Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:12
Jullie rijden dan toch echt als slakken of hebben jullie altijd meewind? Gisteren bij 19°C had ik na een kwartier kleine wegen (zone 70, 50, 30) nog steeds 20,9kWh/100km op m'n MY23. Dat was na m'n wagen van de thuislader te halen dus de batterij zou dan al niet meer koud mogen staan. Na dat kwartier ging ik de snelweg op en steeg het verbruik, op het einde van de rit niet meer gekeken maar op die 10 min tegen 125km/u zal het niet verbeterd zijn.

Ofwel zijn m'n ritten binnendoor nooit lang genoeg om zo'n laag verbruik te verkrijgen, maar dat heb ik in dat jaar dat ik nu met m'n XC40 rijd werkelijk nog nooit gezien. En ik ben dan nog een rustige chauffeur, alleen bij het oprijden van de snelweg druk ik graag wel eens goed de pedaal in maar voor de rest rij ik echt kalm.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:32
Ik had gisteren op een ritje van 14,1 km een gemiddeld verbruik van 14,0 kWh, allemaal zone 50 en 70 met een gemiddelde snelheid van 45 km/u. Deze kwam ook van de lader van het werk, dus batterij was voorverwarmd. Ik rij dezelfde als @Largamelion MY23 SM Ultra (zonder trekhaak) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:46
@Hamer Had je wind mee? ;) Nee ben geen DJ, registratiedatum is van heel lang geleden :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Largamelion Mijn WW-verkeer is 75% snelweg. Rij 105 op de teller. Over 50km was het 16,7kWh/100km met gemiddelde snelheid van 63km/h

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Largamelion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:39:
Jullie rijden dan toch echt als slakken of hebben jullie altijd meewind? Gisteren bij 19°C had ik na een kwartier kleine wegen (zone 70, 50, 30) nog steeds 20,9kWh/100km op m'n MY23. Dat was na m'n wagen van de thuislader te halen dus de batterij zou dan al niet meer koud mogen staan. Na dat kwartier ging ik de snelweg op en steeg het verbruik, op het einde van de rit niet meer gekeken maar op die 10 min tegen 125km/u zal het niet verbeterd zijn.

Ofwel zijn m'n ritten binnendoor nooit lang genoeg om zo'n laag verbruik te verkrijgen, maar dat heb ik in dat jaar dat ik nu met m'n XC40 rijd werkelijk nog nooit gezien. En ik ben dan nog een rustige chauffeur, alleen bij het oprijden van de snelweg druk ik graag wel eens goed de pedaal in maar voor de rest rij ik echt kalm.
Gisteren was er wel serieus wind. Dus afhankelijk van welke kant je uitreed zul je wel inderdaad een heel ander verbruik kunnen zien….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Tip van de dag: Gebruik de voorruitsproeier niet met PA aan, tenzij je graag door elkaar geschud wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-vdp-5uHoG3WckndkviGgnS9bs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QL5fC5aGNoh4YBJB3SCtkkSa.png?f=fotoalbum_large XC40 2022 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Fantatisch hoe de app afrondt. Gemiddeld verbruik van 20.9 in de auto gaf over dezelfde afstand in de app 20.0 aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
Largamelion schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:56:
Tip van de dag: Gebruik de voorruitsproeier niet met PA aan, tenzij je graag door elkaar geschud wordt!
Ja? daar heb ik nog nooit last van gehad. Ook niet bij heftige regen. Hij triggerde dus op het water op de voorruit? En dat wordt toch bij je ruitenwissers opgespoten? Ik heb het iig nog niet mee mogen maken

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
caspervc schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:32:
[...]

Ja? daar heb ik nog nooit last van gehad. Ook niet bij heftige regen. Hij triggerde dus op het water op de voorruit? En dat wordt toch bij je ruitenwissers opgespoten? Ik heb het iig nog niet mee mogen maken
Idd, was daarnet op de snelweg in zonnig en droog weer. Ruit was vuil van wat opgewaaid stof en insecten dus ik gebruikte even de sproeier en stuur ging werkelijk naar alle kanten! Blijft iets gevaarlijk die PA imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:54
Ik heb nu een 150 km met SMER ultimate welke ik gisteren ontvangen heb.

Eerste ervaringen na minder dan 48 uur bezit.

- Verkeersborden herkenning => volvo engineer moet echt wel een extra curcus gaan volgen om de herkenning in orde te krijgen ( via camera of map assisted ). Ik rij ook met een Rav4 2020, welke dus al 4 jaar verkeersbord herkenning heeft en die kan het opmerkelijk beter.

- Cruiscontrol en ook interactie met verkeerborden herkenning kan wel nog wat verbetering ontvangen
In de RAV4 kan ik vrij eenvoudig de cruis speed aanpassen met een 'long press' ivm van per 5kmh per klik ( short press), bij een 'long press' springt hij dan direct naar de snelheid van het gedetecteerde bord. Kom je van een 50 weg op de snelweg , longpress , voila cruise op 120 .
Momenteel kan ik nog niet bepalen of ik bij de volvo een 5 kmh per klik of 1 per klik krijg , bizar.

- Hier denk ik ( hoop ik ) dat ik met wat meer oefenen een vrij goed resultaat zal krijgen , maar met OPD en het continue gebruik van cruisecontrol is nog een dingetje om zonder zeeziekte gevaar de cruisecontrol te desactiveren. Momenteel probeer ik eerst de juiste positie van het pedaal te vinden en dan de cruise control via de knop te desactiveren. Rap effe de rem strelen bij OPD is geen puik plan :)
- Verder ik ga resoluut voor de OPD, ik ben nu al verliefd, nu nog die cruise control interactie goed krijgen.

- 2 sleutels met elk een profiel , sprak mij zeer aan, maar ik zou toch meer opties via het profiel willen beheren, bvb : waarom zou OPD setting of cruis control defaults niet aan het profiel hangen. Ik snap het niet, zulke opties lijken mij net profiel gebonden. Voor mij mogen er veel meer settings in het profiel.

- al een paar keer over belgische betonbanen gereden , ..... gaat die vooras er echt vanonder vallen ??!!. Het geluid is echt hard , zelfs mijn vrouw vroeg of de wagen wel 'ok' was.
- zoals met elke elektrische wagen is hij snel en vlot in het verkeer.
- Ik voel trillingen bij het traag rijden en bij sterkte acceleraties op de snelweg :( ik dacht dat de RWD enkel trillingen had bij het traag rijden (welke ik hoopte zouden verholpen worden met updates)

- Ik heb nu door de opties van Android zitten bladeren, ik had 'meer' verwacht , ofwel is het een keuze om het simpel te houden. bvb ik navigeerde deze avond na 40 kmh op de snelweg , nadrukkelijk naar een snellader -google maps- gaf duidelijk CCS 300kw op de bestemming , ik hoopte een battery conditioning icoon of indicatie te zien van enige conditioneering of op zijn minste een bevesting van de wagen dat hij zich klaar maakte voor snelladen , ik zag enkel 8kwh en een orangje cirkeltje van klimaat. Normaal bij het vertrekken was het steeds max 2 en als de kabine ok is 1kwh ofzo.

- Leuk dat de wagen klink sensoren heeft op elke deur ( RAV heeft het enkel op de voor portieren )

- Ik mis mijn camera-achteruit-kijk-spiegel van de RAV. Het lijkt stom maar als 2 mensen zelfs met stoelen memory een auto gebruiken dan is een camera achteruitkijk spiegel , leuker dan telkens de spiegel juist te zetten ( mijn vrouw en ik schelen een 20 tal cm) dus enkel stoel en buitenspiegels automatisch is niet genoeg.
-Volve app in samewerking met wagen opties, mag ook wel 'ietske' meer zijn. bvb; meer opties om een laadsessie te beheren , ik zeg maar iets de laad max rap eens aanpassen of bij het vooruitzicht 48 uur ofzo 100% laden dan kan ik mooi vertrekken met 100% ivm de normale laad range. Of waarom kan ik de ramen niet openen ?
- Ik werk nog aan de 'beenzwengel' voor de achterklep , ik stel mijn vragen wat mijn buurman van mij moet denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

blahenazo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:43:
Momenteel kan ik nog niet bepalen of ik bij de volvo een 5 kmh per klik of 1 per klik krijg , bizar.
Kort drukken is 5 km/h, lang drukken 1.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34
@blahenazo
Beenzwengel? Niet zijdelings zwaaien maar enkel recht vooruit trappen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 17:25
Heen of weer zijdelings kan ook. Vooral een enkele beweging maken, niet heen en weer blijven gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:23
millerman_sf schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:24:
Heen of weer zijdelings kan ook. Vooral een enkele beweging maken, niet heen en weer blijven gaan.
Of een laadkabel of tuinslang onder de wagen slepen, dat helpt ook.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 12:05

DennisMoore

Alles went...

Vreemd eigenlijk dat de XC40 geclassificeerd wordt als "SUV", terwijl ie eigenlijk alleen in hoogte flink verschilt met m'n A3 🤔 (en kg's natuurlijk).
Iemand al actievoerders ontmoet die SUV-banden laten leeglopen?

[ Voor 46% gewijzigd door DennisMoore op 13-04-2024 14:06 ]

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
DennisMoore schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:56:
[Afbeelding]

Vreemd eigenlijk dat de XC40 geclassificeerd wordt als "SUV", terwijl ie eigenlijk alleen in hoogte flink verschilt met m'n A3 🤔 (en kg's natuurlijk).
In Gent een paar maand terug toch... een hoop banden plat gezet van SUV's omdat de actievoerders vonden dat ze voor overlast zorgden in de binnenstad door hun grootte en uitstoot. De idioten hadden zelfs de banden van elektrische SUV's leeg laten lopen, zo slim waren ze 8)7. En idd, in veel gevallen zijn deze auto's korter dan een break en door hun moderne technologie zelfs veiliger voor omstaanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
nujtrug schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:51:
[...]

Of een laadkabel of tuinslang onder de wagen slepen, dat helpt ook.
Dan doet ie het altijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
[Afbeelding]

Tegelijkertijd heb je -door de andere zithouding- vind ik veel meer interieurruimte dan in een voormalige C segementer. Ik kom uit een V40. Zelfde klasse als de A3. Dat is wel een wereld van verschil, ondanks dat de XC maar 8 cm langer is. Meer hoofdruimte, meer rechtop zit, daardoor meer beenruimte, en meer hoogte in de koffer. Qua ruimte een efficientere auto. Qua stroomlijn iets minder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babtvt
  • Laatst online: 21-05 19:15
Wauw ik had vanmorgen ineens een dagweergave van de navigatie op het scherm achter het stuur.
Ik wilde er net een foto van maken en helaas, het werd weer nacht.
Nog wat gespeeld met mijn verlichting maar de dagweergave kwam niet weer terug.

Wellicht iets voor de aankomende update dat het eraan zit te komen? zou mooi zijn, werd direct blij toen ik het zag haha.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Ikzelf ben zeer positief over de ruimte in de ex40.
Buikgevoel tov onze RAV4 geeft aan dat het verschil binnenin enkel tot uiting komt in de koffer.
Tov de corsa is er natuurlijk geen vergelijk. Tis zoals de ex30 tov de ex40 zetten. Ik wist vrij snel dat het geen 30 zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
[Afbeelding]
Waarom is dat vreemd? De hoogte, de bouw en vooral de bodemvrijheid bepalen uiteindelijk of het een SUV is. Je hebt ook hele lange sedans, en die zijn nog steeds laag en zijn daarmee nog steeds geen SUV, zelf limousines niet, dus daar zit het verschil niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
blahenazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:57:
Buikgevoel tov onze RAV4 geeft aan dat het verschil binnenin enkel tot uiting komt in de koffer.
Tov de corsa is er natuurlijk geen vergelijk. Tis zoals de ex30 tov de ex40 zetten. Ik wist vrij snel dat het geen 30 zou worden.
Haha, hier idem.
Ik had ook eerst in de EX30 gezeten bij de dealer en de ruimte op de achterbank viel me heel erg tegen. Volwassenen kunnen er met goed fatsoen niet zitten. De achterbank is eigenlijk alleen voor kinderen geschikt.. Daarnaast stond in de showroom een XC40 en na daarin plaats te hebben genomen wist ik het zeker: het werd een XC40. Aldus geschiedde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Tranquility schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:11:
[...]

Haha, hier idem.
Ik had ook eerst in de EX30 gezeten bij de dealer en de ruimte op de achterbank viel me heel erg tegen. Volwassenen kunnen er met goed fatsoen niet zitten. Alleen voor kinderen geschikt.. Daarnaast stond in de showroom een XC40 en na daar in plaats te hebben genomen wist ik het zeker: het werd een XC40. Aldus geschiedde. ;)
Het is een tijd geleden dat ik in de 30 zat maar ik durf zelfs te stellen dat een volwassene beter zit in een corsa ( 5 deurs) dan de 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50
blahenazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:57:
Tja, dat is voor iedereen anders. Ik vindt mijn XC40 klein, het was een compromis met mijn vrouw die een wat kleinere auto wilde hebben. De honden moesten er wel in passen en in de XC40 met opgeklapte achterbanken kan dat net (ik kom van een Renault Grand Escpace, mis die wel wat ruimte betreft). Misschien een upgrade naar EX90 of EM90 over een jaar of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:57
@blahenazo OPD en cruise control uitzetten:
Je geeft eerst voorzichtig stroom tot de auto iets versnelt dan CC uit. Even oefenen maar went snel!

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Waterblok schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:18:
@blahenazo OPD en cruise control uitzetten:
Je geeft eerst voorzichtig stroom tot de auto iets versnelt dan CC uit. Even oefenen maar went snel!
Deze manier probeer ik nu inderdaad onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
guido66 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:31:
@blahenazo
Beenzwengel? Niet zijdelings zwaaien maar enkel recht vooruit trappen.
Bedankt , nu deed hij het toch 3 van de 4 pogingen, is een nieuw record ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
blahenazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:34:
[...]
Bedankt , nu deed hij het toch 3 van de 4 pogingen, is een nieuw record ;)
Als ik een schopbeweging maak precies onder de eerste letter van de kentekenplaat dan gaat het eigenlijk altijd goed. Heen-en-weer bewegen werkt idd niet.
Wat betreft de ACC is het bij mij één klikje voor stappen per 5km en een lange klik per enkele km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Vandaag ook een afspraak bij de dealer gemaakt op 29 april voor het monteren van een wegklapbare trekhaak en een extra 12v aansluiting in de kofferbak. Dat was maar 140 euro extra dus meteen maar gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:51
[Afbeelding]

Als je ze echt naast elkaar zet zie je toch wcht wel duidelijk verschil in de gehele bouw van de auto: https://www.carsized.com/...o-xc40-2022-suv-electric/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:31
Babtvt schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:40:
Wauw ik had vanmorgen ineens een dagweergave van de navigatie op het scherm achter het stuur.
Ik wilde er net een foto van maken en helaas, het werd weer nacht.
Nog wat gespeeld met mijn verlichting maar de dagweergave kwam niet weer terug.

Wellicht iets voor de aankomende update dat het eraan zit te komen? zou mooi zijn, werd direct blij toen ik het zag haha.
Nee helaas niet. Ik had die maanden terug ook al eens gepost. Komt heel af en toe voor, alsof het systeem ff meer tijd nodig heeft dan normaal. Dan zie je idd even een wit maps scherm voor je neus die even later weer standaard donker wordt. Ik hoopte toen ook dat er EINDELIJK een persoonlijke keuze gemaakt kon worden in de auto voor dark/light mode maar die keuze is er, na de eerste keer dat ik dat had, nog steeds niet.

Ik snap van deze dingen echt helemaal niks. Tegenwoordig is dat juist best een belangrijk topic volgens mij, de darkmode optie. En het kan gewoon technisch dus lijkt me voor Volvo niet al te lastig om ff een button te maken in het menu.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 14:07
[Afbeelding]

Ik heb hiervoor een polestar 2 gereden. Ik moet zeggen dat de XC40 van binnen veel ruimer voelt. Zo wel voor- als achterin. Bij de polestar zit een erg brede middenconsole waardoor je wat minder ruimte hebt. Daarnaast biedt de XC40 veel opbergruimte in de deuren en onder de armsteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 17:25
Ik heb nu tijdelijk een Renault Captur, omdat er iemand nogal hard tegen mijn XC40 was gereden. Dat voelt echt veel krapper aan van binnen, ook krapper dan mijn vorige V40. Maar qua formaat scheelt het kennelijk amper. Zou je niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
maartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb hiervoor een polestar 2 gereden. Ik moet zeggen dat de XC40 van binnen veel ruimer voelt. Zo wel voor- als achterin. Bij de polestar zit een erg brede middenconsole waardoor je wat minder ruimte hebt. Daarnaast biedt de XC40 veel opbergruimte in de deuren en onder de armsteun.
Ik zag gisteren de review van Battery Life op Youtube van de 'nieuwe' Polestar 2 en was plots extra blij met m'n XC40. Denk dat wij een pak meer ruimte hebben, op elke plaats in de auto. Toch een paar rare keuzes die ze bij Polestar gemaakt hebben.

En over het beenvegen om de koffer te openen, ik vind persoonlijk dat dat geweldig werkt, lukt me vrijwel altijd van de eerste poging. Bij de Opel Grandland waarmee ik reed in afwachting van m'n Volvo moest je zo een links/rechts beweging doen... dat voelde niet alleen compleet idioot maar werkte ook de helft van de tijd niet, waardoor het nog extra idioot overkwam om het meerdere keren te herhalen |:( .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Goed nieuws, het belastingvoordeel voor elektrische auto's is verlengd! :*)
https://www.rtl.nl/nieuws...che-auto-kabinet-verlengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Tranquility schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:59:
*O* Ik vind het een net voorstel -als het waar is- een 60% / 65% tarief tot 2031. Ik had zelf een structureel 75% tarief verawacht. De meeste EV's zijn zo ongeveer 1/3 zwaarder dan hun benzinebroertje. XC40 ICE is ca 1500kg, de BEV 2000.

[ Voor 24% gewijzigd door caspervc op 10-04-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-05 14:07
Largamelion schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:41:
[...]
Ik zag gisteren de review van Battery Life op Youtube van de 'nieuwe' Polestar 2 en was plots extra blij met m'n XC40. Denk dat wij een pak meer ruimte hebben, op elke plaats in de auto. Toch een paar rare keuzes die ze bij Polestar gemaakt hebben.
Wat waren de bevindingen of conclusies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonzo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-02 17:51
Tranquility schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:59:
Niet te snel juichen: wordt een voorstel in de voorjaarsnota, en de nieuwe kabinetspartners hebben het geld er misschien niet voor over…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Ik was me aan het vervelen en heb eens even alle release aankondigingen opgezocht en in een tabel gesmeten.
Is dit eventueel iets wat we aan de beginpagina kunnen toevoegen? Dan kunnen we in het vervolg makkelijker speculeren wanneer er ongeveer een update gaat aankomen :+

Versie Release date # dagen later
1.10 21/02/2022
2.0 28/03/2022 35
2.1 16/05/2022 49
2.2 21/06/2022 36
2.3 07/09/2022 78
2.4 24/10/2022 47
2.5 21/12/2022 58
2.6 23/01/2023 33
2.7 20/02/2023 28
2.8 17/04/2023 56
2.9 15/05/2023 28
2.10 19/06/2023 35
2.11 04/09/2023 77
2.12 16/10/2023 42
2.13.1 27/11/2023 42
2.13.3 02/01/2024 36
2.14.3 19/02/2024 48
3.0.3 15/04/2024 56

[ Voor 19% gewijzigd door nujtrug op 15-04-2024 15:05 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:17
[Afbeelding]

Helaas heb ik ervaring met zulke actievoerders.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
maartenmu schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:14:
[...]

Wat waren de bevindingen of conclusies dan?
Vooral slecht gebruik van de ruimte: een veel te grote middentunnel, weinig plaats op de achterbank, bult onder de voeten van de bestuurder (batterij die daar zit), weinig opbergruimte, etc... Kijk gerust zelf even.

Ook het feit dat je net zoals in de Volvo's niet kan zien op het dashboard of de dimlichten al dan niet branden, vind ik persoonlijk best lastig. Enige manier om dat te weten is volgens mij door de dag/nachtmodus in Google Maps want dat is denk ik gekoppeld aan dezelfde sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Hmm, ik had een Tesla Supercharger als tussenstop ingevoegd onderweg naar Arnhem. Ik kwam met 17% aan, en er wordt nu maar met 75 kW geladen..😕, ik dacht dat dat rapper ging #firsttime
Nouja, meer tijd voor koffie dus.

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:33:
[...]
Vooral slecht gebruik van de ruimte: een veel te grote middentunnel, weinig plaats op de achterbank, bult onder de voeten van de bestuurder (batterij die daar zit), weinig opbergruimte, etc... Kijk gerust zelf even.
Die grote middentunnel is net wat ik zou graag had gehad bij de XC40, wat bij de XC60 wel het geval is... heb er eens een week mee gereden toen mijn XC40 ICE bij dealer stond, en dat was het eerste wat mij opviel als ik in de XC60 zat. Toen ik ging testrijden met de Polestar kreeg ik datzelfde gevoel terug, om in de cockpit te zitten, dat gevoel heb ik niet bij de XC40. Soit, mijn werkgever heeft plots beslist om geen Polestars meer te leasen, wegens geen concessiehouder in de ruime omgeving van het hoofdkantoor en de XC60 heeft nog geen EV (en wellicht buiten budget). Er staan wel 2 Polestars op onze parking, wellicht heeft er ééntje te veel zitten klagen waardoor ze die beslissing hebben genomen. De Volvo concessiehouder bij ons in de buurt doet geen Polestar. Tesla doen ze om die reden ook niet..
Ook het feit dat je net zoals in de Volvo's niet kan zien op het dashboard of de dimlichten al dan niet branden, vind ik persoonlijk best lastig. Enige manier om dat te weten is volgens mij door de dag/nachtmodus in Google Maps want dat is denk ik gekoppeld aan dezelfde sensor.
Toch nog altijd beter dan die Johnnies die met hun mistlichten rondrijden zonder groot of dimlicht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
DennisMoore schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:09:
Hmm, ik had een Tesla Supercharger als tussenstop ingevoegd onderweg naar Arnhem. Ik kwam met 17% aan, en er wordt nu maar met 75 kW geladen..😕, ik dacht dat dat rapper ging #firsttime
En stond er nog ééntje te laden naast je? Indien ja, dan wordt bij V2 die 150kW gehalveerd naar 75kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

RigolleM schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:16:
[...]

En stond er nog ééntje te laden naast je? Indien ja, dan wordt bij V2 die 150kW gehalveerd naar 75kW.
Aha, weer wat geleerd 👍.
Maar de plaatsen naast me waren vrij. Pas een paar plekken verderop stonden er wat te laden.
Anyway, snelheid naar 105kW nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
DennisMoore schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:20:
[...]

Aha, weer wat geleerd 👍.
Maar de plaatsen naast me waren vrij. Pas een paar plekken verderop stonden er wat te laden.
Anyway, snelheid naar 105kW nu.
Dan was de batterij onvoldoende voorverwarmd, of helemaal niet... heeft toch 30' nodig eer ze opgewarmd is aan onmiddellijk aan hoge snelheden kunt laden. Voorverwarmen doe je door de locatie in te geven van de snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:40:
[...]

Dan was de batterij onvoldoende voorverwarmd, of helemaal niet... heeft toch 30' nodig eer ze opgewarmd is aan onmiddellijk aan hoge snelheden kunt laden. Voorverwarmen doe je door de locatie in te geven van de snellader.
Klopt, de batterij wordt enkel voorverwarmd als je effectief naar een lader navigeert. Belangrijk is ook dat de Tesla SuC herkend wordt als compatibel in Google Maps want anders zal hij ook niet voorverwarmen. Niet alle SuC's staan goed en een paar weken terug waren ze door een foutje zelfs allemaal incompatibel volgens Maps.

Zag deze net voorbijkomen op sweedespeed.com:
Regarding the release of the 3.0.3 update. The new release date is set for 15th April at the dealership with the OTA release schedule remaining unchanged (due to go OTA on 22nd April).

Geen idee van de bron maar het zit er toch aan te komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Er is ook een nieuwe versie van de Volvo Cars app voor iOS, namelijk 5.39.0. Ik zie niet onmiddellijk een verschil, behalve dat er een leeg bericht staat en als je die opent is die nog leger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTJxQntZ9fLY2NzgqqXUvqNAtcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RUeKdMgdXnM1zWfrTRpAlEJ3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
nujtrug schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:16:
Ik was me aan het vervelen en heb eens even alle release aankondigingen opgezocht en in een tabel gesmeten.
Is dit eventueel iets wat we aan de beginpagina kunnen toevoegen? Dan kunnen we in het vervolg makkelijker speculeren wanneer er ongeveer een update gaat aankomen :+

Versie Release date # dagen later
2.14.3 19/02/2024 48
de mijne zit al op 2.14.4 ( deze week maandag de wagen gekregen)

als ik in de volvo app dan op het nummer klikt , zie ik de release notes, de laatste is daar 2.14.3 :+

[ Voor 7% gewijzigd door blahenazo op 10-04-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
RigolleM schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:02:
Er is ook een nieuwe versie van de Volvo Cars app voor iOS, namelijk 5.39.0. Ik zie niet onmiddellijk een verschil, behalve dat er een leeg bericht staat en als je die opent is die nog leger:

[Afbeelding]
Bij mij staat daar een bericht over tweestaps verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik de auto een paar dagen niet gebruik en weer start, het midden-display opnieuw moet laden. Er komt dan een Volvo logo met "loading", je moet dan zeker 30 seconden wachten totdat alles geladen is. Tot die tijd dus geen navigatie, radio enz.
Komt dit bekend voor?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Microkid schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:14:
Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik de auto een paar dagen niet gebruik en weer start, het midden-display opnieuw moet laden. Er komt dan een Volvo logo met "loading", je moet dan zeker 30 seconden wachten totdat alles geladen is. Tot die tijd dus geen navigatie, radio enz.
Komt dit bekend voor?
Ja, dat komt bekend voor. Het systeem geeft zichzelf af en toe een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Venomer schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:22:
[...]

Ja, dat komt bekend voor. Het systeem geeft zichzelf af en toe een reboot.
Hmmm, ok. Doe dat lekker 's nachts en laad het systeem dan ook door. Dan heeft de bestuurder er geen last van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
DennisMoore schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:09:
Dat bedoelde ik nu , de auto geeft aan niets aan ( feedback naar de gebruiker ) ik ben bezig met me klaar te maken om snel te laden.
Een icoontje of timertje , ivm met batteryprep lijkt me nuttig,
Zeker nu , want als er dan inderdaad nog laders niet op de map staan , dan zou alsnog een optie om zelf te kunnen aangeven , start battery prep zodat als ik daar aankom zou toch heel handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

blahenazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:36:
[...]

Dat bedoelde ik nu , de auto geeft aan niets aan ( feedback naar de gebruiker ) ik ben bezig met me klaar te maken om snel te laden.
Zeker nu , want als er dan inderdaad nog laders niet op de map staan , dan zou alsnog een optie om zelf te kunnen aangeven , start battery prep zodat als ik daar aankom zou toch heel handig zijn.
Ik heb met mijn dealer afgesproken dat ik een "verlanglijstje" zou maken van functies die wel erg handig zouden zijn, die hij dan zal doorsturen naar Volvo. Handmatige accu-prep staat daar inderdaad ook op. Er zijn nog genoeg situaties waar Google Maps niet van een snellader weet... Dus kan je niet op volle snelheid laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
De mijne stelde voor om zeker de feedback van de volvo app te gebruiken.
Heb ik ook gedaan maar ik betwijfel sterk of het iets gaat uitmaken.

Van mij is het een 'lease-via-werk' en alsook eerste volvo , dus ik heb ook -nog- geen band met de dealer.
Toen ik wegreed met de wagen , kwam het onderhoud nog te sprake en hij zei letterlijk 'Als het goed is zie ik je pas over 2 jaar terug voor het eerste onderhoud'
Ik bevestigde met: 'laat ik het hopen *knipoog*

Ondertussen hebben we ook de eerste 'reset midden console' achter de rug. Midden console zat vast , als in : deed niets meer toen mijn vrouw daarnet de OPD wou switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Microkid schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:23:
[...]

Hmmm, ok. Doe dat lekker 's nachts en laad het systeem dan ook door. Dan heeft de bestuurder er geen last van ;)
het scheelt ook hoeveel apps je geinstalleerd hebt. Ik had er veel apps op staan omdat ik ze altijd wel even nieuwsgierig was.

ik zag ook steeds vaker dat opnieuw opstarten 's ochtends en dat duurde ook steeds langer.

Na verwijderen van alle apps die ik niet gebruik (en dat zijn ze vrijwel allemaal. Want behalve even wat proberen gebruik ik ze in de praktijk vrijwel niet...) zie ik minder reboots en als die het doet start het systeem sneller op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
blahenazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:36:
[...]

Enige manier hoe je kan weten dat hij aan het voorverwarmen is is bij stilstand. Het bromgeluid en een constante trilling in de auto. 8)7
Vreemd genoeg is dat echt hoe ik het momenteel check.

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Microkid schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:14:
Komt dit bekend voor?
Bij m'n vorige auto was 't vaak de vraag of ie binnen 30sec gestart was 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
tovertover schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:15:
[...]

Enige manier hoe je kan weten dat hij aan het voorverwarmen is is bij stilstand. Het bromgeluid en een constante trilling in de auto. 8)7
Dat is toch de warmtepomp die volle bak gaat? Ook wel gemerkt... Geen echte last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Largamelion schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:57:
[...]
Klopt, de batterij wordt enkel voorverwarmd als je effectief naar een lader navigeert. Belangrijk is ook dat de Tesla SuC herkend wordt als compatibel in Google Maps want anders zal hij ook niet voorverwarmen. Niet alle SuC's staan goed en een paar weken terug waren ze door een foutje zelfs allemaal incompatibel volgens Maps.
Hmm ja, dat dacht ik dus gedaan te hebben door iirc een elektrisch oplaadpunt 'op de route' als tussenstop in te voegen in de navigatie (in de auto zelf), en niet door enkel naar V/d Valk Apeldoorn te navigeren. 'k Zal volgende keer nog beter opletten om te kijken of ik ergens een fout maak. Maar zoals gezegd, het zou zóóóveel duidelijker zijn als dat opwarmen ja/nee specifiek aan de bestuurder zou worden teruggekoppeld zodat je kunt checken of eea volgens plan gaat 😕. Ik had gelukkig geen haast, maar als je een strakke planning hebt, wil je met je EV toch wel weten waar je ongeveer aan toe bent. Heel intuïtief vind ik het nog niet. Eerder stond ook in beeld iets als: 17% bij aankomst (snap ik) en -29% bij vertrek (wtf, een negatieve SoC 🥴?) Leercurve...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRVgj5H0TG1wky307jp6QHvGeCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eIbcOQadiZQtQQXd7UCbZS7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
DennisMoore schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:41:
[...]
Heel intuïtief vind ik het nog niet. Eerder stond ook in beeld iets als: 17% bij aankomst (snap ik) en -29% bij vertrek (wtf, een negatieve SoC 🥴?) Leercurve...

[Afbeelding]
Die -29% is het percentage dat je zou hebben als je vanaf je bestemming terug naar het beginpunt zou rijden. Volgens mij een manier van Maps om te zeggen dat je op de terugweg gaat moeten laden.

[ Voor 29% gewijzigd door nujtrug op 10-04-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:52
blahenazo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:43:
- Ik voel trillingen bij het traag rijden en bij sterkte acceleraties op de snelweg :( ik dacht dat de RWD enkel trillingen had bij het traag rijden (welke ik hoopte zouden verholpen worden met updates)
Deze trillingen in de RWD versie zijn hier al een paar keer langs gekomen, even teruglezen.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:02:

[Afbeelding]
IOS is toch van "Less is More" >:)

Is raar zo'n leeg bericht. maar wie weet. vult het zich nog ;)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

blahenazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:21:
[...]

de mijne zit al op 2.14.4 ( deze week maandag de wagen gekregen)

als ik in de volvo app dan op het nummer klikt , zie ik de release notes, de laatste is daar 2.14.3 :+
Hier idemdito, ik heb 2.14.4 gekregen bij regulier onderhoud half maart.
Ik denk dat dit zo'n garageversie is met een kleine bugfix ergens in en daarmee niet belangrijk genoeg om als OTA te worden gereleased.
Ik heb in elk geval geen verschillen met 2/14/3 kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tovertover schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:15:
[...]

en een iets hoger verbruik.
Ik merk dat als ik de ingeprogrammeere snellader nader, dan zie ik ineens het verbruik met ca 1 kWh/100 km oplopen (dus hele tijd 19,6 en dan ineens 20,6 de laatste 10 minuten voor de lader)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:27
ron65 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:57:
[...]

IOS is toch van "Less is More" >:)

Is raar zo'n leeg bericht. maar wie weet. vult het zich nog ;)
Hier iOS gebruiker en een gevuld bericht na app update: binnenkort wordt 2FA verplicht uitgerold, dus je moet toegang hebben tot het mailadres of telefoonnummer uit je Volvo account om in te kunnen loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Largamelion schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:33:
[...]
Ja, dat viel me ook al op en was van plan dit hier aan te kaarten, maar je was me al voor. :)
Ik snap echt niet waarom het dimlicht symbool met de twee groenen lampen altijd brandt, ook al is het dimlicht uit en alleen de dagrijverlichting aan. Dit zouden ze bij een volgende update wel mogen aanpassen.
Ook weet ik dat de dag/nachtmodus niet gekoppeld is aan de dimlichten. Dat was bij de Opel Ampera-e ook zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Tranquility op 11-04-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:05:
[...]

Ja, dat viel me ook al op en was van plan dit hier aan te kaarten, maar je was me al voor. :)
Ik snap echt niet waarom het dimlicht symbool met de twee groenen lampen altijd brandt, ook al is het dimlicht uit en alleen de dagrijverlichting aan. Dit zouden ze bij een volgende update wel mogen aanpassen.
Dat is toch geen dimlicht symbool? Dat is stadslichten en in ons geval de dagrijverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:09:
[...]
Dat is toch geen dimlicht symbool? Dat is stadslichten en in ons geval de dagrijverlichting.
Je hebt gelijk, het dimlichtsymbool van mijn Ampera-e zag er idd anders uit, maar dat betekent dat de Volvo helemaal géén dimlichtaanduiding heeft wat nog vreemder is. Als ik mij niet vergis brandt bij de Volvo ook altijd de achterlichten bij dagrijverlichting. Vandaar het symbool met de twee groene koplampen links en rechts. Dat was bij mijn andere auto's beslist niet het geval en hadden die alleen dagrijverlichting vóór aan en waren de achterlichten uit. Niet dat ik dat vervelend vind, maar een aanduiding dat de dimlichten actief zijn had ik wel prettig gevonden. Ook heb ik de indruk dat de dimlichten bij onze auto's wel heel snel aangaan, al bij bewolkt weer..

Hieronder de correcte symbolen:

Afbeeldingslocatie: https://wuco.nl/wp-content/uploads/2016/12/verlichting.png

Deze ontbreekt dus bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://dam.broekhuis.online/online/broekhuis/image-thumb__4420__original/ico_dashboardlampje-18.webp

[ Voor 54% gewijzigd door Tranquility op 11-04-2024 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Ik vind dat ook een heel rare keuze, heb ik werkelijk in nog geen enkele andere auto meegemaakt. Bij hevige regen of slechte zichtbaarheid heb je dus geen idee of de dimlichten branden of niet. Dat is voor mij eigenlijk een veiligheidsissue en gezien Volvo veiligheid zo belangrijk vindt, snap ik die keuze helemaal niet.

Ik merkte dit ook als ik stond te wachten op mijn dochter tijdens een van haar hobby's. Er is bij mijn weten geen enkele manier om de daglichten of wagen manueel uit te zetten, gezien er geen start/stop knop is. Bijkomend zie je dus niet of de dimlichten branden, dus moet je echt uit de wagen stappen om dit te controleren. Bij het uitstappen gaat de wagen dan ook 'uit', na het openen van de deur en het opstaan uit de stoel. Dat lijkt me de enige manier om het te doen, wat ik eigenlijk best idioot vind. Of is er een andere manier die ik niet ken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Via het middenscherm kun je de auto uitschakelen.

Onderstaand citaat uit de handleiding:

Kies de schakelstand P.
Druk op Settings symbol.
Kies Bedieningselementen.
Druk op Auto uitschakelen.
Volg de instructies op het scherm.
De auto staat nu niet in de rijstand.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Tranquility schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:10:
[...]

Je hebt gelijk, het dimlichtsymbool van mijn Ampera-e zag er idd anders uit, maar dat betekent dat de Volvo helemaal géén dimlichtaanduiding heeft wat nog vreemder is. Als ik mij niet vergis brandt bij de Volvo ook altijd de achterlichten bij dagrijverlichting. Vandaar het symbool met de twee groene koplampen links en rechts. Dat was bij mijn andere auto's beslist niet het geval en hadden die alleen dagrijverlichting vóór aan en waren de achterlichten uit. Niet dat ik dat vervelend vind, maar een aanduiding dat de dimlichten actief zijn had ik wel prettig gevonden. Ook heb ik de indruk dat de dimlichten bij onze auto's wel heel snel aangaan, al bij bewolkt weer..

Hieronder de correcte symbolen:

[Afbeelding]

Deze ontbreekt dus bij ons:
[Afbeelding]
Ik vind het juist positief dat de achterlichten altijd aan zijn. Ik zie vaak genoeg auto’s rijden in slecht weer zonder verlichting achter. Of zelfs in het donker met alleen dagrijverlichting voor. Die verlichting geeft net genoeg licht om de bestuurder te laten denken dat hij zijn lichten aan heeft, terwijl hij aan de achterkant onzichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Claude schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:27:
Via het middenscherm kun je de auto uitschakelen.

Onderstaand citaat uit de handleiding:

Kies de schakelstand P.
Druk op Settings symbol.
Kies Bedieningselementen.
Druk op Auto uitschakelen.
Volg de instructies op het scherm.
De auto staat nu niet in de rijstand.
Thx, ga ik eens testen. Benieuwd of de daglichten daarmee ook uitgaan maar ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Largamelion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:01:
Er is bij mijn weten geen enkele manier om de daglichten of wagen manueel uit te zetten, gezien er geen start/stop knop is. Of is er een andere manier die ik niet ken?
Lichtschakelaar op 0 zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:57
Dagrijverlichting (alleen voor) is de meest idiote uitvinding ooit en ronduit gevaarlijk.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFTikQ3ISOWAnhU0LlPaMpIFoL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaarUsV0x3NdslfQHd2lsbgd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGAbBRPv1Cm7QOGUzuVVbg59dRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxXFjaMFkjvYgghjDMyN6lTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel wat gepriegel met een TX25 bitje (hoera voor het kleine Bosch schroevendraaiertje met haaks opzetkopje), maar de eerder hier genoemde AliExpress 'mud flaps' (stug plastic, absoluut geen 'rubber') zitten erop. Geen idee of het echt meer- of minderwaarde heeft 😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Venomer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:04:
[...]
Ik vind het juist positief dat de achterlichten altijd aan zijn. Ik zie vaak genoeg auto’s rijden in slecht weer zonder verlichting achter. Of zelfs in het donker met alleen dagrijverlichting voor. Die verlichting geeft net genoeg licht om de bestuurder te laten denken dat hij zijn lichten aan heeft, terwijl hij aan de achterkant onzichtbaar is.
Zijn onze achterlichten altijd aan? Ik zie regelmatig XC40's (ICE) passeren waarvan de achterlichten niet branden.
Maar ben zelf ook voorstander van achterlichten die altijd aan staan, bij mijn vorige BMW kon ik dat gemakkelijk via een OBD adapter coderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Microkid schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:30:
[...]

Lichtschakelaar op 0 zetten?
Dan blijven de daglichten branden meen ik mij te herinneren, die kan je niet uitzetten op die manier.
DennisMoore schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wel wat gepriegel met een TX25 bitje (hoera voor het kleine Bosch schroevendraaiertje met haaks opzetkopje), maar de eerder hier genoemde AliExpress 'mud flaps' (stug plastic, absoluut geen 'rubber') zitten erop. Geen idee of het echt meer- of minderwaarde heeft 😏.
Visueel minderwaarde imo, maar praktisch waarschijnlijk wel een meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:01:
Ik vind dat ook een heel rare keuze, heb ik werkelijk in nog geen enkele andere auto meegemaakt. Bij hevige regen of slechte zichtbaarheid heb je dus geen idee of de dimlichten branden of niet. Dat is voor mij eigenlijk een veiligheidsissue en gezien Volvo veiligheid zo belangrijk vindt, snap ik die keuze helemaal niet.

Ik merkte dit ook als ik stond te wachten op mijn dochter tijdens een van haar hobby's. Er is bij mijn weten geen enkele manier om de daglichten of wagen manueel uit te zetten, gezien er geen start/stop knop is. Bijkomend zie je dus niet of de dimlichten branden, dus moet je echt uit de wagen stappen om dit te controleren. Bij het uitstappen gaat de wagen dan ook 'uit', na het openen van de deur en het opstaan uit de stoel. Dat lijkt me de enige manier om het te doen, wat ik eigenlijk best idioot vind. Of is er een andere manier die ik niet ken?
Misschien even een andere invalshoek, ik ben het volkomen met jullie eens dat dat symbool ontbreekt hoor, maar kijk eens zo:
- Volvo heeft afwijkend ten aanzien van andere merken van oudsher de verlichting aan het contactslot gekoppeld gehad. Als je het contact aanzette, ging ook het dimlicht branden, ook overdag. Bij de XC40 en soortgelijke modellen is wel dagrijverlichting aanwezig in plaats daarvan, die bij duister wordt vervangen door dimlicht.
- Bij de volvo gaan van oudsher de achterlichten mee met de dagrijverlichting.Dit in tegenstelling tot veel andere merken
- Bij je volvo branden dus altijd ook de achterlichten.
- Bij slecht zicht overdag branden bij veel andere merken dus niet de achterlichten, bij volvo wel, alleen de dagrijverlichting zou dan dimlicht moeten worden vanwege de lichten aan de voorzijde. Bij slecht weer is dimlicht verplicht, maar de dagrijverlichting is ook bizar goed zichtbaar bij volvo.

Dus op zich hoef je je geen zorgen te maken, je auto is ook bij slecht zicht overdag goed verlicht rondom. Je voldoet alleen niet aan de dimlicht verplichting dan, maar die is er omdat er autos bestaand die pas bij dimlicht ook de achterlichten aansteken.

Kwestie van even bij stilstaan dat als er heftige regenval is of mist in daglicht situatie, je even handmatig de knop op dimlicht stand moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

LaborGardens schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:14:
[...]

Hier iOS gebruiker en een gevuld bericht na app update: binnenkort wordt 2FA verplicht uitgerold, dus je moet toegang hebben tot het mailadres of telefoonnummer uit je Volvo account om in te kunnen loggen
klopt, dat bericht is al een dikke maand oud.
Ik heb bewust mijn email en gsm nummer van zakelijk naar prive omgezet, die prive GSM heb ik altijd bij me, de zakelijke doelbewust niet. Maar dat is al begin Maart dat we dat bericht kregen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
[b]DennisMoore schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:36:Wel wat gepriegel met een TX25 bitje (hoera voor het kleine Bosch schroevendraaiertje met haaks opzetkopje), maar de eerder hier genoemde AliExpress 'mud flaps' (stug plastic, absoluut geen 'rubber') zitten erop. Geen idee of het echt meer- of minderwaarde heeft 😏.
Kan je eens een foto posten van de volledige wagen met 'mud flaps'. Ik heb namelijk ook een Sage Green en zou graag eens zien hoe het er uit ziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

RigolleM schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:58:
[...]

Kan je eens een foto posten van de volledige wagen met 'mud flaps'. Ik heb namelijk ook een Sage Green en zou graag eens zien hoe het er uit ziet.
Sure. Iets overbelicht, omdat je ze anders nauwelijks ziet. De kleur grijs is imo net iets anders dan het Volvo-plastic. 'k Weet nog niet wat ik ervan vind eigenlijk. Over een paar weken nog 's kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONORnWxm7ywtWPdcfxSvJ9rW6a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nN6hNUqgHCIF1cTIgQRSXYqK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0HQwRYwpi5vIkGfCHk4qCmtAVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RO1aPCKf5ftrk0ZM67i9ONsG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUuRCeMKQM_psOCXB2cRU5UpDXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cEsar1RjhrjMqVUm2zWnHsH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/775ID39B-9_F0SHY0g4Ej3ynlIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtlolrNENs1C7bkUAAwfI7pD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 08:01

Lancer

What the......

ron65 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:49:
[...]

Misschien even een andere invalshoek, ik ben het volkomen met jullie eens dat dat symbool ontbreekt hoor, maar kijk eens zo:
- Volvo heeft afwijkend ten aanzien van andere merken van oudsher de verlichting aan het contactslot gekoppeld gehad. Als je het contact aanzette, ging ook het dimlicht branden, ook overdag. Bij de XC40 en soortgelijke modellen is wel dagrijverlichting aanwezig in plaats daarvan, die bij duister wordt vervangen door dimlicht.
- Bij de volvo gaan van oudsher de achterlichten mee met de dagrijverlichting.Dit in tegenstelling tot veel andere merken
- Bij je volvo branden dus altijd ook de achterlichten.
- Bij slecht zicht overdag branden bij veel andere merken dus niet de achterlichten, bij volvo wel, alleen de dagrijverlichting zou dan dimlicht moeten worden vanwege de lichten aan de voorzijde. Bij slecht weer is dimlicht verplicht, maar de dagrijverlichting is ook bizar goed zichtbaar bij volvo.

Dus op zich hoef je je geen zorgen te maken, je auto is ook bij slecht zicht overdag goed verlicht rondom. Je voldoet alleen niet aan de dimlicht verplichting dan, maar die is er omdat er autos bestaand die pas bij dimlicht ook de achterlichten aansteken.

Kwestie van even bij stilstaan dat als er heftige regenval is of mist in daglicht situatie, je even handmatig de knop op dimlicht stand moet zetten.
Dit, de dimlichtaanduiding is bij Volvo vervallen op het moment dat de lichten altijd aan waren. De achterlichten zijn idd altijd aan. Dat is niet altijd zo geweest. Er was een moment in de tijd dat dit namelijk zo in de wet stond (ergo geen keuze voor de fabrikant).

Qua visibility voor de ander is er geen verschil tussen (goede) dagrijverlichting en dimlicht. Het is zelfs zo dat de dagrijverlichting in het donker meer verblindend kan zijn dan de dimlichten. Die dimlichten heb je dus alleen maar nodig als je het zelf niet meer ziet (deze uitspraak matcht niet helemaal met de wetgeving, maar de meeste agenten letten voornamelijk op de gevaarzetting).

Verder schakelt je dimlicht ook in met de ruitenwissers, mits de verlichting op "auto" staat. Mijn ervaring is ook dat de auto zware mist ook relatief goed herkent. Desalniettemin, als de omstandigheden slecht zijn draai ik de schakelaar naar "aan", het blijft mijn verantwoordelijkheid dat de juiste verlichting brandt. Dat zou ik zelfs doen met een waarschuwingslampje, want op het ene moment kan de auto in de mist beslissen het licht aan te doen en op een zeker moment ook weer uit. Je moet er dan dus op blijven letten. Eenmaal aangezet mag je het vergeten. Dat doe ik dan dus ook meestal. Na een paar dagen gaat de verlichting pas weer uit. Qua extra verbruikte stroom valt het denk ik wel mee met de led koplampen.

Ergo; lampje is overbodig. (Vind ik dan...)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
RigolleM schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:58:
[...]

Dit zijn de Volvo originele onder een blauwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4F4_9Y8yGMJQNkTTK0OteDHH7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYHIhJMZEi3gTjaL2Dlso4i0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3HmYEQwvXo3m5oJi99YJDhto1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVKuuDq2zJDkDJwn7oyIPd4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE6ATM9THspDxePMvmpjSwA-cpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxO6hxEDmM8hg0VwpsxDME7Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blahenazo
Ik ben toch blij dat ik de 'garage black pack' genomen heb. Ik blijf het meh vinden om enkel chroom te zien op de logo's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwoDKTAQMVmeKMFOdZGjsU2P8BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0XB357OVHlpP9hGN7sG4TFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ukw69Srb_j3fyu4lcf73d2GrOhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgALBpFk2TjUKaxBwJpr9lzI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door blahenazo op 11-04-2024 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
DennisMoore schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:26:
[...]
Sure. Iets overbelicht, omdat je ze anders nauwelijks ziet. De kleur grijs is imo net iets anders dan het Volvo-plastic. 'k Weet nog niet wat ik ervan vind eigenlijk. Over een paar weken nog 's kijken.
Nèh, blijf het niks vinden.. die sportieve look gaat verloren met die spatlappen en ik moest al tevreden nemen met een Volvo XC40, daar ik liever een Polestar 2 wou (qua looks), maar mijn werkgever niet wil meewerken, houdt zich bij de traditionele A-merken en concessiehouders waar ze mee samenwerken. Dus ja ik ben gevoelig aan de 'looks' van de wagen :+

Voor iemand die ganse dagen op de baan is kan ik die meerwaarde van spatlappen wel begrijpen, maar ik rij meestal rond de kerktoren en woon/werk is ook maar 28km via binnenwegen, en er ligt een doekje in de koffer voor de achteruitkijkcamera proper te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
blahenazo schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:16:
Ik ben toch blij dat ik de 'garage black pack' genomen heb. Ik blijf het meh vinden om enkel chroom te zien op de logo's.
Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik vind het nu te kaal... het Recharge logootje of zelfs een zwarte versie van het XC40 logo mocht wel blijven, nu is het alsof er iets ontbreekt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
caspervc schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:14:
[...]
Dit zijn de Volvo originele onder een blauwe
Had je al eens gepost en vond het toen al mèh.. maar ik wou het eens in mijn kleur zien, maar blijf het mèh vinden... Les gouts et les couleurs ne se discutent pas, zeggen ze hier vaak bij ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
LaborGardens schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:14:
[...]

Ach.. na 24h nog steeds een leeg bericht, maar dit bericht is al eens gepasseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:02
Lancer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:37:
[...]
Verder schakelt je dimlicht ook in met de ruitenwissers, mits de verlichting op "auto" staat.
[…]
Weet je dit zeker? Ik kan het niet in de handleiding terugvinden en de Volvo’s met DRL die ik gereden heb (geen XC40), deden het ook niet. Wel ken ik het van andere merken. Controleren kan ik het niet, want ik moet nog even wachten op de EX40.

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
Laten we hiermee beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KICJ2ksm4zFqzoavUTfTbjJX3jA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3cP3rlDG0cXfjhf2tMoT9sV.png?f=fotoalbum_large

Ik zie altijd wanneer dim- of daglicht actief is, in de reflecties van ramen, andere auto's, als ik stil sta achter een wagen,.. Op de autosnelweg ga ik ervan uit, wetende dat Volvo veiligheid op prioriteit 1 staat, dat de wagen altijd de juiste verlichting gebruikt, anders zie hierboven :*) Ik rij vaak in dezelfde tunnel en de Volvo is toch veel gevoeliger dan mijn vorige wagen, die gingen pas aan als ik halverwege was, terwijl de Volvo na een paar meters al in actie treedt.

Ik sta soms te wachten op mijn dochter die naar de sportschool gaat, en dan zet ik de lichten uit... en ja hoor, ik vergeet die dan weer aan te zetten, maar zelfs met dagrijlicht zien ze mij meer dan genoeg, en zie ik ook voldoende.. meer dan die Johnny's die enkel met mistlichten rijden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
RigolleM schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:54:
[...]

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik vind het nu te kaal... het Recharge logootje of zelfs een zwarte versie van het XC40 logo mocht wel blijven, nu is het alsof er iets ontbreekt..
Het xc40 logotje had ook nog wel gemogen van mij. Zoals aangegeven mij ging het vooral over het feit dat de wagen geen chroomlijsten heeft. En samen met de verduisterde ramen en daklijn is het nu toch allemaal het wat strakker.

Misschien was het chroom logo samen met een fake dubbele chroom uitlaat beter geweest , misschien vond ik het dan minder erg :+ 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
blahenazo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:41:
[...]
Het xc40 logotje had ook nog wel gemogen van mij. Zoals aangegeven mij ging het vooral over het feit dat de wagen geen chroomlijsten heeft. En samen met de verduisterde ramen en daklijn is het nu toch allemaal het wat strakker.

Misschien was het chroom logo samen met een fake dubbele chroom uitlaat beter geweest , misschien vond ik het dan minder erg :+ 8)7
Toen ik in januari mijn demo XC40 kocht had deze alleen zwarte V O L V O letters op de achterklep. Dat vond ik ook wat te kaal en heb ik de dealer gevraagd of ze ook de XC40 letters in het zwart er op konden plakken, wat ze netjes hebben gedaan. Dat vind ik toch net even chiquer staan. Ik ben wel blij dat ze het ronde Volvo logo op de grille aan de voorkant gewoon standaard zilver hadden gelaten. Er zit al veel zwart in en het zilveren randje met de pijl geeft er juist een mooi contrast aan. Dat grote logo volledig in het zwart vind ik overdone en wordt het één groot zwart vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Tranquility schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:13:
[...]

Toen ik in januari mijn demo XC40 kocht had deze alleen zwarte V O L V O letters op de achterklep. Dat vond ik ook wat te kaal en heb ik de dealer gevraagd of ze ook de XC40 letters in het zwart er op konden plakken, wat ze netjes hebben gedaan. Dat vind ik toch net even chiquer staan. Ik ben wel blij dat ze het ronde Volvo logo op de grille aan de voorkant gewoon standaard zilver hadden gelaten. Er zit al veel zwart in en het zilveren randje met de pijl geeft er juist een mooi contrast aan. Dat grote logo volledig in het zwart vind ik overdone en wordt het één groot zwart vlak.
Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen smaak heeft.
Ik heb expliciet gevraagd om de XC40 letters en het Recharge embleem te verwijderen. Deed ik bij mijn vorige wagens ook altijd. Zo lang het logo van het merk er nog op staat ben ik tevreden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Wees blij dat er geen stickers op zitten met de capaciteit van de accu vermeld :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wat anders wat, de App heeft een bug.
Ik ben vanochtend heen en weer geweest van Hoofddorp-Zwolle, bij elkaar een 271 km gereden.
Als ik bij het autotje kijk in de app (middensymbooltje onderin beeld in de app met autogegevens) zie ik kmstand 31616
Als ik bij de laatste rit uit de ritregistratie kijk zie ik kmstand 31887
Als ik bij de laatste rit van gisteren kijk is dat 31616

Oftewel, de km stand in het scherm wat als eerste opduikt als je op het autotje klikt, loopt een dag achter.
Iemand anders dit ook al opgevallen? Ik heb dit nu al enkele malen opgemerkt.
(ik heb de app en alles ververst, blijft zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Bij mij zijn beide getallen identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:28
ron65 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:32:
Wat anders wat, de App heeft een bug.
Ik ben vanochtend heen en weer geweest van Hoofddorp-Zwolle, bij elkaar een 271 km gereden.
Als ik bij het autotje kijk in de app (middensymbooltje onderin beeld in de app met autogegevens) zie ik kmstand 31616
Als ik bij de laatste rit uit de ritregistratie kijk zie ik kmstand 31887
Als ik bij de laatste rit van gisteren kijk is dat 31616

Oftewel, de km stand in het scherm wat als eerste opduikt als je op het autotje klikt, loopt een dag achter.
Iemand anders dit ook al opgevallen? Ik heb dit nu al enkele malen opgemerkt.
(ik heb de app en alles ververst, blijft zo)
Ik had dit eens één keer voorgehad dat de app telkens een dag leek achter te lopen op de werkelijke stand. Toen ik het de dag nadien wou herbekijken om een bug te melden leek het al niet meer voor te komen. Het enige dat ik speciaal gedaan had was de rittenregistratie in de wagen zelf eens te openen.
Pagina: 1 ... 240 ... 318 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"