nujtrug schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:28:
Is er iemand hier die zijn garagepoort (of iets dergelijke) gekoppeld heeft aan Google Home?
Ik heb dat net eens gedaan en kan nu vragen aan Google Assistant in de wagen om garagepoort te openen (garagepoort gaat open nadat ik pincode heb gezegd).
Had deze al eerder in HomeKit zitten dus kon dat al via CarPlay. Maar in CarPlay zit een handige feature, daar komt een knop met je garagepoort tevoorschijn zodra je in de buurt van je woning bent. Ik vraag me af of ik zoiets ook met de Google Assistant kan?
Iemand ervaring mee?
Pfff... gepruts. Sorry voor onderstaande lange lap tekst.
[rant]
Ik heb zowel mijn poort (aka hek) als mijn garagedeur gekoppeld aan wi-fi via 2 kastjes van Remootio. Ik bedien deze dan of via de Remootio app, of via voice via Alexa-bolletjes (Engelstalig) in huis. 'k Heb ze recent ook via de (Engelstalige) Google Home app weten te koppelen aan de 'gewone' Google Assistant (verstaat tegelijkertijd Nederlands als Engels), via een Google Nest kastje of via m'n Android telefoon.
In al die gevallen moet ik ter verificatie eerst nog een pincode uitspreken ri Alexa of Google, en op de telefoon krijg ik dan ook nog "Okay, maar je moet eerst je telefoon ontgrendelen" oid te horen, waarmee het allemaal erg omslachtig en niet-handsfree en traag wordt... Om dat allemaal te omzeilen heb ik Alexa Routines en Google Automations aangemaakt die rechtstreeks Flows starten op mijn Homey kastje. De Homey regelt dan verder het openen en sluiten via Remootio, zonder verder pincode-gedoe en zonder dat ik m'n telefoon hoef te ontgrendelen.
En dan nu Volvo..

. Ik ging ervanuit dat de Volvo Google Assistant identiek zou zijn aan die op m'n telefoon (en Nest). Helaas niet. Ten eerste verstaat deze (afaik) enkel óf Engels, óf Nederlands, en niet beide. Ten tweede snapte de 'assistant' er helemaal niets van. Bij iets als "open het hek" werd navigatie gestart naar een willekeurig bedrijf dat "Van der Hek" heet oid

(in welk universum is "openen" gelijk aan "navigeren naar"?!)
De Google Automations (gekoppeld aan de Homey Flows) kan ik dus wél starten op mijn telefoon, maar niét in de Volvo Assistant. Zojuist even een testje uitgevoerd, met deze resultaten:
"Open het hek" => "Sorry, ik begrijp het niet" (en dat met die zeurderige zeikstem van Google)
"Open the gate" (in de Home app heet het hek "Gate") => "Een of meerdere apparaten zijn niet beschikbaar, je kunt proberen deze apparaten opnieuw in te stellen" (Hoe dan? Waar dan?)
"Open de/the garage" => Sorry, ik weet niet zeker welk apparaat met de naam "de garage" je wil bedienen
Omdat het starten van de Google Automations dus niét werkt via de Volvo Assistant, maar wél gewoon via de telefoon Assistant, heb ik om die reden in de auto helaas nog steeds mijn telefoon nodig (om al rijdend de poort te kunnen openen of sluiten), en heb ik deze dus maar in een telefoonhouder geprikt naast het Volvo-scherm... Betekent ook dat ik "Hey Google" van de Volvo heb moeten uitschakelen, omdat niet de Volvo maar de telefoon deze hek/garage-commando's moet oppikken, en niet de Volvo. Dit is blijkbaar ook rocket science... De Volvo Assistant start ik dan maar met het knopje op het stuur.
Via de Alexa assistant kan ik ook nog de status navragen: "Is the garage closed?", maar Google maakt hier zoals gebruikelijk weer een rommeltje van (zie screenshot: ik vraag naar de garage, wat heeft "front gate" ermee te maken?). De Alexa Assistant luistert (itt Google Assistant) echter alleen als je de Alexa app echt open hebt staan (gevalletje concurrentievervalsing misschien?), en is dus geen optie voor handsfree bediening.
Allemaal uitermate kansloos dit, en voor mij opniéuw een bevestiging dat Google een walgelijk

bedrijf is geworden waarmee ik het liefst zo weinig mogelijk te maken heb (ymmv natuurlijk).
[/rant]
[
Voor 5% gewijzigd door
DennisMoore op 29-05-2024 18:31
]
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."