afgelopen vrijdag van Amsterdam heen en weer naar Zwolle, totaal gem gebruik 19,4/100km
Start met 100%, na heen en weer rijden 16% rest.
Totale afstand 270 km.
Volgens de app totaal 73,4 kWh verbruikt, opgeladen tot 100% weer om dat te verifieren en ik heb volgens de laadpaal 52,5 kWh weer geladen tot 100% (ik wilde het echt weten nu). Die 52,2 kWh is dan wel inclusief laadverliezen.
52,5 = 76,1 % van 69 kWh, ergo, 23,9 % rest en de auto gaf 16% aan. Met laadverliezen zou het nog kunnen zijn dat er minder geladen is in de accu (bijv 48 kWh) en dan zou de restwaarde dus nog hoger moeten liggen dan 24%.
Nu zou er accudegradatie kunnen meespelen (hij zou bijv al 100% kunnen aangeven terwijl dat in het echt bijvoorbeeld 95% van 69 kWh is), wat ook nog aan calibratie van de meetsoftware kan liggen, maar daar ga ik niet van uit.
Conclusie: niets is wat het lijkt. Ik ga er mijzelf maar niet al te druk meer om maken, ik heb na anderhalf jaar echt wel genoeg kennis van de wagen en het verbruiksgedrag om zelf in te kunnen schatten of ik genoeg heb of niet.
Saillant detail: ABRP voorspelde vooraf een restwaarde van 22% over de rit, die zat er het best bij :-)
[
Voor 7% gewijzigd door
ron65 op 14-04-2024 13:31
]