Put007 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:08:
Vanwege een reparatie aan onze benzine xc90 zijn we met de Pasen waarschijnlijk genoodzaakt om met onze xc40 p6 my 22 met caravan naar camping te vertrekken. Heeft hier iemand ervaring met het verbruik met een caravan erachter en met welke actieradius moet ik rekening houden bij 100% laden?
Trekkracht heeft hij voldoende maar maak me wel zorgen over de range…
Hou rekening met een actieradius die terugloopt, met mijn XC40 MY23 single engine en een caravan van max 1000 kg erachter houd ik rekening met een bereik van 160 km vanaf 100% lading. Je komt dan met ca 10% resterend aan bij een snellader op die afstand.
Gewicht is niet heel erg bepalend voor de te halen afstand op 1 lading, uiteraard heeft het wel iets invloed, maar niet eens veel. Een caravan van 900 kilo of 1300 kilo zal elkaar niet eens veel ontlopen in verbruik van de auto.
Het ligt vooral aan de stroomlijn van je caravan, geeft die afgeronde overgangen tussen front en zijkanten of juist hele haakse randen. De afgeronde hoeken zijn beter voor de luchtweerstand.
Wat ook helpt: hou je caravanbanden op spanning! ik heb ze op 4 bar (let op, stalen velgen en stalen ventielen noodzaak), de rolweerstand is daardoor minder. Dat scheelt ook weer.
Vooral ook je rijgedrag zal bepalend zijn, ga zeker niet harder dan 95 kmh wil je die 160 km halen, ga je 100 rijden dan loopt het al verder terug. Wanneer je dus meer dan 150 km naar je camping moet, kan 100 rijden juist voor een vertraging leiden doordat je vaker moet laden of langer.
Dan lijkt 95 kmh trager, maar is het niet.
Sommigen gaan dan achter een vrachtgebakje hangen op de ACC, zo rond 90 kmh, en dat scheelt ook heel wat, maar dat doe ik dus niet. De caravan wordt dan onrustig door de luchtwervelingen en dat valt je pas op als je achter de vrachtwagen vandaan komt, het is vermoeiend in die wervelingen te hangen omdat de combinatie constant enigszins wiebelt al is dat effect met de XC40 door zijn hoge gewicht minder dan met een auto van 1200 kilo bijvoorbeeld.
Kortom:
Hou rekening met 160 km range bij een accuverbruik van 100% naar 10%, en daarna opladen tot 80% dan hou je rekening met ca 130 km tot de volgende laadstop.