Largamelion schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:06:
[...]
Wil geen afbraak doen aan je optimisme, maar ik erger me tegenwoordig behoorlijk aan PA/ACC. Die eerste vereist constant weerstand op het stuur of begint elke 10 seconden te piepen, ook al heb je het stuur gewoon vast met 2 handen... als je geen weerstand biedt dan snapt ie dat niet. Ik denk dat een capacitief stuur hier gewoon de enige deftige manier voor is, al hanteren sommige wagens ook camera's om te kijken of je op de weg let, maar dat laat dikwijls ook te wensen over (*kuch* EX30 *kuch*).
Bij PA vind ik persoonlijk dat de wagen ook teveel rechts aanhoudt. Ik rijd veel op 2-vaks snelwegen waar rechts dus grotendeels vrachtwagens rijden en als ik niet bijstuur dan rijdt de wagen bij momenten rakelings langs die vrachtwagens die wat veel links rijden op hun vak. Hij lijkt dus enkel naar de lijnen op de weg te kijken en niet naar het verkeer dat rechts rijdt.
Verder houden beide systemen veel te snel in als je een ietwat trager rijdend voertuig nadert op de snelweg. Je moet dus voortdurend anticiperen en zelf het gaspedaal indrukken of de hele tijd links rijden als je niet wil dat de wagen op 200m van een voorligger al begint te remmen. Niet uitbollen dus, maar effectief remmen...
Het doet veel teniet aan wat een zeer mooi en relaxt systeem had kunnen zijn, maar momenteel vind ik het alleen echt een meerwaarde op zo goed als lege snelwegen en daarom rijd ik bijna altijd op ACC en niet op PA, dan ben ik toch een aantal van die hekelpunten kwijt.
Verschiet ook niet van de botsingswaarschuwingen, die krijg ik wekelijks en vind ik VERSCHRIKKELIJK irritant en er is geen enkele manier om die uit te zetten. Ben je rustig aan het rijden en denkt de wagen plots dat je gaat botsen omdat er een voertuig geparkeerd staat in een bocht of een tegenligger uit de bocht komt en verschiet je je telkens te pletter. Imo een hooguit dom systeem en niet klaar voor productie, ik vind het zelfs eerder gevaarlijk omdat ik telkens zo verschiet en ik ben nochtans van nature iemand die niet snel verschiet, kan me niet voorstellen wat dit doet bij mensen die wel makkelijk verschieten.
Ik moet natuurlijk nog meer km gereden hebben om misschien ook te ervaren wat er minder goed werkt.
De stuur vasthoud reminder werkt bij mij prima. Geen irritante meldingen, en ik hou het niet obsessief of strak vast. Misschien bouwjaar afhankelijk.
Voor wat betreft PA heb ik als tips
- maak veel gebruik van de afstand-houd knoppen, soms wat meer afstand instellen, soms wat minder, al naar gelang de verkeerssituatie
- de EX40 houdt inderdaad het midden aan tussen de lijnen, zaak is om zelf wat ‘tegen’ te sturen als je dicht langs een vrachtwagen lijkt te komen - vind ik niet erg, houdt je alert
- houd de voet op het stroompedaal en geef wat stroom bij als het systeem te vroeg begint in te houden, je kunt hiermee prima fine tunen op de gewenste afstand tot de voorligger
- zet de ACC/PA even uit als je een situatie ziet opkomen waar het systeem wat minder helpend zal zijn, stuur en stroompedaleer even zelf en zet PA weer aan als je voorbij de situatie bent
- gebruik PA vooral op de snelweg, dan is het erg fijn , in stad of op provinciale weg met veel rotondes is het alleen maar vervelend
- ACC is ook erg fijn in een file ;-)
Ik heb geen problemen ervaren met het van rijstrook wisselen. Zaak is om wel altijd richting aan te geven en voet op het stroompedaal te houden zodat je kan ‘bijpedaleren’ indien nodig. OPD moet op stand Aan staan wat mij betreft voor de beste ervaring, ook met PA.
Gelukkig nog niet de botsvermijdende remingreep meegemaakt.
Gaat de EX40 niet eerst hard piepen in zo’n situatie, alvorens hard te remmen? Dat is bij de Kona wel zo en dat vond ik erg fijn aan de Kona, slechts 1 keer een ingreep meegemaakt, toen het ook echt nodig was, een crash is toen echt voorkomen, de rest van de keren was het ‘vals alarm’ met alleen piepen, zonder ingreep. Hoop dat Volvo dat principe overneemt.
Tot slot de Lane Keeping Assist vind ik ook fijn met een lichte trilling in het stuur als je over de lijn gaat. Werkt ‘natuurlijk’ en ‘logisch’. En je kunt het uitzetten als je het niet wilt.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4