Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:44
LaborGardens schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:05:
De Volvo app op m’n iPhone blijft me maar lastig vallen bij openen van de app, dat de software update is gelukt. Versie 2.14.3 is 2 weken terug al OTA geïnstalleerd in de auto.
Is dit iets wat anderen ook hebben, heb ik ergens een handeling gemist of is dit gewoon het “niveau en werking” van de app?
Dat laatste. Ik heb het bij 2.13.3 en 2.14.3 ook continue gehad. Nu niet meer in de app als ik hem opstart. T heeft even nodig ;)
Volvo is blijkbaar een weekje lang trots en wil je graag herinneren dat ze weer een sw update hebben gedaan. :+

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
De Volvo app op m’n iPhone blijft me maar lastig vallen bij openen van de app, dat de software update is gelukt. Versie 2.14.3 is 2 weken terug al OTA geïnstalleerd in de auto.
Is dit iets wat anderen ook hebben, heb ik ergens een handeling gemist of is dit gewoon het “niveau en werking” van de app?
Weliswaar in bezit van een V60 T6 2024 (dus verkeerde forum), maar ik heb hetzelfde in de app na de 2.14.3 OTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 20:22
"It's a feature" ;)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Bij mij hetzelfde. Betreft geen XC40 maar XC60. Schijnt dus op alle Volvo modellen voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
tdkvolvo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Bij mij hetzelfde. Betreft geen XC40 maar XC60. Schijnt dus op alle Volvo modellen voor te komen.
Heb ik ook…..

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Venomer schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:02:
[...]

De XC40 wordt in Gent gemaakt en staat dus niet zo lang op een boot. Vervangen van de banden schijnt de trillingen in de XC40 niet op te lossen. Dit is een ander probleem denk ik.
klopt, ik wissel elke 6 maanden (zomer/winter banden) omdat de werkgever dat zo wil.
Ik merk wel dat bij winterbanden de trillingen minder sterk zijn (iets, niet veel) maar over een groter gebied spelen (101-119 kmh) dan bij zomerbanden (105-116 kmh)
Maar het zit zeker niet in de banden!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
tovertover schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:45:
Ziet er naar uit dat er een paar mooie updates aankomen. Meestal komen de Polestar2 updates iets later ook bij de (X)C40 modellen (nieuw en bestaande) uit.

Polestar says Android Auto and a new AAOS version are coming to the 2
Polestar 2
Polestar and Google held a Q&A on their Facebook group today and fielded a few questions about AAOS updates, and if AA would be supported. Short answer: both are coming.

Android Auto:

We're working on enabling Android Auto in Polestar 2, and we'll keep you updated closer to launch

Will there be an Android Automotive update:

Yes, we are working on this and will let you know closer to launch.
Dit zal dan update 3 zijn waar mijn dealer het over had, grote Android update... Ben benieuwd!

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
ron65 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:08:
[...]

klopt, ik wissel elke 6 maanden (zomer/winter banden) omdat de werkgever dat zo wil.
Ik merk wel dat bij winterbanden de trillingen minder sterk zijn (iets, niet veel) maar over een groter gebied spelen (101-119 kmh) dan bij zomerbanden (105-116 kmh)
Maar het zit zeker niet in de banden!
Ik had net de indruk dat de trillingen meer aanwezig waren na het plaatsen van m'n winterbanden. Zal mss toch (deels) met het type banden en de uitlijning ervan te maken hebben. Benieuwd of ik verschil merk als ik over een maand ofzo weer naar de zomerbanden overschakel.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:43
RigolleM schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:10:
[...]

- ETA delen doe ik wel op de smartphone, heb daar een Siri Shortcut voor, hoef het icoontje maar aan te klikken en mijn madam weet wanneer ik +/- thuis ben.
Hoe doe je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
AB67 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:01:
Hebben er hier mensen ook wel eens last (gehad) van een kraak in de bestuurdersstoel? Meen dat dat een tijd geleden eens langs kwam, maar ik weet niet of het om eenzelfde soort kraak ging en of/hoe het opgelost is:

Plastic-achtige kraak, links aan de zijkant van het zitgedeelte. Dus ongeveer bij de afdekkap waar ook de electrische stoelverstelling zit. Gaat vooral kraken als er kracht op de stoel komt, dus bochten, drempels, afremmen.

Heb er pas naar laten kijken bij de dealer toen de auto z’n eerste beurt kreeg, maar die zegt: niks kunnen vinden, zit ook geen schroef om aan te draaien oid. Noemde dat ik het graag opgelost zag, maar “dan zou er een nieuwe stoel in moeten komen”. Prima plan zei ik, maar toen keek de monteur even gek.. “Dan kom je twee maanden later weer terug als die nieuwe stoel ook kraakt..” Mijn antwoord:” Dus nieuwe stoelen hebben die kraak vrij vlot ook? Wat gaat er dan mis met die stoelen zo snel?” Geen antwoord, gemompel over dat ‘we zo wel bezig kunnen blijven’ :-(
Ik heb het ooit gehad, werd er gek van. Was nadat er iemand anders in mijn auto had gereden. Ik weet het niet meer 100% zeker, maar volgens mij heb ik het toen opgelost door de rugleuning iets te verstellen. Het was iets heel sufs in ieder geval, en daarna was het weer over.

P8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Aub

Ik kijk zonet ff die nieuwe Tesla app na en wat zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iPAhGEAUlSIKwoReOMwBmukFQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5Ys0WXzxRm2x16K0IQdwHER.png?f=fotoalbum_large

Ik hoopte op Shell Recharge (laadpas werkgever), maar zouden ze Volvo laadpas ook toevoegen? :)

[ Voor 56% gewijzigd door RigolleM op 14-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Put007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-07 09:02
Vanwege een reparatie aan onze benzine xc90 zijn we met de Pasen waarschijnlijk genoodzaakt om met onze xc40 p6 my 22 met caravan naar camping te vertrekken. Heeft hier iemand ervaring met het verbruik met een caravan erachter en met welke actieradius moet ik rekening houden bij 100% laden?
Trekkracht heeft hij voldoende maar maak me wel zorgen over de range…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10
Put007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:08:
Vanwege een reparatie aan onze benzine xc90 zijn we met de Pasen waarschijnlijk genoodzaakt om met onze xc40 p6 my 22 met caravan naar camping te vertrekken. Heeft hier iemand ervaring met het verbruik met een caravan erachter en met welke actieradius moet ik rekening houden bij 100% laden?
Bij onze polestar2 kan de range door 2e. Gedeeld worden. Bij de xc40 zou t iets beter moeten zijn denk ik.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Hou rekening met een actieradius die terugloopt, met mijn XC40 MY23 single engine en een caravan van max 1000 kg erachter houd ik rekening met een bereik van 160 km vanaf 100% lading. Je komt dan met ca 10% resterend aan bij een snellader op die afstand.
Gewicht is niet heel erg bepalend voor de te halen afstand op 1 lading, uiteraard heeft het wel iets invloed, maar niet eens veel. Een caravan van 900 kilo of 1300 kilo zal elkaar niet eens veel ontlopen in verbruik van de auto.
Het ligt vooral aan de stroomlijn van je caravan, geeft die afgeronde overgangen tussen front en zijkanten of juist hele haakse randen. De afgeronde hoeken zijn beter voor de luchtweerstand.
Wat ook helpt: hou je caravanbanden op spanning! ik heb ze op 4 bar (let op, stalen velgen en stalen ventielen noodzaak), de rolweerstand is daardoor minder. Dat scheelt ook weer.

Vooral ook je rijgedrag zal bepalend zijn, ga zeker niet harder dan 95 kmh wil je die 160 km halen, ga je 100 rijden dan loopt het al verder terug. Wanneer je dus meer dan 150 km naar je camping moet, kan 100 rijden juist voor een vertraging leiden doordat je vaker moet laden of langer.
Dan lijkt 95 kmh trager, maar is het niet.

Sommigen gaan dan achter een vrachtgebakje hangen op de ACC, zo rond 90 kmh, en dat scheelt ook heel wat, maar dat doe ik dus niet. De caravan wordt dan onrustig door de luchtwervelingen en dat valt je pas op als je achter de vrachtwagen vandaan komt, het is vermoeiend in die wervelingen te hangen omdat de combinatie constant enigszins wiebelt al is dat effect met de XC40 door zijn hoge gewicht minder dan met een auto van 1200 kilo bijvoorbeeld.

Kortom:
Hou rekening met 160 km range bij een accuverbruik van 100% naar 10%, en daarna opladen tot 80% dan hou je rekening met ca 130 km tot de volgende laadstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Put007
ron65 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Hou rekening met een actieradius die terugloopt, met mijn XC40 MY23 single engine en een caravan van max 1000 kg erachter houd ik rekening met een bereik van 160 km vanaf 100% lading. Je komt dan met ca 10% resterend aan bij een snellader op die afstand.
Gewicht is niet heel erg bepalend voor de te halen afstand op 1 lading, uiteraard heeft het wel iets invloed, maar niet eens veel. Een caravan van 900 kilo of 1300 kilo zal elkaar niet eens veel ontlopen in verbruik van de auto.
Het ligt vooral aan de stroomlijn van je caravan, geeft die afgeronde overgangen tussen front en zijkanten of juist hele haakse randen. De afgeronde hoeken zijn beter voor de luchtweerstand.
Wat ook helpt: hou je caravanbanden op spanning! ik heb ze op 4 bar (let op, stalen velgen en stalen ventielen noodzaak), de rolweerstand is daardoor minder. Dat scheelt ook weer.

Vooral ook je rijgedrag zal bepalend zijn, ga zeker niet harder dan 95 kmh wil je die 160 km halen, ga je 100 rijden dan loopt het al verder terug. Wanneer je dus meer dan 150 km naar je camping moet, kan 100 rijden juist voor een vertraging leiden doordat je vaker moet laden of langer.
Dan lijkt 95 kmh trager, maar is het niet.

Sommigen gaan dan achter een vrachtgebakje hangen op de ACC, zo rond 90 kmh, en dat scheelt ook heel wat, maar dat doe ik dus niet. De caravan wordt dan onrustig door de luchtwervelingen en dat valt je pas op als je achter de vrachtwagen vandaan komt, het is vermoeiend in die wervelingen te hangen omdat de combinatie constant enigszins wiebelt al is dat effect met de XC40 door zijn hoge gewicht minder dan met een auto van 1200 kilo bijvoorbeeld.

Kortom:
Hou rekening met 160 km range bij een accuverbruik van 100% naar 10%, en daarna opladen tot 80% dan hou je rekening met ca 130 km tot de volgende laadstop.
Dank voor de tips en info! De stroomlijn is dezelfde als die van de xc40 :)
Als ik het zo inschat op basis van jouw verhaal zal ik zo rond de 140/150 km kunnen rijden en dat is genoeg om zonder laden van Gouda naar regio Apeldoorn te rijden als ik mij een beetje inhoud.
Snelheid is nu nog belangrijker dan zonder caravan …

Los naar mijn werk rijd ik ‘s morgens altijd 25 kWh over 100 km ( met snelheid van 130) en op de terugweg in de spits tussen de 18 en 20 kWh afhankelijk van temperatuur en wind ( met snelheid rond de 100)

Maar ben wat meer gerust. Bedankt. Het is dus te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian66
  • Laatst online: 10:26

wian66

Leapmotor C10 Design (2025)

Mijn ervaring met een Adria van 1.500 kg icm XC40 P8: reken op een verdubbeling van verbruik.
gelukkig kan ik (bij)laden op de camping :)

Qua power kan je Volvo het prima aan en je mag uiteindelijk toch maar 90 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik heb geregeld bij het instappen dat de muziek van Spotify niet hervat. Als ik Spotify dan open zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA9QplRtBjQ4pdGgPgH9OfBFccI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6s6Mecti6bGkDCZmNCAiPaa.jpg?f=fotoalbum_large

Best wel irritant eigenlijk want dan moet ik weer gaan zoeken wat er aan het afspelen was. Ik vermoed dat ik niet de enige ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08 17:29

thv

Afgelopen september had ik met mijn XC40 Twin MY24 en een Hobby van 1600 kg een bereik van 250 km

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
thv schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Afgelopen september had ik met mijn XC40 Twin MY24 en een Hobby van 1600 kg een bereik van 250 km
Daar teken ik voor :) Als ik 180 km (2 uur) kan rijden tussen de laadstops ben ik al tevreden.
Komende zomer 1300kg aan de haak, 1100km enkele reis voor de boeg. Ga voor max 90 km/h (in Frankrijk mag je ook niet harder met een totaalgewicht > 3500kg).
C40 MY24 SMER

[ Voor 1% gewijzigd door cyberdj op 15-03-2024 18:42 . Reden: type voertuig toegevoegd ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Ik heb laatst een caravan van mijn schoonouders verplaatst van de stalling naar de camping. Ik reed met 95% weg en 75 km later zat ik op 26%. Ik heb de cc op 90 gezet omdat ik geen spiegels had en dus niet veel wilde inhalen. Merk en type weet ik niet, maar ik denk dat alles al met al op zo'n 1400 kg zat.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40
ArnoudN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:37:
[...]
Ik heb laatst een caravan van mijn schoonouders verplaatst van de stalling naar de camping. Ik reed met 95% weg en 75 km later zat ik op 26%. Ik heb de cc op 90 gezet omdat ik geen spiegels had en dus niet veel wilde inhalen. Merk en type weet ik niet, maar ik denk dat alles al met al op zo'n 1400 kg zat.
Dat is wel heel extreem!? Vergeten de handrem van de caravan te halen? 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Vulcan750 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Dat is wel heel extreem!? Vergeten de handrem van de caravan te halen? 😉
Nee, het viel mij ook enorm tegen. Toen ik wegreed (vlakbij Afsluitdijk) zou ik de camping in Ermelo halen. Omdat de auto continu aan het doorrekenen was, kwam ik er t.h.v. Lemmer achter dat ik het nooit zou gaan halen en ik heb hem weer even aan de Fastned lader gehangen.

Voordeel was dat ik op de terugweg steeds verder kon rijden :)

Mijn auto (batterij) geeft mij steeds minder bereik, reden dat ik dit jaar ook maar eens naar een nieuwe ga kijken. In oktober is de auto 3 jaar oud, met iets meer dan 100.000 km.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Put007 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:12:
[...]

Dank voor de tips en info! De stroomlijn is dezelfde als die van de xc40 :)
Als ik het zo inschat op basis van jouw verhaal zal ik zo rond de 140/150 km kunnen rijden en dat is genoeg om zonder laden van Gouda naar regio Apeldoorn te rijden als ik mij een beetje inhoud.
Snelheid is nu nog belangrijker dan zonder caravan …

Los naar mijn werk rijd ik ‘s morgens altijd 25 kWh over 100 km ( met snelheid van 130) en op de terugweg in de spits tussen de 18 en 20 kWh afhankelijk van temperatuur en wind ( met snelheid rond de 100)

Maar ben wat meer gerust. Bedankt. Het is dus te doen!
Voor wat het waard is, ik red van Hoofddorp (100%) tot net voorbij Eindhoven (18%) en daar geladen.
Caravan was een caravelair en woog toen 1000 kg (mocht max 900 zijn maar ik had er wat te veel in) en ik had vier personen in de auto. De afstand was 155 km.

Later leeg, dus caravan 690 kg, naar Zwaagwesteinde uti Hoofddorp, 100% geladen weg, kwam met 14% aan bij een snellader in Friesland, was ook zon beetje 155 km. Daaroim denk ik dat gewicht niet eens veel invloed maakt.
Ik heb nu een andere caravan, en die reed op de terugweg van Zwaagwesteinde naar huis ook zo'n beetje 155 km voor ik moest laden.
Kom echt vanaf 100% steeds op dat getal uit in de zomer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Iemand al eens uitgevonden wat je moet doen als de auto niet meer reageert op het terugzetten van amperage of max lading van 90% naar 100% ook niet wil doen?
Ik wil langzaam laden (testje met de zonnepanelen) en max 100% instellen, ten eerste blijft in het dashboard staan 20/32A gterwijl ik hem op 6A gelimiteerd heb staan in het scherm oplaadinstellingen, en blijft er hardnekking 90% staan terwijl ik in het oplaadinstellingenscherm 100% heb staan.
Hij reageert er niet op als ik iets aanpas.
Dan wil ik de timer instellen, ook geen reactiue.
Beide resets al gedaan, auto afgseloten gehad gedurende 30 min sleutel uit de buurt en niet aangesloten... geen effect.

Wellicht weet een van jullie een oplossing?

EDIT:
Ik heb vanaf de APP een timer ingesteld en weer verwijderd, en daar reageerde de wagen wél op. Net alsof dat iets losschopte: hij sprong meteen ook op de ingestelde 100% en 6A.
Nu dus laden waarbij 70% van de panelen komt, lekker voldruppelen waarbij hij stopt als de zoon verwdwijnt en start morgen rond de tijd dat de zon weer op de panelen schijnt (als het zonnig is dan) .
GEwoon testen, en morgenavond nog weg ermee dus 100% is een keertje niet erg.

[ Voor 24% gewijzigd door ron65 op 15-03-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Put007
ArnoudN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Nee, het viel mij ook enorm tegen. Toen ik wegreed (vlakbij Afsluitdijk) zou ik de camping in Ermelo halen. Omdat de auto continu aan het doorrekenen was, kwam ik er t.h.v. Lemmer achter dat ik het nooit zou gaan halen en ik heb hem weer even aan de Fastned lader gehangen.

Voordeel was dat ik op de terugweg steeds verder kon rijden :)

Mijn auto (batterij) geeft mij steeds minder bereik, reden dat ik dit jaar ook maar eens naar een nieuwe ga kijken. In oktober is de auto 3 jaar oud, met iets meer dan 100.000 km.
Als ik het zo lees zie ik dat er toch ook een behoorlijk verschil zit tussen de my 21/22/23 en de 24. 250 km met een hobby van 1600 kg is groot verschil met 75 kilometer. Zal best ook met weersomstandigheden te maken hebben maar blijft wel een erg groot verschil.

Jammer dat ze zo’n beschamend bedrag geven voor inruil, anders zou ik ook voor een nieuwere met meer range gaan . 32k binnen 2 jaar voor een auto die 57k heeft gekost is iets te gortig… daarom hebben we de ouwe trouwe xc90 maar weer een goede beurt laten geven. Doen we daar de “echte” afstanden mee.

Ga eerst wel een proefritje maken met de caravan. Stiekem hoop ik op hetzelfde verbruik van Ron. Hebben dezelfde auto alleen ben ik bang dat in een lompere caravan heb. We gaan het zien. Dank voor het delen van jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 10:02
Ik heb vannacht pas software 2.14.3 geïnstalleerd maar merk wel in Home Assistant dat sindsdien de status van de zonneklep op ‘Closed’ staat. Voorheen stond deze bij mij altijd op ‘Open’ (terwijl die wel degelijk gesloten was).
Nog HASS gebruikers die dit merken in hun logboek?

[ Voor 7% gewijzigd door nujtrug op 16-03-2024 08:00 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargearo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09 21:05
Ben ik de enige waarbij de (non-adaptive) Cruise Control tot 4-5km sneller kan rijden dan de ingegeven snelheid? Tijdens een afdaling bijvoorbeeld. C40 Single Motor Core MY2024 (laatste software update) Ik ben van mening dat deze ten alle tijde de ingestelde snelheid moet aanhouden... Of toch niet zo'n grote marge. (Bij mijn vorige wagens was dat altijd zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Sargearo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:28:
Ben ik de enige waarbij de (non-adaptive) Cruise Control tot 4-5km sneller kan rijden dan de ingegeven snelheid? Tijdens een afdaling bijvoorbeeld. C40 Single Motor Core MY2024 (laatste software update) Ik ben van mening dat deze ten alle tijde de ingestelde snelheid moet aanhouden... Of toch niet zo'n grote marge. (Bij mijn vorige wagens was dat altijd zo)
Ik merk bij mijn MY23 ook dat de Adaptive Cruise Control (wanneer er geen wagen voor mij is) zijn snelheid bergaf niet kan behouden. Bij een flitspaal bergaf pas ik dan ook altijd even voor de zekerheid de snelheid aan.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Heb ik ook al veel gemerkt en zou eigenlijk niet mogen imo. De wagen vertraagt idd niet als je bergaf rijdt en hij over de snelheid gaat. Op terugweg van Oostenrijk veel gemerkt, ging gemakkelijk 5 km/u over de ingestelde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Largamelion schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:11:
[...]
Heb ik ook al veel gemerkt en zou eigenlijk niet mogen imo. De wagen vertraagt idd niet als je bergaf rijdt en hij over de snelheid gaat. Op terugweg van Oostenrijk veel gemerkt, ging gemakkelijk 5 km/u over de ingestelde snelheid.
Ik merk het soms ook in NL dat ie af en toe 2 km te hard of te zacht rijdt. Ik wijt het maar aan het comfort en de ambitie om zuinig om te gaan met de stroom. Maar 5km/u is wel fors. Zit ie dan in een afdaling op max regen? M'n oude V40 liet hem ook op afdalingen als de motorrem 't niet meer trok oplopen. Maar goed dat was gewone cc. Verwacht eigenlijk dat acc bijremt als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:52

timhtc

Home Energy Management

Iemand die weet hoe je je telefoon kan opladen van de USB C poorten wanneer je er niet in zit en de auto stilstaat? Zit nu buiten in m’n auto te wachten tot m’n telefoon een beetje opgeladen is.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
nee, je bent niet de enige, hier ook (C40 SMER Plus) bij ca 5 km/h harder dan ingesteld voel je dat ie pas begint te remmen. Woon in heuvelachtig gebied en zet de ACC bergaf bij de flitspaal op 45 voordat ik aan de afdaling begin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2QJsDYJe6C7z0wYVTPCeiegTsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VxcUF1in1excVKCHitYmYsXh.jpg?f=user_large
Edit: vanochtend een filmpje gemaakt bij de bewuste afdaling/flitspaal. Dit is een foto van het filmpje na 20 sec, waarbij ik op het vlakke stuk voor de afdaling de ACC al op 45 heb gezet (en ook daadwerkelijk 45 reed).

Op de snelweg loopt ie op vlakke stukken 1 a 2 km/h uit als er geen voorligger is (meestal ACC op 102), waarbij is wel eens 104 voorbij zie komen. Ik zie in ieder geval de snelheid constant veranderen (km harder, dan weer ingestelde snelheid etc).
Mijn vorige wagen (Lynk&Co 01) vertoonde hetzelfde gedrag overigens. De auto die ik daarvoor had (5008) hield met de ACC netjes de ingestelde snelheid aan en ging nooit boven de ingestelde snelheid.

[ Voor 16% gewijzigd door cyberdj op 17-03-2024 09:54 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56
cyberdj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:51:
[...]
nee, je bent niet de enige, hier ook (C40 SMER Plus) bij ca 5 km/h harder dan ingesteld voel je dat ie pas begint te remmen. Woon in heuvelachtig gebied en zet de ACC bergaf bij de flitspaal op 45 voordat ik aan de afdaling begin. Op de snelweg loopt ie op vlakke stukken 1 a 2 km/h uit als er geen voorligger is (meestal ACC op 102), waarbij is wel eens 104 voorbij zie komen. Ik zie in ieder geval de snelheid constant veranderen (km harder, dan weer ingestelde snelheid etc).
Mijn vorige wagen (Lynk&Co 01) vertoonde hetzelfde gedrag overigens. De auto die ik daarvoor had (5008) hield met de ACC netjes de ingestelde snelheid aan en ging nooit boven de ingestelde snelheid.
Met mijn XC40 (MY24) heb ik dat ook. Soms gaat de auto 5km/u harder dan de ingestelde snelheid. Ik maak me daar in het geheel niet druk om. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je daar meteen een bekeuring voor krijgt. Ten eerste is de werkelijke snelheid van de auto altijd iets lager dan de aangegeven snelheid op de snelheidsmeter. Dit kan variëren van een paar procent tot tien procent zoals bijvoorbeeld bij de Opel Astra's die ik heb gehad. Het verschil met de Opel Ampera-e was al kleiner (5%) en bij de Volvo is het ook zo iets.

Maar ook al is dat niet zo, dan krijg je nooit een boete voor 5km/u te snel rijden bij een max. snelheid van 50km/u. De overheid calculeert altijd minimaal 10% foutmarge/correctie in en flitspalen doen dat ook en gaan pas flitsen bij meer dan 10% te snel. Dus tel de afwijking van de auto op bij de meetcorrectie en dan kom je zelfs op 15% bij de meeste auto's. Als je echter meer dan 10 daadwerkelijke km's te snel rijdt en je wordt dan wel geflitst, dan wordt er uiteraard wel gerekend vanaf de max. snelheid, maar dan moet je het dus echt te bont hebben gemaakt.

Overigens vind ik het plaatsen van flitspalen langs een weg heuvel af wel kwalijk. Dan kan even niet opletten duur uitpakken, vooral met die achterlijk hoge boetebedragen in Nederland, die onlangs weer fors zijn verhoogd. Daar dus altijd je (A)CC gebruiken is het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
De overheid calculeert altijd minimaal 10% foutmarge/correctie in en flitspalen doen dat ook en gaan pas flitsen bij meer dan 10% te snel.
Dat is volgens mij niet zo. Als jij 110 rijdt waar 100 is toegestaan (10%) krijg je wel degelijk een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
tdkvolvo schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Dat is volgens mij niet zo. Als jij 110 rijdt waar 100 is toegestaan (10%) krijg je wel degelijk een boete.
Ligt gewoon wettelijk vast he, zie de site van het openbaar ministerie

ofwel, geen 10% meetcorrectie, maar 3 kph onder de 100kph, daarboven 3% van je snelheid. Waarbij een ondergrens van bekeuren geldt van 4pkh te hard.

ofwel: vanaf 107 wordt je bekeurd waar je 100 mag (en dan gelijk voor dat je 104 gereden hebt). Valt me wel op dat de Volvo ook een paar kph teveel aangeeft, dus wellicht dat je net weg komt als je 110 op de teller hebt...

Waar het hier om begon was de cruise control soms 5kph te hard gaat als je naar beneden gaat, daar zul je dus niet voor bekeurd worden.

Dat je soms wat harder dan ingestelde snelheid gaat is ook niet uniek voor de Volvo. Heb meerdere merken auto's gereden. Vrijwel elke auto die ik had, ging eerst even harder rijden als je naar beneden ging om vervolgens weer te corrigeren om op de ingestelde snelheid uit te komen.

Da's ook niet zo gek, want alle cruise controls zijn PID regelaars, en daar hoort dit gedrag bij. Doordat je auto ineens omlaag rijdt, kloppen de ingestelde P,I en D waardes niet meer, waardoor je auto iets te hard gaat rijden, en doordat de auto die afwijking meet, kan die de P,I en D waardes tunen, net zolang tot je weer om je proces (de cruise control) weer op de instelwaarde (je ingestelde snelheid) zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
Heeft iemand van jullie een geschikt scheidingsrek gevonden? Wij gaan binnenkort mogelijk een EX40 bestellen en ik zie dat Volvo zelf alleen een rek achter de hoofdsteunen aanbiedt. Wij zouden graag alleen een rek willen om de bagage weg te houden van onze hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
BrightSun schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:48:
Heeft iemand van jullie een geschikt scheidingsrek gevonden? Wij gaan binnenkort mogelijk een EX40 bestellen en ik zie dat Volvo zelf alleen een rek achter de hoofdsteunen aanbiedt. Wij zouden graag alleen een rek willen om de bagage weg te houden van onze hond.
je hebt dit rek voor montage achter de achterbanken en voor de bagageruimte:

https://accessories.volvo.../Document/VCC-515891/2021

bij onze xc40 zat er een net bij wat achter de voorstoelen opgehangen kan worden wat de honden uit de voorkant weg houdt (ik heb vrijwel altijd de achterbanken ingeklapt waar dan 2 grote honden kunnen bivakeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
vdburg schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:54:
[...]

je hebt dit rek voor montage achter de achterbanken en voor de bagageruimte:

https://accessories.volvo.../Document/VCC-515891/2021

bij onze xc40 zat er een net bij wat achter de voorstoelen opgehangen kan worden wat de honden uit de voorkant weg houdt (ik heb vrijwel altijd de achterbanken ingeklapt waar dan 2 grote honden kunnen bivakeren.
Die had ik ook gezien inderdaad. Wat ik nog graag zou willen is de kofferbak opsplitsen in twee delen zodat aan de ene kant de hond in haar mand kan zitten terwijl we ook nog een stuk overhouden voor baggage. Zoiets is er bijv. wel voor de XC60;
https://www.vstore.nl/bag...lengterichting-volvo-xc60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
BrightSun schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Die had ik ook gezien inderdaad. Wat ik nog graag zou willen is de kofferbak opsplitsen in twee delen zodat aan de ene kant de hond in haar mand kan zitten terwijl we ook nog een stuk overhouden voor baggage. Zoiets is er bijv. wel voor de XC60;
https://www.vstore.nl/bag...lengterichting-volvo-xc60
Als je in het oude topic zoekt op “hondenrek” krijg je ook een post van iemand die het rek van een V60 heeft aangepast voor zijn XC40.

EDIT: of je zoekt in dit topic eens op “hondenrek”, krijg je ook wel wat resultaten.

[ Voor 6% gewijzigd door nujtrug op 17-03-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
nujtrug schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Als je in het oude topic zoekt op “hondenrek” krijg je ook een post van iemand die het rek van een V60 heeft aangepast voor zijn XC40.

EDIT: of je zoekt in dit topic eens op “hondenrek”, krijg je ook wel wat resultaten.
Dank! Ik had gezocht op 'Bagagewand' aangezien Volvo het zo noemt voor de XC60 en daarmee kreeg ik geen resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
De cruise control remt wel bij meer dan 5km verschil, remt naar mijn mening wel erg abrupt af. Na de eerste keer abrupt afremmen gaat het meer gelijdelijk en constant afremmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvsBA2rFt-4xkhkIImcSXnTVjGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7t4rhmST3QvLVLakh01BcU4.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuw laad record voor mijn C40. Is bij mij in ieder geval nog nooit zo snel gegaan. Dit hield hij rond de tien minuten vol, daarna bleef hij rond de 150. Nog steeds snel.
De auto was wel 30 km na het laden nog aan het loeien door het afkoelen (denk ik).

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:45
In België is dat niet meer waar. Hier is de technische marge nu 6km/u voor de zones met maximum 100km/u en 6% voor alles boven 120. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/27/tolerantiemarge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

tovertover schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:20:
[Afbeelding]
Nieuw laad record voor mijn C40. Is bij mij in ieder geval nog nooit zo snel gegaan. Dit hield hij rond de tien minuten vol, daarna bleef hij rond de 150. Nog steeds snel.
De auto was wel 30 km na het laden nog aan het loeien door het afkoelen (denk ik).
Lijkt me een rekenfoutje. De max laadsnelheid is toch 149kW? Dat klopt dan wel bij de waargenomen 150. Maar 182?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
tovertover schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:20:
[Afbeelding]
Lekker he? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JltclilJ483Cuyieur5G7Q5sGNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOioJKqQxjHPsiFP0DImsss3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem al wel eens op 205 gehad. Idd niet heel lang, naarna liep die langzaam terug. Volgens mij dook die met 69% bij mij onder de 100. Toen ben ik weer gaan rijden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
caspervc schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Lekker he? [Afbeelding]

Ik heb hem al wel eens op 205 gehad. Idd niet heel lang, naarna liep die langzaam terug. Volgens mij dook die met 69% bij mij onder de 100. Toen ben ik weer gaan rijden 😊
205 is echt snel ja! Zal de ventilator ook wel behoorlijk tekeer gegaan zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
Microkid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Lijkt me een rekenfoutje. De max laadsnelheid is toch 149kW? Dat klopt dan wel bij de waargenomen 150. Maar 182?
Zover ik weet kan mijne sneller laden dan 150kw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wceMlg9kX3nMt-Vqct9nB53QyQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSctEDQos6sOdJyAKhBlwV8q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
timhtc schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:48:
Iemand die weet hoe je je telefoon kan opladen van de USB C poorten wanneer je er niet in zit en de auto stilstaat? Zit nu buiten in m’n auto te wachten tot m’n telefoon een beetje opgeladen is.
Is me wel bekend dat als ik uitstap de auto uit gaat en mijn passagier de radio aan kan zetten door even op de middelste knop te drukken.
Mogelijk wordt zo niet alleen de radio maar ook USBpoorten weer geactiveerd?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:56
Microkid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Vanaf MY24 is het maximale laadvermogen 205kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08 17:29

thv

Juancho schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:09:
Het wordt helemaal lachen voor de dealer (niet voor jou) als de auto na een goede nachtrust het plotseling weer doet.. ;)
Vanmorgen mijn XC40 weer opgehaald bij de dealer. Uit onderzoek was gebleken dat er sluiting zat in de omvormer, die het hoog voltage omvormt naar wisselstroom. De nieuwe benodigde onderdelen moesten uit Zweden komen en waren vrijdagmiddag bij de dealer. Een monteur heeft zijn vrije zaterdag toen opgeofferd om de nieuwe onderdelen in mijn auto te monteren. Ik ben even wezen kijken en vond het wel een apart gezicht om mijn auto hoog in de lucht te zien hangen zonder de volledige achterbrug... Volgens de monteur was het een pittige klus.

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

millerman_sf schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Vanaf MY24 is het maximale laadvermogen 205kW.
Ah, cool! Dat is zeker handig te weten met mijn MY24 :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Microkid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Ah, cool! Dat is zeker handig te weten met mijn MY24 :)
Ja dat is met alle versies met de grote accu. De versie met de kleinere accu is op 150kW begrensd. Met de EX40 update is de piek laadsnelheid van de kleine accu verhoogd tot 170kW volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38
Hey, even een vraag als een voormalig XC40 owner en nu bezitter van een EV9. In de EV9 heb je veel hulpsystemen die je vertellen wanneer je te hard gaat, wanneer je koffie nodig hebt etc. Je kan dat uitzetten, maar na aan en uitzetten van de auto staat het weer aan.

In de XC40 had ik die hulpsystemen ook, maar kon ik het gewoon uitzetten en dan werd ik er verder niet mee lastig gevallen. Nu zegt mijn Kia dealer dat dit tegenwoordig verplicht is ivm Europese regelgeving. Is het nu bij nieuwe XC40 modellen ook het geval (al dat gepiep en betuttel).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
DarkShadow schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:03:
Hey, even een vraag als een voormalig XC40 owner en nu bezitter van een EV9. In de EV9 heb je veel hulpsystemen die je vertellen wanneer je te hard gaat, wanneer je koffie nodig hebt etc. Je kan dat uitzetten, maar na aan en uitzetten van de auto staat het weer aan.

In de XC40 had ik die hulpsystemen ook, maar kon ik het gewoon uitzetten en dan werd ik er verder niet mee lastig gevallen. Nu zegt mijn Kia dealer dat dit tegenwoordig verplicht is ivm Europese regelgeving. Is het nu bij nieuwe XC40 modellen ook het geval (al dat gepiep en betuttel).
Ja ik heb een XC40 uit 2024. Vanaf dit jaar is ISA verplicht, het systeem dat verkeersborden (veelal foutief :+ ) scant en aangeeft of je te hard rijdt of niet. Dit kan je idd uitzetten, maar staat elke rit weer aan. Gelukkig heeft Volvo een sneltoets op het stuur gekoppeld aan deze functie, dus met één druk op de knop staat ie snel uit.
Verder valt het wel mee vind ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMathos
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:18
caspervc schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Ja ik heb een XC40 uit 2024. Vanaf dit jaar is ISA verplicht, het systeem dat verkeersborden (veelal foutief :+ ) scant en aangeeft of je te hard rijdt of niet. Dit kan je idd uitzetten, maar staat elke rit weer aan. Gelukkig heeft Volvo een sneltoets op het stuur gekoppeld aan deze functie, dus met één druk op de knop staat ie snel uit.
Ah bon, welke knop is dat dan juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
MrMathos schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Ah bon, welke knop is dat dan juist?
Bij mij de linker knop op de linker spaak van het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38
caspervc schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Bizar irritant die wetgeving, vind het zeer afleidend. En idd het klopt lang niet altijd.

Het wordt tijd voor hacked firmware :P

[ Voor 3% gewijzigd door DarkShadow op 18-03-2024 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

DarkShadow schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Bizar irritant die wetgeving, vind het zeer afleidend. En idd het klopt lang niet altijd.

Het wordt tijd voor hacked firmware :P
Ik wil de speedlimiter terug... Gewoon via de linker knop kunnen kiezen tussen ACC/Pilot Assist of Speed Limiter. Hoe moeilijk kan het zijn?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Microkid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Ik wil de speedlimiter terug... Gewoon via de linker knop kunnen kiezen tussen ACC/Pilot Assist of Speed Limiter. Hoe moeilijk kan het zijn?....
En dan moet ik zeker ergens diep in het menu elke keer ISA uitzetten :+ Echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Microkid schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Mijn wagen staat bij de volvo dealer, eerste ondethoudsbeurt. Ze komen hem eind vd middag terugbrengen, maar in de app is iets te zien. Softwareversie 2.14.4 ...
Die staat nog niet eens in de update lijst, benieuwd wat die doet dan 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCJZD5P0P96cNtS00NHpUcrsIn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MgaD1L5FzTjRhYqetpoSrmh.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens de boordcomputer op 0 gezet vanochtend, ik rij momenteel 18,5 kWh/100km, maar zij halen de 22 ermee zie ik nu }:O >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ron65 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Mijn wagen staat bij de volvo dealer, eerste ondethoudsbeurt. Ze komen hem eind vd middag terugbrengen, maar in de app is iets te zien. Softwareversie 2.14.4 ...
Die staat nog niet eens in de update lijst, benieuwd wat die doet dan 8)7

[Afbeelding]

Overigens de boordcomputer op 0 gezet vanochtend, ik rij momenteel 18,5 kWh/100km, maar zij halen de 22 ermee zie ik nu }:O >:)
ik ben zelf nog niet overdeeld positief over 2.14.3. Since die erop zit, valt mijn maps view in het dashboard regelmatig weg (en heb ik dan pas weer terug na een reset met de homeknop). Daarnaast wisselt mijn auto ook niet meer van profiel als ik instap.

Hopelijk hebben ze dat in 2.14.4 en hoger weer gefixt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:46:
[...]

ik ben zelf nog niet overdeeld positief over 2.14.3. Since die erop zit, valt mijn maps view in het dashboard regelmatig weg (en heb ik dan pas weer terug na een reset met de homeknop). Daarnaast wisselt mijn auto ook niet meer van profiel als ik instap.

Hee, raar. Ik heb die wegvallende maps niet gehad nog en heb toch zeker al bijna 2 weken 2.14.3 erop zitten (losgeschopt door de dealer toen de OTA weer eens uitbleef)

De wissel van profiel kan ik niet over oordelen, ik ben de enige die met de wagen rijdt en dus maar 1 profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
ron65 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Hee, raar. Ik heb die wegvallende maps niet gehad nog en heb toch zeker al bijna 2 weken 2.14.3 erop zitten (losgeschopt door de dealer toen de OTA weer eens uitbleef)

De wissel van profiel kan ik niet over oordelen, ik ben de enige die met de wagen rijdt en dus maar 1 profiel
Ik heb sinds de upgrade 1 keer gehad dat beide systemen uitvielen (entertainment screen + dashboard view), ook zaken als ISA en "richtingaanwijzer geluidje" doen het dan niet. Na het boodschappen doen terug bij de auto deed alles het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
MacMF schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb sinds de upgrade 1 keer gehad dat beide systemen uitvielen (entertainment screen + dashboard view), ook zaken als ISA en "richtingaanwijzer geluidje" doen het dan niet. Na het boodschappen doen terug bij de auto deed alles het weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wueOKk64uAUWuy7014sEI60A40Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uUWEmVaFuqNhpwGiTiyfkM1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds de laatste update alleen dat mijn gemiddeld verbruik niet klopt. Was dat ding maar zo zuinig...

Edit: net kontakt met Volvo gehad. Die zeiden dat er een wereldweid probleem met de software is waardoor in sommige gevallen het gemiddeld verbruik niet klopt. Ze zijn met een oplossing bezig maar ze konden niet vertellen wanneer (ongeveer) het opgelost zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door tovertover op 18-03-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
MacMF schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Het is in mijn ervaring heel verstandig om na iedere OTA update even beide resets uit te voeren. Sinds ik dit ingevoerd heb, heb ik nooit meer last gehad van systeemfoutjes. Kan toeval zijn - maar het is een kleine moeite - dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 21:06
[...]

Heb ik ook gehad, dan heeft die de sleutel van het profiel gereset. Kan je gewoon weer aanzetten via de instellingen en dan werkt het allemaal weer, althans zo was het bij mij.
tovertover schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:09:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb sinds de laatste update alleen dat mijn gemiddeld verbruik niet klopt. Was dat ding maar zo zuinig...

Edit: net kontakt met Volvo gehad. Die zeiden dat er een wereldweid probleem met de software is waardoor in sommige gevallen het gemiddeld verbruik niet klopt. Ze zijn met een oplossing bezig maar ze konden niet vertellen wanneer (ongeveer) het opgelost zou zijn.
Ook dit al een keer gehad, die handmatige trip reset sowieso rond de 10k automatisch en net daarvoor lijkt ie al het gemiddelde te hebben gereset. Daarna is het gemiddelde verbruik daar ook nooit meer goed teruggekomen. Althans dat was bij mij zo.

[ Voor 44% gewijzigd door Sokoo op 18-03-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Auto is terug, en ik heb uitgebreid gezocht naar wijzigingen in 2.14.4, maar niets gevonden.
Vermoedelijk zaten er in 2.14.3 wat foutjes die nu zijn opgelost, hoe dan ook, er is zelfs nergens bij Volvo te vinden wat 2.14.4 voor goeds mag brengen.
Ook in de auto en de app is niets nieuwers te zien dan 2.14.3 in de upgrade documenten

Zo hebben we ook gaten tussen 2.13.3 en 2.14.2. Er moet wat tussen gezeten hebben, anders is de nummering onverklaarbaar.
Wellicht is 2.14.4 ook zoiets, alleen via de dealer bij onderhoud, en geen OTA versie waardoor deze ook niet als upgrade wordt omschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
Wij zijn aan het overwegen en er inmiddels 99% zeker van dat we een nieuwe EX40 single motor extended range gaan bestellen in de Plus uitvoering. Nu was ik me vanavond nog een keer aan het verdiepen in de daadwerkelijke range en lees ik zoveel verschillende verhalen. Welke range haal ik met dit model in de zomer en winter ongeveer bij een snelheid van 100 en 130 km/h?

Ik heb zoals gezegd zelf al veel gegoogled en ook in dit topic gezocht maar vaak is het niet duidelijk om welk model jaar het gaat en als dit wel is genoemd zijn de verschillen vaak immens tussen de verschillende bronnen aan informatie. Aan een range 'die je altijd wel haalt' zou ik ook al veel hebben voor de beeldvorming.

[ Voor 3% gewijzigd door BrightSun op 18-03-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
BrightSun schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:29:
Wij zijn aan het overwegen en er inmiddels 99% zeker van dat we een nieuwe EX40 single motor extended range gaan bestellen in de Plus uitvoering. Nu was ik me vanavond nog een keer aan het verdiepen in de daadwerkelijke range en lees ik zoveel verschillende verhalen. Welke range haal ik met dit model in de zomer en winter ongeveer bij een snelheid van 100 en 130 km/h?

Ik heb zoals gezegd zelf al veel gegoogled en ook in dit topic gezocht maar vaak is het niet duidelijk om welk model jaar het gaat en als dit wel is genoemd zijn de verschillen vaak immens tussen de verschillende bronnen aan informatie. Aan een range 'die je altijd wel haalt' zou ik ook al veel hebben voor de beeldvorming.
Goede keuze! het is een geweldige auto kan ik je zeggen.

https://www.volvocars.com/nl/cars/electrification/range/
Dit is een indicator van Volvo zelf over de real world range bij verschillende temperaturen met verschillend gebruik. Gaat bij de snelweg volgens mij over 110. Verbruik bij 130 is fors meer. Ik denk dat je zo een 20-25% van de range bij 110 af kan halen. Dus stel 110 -> 350. Zou ik 130 gokken op ca 270 km.

In de winter ga ik uit van 100% -> ca 300 km; in de zomer 400. Dan zit je redelijk veilig voor een EX40 SMER. (ik heb een my24 XC40 SMER, technisch gelijk)

[ Voor 8% gewijzigd door caspervc op 18-03-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:32
BrightSun schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:29:

En EV database is ook een goeie om eens te kijken.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58
ron65 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Auto is terug, en ik heb uitgebreid gezocht naar wijzigingen in 2.14.4, maar niets gevonden.
Vermoedelijk zaten er in 2.14.3 wat foutjes die nu zijn opgelost, hoe dan ook, er is zelfs nergens bij Volvo te vinden wat 2.14.4 voor goeds mag brengen.
Ook in de auto en de app is niets nieuwers te zien dan 2.14.3 in de upgrade documenten

Zo hebben we ook gaten tussen 2.13.3 en 2.14.2. Er moet wat tussen gezeten hebben, anders is de nummering onverklaarbaar.
Wellicht is 2.14.4 ook zoiets, alleen via de dealer bij onderhoud, en geen OTA versie waardoor deze ook niet als upgrade wordt omschreven?
Bugfixes natuurlijk!!!! _/-\o_

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:00:
[...]

Bugfixes natuurlijk!!!! _/-\o_
enne..... iets met een aandrijflijn? O-)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DrBOB101
Al vaak hier de revue gepasseerd: de achteruitrijcamera. Toen de discussie een week of wat geleden weer oplaaide heb ik er nog eens over nagedacht.
Mijn hypothese was: waarschijnlijk ligt het aan de automatische helderheid/contrast aanpassing van de camera. Deze wordt in het donker verstoord doordat de kentekenplaat en bumper prominent in beeld zijn. Deze worden behoorlijk verlicht door de kentekenverlichting. De camera denkt: veel lichte pixels, dus helderheid niet te hoog zetten.
Vanavond bij thuiskomst kon ik het testen. Er is geen verlichting direct achter de auto van een lamp anders dan die van de auto zelf.
Links: normaal, met kentekenverlichting.
Rechts: zonder kentekenverlichting, deze met een doek geblokkeerd (ook duidelijk in beeld links).
Ik vind mijn hypothese zeer aannemelijk. Oordeel zelf...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIPKecdc518SNWwnoYgS2vcHMDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0YG1P7gItEbSlLJxFlMmMYL.jpg?f=fotoalbum_large

Disclaimer: ik heb m'n best gedaan dezelfde helderheid en sluitertijd van de telefooncamera te gebruiken. Zat iets verschil tussen. De linker foto iets donkerder bijgesteld bij het samenvoegen van de foto's zodat de helderheid van de achtergrondverlichting van het display 'gelijk' ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wauw, da's nogal een verschil ja. Maar zelfs met kentekenverlichting zie ik bij jou al 100x zoveel als bij mij. Ik zie alleen een groot zwart vlak...
Je zou bijna denken: dit moet toch eenvoudig in de software op te lossen te zijn door bij achteruitrijden de kentekenplaatverlichting even uit te schakelen...

[ Voor 97% gewijzigd door Microkid op 20-03-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
DrBOB101 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:42:
Al vaak hier de revue gepasseerd: de achteruitrijcamera. Toen de discussie een week of wat geleden weer oplaaide heb ik er nog eens over nagedacht.
Mijn hypothese was: waarschijnlijk ligt het aan de automatische helderheid/contrast aanpassing van de camera. Deze wordt in het donker verstoord doordat de kentekenplaat en bumper prominent in beeld zijn. Deze worden behoorlijk verlicht door de kentekenverlichting. De camera denkt: veel lichte pixels, dus helderheid niet te hoog zetten.
Vanavond bij thuiskomst kon ik het testen. Er is geen verlichting direct achter de auto van een lamp anders dan die van de auto zelf.
Links: normaal, met kentekenverlichting.
Rechts: zonder kentekenverlichting, deze met een doek geblokkeerd (ook duidelijk in beeld links).
Ik vind mijn hypothese zeer aannemelijk. Oordeel zelf...
[Afbeelding]

Disclaimer: ik heb m'n best gedaan dezelfde helderheid en sluitertijd van de telefooncamera te gebruiken. Zat iets verschil tussen. De linker foto iets donkerder bijgesteld bij het samenvoegen van de foto's zodat de helderheid van de achtergrondverlichting van het display 'gelijk' ogen.
Stuur je dit even door naar Volvo voor de volgende OTA? 🙂

Ga die test ook eens doen op m'n zo goed als pikdonkere oprit binnenkort, benieuwd naar het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Sinds de laatste OTA update heb ik de een na andere storing:

- aandrijflijn service vereist, rijd naar werkplaats
- camera valt geregeld uit
- auto laadt niet meer verder dan 60,64,68,70% de laatste vier keren.

Foutmeldingen zijn vorige week al verwijderd door dealer, maar alles komt terug.

En t kansloze is: dealer zegt nu eind april hebben we plek (Voor een meldig “rijd naar werkplaats” 😵).. Na aandringen op een gestrande autoliist gekomen, maar dan kunnen ze nog geen garanties geven dat t sneller gaat.

Meer mensen met dit soort klachten?

[ Voor 9% gewijzigd door Bazzan op 21-03-2024 07:19 ]

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Bazzan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:18:
Sinds de laatste OTA update heb ik de een na andere storing:

Meer mensen met dit soort klachten?
Die klachten heb niet sinds 2.14.3, wel onderstaand probleem:

Wanneer ik de wagen thuis in de laadpaal heb gestoken en mijn laadplanning actief staat (voor pas ‘s nachts te laden) merk ik dat de laadpaal toch al redelijk wat stroom begint te trekken. Dit varieert van 600-900W.
Ik heb het gevoel dat het batterijpercentage van de wagen dan niet omhoog gaat. Als ik dan de laadplanning via de app uit zet schiet mijn laadpaal naar de ingestelde limiet (wat ik ook verwacht) en gaat het batterijpercentage ook omhoog.
Maar wanneer ik dan de laadplanning terug aan zet (en de auto dus zou moeten stoppen met laden) blijft de laadpaal toch nog tussen de 600-900W trekken.
Ik zit zelf op die moment niet in de auto, deze is gesloten en er is ook geen preconditioning actief.

Sinds de laatste software update heb ik mijn auto 2x thuis ingestoken en 2x dit probleem voor gehad…
Is er iemand dit dit herkent?

(Laadpaal zelf draait nu al een aantal maanden probleemloos op dezelfde software)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Wanneer ik de wagen thuis in de laadpaal heb gestoken en mijn laadplanning actief staat (voor pas ‘s nachts te laden) merk ik dat de laadpaal toch al redelijk wat stroom begint te trekken. Dit varieert van 600-900W.
Ik heb het gevoel dat het batterijpercentage van de wagen dan niet omhoog gaat. Als ik dan de laadplanning via de app uit zet schiet mijn laadpaal naar de ingestelde limiet (wat ik ook verwacht) en gaat het batterijpercentage ook omhoog.
Maar wanneer ik dan de laadplanning terug aan zet (en de auto dus zou moeten stoppen met laden) blijft de laadpaal toch nog tussen de 600-900W trekken.
Ik zit zelf op die moment niet in de auto, deze is gesloten en er is ook geen preconditioning actief.

Sinds de laatste software update heb ik mijn auto 2x thuis ingestoken en 2x dit probleem voor gehad…

(Laadpaal zelf draait nu al een aantal maanden probleemloos op dezelfde software)
Ik heb sinds 2.14.4 een probleem gehad met het instellen van het laad amperage en de maximale laadlevels. Zo stond de wagen op 100% ingesteld en zette ik het laadlevel op 90% max, maar bleef de display achter het stuur 100% aangeven en ging het laden ook door na 90%.
Het amperage stond op 6A (k was alleen de overproductie van de zonnepanelen aan het afromen) en wilde die weer naar 32 hebben, wel in de center display maar ook weer achter het stuur bleef deze op 6 en ging ook niet sneller laden.

Beide resets uitgevoerd en daarna de auto 2 uur afgesloten gelaten zonder laden en de sleutel uit de buurt, daarna was het weer in orde.
Deze heb ik nog nooit eerder gehad, dus of het aan 2.14.4 ligt weet ik niet, maar het was de eerste keer laden na die update meteen raak. Nu weer prima werkend overigens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juancho
Wow dat is wel echt een verschil qua zichtbaarheid zeg, niet normaal. Benieuwd naar wat meer testen, ik zal dat ook eens proberen dit weekend. Want als we dat met meerdere testen kunnen bewijzen... wellicht kunnen we dat bij Volvo NL neerleggen. Kans is groot dat ze het zelf niet weten dus als daar iets mee kan qua software zou het echt veel schelen. Tis echt niet te doen om de camera in het donker te gebruiken. Zelfs de witte strepen van een parkeervak zie je niet of nauwelijks.

Verder overigens vandaag het verlossende belletje gehad, ik kan mijn fijne XC40P8 meenemen naar de nieuwe werkgever. Was een heel gedoe en gezeur omdat de leasemaatschappij idioot veel meer vroeg bij overdracht naar een andere maar uiteindelijk zijn ze er uitgekomen. Sterker nog, ik ga er onder aan de streep nog iets op vooruit ook. Dus kan de wagen mooi uitrijden tot december 2025.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40
Dat is in ieder geval heel mooi Juancho! 👍
Wat betreft het testen van de achteruitrijcamera: om nou telkens je kenteken verlichting af te plakken... Zou het volstaan door bij het achteruit parkeren je verlichting uit te zetten?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Vulcan750 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:56:
Dat is in ieder geval heel mooi Juancho! 👍
Wat betreft het testen van de achteruitrijcamera: om nou telkens je kenteken verlichting af te plakken... Zou het volstaan door bij het achteruit parkeren je verlichting uit te zetten?
Of een soort kapje om de camera maken dat het licht van de kentekenverlichting wat afschermt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Microkid schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Of een soort kapje om de camera maken dat het licht van de kentekenverlichting wat afschermt?
Of een software aanpassing die de kentekenvelichting uitschakelt bij het inschakelen van reverse? Ik heb er overigens niet zo’n last van, maar kan me voorstellen dat het in een donkere omgeving vrij lastig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:54
caspervc schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Of een software aanpassing die de kentekenvelichting uitschakelt bij het inschakelen van reverse? Ik heb er overigens niet zo’n last van, maar kan me voorstellen dat het in een donkere omgeving vrij lastig is..
Ik denk dat dat er bij de RDW niet doorheen komt. Dat verlichting die verplicht gevoerd moet worden in het donker automatisch uitschakelt als je achteruit inschakelt.
Dit geldt dan namelijk niet alleen op je eigen oprit maar ook bij elk gebruik op de openbare weg.

Overigens heb ik sinds de update van de camera software enige updates geleden nog maar nauwelijks problemen op zowel verlichte als wegen. Heeft het probleem voor 90% opgelost voor mijn MY24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
Nu heb ik iets raars... Ik parkeer bij de winkel, en ik kan alleen mijn auto op slot doen via de linker achter deur. Geeneen andere deur. Ook openmaken gaat alleen via die deur.
Zal morgen wel weer normaal zijn, maar toch. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:28
Microkid schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:17:
[...]

Dat werkt heel goed. Mijn vorige auto was een Enyaq met dezelfde problemen vanwege de felle kenteken verlichting. Iemand heeft een 3d geprint kapje gemaakt wat je er overheen kon klikken.
Kon je toen bij hem voor €4 bestellen. Heb ik ook gedaan en resultaat was verbluffend. Plots perfect zicht.

Ik vind echter bij de volvo het ontzettend snel vuil worden van alle camera's (360 view) nog vervelender.
Over 2 weken bij regulier onderhoud laat ik er dan ook spatlappen onder monteren. Hopelijk biedt dat enigszins soelaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

goetfoud schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:44:
[...]
Over 2 weken bij regulier onderhoud laat ik er dan ook spatlappen onder monteren. Hopelijk biedt dat enigszins soelaas.
pssst: Spatlappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:45
tovertover schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:34:
Nu heb ik iets raars... Ik parkeer bij de winkel, en ik kan alleen mijn auto op slot doen via de linker achter deur. Geeneen andere deur. Ook openmaken gaat alleen via die deur.
Zal morgen wel weer normaal zijn, maar toch. Raar.
Mogelijk is het bij jou iets anders, maar ik merk dat het bij onze wagen enorm veel verschil maakt waar je sleutels zich bevinden ten op zichte van de klink. En het werkt vrijwel niet als mijn sleutel zich net perfect achter mijn portefeuille bevindt die een RFID blokkerend hoesje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:48
-Vasa- schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Mogelijk is het bij jou iets anders, maar ik merk dat het bij onze wagen enorm veel verschil maakt waar je sleutels zich bevinden ten op zichte van de klink. En het werkt vrijwel niet als mijn sleutel zich net perfect achter mijn portefeuille bevindt die een RFID blokkerend hoesje heeft.
of je telefoon in dezelfde jas/broek zak wil ook nog weleens voor issues zorgen..

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
nujtrug schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Ik heb gekeken of ik dit kon ‘naspelen’ bij mij. Ik heb gisteren (toen de auto op 90% stond) een timer gezet op vanmiddag om door te laden naar 100% en die timer weer uitgezet en daarna weer aangezet. Nu, al 16 uur verder, is er geen enkel verbruik geregistreerd door de Wallbox ….. Helemaal goed dus…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBg6zgNttXSQ5GMTQMW8Yh_5Noc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiR6CNa9KrXlSVeDslJMkIeL.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij daarom een probleem met jouw lader te zijn (of een individueel - niet generiek - probleem met jouw auto).

[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 22-03-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Mga1600 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Ik heb gekeken of ik dit kon ‘naspelen’ bij mij. Ik heb gisteren (toen de auto op 90% stond) een timer gezet op vanmiddag om door te laden naar 100% en die timer weer uitgezet en daarna weer aangezet. Nu, al 16 uur verder, is er geen enkel verbruik geregistreerd door de Wallbox ….. Helemaal goed dus…..

[Afbeelding]

Lijkt mij daarom een probleem met jouw lader te zijn (of een individueel - niet generiek - probleem met jouw auto).
ligt ook wel een beetje aan omstandigheden: Als auto aan de laadpaal hangt houdt die accupakket ook binnen bepaalde grenswaarden qua temperaturen. Maar ik herken dat als het bv erg koud is de auto wel af en toe stroom pakt ook al is die niet aan het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Kammika schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:58:
[...]

ligt ook wel een beetje aan omstandigheden: Als auto aan de laadpaal hangt houdt die accupakket ook binnen bepaalde grenswaarden qua temperaturen. Maar ik herken dat als het bv erg koud is de auto wel af en toe stroom pakt ook al is die niet aan het laden.
Al geloof ik niet dat dat de situatie is waar op gereageerd wordt, maar dan nog zou ik dat best opvallend vinden: Waarom zou de accu binnen bepaalde grenswaarden gehouden moeten worden als het voertuig verder niet geladen of gebruikt wordt? Tenzij het gaat om extreem hoge of lage temperaturen maar dan nog zou ik verwachten dat dat op spanning van de iegen batterij gebeurt en niet via de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
StevendGraaf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Al geloof ik niet dat dat de situatie is waar op gereageerd wordt, maar dan nog zou ik dat best opvallend vinden: Waarom zou de accu binnen bepaalde grenswaarden gehouden moeten worden als het voertuig verder niet geladen of gebruikt wordt? Tenzij het gaat om extreem hoge of lage temperaturen maar dan nog zou ik verwachten dat dat op spanning van de iegen batterij gebeurt en niet via de kabel.
omdat dat beter is voor de accu en je dan ook geen vermogensverlies hebt als je wegrijdt. Of die de benodigde stroom daarvoor dan uit de accu of uit de laadpaal haalt is een designkeuze.

En Volvo lijkt gekozen te hebben dat alle stroom die je auto verbruikt als die aan de laadpaal gekoppeld is uit de laadpaal ipv de accu gehaald wordt . Ook als je verbruikers aanzet of conditionering pakt de auto ook stroom uit de laadpaal (wat ik ook wel logisch vindt. De auto laadt nog steeds niet, dus de laadtimer doet gewoon zijn werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
Kammika schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:16:
[...]

omdat dat beter is voor de accu en je dan ook geen vermogensverlies hebt als je wegrijdt. Of die de benodigde stroom daarvoor dan uit de accu of uit de laadpaal haalt is een designkeuze.

En Volvo lijkt gekozen te hebben dat alle stroom die je auto verbruikt als die aan de laadpaal gekoppeld is uit de laadpaal ipv de accu gehaald wordt . Ook als je verbruikers aanzet of conditionering pakt de auto ook stroom uit de laadpaal (wat ik ook wel logisch vindt. De auto laadt nog steeds niet, dus de laadtimer doet gewoon zijn werk.)
Duidelijk verhaal, ik dacht laadplanning volledoge controle zou geven over wanneer er stroom afgenomen zou worden, maar je hebt inderdaad gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Net even bij het achteruitparkeren getest: met de lampen uit is het zicht naar achteren prima!! Zodra je de verlichting weer aan zet, zie je niks meer. Bewijst imho dus duidelijk dat ofwel de camera last heeft van de kentekenplaatverlichting, of dat de lichtgevoeligheid niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagoessem
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-10-2024
Microkid schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:59:
Net even bij het achteruitparkeren getest: met de lampen uit is het zicht naar achteren prima!! Zodra je de verlichting weer aan zet, zie je niks meer. Bewijst imho dus duidelijk dat ofwel de camera last heeft van de kentekenplaatverlichting, of dat de lichtgevoeligheid niet goed is.
Ik vind geen variant voor de volvo (geen enkele volvo zelfs).
Zou deze passen? Mits wat modificatie?

https://www.amazon.com/Be...-ABCH-01-00/dp/B09LQFMQK6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrBOB101
Twee is geen toeval meer. Ik zal de 3D printer binnenkort eens aanslingeren en wat testen. Later Volvo maar eens benaderen. Je zou minder zicht naar achter kunnen zien als veiligheidsissue. Wellicht dat ze daar gevoelig voor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Ik ging vanavond testen maar het blijft hier maar regenen dus het zal voor morgen zijn.

Is er ergens een centraal punt waar we dit kunnen melden? Als we dit massaal aankaarten wordt er mss wat mee gedaan.

Toch even getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoSFsEx8lQtNhsgMFENtUS_-4jo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynwOme0kx6tNTCLnfK6H8oKp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix38xsaO0y1itOzRAddv4RHh7q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZqgDbjzot05ANpCmus9ogvq.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ya61c_zZAgmYOdUpkGpL6Fm6HQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Xy9IrfdvRUo4deVRfy5tF1b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MuRSHsghfZ83n94NftlQERnqtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIXnzAvqmYzgCawTHuO6jtk2.jpg?f=fotoalbum_tile

Niet de beste omstandigheden maar toch al een noemenswaardig verschil.

[ Voor 59% gewijzigd door Largamelion op 23-03-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zou top zijn als iemand met een 3d printer hier een workaround voor kan maken. Ik geloof er namelijk totaal niet in dat Volvo hier zelf software matig iets mee of kan of mag gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:55:
Zou top zijn als iemand met een 3d printer hier een workaround voor kan maken. Ik geloof er namelijk totaal niet in dat Volvo hier zelf software matig iets mee of kan of mag gaan doen.
Wat zie je dan voor je? Een kapje die je er overheen doet als je gaat parkeren? Ik wil best eens kijken…

Anderzijds : als je t rechter lampje uitzet, is je kentekenplaat dan genoeg verlicht? Die interfereert t meeste met je camera…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
caspervc schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Wat zie je dan voor je? Een kapje die je er overheen doet als je gaat parkeren? Ik wil best eens kijken…

Anderzijds : als je t rechter lampje uitzet, is je kentekenplaat dan genoeg verlicht? Die interfereert t meeste met je camera…
Ik rij soms ook achteruit met de lichten uit omdat de camera dan inderdaad veel meer ziet.
Ik dacht aan een kapje waardoor je de auto zelf niet meer kan zien, dan kan er ook geen licht reflecteren naar de camera toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLZQUQbPp01qs8Ak2f4M92hV5Mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aySSYWlL52yagPMfJFf6jLa2.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 235 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"