Ik heb nu een 150 km met SMER ultimate welke ik gisteren ontvangen heb.
Eerste ervaringen na minder dan 48 uur bezit.
- Verkeersborden herkenning => volvo engineer moet echt wel een extra curcus gaan volgen om de herkenning in orde te krijgen ( via camera of map assisted ). Ik rij ook met een Rav4 2020, welke dus al 4 jaar verkeersbord herkenning heeft en die kan het opmerkelijk beter.
- Cruiscontrol en ook interactie met verkeerborden herkenning kan wel nog wat verbetering ontvangen
In de RAV4 kan ik vrij eenvoudig de cruis speed aanpassen met een 'long press' ivm van per 5kmh per klik ( short press), bij een 'long press' springt hij dan direct naar de snelheid van het gedetecteerde bord. Kom je van een 50 weg op de snelweg , longpress , voila cruise op 120 .
Momenteel kan ik nog niet bepalen of ik bij de volvo een 5 kmh per klik of 1 per klik krijg , bizar.
- Hier denk ik ( hoop ik ) dat ik met wat meer oefenen een vrij goed resultaat zal krijgen , maar met OPD en het continue gebruik van cruisecontrol is nog een dingetje om zonder zeeziekte gevaar de cruisecontrol te desactiveren. Momenteel probeer ik eerst de juiste positie van het pedaal te vinden en dan de cruise control via de knop te desactiveren. Rap effe de rem strelen bij OPD is geen puik plan
- Verder ik ga resoluut voor de OPD, ik ben nu al verliefd, nu nog die cruise control interactie goed krijgen.
- 2 sleutels met elk een profiel , sprak mij zeer aan, maar ik zou toch meer opties via het profiel willen beheren, bvb : waarom zou OPD setting of cruis control defaults niet aan het profiel hangen. Ik snap het niet, zulke opties lijken mij net profiel gebonden. Voor mij mogen er veel meer settings in het profiel.
- al een paar keer over belgische betonbanen gereden , ..... gaat die vooras er echt vanonder vallen ??!!. Het geluid is echt hard , zelfs mijn vrouw vroeg of de wagen wel 'ok' was.
- zoals met elke elektrische wagen is hij snel en vlot in het verkeer.
- Ik voel trillingen bij het traag rijden en bij sterkte acceleraties op de snelweg

ik dacht dat de RWD enkel trillingen had bij het traag rijden (welke ik hoopte zouden verholpen worden met updates)
- Ik heb nu door de opties van Android zitten bladeren, ik had 'meer' verwacht , ofwel is het een keuze om het simpel te houden. bvb ik navigeerde deze avond na 40 kmh op de snelweg , nadrukkelijk naar een snellader -google maps- gaf duidelijk CCS 300kw op de bestemming , ik hoopte een battery conditioning icoon of indicatie te zien van enige conditioneering of op zijn minste een bevesting van de wagen dat hij zich klaar maakte voor snelladen , ik zag enkel 8kwh en een orangje cirkeltje van klimaat. Normaal bij het vertrekken was het steeds max 2 en als de kabine ok is 1kwh ofzo.
- Leuk dat de wagen klink sensoren heeft op elke deur ( RAV heeft het enkel op de voor portieren )
- Ik mis mijn camera-achteruit-kijk-spiegel van de RAV. Het lijkt stom maar als 2 mensen zelfs met stoelen memory een auto gebruiken dan is een camera achteruitkijk spiegel , leuker dan telkens de spiegel juist te zetten ( mijn vrouw en ik schelen een 20 tal cm) dus enkel stoel en buitenspiegels automatisch is niet genoeg.
-Volve app in samewerking met wagen opties, mag ook wel 'ietske' meer zijn. bvb; meer opties om een laadsessie te beheren , ik zeg maar iets de laad max rap eens aanpassen of bij het vooruitzicht 48 uur ofzo 100% laden dan kan ik mooi vertrekken met 100% ivm de normale laad range. Of waarom kan ik de ramen niet openen ?
- Ik werk nog aan de 'beenzwengel' voor de achterklep , ik stel mijn vragen wat mijn buurman van mij moet denken....