Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Die komt dan gewoon mee met de eerst volgende update. Maar ik laat denk ik sowieso updates ff liggen als ze verder toch niks nuttigs/leuks te bieden hebben. De laatste update is ook weer terug getrokken. De zoveelste. Vertrouw die zooi voor geen meter meer zo.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:37
Juancho schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:16:
Die komt dan gewoon mee met de eerst volgende update. Maar ik laat denk ik sowieso updates ff liggen als ze verder toch niks nuttigs/leuks te bieden hebben. De laatste update is ook weer terug getrokken. De zoveelste. Vertrouw die zooi voor geen meter meer zo.
Nogmaals ik heb 3.0.3 en nergens last van.. ik snap dat je nog weinig vertrouwen hebt in Volvo software als early-adopter, maar wil niet zeggen dat iedereen er last van heeft of gaat hebben.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
RigolleM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:24:
[...]

Nogmaals ik heb 3.0.3 en nergens last van.. ik snap dat je nog weinig vertrouwen hebt in Volvo software als early-adopter, maar wil niet zeggen dat iedereen er last van heeft of gaat hebben.
Ik ook niet, werkelijk niets. Ook kreeg ik de OTA na het terugtrek bericht. Geloof niet dat ie is teruggetrokken. Hooguit in sommige markten.

[ Voor 14% gewijzigd door caspervc op 15-05-2024 15:27 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Juancho
  • Nu online
[...]

Dat is nou juist vooral een beetje mijn issue: er is vaak geen touw aan vast te knopen. En dat vind ik best zorgelijk als het gaat om software. Want dat zal hetzelfde moeten zijn in al onze wagens (hooguit bouwjaar afhankelijk). Dat ze nog steeds OTA's moeten terugrollen...ik vind het buiten gewoon opmerkelijk.

Mijn P8 is nu al een tijdje stabiel, op een uitzondering na. Ik vind dat prima zo, ik heb mijn issues al genoeg gehad in de eerste pak um beet 2 jaar.

@caspervc de OTA is weldegelijk teruggetrokken. Ik had hem klaar staan in de auto, had hem niet geïnstalleerd. Wolkje verdween en daarmee ook de OTA. Tot op heden niet terug gekomen. Ik zou het dan alsnog negeren maar toch.

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 15-05-2024 15:29 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:47
[...]

Ik heb verder ook niet veel problemen. Alleen dat de knopjes op het mediatabblad niet altijd goed reageren. Soms moet ik twee of drie keer opnieuw kiezen om bv. van radio naar spotify te gaan.

En wat mij opvalt is dat de radio altijd op pauze staat als ik de auto start. Ook als ik hem gewoon liet spelen bij het uitstappen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• RigolleM
ArnoudN schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:50:
[...]
En wat mij opvalt is dat de radio altijd op pauze staat als ik de auto start. Ook als ik hem gewoon liet spelen bij het uitstappen.
Och dat heb ik al van het begin af... heeft niks met 3.0.3 te maken, als mijn vrouw met haar sleutel met de wagen heeft gereden, staat hij zelfs op haar zender, terwijl die niet eens in mijn favorieten zit. Die stilte kan ik wel appriciëren bij het wegrijden, dan besef ik nog eens hoe stil een EV wel is :+

Och en nu je het zegt, ik had maandag de airco uit gezet en hem zo in de garage weg gezet, gisteren reed mijn vrouw met de wagen, deze morgen stap ik in en mijn airco stond aan (ach nieuwe feature werkt hier ook), deze middag rij ik weg.. en mijn airco stond uit 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 15-05-2024 15:57 ]

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:42
caspervc schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:10:
Ik heb trouwens weer een sw update staan in de app. 3.1.2.

Niet OTA update. De vraag vooral hoe dan wel. Iedereen naar de dealer?

[Afbeelding]
Als je auto naar de dealer moet voor bijvoorbeeld onderhoud, dan zetten ze de update erop. Anders wacht je gewoon op de volgende OTA. Daar zitten de features van deze update bij in.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 21:04
Ik zie hem ook in de app staan.
Deze vind ik toch wel een belangrijke:
Minder laagfrequente trillingen bij rijden met licht accelereren bij lage snelheden. Dit is alleen relevant voor auto's van modeljaar 2024 (dus met RWD).
Hoop dat het ook de trillingen bij stevig accelereren vermindert.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En ook weer belachelijk dat ze deze niet gewoon via OTA doen....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tranquility
Microkid schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:41:
En ook weer belachelijk dat ze deze niet gewoon via OTA doen....
Juist daarom snap ik niet waarom ze deze dan in de app zetten. Vermeld het dan helemaal niet denk ik dan.

• RigolleM
Tranquility schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Juist daarom snap ik niet waarom ze deze dan in de app zetten. Vermeld het dan helemaal niet denk ik dan.
Omdat wellicht de bugs van 3.0.3 niet zijn opgelost die zich voordoen op bepaalde wagens, en ze liever gecontrolleerd willen uitrollen via de werkplaatsen.

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:01
Sokoo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:51:
Ik ben laatst gebeld door Volvo om een afspraak te maken voor de versie 2 van de airbag demper in het stuur om zo de trillingen tegen te gaan. Volgens de meneer aan de lijn zou deze versie 2 goed werken en alsmede ook de definitieve oplossing zijn voor het tril probleem. Ik betwijfel het namelijk, zijn er al andere die de “2e versie” van de airbag demper geïnstalleerd hebben gekregen? Heeft dit het probleem opgelost?

Ik heb de eerste versie van de airbag demper nooit geïnstalleerd gekregen namelijk, maar pas dat die het probleem niet op zou lossen ergens hier.

Betreft een XC40 ultimate MY23.
Bij mij is een tijd terug de 2de versie van de demper ingebouwd (de 1ste heb ik ook gehad), het probleem is mijn geval onveranderd aanwezig. Binnenkort een gesprek met de dealer daarover.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:45
Tranquility schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
[...]

De app toont gewoon dezelfde info als de online variant, niks meer, niks minder: https://www.volvocars.com...ic/software-release-notes

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 20:27
Google cast is aangekondigd
As a part of Google I/O 2024, Android Automotive is getting support for Google Cast, new apps, and more.

En een nieuw Tier model voor meer apps
Google is introducing a new set of tiers of app quality for cars. This will allow more apps to work on cars even if they aren’t fully designed for everything a car screen has to offer. “Tier 1,” Google explains, will be “the best of what’s possible in cars” with hardware optimization, support for driving and parked modes, and the ability to use additional instrument clusters and panoramic displays. “Tier 2” supports the main display in a car and can work with parked and driving modes. “Tier 3,” meanwhile, just means the app works in the car, usually only while parked. Effectively, this is just bringing a tablet app to the car’s display. Google will also be proactively reviewing apps that may fit into Tier 3 and making them available for install.

https://9to5google.com/20...otive-google-cast-rivian/

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 18:32
Tomoth schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Bij mij is een tijd terug de 2de versie van de demper ingebouwd (de 1ste heb ik ook gehad), het probleem is mijn geval onveranderd aanwezig. Binnenkort een gesprek met de dealer daarover.
Aahh kijk aan! Dan laat ik hem ook wel gewoon installeren en merk ik het wel, ging mij er vooral om dat het niet erger gaat worden haha!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:59
Claude schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Kun je inmiddels aangeven of het trillen in het stuur door de vervanging van de voorste aandrijfassen ook weg is?
Ik heb eerlijk gezegd nog niet heel veel kilometers gereden op snelheden van 100-110 waar het altijd trilde, maar wel een stukje van 20 km. Mijn eerste indruk daarbij was dat het daarbij nagenoeg stil was in het stuur!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sokoo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:30:
[...]

Aahh kijk aan! Dan laat ik hem ook wel gewoon installeren en merk ik het wel, ging mij er vooral om dat het niet erger gaat worden haha!
Voor mijn wagen staat de airbag V2 gepland voor eind Juni (eerder hadden ze geen tijd).
V1 heb ik nooit gehad.
Ze gaan die dag ook de OTA problemen onderzoeken, ik heb meerdere OTA's niet gehad, andere weer wel, en als klapper van de week werd 3.03 direct na starten van de installatie afgebroken door de auto zelf en zit ik nu met af en toe rare issues in de diverse apps, met name maps.
De auto brak hem af 0,25 sec na de start, ineens was het net alsof er geen OTA aangeboden was geweest, helemaal foetsie en nooit meer teruggekomen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:46
NielsHarley schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:58:
As a part of Google I/O 2024, Android Automotive is getting support for Google Cast, new apps, and more.

Google is introducing a new set of tiers of app quality for cars. This will allow more apps to work on cars even if they aren’t fully designed for everything a car screen has to offer. “Tier 1,” Google explains, will be “the best of what’s possible in cars” with hardware optimization, support for driving and parked modes, and the ability to use additional instrument clusters and panoramic displays. “Tier 2” supports the main display in a car and can work with parked and driving modes. “Tier 3,” meanwhile, just means the app works in the car, usually only while parked. Effectively, this is just bringing a tablet app to the car’s display. Google will also be proactively reviewing apps that may fit into Tier 3 and making them available for install.

Benieuwd of we daar iets van gaan zien in onze Volvo's. Bij Rivian staan ze ook wel mijlenver voor op Volvo qua software, heerlijk dat infotainment gewoon, daar weten ze het potentieel wel te benutten.

Zag gisteren ook nog een filmpje van de software in de BMW I's, ongelooflijk wat je daar allemaal kan met de app en camera's.

PS: Voor de trillingen tss 100-120km/u is er ook goed nieuws voor de Nederlanders hier 🙂:

De presentatie van het definitieve coalitieakkoord zal later vandaag plaatsvinden, maar volgens Nederlandse media zijn de onderhandelaars van de 4 partijen onder meer overeengekomen dat er overdag weer 130 kilometer per uur mag worden gereden op de snelweg. Die maximumsnelheid werd enkele jaren geleden nog verlaagd om de uitstoot van stikstof omlaag te brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 16-05-2024 07:17 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:05
NielsHarley schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:58:

Ben bang dat ze dit in de laatste aaos versie doen en als die al uitgerold wordt naar de huidige (x/e)c40 modellen dan gaat dat nog jaren duren

Bovendien was die cast functionaliteit 2 jr geleden ook aangekondigd op Google I/O . Eerst zien, dan geloven…

Edit: ik heb ook de bron gevonden: Hier het persbericht van Google I/o.

En Hier voor app developers program wat meer apps moet genereren

[ Voor 10% gewijzigd door Kammika op 16-05-2024 07:26 ]

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
nautaonline schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:48:
[...]

Crap.. dan wordt het vrijdag maar eens bellen met de dealer.. Ben de grens niet eens over geweest, en qua bereik van signaal van Odido kan het ook niet zijn, die stond op 100 meter afstand op de camping in Epe.. heb zelfs nog een poging gedaan de auto uit te schakelen en te starten.

Rare is wel, de Volvo app is wel netjes geüpdate.. dus iets van de verbinding doet het wel..

Lijkt overigens wel iets met de GPS, die staat nog in Epe terwijl ik thuis ben, accu percentage is wel bijgewerkt en de lock/unlock werkt ook..
Ben je naar de dealer gegaan of heeft het probleem zichzelf opgelost?

• Tranquility
Mga1600 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:54:
[...]
Zag net dat er een update van AudioWagon was. Heeft dat wat opgeleverd op dit punt?
Heb vanmorgen ook even gekeken en er was inderdaad een AudioWagon update. Meteen de update en nog een paar andere uitgevoerd.
Toen ik vanmiddag wegreed had ik dus weer hetzelfde probleem: AudioWagon begint netjes met afspelen, maar geen geluid. Een tikje tegen de richtingaanwijzer en ik heb muziek. Raar maar waar... 8)7

• Mga1600
Kammika schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:20:
[...]

Ben bang dat ze dit in de laatste aaos versie doen en als die al uitgerold wordt naar de huidige (x/e)c40 modellen dan gaat dat nog jaren duren

Bovendien was die cast functionaliteit 2 jr geleden ook aangekondigd op Google I/O . Eerst zien, dan geloven…

Edit: ik heb ook de bron gevonden: Hier het persbericht van Google I/o.

En Hier voor app developers program wat meer apps moet genereren
YouTube functionaliteit duurde inderdaad ook heul heul heul lang na de aankondiging

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25
Li1quid schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Ben je naar de dealer gegaan of heeft het probleem zichzelf opgelost?
Vergeten te noemen.. Dag ernaar middags werkte het ineens weer...

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
nautaonline schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Vergeten te noemen.. Dag ernaar middags werkte het ineens weer...
Had het zelfde voor met de Polestar (daar ook gepost).
Een dag later werkt alles opnieuw 8)7 8)7 Waarschijnlijk een interne reset na x aantal tijd

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 18:32
ron65 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 00:58:
[...]

Voor mijn wagen staat de airbag V2 gepland voor eind Juni (eerder hadden ze geen tijd).
V1 heb ik nooit gehad.
Ze gaan die dag ook de OTA problemen onderzoeken, ik heb meerdere OTA's niet gehad, andere weer wel, en als klapper van de week werd 3.03 direct na starten van de installatie afgebroken door de auto zelf en zit ik nu met af en toe rare issues in de diverse apps, met name maps.
De auto brak hem af 0,25 sec na de start, ineens was het net alsof er geen OTA aangeboden was geweest, helemaal foetsie en nooit meer teruggekomen.
Aahh, nou ik heb vandaag een afspraak gemaakt en kon volgende week de 23e al terecht. Dit is trouwens bij Volvo Serva A28. Dus ben benieuwd of het het tril probleem werkelijk oplost. Ik geef hier wel een update volgende week!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-11 20:46
Kammika schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:09:
da's gek, Ik ben geen 1.90 en als ik de stoel in de hoogste stand zet, voel ik het dak tegen mijn hoofd...
Ik ben 200 cm en heb geen last van een drukplek in de stoel en m'n hoofd niet tegen het dak (stoel in de laagste stand). Geen dakraam/glazen dak voor mij, want dan zit ik er wel tegenaan.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Microkid

Microkid

Smile

DrBOB101 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Ik ben 200 cm en heb geen last van een drukplek in de stoel en m'n hoofd niet tegen het dak (stoel in de laagste stand). Geen dakraam/glazen dak voor mij, want dan zit ik er wel tegenaan.
Idem :) Zit heerlijk :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Kammika
DrBOB101 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Check, ik heb dakraam. Dat zal het verschil zijn idd.

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-10 22:19
Vandaag was ik in de UK op het geweldige snellaadstation van GRIDSERVE op London Gatwick airport en daar stond de XC40/EX40 te pronken in het showroomgedeelte van het stationAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tDqiSjs45DD9xZbB45Q_EstQVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN31NMYLn9qV9rQXKbe6lWCF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14VeA-UdobGqmTPep0dthyQNMBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIxwIJJBPV88yJAzf7wraf1R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aetDvjelwSdBXFbmqmCNQeiJOwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqqZ1rWndXvKMhpQN0Pu2oHF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqMgbmeh7pMr6O8lPeiRsq1xLRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asYfuj8z0wMfc8ICN5aMF44B.jpg?f=fotoalbum_large. In Silver Dawn, de kleur die ik besteld heb. Dus ik móest er even in zitten natuurlijk.
Wat mij opviel is dat deze UK versie achterbankverwarming heeft. Toch jammer dat we dat in Nederland niet hebben.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

• Mga1600
MartijnEV schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:31:
Vandaag was ik in de UK op het geweldige snellaadstation van GRIDSERVE op London Gatwick airport en daar stond de XC40/EX40 te pronken in het showroomgedeelte van het station[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]. In Silver Dawn, de kleur die ik besteld heb. Dus ik móest er even in zitten natuurlijk.
Wat mij opviel is dat deze UK versie achterbankverwarming heeft. Toch jammer dat we dat in Nederland niet hebben.
Op de P8 (my21) hier in NL had ik ook achterbankverwarming - dat was toen een optie.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:15
Tranquility schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Heb vanmorgen ook even gekeken en er was inderdaad een AudioWagon update. Meteen de update en nog een paar andere uitgevoerd.
Toen ik vanmiddag wegreed had ik dus weer hetzelfde probleem: AudioWagon begint netjes met afspelen, maar geen geluid. Een tikje tegen de richtingaanwijzer en ik heb muziek. Raar maar waar... 8)7
Ik heb de update ook gedaan van de week. Heb geen enkel verschil gezien of gemerkt. Ohja, je kan hem nog steeds alleen starten als je stil staat, niet tijdens het rijden (met 3.0.3)
Jouw bevinding met de richtingaanwijzer had ik deze week ook met gewoon de DAB radio. Merk nu wel vaker dat hij bij starten op pauze staat, kon op play drukken, geen geluid, weer op pauze en op play, geen geluid. Na een 200 meter richtingaanwijzer aangezet, hey geluid......... was dit nu toevallig :|
Ik kan het nog niet reproduceren, maar hou het wel in de gaten.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• Tranquility
Morkie69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:21:
[...]
Ik heb de update ook gedaan van de week. Heb geen enkel verschil gezien of gemerkt. Ohja, je kan hem nog steeds alleen starten als je stil staat, niet tijdens het rijden (met 3.0.3)
Jouw bevinding met de richtingaanwijzer had ik deze week ook met gewoon de DAB radio. Merk nu wel vaker dat hij bij starten op pauze staat, kon op play drukken, geen geluid, weer op pauze en op play, geen geluid. Na een 200 meter richtingaanwijzer aangezet, hey geluid......... was dit nu toevallig :|
Ik kan het nog niet reproduceren, maar hou het wel in de gaten.
Dat pauzeverhaal heb ik ook vaak bij AW en de radio.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vandaag wederom, en nu bij een publieke laadpaal, wilde de wagen niet de instellingen voor de laadstroom noch die van het maximaal laadniveau aanpassen.
Laadstroom stond op 32, ik wilde omdat ik 4 uurtjes moest laden (kon niet tussentijds de auto verplaatsen bij 'vol') en maar 12% erbij nodig had (maar zonder die 12% zou ik heel krap aan zitten vanavond) de laadstroom op 8A zetten, dan had ik vier uur laadtijd gehad. In de middendisplay wel, maar in het bestuurdersscherm niet, bleef gewoon 32A doorpompen.
Dan de max level naar 100% zetten (32 % erbij want ik had hem eerst op 8o% staan), zelfde verhaal.

Toen een timer aangezet en uitgezet, geen reactie, ook de timer werd genegeerd, bleef doorladen.
Toen de app geopend, daar stonden nog de oude tijden van de timer in, die aangepast en timer aangezet, auto deed net alsof er geen app bestond.

Dus, paal afgemeld, stekker uit de auto, auto op slot, op ca 25 m afstand even vijf minuten gewacht, auto weer geopend, stekker er weer in, paal weer aangemeld... en ja hoor: alles weer werkend.
Blijft een drama sinds de mislukking van de OTA twee weken geleden. Enfin, even doorzetten tot eind juni, dan staat de wagen ingepland bij een dealer.

• Microkid

Microkid

Smile

ron65 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:06:
Enfin, even doorzetten tot eind juni, dan staat de wagen ingepland bij een dealer.
Ik weet dat de dealers het druk hebben, maar eigenlijk te gek voor woorden dat je met een auto die niet goed werkt zo lang moet wachten om dit te laten fixen. Je hebt er immers elke dag last van. Eigenlijk zouden ze dit soort problemen juist met voorrang moeten behandelen. (zelf moet ik ook 2 maanden wachten, bizar...)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Ik weet dat de dealers het druk hebben, maar eigenlijk te gek voor woorden dat je met een auto die niet goed werkt zo lang moet wachten om dit te laten fixen. Je hebt er immers elke dag last van. Eigenlijk zouden ze dit soort problemen juist met voorrang moeten behandelen. (zelf moet ik ook 2 maanden wachten, bizar...)
Ik denk er niet anders over hoor, maar ik heb geen zin om ze te pushen, dat zet daar ook weer nekharen overeind en dan zijn ze minder geneigd je op en top te helpen.
Sterker: de auto is er 18 maart geweest voor onderhoud en het vervangen van die airbag is toen al voor eind juni ingepland, zogenaamd wegens levertijden.
Dat ik belde over die mislukte OTA (zoals te doen gebruikelijk met OTA updates), en vroeg of dat in elk geval eerder kon, was het "helaas, maar als we u los in willen plannen hiervoor is er pas begin Juli tijd, beter samen met de airbag dan bent u eerder aan de beurt"

• Juancho
  • Nu online
Dan weet je nu dus beste Ron... voortaan niet gelijk vooraan staan als je de OTA niet gelijk krijgt. Laat anderen nou gewoon eerst ff een maandje testen en rondrijden. Zijn er geen spannende verhalen, dan installeer je de OTA na een tijdje maar. Zo doe ik het nu ook. Tis gewoon onbetrouwbaar. Easy as that. En ja, er zijn ook wagens die zonder problemen rijden na een OTA. Het is maar net welk risico je wil nemen.

Maar het mag nu toch wel een keer voor iedereen duidelijk zijn dat er sowieso een risico is als je gelijk als eerste de OTA op je wagen gooit. Voorbeelden zat geweest en nog steeds komen van dingen die omvallen. Niet alleen bij onze auto's, maar ook bij PS en de nieuwe EX30.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 17-05-2024 15:40 ]

• Tillie82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-11 22:49
Hoi! Nieuw in dit forum en sinds januari de gelukkige eigenaar (lease) van een XC40 MY2024 SM Core. Ik kom van een Mazda CX5 en met mijn 2.10m mis ik de ruimere Mazda wel een beetje. Echter qua gebruiksgemak en rijplezier/rijcomfort is dit wel even een flinke stap vooruit! Met plezier heb ik dit forum doorgebladerd en herken inmiddels wel wat probleempjes. Zo is bij mij de update naar 3.0.3 ook mis gegaan. Melding gekregen, update gestart en volgende dag geen spoor meer te vinden van een update... Daarnaast ook hier problemen met radiogeluid bij weg rijden. Na het bedienen van richtingaanwijzer ineens wel geluid. Verder valt me nu op dat de verschillende modi in drivers display verdwenen zijn. Ik kan door de menuknop op stuur in te drukken alleen nog maar kiezen uit navigatie aan/uit. Verder geen andere beeldinstellingen meer mogelijk terwijl dat circa maandje geleden wel mogelijk was...
Verder super tevreden met de auto en van de softwarematige probleempjes heb ik niet veel last.

• Microkid

Microkid

Smile

Tillie82 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:54:
Verder valt me nu op dat de verschillende modi in drivers display verdwenen zijn. Ik kan door de menuknop op stuur in te drukken alleen nog maar kiezen uit navigatie aan/uit. Verder geen andere beeldinstellingen meer mogelijk terwijl dat circa maandje geleden wel mogelijk was...
Bij mijn weten is dat nooit anders geweest.

• Morkie69
Tillie82 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:54:
Verder valt me nu op dat de verschillende modi in drivers display verdwenen zijn. Ik kan door de menuknop op stuur in te drukken alleen nog maar kiezen uit navigatie aan/uit. Verder geen andere beeldinstellingen meer mogelijk terwijl dat circa maandje geleden wel mogelijk was...
Dan heb jij een speciaaltje gehad. We hebben 1 extra modi gehad van Nov 2020 t/m ergens midden 2021. Toen is die al verdwenen.
Het zijn er echt maar 2, navi aan of uit, that's it, helaas.

• Tillie82
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-11 22:49
Morkie69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Dan heb jij een speciaaltje gehad. We hebben 1 extra modi gehad van Nov 2020 t/m ergens midden 2021. Toen is die al verdwenen.
Het zijn er echt maar 2, navi aan of uit, that's it, helaas.
Excuus, dat heb ik door elkaar gehaald met de auto van mijn vrouw.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:39:
Dan weet je nu dus beste Ron... voortaan niet gelijk vooraan staan als je de OTA niet gelijk krijgt. Laat anderen nou gewoon eerst ff een maandje testen en rondrijden. Zijn er geen spannende verhalen, dan installeer je de OTA na een tijdje maar. Zo doe ik het nu ook. Tis gewoon onbetrouwbaar. Easy as that. En ja, er zijn ook wagens die zonder problemen rijden na een OTA. Het is maar net welk risico je wil nemen.

Maar het mag nu toch wel een keer voor iedereen duidelijk zijn dat er sowieso een risico is als je gelijk als eerste de OTA op je wagen gooit. Voorbeelden zat geweest en nog steeds komen van dingen die omvallen. Niet alleen bij onze auto's, maar ook bij PS en de nieuwe EX30.
Je hebt zeker gelijk!

Vanavond een nieuwe GSM willen koppelen, de oude is gisteren te barsten gevallen (schade hoger dan dagwaarde, eerste keer dat ik een GSM molesteer).
Hele avond gereden, alles werkte. Verbinding oke, maps deed het prima...
uurtje geparkeerd, kon natuurlijk weer niet bij mijn laadpaal door een stel benzineorgels die ervoor staan, probleem voor morgen.
Na een uurtje met de beide sleutels en de GSM naar de auto, nou.... geen verbinding. LTE was leeg met een kruisje erdoor.
Maps gaf een kaart van de hele wereld weer, ook in het bestuurdersdisplay en ja hoor... de tcam reset werkte ook voor de gein weer eens niet.

Ik wilde een WiFi hotspot maken om op die manieer maar internet te pakken, dat instellen lukte op de GSM prima, maar de auto zag 0 WiFi netwerken terwijl de GSM er bij een test minstens 25 zag.
Lukte dus ook niet.
Thetering via BlueTooth dan, nou, 0 BT apparaten te vinden terwijl ik met de GSM vindbaar in de auto zat. Geen bluetooth, ook geen telefoonkoppeling dus, werkte ook niet.
Alle draadloze connecties met de auto waren dood, zelfs de app op mijn werk GSM (die gewoon moest werken) zag de auto niet.

Rondje gereden, maar geen verbetering.
Toen uit nijd (werd echt narrig hiervan) de ontwasemingsknop ingedrukt en ingedrukt gehouden en na bijna 3 minuten ineens een reset, daarna werkte alles weer en kon ik de GSM koppelen.

Het hele connectieve gebeuren in de auto is sinds die OTA mislukking instabiel, als ik dit dagelijks ga houden rij ik gewoon naar de dealer en wil dat ze het met voorrang opknappen. DIt gaat vervelend worden zo.

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Juancho schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:39: En ja, er zijn ook wagens die zonder problemen rijden na een OTA. Het is maar net welk risico je wil nemen.
Heb “meteen” 3.0.3 erop gezet en tot nu toe geen problemen gehad. Inmiddels al zo’n 3500km met v3.0.3 gereden en geen wegvallend geluid of aanpassingen in laadlimiet problemen gehad. (afgezien van 1x niet ladende auto omdat ik tijdens het initialiseren van de laadsessie nog snel de laadlimiet van 40 naar 100 wilde doen).
Ik rij wel altijd weg met de richtingaanwijzer aan 🫣 Thuis van de oprit of op het werk vanaf de parkeerplaats.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

• Juancho
  • Nu online
Ik gaf al aan dat er ook wagens zijn die prima met de nieuwste OTA over erg kunnen. Maar dat is dus wel een probleem vind ik, de software en hardware in de wagens zijn gelijk. Ik vind het dus best zorgwekkend dat de ene wagen nergens last van heeft en een andere wel. Super inconsistent.

• Microkid

Microkid

Smile

Juancho schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:26:
Ik gaf al aan dat er ook wagens zijn die prima met de nieuwste OTA over erg kunnen. Maar dat is dus wel een probleem vind ik, de software en hardware in de wagens zijn gelijk. Ik vind het dus best zorgwekkend dat de ene wagen nergens last van heeft en een andere wel. Super inconsistent.
Volvo zou een optie moeten inbouwen om terug te kunnen naar de voorgaande firmware versie. Vergelijkbaar met moederborden met 2 BIOS versies. Doet de nieuwe het niet goed? Druk op een knop en je gaat terug naar de vorige versie.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik vraag me af of de installatie wel goed verloopt.
Een update bestaat uit vele honderden wellicht duizenden kleine scriptjes, die wellicht in een bepaalde volgorde moeten worden geinstalleerd.
Wat als de instalatie een hik oploopt, bijv even een wat mindere internet connectie of een ander script dat vanuit de wagen actief wordt op een verkeerd moment, of noem maar op, waardoor script 109 voor 108 geinstalleerd wordt terwijl dat andersom had moeten zijn?
Kan dat de oorzaak zijn van de verschillen?

Zou er dan niet een stuk installatiesoftware op moeten zitten dat zegt "hee, 108 is nog niet klaar, 109 wacht nog even"? wellicht ontbreekt dat en zijn daarmee de verschillen verklaard.

Blijft slordig uiteraard.

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:14
caspervc schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:10:
Ik heb trouwens weer een sw update staan in de app. 3.1.2.

Niet OTA update. De vraag vooral hoe dan wel. Iedereen naar de dealer?
Ik kom net van bij de dealer voor eerste onderhoud en zie dat ze de software van 2.14.3 naar 3.0.3 hebben geüpdatet. Nog geen 3.1.2 voor mij, vreemd.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• amarissimo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:17
Hey volvo guru's , het is waarschijnlijk eerder gevraagd en ik zie online veel andere gebruikers met hetzelfde issue (maar nooit een goede oplossing) dus ik vraag het hier nog eens:
In m'n nieuwe volvo xc40 recharge is het me na een week nog niet gelukt een app te installeren het blijft telkens hangen op 'In behandeling.. '
Internet werkt, google profile ook opgezet, ik kan youtube films afspelen etc. Ik heb twee soorten resets geprobeerd, en ook mn google account opnieuw opgezet

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad en een fix? Draai versie 3.0.3

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 31-10 15:40
Als je 2 identieke laptops neemt met identieke software kan het ook gebeuren dat de ene vastloopt en de andere niet. Is vooral ook het gebruik dat hier invloed heeft.

Maar ben absoluut met je eens dat de software bij Volvo niet geweldig is. Zowel wat betreft stabiliteit als ook functionaliteit. Maar dat is een mijn mening. Er zijn er ook die dit anders zien en ervaren.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
amarissimo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:58:
Hey volvo guru's , het is waarschijnlijk eerder gevraagd en ik zie online veel andere gebruikers met hetzelfde issue (maar nooit een goede oplossing) dus ik vraag het hier nog eens:
In m'n nieuwe volvo xc40 recharge is het me na een week nog niet gelukt een app te installeren het blijft telkens hangen op 'In behandeling.. '
Internet werkt, google profile ook opgezet, ik kan youtube films afspelen etc. Ik heb twee soorten resets geprobeerd, en ook mn google account opnieuw opgezet

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad en een fix?
Over welke app hebben we het? Sommige apps kun je zien in de store, maar willen toch niet installeren. Heb ik gehad met de Audials play. Die wou ik installeren, ik zag hem wel, maar bleef hangen. Andere app (Tune in) gekozen, dat ging wel goed.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• amarissimo
rolfio schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:45:
[...]

Over welke app hebben we het? Sommige apps kun je zien in de store, maar willen toch niet installeren. Heb ik gehad met de Audials play. Die wou ik installeren, ik zag hem wel, maar bleef hangen. Andere app (Tune in) gekozen, dat ging wel goed.
Ging me met name om spotify, maar toen dat niet lukte heb ik meerdere gangbare apps geprobeerd zoals vivaldi, waze etc. Zonder succes.

• Emptyy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-11 21:17
[quote]amarissimo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:08:
[...]

Ging me met name om spotify, maar toen dat niet lukte heb ik meerdere gangbare apps geprobeerd zoals vivaldi, waze etc. Zonder succes.
[/quote

Factory reset was enige wat bij mij werkte. Draai overigens 3.0.5.

• Juancho
  • Nu online
Microkid schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Volvo zou een optie moeten inbouwen om terug te kunnen naar de voorgaande firmware versie. Vergelijkbaar met moederborden met 2 BIOS versies. Doet de nieuwe het niet goed? Druk op een knop en je gaat terug naar de vorige versie.
Of ze gaan eerst eens hun software proces serieus nemen. Niet alleen maar ontwikkelen maar ook vooral veel beter testen (toevallig mijn vakgebied). Als ik zie welke dingen er in al die jaren uitgerold zijn... dat had een simpele testrit direct duidelijk gemaakt. Maar daar doen ze blijkbaar niet |:( . Of ja, en dat is nog erger, ze doen het wel, ervaren het zelf ook, maar negeren het lekker allemaal.

Ik ben iig blij dat mijn software en dus ook AAOS systeem eindelijk nu al een tijdje stabiel is en geen gezeik meer oplevert. Dus als dit het is, dan is dit het maar. Ik vertrouw OTA's eigenlijk gewoon niet meer zo. Iig niet meer in de zin van dat ik gelijk de nieuwe wil en ga installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 18-05-2024 20:07 ]

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 11:50

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik had deze week sochtens zomaar ineens high pitch static geruis door alle audio in de c40 my24, zowel radio aux, en parkeer functie beeps.
Niets qua audio reset hielp. Maar toen ik savonds weer terug reed was alle audio weer ok.
Iemand dat wel eens gehad?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Largamelion
ReLight schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:51:
Ik had deze week sochtens zomaar ineens high pitch static geruis door alle audio in de c40 my24, zowel radio aux, en parkeer functie beeps.
Niets qua audio reset hielp. Maar toen ik savonds weer terug reed was alle audio weer ok.
1x iets soortgelijk gehad en nadien nooit meer. Opgelost met de homeknop reset voor zover ik me kan herinneren.

• Microkid

Microkid

Smile

Ik ga binnenkort naar Frankijk, dus ik had op de Google Maps website alvast een aantal laadstations opgezocht waar ik wil laden, zodat ik daar naartoe kan navigeren. Ik heb een nieuwe lijst aangemaakt "Laadstations" en ze daar in gezet. Echter, in de auto is deze lijst niet te zien. Alleen de standaard lijsten "favorieten", "reisplannen", "wil ik heen" enz.
Kan het zijn dat de auto geen eigen lijsten accepteert of ondersteunt?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:40
@Microkid

De eigen lijst accepteert ie niet inderdaad. De lader is wel gemarkeerd op de kaart grappigerwijs.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Mga1600
Microkid schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:48:
Ik ga binnenkort naar Frankijk, dus ik had op de Google Maps website alvast een aantal laadstations opgezocht waar ik wil laden, zodat ik daar naartoe kan navigeren. Ik heb een nieuwe lijst aangemaakt "Laadstations" en ze daar in gezet. Echter, in de auto is deze lijst niet te zien. Alleen de standaard lijsten "favorieten", "reisplannen", "wil ik heen" enz.
Kan het zijn dat de auto geen eigen lijsten accepteert of ondersteunt?
Ik maak op de telefoon of iPad op mijn gemakje in ABRP een route, inclusief de laadstops die mij goed uitkomen. Die route deel ik dan met GM op de telefoon en vandaar deel ik ‘m met je auto.
Heeft tot dusverre goed gewerkt

• Microkid

Microkid

Smile

Ophidian schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:50:
@Microkid

De eigen lijst accepteert ie niet inderdaad. De lader is wel gemarkeerd op de kaart grappigerwijs.
Ik heb de laadpunten naar "mijn reisplannen" verplaatst en nu ziet de auto ze wel. Opgelost :)

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-11 16:11
Zal te maken hebben met het gebruik van Android. Is net zo'n zootje als een telefoon qua storage, daar zie je hetzelfde effect. Ik en m'n vrouw hebben identieke telefoons, op het zelfde moment aangeschaft, zelfde updates, maar toch gedragen ze zich anders. Android heeft doorgaans een "fabrieks" partitie met de standaard software erin, en daar wordt dan een hele berg updates overheen gepleisterd. Na een paar jaar bestaat de software eigenlijk alleen nog maar uit pleisters.

Normaal als je een embedded systeem maakt heb je gewoon een enkel image waar alles in zit, getest en met identieke libraries enzo. Een "update" doe je liefst door het hele image te vervangen (en als er voldoende storage is, kun je dus ook zo'n fall-back implementeren). Dan heb je altijd een samenhangend geheel. Ik hoop altijd wel dat het "automotive" deel zich wel zo gedraagt, en dat alleen het "entertainment" deel zo'n zootje is.

• Microkid

Microkid

Smile

Net eens in de Playstore gekeken bij "mijn apps". Bleek dat er 12 bijgewerkt moesten worden, terwijl "automatic updates" aan stond. Dus maar even geforceerd bijgewerkt, waaronder Google Maps en nog een paar interne apps. Toch dus iets om zo nu en dan te controleren.

• Largamelion
Ik vind dat die updates altijd tergend langzaam downloaden/installeren. Mijn bijna 6 jaar oude telefoon update 10 apps op de tijd dat de auto 1 app update.

Gelukkig heb ik in het jaar dat ik met de XC40 rijd nog nooit een probleem gehad met de OTA's.

• Mga1600
Microkid schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:39:
Net eens in de Playstore gekeken bij "mijn apps". Bleek dat er 12 bijgewerkt moesten worden, terwijl "automatic updates" aan stond. Dus maar even geforceerd bijgewerkt, waaronder Google Maps en nog een paar interne apps. Toch dus iets om zo nu en dan te controleren.
Zodra mijn auto ge-update was naar 3.0.3 stroomden de app-updates in hordes binnen zag ik - kennelijk noodzakelijke patches om alles voor Android 12 in te richten. Maar ze waren na de eerstvolgende rit allemaal automatisch bijgewerkt. Soms, als ik kijk bij ‘mijn apps” staan er wel eens 2 of 3 nog-te-updaten apps in het lijstje, en heel soms (als ik toch ergens sta te wachten) doe ik dat bijwerken dan even geforceerd.
Maar ook als ik dat niet doe zijn ze de volgende keer dat ik kijk automatisch bijgewerkt.
Of zoals ze in Australië veelvuldig zeggen: “No worries mate!….”

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:04:
Ik vind dat die updates altijd tergend langzaam downloaden/installeren. Mijn bijna 6 jaar oude telefoon update 10 apps op de tijd dat de auto 1 app update.

Gelukkig heb ik in het jaar dat ik met de XC40 rijd nog nooit een probleem gehad met de OTA's.
Vergeet niet dat je auto slechts een LTE verbinding heeft. In praktijk iets van 30Mbps. Dus niet snel vergeleken met je smartphone ;)

• Morkie69
Microkid schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:39:
Was mij van de week ook opgevallen ;)

• Largamelion
Microkid schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Vergeet niet dat je auto slechts een LTE verbinding heeft. In praktijk iets van 30Mbps. Dus niet snel vergeleken met je smartphone ;)
Theoretisch tot 100Mbps, waarom zou dat in de praktijk maar 30Mbps opleveren? Het is wel moeilijk uit te maken of het de download of installatie is die zo lang duurt, want er staat gewoon 'in behandeling...'. Ik denk eerder dat het het installeren is dat zo traag gaat door de zwakke SoC en vermoedelijk trage storage.

Daar mag van mij wel minder op bezuinigd worden. Die auto's moeten 10-15 jaar meegaan dus stop er dan gewoon van de eerste keer een high-end SoC in. Wat is die paar honderd euro extra op 'n bedrag van 50k.

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
ReLight schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:51:
Hier is het anders, bij mij komt er heel vak een high pitch geluid precies vanuit het middenscherm.

• amarissimo
amarissimo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:58:

Heeft iemand hier ook mee te maken gehad en een fix? Draai versie 3.0.3
Nog even een update: na terugzetten fabrieksinstellingen nog steeds niet in staat enige app te installeren. Dealer geeft aan dat dit probleem bekend is, en speelt sinds laatste update. Hoop is op fix bij komende update. Heerlijk zo'n android op wielen.

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 08:47
Largamelion schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:46:
[...]
Daar mag van mij wel minder op bezuinigd worden. Die auto's moeten 10-15 jaar meegaan dus stop er dan gewoon van de eerste keer een high-end SoC in. Wat is die paar honderd euro extra op 'n bedrag van 50k.
Dat begrijp ik ook niet. Vaak wordt daar extreem op beknibbeld. Ze plannen zon systeem natuurlijk enkele jaren vooruit en hebben dan niet de laatste SoC voorhanden. Maar bespreek dat gewoon contractueel dat je in ieder geval een veilige versie erin kunt krijgen. Tegenwoordig is iedere high end SoC snel. Mijn iPad Pro uit 2019 kan 5 jaar later prima mee, dat lijkt met dat ding in de auto totaal niet het geval te zijn (/geheugen vrij beperkt).

• 4v4t4r
  • Laatst online: 14:09
errox schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Dat begrijp ik ook niet. Vaak wordt daar extreem op beknibbeld. Ze plannen zon systeem natuurlijk enkele jaren vooruit en hebben dan niet de laatste SoC voorhanden. Maar bespreek dat gewoon contractueel dat je in ieder geval een veilige versie erin kunt krijgen. Tegenwoordig is iedere high end SoC snel. Mijn iPad Pro uit 2019 kan 5 jaar later prima mee, dat lijkt met dat ding in de auto totaal niet het geval te zijn (/geheugen vrij beperkt).
wat ik niet snap is dat het niet enigzins makkelijk te upgraden valt? chipset vervangen en hup je hebt een sneller systeem, andere android versies mogelijk etc. Kan je als klant dan zelf voor kiezen na x jaar.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:58:
[...]

wat ik niet snap is dat het niet enigzins makkelijk te upgraden valt? chipset vervangen en hup je hebt een sneller systeem, andere android versies mogelijk etc. Kan je als klant dan zelf voor kiezen na x jaar.
Wat ik me dan gelijk afvraag: is dit gewoon niet mogelijk mits je het maar zelf doet/laat doen? Dus buiten Volvo om.

• Microkid

Microkid

Smile

Juancho schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Wat ik me dan gelijk afvraag: is dit gewoon niet mogelijk mits je het maar zelf doet/laat doen? Dus buiten Volvo om.
Die SoC zit helemaal embedded en veranderen van SoC kan ook nog wel eens impact hebben op diverse randapparatuur en koppelingen. Het is geen pc, dus "even" een chipset vervangen zal er imho nooit van komen.

• 4v4t4r
Microkid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Die SoC zit helemaal embedded en veranderen van SoC kan ook nog wel eens impact hebben op diverse randapparatuur en koppelingen. Het is geen pc, dus "even" een chipset vervangen zal er imho nooit van komen.
Zeker in het kader van sustainability een gemiste kans imo. Maar snap je punt wel hoor, dan ding doet wellicht meer dan puur processor spelen - en we kunnen Volvo er (nog) niet op vertrouwen dit soort dingen goed te testen ;)

• Kammika
4v4t4r schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Zeker in het kader van sustainability een gemiste kans imo. Maar snap je punt wel hoor, dan ding doet wellicht meer dan puur processor spelen - en we kunnen Volvo er (nog) niet op vertrouwen dit soort dingen goed te testen ;)
Ihkv sustainability zou ie juist niet moeten willen vervangen, maar zorgen dat je deze hardware gewoon gedurende de levensduur van de auto ondersteunt…

Dat we allemaal elke keer sneller hardware willen is juist hetgeen wat niet duurzaam is, want dan gooi je spullen weg…

Ik hoop dus gewoon dat Google en Volvo snappen dat ze heel lang updates moeten blijven leveren…

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:12
Toevallig meer mensen (weer) last van Google die na het afsluiten van de auto roept “sorry, ik begrijp het niet”

Voelt een beetje achterlijk terwijl je wegloopt van de auto :+

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-11 20:46
WildOne schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:28:
Toevallig meer mensen (weer) last van Google die na het afsluiten van de auto roept “sorry, ik begrijp het niet”

Voelt een beetje achterlijk terwijl je wegloopt van de auto :+
Of juist briljante marketing...want je wilt toch vooral in je auto zitten en rijden?
Zo heb ik bijvoorbeeld nooit begrepen waarom ik bij m'n BMW i3 op het BMW logo van de sleutel moet drukken om de deuren op slot te doen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-10 12:59
Ik ben in afwachting van de EX40 SMER Plus die besteld is. Bij de keuze voor de EX40 heb ik me er al eens in verdiept, maar heb nooit een duidelijk antwoord gevonden; in hoeverre is het verbruik van de MY23/24 verbetert ten opzichte van de versies daarvoor?

• Microkid

Microkid

Smile

BrightSun schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:57:
Ik ben in afwachting van de EX40 SMER Plus die besteld is. Bij de keuze voor de EX40 heb ik me er al eens in verdiept, maar heb nooit een duidelijk antwoord gevonden; in hoeverre is het verbruik van de MY23/24 verbetert ten opzichte van de versies daarvoor?
In de XC40 Recharge wordt hetzelfde accupakket van 69 kWh gebruikt, maar met verbeteringen in de efficiëntie (luchtweerstand, aandrijflijn en accupakket). Hierdoor is de actieradius vergroot tot 463 kilometer volgens de WLTP-test, voorheen was dat 425 kilometer. De actieradius van de C40 Recharge verbetert van 438 kilometer (WLTP) tot 482 kilometer.

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-10 12:59
Microkid schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:10:
[...]

In de XC40 Recharge wordt hetzelfde accupakket van 69 kWh gebruikt, maar met verbeteringen in de efficiëntie (luchtweerstand, aandrijflijn en accupakket). Hierdoor is de actieradius vergroot tot 463 kilometer volgens de WLTP-test, voorheen was dat 425 kilometer. De actieradius van de C40 Recharge verbetert van 438 kilometer (WLTP) tot 482 kilometer.
Thanks! Die gegevens had ik inderdaad ook gevonden. Ik ben vooral benieuwd wat de praktijk ervaringen zijn bij een Extended Range. EV database heeft van de XC40 geen echte waarden, maar alleen waarden bij benadering.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
BrightSun schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Thanks! Die gegevens had ik inderdaad ook gevonden. Ik ben vooral benieuwd wat de praktijk ervaringen zijn bij een Extended Range. EV database heeft van de XC40 geen echte waarden, maar alleen waarden bij benadering.
Die van mij staat na 10000 km op een gemiddelde van 21,3 kWh/100 km. Op onze rit naar Spanje gemiddeld 23,4 kWh/100 km. En om een ander uiterste te noemen, gisteren een verbruik van 15,5 op 18 km ringweg met max 70 km/h.

Een en ander is dus heel erg afhankelijk van hoe (hard) je rijdt en hoe de weerscondities zijn.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• Microkid

Microkid

Smile

En mijne (normale uitvoering) op 19,5kWh/100km op 3566km.

• caspervc
  • Nu online
Met een beetje gunstige omstandigheden is 't verbruik best mooi.

Zie hier. Op en neer naar zuid Zweden. Links het totaal, rechts de terug rit vanaf Lubeck. Mix van Autobahn (ca 130), file en een stuk binnendoor. (Oberhausen afsnijden). Niet ontevreden mee. Auto reed heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvCaSDRF3k2cOWy6-oRkSngeK6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b03byGFIU8kdeOS4bA2RF3I5.jpg?f=fotoalbum_large

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 22:10
4v4t4r schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:58:
[...]

Eens, ik heb zelfs een nvidia shield tv thuis, de eerste generatie uit 2017 en die krijgt nog steeds updates en werkt als een trein. De tegra chip die daarin zit kan 4k etc. decoderen allemaal zonder problemen. Zo duur was het apparaat ook niet, dus als je een nog iets zwaardere chip gebruikt en dan op grote schaal zul je dat verschil in een auto vast niet echt merken in de prijs. Dus eens, iets investeren in een zwaardere chip of twee een CPU en GPU zou beter zijn.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:44
Wij waren overwegen onze XC40 P8 Ultimate uit 2021 in te ruilen op een extended range versie. De inruilwaarde viel alleen zwaar tegen. Volgens de ANWB zou de auto nog zo’n 39k waard moeten zijn bij inruil bij een merkdealer. Het bod vsn de dealer was zo’n 33k en was niet onderhandelbaar.

Zit de ANWB nu veel te laag in hun schattingen? Of is er met alle overheid gerelateerde onduidelijkheden een dip in de markt? Heeft iemand hier wat zicht op?

I love it when a plan comes together!

• Kammika
daansan schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 06:19:
Wij waren overwegen onze XC40 P8 Ultimate uit 2021 in te ruilen op een extended range versie. De inruilwaarde viel alleen zwaar tegen. Volgens de ANWB zou de auto nog zo’n 39k waard moeten zijn bij inruil bij een merkdealer. Het bod vsn de dealer was zo’n 33k en was niet onderhandelbaar.

Zit de ANWB nu veel te laag in hun schattingen? Of is er met alle overheid gerelateerde onduidelijkheden een dip in de markt? Heeft iemand hier wat zicht op?
Inruilen is koehandel.

Ik zou sowieso op meer dan 1 plek checken wat de auto oplevert. Dan krijg je wsch heel verschillende biedingen.

Zelf verkopen levert vaak ook meer op dan via een merkdealer

En die inschatting van anwb over de waarde is ook maar een inschatting. Heb je in de praktijk niet veel aan.

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 13:40
Ze staan te koop voor 35-48k. Dan is 33k bij inruil zo gek nog niet.
EV koop je niet voor de restwaarde. 7-8 jaar in rijden is waarschijnlijk verstandiger. Al zijn ze dan wsl helemaal niks meer waard.
Ik zie niet veel particulieren kiezen voor een tweedehands EV nu, als ze t kunnen betalen kopen ze wel een nieuwe.

• Mga1600
De schaarste die er tot 1,5 jaar geleden was op het gebied van nieuwe en tweedehands EV’s is voorbij, de markt wordt nu overspoeld met nieuwe merken, modellen en uitvoeringen. Daarmee lijkt ook het fenomeen van de “premium” inruilprijzen die voor een EV in betaald werden echt definitief tot het verleden te behoren.

We zitten - zo lijkt het tenminste als ik om me heen kijk - weer in het oude regime zoals die in de tijd van de ICE’s was: namelijk een auto is na 3 of 4 jaar (afhankelijk van exclusiviteit er van) nog maar de helft waard bij inruil. Triest maar waar.

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 13:40
Plus dat EVs eigenlijk nog steeds overpriced zijn. Benieuwd wat er gaat gebeuren met al die lease Model 3s binnenkort, je ziet daar nu al private lease constructies voor.
Kopen en rijden...en hopen dat de overheid benzine verder gaat ontmoedigen, maar daar ziet t verlopig niet naar uit.

• Microkid

Microkid

Smile

Even een brainwave. Ik ga volgende week naar Frankrijk en ga dan natuurlijk alleen bij snelladers laden. Nu is de laadcurve zo dat laden het snelst gaat als de accu leger is. Mijn beeld: laden van 20% naar 60% is dan sneller dan laden van 40% naar 80% (ondanks dat het beiden 40% extra is). Correct?

• caspervc
  • Nu online
Microkid schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:01:
Even een brainwave. Ik ga volgende week naar Frankrijk en ga dan natuurlijk alleen bij snelladers laden. Nu is de laadcurve zo dat laden het snelst gaat als de accu leger is. Mijn beeld: laden van 20% naar 60% is dan sneller dan laden van 40% naar 80% (ondanks dat het beiden 40% extra is). Correct?
Ja, dat klopt. Ik probeer altijd zelf met 5-15% aan te komen, en laad dan tot 70%. Dan dropt ie onder de 100kW qua laadsnelheid. Mijn psychologische grens. Maar daar zit je zo.
Ik heb een paar keer gehad, dat ik met de kinderen ff ging lunchen en je voor je uberhaupt je eten hebt, al weer op 60% zit. Dan laad ik lekker door naar 90 ofzo. Is toch incidenteel.

Je kan prima rijden op de aankomstvoorspelling van Maps. Als ie zegt dat je op 20% aankomt, rijd ik lekker door (zeker in DLD en FRA) tot ie zegt dat ie met 5% aankomt. Daarna is t ff cheken hoe ver je nog van je lader bent, of je langzamer gaat rijden (om het aankomstpercentage te laten stijgen of stabiliseren) of gaat gokken en doorknallen (richting de 1% aankomst :X ). Ligt aan je eigen zenuwen :+

• Mga1600
Microkid schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:01:
Ja dat klopt zeker en het tijdverschil kun je goed simuleren met de gratis ABRP app (A better route planner) op je telefoon of tablet. In ABRP kun je begin en aankomst soc% namelijk wijzigen en dan laat je vervolgens je route doorrekenen met verschillende percentages. ABRP geeft dan totale laad- en rijtijd aan.
[Het scenario dat die jou het beste past deel je eventueel met Maps op je telefoon of tablet en stuurt het daarvandaan als route naar je auto].

• Microkid

Microkid

Smile

Mga1600 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Ja dat klopt zeker en het tijdverschil kun je goed simuleren met de gratis ABRP app (A better route planner) op je telefoon of tablet. In ABRP kun je begin en aankomst soc% namelijk wijzigen en dan laat je vervolgens je route doorrekenen met verschillende percentages. ABRP geeft dan totale laad- en rijtijd aan.
[Het scenario dat die jou het beste past deel je eventueel met Maps op je telefoon of tablet en stuurt het daarvandaan als route naar je auto].
Ja, gezien. Echter kan je bij ABRP niet aangeven dat je bijv. ergens gaat lunchen, zodat hij langer kan laden. (bijv. hij zegt dat ik 7 minuten moet laden bij Arlon, maar ik ga daar lunchen, dus zeker 30 minuten laadtijd).

• caspervc
  • Nu online
Microkid schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Ja, gezien. Echter kan je bij ABRP niet aangeven dat je bijv. ergens gaat lunchen, zodat hij langer kan laden. (bijv. hij zegt dat ik 7 minuten moet laden bij Arlon, maar ik ga daar lunchen, dus zeker 30 minuten laadtijd).
Ja daarom plan ik de route die ik wil gaan rijden altijd globaal. Ik kijk bij de stop pas waar mijn volgende ongeveer ligt, mijn rode draad is de route in de auto.
Laad je ergens langer, dan kan je makkelijk je route herplannen aan t einde van je lunch, of gewoon je navigatie annuleren en een nieuwe navigatiesessie starten.

• Juancho
  • Nu online
Tis zo jammer dat je in Maps nog niet de settings hebt die ABRP wel heeft. Dat je bijv. in Maps kan zeggen bij een rit: ik wil pas laden op de route bij die en die snellader als het percentage onder de 10% is. En dat dan voor alle stops die je moet maken op een langere rit. En nog evt wat extra parameters.

Volledige ontzorgen, dat is toch wel de ultieme wens. Wij gaan zoals gezegd eind augustus een roadtrip maken naar en door Noord Spanje en gezien het onze eerste keer is met de P8 (eerste model) ontstaan er toch wat zenuwen of je wel helemaal op Maps kan vertrouwen, of dat je toch een avond moet plannen waarbij je allemaal B en C scenario's gaat opzoeken en noteren.

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 10:30

DennisMoore

Alles went...

.

[ Voor 99% gewijzigd door DennisMoore op 22-05-2024 19:48 ]

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• Morkie69
vandaag nieuwe App versie 5.41 (IOS). Heb nog geen nieuwe dingen gezien

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:14
Morkie69 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:57:
vandaag nieuwe App versie 5.41 (IOS). Heb nog geen nieuwe dingen gezien
Het lijkt er op dat ze luchtzuivering hebben toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmSFkX2cGeW_FmlHoA9cEOTnvys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MF4fCpKgsg9mELVlPi3uKjWA.png?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• Kammika
Juancho schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:51:
Volledige ontzorgen, dat is toch wel de ultieme wens. Wij gaan zoals gezegd eind augustus een roadtrip maken naar en door Noord Spanje en gezien het onze eerste keer is met de P8 (eerste model) ontstaan er toch wat zenuwen of je wel helemaal op Maps kan vertrouwen, of dat je toch een avond moet plannen waarbij je allemaal B en C scenario's gaat opzoeken en noteren.
Gelukkig hoef je niet te kiezen. Ik gebruik beide. Voor scenarioplanning vooraf even in ABRP checken of er voldoende laders langs de route staan.
- Zo ja, dan kun je relaxed op maps rijden en heb je ABRP verder niet veel meer nodig. (maar wel handig om mee te hebben als je bv een lunchplek wilt zoeken waar je een lader naast en restaurant wilt hebben)
- Zo nee, dan wel die laders noteren en zorgen dat je ze met MAPS kan vinden, zodat je wel op die laders kan gaan navigeren.

• Kammika
nujtrug schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]
dat schermpje heb ik (nog) niet. Maar ik heb in de auto ook niet de luchtzuiveringsapp omdat ik nog een eerder MY heb. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

• caspervc
  • Nu online
nujtrug schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding]
Mooie prioriteit weer ook. Wel de luchtzuivering via de App aan kunnen zetten 8)7 , maar laadinfo, laadlimiet, je ramen sluiten, melding voor alarm.. ho maar.... |:(

• 4v4t4r
Juancho schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:51:
Tis zo jammer dat je in Maps nog niet de settings hebt die ABRP wel heeft. Dat je bijv. in Maps kan zeggen bij een rit: ik wil pas laden op de route bij die en die snellader als het percentage onder de 10% is. En dat dan voor alle stops die je moet maken op een langere rit. En nog evt wat extra parameters.

Ik plan niet meer vooruit in maps door deze reden - ik geef mn eind bestemming op, verwijder alle stops en ga rijden. ik bepaal dan onderweg dan wel wat ik doe. Een 50kW lader is ook prima als ik belsuit uitgebreid te lunchen bijv ergens in een stad.

Ik kan je wel zeggen, Maps heeft me op lange stukken nog nooit in de steek gelaten qua planning. het enige is dat je nooit weet of er niet net 4 EVs het terrein op rijden voor je en alle stalls claimen

Pagina: 1 ... 248 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"