maps wel in. Niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Dus van laadpaal naar laadpaal ipv je eindbestemming invoeren. Ten minste, dat lees ik hier en zo gaan wij het ook doen.

Ik ga thuis gewoon via ABRP de laders noteren naar onze eindbestemming en die vul ik dan 1 voor in. Dus bij de eerste laadstop de volgende snellader ingeven.

Zo wordt het volgens mij bedoeld.
Ik weet niet of dat voor ‘de meesten hier’ geldt. Ik vind het prima werken via de eindbestemming en als je dat niet vindt, ook goed, maar dan krijg je geen laadplanning voor de hele trip totdat je de volgende laadpaal invoert, logisch toch? Ik snap dus dat punt nog steeds niet.
Een alternatief is om het filter op Ionity en/of Tesla te zetten, dan krijg je de ‘Tesla ervaring’ en hoef je je over rare laadpunten geen zorgen te maken, maar verlies je wat flexibiliteit als er net geen van die twee langs je route ligt.
En als je zelfs dat niet wilt, dan deel je de laadpunten gewoon met Google maps vanuit ABRP. Lijkt me nog altijd comfortabeler dan handgeschreven briefjes. Maar ieder het zijne natuurlijk, vrijheid blijheid.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 26-07-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Dit is mijn eerste auto met elektrisch verstelbare en verwarmde zetels, maar wordt dat altijd zo slecht afgewerkt? Ik vind het maar niets die blote draden, krimpkousje errond zou toch wel het minimum zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COgITrB-vIccpEmAN5qWTTUc34E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3Dd3zHTrOgVPrjArwXptxyw.jpg?f=fotoalbum_large

Verder toevallig iemand een 12V verlengkabel naar de koffer getrokken en dit mooi kunnen wegwerken? Ik ga me er binnenkort eens aan wagen want de kleinste is die koelbox aan zijn voeten meer dan beu tijdens onze vakanties 😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:07:
Dit is mijn eerste auto met elektrisch verstelbare en verwarmde zetels, maar wordt dat altijd zo slecht afgewerkt? Ik vind het maar niets die blote draden, krimpkousje errond zou toch wel het minimum zijn.

[Afbeelding]

Verder toevallig iemand een 12V verlengkabel naar de koffer getrokken en dit mooi kunnen wegwerken? Ik ga me er binnenkort eens aan wagen want de kleinste is die koelbox aan zijn voeten meer dan beu tijdens onze vakanties 😏.
Wat je daar ziet is de Audio versterker….

Bij mij heeft de dealer (gratis) een stopcontactje gemaakt toen hij toch bezig was met het installeren van de trekhaak.
Bij de eerste serie P8-en zat er zo’n stopcontact RA in de kofferrruimte. Best kans dat daar een kabel achter het paneel zit.

Mocht dat niet zo zijn, maar als je wel
een trekhaak hebt kun je misschien van de constante-stroomdraad aftappen. Dan ben je al in de kofferruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:27:
[...]

Wat je daar ziet is de Audio versterker….

Bij mij heeft de dealer (gratis) een stopcontactje gemaakt toen hij toch bezig was met het installeren van de trekhaak.
Bij de eerste serie P8-en zat er zo’n stopcontact RA in de kofferrruimte. Best kans dat daar een kabel achter het paneel zit.

Mocht dat niet zo zijn, maar als je wel
een trekhaak hebt kun je misschien van de constante-stroomdraad aftappen. Dan ben je al in de kofferruimte.
Ik had nog gemaild naar de dealer voor die 12V toen de auto nog gebouwd moest worden, maar omdat de installatie van de trekhaak reeds in de fabriek gebeurde konden ze niets doen voor mij. Onder de kofferplaat zitten rechtsonder een boel kabels ingeplugd zag ik net, vermoedelijk voor de trekhaak en bijhorend knopje zoals je aangeeft. Gezien het een lease is ga ik daar niet aan beginnen prutsen en ik heb intussen al een verlengkabel besteld op Amazon. Voor zover ik zie kan ik die grotendeels wegwerken onder de stoel en plastiek onder de portieren. Morgen wordt ie geleverd, zal m'n bevindingen hier posten voor de geïnteresseerden.

Kan vast een pak mooier via de garage, maar die gaan dat niet voor 20€ doen. Zoiets zou gewoon standaard voorzien moeten worden en al zeker als je een trekhaak hebt want dan lopen de kabels er toch me dunkt, maar bon... die discussie hebben we hier al veel gehad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 13:36
Dit wijst je de weg? Is installeren dashcam voor en achter.
YouTube: Volvo XC40 (2019-2024): Fitcamx Front And Rear Dashcams Installation...

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:34:
[...]
Ik had nog gemaild naar de dealer voor die 12V toen de auto nog gebouwd moest worden, maar omdat de installatie van de trekhaak reeds in de fabriek gebeurde konden ze niets doen voor mij. Onder de kofferplaat zitten rechtsonder een boel kabels ingeplugd zag ik net, vermoedelijk voor de trekhaak en bijhorend knopje zoals je aangeeft. Gezien het een lease is ga ik daar niet aan beginnen prutsen en ik heb intussen al een verlengkabel besteld op Amazon. Voor zover ik zie kan ik die grotendeels wegwerken onder de stoel en plastiek onder de portieren. Morgen wordt ie geleverd, zal m'n bevindingen hier posten voor de geïnteresseerden.

Kan vast een pak mooier via de garage, maar die gaan dat niet voor 20€ doen. Zoiets zou gewoon standaard voorzien moeten worden en al zeker als je een trekhaak hebt want dan lopen de kabels er toch me dunkt, maar bon... die discussie hebben we hier al veel gehad :).
Vreemd: mij is verteld dat de trekhaak er altijd pas bij de dealer onder wordt geschroefd (althans in NL - hoe dat elders is weet ik niet)

Voor die ene keer per jaar is zo’n verlengkabel een prima oplossing lijkt me! In ons geval moest er in die tijd veel vaker een kleine koelbox mee om bepaalde (oog-) medicijnen voor mijn vrouw koud te houden. Maar die zijn gelukkig niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:40
Mga1600 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Vreemd: mij is verteld dat de trekhaak er altijd pas bij de dealer onder wordt geschroefd (althans in NL - hoe dat elders is weet ik niet)
Nee hoor, ik heb de trekhaak af-fabriek, NL auto. Dealer bouwt dit natuurlijk graag voor je in ivm de extra omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
JTHZZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Klopt wat @Juancho aangeeft. Zal het kort schetsen: je staat op 20% SoC en je geeft je eindbestemming in, wat krijg je dan te zien? Een laadplan met een wagen met 20% SoC, dat wil ik niet.. ik wil aan 70% vertrekken. Dit krijg je enkel te zien als je op 70% SoC staat, dus daarom grijp ik naar ABRP waar ik wel kan meegeven wat mijn SoC is bij vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
RigolleM schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Klopt wat @Juancho aangeeft. Zal het kort schetsen: je staat op 20% SoC en je geeft je eindbestemming in, wat krijg je dan te zien? Een laadplan met een wagen met 20% SoC, dat wil ik niet.. ik wil aan 70% vertrekken. Dit krijg je enkel te zien als je op 70% SoC staat, dus daarom grijp ik naar ABRP waar ik wel kan meegeven wat mijn SoC is bij vertrek.
Dat snap ik. Maar waarom geef je je eindbestemming niet in als je gaat vertrekken? Of eigenlijk waarom pas als je aan het laden bent tijdens een tussenstop ipv vanaf het begin :?
Lijkt me logisch dat de auto niet bij iedere procent die je bijlaadt een nieuw laadplan gaat maken. Het idee is: op het moment van vertrek geef je je eindbestemming in en de auto zorgt dat je aankomt.

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 26-07-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:09:
[...]

Wat is er mis met een Lidl laadpaal?
2 laadpunten vind ik te riskant, en we zaten in Frankijk niet in Duitsland.

Vandaag zonder problemen tot aan het Gardameer gereden, éénmaal Tesla SuC in Aoste (IT), en de volgende stop was Free to X nabij Monza, 8x 300kW en ik stond er alleen 8) En een wegrestaurant Autogrill waar ons middagmaal kan benutten, meer dan tevreden van deze stop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
JTHZZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:13:
[...]

Dat snap ik. Maar waarom geef je je eindbestemming niet in als je gaat vertrekken? Of eigenlijk waarom pas als je aan het laden bent tijdens een tussenstop ipv vanaf het begin :?
Lijkt me logisch dat de auto niet bij iedere procent die je bijlaadt een nieuw laadplan gaat maken. Het idee is: op het moment van vertrek geef je je eindbestemming in en de auto zorgt dat je aankomt.
Ik geef mijn eindbestemming in bij vertrek en ik kijk naar de 1ste laadstop, nog niet naar de 2de, 3de,.. als ik op de 1ste laadstop aankom, dan pas kijk naar de volgende.. en beslis van deze niet te doen. Ik ga dan naar veranderen, maar daar krijg ik geen goeie laadvoorstellen, die Free to X kreeg ik niet te zien.. deze kreeg ik enkel via ABRP. Ik geef dus mijn eindbestemming in, wis de laadstop en voeg er een extra stop aan toe en deze is dus die naar Free to X als tussenstop. Zo werkt het prima voor mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
RigolleM schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Ik geef mijn eindbestemming in bij vertrek en ik kijk naar de 1ste laadstop, nog niet naar de 2de, 3de,.. als ik op de 1ste laadstop aankom, dan pas kijk naar de volgende.. en beslis van deze niet te doen. Ik ga dan naar veranderen, maar daar krijg ik geen goeie laadvoorstellen, die Free to X kreeg ik niet te zien.. deze kreeg ik enkel via ABRP. Ik geef dus mijn eindbestemming in, wis de laadstop en voeg er een extra stop aan toe en deze is dus die naar Free to X als tussenstop. Zo werkt het prima voor mij!
Zeker als je op dat moment staat te (snel)laden zou het fijn zijn als je de optie hebt om aan te geven met hoeveel SoC je weg wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Volgende week vertrekken we naar Noorwegen. We gaan het hele stuk rijden, zo'n 1600 km. Via Denemarken, Grote Beltbrug en Øresund-tunnel & -brug. Door Zweden, via Göteborg waar we het Volvo museum gaan bezoeken. Zelfs de kinderen lijkt het leuk :) 18 jaar terug ben ik er eens geweest. Deze heeft wat weg van een XC60 of 40, en heeft wielen die ze uit m'n LEGO-bak gestolen hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GST4gk0eYofl0edm7FoPsyMhZg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PM7aRUPXvBUzaFQQHTkbR1He.jpg?f=fotoalbum_large
We gaan zeker van de rit genieten...anderzijds de saaiste EV-rit ooit. Echt bizar hoeveel laadpunten er op de route liggen. :D Op dit moment ziet het er wel druk uit, maar dat zal de komende dagen wel wat afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
DrBOB101 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Zeker als je op dat moment staat te (snel)laden zou het fijn zijn als je de optie hebt om aan te geven met hoeveel SoC je weg wilt rijden.
Juist ja, maar het is een kleintje om dit met ABRP te doen.. maar zou inderdaad handig zijn als dit in GM zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
RigolleM schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Juist ja, maar het is een kleintje om dit met ABRP te doen.. maar zou inderdaad handig zijn als dit in GM zou zitten.
Zo kan ik me ook aan het laadschema-klokje ergeren. Als ik h'm loslaat verspringt ie snel nog 5 minuten. Ik ben te precies om dat te accepteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
DrBOB101 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:34:
Door Zweden, via Göteborg waar we het Volvo museum gaan bezoeken.
Wij hebben ook een auto museum gepland ergens in Modena :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DrBOB101 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Zou zeker een goede toevoeging zijn. Maar hier gebruik ik dan dus ABRP om de volgende te zoeken

En als ik een goed laadstation gevonden heb stuur ik die naar de auto (door te exporteren naar gm en dan het laadstation naar de navigatie in de auto te sturen).

Iets meer handelingen, maar werkt ook prima…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
Kammika schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 06:06:
[...]

Zou zeker een goede toevoeging zijn. Maar hier gebruik ik dan dus ABRP om de volgende te zoeken

En als ik een goed laadstation gevonden heb stuur ik die naar de auto (door te exporteren naar gm en dan het laadstation naar de navigatie in de auto te sturen).

Iets meer handelingen, maar werkt ook prima…
Waarom gebruik je de ABRP App in de auto dan niet meteen? Is dat niet makkelijker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
StevendGraaf schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Waarom gebruik je de ABRP App in de auto dan niet meteen? Is dat niet makkelijker?
ieder zijn voorkeuren, maar ik doe het niet, mijn mening: slechte interface (erg uitgeklede versie van de app op de handset), is traag en voorverwarming van het accupakket werkt dan ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
StevendGraaf schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Dat wat @Kammika meegeeft en GM is een pak beter qua navigatie, al heeft die ook zijn flaws... Ik heb TomTom Go open staan voor het weergeven van de snelheden en flitspalen. Qua snelheidweergave maakt GM er echt een zooitje van... GM ziet spookborden, echt zeer onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:56:
[...]

Dat wat @Kammika meegeeft en GM is een pak beter qua navigatie, al heeft die ook zijn flaws... Ik heb TomTom Go open staan voor het weergeven van de snelheden en flitspalen. Qua snelheidweergave maakt GM er echt een zooitje van... GM ziet spookborden, echt zeer onbetrouwbaar.
Daar gebruik ik dan weer Flitsmeister voor.

Maar die gaat er helaas ook niet op vooruit.
- Sinds laatste versie veel functies achter betaalmuur
- erg hoog energie verbruik. Als telefoon niet ook aan de lader hangt is die leeg als ik thuiskom
- uitzetten van meldingen lukt niet meer... dus geeft op dit moment te veel meldingen.

hij heeft het jarenlang goed gedaan, ik hoop dat er volgende versies fixes voor die laatste 2 komen, anders ga ik ook uitkijken naar alternatieven...

jammer dat het goede oude flitsnav niet meer bestaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:07:
[...]
Daar gebruik ik dan weer Flitsmeister voor.
Werkt niet in België, hoe zit het met Frankrijk en Italië? Als dit OK is dan zou ik deze willen gebruiken in de terugrit en de ritjes die we hier ter plekke gaan doen.

TomTom Go is zeer irritant in Italië, constant waarschuwingen van flitspalen, terwijl ik onder de maximum snelheid rij, dus heb ik de audio waarschuwingen uitgezet hier in Italië.

Ik ben nog altijd zoekende naar een goed alternatief voor correcte snelheidsweergave, die flitspalen is minder belangrijk want met de EV rij ik toch onder de maximum snelheid.

[ Voor 35% gewijzigd door RigolleM op 27-07-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
Kammika schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:36:
[...]

ieder zijn voorkeuren, maar ik doe het niet, mijn mening: slechte interface (erg uitgeklede versie van de app op de handset), is traag en voorverwarming van het accupakket werkt dan ook niet...
Duidelijk, weet iemand trouwens welke temperatuur de accu op voorverwarmd wordt? Is dat ook nodig met een buitentemperatuur van 30 graden of meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
StevendGraaf schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:39:
[...]

Duidelijk, weet iemand trouwens welke temperatuur de accu op voorverwarmd wordt? Is dat ook nodig met een buitentemperatuur van 30 graden of meer?
Wat ik begrepen heb wordt het accupakket naar 20 graden gebracht voor rijden, en naar 30 graden voor het snelladen... Dit kan zowel koelen als verwarmen zijn. Daarom heet het eigenlijk ook preconditioneren. (die dus voorverwarmt in de winter en "voorkoelt" in de zomer)

Als door de buitentemperatuur de accu dus al op 30 graden komt zou het in theorie niet nodig zijn om te "voorverwarmen", omdat je al hoge laadsnelheid krijgt. Maar in de praktijk zou die dus ook boven de 30 graden kunnen zitten..

met een door GM herkende snellader als bestemming in je navigatie zul je in de praktijk dus vrijwel altijd een hogere snelheid halen (maar effect zal in de winter ongetwijfeld een stuk groter zijn dan als het buiten 30 graden is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Nog even aan de knutsel geweest voor de domoticz gebruikers:

- De de domoticz plugin haalt nu ook de buitentemperatuur bij je auto op. omdat die sensor in de API niet toegankelijk is, haalt die dat bij Openweather op. Daarvoor moet je wel een access token ingeven in de configuratie van de plugin. een gratis token volstaat en kun je ophalen door een account aan te maken bij openweather
- het bijbhorende dzVents scriptje verder opgeknapt en uitgebreid, inmiddels ook in de github repository van de plugin te vinden...

EDIT:

Weet iemand hoe we dit soort linkjes (ik zou dan ook Volvo2MQTT toevoegen voor de HA gebruikers) aan de startpost kunnen toevoegen?

[ Voor 11% gewijzigd door Kammika op 27-07-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Werkt niet in België, hoe zit het met Frankrijk en Italië? Als dit OK is dan zou ik deze willen gebruiken in de terugrit en de ritjes die we hier ter plekke gaan doen.

TomTom Go is zeer irritant in Italië, constant waarschuwingen van flitspalen, terwijl ik onder de maximum snelheid rij, dus heb ik de audio waarschuwingen uitgezet hier in Italië.

Ik ben nog altijd zoekende naar een goed alternatief voor correcte snelheidsweergave, die flitspalen is minder belangrijk want met de EV rij ik toch onder de maximum snelheid.
Waze is normaal wel vrij goed in het weergeven van de correcte snelheidslimiet, maar geen idee hoe hij het tegenwoordig in het buitenland doet. Hangt ook sterk af van hoe actief de lokale community is in dat land.

Bij GM is het inderdaad een zootje, compleet onbetrouwbaar ook met die verkeersbordherkenning erbij. In Frankrijk zat hij er 1/2 naast bij mij.

Edit: Krijg al de hele tijd dit te zien in de app terwijl de auto gewoon vergrendeld staat te laden op de oprit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yln_id0L9Ghoq2bAaI2UcjJFZjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiT3YSN7RJTcSonVGDT6qfcW.jpg?f=fotoalbum_large

Zonet even ontgrendeld, deur open en dicht gedaan maar probleem blijft.

Nog mensen waar de app weer kuren vertoont? OTA 3.1.10 op komst?

[ Voor 24% gewijzigd door Largamelion op 27-07-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Zonet de 12V verlengkabel geïnstalleerd in de auto en ging eigenlijk heel makkelijk ondanks de dikke kabel die ik besteld had. Zo goed als volledig weggewerkt waardoor je enkel in de koffer en vooraan een stukje ziet, totaal niet hinderlijk dus. Snap nog steeds niet dat Volvo dat niet standaard inbouwt, voor hen nog veel simpeler en kan echt de kost niet zijn.

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b14FIOn0ZC7XzQkj7bULZfjKjmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMvgEGu41NzSayy6T5bgjM6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xnZT5LQ6paRxTWBuqG1o8_maDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ISMPMPJRZDcsCPiKbbZ2A7d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTmjPMtuVHDZ1m6so_zeAMTQZf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYgsnW2TqSGd1RVL6wSU6dP4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAsSPSwW53ErIxoYl_a0pA1GeTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RrKSeVmLwxdfIEZwzoomWzx.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de 2e foto zie je hem bovenaan nog net vanonder de zijkant komen, de rest zit helemaal verborgen en loopt onder de passagiersstoel linksachter tot in de koffer. Eitje om te installeren, 5 min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Lempke schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Nee hoor, ik heb de trekhaak af-fabriek, NL auto. Dealer bouwt dit natuurlijk graag voor je in ivm de extra omzet.
Het maakt verschil bij (Nederlandse) lease auto’s. Als de trekhaak in de fabriek wordt ingebouwd, telt hij mee in de bepaling van de hoogte van de bijtelling. Als de dealer m inbouwt, telt een trekhaak niet mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

jorisjansen3 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Het maakt verschil bij (Nederlandse) lease auto’s. Als de trekhaak in de fabriek wordt ingebouwd, telt hij mee in de bepaling van de hoogte van de bijtelling. Als de dealer m inbouwt, telt een trekhaak niet mee…
Idd. Om die reden heb ik de trekhaak ook achteraf laten inbouwen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
jorisjansen3 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Precies daarom heb ik ook de trekhaak en het leder achteraf laten inbouwen scheelt gewoon dik 3k aan bijtelling.

Pagina: 1 ... 261 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"