Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:29
Maps komt ook weer met een update (even gejat uit het Polestar topic). Wat ik een handige toevoeging is, is dat de bezetting van de laadpalen direct zichtbaar zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcsE9ifpWHWCMqg41InrdoVIiec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jx9PrXuvDVM4T4D7blBbbTlv.webp?f=user_large

Verder schijnt Maps ook de locatie van een laadpaal in bijv. een parkeergarage te kunnen tonen door gebruik te maken van de reviews. Ook wel handig.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:48
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:26:
Maps komt ook weer met een update (even gejat uit het Polestar topic). Wat ik een handige toevoeging is, is dat de bezetting van de laadpalen direct zichtbaar zijn:

[Afbeelding]

Verder schijnt Maps ook de locatie van een laadpaal in bijv. een parkeergarage te kunnen tonen door gebruik te maken van de reviews. Ook wel handig.
Oeh, dat zijn inderdaad handige toevoegingen!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Toen ik vanmorgen mijn app opende, kreeg ik de melding dat de software-installatie klaar was. Versie 2.14.3 was geïnstalleerd, zei de app. Nou, dat klopt op zich wel, maar dat was in februari. Ik zit nu te wachten op 3.0.3. Ik heb wel vaker dat die melding meerdere keren komt, vlak na het installeren van een OTA. Ik krijg dan ongeveer een week lang iedere dag die melding. Maar een paar maand later is helemaal apart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:11
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:26:

[Afbeelding]

Staat nog wat meer info over op Google’s blog: New ways to power up your electric vehicle adventures with Google Maps

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik lees steeds meer over OTA 3.0.x. Is dat de o zo befaamde (not) nieuwe AAOS versie? De vorige viel namelijk gruwelijk tegen. Je verwacht met zo'n grotere AAOS versie update heel wat gave, mooie en handige nieuwe dingen in het systeem zelf. Maar dat viel toen al bar tegen en wat ik nu zo lees zal dat bij 3.0.x ook niet anders zijn. Jammer....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:30
Dan zijn we benieuwd… kun je een foto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:56
Had je dit ook gezien?
StevendGraaf schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:13:
[...]

Volgens mij betekent het dat het een onderbord dat hoort bij het Max snelheidsbord herkend heeft, bijvoorbeeld “bij nat wegdek”. Ik zie het altijd als een paar puntjes […] in plaats van grind.
Dan zou het dus om hetzelfde bordje gaan waar normaal gesproken TIME in staat maar dan met puntjes erin, of lijkt het daar niet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Blijft het onbegrijpelijk vinden dat Volvo zelf niet even zo'n mooie uitbreiding van Maps communiceert. Al is het maar het doorlinken van dit bericht in een nieuwbrief of wat dan ook. Polestar doet dat ook matig, maar dat wordt iig bekend gemaakt via hun FB account. Volvo doet helemaal niks met dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:03
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:53:
Ik lees steeds meer over OTA 3.0.x. Is dat de o zo befaamde (not) nieuwe AAOS versie? De vorige viel namelijk gruwelijk tegen. Je verwacht met zo'n grotere AAOS versie update heel wat gave, mooie en handige nieuwe dingen in het systeem zelf. Maar dat viel toen al bar tegen en wat ik nu zo lees zal dat bij 3.0.x ook niet anders zijn. Jammer....
ik vermoed dat er op onze auto 0 grafische dingen meer gaan veranderen.
Scherm is gewoon te mini denk ik :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:58
Weet iemand of het trouwens mogelijk is om in google maps op je telefoon te laten zien of je onderweg zou moeten laden?

Zou heel fijn zijn wanneer google maps gewoon de huidige accustatus zou kunnen uitlezen, de auto en google maps op telefoon zijn immers al gekoppeld (Anders zou ik mijn route niet naar de auto kunnen sturen)

Ergens wel erg vervelend dat ik eerst in mijn auto moet gaan zitten om te kijken of ik tijdens een rit van morgen of later op de dag een laadstop in moet plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Je kan toch zien wat de resterende geschat bereik is in de app? Als je weet hoeveel km je route dan is, weet je of je moet laden of niet. Dus die meerwaarde lijkt me te beperkt om te implementeren.

Bovendien is de gedachte vermoedelijk dat de auto tijdens het rijden altijd rekening kan houden met de actuele omstandigheden, door bijvoorbeeld harder rijden of tegenwind, waardoor je een geplande laadstop alsnog niet haalt en moet aanpassen.

Wat ik voor langere ritten doe is zelf op basis van de kilometers ongeveer een laadstop kiezen, waarbij ik thuis rustig kan uitzoeken of die laadstop voorzieningen heeft. Dat plan ik dan al in de route in, die stuur ik naar de auto om die stop af te dwingen. Als ik merk dat ik het niet haal, kan ik langzamer rijden of een andere stop uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:09:
[...]

ik vermoed dat er op onze auto 0 grafische dingen meer gaan veranderen.
Scherm is gewoon te mini denk ik :)
Tja dat krijg je als je het prachtige drivers display amper tot niet benut... |:(
Zonder gekheid, ik denk dat er echt nog wel mooie ontwikkelingen kunnen zijn op onze schermen. Grafisch mooier en vooral veel praktischer. Ik denk eerder dat Volvo daar gewoon geen effort meer in gaat steken, zeker niet icm Android.

Focus zal wel liggen op de nieuwe generatie displays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:46
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:39:
[...]

Tja dat krijg je als je het prachtige drivers display amper tot niet benut... |:(
Zonder gekheid, ik denk dat er echt nog wel mooie ontwikkelingen kunnen zijn op onze schermen. Grafisch mooier en vooral veel praktischer. Ik denk eerder dat Volvo daar gewoon geen effort meer in gaat steken, zeker niet icm Android.

Focus zal wel liggen op de nieuwe generatie displays.
nou laatst bij de dealer in afwachting op een beurt even met het infotainment systeem van de EX30 gespeeld. Was ook nou weer niet heel erg veel beter/mooier dan wat we nu hebben...

enige leuke feauture is wel gewoon altijd het audio balkje in beeld (hoop dat die ooit ook nog een keer komt op de XC40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:40:
[...]

nou laatst bij de dealer in afwachting op een beurt even met het infotainment systeem van de EX30 gespeeld. Was ook nou weer niet heel erg veel beter/mooier dan wat we nu hebben...

enige leuke feauture is wel gewoon altijd het audio balkje in beeld (hoop dat die ooit ook nog een keer komt op de XC40)
Dat scherm heeft 1 groot pluspunt tov die van ons: splitscreen. Je kan dus tegelijk Maps/Spotify/telefoon in beeld hebben zonder steeds terug te moeten naar Home, dan de app aanklikken and so on....

Maar verder eens, EX30 biedt door het gebrek aan driversdisplay niet heel veel meer/extra. Denk alleen wel dat dat scherm technisch gezien meer aankan maar dat is ook maar afwachten. Want veel hangt natuurlijk ook af van de ontwikkeling/samenwerking met Google wbt AAOS. En daar hebben we het al vaker over gehad, die ontwikkeling gaat eigenlijk veelste traag.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 18-04-2024 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:30:
[...]

Blijft het onbegrijpelijk vinden dat Volvo zelf niet even zo'n mooie uitbreiding van Maps communiceert. Al is het maar het doorlinken van dit bericht in een nieuwbrief of wat dan ook. Polestar doet dat ook matig, maar dat wordt iig bekend gemaakt via hun FB account. Volvo doet helemaal niks met dit soort dingen.
Maar best dat ze FB niet gebruiken want ik vind dat niet het kanaal om dergelijke zaken te communiceren. Ik ga akkoord dat ze dit via nieuwsbrief ofzo communiceren, maar als je interesse hebt in dergelijke zaken geraak je wel via één of andere weg wel geïnformeerd. FB account heb ik niet (meer) dus via die weg ga ik het alvast niet vernemen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
RigolleM schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:59:
[...]

Maar best dat ze FB niet gebruiken want ik vind dat niet het kanaal om dergelijke zaken te communiceren. Ik ga akkoord dat ze dit via nieuwsbrief ofzo communiceren, maar als je interesse hebt in dergelijke zaken geraak je wel via één of andere weg wel geïnformeerd. FB account heb ik niet (meer) dus via die weg ga ik het alvast niet vernemen :*)
Het is iig fijn dat ze het uberhaubt communiceren en via dit forum (Polestar topic) komen we er dan alsnog achter. Anders wist je het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:26
Gutanoth schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:17:
Weet iemand of het trouwens mogelijk is om in google maps op je telefoon te laten zien of je onderweg zou moeten laden?

Zou heel fijn zijn wanneer google maps gewoon de huidige accustatus zou kunnen uitlezen, de auto en google maps op telefoon zijn immers al gekoppeld (Anders zou ik mijn route niet naar de auto kunnen sturen)

Ergens wel erg vervelend dat ik eerst in mijn auto moet gaan zitten om te kijken of ik tijdens een rit van morgen of later op de dag een laadstop in moet plannen.
Je kan in Maps op de pc ook geen route laten berekenen voor jouw auto zoals je bv. met ABRP kan, met de laadstops bij. Daarvoor moet je inderdaad in de auto gaan zitten en dat is best jammer als je de rit naar jouw vakantiebestemming wat wil inplannen. Ergens verwacht ik wel dat dat in de toekomst nog komt. Voorlopig doe ik het zelf nog met ABRP om een idee te krijgen en de verschillende routes te bekijken, nadien exporteer ik dan naar Google Maps en dan via de telefoon naar de wagen.
Kammika schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:40:
Enige leuke feature is wel gewoon altijd het audio balkje in beeld (hoop dat die ooit ook nog een keer komt op de XC40).
Staat bij mij zowat bovenaan op m'n wishlist voor onze wagen. Ik blijf toch hopen dat dat komt en indien niet op AAOS, dan maar via AA wat toch ook in ontwikkeling zou zijn voor onze wagens als we de geruchten mogen geloven.

nieuws: Google Maps gebruikt AI om gemakkelijker EV-oplaadpunten te vinden

Ik zag deze week ook al laders verschijnen op de kaart tijdens het rijden, dat is best een meerwaarde imo. Mooi dat er in Google Maps toch nog redelijk wat geïnvesteerd wordt op AAOS, ik zou andere apps graag dat voorbeeld zien volgen, maar als 3rd party developer heb je op AAOS veel meer beperkingen en daar haken de meesten op af vrees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 18-04-2024 13:17 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• captkiwi
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 20:27
Hierbij een kleine korte impressie van de digitale achteruitkijkspiegel voor de Volvo C40, spiegel ziet er kwalitatief goed en degelijk uit.

De Spiegel bevat rechtsonder in een paar afstel knopjes waarmee je de helderheid van het scherm kan aanpassen. De andere optie menu optie is om het beeld of camerapositie naar boven of naar beneden bij te stellen.

Bovenin in het midden van de achterruit zit de camera gemonteerd. Het is een verbetering voor de Volvo C40 om het achteropkomend verkeer eerder te zien aankomen.

Het scherm van de spiegel vertoont geen vertraging zover ik dit nu heb mogen ervaren.

Een ander bijkomstig voordeel is dat je tijdens de vakantie, de auto tot aan het plafond kan volpakken en nog steeds kun je alles in spiegel zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Giwmgar9e8LRIv1VjKe9ky5XcIw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTjxq4UEuAIUmV0rsWvuIrn3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f84orb_oJlCXvaKLJOs7E8QG18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBjQbuvvPYxg5b0pD7Su14y8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:43:
[...]

Dat scherm heeft 1 groot pluspunt tov die van ons: splitscreen. Je kan dus tegelijk Maps/Spotify/telefoon in beeld hebben zonder steeds terug te moeten naar Home, dan de app aanklikken and so on....

Maar verder eens, EX30 biedt door het gebrek aan driversdisplay niet heel veel meer/extra. Denk alleen wel dat dat scherm technisch gezien meer aankan maar dat is ook maar afwachten. Want veel hangt natuurlijk ook af van de ontwikkeling/samenwerking met Google wbt AAOS. En daar hebben we het al vaker over gehad, die ontwikkeling gaat eigenlijk veelste traag.
Als je Apple CarPlay gebruikt kan het wel gewoon. Bovenaan je navigatiescherm en daaronder tegels met bijvoorbeeld Spotify en je agenda. Dus als Google en Volvo het willen, kan het ook in onze auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
captkiwi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:33:
Hierbij een kleine korte impressie van de digitale achteruitkijkspiegel voor de Volvo C40, spiegel ziet er kwalitatief goed en degelijk uit.

De Spiegel bevat rechtsonder in een paar afstel knopjes waarmee je de helderheid van het scherm kan aanpassen. De andere optie menu optie is om het beeld of camerapositie naar boven of naar beneden bij te stellen.

Bovenin in het midden van de achterruit zit de camera gemonteerd. Het is een verbetering voor de Volvo C40 om het achteropkomend verkeer eerder te zien aankomen.

Het scherm van de spiegel vertoont geen vertraging zover ik dit nu heb mogen ervaren.

Een ander bijkomstig voordeel is dat je tijdens de vakantie, de auto tot aan het plafond kan volpakken en nog steeds kun je alles in spiegel zien.

[YouTube: VOLVO C40 - Digitale achteruitkijkspiegel / Digital Rear-view Mirror]

[Afbeelding][Afbeelding]
Veel beter dan de oplossing van Tesla in hun Cybertruck :). Ook wel benieuwd naar de zichtbaarheid in het donker eigenlijk, kan je daar ook wat foto's van posten? Als het goed werkt zou het een alternatieve oplossing kunnen zijn voor de brakke zichtbaarheid van de achteruitrijcamera boven de nummerplaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Largamelion op 18-04-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:13:
Staat bij mij zowat bovenaan op m'n wishlist voor onze wagen. Ik blijf toch hopen dat dat komt en indien niet op AAOS, dan maar via AA wat toch ook in ontwikkeling zou zijn voor onze wagens als we de geruchten mogen geloven.
Dit was er ooit in het begin al he. Of iig soort van... Dat was een 3de thema voor het driversdisplay met ook een autootje in beeld. Verder had je alleen geen ruk aan dat thema en die hebben ze er dan ook uitgesloopt ipv die te verbeteren zodat je er wel wat aan hebt. Onbegrijpelijk wederom.

Benieuwd trouwens of onze wagens deze feature van de EX30 ook krijgt:
Updates in software 1.3
Releasedatum software: 15 april 2024. Je ontvangt een melding als je deze software-update kunt installeren. Normaal gesproken is dat binnen 3 weken na de releasedatum van de software.

Autowasmodus
Je kunt de autowasmodus nu in het menu Settings activeren. Ga naar Controls, Car modes en Car wash mode om deze modus te activeren. De modus wordt automatisch gedeactiveerd als de auto harder dan 20 km/u (12 mijl/u) rijdt. Maar we raden je aan om de autowasmodus handmatig te deactiveren voordat je de openbare weg oprijdt om ervoor te zorgen dat je alle functies van de auto kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeFke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-08-2024

[Afbeelding][Afbeelding]
Mag ik vragen wat je hiervoor hebt moeten betalen en of je ook een foto langs de buitenzijde hebt want die lijkt toch wel laag te komen. Eigenlijk ook wel benieuwd tot hoe laag deze kan kijken ivm met de trekhaak en de slechte standaard camera in donkere situaties :-)

[ Voor 3% gewijzigd door GeFke op 18-04-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:32
GeFke schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:32:
[...]

Mag ik vragen wat je hiervoor hebt moeten betalen en of je ook een foto langs de buitenzijde hebt want die lijkt toch wel laag te komen. Eigenlijk ook wel benieuwd tot hoe laag deze kan kijken ivm met de trekhaak en de slechte standaard camera in donkere situaties :-)
Je beseft toch dat het feit dat de camera 'laag komt' geen negatieve invloed heeft op het gebruik als chauffeur, want je kijkt letterlijk nooit meer door de achterruit. Het is aanwezen dat de camera door het raam kijkt ter hoogte van de ruitenwisser.
Dat het optisch minder mooi is kan een punt zijn maar daarvoor hebben we donkere ramen :)

Trekhaak zie je met uw normale achteruitrij camera. Deze camera is geen fish eye camera dus ze hebben minimale optische vervorming , terwijl 360 met opzet zeer fish eye zijn.

Ps: ik ben gebruiker van dit soort camera in mijn andere wagen. En ik zou deze optie zeker genomen hebben indien mogelijk. Nu niet doordat de volvo een lease via werk is.

[ Voor 9% gewijzigd door blahenazo op 18-04-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Ik weet ook nog dat de eerste keren als de koffer open ging terwijl ik in de 'spiegel' keek eventjes een WTH ?'!!!! Momentje kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kwam dit tegen op een ander forum. Als je "instellingen" zegt, krijg je onderstaand scherm. Ik heb het getest en het werkt inderdaad. Maar via de reguliere instellingen kan ik dit menu niet vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ET-qF1EwqC0_5s-LXRRky9j7FY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OyGmGbSPwO0xzWpgbHFHimFP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 19-04-2024 23:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lijkt me heel bijzonder en ook idioot maar zal het zo eens testen. Moet toch nog weg met de auto. Die darkmode is wel een lang gekoesterde wens van mij. Zou bijzonder idioot zijn als dat er al jaren in zit maar Volvo het nooit heeft laten weten of gewoon onder de instellingen gezet heeft... |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartMe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-06 11:30
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:10:
Lijkt me heel bijzonder en ook idioot maar zal het zo eens testen. Moet toch nog weg met de auto. Die darkmode is wel een lang gekoesterde wens van mij. Zou bijzonder idioot zijn als dat er al jaren in zit maar Volvo het nooit heeft laten weten of gewoon onder de instellingen gezet heeft... |:( 8)7
Door een bug zat mijn display eens een aantal dagen "vast" in dark mode. Smaken verschillen, maar de dark mode kaartweergave bij daglicht was toen amper leesbaar op het centrale scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

StevendGraaf schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:28:
[...]

Had je dit ook gezien?

[...]

Dan zou het dus om hetzelfde bordje gaan waar normaal gesproken TIME in staat maar dan met puntjes erin, of lijkt het daar niet op?
Ah nee die had ik gemist, drukke weken. Het zou dat kunnen zijn, heb het ook niet meer gezien ook.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:44
Kammika schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:24:
[...]

Ik herinner mij dit ook van 1e dag. Het os was nog allerlei updates aan het doen in de achtergrond, voordat die van mij binnenkwamen. Misschien gewoon even wachten?
Wachten hielp niet, uiteindelijk de fabrieksinstellingen reset gedaan. Installatie nogmaals doorlopen, nu werkt alles. Blijkbaar iets mis gegaan bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

jorisjansen3 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:21:
[...]

Dan zijn we benieuwd… kun je een foto maken?
Zal ik doen zodra ik het weer zie.

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 09:44

DennisMoore

Alles went...

Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:10:
[...]

[...]
Mogen ze meteen ook de Park Assist Pilot weer terugbrengen naar de XC40 😕. Automatisch fileparkeren in een klein gaatje kan de auto beter dan ik 😬.

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:12
Deze week een meerdaagse, langere rit gemaakt met een paar tussen-bestemmingen, Bij elkaar zo’n 650 a 700 km denk ik. Bij het invoeren van de routes heb ik de door Maps voorgestelde laadsuggesties overgenomen.
Bij het naderen van zo’n laadpunt kreeg ik in het navigatie scherm een ‘vlaggetje’ te zien hoe lang ik moest gaan laden om tot de volgende bestemming (of thuis) te kunnen komen. Briljant! Misschien zat die functie er al langer in maar heb ik die eerder gemist (ik laad niet heel vaak onderweg).

Het viel me verder op - vergeleken met eerder- hoeveel dynamischer en slimmer Google Maps nu lijkt om te gaan met wisselende verkeerssituaties zoals opstropende files, gedeeltelijke afsluitingen en vertragingen. ik heb onderweg meerdere keren een alternatieve route voorgesteld gekregen met indicatie voor de te behalen tijdswinst. Dat systeem bestond natuurlijk al eerder maar deze keer was het heel erg druk met problemen maar Maps zigzagde me heel slim om de problemen heen met steeds nieuwe suggesties waardoor ik nauwelijks fileleed had.

Al met al was ik deze rit erg blij met Maps!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:51:
Bij het naderen van zo’n laadpunt kreeg ik in het navigatie scherm een ‘vlaggetje’ te zien hoe lang ik moest gaan laden om tot de volgende bestemming (of thuis) te kunnen komen. Briljant! Misschien zat die functie er al langer in maar heb ik die eerder gemist (ik laad niet heel vaak onderweg).
Ik heb nooit anders geweten dan dat ie toont hoe lang je moet laden om tot de volgende stop te geraken, werkt heerlijk imo. Maps is echt volwassen op dat gebied en perfect bruikbaar voor langere trips.

Ik zit sinds gisteren echter zonder netwerk in de auto. Even over de grens geweest naar Sas Van Gent en toen had ik nog internetverbinding, maar tijdens de rit terug naar België gisteren viel die verbinding weg en vanmorgen onderweg naar en op het werk al 3x een reset gedaan via de homeknop, maar de wagen slaagt er maar niet in zijn verbinding te herstellen. Echt irritant en dat heb ik eigenlijk elke keer voor als ik zo kort de grens oversteek in die regio. Op mijn GSM geen enkel probleem dus het is weer een Volvo dingetje. Kan me ook niet voorstellen dat het aan de antennes van de wagen ligt want die geven anders nooit problemen op die route naar mijn werk, dus is gewoon weer puur software probleempje vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:22
Largamelion schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:00:
[...]
Ik heb nooit anders geweten dan dat ie toont hoe lang je moet laden om tot de volgende stop te geraken, werkt heerlijk imo. Maps is echt volwassen op dat gebied en perfect bruikbaar voor langere trips.

Ik zit sinds gisteren echter zonder netwerk in de auto. Even over de grens geweest naar Sas Van Gent en toen had ik nog internetverbinding, maar tijdens de rit terug naar België gisteren viel die verbinding weg en vanmorgen onderweg naar en op het werk al 3x een reset gedaan via de homeknop, maar de wagen slaagt er maar niet in zijn verbinding te herstellen. Echt irritant en dat heb ik eigenlijk elke keer voor als ik zo kort de grens oversteek in die regio. Op mijn GSM geen enkel probleem dus het is weer een Volvo dingetje. Kan me ook niet voorstellen dat het aan de antennes van de wagen ligt want die geven anders nooit problemen op die route naar mijn werk, dus is gewoon weer puur software probleempje vermoed ik.
Als je auto geen netwerk heeft, niet de homeknop reset doen, maar de ontwassemknop reset doen (TCAM)
Dit zou je issue moeten oplossen

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Morkie69 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:40:
[...]

Als je auto geen netwerk heeft, niet de homeknop reset doen, maar de ontwassemknop reset doen (TCAM)
Ah, ik haal die 2 altijd door elkaar. Het viel me gisteren trouwens op dat ik geen netwerk had omdat het SOS lampje rood aan het pinken was, maar nu ik er over denk is me dat deze ochtend niet opgevallen.

Vanmiddag voor ik naar huis vertrek dan maar even die TCAM reset uitvoeren als het nog niet in orde is, want de app lijkt intussen nu wel te verbinden met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:10:

[...]
is wel een beetje proof of the pudding: Als die niet in de (e/x)c40 komt weten we zeker dat er alleen nog noodzakelijk updates op "ons" infotainment komt en dat feature development alleen plaats vindt op de nieuwe modellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik kreeg laatst een berichtje van de dealer dat hij zo’n spiegel had ingebouwd in een auto ( had ik hem gevraagd). Ben gaan kijken en het zag er goed uit. Voor de C40 een hele verbetering! Ik ga er daarom een bestellen en laten inbouwen. Hopelijk kan dat dan tegelijkertijd gaan gebeuren met de montage van de aandrijfassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Morkie69 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:40:
[...]

en die werkt bij mij niet meer.
Ik kan drukken tot ik een ons weeg, hij reset niets.

Ook de bluetooth thetereing is niet meer aanspreekbaar

Ik kan de ODO km stand niet meer bijwerken in de app (staat nog op een stand van 2 weken geleden)

Ik heb mijn werk GSM de app verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd, in de auto die GSM eruit gegooid en toen weer opnieuw aanmelden ervan, lukt ook niet. Auto en GSM staan eindeloos op elkaar te wachten en koppelen niet (app en auto dan).
Gelukkig is mijn app op de prive GSM nog actief, maar ook daar de ODO km stand niet meer actueel, wel weer het ritlogboek en dan moet ik echt een rit openen om de laatste KM stand te zien.

Ik ga de dealer maar eens bellen met de vraag hoe ik die GSM weer gekoopeld krijg, maar ik denk dat een tcam reset nodig is, en die reset werkt due ook al weken niet meer.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik heb de TCAM reset gelukkig niet meer moeten uitvoeren, internet was oké toen ik instapte. Wel een nieuwe bug tegengekomen... Spotify klonk vreselijk, alsof de boxen in een rammelend blikje zaten. Ander liedje en geluidsinstellingen gewijzigd maar niets hielp, dit was gelukkig wel op te lossen met de homeknop reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
We (vrouw en ik ) hebben ondertussen een 650 km met de wagen. ( kerktoren rijtjes , hobby taxi chauffeur spelen , woon-treinstation, etc... ) Ik schat dat mijn vrouw misschien wel een 450 km van die 650 heeft gedaan. Het is ook voornamelijk haar auto want haar vorige is verkocht tov voor deze.

Morgen staat er voor het eerst een uitgebreide rit op de planning , (huis => hobby => familiefeest => thuis). Volgens GM is het 234 km, als ik het zo rap zie een +/-180 km autostrade , voor een totale tijd van 3u 14 minuten.

Ik heb mij voor genomen om de trip computer te ressetten , Auto staat reeds 100%, volgens de Volvo app en een avg 17kwh/100 (gem snelheid 34 km/h), zou dat 540 km opleveren, I wish....
Rijstijl zal zijn; mooi aan de snelheidslimiet houden -maar wel nog steeds met de stoplichtsprintjes , sneller dan absoluut nodig acceleren omdat het nog steeds wel leuk is -

Op de autostrade neem ik mij voor de traditionele ICE snelheid aan te houden 120-125 op cruise.

Ik zou ruimschoots moeten toekomen dus ik zie niet in waarom ik de EV kruissnelheid zou moeten aanhouden :)
Bij thuiskomt zie ik dan wel wat het percentage is. En wat de base line voor mijn range anxiety zou moeten zijn bij dit weertype althans en een 160-180 km autostrade aan 120 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Toen ik daarnet de gegevens voor bovenstaande post wou verzamelen. Merkte ik op dat de software update pagina ( na een 2 a 3 dagen ) terug lijkt te werken, ttz ik zie weer de gegevens van de updates.

Ik heb nog geen bericht of enig optie om naar 3.0.3 ofzo te gaan ( heb 2.14.4 sinds levering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
blahenazo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:57:
Ik heb nog geen bericht of enig optie om naar 3.0.3 ofzo te gaan ( heb 2.14.4 sinds levering)
De OTA komt meestal 2 weken na de aankondiging dus verwacht 'm maar rond de 29e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hoe berekent de auto het bereik van een volle accu? Ik vraag dit om de volgende reden: sinds ik de auto heb (6 maart) was het bereik met 90% accu altijd rond de 340km. Ik reed meestal stukken van 50-80km. Afgelopen weekend ben ik naar Brussel geweest, 240km heen +200km terug op 1 dag. Lekker doorgereden. Sindsdien geeft de auto 280km bereik aan op 90% accu. Het lijkt dus alsof de auto ook naar de historische ritten kijkt om het bereik te bepalen. Of zit het anders?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 21:46
Microkid schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:01:
Hoe berekent de auto het bereik van een volle accu? Ik vraag dit om de volgende reden: sinds ik de auto heb (6 maart) was het bereik met 90% accu altijd rond de 340km. Ik reed meestal stukken van 50-80km. Afgelopen weekend ben ik naar Brussel geweest, 240km heen +200km terug op 1 dag. Lekker doorgereden. Sindsdien geeft de auto 280km bereik aan op 90% accu. Het lijkt dus alsof de auto ook naar de historische ritten kijkt om het bereik te bepalen. Of zit het anders?
Ik had vorig jaar zomer op vakantie in Sweden een bereik van 410 en veel 90 wegen daar ideaal voor je bereik. Hij kijkt dus o.a. naar je historische rij gegevens.

Uit de FAQ van Volvo

De gebruikte hoeveelheid historiek hangt af van de ladingsgraad van de accu. Hoe lager de ladingsgraad van de accu, hoe sneller de actieradius zich daarom aan een gewijzigd rijpatroon aanpast.
Korte actieradius
Als de ladingsgraad van de accu daalt, wordt ook de berekende actieradius van de auto korter. Naarmate de actieradius korter wordt, verschijnen er een aantal berichten en symbolen op het bestuurdersdisplay.

Factoren die van invloed zijn op de actieradius
Naast de historische rijgegevens zijn er verschillende factoren die van invloed zijn op de actieradius. De grootste actieradius wordt bereikt onder gunstige omstandigheden als alle factoren een positieve invloed hebben.
Voorbeelden van factoren die van invloed zijn op de actieradius:
  • snelheid
  • klimaatinstellingen
  • topografie
  • preconditioning
  • banden en bandenspanning
  • verkeerssituatie
  • temperatuur en weer
  • wegomstandigheden.
https://www.volvocars.com...f9b6b040dc0a80151503f4daa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Met ladingsgraad bedoelt Volvo dan degradatie van de accu ofzo? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:20:
Met ladingsgraad bedoelt Volvo dan degradatie van de accu ofzo? 🤔
Ik neem aan dat ze SoC bedoeken in dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtsonneveld
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 16:38
Juancho schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:23:
Dan denk ik dat je pech hebt want als hrt er niet gelijk al in zit... Dan gaat dat volgens mij nooit met een software update komen. Dat zou betekenen dat mijn my20 dat ook zou moeten krijgen maar dat is zeker niet het geval. Ik zou nog maar eens goed navragen bij je dealer of je wel de juiste wagen hebt gekregen. Je zou niet de eerste zijn die achteraf tegen ontbrekende dingen aan loopt want ouder model wagen.
Heb een reset naar fabrieksinstellingen gedaan en dat heeft het verholpen, de optie is nu beschikbaar. Vreemd maar ik ben blij dat het werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
blahenazo schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:52:

Morgen staat er voor het eerst een uitgebreide rit op de planning , (huis => hobby => familiefeest => thuis). Volgens GM is het 234 km, als ik het zo rap zie een +/-180 km autostrade , voor een totale tijd van 3u 14 minuten.
Resultaat:
Na het ingeven van de rit gaf GM deze morgen aan om met 27% thuis te komen.

29% was het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn_xWuYVBeYi6RbSVYiFQop_OmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1tC6S6Py6m80WpYaR81XcYr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
Microkid schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:47:
Kwam dit tegen op een ander forum. Als je "instellingen" zegt, krijg je onderstaand scherm. Ik heb het getest en het werkt inderdaad. Maar via de reguliere instellingen kan ik dit menu niet vinden...

[Afbeelding]
Hier ook al een poos terug, zie mijn post van sep vorig jaar, inclusief hoe je er komt (en er weinig mee kunt).

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19
Nav posts eerder in dit topic heb ik de knipperlichten achter vervangen voor LED, en wel deze van Amazon (stukje duurder dan die van Ali, maar wel in 2 dagen geleverd :) )

https://www.amazon.nl/dp/...67311_302_E_DDE_dt_1&th=1

Het resultaat is een veel beter zichtbaar knipperlicht, en eentje die aan/uit gaat en niet langzaam opgloeit en maar heel even volledig de behuizing verlicht. Werkelijk 2 minuten werk.

Links LED, rechts gloeilamp. Zeker als je hem in youtube bekijkt en frame voor frame scrollt zie je veel verschil. In het echt valt het ook veel meer op dan zo op de video.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
blahenazo schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:43:
[...]

Resultaat:
Na het ingeven van de rit gaf GM deze morgen aan om met 27% thuis te komen.

29% was het resultaat.

[Afbeelding]
Ik vind het verbruik wel behoorlijk hoog! Is dit met aanhanger? Als ik kijk naar mijn eigen verbruik, had ik enige tijd geleden met 100km/h gemiddeld met dakkoffer en towbox, 5 personen in de wagen, rond de 9 graden buiten, een verbruik van 23,8kWh/100km (wel over een rit van 900km afstand).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:56
caspervc schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:02:
Nav posts eerder in dit topic heb ik de knipperlichten achter vervangen voor LED, en wel deze van Amazon (stukje duurder dan die van Ali, maar wel in 2 dagen geleverd :) )

https://www.amazon.nl/dp/...67311_302_E_DDE_dt_1&th=1

Het resultaat is een veel beter zichtbaar knipperlicht, en eentje die aan/uit gaat en niet langzaam opgloeit en maar heel even volledig de behuizing verlicht. Werkelijk 2 minuten werk.

Links LED, rechts gloeilamp. Zeker als je hem in youtube bekijkt en frame voor frame scrollt zie je veel verschil. In het echt valt het ook veel meer op dan zo op de video.

[YouTube: 21 april 2024]
Zal echt een kwestie van smaak zijn denk ik om het aan te passen, want er is niets aan te merken op de zichtbaarheid van de huidige knipperlichten achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Meteen je remlichten ook vervangen door LED? Zie topicstart.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Goed, ik had dus vanaf 9 april een vastzittende km stand (ODO) in de app op beide GSM toestellen.
Vanaf dat moment wilde de t-cam reset ook niet meer werken, knop indrukken tot de SOS knop rood gaat knipperen werkte niet, ook al zat ik 5 minuten met de ontwasemingsknop ingedrukt.
Na 10 dagen wachten was ik het wat zat en besloot op de werk GSM de app te deleten en opnieuw installeren.

Eerst op de auto de telefoon verwijderd uit de APP-apparaten, daarna van de GSM gehaald inclusief alle bestandjes.
Toen opnieuw koppelen, niet werken. Auto zoekt GSM en GSM zoekt auto, maar nul resultaat.
Dat heeft dus 3 dagen geduurd, geen connect.

Vanavond denk ik ik ga nu echt los, als het dan niet lukt ga ik een dealerafspraak inplannen. Dus, naar de auto
Na wat testen en proberen denk ik ik ga Vollco connect eens proberen, de knop rechts boven de binnenspiegel, maar... geen connect, "reset uw t-Cam" kwam in beeld. Ja duh... die reset werkt niet.

dus wat anders proberen. Ik zag hier dat speciale instellingen menu en zag daarin rechts de TNO NL toets, dat is de internetverbinding via de tCam. Dus, ik denk ik zet die eens uit en aan. Wellicht reset dat de verbinding.

Nou, uitzetten ging, LTE symbool kreeg een kruisje en ja hoor, de SOS knop begon te knipperen in rood.
Dat duurde heel lang, dus ik weer roepen "Hey Google, Instellingen" . krijg ik terug "Dat kan ik niet doen, u bent offline"

Oeps, hoe kom ik dan bij die instellingen, even denken... idee!!!
Wifi hotspot aan op 1 van de GSM's. naar connectiviteit in het instellingenmenu waar we wel bij komen met het tandwieltje, daar naar WiFi en die aangezet, even gewacht en daar kwamen de WiFi netwerken. De hotspot zat er tussen, gekoppeld met password, en even gewacht.

"Hey Google, instellingen" en ja hoor, menu was er weer, TNO NL knopje was wit. Die weer aangezet (werd blauw) en direct begon de SOS knop die uitgegaan was weer rood te knipperen, LTE kwam weer online.
Toen de proef op de som: ontwasemingsknop ingedrukt en vastgehouden, na ca 15 seconden startte de reset.

Daarna de werk GSM weer op profiel zakelijk gekoppeld, ging ook weer, de telefoon en de auto toonden keurig een nummer dat overeenkwam en daarna werkte de app weer.

Toen de km stand (ODO) in de app, app eerst even uitgezet, even gewacht enw eer opgestart, ook weer in orde.

Scheelt een garagebezoek, want door die TNO-NL uit en aan te zetten is de tcam kennelijk alsnog gereset, alles lijkt weer te werken na 2 weken gedoe.

Dus eigenlijk moet ik hier nu dankjewel zeggen, zonder jullie bericht met die speciale instellingen, was me dit niet gelukt. dus:

DANK JULLIE WEL !!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
Microkid schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:34:
[...]

Meteen je remlichten ook vervangen door LED? Zie topicstart.
Ja die had ik al. Alle gloeilampjes zijn uit de EV verbannen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
cyberdj schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:13:
[...]

Ik vind het verbruik wel behoorlijk hoog! Is dit met aanhanger? Als ik kijk naar mijn eigen verbruik, had ik enige tijd geleden met 100km/h gemiddeld met dakkoffer en towbox, 5 personen in de wagen, rond de 9 graden buiten, een verbruik van 23,8kWh/100km (wel over een rit van 900km afstand).
Nope gewoon 120 op cruise op autostrade en dan andere wegen gewoon de snelheids limiet , veel wind en stortbuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
ron65 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:14:
[...] Oeps, hoe kom ik dan bij die instellingen, even denken... idee!!!
Wifi hotspot [...] en die aangezet[...]
"Hey Google, instellingen" en ja hoor, menu was er weer, TNO NL knopje was wit. Die weer aangezet (werd blauw) en direct begon de SOS knop die uitgegaan was weer rood te knipperen, LTE kwam weer online.
Toen de proef op de som: ontwasemingsknop ingedrukt en vastgehouden, na ca 15 seconden startte de reset.
Mooi dat het ook op die manier werkt. Dat klinkt makkelijker dan de taal op Engels zetten en dan "Hey Google, settings" je ding doen, en dan weer terug naar Nederlands.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:08:
[...]

Mooi dat het ook op die manier werkt. Dat klinkt makkelijker dan de taal op Engels zetten en dan "Hey Google, settings" je ding doen, en dan weer terug naar Nederlands.
Ja of een tcam backup-accu lospeuteren onder de kofferbakvloer en dan een zekering onder het dashboard trekken, en weer terugplaatsen.
Ik was al aan het kijken hoe dat in zijn werk gaat, maar deze oplossing scheelt ten opzichte daarvan bakken met werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Ik heb vorig jaar vakantie een probleem gehad met de auto waarbij de zekerigenbox van de snellader zo had staan vonken dat de box was gaan smelten en ik niet meer kon snelladen.

Ik wil de dealer vragen om bij een beurt voor de zomervakantie dit nog even te checken. Ik weet eigenlijk op voorhand dat ze dit niet fysiek gaan doen, want volgens mij moet de batterij er dan uit - maar ik zou denken dat het iig door te meten is ? Heeft iemand daar een idee van ? Ik wil met een verhaal bij de dealer komen ipv aar huis gestuurd te worden na mn bezoek met "alles was OK" en geen idee wat ze nu echt gedaan hebben..

Merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Help, mijn auto wil niet meer opladen (C40 MY24 SMER)
Zojuist naar het werk gereden, aangekomen met 28% accu, dus tijd voor een laadbeurt aan de AC lader. Kabel aangekoppeld en toen verscheen laden initialiseren, echter na een halve minuut kreeg ik de melding "FOUT" kabel opnieuw aansluiten. Zo gezegd, zo gedaan. Meermaals geprobeerd, nog 2 andere palen (ook vaker) geprobeerd, echter telkens de foutmelding en het rode lampje gaat branden bij de laadaansluiting.
Ik heb het nu maar even gelaten voor wat het is en ga over een uurtje of 2 nog wel eens bij de auto kijken. Meer mensen hier wel eens last van gehad? Ik las het verhaal van @HenryP uit aug '23 die een soortgelijk probleem had.
Mocht het later vandaag nog steeds niet werken, dan probeer ik nog wel een DC-lader op weg naar huis. Met 28% accu zou ik het net moeten redden tot thuis (dan moet ik alleen niet harder dan 100 rijden ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cyberdj schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:37:
Zojuist naar het werk gereden, aangekomen met 28% accu, dus tijd voor een laadbeurt aan de AC lader. Kabel aangekoppeld en toen verscheen laden initialiseren, echter na een halve minuut kreeg ik de melding "FOUT" kabel opnieuw aansluiten. Zo gezegd, zo gedaan. Meermaals geprobeerd, nog 2 andere palen (ook vaker) geprobeerd, echter telkens de foutmelding en het rode lampje gaat branden bij de laadaansluiting.
Ik heb het nu maar even gelaten voor wat het is en ga over een uurtje of 2 nog wel eens bij de auto kijken. Meer mensen hier wel eens last van gehad? Ik las het verhaal van @HenryP uit aug '23 die een soortgelijk probleem had.
Mocht het later vandaag nog steeds niet werken, dan probeer ik nog wel een DC-lader op weg naar huis. Met 28% accu zou ik het net moeten redden tot thuis (dan moet ik alleen niet harder dan 100 rijden ;) ).
Vervelend.
Heb je ook een andere laadpas geprobeerd?
laatst was hier iemand die dit ook had omdat zijn laadpas was vervangen en hij de oude nog gebruikte.
Als die niet geldig meer is krijg je ook deze fout.

Overigens: harder dan 100 voor 19 uur mag nergens he ;)

Succes, hopelijk gaat hij zometeen gewoon laden. we duimen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
cyberdj schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:37:
Bij een laadpas issue zou hij gelijk rood moeten worden en niet eerst 30 sec initialiseren volgens mij, maar het is zeker even de moeite waard een ander pasje te pakken om te testen.
Ik zou je auto even 30 mins met rust laten ( echt even weggaan) wellicht dat dit wat helpt als het pasje niet het probleem is.

Ik weet niet of bij de nieuwe autos de "pin buig actie" nog gedaan moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

4v4t4r schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:23:
[...]

Bij een laadpas issue zou hij gelijk rood moeten worden en niet eerst 30 sec initialiseren volgens mij, maar het is zeker even de moeite waard een ander pasje te pakken om te testen.
Ik zou je auto even 30 mins met rust laten ( echt even weggaan) wellicht dat dit wat helpt als het pasje niet het probleem is.

Als de initialisatiefase loopt zoekt de paal contact met de laadpasprovider, als in die communicatie storing zit kan het wel degelijk even duren voor de paal een fout genereert waarop de auto dan ook weer acteert met een rood lampje.
Da pas wordt namelijk geaccepteerd door de paal die gaat zoeken of de pas nog geldig is, bij wat jij bedoelt is de pas niet leesbaar en ziet de paal geen gegevens om mee te gaan zoeken en geeft direct een foutmelding.
Ik hoop dat het een storing is bij zijn laadpas provider die inmiddels is opgelost. Dan kan hij gewoon weer laden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
ron65 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:44:
[...]

Als de initialisatiefase loopt zoekt de paal contact met de laadpasprovider, als in die communicatie storing zit kan het wel degelijk even duren voor de paal een fout genereert waarop de auto dan ook weer acteert met een rood lampje.
Da pas wordt namelijk geaccepteerd door de paal die gaat zoeken of de pas nog geldig is, bij wat jij bedoelt is de pas niet leesbaar en ziet de paal geen gegevens om mee te gaan zoeken en geeft direct een foutmelding.
Ik hoop dat het een storing is bij zijn laadpas provider die inmiddels is opgelost. Dan kan hij gewoon weer laden nu.
Net teruggelopen naar de auto (2 uur de auto "met rust" gelaten), ik doe mijn hand achter de handgreep om de auto te openen, hoor de paal "klikken" en de auto begint te laden (laadkabel zat nog aangesloten).
Het was een laadpaal waar ik geen laadpas nodig had (anders had ik wel een ander pasje geprobeerd).

Ik heb wel een vermoeden van de oorzaak, ga later nog eens onderzoeken of het dat echt was.. Toen de initialisatie startte had ik mijn laadlimiet nog op 50% staan en tijdens de initialisatie heb ik deze nog snel naar 100% gezet. Wellicht heeft dat even tot een error geleid.

edit: nu valt me opeens in dat ik een keer heb zitten klooien bij een Tesla lader. Die deed het niet en gaf ook rood aan. Bij de 4e paal werkte de lader toen plots wel (10 minuten na mijn eerste poging) en nu bedenk ik me achteraf ineens dat ik toen wellicht ook op het laatste moment de laadlimiet heb aangepast. Die stond op 80% en omdat ik toch in een doorreis-hotel naast de lader zat, dacht ik toen: hij kan best tot 100% laden, ik pak hem er wel af als ie vol is (heb ik net wat meer rijbereik de dag erna).

#dank voor het meedenken allemaal :)

[ Voor 16% gewijzigd door cyberdj op 22-04-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
4v4t4r schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:23:
[...]

Voor zover ik begrepen heb bij de MY24 modellen is dat niet meer nodig. Nu 18500 km gereden en best al wat keren geladen en eigenlijk nooit echt problemen gehad (o.a. bij Shell, Ionity, Tesla en nog wat andere snelladers geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
ron65 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:07:
[...]

Vervelend.
Heb je ook een andere laadpas geprobeerd?
laatst was hier iemand die dit ook had omdat zijn laadpas was vervangen en hij de oude nog gebruikte.
Als die niet geldig meer is krijg je ook deze fout.

Succes, hopelijk gaat hij zometeen gewoon laden. we duimen voor je.
hij laadt inmiddels op gelukkig :)

Vandaag heb ik de "luxe" dat ik na 19:00u de snelweg op ga. Dan kan ik weer helemaal los gaan >:) Daar waar ik voor 19:00u zo zuinig mogelijk wil rijden (dan leg ik 100km met 18% accu af), trap ik na 19:00u flink op het stroompedaal en ligt mijn verbruik rond de 27% op dezelfde rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cyberdj schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:07:
[...]

hij laadt inmiddels op gelukkig :)

Vandaag heb ik de "luxe" dat ik na 19:00u de snelweg op ga. Dan kan ik weer helemaal los gaan >:) Daar waar ik voor 19:00u zo zuinig mogelijk wil rijden (dan leg ik 100km met 18% accu af), trap ik na 19:00u flink op het stroompedaal en ligt mijn verbruik rond de 27% op dezelfde rit.
Herkenbaar.
Ik had het in december, buiten -5, start in Groningen naar Amsterdam met 95% in de accu.
Ik heb 130 kmh gereden, maar bij Muiden (ca 170 km gereden) kwam ik met 6% aan. Nog geen 200 km op een acculading, dat was tot nu toe de meest onzuinige rit, mede door de lage temperaturen en de 130 kmh :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 11:44

TAA

Liever IRC

Afgelopen zaterdag wilde het geluid van de auto ineens niet meer. Geen radio of spotify, geen verklikker van de richtingaanwijzer, niets. Reset via de knop gedaan maar bracht ook niets. Eind van de dag weer naar huis en toen werkte het geluid 'gewoon' weer. Komt wel eens vaker voor maar dan is een reset normaal gesproken voldoende. Irritant is het in ieder geval wel. Zeker op een lange rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
TAA schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:40:
Afgelopen zaterdag wilde het geluid van de auto ineens niet meer. Geen radio of spotify, geen verklikker van de richtingaanwijzer, niets. Reset via de knop gedaan maar bracht ook niets. Eind van de dag weer naar huis en toen werkte het geluid 'gewoon' weer. Komt wel eens vaker voor maar dan is een reset normaal gesproken voldoende. Irritant is het in ieder geval wel. Zeker op een lange rit.
Ik denk dat dat op dit moment de langstlopende bug is die er nog in zit. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
TAA schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:40:
Dat had ik laats ook ja. Bij mij was de verlichting ook veel minder hel, en op die zonnige dag niet meer leesbaar. Zelfs op de hoogste stand.

Volgende dag alles weer normaal alsof er niets gebeurd was. De schijnheil.

Dit was btw na een fastcharge oplaad sessie.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
4v4t4r schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:20:
Ik heb vorig jaar vakantie een probleem gehad met de auto waarbij de zekerigenbox van de snellader zo had staan vonken dat de box was gaan smelten en ik niet meer kon snelladen.

Ik wil de dealer vragen om bij een beurt voor de zomervakantie dit nog even te checken. Ik weet eigenlijk op voorhand dat ze dit niet fysiek gaan doen, want volgens mij moet de batterij er dan uit - maar ik zou denken dat het iig door te meten is ? Heeft iemand daar een idee van ? Ik wil met een verhaal bij de dealer komen ipv aar huis gestuurd te worden na mn bezoek met "alles was OK" en geen idee wat ze nu echt gedaan hebben..

Merci :)
Ik weet niet echt wat je wilt horen.

Als je na de controle effe aan een snellader gaat hangen , dan ben je toch zeker ? Dat het hele systeem ok is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
blahenazo schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:49:
[...]

Ik weet niet echt wat je wilt horen.

Als je na de controle effe aan een snellader gaat hangen , dan ben je toch zeker ? Dat het hele systeem ok is ?
ik weet niet of het zo zwart wit is of dat er te "meten" is dat er iets niet helemaal OK is, maar nog wel functioneel. Ik kon op vakantie ook gewoon snelladen tot op het punt dat het helemaal niet meer werkte.
Gaat het in 1x stuk, of gaat het geleidelijk en zou je het kunnen zien als je er een laptop aan zou hangen.

Ik weet het - het is een long shot, maar ik hoorde van de week weer van die "harde"geluiden (lijken wel klappen) met voorverwarmen richitng een snellader. wellicht onnodig allemaal maar geen zin om weer stil te komen staan tzt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:15:
[...]

ik weet niet of het zo zwart wit is of dat er te "meten" is dat er iets niet helemaal OK is, maar nog wel functioneel. Ik kon op vakantie ook gewoon snelladen tot op het punt dat het helemaal niet meer werkte.
Gaat het in 1x stuk, of gaat het geleidelijk en zou je het kunnen zien als je er een laptop aan zou hangen.

Ik weet het - het is een long shot, maar ik hoorde van de week weer van die "harde"geluiden (lijken wel klappen) met voorverwarmen richitng een snellader. wellicht onnodig allemaal maar geen zin om weer stil te komen staan tzt :D
Ik had op oudjaarsdag laad issues, diverse palen geprobeerd. Niks werkte. Paar uur auto stukje weg zodat die echt in sleep mode ging en toen was het opgelost. Ik heb de dealer daarna wel de boel laten uitlezen maar ze konden op die dag niks geen gekke dingen vinden.

Kortom, zelfs laten uitlezen hoeft niks op te leveren ;). Maar ik snap je punt zeker als je naar het buitenland gaat. Wij gaan straks ook naar Noord Spanje en ik hoop maar dat onze P8 geen kuren krijgt. Dat is niet wat je wil in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Er zit geen (x)c40 in het filmpje, maar wel leuk om te delen hier volgens mij:

https://www.autonews.com/video/autonews-now/automotive-news-video-volvo-ex90-and-ex30-crash-test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:25
Voor een ontzettend goed doel natuurlijk, maar het doet altijd een beetje pijn om te zien hoe gloednieuwe wagens in elkaar worden gereden... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik had vanmorgen iets vreemds. Stond stil voor een verkeerslicht en ineens (vrijwel direct) begon de auto naar voren te kruipen. Dat ging heel langzaam, voet op de rem dan maar! Verder niet meer gehad. Btw, OPD stond gewoon aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 22-04-2024 21:52 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Vulcan750 schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:51:
Ik had vanmorgen iets vreemds. Stond stil voor een verkeerslicht en ineens (vrijwel direct) begon de auto naar voren te kruipen. Dat ging heel langzaam, voet op de rem dan maar! Verder niet meer gehad. Btw, OPD stond gewoon aan.
Per ongeluk pilot assist opgezet misschien?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:59:
[...]

Per ongeluk pilot assist opgezet misschien?
ik heb tweemaal gehad dat de auto ondanks stilstaan met OPD aan, ineens naar voren begon te rijden. idd voet op de rem lost het op.
Maar ik denk dat OPD soms een bugje vertoont bij volledige stilstand waardoor de wagen toch gaat rijden. Alert blijven dus, maar dat moet je sowieso, het zijn rijhulpsystemen.. staat overal in de handleiding erbij, ze zijn er om te helpen maar je moet zelf de boel bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Ik heb ook wel eens gekke snelheidsdingen gehad bij dit soort borden bij bruggetjes

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/wwO4eTEfR0_dZdNqVY401nxkp4s/diocontent/200176392/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp

of dit Utrechtse bruggetje

https://maps.app.goo.gl/TWGzGeFbXeUp9Qod7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfPfmsaOJA4xLBossJTSoN_eK84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wom6jsDuI2wvlheMPGff6HJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Vandaag een ritje gemaakt waarbij ik volgens de ritten registratie app een verbruik van 6,4 kwh verbruikt heb. Bij vertrek was de soc 90% (stond al langdurig aan de lader), na terugkomst weer ingeplugd. De lader geeft nu aan dat er 5 kwh nodig was om weer op 90/% te komen, een verbruik dat bijna 30% lager is dan dat de app aangeeft. Raar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:44:
Vandaag een ritje gemaakt waarbij ik volgens de ritten registratie app een verbruik van 6,4 kwh verbruikt heb. Bij vertrek was de soc 90% (stond al langdurig aan de lader), na terugkomst weer ingeplugd. De lader geeft nu aan dat er 5 kwh nodig was om weer op 90/% te komen, een verbruik dat bijna 30% lager is dan dat de app aangeeft. Raar toch?
ach ja, ik staar me er maar niet meer blind op.
Wat voor mij interessant is, het werkelijke gebruik voor ABRP en dat stel ik in op dit moment op 195 Wh/km bij 110 kmh (rare waarde overigens van ABRP, je zou het bij 100 kmh moeten kunnen instellen)

En verder weet ik dat ik momenteel rond de 350 km op een 100% lading kan halen, als ik 90% laad staat er dikwijls 320 km radius bij 15 graden vermeld en dan ga ik uit van 270 km.
In de zomer wat meer, in de winter fors minder (zelfs een keer 170 km op 80% van de accu gehad).

Maar dat afwijken van app, de auto en de werkelijk te laden kWh dat is wel ruk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
Ik had dat afgelopen winter op weg naar Oostenrijk. Na een overnachting zouden we weer gaan rijden dus auto in D. Ik moest nog even wat dingen regelen en normaal blijft de auto dan gewoon staan, maar nu ging de auto opeens rijden zonder stroom te geven. Hele rare ervaring. OPD stond gewoon aan. Na het uit- en opnieuw aanzetten van OPD ging het wel goed.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Gistermiddag tijdens een onderhoudsbeurt een leen XC40 meegekregen, MY24. Ik had eerst het idee dat de auto soms inhield, maar dat bleek achteraf te liggen aan de snelheidsbeperkingen op de weg (ik weet zo even niet hoe dat systeem heet). Als je dan onder de limiet rijdt en gas geeft houdt de auto een beetje in totdat je echt vol gas geeft.

Ik ben erg blij dat dat op mijn 'oude' auto niet zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

ArnoudN schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:28:
Gistermiddag tijdens een onderhoudsbeurt een leen XC40 meegekregen, MY24. Ik had eerst het idee dat de auto soms inhield, maar dat bleek achteraf te liggen aan de snelheidsbeperkingen op de weg (ik weet zo even niet hoe dat systeem heet). Als je dan onder de limiet rijdt en gas geeft houdt de auto een beetje in totdat je echt vol gas geeft.

Ik ben erg blij dat dat op mijn 'oude' auto niet zit.
Dat is de ISA (Intelligent Speed Assist). Verplicht sinds 2024, maar uit te zetten via het midden-display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
ron65 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:53:
[...]

ach ja, ik staar me er maar niet meer blind op.
Wat voor mij interessant is, het werkelijke gebruik voor ABRP en dat stel ik in op dit moment op 195 Wh/km bij 110 kmh (rare waarde overigens van ABRP, je zou het bij 100 kmh moeten kunnen instellen)

En verder weet ik dat ik momenteel rond de 350 km op een 100% lading kan halen, als ik 90% laad staat er dikwijls 320 km radius bij 15 graden vermeld en dan ga ik uit van 270 km.
In de zomer wat meer, in de winter fors minder (zelfs een keer 170 km op 80% van de accu gehad).

Maar dat afwijken van app, de auto en de werkelijk te laden kWh dat is wel ruk ja.
Ik heb het idee dat de app het bruto verbruik weergeeft, zonder recuperen. Een lange snelweg rit heeft bij mij veel minder afwijk dan een stadsrit.

Dus bv
17 kWh gebruikt op een rit (app verbruik)
4 kWh teruggewonnen (nog niet inzichtelijk)
13 kWh netto verbruik (dashboard verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
Ik wilde dit net schrijven. Zondag het voor het eerst meegemaakt. Geen pilot assist aan. OPD op aan zoals altijd. Ik parkeerde mijn auto met de neus een meter voor een muurtje. Auto stond nog in D. Voeten van de pedalen. Even iets uit het middenconsole gepakt, dus naar beneden aan het kijken en ineens schiet de auto naar voren. Vol op de rem getrapt, centimeters voor het muurtje.
Gisteren avond weer gehad voor een stoplicht.
Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd na te bootsen, door op verschillende manieren te stoppen, maar niet gelukt.
Wel vreemd dat zoiets opeens opduikt. 17k op de teller en zondag dus voor het eerst gebeurd.

shot in the dark, maar misschien heeft het wel iets met een aanstaande update te maken, al lijkt me zo´n safety issue toch wel iets te extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:41
tovertover schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:08:
[...]

Ik wilde dit net schrijven. Zondag het voor het eerst meegemaakt. Geen pilot assist aan. OPD op aan zoals altijd. Ik parkeerde mijn auto met de neus een meter voor een muurtje. Auto stond nog in D. Voeten van de pedalen. Even iets uit het middenconsole gepakt, dus naar beneden aan het kijken en ineens schiet de auto naar voren. Vol op de rem getrapt, centimeters voor het muurtje.
Gisteren avond weer gehad voor een stoplicht.
Ik heb het daarna nog een paar keer geprobeerd na te bootsen, door op verschillende manieren te stoppen, maar niet gelukt.
Wel vreemd dat zoiets opeens opduikt. 17k op de teller en zondag dus voor het eerst gebeurd.

shot in the dark, maar misschien heeft het wel iets met een aanstaande update te maken, al lijkt me zo´n safety issue toch wel iets te extreem.
Waarom zou dit met een aanstaande update kunnen te maken hebben? 't is niet dat je auto weet dat hij nu gek mag beginnen doen omdat hij straks een update krijgt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:39
ron65 schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:07:
[...]

De autosnelweg in België heeft voor personenwagens standaard 120kmph zonder tijdsbeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
DoubleDot schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:42:
[...]

Waarom zou dit met een aanstaande update kunnen te maken hebben? 't is niet dat je auto weet dat hij nu gek mag beginnen doen omdat hij straks een update krijgt 8)7
geen idee, maar als jij een andere reden hebt om dit te verklaren hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
De plugins van de XC40 hebben zo'n functie, waarbij ze automatisch beginnen bollen als je ze in versnelling zet. Vond ik vreselijk irritant maar dan wist je tenminste wel dat de auto het zou doen. Dat die van ons het nu plots random beginnen doen is wel zorgwekkend, gelukkig zelf nog niet meegemaakt...

En dat de sensoren de auto dan niet eens doen stoppen als hij bijna tegen een muur aanrijdt is wellicht nog zorgwekkender :|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:10
Dit is een prima alternatief als je niet bij Ali wilt of kunt bestellen. (y)
Mijn ervaring met Ali is wel steeds beter. Verzending is de laatste tijd echt veel vlotter dan zeg eens een jaar geleden. Waar je eerst soms maanden moest wachten op je pakketje, is het nu vaak binnen twee weken of eerder in huis.

Belangrijkste is dat je GEEN lampjes bestelt met zgn. "anti hyperflash" systeem er in, want dan zit er een zware weerstand in het lampje ingebouwd waardoor de temperatuur zeer snel oploopt en de levensduur van de LED's enorm verkort. Gelukkig heeft de XC40 deze niet nodig wat een groot pluspunt is. Lampjes zonder die anti-hyperflash weerstand slijten dan praktisch niet, want blijven lekker koel.

Je filmpje is te vergelijken met de mijne. Naast het mooiere visuele aspect is de lichtopbrengst met de LED's gewoon veel beter, en dus veiliger, want je bent hierdoor sneller zichtbaar voor een ander wat je gaat doen, ook omdat de LED onmiddellijk zijn maximale lichthoeveelheid uitstraalt zonder dat trage gloeieffect. Gloeilampjes lijken dan net gloeikaarsjes. Dat grote verschil zag ik ook bij mijn vorige auto's, de Ampera-e en de Leaf. Onbegrijpelijk dat fabrikanten bij hun LED-achterlichtunits niet gewoon ook de knipperlampjes meteen LED maken. 7(8)7
Dit lijkt me toch een kleine moeite en een hele simpele aanpassing in het productieproces.

Ook wil ik nog even opmerken dat de link voor de interieurlampjes in de openingspost met € 17,88 wel heel erg duur zijn. Deze heb ik besteld en hebben echt een enorme lichtopbrengst en kosten slechts € 5,93 per twee stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:52:
[...]

De autosnelweg in België heeft voor personenwagens standaard 120kmph zonder tijdsbeperking.
Ah ja, daar wel. Zo verstandig zijn ze hier in Nederland helaas niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:02:
[...]

Ah ja, daar wel. Zo verstandig zijn ze hier in Nederland helaas niet :)
het nieuwe kabinet (alhoewel met huidige formatietempo is de hele energietransitie al afgerond op moment dat ze geïnstalleerd worden) wil de 130pkh ook weer invoeren...

voor EV's is die 100kph ook idiote maatregel. Die maatregel is ingevoerd zodat belangrijke bouwprojecten weer door konden gaan omdat "stikstof uitstoot" daarmee omlaag ging en we daarmee onder europese normen bleven, maar EV's stoten helemaal geen stikstof uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
De auto zelf niet, maar er zal toch ergens energie opgewekt moeten worden die de accu's in gaat. Bovendien is het wagenpark slechts 5,2% BEV momenteel, dus het zou wat voorbarig zijn om daar regelgeving op te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Tis heel bijzonder dat het er nog altijd niet in zit, maar bij Polestar zijn ze iig wakker:
What's new

Introducing the charging notification. Our latest feature is now in beta and offers real-time status updates while your car is charging. Simply plug in your car and open the app to see these notifications - you may need to enable notifications for the app in your phone settings.
Benieuwd of wij dit ook eindelijk gaan krijgen. En sowieso graag wat meer bediening vanuit de app zoals oa ook het aanpassen van laadpercentage/snelheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Bij Polestar zijn ze vandaag begonnen met effectieve uitrol van 3.0.3 OTA, benieuwd of ze bij onze Volvo's ook gaan binnenkomen of dat we nog iets langer moeten wachten...
Today, P3.0.3 is available for over-the-air deployment

Today, deployment of P3.0.3 will begin over-the-air. This update is being released incrementally in batches, to ensure a smooth rollout.

For all the details, check out https://plstr.car/7ey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:33:
De auto zelf niet, maar er zal toch ergens energie opgewekt moeten worden die de accu's in gaat. Bovendien is het wagenpark slechts 5,2% BEV momenteel, dus het zou wat voorbarig zijn om daar regelgeving op te maken.
Het is wel zo dat bij een ICE verbranding van de brandstof niet optimaal kan verlopen, waardoor per verstookte liter brandstof het stikstofgehalte hoog ligt.
Bij een centrale wordt dit juist zo optimaal mogelijk gedaan, en vervolgens worden de uitlaatgassen zo goed mogelijk gefilterd (co2 afvangen bijvoorbeeld gebeurt al op grote schaal daar).

Er zijn EV rijders geweest die gewoon 130 bleven rijden, en een bon kregen en dat voor lieten komen onder het mom van "die beperking is om stikstofuitsoot te beperken, dat gaat bij een EV niet op dus die moet gewoon 130 kunenn blijven rijden".
Die vlieger ging niet op, als een klein deel autos wel 130 mag en de rest niet krijg je te grote snelheidsverschillen zegt men. Dat je die ook al had tov de vrachtbakken en caravans/aanhangers, wordt dan wel weer even vergeten.
Dus die uitzondering voor een EV gaat er niet komen.

op dit moment is er een vorostel gedaan tot 130 terug invoeren. Het staat in de voorjaarsnota, maar dan is er nog een enorm traject te gaan tot invoering en kan dus nog steeds op alle fronten misgaan. En wordt het wel ingevoerd, dan duurt dat nog zeker 2 jaar voor de eerste 130 borden voor overdag weer verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Ik heb sinds gistermiddag 3.0.3 op mijn auto en ik heb het idee dat het zicht van de achteruitrij camera wel iets beter is geworden, maar dat kan ook inbeelding zijn.

Om 23 uur kwam ik thuis bij mijn donkere oprit, maar ik kon alles goed zien. Volgens mij was het beeld eerder veel slechter.

Verder weinig spectaculairs kunnen ontdekken n.a.v. de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DoubleDot schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:42:
[...]

Het zou kunnen mogelijkerwijs, heel wellicht, dat de software op de servers wordt geupdated en aangezien onze wagens daar constant mee in verbinding staan zouden er theoretisch gekke dingen kunnen gebeuren. Als ze het goed uitvoeren is dat niet het geval.
Feit is wel dat er in zowel de app als de autos in het verleden steeds in de weken voor een OTA rare kleine bugjes optraden. dus ik begrijp de opmerking wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
millerman_sf schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:33:
Nou ik denk dat als je toestaat dat ev’s wel 130
mogen overdag dat dat nog wel eens een betere stimulans voor ev rijden kan zijn dan subsidies…
Pagina: 1 ... 242 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"