Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Kapje zoals hierboven beschreven moet er dan vast opzitten.Juancho schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:55:
Zou top zijn als iemand met een 3d printer hier een workaround voor kan maken. Ik geloof er namelijk totaal niet in dat Volvo hier zelf software matig iets mee of kan of mag gaan doen.
Softwarematig moet ook prima kunnen. De camera moet meer gestuurd worden op 't midden ipv totale beeld in dat geval.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Prachtige auto, gefeliciteerd en veel rijplezier gewenst!exepti0n schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:01:
Het heeft een tijdje geduurd maar woensdag mocht ik hem dan eindelijk in Veldhoven ophalen.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
Of misschien hebben ze bij de productontwikkeling van camera en aansturende software alleen getest met Zweedse (witte) kentekenplaten, en zijn onze gele platen de boosdoener?caspervc schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:41:
[...]
Wat zie je dan voor je? Een kapje die je er overheen doet als je gaat parkeren? Ik wil best eens kijken…
Anderzijds : als je t rechter lampje uitzet, is je kentekenplaat dan genoeg verlicht? Die interfereert t meeste met je camera…
Zou wel een experimentje waard zijn om tijdelijk even een witte aanhangerplaat te monteren. Wie heeft een geklemde (niet geschroefde) kentekenplaat? Dan zijn ze makkelijk even te verwisselen.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
In België zijn onze nummerplaten gewoon wit en hebben we exact hetzelfde probleem. Zie mijn foto's hierboven.MartijnEV schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:27:
[...]
Of misschien hebben ze bij de productontwikkeling van camera en aansturende software alleen getest met Zweedse (witte) kentekenplaten, en zijn onze gele platen de boosdoener?
Zou wel een experimentje waard zijn om tijdelijk even een witte aanhangerplaat te monteren. Wie heeft een geklemde (niet geschroefde) kentekenplaat? Dan zijn ze makkelijk even te verwisselen.
Lijkt me dat ze dit softwarematig toch moeten kunnen corrigeren en anders maar gewoon die kentekenverlichting uitzetten wanneer de auto in R staat.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Nogmaals, gaat niet gebeuren:Largamelion schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:44:
[...]
Lijkt me dat ze dit softwarematig toch moeten kunnen corrigeren en anders maar gewoon die kentekenverlichting uitzetten wanneer de auto in R staat.
Kentekenplaatverlichting
De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
https://www.rijksoverheid...autoverlichting-gebruiken
Veel rijplezier. Mooie kleurexepti0n schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:01:
Het heeft een tijdje geduurd maar woensdag mocht ik hem dan eindelijk in Veldhoven ophalen.
[Afbeelding]

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Dit herken ik wel komende uit een Passat, ik moet ook nog steeds wennen aan de 360 het is echt super hoor maar het is allemaal even wennen.Microkid schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:37:
Naast het probleem met het nachtzicht van de achteruitrijcamera vind ik die vervorming ook 3x niks. Ik had hiervoor een Tiguan, met gewoon normaal camerabeeld. Parkeren was geen enkel probleem. Met de Volvo parkeer ik een stuk langzamer, mede omdat het beeld zo vervormd is waardoor je eigenlijk geen idee hebt wat er allemaal rond de achterkant van de auto gebeurt i.t.t. de werkelijkheid. Van mij mag Volvo die vervorming er uithalen en een gewoon recht camerabeeld tonen.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Ik heb het niet over 360, maar gewoon de achteruitrijcamera.marcel_76 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:03:
[...]
Dit herken ik wel komende uit een Passat, ik moet ook nog steeds wennen aan de 360 het is echt super hoor maar het is allemaal even wennen.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ga me deze week van die LED lampjes halen om m'n oprit af te bakenen, zal het zo wel oplossen voorlopig. Dan kan ik gewoon oldskool op de spiegels achteruit rijden.
Mijn vorige wagen had dezelfde fish-eye lens, het went. Ik kon ermee op de halve centimeter nauwkeurig de trekhaak onder de dissel manouvreren.Microkid schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:15:
[...]
Ik heb het niet over 360, maar gewoon de achteruitrijcamera.
Maar bij de XC40 heb ik daar meer moeite mee, omdat de camera niet recht boven de trekhaak zit, maar rechts ernaast.
Heb je wel die speciale trekhaak lijn in beeld als je hem in aanhangermodus zet, maar dan merk ik dat je er niet recht op afgaat, maar met een lichte bocht. Kom je wel correct uit, maar het beeld is dus vertekend door dat de camera niet in het midden zit.
Wellicht heb je daar ook last van?
als het gaan om recht achteruit inparkeren, geen enkel probleem. Al zitten de hulplijnen de ene keer op de stoeprand en sta je goed, de andere keer zitten ze nog net naast de stoeprand en zit je er toch met de bandjes tegenaan, net alsof ze niet altijd op dezelfde plek in beeld staan.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Snap ik ook helemaal, ik bedoel alleen dat ik daarnaast ook aan de 360 moet wennen maar helemaal eens met de vervorming. Naast de Passat genoeg andere merken ook gereden die ook nauwelijks vervorming tonen, het zou een software ding kunnen zijn.Microkid schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:15:
[...]
Ik heb het niet over 360, maar gewoon de achteruitrijcamera.
Het zicht naar achter via de camera's en binnenspiegel is zeg maar...beroerd (en voordien bekend ook).
Nu valt het beeld van de achteruitrijcamera mij in vergelijk met mijn vorige auto's (DS7 en twee Lynk&Co's) extra tegen omdat deze bij mijn C40 wel erg naar beneden gericht lijkt.
Zie foto.
Is dit bij anderen ook zo, of heb ik te maken met n slecht afgestelde camera?
:strip_exif()/f/image/REzDOZ2MXnSd4j97rUhUnrz0.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan de lichten toch niet uit zetten?[b][message=78526954,noline
Ik rij soms ook achteruit met de lichten uit omdat de camera dan inderdaad veel meer ziet.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Laat maar. Ik zie hierboven identieke beelden. Is dus generiek.edsub schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:24:
Ff n vraagje aan C40 bezitters (iig my2024 maar ik neem aan algemeen van toepassing)
Het zicht naar achter via de camera's en binnenspiegel is zeg maar...beroerd (en voordien bekend ook).
Nu valt het beeld van de achteruitrijcamera mij in vergelijk met mijn vorige auto's (DS7 en twee Lynk&Co's) extra tegen omdat deze bij mijn C40 wel erg naar beneden gericht lijkt.
Zie foto.
[Afbeelding]
Overigens toch n fors verschil met t plaatje uit de handleiding
/f/image/MFPoyeoGCojvNWdmQvEBW6TT.png?f=fotoalbum_large)
Nu nog n afscherming tegen reflectie van de kentekenplaat.
[ Voor 18% gewijzigd door edsub op 24-03-2024 13:47 ]
In het verleden reed ik wel eens achteruit, met de deur een beetje open en dan hierdoor naar buiten kijken of je aanhanger de bocht goed maakte of dat je achterwiel niet de stoep raakte (ik weet dat de C40 de spiegels kan laten zakken).
Volgens mij is dit een instelling die niet veranderd kan worden. Of wel?
Veiligheid, snap ik. Maar als de sensor faalt dan is het ook een serieuze beperking. Daarbij, wat gebeurt er als de sensor '"deur open" detecteert tijdens het rijden? Zal wel een bedenksel zijn van Volvo of opgelegd via de EU. In beide gevallen, beetje te bemoeizuchtig.
Klopt, is beroerd. Tip om je eerst even in te lezen op 't forum voor je vragen gaat stellen.edsub schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:24:
Ff n vraagje aan C40 bezitters (iig my2024 maar ik neem aan algemeen van toepassing)
Zie foto.
[Afbeelding]
Zo'n melding nog nooit gehad (MY2024). Niet alle Tesla superchargers zijn geschikt. Dus wel even in de Tesla app kijken zodat je zeker weet dat degene waar je heen gaat geschikt is.Microkid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:22:
Ik dacht vandaag eens naar een Tesla supercharger te rijden, even proberen voordat ik over 2 maanden naar Frankrijk rij. De Google navigatie in de auto komt dan met een waarschuwing dat de Tesla opladers niet geschikt zouden zijn voor de XC40. We weten dat dat wel zo is. Mag ik aannemen dat jullie een dergelijke waarschuwing gewoon negeren? Wel jammer dat deze fout er in staat. Zou mooi zijn als Google dat fixt.
[ Voor 11% gewijzigd door DrBOB101 op 24-03-2024 15:07 ]
Zie een bericht eerder in dit forum, blijkbaar gebeurt het vaker...DrBOB101 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Zo'n melding nog nooit gehad (MY2024). Niet alle Tesla superchargers zijn geschikt. Dus wel even in de Tesla app kijken zodat je zeker weet dat degene waar je heen gaat geschikt is.
:strip_exif()/f/image/WBBhzAHTkKc3tHFElqdNZmUF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet wel dat er Tesla chargerpleinen zijn die op de parkeerplaats van een motel of hotel zijn gerealiseerd, enkele daarvan (bijvoorbeeld in badhoevedorp) zijn met slagbomen beveiligde terreinen die alleen voor hotelgasten bedoeld zijn.DrBOB101 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Zo'n melding nog nooit gehad (MY2024). Niet alle Tesla superchargers zijn geschikt. Dus wel even in de Tesla app kijken zodat je zeker weet dat degene waar je heen gaat geschikt is.
Zo zijn die laders toch niet meer publiek bereikbaar?
Het heeft mij tot nu toe ervan weerhouden Tesla chargers op te zoeken, zelfs voor een enkele test, ik stond voor die slagboom en ben maar weer omgedraaid.
:strip_exif()/f/image/l2lIjz8Rm41NHDv1D2R49JFM.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het Amerikaanse forum is er al jaren eens iemand geweest die een onderleg- rand heeft geprint die onder dat zwarte deel komt waar de camera in gemonteerd zit. De dikte van die rand verloopt waardoor de camera een beetje hoger kijkt en je dus wat minder auto en wat meer weg ziet. Zelf heb ik er niet zo’n behoefte aan, maar het is een idee. Ik zal kijken of ik een link naar dat bericht kan vinden.edsub schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:24:
Zie foto.
[Afbeelding]
Edit: hier is de link
https://www.xc40forum.com...ew-camera.6948/post-77675
[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 24-03-2024 15:26 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Dan heb je ook vrij weinig aan zo'n Tesla chargerplein zeg...ron65 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:16:
[...]
Ik weet wel dat er Tesla chargerpleinen zijn die op de parkeerplaats van een motel of hotel zijn gerealiseerd, enkele daarvan (bijvoorbeeld in badhoevedorp) zijn met slagbomen beveiligde terreinen die alleen voor hotelgasten bedoeld zijn.
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je bij die in Horst idd prima kunt laden met onze auto'sMicrokid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:14:
[...]
Zie een bericht eerder in dit forum, blijkbaar gebeurt het vaker...
[Afbeelding]
Is bij van der valk in Hoorn ook zo, je moet door de slagboom maar je kunt er prima laden - intussen even een kop koffie halen en je uitrijkaart laten afstempelen.Microkid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Dan heb je ook vrij weinig aan zo'n Tesla chargerplein zeg...
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 24-03-2024 15:28 ]
Gewoon op Google Maps een bewerkingvoorstel insturen, wordt het gefixt. Connector staat niet goed waardoor hij denkt dat hij er niet kan laden.Microkid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:22:
Ik dacht vandaag eens naar een Tesla supercharger te rijden, even proberen voordat ik over 2 maanden naar Frankrijk rij. De Google navigatie in de auto komt dan met een waarschuwing dat de Tesla opladers niet geschikt zouden zijn voor de XC40. We weten dat dat wel zo is. Mag ik aannemen dat jullie een dergelijke waarschuwing gewoon negeren? Wel jammer dat deze fout er in staat. Zou mooi zijn als Google dat fixt.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
In Bordeaux was het ook met een slagboom, maar de code om die omhoog te doen stond gewoon in de Tesla app, was ook aan een hotel maar ik kon er probleemloos laden. In Heerlen in NL ben ik paar weken terug gaan laden bij Van der Valk, ook SuC op de parking van een hotel, toegankelijk voor iedereen.ron65 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:16:
[...]
Ik weet wel dat er Tesla chargerpleinen zijn die op de parkeerplaats van een motel of hotel zijn gerealiseerd, enkele daarvan (bijvoorbeeld in badhoevedorp) zijn met slagbomen beveiligde terreinen die alleen voor hotelgasten bedoeld zijn.
Het heeft mij tot nu toe ervan weerhouden Tesla chargers op te zoeken, zelfs voor een enkele test, ik stond voor die slagboom en ben maar weer omgedraaid.
[Afbeelding]
Gewoon op voorhand in de Tesla app kijken is het veiligst, dan ben je zeker. En ja, helaas staan nog niet alle SuC's goed in Google Maps, dat is omdat de stekkers niet goed ingegeven zijn. Vorig jaar zelfde issue in Javalambre in Spanje, had het toen tot 2x toe aangepast en gemeld in GM en na een half jaar was het nog niet gewijzigd. Uiteindelijk wees iemand me hier op een spreadsheet op het Polestar 2 forum waar je dat kon aangeven om het sneller te fixen en toen ik dat wou doen stond hij er blijkbaar net in en was het in GM ook net aangepast.
Urmond ook afgesloten, maar kon je met een kaartje zo op en af. Of in de app staat gewoon de toegangscode als het nodig is:Microkid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Dan heb je ook vrij weinig aan zo'n Tesla chargerplein zeg...
:fill(white):strip_exif()/f/image/4WDo0SAhQOBaTo1Ixk4pOkJx.png?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
vraag mij af of dit helpt, de camera kijkt nu al boven in beeld tegen de rand van de achterklep aan, dat wordt dan nog erger en meer zicht naar boven krijg je er ook niet van, die rand blijft in de weg zitten.Mga1600 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Op het Amerikaanse forum is er al jaren eens iemand geweest die een onderleg- rand heeft geprint die onder dat zwarte deel komt waar de camera in gemonteerd zit. De dikte van die rand verloopt waardoor de camera een beetje hoger kijkt en je dus wat minder auto en wat meer weg ziet. Zelf heb ik er niet zo’n behoefte aan, maar het is een idee. Ik zal kijken of ik een link naar dat bericht kan vinden.
Edit: hier is de link
https://www.xc40forum.com...ew-camera.6948/post-77675
Het kan alleen als de camera daardoor omlaag komt en dan iets omhoog kantelt, ben je wellicht ook meteen dat tegenlicht effect op de randen van de kentekenverlichting kwijt.
Thanx allemaal,Ophidian schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Urmond ook afgesloten, maar kon je met een kaartje zo op en af. Of in de app staat gewoon de toegangscode als het nodig is:
[Afbeelding]
Dit is nieuwe info voor mij.
Tegelijk zie ik bij dei badhoevedorpse Tesla laders geen toegangscode in de app, dus ik denk dat het daar met kaartjes gaat en je dus naar binnen moet om die te betalen?
In ieder geval geen uitnodigende situatie.
En toen zag ik een foto in de app van een bordje, "Op vertoon van uw TESLA sleutel kunt u bij de receptie een uitrijkaart krijgen". Mooi, afgeschreven, niet voor niet-tesla rijders dus.
Overigens wel aardig, ik heb al sinds begin Maart geen snellader meer gezien, kan thuis laden met beperking. Nog wel last van de overbuurman, die nadat hij zijn Linc&go heeft geladen deze verplaatst naar de plekken voor mijn laadpaal om maar lekker dwars te liggen, maar ik ga de installateur vragen de 7,5 meter kabel te vervangen door 10 meter, dan kan ik 4 vakken bestrijken (nu net niet, slechts 2) en die kan hij onmogelijk in zijn eentje volbouwen. Dan maar een paar honderd uitgeven aan een langere kabel.
Maar we dwalen af, dit moet eigenlijk naar het thuislaad-topic.
Wel ontopic:
Ik heb getracht te ontdekken wat het verschil is tussen OTA 2.14.3 en 2.14.4.
Vorige week kreeg ik 2.14.4 op mijn wagen bij de dealer, maar ik heb geen enkel verschil gevonden tot zover.
Ik denk dus dat het bugfixes zijn in o.a. aandrijflijn, laadproces, dat soort zaken, die je niet direct ziet.
Merkbaar verschil in rijden is er niet, wat me wel opviel was het verbruik: de laatste week alleen maar onder de 19 kWh/100 km gezeten en toch ruim 1000 km gereden bij temperaturen tussen 8 en 15 graden.
Toeval? of zit er iets in die OTA?
[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 24-03-2024 16:24 ]
[ Voor 15% gewijzigd door caspervc op 24-03-2024 16:51 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Er staan wat foto’s van het camerabeeld met en zonder die extra ‘ring’ en het scheelt wel wat. De moeite waard? Voor mij hoeft het niet maar anderen vinden het een verbetering.ron65 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:07:
[...]
vraag mij af of dit helpt, de camera kijkt nu al boven in beeld tegen de rand van de achterklep aan, dat wordt dan nog erger en meer zicht naar boven krijg je er ook niet van, die rand blijft in de weg zitten.
Het kan alleen als de camera daardoor omlaag komt en dan iets omhoog kantelt, ben je wellicht ook meteen dat tegenlicht effect op de randen van de kentekenverlichting kwijt.
Ik heb ze net gezien (die fotos), lijkt inderdaad wat te verbeteren maar of het voldoende is om tegenlichteffecten snachts op te heffen betwijfel ik een beetje.Mga1600 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:12:
[...]
Er staan wat foto’s van het camerabeeld met en zonder die extra ‘ring’ en het scheelt wel wat. De moeite waard? Voor mij hoeft het niet maar anderen vinden het een verbetering.
Ik heb even zitten spelen in de auto en hij doet het met alle superchargers. Ook bv in Hamburg. De plug staat foutief weergegeven, namelijk niet als CSS2 maar als AC mennekes. Daardoor gaat 't mis en geeft ie aan niet compatible te zijn. Je kan er heen navigeren maar hij herkent hem niet als snellader. Dus geen preheating. Ik denk dat dit snel weer hersteld is...caspervc schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:49:
Hij lijkt het met alle tesla snelladers te doen. Zou wel vervelend zijn als hij hierdoor tesla sucs niet in de laadplanning meeneemt voor een lange reis.. Of niet meer preheaten als je daar naar toe navigeert..
Wederom een reden om pre-heating gewoon vanuit de boordcomputer in te kunnen schakelen. Er zitten te veel fouten in GM om daarop te kunnen vertrouwen.caspervc schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:41:
[...]
Ik heb even zitten spelen in de auto en hij doet het met alle superchargers. Ook bv in Hamburg. De plug staat foutief weergegeven, namelijk niet als CSS2 maar als AC mennekes. Daardoor gaat 't mis en geeft ie aan niet compatible te zijn. Je kan er heen navigeren maar hij herkent hem niet als snellader. Dus geen preheating. Ik denk dat dit snel weer hersteld is...
Is inderdaad een (voor mij recent) foutje van Google maps. Afgelopen vrijdag kreeg ik ook die foutieve melding. Google meldt dat de Tesla laders op locatie X niet compatible zijn, maar in werkelijkheid staan daar gewoon laders met een CCS aansluiting.caspervc schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:41:
[...]
Ik heb even zitten spelen in de auto en hij doet het met alle superchargers. Ook bv in Hamburg. De plug staat foutief weergegeven, namelijk niet als CSS2 maar als AC mennekes. Daardoor gaat 't mis en geeft ie aan niet compatible te zijn. Je kan er heen navigeren maar hij herkent hem niet als snellader. Dus geen preheating. Ik denk dat dit snel weer hersteld is...
Slagbomen bij hotels (bijvoorbeeld Van der Valk) zijn nooit een probleem.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
/f/image/3RkiPybqAoSI3uk8kin43r3f.png?f=fotoalbum_large)
edit: opgelost, de python-dev ontbrak.
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 24-03-2024 21:55 ]
Wij waren rond de kerst bij vd Valk in Urmond. Wilde ook laden aan de Tesla chargers daar. Maar ik kwam gewoon niet verder in de Tesla app (fotos staan nog wel in dit topic van dat moment). Ik weet niet of dat aan de app lag of dat die Tesla palen niet opengesteld zijn want ik heb nergens anders een Tesla charger geprobleerd. Zal het binnenkort nog even doen bij vd Valk in Zwolle.Ophidian schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Urmond ook afgesloten, maar kon je met een kaartje zo op en af. Of in de app staat gewoon de toegangscode als het nodig is:
[Afbeelding]
Wij gaan deze zomer met de P8 naar noord Spanje dus dan wil ik wel graag dat we ook gewoon kunnen laden bij de Tesla chargers onderweg.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Cool!Microkid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:29:
Ik probeer de Domoticz Volvo plugin werkend te krijgen, echter na de git clone en herstart zie ik de hele plugin niet in de hardware lijst. Iemand enig idee?
[Afbeelding]
edit: opgelost, de python-dev ontbrak.
Ik ben een Linux noob, maar heb domoticz op m’n nas draaien als weerstation en energielogger. Is het een beetje te doen? Zo ja, heb je wat stappen voor me?
Appeltje eitje. De stappen staan eerder in dit topic genoemd. Bij mij bleek alleen dat Python niet geinstalleerd was, waardoor Domoticz de plugin niet wilde laden. Python moet in de "about" genoemd worden met versienummer.caspervc schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Cool!
Ik ben een Linux noob, maar heb domoticz op m’n nas draaien als weerstation en energielogger. Is het een beetje te doen? Zo ja, heb je wat stappen voor me?
/f/image/HPuXUIOmtUSV2hP8OpJbvJN1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 25-03-2024 08:53 ]
Alle Tesla SuCs in Nederland zijn opengesteld voor niet-Tesla's, voor zover ik weet. Die in Urmond in elk geval wel.Juancho schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:25:
[...]
Wij waren rond de kerst bij vd Valk in Urmond. Wilde ook laden aan de Tesla chargers daar. Maar ik kwam gewoon niet verder in de Tesla app (fotos staan nog wel in dit topic van dat moment). Ik weet niet of dat aan de app lag of dat die Tesla palen niet opengesteld zijn want ik heb nergens anders een Tesla charger geprobleerd. Zal het binnenkort nog even doen bij vd Valk in Zwolle.
Wij gaan deze zomer met de P8 naar noord Spanje dus dan wil ik wel graag dat we ook gewoon kunnen laden bij de Tesla chargers onderweg.
:strip_exif()/f/image/WWqWruq1na5rCZhVw3QGyX3D.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Heeft GM iets verknoeid of is hier kwaad opzet van een editor?
Normaal staat het aantal beschikbare palen er dubbel in, 1x als Tesla en 1x als CCS. Nu is dit niet meer het geval:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YQpAXRxkeUECMEcXJUZSE1Wr.png?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Largamelion op 25-03-2024 10:49 ]
Dan is de accu niet voorverwarmd als je daar naar toe navigeert.
Sterker nog: op langere ritten, of als je een snellader onderweg nodig hebt, geeft ie ook geen Tesla meer als suggestie, terwijl de aparte betaalmogelijkheid van Tesla er onder de filters er nog wel in zit...Waterblok schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:46:
Ja maar het is natuurlijk niet fijn dat de stekkers verkeerd in GM staan.
Dan is de accu niet voorverwarmd als je daar naar toe navigeert.
Het is trouwens in heel europa lijkt het. Bij bijv. Tesla Hamburg hetzelfde...
[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 25-03-2024 10:52 ]
53k op de teller.
Achterbanden beginnen op te raken, de 60k beurt haal ik wel.
Hoe lang doen jullie met banden op wat voor auto?
Ik heb geen winterbanden.
Ik heb nu bijna 100.000 km gereden met een set winterwielen en een set zomerwielen. Winterbanden gaan het volgende winterseizoen niet halen, dus die rij ik voorlopig nog even af. Zomerwielen zijn nog prima.Waterblok schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:18:
Andere vraag: Ik heb een P8 uit juni 2021.
53k op de teller.
Achterbanden beginnen op te raken, de 60k beurt haal ik wel.
Hoe lang doen jullie met banden op wat voor auto?
Ik heb geen winterbanden.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
wel opletten. Want ik heb nu all seasons die een stuk meer lawaai maken... binnenkort de 90k beurt, dan laat ik er naar kijken..
Ik vind dat de banden sowieso veel kabaal maken, zowel mijn all seasons als winterbanden. Zodra ik de snelweg oprijd moet ik de muziek een paar clicks luider zetten door het geluid van de banden. Komt wellicht omdat ze zo breed zijn of mss valt dat nu gewoon meer op omdat de motor zelf geen geluid maakt?Kammika schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:50:
ik heb een p6 all seasons. Bij 60k zijn mijn achterbanden vervangen. (wel opmerkelijk. Ik zou meeste slijtage juist op voorbanden verwachten.)
wel opletten. Want ik heb nu all seasons die een stuk meer lawaai maken... binnenkort de 90k beurt, dan laat ik er naar kijken..
Ik denk dat ik met beide ongeveer evenveel gereden heb, maar ik hou het verder niet exact bij.Waterblok schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:47:
Je zal meer dan de helft op zomerbanden gereden hebben denk ik, winterbanden gaan dan hard?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Bij mijn BMW ging volume harder naargelang mijn snelheid, was een instelling. Spijtig dat je dit bij Volvo niet kan instellen.Largamelion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Ik vind dat de banden sowieso veel kabaal maken, zowel mijn all seasons als winterbanden. Zodra ik de snelweg oprijd moet ik de muziek een paar clicks luider zetten door het geluid van de banden. Komt wellicht omdat ze zo breed zijn of mss valt dat nu gewoon meer op omdat de motor zelf geen geluid maakt?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Zit ook gewoon op onze Volvo's hoornujtrug schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:17:
[...]
Bij mijn BMW ging volume harder naargelang mijn snelheid, was een instelling. Spijtig dat je dit bij Volvo niet kan instellen.
Wordt de dynamische kalibratie genoemd. Naarmate je harder rijdt, gaat het volume omhoog.
[ Voor 9% gewijzigd door rolfio op 25-03-2024 12:23 ]
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Dat lijkt dan toch niet veel te doen want ik merk er niets van.rolfio schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:21:
[...]
Zit ook gewoon op onze Volvo's hoor
Wordt de dynamische kalibratie genoemd. Naarmate je harder rijdt, gaat het volume omhoog.
Overigens i.v.m. de Tesla SuC's kwam ik dit kaartje tegen, wel handig. Daaraan zie je dat het aantal SuC's binnen Europa die niet opengesteld zijn voor andere fabrikanten toch echt wel te verwaarlozen is.
Daar merk ik dus ook niets van…rolfio schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:21:
[...]
Zit ook gewoon op onze Volvo's hoor
Zeker dat dat op onze EV’s zit? Misschien op de PHEV’s met Sensus systeem?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ik heb het het toch heel duidelijk uit de handleiding gehaald... dus het zit erop. Ik merk het i.i.g. wel. Volume gaat ietsje omhoog bij harder rijden. Maar in mijn vorige V60 merkte ik er wel meer van.nujtrug schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Daar merk ik dus ook niets van…
Zeker dat dat op onze EV’s zit? Misschien op de PHEV’s met Sensus systeem?
Oeps staat inderdaad in handleiding maar je kan het dus spijtig genoeg niet tweaken.rolfio schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:36:
[...]
Ik heb het het toch heel duidelijk uit de handleiding gehaald... dus het zit erop. Ik merk het i.i.g. wel. Volume gaat ietsje omhoog bij harder rijden. Maar in mijn vorige V60 merkte ik er wel meer van.
Ik vind het bandengeluid wel meevallen. Het ligt misschien ook aan het wegdek. België toch?Largamelion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Ik vind dat de banden sowieso veel kabaal maken, zowel mijn all seasons als winterbanden. Zodra ik de snelweg oprijd moet ik de muziek een paar clicks luider zetten door het geluid van de banden. Komt wellicht omdat ze zo breed zijn of mss valt dat nu gewoon meer op omdat de motor zelf geen geluid maakt?
(Ik heb in de zomer Continental Ecocontact en in de winter Vredestein Wintrac Pro.)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Vaag dan. Ik heb er een stuk of 5 geprobeert maar ik kwam gewoon niet verder in de app. Bleef steeds hierop hangen... En ja, de auto stond netjes recht.Venomer schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:09:
[...]
Alle Tesla SuCs in Nederland zijn opengesteld voor niet-Tesla's, voor zover ik weet. Die in Urmond in elk geval wel.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/aM8Ot0Bgt6l39mvq5H9XhFOv.jpg?f=fotoalbum_large)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik weet nog dat ik toen alles geprobeerd had maar in een loopje terecht kwam. Elke keer weer dit scherm. Ik zal het deze week ff checken bij een vd Valk hier.Largamelion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:13:
Die melding kreeg ik de eerste keer ook, is best verwarrend. Volgens mij gewoon sluiten met het X'je of naar links swipen? Kan het mij niet meer herinneren wat exact maar je kan er omheen. Heeft in elk geval niets te maken met of je al dan niet recht geparkeerd hebt.
https://www.volvocars.com...h-rijden/volvo-powerstop/
Zijn er meer mensen die eigenlijk die actiradius extreem slecht vindt? heb hiervoor andere autos gehad en daar viel me dit gewoon niet op. Maar met de Volvo is dit wel zo.
Heb er al paar keer over geklaagd en met een software update zou het opgelost worden, maar goed ik vindt 340km als die 100% staat terwijl die 570moet aangeven toch echt wel een mega verschil!
Hoor graag hoe andere mede volvo rijders dit ervaren.
Sinds vrijdag zijn bij alle Tesla Superchargers in Europa de CCS stekkeraanduidingen in Google Maps verdwenen. Je ziet nu alleen maar Stekkertype Tesla staan. Dat was altijd in Maps de manier om opengestelde SuCs te herkennen (namelijk dat er ook CCS stekkers bij stonden). Dus helaas denkt Google nu dat je er niet kunt laden en erger nog, er wordt dus ook niet voorverwarmd als je erheen navigeert. Volgens een ander forum is Google al op de hoogte en wordt er aan een fix van deze bug gewerkt.Microkid schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:22:
Heb er zowel in België als Italië al eens gebruik van gemaakt. Doet gewoon wat het moet doen. Laatste keer in België (Geel) werd er mij zelfs niets aangerekend.MartijnEV schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:29:
Wie maakt wel eens gebruik van de Volvo Powerstop snelladers? Ze staan in België en Luxemburg bij zo’n 30 Volvo dealers en zijn meestal 24/7 beschikbaar, en beschikbaar voor alle EV rijders. Ze bieden 175 tot 200 kW. Met de Volvo laadpas (DCS) krijg je er korting.
https://www.volvocars.com...h-rijden/volvo-powerstop/
Die 570km range is inderdaad op papier, en geen enkele verkoper zal je vertellen dat je die afstand halen kunt. Die WLTP range is gebaseerd op een indoor test, onder gecontroleerde omstandigheden die je nooit nooit zult aantreffen in het echt. Dat geldt voor elk electrisch voertuig, dus ook voor volvo.MrHarry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:48:
een vraagje voor alle elektrische volvo rijders, ik heb sinds november een XC40 ultimate long range. Op papier zou die 570km moeten halen, maar goed dat is als je wind mee hebt en 20km rijdt denk ik...echter ik heb de mijne net volgeladen dus 100% en hij geeft gewoon aan 340km. Volgens de dealer komt dit omdat die zichzelf moet stellen blablabla, maar goed heb er ondertussen al 7000km mee gereden en mijn gemidelde zit rond de 21.5KW.
Zijn er meer mensen die eigenlijk die actiradius extreem slecht vindt? heb hiervoor andere autos gehad en daar viel me dit gewoon niet op. Maar met de Volvo is dit wel zo.
Heb er al paar keer over geklaagd en met een software update zou het opgelost worden, maar goed ik vindt 340km als die 100% staat terwijl die 570moet aangeven toch echt wel een mega verschil!
Wat verder wel haalbaar is hangt naast de omstandigheden ook van je rijgedrag af. Bij een EV met een ontwerp als de XC40 zie je gewoon dat het verbruik boven de 110 a 120km/u hard omhoog gaat. Daarnaast hangt natuurlijk af of je vaak moet versnellen en afremmen, of dat je constant een bepaalde snelheid rijdt.
Nu de lente is aangebroken qua temperatuur zie ik het verbruik van onze MY24 single engine extended range uit oktober echt hard dalen. Op basis van 90% zit ik al momenteel boven de 400km, wat op basis van 100% bijna 450km zou moeten opleveren. (let wel, ik rijd practisch altijd met de actieradiusoptimalisatie aan, ik merk als ik in m'n eentje rijd geen negatief verschil).
Dus ja, 340km met 100% is extreem weinig, maar nogmaals 570km gaat hij nooit aangeven. Ik weet niet onder welke omstandigheden of met wel rijgedrag je de auto rijdt dus kan niet beoordelen of dat aan de software ligt.
570 kun je ook niet verwachten met dit weer. Dat is alleen onder ideale omstandigheden. Dit zijn de reële bereiken die je kunt verwachten met jouw model (bron: ev database).MrHarry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:48:
een vraagje voor alle elektrische volvo rijders, ik heb sinds november een XC40 ultimate long range. Op papier zou die 570km moeten halen, maar goed dat is als je wind mee hebt en 20km rijdt denk ik...echter ik heb de mijne net volgeladen dus 100% en hij geeft gewoon aan 340km. Volgens de dealer komt dit omdat die zichzelf moet stellen blablabla, maar goed heb er ondertussen al 7000km mee gereden en mijn gemidelde zit rond de 21.5KW.
:strip_exif()/f/image/utKZfwhZD9RHtvK8xupBBOrL.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je dus vooral snelweg rijdt, zou dat heel aardig kunnen dat die 340 nu klopt. Als we richting zomer gaan gaat het nog wel wat toenemen.
Verder maakt ook veel uit of je veel lang afstanden of alleen korte ritjes maakt. Die van mij heeft op korte ritje ook laag bereik, maar in de zomer op mooie dagen en dan op lange afstanden neemt de actieradius heel snel toe.
Wat is je gemiddelde snelheid over de afgelopen periode? Als je snelden is hoger is dan 110 km/hr, keldert je bereik..MrHarry schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:48:
een vraagje voor alle elektrische volvo rijders, ik heb sinds november een XC40 ultimate long range. Op papier zou die 570km moeten halen, maar goed dat is als je wind mee hebt en 20km rijdt denk ik...echter ik heb de mijne net volgeladen dus 100% en hij geeft gewoon aan 340km. .
Vandaag 265 km gereden en had 20% over (gestart met 100%)jorisjansen3 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Wat is je gemiddelde snelheid over de afgelopen periode? Als je snelden is hoger is dan 110 km/hr, keldert je bereik..
Snelheid gemiddeld 80 kmh, maximaal 105 gereden maar meestentijds 100 (op acc)
Gestart met 4 graden buitentemperatuur, terugweg rond de 14 graden.
Gem verbruik zou 18,4/100 zijn.
Dit zou een actieradius van 335 km betekenen, bij een gemiddelde temperatuur van 8 graden, de WLTP is 420.
Ik denk dat dit voor deze tijd van het jaar gewoon prima is toch?
Dat haal ik nog niet, 335 bij 100%. gemiddeld verbruik 18,4/100 km over de laatste 300 kmrolfio schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:46:
Ik zit met 90% geladen nu op een range van 390km... een en ander is ook afhankelijk hoe zuinig/onzuinig de laatste km's zijn verlopen.
Ik heb alle losse spullen en zaken in het dasboardvak al verwijderd, maar het blijft.
Iemand anders ook dit probleem (gehad)?
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
[ Voor 125% gewijzigd door JulesvH op 26-03-2024 11:49 ]
Nee, bij mij echt geen ongewenste resonanties, niet in mijn huidige auto en ook niet in de vorige die ook HK had.Bartelomeus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
Vraagje voor de mensen met een Ultimate (en HK) uitvoering. Ik heb bij het afspelen van muziek met een beetje bass een hele vervelende trilling/ resonantie rechtsvoor in het dashboard.
Ik heb alle losse spullen en zaken in het dasboardvak al verwijderd, maar het blijft.
[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 26-03-2024 13:07 ]
Trillingen en resonantie zouden juist niet meer mogen voorkomen bij deze wagens omdat de speakers uit de deurpanelen gehaald zijn. Ik ben trance liefhebber dus muziek met ook flink wat bass en sub maar nooit last van gehad. In de V40 was dat wel anders.Bartelomeus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
Vraagje voor de mensen met een Ultimate (en HK) uitvoering. Ik heb bij het afspelen van muziek met een beetje bass een hele vervelende trilling/ resonantie rechtsvoor in het dashboard.
Ik zou even langs de dealer gaan, misschien zit er iets los ofzo onder je dashboard. Kunnen ze vast zo even bekijken. Want juist geen resonatie is echt een dik vet pluspunt van deze wagens.
Iemand hier goede of juist slechte ervaringen met specifieke granny chargers? Prijzen liggen tussen de €160 en €500, dat loopt nogal uiteen. Met een tripje richting wat meer buitengebieden in Spanje, is het wel een fijn idee om in ieder geval traag te kunnen laden als backup.
ik heb bij de "aanschaf" van de auto zowel granny als krachtstroom laadkabels erbij genomen vam Volvo zelf (handig in Italie in no mans land... er zit altijd wel ergens een rode stekker bij een boerderij) en die werken allebei prima !millerman_sf schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55:
Hier ook geen resonantie met de HK-speakers.
Iemand hier goede of juist slechte ervaringen met specifieke granny chargers? Prijzen liggen tussen de €160 en €500, dat loopt nogal uiteen. Met een tripje richting wat meer buitengebieden in Spanje, is het wel een fijn idee om in ieder geval traag te kunnen laden als backup.
Zullen t.o.v. andere wel prijziger zijn.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik heb die rode-stekker-kabel ook en meermaals gebruikt. Het ding laadt net zo snel als mijn Wallbox thuis.4v4t4r schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:22:
[...]
ik heb bij de "aanschaf" van de auto zowel granny als krachtstroom laadkabels erbij genomen vam Volvo zelf (handig in Italie in no mans land... er zit altijd wel ergens een rode stekker bij een boerderij) en die werken allebei prima !
Zullen t.o.v. andere wel prijziger zijn.
De granny kabel werd bij de allereerste P8- exemplaren meegeleverd, maar die actie was alweer gauw afgelopen en voorbij tegen de tijd dat mijn auto afgeleverd zou worden. De dealer heeft toen geregeld dat ik ‘m alsnog gratis nageleverd heb gekregen.
Toevallig dat ding afgelopen weekend nog gebruikt - “het gaat inderdaad niet erg hard maar het gaat wel”, maar ik had daardoor wel net genoeg om weer zonder stress thuis te kunnen komen (en spaarde me zo een stopte bij een snellader onderweg).
Bij mij lagen 2 laadkabels (ééntje voor de laadpaal en ééntje met granny) in de koffer toen ik hem ging ophalen, geen idee of dit werd meebesteld door de LM.Mga1600 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:06:
[...]
De granny kabel werd bij de allereerste P8- exemplaren meegeleverd, maar die actie was alweer gauw afgelopen en voorbij tegen de tijd dat mijn auto afgeleverd zou worden.
Ik heb ook nog geen laadpaal thuis, werkgever ligt in de clinch met de vorige LM en de nieuwe LM heeft er blijkbaar niet veel zin in om dit op te lossen.. dus ik laad vooral op het werk en als er véél zon is en mijn thuisbatterij zit al vol, hang ik hem soms aan de granny aan 2,7kW gaat het traag.
@millerman_sf hier ook HK en geen resonatie te horen.
Idem bij mijn Ultimate SM MY23 die ik lease via m'n werkgever. Die granny is vooral super handig bij BnB's of appartementen, al meermaals gebruikt om dan met 'n mooie lading te starten de volgende dag.RigolleM schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:51:
[...]
Bij mij lagen 2 laadkabels (ééntje voor de laadpaal en ééntje met granny) in de koffer toen ik hem ging ophalen, geen idee of dit werd meebesteld door de LM.
Ik zit in Spanje ook in veel uithoeken en zelfs veel van die kleine dorpjes waar bijna alleen nog gepensioneerden wonen hebben tegenwoordig minstens 1 laadpaal. Jezelf wel voorzien van de juiste laadpasjes want het is soms serieus klooien met die Spaanse apps.
Bij mijn wagen zat een 4m1 kabel. That's it.RigolleM schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:51:
[...]
Bij mij lagen 2 laadkabels (ééntje voor de laadpaal en ééntje met granny) in de koffer toen ik hem ging ophalen, geen idee of dit werd meebesteld door de LM.
Ik heb ook nog geen laadpaal thuis, werkgever ligt in de clinch met de vorige LM en de nieuwe LM heeft er blijkbaar niet veel zin in om dit op te lossen.. dus ik laad vooral op het werk en als er véél zon is en mijn thuisbatterij zit al vol, hang ik hem soms aan de granny aan 2,7kW gaat het traag.
@millerman_sf hier ook HK en geen resonatie te horen.
Ik had ook een 8m1 kabel besteld, en die waren ze vergeten. Is achteraf thuis afgeleverd met excuses.
Maar een granny niet, dat was expliciet verboden door wagenparkbeheer kreeg ik te horen, en die bevestigden dat, Onze wagenparkbeheerders willen niet dat je aan een 'gewoon' stopcontact (wit blauw of rood, whatever) oplaad, daarover staat zelfs iets in het mobiliteitscontract dat onder de lease zit.
Als reden de veiligheid, ze willen niet op welke wijze dan ook aansprakelijk kunnen worden gesteld als je een auto op een vakantiepark door het badkamerraampje aan het scheerstopcontact in de badkamer hangt (je zou ze de kost moeten geven die dat echt nog proberen, ben je arm) en daardoor problemen of zelfs brand uitbreekt.
Hier wel! Bij bepaalde nummers en lijkt temperatuur afhankelijk. Volgens de dealer niet op te lossen..Bartelomeus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
Als je er niks van merkt doet het dus precies goed z'n werkLargamelion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:28:
[...]Dat lijkt dan toch niet veel te doen want ik merk er niets van.
Hier ook geen last maar in een BMW 3 serie ook HK gehad en daar had ik ook aan 1 kant achter last van resonatie. Wat bleek na controle er was een schroefje los terecht gekomen in de speaker (geen idee hoe, wat en waar) maar bij hardere bas/muziek ging deze dansen op de speaker en tikken tegen het rooster en dit veroorzaakte deze resonatie. Zou dus idd even langs de dealer gaan die zouden het uiteindelijk wel moeten kunnen vinden.Bartelomeus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
Net niet want ik kan een podcast perfect verstaan tot ik de snelweg op ga, dan is dat niet meer het geval door het geluid van de banden en moet ik dus telkens manueel het volume verhogen. Bij het verlaten van de snelweg dan weer omgekeerde beweging.DrBOB101 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:34:
[...]
Als je er niks van merkt doet het dus precies goed z'n werk
Dat is jammer - in de MY2024 van mij geen last van moet ik zeggen.Largamelion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:05:
[...]
Net niet want ik kan een podcast perfect verstaan tot ik de snelweg op ga, dan is dat niet meer het geval door het geluid van de banden en moet ik dus telkens manueel het volume verhogen. Bij het verlaten van de snelweg dan weer omgekeerde beweging.
Ik had een ticket ingeschoten en kreeg de vertaalde reactie dat het aan Tesla ligt…JTHZZ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:54:
[...]
Sinds vrijdag zijn bij alle Tesla Superchargers in Europa de CCS stekkeraanduidingen in Google Maps verdwenen. Je ziet nu alleen maar Stekkertype Tesla staan. Dat was altijd in Maps de manier om opengestelde SuCs te herkennen (namelijk dat er ook CCS stekkers bij stonden). Dus helaas denkt Google nu dat je er niet kunt laden en erger nog, er wordt dus ook niet voorverwarmd als je erheen navigeert. Volgens een ander forum is Google al op de hoogte en wordt er aan een fix van deze bug gewerkt.
Ik weet nog niet zo of dit echt een bug / foutje is….Hallo Casper,
Bedankt dat je contact hebt opgenomen met Google Support.
Mijn naam is Joanne, uw Google-specialist voor vandaag. Ik begrijp dat u hulp nodig heeft met uw Tesla-plug-in die wordt weergegeven in Google Maps. Ik begrijp het belang van deze kwestie en doordat ik nauwkeurige details voor plug-ins kan vinden, kunt u naar de juiste plaats navigeren. Geen zorgen, ik zal mijn best doen om te helpen.
Het stellen van uw verwachtingen, uw zorg valt buiten onze expertise en reikwijdte van ondersteuning. Ik wil graag uw tijd respecteren, dus ik zal doorgaan en u hun directe link geven, zodat uw probleem met betrekking tot beoordelingen zo snel mogelijk wordt afgehandeld.
Ga naar de ondersteuningspagina van Tesla Superchargers. U kunt ook contact met hen opnemen via deze link.
Houd er rekening mee dat Google geen eigenaar is van Tesla en dat we geen toegang hebben tot hun profielupdate waarom de CCS2 is verwijderd of niet wordt weergegeven op uw locatie.
TIPS: Google Maps geeft alleen updates en correcties van geverifieerde gebruikers en zakenpartners weer voor nauwkeurige navigatie.
Ik hoop dat ik uw zorgen voor vandaag heb kunnen wegnemen. Bezoek gerust onze pagina Helpcentrum voor meer informatie.
Ik heb deze net aangeschaft. Nog niet binnen, dus nog geen ervaring.millerman_sf schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55:
Hier ook geen resonantie met de HK-speakers.
Nog niet los gehad maar ik weet wel dat daar de 12v accu zit. Kan je aan foto op deze pagina in de handleiding zien.Microkid schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:02:
Heeft iemand de afdekking in de "motorkap" al eens losgehad? Ben wel benieuwd wat er onder de zwarte afdekking zit...
Lijkt me een prima ding! Het is echt niet nodig om speciaal, voor veel meer geld, een Volvo grannylader te kopen. Deze kan zelfs op 16A, maar hoger dan 13A zou ik voor de (brand) veiligheid niet gaan.rolfio schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:44:
[...]
Ik heb deze net aangeschaft. Nog niet binnen, dus nog geen ervaring.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Onder de kunststofpanelen moet ik ook eens checken op marterschade. Beetje lastig te doen.nujtrug schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:16:
[...]
Nog niet los gehad maar ik weet wel dat daar de 12v accu zit. Kan je aan foto op deze pagina in de handleiding zien.
In het verleden bij eerdere auto's last van marters gehad, en die rotbeesten kunnen veel schade aanrichten! Ik heb een buitencamera en heel soms zie ik 's nachts een steenmarter langskomen.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Wij gaan begin september een roadtrip naar/door noord Spanje maken met onze P8. Dus als je nog tips hebt qua handige apps/laadpasjes puur voor in Spanje hoor ik het graag! Mag ook in PM aangezien het wat offtopic is. Wij doen het nu vooral met de leasepas (niet geldig in het buitenland) en Shell, Greenchoise en nog 1 die ik zo niet meer weet als backup passen. En ik heb de Tesla app uiteraard, maar ik moet nog even testen of die nu wel werkt.Largamelion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:14:
Ik zit in Spanje ook in veel uithoeken en zelfs veel van die kleine dorpjes waar bijna alleen nog gepensioneerden wonen hebben tegenwoordig minstens 1 laadpaal. Jezelf wel voorzien van de juiste laadpasjes want het is soms serieus klooien met die Spaanse apps.
Ik rijd deze zomer ook weer naar Spanje. De Tesla app werkt bij mij probleemloos maar ik mag hopen dat het probleem in GM verholpen is tegen mijn vakantie en dat het geen spelletje wordt tussen Google en Tesla waar ze naar elkaar gaan wijzen met de vinger. Als de SuC's als niet compatibel staan dan wordt de batterij niet voorverwarmd en draait de planning in de soep, daar heb ik geen zin in.Juancho schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:03:
[...]
Wij gaan begin september een roadtrip naar/door noord Spanje maken met onze P8. Dus als je nog tips hebt qua handige apps/laadpasjes puur voor in Spanje hoor ik het graag! Mag ook in PM aangezien het wat offtopic is. Wij doen het nu vooral met de leasepas (niet geldig in het buitenland) en Shell, Greenchoise en nog 1 die ik zo niet meer weet als backup passen. En ik heb de Tesla app uiteraard, maar ik moet nog even testen of die nu wel werkt.
Ik had vorige zomer alleen de Volvo laadpas en die werkte enkel bij Ionity in Spanje. Ter plaatse heb ik noodgedwongen de Iberdrola app en Enel X Way app moeten downloaden en configureren, dat was redelijk omslachtig. Dit jaar ben ik beter voorzien, nu heb ik laadpassen van Numobi, Volvo, Shell, Vattenfall en bijhorende apps + bovenstaande apps. Met Shell kom je het verst denk ik maar dat is meestal ook de duurste, maar daar ga ik me ter plaatse weinig van aantrekken als het mij 'n half uur uitspaart.
Ik heb daar eigenlijk ook geen last van in een MY23 en er liggen nu ook winterbanden op... ik hoef mijn volume niet te verhogen als ik de autosnelweg op rij. Zou het niet kunnen dat uw oren hypergevoelig zijn aan het omgevingsgeluid?Largamelion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:05:
[...]
Net niet want ik kan een podcast perfect verstaan tot ik de snelweg op ga, dan is dat niet meer het geval door het geluid van de banden en moet ik dus telkens manueel het volume verhogen. Bij het verlaten van de snelweg dan weer omgekeerde beweging.
Of zou het komen (zoals eerder al gezegd) door het verschil tussen Belgische en Nederlandse snelwegen?RigolleM schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:55:
[...]
Ik heb daar eigenlijk ook geen last van in een MY23 en er liggen nu ook winterbanden op... ik hoef mijn volume niet te verhogen als ik de autosnelweg op rij. Zou het niet kunnen dat uw oren hypergevoelig zijn aan het omgevingsgeluid?
Wanneer ik als Belg de grens passeer word ik instant gelukkig van de Nederlandse wegen
Ik heb hier in België altijd het gevoel dat ik volume hoger moet zetten op de snelweg.
Dat is niet een XC40, onze accu zit voor de bestuurder vlak voor/onder de voorruitnujtrug schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:16:
[...]
Nog niet los gehad maar ik weet wel dat daar de 12v accu zit. Kan je aan foto op deze pagina in de handleiding zien.
Mijn oren zijn bij mijn weten niet hypersensitief, al zijn ze soms wel gevoelig aan luidruchtige kinderenRigolleM schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:55:
[...]
Ik heb daar eigenlijk ook geen last van in een MY23 en er liggen nu ook winterbanden op... ik hoef mijn volume niet te verhogen als ik de autosnelweg op rij. Zou het niet kunnen dat uw oren hypergevoelig zijn aan het omgevingsgeluid?

Kan zeker meespelen, samen met het feit dat ze in Nederland maar 100km/u rijden overdag op de snelweg, dat scheelt ook wat. Type banden speelt mogelijks ook mee, bij mij liggen er nu Vredestein winterbanden op, maar voor zover ik mij herinner was het met mijn zomerbanden niet veel stiller.nujtrug schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:40:
[...]
Of zou het komen (zoals eerder al gezegd) door het verschil tussen Belgische en Nederlandse snelwegen?
Wanneer ik als Belg de grens passeer word ik instant gelukkig van de Nederlandse wegen
Ik heb hier in België altijd het gevoel dat ik volume hoger moet zetten op de snelweg.
Zo staat het toch ook op de afbeelding? Nummertje 4.Waterblok schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:58:
[...]
Dat is niet een XC40, onze accu zit voor de bestuurder vlak voor/onder de voorruit
/f/image/ORUiZGd5XfEbONOIRrk1nkhD.png?f=fotoalbum_large)
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"