ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Denk aan:
- melding als ramen of deuren niet dicht zijn
- ramen openen/sluiten via de app
- melding als alarm afgaat
- tonen van actuele laadsnelheid
- aanpassen laadcapaciteit/laadvermogen
- melding als laden beeindigd is
- overzicht laadsessies
- laden stoppen via de app
Om er maar een paar te noemen...
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik zou koppelen aan ha of domoticz. dan kun je al aardig wat van deze functies.Microkid schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:46:
[...]
Denk aan:
- overzicht laadsessies
Ik mis eigenlijk maar 1 functie en dat is aanpassen van target laad percentage in de app.
Anyway: Het is inmiddels ook al weer 6 weken geleden dat de laatste ota was aangekondigd. We kunnen 1 deze dagen dus een nieuwe ota verwachten. Die lost vast alles op

Misschien niet ideaal, maar een deel is te ondervangen met een koppeling met HA of Domoticz. Ik snap alleen niet waarom de app laadsessies bij moet houden. Levert alleen maar gezeur op, mensen die niet snappen dat er minder de accu in gegaan is dan de laadpaal app zegt enzo.Microkid schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:46:
[...]
Denk aan:
- overzicht laadsessies
Persoonlijk mis ik bovenstaande niet echt. Dat maakt het ook lastig voor Volvo om iedereen tevreden te krijgen.
Straks de XC40 naar de dealer bellen voor de krakende voorstoel, wordt er inmiddels wel gestoord van.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
De meeste rijders zullen het ook niet allemaal in de app hoeven hebben.Microkid schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:05:
HA of Domoticz is leuk voor ons techneuten, maar voor de meeste rijders niet. Dan kan je dat beter in de app inbouwen. Praktisch alle informatie is al beschikbaar vanuit de auto, nu gewoon even doorzetten naar de app.
Behalve "overzicht laadsessies" vind ik het allemaal supernuttige suggesties, waarvan ik me niet kan voorstellen dat mensen er bezwaar tegen zouden hebben. Niet alles hoeft pontificaal in beeld in de app, en notificaties zou je aan/uit kunnen zetten in de settings.Ophidian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:08:
[...]
De meeste rijders zullen het ook niet allemaal in de app hoeven hebben.
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Voor de "normale" gebruiker ben ik het met je eens, maar we zitten hier wel op het tweakers forum heMicrokid schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:05:
HA of Domoticz is leuk voor ons techneuten, maar voor de meeste rijders niet. Dan kan je dat beter in de app inbouwen. Praktisch alle informatie is al beschikbaar vanuit de auto, nu gewoon even doorzetten naar de app.
Los van het feit dat dit waarschijnlijk niet gebaseerd op een enquete of iets dergelijks, is m.i. de vraag of de 'meeste mensen' het erg zullen vinden als het erin staat.Ophidian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:08:
[...]
De meeste rijders zullen het ook niet allemaal in de app hoeven hebben.
Van mij mag het er allemaal in; al hoeven sommige zaken er van mij niet in, heb ik er totaal geen bezwaar tegen.
Ja dat snap ik, maar om dan te zeggen dat de app "echt niet kan" (niet door jou), vind ik dan weer een ander uiterste. Dan moet je eens een Stellantis auto lenen, dan ben je heel gelukkig met de snelheid en betrouwbaarheid van de Volvo app.Kammika schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:20:
[...]
Voor de "normale" gebruiker ben ik het met je eens, maar we zitten hier wel op het tweakers forum he
Overigens heb ik geen bezwaar als de app uitgebreid wordt hoor. Maar missen doe ik het niet.
Stellantis, breek me de bek niet open.. Daar kan ik over meepraten.Ophidian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:27:
[...]
Ja dat snap ik, maar om dan te zeggen dat de app "echt niet kan" (niet door jou), vind ik dan weer een ander uiterste. Dan moet je eens een Stellantis auto lenen, dan ben je heel gelukkig met de snelheid en betrouwbaarheid van de Volvo app.
Overigens heb ik geen bezwaar als de app uitgebreid wordt hoor. Maar missen doe ik het niet.
Vlak nadat ik in 2020 mijn Opel Ampera-e had gekocht, verkocht GM Opel aan Stellantis. Een tijdje later werkte het OnStar systeem niet meer en daarme de mogelijkheid om met de app de auto op afstand te bedienen. Voorverwarmen, e.d. kon alleen nog met de sleutel of geprogrammeerd in de auto zelf.
Dat was echt waardeloos. Stellantis weigerde gewoon om te blijven betalen voor de OnStar dienst voor de GM-auto's zoals dus de Ampera-e maar ook de Mokka. Nadat Stellantis "eigen" Opels ging maken op het Stellantis platform, kregen die auto's een ander systeem om de auto's op afstand met een app te bedienen. De oude GM gebaseerde auto's werden niet omgezet naar dat nieuwe systeem en de klanten werden dus in de kou gezet. Je begrijpt dus, voor mij geen Stellantis product meer.
Dit soort praktijken zijn helaas vrij gebruikelijk. Kijk maar eens naar alle auto’s met mooie ingebouwde navigatiesystemen waar geen kaarten meer voor te krijgen zijn… ik hoop dat Volvo dit systeem wat langer blijft ondersteunen…Tranquility schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:41:
[...]
Stellantis, breek me de bek niet open.. Daar kan ik over meepraten.
Vlak nadat ik in 2020 mijn Opel Ampera-e had gekocht, verkocht GM Opel aan Stellantis. Een tijdje later werkte het OnStar systeem niet meer en daarme de mogelijkheid om met de app de auto op afstand te bedienen. Voorverwarmen, e.d. kon alleen nog met de sleutel of geprogrammeerd in de auto zelf.
Dat was echt waardeloos. Stellantis weigerde gewoon om te blijven betalen voor de OnStar dienst voor de GM-auto's zoals dus de Ampera-e maar ook de Mokka. Nadat Stellantis "eigen" Opels ging maken op het Stellantis platform, kregen die auto's een ander systeem om de auto's op afstand met een app te bedienen. De oude GM gebaseerde auto's werden niet omgezet naar dat nieuwe systeem en de klanten werden dus in de kou gezet. Je begrijpt dus, voor mij geen Stellantis product meer.
Ik ook. Ik heb net van het weekend m'n abbo op TomTom opgezegd. Google Maps bevalt prima. Baal alleen dat GM geen stilstaande auto's, flitsers of trajectcontroles meldt enz. Die extra opties van bijv. Waze zouden een goede aanvulling zijn op GM.Kammika schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:00:
[...]
Dit soort praktijken zijn helaas vrij gebruikelijk. Kijk maar eens naar alle auto’s met mooie ingebouwde navigatiesystemen waar geen kaarten meer voor te krijgen zijn… ik hoop dat Volvo dit systeem wat langer blijft ondersteunen…
Gaan we dan naar 2.14.4 ?Kammika schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:51:
[...]
We kunnen 1 deze dagen dus een nieuwe ota verwachten. Die lost vast alles op
Die heb ik al

:strip_exif()/f/image/1MgaD1L5FzTjRhYqetpoSrmh.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
2.14.4 is een tussentijdse versie die niet OTA verspreid wordt. De volgende OTA bevat de wijzigingen die in 2.14.4 zitten. De volgende OTA zal wel een 2.15.x worden.ron65 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:39:
[...]
Gaan we dan naar 2.14.4 ?
Die heb ik al![]()
[Afbeelding]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ny2IoGk0DunEGYySFEVSWK3u.jpg?f=user_large)
Kwam tijdens het rijden ook pas op. Heb die eigenlijk alleen met temperaturen onder 0 gezien. Morgen eens zien wat hij op woonwerk verkeer doet tov mijn eigen en of er een trilling zit tussen de 100 en 113
Mooi! Hoop dat je je oude XC40 straks niet gaat missen als je hem weer terug hebt.Ophidian schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:31:
Zojuist de auto ingeleverd voor de krakende voorstoel. Heb een gloednieuwe XC40 meegekregen met 103 km op de teller. Mooie voorspelde range van 430km. Deze melding heb ik nog nooit gehad met dit weer (11 graden):
[Afbeelding]
Kwam tijdens het rijden ook pas op. Heb die eigenlijk alleen met temperaturen onder 0 gezien. Morgen eens zien wat hij op woonwerk verkeer doet tov mijn eigen en of er een trilling zit tussen de 100 en 113Deze heeft ook de irritante snelheidsmelding, blijkbaar uit te zetten met pijltje naar links.
[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 02-04-2024 17:35 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
hij zal de oude XC40 niet missen als hij hem al terugheeft, wel als hij hem nog niet terugheeft vrees ikcaspervc schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:35:
[...]
Mooi! Hoop dat je je oude XC40 straks niet gaat missen als je hem weer terug hebt.I
Ik zou 3.0 nu ook snel verwachten. Er loopt wel degelijk iets voor, want op swedespeed hebben ze al ontdekt dat in december er al een Bluetooth certificering is doorlopen voor onze IHU 4.0 (de infotainment headunit die de xc40 gebruikt) op Android RVenomer schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:57:
[...]
2.14.4 is een tussentijdse versie die niet OTA verspreid wordt. De volgende OTA bevat de wijzigingen die in 2.14.4 zitten. De volgende OTA zal wel een 2.15.x worden.
Nou mijn eigen is een Ultimate en dit een Plus. Maar vindt zo'n panodak, de Pixel LED, HK audio en Wool Blend wel een duidelijke verbetering. Dashboard is ook erg donker zonder die verlichting. En de achterbank ook erg donker (Sorry @ron65caspervc schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:35:
[...]
Mooi! Hoop dat je je oude XC40 straks niet gaat missen als je hem weer terug hebt.Ik had gisteren ook 420km op 97% ofzo. Dus idd, t gaat de goede kant op. Melding heb ik laatst ook gehad, was ook wel verrast erdoor. Was toen ook 10-11 graden. Terwijl hij het eerder bij 7 niet gaf..
Bij de standaard led gaan alleen de 4 ledjes aan als je follow me home aanzet viel mij op. Maar dan zie je ook hoe bizar veel licht die dingen geven. Bij de Pixel LEDs staan de projectors dan ook aan bij follow me home. .
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QDmm07P4fRIZmRhzpja0AFwz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qiaiv1s4UJb0cyrIWaNL85y0.jpg?f=user_large)
Ik vind het bijna ronduit schandalig dat dat jaren verder in de Xc40 blijkbaar nog steeds niet kan.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zelfde voor push bericht dat je vergeten bent de auto af te sluiten. Kon in 2014 (10 jaar geleden !) al en nu niet meer. Triest.Juancho schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:52:
Wbt de app, ik vijd het wel ronduit slecht d as 't je geen push bericht krijgt als je alarm af gaat. Ik heb het 1x gehad met mijn vorige V40. Vergadering van het werk in een vd valk, ik kreeg een push bericht bleken dat ze al een stuk of 5 auto's de ramen ingeslagen hadden waaronder die van mij. Als we niet gingen kijken obv mijn alarm push... Wie weet hoeveel meer ramen er nog gesneuveld waren.
Ik vind het bijna ronduit schandalig dat dat jaren verder in de Xc40 blijkbaar nog steeds niet kan.
Of nog fijner, een push bericht als je auto opgeladen isJuancho schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:52:
Wbt de app, ik vijd het wel ronduit slecht d as 't je geen push bericht krijgt als je alarm af gaat. Ik heb het 1x gehad met mijn vorige V40. Vergadering van het werk in een vd valk, ik kreeg een push bericht bleken dat ze al een stuk of 5 auto's de ramen ingeslagen hadden waaronder die van mij. Als we niet gingen kijken obv mijn alarm push... Wie weet hoeveel meer ramen er nog gesneuveld waren.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Dan kun je de auto verplaatsen als je auto aan een publieke laadpaal hangt.Morkie69 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:51:
[...]
Of nog fijner, een push bericht als je auto opgeladen is
Dat dit er nog niet is verbaast me eigenlijk nog het meest.
Dit is echt niet wat je wil met een EV!!!
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 03-04-2024 10:43 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Bij elke AC laadpaal, of ook een DC-lader geprobeerd? Daar staan er in de meeste steden ook genoeg van.Juancho schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:42:
Nou lekker dan, ik heb nog 12% batterij en heb vanmiddag en morgenochtend afspraken staan. Ik loop de hele ochtend al de auto aan het laden te krijgen maar ik krijg bij elke laadpaal gelijk een rood lampje. Nu maar even de auto weg gezet, afspraak van vanmiddag heb ik al moeten afzeggen. Werkt het na de middag nog niet mag Volvo het oplossen. Ik had dit met oudjaarsdag overigens ook. Geen enkele laadpaal werkte, auto uurtje of 1,5 weg gezet en daarna wonderbaarlijk werkte het weer.
En ja als je niet kan laden is dat vervelend, net zo vervelend als dat je ICE niet wilt starten...
Wij gaan komende vrijdag voor de derde keer naar de dealer, want de parkeersensoren zijn er mee gestopt. Twee defecten exemplaren aan de voorzijde en het hele systeem zegt "bekijk het maar". Kostte twee bezoekjes aan de dealer, want die wilde niet geloven dat er twee tegelijk stuk waren, kan ik in meegaan. Hele kabelboom eruit getrokken, maar toch prijs. Gelukkig hebben we nog de camera's.
Heb je (klinkt raar, maar blijkt te kunnen) een andere laadpas geprobeerd?Juancho schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:42:
Nou lekker dan, ik heb nog 12% batterij en heb vanmiddag en morgenochtend afspraken staan. Ik loop de hele ochtend al de auto aan het laden te krijgen maar ik krijg bij elke laadpaal gelijk een rood lampje. Nu maar even de auto weg gezet, afspraak van vanmiddag heb ik al moeten afzeggen. Werkt het na de middag nog niet mag Volvo het oplossen. Ik had dit met oudjaarsdag overigens ook. Geen enkele laadpaal werkte, auto uurtje of 1,5 weg gezet en daarna wonderbaarlijk werkte het weer.
Ik had eind vorig jaar ook een paar palen die niet op de laadpas van Travelcard wilden werken, rood licht steeds, maar zodra ik de ANWB kaart (voor reserve bij me) pakte werkte het wel.
Dat blijkt dan met de communicatie tussen de paal (en achterliggend netwerk) en de server van Travelcard te maken hebben gehad hebben ze uitgevogeld.
Rood lampje was trouwens op de auto, niet op de paal.
DIt kan ook gebeuren als je auto je sleutel niet ziet op het moment dat je de sessie start (auto al vergrendeld en sleutel weggeborgen in een RFID hoesje, dan gebeurt dit ook)
Sindsdien heb ik ook een reserve laadpas in de auto...ron65 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:02:
[...]
Heb je (klinkt raar, maar blijkt te kunnen) een andere laadpas geprobeerd?
Ik had eind vorig jaar ook een paar palen die niet op de laadpas van Travelcard wilden werken, rood licht steeds, maar zodra ik de ANWB kaart (voor reserve bij me) pakte werkte het wel.
Dat blijkt dan met de communicatie tussen de paal (en achterliggend netwerk) en de server van Travelcard te maken hebben gehad hebben ze uitgevogeld.
Rood lampje was trouwens op de auto, niet op de paal.
DIt kan ook gebeuren als je auto je sleutel niet ziet op het moment dat je de sessie start (auto al vergrendeld en sleutel weggeborgen in een RFID hoesje, dan gebeurt dit ook)
klinkt indd als een laadpas probleem. Heb ik ook gehad een keer , werkte echt nergens - bleek mn pas te zijn geblokkeerd omdat ze een nieuwe hadden gestuurd (naar mn oude adres)Juancho schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:42:
Vermoed dat het dit is hoor ! Even ander pasje proberen
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik heb deze aangevraagd puur als backup. Ik laad voornamelijk thuis en als ik op het werk of elders laad gebruik ik nu laadpassen van Elbizz, Plugincompany, Ecotap en Tango omdat die het CPO-tarief hanteren zonder dure opslag zoals de Shell pas. Maar van de Volvo pas weet ik helemaal niks, dus ook niet wat het tarief is, en of deze een opslag rekent of deze het CPO tarief hanteert. Weet iemand wat het tarief is voor AC laden met de Volvo-pas?
Zie je Volvo app in het tabblad "locatie". Wij vinden voor die ene keer dat we hem gebruiken zeer schappelijke tarieven heeft tov de Shell kaart. Voor een lange rit naar het buitenland wel een abbo genomen, waarbij de DC tarieven per land inzichtelijk zijn.Tranquility schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:44:
Ik heb onlangs nog mijn Volvo laadpas aangevraagd die ik vond in het mapje in het dashboardkastje. Dit was nog een Plugsurfing pas en moest ik bij het activeren een nieuwe pas aanvragen omdat Volvo nu zaken doet met Digital Charging Solutions. Ik kreeg dus een nieuw pasje toegezonden.
Ik heb deze aangevraagd puur als backup. Ik laad voornamelijk thuis en als ik op het werk of elders laad gebruik ik nu laadpassen van Elbizz, Plugincompany, Ecotap en Tango omdat die het CPO-tarief hanteren zonder dure opslag zoals de Shell pas. Maar van de Volvo pas weet ik helemaal niks, dus ook niet wat het tarief is, en of deze een opslag rekent of deze het CPO tarief hanteert. Weet iemand wat het tarief is voor AC laden met de Volvo-pas?
Maar heb je nu al een DC-lader in de buurt geprobeerd? Dan is de auto mogelijk weer te gebruiken. DC-laden gaat volgens mij over een ander circuit dan AC-laden. Misschien is wel een een snackje met de laadcontroller.Juancho schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:28:
Heeft niks met laadpas te maken. Ik heb uiteraard ook m'n eigen privé laadpas geprobeerd. Zelfde issue.
Dus was dit toch wel dit.Juancho schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:28:
Heeft niks met laadpas te maken. Ik heb uiteraard ook m'n eigen privé laadpas geprobeerd. Zelfde issue.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Wat was de oorzaak bij jou, en hoe is het opgelost? 🤞
Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak
C40 MY24 single engine, als ik flink gas geef komt er vanaf ongeveer 80 km/h en raar roffelend geluid /trilling vanuit de achterkant. Beetje alsof de boel van achteren begint te zwabberen. Is dat een bekend issue? Bij normaal optrekken geen last van, dus t valt wel mee maar voelt raar aan.
Was er wel klaar mee, bij elk bochtje of hobbeltje kraakte het. Heel irritant

Blijk hier dus ook last van te hebben, zo te lezen allemaal MY24 die het ook hebben...sly___ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:50:
Aangezien hier veel trilling experts zitten 😁
C40 MY24 single engine, als ik flink gas geef komt er vanaf ongeveer 80 km/h en raar roffelend geluid /trilling vanuit de achterkant. Beetje alsof de boel van achteren begint te zwabberen. Is dat een bekend issue? Bij normaal optrekken geen last van, dus t valt wel mee maar voelt raar aan.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Hier met mijn my24 ook. Ik geef gelukkig niet zo vaak flink gas dus kan d'r wel mee leven. Als iedereen 't heeft is er iig niet iets kapot denk ik 😉.sly___ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:50:
Ik kijk het zelf even aan. Garantie periode duurt nog wel ff
twin engine hier. Ik heb er ook lichtjes last van. Maar ook als ik een bocht in zijn achteruit maak. Dan trillen de motoren behoorlijk. C40 MY24 twinsly___ schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:50:
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit
Wel bijzonder en vooral jammer dat het bij de MY24 modellen niet opgelost is, er loopt daar toch iets niet goed bij Volvo. Maar zolang de auto's goed verkopen zullen ze er niet te hard van wakker liggen zeker ...
Mij stoort het gelukkig niet echt omdat ik 95% van de tijd 123km/u rijd op de snelweg. Heb trouwens onlangs eens met Google Maps op de smartphone gereden naast GM op AAOS en dan zie je dat de snelheid niet veel afwijkt van wat de boordcomputer toont, scheelt maar 2 km/u. Bij de Franse auto's waarmee ik in het verleden veel gereden heb was dat altijd 5 km/u verschil.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Het CJIB heeft me dat duidelijk gemaakt.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Heen en terugweg zonder laden gehaald met onze p6 MY2022. Elektrisch en caravan rijdt fantastisch alleen de range is wel een dingetje als je verder wilt dan 120 km.
Verbruik heenweg was netjes. Wind mee en veel achter een vrachtwagen gezeten met 85 km/u. Toen lag het verbruik rond de 37 kWh / 100 km en had ik nog 35% accu over op 114 kilometer totaal.
De terugweg op maandag was echter anders. Op de terugweg geen vrachtwagens, wind tegen en rond de 90 gereden. Toen lag het verbruik op 44,5 kWh/100 km en had ik nog 15% over.
Wellicht dat er nog iets te optimaliseren is met zo'n windvang die je vroeger ook wel op auto's zag.
Kortom goed te doen in de Benelux, maar voor langere ritten met gezin en honden houden we onze oude trouwe xc90 nog even achter de hand.
Ik heb ook altijd FM aan op de GSM, gaat automatisch aan bij bluetooth connect met de auto en automatisch weer uit.Waterblok schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:24:
Ja hij geeft maar heel klein beetje teveel aan.
Het CJIB heeft me dat duidelijk gemaakt.
Ik zie dus regelmatig de GPS snelheid op mijn GSM schermpje.
Als de XC40 exact 100 kmh aan geeft, is dat 98 op GPS.
Als je 80 rijdt volgn]ens de wagen, is dat 79 GPS.
Dus naarmate je minder snel gaat neemt het verschil af is mijn bevinding.
Bij 50 kmh is dat gelijk aan de GPS snelheid, altijd goed te weten want de marge die men aanhoud is 4 kmh. Zet je de ACC op 55 dan zit je na correctie op 51 en heb je het CJIB op je dak.
Zet je hem op 105, dan is dat GPS 103 - 4 correctie = 99 en hoor je het CJIB nog nét niet.
CJIB meet namelijk geijkt en dat ligt akelig dicht op de GPS snelheden.
.
Vanaf 100km/u is het dus 3km/u + 3% van de toegestane snelheid.
Vooral de uitspraak, "we vinden de telefoon belangrijk als koppeling met de auto....."
Zorg dan dat de app ook alle zaken on-board heeft en dat je hem GOED kan gebruiken.
YouTube: UX - The Drive Behind Volvo EX90
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Hmm, goed dat ik het weet. Ik zal het ook eens meten voor de zekerheid. Ik rij altijd +5 te snel, dus 105 waar je 100 mag. Maar ik wil geen CJIB brief ontvangenron65 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:35:
[...]
Ik heb ook altijd FM aan op de GSM, gaat automatisch aan bij bluetooth connect met de auto en automatisch weer uit.
Bij 50 kmh is dat gelijk aan de GPS snelheid, altijd goed te weten want de marge die men aanhoud is 4 kmh. Zet je de ACC op 55 dan zit je na correctie op 51 en heb je het CJIB op je dak.
Zet je hem op 105, dan is dat GPS 103 - 4 correctie = 99 en hoor je het CJIB nog nét niet.
.
Bij plakgas voel ik wel een lichte vribratie, maar echt spannend is het niet vind ik. Verder rijdt het ding heerlijk stil en soepel. Kom uit een Kona waarbij het stuur alle kanten op ging bij een stoplichtsprint en je gelijk stond te spinnen bij nat weer, dat is me in de Volvo nog niet gelukt :-).sly___ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:19:
#vibrationgate, hier is t niet voelbaar bij constante snelheid. Alleen bij versnellen.
dat verschil is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de banden. 3 mm meer profiel is dus 6 mm grotere diameter en dus grotere omtrek van wiel.ron65 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:35:
[...]
Ik heb ook altijd FM aan op de GSM, gaat automatisch aan bij bluetooth connect met de auto en automatisch weer uit.
.
Thanx,millerman_sf schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:30:
De marge voor boete is 4km/u, voor meting echter niet. Voor meting is die 3km/u + 3% (met een minimum van 3km/u). Dus dat wil zeggen dat je bij 56km/u nog geen boete krijgt, maar bij 57km/u wel. Daar gaat dan een correctie af van 3km/u, waardoor je een boete krijgt van 4km/u te hard.
Vanaf 100km/u is het dus 3km/u + 3% van de toegestane snelheid.
Zover was ik nog niet ingelezen in de materie. Weer wat geleerd :-)
Ik had laatst een boete van 4 kmh te hard, was geklokt met 57 op een kruising.
Zelf nog altijd het gevoel dat er iets niet klopt, want FM waarschuwde me voor die flatspaal, en ik weet zeker dat ik 50 gereden heb en niet harder, en toch kwam 14 dagen later die gehate envelop in de bus.
Reed er wel een rechts van me die juist wat gas bijgaf en sneller ging dan ik. Maar op de flitsfoto stond die ook wel, alleen geen meetgegevens erbij (AVG dingetje kennelijk)
Al met al weten we dus dat de XC40 maar heel weinig boven de echte snelheid afwijkt, wel iets om rekening mee te houden dus
heb jij de 4wd of de My24 met awd? want met de FWD My23 en eerder lukt het gegarandeerd wel.Marko72 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:12:
[...]
Bij plakgas voel ik wel een lichte vribratie, maar echt spannend is het niet vind ik. Verder rijdt het ding heerlijk stil en soepel. Kom uit een Kona waarbij het stuur alle kanten op ging bij een stoplichtsprint en je gelijk stond te spinnen bij nat weer, dat is me in de Volvo nog niet gelukt :-).
Ik heb hier in de buurt enkele kruisingen waar ik echt rustig moet optrekken anders spinnen de wielen en gaat het stuur alle kanten op, vooral op de dikke brede witte stopstrepen en de spoorvorming van autobanden ervoor en er net na.
Onderstaand met rode lijntjes aangegeven waar je wielen gegarandeerd spinnen, vooral met vochtig wegdek.
:strip_exif()/f/image/3Ni00Kh4JcZ1ht4kd9YhdsXA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan ook wat schelen ja, ik heb nog geen versleten bandjes, zomer en winter banden en totaal 32000 km gereden ermee (ca 15000 op elke set) dus die zien er nog heel netjes uit, en dus de 6mm meer diameter die jij benoemt ;-)tdkvolvo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:58:
[...]
dat verschil is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de banden. 3 mm meer profiel is dus 6 mm grotere diameter en dus grotere omtrek van wiel.
Eens kijken of dat blokkerende 'lipje' eraf te zagen/slijpen is. Moet volgens mij kunnen zonder dat het bakje dan instabiel wordt.
:strip_exif()/f/image/zbzETQh6xl3x14sANyQnbhzw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VOw3sPGToTRMlcceQ1EEINrm.jpg?f=fotoalbum_large)
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Iemand met een 3D-printer gaat natuurlijk niet met karton zitten prutsenJuancho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:48:
Je kan ook een stukje karton/plastic op maat snijden en dat als "scheiding" gebruiken in het grote vak
Maar wat bedoel je met 'scheiding grote vak'? In aanvulling op dit inzetbakje bedoel je, ook nog het grote vak eronder verder opdelen? En het heeft niets te maken met dit 'probleem' van het niet-sluitende prullenbakje toch?
Als ik die plaat goed zie leg je die bovenop de grote bak? Dus elke keer als je wat uit die grote bak wilt halen moet je de deksel er toch afhalen? Lijkt mij juist heel irritant. Maar het zal er aan liggen wat je in de grote bak stopt natuurlijk. Ik heb daar oa zonnenbril(hoesje), deo, zakje van die schoonmaakdoekjes, backup passen, wat pennen en papier etc.DennisMoore schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:54:
[...]
Iemand met een 3D-printer gaat natuurlijk niet met karton zitten prutsen.
Maar wat bedoel je met 'scheiding grote vak'? In aanvulling op dit inzetbakje bedoel je, ook nog het grote vak eronder verder opdelen? En het heeft niets te maken met dit 'probleem' van het niet-sluitende prullenbakje toch?
Vind het juist wel handig, zo'n grote bak op die plek.
Ieder wat anders. Ik idd zonnebril hoesjes, alcoholtest voor FRA, tolbadge, en rollen menthos, dropjes en pepermunt voor de kinderen (voorraadbak). De bril ligt op de plek van de inductive charger (heb ik uitstaan).Juancho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:10:
[...]
Als ik die plaat goed zie leg je die bovenop de grote bak? Dus elke keer als je wat uit die grote bak wilt halen moet je de deksel er toch afhalen? Lijkt mij juist heel irritant. Maar het zal er aan liggen wat je in de grote bak stopt natuurlijk. Ik heb daar oa zonnenbril(hoesje), deo, zakje van die schoonmaakdoekjes, backup passen, wat pennen en papier etc.
Bovenin het amazon bakje ligt wat aangebroken spul etc. Ik vind het heerlijk. Was altijd alles kwijt in de grote kist. Heb overigens geen problemen met de prullenbak. Zit ie er wel goed in?
Da's waar, maar het voorkomt gegrabbel naar kleine dingen die voor het grijpen zouden moeten liggen, en het voorkomt dat spullen simpelweg bovenop elkaar liggen. Net zoals het in een laden-/gereedschapskast vaak handig is om meerdere ondiepe laadjes te hebben ipv alles in één diepe bak te gooien. De ruimte eronder is dan voor spul dat je minder vaak gebruikt. Want inderdaad, het bakje pak je er niet héél handig uit. Daar hadden ze een handgreepje oid voor kunnen maken waar je je vinger achterhaakt. Misschien dat ik er zelf een aanpassing voor kan fröbelen...Juancho schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:10:
Als ik die plaat goed zie leg je die bovenop de grote bak? Dus elke keer als je wat uit die grote bak wilt halen moet je de deksel er toch afhalen? Lijkt mij juist heel irritant. Maar het zal er aan liggen wat je in de grote bak stopt natuurlijk. Ik heb daar oa zonnenbril(hoesje), deo, zakje van die schoonmaakdoekjes, backup passen, wat pennen en papier etc.
Je hebt gelijk, thankscaspervc schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:22:
Heb overigens geen problemen met de prullenbak. Zit ie er wel goed in?
Maar nu vraag ik me wel af waarvoor überhaupt dat lipje aan het inzetbakje dient. Het rust immers nergens op. Misschien wordt het bakje gebruikt voor andere Volvo-types waar het wel zinvol is?
Overigens ben ik van nu mening dat glanzend pianolak-zwart moet worden verboden in auto's..

:strip_exif()/f/image/IWrIpFFKgFikyCJWKIB07qgz.jpg?f=fotoalbum_large)
Enkele jaren geleden moest je in Frankrijk een alcoholtester in de auto hebben. Inmiddels is dat een advies en geen verplichting meer. Het is tegenwoordig niet meer verplicht om in Frankrijk een alcoholtester in de auto te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 04-04-2024 18:07 ]
Als de geruchten waar zijn is die vanaf maandag beschikbaar…
- Update naar Android 12
- ISA verbeteringen (snelheidsherkenning)
Verder komt ie eerst naar MY2024.5 auto's (vanwege ISA). Oudere auto's krijgen hem later. Geen UI wijzigingen of andere zaken tot nu toe.
Linkje werkt bij mij niet, krijg een lege pagina en in edge mekkert hij dat de pagina niet bestaat.Kammika schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:56:
Er lijkt een major ota update onderweg: op andere fora is 3.0.3 gesignaleerd…
Als de geruchten waar zijn is die vanaf maandag beschikbaar…
Edit: andere (oudere) laptop gepakt, en daarop werkt het linkje ineens wel. Op de laptop voor dagelijks gebruik nog steeds niet. Die is heel raar, zelfde internet verbinding.
[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 05-04-2024 09:22 ]
Op een iPhone werkt de link welron65 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:16:
[...]
Linkje werkt niet, krijg een lege pagina en in edge mekkert hij dat de pagina niet bestaat.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ja op een oude laptop ook, maar mijn huidige laptop nog steeds niet. Daar zit dus wat in fout. Zie edit in voorgaande posting.
MY24 RWD ERron65 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:42:
[...]
heb jij de 4wd of de My24 met awd? want met de FWD My23 en eerder lukt het gegarandeerd wel.
Ik heb hier in de buurt enkele kruisingen waar ik echt rustig moet optrekken anders spinnen de wielen en gaat het stuur alle kanten op, vooral op de dikke brede witte stopstrepen en de spoorvorming van autobanden ervoor en er net na.
Onderstaand met rode lijntjes aangegeven waar je wielen gegarandeerd spinnen, vooral met vochtig wegdek.
[Afbeelding]
Bij Volvo zelf nog niets te zien over de OTA in elk geval.
Ben benieuwd ...
Ik dacht dat het idee nou juist was dat we tijdens het rijden *minder* naar schermpjes zouden kijken 🤔. Of bedoel je vóórlezen 😉?Largamelion schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:26:
Ik hoop wel dat er eindelijk ondersteuning komt voor het lezen van berichten uit WhatsApp etc ...
beide gevallen niet nuttig.DennisMoore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:02:
[...]
Ik dacht dat het idee nou juist was dat we tijdens het rijden *minder* naar schermpjes zouden kijken 🤔. Of bedoel je vóórlezen 😉?
Ik had het voorheen met AA ook, en heb het uitgeschakeld. Werd gek van ".... heeft een foto gestuurd, wilt u antwoorden?"
En die foto zag je uiteraard nooit.
Ik heb nu de GSM in de voorste cupholder schuin met de display op mezelf gericht staan, indien nodig een USB-C kabeltje met haakse stekker onderin voor voeding. Als er dan wat doorkomt zie ik het op dat schermpje, ja óók fotos
Bovendien staat FlitsMeister daarop automatisch aan en automatisch uit bij aan/afzetten auto, dus ook die info daar netjes in beeld. Het middenscherm op het dashboard is dan vooral voor maps, radio, spotify etc, en de bestuurdersdisplay voor navigatie ook met maps.
Het enige wat ik mis is de optie om met maps locatie te kunnen delen, zodat je zonder te hoeven bellen of appen achter het stuur, de mensen kunt laten zien dat je onderweg bent en hoe laat je ETA is. Die mis ik zeker wel!
Maar als je in je app kijkt als de auto in D stand staat, zie je dat tijdens rijden vanwege privacy de autolocatie NIET mag worden gedeeld. Zal daar mee te maken hebben. Beetje jammer!
Dus een “nieuwe” Android versie op ons verouderd Volvo systeem, wil dat dan zeggen dat het nog trager gaat werken dan dat het nu al doet? Of zouden ze die performance kunnen tweaken.Largamelion schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:26:
Nou, leuk dat ze er een 2,5 jaar oude Android versie op krijgen, maar zo te horen verandert er verder weinig. Ik hoop wel dat er eindelijk ondersteuning komt voor het lezen van berichten uit WhatsApp etc ... iets wat Android Auto al jaren kan. Of mss eindelijk ondersteuning voor AA zelf ... dan hebben we op z'n minst een workaround.
Bij Volvo zelf nog niets te zien over de OTA in elk geval.
Ben benieuwd ...
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ik hoop nog altijd tegen beter weten in dat ze onze wagens nog gaan voorzien van echt leuke, mooie en vooral handige/praktische updates. Ik rij nu bijv heel vaak rond met 2x Maps, slaat werkelijk nergens op maar er is geen andere keuze. Maps op het tablet scherm is gewoon fijner als je navigatie echt nodig bent. Betere kaart, beter vooruit kijken, alternatieve routes etc. Maarja, dan heb je de nutteloze Maps kaart ook in het drivers display.
In de praktijk switch ik dus enorm vaak, alles moet ook via de home knop (lees extra handeling) tussen Maps en Spotify. Heen en terug en heen en weer terug.
Nee qua, UI design oogpunt snap ik er helemaal niks van. Is het nou echt zo moeilijk om even een paar leuke themas te maken voor het drivers display? Iets met audio, relaxt mode, sfeer mode, sportieve mode, andere kleuren etc. Verzin het.
Ja, voorlezen uiteraard. Ik betrap mezelf erop dat ik veel meer geneigd ben om op m'n GSM te kijken dan in m'n vorige auto's waar ik met AA reed. Daar kreeg ik een preview van het bericht op het ingebouwde scherm als de wagen stilstond en kon ik het tijdens het rijden laten voorlezen en beantwoorden via de Google Assistant.DennisMoore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:02:
[...]
Ik dacht dat het idee nou juist was dat we tijdens het rijden *minder* naar schermpjes zouden kijken 🤔. Of bedoel je vóórlezen 😉?
Dat is dan jouw persoonlijke mening, ik vond het net heel nuttig en een pak veiliger. Nu zullen er vast mensen zijn die gaan discussiëren dat je daar helemaal niet mee moet bezig zijn tijdens het autorijden en die hebben zeker een punt, maar we leven in een digitaal tijdperk en als het op een veilige manier kan dan ben ik voorstander. ETA sturen mis ik ook, maar dat kan ook pas komen als er integratie is met WhatsApp en andere messaging apps en daar is meer voor nodig, dat zie ik nog niet snel gebeuren.ron65 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:23:
[...]
beide gevallen niet nuttig.
Ik had het voorheen met AA ook, en heb het uitgeschakeld. Werd gek van ".... heeft een foto gestuurd, wilt u antwoorden?"
En die foto zag je uiteraard nooit.
Ik heb nu de GSM in de voorste cupholder schuin met de display op mezelf gericht staan, indien nodig een USB-C kabeltje met haakse stekker onderin voor voeding. Als er dan wat doorkomt zie ik het op dat schermpje, ja óók fotos![]()
Bovendien staat FlitsMeister daarop automatisch aan en automatisch uit bij aan/afzetten auto, dus ook die info daar netjes in beeld. Het middenscherm op het dashboard is dan vooral voor maps, radio, spotify etc, en de bestuurdersdisplay voor navigatie ook met maps.
Het enige wat ik mis is de optie om met maps locatie te kunnen delen, zodat je zonder te hoeven bellen of appen achter het stuur, de mensen kunt laten zien dat je onderweg bent en hoe laat je ETA is. Die mis ik zeker wel!
Maar als je in je app kijkt als de auto in D stand staat, zie je dat tijdens rijden vanwege privacy de autolocatie NIET mag worden gedeeld. Zal daar mee te maken hebben. Beetje jammer!
Mensen zijn nog veel te veel bezig met hun GSM in de auto, dat wees het recente onderzoek waarover Tweakers deze week berichtte nog uit. Ik ben er zelf ook niet onschuldig aan, maar m'n GSM zit in 'n houder naast het scherm dus ik doe het wel op een legale manier en als ik het doe, dan beperk ik het zoveel mogelijk tot wanneer ik ergens stilsta.
Ik gebruik de GSM eigenlijk niet actief tijdens rijden. Het enige wat ik doe is hem zo positioneren dat ik het schermpje kan zien, ik zie dan Flitsmeister erop maar ook berichtjes die binnenkomen.Largamelion schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:34:
[...]
Ja, voorlezen uiteraard. Ik betrap mezelf erop dat ik veel meer geneigd ben om op m'n GSM te kijken dan in m'n vorige auto's waar ik met AA reed. Daar kreeg ik een preview van het bericht op het ingebouwde scherm als de wagen stilstond en kon ik het tijdens het rijden laten voorlezen en beantwoorden via de Google Assistant.
[...]
Dat is dan jouw persoonlijke mening, ik vond het net heel nuttig en een pak veiliger. Nu zullen er vast mensen zijn die gaan discussiëren dat je daar helemaal niet mee moet bezig zijn tijdens het autorijden en die hebben zeker een punt, maar we leven in een digitaal tijdperk en als het op een veilige manier kan dan ben ik voorstander. ETA sturen mis ik ook, maar dat kan ook pas komen als er integratie is met WhatsApp en andere messaging apps en daar is meer voor nodig, dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Mensen zijn nog veel te veel bezig met hun GSM in de auto, dat wees het recente onderzoek waarover Tweakers deze week berichtte nog uit. Ik ben er zelf ook niet onschuldig aan, maar m'n GSM zit in 'n houder naast het scherm dus ik doe het wel op een legale manier en als ik het doe, dan beperk ik het zoveel mogelijk tot wanneer ik ergens stilsta.
Ik zal echter nooit (!) het scherm aanraken om te bedienen tijdens het rijden. Zelfs al staat het ding in zijn houder.
Ik wil alleen zien of een binnenkomend appje belangrijk genoeg is om de eerstvolgende stop op te zoeken en daar stilstaand te gaan lezen of niet.
Verder zit alles op de auto, behalve dan het locatie delen.
Laat ik het zo zeggen: twee eerdere auos die ik had waren vorozien van locatie delen in hun app. Als dan mijn dochter weg was met die auto kon ik op de GSM thuis in de app gewoon zien waar de wagen was.
Zij wist dat, en had er geen problemen mee.
Met de XC40 kun je zelfs dat niet, zodra de wagen in DRIVE stand staat is elke vorm van lokatiegegevens delen uitgezet. Zogenaamd wegens privacy.
Waarom kunnen andere merken dat dan wel, maar alleen Volvo weer niet? Zijn ze nu roomser dan de Paus? of is het een vorm van niet willen/kunnen ?
Ik heb een tussenoplossing: ik stel maps in op de GSM, ik verzend de route naar de auto, maar start hem ook op de GSM op. Vanuit de GSM kan ik dan delen, vanuit de auto niet maar die gebruik ik echt als navigatie, het GSM schermpje laat ik vanzelf op zwart gaan na enkele minuten en dat licht alleen op als er een message binnenkomt. De layover van FM staat wel permanent in beeld waardoor ik daarop mijn snelheid zie en eventuele berichten als stilstaande voertuigen en flitscontroles.
Maar wat zou het fijn zijn als je gewoon in voorkomende gevallen je locatie deelt vanaf het dashboard. AA vrijgeven zou daarin inderdaad al enorm veel schelen, maar nog mooier als het gewoon in AAOS mogelijk wordt allemaal.
Bijv. onze wagens hebben nog een draaiknop van de ruitenwissers. Al staat de stand op automatisch, ik heb iig regelmatig dat ik de wissers toch in die stand wat sneller/langzamer wil laten gaan. Bijv. als je in eens een plensbui hebt. Soms duurt het net een fractie te traag voor de sensor reageert en dat is best gevaarlijk. In de EX30 hebben ze die draai knop icm de automatische stand eruit gesloopt. En zo zijn er nog tig andere dingen waar ik helemaal niks van snap en graag eens met de ontwerpers van Volvo in gesprek zou willen gaan. Gaat niet gebeuren, maar bepaalde keuzes zijn wat mij betreft niet uit te leggen als veiligheid op 1 moet staan.
Sluit ook wel aan bij mijn vorige post dat onze wagens te weinig keuze heeft in schermen die je wil zien zodat het aantal afleidingen geminimaliseerd worden. Lees het tablet scherm moet in duiken en dus ogen van de weg. Volgens mij vraag ik ook niks bijzonders want vrijwel elke wagen heeft dat wel behalve Volvo in de XC/C40.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 05-04-2024 13:06 ]
En toch... het is en blijft een heerlijke wagen :-)Juancho schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:04:
Een mobiel is niet eens het enige probleem. Vele autofabrikanten, helaas Volvo ook, bezuinigen zoveel weg dat alles op 1 scherm moet. Zie ook de EX30. Daar zit alles in verstopt. Bepaalde knoppen zijn gelukkig altijd in beeld maar bepaalde settings niet en dan moet je tijdens het rijden het menu is. Dat valt in mijn ogen gewoon onder de verboden categorie kijken op je mobiel tijdens het rijden.
Bijv. onze wagens hebben nog een draaiknop van de ruitenwissers. Al staat de stand op automatisch, ik heb iig regelmatig dat ik de wissers toch in die stand wat sneller/langzamer wil laten gaan. Bijv. als je in eens een plensbui hebt. Soms duurt het net een fractie te traag voor de sensor reageert en dat is best gevaarlijk. In de EX30 hebben ze die draai knop icm de automatische stand eruit gesloopt. En zo zijn er nog tig andere dingen waar ik helemaal niks van snap en graag eens met de ontwerpers van Volvo in gesprek zou willen gaan. Gaat niet gebeuren, maar bepaalde keuzes zijn wat mij betreft niet uit te leggen als veiligheid op 1 moet staan.
Sluit ook wel aan bij mijn vorige post dat onze wagens te weinig keuze heeft in schermen die je wil zien zodat het aantal afleidingen geminimaliseerd worden. Lees het tablet scherm moet in duiken en dus ogen van de weg. Volgens mij vraag ik ook niks bijzonders want vrijwel elke wagen heeft dat wel behalve Volvo in de XC/C40.
Voor we vertrokken vroeg ik hem nog of hij zijn smartphone wou koppelen met de wagen. Zijn antwoord: 'Neen, is niet nodig, ik heb daar toch geen tijd voor, want ik moet op de weg letten, zal al meer dan genoeg zijn'. Zijn smartphone ligt dus gewoon in de armsteun en komt pas weer boven als hij uitstapt.
De jeugd denkt dus anders dan onze generatie
Nou ben ik absoluut geen jeugd meer 🥹, maar ik zou ook het liefst m'n telefoon ergens opbergen tijdens het rijden.
Ik gebruik 'm nu alleen om de Google Assistant op de telefoon voice commando's te geven (mbt bediening hek & garagedeur) omdat vreemd genoeg de Google Assistant van de Volvo (uiteraard gekoppeld aan het zelfde Google-account) diezelfde voice commando's niét begrijpt 🥴.
(Ik hoop dat er ooit eens een Homey-app beschikbaar komt voor AAOS. Voor HomeAssistant ben ik helaas niet techneut genoeg...)
[ Voor 10% gewijzigd door DennisMoore op 05-04-2024 13:43 ]
Dat zal ik zeker nooit ontkennen he. Ik neem niet voor niets de wagen mee incl. extra jaar door mogen rijden.ron65 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:24:
[...]
En toch... het is en blijft een heerlijke wagen :-)

Mijn vrouw doet dit ook zo, en als ik vertrek een ETA bericht via opdrachten. Kan mij niet inbeelden dat dit via Android op smartphone niet kan.Venomer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:21:
Voor het delen van mijn ETA heb ik een heel andere oplossing. Ik deel op mijn iPhone mijn locatie met mijn vrouw. In de "Zoek mijn" app kan ze zien waar ik ben. Deze methode is niet aan de bevelen voor mensen die iets te verbergen hebben voor hun partner.
Google assistant begrijpt nog niet eens: 'ga naar huis' of 'navigeer naar thuis', heb al alle combinaties geroepen tegen dat ding... moet altijd adres vermelden of het werkt niet.DennisMoore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:40:
[...]
Ik gebruik 'm nu alleen om de Google Assistant op de telefoon voice commando's te geven (mbt bediening hek & garagedeur) omdat vreemd genoeg de Google Assistant van de Volvo (uiteraard gekoppeld aan het zelfde Google-account) diezelfde voice commando's niét begrijpt 🥴.
Gelukkig staat 'thuis' altijd bovenaan in de keuzelijst, dus is maar één klikje
Navigeer naar het werk, begrijpt hij wel..
Da’s wel bijzonder : hé Google navigeer naar huis of hé Google navigeer naar werk werkt prima bij mij…RigolleM schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:35:
[...]
Google assistant begrijpt nog niet eens: 'ga naar huis' of 'navigeer naar thuis', heb al alle combinaties geroepen tegen dat ding... moet altijd adres vermelden of het werkt niet.
Gelukkig staat 'thuis' altijd bovenaan in de keuzelijst, dus is maar één klikje![]()
Bij mij werkt het ook.Kammika schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:50:
[...]
Da’s wel bijzonder : hé Google navigeer naar huis of hé Google navigeer naar werk werkt prima bij mij…
@RigolleM je hebt je thuisadres toch wel ingesteld in Maps? (Domme vragen bestaan niet, maar ik doe mijn best.)
Dit werkt bij mij prima. Als ik zeg: 'Zet de verlichting in de hal aan' snapt hij ook dat ik thuis de lampen in de hal aan wil hebben.RigolleM schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:35:
[...]
Google assistant begrijpt nog niet eens: 'ga naar huis' of 'navigeer naar thuis', heb al alle combinaties geroepen tegen dat ding... moet altijd adres vermelden of het werkt niet.
Gelukkig staat 'thuis' altijd bovenaan in de keuzelijst, dus is maar één klikje![]()
Volgens mij moet je in beide gevallen wel de auto hebben toegevoegd aan je 'huis' in Google Home.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Stond in GM ingesteld als thuisadres maar niet in Google Home, als iOS gebruiker hier niet aan gedacht, bedankt voor de tip. Straks eens proberen... de auto staat nu thuisArnoudN schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:23:
[...]
Dit werkt bij mij prima. Als ik zeg: 'Zet de verlichting in de hal aan' snapt hij ook dat ik thuis de lampen in de hal aan wil hebben.
Volgens mij moet je in beide gevallen wel de auto hebben toegevoegd aan je 'huis' in Google Home.
Werkt bij mij alleen als ik de Volvo-assistant op Engels instel helaas. Anders begrijpt de Google-dame er niets van.ArnoudN schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:23:
Dit werkt bij mij prima. Als ik zeg: 'Zet de verlichting in de hal aan' snapt hij ook dat ik thuis de lampen in de hal aan wil hebben.
'k Wist vrij zeker dat ik "Car" had toegevoegd aan m'n huis, de auto stond op gegeven moment zelfs 2x vermeld in de Google Home-app... Maar de auto blijkt nu uit de app verdwenen te zijn, zie ik. Nu vooral nog Hue-lampjes, geen Volvo meer 🥴.Volgens mij moet je in beide gevallen wel de auto hebben toegevoegd aan je 'huis' in Google Home.
Misschien omdat ik de Volvo-assistant van Engels heb teruggezet naar Nederlands? Dan verdwijnt ie uit de Google Home devices-lijst?
Itt de telefoon-Assistant kun je aan de Volvo-assistant slechts één taal toewijzen.
:strip_exif()/f/image/NXG2BjrpM0WrpEpONiaXy0f0.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werkt bij mij gewoon in het Nederlands.DennisMoore schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:41:
[...]
Werkt bij mij alleen als ik de Volvo-assistant op Engels instel helaas. Anders begrijpt de Google-dame er niets van.
[...]
'k Wist vrij zeker dat ik "Car" had toegevoegd aan m'n huis, de auto stond op gegeven moment zelfs 2x vermeld in de Google Home-app... Maar de auto blijkt nu uit de app verdwenen te zijn, zie ik. Nu vooral nog Hue-lampjes, geen Volvo meer 🥴.
Misschien omdat ik de Volvo-assistant van Engels heb teruggezet naar Nederlands? Dan verdwijnt ie uit de Google Home devices-lijst?
Itt de telefoon-Assistant kun je aan de Volvo-assistant slechts één taal toewijzen.
[Afbeelding]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Google's wegen zijn ondoorgrondelijk ¯\_(ツ)_/¯
Ik snap al dat gedoe over extra schermpjes niet - het is maar een vervoersmiddel/gebruiksvoorwerp toch?Juancho schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:17:
Die "grote update" is zo mooi dat Volvo er zelf niks over communiceert 😂.
Ik hoop nog altijd tegen beter weten in dat ze onze wagens nog gaan voorzien van echt leuke, mooie en vooral handige/praktische updates. Ik rij nu bijv heel vaak rond met 2x Maps, slaat werkelijk nergens op maar er is geen andere keuze. Maps op het tablet scherm is gewoon fijner als je navigatie echt nodig bent. Betere kaart, beter vooruit kijken, alternatieve routes etc. Maarja, dan heb je de nutteloze Maps kaart ook in het drivers display.
In de praktijk switch ik dus enorm vaak, alles moet ook via de home knop (lees extra handeling) tussen Maps en Spotify. Heen en terug en heen en weer terug.
Nee qua, UI design oogpunt snap ik er helemaal niks van. Is het nou echt zo moeilijk om even een paar leuke themas te maken voor het drivers display? Iets met audio, relaxt mode, sfeer mode, sportieve mode, andere kleuren etc. Verzin het.
De auto rijdt prima, Maps brengt mij probleemloos overal heen waar ik heen wil - geeft aan als er een betere route is gevonden of als ik moet laden. Ik kan hands free bellen door te zeggen wie ik wil bellen, ik heb allerlei muziek bronnen, ik roep naar de auto als ik iets wil veranderen qua verwarming e.d en hij begrijpt me. Als ik onderweg roep dat ik het laatste nieuws wil horen krijg ik dat. Moet je nou echt nog meer willen van een auto?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Eens, ik hoef helemaal niet zo veel extra features. Wat kloppende ritstatistieken, misschien split screen (iets samen met navi) en handmatige preaheating is wmb voldoende.Mga1600 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
[...]
Ik snap al dat gedoe over extra schermpjes niet - het is maar een vervoersmiddel/gebruiksvoorwerp toch?
De auto rijdt prima, Maps brengt mij probleemloos overal heen waar ik heen wil - geeft aan als er een betere route is gevonden of als ik moet laden. Ik kan hands free bellen door te zeggen wie ik wil bellen, ik heb allerlei muziek bronnen, ik roep naar de auto als ik iets wil veranderen qua verwarming e.d en hij begrijpt me. Als ik onderweg roep dat ik het laatste nieuws wil horen krijg ik dat. Moet je nou echt nog meer willen van een auto?
Microkid in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Natuurlijk kan dat, is wat ik ook steeds zeg: maps op de android, bestemming inzetten, route plannen en starten en vervolgens locatie delen met aanzetten en kiezen met wie je deelt voor hoe lang.RigolleM schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:30:
[...]
Mijn vrouw doet dit ook zo, en als ik vertrek een ETA bericht via opdrachten. Kan mij niet inbeelden dat dit via Android op smartphone niet kan.
Via Android Auto kan dat beperkt ook, beperkt omdat daar niet alle contactpersonen in de lijst terugkomen, en maps erg eigenwijs is en de volledige lijst niet altijd importeert naar AA, maar uiteindelijk lukt dat ook prima.
Op AAOS (in de Volvo dus) lukt het niet, maps mist die functie volledig.
Het gaat erom dat je maps op het dashboard hebt, maar vervolgens een van de handigste functies, het delen van lokatie, niet hebt, en dus terug moet grijpen naar maps op je android telefoon. Gemiste kans dus.
Als ik dat roep krijg ik "Oke, ik navigeer naar Huizen". Werk snapt hij wel.Kammika schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:50:
[...]
Da’s wel bijzonder : hé Google navigeer naar huis of hé Google navigeer naar werk werkt prima bij mij…
Ja net zoals jij genoegen neemt met alles wat je hierboven opnoemt. Ieder zijn ding toch? Bovendien, maar dat vind ik, vraag ik hele basis dingen die je van een luxe wagen (lees mobiel op wielen) toch wel mag verwachten als je in deze categorie wilt behoren.Mga1600 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
[...]
Ik snap al dat gedoe over extra schermpjes niet - het is maar een vervoersmiddel/gebruiksvoorwerp toch?
nou nog wel 2 wensen:caspervc schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:06:
[...]
Eens, ik hoef helemaal niet zo veel extra features. Wat kloppende ritstatistieken, misschien split screen (iets samen met navi) en handmatige preaheating is wmb voldoende.
- een "dog" modus ... Het is mij nog niet gelukt de hond te trainen dat die 1x per half uur op de "play" knop drukt, zodat de arico aanblijft...
- een "car wash" modus.. moet nu wel op veel knopjes drukken voordat ik de auto de carwash in doe...
staan beiden helaas niet op de roadmap...
Ik hoef niks te doen... mijn lokatie wordt ALTIJD gedeeld, ook als ik in een roeibootje op de Nijl zou varen, zolang ik maar mijn smartphone bij mij heb.ron65 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:28:
Het gaat erom dat je maps op het dashboard hebt, maar vervolgens een van de handigste functies, het delen van lokatie, niet hebt, en dus terug moet grijpen naar maps op je android telefoon. Gemiste kans dus.
Snap niet waarom je dit persé van de auto nodig hebt, als je toch uw smartphone bij je hebt.
Ik hoor ook vaak van andere merken op het werk dat het allemaal veel te ingewikkeld wordt met al die toeters en bellen in een EV. De Mercedes van mijn vrouw is toch iets ingewikkelder dan bij mijn Volvo, als IT'er geen probleem, maar voor iemand die digibeet is wordt het lastig. Neen, de XC40 Recharge doet wat het moet doen!Mga1600 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
[...]
heel simpel, ALTIJD delen moet je nooit willen.RigolleM schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:34:
[...]
Ik hoef niks te doen... mijn lokatie wordt ALTIJD gedeeld, ook als ik in een roeibootje op de Nijl zou varen, zolang ik maar mijn smartphone bij mij heb.
Snap niet waarom je dit persé van de auto nodig hebt, als je toch uw smartphone bij je hebt.
Weet elke opdrachtgever war je komt de hele tijd waar je rijdt... waardeloos.
Het gaat erom dat wanneer ik naar een afspraak moet en het verkeer druk is, ik dan vaak even mijn locatie met mijn collega's die er ook moeten zijn en met de klant deel. Wordt erg gewaardeerd, omgekeerd doen mijn collega's dit ook regelmatig.
Maar als ik eenmaal per 3 maanden bij de beheerder van een pand in bijvoorbeeld Eindhoven moet zijn, gaat die het echt niet op prijs stellen als hij alle tussenliggende dagen ook steeds mee krijgt waar ik ben.
Dus ja, graag van Maps in de auto, daar zit de route ingeprogrammeerd en als ik die eenmalig voor maximaal reistijd+15 minuten met de klant deel weet die wanneer die mij kan verwachten en daar rekening mee houden (bijvoorbeeld door het overleg 10 minuutjes later te starten).
Dat wil ik dan vanuit de auto delen, want daar is de route ingeprogrammeerd, zo simpel.
Vanaf de telefoon moet ik eerst ook daar de route op programmeren, en dan gaan delen.
Zonder route kan ook maar dan heb je geen ETA erbij staan. En juist daar gaat het om.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"