Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Beetje off-topic maar dat nieuw ding van Flitsmeister is voorgesteld:Juancho schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:31:
Ik weet niet of jullie het volgen, ik wel, maar FM komt binnenkort met misschien wel DE oplossing en sowieso een heel gaaf ding:
https://www.flitsmeister.nl/nieuw
Flitsmeister onthult nieuw DASH-accessoire
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
10 euro per maand...nujtrug schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:08:
[...]
Beetje off-topic maar dat nieuw ding van Flitsmeister is voorgesteld:

Maar misschien is het voor de veelrijder wel interessant. Ik hou me doorgaans toch aan de snelheid +10% dus voor mij niet nodig.
Of een aanleiding tot een nog grotere hetze tegen EV rijden, ze morren nu al dat ze zich benadeeld voelen als ze ICE rijden ten aanzien van de MRB en de subsidies op de EV.Kammika schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:39:
[...]
Nou ik denk dat als je toestaat dat ev’s wel 130
mogen overdag dat dat nog wel eens een betere stimulans voor ev rijden kan zijn dan subsidies…
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Heel erg jammer dat dit niet kan werken op een wifi hotspot i.c.m. Flitsmeister Pro abonnement. Het apparaat zelf kopen is een prima investering, maar ik heb persoonlijk geen behoefte aan een extra databundel betalen terwijl er al genoeg connectiviteitsopties voor handen zijn. Misschien in een tweede iteratie.Tranquility schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:13:
[...]
10 euro per maand...
Maar misschien is het voor de veelrijder wel interessant. Ik hou me doorgaans toch aan de snelheid +10% dus voor mij niet nodig.
Ik woon in de kop van Noord- Holland en moet met enige regelmaat in de buurt van Turnhout in België zijn. Met mijn oude-configuratie Twin vertrek ik thuis (auto is voor- geconditioneerd) met 100% en red het daarmee tot mijn bestemming en weer terug tot de omgeving van Eindhoven komen waar ik dan voldoende oplaad (ca. 18 - hooguit 20 minuten) om weer thuis te komen. Ik houd me aan de snelheid (overdag met de flow mee en ‘s avonds rij ik waar het mag 110 of 115 of zoiets .Kammika schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:39:
[...]
mogen overdag dat dat nog wel eens een betere stimulans voor ev rijden kan zijn dan subsidies…
Stel nu dat we 130 zouden mogen rijden? Wat levert me dat dan qua tijdwinst in NL op? Volgens mij helemaal niets want dat beetje winst door de hogere snelheid wordt weer meer dan te niet gedaan doordat ik dan 2 x moet laden (en bovendien nodeloos extra geld kwijt ben met mijn privé auto).
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Verschilt natuurlijk per persoon en per situatie... in mijn geval red ik een enkele reis naar mijn werk (115km) met gemak. Kan daar laden en zou dan met 130kph ook met gemak weer thuiskomen waar ik ook weer kan laden.Mga1600 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:44:
[...]
Ik woon in de kop van Noord- Holland en moet met enige regelmaat in de buurt van Turnhout in België zijn. Met mijn oude-configuratie Twin vertrek ik thuis (auto is voor- geconditioneerd) met 100% en red het daarmee tot mijn bestemming en weer terug tot de omgeving van Eindhoven komen waar ik dan voldoende oplaad (ca. 18 - hooguit 20 minuten) om weer thuis te komen. Ik houd me aan de snelheid (overdag met de flow mee en ‘s avonds rij ik waar het mag 110 of 115 of zoiets .
Stel nu dat we 130 zouden mogen rijden? Wat levert me dat dan qua tijdwinst in NL op? Volgens mij helemaal niets want dat beetje winst door de hogere snelheid wordt weer meer dan te niet gedaan doordat ik dan 2 x moet laden (en bovendien nodeloos extra geld kwijt ben met mijn privé auto).
Maar ook voor lange ritten zou het wel voordeel opleveren. Ik heb een tijd terug eens een aantal berekeningen met ABRP gedaan voor wat mijn ideal cruise snelheid naar oostenrijk zou zijn, laden meegerekend. Het optimimum leek rond de 130 te liggen. Daarboven neemt de laadtijdmeer toe dan de rijtijd afneemt... Maar goed ik heb een P6, de de P8 verbruikt meer, dus daar zul je al eerder dat punt bereiken...
Ik heb geen A/B test gedaan door een keer met 100kph naar oostenrijk te rijden en een keer met 130kph. Maar de verwachte reistijd in ABRP bleek bij 130kph vrij redelijk te kloppen met wat die voorspeld had, dus heb wel aardig wat vertrouwen in die berekening..
qua kosten is natuurlijk voor ieder persoonlijk of je die extra kosten voor die extra snelheid nodig hebt...
geef het weinig kans. Die losse kastjes in de auto zijn allemaal uit de gratie geraakt op moment dat je ze ook als apps op de telefoon kon installeren... Zou me ten zeerste verbazen als het FM lukt om weer zo'n produkt succesvol in te markt te zetten.nujtrug schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:08:
[...]
Beetje off-topic maar dat nieuw ding van Flitsmeister is voorgesteld:
Ik denk dat ze meer kans maken als ze toch meer gaan investeren in een werkende AAOS app. En ja ik weet dat ze geclaimd hebben dat dat niet werkt omdat de HW van volvo/ps te oud is, maar andere navigatiesoftware (Sygic/Waze) draait er prima op zonder die performanceproblemen van FM. Dus het zou echt wel moeten kunnen.
En met een werkende AAOS app denk ik dat ze meer geld kunnen verdienen... ik zou er best wel een paar EUR per maand voor over hebben als die het gewoon goed deed...
ik zou ook best wel voor de gewone app willen betalen als ze mij dan de garantie doen dat ze mijn data niet meer doorverkopen... (aleen sluiten ze dat in pro abbo niet uit helaas...)
Het was toch vooral dat ze niet genoeg data mochten/konden krijgen van Volvo/Google waardoor de app ook echt goed ingezet kon worden? Bijv een overlay van melding zodat het voor de rijder ook bruikbaar is. Dat mocht al niet. En dat ze daarom gestopt zijn met de AAOS ontwikkeling?Kammika schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:50:
[...]
geef het weinig kans. Die losse kastjes in de auto zijn allemaal uit de gratie geraakt op moment dat je ze ook als apps op de telefoon kon installeren... Zou me ten zeerste verbazen als het FM lukt om weer zo'n produkt succesvol in te markt te zetten.
Ik denk dat ze meer kans maken als ze toch meer gaan investeren in een werkende AAOS app. En ja ik weet dat ze geclaimd hebben dat dat niet werkt omdat de HW van volvo/ps te oud is, maar andere navigatiesoftware (Sygic/Waze) draait er prima op zonder die performanceproblemen van FM. Dus het zou echt wel moeten kunnen.
En met een werkende AAOS app denk ik dat ze meer geld kunnen verdienen... ik zou er best wel een paar EUR per maand voor over hebben als die het gewoon goed deed...
ik zou ook best wel voor de gewone app willen betalen als ze mij dan de garantie doen dat ze mijn data niet meer doorverkopen... (aleen sluiten ze dat in pro abbo niet uit helaas...)
Als ik een EX30 zou hebben (of andere EV zonder driversdisplay) zou ik het wel een interessant kastje vinden om toch snelheid en gelijk dus de extra's van FM voor mn neus te hebben. Maar dan wel gewoon los gekocht en geen maandelijkse kosten. Dat lijkt me idd vrij kansloos met de mobiele telefoons van tegenwoordig.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 23-04-2024 15:01 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
die overlay staat AAOS niet toe. Maar ik herinner me ook een post van de ontwikkelaar waarin die aangaf dat de hardware niet goed was... ik zou moeten zoeken.. anyway... theoretische case, want voorlopig gaan ze hier toch niet mee verder..Juancho schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:58:
[...]
Het was toch vooral dat ze niet genoeg data mochten/konden krijgen van Volvo/Google waardoor de app ook echt goed ingezet kon worden? Bijv een overlay van melding zodat het voor de rijder ook bruikbaar is. Dat mocht al niet. En dat ze daarom gestopt zijn met de AAOS ontwikkeling?
Maar dat staat toch los van de hardware? De EX30 bijv. en de nieuwe Polestars en alle andere merken die met AAOS werken vernieuwen toch ook gewoon? Dat lijkt me geen reden om volledig te stoppen met de AAOS app ontwikkeling. Maar dat was @frankkie12345 . Misschien heeft hij nog eens een update hierover?Kammika schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:01:
[...]
die overlay staat AAOS niet toe. Maar ik herinner me ook een post van de ontwikkelaar waarin die aangaf dat de hardware niet goed was... ik zou moeten zoeken.. anyway... theoretische case, want voorlopig gaan ze hier toch niet mee verder..
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Nee, die zit ook niet op mijn Core uitvoering!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Ik neem aan dat de auto zelf ook wel geremd had...toch?tovertover schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:08:
[...]
Ik wilde dit net schrijven. Zondag het voor het eerst meegemaakt. Geen pilot assist aan. OPD op aan zoals altijd. Ik parkeerde mijn auto met de neus een meter voor een muurtje. Auto stond nog in D. Voeten van de pedalen. Even iets uit het middenconsole gepakt, dus naar beneden aan het kijken en ineens schiet de auto naar voren. Vol op de rem getrapt, centimeters voor het muurtje.
Gisteren avond weer gehad voor een stoplicht.
Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd na te bootsen, door op verschillende manieren te stoppen, maar niet gelukt.
Wel vreemd dat zoiets opeens opduikt. 17k op de teller en zondag dus voor het eerst gebeurd.
shot in the dark, maar misschien heeft het wel iets met een aanstaande update te maken, al lijkt me zo´n safety issue toch wel iets te extreem.
150 eur vind ik prima voor een leuke gadget.. ik hou me ook aan de snelheid over het algemeen, maar heb toch nu al 2x 60 euro te pakken met 6km overschrijding (na aftrek.. ) in 2 maanden tijd.. met zoiets had me dat gescheeld (ben te lui om FM aan te zetten op mn phone) maar 10 Eur PM vind ik echt teveel.Tranquility schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:13:
[...]
10 euro per maand...
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik zie de meerwaarde ten opzichten aaneen FM2 niet zo erg want die werkt in combinatie met mijn iPhone prima en geeft me alle mededelingen en waarschuwingen door via de autospeakers.4v4t4r schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:36:
[...]
150 eur vind ik prima voor een leuke gadget.. ik hou me ook aan de snelheid over het algemeen, maar heb toch nu al 2x 60 euro te pakken met 6km overschrijding (na aftrek.. ) in 2 maanden tijd.. met zoiets had me dat gescheeld (ben te lui om FM aan te zetten op mn phone) maar 10 Eur PM vind ik echt teveel.
Zullen de snellaadstations ook leuk vinden. Want de xc40 (en andere BEV's) hun verbruik aan 130 is ...eheum kwistig....Kammika schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:39:
[...]
Ik heb het gevoel de dead band van 'auto-staat-still-dus-ik-rem' niet goed ligt.
- Ik had bij een gesloten overweg.
De weg loopt naar boven , ik laat de opd los ik verwacht een vertraging omdat ik los en de auto begon 'te creepen' naar de slagboom.
- op mij oprit , ik kwam tot stilstand, ik liet de opd los en de wagen begon voorruit te rijden de oprit loopt lichtjes af naar het fietspad.
Het lijkt mij dat de wagen meer rem moet gebruiken bij stilstand. Nu lijkt het mij als er een externe input komt de wagen gewoon begint te creepen. Terwijl hij actiever zou moeten remmen.
Ik sta nu gewoon op de rem bij stilstand.
Edit: verduidelijkt verder in de thread is het duidelijker, het is een wisselwerking tussen het moment van lossen van de opd en er is versnelling ivm van vertraging.
[ Voor 14% gewijzigd door blahenazo op 23-04-2024 20:38 ]
Even de rem doordrukken, dan wordt de auto-hold geactiveerd
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Het hele idee dacht ik van OPD , dat je vrijwel nooit aan het rempedaal komt.Microkid schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:01:
[...]
Even de rem doordrukken, dan wordt de auto-hold geactiveerdKan je het pedaal loslaten.
Ik verwachtte wel als ik in OPD mode het gas pedaal loslaat -terwijl de auto stilstaat-, dat de auto blijft staan ( dus actief remt) zelfs als er een externe input komt.
Edit: het effect is beter omschreven wat verder in deze thread. Het is de wissel werking tussen bent bezig met het pedaal te lossen maar er volgt toch nog een onverwachte versnelling en meer loslaten is er niet meer bij, je gaat meer naar een paniekerige rem actie omdat je verschiet.
[ Voor 23% gewijzigd door blahenazo op 23-04-2024 20:32 ]
Dat is ook het idee ja. Maar mocht je toch de auto-hold willen gebruiken, dan is dat ook een optie.blahenazo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:17:
[...]
Het hele idee dacht ik van OPD , dat je vrijwel nooit aan het rempedaal komt.
Ik verwachtte wel als ik in OPD mode het gas pedaal loslaat -terwijl de auto stilstaat-, dat de auto blijft staan ( dus actief remt) zelfs als er een externe input komt.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Auto geeft verbruik goed weer inclusief terugwinnen. Test maar eens: start nieuwe rit, TM/TA in display aanzetten (TA of TM op 0 km), flink optrekken, dan flink terugwinnen. Zie verbruik omhoog, en weer naar beneden gaan.caspervc schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:02:
[...]
Ik heb het idee dat de app het bruto verbruik weergeeft, zonder recuperen. Een lange snelweg rit heeft bij mij veel minder afwijk dan een stadsrit.
Dus bv
17 kWh gebruikt op een rit (app verbruik)
4 kWh teruggewonnen (nog niet inzichtelijk)
13 kWh netto verbruik (dashboard verbruik)
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Stond je met je voorwielen op een zeer subtiele helling? Ik heb het 1 keer gehad. Stond met de voorwielen in zo’n gat van optrekkende autos voor het stoplicht. Voelde sowieso al dat de auto met OPD remde maar nog subtiel iets voor duwde omdat de auto naar achter wilde rollen bij dat gat. En opeens zette dat door en schoot die wat naar voren. Soort overcompensatie.tovertover schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:08:
[...]
Ik wilde dit net schrijven. Zondag het voor het eerst meegemaakt. Geen pilot assist aan. OPD op aan zoals altijd. Ik parkeerde mijn auto met de neus een meter voor een muurtje. Auto stond nog in D. Voeten van de pedalen. Even iets uit het middenconsole gepakt, dus naar beneden aan het kijken en ineens schiet de auto naar voren. Vol op de rem getrapt, centimeters voor het muurtje.
Gisteren avond weer gehad voor een stoplicht.
Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd na te bootsen, door op verschillende manieren te stoppen, maar niet gelukt.
Wel vreemd dat zoiets opeens opduikt. 17k op de teller en zondag dus voor het eerst gebeurd.
shot in the dark, maar misschien heeft het wel iets met een aanstaande update te maken, al lijkt me zo´n safety issue toch wel iets te extreem.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat bedoel ik ook. Auto klopt. Rit registratie lijkt het verbruik zonder terug winning weer te gevenDrBOB101 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:53:
[...]
Auto geeft verbruik goed weer inclusief terugwinnen. Test maar eens: start nieuwe rit, TM/TA in display aanzetten (TA of TM op 0 km), flink optrekken, dan flink terugwinnen. Zie verbruik omhoog, en weer naar beneden gaan.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Het lijkt inderdaad meer zoiets je verwacht dat de auto zou verder vertragen , want je neem druk van het pedaal, maar hij heeft net nog een klein 'zetje'. En dat is natuurlijk verschieten.Ophidian schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:58:
[...]
Stond je met je voorwielen op een zeer subtiele helling? Ik heb het 1 keer gehad. Stond met de voorwielen in zo’n gat van optrekkende autos voor het stoplicht. Voelde sowieso al dat de auto met OPD remde maar nog subtiel iets voor duwde omdat de auto naar achter wilde rollen bij dat gat. En opeens zette dat door en schoot die wat naar voren. Soort overcompensatie.
Ik stond daarnet ook een kleine helling en daar werkt het naar behoren de auto vertraagd just en remt en blijft staan ,zelfs bij meermaals proberen.
Mijn oprit is in grind en het fietspad is in beton, dus er zijn onvermijdelijke oneffenheden /plassen bij de overgang , die oneffenheden lijken het effect uit te lokken. Mijn oprit ligt ook subiel hoger dan het fietspad maar ik zou het nu ook geen helling noemen ,maar een auto in neutraal zou bij een beetje beweging wel verder bollen denk ik.
[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 23-04-2024 20:22 ]
https://www.xc40forum.com/goto/post?id=86434
Wij staan op het punt een C40 op de kop te tikken. Betreft een twin recharge met 408pk uit 2021 met iets meer dan 20k op de teller voor rond de 40k. Auto staat bij de dealer.
De auto rijdt fantastisch en qua interieur en design zijn we weg van.
We zitten alleen echt in dubio omtrent het formaat. Het wordt een gezinsauto van mij, m'n partner en onze zoon van 2 jaar. Hij wordt gebruikt voor mijn woon/werk verkeer +/- 60km enkele reis en we verwachten er 1x per jaar mee naar het buitenland op vakantie te gaan.
Die pk's zijn leuk maar geef ik niet veel om. Het is echt het design en de afwerking die ik prachtig vind. De deal is ook zeer goed, vandaar dat we grote interesse hebben. Maar het formaat... We zijn bang dat die te klein is voor bijv. een auto vakantie en stel er zou gezinsuitbreiding komen (wat ik niet uitsluit) zou die dan niet echt te klein worden?
Is hier iemand die hier ervaring mee heeft en me wat op weg kan helpen?
Ons alternatief voor het hetzelfde geld met meer ruimte (maar minder range) zal waarschijnlijk de Skoda Enyaq iv60 sportline worden. De iv80 wordt dan weer te duur in de sportline configuratie, onze max budget is echt 40k.
Het is maar net wat je context of living is. Sommigen zullen hem met z'n tweeën al te klein vinden.Devinet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
Beste Tweakers,
Wij staan op het punt een C40 op de kop te tikken. Betreft een twin recharge met 408pk uit 2021 met iets meer dan 20k op de teller voor rond de 40k. Auto staat bij de dealer.
We zitten alleen echt in dubio omtrent het formaat. Het wordt een gezinsauto van mij, m'n partner en onze zoon van 2 jaar. Hij wordt gebruikt voor mijn woon/werk verkeer +/- 60km enkele reis en we verwachten er 1x per jaar mee naar het buitenland op vakantie te gaan.
Die pk's zijn leuk maar geef ik niet veel om. Het is echt het design en de afwerking die ik prachtig vind. De deal is ook zeer goed, vandaar dat we grote interesse hebben. Maar het formaat... We zijn bang dat die te klein is voor bijv. een auto vakantie en stel er zou gezinsuitbreiding komen (wat ik niet uitsluit) zou die dan niet echt te klein worden?
Ons alternatief voor het hetzelfde geld met meer ruimte (maar minder range) zal waarschijnlijk de Skoda Enyaq iv60 sportline worden. De iv80 wordt dan weer te duur in de sportline configuratie, onze max budget is echt 40k.
Ik reed met 2 kleintjes in een Peugeot 207SW, met twee grotere kleintjes in een V40 en nu in de XC40. Voor ons gevoel baden we in de ruimte. En ja, die jaarlijkse vakantie... Ik denk dat we dr wel mee weg komen. Desnoods een tas bij de voeten of zitten op je slaapzak. Lukte vroeger met 3 kinderen achterin een Opel Kadett ook
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Misschien een tip, maar als je je telefoon via bluetooth met de auto gekoppeld hebt voor bellen, kun je FM automatisch laten starten en afsluiten op je GSM.4v4t4r schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:36:
[...]
150 eur vind ik prima voor een leuke gadget.. ik hou me ook aan de snelheid over het algemeen, maar heb toch nu al 2x 60 euro te pakken met 6km overschrijding (na aftrek.. ) in 2 maanden tijd.. met zoiets had me dat gescheeld (ben te lui om FM aan te zetten op mn phone) maar 10 Eur PM vind ik echt teveel.
Geluid komt dan via de audio van de auto, en je telefoon kun je zelfs in je zak laten zitten.
Werkt erg fijn, geen omkijken meer naar, en altijd tijdig gewaarschuwd (tenzij FM de flitser op dat moment nog niet kent uiteraard) .
:strip_exif()/f/image/6oNMQ3dVTUqD3AZmvvCPUpR1.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot instellingen in FM op de GSM
Voor korte reizen met volwassen vrienden is de ruimte in de wagen, zowel achteraan voor passagiers, en qua koffer-volume ruim voldoende in mijn ervaring.Devinet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
Maar het formaat... We zijn bang dat die te klein is voor bijv. een auto vakantie en stel er zou gezinsuitbreiding komen (wat ik niet uitsluit) zou die dan niet echt te klein worden?
Vrienden met kinderen lijken de koffer echter nog klein te vinden. De mensen die de koffer te klein vinden hebben allen gekozen voor een Enyaq. (1 rijd er effectief al jaren mee naar alle tevredenheid, en de andere 2 hebben een bestelling lopen) Alledrie hebben die dan ook effectief gekozen omdat zij wensen dat een buggy en dergelijke zaken vlot in hun koffer past. Los daarvan is die Enyaq best een comfortabele wagen mits voldoende opties zoals zetelverwarming e.d.
Ik had voorheen een VW Golf variant als ruime gezinswagen en had precies dezelfde bezorgdheid. Afgelopen paasvakantie voor de eerste keer met onze C40 naar Center Parcs geweest hetgeen doorgaans een goed gevulde koffer nodig heeft.Devinet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
We zijn bang dat die te klein is voor bijv. een auto vakantie en stel er zou gezinsuitbreiding komen (wat ik niet uitsluit) zou die dan niet echt te klein worden?
Ik was aangenaam verrast:
- De frunk bood voldoende ruimte voor een reistas en alle toiletzakken
- Onder de bodem van de koffer is er een verrassend grote ruimte. Onder de bodem zelf veel ruimte voor flessen drank e.a. kleine spullen, achteraan in de uitsparing 2 strandzakken met schoenen en speelgoed erin.
Er is een fetisj van mij om daar altijd foto's van te nemen, hopelijk ben je er iets mee
In de Golf:
:strip_exif()/f/image/KdR5sEqQcw1zehEBtGk9KvYi.jpg?f=fotoalbum_large)
Diezelfde lading (ongeveer) in de C40:
:strip_exif()/f/image/imA4U23g3TfDiUEzhzAbYfBk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WeegXXt3gOrh0bWt4E9tF9YL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets kan je echter nooit vermijden vrees ik bij 'n dergelijke uitrol. Ik verzorg zelf de Windows upgrades binnen een groot bedrijf (+-10.000 werkstations) en er zitten er altijd wel tussen die mislukken. Gelukkig zijn Windows 10 en 11 intussen volwassen genoeg om het systeem niet onbruikbaar te maken bij een gefaalde upgrade, wat bij de overgang van W7 naar W10 wel anders was.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Aan de ene kant gaat Volvo goed mee met de tijd. Op gebied van IT (icm Automotive) hebben ze nog een boel te leren en moeten ze echt volwassener in gaan worden.
Nee, geen helling. Compleet vlak en in een parkeervak met een muur recht tegenover met een afstand van een meter van de voorbumper.Ophidian schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:58:
[...]
Stond je met je voorwielen op een zeer subtiele helling? Ik heb het 1 keer gehad. Stond met de voorwielen in zo’n gat van optrekkende autos voor het stoplicht. Voelde sowieso al dat de auto met OPD remde maar nog subtiel iets voor duwde omdat de auto naar achter wilde rollen bij dat gat. En opeens zette dat door en schoot die wat naar voren. Soort overcompensatie.
Ik had ook de rempedaal gebruikt om tot stilstand te komen. Ik ben een redelijke vlotte rijder en moet af en toe wel de rem gebruiken.
Dus, geremd, pedaal los en in de D gelaten. Zoals ik eigenlijk al doe sinds ik de auto heb.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit
Als ik jouw wensen zo lees zou ik toch echt gaan kijken naar een XC40 i.p.v. een C40. Dan heb je echt meer (laad)ruimte achterin. En als je toch niet zo veel om pk's geeft, zou ik kijken naar een iets jongere XC40 met single motor voor hetzelfde geld. De single motor is evengoed nog steeds erg snel.Devinet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
Beste Tweakers,
…..en als je dan zo’n digitale binnenlieten laat monteren met camera op de achterruit kun je inderdaad de achterbak tot het dak volladen zonder beperking van het uitzicht. Dan ha je het prima redden met een C40 lijkt me.lupus9537 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:57:
[...]
Ik had voorheen een VW Golf variant als ruime gezinswagen en had precies dezelfde bezorgdheid. Afgelopen paasvakantie voor de eerste keer met onze C40 naar Center Parcs geweest hetgeen doorgaans een goed gevulde koffer nodig heeft.
- Onder de bodem van de koffer is er een verrassend grote ruimte. Onder de bodem zelf veel ruimte voor flessen drank e.a. kleine spullen, achteraan in de uitsparing 2 strandzakken met schoenen en speelgoed erin.
Er is een fetisj van mij om daar altijd foto's van te nemen, hopelijk ben je er iets mee![]()
In de Golf:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook, het installeren duurde dit keer wel wat langer dan de voorgaande updates. Morgen maar eens kijken of er verschil voelbaar / merkbaar is.TAA schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:31:
3.0.3 just arrived! Zat al te mopperen dat vandaag het systeem tijdens het rijden wéér spontaan begon te resetten… we gaan het zien!
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Bedankt voor je out of the box reactie. Dit is zeker een goed idee.Ophidian schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:48:
@Devinet wij hebben een XC40, maar vakanties met twee kinderen is niet zo’n probleem. Waarom jas je er niet een trekhaak onder en dan zo’n bagagebox erop voor de vakanties? Qua verbruik merk je weinig en rij je toch in de auto die je mooi vindt. Volvo heeft software matig wat dingetjes, maar de software in een oudere Enyaq is vrij beroerd. Dat is nu wel beter met de recente variant.
Goed om te horen. We neigen op het moment meer naar de Enyaq vanwege de ruimte, hoewel wel met pijn in m'n hart want de Volco C40 staat voor mij toch echt op 1 op de looks en afwerking.-Vasa- schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:02:
[...]
Voor korte reizen met volwassen vrienden is de ruimte in de wagen, zowel achteraan voor passagiers, en qua koffer-volume ruim voldoende in mijn ervaring.
Vrienden met kinderen lijken de koffer echter nog klein te vinden. De mensen die de koffer te klein vinden hebben allen gekozen voor een Enyaq. (1 rijd er effectief al jaren mee naar alle tevredenheid, en de andere 2 hebben een bestelling lopen) Alledrie hebben die dan ook effectief gekozen omdat zij wensen dat een buggy en dergelijke zaken vlot in hun koffer past. Los daarvan is die Enyaq best een comfortabele wagen mits voldoende opties zoals zetelverwarming e.d.
Haha toch handig dat je de foto's genomen hebt! Er past meer in dan je denkt! maar het is wel proppen zo te zien, dan denk ik dat de Enyaq toch wat meer functionaliteit biedt.lupus9537 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:57:
[...]
Ik had voorheen een VW Golf variant als ruime gezinswagen en had precies dezelfde bezorgdheid. Afgelopen paasvakantie voor de eerste keer met onze C40 naar Center Parcs geweest hetgeen doorgaans een goed gevulde koffer nodig heeft.
Er is een fetisj van mij om daar altijd foto's van te nemen, hopelijk ben je er iets mee![]()
In de Golf:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze lijkt mij idd net wat praktischer... maar de looks van die C40Tranquility schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:59:
[...]
Als ik jouw wensen zo lees zou ik toch echt gaan kijken naar een XC40 i.p.v. een C40. Dan heb je echt meer (laad)ruimte achterin. En als je toch niet zo veel om pk's geeft, zou ik kijken naar een iets jongere XC40 met single motor voor hetzelfde geld. De single motor is evengoed nog steeds erg snel.
Iedereen heel erg bedankt voor het delen met jullie ervaringen en ideeën! We gaan ons nog even goed beraden op wat wijsheid is... blijft een lastig keus voor een hoop centen, dus je wilt 'm wel goed maken.
Haha dat is jouw mening. Ik vind de XC40 een dikke bak, maar achterkant juist wat oubollig, vandaar mijn liefde voor de C40. Persoonlijk vind ik de Enyaq Sportline er heel gaaf uit zien rondom, maar qua interieur t.o.v. (X)C40 legt die het wel af.Juancho schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:51:
De XC40 is toch ook veel gaver dan die Enyak? 🤔
En vergeet de 4WD niet als je het over de P8 hebt…..Devinet schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:36:
[...]
Haha dat is jouw mening. Ik vind de XC40 een dikke bak, maar achterkant juist wat oubollig, vandaar mijn liefde voor de C40. Persoonlijk vind ik de Enyaq Sportline er heel gaaf uit zien rondom, maar qua interieur t.o.v. (X)C40 legt die het wel af.
Ik las elders dat het installeren 70 minuten zou moeten duren….maar ik heb nog niets binnen gekregen vandaag…..Babtvt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:57:
[...]
Hier ook, het installeren duurde dit keer wel wat langer dan de voorgaande updates. Morgen maar eens kijken of er verschil voelbaar / merkbaar is.
Dan lag die er wsch wat scheef op. Het laden lukt dan niet en de energie gaat dan niet de accu in maar wordt omgezet naar warmte. Dat kan met elke draadloze oplader gebeurenMicrokid schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:58:
Had vandaag wat vreemds. iPhone 12 mini op de oplaadpad gelegd. Icoontje op het middendisplay gaf aan dat de telefoon draadloos opgeladen werd. Thuis bleek de iphone bloedheet en niet opgeladen. Er stond zelfs een melding dat de telefoon eerst af moest koelen. Blijkbaar werkt dat draadloos laden niet perfect...
[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 24-04-2024 21:06 ]
Gebruik de app op Android btw.
*UPDATE*
De app even uitgelogd op de telefoon en opnieuw ingelogd, auto is weer zichtbaar. Het mysterie van de Volvo software

[ Voor 37% gewijzigd door marcel_76 op 24-04-2024 22:05 ]
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Op Reddit lees ik net onderstaande (iemand met een XC40). Dat wil je ook niet voorhebben.Mga1600 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:44:
[...]
Ik las elders dat het installeren 70 minuten zou moeten duren….maar ik heb nog niets binnen gekregen vandaag…..
Update has been taking HOURS
I scheduled the update for 2:00 AM this morning. Found out the update started right as I was heading for work around 8:30 AM. It has been 5 hours and it is still updating. Locked out of the car and can’t go anywhere. Ugh.
Geluksvogels, hier zoals gebruikelijk geen update te bekennenRigolleM schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:20:
3.0.3 staat ook klaar maar staat nu op het werk te laden, deze middag verplaats ik hem naar een andere parking en ga ik de update in gang steken, heb hem dan toch 4u niet meer nodig.
Bij mij vannacht om 02:00 geïnstalleerd en zojuist melding in de app dat het succesvol verlopen is. (zuid-limburg, c40 extended range '24 model)ron65 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:52:
[...]
Geluksvogels, hier zoals gebruikelijk geen update te bekennen
Bwa, 't is niet dat er direct iets van te merken zal zijn hé... voorverwarmen doe ik met dit weer toch niet meer en de stuurverwarming actief hebben bij het voorverwarmen is mss het enige noemenswaardige in deze upgrade. In een latere fase zal het hopelijk wel interessant worden, maar dat is weer afwachten.ron65 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:52:
[...]
Geluksvogels, hier zoals gebruikelijk geen update te bekennen
En troost u, bij mij is er ook nog geen OTA te zien maar ik heb geen haast. Morgen werk ik thuis en in 't weekend staat de wagen ook nog genoeg stil om hem eventueel uit te voeren en anders komt ie later wel.
Dus dan is nu Brabant aan de beurt?loewie1984 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:29:
[...]
Bij mij vannacht om 02:00 geïnstalleerd en zojuist melding in de app dat het succesvol verlopen is. (zuid-limburg, c40 extended range '24 model)
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Wij hebben een C40, ik ben 1.99m, mijn vrouw en kinderen zijn een stuk kleiner. We hebben ook een hond en gaan er ook mee vakantie (buitenland). Het is soms een beetje passen en meten, maar als je gewoon zelf rijdt is het allemaal prima te doen.Devinet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
Beste Tweakers,
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Jawel, het is een upgrade van Android 11 naar 12 maar in eerste instantie beperken ze het vooral tot dat. Ik verwacht wel dat er bij de volgende OTA's meer wijzigt, zoals het toevoegen van AA wat ondersteund wordt in Android 12.Juancho schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:15:
Maar die 3.0 update is dus geen grotere Android update? Dat dacht ik even. Maar weinig nieuwe dingen dus, behalve dat het stuur ook mee voorverwarmt wordt. Komen ze iets te laat mee voor dit jaar, maar handig voor komende herfst/winter.
Idd handig, wat is het doel eigenlijk van die gaten die daar zitten? Ik had er eerlijk gezegd liever lampjes gehad in mijn XC40 Ultimate i.p.v. een stuk plastiek met een leeg gat...DennisMoore schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:17:
Best een handig haakje imo 👍: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0B88HFWB7
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Geen idee of het een toevalligheid was of door de update komt, maar mijn ruitenwissers waren vanmorgen behoorlijk van slag.
Duurde even voordat ze aan gingen in de regen, om vervolgens op zijn snelst te gaan zwaaien terwijl het juist weer minder ging regenen. Handmatig op de langzaamste stand zetten maakte niets uit, hij ging nog steeds supersonisch.
Gelukkig maar kort ritje vanmorgen, benieuwd of het vanmiddag weer normaal is nu hij een tijdje kan rusten.
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Bij een echte Android update zie je vaak ook grafische aanpassingen, nieuwe designs, kleurenpallet, settings etc. etc. Maar dat zit er dus allemaal niet in. Net zoals de vorige op papier grote Android update. Toen zag je alleen een paar extra icons of dergelijke in het menu en dat was het ook.Largamelion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:33:
[...]
Jawel, het is een upgrade van Android 11 naar 12 maar in eerste instantie beperken ze het vooral tot dat. Ik verwacht wel dat er bij de volgende OTA's meer wijzigt, zoals het toevoegen van AA wat ondersteund wordt in Android 12.
Jammer. Want juist van deze grotere Android updates hoop je dat ze eens goed en kritisch door Android zijn gelopen en dat je echt flink wat mooie en goede aanpassingen in je core systeem ziet. Helaas dus.
[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 25-04-2024 10:37 ]
'k Heb het eens moeten googlen. Het zijn blijkbaar bevestigingspunten voor een bagagenet of hondenrek.Largamelion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:33:
[...]
Idd handig, wat is het doel eigenlijk van die gaten die daar zitten? Ik had er eerlijk gezegd liever lampjes gehad in mijn XC40 Ultimate i.p.v. een stuk plastiek met een leeg gat...
https://www.reddit.com/r/...p_what_is_this/?rdt=51002
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Inderdaad, die dienen voor dat bagagenet dat je bij je wagen krijgt. Zelf toch al aantal keer gebruikt wanneer ik veel rommel in m'n auto heb liggen.DennisMoore schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:43:
[...]
'k Heb het eens moeten googlen. Het zijn blijkbaar bevestigingspunten voor een bagagenet of hondenrek.
https://www.reddit.com/r/...p_what_is_this/?rdt=51002
Ali Express linkje voor de mensen die hetzelfde willen en 7 dagen kunnen wachten: https://nl.aliexpress.com/item/1005001356392509.htmlDennisMoore schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:17:
Na een druk stuk om de stad uit te komen zag ik dinsdag onderweg het verbruik wel erg laag worden. Dus vervolgens nog een beetje extra op gelet (ben van mezelf meestal al een rustige rijder) en het laatste stuk (eerlijk is eerlijk) met 85 achter een vrachtwagen gezeten op 80km weg. Dit resulteerde in dit verbruik:
:strip_exif()/f/image/mu2xdMTnq8QRNYvuDPAblQ90.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan was het nog niet eens 20-25 graden. Wel beetje wind in de rug volgens mij.
Komende vanuit een XC40 MY23 -> EX30 -> C40 MY24 heb ik dit soort waarden niet eerder gezien
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
Precies hierom hebben we geen XC40 gekozen en de C40 wel. Geen dag spijt gehad!Devinet schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:36:
[...]
Haha dat is jouw mening. Ik vind de XC40 een dikke bak, maar achterkant juist wat oubollig, vandaar mijn liefde voor de C40. Persoonlijk vind ik de Enyaq Sportline er heel gaaf uit zien rondom, maar qua interieur t.o.v. (X)C40 legt die het wel af.
Ik ben up toe date, met 2.14.4 zegt ie.
Overigens kreeg ik ook een melding dat mijn Volvo ID verlopen was, en moest opnieuw aanmelden.
Dat meteen maar gedaan, maar die had ik nog nooit eerder gehad.
Daarna stond er een bizar verbruik in de dagteller. Nou, saai is de auto in elk geval niet
:strip_exif()/f/image/joFqcnBjlx1BXzbxPKIxJ8po.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mATnMw2NdTlZVYNrco9tx5KI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zei het al eerder: tot voor een paar jaar geleden bleef een auto zijn hele leven lang gelijk aan de conditie waarmee hij de fabriek verliet. Ook met je vorige Volvo ( als ik het goed heb een V40 met Sensus) was dat een statische situatie waar iedereen min of meer mee tevreden was. Nu hebben we iedere 6-8 weken een, toegegeven - meestal kleinere, update.Juancho schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:36:
[...]
Bij een echte Android update zie je vaak ook grafische aanpassingen, nieuwe designs, kleurenpallet, settings etc. etc. Maar dat zit er dus allemaal niet in. Net zoals de vorige op papier grote Android update. Toen zag je alleen een paar extra icons of dergelijke in het menu en dat was het ook.
Jammer. Want juist van deze grotere Android updates hoop je dat ze eens goed en kritisch door Android zijn gelopen en dat je echt flink wat mooie en goede aanpassingen in je core systeem ziet. Helaas dus.
Maar daarnaast worden veel geïnstalleerde apps voortdurend van een update voorzien en komen er nieuwe apps bij! Het resultaat is dat ik in de 55 jaar dat ik nu auto rij, nog nooit een auto heb gehad met prettiger systemen om van A naar B te komen (dankzij de voortdurende verbeteringen in Maps), waarbij ik in een voorverwarmde of voorgekoelde auto kan stappen, waarbij ik -zonder mijn handen van het stuur te halen- met spraakbesturing onderweg allerlei autofuncties kan bedienen en intussen naar muziek kan luisteren op goede stoelen gezeten. Moet ik onderweg laden kan ik YouTube aanzetten of de krant lezen via de browser. Sorry hoor wat is daar nog meer te wensen?
Waar jij naar op zoek lijkt te zijn met een ander kleurenpalet of design voegt toch eigenlijk niets toe aan de basis van wat het is? Als dat soort dingen belangrijk voor je zijn, is een Tesla misschien meer jouw ding of een KIA, die hebben fancy schermen. Ik reed kortgeleden even in een BMW ix3 van een kennis. Lekker ruime auto, stil ook, maar een scherm waarin je je rot zoekt naar instellingen en dat was nodig omdat device control in die BNW tamelijk beroerd werkt. (overigens : onze auto’s hebben de reputatie ‘dorstig’ te zijn, maar die dag reed mijn kennis in mijn auto, we reden achter elkaar in een treintje, maar het verbruik van de BMW was bijna 10% hoger dan dat van mijn auto…..(24 vs. 22 op die vlotte rit over ruim 30 km)
Die ziet er zeker handig uit, zo'n haakje miste ik al wel in de auto 👍DennisMoore schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:17:
Ik heb de laadpad in mijn XC40 al snel uitgezet. Het is algemeen bekend dat draadloos laden slechter is voor de batterij dan gewoon laden aan een kabeltje. Ik laad mijn iPhone dan ook om de dag "overnight" op met een langzame lader op het nachtkastje. Ook is vanaf de iPhone 15 het mogelijk om de batterij tot max. 80% te laden, net als bij EV's. Dit was al een lang gekoesterde wens van mij op de iPhone en gelukkig heeft Apple dit vanaf de 15 serie geimplementeerd. Nu zal de batterij veel langer meegaan. En de iPhone 15 Pro Max heeft een grote batterij waar ik op 80% makkelijk twee dagen doe met gemiddeld gebruik van af en toe browsen, wat Youtube filmpjes kijken en podcasts luisteren tijdens mijn werk. Fijnste iPhone ooit.Microkid schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:58:
Had vandaag wat vreemds. iPhone 12 mini op de oplaadpad gelegd. Icoontje op het middendisplay gaf aan dat de telefoon draadloos opgeladen werd. Thuis bleek de iphone bloedheet en niet opgeladen. Er stond zelfs een melding dat de telefoon eerst af moest koelen. Blijkbaar werkt dat draadloos laden niet perfect...
Waarom het toch al oude Android 12 en niet direct Android 14?Largamelion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:33:
[...]
Jawel, het is een upgrade van Android 11 naar 12 maar in eerste instantie beperken ze het vooral tot dat. Ik verwacht wel dat er bij de volgende OTA's meer wijzigt, zoals het toevoegen van AA wat ondersteund wordt in Android 12.
[...]
Idd handig, wat is het doel eigenlijk van die gaten die daar zitten? Ik had er eerlijk gezegd liever lampjes gehad in mijn XC40 Ultimate i.p.v. een stuk plastiek met een leeg gat...
En inderdaad, als een handig bedrijfje nu eens ala die haakjes "inzet lampjes" zou maken!
Een ledje met een knoopbatterijtje en een touch schakelaar zodat het lampje bijvoorbeeld 15 seconden aanblijft... Ik zou ze graag kopen! 👍
https://www.amazon.nl/Ver...-Draadloze/dp/B0BTYJ5LXY/Vulcan750 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:30:
[...]
En inderdaad, als een handig bedrijfje nu eens ala die haakjes "inzet lampjes" zou maken!
Een ledje met een knoopbatterijtje en een touch schakelaar zodat het lampje bijvoorbeeld 15 seconden aanblijft... Ik zou ze graag kopen! 👍
5 seconden zoekwerk: zoiets over het gat plakken? Nu zijn deze wellicht wat lomp groot, kan vast kleiner. Even lief vragen aan ome Ali. Of als je het niet op de auto zelf wil plakken, haakje eraf slijpen en op de houder van dat haakje plakken.
Omdat Volvo geen softwarebedrijf is vermoed ik en omdat het ook een tijd duurt vooraleer alles getest is. Langs de andere kant is er altijd al een preview te verkrijgen van een OS dus in principe kunnen ze al een half jaar voor het OS op de markt komt beginnen programmeren en testen. Voornaamste reden lijkt me dus gewoon dat het geen prioriteit heeft en Volvo er niet te veel budget aan wil spenderen.Vulcan750 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:30:
[...]
Waarom het toch al oude Android 12 en niet direct Android 14?
Ik heb ook al zitten zoeken op AliExpress/Amazon etc. naar lampjes die daar eventueel in zouden passen maar niet direct iets gevonden. Ik zou al blij zijn met een soort velcro LED touch lampjes die ik gewoon tegen de bekleding kan kleven en eraf kan halen om op te laden via USB-C. Als iemand iets dergelijks gevonden heeft of gebruikt, mag die het altijd hier laten weten
5 seconden zoekwerk maar ze zijn wel niet verkrijgbaar en zoals je zelf zegt redelijk lomp en lelijk. Er kruipt wel wat meer tijd in om iets deftigs te vinden dat makkelijk te monteren is, mooi bij het interieur van de wagen past en niet na 5x drukken kapot ismillerman_sf schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:08:
[...]
https://www.amazon.nl/Ver...-Draadloze/dp/B0BTYJ5LXY/
5 seconden zoekwerk: zoiets over het gat plakken? Nu zijn deze wellicht wat lomp groot, kan vast kleiner. Even lief vragen aan ome Ali. Of als je het niet op de auto zelf wil plakken, haakje eraf slijpen en op de houder van dat haakje plakken.
[ Voor 23% gewijzigd door Largamelion op 25-04-2024 12:57 ]
Omdat het geen smartphone is, maar een auto waarmee je je gezin met meer dan 100 km/u tussen het andere verkeer laat "vliegen". Dus kies je niet het nieuwste van het nieuwste, maar iets wat bewezen betrouwbaar is.Vulcan750 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:30:
[...]
Waarom het toch al oude Android 12 en niet direct Android 14?
[...]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Bagagenet dat je bij je wagen krijgt? Dan heb ik iets gemist...nujtrug schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:49:
[...]
Inderdaad, die dienen voor dat bagagenet dat je bij je wagen krijgt. Zelf toch al aantal keer gebruikt wanneer ik veel rommel in m'n auto heb liggen.
Ik bedoel dit bagagenet dat je ook in handleiding kan vinden: Bagagenet monteren en demonteren*Venomer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:59:
[...]
Bagagenet dat je bij je wagen krijgt? Dan heb ik iets gemist...
Staat inderdaad wel bij dat het een optie/accessoire is maar zat er bij mijn MY23 in ieder geval gewoon bij (onder klep in koffer).
EDIT: ik zie net in de huidige configurator dat het enkel bij de Plus en Ultra uitvoering wordt meegeleverd.
[ Voor 9% gewijzigd door nujtrug op 25-04-2024 13:06 ]
Bij mijn MY23 (Ultimate) nada... wellicht omdat ik ook het lichtpakket 2 niet heb, dat het bagagenet daar ook niet bij hoorde.nujtrug schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:04:
[...]
Staat inderdaad wel bij dat het een optie/accessoire is maar zat er bij mijn MY23 in ieder geval gewoon bij (onder klep in koffer).

Zelf geen behoefte, dus niet langer gezocht. Hier kun je misschien een begin mee knutselen. Printplaatje van 2,5x3cm met USB-C laadpoort. Accu, lampje en dat haakje erbij voor de basismontage? https://nl.aliexpress.com/item/1005005998044033.htmlLargamelion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:55:
[...]
5 seconden zoekwerk maar ze zijn wel niet verkrijgbaar en zoals je zelf zegt redelijk lomp en lelijk. Er kruipt wel wat meer tijd in om iets deftigs te vinden dat makkelijk te monteren is, mooi bij het interieur van de wagen past en niet na 5x drukken kapot is.
Wij zijn met 5 thuis, 2 volwassenen en 3 kinderen (13-11-6) en hebben voldoende ruimte. De kinderen zeuren wel eens over wie in het midden gaat zitten en de jongste van 6 laat ik meestal niet meer op de zitverhoger zitten als ze alle 3 in de auto zitten. Bij vakanties heb ik een skibox op het dak en een towbox op de trekhaak. Eigenlijk past alle bagage in de towbox en skibox en gaat in de kofferbak alles wat mee kan, maar niet noodzakelijk is (slee voor de kinderen, wat eten en drinken voor de eerste vakantiedag(en).Devinet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:22:
Beste Tweakers,
C40 is in ieder geval een stuk exclusiever dan de XC40, voor mij was dit dan ook de reden om de XC40 links te laten liggen. De C40 bevalt prima in ieder geval, we hebben hem nu een half jaar en bijna 20.000 op de teller staan. 2e (verre) reis komt eraan.
De reisconfiguratie in de winter:
:strip_exif()/f/image/mXoEQNCcUoNnYtfp1NNQsrGF.jpg?f=fotoalbum_large)
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Ik realiseer me net dat ik het stalen bagagerek heb. Geen net nodig dus.nujtrug schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:04:
[...]
Ik bedoel dit bagagenet dat je ook in handleiding kan vinden: Bagagenet monteren en demonteren*
EDIT: ik zie net in de huidige configurator dat het enkel bij de Plus en Ultra uitvoering wordt meegeleverd.

Ik snap die vergelijkingen met vroeger nooit. Tijden zijn anders, auto's zijn anders, IT is anders, verwachtingen zijn anders, noodzaak om te vernieuwen is anders. Heeft wat mij betreft 0,0 zin om vanuit, idd, het oude V40 tijdperk te gaan vergelijken. Volvo zelf staat ook totaal niet stil. Kunnen ze ook niet.Mga1600 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:11:
[...]
Ik zei het al eerder: tot voor een paar jaar geleden bleef een auto zijn hele leven lang gelijk aan de conditie waarmee hij de fabriek verliet. Ook met je vorige Volvo ( als ik het goed heb een V40 met Sensus) was dat een statische situatie waar iedereen min of meer mee tevreden was. Nu hebben we iedere 6-8 weken een, toegegeven - meestal kleinere, update.
Maar dat is mijn mening.
Kijk aan gaaf! Ik heb ongeveer hetzelfde, trekhaakkoffer (Thule Arcos L) + dakkoffer (2 jongens 2 ouders). Naast de skikoffer op het dak heb ik ook nog 1 fietsdrager om de mtb voor de oudste mee te kunnen nemen.cyberdj schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:35:
[...]
Wij zijn met 5 thuis, 2 volwassenen en 3 kinderen (13-11-6) en hebben voldoende ruimte. De kinderen zeuren wel eens over wie in het midden gaat zitten en de jongste van 6 laat ik meestal niet meer op de zitverhoger zitten als ze alle 3 in de auto zitten. Bij vakanties heb ik een skibox op het dak en een towbox op de trekhaak. Eigenlijk past alle bagage in de towbox en skibox en gaat in de kofferbak alles wat mee kan, maar niet noodzakelijk is (slee voor de kinderen, wat eten en drinken voor de eerste vakantiedag(en).
C40 is in ieder geval een stuk exclusiever dan de XC40, voor mij was dit dan ook de reden om de XC40 links te laten liggen. De C40 bevalt prima in ieder geval, we hebben hem nu een half jaar en bijna 20.000 op de teller staan. 2e (verre) reis komt eraan.
[Afbeelding]
De 6p opblaastunneltent zit in de trekhaakkoffer inclusief keuken en toebehoren. Dakkoffer voor campingbedje, stoelen, tafel en wat tassen. Kofferbak voor gasfles, koelbox, kinderwagen en wat andere spullen.
Komende zomer gaat de caravan aan de haak (dan geen dakkoffer mee). 1100km enkele reis op de planning staanBabtvt schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:17:
[...]
Kijk aan gaaf! Ik heb ongeveer hetzelfde, trekhaakkoffer (Thule Arcos L) + dakkoffer (2 jongens 2 ouders). Naast de skikoffer op het dak heb ik ook nog 1 fietsdrager om de mtb voor de oudste mee te kunnen nemen.
De 6p opblaastunneltent zit in de trekhaakkoffer inclusief keuken en toebehoren. Dakkoffer voor campingbedje, stoelen, tafel en wat tassen. Kofferbak voor gasfles, koelbox, kinderwagen en wat andere spullen.
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Oké, dan zou Android 13 wellicht de betere optie zijn...Venomer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:58:
[...]
Omdat het geen smartphone is, maar een auto waarmee je je gezin met meer dan 100 km/u tussen het andere verkeer laat "vliegen". Dus kies je niet het nieuwste van het nieuwste, maar iets wat bewezen betrouwbaar is.
Bedankt voor je reactie goed om te lezen dat het gewoon prima te doen is.Bartelomeus schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:32:
[...]
Wij hebben een C40, ik ben 1.99m, mijn vrouw en kinderen zijn een stuk kleiner. We hebben ook een hond en gaan er ook mee vakantie (buitenland). Het is soms een beetje passen en meten, maar als je gewoon zelf rijdt is het allemaal prima te doen.
Kijk dit ziet er gaaf uit haha! Kan me voorstellen dat er op deze manier genoeg mee kan. Dit stelt wel wat gerust vwb de spullen, zeker gezien we met z'n drieën zijn. Hoe is het met de range gesteld met alle spullen en kinderen in de auto tijdens zo'n trip?cyberdj schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:35:
[...]
Wij zijn met 5 thuis, 2 volwassenen en 3 kinderen (13-11-6) en hebben voldoende ruimte. De kinderen zeuren wel eens over wie in het midden gaat zitten en de jongste van 6 laat ik meestal niet meer op de zitverhoger zitten als ze alle 3 in de auto zitten. Bij vakanties heb ik een skibox op het dak en een towbox op de trekhaak. Eigenlijk past alle bagage in de towbox en skibox en gaat in de kofferbak alles wat mee kan, maar niet noodzakelijk is (slee voor de kinderen, wat eten en drinken voor de eerste vakantiedag(en).
[Afbeelding]
Een andere zorg die ik dus heb is de inefficiëntie van de wat oudere modellen (-2024). Ik zie in reviews en lees her en der dat ze een erg hoog kwh verbruik hebben. Iemand die toevallig hier een ervaring mee heeft of iets over kan zeggen? Nu ben ik zelf wel een rustige rijder, vaak max snelheid +5 en niet te wild met inhalen enz. (We zijn dus bezig met een 2021 Twin model met de normale accu)
De hardware van de XC40 en Polestar 2, is niet snel genoeg om Flitsmeister met een acceptabele framerate te kunnen draaien. Dat is niet iets te fixen valt in software.Juancho schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:02:
[...]
Maar dat staat toch los van de hardware? De EX30 bijv. en de nieuwe Polestars en alle andere merken die met AAOS werken vernieuwen toch ook gewoon? Dat lijkt me geen reden om volledig te stoppen met de AAOS app ontwikkeling. Maar dat was @frankkie12345 . Misschien heeft hij nog eens een update hierover?
De Polestar 2 heeft wel net een nieuwe grote OS update gehad, maar dat zal daar niet mee helpen.
Iets als een overlay wel of niet toestaan, dat is uiteraard een software-ding, niet een hardware ding. Dat klopt.
Maar Google heeft specifiek ervoor gezorgd, in software, dat een overlay niet mogelijk is. Dus tenzij Google van gedachten verandert, daan overlay's niet werken.
Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.
Preciezer gezegd: de hardware is niet snel genoeg voor de implementatie die FM heeft gekozen om de kaart te laten meebewegen. Andere navigatieapps doen dit prima. Een FM versie zonder navigatie en alleen flitsmeldingen zou ook prima kunnen maar dat past niet in het business model denk ik?frankkie12345 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:51:
[...]
De hardware van de XC40 en Polestar 2, is niet snel genoeg om Flitsmeister met een acceptabele framerate te kunnen draaien. Dat is niet iets te fixen valt in software.
De Polestar 2 heeft wel net een nieuwe grote OS update gehad, maar dat zal daar niet mee helpen.
Iets als een overlay wel of niet toestaan, dat is uiteraard een software-ding, niet een hardware ding. Dat klopt.
Maar Google heeft specifiek ervoor gezorgd, in software, dat een overlay niet mogelijk is. Dus tenzij Google van gedachten verandert, daan overlay's niet werken.
Nee, dat past niet in de regels die Google heeft opgelegd aan navigatie apps.JTHZZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:06:
[...]
Preciezer gezegd: de hardware is niet snel genoeg voor de implementatie die FM heeft gekozen om de kaart te laten meebewegen. Andere navigatieapps doen dit prima. Een FM versie zonder navigatie en alleen flitsmeldingen zou ook prima kunnen maar dat past niet in het business model denk ik?
Ok. Maar andere navigatieapps (Sygic, Waze, ABRP) kunnen ook de kaart vloeiend laten meebewegen, dus waarom FM niet?frankkie12345 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:07:
[...]
Nee, dat past niet in de regels die Google heeft opgelegd aan navigatie apps.
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 25-04-2024 16:10 ]
We gebruiken de MapLibre kaart engine (voorheen bekend als MapBox);JTHZZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:08:
[...]
Ok. Maar andere navigatieapps kunnen ook de kaart vloeiend laten meebewegen, dus waarom FM niet?
Deze kaart engine heeft geen directe ondersteuning voor Android Auto / Automotive.
Daarom moeten we dit doen via een omslachtige omweg.
Die extra omslachtig wordt gemaakt doordat Google afdwingt dat we de kaart naar een door hen aangeleverde surface moeten renderen, in plaats van dat we een eigen surface mogen aanleveren.
Als Google hier een View had toegestaan, hadden we dit probleem niet.
Die andere apps gebruiken dan een andere (of eigen) kaart-engine.
Of ze hoeven zich niet aan de regels van Google te houden.
We gaan niet overstappen op een andere kaart engine voor 1 versie van de app; Of 1 onderdeel van de app.
Zoiets als ABRP, omzeild de Google regels door die direct bij de automerken te vragen om in de store gezet te worden. Daarom zal die App mogelijk niet op alle automerken beschikbaar zijn.
Als je je aan de Google regels houd, ben je wel op alle automerken beschikbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door frankkie12345 op 25-04-2024 16:17 ]
veel dank voor geven insights! Maakt het wel een stuk duidelijker!frankkie12345 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:13:
[...]
We gebruiken de MapLibre kaart engine (voorheen bekend als MapBox);
Deze kaart engine heeft geen directe ondersteuning voor Android Auto / Automotive.
Daarom moeten we dit doen via een omslachtige omweg.
Die extra omslachtig wordt gemaakt doordat Google afdwingt dat we de kaart naar een door hen aangeleverde surface moeten renderen, in plaats van dat we een eigen surface mogen aanleveren.
Als Google hier een View had toegestaan, hadden we dit probleem niet.
Die andere apps gebruiken dan een andere (of eigen) kaart-engine.
Of ze hoeven zich niet aan de regels van Google te houden.
We gaan niet overstappen op een andere kaart engine voor 1 versie van de app; Of 1 onderdeel van de app.
Zoiets als ABRP, omzeild de Google regels door die direct bij de automerken te vragen om in de store gezet te worden. Daarom zal die App mogelijk niet op alle automerken beschikbaar zijn.
Als je je aan de Google regels houd, ben je wel op alle automerken beschikbaar.
Heb ik hierover geklaagd bij Google? Veelvuldig.
Heb ik hierover geklaagd bij MapLibre? Uiteraard.
Resultaat: geen
Mijn vermoeden is dat deze andere apps zich ook gewoon aan de google regels moeten houden (wellicht muv Google Maps, die is meer geintegreerd in AAOS lijkt het) en dan wsch niet dat MapLibre gebruiken..
Kunnen wij als community nog ergens iets betekenen? (door onze stem ergens bij Maplibre kenbaar te maken of zo ?)
EDIT:
Nog even zitten googlen. Mapbox lijkt het wel te gaan ondersteunen:
https://docs.mapbox.com/android/navigation/v2/guides/androidauto/
[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 25-04-2024 16:26 ]
Het is sowieso niet zo dat ABRP zich aan de Google regels houd; Dat kan je in 1 oog opslag zien.Kammika schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:21:
[...]
veel dank voor geven insights! Maakt het wel een stuk duidelijker!
Mijn vermoeden is dat deze andere apps zich ook gewoon aan de google regels moeten houden (wellicht muv Google Maps, die is meer geintegreerd in AAOS lijkt het) en dan wsch niet dat MapLibre gebruiken..
Kunnen wij als community nog ergens iets betekenen? (door onze stem ergens bij Maplibre kenbaar te maken of zo ?)
Google dwingt namelijk bepaalde UI templates af.
Vergelijk de UI van ABRP maar eens met de UI van Sygic, die zich (op Android Auto in ieder geval) daaraan houd.
En dat is prima, want ze hebben via de automerken toch toestemming gekregen.
Flitsmeister heeft nog wel een lijntje binnen MapLibre, kan nog wel eens balletje opgooien.
Maar zelfs dan, voor Flitsmeister is met Android Automotive support geen droog brood te verdienen.
Door die UI templates, is er geen ruimte voor dingen als DLC (soundpacks), PRO features of Ads.
Of ... misschien de nieuwe Flitsmeister DASH inbouwen ;-)
ja sorry, ik had specifieker moeten zijn: Ik bedoelde Waze en Sygic... Voor ABRP denk ik dat je gelijk hebt, maar dat dat dus ook de reden is dat die niet generiek in de play store staat voor AAOSfrankkie12345 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:25:
[...]
Het is sowieso niet zo dat ABRP zich aan de Google regels houd; Dat kan je in 1 oog opslag zien.
Vergelijk de UI van ABRP maar eens met de UI van Sygic, die zich (op Android Auto in ieder geval) daaraan houd.
Flitsmeister heeft nog wel een lijntje binnen MapLibre, kan nog wel eens balletje opgooien.
Maar zelfs dan, voor Flitsmeister is met Android Automotive support geen droog brood te verdienen.
Door die UI templates, is er geen ruimte voor dingen als DLC (soundpacks), PRO features of Ads.
Ik heb een MY21 P8. Onzuiniger zijn ze er niet.Devinet schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:46:
[...]
Een andere zorg die ik dus heb is de inefficiëntie van de wat oudere modellen (-2024). Ik zie in reviews en lees her en der dat ze een erg hoog kwh verbruik hebben. Iemand die toevallig hier een ervaring mee heeft of iets over kan zeggen? Nu ben ik zelf wel een rustige rijder, vaak max snelheid +5 en niet te wild met inhalen enz. (We zijn dus bezig met een 2021 Twin model met de normale accu)
PS, de MY21 zit met een accu van 75 kWh tussen de huidige "normale" accu (70 kWh) en de extended range (82 kWh) in. Ook belangrijk is de laadsnelheid, want die bepaalt hoe snel je weer de weg op kunt. Die van de MY21 is maximaal 150 kW.
[ Voor 10% gewijzigd door Venomer op 25-04-2024 16:38 ]
Zonet eens door 3.0.3 gewandeld en ik zie een nieuw icoontje 'Berichten', die hadden wij niet volgens mij voor 3.0.3.. Nu komen al mijn berichten (SMS & iMessage) mooi binnen, gelukkig geen andere messengers... wat dat kan ik missen als kiespijn tijdens het rijden.Largamelion schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:51:
[...]
Bwa, 't is niet dat er direct iets van te merken zal zijn hé... voorverwarmen doe ik met dit weer toch niet meer en de stuurverwarming actief hebben bij het voorverwarmen is mss het enige noemenswaardige in deze upgrade. In een latere fase zal het hopelijk wel interessant worden, maar dat is weer afwachten.
Hier net als @Venomer een My21 P8. Inderdaad, onzuiniger zijn ze er volgens mij niet. Heb een tijd terug even wat lange ritten uit de logs gehaald (vakanties afgelopen jaren en wat lange woon-werk ritten). In de zomer zat ik gemiddeld op 29 en in de winter op 33 Kwh per 100km. Rijd gewoon de maximale snelheid, dus in deze cijfers zit veel 120/130. Goed beladen, maar zonder dak/trekhaak koffers.Een andere zorg die ik dus heb is de inefficiëntie van de wat oudere modellen (-2024). Ik zie in reviews en lees her en der dat ze een erg hoog kwh verbruik hebben. Iemand die toevallig hier een ervaring mee heeft of iets over kan zeggen? Nu ben ik zelf wel een rustige rijder, vaak max snelheid +5 en niet te wild met inhalen enz. (We zijn dus bezig met een 2021 Twin model met de normale accu)
Echter in de praktijk ervaar ik hier geen problemen mee, 2 uur zonder stop haal ik altijd wel en dan is stoppen toch wel gewenst. Uiteindelijk wellicht een stop extra op lange afstanden, maar als je je daar op in stelt.
ik zag dat je hierop gereageerd had na mijn edit van die post:frankkie12345 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:25:
[...]
Het is sowieso niet zo dat ABRP zich aan de Google regels houd; Dat kan je in 1 oog opslag zien.
Ik had nog dat iig mapbox kennelijk android Auto gaat ondersteunen:
https://docs.mapbox.com/a...on/v2/guides/androidauto/
is dat nog een aanknopingspunt?
De kabel is er ook niet uit geweest? dan is 't dezelfde sessie, toch?Ophidian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:16:
Zojuist de update gedaan. De tekst LTE is nu een stuk groter linksboven. Verder laadt hij na de update gewoon verder ondanks dat je volgens de tekst het laden opnieuw zou moeten starten, volgens de Zappi zelfs nog in dezelfde sessie.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"