Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:18
Zetten jullie serieus de airo max 5 graden lager als het heel warm is? Doe ik echt nooit, dan kan je de boel volgens mij beter helemaal uitzetten. Als het in NL 30 graden is staat de airo bij ons ook gewoon op 19-20 graden hoor. Graadje of 25 is echt te warm in de auto.

Goed, bij onze rit naar Noord Spanje hebben we altijd nog fijn het open dak, lekker verkoelend windje indien noodzakelijk :). Ik verheug me juist op de rit zelf, eerste keer ooit dat we zover met onze P8 gaan. En dat is zoals hier bekend al geen range topper. Maar tegenwoordig staat de teller bij 100% ook op zo'n 320-340km. Dat is dan ook wel een beetje de max, misschien als het nog iets warmer wordt dat het richting de 350-370 kan gaan als alles perfect is.

Dit komt overigens wel omdat mijn ritten nu anders zijn dan normaal. Toen reed ik veel meer over de snelweg terwijl ik nu privé en zakelijker wat vaker over 80 wegen rijdt. Dat zorgt na een paar dagen gelijk al voor stuk lager verbruik en dus hogere range inschatting. Dat laatste is overigens icm Maps nooit meer zo goed geweest als de eerste periode. Toen was het echt perfect, vaak tot op de procent af.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:11
Bij mij staat het op 22° normaal gezien .

Als het een stuk boven de 30 gaat dan durf ik er wel eens een paar klikjes meer geven gewoon om de airco schok niet te groot te maken.

Heb vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer volgende week om eens een ritje te maken zodat er iemand kan vaststellen ivm het volgende:
- slechte voor ophanging
- trillingen bij 70 tot 85 volle acceleratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:54
Juancho schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:21:
Goed, bij onze rit naar Noord Spanje hebben we altijd nog fijn het open dak, lekker verkoelend windje indien noodzakelijk :).
Dak zet je niet open als je 120 km/u rijdt :9

Hier ook een MY23 SM en als ik hem tot 100% laadt heb ik 400km range. Dit was vorig jaar 340/350km, dus mijn batterij is erop verbeterd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:38
Juancho schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:21:
Zetten jullie serieus de airo max 5 graden lager als het heel warm is? Doe ik echt nooit, dan kan je de boel volgens mij beter helemaal uitzetten. Als het in NL 30 graden is staat de airo bij ons ook gewoon op 19-20 graden hoor. Graadje of 25 is echt te warm in de auto.

Goed, bij onze rit naar Noord Spanje hebben we altijd nog fijn het open dak, lekker verkoelend windje indien noodzakelijk :). Ik verheug me juist op de rit zelf, eerste keer ooit dat we zover met onze P8 gaan. En dat is zoals hier bekend al geen range topper. Maar tegenwoordig staat de teller bij 100% ook op zo'n 320-340km. Dat is dan ook wel een beetje de max, misschien als het nog iets warmer wordt dat het richting de 350-370 kan gaan als alles perfect is.

Dit komt overigens wel omdat mijn ritten nu anders zijn dan normaal. Toen reed ik veel meer over de snelweg terwijl ik nu privé en zakelijker wat vaker over 80 wegen rijdt. Dat zorgt na een paar dagen gelijk al voor stuk lager verbruik en dus hogere range inschatting. Dat laatste is overigens icm Maps nooit meer zo goed geweest als de eerste periode. Toen was het echt perfect, vaak tot op de procent af.
Een open dak is prima als je op provinciale wegen bent, maar ik werd gek van de herrie als je er mee op de snelweg snelweg rijdt. Je krijgt drukverschillen op je oren door de ‘luchtstoten’ die zo’n dak geeft ondanks de deflector. Krijg je koppijn van. Bovendien wordt het in de auto heel stoffig en vies door alle fijnstof. Dat merk je als je dan na de rit onder de douche staat en je haar wast: vuil water komt er af. Niet gezond, je ademt diezelfde lucht ook allemaal in.
Vroeger had je de keus niet, dan reed je met ramen en evt. dak open maar Zuid-Europa, maar ik weet nog wel toen ik voor het eerst een auto met airco kreeg hoeveel minder vermoeid we dan allemaal waren na een rit van 1400 km vergeleken met dezelfde rit in het pre-airco tijdperk.

Daar komt nog bij dat het verbruik met open dak op hoge snelheid echt enorm toeneemt door de toegenomen turbulentie. Je kunt volgens mij inderdaad beter alles dicht doen en de airco op 22 of 23 zetten, het zou me niet verbazen als dat ‘zuiniger’ is dan met dak en ramen open rijden. En het maakt qua aankomsttijd echt nauwelijks uit of je nou 110 of 130 gaat rijden, zelfs niet op zo’n lange rit : je komt in dezelfde files en drukte terecht.
Ook een lange rit moet je inderdaad maar zien als vakantie vind ik, dus af en toe een detour maken om in een mooi Frans dorpje te lunchen, een beetje te sightsee-en of even in de zon te zitten terwijl de auto ergens staat op te laden. Wel zo relaxed. Of zoals een ex-college wel eens riep: voor hazen en slakken gaat de zon op dezelfde tijd onder. Hij snapte het!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoHoEX40
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-09-2024
BrightSun schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:31:
Wij wilden zojuist vertrekken maar de auto schiet als we hem in de D of R zetten automatisch terug naar de N. Is dit een bekend probleem waar een simpele oplossing voor is? Op termen als neutral of drive vond ik in dit topic zo snel geen relevante informatie.
Ik heb 2x identiek hetzelfde probleem gehad bij een week oude EX40 met nog geen 150 km gereden. Zodra hij terug in D wilde gaan, onmiddellijk naar de dealer gereden die meldde dat het een bekend probleem was bij alle nieuwe EX40's.

Ondertussen enkele dagen bij de dealer gestaan om er een update op te zetten (wagen geeft nog steeds aan 3.1.2), maar gaf men mij mee dat ik voorlopig geen enkele OTA update mag aanvaarden omdat dit de fix zou ongedaan maken.

Er worden klaarblijkelijk ook geen nieuwe EX40's meer uitgeleverd tot er een definitieve fix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Natuurlijk gaat het dak niet open op de snelweg, maar er zijn nog tig andere wegen natuurlijk waar het heerlijk is. Bijv. als je lekker door de bergen rijdt, van die speldbochten. Heerlijk! NIks airco aan, gewoon raampjes open en frisse lucht terwijl het zonnetje via het open dakraam je ook nog bruin maakt. Kan ik oprecht van genieten.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je zo weinig range hebt als je puur snelweg rijdt richting noord Spanje bij deze temperaturen. Al helpt 120 rijden ook niet echt mee natuurlijk maar dan nog. Benieuwd wat onze rit zal doen! We gaan sowieso eerst stoppen precies halverwege ergens in een mooie Franse plaats. Als het goed is kan je bij het hotel laden en anders vast wel ergens in de buurt. Dus de volgende ochtend weer met 100% verder voor de laatste 6 uur rijden. Ik denk dat we het dan met 2 stops bij een Tesla/Ionity wel moeten halen maar waarschijnlijk pak ik nog een 3de laadsessie/rustpauze extra als we redelijk dicht bij onze eindbestemming zijn. Idealiter kom ik daar aan met 80-90% zodat je niet ini die kleinere Spaanse plaatsjes echt moet zoeken naar een laadpaal.

En verder vertrouw ik er maar op dat de grotere plaatsen als Bayonne, San Sebastiaan, Bilbao, Pamplona etc wel laadladen genoeg hebben. De ritten in NL/BE/FR maak ik me niet zo druk, snelladers genoeg wat ik begreep.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 09-07-2024 09:52 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 15:22
Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:46:
Natuurlijk gaat het dak niet open op de snelweg, maar er zijn nog tig andere wegen natuurlijk waar het heerlijk is. Bijv. als je lekker door de bergen rijdt, van die speldbochten. Heerlijk! NIks airco aan, gewoon raampjes open en frisse lucht terwijl het zonnetje via het open dakraam je ook nog bruin maakt. Kan ik oprecht van genieten.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je zo weinig range hebt als je puur snelweg rijdt richting noord Spanje bij deze temperaturen. Al helpt 120 rijden ook niet echt mee natuurlijk maar dan nog. Benieuwd wat onze rit zal doen! We gaan sowieso eerst stoppen precies halverwege ergens in een mooie Franse plaats. Als het goed is kan je bij het hotel laden en anders vast wel ergens in de buurt. Dus de volgende ochtend weer met 100% verder voor de laatste 6 uur rijden. Ik denk dat we het dan met 2 stops bij een Tesla/Ionity wel moeten halen maar waarschijnlijk pak ik nog een 3de laadsessie/rustpauze extra als we redelijk dicht bij onze eindbestemming zijn. Idealiter kom ik daar aan met 80-90% zodat je niet ini die kleinere Spaanse plaatsjes echt moet zoeken naar een laadpaal.

En verder vertrouw ik er maar op dat de grotere plaatsen als Bayonne, San Sebastiaan, Bilbao, Pamplona etc wel laadladen genoeg hebben. De ritten in NL/BE/FR maak ik me niet zo druk, snelladers genoeg wat ik begreep.
Gelezen hier op tweakers :)

Bij 100 is je auto een heel stuk zuiniger dan bij 130. Maar dat wisten we allemaal al wel toch ;) Dus rustig aan, scheelt een stuk.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Als je ‘links’ aanhoudt in Frankrijk en bij Orange naar het westen afslaat (ik vind de route mooier en afwisselender dan over de westkant) is Montelimar (100 km onder Lyon) een fijne plek om te stoppen. Hotel Le Sphinx ligt in het centrum, heeft een afgesloten binnenplaats om te parkeren (je spullen kun je dus veilig in de auto laten dus) en je loopt daarvandaan zo naar allerlei restaurantjes in het oude centrum.

Indertijd (5 jaar geleden) was het niet al te duur (70 euro per kamer of zoiets) en gewoon netjes. De volgende ochtend nog even langs de bakker voor wat croissantjes etc. voor onderweg. Niet ver van het hotel is er ‘s morgens ook een markt waar je allerlei lekkers kunt kopen. Dan is het leven mooi.
Of je er kunt laden weet ik niet (reed toen nog diesel) maar Montelimar ligt aan de autoroute dus daar ergens lukt het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:05
Kammika schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:01:
Die koelbox zal niet zo heel veel uitmaken
Zo'n "peltier" koelbox is volstrekt zinloos, rendement is knudde en het vermogen is al niks. En als de buitentemperatuur te hoog wordt, wordt het rendement zelfs negatief - dan "lekt" er zoveel warmte van de warme kant door naar de koude kant, dat hij warmte gaat toevoegen...

Wat je beter kunt doen is thuis koelelementen of gewoon een PET fles met water in de diepvries zetten. Stop die in een doodgewone passieve koelbox als je vertrekt, en die houdt de boel met gemak 24 uur op temperatuur. In de tijd dat ik naar de camping ging was zo'n PET fles pas op dag 3 helemaal ontdooid (bij 30 graden in een tentje).

Daarmee gebruik je het veel hogere rendement en de goedkopere stroom van je vriezer, en heb je al snel een paar honderd meter meer bereik. En de melk bederft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-09 15:22
cdwave schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Zo'n "peltier" koelbox is volstrekt zinloos, rendement is knudde en het vermogen is al niks. En als de buitentemperatuur te hoog wordt, wordt het rendement zelfs negatief - dan "lekt" er zoveel warmte van de warme kant door naar de koude kant, dat hij warmte gaat toevoegen...

Wat je beter kunt doen is thuis koelelementen of gewoon een PET fles met water in de diepvries zetten. Stop die in een doodgewone passieve koelbox als je vertrekt, en die houdt de boel met gemak 24 uur op temperatuur. In de tijd dat ik naar de camping ging was zo'n PET fles pas op dag 3 helemaal ontdooid (bij 30 graden in een tentje).

Daarmee gebruik je het veel hogere rendement en de goedkopere stroom van je vriezer, en heb je al snel een paar honderd meter meer bereik. En de melk bederft niet.
Sinds jaar en dag werken wij ook met koelelementen. Dan wel in zo'n isolerende tas. Altijd koude spullen, soms zelfs nog op de 2e reisdag. Koelbox vond ik altijd maar een lomp ding en ook nooit lekker koel.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 15:34
rolfio schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:47:
[...]

Sinds jaar en dag werken wij ook met koelelementen. Dan wel in zo'n isolerende tas. Altijd koude spullen, soms zelfs nog op de 2e reisdag. Koelbox vond ik altijd maar een lomp ding en ook nooit lekker koel.
Zelf gebruik ik voor zaken te koelen een degelijke koelbox die uit één stuk gevormd is (voor mij was een Yeti het makkelijkst te kopen, maar er zijn zeker andere goede merken en modellen) en zorg ik er voor dat die:
- voorgekoeld is door die eerst vol te gooien met ijs een dag voor ik die nodig heb
- onderaan ijsblokken uit één stuk heeft, voor de rest logisch gestapeld is met onderaan wat ik pas laatst nodig heb en volledig tot de rand vol met ijs. (2/3 van de inhoud moet ijs zijn, anders is je box te klein)

Voor mij past mijn box perfect tussen de achterzetel en de voorzetel van mijn C40 (kwestie van on-topic te blijven) en die blijft tijdens het rijden toch dicht.

Onlangs nog gedaan voor een festival en op dag 4 had ik nog ijs, en op dag 5 was het laatste drinken dat er in zat nog ijskoud.

[ Voor 2% gewijzigd door -Vasa- op 09-07-2024 14:11 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
In die regio heeft Zunder volgens mij een behoorlijke goede dekking. Pas van ANWB en Shell werkte er gewoon. Zowel snellaadpleinen vlakbij afritten als meerdere punten in steden:
https://www.zunder.com/en/map-of-locations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Oke, tijd voor een stomme vraag.

Hoe krijg ik de auto zo ver dat hij naar een (Nederlands) straatadres navigeert?

Als ik iets roep van "navigeer naar hutsefrutsedijk 42 in vierkantshuizen" dan snapt hij wel dat ik ergens heen wil, maar komt met de meest achterlijke suggesties als een hamburgertent in Botswana ofzo.

Tot nu toe alleen fosiele auto's gehad zonder Google, en die pikten dit soort commando's probleemloos op. Wat moet ik roepen zodat Google gewoon een straatadres pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 15:29

Lancer

What the......

cdwave schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:16:
Oke, tijd voor een stomme vraag.

Hoe krijg ik de auto zo ver dat hij naar een (Nederlands) straatadres navigeert?

Als ik iets roep van "navigeer naar hutsefrutsedijk 42 in vierkantshuizen" dan snapt hij wel dat ik ergens heen wil, maar komt met de meest achterlijke suggesties als een hamburgertent in Botswana ofzo.

Tot nu toe alleen fosiele auto's gehad zonder Google, en die pikten dit soort commando's probleemloos op. Wat moet ik roepen zodat Google gewoon een straatadres pakt?
De auto in de taal zetten van het land waar je in bent. Ik zet de auto ook liefst op Engels, maar het resultaat is dat Google niets meer snapt.

In Noorwegen echt pret mee gehad...

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
Lancer schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:18:
[...]
De auto in de taal zetten van het land waar je in bent.
Hij staat voor zover ik kan zien gewoon op Nederlands ingesteld, alle menu's enzo zijn in het Nederlands. Maar volgens mij praatte het stemmetje in het dashboard alleen Engels terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Als je ‘links’ aanhoudt in Frankrijk en bij Orange naar het westen afslaat (ik vind de route mooier en afwisselender dan over de westkant) is Montelimar (100 km onder Lyon) een fijne plek om te stoppen. Hotel Le Sphinx ligt in het centrum, heeft een afgesloten binnenplaats om te parkeren (je spullen kun je dus veilig in de auto laten dus) en je loopt daarvandaan zo naar allerlei restaurantjes in het oude centrum.

Indertijd (5 jaar geleden) was het niet al te duur (70 euro per kamer of zoiets) en gewoon netjes. De volgende ochtend nog even langs de bakker voor wat croissantjes etc. voor onderweg. Niet ver van het hotel is er ‘s morgens ook een markt waar je allerlei lekkers kunt kopen. Dan is het leven mooi.
Of je er kunt laden weet ik niet (reed toen nog diesel) maar Montelimar ligt aan de autoroute dus daar ergens lukt het zeker.
Voor ons niet handig want we gaan naar de andere kant van noord Spanje. Eerste stop is namelijk San Sebastián. Wij hebben daarom een tussenstop in Tours (Frankrijk) al geboekt. Lag precies op de helft. Als we vanuit huis naar Montelimar gaan en dan naar San Sebastián is de reistijd gelijk zo'n 4,5 uur langer.

Maps stuurt ons alleen wel dwars door Parijs zie ik nu en daar zit ik niet echt op te wachten. Zal daar nog wel advies voor vragen maar dat past beter in dat andere topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 09-07-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:36:
[...]
Maps stuurt ons alleen wel dwars door Parijs zie ik nu en daar zit ik niet echt op te wachten. Zal daar nog wel advies voor vragen maar dat past beter in dat andere topic.
Als je Parijs wilt mijden rij je best via Amiens, Rouen, Le Mans... is 100km extra maar je vermijdt één van de drukste plaatsen op deze planeet deze zomer! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 07:31
JoHoEX40 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Ik heb 2x identiek hetzelfde probleem gehad bij een week oude EX40 met nog geen 150 km gereden. Zodra hij terug in D wilde gaan, onmiddellijk naar de dealer gereden die meldde dat het een bekend probleem was bij alle nieuwe EX40's.

Ondertussen enkele dagen bij de dealer gestaan om er een update op te zetten (wagen geeft nog steeds aan 3.1.2), maar gaf men mij mee dat ik voorlopig geen enkele OTA update mag aanvaarden omdat dit de fix zou ongedaan maken.

Er worden klaarblijkelijk ook geen nieuwe EX40's meer uitgeleverd tot er een definitieve fix is.
Dank voor je reactie. Uiteindelijk werkte het om de auto af te sluiten en het een paar minuten later opnieuw te proberen. Sindsdien is het niet meer voorgekomen. Ik zal onze dealer eens vragen of dit een bekend probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ok ik vind dat ik nu even heel boos op Volvo mag zijn. En dat heb ik ze laten weten ook. Hele dag snik heet dus tijdens een kort ritje alle ramen open incl dakraam. Bij thuiskomst die laatste blijkbaar vergeten te sluiten. Vanavond een enorme stortbui en je raadt het al: auto zeik en zeiknat. Is het potverdikkie nou zo moeilijk om even via de app een pushberichtje te sturen dat het dakraam nog open staat? Dat deed m'n V40 van vele jaren oud zelfs al. Ik vind dat zo bizar slecht voor een moderne auto.

En ja er zijn mensen die nu zullen zeggen: eigen schuld. Dat mag je vinden. Ik denk daar even totaal anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:30:
Ok ik vind dat ik nu even heel boos op Volvo mag zijn. En dat heb ik ze laten weten ook. Hele dag snik heet dus tijdens een kort ritje alle ramen open incl dakraam. Bij thuiskomst die laatste blijkbaar vergeten te sluiten. Vanavond een enorme stortbui en je raadt het al: auto zeik en zeiknat. Is het potverdikkie nou zo moeilijk om even via de app een pushberichtje te sturen dat het dakraam nog open staat? Dat deed m'n V40 van vele jaren oud zelfs al. Ik vind dat zo bizar slecht voor een moderne auto.

En ja er zijn mensen die nu zullen zeggen: eigen schuld. Dat mag je vinden. Ik denk daar even totaal anders over.
Je hebt een punt, maar ik zou dan eerder denken dat de regensensor het dak sluit als het gaat plenzen. Dat deed mijn voorgaande wagen ook al met de zijruiten.

Ik heb overigens sinds mijn 405SW die ik in 2009 van de hand gedaan heb geen open dak meer gehad, en mis het niet echt.
Je gebruikt het amper, behalve dan op korte ritjes binnen de bebouwde kom en zelden op wegen daarbuiten. Op de snelweg wil ik het niet, je krijgt al die dampen van die dinosapverbranders binnen dan en je luchtweerstand vliegt omhoog.
Maar goed, als je zo een luxe model XC40 hebt dat er een schuifdak in zit, wil je ook dat alles feilloos werkt.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:09

Wat balen zeg… en geeft gelijk aan hoe nuttig zo’n feature is. Ik ga denk ik toch binnenkort binnen domoticz maar een scriptje in elkaar knutselen wat notificeert als de auto afgesloten wordt met 1 van de ramen open. En dat nog een keer doet als het gaat regenen terwijl de ramen open staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Kennelijk sta ik vooraan in de ota rij bij Volvo: ota 3.1.9 staat nu te installeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Vanmorgen bij het instappen in de auto de melding dat Update 3.1.9 klaar stond voor installatie. Ook in de app zag ik de aankondiging. Ik ben naar mi'n werk gereden en heb daar de installatie gestart. Ik zit nu in een meeting en keek even in de app en zag dat de update al klaar was. Nog geen kwartiertje..

Ik ben wel verbaasd over de snelheid na de aankondiging. De vorige keer duurde het een paar weken voordat ik de update aangeboden kreeg. Ben benieuwd wat er allemaal verbeterd is. Ik hoop dat ook die USB toestemmingsmelding weg is. In ieder geval de "lock" wanneer je rijdt..

Zometeen voor de zekerheid beide resets uitvoeren voor een zo clean mogelijke start.

[ Voor 13% gewijzigd door Tranquility op 10-07-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:36:
[...]

Voor ons niet handig want we gaan naar de andere kant van noord Spanje. Eerste stop is namelijk San Sebastián. Wij hebben daarom een tussenstop in Tours (Frankrijk) al geboekt. Lag precies op de helft. Als we vanuit huis naar Montelimar gaan en dan naar San Sebastián is de reistijd gelijk zo'n 4,5 uur langer.

Tsja naar West Spanje is het via de oostkant van Frankrijk (autoroute -du - soleil) inderdaad een paar uur omrijden , maar als je naar de oostkant van Spanje zou hebben gewild zijn beide routes zo’n beetje hetzelfde qua afstand. Maar die via Metz-Nancy - Dijon - Lyon etc.geeft naar mijn persoonlijke smaak veel meer een ‘we-zijn-al- lekker-onderweg-op-vakantie-gevoel’ en minder de ‘ ‘gewoon- blijven- doorkarren-tot-je-er-bent’ indruk. Zal wel aan mij liggen…….

Hoe dan ook: ik wens iedereen hier een fijne vakantie en daarbij ook een goede, veilige reis.
Wij blijven deze zomer grotendeels thuis (we zijn van de winter al ruim 6 weken in Australië geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
rolfio schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:47:
[...]

Ik heb een actieve koelbox en stop daar altijd 2 koelelementen in, blijft meerdere dagen koel op die manier. Alleen idioot dat ze bij Volvo niet standaard een 12V in de koffer voorzien, daar kwam ik helaas te laat achter.
RigolleM schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Als je Parijs wilt mijden rij je best via Amiens, Rouen, Le Mans... is 100km extra maar je vermijdt één van de drukste plaatsen op deze planeet deze zomer! ;)
Zo rijden we ook, best ontspannende route zonder files. Enkel bij Bordeaux hadden we maandagochtend de spits mee en een half uurtje file, maar voor de rest altijd de max snelheid kunnen rijden. Parijs doe ik niet meer.
ron65 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Je hebt een punt, maar ik zou dan eerder denken dat de regensensor het dak sluit als het gaat plenzen. Dat deed mijn voorgaande wagen ook al met de zijruiten.
Dit! Voor mij onbegrijpelijk dat dat niet gebeurt maar ik vermoed dat het idd is omwille van veiligheid. Als het dak automatisch sluit zou er iets van klemmingsdetectie moeten zijn voor het geval er iets tussenzit en ik denk niet dat dat er in zit. Second best thing is dan gewoon een melding in de app, kan niet moeilijk zijn om te voorzien! Balen voor @Juancho, hopelijk geen permanente schade.

Voor de rest wel heerlijk rijden hier in Spanje met de XC40, genieten! Gisteren eerste dag gaan SUP'en.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RpeDb8cKS5nVNjnEdxYUvYZywY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vdYOkTDH5i21ug2Ou9dYDLO.jpg?f=fotoalbum_large

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 08:22
Tranquility schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:39:
Vanmorgen bij het instappen in de auto de melding dat Update 3.1.9 klaar stond voor installatie. Ook in de app zag ik de aankondiging. Ik ben naar mi'n werk gereden en heb daar de installatie gestart. Ik zit nu in een meeting en keek even in de app en zag dat de update al klaar was. Nog geen kwartiertje..
Geen melding, maar n.a.v. je bericht in de app gekeken en zag het ook. Meteen even naar de auto gelopen om hem aan te zetten, aangezien ik 3.0.3 had gemist. Nu op 9%.

-edit- na 25 minuten nu op 33%, dus iets langer dan 15min. Maar dat kan dus ook komen door de onderliggende upgrade van AAOS die met 3.0.3 kwam, zal sneller gaan als je die al had.

[ Voor 13% gewijzigd door millerman_sf op 10-07-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:14
millerman_sf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Geen melding, maar n.a.v. je bericht in de app gekeken en zag het ook. Meteen even naar de auto gelopen om hem aan te zetten, aangezien ik 3.0.3 had gemist. Nu op 9%.

-edit- na 25 minuten nu op 33%, dus iets langer dan 15min. Maar dat kan dus ook komen door de onderliggende upgrade van AAOS die met 3.0.3 kwam, zal sneller gaan als je die al had.
Ik denk dat je dat percentage met een korreltje zout moet nemen. Volgens mij is er tijdens de installatie geen contact tussen auto en app, en schat de app de voortgang op basis van de verstreken tijd. Ik kan het mis hebben.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameIsInUse
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-09 07:10
Zojuist de update uitgevoerd naar 3.1.9 komend vanaf 2.4.14.
De app gaf na een half uur aan dat de update op 32% was.
Na 42 minuten gaf de app aan dat de update was voltooid.
Het percentage hoeft dus niets over de tijdsduur te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
UsernameIsInUse schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:45:
Ik kreeg net de pushmelding op mijn telefoon dat de update geïnstalleerd kan worden. De auto staat al een tijd geparkeerd. Je hoeft dus niet meer te rijden met de auto voor het downloaden van updates. Dat was in de begindagen wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
millerman_sf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:43:
[...]

Hier ook bezig…duurt inderdaad veel langer dan eerdere updates, althans volgens de app. Staat nu op 35% en is al een halfuur bezig ( of zoiets)

Edit: na een minuut of 40 kreeg ik de mededeling dat de update niet geïnstalleerd kon worden….waarom is me duidelijk gemaakt. Ik moest weg met de auto en dacht daarom “dat zoeken we morgen wel uit”, maar toen mijn auto een tijd op bestemming stond is hij toch weer uit eigen initiatief gaan installeren en nu met succes.
Het opstarten van het infotainment systeem en Maps in het bijzonder ging uiterst traag. Later alles zoals gebruikelijk de beide resets gedaan en hopelijk gaat het nu weer ‘flitsend’.
Verschillen met rijden nog niet echt gemerkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Mga1600 op 10-07-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1kAuprb2KRK-Z9-CleXrLfeU3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wauNIFoz2ZklnKPvPFNVU924.jpg?f=fotoalbum_large
Ik keek toevallig in de Volvo app of de update al was aangekondigd.
Toen zag ik een rare rode streep... Het zal toch niet! Jawel, tijdens het parkeren bij ons zomerhuisje had ik het raam rechtsvoor vergeten te sluiten.
Hier kwam ik dus vanmorgen achter... 🫣
Het was behoorlijk nat geworden, hopelijk droogt het zonder bijgevolg.
Dit komt me anders nooit voor en juist nu met de zware regenbuien. Thuis staat de auto altijd droog onder de carport...
Inderdaad was het errug handig geweest als de Volvo een pushmelding naar mn mobiel had gedaan.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Een kleurtje in de app slaat gewoon helemaal nergens op. Dan moet je toevallig net tijdens een bui in de app kijken of er uberhaubt aan denken. Had lekker die tijd gestopt in het doorzetten van een push melding. Ik begrijp dat ook vanuit software ontwikkeling oogspunt echt totaal niet. Niet eens een beetje. Dan heb je je prioriteiten ook wel zo vreselijk fout liggen. En niemand die dan ook blijkbaar zegt, goh, misschien is het handiger voor mensen met een Volvo dat ze een melding krijgen dat hun ramen open staan en helemaal als het daadwerkelijk regent. 8)7 |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo

Sterker nog , waarom zouden we niet verwachten hedentendage om eventueel een optie te hebben.

'use rainsensor to close roof and windows when parked vehicle detects rain'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
blahenazo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Sterker nog , waarom zouden we niet verwachten hedentendage om eventueel een optie te hebben.

Ja nog beter ja. Beetje hetzelfde als wat je hebt met het zonnescherm. Die kan ook automatisch dicht bij sterke zon/temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
blahenazo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Zaken die heel makkelijk softwarematig door Volvo opgelost/aangepast kunnen worden. Net als de USB-toestemmings pop-up, die ook met deze versie er helaas nog steeds in zit. Terwijl er notabene vanaf het begin af aan al een checkbox aanwezig is die je aan kan vinken om de pop-up niet meer terug te laten keren! Het is gewoon een bug waarvan ze het verdommen om op te lossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

UsernameIsInUse schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:45:
Ik ben flabbergasted... in de auto stond de update klaar, dat is in dik anderhalf jaar tijd de tweede keer dat een OTA doorkomt in mijn wagen :-)
Helaas géén melding in de app daarvan, pas nadat ik de installatie startte, kwam 5 minuten later in de app ineens "Installatie update bezig" te staan, met een slidertje. staat nu op 9%

Ben benieuwd.... dat ik dit nog eens mocht meemaken, een OTA die binnenkomt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik kreeg de OTA net ook binnen, maar niet geïnstalleerd. Ik wacht daar altijd eerst nog even mee. Ik heb ook helemaal gemist dat die zou komen. Zit er nog wat leuks in of weer een OTA met stabiliteitsverbeteringen en wat andere vage termen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Juancho schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:57:
Ik heb ook helemaal gemist dat die zou komen.
Zoals het onweer van gisteren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:57:
Ik kreeg de OTA net ook binnen, maar niet geïnstalleerd. Ik wacht daar altijd eerst nog even mee. Ik heb ook helemaal gemist dat die zou komen. Zit er nog wat leuks in of weer een OTA met stabiliteitsverbeteringen en wat andere vage termen?
https://www.volvocars.com...37/software-release-notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Zoals het onweer van gisteren? :+
bliksem slog op 20 meter in een boom, die klap was niet te missen alle ramen stonden te trillen, alle autoalarmen in de wijde omgeving gingen af en een deel van de straat zonder spanning,

Vast de aankondiging van de OTA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
We hebben een aantal verbeteringen aangebracht aan de stabiliteit van het infotainmentsysteem. Hierdoor merkt u misschien dat de kaart niet meer op het bestuurdersdisplay wordt weergegeven wanneer u naar de achteruitversnelling (R) schakelt.
Haha wat is dit nou weer dan? Ten eerste heb ik al 3,5 jaar geen last van instabiliteit bij het achteruit rijden en ten tweede... hoe zo kan het Maps scherm MISSCHIEN niet meer getoond worden? Werkt dat zo ja bij Volvo? Dat de software gewoon random de kaart wel of niet toont? Typisch dit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Haha wat is dit nou weer dan? Ten eerste heb ik al 3,5 jaar geen last van instabiliteit bij het achteruit rijden en ten tweede... hoe zo kan het Maps scherm MISSCHIEN niet meer getoond worden? Werkt dat zo ja bij Volvo? Dat de software gewoon random de kaart wel of niet toont? Typisch dit :D
Die instabiliteit was er zeker wel, soms traag opkomen van de camera, soms wegvallen van het beeld voor een seconde of 2 en dat dan 3x achter elkaar, soms "Camera tijdelijk niet beschikbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hier nooit last van. Maargoed, op basis van de releasenotes begrijp ik dus dat mensen die er wel last van hebben het straks soms nog steeds hebben en soms niet. Afhankelijk of Maps in je driversdisplay getoond wordt _O-

[ Voor 83% gewijzigd door Juancho op 10-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:14:
[...]

Tsja naar West Spanje is het via de oostkant van Frankrijk (autoroute -du - soleil) inderdaad een paar uur omrijden , maar als je naar de oostkant van Spanje zou hebben gewild zijn beide routes zo’n beetje hetzelfde qua afstand. Maar die via Metz-Nancy - Dijon - Lyon etc.geeft naar mijn persoonlijke smaak veel meer een ‘we-zijn-al- lekker-onderweg-op-vakantie-gevoel’ en minder de ‘ ‘gewoon- blijven- doorkarren-tot-je-er-bent’ indruk. Zal wel aan mij liggen…….
Dat ligt niet aan jou maar aan het feit dat onze eerste bestemming de andere kant op gaat. Dus westen ipv het oosten. Als ik jouw route even aanhoudt en in Maps gooi met onze eerste bestemming Tours dan doen we er bijna 16 uur over excl. laden. Dan snap je wel dat dat te veel van het goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47
Net even lopen spelen na de update. Eerste gevoel
- aircobediening scherm voelt snappier, komt vloeiender naar voren, met minder lag
- bij inschakelen R gaat idd map op driversdisplay uit
- bij drukken op de cameratoets op het scherm komt het camerabeeld op en blijft de map op het driversdiplay aan :+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:26:
Hier nooit last van. Maargoed, op basis van de releasenotes begrijp ik dus dat mensen die er wel last van hebben het straks soms nog steeds hebben en soms niet. Afhankelijk of Maps in je driversdisplay getoond wordt _O-
Geinstalleerd.
Wat mij opvalt:
- Alle iconen staan weer flink door elkaar gehusseld, kon alles weer opnieuw op de juiste plek zetten
- Maps had enorme moeite met opstarten, eerst minuten lang een wit scherm dat ook wegviel, pas na een reset met de home knop deed maps het weer
- maps in de drivers display valt inderdaad weg als je de achteruit stand inschakelt. Ik merk wel dat de performance van het hele systeem vervolgens beter is. ALs ik maps in die display uitschakel tijdens het rijden merk ik geen verschil.
- Alle timers weg, geen probleem, ik heb er maar 1 instaan, maar die is dan ook foetsie ook :-)

Verder weinig merkbaar nog. de komende dagen zal ik het wel merken ls er nog wat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
ron65 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:51:
[...]

Ik ben flabbergasted... in de auto stond de update klaar, dat is in dik anderhalf jaar tijd de tweede keer dat een OTA doorkomt in mijn wagen :-)
Helaas géén melding in de app daarvan, pas nadat ik de installatie startte, kwam 5 minuten later in de app ineens "Installatie update bezig" te staan, met een slidertje. staat nu op 9%

Ben benieuwd.... dat ik dit nog eens mocht meemaken, een OTA die binnenkomt :-)
Met wat ik al heb mogen lezen hier omtrent uw OTA history, zou ik het afprinten en inkaderen....

*Traan van ontroering*

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Merkte vandaag dat het issue met de achteruitrijcamera echt weg lijkt. Dat is toch wel heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Vandaag de 3.1.9 geïnstalleerd. Nu is de spotify app compleet verdwenen. Heeft iemand daar ook last van sinds de update?
(Betr. een XC60 T6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Eerst zelf even goed lezen wat zeggen voordat je Volvo de les gaat lezen: wat ze namelijk niet zeggen is dat de kaart misschien niet getoond wordt maar wel dat het je als berijder misschien opvalt dat de kaart bij achteruit rijden niet getoond wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 10-07-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
tdkvolvo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:21:
Vandaag de 3.1.9 geïnstalleerd. Nu is de spotify app compleet verdwenen. Heeft iemand daar ook last van sinds de update?
(Betr. een XC60 T6)
Bij mij waren de apps ook geshuffled. Als je naar alle apps gaat, staat ie dan niet onder een pijltje omlaag op een andere regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:32
(Betr. een XC60 T6)
Nee, geen last van! Spotify werkt als tevoren.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
caspervc schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Bij mij waren de apps ook geshuffled. Als je naar alle apps gaat, staat ie dan niet onder een pijltje omlaag op een andere regel?
Klopt. Dank je. Ik had niet verder gekeken omdat de app altijd op eerste rij stond. Was nu dus verplaatst naar andere regel. Heb hem weer terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

(Betr. een XC60 T6)
EDIT:
Ik gaf een antwoord wat een ander ook al gaf, vrijwel op hetzelfde moment :-)

[ Voor 37% gewijzigd door ron65 op 10-07-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 15:55

timhtc

Home Energy Management

Helaas zojuist een half dode Volvo die na een mislukte update in recoverymode vervolgens in een storing kwam waarbij het alarm pas ophield nadat ik de auto met de fysieke sleutel wist te openen. Uiteindelijk heeft de ANWB weer wakker gekregen en rij ik er morgen mee naar de dealer om Android weer aan de praat te krijgen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URjYNc20-xoTwTmrlguqm6vd8uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRXjH15CyV9CIX8AAScn3OfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhCqG77Z6dAG4RA7wtIcCEKZlh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ2PPsTMLS2Wf9lkFXMdYSuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev4ctk6MniucUM74l7_qVTumbLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8oHRERoogXsQBm22BhVZJXH.jpg?f=fotoalbum_large

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

timhtc schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:07:
Helaas zojuist een half dode Volvo die na een mislukte update in recoverymode vervolgens in een storing kwam waarbij het alarm pas ophield nadat ik de auto met de fysieke sleutel wist te openen. Uiteindelijk heeft de ANWB weer wakker gekregen en rij ik er morgen mee naar de dealer om Android weer aan de praat te krijgen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
oeps, dat is zwaar knudde.

heb je enig idee waarom de update mislukte? Wagen te vroeg ontgrendeld o.i.d. ?
Hopelijk snel opgelost. Ik krijg er hier zelf gewoon een k.. gevoel over terwijl het niet eens mijn wagen is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 15:55

timhtc

Home Energy Management

Nee heb rustig 90 min afgewacht. Hoogvoltage accu was 45% opgeladen. Wegenwacht gaf aan dat het alarm waarschijnlijk af ging omdat de 12v batterij leegloopt op de falende update.
ron65 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:28:
[...]

oeps, dat is zwaar knudde.

heb je enig idee waarom de update mislukte? Wagen te vroeg ontgrendeld o.i.d. ?
Hopelijk snel opgelost. Ik krijg er hier zelf gewoon een k.. gevoel over terwijl het niet eens mijn wagen is..

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
(Betr. een XC60 T6)
Grappig, ik heb de update wel binnen om te installeren maar nog niet geinstalleerd. En ik was gister Spotify ook opeens "kwijt". Maar die stond idd op een andere positie zodat die niet meer op de eerste regel (swipen in het hoofdscherm bij audio). Dus de installatie zelf lijkt het niet te triggeren, wel het binnenhalen van de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

/tip.
HA Volvo2mqtt integratie OTP werkend gekregen door OTP code in het topic zelf te plakken via een mqtt publish service call. De instructie om de volvo.otp entity te gebruiken werkte hier niet. Nu een heerlijk HA C40 Dashboard met data 😁
Er is ook een automation mogelijk.
https://github.com/Dielee/volvo2mqtt/issues/205

[ Voor 14% gewijzigd door ReLight op 11-07-2024 09:57 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 17:00
Hi, deze week weer een nieuw hoofdstuk binnen het laadprobleem van de XC40 P8.

Maandag getracht te laden bij publieke laadpaal, helaas een foutmelding (rood lampje) gezien ik nog voldoende stroom had om thuis te komen hier verder geen aandacht aangegeven.

Dinsdag gestopt bij een snel lader, dit ging zonder problemen echter vanwege tijdgebrek niet volledig vol kunnen laden.

Woensdag wilde ik thuis verder naar 90% laden echter na het aansluiten klapte zowel de stop van de laadpaal als de fase eruit binnen mijn meterkast. De thuislader is hierdoor naar een defect status geschoten en hier moet een reparateur voor langskomen.

Ik wilde toch uitsluiten dat het aan thuisaansluiting lag dus getracht de auto te laden aan een publieke laadpaal, helaas schoot de publieke laadpaal ook in storing en was onbruikbaar geworden. Heel zuur ik heb publieke laadpaal wel direct aangemeld als defect en verzoek tot reparatie (het minste wat ik kon doen).

Gezien het probleem echt in de auto zit ben ik langs m'n Volvo dealer gereden, helaas was er geen tijd voor een direct onderzoek maar ik heb voor dinsdag een onderhoud afspraak staan en dit wordt meegenomen qua onderzoek/reparatie.

Omdat ik de auto toch moet gebruiken ben ik doorgereden naar een snel lader, dit werkte wederom zonder problemen en heb door kunnen laden tot 90%.

Ik heb voor de vorm vanmorgen wel de update uitgevoerd naar 3.1.9, ga er overigens niet uit dat dit het probleem oplost.

Gezien mijn eerdere ervaring (snel laad issues) tijdens de wintersport begin ik steeds minder vertrouwen in de auto te krijgen en dan mag ik over twee weken met de auto op vakantie naar Zweden.
Dit vind ik en mijn gezien best wel heel spannend.

Iemand dezelfde ervaring dan wel een idee betreffend dit geheel?

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@eniesten tip, ga iig niet eerder aan publieke palen hangen die door jouw P8 ook kapot gemaakt worden. Dat is uitermate vervelend voor ander mensen. Heb ik zelf ook eens ervaren. Waarschijnlijk zit er een fout in de P8 en dat moet Volvo gewoon oplossen. Desnoods geven ze je maar tijdelijk een andere wagen mee als het zo druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 17:00
Juancho schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:36:
@eniesten tip, ga iig niet eerder aan publieke palen hangen die door jouw P8 ook kapot gemaakt worden. Dat is uitermate vervelend voor ander mensen. Heb ik zelf ook eens ervaren. Waarschijnlijk zit er een fout in de P8 en dat moet Volvo gewoon oplossen. Desnoods geven ze je maar tijdelijk een andere wagen mee als het zo druk is.
Dank voor de tip. Dat ga ik zeker niet meer doen, maar ik moest m'n laadpaal thuis uitsluiten.

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
eniesten schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:39:
[...]

Dank voor de tip. Dat ga ik zeker niet meer doen, maar ik moest m'n laadpaal thuis uitsluiten.
Ow een testje snap ik hoor! Maar ga niet ook dan verder met testen op meerdere publieke laadpalen. Want die zullen zeer waarschijnlijk vrijwel allemaal eruit klappen en dan kan niemand meer laden. Ik heb het ervaren, vandaar mijn goed bedoelde tip ;). Neemt niet weg dat het super vervelend voor je is en idd, het geeft geen fijn gevoel zo voor een buitenlandse vakantie met de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Ow een testje snap ik hoor! Maar ga niet ook dan verder met testen op meerdere publieke laadpalen. Want die zullen zeer waarschijnlijk vrijwel allemaal eruit klappen en dan kan niemand meer laden. Ik heb het ervaren, vandaar mijn goed bedoelde tip ;). Neemt niet weg dat het super vervelend voor je is en idd, het geeft geen fijn gevoel zo voor een buitenlandse vakantie met de auto.
Vermoedelijk is zijn boordlader defect, thuis of aan de publieke palen krijg je 1 of 3 fasen 230 of 400 volt wisselspanning aangeboden, de boord omvormer maakt daar 400 volt gelijkspanning van voor de accu.

De snellader heeft die omvormer in de paal zitten, er wordt direct 400 volt gelijkspanning aangeboden op de twee onderste pinnen achter dat rubberen kapje in je laadpoort, de wisselspanningspennen zijn daar ongebruikt.

Daarom werkt snelladen wel, maar thuis of publiek laden niet, als die onboard omvormer sluiting geeft (en daar lijkt het sterk op) klopt het dat alle zekeringen aanspreken en het laadstation dus in storing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Grappig, ik heb de update wel binnen om te installeren maar nog niet geinstalleerd. En ik was gister Spotify ook opeens "kwijt". Maar die stond idd op een andere positie zodat die niet meer op de eerste regel (swipen in het hoofdscherm bij audio). Dus de installatie zelf lijkt het niet te triggeren, wel het binnenhalen van de update?
Bij mij (en ook bij anderen - zie een aantal berichten terug) werd de update automatisch gestart en succesvol uitgevoerd. Moest bij terugkeer bij de in Amsterdam geparkeerde auto best wel even geduld hebben voordat dr auto weer bij de les was en vooral tot GM het weer deed - en met het oog op files en drukte had ik GM echt wel nodig om de stad weer we beetje efficiënt uit proberen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Bij mij (en ook bij anderen - zie een aantal berichten terug) werd de update automatisch gestart en succesvol uitgevoerd. Moest bij terugkeer bij de in Amsterdam geparkeerde auto best wel even geduld hebben voordat dr auto weer bij de les was en vooral tot GM het weer deed - en met het oog op files en drukte had ik GM echt wel nodig om de stad weer we beetje efficiënt uit proberen te komen.
Dat is een dingetje, GM gaf witte schermen en sloot zichzelf meerdere malen af, pas na enige tijd (minuut of 6) was hij er.
Vanochtend weer hetzelfde, een minuut of 4 e 2 spontane afsluitingen voor GM bij de les was.
Hopelijk geen bug van 3.1.9, en werkt het vanaf nu weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Ik heb dat automatisch installeren al vrij snel uitgezet. Dat bepaal ik namelijk zelf wel, zeker gezien er ondertussen al regelmatig OTA's zijn teruggetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
ron65 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:52:
[...]

Dat is een dingetje, GM gaf witte schermen en sloot zichzelf meerdere malen af, pas na enige tijd (minuut of 6) was hij er.
Vanochtend weer hetzelfde, een minuut of 4 e 2 spontane afsluitingen voor GM bij de les was.
Hopelijk geen bug van 3.1.9, en werkt het vanaf nu weer goed.
Ik had vanmorgen hetzelfde. Ik heb na de update nog maar één rit gemaakt. Ik hoop dat het vanavond op de terugweg gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Ik had vanmorgen hetzelfde. Ik heb na de update nog maar één rit gemaakt. Ik hoop dat het vanavond op de terugweg gewoon werkt.
Ik heb gisteren nadat ik thuis kwam beide resets gedaan en vanochtend ging het allemaal weer vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Ik heb gisteren nadat ik thuis kwam beide resets gedaan en vanochtend ging het allemaal weer vlot.
ik heb gisteren die resets ook gedaan, maar vanochtend toch weer wit scherm dat wegviel enkele malen.

Net voor de terugrit, traaaaaag.... maar geen witte schermen of wegvallen meer. Ik heb de indruk dat het ding data van maps aan het downloaden is bij opstart, kans dat wanneer die ingeladen is alles weer soepeler werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door ron65 op 11-07-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ron65 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:47:
[...]

ik heb gisteren die resets ook gedaan, maar vanochtend toch weer wit scherm dat wegviel enkele malen.
Net nog een keer gekeken: geen vertraging of restarts bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08
ron65 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:47:
[...]

Net voor de terugrit, traaaaaag.... maar geen witte schermen of wegvallen meer. Ik heb de indruk dat het ding data van maps aan het downloaden is bij opstart, kans dat wanneer die ingeladen is alles weer soepeler werkt.
Ik zal het even in de gaten houden, morgen ochtend met de auto weg. Vanmiddag even gekeken in de auto en het infotainment systeem moest eerst opstarten dus die deed een restart uit zichzelf. Moest net als iedereen weer even de apps goed shufflen naar de juiste plek, radio starte nog steeds niet automatisch.

De bug met het geluid is nog aanwezig, de instellingen worden pas toegepast zodra ik in geluids instellingen ga.
Geluid van de radio klonk voor mijn gevoel wel een stuk harder/duidelijker dan voorheen, vond het altijd een stukje zachter klinken dan Deezer, Spotify of AudioWagon.

De update voor de android app is in nog geen velden of wegen te bekennen.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel_76
btw nog even een update foto setje van de inbouw van het leder, bewust gekozen voor een lichtere kleur omdat de auto nogal donker is in het interieur. Wij vinden het erg goed geslaagd zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKn-UR0pkYmf6rUXMUCyze74vGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrMn2RnN6HW36KcUYzSK2ExW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRUfFBBWO_Xjl-tuJx1Gjl7mm0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQL8OR5c0HUJ6uRU6gDsuZoT.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Mooi! Ik heb indertijd ook keer laten inbouwen in globaal zelfde kleur - nog altijd blij mee!

Het volume kun je ‘per kanaal’ regelen. Als je aan de volume knop draaie krijg je boven in beeld een ‘regelaar’ te zien. Daaraan zie een pijltje naar beneden en dan kun je de onderlinge volumes afstemmen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkbZfvqEFcqDBNli157QGQcx6F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80Mfwojf64KijSCvJSS4PPTY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipxK-3e5B9vZ_Leok3jQ10vLB68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CD1ODnr2wLt2vnFPGjoCf5nM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
marcel_76 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:27:
btw nog even een update foto setje van de inbouw van het leder, bewust gekozen voor een lichtere kleur omdat de auto nogal donker is in het interieur. Wij vinden het erg goed geslaagd zelf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg fraai dat lichte leder, staat heel chique!
Wat was je hier nou voor kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Supermooi! Doet me denken aan m'n oude V40. Mis dat intereur nog steeds wel af en toe... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOuqTgpmo84fIFh36q_dabfRBoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UYkdDFl33ySYabGefUG2Inh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Vanavond startte Maps wel soepel op. Maar nu was het Spotify icoon aan de wandel gegaan, terwijl die vanochtend wel op de normale plek stond. Nog geen reset gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 12:40
Mga1600 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:05:

Het volume kun je ‘per kanaal’ regelen. Als je aan de volume knop draaie krijg je boven in beeld een ‘regelaar’ te zien. Daaraan zie een pijltje naar beneden en dan kun je de onderlinge volumes afstemmen.
Laat maar… ik had het verkeerd gelezen

[ Voor 28% gewijzigd door Lempke op 11-07-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Tranquility schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Erg fraai dat lichte leder, staat heel chique!
Wat was je hier nou voor kwijt?
Het was een pittig bedrag, € 1995,- maar doordat het achteraf is gedaan zit het wel in het lease bedrag maar niet in de bijtelling. Dus samen met de trekhaak achteraf als accessories scheelt dat best wel in de bijtelling per maand. Plus de kleuren van de standaard bekleding en type kon mijn vrouw ook niet mee leven, dus het was een win win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
caspervc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:42:
Supermooi! Doet me denken aan m'n oude V40. Mis dat intereur nog steeds wel af en toe... [Afbeelding]
Zeker ook heel erg mooi, maakt het gelijk een stuk lichter en ergens ook heel erg chique. Persoonlijk tot op heden geen last van dat het sneller vies wordt.

Heb standaard een pakje leder doekjes van de Action in de auto liggen, even snel en makkelijk afnemen met kinderen is super handig ook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Overigens ook vreemd, deze nieuwe OTA kregen we helemaal niet als push bericht door. De vorige wel. Ook niet toen de update kaar was geen push bericht.

Dus nu maar hopen dat de wagen morgen nog wil starten 🤔😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zojuist de nieuwe update van de app ook binnen gehad, maar van de laadinstelling aanpassingen zie ik helemaal niets. Sterker, op de werk GSM stond nog de 5.42.1 versie dus ik kon scherm voor scherm vergelijken, niet één scherm had aanpassing, alles is hetzelfde.

Morgen maar eens opnieuw kijken of dan wel iets gewijzigd te zien is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik ervaar niks van problemen, die hier boven staan beschreven.

Na update uiteraard heeft GM tijd nodig om op te starten, net zoals het OS. Bij de 2de rit was alles normaal. Geen enkele manuele reset uitgevoerd, nog nooit gedaan na een update, dus deze keer zag daar ook het nut niet van in.
Netjes push bericht gekregen als de update klaar was, push bericht voor installatie ook gehad, maar ik had het al eerder in de wagen gezien en de update daar al gestart.
Zonet auto aan de lader gehangen, in de wagen de maximale oplaad-limiet op 100% gezet en in de app staat hij nu ook op 100% (stond op 90%).
De icoontjes zijn terug geshuffeld naar default positie, maar dat is na iedere update zo.
De radio stond terug op pauze als ik de auto startte, maar dat is al een jaar zo.. dus voor mij lijkt alles hetzelfde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Voor de domoticz plugin gebruikers:ik heb (geinspireerd door de post van @Juancho ) net zitten hobbyen en een dzventz scriptje in elkaar gedraaid wat me notificeert als ik de auto afsluit met open dak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
return {
    on = {
        devices = {
            'Volvo',  -- Lock Device of the volvo,
        }
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG, -- adjust to the whatever loglevel you like
        marker = 'volvo',
    },
    execute = function(domoticz, device)
        domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed to ' ..device.nValue..','..device.sValue, domoticz.LOG_DEBUG)
        -- check if device was locked
        if (device.active) then
            domoticz.log('Device was locked',domoticz.LOG_DEBUG)
            -- check if sunroof is open
            local SR=domoticz.devices("Volvo-SunRoof") -- Name of your sunroof device
            if SR.active then
                domoticz.log("sunroof is open",domoticz.LOG_DEBUG)
                notificationMessage = "Auto afgesloten met open dak" 
                domoticz.notify("Volvo",notificationMessage,domoticz.PRIORITY_HIGH)
                domoticz.log("Notification sent: "..notificationMessage,domoticz.LOG_FORCE)
            else
                domoticz.log("sunroof is closed",domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        else
            domoticz.log('Device was unlocked',domoticz.LOG_DEBUG)
        end
    end
}

Beste is om de laatste versie van de domoticz volvo plugin te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:06:
Overigens ook vreemd, deze nieuwe OTA kregen we helemaal niet als push bericht door. De vorige wel. Ook niet toen de update kaar was geen push bericht.

Dus nu maar hopen dat de wagen morgen nog wil starten 🤔😂
De pushberichten kwamen bij mij wel door. Eerst dat de update klaar stond voor installatie. Na activering kreeg ik de melding dat de installatie was begonnen en toen de installatie klaar was kreeg ik weer een bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:55:
[...]

De pushberichten kwamen bij mij wel door. Eerst dat de update klaar stond voor installatie. Na activering kreeg ik de melding dat de installatie was begonnen en toen de installatie klaar was kreeg ik weer een bericht.
Hier ook keurig allerlei berichten binnen gekregen. Ook die van ‘mislukte installatie’ (later wel gelukt dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
RigolleM schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:54:
Ik ervaar niks van problemen, die hier boven staan beschreven.

Na update uiteraard heeft GM tijd nodig om op te starten, net zoals het OS. Bij de 2de rit was alles normaal.
Geloof me…deze keer was het trage initiëren na de update hier absoluut helemaal niet normaal. Bijzonder dat het zo’n verschil maakt per auto.

Opstarten van het infotainment systeem duurde bij mij na de update echt meerdere minuten en maps opstarten voegde daar met meerdere reboots nog zeker 5 minuten bij - ik denk nog wel meer. En daarna was maps en assistent in eerste instantie zo traag als het maar kan. Voice control werkte nauwelijks terwijl het normaal flitsend werkt. Bij het tweede en derde ritje kort daarna (tussendoor heen en weer een boodschapje halen in een voor mij onbekend stukje Amsterdam, dus navigatie was nodig) was het weer uitgebreid wachten bij een wit scherm voordat Maps eindelijk heel langzaam stapje voor stapje het scherm inkleurde en wegen liet zien. Pas na een reset na aankomst (na een langere rit van zo’n 80 km weer naar huis) werd het qua opstart snelheid weer normaal.

Op zich niet erg als je het weet, maar het had in de release notes moeten staan want ik ben niet de enige die het overkwam -zie eerder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
marcel_76 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals gezegd vond ik het interieur ook wel erg donker en heb ik er ook licht gekleurd leer in de C40 laten bouwen (bij Lederinbouw Nederland in Alphen a.d. Rijn). Kostte dacht ik uit het hoofd ook zo’n kleine 2000 euro. Ik heb gekozen voor gedeeltelijke perforatie en donkere stiksels (kleur komt overeen met de kleur van het dashboard en deur paneel e.d.). Zit er nu 1,5 jaar in en nog steeds erg blij mee. Wel een heel bedrag maar als je er iedere dag met plezier naar kijkt en je een paar jaar met de auto doet valt het per dag wel mee……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-Ib-xp_psvDn4gouFXPki1N_yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpE9NJjyKCanAW27icHlVNPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6tu-lWM0F5DCd2Eppaa1QIoGMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEi3KJnDXgBI55Uj19ylzx3j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 12-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ik snap dat die automerken het niet meer aanbieden, ze schermen met het mileu en diervriendelijk maar uiteindelijk hebben ze ook baat bij een verlaging aan productiekosten.

Ik heb hiervoor een T4 gehad met Oxide Red lederen bekleding. Dat was ontzettend fraai vond ik zelf. Vindt het dan ook jammer dat Volvo vrijwel niets meer aanbied als zwart.

Ik snap het wel hoor, en vaak is aftermarket leer echt slecht erin gezet, dan zie je al snel dat de stof wat lossig begint te worden, maar @Mga1600 is deze foto van net nieuw, of van nu terwijl het er al 1,5 jaar in zit? Als het er al 1,5 jaar in zit vind ik dat erg knap en het overwegen waard.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Heel bijzonder dus weer eens dat de een wel push binnen krijgt, anderen zoals ik niet. Blijf een groot warrig verhaal, al die verschillen tussen de wagens.

@Kammika als jij het als hobby uurtje zo gemaakt hebt... Dan zou het voor Vokvondevelooerw helemaal een kleine handeling moeten zijn om ff een push te sturen als ramen open staan terwijl de auto op slot staat? Of ben ik nou gek.

Ik gebruik zelf dat hele domoticz niet is me iets te veel gedoe en werk om allemaal te installeren, in te stellen etc. Heb er ook 0 ervaring mee.

[ Voor 55% gewijzigd door Juancho op 12-07-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Mga1600 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Zoals gezegd vond ik het interieur ook wel erg donker en heb ik er ook licht gekleurd leer in de C40 laten bouwen (bij Lederinbouw Nederland in Alphen a.d. Rijn). Kostte dacht ik uit het hoofd ook zo’n kleine 2000 euro. Ik heb gekozen voor gedeeltelijke perforatie en donkere stiksels (kleur komt overeen met de kleur van het dashboard en deur paneel e.d.). Zit er nu 1,5 jaar in en nog steeds erg blij mee. Wel een heel bedrag maar als je er iedere dag met plezier naar kijkt en je een paar jaar met de auto doet valt het per dag wel mee……

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben dit ook overwogen, maar zijn uiteindelijk voor Woolblend Grey gegaan.
Scheelt ook een boel, en doen ik achter het glazen pookknopje, de verlichte inleg in het dash en alle lampjes in het interieur kwam die daarbij kwamen was de keuze snel gemaakt t.o.v. basic interieur met aftermaket leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:17
Nou, zojuist onze XC40 Ultimate SM MY23 af laten slepen…waterschade door openstaand dakraam dat vrouwlief gisteravond vergeten is te sluiten…uiteraard geen melding op telefoon via de app…en dat wonende in Limburg waar 1 uur geleden echt een hoosbui is overgekomen. Berger reed de laadschep op en water gutste via deurdorpels naar buiten. Goed verzekerd via private lease, maar zou me niks verbazen als er een totale afschrijving aan staat te komen 😩

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:01:
Nou, zojuist onze XC40 Ultimate SM MY23 af laten slepen…waterschade door openstaand dakraam dat vrouwlief gisteravond vergeten is te sluiten…uiteraard geen melding op telefoon via de app…en dat wonende in Limburg waar 1 uur geleden echt een hoosbui is overgekomen. Berger reed de laadschep op en water gutste via deurdorpels naar buiten. Goed verzekerd via private lease, maar zou me niks verbazen als er een totale afschrijving aan staat te komen 😩
Poeh heftig hoor en geeft maar weer eens aan hoe idioot het van Volvo is dat hiervan geen melding komt. Zelfde eigenlijk dat je geen melding krijgt als je alarm af gaat. Dat slaat gewoon beide helemaal nergens op.

Bij ons viel het gelukkig mee, stoelen en dashboard was wel zeiknat maar ik heb de wagen even laten drogen (gelukkig was het vrij snel weer zonnig) met het dakraam open en daarna de auto ondervonden aan een test ronde. Geen meldingen of wat dan ook. Heb alleen wel het idee dat de leren stoelen wat verschrompeld zijn maar die ga ik nog even met die Volvo wax insmeren.

Ik was toen oprecht, vind ik, woest op Volvo. Neem aan jij ook.. 😯😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:49:
@Kammika als jij het als hobby uurtje zo gemaakt hebt... Dan zou het voor Vokvondevelooerw helemaal een kleine handeling moeten zijn om ff een push te sturen als ramen open staan terwijl de auto op slot staat? Of ben ik nou gek.
Dat kun je niet zo stellen. Is echt afhankelijk van de IT architectuur bij Volvo. Ik heb nu een domoticz installatie die continu de waardes uitleest.

Dat zou je de app kunnen laten doen, maar dan heb je vast klanten die gaan klagen over battery drain (je app moet dan nl regelmatig data versturen en ophalen via het netwerk om te kijken of je ramen open staan, en dat kost batterij). Alternatief is via cloud messaging, maar dan moeten ze wel een backend component hebben die die alle volvo's uitlezen en dan die berichtjes naar de app gaan sturen.

Ik heb overigens wel een tip die de hobby oplossing gebruikt. Check bij het testen van je hobby oplossing wel of het niet regent als je dak open staat. Ik was lekker aan het hobbyen was en kijken of die notificaties voor het dak wat dus voor testje open stond binnenkwamen, maar niet door had dat het inmiddels was begonnen te regenen. Ben nu de auto aan het droogmaken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-09 09:06
Juancho schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:49:
Heel bijzonder dus weer eens dat de een wel push binnen krijgt, anderen zoals ik niet. Blijf een groot warrig verhaal, al die verschillen tussen de wagens.

Ik gebruik zelf dat hele domoticz niet is me iets te veel gedoe en werk om allemaal te installeren, in te stellen etc. Heb er ook 0 ervaring mee.
Ik heb ook geen pushberichten gehad van de update en tijdens het updateproces, dat was normaal wel zo.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
loewie1984 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:39:
Ik snap dat die automerken het niet meer aanbieden, ze schermen met het mileu en diervriendelijk maar uiteindelijk hebben ze ook baat bij een verlaging aan productiekosten.

Ik heb hiervoor een T4 gehad met Oxide Red lederen bekleding. Dat was ontzettend fraai vond ik zelf. Vindt het dan ook jammer dat Volvo vrijwel niets meer aanbied als zwart.

Ik snap het wel hoor, en vaak is aftermarket leer echt slecht erin gezet, dan zie je al snel dat de stof wat lossig begint te worden, maar @Mga1600 is deze foto van net nieuw, of van nu terwijl het er al 1,5 jaar in zit? Als het er al 1,5 jaar in zit vind ik dat erg knap en het overwegen waard.
Die foto’s die ik eerder postte zijn van 1,5 jaar geleden , maar het leer zit nog strak. Onderstaande fotp is van vandaag, je ziet wel een beetje een kreukel in het leer komen, maar dat hoort bij leer. Doen met Connolly leer beklede Rolls Royce stoelen ook….haha.

Eerder had ik een P8 (met toen nog af-fabriek leer) wat nogal stug was en veel losser zat dan dit. Dat werd ook niet mooi ouder.

Wat ik begreep is dat de club waar ik dit nu heb laten doen de ‘hoezen’ ergens in het verre oosten laat maken (met hun snijmallen en van heel soepel Italiaans leer wat zij daar in consignatie hebben opgeslagen).. Het bedrijf wat de hoezen in elkaar stikt maakt niet alleen deze after-market bekleding maar vooral ook ook de OEM bekleding voor Kia en Hyundai en nog een paar merken. Het zijn dus denk ik geen ‘amateurs’…. Ze zijn ook gecertificeerd om hoezen te maken voor stoelen met ingebouwde airbags (d.w.z. dat een deel van de naad open zal springen als er een airbag ploft’), daar heb ik destijds specifiek gevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLqCWcHIJU9Fgs0dMAAqlnXSqgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVCPTmUIovCWrbiaUoywLOXr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:17
Juancho schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:24:
[...]

Poeh heftig hoor en geeft maar weer eens aan hoe idioot het van Volvo is dat hiervan geen melding komt. Zelfde eigenlijk dat je geen melding krijgt als je alarm af gaat. Dat slaat gewoon beide helemaal nergens op.

Bij ons viel het gelukkig mee, stoelen en dashboard was wel zeiknat maar ik heb de wagen even laten drogen (gelukkig was het vrij snel weer zonnig) met het dakraam open en daarna de auto ondervonden aan een test ronde. Geen meldingen of wat dan ook. Heb alleen wel het idee dat de leren stoelen wat verschrompeld zijn maar die ga ik nog even met die Volvo wax insmeren.

Ik was toen oprecht, vind ik, woest op Volvo. Neem aan jij ook.. 😯😔
Ik ben ook op zijn zachtst gezegd ‘not amused’. Inmiddels meer duidelijk….alle kosten worden op mij verhaald. Verzekering keert niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:01:
Wat een ellende……….sterkte met de afwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Ik ben ook op zijn zachtst gezegd ‘not amused’. Inmiddels meer duidelijk….alle kosten worden op mij verhaald. Verzekering keert niets uit.
Schuld afwijzen is het gemakkelijkste wat er is voor een verzekeraar, maar als ze daarin volharden zou ik zeker rechtsbijstand inschakelen. Je kunt bijvoorbeeld aandragen dat Volvo’s ontwerp of uitvoering daarvan substandaard is omdat er geen pushmelding wordt gegeven of zoiets wat toch een soort industrie-standaard is.
Dan moet de verzekeraar de kosten dus eigenlijk op Volvo gaan verhalen

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 12-07-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

austin_77 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Waardeloos, gebeurt zo vaak dat ze niets betalen, dat je je afvraagt of het geen nutteloos maar wettelijk verplicht graaipotje geworden is.

Pagina: 1 ... 258 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"