Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:20
millerman_sf schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:04:
Yep. En als het geen lease-auto was, zou het volgens mij van de eigen verzekering geclaimd worden bij de verzekeraar van de tegenpartij en was het een probleem geweest van die verzekeraar om bij de eigen klant te innen.

Maar nu wel weer veel zin gekregen in een roadtripje volgende week richting Valencia en daarna door richting de kust onder Sevilla! Al met al toch een mooie 5000km en gelijk even testen hoe laden op langere ritten in die landen gaat.
Mijn broer verbleef voor zijn werk een aantal jaar in Lissabon. Hij nam meestal het vliegtuig als hij toch meerdere keren per maand terug naar België moest. Maar is ook een aantal maal over en weer gereden met een Model S 85 D. Hij naam telkens zijn tijd (extra overnachting , want er waren ook honden mee, etc...) maar sprak nooit over grote laad problemen.

Hij ondernam deze trips wel niet tijdens 'zwarte weekends' en nogmaals hij had ook niet de intentie om ik moet +/-2000 km afleggen in een record tijd van xx uren.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:26
Ik denk dat je iid in een elektrische auto niet zo snel mogelijk moet proberen om op je eindbestemming te komen. Ik kan inmiddels uit ervaring spreken dat het heel relaxed rijden is omdat je min of meer moet stoppen om te kunnen laden.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-11 15:36
Inderdaad. Op de terugweg hebben we het nu opgesplitst in 3 dagen ipv 2 met de diesel. Dat is dan 1000km+600km+600km. Die eerste 1000km is nog binnen Spanje en daar hebben we de hele dag voor.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

blahenazo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:18:
[...]Hij ondernam deze trips wel niet tijdens 'zwarte weekends' en nogmaals hij had ook niet de intentie om ik moet +/-2000 km afleggen in een record tijd van xx uren.
Het is precies dat.

Als ik voor mijn XC40 eens kijk wat het aan tijd kost om, MET caravan, naar bijvoorbeeld Nice (zuid Frankrijk) te komen stel dat ik dat zou willen, en dat vergelijk met een brandstofwagen ook met caravan, dan ben ik wanneer ik geen overnachtingen doe totaal met de EV 3 uur langer onderweg door de extra laadbeurten.
De tankbeurten van de brandstofwagen meeberekend, incl koffie en sanitaire stops.

Wat is nou 3 uur enkele reis meer, op een vakantie van 2 a 3 weken? dat bederft echt die vakantie niet.
En toch zijn er fossielen die dan roepen dat het onmogelijk is met een EV want je bent 3 weken onderweg en moet elke 10 km een laadpaal zoeken, als de auto al niet spontaan onderweg 4x in brand vliegt......
Ze weten niet waar ze het over hebben ...

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• rolfio
ron65 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Het is precies dat.

Als ik voor mijn XC40 eens kijk wat het aan tijd kost om, MET caravan, naar bijvoorbeeld Nice (zuid Frankrijk) te komen stel dat ik dat zou willen, en dat vergelijk met een brandstofwagen ook met caravan, dan ben ik wanneer ik geen overnachtingen doe totaal met de EV 3 uur langer onderweg door de extra laadbeurten.
De tankbeurten van de brandstofwagen meeberekend, incl koffie en sanitaire stops.

Wat is nou 3 uur enkele reis meer, op een vakantie van 2 a 3 weken? dat bederft echt die vakantie niet.
En toch zijn er fossielen die dan roepen dat het onmogelijk is met een EV want je bent 3 weken onderweg en moet elke 10 km een laadpaal zoeken, als de auto al niet spontaan onderweg 4x in brand vliegt......
Dat zijn precies die lui die meestal zelf nog nooit met een elektrische auto hebben gereden. Maar wel hoog opgeven dat ze met hun diesel wel 1200 km kunnen rijden zonder te tanken. Maar doe je dat dan ook, vraag ik? Nou nee, maar het is wel handig :?

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:56
Volgens mij valt het tegewoordig wel mee met het aantal "fossielen" die roepen dat het "onmogelijk" is. Maar feit blijft natuurlijk wel dat je tegen zaken aanloopt waar je rekening mee moet houden in je planning waar geen sprake van is als je niet-EV rijdt: er wordt nog steeds (ook hier) aangeraden om meerdere laadpassen in gebruik te hebben, kunnen laadmogelijkheden bij hotels niet altijd voldoende zijn, zijn beschikbare (snel)laders in bepaalde gebieden nog beperkt.
Onmogelijk om er mee op vakantie te gaan? Nee dat niet, maar je bent op dit moment nog wel gewoon minder flexibel en dat zit hem niet alleen in de tijd voor de extra laadstop.
Ik rijd met plezier electrisch, maar ik heb ook vaak genoeg op vakantie gewenst dat ik gewoon ergens bij een ieder tankstation m'n auto kon volgooien in 5 minuten. Maar ik heb het er voor over, laat dat duidelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door StevendGraaf op 03-05-2024 19:07 ]

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-11 20:46
Die laadpassen gaan vanzelf een keer verdwijnen verwacht ik. Zal wellicht nog een jaar of 10 duren. Als de grote massa om is moeten we gewoon weer lekker naar de pinpas.
Op vakantie heb ik altijd ook twee pinpassen mee. 'Vroeger' ook voor 't tanken.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Put007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-11 22:06
ron65 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Het is precies dat.

Denk dat het wel meevalt met die fossielen. Het is gewoon erg persoonlijk wat de voorkeur is.
Wij rijden 6x per jaar naar Zuid Frankrijk (1400 km) waarvan ongeveer de helft met de xc40 p6 en de andere helft met de xc90 op lpg. Als je wilt opschieten, dan moet je gewoon niet de p6 nemen.
10x laden is wel behoorlijk veel en dat wordt 18x laden met caravan…
Elektrisch rijdt echt fantastisch, maar is op dit moment voor echt lange afstanden gewoon nog niet optimaal. Op het moment dat je 1000km op een lading kunt rijden (400km met caravan) en niet hoeft af te koppelen, dan is het voor mij pas een serieus alternatief. Binnen benelux echt perfect, maar daarbuiten, noem mij een fossiel, neem ik echt zoveel mogelijk de ouwe trouwe xc90 😉.
Veel meer vrijheid om te stoppen waar je wilt en niet steeds van die 10 minuten bijlaad sessies.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:05:
Volgens mij valt het tegewoordig wel mee met het aantal "fossielen" die roepen dat het "onmogelijk" is. Maar feit blijft natuurlijk wel dat je tegen zaken aanloopt waar je rekening mee moet houden in je planning waar geen sprake van is als je niet-EV rijdt: er wordt nog steeds (ook hier) aangeraden om meerdere laadpassen in gebruik te hebben, kunnen laadmogelijkheden bij hotels niet altijd voldoende zijn, zijn beschikbare (snel)laders in bepaalde gebieden nog beperkt.
Onmogelijk om er mee op vakantie te gaan? Nee dat niet, maar je bent op dit moment nog wel gewoon minder flexibel en dat zit hem niet alleen in de tijd voor de extra laadstop.
Ik rijd met plezier electrisch, maar ik heb ook vaak genoeg op vakantie gewenst dat ik gewoon ergens bij een ieder tankstation m'n auto kon volgooien in 5 minuten. Maar ik heb het er voor over, laat dat duidelijk zijn.
Ik heb gemerkt dat bij uitzoeken van een camping vaak blijkt dat er geen laadpaal op de camping is en tegelijk ook geen snellader in de directe omgeving.
Soms zie je een schitterende camping, maar staat in de reglementen dat laden op de standplaats verboden is, en nee.. laadpalen hebben ze ook niet. De dichtstbijzijnde is 8 km verderop en max 11 kW.
Vinkje bij "ongeschikt" dus.

Het zal nog wel gaan verbeteren, maar dat is wel waar je met een EV tegenaan loopt soms.
Maar lees maar eens onder artikelen van kranten, op fakeboek, twitter, instacreme en nog meer van die a-social media... zelfs als er een zonnepaneel op een fastned station smeult, krijgt de EV daarvan de schuld in vele reacties eronder.
En dat bedoelde ik met de vele reacties van fossielen die niets nalaten om de EV in de hoek te trappen.
Ja ze zijn iets rustiger laatste tijd, maar ze zijn er nog wel ;-)

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10 10:30

DennisMoore

Alles went...

Flauw dat de 'lane keeping assist' wordt uitgeschakeld zodra je een simpel fietsdragertje achterop inprikt 😞. Da's juist zo relaxed op de snelweg...

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:18
DennisMoore schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 06:40:
Flauw dat de 'lane keeping assist' wordt uitgeschakeld zodra je een simpel fietsdragertje achterop inprikt 😞. Da's juist zo relaxed op de snelweg...
Weet niet of het flauw is maar omdat de sensoren die aan de zijkant zitten (achter de achterspatborden) kunnen niet meer ‘goed kunnen kijken als er iets achter de auto zit’ zou je verkeerde informatie kunnen krijgen, vandaar! Bliss werkt ook niet meer in die situatie.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Mga1600 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Weet niet of het flauw is maar omdat de sensoren die aan de zijkant zitten (achter de achterspatborden) kunnen niet meer ‘goed kunnen kijken als er iets achter de auto zit’ zou je verkeerde informatie kunnen krijgen, vandaar! Bliss werkt ook niet meer in die situatie.
Mja, zoals ik deze 'assistant' begrijp, hoeft ie alleen maar met de camera aan de voorkant te kijken of ie netjes tussen de lijntjes blijft. Heeft niet te maken met parkeersensoren of dodehoek-sensoren afaik.

Volgens https://www.swedespeed.co...update-from-volvo.478001/ (uit 2017) is het een 'lawyer update', is de functionaliteit er op gegeven moment uit gesloopt met een update.

Misschien is het handiger om de lichtbalk van de fietsdrager (zo'n klein schaar-model) gewoon maar niét in te pluggen bij het rijden overdag. De hoge achterlichten en remlichten van de Volvo zijn duidelijk genoeg te zien.

[ Voor 28% gewijzigd door DennisMoore op 04-05-2024 10:02 ]

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Hmm, meer mensen bij wie het sinds de update niet meer werkt om handmatig de buitenspiegels naar beneden te kantelen? Dat was toch een 'dubbel klikken' op de gewenste buitenspiegelknop? Automatisch bij achteruitrijden kantelen ze nog wel naar beneden wanneer dat is ingesteld.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:33
Blij dat ik de update nog even links gelaten heb. Toch volstrekt idioot dat er bij eigenlijk elke update wel weer dingen omvallen terwijl de update zelf amper handige en mooie toevoegingen heeft.

Nu heb je bijv automatisch dat de stuurverwarming mee aan gaat (leuke toevoeging in het voorjaar /zomer) en vallen andere dingen weer km (pauze/start, kantelen spiegels etc). En dan wordt de OTA ook nog weer eens ingetrokken. 🤔

Ik zal ook nooit adviseren om voor je vakantie of tijdens de vakantie als je met de auto gaat een OTA te installeren. Negeer die lekker.

[ Voor 52% gewijzigd door Juancho op 04-05-2024 10:48 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DennisMoore schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:43:
Hmm, meer mensen bij wie het sinds de update niet meer werkt om handmatig de buitenspiegels naar beneden te kantelen? Dat was toch een 'dubbel klikken' op de gewenste buitenspiegelknop? Automatisch bij achteruitrijden kantelen ze nog wel naar beneden wanneer dat is ingesteld.
Dat is bij mij nog nooit gelukt, zit er eenvoudigweg niet op namelijk.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:45:
Blij dat ik de update nog even links gelaten heb. Toch volstrekt idioot dat er bij eigenlijk elke update wel weer dingen omvallen terwijl de update zelf amper handige en mooie toevoegingen heeft.

Nu heb je bijv automatisch dat de stuurverwarming mee aan gaat (leuke toevoeging in het voorjaar /zomer) en vallen andere dingen weer km (pauze/start, kantelen spiegels etc). En dan wordt de OTA ook nog weer eens ingetrokken. 🤔

Ik zal ook nooit adviseren om voor je vakantie of tijdens de vakantie als je met de auto gaat een OTA te installeren. Negeer die lekker.
Bij mij werd ie ingetrokken 0,5 seconde voor ik op de knop "installeren" wilde tikken, onder je handen ineens het scherm leeg, even later maps in beeld en update foetsie. Heel raar gevoel op zo'n moment.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:56
Bij mij doen de spiegels dat wel nog gewoon, ook na de update.

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

StevendGraaf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Bij mij doen de spiegels dat wel nog gewoon, ook na de update.
Okay, thanks. Dan moet ik 'm maar eens 'rebooten' oid :').

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55

Ik had vanmorgen (15gr) ook een melding koude batterij… ook bijzonder. Soms met 8 gr niet, soms met 15 wel… shoot me

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58
Hier werkt het wel. Alleen in R, niet in D. Kan mij niet herinneren of dat voorheen anders was.

Geen problemen met de update hier overigens.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Ai... goeie opmerking 👍, ik probeerde het blijkbaar in D |:( (gebruik het nauwelijks).

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:33
Ik gebruik die functie zelf niet, vind dat de spiegels teveel naar beneden kantelen waardoor het overzicht naar achter verloren gaat en helaas kan je gewenste de positie zelf niet opslaan als je die manueel wijzigt. Bij de volgende dubbelpress gaan ze weer evenveel naar beneden waardoor het voor mij persoonlijk een waardeloze functie is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:25

Ik heb nergens last meer van... na een reset uitgevoerd te hebben. Als het wel werkt mag het ook eens vermeld worden, naast al deze negatieve berichten ;)

• Mga1600
RigolleM schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb nergens last meer van... na een reset uitgevoerd te hebben. Als het wel werkt mag het ook eens vermeld worden, naast al deze negatieve berichten ;)
Bij mij mij werkt ook alles naar wens met 3.0.3! Ik heb de indruk dat het HK geluid beter/voller klinkt en ook dat Pilot Assist wat beheerster stuurt.

Is de OTA echt ingetrokken? Hij staat nog steeds vermeld op de site.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 04-05-2024 17:44 ]

• caspervc
Mga1600 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:26:
[...]

Bij mij mij werkt ook alles naar wens met 3.0.3! Ik heb de indruk dat het HK geluid beter/voller klinkt en ook dat Pilot Assist wat beheerster stuurt.

Is de OTA echt ingetrokken? Hij staat nog steeds vermeld op de site.
Hier werkt ie ook prima!
Ik had begrepen dat de issues vooral voorkomen bij phevs en niet bij ev's. Ik heb hem ook kunnen installeren na die melding. Heb niet 't idee dat ie wordt ingetrokken...
Ik deel het gevoel met je dat de PA beter stuurt. Over het HK systeem geen idee. Het basis performancd systeem klinkt mij prima zat. Wil ik goed geluid horen, ga ik wel in de woonkamer zitten. Daarna staat een stuk beter systeem dan de HK en daar heb ik ook geen wind en bandengeruis 😉

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04
caspervc schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:47:
[...]

Hier werkt ie ook prima!
Ik had begrepen dat de issues vooral voorkomen bij phevs en niet bij ev's. Ik heb hem ook kunnen installeren na die melding. Heb niet 't idee dat ie wordt ingetrokken...
Ik deel het gevoel met je dat de PA beter stuurt. Over het HK systeem geen idee. Het basis performancd systeem klinkt mij prima zat. Wil ik goed geluid horen, ga ik wel in de woonkamer zitten. Daarna staat een stuk beter systeem dan de HK en daar heb ik ook geen wind en bandengeruis 😉
Afgezien dat AudioWagon soms wat vreemd doet en je nu alleen nog op de USB-toestemmings popup kan tappen als de auto stil staat hier verder ook geen problemen. Autopilot werkt en stuurt inderdaad fijn. Helaas vind ik de ACC nog steeds ruk omdat deze zo abrubt remt als je op de snelweg verkeer wat voor je rijdt nadert, ook al is deze nog 100 meter voor je. Waarom de auto dan niet gewoon langzaam snelheid mindert i.p.v. op de rem te gaan staan snap ik niet. De hele tijd die remlichten is voor verkeer achter mij ook niet fijn..

• Mga1600
Tranquility schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Afgezien dat AudioWagon soms wat vreemd doet en je nu alleen nog op de USB-toestemmings popup kan tappen als de auto stil staat hier verder ook geen problemen. Autopilot werkt en stuurt inderdaad fijn. Helaas vind ik de ACC nog steeds ruk omdat deze zo abrubt remt als je op de snelweg verkeer wat voor je rijdt nadert, ook al is deze nog 100 meter voor je. Waarom de auto dan niet gewoon langzaam snelheid mindert i.p.v. op de rem te gaan staan snap ik niet. De hele tijd die remlichten is voor verkeer achter mij ook niet fijn..
Op hoeveel streepjes heb je ACC staan dan? Bij 3 streepjes gaat het remmen en versnellen in een file bij mij gewoon elastisch.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Op hoeveel streepjes heb je ACC staan dan? Bij 3 streepjes gaat het remmen en versnellen in een file bij mij gewoon elastisch.
Enfin, het is weer raak.
Ik wil de wagen aansluiten om naar 90% te laden, heb ik morgen nodig.
Laadstroom stond nog op 6A vanwege laden via zonnepanelen laatste dagen wagen is 70% en de limiet is ook op 70 ingesteld.
Ik krijg verdorie die niet naar 90%, de laadstroom blijft hardnekkig op 6A staan (wat ik ook instel).
De t-cam reset werkt weer niet, kan drukken tot in een ons weeg, gebeurt helemaal niets.
Dan van afstand de preconditioning starten: lukt niet, krijg een foutmelding dat de preconditioning niet is gestart.
ik wilde dat proberen om hem naar 69% te trekken zodat hij wel gaat laden, wellicht schopt dat de boel los, maar ook dat werkt dus niet.
Even een rondje rijden zou dat ook kunnen doen, maar is gewoon niet wijs, dan staat er een ander hier geparkeerd en kan ik niet meer bij mijn laadpaal. Straks maar in de auto gaan zitten (eerst een half uurtje laten staan) en dan kachel op max, wachten tot ie gezakt is naar 69% en kijken of dan alles weer loskomt.

Ik ga toch maar eens een afspraak maken om dit na te laten kijken, is niet echt leuk maar zo.

• Mga1600
Ik heb wel wat anders waar ik niet blij van werd: de geluiden van mijn Flitsmeister 2 komen niet meer binnen via de auto speakers. De app is gekoppeld via HFP. Dat werkte altijd prima, maar nu komt de verbinding kennelijk in conflict met de recent toegevoegde berichten-app. Als de FM2 wat ‘wil zeggen’ licht het microfoon symbooltje op, maar ik hoor verder niets meer. Iemand een idee wat ik kan doen?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:59:
Ik heb wel wat anders waar ik niet blij van werd: de geluiden van mijn Flitsmeister 2 komen niet meer binnen via de auto speakers. De app is gekoppeld via HFP. Dat werkte altijd prima, maar nu komt de verbinding kennelijk in conflict met de recent toegevoegde berichten-app. Als de FM2 wat ‘wil zeggen’ licht het microfoon symbooltje op, maar ik hoor verder niets meer. Iemand een idee wat ik kan doen?
oei, dat zijn geen geintjes meer.
Ik heb hem op HSP staan met geluidkanaal MEDIA (niet automatisch zetten, echt voor media kiezen), maar ik zit dan ook nog niet op 3.0.3, gewoon nog op 2.14.4
Forceer telefoonspeaker staat "uitgeschakeld"

Wat bij mij intussen ook niet meer werkt is "hey google, instellingen"
De eerste keer "uw verbinding is instabiel, een moment" waarna hij weer terugkeert naar maps.
De tweede keer en daarna krijg ik "ik begrijp het niet" terwijl dat tot voor kort een verborgen instellingen menu opende.
Ook alles op engels instellen en dan op zijn engels om settings roepen geeft dezelfde reactie.

Wat daarna ineens weer wel werkte was de t-cam reset, en na die te hebben uitgevoerd ging het percentage ineens naar 90% en de laadstroom naar 32 zoals ingesteld.

• Ophidian
Het valt mij net op dat het doorzichtige deel rondom de bediening van het panoramisch dak gebarsten is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li98dE4IXUuXRhLlKZU9Xq934_4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vk3fVlnjnQIgvTuc2vto1TwP.jpg?f=user_large

Herkennen andere dit? Ga de dealer er maar weer mee lastig vallen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Mga1600
Mga1600 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:59:
Ik heb denk ik te vroeg gehuild en onterecht de auto ‘verweten’ want : ……na een reset van de telefoon (niet de auto dus) lijkt het weer te werken……

• Tranquility
Mga1600 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:24:
[...]
Het aantal streepjes maakt niets uit voor het plotselinge remgedrag. Ik rij zelden in de file maar als ik dan in een file terecht kom schakel ik AutoPilot (en ACC) sowieso uit, ook als ik een afrit neem. Iedere keer als ik op de snelweg lekker relaxed op de AutoPilot rij moet ik met mijn voet iets ingedrukt op het stroompedaal houden omdat ik anders bang ben dat de auto weer abrupt gaat remmen als ik een voorganger nader.

Soms gaat het goed en soepel, maar ik denk er niet altijd aan mijn voet op het stroompedaal te houden en net dan gaat het fout. De auto remt dan stevig en laat dan de rem weer los terwijl de auto ook gewoon snelheid kan minderen zonder te remmen, want ruimte zat. Ik denk dat het verkeer wat achter mij rijdt zich dan ook afvraagt waarom ik zo plotseling rem.

Maar ook als ik naar links ga om verkeer, wat zich op de rechterbaan bevindt, in te halen en er rijdt een andere auto op ruime afstand voor mij die ook aan het inhalen is, gaat de auto al remmen terwijl die auto nog meer dan 50 meter o.i.d. voor mij verwijderd is. Echt irritant en verpest naar mijn mening het verder prima werkende AutoPilot, want die stuurt echt goed. Het is dus echt de ACC die veel te nerveus reageert.

• DrBOB101
Tranquility schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Het aantal streepjes maakt niets uit voor het plotselinge remgedrag. Ik rij zelden in de file maar als ik dan in een file terecht kom schakel ik AutoPilot (en ACC) sowieso uit, ook als ik een afrit neem. Iedere keer als ik op de snelweg lekker relaxed op de AutoPilot rij moet ik met mijn voet iets ingedrukt op het stroompedaal houden omdat ik anders bang ben dat de auto weer abrupt gaat remmen als ik een voorganger nader.

Soms gaat het goed en soepel, maar ik denk er niet altijd aan mijn voet op het stroompedaal te houden en net dan gaat het fout. De auto remt dan stevig en laat dan de rem weer los terwijl de auto ook gewoon snelheid kan minderen zonder te remmen, want ruimte zat. Ik denk dat het verkeer wat achter mij rijdt zich dan ook afvraagt waarom ik zo plotseling rem.

Maar ook als ik naar links ga om verkeer, wat zich op de rechterbaan bevindt, in te halen en er rijdt een andere auto op ruime afstand voor mij die ook aan het inhalen is, gaat de auto al remmen terwijl die auto nog meer dan 50 meter o.i.d. voor mij verwijderd is. Echt irritant en verpest naar mijn mening het verder prima werkende AutoPilot, want die stuurt echt goed. Het is dus echt de ACC die veel te nerveus reageert.
Ik heb nog weinig gespeeld met het aantal streepjes maar mijn redenatie is:
Meer streepjes = meer tijd tussen voorganger en jezelf. Met hetzelfde percentage toegestane afwijking (bijv. 10%) zou je daardoor minder grote verschillen in regenereren en stroomtoevoer moeten hebben bij meer streepjes.
Met een aanname voor 't aantal seconden voor 't aantal streepjes zou autopilot dan zo reageren:
1 streepje: 1 seconde ±10% = 0.9 tot 1.1 sec afstand
3 streepjes: 2 seconden ±10% = 1.8 tot 2.2 sec afstand
5 streepjes: 3 seconden ±10% = 2.7 tot 3.3 sec afstand

• Mga1600
Tranquility schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Jij rijdt kennelijk met OPD…..ik niet, ik denk dat dat het verschil maakten beleving.zonder OPD met PA aan op 3 streepjes gaat het inhouden en weer versnellen gewoon soepel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 05-05-2024 14:47 ]

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:22:
[...]

Berijdt kennelijk met OPD…..ik niet, ik denk dat dat het verschil maakten beleving.
Ik gebruik ook steevast OPD, ik vind dat super relaxed rijden.
Maar met de ACC heb ik ook beslist niet de neiging deze in files af te zetten, integendeel, juist daar is de ACC op 1 streepje ingesteld een hele relaxte manier van filerijden. Duikt er alsnog één tussen dan reageert acc sneller dan dat ik dat zelf zou doen. Het enige is als alles tot stilstand komt en dat langer dan 2 seconden duurt, gaat ACC op pauze en moet je even het pedaal aantikken om weer op gang te komen als het weer gaat rijden.

Bij afritten zet ik hem wel af, anders ga je met de ingestelde snelheid op de kruising af.
Precies om die reden is ACC in bebouwde kom of op wegen met veel zijwegen/rotondes ook praktisch nutteloos. Op snelwegen daartegen juist zeer nuttig.

Wat betreft plots remmen, dat gebeurt voornamelijk als je voor je iemand hebt die iets langzamer rijdt dan je de acc heb ingesteld, en die gaat een baan naar links omdat er een voor hem nog langzamer rijdt. Ineens ziet ACC een wagen die binnen een fractie van tijd een stuk langzamer rijdt (ziet niet dat het een andere wagen is, gaat van 1 voertuig uit) en gaat daardoor abrupt in de remmen. Dan moet je inderdaad even met je voet wat stroom bijgeven om te voorkomen dat ze achter je stevig zitten te vloeken.
En vrachtverkeer op jouw baan een heel eind voor je, daar gaat ie ook te vroeg voor inhouden. Die vind ik wel vervelend soms.

• caspervc
Net de eerste grote rit gemaakt. Met de xc40 naar Lubeck als tussenstop voor zuid Zweden.
Wat is dat ding heerlijk op de Autobahn. 140 cruise is super, ligt als een blok op de weg. Fijne stoelen, PA die vooral steeds beter stuurt.

Korte stats :
503 km gereden
101 km/u gemiddeld (110 bij harde regen, 135 bij droog)
Verbruik boordcomputer : 21,9 kWh / 100km
Wind lichtjes mee

1e laadstop: tesla Hengelo
49kWh in 29 min (17-80) @ €0,24/kWh
Kosten : €11,76

2e laadstop: tesla Pothausen
62 kWh in 49 min (15-90) @ €0,38/kWh
Kosten : €23,56

Totaal : 111 kWh voor €35,38 op 503 km
Gemiddeld 31,9 cent / kWh
22,06 kWh/100km werkelijk
7,12 ct/km aan brandstofkosten

SoC bij aankomst was 1% lager dan bij vertrek dus even gelijk getrokken 😎

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-11 09:37
De ACC denkt in snelheidsverschil en tijd tot de voorganger.
Rijdt de voorganger veel langzamer zal de auto meer afstand willen nemen en dus abrupt remmen.
Rijdt de voorganger maar klein beetje langzamer verloopt het afremmen rustiger.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Waterblok
Vanmiddag reed ik naar huis Raamsdonksveer-Den Bosch de A59.
Navigatie naar huis en wilde laadpunt zoeken onderweg.
Maps komt wel met Shell (Labbegat) maar niet met de Fastned Labbegat er pal naast.
Op de kaart laat ie wel het laadpunt Fastned zien maar hij stelt het niet voor.
Die Fastned was er eerder dan de Shell daar is later een laadpunt gekomen in het wel al langer bestaande pompstation.

• DrBOB101
Mooie lange rit. Een beetje plannen met laden in NL vs DE kan zeker wel uit vanuit 't zuiden.
caspervc schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:35:
[...]7,12 ct/km aan brandstofkosten
Auww...stroomkosten! ;)

[ Voor 22% gewijzigd door DrBOB101 op 05-05-2024 19:10 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:18
Waterblok schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:58:
Maps komt wel met Shell (Labbegat) maar niet met de Fastned Labbegat er pal naast.
Die Fastned was er eerder dan de Shell daar is later een laadpunt gekomen in het wel al langer bestaande pompstation.
Op basis waarvan zou hij die dan volgens jou moeten voorstellen? Ze zijn allebei 150+kW dus dan is het “laadtechnisch” om het even welke hij voorstelt. En als je hem op kaart ziet is 1x tikken genoeg om hem uit te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 05-05-2024 19:35 ]

• Waterblok
JTHZZ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Op basis waarvan zou hij die dan volgens jou moeten voorstellen? Ze zijn allebei 150+kW dus dan is het “laadtechnisch” om het even welke hij voorstelt. En als je hem op kaart ziet is 1x tikken genoeg om hem uit te kiezen.
Nee dat gaat niet op de kaart laat hij alleen zo'n blauw peertje zien, erop tikken ging niet en dus kan je er niet naar toe navigeren en niet voorverwarmen.

Het is dat ik wist dat er een Fastned is anders mis je het volledig

[ Voor 6% gewijzigd door Waterblok op 05-05-2024 20:24 ]

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:18
Waterblok schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Nee dat gaat niet op de kaart laat hij alleen zo'n blauw peertje zien, erop tikken ging niet en dus kan je er niet naar toe navigeren en niet voorverwarmen.

Hij staat wel in Google Maps dus daar ligt het niet aan. Heb je geprobeerd met de knop ‘Vervangen’ de Shell paal te vervangen door een andere? Dan laat hij de palen in directe omgeving zien en zou je hem moeten zien. Alternatief is natuurlijk altijd om er handmatig naar toe te navigeren, dan kun je gewoon Fastned Labbegat intypen. Maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Ook hier weer een rit van bijna 1000km erop zitten vandaag. Vanuit Val Thorens naar huis, laadplanning via ABRP gedaan en telkens van Tesla Supercharger naar SC gereden. Met 69% Soc vertrokken, 4x geladen onderweg en weer uitermate tevreden over het verbruik.
Eerste 60km verbruik van 0,0kWh/100km, de eerste 30km zijn berg af en de Soc steeg (!) van 69 naar 73%.
Totalen:
geladen: 47+33+36+62kWh (bij thuiskomst weer naar 75% geladen, 50 kWh, totale verbruik komt dan op 228kWh —> 24,2kWh/100km incl laadverlies)
Laadtijd onderweg (zonder de thuis-laadsessie): 1u 45 min

2 volw + 3 kinderen, bagage, skibox en towbox.
De totale reistijd (11,5u) was nagenoeg identiek aan de reistijd met de benzineauto in het verleden (ik tankte dan wel altijd bij de grotere supermarkten in Frankrijk en ging dan ook altijd van de pèage af). Wat dat betreft is laden bij Tesla niet heel anders dan wat ik gewend was.
De 20.000km is ook een feit (morgen 21.000), exact 7 maanden na aflevering.

De volgende lange rit wordt met de caravan (1200km naar Zuid Frankrijk). Zal tegen die tijd mijn bevindingen weer delen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAaFLtx39W2IWgIStyFLNJNrieQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsdD7jpGSfEXhiqD6ujkgBEG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door cyberdj op 05-05-2024 23:43 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:16
JTHZZ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:48:
[...]
. Alternatief is natuurlijk altijd om er handmatig naar toe te navigeren, dan kun je gewoon Fastned Labbegat intypen. Maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
En “hey Google, ga naar Fastned” werkt ook bij mij…

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

jorisjansen3 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:11:
[...]

En “hey Google, ga naar Fastned” werkt ook bij mij…
Domme vraag misschien, maar hoe voorkom je dat de Google Assistant op de (Android) telefoon 'm oppikt 🤔?
Zelf heb ik de stem-activatie van de Volvo maar uitgeschakeld, en start 'm wanneer nodig met de knop op het stuur.

• Tranquility
ron65 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:47:
[...]
Ik gebruik ook steevast OPD, ik vind dat super relaxed rijden.
Maar met de ACC heb ik ook beslist niet de neiging deze in files af te zetten, integendeel, juist daar is de ACC op 1 streepje ingesteld een hele relaxte manier van filerijden. Duikt er alsnog één tussen dan reageert acc sneller dan dat ik dat zelf zou doen. Het enige is als alles tot stilstand komt en dat langer dan 2 seconden duurt, gaat ACC op pauze en moet je even het pedaal aantikken om weer op gang te komen als het weer gaat rijden.
Handig om te weten, zoals ik al opmerkte kom ik zelden in een file, Ik ga altijd de andere kant op.. :)
Bij afritten zet ik hem wel af, anders ga je met de ingestelde snelheid op de kruising af.
Precies om die reden is ACC in bebouwde kom of op wegen met veel zijwegen/rotondes ook praktisch nutteloos. Op snelwegen daartegen juist zeer nuttig.

Wat betreft plots remmen, dat gebeurt voornamelijk als je voor je iemand hebt die iets langzamer rijdt dan je de acc heb ingesteld, en die gaat een baan naar links omdat er een voor hem nog langzamer rijdt. Ineens ziet ACC een wagen die binnen een fractie van tijd een stuk langzamer rijdt (ziet niet dat het een andere wagen is, gaat van 1 voertuig uit) en gaat daardoor abrupt in de remmen. Dan moet je inderdaad even met je voet wat stroom bijgeven om te voorkomen dat ze achter je stevig zitten te vloeken.
En vrachtverkeer op jouw baan een heel eind voor je, daar gaat ie ook te vroeg voor inhouden. Die vind ik wel vervelend soms.
Precies dit, met het onnodig oplichten van de remlichten achter me tot gevolg. Ben ik dus toch niet de enige die zich daaraan stoort.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:19
Waterblok schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Op een of andere manier heeft Google een hekel aan Fastned. Als je vraagt om een snellader te zoeken komt hij bijna nooit met een Fastned station langs de snelweg, alleen snelladers die van de snelweg af liggen.

Mijn oplossing is om via de Assistant te vragen naar een Fastned station langs de route. Dan krijg je ze wel in beeld.

Alhoewel het laden bij Tesla de laatste weken echt stukken goedkoper is dan bij Fastned.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Waterblok schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:58:
Okay google: "fastned op de route"
Werkt altijd perfect. Ik negeer altijd laadvoorstellen totdat ik de accu leeg genoeg heb. Fastned laadpunten zijn er in overvloed en laden gaat dan ook snel.

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:37

timhtc

Home Energy Management

Op moment dat ik een bestemming in GM heb staan en middels stemcommando een nieuwe bestemming invoer plakt hij deze tussen mijn huidige locatie en de al ingevoerde bestemming in. Iemand ervaring met een stemcommando om die tweede bestemming te verwijderen?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ron65 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:47:
[...]
Het enige is als alles tot stilstand komt en dat langer dan 2 seconden duurt, gaat ACC op pauze en moet je even het pedaal aantikken om weer op gang te komen als het weer gaat rijden.
Of resume drukken op het stuur.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mga1600
ArnoudN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:56:
[...]

Op een of andere manier heeft Google een hekel aan Fastned. Als je vraagt om een snellader te zoeken komt hij bijna nooit met een Fastned station langs de snelweg, alleen snelladers die van de snelweg af liggen.

Mijn oplossing is om via de Assistant te vragen naar een Fastned station langs de route. Dan krijg je ze wel in beeld.

Alhoewel het laden bij Tesla de laatste weken echt stukken goedkoper is dan bij Fastned.
Heb je Fastned wel als betaal mogelijkheid ingegeven?

• ArnoudN
Mga1600 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Heb je Fastned wel als betaal mogelijkheid ingegeven?
Zeker, samen met Shell.

• rolfio
ArnoudN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:56:
[...]

Dat was mij ook opgevallen op de heenreis naar Spanje. Hij lijkt Fastned volledig te negeren, heel bijzonder.

• blahenazo
/offtopic
maar ik vraag het toch effe

Heeft er iemand een of andere excel/ google sheets file template om laden mee bij te houden ?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DennisMoore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Domme vraag misschien, maar hoe voorkom je dat de Google Assistant op de (Android) telefoon 'm oppikt 🤔?
Zelf heb ik de stem-activatie van de Volvo maar uitgeschakeld, en start 'm wanneer nodig met de knop op het stuur.
Ik heb die op de android uitegezet nadat ik merkte dat wat ik in gesprekken met anderen noemde vervolgens als reclame op de GSM voorbijkwam, nadat ik GA uitzette, was dat ineens over.

Ik heb er ook geen nut voor op de GSM, zou er echt geen nuttige toepassing voor weten die dat afluisteren door GA kan rechtvaardigen.

In de auto staat ie op handmatig, ook om die reden, en omdat hij dan ook niet op passagiers die even leuk willen zijn gaat reageren.

• Ophidian
ArnoudN schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Zeker, samen met Shell.
Fastned filter werkt niet. Als je de volvo pas aanzet ziet hij wel de fastned.

• 4v4t4r
  • Laatst online: 18:35
Zoek de fout 😅😆

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV7CeTmTd62dEVwwA6AJiG1IkRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpV4EQ5eLzTeIKPCvQlx9snH.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Microkid

Microkid

Smile

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45
Spiegelbeeld, vertel eens even :P

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Nou, vandaag de dealer maar ens gebeld en gevraagd eens te kijken naar de volgende zaken:
- Verdwijnen update
- Vastlopen Maps met enige regelmaat sinds die tijd
- Maps is regelmatig gereset, ineens is satelite view dan weer weg en staat verkeersdrukte uit, helemaal vanzelf
- Timer preconditioning liet zich niet instellen gisteravond
- Regelatig onderweg herstarten van het middenscherm
- T-Cam reset werkt soms wel en soms niet
- Geluid van richtingaanwijzers viel vandaag tweemaal weg
- Laadstroombeperking bleef op 6A hangen, na enkele uren was hij weer instelbaar
- Idem voor de maximale acculading (70% waar ik 90 wilde en het ding zich niet liet instellen)
- Hey google: "instellingen" opent niet langer het speciale instellingen menu.

Al deze klachten zijn er sinds de mislukte update vorige week.
De vriendelijke mevrouw aan de lijn heeft meteen gekeken in het Volvo systeem, inderdaad: de update OTA 3.0.3 was aangeboden maar is op moment van installeren na 0,25 seconden door de auto gecanceld.
Ook zijn er meerdere errors te zien op afstand dat de verbinding met internet meerdere malen heel slecht van kwaliteit geweest is, mogelijk is dat de oorzaak van de canceling van de OTA. Op dat moment was namelijk ook een fors aantal erors te zien.

Ze zien kennelijk vrij veel op afstand van die zaken, in elk geval een logboek met dit soort gegevens die ze kunnen downloaden vanuit de auto via internet.
Bovendien is al bekend dat 3.0.3 niet de stabiliteit geeft die het had moeten geven, de klachten die ik noem zijn meerdere malen benoemd al, alleen..... ik héb geen 3.0.3 volgens het systeem. Toch komen sinds de mislukte update dus klachten voor die ze bij 3.0.3 vaker horen. en dát is erg vreemd volgens hen.

Dus:
Afspraak half Juni voor een herstel afspraak, eerder hadden ze geen tijd.
Dan wordt:
het trillen van de auto tussen 100-120 gemeten en vastgelegd
De airback vervangen met een nieuw model, nieuwer dan de vorige upgrade die trillingen moest dempen maar in plaats daarvan veel doorgaf aan het chassis, sommigen konden hem in de stoel voelen na de upgrade vertelde men.
Mocht de auto onhandelbare software gaan vertonen voor die afspraak, mag ik bellen en proberen ze een reset van afstand.

Nog een dikke 6 weken geduld dus, en even wat software bugs voor lief nemen. Ja ik weet het, hoort niet, maar de drukte die ze noemen herken ik zeker wel en ik ga er maar niet moeilijk over doen, ik heb ze nog nodig ;-) Ik begrijp ze wel, je kunt maar 1 ding tegelijk en spoed moet ook echt urgentie hebben. Is bij mijn werkgever momenteel ook zo.

• ArnoudN
Ik heb na de update wat kleine problemen met de 'mediabalk'. Als ik wil switchen van radio naar Spotify druk ik op het groene logo, vervolgens opent de radio weer opnieuw. Opnieuw drukken op het groene logo werkt wel.

Zelfde geldt voor switchen naar de bluetooth koppeling. Die heeft ook een tweede of derde poging nodig.

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 10:26
ArnoudN schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:32:
Ik heb na de update wat kleine problemen met de 'mediabalk'. Als ik wil switchen van radio naar Spotify druk ik op het groene logo, vervolgens opent de radio weer opnieuw. Opnieuw drukken op het groene logo werkt wel.

Zelfde geldt voor switchen naar de bluetooth koppeling. Die heeft ook een tweede of derde poging nodig.
Yep, +1. MY2020. Maar alleen na de eerste start... Daarna gaat het goed

XC40 P8

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:40
ron65 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:42:
Nou, vandaag de dealer maar ens gebeld en gevraagd eens te kijken naar de volgende zaken:
- Verdwijnen update
- Vastlopen Maps met enige regelmaat sinds die tijd
- Maps is regelmatig gereset, ineens is satelite view dan weer weg en staat verkeersdrukte uit, helemaal vanzelf
- Timer preconditioning liet zich niet instellen gisteravond
- Regelatig onderweg herstarten van het middenscherm
- T-Cam reset werkt soms wel en soms niet
- Geluid van richtingaanwijzers viel vandaag tweemaal weg
- Laadstroombeperking bleef op 6A hangen, na enkele uren was hij weer instelbaar
- Idem voor de maximale acculading (70% waar ik 90 wilde en het ding zich niet liet instellen)
- Hey google: "instellingen" opent niet langer het speciale instellingen menu.

Al deze klachten zijn er sinds de mislukte update vorige week.
De vriendelijke mevrouw aan de lijn heeft meteen gekeken in het Volvo systeem, inderdaad: de update OTA 3.0.3 was aangeboden maar is op moment van installeren na 0,25 seconden door de auto gecanceld.
Ook zijn er meerdere errors te zien op afstand dat de verbinding met internet meerdere malen heel slecht van kwaliteit geweest is, mogelijk is dat de oorzaak van de canceling van de OTA. Op dat moment was namelijk ook een fors aantal erors te zien.

Ze zien kennelijk vrij veel op afstand van die zaken, in elk geval een logboek met dit soort gegevens die ze kunnen downloaden vanuit de auto via internet.
Bovendien is al bekend dat 3.0.3 niet de stabiliteit geeft die het had moeten geven, de klachten die ik noem zijn meerdere malen benoemd al, alleen..... ik héb geen 3.0.3 volgens het systeem. Toch komen sinds de mislukte update dus klachten voor die ze bij 3.0.3 vaker horen. en dát is erg vreemd volgens hen.

Dus:
Afspraak half Juni voor een herstel afspraak, eerder hadden ze geen tijd.
Dan wordt:
het trillen van de auto tussen 100-120 gemeten en vastgelegd
De airback vervangen met een nieuw model, nieuwer dan de vorige upgrade die trillingen moest dempen maar in plaats daarvan veel doorgaf aan het chassis, sommigen konden hem in de stoel voelen na de upgrade vertelde men.
Mocht de auto onhandelbare software gaan vertonen voor die afspraak, mag ik bellen en proberen ze een reset van afstand.

Nog een dikke 6 weken geduld dus, en even wat software bugs voor lief nemen. Ja ik weet het, hoort niet, maar de drukte die ze noemen herken ik zeker wel en ik ga er maar niet moeilijk over doen, ik heb ze nog nodig ;-) Ik begrijp ze wel, je kunt maar 1 ding tegelijk en spoed moet ook echt urgentie hebben. Is bij mijn werkgever momenteel ook zo.
Misschien is er toch een van de componenten van 3.0.3 geïnstalleerd voordat de update werd afgebroken. Hoewel een kwart seconde wel heel kort is.

Ik heb wel eens onverklaarbare foutmeldingen gehad en die zijn door de dealer opgelost door in de werkplaats alle updates nog eens te installeren. Is de dealer dat in jouw geval ook van plan?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:53
Ziezo, zonet maar even mijn Volvo Public Charging Service contract stopgezet anders ging er binnenkort maandelijks 14,99 van mijn rekening ;)

(je weet wel, dat abonnement dat de meeste van ons in december een half jaar gratis hebben gekregen maar eigenlijk niet interessant is want hun laadtarieven zijn veel te duur)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• cyberdj
nujtrug schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:27:
Ziezo, zonet maar even mijn Volvo Public Charging Service contract stopgezet anders ging er binnenkort maandelijks 14,99 van mijn rekening ;)

(je weet wel, dat abonnement dat de meeste van ons in december een half jaar gratis hebben gekregen maar eigenlijk niet interessant is want hun laadtarieven zijn veel te duur)
ik mag nog ruim 6 maanden (aanbieding was 12 maanden geldig). Heb al 3x geladen met de Volvo pas 🤭, 1x omdat ik de volgende Tesla Suc niet haalde en 2x omdat ik niet midden in de nacht van de tolweg afwilde. Alle 3 de keren in Frankrijk geladen, daar is de 0,40/kWh op zich best concurrerend met de tarieven bij Tesla (zonder Tesla abonnement is laden met Volvo pas vaak zelfs goedkoper in Frankrijk, Tesla zat daar rond 0,42/0,46 verleden week zonder abonnement).

• Largamelion
Mijne is nog gratis tot augustus. Voorlopig 1x gebruikt richting Oostenrijk en die sessie is nooit in de app gekomen, factuur heb ik helaas wel gekregen >:). Dat was toen ook enkel omdat ik de eerste geplande SuC niet haalde door het slechte weer en de zwaar geladen auto, volledig verkeerd ingeschat door GM maar niet onlogisch gezien de afwijking van normale omstandigheden. Daarna abo bij Tesla gepakt en daar de overige 7 keer geladen, kwam voordeliger uit.

Deze zomer terug naar Spanje en dan heb ik hem achter de hand moest ik een SuC niet halen of moest het ergens uitkomen om elders te laden dan bij Tesla, maar ik plan grotendeels weer te laden bij Tesla omdat deze het betrouwbaarst zijn, veelal de meeste stalls hebben en het goedkoopst zijn. Enkel bij Zaragoza zou ik misschien terug Ionity pakken dus daar kan ie nog van pas komen.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:04:
[...]

Misschien is er toch een van de componenten van 3.0.3 geïnstalleerd voordat de update werd afgebroken. Hoewel een kwart seconde wel heel kort is.

Ik heb wel eens onverklaarbare foutmeldingen gehad en die zijn door de dealer opgelost door in de werkplaats alle updates nog eens te installeren. Is de dealer dat in jouw geval ook van plan?
Dat is wel de bedoeling ja.
Helaas nog wel even wachten, en tot die tijd hopelijk niet te vaak gedoe ermee.
Dat wachten is vooral vanwege die trillingen die ze goed willen onderzoeken, daar hebben ze tijd voor nodig en kan niet zo tussendoor. Vandaar de afspraak pas over 6 weken. Maar dan pakken ze in eenmaal alles aan, scheelt mij weer tig keer heen en weer rijden steeds voor wat anders.
.

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
nikagl schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:24:
[...]

Yep, +1. MY2020. Maar alleen na de eerste start... Daarna gaat het goed
Hier ook, ook MY2020. Zou het overigens niet snel gemerkt hebben anders.

P8

• caspervc
Whop Whop.
Het blijft lekker laden bij de Tesla SuCs met de My24.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQjlzN6pVVnqLg0mDeGHZH7BVNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LdAPTct0sLuTdsxLKNzOWL9e.png?f=fotoalbum_large

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 13:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhXZeLNkxX8JAEk5k3QojfJw3tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGFDl2Bsr8qBrrtufnsIh3yD.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg dit nu na update....kan geen telefoon meer koppelen, Bluetooth aanzetten lukt niet. Alleen reset via home knop lijkt te werken om Bluetooth weer te kunnen gebruiken.

• nujtrug
sly___ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:54:
[Afbeelding]

Krijg dit nu na update....kan geen telefoon meer koppelen, Bluetooth aanzetten lukt niet. Alleen reset via home knop lijkt te werken om Bluetooth weer te kunnen gebruiken.
En je iPhone steekt niet meer in de linkse USB-C poort?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.11.0)

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 13:40
Nee haha...mijn vrouw gebruikt die wel, maar ik niet.

• nujtrug
sly___ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:01:
Nee haha...mijn vrouw gebruikt die wel, maar ik niet.
Misschien de iPhone eens insteken, opnieuw Bluetooth proberen aanzetten en als je die melding opnieuw ziet de USB-C kabel pas uit trekken. Misschien dat het systeem het dan wel door heeft dat er letterlijk niets meer insteekt.

Geen idee anders :D

• Tranquility
Hoeveel mensen hier hebben Volvo Premium Assistance? Nu is de gewone Assistance al redelijk uitgebreid en zit daar volgens mij ook hulp inbegrepen als je een lekke band krijgt als ik de info lees op de site van mijn dealer. Bij mijn vorige auto, een Opel Ampera, had ik Opel Assistance waar je voor €14,95 per jaar een Plus versie kon nemen waar dan extra bandenhulp bij zit.

Nu is Volvo's Premium Assistance €45,- per jaar extra, maar is mij niet helemaal duidelijk of dit alleen zinvol is voor in het buitenland tijdens bijvoorbeeld vakanties. Voor het buitenland lijkt het me een no-brainer vanwege vervangende auto, hotelovernachtingen, repatriëring van je auto naar Nederland, e.d. Maar is het ook voor Nederland zinvol om dit te nemen?

• ArnoudN
Tranquility schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:23:
Hoeveel mensen hier hebben Volvo Premium Assistance? Nu is de gewone Assistance al redelijk uitgebreid en zit daar volgens mij ook hulp inbegrepen als je een lekke band krijgt als ik de info lees op de site van mijn dealer. Bij mijn vorige auto, een Opel Ampera, had ik Opel Assistance waar je voor €14,95 per jaar een Plus versie kon nemen waar dan extra bandenhulp bij zit.

Nu is Volvo's Premium Assistance €45,- per jaar extra, maar is mij niet helemaal duidelijk of dit alleen zinvol is voor in het buitenland tijdens bijvoorbeeld vakanties. Voor het buitenland lijkt het me een no-brainer vanwege vervangende auto, hotelovernachtingen, repatriëring van je auto naar Nederland, e.d. Maar is het ook voor Nederland zinvol om dit te nemen?
Ik heb het wel genomen.

Ik heb een aantal jaren geleden een keer in het buitenland stil gestaan met een leaseauto en kreeg toen erg slechte service. Om die reden heb ik pech met de auto driedubbel geregeld. Via Volvo, de ANWB en op de autoverzekering. Tuurlijk kost dat iets meer dan nodig, maar ik weet zeker dat er iemand is die mij goed gaat helpen.

• Mga1600

Ook heel nuttig in NL, sterker nog zelfs in je eigen woonplaats: ik reed een dik jaar geleden op kerstavond een band stuk. Assistance gebeld vanuit de auto die direct de WW stuurde (10 minuten) . Die constateerde dat de band niet te repareren was en probeerde uitgebreid ergens een nieuwe band op te sporen. Het was kerstavond en dat lukte dus helaas niet.
Enfin hij zorgde wel dat er een sleepdienst kwam die meteen een vervangende auto voor me meenam want daar had ik met Premium direct recht op. Mijn eigen auto ging in opslag bij de sleepdienst tot na kerstmis omdat ‘alles’ dicht was en werd daarna bij de dealer bezorgd waar ik ‘m na de reparatie weer op kon halen (en de leenauto achter kon laten). Wat mij betreft was in dit geval het extra bedrag voor premium al dubbel en dwars waard omdat we onze kerstplannen zonder verdere ingewikkeldheden door konden laten gaan.

• Juancho
Geen Volvo issue maar meer mensen die sinds een paar dagen last hebben van een heel raar taaltje bij FM? Engels en NL door elkaar, gaat helemaal nergens over. Taal staat gewoon op NL, verder niets veranderd. Misschien een trucje van FM om mensen te pushen om te gaan betalen ofzo? Want ze zijn daar wel aardig bezig met wat aanpassingen voor oa de gratis versie....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tranquility
Mga1600 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:06:
[...]
Ook heel nuttig in NL, sterker nog zelfs in je eigen woonplaats: ik reed een dik jaar geleden op kerstavond een band stuk. Assistance gebeld vanuit de auto die direct de WW stuurde (10 minuten) . Die constateerde dat de band niet te repareren was en probeerde uitgebreid ergens een nieuwe band op te sporen. Het was kerstavond en dat lukte dus helaas niet.
Enfin hij zorgde wel dat er een sleepdienst kwam die meteen een vervangende auto voor me meenam want daar had ik met Premium direct recht op. Mijn eigen auto ging in opslag bij de sleepdienst tot na kerstmis omdat ‘alles’ dicht was en werd daarna bij de dealer bezorgd waar ik ‘m na de reparatie weer op kon halen (en de leenauto achter kon laten). Wat mij betreft was in dit geval het extra bedrag voor premium al dubbel en dwars waard omdat we onze kerstplannen zonder verdere ingewikkeldheden door konden laten gaan.
Dank je, je hebt me overuigd. :)
Ik ga het ook maar nemen. Voor die €45,- per jaar volledig ontzorgd is het me dat wel waard.
Lees net dat het €10,- duurder is geworden en het nu €55,- per jaar kost. ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 08-05-2024 11:29 ]

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:10:
Geen Volvo issue maar meer mensen die sinds een paar dagen last hebben van een heel raar taaltje bij FM? Engels en NL door elkaar, gaat helemaal nergens over. Taal staat gewoon op NL, verder niets veranderd. Misschien een trucje van FM om mensen te pushen om te gaan betalen ofzo? Want ze zijn daar wel aardig bezig met wat aanpassingen voor oa de gratis versie....
Ik weet dat de FM pakketten zijn gewijzigd en wat de gratis versie nu wel of niet doet weet ik niet, ik heb destijds voor 2 jaar Pro bij aanschaf van de FM Two “gekregen” en mijn “ Pro” is nu (zonder verdere bijbetaling) voor de resterende looptijd omgezet naar wat nu “Pro Plus” heet. Ik gebruik het alleen voor waarschuwingen en mededelingen, niet voor parkeren of navigatie etc.
FM start automatisch op zodra de auto in beweging komt (dat regelt de Two). Het werkt allemaal goed (gisteren ook alleen maar Nederlands van ‘m gehoord). Wel “zuipt” de iPhone stroom als FM meeloopt - maar dat was altijd al zo…….
(Pro kost normaal 2,95 per maand en dat heb ik er zeker voor over), Pro Plus is een stuk duurder (7 euro per maand) maar de meerwaarde daarvan t.o.v Pro zie ik niet zo…..)

• Juancho
Gaat mij er puur om dat de taal opeens heel vreemd is. Combinatie van NL en ENG. Gewoon bij de standaard gratis versie. @frankkie12345 klopt dit?

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:43

Ik heb care by Volvo. Ik weet eigenlijk niet wat voor een pechhulp daarbij zit. Ik ben er voor het gemak vanuit gegaan dat dit goed geregeld is. Toch maar eens nakijken voor de zomervakantie.

• YvoK
  • Laatst online: 13-11 09:32
Juancho schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:28:
Gaat mij er puur om dat de taal opeens heel vreemd is. Combinatie van NL en ENG. Gewoon bij de standaard gratis versie. @frankkie12345 klopt dit?
Bij mij werden de NL meldingen ineens ook in het Engels uitgesproken, echt niet te doen. Bij mij hielp het om de text-to-speech engine van Google te kiezen in plaats die van Samsung en de taal ook echt op Nederlands te zetten in die settings.

• Juancho
YvoK schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Bij mij werden de NL meldingen ineens ook in het Engels uitgesproken, echt niet te doen. Bij mij hielp het om de text-to-speech engine van Google te kiezen in plaats die van Samsung en de taal ook echt op Nederlands te zetten in die settings.
Thanks, heb dit even aangepast. Zal dit weekend even checken of dit helpt!

• Juancho
[...]

Net moest ik nog even weg en idd, dit heeft het probleem opgelost. Thanks!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
Wat voor product gebruiken jullie om de kunststoffen bumpers te onderhouden?
Zelfs na wassen (en dus wrijven) zijn er soms nog sporen te zien van het vuil die er voorheen op zat.

• RigolleM
DoubleDot schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:03:
Wat voor product gebruiken jullie om de kunststoffen bumpers te onderhouden?
Zelfs na wassen (en dus wrijven) zijn er soms nog sporen te zien van het vuil die er voorheen op zat.
Bilt Hamber Touch-Less Snow Foam als voorwas en Meguiar's Ultimate Wash & Wax in combinatie met een Meguiar's Hybrid Wash Mitt om dan te wassen. Geen sporen van vuiligheid.. oja en een Karcher K 7 Premium Smart Control voor de foam en afspuiten van de wagen :+

[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 08-05-2024 16:29 ]

• blahenazo
UltimaKarcher K 7 Premium Smart Control
Heb ook zo een , alleen dat dat foam functie nooit gewerkt heeft.....

....Jaren geleden bij eerst gebruik heeft vader zo een gekocht en natuurlijk direct willen testen bij thuiskomst , ( denkende dat het kleine puntje in de dopsel zou doorprikt worden, had hij het dopsel er niet afgedraaid )
Heeft dus de fles in 1 beweging in de Kärcher geduwd en het zei 'krak'.......

Dit was een leermoment waarbij je als zoon kunt trainen om niet de slappe lach te krijgen, als je vader een voorbeeld geeft van een nieuw speeltje .....

I failed .....

Ik gebruik de k7 nog steeds tot volle tevredenheid maar die auto detergent functie is toch een groot gemis...

• RigolleM
blahenazo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:12:
Ik gebruik de k7 nog steeds tot volle tevredenheid maar die auto detergent functie is toch een groot gemis...
Is toch gewoon die schuimsproeier met shampoo erop schroeven en spuiten maar... 10 minuutjes laten werken en dan afspuiten...

• blahenazo
RigolleM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:18:
[...]

Is toch gewoon die schuimsproeier met shampoo erop schroeven en spuiten maar... 10 minuutjes laten werken en dan afspuiten...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FTkrXFkTGXfo0ezfvV1UEtmUig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViszCMoNeEq7OXW7mMAwrjB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NmqNn7zZ1LLTG6K45RFmGeR6Zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue18r996gyl2kb23QsACszov.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad , maar de k7 heeft een 'ingebouwde' disspencer , en die functie heeft nooit gewerkt bij onze K7 ,na het ongelukkige maar vooral hilarische eerste gebruik van mijn vader .... Bijgesloten was foto's van onze K7 ;)

Mijn vader dacht die pijl wil zeggen gewoon duwen , dat heeft hij dan ook in ware Andrew camarata stijl gedaan en dan was het opeens vanzelf kapot....

Mijn laatste opmerking is ook meer sarcastische opmerking ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czoBQBjGvrGbFwLRyv8lEMOuasg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G1vfdLU89uK2CoW3s768qJa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door blahenazo op 08-05-2024 17:48 ]

• RigolleM
Ik heb de MTM Hydro PF22.2 als schuimsproeier, dat is gewoon erop schroeven en klaar. Ik doe daar ook maar een beetje 1/3 foam middel in met 2/3 water. Heb ook de originele van Karcher maar dat is rommel met een grote 'R' (zat bij de K7 kit).

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:24
Iemand de truuk om dit op te lossen?

Ik heb al sinds gistermiddag geen internetverbinding meer, de GPS doet moeilijk en een TCAM reset wil niet, (ontwasemknop lang indrukken tot sos knippert).

Wel sinds vorige week de 3.0.3 firmware erop..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHeX1Tr7H5Yje0gwnsHNVlNodUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvLnCYlAeE93WZMgcfauYk8d.jpg?f=fotoalbum_large

• Largamelion
nautaonline schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:14:
Iemand de truuk om dit op te lossen?

Ik heb al sinds gistermiddag geen internetverbinding meer, de GPS doet moeilijk en een TCAM reset wil niet, (ontwasemknop lang indrukken tot sos knippert).

Wel sinds vorige week de 3.0.3 firmware erop..

[Afbeelding]
Als de TCAM reset niet lukt dan kan je eigenlijk niets meer doen vrees ik. Ik heb dat elke keer in de grensstreek als ik even naar NL ga en terugkeer. Vorige 2x was het telkens in orde na mijn wagen op het werk te parkeren. Laatste keer had hij ook al een nacht stilgestaan op de oprit en was het nog niet in orde. Keer of 3 die TCAM geprobeerd zonder succes, echt waardeloos systeem als je er tegenaan loopt.

• cyberdj

Let er wel even op dat de ene pechhulp soms voor gaat op de andere. Heb ooit met de verzekering een discussie gehad over automobilistenhulp. Verzekering biedt dan bijvoorbeeld vervangend vervoer binnen 24u aan, echter als je bijvoorbeeld een leaseauto hebt, dan zegt de verzekering: de leasemaatschappij regelt dit ook en die gaat “voor” op de verzekering. De verzekering dekt iets wat elders al gedekt is niet nogmaals. Ook al is de dekking wellicht beter bij de verzekeringsmaatschappij.. (in het voorbeeld dacht ik slim te zijn door automobilisten hulp te nemen, die mij binnen 24u zouden helpen omdat de leasemaatschappij pas na 72u iets ging doen. De verzekering zei toen dat ik geen aanspraak kon maken op 24u service van hun. Destijds de automobilistenhulp dan ook niet afgesloten.
Bij meerdere partijen loop je de kans dat ze naar elkaar gaan wijzen en je kunt niet het een van de ene partij claimen en het andere bij de andere.

• cyberdj
maartenmu schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Ik heb care by Volvo. Ik weet eigenlijk niet wat voor een pechhulp daarbij zit. Ik ben er voor het gemak vanuit gegaan dat dit goed geregeld is. Toch maar eens nakijken voor de zomervakantie.
zie hier: https://www.volvocars.com...AhV3EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• caspervc
Vraagje, iemand die dit herkend?

Zit nu in Zweden en de verkeersborden hier worden nauwelijks herkend. Echt gek.
Gele borden, rode rand, zwarte snelheid. 5% laat ie zien, Max. Erg vervelend, aangezien je hier constant wisselingen hebt…

Is dit regio gebonden? Heeft de Zweedse wagen andere software? Internet werkt overigens wel prima…

Dit soort borden
Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/images/Flitspaal_Zweden-2.jpg

• Microkid

Microkid

Smile

Even een 'domme' vraag: zit er in de Core versie geen optie voor balans en fader van de radio?

• caspervc
Microkid schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:46:
Even een 'domme' vraag: zit er in de Core versie geen optie voor balans en fader van de radio?
In geen enkele. Geen prio binnen AAOS… schiet mij maar lek… 8)7
Sensus XC40 kon het wel,,,

• Kensingtonnie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 14:08
[...]

Bij mij ook.

Overigens hoorde ik gisteren ineens een man bij google assistant in plaats van de gebruikelijke dame. Zelf niets aan veranderd 🙃

EX40 | Single Motor ER | MY26 | Ultra | Forest Lake | 19"| privacy glass | pixel led l trekhaak vs XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:10:
Wat off topic inderdaad...

Maar inderdaad, heb ik sinds 2 dagen ook, lijkt wel alsof nederlandse woorden in het engels worden uitgesproken met een zweedse tongval...
Ik heb al gekeken of de taal in de auto anders stond, zou mij namelijk niet verbazen, er gebeuren allerlei gekke dingen met AAOS sinds een week (na de mislukte ota).
Idem met FM zelf.
Maar net als jij al zegt, alles staat op NL ingesteld.

Pagina: 1 ... 246 ... 343 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"