Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08
Mga1600 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Zoals gezegd vond ik het interieur ook wel erg donker en heb ik er ook licht gekleurd leer in de C40 laten bouwen (bij Lederinbouw Nederland in Alphen a.d. Rijn). Kostte dacht ik uit het hoofd ook zo’n kleine 2000 euro. Ik heb gekozen voor gedeeltelijke perforatie en donkere stiksels (kleur komt overeen met de kleur van het dashboard en deur paneel e.d.). Zit er nu 1,5 jaar in en nog steeds erg blij mee. Wel een heel bedrag maar als je er iedere dag met plezier naar kijkt en je een paar jaar met de auto doet valt het per dag wel mee……
Helemaal eens en wow dat ziet er ook heel erg strak uit! Het bedrag is inderdaad flink maar ik moet wel zeggen dat het super tot op heden is (korte periode nog maar). In de stoffen bekledingen bleef je ook heen en weer glijden en ik moet zeggen dat wij vonden dat het meer zweterig was dan het leder. Dus ja, flink bedrag maar je krijgt er ook iets voor terug en aangezien het lease termijn bij ons 5 jaar is, kan ik er een flinke tijd van genieten.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
ron65 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:31:
Zojuist de nieuwe update van de app ook binnen gehad, maar van de laadinstelling aanpassingen zie ik helemaal niets. Sterker, op de werk GSM stond nog de 5.42.1 versie dus ik kon scherm voor scherm vergelijken, niet één scherm had aanpassing, alles is hetzelfde.

Morgen maar eens opnieuw kijken of dan wel iets gewijzigd te zien is
Zelfde hier, kreeg vandaag de app update voor de kiezen. De auto draait al de laatste versie maar geen mogelijkheid om de laad instellingen te veranderen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:05
In mijn C40 zit nog een profiel van de vorige berijder... Ik wil die verwijderen, maar daar is, in tegenstelling tot wat de handleiding beweert, blijkbaar geen enkele mogelijkheid toe.

Ik heb niet zo'n zin in een factory reset, aangezien ik intussen wel een paar uur besteed heb aan het instellen en accounts aanmaken en permissies geven. En de vrouw moest dat nog eens dunnetjes overdoen dus die zal ook niet blij worden...

Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:01:
Nou, zojuist onze XC40 Ultimate SM MY23 af laten slepen…waterschade door openstaand dakraam dat vrouwlief gisteravond vergeten is te sluiten…uiteraard geen melding op telefoon via de app…en dat wonende in Limburg waar 1 uur geleden echt een hoosbui is overgekomen. Berger reed de laadschep op en water gutste via deurdorpels naar buiten. Goed verzekerd via private lease, maar zou me niks verbazen als er een totale afschrijving aan staat te komen 😩
OMG dat is echt balen zeg... Maakt niet uit wie of wat, het is jammer dat er gewoon geen meldingen gegeven worden wat echt super simpel moet zijn om in te bouwen. Heel veel sterkte met de afhandeling en hopelijk valt het allemaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:06:
In mijn C40 zit nog een profiel van de vorige berijder... Ik wil die verwijderen, maar daar is, in tegenstelling tot wat de handleiding beweert, blijkbaar geen enkele mogelijkheid toe.

Ik heb niet zo'n zin in een factory reset, aangezien ik intussen wel een paar uur besteed heb aan het instellen en accounts aanmaken en permissies geven. En de vrouw moest dat nog eens dunnetjes overdoen dus die zal ook niet blij worden...

Iemand een tip?
Niet echt aan de hand gehad zelf maar het enige wat ik mij kan bedenken is dat dit profiel als standaard/hoofd ingesteld staat waardoor je het dus niet kunt verwijderen. Ik weet alleen niet zo snel hoe je dan een ander account tot hoofd account kunt instellen waardoor je de vorige kunt verwijderen.

Ik weet niet of dit helpt? https://www.volvocars.com...07ee09507c0a801511650942b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:38
marcel_76 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:05:
[...]

Zelfde hier, kreeg vandaag de app update voor de kiezen. De auto draait al de laatste versie maar geen mogelijkheid om de laad instellingen te veranderen.
Bij de iOS app duurde dat bij mij ook een halve dag…..

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 17:17
marcel_76 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:09:
[...]

OMG dat is echt balen zeg... Maakt niet uit wie of wat, het is jammer dat er gewoon geen meldingen gegeven worden wat echt super simpel moet zijn om in te bouwen. Heel veel sterkte met de afhandeling en hopelijk valt het allemaal mee.
Ja je zegt het :-(

Inmiddels bij mijn rechtsbijstandsverzekering de casus aangemeld. Het blijft zeer krom wat hier gebeurd. Los van ‘eigen schuld dikke bult’ een paar gedachten die ik heb:

- welke verantwoordelijkheid heeft Volvo hierin? (Lees: signalering van open panoramadak via app)
- valt dit onder nalatigheid? (Niet moedwillig laat staan met slechte bedoelingen)
- als ik tegen een paal rij en mijn auto is in puin redeneert Volvo Car Lease dat dit onder ‘risico van het rijden’ valt en heb ik vlgs hen recht op vergoeding van vervangend vervoer….nu dus niet omdat dit onder nalatigheid valt…is dit terecht?
- verzekeringen gaan heel divers hier mee om, er is geen eenduidigheid

Los van bovenstaande is dit gewoon mega r#k en kl#te :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
marcel_76 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:12:
[...]

Niet echt aan de hand gehad zelf maar het enige wat ik mij kan bedenken is dat dit profiel als standaard/hoofd ingesteld staat waardoor je het dus niet kunt verwijderen. Ik weet alleen niet zo snel hoe je dan een ander account tot hoofd account kunt instellen waardoor je de vorige kunt verwijderen.

Ik weet niet of dit helpt? https://www.volvocars.com...07ee09507c0a801511650942b
Tja, da's de afdeling "handleiding" waar je niks aan hebt.

Het account is van een collega, dus als hij iets kan doen (telefoon?) zal dat ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:38:
[...]

hier nu een dag verder maar nog steeds niets,

Wel gaf de app aan dat de kofferbak openstond, maar ik kijk uit het raam en die zat gewoon dicht, ben er even heengelopen maar zat echt goed dicht. Op dat moment vond de app dat ook weer netjes en gaf dicht aan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:14:
[...]

Ja je zegt het :-(

Inmiddels bij mijn rechtsbijstandsverzekering de casus aangemeld. Het blijft zeer krom wat hier gebeurd. Los van ‘eigen schuld dikke bult’ een paar gedachten die ik heb:

- welke verantwoordelijkheid heeft Volvo hierin? (Lees: signalering van open panoramadak via app)
- valt dit onder nalatigheid? (Niet moedwillig laat staan met slechte bedoelingen)
- als ik tegen een paal rij en mijn auto is in puin redeneert Volvo Car Lease dat dit onder ‘risico van het rijden’ valt en heb ik vlgs hen recht op vergoeding van vervangend vervoer….nu dus niet omdat dit onder nalatigheid valt…is dit terecht?
- verzekeringen gaan heel divers hier mee om, er is geen eenduidigheid

Los van bovenstaande is dit gewoon mega r#k en kl#te :( :( :(
Echt wel!!! Ik snap je daarin enorm goed het is ook echt :( . Wat ik persoonlijk wel apart vind en ik begrijp het zeker tijdens het rijden maar dat er geen waarschuwing is van een open dak. Lijkt mij simpel dat de auto bij de P stand gewoon net als een open deur een melding geeft en de auto niet af laat sluiten. Waarom zou je je dak open laten als je de auto afsluit en op alarm zet? Dus is dat dan niet iets van inbraakpreventie? Zelfde als misschien wel een raam per ongeluk open laten (waarschuwing bij xx procent).

Alleen maar vertrouwen op een app... mwah doe ik niet 100% dus ik zou gewoon een waarschuwing vandaag de dag bij afsluiten/op de boordcomputer eigenlijk standaard vinden. De app is dan extra bonus. We mogen nergens tegenaan rijden, voor takjes remt de auto al maar zo iets zit er niet in. We rijden notabene een mobiele computer.

Ik hoop dat de rechtsbijstand je goed bij kan staan, uit een eigen ervaring met in dit geval een Audi A4 en rechtsbijstand kan ik je zeggen dat je vertrouwen in het merk een knauw krijgt ondanks dat ik gelijk heb gehad en zelfs een andere A4 heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
cdwave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Tja, da's de afdeling "handleiding" waar je niks aan hebt.

Het account is van een collega, dus als hij iets kan doen (telefoon?) zal dat ook geen probleem zijn.
Hmm, ja misschien is dat handig. Dan zou ik proberen eens contact te zoeken met de dealer en dan kan misschien die collega even iets doen. Ik denk dat de collega als hoofdbestuurder staat en je dat moet wisselen naar jou account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Mga1600 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:38:
[...]

Thanks, nog niet ik laat het nog maar even gaan... Zondag gaat hij bij mooi weer aan de lader, hoppa de zon de auto in (extra winst voor mij) en hopelijk dat het misschien daarna een zetje krijgt. Heb het op dit moment niet echt nodig, binnenkort op vakantie en dan staat de auto toch meer als een week stil.

btw ik heb nog wel getest met het geluid en nadat ik de eerste keer hoorde dat het geluidsbeeld veranderde heb ik het daarna nog een keer geprobeerd en leek nu wel toegepast. Komende week nog 2x naar kantoor en dan ga ik het ook eens even testen.

Wat ook opviel met de nieuwe versie is dat bij versneld optrekken het trillingsbeeld iets is veranderd en minder is dan voorheen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 21:19
Mga1600 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Schuld afwijzen is het gemakkelijkste wat er is voor een verzekeraar, maar als ze daarin volharden zou ik zeker rechtsbijstand inschakelen. Je kunt bijvoorbeeld aandragen dat Volvo’s ontwerp of uitvoering daarvan substandaard is omdat er geen pushmelding wordt gegeven of zoiets wat toch een soort industrie-standaard is.
Dan moet de verzekeraar de kosten dus eigenlijk op Volvo gaan verhalen
Iets van eigen verantwoordelijkheid vind ik ook nog heel normaal in deze tijd. Dat het balen is, dat zeker!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Iets van eigen verantwoordelijkheid vind ik ook nog heel normaal in deze tijd. Dat het balen is, dat zeker!
True, voorheel liet je ook je ramen of dak wel eens per abuis open en dan gaf je niet de fabrikant e schuld, omdat destijds een koppeling met een app iets ondenkbaars was. Mijn Peusje uit 1993 had ook een open dak, en dan moest je echt zelf opletten dat je dat dicht deed.
Aan de andere kant was dat wel voorzien van knelbeveiliging, dus dat zou op de huidige generatie auto's er standaard wel in moeten zitten.
Toch lees ik dan net deze week iets van iemand in ene BMW X5 wiens duim was afgekneld door een softclose deur waar die beveiliging dan weer niet opzat. Daar werd dan weer een schadevergoeding aan toegekend.

In geval van de volgelopen auto in Limburg kan het dus echt alle kanten uit, want een knelbeveiliging verzekert niet tegen regeninslag. Tegenwoordig bestaat wel de techniek om open ramen en deuren te signaleren dus mag je verwachten op een wagen van 50K dat die erop zit, en dat is dus hier niet het geval. Tegelijk dien je ook zelf op te letten dat je voertuig veilig is gesteld bij parkeren, een vergeten handrem levert ook nog wel eens een "no payment" op als de wagen het water inrolt, maar die heeft dan weer met veiligheid te maken en dat is een open dakje niet.

Latsige !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Allemaal eens met jullie hoor. Eigen verantwoordelijkheid is absoluut waar. Tegelijkertijd is het zo zuur omdat er totaal geen kwade intentie achter zit en het dan flink afgestraft (lijkt) te worden.
Ik vraag me af welke kabelbomen er onder vloer van achterste zitrij ligt. Het kon nog wel eens gunstig uitvallen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wbL3e_WLr4MUET4x8-hQxyaNUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P7D75HZaxyJJaZKpP6Wth5a9.jpg?f=user_large
Ik zie hier namelijk een eenzijdige kabel met weliswaar connectoren maar niet dat ze onder de achterste mat liggen.

Daarnaast, als ik in de app kijk, staan alle deuren, ramen, achterklep en panorama nu open op locatie van schadeherstelbedrijf. Temp veranderd ook actueel mee, dus vooralsnog ‘it’s Alive’ 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:50:
Allemaal eens met jullie hoor. Eigen verantwoordelijkheid is absoluut waar. Tegelijkertijd is het zo zuur omdat er totaal geen kwade intentie achter zit en het dan flink afgestraft (lijkt) te worden.
Ik vraag me af welke kabelbomen er onder vloer van achterste zitrij ligt. Het kon nog wel eens gunstig uitvallen [Afbeelding]
Ik zie hier namelijk een eenzijdige kabel met weliswaar connectoren maar niet dat ze onder de achterste mat liggen.

Daarnaast, als ik in de app kijk, staan alle deuren, ramen, achterklep en panorama nu open op locatie van schadeherstelbedrijf. Temp veranderd ook actueel mee, dus vooralsnog ‘it’s Alive’ 😬
waar haal je die afbeelding vandaan?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
caspervc schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:00:
[...]

waar haal je die afbeelding vandaan?
Gegoogled met zoekterm cable harness xc40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:18
Kammika schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:46:
[...]

Dat kun je niet zo stellen. Is echt afhankelijk van de IT architectuur bij Volvo. Ik heb nu een domoticz installatie die continu de waardes uitleest.

Dat zou je de app kunnen laten doen, maar dan heb je vast klanten die gaan klagen over battery drain (je app moet dan nl regelmatig data versturen en ophalen via het netwerk om te kijken of je ramen open staan, en dat kost batterij). Alternatief is via cloud messaging, maar dan moeten ze wel een backend component hebben die die alle volvo's uitlezen en dan die berichtjes naar de app gaan sturen.

Ik heb overigens wel een tip die de hobby oplossing gebruikt. Check bij het testen van je hobby oplossing wel of het niet regent als je dak open staat. Ik was lekker aan het hobbyen was en kijken of die notificaties voor het dak wat dus voor testje open stond binnenkwamen, maar niet door had dat het inmiddels was begonnen te regenen. Ben nu de auto aan het droogmaken 8)7
Maar de oude v40 kon het wel. Zowel push van open raam als push bij afgaan van alarm. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat dit veel werk is om in te bouwen. Sorry.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Juancho schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 01:00:
[...]

Maar de oude v40 kon het wel. Zowel push van open raam als push bij afgaan van alarm. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat dit veel werk is om in te bouwen. Sorry.
Sterker nog. Een maand geleden was er ineens de mogelijkheid om push berichten aan te zetten voor melding van niet afgesloten auto. Even later is die instelling weer uit de app gehaald. Zie eerder in dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:50:
Ik vraag me af welke kabelbomen er onder vloer van achterste zitrij ligt. Het kon nog wel eens gunstig uitvallen [Afbeelding]

Dit lijkt me niet het plaatje van de EV-versie. Maar we zit in de voetruimte RA van de EV wel een soort veiligheidsschakelaar/plug voor de HV-accu. Misschien was die in eerste instantie getriggerd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtrdBYdwUlPjN9ud5xh5PGnOfP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zFwdpB2InpCKUITWggeQ5ubT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
Mga1600 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:12:
[...]

Dit lijkt me niet het plaatje van de EV-versie. Maar we zit in de voetruimte RA van de EV wel een soort veiligheidsschakelaar/plug voor de HV-accu. Misschien was die in eerste instantie getriggerd? [Afbeelding]
Auto was en is nog volledig functioneel, dus niets getriggerd gelukkig 😇
En klopt dat het niet de foto van de EV versie is, is de benzine variant, maar verder is online niks te vinden. Was meer om mezelf gerust te stellen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
Juancho schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 01:00:
[...]
Zeker aangezien de signalering er wél is in de App (rode streep bij open raam), dan moet hiervoor een pushmelding programmeren klein bier zijn!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Vulcan750 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Zeker aangezien de signalering er wél is in de App (rode streep bij open raam), dan moet hiervoor een pushmelding programmeren klein bier zijn!
In de omschrijvingen van de app zoals die lange tijd op de website stonden werd omschreven dat de pushmeldingen nog zouden volgen-alleen was niet genoemd welke meldingen dat precies zouden worden.

Die gedetailleerde omschrijving zie ik nu zo 1-2-3 niet meer op de website staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:13
Mga1600 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Schuld afwijzen is het gemakkelijkste wat er is voor een verzekeraar, maar als ze daarin volharden zou ik zeker rechtsbijstand inschakelen. Je kunt bijvoorbeeld aandragen dat Volvo’s ontwerp of uitvoering daarvan substandaard is omdat er geen pushmelding wordt gegeven of zoiets wat toch een soort industrie-standaard is.
Dan moet de verzekeraar de kosten dus eigenlijk op Volvo gaan verhalen
Wat een klinkklare onzin. Je beroepen op iets waarvan je weet dat het niet in de auto zit maar wat volgens jou industrie-standaard hoort te zijn? Het zou mogelijk een ander verhaal zijn als het er wel op zou zitten maar het niet gewerkt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
cdwave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:06:
Mja, hoop tijd verspild met het proberen minder tijd te verspillen... :)

Dus gewoon maar een factory reset gedaan, en alles helemaal opnieuw ingesteld. Telefoon van 't vrouwtje erbij gehaald en ook voor haar alles ingesteld. Pakweg een uut mee bezig geweest, maar zoveel tijd heb ik intussen ook wel gespendeerd aan het proberen om het niet te hoeven doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
StevendGraaf schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Wat een klinkklare onzin. Je beroepen op iets waarvan je weet dat het niet in de auto zit maar wat volgens jou industrie-standaard hoort te zijn? Het zou mogelijk een ander verhaal zijn als het er wel op zou zitten maar het niet gewerkt had.
Mee eens. Would have, should have, could have, gaat niet op. Dan zouden veel fabrikanten meteen failliet zijn. Dat in deze tijd bepaalde features niet meteen uitgerold zijn met release van deze wagen is iets waar de game industrie al langer mee kampt.

Ik post hier het vervolg. Vooralsnog zie ik via de app eens per zoveel tijd dat de deuren geopend zijn en weer dicht, zo ook bij de achterklep. Buitentemperatuur wordt steeds actueel gehouden, dus vooralsnog geen acute problemen.
To be continued!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
StevendGraaf schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Grote woorden gebruik je, klinkt niet aangenaam.

Push berichten zijn indertijd voor onze auto’s in de oorspronkelijke app specificatie toegezegd door Volvo maar tot op de dag van vandaag niet (compleet) geleverd. Er staat bijvoorbeeld ‘vergrendeling status’ in de functieomschrijving van de app. Maar als de het dak open staat is de auto toch niet duidelijk niet vergrendeld - maar de app zegt daar kennelijk niets over. Voor mij een duidelijke grond om bij een zaak de rechter te kunnen laten uitspreken dat het grote industriële Volvo de kleine onwetende particulier op het verkeerde been zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Mga1600 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:31:
[...]

Push berichten zijn indertijd voor onze auto’s in de oorspronkelijke app specificatie toegezegd door Volvo maar tot op de dag van vandaag niet (compleet) geleverd. Er staat bijvoorbeeld ‘vergrendeling status’ in de functieomschrijving van de app. Maar als de het dak open staat is de auto toch niet duidelijk niet vergrendeld - maar de app zegt daar kennelijk niets over. Voor mij een duidelijke grond om bij een zaak de rechter te kunnen laten uitspreken dat het grote industriële Volvo de kleine onwetende particulier op het verkeerde been zet.
Je extra info hierboven zorgt voor nuancering in mijn eigen redenatie. Desalniettemin zorgt het helaas niet voor minder frustratie haha.
In mijn V40 kreeg ik altijd meldingen via de app als er met de auto iets niet in de haak was (open deur, etc). Dat we nu achteruitgaan in functionaliteit is vlgs mij direct gevolg van wat ik al aangaf; gehaast op de markt willen/moeten komen en software niet af. Game industrie laat dat ook zien: features ontbreken, DLC komt niet of ver uitgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door austin_77 op 13-07-2024 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevendGraaf
Mga1600 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:31:
[...]

Als de auto niet vergendeld is is dat zichtbaar in de app, net als wanneer het dakraam of een ander raam open staat.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de auto via de app een push melding geeft wanneer het dakraam open staat, nergens wordt dat door Volvo benoemd of beloofd. Dat jij dat als industrie standaard ziet en daarom Volvo aansprakelijk zou achten is nogmaals klinklare onzin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
StevendGraaf schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Als de auto niet vergendeld is is dat zichtbaar in de app, net als wanneer het dakraam of een ander raam open staat.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de auto via de app een push melding geeft wanneer het dakraam open staat, nergens wordt dat door Volvo benoemd of beloofd. Dat jij dat als industrie standaard ziet en daarom Volvo aansprakelijk zou achten is nogmaals klinklare onzin.
Eerdere Volvo’s gaven wel degelijk berichten op de vorige versie van de app. Daarmee is een verwachting gecreëerd die in lijn is met wat andere merken doen. Dat noem ik industrie standaard.Daarnaast is Volvo is al 3 jaar bezig om de app alle beloofde functies proberen te geven. Ze geven toe dat hij niet af is. Volvo noemt zich ook een premium merk, maar desondanks is de app is na 3 jaar nog steeds niet klaar. Daarmee is Volvo sowieso in gebreke. (Ook als je klasse 3 alarm afgaat bijvoorbeeld zal je app dat niet melden. Dan kun je dus niet reageren of politie inschakelen bij onraad - sterker nog je auto kan al in ingescheept zijn tegen de tijd dat je ‘m mist).

Deze combinatie van feiten, zou - mits door een jurist in de juiste vorm gegoten - m.i. zeker grond kunnen zijn voor een rechtszaak.

Of deze redenatie (die jij zo uiterst charmant ( of is het defensief?) “klinklare onzin” blijft noemen) daarin dan houdbaar is of niet maak jij niet uit, maak ik ook niet uit - daar hebben we een rechter voor.

Maar ik hou er over op …. en hoop voor de betrokkenen dat het hoe dan ook netjes opgelost wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Mga1600 op 13-07-2024 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 15:22
Ik probeer zoveel mogelijk toch zelf te kijken of deuren/ramen dicht zijn i.p.v. kijken in een app die (hopelijk) aangeeft of de handel dicht zit. Vooral met die enorme stortbuien van de laatste tijd. Dat doe ik met de ramen van het huis ook, die doe ik dicht als het flink regent. Daar heb ik geen app voor nodig.

Verder wou ik nog even melden dat met de laatste update de trillingen bij langzaam rijden bij mij volledig weg zijn :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
rolfio schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:39:

Verder wou ik nog even melden dat met de laatste update de trillingen bij langzaam rijden bij mij volledig weg zijn :)
Ik heb een eerder modeljaar waar die anti-tril-patch in principe niet voor bedoeld is, maar in zijn algemeenheid krijg ik toch de indruk dat het rijden ook in mijn auto (nog) wat soepeler verloopt na deze laatste update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
rolfio schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:39:
Ik probeer zoveel mogelijk toch zelf te kijken of deuren/ramen dicht zijn i.p.v. kijken in een app die (hopelijk) aangeeft of de handel dicht zit. Vooral met die enorme stortbuien van de laatste tijd. Dat doe ik met de ramen van het huis ook, die doe ik dicht als het flink regent. Daar heb ik geen app voor nodig.

De auto weet of er ramen open staan, anders zou deze geen rode streep weergeven in de app. Dan moet het toch helemaal simpel zijn om deze ramen automatisch te laten sluiten bij het afsluiten van de auto? Simpel aan te passen in de software en desnoods in de app dit aan- of uitzetbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:09
Tranquility schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:11:
[...]

De auto weet of er ramen open staan, anders zou deze geen rode streep weergeven in de app. Dan moet het toch helemaal simpel zijn om deze ramen automatisch te laten sluiten bij het afsluiten van de auto? Simpel aan te passen in de software en desnoods in de app dit aan- of uitzetbaar te maken.
Goed plan, hoe krijgen we dit voorste bij Volvo terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:27
Tranquility schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Dat kan toch al door de auto af te sluiten met de afstandsbediening? Knop iets langer vasthouden en de ramen sluiten ook (of openen indien op ‘ontgrendelen’ wordt gedrukt.)

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dennis25 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Dat kan toch al door de auto af te sluiten met de afstandsbediening? Knop iets langer vasthouden en de ramen sluiten ook (of openen indien op ‘ontgrendelen’ wordt gedrukt.)
Klopt, maar dat is makkelijk te vergeten, zeker als het een raampje linksachter is die een passagier heeft geopend. Waarom gewoon niet meteen automatisch alle ramen dicht als je het voertuig verlaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:27
Tranquility schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Klopt, maar dat is makkelijk te vergeten, zeker als het een raampje linksachter is die een passagier heeft geopend. Waarom gewoon niet meteen automatisch alle ramen dicht als je het voertuig verlaat?
Omdat dat dan ook weer bij sommigen niet goed zou vallen, dan krijg je weer ‘ wie denkt Volvo dat ze zijn om m’n ramen meteen te sluiten bij het verlaten van de auto, m’n hond moet ook een beetje frisse lucht, ik wil zelf bepalen wanneer ik mn ramen sluit’

Kortom, als je met code geel/oranje vanwege hoosbuien vergeet om je glazen dak en/of ramen te sluiten is het gewoon je eigen schuld, iedereen kan zichzelf even aanleren om 2 seconden op een knopje te drukken, als daarmee je auto droog blijft.
Ik zou in elk geval mezelf voor m’n kop slaan als dat me zou gebeuren en niet naar de auto fabrikant wijzen, we hebben allemaal ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Wat een onzin zeg, zo kan je ook eigenlijk wel helemaal terug gaan naar de autos van vroeger waar je nog tig keer meer dingen zelf moest doen.

De functionaliteit is er wel, er ontbreekt alleen de mogelijkheid om push aan te zetten. Is dat nou zoveel gevraagd? Voor een aankoop van heel veel geld kan een stortbui dus enorm veel schade veroorzaken. En zo'n stortbui kan ook slechts heel kort duren he. Of zoals wij laatst hadden, hele ochtend/middag prachtig weer, dakraam open, bij thuiskomst blijkbaar door drukte of wat dan ook vergeten dicht te doen. Even later, een enorme hoosbui die we niet wisten. Gevolg? Voorkant zeik en zeiknat. De wagen heeft tig censoren, die kan echt wel ramen sluiten bij regendruppels.

Nog los van het feit dat dit maar ook geen push bij afgaan alarm in mijn ogen redelijk normale dingen zijn die een wagen van deze tijd moet hebben. En ja, je moet er ook altijd zelf proberen aan te denken. Dat is stap 1. Maar techniek is er om te helpen en te ondersteunen. Dat geldt voor mijn ogen ook voor auto's. En zeker bij zaken die flinke schade kunnen veroorzaken door externe omstandigheden.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 14-07-2024 12:37 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-09 13:36
Vroeger moest je olie peilen....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Ja, het kan technisch vrij makkelijk. Ja, het is stom dat het er nog niet in zit en bij mijn 2018 V40 wel. Maar dat is bekend. Dus als je je raam vergeet dicht te doen, moet je voor de schade toch vooral boos zijn op jezelf.

Voor het ontbreken van de functie mag je het Volvo best kwalijk nemen, maar dat staat los van de huidige situatie en een eigen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dennis25 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:52:
[...]
Omdat dat dan ook weer bij sommigen niet goed zou vallen, dan krijg je weer ‘ wie denkt Volvo dat ze zijn om m’n ramen meteen te sluiten bij het verlaten van de auto, m’n hond moet ook een beetje frisse lucht, ik wil zelf bepalen wanneer ik mn ramen sluit’

Kortom, als je met code geel/oranje vanwege hoosbuien vergeet om je glazen dak en/of ramen te sluiten is het gewoon je eigen schuld, iedereen kan zichzelf even aanleren om 2 seconden op een knopje te drukken, als daarmee je auto droog blijft.
Ik zou in elk geval mezelf voor m’n kop slaan als dat me zou gebeuren en niet naar de auto fabrikant wijzen, we hebben allemaal ook wel een beetje eigen verantwoordelijkheid.
Mee eens hoor, het is uiteraard eerst je eigen verantwoordelijkheid.
Maar daarom dus ook de functie schakelbaar maken in de app zodat iedereen tevreden is. Volgens mij kun je de "anti-carjacking" functie waarbij de deuren automatisch op slot gaan boven de 15km/u ook aan- of uit zetten in het menu in het middendisplay, dan zou daar een functie voor het automatisch sluiten van de ramen bij kunnen, net zoals de spiegels die automatisch inklappen als je de auto verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:20:
Ja, het kan technisch vrij makkelijk. Ja, het is stom dat het er nog niet in zit en bij mijn 2018 V40 wel. Maar dat is bekend. Dus als je je raam vergeet dicht te doen, moet je voor de schade toch vooral boos zijn op jezelf.

Voor het ontbreken van de functie mag je het Volvo best kwalijk nemen, maar dat staat los van de huidige situatie en een eigen fout.
de wagens hebben toch een regensensor? laat die de ramen en dak maar aansturen, wel met een knelbeveiliging ingebouwd (bijv de stroom loopt ineens op omdat het raam/dak wordt tegengehouden, dus dan weer opensturen)

bottomline: laat je ramen en dak niet open als het gaat regenen. Doe je met je ramen en dakramen thuis ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 10:16
Blijkbaar moeten er hier toch enkele Tweakers gaan solliciteren bij Volvo om aan de app/api te werken. Het kan dan wel zijn dat het allemaal "makkelijk kan" en "kleine moeite", maar er zijn ook een hele boel redenen te bedenken waarom het helemaal niét makkelijk en kan en juist wél een grote moeite is.

De regensensor actief houden kost stroom, want ook de rest van je systeem moet dan in een soort "low power state" blijven draaien om de boel te monitoren en connectie met 4G/LTE te behouden ivm push notificaties, allemaal op je 12v accu. Akkoord, met wat simpele logica kan je er voor zorgen dat deze enkel actief blijft wanneer de wagen een open raam/dak/.. heeft. Maar dat is een aanname, we weten (denk ik) niet hoe het systeem intern werkt. Dat het op de andere/oudere Volvo's wel kan is leuk, maar elk platform heeft zijn limieten.

Swat, dit zijn ook maar gewoon aannames vanuit mijn perspectief als (web)developer. Naar mijn gevoel werkt er gewoon geen groot team aan de software voor onze XC40/EX40. Of ze hebben duidelijk andere dingen te doen die belangrijker zijn dat iemand die z'n raam vergeet dicht te doen. Ik heb het alvast opgelost met Home Assistant.

Ik herinner me vaag dat bij Tesla een hele tijdje terug de functionaliteit om de verluchtingsstand van de ramen in de app werd weggehaald in de US omdat onveilig kon zijn (ja zelfs met knelbeveiliging).

[ Voor 9% gewijzigd door DoubleDot op 14-07-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DoubleDot schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:57:
Blijkbaar moeten er hier toch enkele Tweakers gaan solliciteren bij Volvo om aan de app/api te werken. Het kan dan wel zijn dat het allemaal "makkelijk kan" en "kleine moeite", maar er zijn ook een hele boel redenen te bedenken waarom het helemaal niét makkelijk en kan en juist wél een grote moeite is.

De regensensor actief houden kost stroom, want ook de rest van je systeem moet dan in een soort "low power state" blijven draaien om de boel te monitoren en connectie met 4G/LTE te behouden ivm push notificaties, allemaal op je 12v accu. Akkoord, met wat simpele logica kan je er voor zorgen dat deze enkel actief blijft wanneer de wagen een open raam/dak/.. heeft. Maar dat is een aanname, we weten (denk ik) niet hoe het systeem intern werkt. Dat het op de andere/oudere Volvo's wel kan is leuk, maar elk platform heeft zijn limieten.

Swat, dit zijn ook maar gewoon aannames vanuit mijn perspectief als (web)developer. Naar mijn gevoel werkt er gewoon geen groot team aan de software voor onze XC40/EX40. Of ze hebben duidelijk andere dingen te doen die belangrijker zijn dat iemand die z'n raam vergeet dicht te doen. Ik heb het alvast opgelost met Home Assistant.

Ik herinner me vaag dat bij Tesla een hele tijdje terug de functionaliteit om de verluchtingsstand van de ramen in de app werd weggehaald in de US omdat onveilig kon zijn (ja zelfs met knelbeveiliging).
Mijn vorige wagen had een altijd actieve regensensor zodra er een raam openstond. Ja, kost wat energie, maar dat gaat om milliwatts, in ieder geval onvoldoende om de 12v accu leeg te trekken in korte tijd.
Zie het zo, je vergrendeling/ontgrendeling staat ook dag en nacht standby, kost ook energie zou je dan denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

precies dit, en er kunnen ook legal dingetje aan kleven. VB als een signalering er niet op zit is het iemand zijn/haar eigen schuld als die het raam openlaat bij een regenbuitje, maar als het wet er wel op zit, kun je bij een nat interieur mogelijk claims krijgen doordat de signalering niet gewerkt heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Maar los van dat alles: een alarm moet toch ook doorhebben dat er ‘iets’ in de auto beweegt (water in dit geval) en gaan protesteren. Is dat gebeurd?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
Ik heb me een beetje buiten deze discussie gehouden.

Ik heb geen auto gekocht voor de app. Maar voor de auto. Alles wat de app doet is extra voor mij en mooi meegenomen. M'n vrouw gebruikt hem helemaal niet.

Ik check altijd de ramen en deuren als ik afsluit. Ik hoef geen extra bron van meldingen op m'n telefoon. Ding vraagt al veel te veel aandacht. Vind 't dus persoonlijk helemaal geen gemis. Vind 't eerder bijzonder dat je ramen en dakraam niet standaard checkt op een wagen van 60-70k. Maar goed, wil niet persoonlijk zijn, iedereen is anders met gewoontes.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 12:39
Kammika schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:20:
Voor de domoticz plugin gebruikers:ik heb (geinspireerd door de post van @Juancho ) net zitten hobbyen en een dzventz scriptje in elkaar gedraaid wat me notificeert als ik de auto afsluit met open dak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
return {
    on = {
        devices = {
            'Volvo',  -- Lock Device of the volvo,
        }
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- adjust to the whatever loglevel you like
        marker = 'volvo',
    },
    execute = function(domoticz, device)
        domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed to ' ..device.nValue..','..device.sValue, domoticz.LOG_DEBUG)
        -- check if device was locked
        if (device.active) then
            domoticz.log('Device was locked',domoticz.LOG_DEBUG)
            -- check if sunroof is open
            local SR=domoticz.devices("Volvo-SunRoof") -- Name of your sunroof device
            if SR.active then
                domoticz.log("sunroof is open",domoticz.LOG_DEBUG)
                notificationMessage = "Auto afgesloten met open dak" 
                domoticz.notify("Volvo",notificationMessage,domoticz.PRIORITY_HIGH)
                domoticz.log("Notification sent: "..notificationMessage,domoticz.LOG_FORCE)
            else
                domoticz.log("sunroof is closed",domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        else
            domoticz.log('Device was unlocked',domoticz.LOG_DEBUG)
        end
    end
}

Beste is om de laatste versie van de domoticz volvo plugin te gebruiken.
En voor home assistant heb ik deze automation even in elkaar gedraaid die waarschuwt bij open dak/en of ramen. Lijkt prima te werken, maakt gebruik van volvo2mqtt plugin.

alias: volvo window check
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- lock.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_lock_status
from: unlocked
to: locking
condition:
- condition: or
conditions:
- condition: state
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_sunroof
state: "on"
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_front_left
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_front_right
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_rear_left
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_rear_right
action:
- service: notify.error_mail
metadata: {}
data:
title: ramen/dak open
- service: notify.mobile_app_pixel_7
data:
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 15:48
Kammika schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:12:
[...]

precies dit, en er kunnen ook legal dingetje aan kleven. VB als een signalering er niet op zit is het iemand zijn/haar eigen schuld als die het raam openlaat bij een regenbuitje, maar als het wet er wel op zit, kun je bij een nat interieur mogelijk claims krijgen doordat de signalering niet gewerkt heeft...
Dat dus, gelijk naar Volvo wijzen vind ik erg overkomen als de claim-cultuur in Amerika en ik hoop echt niet dat wij die kant opgaan. Je hebt eigen verantwoordelijkheid, al zou ik bij zo'n casus wel verwachten dat de verzekering uitkeert. Maar een claim bij Volvo neerleggen omdat een bepaalde functie niet geïmplementeerd is? Dan had je de auto niet moeten accepteren lijkt mij...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• austin_77
Allen, als een van de recentsten die door eigen toedoen een XC40 in een zwembad heeft veranderd, is het niet mijn bedoeling om hier een discussie te triggeren over de schuld van dit verhaal. Ten eerste is de gebruiker, ik dus, diegene die blaam treft. Dat dit shit is hoef ik niet aan te geven. Voorstel: ik bericht hier over hoe het is verlopen en tot die tijd posten over ervaringen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Dennis25 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Oh, was me nog niet opgevallen dat er knoppen op zaten :)

Uitstappen en de auto op slot doen was vroeger de makkelijkste manier om alle ramen te sluiten. Ik heb eigenlijk nooit ramen open, dus ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat alle moderne auto's dat gewoon deden. Maar blijkbaar is dat weer komen te vervallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Over verwachte functies gesproken...

Is dat karige timertje echt de enige functie die de Volvo biedt om de laadstroom te regelen?

Met wat ik zo van collega's enzo hoor had ik wat meer verwacht, dat je bijvoorbeeld een soort weekschema kom maken om je zonnepanelen en nachtstroom een beetje leuk in te zetten.

Beetje raar... Zoveel aandacht aan dat gammele entertainment besteed, maar zo'n insteektimertje van het Kruidvat biedt meer mogeljkheden om je stroomgebruik te reguleren... Ook de app doet helemaal niks daar, je kunt hoogstens zien dat de auto klaar is met laden, maar je kunt niet nog even de limiet of timer aanpassen, daarvoor moet je toch weer naar de auto toe lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
cdwave schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:25:
...Ook de app doet helemaal niks daar, je kunt hoogstens zien dat de auto klaar is met laden, maar je kunt niet nog even de limiet of timer aanpassen, daarvoor moet je toch weer naar de auto toe lopen.
Ik weet niet of ik je nu verkeerd begrijp, want bovenstaande is nou net precies wel wat je aanpassen kunt in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsqiE75QSVgLQKRPMjbxEz3dZuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRcRnbnSCYsNNXlgc512wTf8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
StevendGraaf schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Ik weet niet of ik je nu verkeerd begrijp, want bovenstaande is nou net precies wel wat je aanpassen kunt in de app:

[Afbeelding]
Niet iedereen blijkbaar, ik kan het ook nog niet aanpassen in de app. Nieuwste Android app, nieuwste versie in de auto maar toch geen optie in de app om het laad limiet aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OW4o6qe7ZS_EsVIpxGqp5Kq7A0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyc1nUrmd7FxxpbLUksXSeKx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxH7GlczZZJiUc1sShGxv3p6pJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLqynD1iSLUjmRK4o2gRrb2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0py1aoO4rzJ73YEjdZ95Gc1Pno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9V4ILXukt5OcXpJbC3I5NhoR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door marcel_76 op 14-07-2024 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

https://tweakers.net/i/Fs...Tf8.jpg?f=fotoalbum_large
Ah, je bedoelt DIT scherm in de app, versie 5.43.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7IpGi1R7Uv_gicGehb_O2lKC74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEgOjQ2kOCkZCRmnxuAZdhcI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 194% gewijzigd door ron65 op 14-07-2024 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Naar mijn gevoel werkt er gewoon geen groot team aan de software voor onze XC40/EX40. Of ze hebben duidelijk andere dingen te doen die belangrijker zijn dat iemand die z'n raam vergeet dicht te doen.
Ja de pollen melding/meter in de app, dat had terecht prio! Of een fancy kleurtje in de app die wel aangeeft of iets open staat maar waar je dan maar net toevallig naar staat te kijken in de app _/-\o_

Maar begrijp me verder goed, ik snap ook dat niet alles zomaar kan of even snel gemaakt kan worden. Ook ik werk in de IT (mijn handen jeuken wel op vakgebied om iets bij Volvo te kunnen/mogen doen) maar bepaalde zaken begrijp ik gewoon niet.

Het is niet alleen het (dak)raampje dicht/open, het gaat mij erom wat voor schade je kan krijgen met je auto als het gebeurt. Nu zijn er met die nieuwe modellen geen dakramen meer, maar het kan evt natuurlijk ook bij de deurramen gebeuren. Dat je auto van binnen zeik en zeik nat is en dat zaken gewoon uitvallen/defect raken.

Moet jezelf opletten? Ja natuurlijk, ik was vorige week ook eerst enorm boos op mezelf. Maar toen dacht ik ook, potver Volvo, jullie kunnen toch wel zulke dingen voorkomen met deze moderne wagens? Ik had geluk, puur waterschade. Een andere rijder hier ziet zijn wagen totall los verklaard worden. Gevalletje risico inschatting van Volvo lijkt me toch? Technisch gezien geen enorme klus maar je kan er enorm veel ellende en kosten voor je klant mee besparen. Lijkt me toch geen lastige keuze?

[ Voor 71% gewijzigd door Juancho op 14-07-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
StevendGraaf schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:26:
[...]

[Afbeelding]
Dat "target battery level" verschijnt bij mij dus niet. En bij anderen ook niet, aan de screenshots te zien.

Verder is er maar een enkele timer. Ik zou toch minstens een soort "weekschema" verwachten, en dat je per timer de limiet kan zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
vdburg schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:38:
[...]

En voor home assistant heb ik deze automation even in elkaar gedraaid die waarschuwt bij open dak/en of ramen. Lijkt prima te werken, maakt gebruik van volvo2mqtt plugin.

alias: volvo window check
description: ""
trigger:
- platform: state
entity_id:
- lock.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_lock_status
from: unlocked
to: locking
condition:
- condition: or
conditions:
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_sunroof
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_front_left
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_front_right
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_rear_left
entity_id: binary_sensor.volvo_xxxxxxxxxxxxxxxxx_window_rear_right
action:
- service: notify.error_mail
data:
- service: notify.mobile_app_pixel_7
data:
mode: single
Lekker bezig...

ik heb voor domoticz zojuist ook verder uitgebreid dat nu alle ramen (dus niet alleen dakraam) gecheckt worden bij afsluiten en je wordt per raam genotificeerd. En omdat ik toch lekker bezig was, heb ik ook gelijk maar notificaties voor het laden (laden gestart, laden gereed, laadfout) toegevoegd.

Ik heb het scriptje op het domoticz forum geplaatst

Ik had dit nooit gemist, maar na een weekendje getest moet hebben, moet ik zeggen dat die notificaties toch wel erg prettig zijn. Laten we hopen dat Volvo ze ook zelf snel implementeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
cdwave schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:19:
[...]

Dat "target battery level" verschijnt bij mij dus niet. En bij anderen ook niet, aan de screenshots te zien.

Verder is er maar een enkele timer. Ik zou toch minstens een soort "weekschema" verwachten, en dat je per timer de limiet kan zetten...
In mijn iOS app is de mogelijkheid om het target level in te stellen sinds vorige week wel aanwezig en ook goed functionerend - maar de mogelijkheid om een laadplanning per dag in te kunnen stellen (zoals eerder wel kon) is inderdaad verdwenen.- foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:14
Ik zie in de iOS app dan weer geen pollenfilter. En in de app-instellingen zie ik geen informatie over de eenheden, alleen over de app-versie. De functionaliteit van de iOS en Android versies is dus verschillend.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn Android app is laatsts geüpdatet op 5 juli en heeft geen nieuwe update. Dus die laad dingetjes heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Mijn volvo is ook weer het noorden kwijt. Gisteren ook alweer gezien dat het infotainment systeem dat geen zin had. Herstarten,....
Vandaag is het blijkbaar nog wat erger.

Daarnet vlammende telefoon van mevrouw dat de middenconsole weer niet opstart, erger is blijkbaar dat de wagen ook in one pedal drive staat. Ze is deze morgen vertrokken ( haar sleutel , haar profiel, zonder opd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Ik heb ook nog steeds 3.0.3 en Android 5.42.1 ofzo zeker en heb nog het oude laad menu (niet instelbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Hey XC40 rijders. Ik ben me aan het oriënteren om mijn dinoverbrander de deur uit te doen en over te gaan op een EV. Wat mee helpt is dat ik best veel zonne-energie over heb plus dat mijn huidige diesel een drama is kwa betrouwbaarheid.
Ik heb zaterdag proefgereden in een XC40 uit 2023, nog de voorwielaandrijving versie. Op zich een fijne auto, ook lekker vlot. Maar wat op viel was een soort trillen in het stuur. Alsof er een dieselmotor aan het draaien was. Heeft iemand een idee of dat normaal is?
In vergelijking tot de Hyundai IONIQ 5 die ik daarna reed had die daar totaal geen last van, hoewel dat wel een achterwielaandrijver is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Het is een bekend probleem, waar een deel van de XC40s met FWD of AWD last van heeft. De nieuwe RWD schijnt er minder of geen last van te hebben. Het gaat om een trilling die je voelt als je rond de 100 km/u rijdt.

Ik heb er zelf nauwelijks last van, dus ik laat hieronder even ruimte voor ervaringsdeskundigen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 15:48
ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:35:
Hey XC40 rijders. Ik ben me aan het oriënteren om mijn dinoverbrander de deur uit te doen en over te gaan op een EV. Wat mee helpt is dat ik best veel zonne-energie over heb plus dat mijn huidige diesel een drama is kwa betrouwbaarheid.
Ik heb zaterdag proefgereden in een XC40 uit 2023, nog de voorwielaandrijving versie. Op zich een fijne auto, ook lekker vlot. Maar wat op viel was een soort trillen in het stuur. Alsof er een dieselmotor aan het draaien was. Heeft iemand een idee of dat normaal is?
In vergelijking tot de Hyundai IONIQ 5 die ik daarna reed had die daar totaal geen last van, hoewel dat wel een achterwielaandrijver is.
Hier met een C40 uit 2022 (FWD) hetzelfde probleem gehad (trillen tussen de 100 en 110 km/h), wat met uitlijning van banden en 2x vervangen van de demper in het stuur niet is opgelost. Op zich allemaal niet wereldschokkend erg, maar wel irritant. Gelukkig eruit gekomen door 'm in te ruilen voor een nieuwer model tegen bijbetaling, deze heeft achterwielaandrijving en dat rijdt heerlijk rustig op de snelweg! Bij anderen las ik in dit topic dat het vervangen van de demper wel de meeste trilling wegnam, er is dus niet echt met zekerheid iets over te zeggen zo lijkt het...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:35:
Ik heb een XC40 fwd uit '23, en ik heb heel lichte trilling in het stuur van ongeveer 105 tot 115km/u. Het is zo weinig dat ik het nauwelijks meer gewaar ben. Het schijnt wel wat uit te kunnen maken of je voorwielen zeer goed gebalanceerd en uitgelijnd zijn. Dit heeft de Volvo garage voor de aflevering extra gecontroleerd. Daarnaast is het een issue wat bekend is bij Volvo. Een 100% oplossing is er geloof nog niet.
Desalniettemin, is de XC40 een heel fijne auto en mits je niet al te hard rijdt best zuinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 15-07-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:22:
Ik zie in de iOS app dan weer geen pollenfilter. En in de app-instellingen zie ik geen informatie over de eenheden, alleen over de app-versie. De functionaliteit van de iOS en Android versies is dus verschillend.
Die pollen-toestand zit er vanaf my23 in en dan ook nog niet eens in alle uitvoeringen. Dat het er bij jou niet inzit kan dus kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Ik heb een XC40 fwd uit '23, en ik heb heel lichte trilling in het stuur van ongeveer 105 tot 115km/u. Het is zo weinig dat ik het nauwelijks meer gewaar ben. Het schijnt wel wat uit te kunnen maken of je voorwielen zeer goed gebalanceerd en uitgelijnd zijn. Dit heeft de Volvo garage voor de aflevering extra gecontroleerd. Daarnaast is het een issue wat bekend is bij Volvo. Een 100% oplossing is er geloof nog niet.
Desalniettemin, is de XC40 een heel fijne auto en mits je niet al te hard rijdt best zuinig.
Bij mij, MY23 FWD plus, was die trilling ook licht waarneembaar, maar werd de laatste tijd erger.
Ik heb de banden forced laten balanceren (er wordt een drukrol tegen de band geduwd bij balanceren waardoor die het zwaar heeft, nabootsen van de rijsituatie bij 110 kmh dus), maar dat lostte weinig op.

Had ik ook niet verwacht, want elk halfjaar worden de zomer/winter banden gewisseld en dan vraag ik ze ook altijd om extra aandacht voor balanceren, wel merk ik dat bij de zomerbanden de trilling er is tussen 103 en 116 kmh, maar dan voelbaar en bij winterbanden is dat van 98-122 kmh, en bijna niet voelbaar.
Je kunt dus wel stellen dat de banden er invloed op hebben, wellicht zit daarin ook deels het verschil tussen de verschillende auto's wat beleving van de trilling betreft.

Vorige maand hebben ze bij mij de stuur airbag vervangen door de airbag met ballast, de nieuwste versie. En dat maakte veel verschil. Het kán inbeelding zijn, maar naar mijn idee is de auto sneller met optrekken (volgens de FM app laatst zelfs 0-100 in 5,95 seconden, terwijl ik nooit onder de 6,6 was geweest), gaat het optrellen ook veel gladder, zeg maar zorgelozer. Het was altijd al een genot, maar nu lijkt het alsof ik ook bij optrekken lichte trillingen heb ervaren die ik niet bewust opmerkte, en nu echt weg zijn.

Vooral boven de 100 is het nu goed te doen, waar ik de laatste tijd snelheden tussen 102 en 115 vermeed omdat het onprettig reed, kan ik die nu rustig aanhouden en rijdt het gewoon goed zonder merkbare trillingen. Als je er héél goed op let dan zijn ze er nog, heel in de verte, maar daarvoor moet je echt helemaal gespitst zijn op die trilling om het nog te voelen.
De ACC op 105 zetten was nooit een optie, en nu juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Bedank voor de reacties, erg fijn om voor een eventuele koop wat meer info te kunnen vergare.

De auto waarin gereden had, had net 1200 km gereden, ik ga er een beetje van uit dat dat niet iets met de banden te maken had. Het was ook niet hoorbaar zoals ik wel eens gehad heb met gecupte banden, ik weet niet meer of het nu ook snelheidsafhankelijk was.

Het voelde een beetje kunstmatig aan, maar het komt dus wel vaker voor.
Het was niet heel erg aanwezig maar wel voelbaar, maar had het idee dat er meer trilde in mijn stuur dan mijn diesel, dat had ik niet verwacht van een electrische auto.

Nog een andere vraag, ik ben helemaal gek met mijn automatische cruisecontrol van mijn Insignia dus zou dat ook graag weer terug willen hebben. Nu leek de Volvo niets te doen met voorliggend verkeer, maar in het middenscherm stond als ik cruise control inschakelde wel iets van "activeer adeptive cruisecontrol via de knoppen op het stuur". Ik heb veel knoppen gedrukt maar kreeg niet wat geactiveerd. Is dit een loze melding of had ik iets bijzonders moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rakthi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-07 17:02
[b]ErnstvV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:07:.... Nu leek de Volvo niets te doen met voorliggend verkeer, maar in het middenscherm stond als ik cruise control inschakelde wel iets van "activeer adeptive cruisecontrol via de knoppen op het stuur". Ik heb veel knoppen gedrukt maar kreeg niet wat geactiveerd. Is dit een loze melding of had ik iets bijzonders moeten doen?
Handleiding voor cruise control en adaptive cruisecontrol:

https://www.volvocars.com...eaf93ee67c0a801517f1f5f99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Vandaag gemerkt dat de bug met geluid er nog steeds in zit maar wat vooral opvalt is dat het gaat om de surround setting... Het is dus moeilijk te beoordelen en geluid in te stellen omdat bij elke start de geluidsinstellingen die ingesteld staan niet goed onthouden worden. Ik zal na mijn vakantie een melding maken bij de dealer, dan kan ik tevens andere dingen aangeven als het licht trillen wat ik ervaar maar voor mijn gevoel zou dat met balanceren te maken kunnen hebben of eventueel airbag want ik voel dit het meeste in het stuur.

Vandaag al twee keer ervaren dat het infotainment systeem opnieuw opstart, vanochtend bij het instappen poef infotainment herstart terwijl ik navigatie wilde instellen en wilde gaan rijden. Wit scherm bij de bestuurder en duurt heel lang voordat dit weer terug komt in donke instelling. Vanmiddag auto geparkeerd, even boodschappen gehaald en door naar huis bij het instappen... Poef infotainment systeem herstart (grappige was nadat ik ging zitten en de radio ging spelen), achteruitrij camera deed het maar 360 was nergens te bekennen. Kortom mega irritant dit. Ik ga even kijken of dit woensdag wanneer ik weer naar kantoor ga weer gebeurt of dat het een niet meer voorkomende issue was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
btw andere open vraag wie weet hoe het voorverwarmen/koelen werkt? Welke temperatuur wordt gehanteerd? Ik heb de auto op 21gr staan binnen en toen ik vanochtend aan de paal dit starte stapte ik in een te warme auto, maar zelfs als ik hem op 20 zet valt mij op dat deze soms nog steeds gaat verwarmen met 22gr.

Los van een grote irritatie waarbij ik gewoon in de app een temperatuur zou willen instellen snap ik het hele verwarmen en koelen niet. Ik heb de auto maar 1 keer zien koelen, ja ik weet dat het weer slecht is maar goed hoe bepaald de auto dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
marcel_76 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:01:
btw andere open vraag wie weet hoe het voorverwarmen/koelen werkt? Welke temperatuur wordt gehanteerd? Ik heb de auto op 21gr staan binnen en toen ik vanochtend aan de paal dit starte stapte ik in een te warme auto, maar zelfs als ik hem op 20 zet valt mij op dat deze soms nog steeds gaat verwarmen met 22gr.

Los van een grote irritatie waarbij ik gewoon in de app een temperatuur zou willen instellen snap ik het hele verwarmen en koelen niet. Ik heb de auto maar 1 keer zien koelen, ja ik weet dat het weer slecht is maar goed hoe bepaald de auto dit?
De auto gebruikt altijd 22 graden bij parkeerklimaat. Dat is niet aan te passen.

Ik neem aan dat de auto gaat koelen als het warmer dan 22 graden is in de auto en verwarmen als het kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 10:41
Over trillingen gesproken:
Mijn schuifdak trilt sinds een week enorm wanneer ik deze wil sluiten… Bij het openen is er niets aan de hand maar wanneer het terug dicht gaat zie je het glas gewoon trillen. De stoelen trillen zelfs mee. Net even langs de dealer geweest maar hij had het zelf nog niet gezien en ging het morgen voorleggen aan mensen in de werkplaats.

Iemand die dit al eens voor heeft gehad?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Venomer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:20:
[...]

De auto gebruikt altijd 22 graden bij parkeerklimaat. Dat is niet aan te passen.

Ik neem aan dat de auto gaat koelen als het warmer dan 22 graden is in de auto en verwarmen als het kouder is.
Dank je wel, beetje gelimiteerd maar helaas we kunnen het niet aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Dank je wel, beetje gelimiteerd maar helaas we kunnen het niet aanpassen.
Dat is een dingetje met Volvo en hun app.
- preconditioning is altijd op 22 graden
- Auto bepaalt zelf of hij verwarmt danwel koelt bij prconditioneren waarbij 22 graden de drempel is
- Je kunt sinds kort nog maar 1 timer instellen voor laadtijden, voorheen meerdere
- Je kunt de auto geen geluidsignaal laten geven vanuit de appm (handig in grote parkeergarages om hem te locatliseren)
- Je kunt niet vanaf de app een raam sluiten dat per abuis openstaat
- Maximale accuvulling is niet per app instelbaar (ja, sommigen kunnen dat wel,maar met exact dezelfde software en appversie kunnen veel anderen het niet)
- Laadstroom is niet per app bij te stellen
- geen pushmelding van het alarm (dat vind ik echt een misser)

Aan de andere kant, toen ik de wagen net had nu anderhalf jaar geleden waren er nog veel meer zaken niet mogelijk die nu wel kunnen, denk aan het rittenlogboek bijvoorbeeld.
Er zit dus wel vooruitgang in, maar dat gaat gewoon super traag en onbelangrijke zaken hebben vaak voorrang op dingen die echt nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
ron65 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Dat is een dingetje met Volvo en hun app.
- preconditioning is altijd op 22 graden
- Auto bepaalt zelf of hij verwarmt danwel koelt bij prconditioneren waarbij 22 graden de drempel is
- Je kunt sinds kort nog maar 1 timer instellen voor laadtijden, voorheen meerdere
- Je kunt de auto geen geluidsignaal laten geven vanuit de appm (handig in grote parkeergarages om hem te locatliseren)
- Je kunt niet vanaf de app een raam sluiten dat per abuis openstaat
- Maximale accuvulling is niet per app instelbaar (ja, sommigen kunnen dat wel,maar met exact dezelfde software en appversie kunnen veel anderen het niet)
- Laadstroom is niet per app bij te stellen
- geen pushmelding van het alarm (dat vind ik echt een misser)

Aan de andere kant, toen ik de wagen net had nu anderhalf jaar geleden waren er nog veel meer zaken niet mogelijk die nu wel kunnen, denk aan het rittenlogboek bijvoorbeeld.
Er zit dus wel vooruitgang in, maar dat gaat gewoon super traag en onbelangrijke zaken hebben vaak voorrang op dingen die echt nuttig zijn.
Hmm ja jammer... Software van Volkswagen/Skoda is niet top hoor ik wel van een collega maar hij kan tenminste wel gewoon temp instellen en daarop de airco/verwarming schakelen. Hij is dan weer verbaasd wat we met Volvo weer kunnen in sommige zaken omdat dat weer ontbreekt. Zelfs My Renault app kan dat en die laatste versies draaien ook op AAOS, dus het is een beetje gemis... Jammer maar helaas wij gaan dat niet aan kunnen passen.

Kortom het zal nooit 100% zijn alleen het niet kunnen instellen van airco en zo op de juiste temp wegrijden dat had nu wel handig geweest.

True, dus misschien komt het er ook wel aan. Ze hebben meer autos die op AAOS draaien, komen steeds meer elektrische modellen aan dus hopelijk komt het nog een keer.

Ja van het alarm is idd jammer... Makkelijk lijkt mij om dan de auto gedeeltelijk in te schakelen waardoor je een push melding kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Hmm ja jammer... Software van Volkswagen/Skoda is niet top hoor ik wel van een collega maar hij kan tenminste wel gewoon temp instellen en daarop de airco/verwarming schakelen. Hij is dan weer verbaasd wat we met Volvo weer kunnen in sommige zaken omdat dat weer ontbreekt. Zelfs My Renault app kan dat en die laatste versies draaien ook op AAOS, dus het is een beetje gemis... Jammer maar helaas wij gaan dat niet aan kunnen passen.

Kortom het zal nooit 100% zijn alleen het niet kunnen instellen van airco en zo op de juiste temp wegrijden dat had nu wel handig geweest.

True, dus misschien komt het er ook wel aan. Ze hebben meer autos die op AAOS draaien, komen steeds meer elektrische modellen aan dus hopelijk komt het nog een keer.

Ja van het alarm is idd jammer... Makkelijk lijkt mij om dan de auto gedeeltelijk in te schakelen waardoor je een push melding kunt sturen.
Dat is net als dat de auto wanneer ingeschakeld géén locatiegegevens deelt. Privacy zeggen ze.
Zo jammer, want de Opel die ik hiervoor had deed dat wel.
Juist dat was praktisch, vooral als je thuis een dochter hebt die licht autistisch is en helemaal van de leg raakt als je niet exact op het verwachtte tijdstip de straat inrijdt. Even een "deel mijn locatie" linkje sturen vanuit de navigatie in de auto deed wonderen daarin, scheelde weer enkele dagen dwarsliggen en gestuiter vaak. Ik zou dat graag terughebben in de volvo, maar helaas.. ze willen de locatie niet delen als deze in gebruik is vanwege AVG.

Die optie tot locatiedelen zit ook in google maps (locatie delen), maar niet in maps in de Volvo, omdat die geen locatie deelt tijdens het rijden. Echt jammer.
Inmiddels stel ik dan in die gevallen de route in op maps op de GSM die ik dan in een houdertje aan het voorruit bevestig, dan kan ik van daaruit de locatie wel delen.

Wat alarm betreft, die ging een keer af omdat de dashcam zuignap had losgelaten en de camera al bungelend het alarm had geactiveerd. Ik wist dat niet, maar de omwonenden van de laadpaal waar de wagen toen net stond kwamen me vertellen dat het ding meerdere malen was afgegaan, vriendelijk verzoek om dat anders te doen voortaan... tsja... als ik geweten had dat het afging.....
Ook het certificaat wat zegt dat het alarm met een of ander meldcentrum gekoppeld is, zegt dus ook kennelijk helemaal niets. Niemand die even belde van goh, je alarm gaat af, niemand was bij de auto wezen kijken, de app gaf geen kik... heel fijn allemaal.

Goed, daarnaast is het een superfijne reiswagen, het is elke keer weer genieten van de souplesse en het rijgedrag, de power die hij heeft zelfs met een caravan erachter en eerlijk gezegd denk ik erover hem over te kopen aan het eind van het leasecontract, en dan prive te gebruiken verder. Ik moet dan namelijk nog 1 leasewagen voor mijn pensioen, en niet eens de volle 5 jaar, dus is dan een 0-km contract wagen een oplossing. Die kost me geen geld aan bijtelling, en die kan ik ook eerder inleveren zonder afdracht van de resterende termijnen eigen bijdrage die een leasewagenm die je ook prive gebruikt bij ons wél heeft

We betalen namelijk maandelijks 110 euro eigen bijdrage aan de werkgever náást de bijtelling, voor het privegebruik, als je bijv 10 maanden te vroeg de wagen inlevert moet je 1100 boete betalen zijnde de tien maanden E.B. die je dan de auto niet meer gebruikt, dat is gewoon onze leaseregeling waarbij het budget van 620 euro laatst ook weer omlaag gedaan is naar 575 euro budget per maand. Ik zou de XC40 niet eens meer kúnnen leasen over 4 jaar daardoor. Vandaar overkopen, en een kippehokje leasen met een 0km contract en verklaring geen prive gebruik leasewagen bij de belastingdienst.

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 16-07-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
marcel_76 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:52:
...
Vandaag al twee keer ervaren dat het infotainment systeem opnieuw opstart, vanochtend bij het instappen poef infotainment herstart terwijl ik navigatie wilde instellen en wilde gaan rijden. Wit scherm bij de bestuurder en duurt heel lang voordat dit weer terug komt in donke instelling. Vanmiddag auto geparkeerd, even boodschappen gehaald en door naar huis bij het instappen...
Soortgelijk. Vanmorgen wit navigatie scherm, dat langzaam zwart werd. Google maps werkt helemaal niet meer, blijft zwart. Navigatie op zich werkt wel, maar alleen via geluid...

De DAB radio doet het ook al een paar dagen niet merkte ik. Hij staat stiekem op FM, geen enkele DAB only zender geeft geluid.

Volgens mij is dit sinds die firmware "upgrade" die ik pas maar heb laten doorgaan om van het gezeur af te zijn. Spijt van, ik kan zeker niet terug?

Zal wel weer een factory reset doen, misschien komt er weer leven in dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Ook het probleem van geen geluid bij afspelen radio of AW is nog steeds niet opgelost in 3.1.9.
Soms gebeurt het dat de radio of AudioWagon wel speelt (je ziet de tijd lopen) maar geen geluid geeft.
Als je dan de richtingaanwijzer een keer gebruikt hoor je pas de muziek, heel bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
cdwave schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:47:
[...]

Soortgelijk. Vanmorgen wit navigatie scherm, dat langzaam zwart werd. Google maps werkt helemaal niet meer, blijft zwart. Navigatie op zich werkt wel, maar alleen via geluid...

De DAB radio doet het ook al een paar dagen niet merkte ik. Hij staat stiekem op FM, geen enkele DAB only zender geeft geluid.

Volgens mij is dit sinds die firmware "upgrade" die ik pas maar heb laten doorgaan om van het gezeur af te zijn. Spijt van, ik kan zeker niet terug?

Zal wel weer een factory reset doen, misschien komt er weer leven in dan.
Heb je de twee "gewone" resets al gedaan? Het infotainmentsysteem reset je met de homeknop en de TCAM reset je met de ontwasemingsknop. Dat is wat minder drastisch dan een factory reset. Bij een factory reset moet je alle koppelingen en instellingen overnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:26:
Maar los van dat alles: een alarm moet toch ook doorhebben dat er ‘iets’ in de auto beweegt (water in dit geval) en gaan protesteren. Is dat gebeurd?
Zou je idd verwachten maar het alarm ging dus NIET af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cdwave
Venomer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Heb je de twee "gewone" resets al gedaan? Het infotainmentsysteem reset je met de homeknop en de TCAM reset je met de ontwasemingsknop. Dat is wat minder drastisch dan een factory reset. Bij een factory reset moet je alle koppelingen en instellingen overnieuw doen.
Uh, ok. Dat ga ik eerst eens proberen...

Yep, DAB en nav werken nu weer.

[ Voor 3% gewijzigd door cdwave op 16-07-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Zou je idd verwachten maar het alarm ging dus NIET af.
Weet ik, maar ik schreef dat juist als mogelijke extra onderbouwing van een ingebrekestelling richting Volvo. Maar ik kreeg de indruk dat men een claim een brug te ver vindt (en dan ook zelf de rekening oppikt…?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:47:
[...]

Goed, daarnaast is het een superfijne reiswagen, het is elke keer weer genieten van de souplesse en het rijgedrag, de power die hij heeft zelfs met een caravan erachter en eerlijk gezegd denk ik erover hem over te kopen aan het eind van het leasecontract, en dan prive te gebruiken verder. Ik moet dan namelijk nog 1 leasewagen voor mijn pensioen, en niet eens de volle 5 jaar, dus is dan een 0-km contract wagen een oplossing. Die kost me geen geld aan bijtelling, en die kan ik ook eerder inleveren zonder afdracht van de resterende termijnen eigen bijdrage die een leasewagenm die je ook prive gebruikt bij ons wél heeft
Zomaar een gedachtegang: is het niet mogelijk, om straks als je de XC40 over kunt nemen, deze auto ook voor je werk te blijven gebruiken op basis van kilometervergoeding voor die paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 10:16
Mga1600 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Weet ik, maar ik schreef dat juist als mogelijke extra onderbouwing van een ingebrekestelling richting Volvo. Maar ik kreeg de indruk dat men een claim een brug te ver vindt (en dan ook zelf de rekening oppikt…?)
Als je de support site mag geloven kan zelfs een luchtstroom al gezien worden als beweging:
https://www.volvocars.com...aa0318b00c0a801514284c2dd

Maar vooral het sterretje "als er een bewegingsmelder aanwezig is" doet mij fronsen..

In ieder geval mag je eigenlijk verwachten dat wanneer het panorama dak open staat het alarm dus onbedoeld geactiveerd kan worden.
Om te voorkomen dat het alarm onbedoeld wordt geactiveerd:
- Sluit alle ruiten wanneer u de auto verlaat.
- Sluit het panoramadak.
- Als de klimaatregeling wordt gebruikt - richt de luchtstroom zodanig dat deze in de passagiersruimte niet omhoog wijst.

[ Voor 7% gewijzigd door DoubleDot op 16-07-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 17:00
ron65 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Vermoedelijk is zijn boordlader defect, thuis of aan de publieke palen krijg je 1 of 3 fasen 230 of 400 volt wisselspanning aangeboden, de boord omvormer maakt daar 400 volt gelijkspanning van voor de accu.

De snellader heeft die omvormer in de paal zitten, er wordt direct 400 volt gelijkspanning aangeboden op de twee onderste pinnen achter dat rubberen kapje in je laadpoort, de wisselspanningspennen zijn daar ongebruikt.

Daarom werkt snelladen wel, maar thuis of publiek laden niet, als die onboard omvormer sluiting geeft (en daar lijkt het sterk op) klopt het dat alle zekeringen aanspreken en het laadstation dus in storing gaat.
Zojuist de auto weer opgehaald vanuit de dealer betreffend onderhoud en het laad probleem.
Zoals hierboven geschreven was het inderdaad de boordlader welke defect was. Gelukkig was deze op voorraad waardoor de auto binnen een dag weer opgehaald kan worden.

Wederom complimenten voor de dealer hoe die met de laad problemen is omgegaan. Nu hopen op een probleemloze auto vakantie.

Dank voor jullie info en hulp. 👍🏼

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
DoubleDot schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Als je de support site mag geloven kan zelfs een luchtstroom al gezien worden als beweging:
https://www.volvocars.com...aa0318b00c0a801514284c2dd

Maar vooral het sterretje "als er een bewegingsmelder aanwezig is" doet mij fronsen..

In ieder geval mag je eigenlijk verwachten dat wanneer het panorama dak open staat het alarm dus onbedoeld geactiveerd kan worden.

[...]
Een klasse 3 alarm heeft een bewegingsmelder……heb ik heel goed begrepen toen ik een keer vergeten was om ‘beperkt beveiligingsniveau’ te activeren terwijl de auto op een beetje schommelende veerboot stond. …..

[ Voor 12% gewijzigd door Mga1600 op 16-07-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Mga1600 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Een klasse 3 alarm heeft een bewegingsmelder……heb ik heel goed begrepen toen ik een keer vergeten was om ‘beperkt beveiligingsniveau’ te activeren terwijl de auto op een beetje schommelende veerboot stond. …..
Terwijl naar mijn weten de hellingsensor hetgeen is wat het alarm dan laat afgaan, niet de bewegingsmelder. Dat was in in ieder geval zo in een oudere auto van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHs7eiL0QmNwdJ29v653GV9ONtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwPKCbUX44cWeB3l1ESYgCCz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door StevendGraaf op 16-07-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Volgens de app is ota 3.1.10 gereleased, een hotfix voor een probleem met my24 modellen..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kammika
Het heeft me even gekost (en ja heeft me teveel tijd gekost, maar leuk is het wel :) ), maar voor de mensen die af en toe regen in hun volvo laten lopen:

Het volgende domoticz dzVentz script levert mij precies de notificaties op die ik wil hebben voor mijn XC40 (als je die combineert met de Volvo domoticz EV plugin :
- notificatie voor laden stop, start en laadfout
- notificatie voor als je je auto op slot zet met nog 1 of meer ramen open
- en voor het geval je de vorige notificatie gemist hebt. Elk kwartier wordt er op er een open raam gecheckt (alleen als je auto stilstaat uiteraard). Zo ja, dan wordt ook buienradar gecheckt en als buienradar aangeeft dat er in de komende tijd een bui aankomt krijg je ook een notificatie dat je je raam moet sluiten omdat er een regenbui onderweg is naar je auto met open raam...

TODO: een notificatie op de 80% laadgrens bij snelladen toevoegen + een notificatie voor auto die stilstaat, maar niet op slot na een tijdje....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
return {
    on = {
        devices = {
            'Volvo-chargingSystemStatus', -- device which contains the charging state
            -- 'test'  -- for testing purposes
        },
        timer = {
            'Every 15 minutes'  -- how often do you want to check if for open windows in combination with Buienradar predicting rain?
        },
        httpResponses = {
            'Volvo-Buienradar' -- must match with the callback passed to the openURL command
        }
    },
    logging = {
        marker = 'volvo',
    },
    execute = function(domoticz, item)

function CheckWindows(notificationMessage)
            windowsOpen=false
            if notificationMessage==nil then
                domoticz.log('CheckWindows()',domoticz.LOG_DEBUG)
            else
                domoticz.log('CheckWindows('..notificationMessage..')',domoticz.LOG_DEBUG)
            end
            windowsToBeChecked = { -- make sures these names match the names in domoticz  
                'Volvo-SunRoof',
                'Volvo-FrontLeftWindow',
                'Volvo-FrontRightWindow',
                'Volvo-RearLeftWindow',
                'Volvo-RearRightWindow'
            }
            -- checking the devices
            for key,window in pairs(windowsToBeChecked) do
                -- check if window is open
                domoticz.log("Checking window "..window,domoticz.LOG_DEBUG)
                local WINDOW=domoticz.devices(window) 
                if (WINDOW.active) then
                    domoticz.log(window.." is open",domoticz.LOG_DEBUG)
                    windowsOpen=true
                        domoticz.log('open window, but notification message not defined',domoticz.LOG_DEBUG)
                    else
                        notificationMessage = notificationMessage..' ('..window..')'
                    end                 
                else
                    domoticz.log(window.." is closed, no need for action",domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            end
            return windowsOpen -- let the caller know wheter a window was open
        end

-- main
        if item.isDevice then
            domoticz.log('Device ' .. item.name .. ' was changed to ' ..item.nValue..','..item.sValue, domoticz.LOG_DEBUG)

-- code to handle the changing of the lock status
            if (item.name=='Volvo' or item.name=='test')  then -- Lock device of the Volvo, make sure this is the same name on which the script triggers
                if (item.active) then
                    -- Which devices do you want to check?
                    CheckWindows('Auto afgesloten met open raam')
                else
                    domoticz.log('Device was unlocked, no need to do anything',domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            -- code to handle the charging status
            elseif (item.name=='Volvo-chargingSystemStatus' ) then  -- Lock device of the Volvo, make sure this is the same name on which the script triggers
                domoticz.log("Charging system Status changed, check if we have to notify",domoticz.LOG_DEBUG)
                if (item.sValue=='Charging') then
                    domoticz.log("Charging started, sending notification",domoticz.LOG_FORCE)
                    domoticz.notify("Volvo","Laden is gestart",domoticz.PRIORITY_MODERATE)
                elseif(item.sValue=='Done') then
                    domoticz.log("Charging stopped, sending notification",domoticz.LOG_FORCE)
                    domoticz.notify("Volvo","Laden is gereed",domoticz.PRIORITY_MODERATE)
                elseif(item.sValue=='Fault') then
                    domoticz.log("Charging Èrror, sending notification",domoticz.LOG_FORCE)
                    domoticz.notify("Volvo","Laden is gestopt, laadfout!",domoticz.PRIORITY_HIGH)
                else
                    domoticz.log("charging status can be ignored: "..item.sValue,domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            else
                domoticz.log('Unknown device: '..item.name,domoticz.LOG_ERROR)
            end
        elseif item.isTimer then   -- handle events on the timer
            domoticz.log("Handling timer event",domoticz.LOG_DEBUG)
            AVAILABLE=domoticz.devices('Volvo-availabilityStatus') -- name of the device which check availability of the API
            domoticz.log("Availability status = "..AVAILABLE.sValue,domoticz.LOG_DEBUG)
            if AVAILABLE.sValue=='Available' then
                if CheckWindows() then
                    domoticz.log("one or more windows open, checking buienradar for a rainshower",domoticz.LOG_DEBUG)
                    LAT=domoticz.devices('Volvo-Lattitude')
                    LON=domoticz.devices('Volvo-Longitude')
                    domoticz.openURL({
                        url = 'https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext/?lat='.. LAT.sValue ..'&lon='..LON.sValue,
                        method = 'GET',
                        callback = 'Volvo-Buienradar', -- see httpResponses above.
                    })
                else
                    domoticz.log('All windows closed, do nothing',domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            else
                domoticz.log("Car unavailable, do nothing",domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        elseif item.isHTTPResponse then -- we have a buienradar result, check for rainshower and notify if needed
            domoticz.log("Data received: "..item.data,domoticz.LOG_DEBUG)
            if string.len(item.data)>5 then
                -- we have data 
                -- convert to lines
                lines = {}
                for s in item.data:gmatch("[^\r\n]+") do
                    table.insert(lines, s)
                    -- domoticz.log("Line is "..s)
                end
                NextRainShower=120  -- 100 is treated as no shower coming
                for i=20,1,-1 do
                    domoticz.log("inspecting line "..i..' '..lines[i],domoticz.LOG_DEBUG)
                    domoticz.log(string.sub(lines[i],1,3),domoticz.LOG_DEBUG)
                    if tonumber(string.sub(lines[i],1,3))>0 then
                        NextRainShower=(i-1)*5
                    end
                end
                if NextRainShower<120 then
                    -- Rain expected, check windows
                    CheckWindows('Open raam en bui verwacht in '..NextRainShower..' minuten')
                else
                    domoticz.log('No rain expected',domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            else
                domoticz.log('Empty result by Buienradar',domoticz.LOG_ERROR)
            end
        else
            domoticz.log("Unknown event type",domoticz.LOG_ERROR)
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
StevendGraaf schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:05:
[...]

Terwijl naar mijn weten de hellingsensor hetgeen is wat het alarm dan laat afgaan, niet de bewegingsmelder. Dat was in in ieder geval zo in een oudere auto van mij:

[Afbeelding]
Dit zie er volgens ‘de folder’ in;

“Volvo Guard Alarm incl. bewegings- en volumesensor en Safelock (voor certificering, zie accessoires pag. 12)”

Het alarm werkt in ieder geval bij bewegingen van de auto (op een Ferry of Autotrein) en zou ook moeten werken als er iets in de auto beweegt (zoals een hond, maar hier ook wel eens gelezen de boel is afgegaan door een vliegend insect). Maar op regendruppels reageert het kennelijk niet - ook niet als het er wel heel veel zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:12:
Volgens de app is ota 3.1.10 gereleased, een hotfix voor een probleem met my24 modellen..
Klopt, zie ik ook.
Een fix dat de auto de sleutel soms niet detecteert als hij wordt gestart.
Overigens nog nooit last van gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Kammika schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:10:
...
- en voor het geval je de vorige notificatie gemist hebt. Elk kwartier wordt er op er een open raam gecheckt (alleen als je auto stilstaat uiteraard). Zo ja, dan wordt ook buienradar gecheckt en als buienradar aangeeft dat er in de komende tijd een bui aankomt krijg je ook een notificatie dat je je raam moet sluiten omdat er een regenbui onderweg is naar je auto met open raam...
...
Haha.... briljant dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Kammika schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:10:
Het heeft me even gekost (en ja heeft me teveel tijd gekost, maar leuk is het wel :) ), maar voor de mensen die af en toe regen in hun volvo laten lopen:

Het volgende domoticz dzVentz script levert mij precies de notificaties op die ik wil hebben voor mijn XC40 (als je die combineert met de Volvo domoticz EV plugin :
- notificatie voor laden stop, start en laadfout
- notificatie voor als je je auto op slot zet met nog 1 of meer ramen open

TODO: een notificatie op de 80% laadgrens bij snelladen toevoegen + een notificatie voor auto die stilstaat, maar niet op slot na een tijdje....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
return {
    on = {
        devices = {
            'Volvo-chargingSystemStatus', -- device which contains the charging state
            -- 'test'  -- for testing purposes
        },
        timer = {
            'Every 15 minutes'  -- how often do you want to check if for open windows in combination with Buienradar predicting rain?
        },
        httpResponses = {
            'Volvo-Buienradar' -- must match with the callback passed to the openURL command
        }
    },
    logging = {
        marker = 'volvo',
    },
    execute = function(domoticz, item)

function CheckWindows(notificationMessage)
            windowsOpen=false
                domoticz.log('CheckWindows()',domoticz.LOG_DEBUG)
            else
                domoticz.log('CheckWindows('..notificationMessage..')',domoticz.LOG_DEBUG)
            end
            windowsToBeChecked = { -- make sures these names match the names in domoticz  
                'Volvo-SunRoof',
                'Volvo-FrontLeftWindow',
                'Volvo-FrontRightWindow',
                'Volvo-RearLeftWindow',
                'Volvo-RearRightWindow'
            }
            -- checking the devices
            for key,window in pairs(windowsToBeChecked) do
                -- check if window is open
                domoticz.log("Checking window "..window,domoticz.LOG_DEBUG)
                local WINDOW=domoticz.devices(window) 
                if (WINDOW.active) then
                    domoticz.log(window.." is open",domoticz.LOG_DEBUG)
                    windowsOpen=true
                        domoticz.log('open window, but notification message not defined',domoticz.LOG_DEBUG)
                    else
                        notificationMessage = notificationMessage..' ('..window..')'
                    end                 
                else
                    domoticz.log(window.." is closed, no need for action",domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            end
            return windowsOpen -- let the caller know wheter a window was open
        end

-- main
        if item.isDevice then
            domoticz.log('Device ' .. item.name .. ' was changed to ' ..item.nValue..','..item.sValue, domoticz.LOG_DEBUG)

-- code to handle the changing of the lock status
            if (item.name=='Volvo' or item.name=='test')  then -- Lock device of the Volvo, make sure this is the same name on which the script triggers
                if (item.active) then
                    -- Which devices do you want to check?
                    CheckWindows('Auto afgesloten met open raam')
                else
                    domoticz.log('Device was unlocked, no need to do anything',domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            -- code to handle the charging status
            elseif (item.name=='Volvo-chargingSystemStatus' ) then  -- Lock device of the Volvo, make sure this is the same name on which the script triggers
                domoticz.log("Charging system Status changed, check if we have to notify",domoticz.LOG_DEBUG)
                if (item.sValue=='Charging') then
                    domoticz.log("Charging started, sending notification",domoticz.LOG_FORCE)
                    domoticz.notify("Volvo","Laden is gestart",domoticz.PRIORITY_MODERATE)
                elseif(item.sValue=='Done') then
                    domoticz.log("Charging stopped, sending notification",domoticz.LOG_FORCE)
                    domoticz.notify("Volvo","Laden is gereed",domoticz.PRIORITY_MODERATE)
                elseif(item.sValue=='Fault') then
                    domoticz.log("Charging Èrror, sending notification",domoticz.LOG_FORCE)
                    domoticz.notify("Volvo","Laden is gestopt, laadfout!",domoticz.PRIORITY_HIGH)
                else
                    domoticz.log("charging status can be ignored: "..item.sValue,domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            else
                domoticz.log('Unknown device: '..item.name,domoticz.LOG_ERROR)
            end
        elseif item.isTimer then   -- handle events on the timer
            domoticz.log("Handling timer event",domoticz.LOG_DEBUG)
            AVAILABLE=domoticz.devices('Volvo-availabilityStatus') -- name of the device which check availability of the API
            domoticz.log("Availability status = "..AVAILABLE.sValue,domoticz.LOG_DEBUG)
            if AVAILABLE.sValue=='Available' then
                if CheckWindows() then
                    domoticz.log("one or more windows open, checking buienradar for a rainshower",domoticz.LOG_DEBUG)
                    LAT=domoticz.devices('Volvo-Lattitude')
                    LON=domoticz.devices('Volvo-Longitude')
                    domoticz.openURL({
                        url = 'https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext/?lat='.. LAT.sValue ..'&lon='..LON.sValue,
                        method = 'GET',
                        callback = 'Volvo-Buienradar', -- see httpResponses above.
                    })
                else
                    domoticz.log('All windows closed, do nothing',domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            else
                domoticz.log("Car unavailable, do nothing",domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        elseif item.isHTTPResponse then -- we have a buienradar result, check for rainshower and notify if needed
            domoticz.log("Data received: "..item.data,domoticz.LOG_DEBUG)
            if string.len(item.data)>5 then
                -- we have data 
                -- convert to lines
                lines = {}
                for s in item.data:gmatch("[^\r\n]+") do
                    table.insert(lines, s)
                    -- domoticz.log("Line is "..s)
                end
                NextRainShower=120  -- 100 is treated as no shower coming
                for i=20,1,-1 do
                    domoticz.log("inspecting line "..i..' '..lines[i],domoticz.LOG_DEBUG)
                    domoticz.log(string.sub(lines[i],1,3),domoticz.LOG_DEBUG)
                    if tonumber(string.sub(lines[i],1,3))>0 then
                        NextRainShower=(i-1)*5
                    end
                end
                if NextRainShower<120 then
                    -- Rain expected, check windows
                    CheckWindows('Open raam en bui verwacht in '..NextRainShower..' minuten')
                else
                    domoticz.log('No rain expected',domoticz.LOG_DEBUG)
                end
            else
                domoticz.log('Empty result by Buienradar',domoticz.LOG_ERROR)
            end
        else
            domoticz.log("Unknown event type",domoticz.LOG_ERROR)
        end
    end
}
Geniaal.

Je kunt alleen statussen uitlezen, maar de auto geen opdrachten geven? Dus "IF dak_open AND er_komt_een_bui THEN sluit_dak" kan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Venomer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Je kunt alleen statussen uitlezen, maar de auto geen opdrachten geven? Dus "IF dak_open AND er_komt_een_bui THEN sluit_dak" kan niet?
helaas. Dat ondersteunt de volvo API niet. Je kunt wel auto op slot zetten en van het slot halen. Je kunt ook de preconditionering starten. Maar ramen openen/sluiten heb ik nog niet gevonden in de documentatie van Volvo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:47:
[...]

helaas. Dat ondersteunt de volvo API niet. Je kunt wel auto op slot zetten en van het slot halen. Je kunt ook de preconditionering starten. Maar ramen openen/sluiten heb ik nog niet gevonden in de documentatie van Volvo...
Kunnen ze jou niet aannemen bij Volvo? Dan hebben mensen zoals ik die geen hobby knutseldingen willen/kunnen maken/installeren er ook nog eens wat aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
heb firmware 3.1.9 geinstalleerd afgelopen week en nu valt me op dat de aankomsttijd, resterende tijd en afstand nu zichtbaar zijn op het scherm bij de snelheidsmeter (google maps). Dat was voorheen toch niet? Wel een vooruitgang. Gaat wel ten koste van een stukje van de kaart 😁

[ Voor 5% gewijzigd door cyberdj op 17-07-2024 15:27 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nou, het is weer zo ver. Ben blij dat ik 3.1.9 nog niet aangeboden heb gekregen...
Volvo update 3.1.9 has been stopped
Based on available information, Volvo Update 3.1.9 has been halted due to issues and bugs affecting various models, including the XC40 and XC90. The update was intended to address camera-related problems, but it appears to have caused more harm than good.

Known Issues

Navigation system failure: Some users reported that the navigation system stopped working after the update, requiring a factory reset and reinstallation of configurations.
Volume slider issue: The volume slider became hidden behind the camera screen, causing inconvenience for users.
Other bugs: Forum discussions and user reports indicate that the update introduced additional problems, including software instability and errors.
Recommendations

Volvo dealerships: If you’ve already installed the update, it’s recommended to visit a Volvo dealership for assistance, as technicians can help resolve issues and potentially roll back the update.
Manual update cancellation: For those who manually updated their vehicles, it’s advised to contact Volvo support or visit a dealership to have the update reversed or corrected.
Future updates: Volvo is likely to rework and re-release Update 3.1.9 once the issues are addressed, providing a more stable and reliable software experience for users.
Takeaway

Volvo Update 3.1.9 has been stopped due to its problematic nature, and users are advised to exercise caution and seek assistance from authorized dealerships or Volvo support if they’ve already installed the update.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1 ... 259 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"