Ik heb sinds kort een constante hoge pieptoon die vanuit het centrale display. Heeft hiet nog iemand ervaring mee?
soortgelijke rit, alleen dan van de Franse Alpen naar huis, overal netjes aan de max snelheid gehouden (90/110/130). 5 inzittenden ( 3 kids), dakkoffer en towbox op de trekhaak overigensLargamelion schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Wel, dat viel me eigenlijk super goed mee. Het weer lijkt me een veel grotere factor dan snelheid. Heenweg naar Oostenrijk zat na de eerste uren tegen de 28kWh bij regen en 5°C, toen reed ik nog door Nederland en België zelfs dus nooit hoger dan 125km/u, ook de rest van de route amper meer dan 130km/u gereden. Terugweg zonnig, beetje warmer en echt lange stukken 165km/u gereden en dit was m'n verbruik:
[Afbeelding]
Dat is met 'n volgeladen XC40 MY23 en drie volwassenen. Echt heel blij mee, lijkt wel of het heel de weg meewind was. En ja, 165km/u met deze wagen in Duitsland voelt net als 100km/u aan in BE/NL, rijdt heerlijk.
MY24 SMER
:strip_exif()/f/image/LQMB5DZ72haOoMFvSBY1iT4U.jpg?f=fotoalbum_large)
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Ha, ik keek eerst naar de linkse tabel, dat leek me al erg mooi verbruik om zo geladen te zijncyberdj schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:47:
[...]
soortgelijke rit, alleen dan van de Franse Alpen naar huis, overal netjes aan de max snelheid gehouden (90/110/130). 5 inzittenden ( 3 kids), dakkoffer en towbox op de trekhaak overigens
MY24 SMER
[Afbeelding]
2 jaar geleden nog met PEV XC40 en dakkoffer naar Spanje gereden, toen moesten we ook om de 400km gaan tanken want dat zoop 10L/100km. Onderweg wel nooit de batterij geladen om tijd te besparen. Was een duur tripje met de toenmalige benzineprijzen en de péage en een vermoeiende rit. Doe mij maar full electric!
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Met de Volvo Cars app kunnen de EX30 eigenaren hun laadcapaciteit aanpassen, zie hier. Is dit iets wat mij ook mogen verwachten in de (X)C40? Lijkt mij niet zo moeilijk om dit mogelijk te maken, niet?
Geen idee of de hardware vd xc40 dat toelaat?RigolleM schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:11:
Met de Volvo Cars app kunnen de EX30 eigenaren hun laadcapaciteit aanpassen, zie hier. Is dit iets wat mij ook mogen verwachten in de (X)C40? Lijkt mij niet zo moeilijk om dit mogelijk te maken, niet?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Da's toch puur software? Je kan het in de auto zelf softwarematig aanpassen dus lijkt me dat dat vanuit de app ook geen probleem mag zijn.caspervc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:22:
[...]
Geen idee of de hardware vd xc40 dat toelaat?
Inderdaad brandden de dimlichten en was t dashboard gedimd, zoals 's-avonds. Had alle schijn van een defecte daglicht sensor dus.JBRIL schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:18:
[...]
Ik heb dit met mijn C40 reeds 2x gehad, je hebt op dat moment ook het donkere thema op de schermen en de dimlichten branden dan ook overdag. Het is bij mij telkens na een paar dagen vanzelf opgelost tijdens het rijden.
Resets helpen niet, laden ook niet.
Ik heb sterk het vermoeden dat het een brakke lichtsensor op het dashboard is.
Bij de dealer lang geweest.
Die herkende t probleem van 1 andere klant. Uitgelezen, geen specifiek probleem.
Sensor losgehaald en stekker weer goed teruggeplaatst. Dat had bij die andere klant t probleem opgelost.
Voorlopig werkt alles weer zoals t hoort.
Lijkt dus op n montagefoutje bij de productie (auto 1mnd in bezit)....
Dit stond een jaar of 3 geleden allang op de lijst verbeterpunten die vanuit onze, rijders van het eerste uur, waren doorgegeven. Dus het zou me enorm verbazen als het er nog in komt. Net zoals dat de app geen push bericht kan sturen als je ramen open hebt staan. En nog tig andere dingen die super handig zijn maar er helaas nog steeds niet inzitten.RigolleM schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:11:
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Afgelopen woensdag mijn (lease) XC40 MY24 in bezit genomen. Core met Driver pack en Climate pack, bright dusk metallic.
Vandaag meteen de nodige "modificaties" doorgevoerd:
- spatlappen van AliExpress
- LED knipperlichten 1156 BAU15S PY21W, yellow
- LED remlichten BAY9S H21W, red
- 5x interieurlampjes (2x kofferbak, 2x voetenverlichting, 1x handschoenenkastje) vervangen door heldere witte lampjes, veel meer licht
- micro-sd adapter
- opbergbakje voor middenarmsteun
Rijdt heerlijk. Nog even van alles ontdekken, maar dat gaat vast goed komen.
- 5x interieurlampjes (2x kofferbak, 2x voetenverlichting, 1x handschoenenkastje) vervangen door heldere witte lampjes, veel meer licht
- micro-sd adapter
:strip_exif()/f/image/ZcsjRmFPAB5u0VtdF63SYWUw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Microkid op 09-03-2024 19:22 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Het heeft eerder weg van niet willen dan van niet kunnen, want het is dezelfde Volvo Cars app die men download, maar laten meer zaken toe bij een nieuw model.Juancho schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:57:
[...]
Dit stond een jaar of 3 geleden allang op de lijst verbeterpunten die vanuit onze, rijders van het eerste uur, waren doorgegeven. Dus het zou me enorm verbazen als het er nog in komt. Net zoals dat de app geen push bericht kan sturen als je ramen open hebt staan. En nog tig andere dingen die super handig zijn maar er helaas nog steeds niet inzitten.
Vorige week de nieuwe EX40 SMER Ultra Black Edition besteld. Levering vanaf mei volgens de dealer.
[ Voor 3% gewijzigd door Emptyy op 08-03-2024 21:32 ]
Zie je die alleen als je via Volvo een abbo of kaart hebt? Ik zie namelijk geen enkele laad sessie history, alleen als de auto actief is aangesloten.Largamelion schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:39:
Update voor de Android app maar blijkbaar enkel bugfixes, merk niets nieuws.
Ik zie trouwens nog steeds niet mijn laadsessie van 26/02 in de app, heb intussen wel al een mail gehad met de factuur. Jammer dat dat zo lang duurt, dat ging met Plugsurfing vrijwel onmiddellijk voor zover ik mij herinner.
Vind de app toch al een beetje apart want locatie update in de app niet altijd goed, soms wel, soms niet maar via Home Assistant en de Developer account zijn die gegevens er wel en ook rit registratie laat die gegevens zien. Denk dus dat het echt aan de app en back-end verbinding ligt en niet met mogelijkheden.
Wel apart hoeveel meer je eruit kunt halen met Home Assistant aan gegevens en mogelijkheden welk niet in de app verwerkt zijn.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Gefeliciteerd en veel rij plezier. Mooie variant ook.Microkid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:52:
Afgelopen woensdag mijn (lease) XC40 MY24 in bezit genomen. Core met Driver pack en Climate pack, bright dusk metallic.
- micro-sd adapter
[Afbeelding]
Werkt de micro-sd adapter goed?
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Yup. 64GB kaartje er in met mp3's, AudioWagon speelt het keurig af.marcel_76 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:33:
[...]
Gefeliciteerd en veel rij plezier. Mooie variant ook.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Gefeliciteerd met de mooie nieuwe auto. Geniet er van en veel veilige kilometers.Microkid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:52:
- micro-sd adapter
[Afbeelding]
Ik zie dat je ook voor de optie "speeltoestel achterop" bent gegaan, zie je niet veel.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Ja, dat zijn enkel de laadsessies van de Volvo (partner) laadpas. Momenteel zie ik enkel dit:marcel_76 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:31:
[...]
Zie je die alleen als je via Volvo een abbo of kaart hebt? Ik zie namelijk geen enkele laad sessie history, alleen als de auto actief is aangesloten.
/f/image/h6Tj426ioXSwJKFet2QQYqEs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RYWb2c44rpanEi45W2qNv1jd.png?f=fotoalbum_large)
Ligt het mss aan de uitbater (Aral) of aan de nieuwe partner (DCS?) ... geen idee, weet alleen dat die er ten tijde van Plugsurfing direct in stonden. Als ze er pas weken later inkomen heb je er helemaal niets meer aan imo.
Nu goed, dat abo gaat toch de deur uit eens de gratis 6 maand voorbij zijn, vind het sowieso te duur.
Bij mij staan ze er meestal binnen het uur tussen (nieuwe Volvo kaart).Largamelion schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:23:
[...]
Ligt het mss aan de uitbater (Aral) of aan de nieuwe partner (DCS?) ... geen idee, weet alleen dat die er ten tijde van Plugsurfing direct in stonden. Als ze er pas weken later inkomen heb je er helemaal niets meer aan imo.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Ik heb een vergelijkbare adapter gekocht bij Ali en werkt prima met een 128GB stickje;marcel_76 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:33:
[...]
Gefeliciteerd en veel rij plezier. Mooie variant ook.
Van de week eerste langere trip met de 2024 SMER XC40 afgerond. Van oost NL naar Versailles en terug.
Gewone / sportieve rijstijl 110/120/130+ km/h, 8-14grC, 30min file op zowel heenweg als terugweg. Stoppen wanneer onze baby gevoed wilde worden (interval van Max 2,5h).
Daardoor nooit minder dan 25% batterijpercentage gehad met de langste stint van 280km.
Conclusie van het gezin: Rijbereik is niet bepalend geweest voor de momenten van rust tijdens de reis en op ieder willekeurig moment op de route kun je besluiten ergens te willen snelladen zonder meer dan een kwartier te hoeven rijden voordat je bij een laadpunt bent. Snelladen met 300, 175 of zelfs 50 kW laadvermogen is voldoende op moment dat je stop toch ca 35 min duurt. Al wat al een hele relaxte reis. Zeker voor herhaling vatbaar.
Gewone / sportieve rijstijl 110/120/130+ km/h, 8-14grC, 30min file op zowel heenweg als terugweg. Stoppen wanneer onze baby gevoed wilde worden (interval van Max 2,5h).
Daardoor nooit minder dan 25% batterijpercentage gehad met de langste stint van 280km.
Conclusie van het gezin: Rijbereik is niet bepalend geweest voor de momenten van rust tijdens de reis en op ieder willekeurig moment op de route kun je besluiten ergens te willen snelladen zonder meer dan een kwartier te hoeven rijden voordat je bij een laadpunt bent. Snelladen met 300, 175 of zelfs 50 kW laadvermogen is voldoende op moment dat je stop toch ca 35 min duurt. Al wat al een hele relaxte reis. Zeker voor herhaling vatbaar.
:strip_exif()/f/image/WpdcG5ULNLnwWonjTmnu1pFX.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
300kW?timhtc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:33:
Van de week eerste langere trip met de 2024 SMER XC40 afgerond. Van oost NL naar Versailles en terug.
[Afbeelding]
Ah ja ik bedoel de laders zelf. In de praktijk maakt het niet zo heel veel uit hoe snel de lader is op moment dat je regelmatig stopt en de batterij nog 25-40% gevuld is.
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Met een baby die moet gevoed worden en pamper moet verversd worden niet, maar wil je zo snel mogelijk om uw bestemming, dan verkies ik toch +150 kW laders.timhtc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:45:
[...]
In de praktijk maakt het niet zo heel veel uit hoe snel de lader is op moment dat je regelmatig stopt en de batterij nog 25-40% gevuld is.
Hier ook net de eerste echt langere rit gemaakt. Gisteren bijna tot de Oostenrijkse grens vanaf Eindhoven met 2x een laadstop. Eentje tijdens de lunch en eentje terwijl we het nieuwe huis van een collega hebben bewonderd. Snelheid rond de 120/130. Erg relaxte reis eigenlijk, dik tevreden!
Iemand die weet wanneer/of de mogelijkheid er komt om via de Connected Vehicle API de max. laad capaciteit + amperage aan te passen? (Zoals dat kan bij BMW bijvoorbeeld) De bedoeling zou zijn om dit dan via Volvo2MQTT te integreren in Home Assistant.
Thx!
Thx!
Bij de EX30 kan dat sinds de introductie. De kans is groot dat het niet naar de C/EC/XC/EX40 komt. Dan zou je nooit meer een nieuwe auto kopen / leasen 
Bij mijn BMW i3 94 Ah uit 2017 kan het trouwens ook niet; hoewel het bij nieuwere dus wel kan. Rit statistieken zijn zelfs verdwenen uit de BMW app voor de i3.
Bij mijn BMW i3 94 Ah uit 2017 kan het trouwens ook niet; hoewel het bij nieuwere dus wel kan. Rit statistieken zijn zelfs verdwenen uit de BMW app voor de i3.
[ Voor 34% gewijzigd door DrBOB101 op 10-03-2024 16:55 ]
Flauwe reden om het niet te doen, een nieuwe auto is meer dan een feature (laadplanning) in een app, heeft gewoon met gebruiksgemak te maken... En voorlopig komt er geen nieuwe EX-/EC40, er zijn andere modellen (XC60, S-/V60,..) eerst aan de beurt, dus het zou Volvo charmeren om het wel te voorzien (al verwacht ik het ook niet).DrBOB101 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:53:
De kans is groot dat het niet naar de C/EC/XC/EX40 komt. Dan zou je nooit meer een nieuwe auto kopen / leasen
@RigolleM ik ben het helemaal met je eens. Technisch gezien kon het 4 jaar geleden al, dus de kans is gewoon niet zo groot. Wie weet doen ze het wel in de EX40(?)
Waarschijnlijk wel, vandaag tijdens de auto wassen en de achterbumper schoonmaken vloog de achterklep weer open 🤣
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Ah, mooi dat het opgelost isDPPSchoenmaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Waarschijnlijk wel, vandaag tijdens de auto wassen en de achterbumper schoonmaken vloog de achterklep weer open 🤣
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Redbull geeft hem vleugelsDPPSchoenmaker schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:07:
[...]
Fijn dat het weer werkt, ik gebruik het af en toe, meestal vergeet ik hem en gebruik gewoon de knop onderaan de klep uit gewoonte
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Netjes, maar zijn dat niet erg veel aanpassingen die je doet aan een leasewagen? Zeker de knipperlichten die opvallen aan de buitenkant? Mogelijk dat ik gewoon twee linkerhanden heb, maar wat als je schade veroorzaakt bij het terugplaatsen van de originele zaken voor je die terug binnenbrengt?Microkid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:52:
- micro-sd adapter
[Afbeelding]
Het is vooral handig als je je handen vol hebt met een doos of tassen met boodschappen.ron65 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Redbull geeft hem vleugels("vloog open")
Fijn dat het weer werkt, ik gebruik het af en toe, meestal vergeet ik hem en gebruik gewoon de knop onderaan de klep uit gewoonte
Wat ik irritanter vind is dat wanneer je je auto met de hand aan het wassen bent de auto constant van- en op het slot gaat en de spiegels in- en weer uitklappen als je met de wasborstel in de buurt komt van de deurgreep. Dan moet je dus eigenlijk je sleutels uit de buurt van de auto houden tijdens het wassen..
Beste programmeurs van de muziekintegratie:
Geen dank.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| function onChangeMusicSource() { saveMusicSourceForCurrentProfile(); } function onLoadProfile() { getMusicSourceForCurrentProfile(); } |
Geen dank.
Sleutels in de auto leggen of in een RFID mapje doen (dat doe ik dan), werkt prima.Tranquility schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Het is vooral handig als je je handen vol hebt met een doos of tassen met boodschappen.
Wat ik irritanter vind is dat wanneer je je auto met de hand aan het wassen bent de auto constant van- en op het slot gaat en de spiegels in- en weer uitklappen als je met de wasborstel in de buurt komt van de deurgreep. Dan moet je dus eigenlijk je sleutels uit de buurt van de auto houden tijdens het wassen..
https://www.amazon.nl/FGX...blokkering/dp/B09GHQRRQT/
[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 11-03-2024 10:06 ]
Ik leg de sleutel tijdens het wassen inderdaad altijd een paar meter van de auto. Gebruik zelf altijd de oranje sleutel, dus die zie je niet zo snel over het hoofdTranquility schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Het is vooral handig als je je handen vol hebt met een doos of tassen met boodschappen.
edit: ik was dan wel de auto thuis
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Ik zou niet weten wat voor schade je aan kan richten met het vervangen van een paar lampjes middels stekkers.-Vasa- schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:08:
[...]
Netjes, maar zijn dat niet erg veel aanpassingen die je doet aan een leasewagen? Zeker de knipperlichten die opvallen aan de buitenkant? Mogelijk dat ik gewoon twee linkerhanden heb, maar wat als je schade veroorzaakt bij het terugplaatsen van de originele zaken voor je die terug binnenbrengt?
Dat durf ik gewoon niet..millerman_sf schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:45:
Of in de auto leggen.
Ben altijd bang dat de auto per ongeluk toch op slot gaat. Sta je daar in de wasbox zonder toegang tot je auto..

Gewoon ontgrendelen via de app dan, je hebt in principe altijd toegang via de telefoon of laat je die ook in de wagen tijdens het wassenTranquility schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Dat durf ik gewoon niet..![]()
Ben altijd bang dat de auto per ongeluk toch op slot gaat. Sta je daar in de wasbox zonder toegang tot je auto..
Daar heb je een punt! Nog niet aan de telefoon gedacht.Largamelion schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:54:
[...]
Gewoon ontgrendelen via de app dan, je hebt in principe altijd toegang via de telefoon of laat je die ook in de wagen tijdens het wassen? Vind ik persoonlijk wel geruststellend al heb ik nog geen enkele keer gehad dat ik de koffer kan vergrendelen als de sleutels in de auto liggen.
Moet toch wel zeggen dat ik enorm teleurgesteld ben in de achteruitrijcamera.
1) Waarom is het beeld zo enorm vervormd? De hele bumper loopt in een U vorm. Dat moet best wel recht te trekken zijn en netjes op het scherm te tonen zijn.
2) In het donker zie je echt niets door de camera. Hiervoor had ik een Tiguan, kon je prima mee achteruit parkeren in het donker met de camera. Met de XC40 is het heeel voorzichtig manouvreren, er is gewoon te weinig licht (of de camera is niet lichtgevoelig genoeg).
Hier kan dus echt wel wat aan verbeterd worden.
1) Waarom is het beeld zo enorm vervormd? De hele bumper loopt in een U vorm. Dat moet best wel recht te trekken zijn en netjes op het scherm te tonen zijn.
2) In het donker zie je echt niets door de camera. Hiervoor had ik een Tiguan, kon je prima mee achteruit parkeren in het donker met de camera. Met de XC40 is het heeel voorzichtig manouvreren, er is gewoon te weinig licht (of de camera is niet lichtgevoelig genoeg).
Daarom heb ik dat RFID mapje, sleutel erin, in de zak steken, geen last van een auto die open en dicht gaat en kleppen die openvliegen, en de sleutel ligt niet verderop voor het grijpen of in de auto met enig risico van op slot gaan. (Dan nog kun je altijd nog via de App ontgrendelen uiteraard)Tranquility schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Het is hier al veel vermeld en inderdaad, de camera is waardeloos in het donker. In mijn straat is de verlichting een paar jaar geleden vervangen door LED lampen waardoor er nu geen licht meer is op mijn oprit. Met mijn vorige auto's was dat nooit een probleem bij het achteruitrijden, maar met de XC40 zie ik de muurtjes naast mijn oprit niet, noch in m'n spiegels, noch op de 360 camera, het is werkelijk blind rijden. Enige truc is even de pedaal lossen zodat de remlichten aan gaan om me te oriënteren.Microkid schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:07:
Moet toch wel zeggen dat ik enorm teleurgesteld ben in de achteruitrijcamera.
Heb een camera met spotlight boven m'n voordeur maar die brandt niet lang genoeg en dat kan ik helaas nergens aanpassen, tegen ik in de auto zet en vertrek is de spotlight uit.
Ik begrijp je probleem, de camera is inderdaad niet echt lichtgevoelig.Largamelion schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:09:
[...]
Het is hier al veel vermeld en inderdaad, de camera is waardeloos in het donker. In mijn straat is de verlichting een paar jaar geleden vervangen door LED lampen waardoor er nu geen licht meer is op mijn oprit. Met mijn vorige auto's was dat nooit een probleem bij het achteruitrijden, maar met de XC40 zie ik de muurtjes naast mijn oprit niet, noch in m'n spiegels, noch op de 360 camera, het is werkelijk blind rijden. Enige truc is even de pedaal lossen zodat de remlichten aan gaan om me te oriënteren.
Heb een camera met spotlight boven m'n voordeur maar die brandt niet lang genoeg en dat kan ik helaas nergens aanpassen, tegen ik in de auto zet en vertrek is de spotlight uit.
Ikzelf woon in de Rampstad ehhh Randstad, en ik kan in de hele straat tot bij de gevels van de huizen aan toe gewoon zonder bijverlichting snachts de krant lezen op straat.
Daar dus geen enkele last, de camera doet het er ook prima bij.
Achter het huis is een parkeerplaats waar het wel donker kan zijn, en daar merk ik dat de camera te kort schiet.
Als je een oprit hebt die hier last van heeft kun je orientatielampjes overwegen, op zonne energie.
In de winter kunnen die te vroeg leeg zijn, maar 10 van de 12 maanden van het jaar doen ze het prima. Ik heb ze toegepast op de schutting in het echt stikdonkere brandpad achter het huis, maar ik kan me voorstellen dat die muurtjes die je noemt er wellicht ook in elk geval in je spiegels mee gaan opvallen, je ziet de lichtjes zelf en weet dat daar de rand van de muur is.
https://www.amazon.nl/Civ...ne-energie/dp/B0BYJ26V11/
Het is uiteraard van de zotte, de camera moet gewoon goed maar die is dat nu eenmaal niet, en wordt dat ook niet. Dan is dit wellicht een oplossing?
Zoiets ben ik inderdaad aan het overwegen. Heb ook contact opgenomen met de fabrikant van m'n camera of ik de duur van die spotlight niet kan tweaken ergens in een config ofzo, maar daar vrees ik voor. Misschien breng ik volgende keer uit de Action zo van die zonnelampjes mee, die kosten daar amper wat en kunnen dan in tussentijd dienen tot ik een betere/mooiere oplossing vind.ron65 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:01:
[...]
Ik begrijp je probleem, de camera is inderdaad niet echt lichtgevoelig.
Ikzelf woon in de Rampstad ehhh Randstad, en ik kan in de hele straat tot bij de gevels van de huizen aan toe gewoon zonder bijverlichting snachts de krant lezen op straat.
Daar dus geen enkele last, de camera doet het er ook prima bij.
Achter het huis is een parkeerplaats waar het wel donker kan zijn, en daar merk ik dat de camera te kort schiet.
Als je een oprit hebt die hier last van heeft kun je orientatielampjes overwegen, op zonne energie.
In de winter kunnen die te vroeg leeg zijn, maar 10 van de 12 maanden van het jaar doen ze het prima. Ik heb ze toegepast op de schutting in het echt stikdonkere brandpad achter het huis, maar ik kan me voorstellen dat die muurtjes die je noemt er wellicht ook in elk geval in je spiegels mee gaan opvallen, je ziet de lichtjes zelf en weet dat daar de rand van de muur is.
https://www.amazon.nl/Civ...ne-energie/dp/B0BYJ26V11/
Het is uiteraard van de zotte, de camera moet gewoon goed maar die is dat nu eenmaal niet, en wordt dat ook niet. Dan is dit wellicht een oplossing?
Mooie auto! Twee vragen, waarom zou je zo'n micro USB gebruiken? Muziek kan je toch via spotify spelen?Microkid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:52:
- micro-sd adapter
[Afbeelding]
En werkt zo'n bakje voor de middenarmsteun? Past het goed? Nu is het inderdaad een grote bak.
Ik gebruik geen spotify, heb eigen muziek op het stickje staan. Maar wellicht toch eens naar kijken.maartenmu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Mooie auto! Twee vragen, waarom zou je zo'n micro USB gebruiken? Muziek kan je toch via spotify spelen?
En werkt zo'n bakje voor de middenarmsteun? Past het goed? Nu is het inderdaad een grote bak.
Bakje werkt perfect. Zaken als pen, muntjes, waspas e.d. er in, en eronder grotere zaken als stofdoek enz.
Waarom geen streamingdienst als Spotify? Omdat ik heel veel muziek heb en zelf verzamelalbums heb samengesteld. Daar zitten heel veel onbekende artiesten tussen (Lounge, Ambient, Lo-Fi, Down Tempo, ChillOut, etc.) die ik allemaal in Spotify handmatig zou moeten gaan opzoeken om playlists te maken. Ben ik jaren mee bezig. Nee, voor veel mensen werkt Spotify gewoon niet. Maar voor de incidentele luisteraar met een mainstream muzieksmaak zal het prima werken.maartenmu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Mooie auto! Twee vragen, waarom zou je zo'n micro USB gebruiken? Muziek kan je toch via spotify spelen?
Ik heb al mijn muziek netjes geordend in mappen staan en speel ze graag ook op die manier af. Een map is bij mij een album of compilatie. Dat werkt prima met AudioWagon, waar de muziek die in mappen op de stick staat gewoon afspeelt zoals ze op de stick staan volgens tracknummering. Ik wil niet dat een dienst voor mijn bepaalt hoe ik mijn muziek moet ordenen en afspelen. Om die reden heb ik ook een Apple Music abbo opgezegd na dit een aantal maanden te hebben geprobeerd. Je kan niet eens nummers op tracknummer afspelen, tracknummers zijn ook niet zichtbaar, e.d. Echt verschrikkelijk. Nee dat is helemaal niks voor mij.
Ik heb een iPhone waar ik ook mijn muziek op heb staan voor als ik wil luisteren via een bluetooth hoofdtelefoon of oortjes, maar dat kan alleen met playlists die ik op dezelfde manier heb ingericht als de mappen waarin ze staan op mijn PC. Maar het is een hoop werk om dat uiteindelijk zo te krijgen. Ik vind het een draak van een systeem, vooral dat iTunes is verschrikkelijk. Jammer dat je bij Apple niet ook gewoon op map niveau kan werken maar de muziek in feite door elkaar op één hoop op de iPhone wordt gegooid en je dus alleen met playlists je muziek kan "ordenen". Zelfde verhaal overigens met foto's.
Dat bakje voor onder de middenarmsteun heb ik ook aangschaft en is echt ideaal om spulletjes makkelijker onder handbereik te hebben.
Probeer het maar eens, met een andere sleutel in de buurt. Mijn C40 weigert op slot te gaan als de sleutel waarmee ik de auto heb geopend nog in de auto ligt…Tranquility schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Thanks, ik geloof onmiddellijk dat dat werkt.jorisjansen3 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:38:
[...]
Probeer het maar eens, met een andere sleutel in de buurt. Mijn C40 weigert op slot te gaan als de sleutel waarmee ik de auto heb geopend nog in de auto ligt…
Met de app op de telefoon erbij zit je sowieso altijd wel veilig denk ik.
Kan iemand mij vertellen hoe je een wachtrij aanmaakt in de Spotify app in de auto? Of kan dat überhaupt niet?
Natuurlijk een beettje verder Off-Topic, maar voor mensen die al Spotify gebruiken sinds het uit is gekomen is dat zeker niet waar. Er zit best wel veel niet mainstream muziek op Spotify, althans zeker qua metal. Net daar zit ook de kracht van Spotify naar mijn mening. Als je dan ook nog eens abbonneert op playlists gecureerd door gespecialiseerde media in die obscuurdere genres (voor metal bijvoorbeeld Zware Metalen), hoef je enkel die playlist te openen om nieuwe nummers te horen waar je anders enorm veel tijd had moeten insteken om te vinden nadat je dan ook nog eens van die band zou moeten gehoord hebben. (En qua sortering kies je sowieso zelf met een Premium abbonnement)Tranquility schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Nee, voor veel mensen werkt Spotify gewoon niet. Maar voor de incidentele luisteraar met een mainstream muzieksmaak zal het prima werken.
Maar dat is natuurlijk de sunk cost die in beide gevallen van toepassing is.
Om terug on topic te gaan: het vervelendste met de wagen en Spotify is echt dat je er niet op kan rekenen dat deze mooi verder gaat met afspelen waar je op een ander apparaat gestopt bent. Wat net één van de features in Spotify is die je niet beseft dat je die mist, tot je opvalt dat die niet goed werkt in de C40.
ik vind het grootste issues met spotify op AAOS de geluidskwaliteit. Zit echt in de app. Want de internetradio apps geven beter geluid. Via carplay (aan het kabeltje) spotify luisteren klinkt stukken beter...-Vasa- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:57:
[...]
Natuurlijk een beettje verder Off-Topic, maar voor mensen die al Spotify gebruiken sinds het uit is gekomen is dat zeker niet waar. Er zit best wel veel niet mainstream muziek op Spotify, althans zeker qua metal. Net daar zit ook de kracht van Spotify naar mijn mening. Als je dan ook nog eens abbonneert op playlists gecureerd door gespecialiseerde media in die obscuurdere genres (voor metal bijvoorbeeld Zware Metalen), hoef je enkel die playlist te openen om nieuwe nummers te horen waar je anders enorm veel tijd had moeten insteken om te vinden nadat je dan ook nog eens van die band zou moeten gehoord hebben. (En qua sortering kies je sowieso zelf met een Premium abbonnement)
Maar dat is natuurlijk de sunk cost die in beide gevallen van toepassing is.
Om terug on topic te gaan: het vervelendste met de wagen en Spotify is echt dat je er niet op kan rekenen dat deze mooi verder gaat met afspelen waar je op een ander apparaat gestopt bent. Wat net één van de features in Spotify is die je niet beseft dat je die mist, tot je opvalt dat die niet goed werkt in de C40.
(en ja: ook in de auto heb ik de geluidskwaliteit op hoog gezet in de spotify instellingen.. , maar heb toch sterk het vermoeden dat die een lagere bitrate pakt...)
Volgens mij kan dat niet. Via de app op je telefoon kan je wel nummers in de wachtrij zetten als je met hetzelfde account bent ingelogd. Maar dan moet je natuurlijk iemand naast je hebben zitten.rolfio schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:57:
Kan iemand mij vertellen hoe je een wachtrij aanmaakt in de Spotify app in de auto? Of kan dat überhaupt niet?
Maar dat werkt dus niet, ik heb wel hetzelfde account maar hij gaat nooit verder in de auto waar ik op de telefoon was in mijn afspeellijst/wachtrij.maartenmu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Volgens mij kan dat niet. Via de app op je telefoon kan je wel nummers in de wachtrij zetten als je met hetzelfde account bent ingelogd. Maar dan moet je natuurlijk iemand naast je hebben zitten.
Dus vandaar mijn vraag. Even in de auto paar nummers in de wachtrij zetten en genieten maar.
Helemaal eens! Moet beter kunnen!Kammika schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:21:
[...]
ik vind het grootste issues met spotify op AAOS de geluidskwaliteit. Zit echt in de app. Want de internetradio apps geven beter geluid. Via carplay (aan het kabeltje) spotify luisteren klinkt stukken beter...
(en ja: ook in de auto heb ik de geluidskwaliteit op hoog gezet in de spotify instellingen.. , maar heb toch sterk het vermoeden dat die een lagere bitrate pakt...)
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Werkt bij mij wel, maar alleen via Apple Carplay, Spotify op AAOS doet het juist weer niet (beiden zelfde account)...rolfio schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Maar dat werkt dus niet, ik heb wel hetzelfde account maar hij gaat nooit verder in de auto waar ik op de telefoon was in mijn afspeellijst/wachtrij.
Dus vandaar mijn vraag. Even in de auto paar nummers in de wachtrij zetten en genieten maar.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Spotify voor AAOS is sowieso een half uitgeklede versie waar helaas maar weinig tot geen ontwikkeling in zit. Ik krijg al 3 jaar lang bijna elke week likes voor mij idee om de sortering optie toe te voegen maar daar wordt helemaal niks mee gedaan.
Jammer want het idee is net als Maps top. Lekker alles ingebakken in AAOS.
Jammer want het idee is net als Maps top. Lekker alles ingebakken in AAOS.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Tja, mij maakt het eerlijk gezegd niet zoveel uit.
Ik vind de integratie van Spotify in de auto top, dat de geluidskwaliteit wat minder is... soit, daar kan ik mee leven. Waar ik van geniet, is dat je je telefoon niet meer hoeft te koppelen en via bluetooth alles door moet zenden. Mijn playlists binnen handbereik, bediening via stuurwiel, en soms als google voice assistant er zin in heeft kan je ook een nieuw album aanzetten via de voice command.
Ik vind de integratie van Spotify in de auto top, dat de geluidskwaliteit wat minder is... soit, daar kan ik mee leven. Waar ik van geniet, is dat je je telefoon niet meer hoeft te koppelen en via bluetooth alles door moet zenden. Mijn playlists binnen handbereik, bediening via stuurwiel, en soms als google voice assistant er zin in heeft kan je ook een nieuw album aanzetten via de voice command.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Raar. Bij mij kan het wel. Je moet op je telefoon dan wel aangeven op welk apparaat je het wilt afspelen dacht ik.rolfio schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Maar dat werkt dus niet, ik heb wel hetzelfde account maar hij gaat nooit verder in de auto waar ik op de telefoon was in mijn afspeellijst/wachtrij.
Maar spotify zou wel wat uitgebreider mogen. Er ontbreken best veel functies.
Ik heb ook alle muziek geordend op een stick staan, heb wel Deezer via (gedeeltelijk betaald) werk abbo en dat werkt ook wel maar is toch moeilijker dan spotify. Ik vind alleen de prijzen tegenwoordig zo duur van sommige diensten dat ik dat ik daarom beperk welke ik gebruik.maartenmu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:15:
[...]
Ik heb het bakje ook besteld, past echt helemaal perfect, je kunt alleen de prullenbak niet gebruiken als je dat klepje indrukt (bij mij iig) dan zit de haak van het bakje er aan vast. Tenzij iemand dat haakje daar eraf heeft gehaald?
Wel vind ik het audio vermogen in de auto (Ultimate) tegenvallen, het geluid klinkt goed, vol en niet vervormd daar is niets mis mee maar radio klinkt echt heel zacht en volume moet je best hard zetten. Wissel je dan naar Deezer of naar de stick/sd dan knalt het er soms uit. Ik zelf las ergens dat het te maken heeft met akoustiek in de auto en het op de auto en rijden etc. afgestemde dynamische calibratie. Maar ik weet niet of dat klopt, ik merk in ieder geval de 600 watt niet. Is het een showstopper? Nah, dat ook weer niet de oren moeten ook beschermd worden maar heel af en toe even een lekker nummer wat harder zetten
Weet je dat heel zeker? Volgens mij werkt dat afspelen op een ander apparaat alleen als je telefoon verbonden is met een speaker, tv ofzo. Dan kun je binnen Spotify kiezen voor afspelen op. En daar is hier geen sprake van.maartenmu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Raar. Bij mij kan het wel. Je moet op je telefoon dan wel aangeven op welk apparaat je het wilt afspelen dacht ik.
Maar spotify zou wel wat uitgebreider mogen. Er ontbreken best veel functies.
Als de auto/Spotify net is gestart, gaat ie verder waar ie zelf was gebleven. Het kost kennelijk even tijd om te synchroniseren op de achtergrond. Soms stopt ie daarna met spelen, soms gaat ie gewoon door. Maar meestal zie je daarna bij Recent wel staan wat je op een ander apparaat hebt gespeeld. En dan zie ik op mijn telefoon ook gewoon wat ie in de auto aan het spelen is. Je ziet dan bij het afspeelapparaat ook een icoontje van een auto staan. De wachtrij aanpassen werkt dan gewoon. Als ik echter op de telefoon een ander nummer selecteer om te spelen, springt ie telkens op pauze na 2-3 seconden. Ook al geeft de telefoon netjes aan dat er in de auto wordt afgespeeld, denkt de auto telkens dat de telefoon het wil overnemen. Spotify helemaal killen op de telefoon en dan opnieuw spelen in de auto was het enige dat werkte.
Je leert er mee omgaan, zullen we maar zeggen. >95% van de tijd ben ik er wel prima happy mee.
Je leert er mee omgaan, zullen we maar zeggen. >95% van de tijd ben ik er wel prima happy mee.
Precies dat werkt bij mij wel. Alleen niet heel handig. Spotify moet al actief zijn in de auto. Maar dan heb je meestal toch al muziek zelf gestart…rolfio schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:14:
[...]
Weet je dat heel zeker? Volgens mij werkt dat afspelen op een ander apparaat alleen als je telefoon verbonden is met een speaker, tv ofzo. Dan kun je binnen Spotify kiezen voor afspelen op. En daar is hier geen sprake van.
Heel bijzonder. Heb ik nog nooit gehad. Gister ook nog even getest, in de auto speelt hij gewoon zijn eigen nummers af en dat is niet/nooit daar waar ik met mijn telefoon was gebleven met mijn muziek in Spotify.millerman_sf schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 06:12:
Als de auto/Spotify net is gestart, gaat ie verder waar ie zelf was gebleven. Het kost kennelijk even tijd om te synchroniseren op de achtergrond. Soms stopt ie daarna met spelen, soms gaat ie gewoon door. Maar meestal zie je daarna bij Recent wel staan wat je op een ander apparaat hebt gespeeld. En dan zie ik op mijn telefoon ook gewoon wat ie in de auto aan het spelen is. Je ziet dan bij het afspeelapparaat ook een icoontje van een auto staan. De wachtrij aanpassen werkt dan gewoon. Als ik echter op de telefoon een ander nummer selecteer om te spelen, springt ie telkens op pauze na 2-3 seconden. Ook al geeft de telefoon netjes aan dat er in de auto wordt afgespeeld, denkt de auto telkens dat de telefoon het wil overnemen. Spotify helemaal killen op de telefoon en dan opnieuw spelen in de auto was het enige dat werkte.
Tis niet het eerst wereldprobleem, maar gek is het wel.
Het synct wel maar heeft wat tijd nodig in mijn ervaring. Ik kom wekelijks uit de fitness waar ik Spotify luister op mijn smartphone en ik kan niet zomaar in de auto stappen en daar verder luisteren via Spotify op AAOS. Heb mezelf gewoon gemaakt om een andere podcast of andere muziek te luisteren in de fitness dan in de wagen want het is best irritant als je manueel weer moet gaan zoeken waar je zat. Workarounds zijn langer wachten tot de auto synct waar je zat of verder luisteren via bluetooth.rolfio schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:46:
[...]
Heel bijzonder. Heb ik nog nooit gehad. Gister ook nog even getest, in de auto speelt hij gewoon zijn eigen nummers af en dat is niet/nooit daar waar ik met mijn telefoon was gebleven met mijn muziek in Spotify.
Tis niet het eerst wereldprobleem, maar gek is het wel.
En ja Spotify op AAOS kan een pak beter, het werkt maar het is vrij basic imo. Het scherm in de auto is bijna 3x zo groot als mijn smartphone, maar ik kan amper info zien (ligt uiteraard ook aan de resolutie). Als ik een lijst met podcasts open op de telefoon zie ik de titel en inhoud, in de auto wordt alles afgeknipt en krijg je dus niet echt een idee waarover het gaat. Een autoscroll voor de afgeknipte tekst zou bv. een hele verbetering zijn.
Ik krijg overigens geregeld de opmerking van passagiers achteraan dat er amper geluid te horen is. Lijkt wel alsof daar amper boxen zitten. Als ik het geluid enkel op 'achter' zet dan lijkt het of daar 2 kleine tweeters zitten en niets anders. Ook van die 'surround' merk ik amper wat. Geluid vooraan is goed, maar achteraan trekt het nergens op en een fader is er nog steeds niet. Dit is trouwens in een XC40 Ultimate met hun 'beste' audio systeem.
Ik heb geen db meter maar ik luister regelmatig op YouTube (premium) zowel metal als hardstyle in de auto Met de harman kardon my23 uitvoering kan ik met beetje subwoofer niet over 60% volume. Dan staat het gewoon te hard.marcel_76 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Wel vind ik het audio vermogen in de auto (Ultimate) tegenvallen, het geluid klinkt goed, vol en niet vervormd daar is niets mis mee maar radio klinkt echt heel zacht en volume moet je best hard zetten. Wissel je dan naar Deezer of naar de stick/sd dan knalt het er soms uit. Ik zelf las ergens dat het te maken heeft met akoustiek in de auto en het op de auto en rijden etc. afgestemde dynamische calibratie. Maar ik weet niet of dat klopt, ik merk in ieder geval de 600 watt niet. Is het een showstopper? Nah, dat ook weer niet de oren moeten ook beschermd worden maar heel af en toe even een lekker nummer wat harder zetten
Dus wel vreemd. Zit er nog ergens een usb volume in? Je kan spraak en assistent volume allemaal apart regelen. Even alles voluit zetten in je audio settings? Staan je stoelen focus op alle of passagiers? Geluid alleen achterin is echt slecht. Focus op bestuurder is nog wel ok.
Dynamisch klopt ga ik de snelweg op zet de auto de audio nog even harder. Maar dat resulteerde eerder dat ik soms te luid vind dan te zacht.
Klopt, speakers achterin doen niet veel. In zijn algemeenheid kan ik wel stellen dat ik niet van mijn sokken wordt geblazen door dit HK systeem. Ik had er meer van verwacht. Ik heb die surround mode uitstaan, dat vind ik zo kunstmatig opgeklopt...Inmiddels ben ik er aan gewend dat het best ok is, maar niet meer dan dat.Largamelion schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:15:
[...]
Het synct wel maar heeft wat tijd nodig in mijn ervaring. Ik kom wekelijks uit de fitness waar ik Spotify luister op mijn smartphone en ik kan niet zomaar in de auto stappen en daar verder luisteren via Spotify op AAOS. Heb mezelf gewoon gemaakt om een andere podcast of andere muziek te luisteren in de fitness dan in de wagen want het is best irritant als je manueel weer moet gaan zoeken waar je zat. Workarounds zijn langer wachten tot de auto synct waar je zat of verder luisteren via bluetooth.
En ja Spotify op AAOS kan een pak beter, het werkt maar het is vrij basic imo. Het scherm in de auto is bijna 3x zo groot als mijn smartphone, maar ik kan amper info zien (ligt uiteraard ook aan de resolutie). Als ik een lijst met podcasts open op de telefoon zie ik de titel en inhoud, in de auto wordt alles afgeknipt en krijg je dus niet echt een idee waarover het gaat. Een autoscroll voor de afgeknipte tekst zou bv. een hele verbetering zijn.
Ik krijg overigens geregeld de opmerking van passagiers achteraan dat er amper geluid te horen is. Lijkt wel alsof daar amper boxen zitten. Als ik het geluid enkel op 'achter' zet dan lijkt het of daar 2 kleine tweeters zitten en niets anders. Ook van die 'surround' merk ik amper wat. Geluid vooraan is goed, maar achteraan trekt het nergens op en een fader is er nog steeds niet. Dit is trouwens in een XC40 Ultimate met hun 'beste' audio systeem.
Overigens hoor/lees je daar meer over. Het valt meer mensen op dat dit systeem niet top is. Denk dat het ook een beetje afhangt hoe belangrijk je muziek in de auto vind. Ik ben een redelijke audiofiel, dus goed geluid kan ik waarderen, voor een ander is het voldoende dat er überhaupt wat geluid uitkomt.
Ben het met je eens, de laatste auto die ik gehad heb met goed geluid was een octavia uit 2012 ofzo. Sinds de geïntegreerde audio/navi systemen is het erg achteruit gegaan met de geluidskwaliteit, en daarbij valt op dat de drivers achterin voor spek en bonen mee doen.rolfio schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:29:
[...]
Klopt, speakers achterin doen niet veel. In zijn algemeenheid kan ik wel stellen dat ik niet van mijn sokken wordt geblazen door dit HK systeem. Ik had er meer van verwacht. Ik heb die surround mode uitstaan, dat vind ik zo kunstmatig opgeklopt...Inmiddels ben ik er aan gewend dat het best ok is, maar niet meer dan dat.
Overigens hoor/lees je daar meer over. Het valt meer mensen op dat dit systeem niet top is. Denk dat het ook een beetje afhangt hoe belangrijk je muziek in de auto vind. Ik ben een redelijke audiofiel, dus goed geluid kan ik waarderen, voor een ander is het voldoende dat er überhaupt wat geluid uitkomt.
Ik vraag me dan af, is het de software of de hardware? Niet dat je er iets aan kunt doen (ja als je geld te veel hebt misschien aftermarket eraan laten prutsen) maar ik heb de volvo sowieso als abonnement en mag dus helemaal niets aan die auto aanpassen (op de spatlappen na dan).
Het is gewoon triest, dat HK premium zou moeten zijn, terwijl het dat niet is. Het enige waar ik volvo wel kudo's voor kan geven is dat de deuren geen resonerende klankkast zijn bij bepaalde frequenties. Ik heb in het verleden wel eens gehad bij bepaalde lage tonen dat de hele deur meedeed in bijv. een octavia. Dat heb ik bij volvo dan weer niet gemerkt.
Voor de nieuwe mensen hier... Ook de geluidsissues zijn allang bekend. Dit heeft Volvo destijds ook uitgelegd. Men heeft gekozen voor een zogenaamd DIRAC systeem:
Dat houdt idd in dat het geluid achterin compleet, sorry voor het woord, bagger is. Ten eerste hoor je niks als je achterin zit en dolby staat uit. Met als gevolg klagend mensen achterin die niet of nauwelijks wat horen.
Met Dolby aan komt er achterin maar iets door maar is het geluid voorin weer erg matig. De reden dat er geen extra EQ in zit is omdat Volvo zegt dat het met HK vooraf de perfecte balans heeft bepaald en ze willen bljjkbaar niet dat je daar mee gaat spelen.
Het is wat mij betreft gewoon een systeem dat totaal ongeschikt is voor dit soort auto's. Misschien leuk in een klein koekblik maar in een grotere SUV komt het geluid er vreselijk slecht uit. Ik begrijp nog altijd niks van de keuze voor dit systeem.
https://www.harmankardon....n%20fluisterende%20stilteMet Dirac Technologies verandert de gehele binnenkant van uw auto in een indrukwekkende luisteromgeving. Iedere luidspreker werkt samen om verandering in geluidskwaliteit tegen te gaan en een rijk, ruimtevullend geluid te brengen aan iedere stoel.
Dat houdt idd in dat het geluid achterin compleet, sorry voor het woord, bagger is. Ten eerste hoor je niks als je achterin zit en dolby staat uit. Met als gevolg klagend mensen achterin die niet of nauwelijks wat horen.
Met Dolby aan komt er achterin maar iets door maar is het geluid voorin weer erg matig. De reden dat er geen extra EQ in zit is omdat Volvo zegt dat het met HK vooraf de perfecte balans heeft bepaald en ze willen bljjkbaar niet dat je daar mee gaat spelen.
Het is wat mij betreft gewoon een systeem dat totaal ongeschikt is voor dit soort auto's. Misschien leuk in een klein koekblik maar in een grotere SUV komt het geluid er vreselijk slecht uit. Ik begrijp nog altijd niks van de keuze voor dit systeem.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 13-03-2024 10:04 ]
Nou, als dat hun uitleg is om het te proberen goedpraten, dan slaan ze de plank volledig mis. Die 'engineers' hebben duidelijk nooit achteraan in de stoelen gezeten tijdens het configurerenJuancho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:03:
Voor de nieuwe mensen hier... Ook de geluidsissues zijn allang bekend. Dit heeft Volvo destijds ook uitgelegd. Men heeft gekozen voor een zogenaamd DIRAC systeem:
[...]
https://www.harmankardon....n%20fluisterende%20stilte

Ik vind het ook vreemd dat een Harman/Kardon systeem (toch niet het minste merk) met 13(!) luidsprekers zo matig zou klinken. Ik heb zelf een MY24 SMER Plus met het normale "High Performance" audiosysteem en vind het geluid zeker niet slecht klinken. Ik heb vaker gelezen dat het standaard "High Performance" audiosysteem met "slechts" 7 speakers zelfs beter zou klinken dan het Harman/Kardon systeem, al kan ik me dat haast niet voorstellen. Hoewel ik dat niet kan beoordelen omdat ik het Harman/Kardon systeem nog nooit gehoord heb, ben ik best tevreden met het gewone "High Performance" audio systeem met 7 speakers. Er is nog steeds een (kleine) subwoofer aanwezig en klinkt het geluid ongeveer net zo goed als in mijn vorige auto, een Opel Ampera-e.Juancho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:03:
[...]
Wat me wel meteen opviel is dat het FM-geluid een stuk zachter en doffer is dan DAB+. Bij de Ampera-e was juist het FM geluid luider. Ik denk dat dit te maken heeft met de interne instelling van de ingangsbronnen. Helaas kun je die niet individueel voor iedere bron apart instellen. Het geluid via USB met AudioWagon is gelukkig prima en op goed volumeniveau.
Als trouwens het geluid achterin slechter is (ik zit zelf nooit achterin en heb het geluid achterin dus nog niet gehoord) is het dan niet mogelijk om daar gewoon betere speakers in te zetten?
Mocht het al met al toch niet genoeg zijn kun je de audio installatie laten upgraden, zie hier. Ook voor mensen met een lease- of CbV abbo is het een optie omdat alles met stekkers wordt aangesloten en het systeem makkelijk te demonteren zou zijn en eventueel in een nieuwe auto weer kan worden overgezet..
Misschien dat ik dit nog eens laat doen.
[edit]
Ik bedacht me net dat ik in de garage nog een Polk subwoofer en versterker heb liggen die ik een paar auto's terug had gebruikt. Alleen weet ik niet hoe die aan te sluiten. Het Volvo audiosysteem zal wel geen line-out hebben, dus zou het via de high output bedrading van de achterspeakers moeten worden afgetapt, alleen weet ik niet of de lage tonen in de achterspeakers zijn weggefilterd omdat er immers voorin al een subwoofer(tje) zit. Als iemand hier meer inzicht in heeft hoor ik dat graag.
[ Voor 19% gewijzigd door Tranquility op 13-03-2024 11:23 ]
Ik heb het "High Performance" audiosysteem, en mijn buurman heeft een XC40 T2 met het Harman Kardon systeem. Heel eerlijk gezegd vind ik mijn "goedkope" audiosysteem echt mooier klinken dan het HK audiosysteem. Achterin weet ik niet, maar daar zit ik nooit. Ook over Spotify heb ik geen klachten en klinkt bij mij prima, mooier en dynamischer dan de radio via Dab+. Maar het blijft een auto hè! Ik ben overigens geen noob op audio gebied en mijn redelijk high-end audio installatie in mijn huiskamer klinkt ook zeker (veel) beter.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Het verschil zit hem in dat je bij het normale systeem volgens mij die grote center speaker mist in het dashboard. Ik heb dat zelf ook ervaren bij mijn vorige V40's van Volvo. Ik reed er eerst 1 met HK en later zonder en ik miste die centrale speaker toch echt wel. Natuurlijk wen je eraan, maar het geluid is in mijn beleving wel beter met dan zonder HK. HK is in principe ook niet het issue, het eerder door mij aangehaalde DIRAC systeem is gewoon de boosdoener. Dat systeem is best leuk voor een wagen waar je eigenlijk altijd met 1 a max 2 mensen in rijdt. Maar voor een auto als de XC40 (Polestar 2 volgens mij ook) is het gewoon een hele slechte keuze. Het lijkt mij dat er echt wel verbeteringen in aan te brengen zijn, maargoed... dat is er in 3,5 jaar tijd al net geweest dus dat gaat ook echt niet meer komen.Tranquility schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:42:
[...]
Ik vind het ook vreemd dat een Harman/Kardon systeem (toch niet het minste merk) met 13(!) luidsprekers zo matig zou klinken. Ik heb zelf een MY24 SMER Plus met het normale "High Performance" audiosysteem en vind het geluid zeker niet slecht klinken. Ik heb vaker gelezen dat het standaard "High Performance" audiosysteem met "slechts" 7 speakers zelfs beter zou klinken dan het Harman/Kardon systeem, al kan ik me dat haast niet voorstellen. Hoewel ik dat niet kan beoordelen omdat ik het Harman/Kardon systeem nog nooit gehoord heb, ben ik best tevreden met het gewone "High Performance" audio systeem met 7 speakers. Er is nog steeds een (kleine) subwoofer aanwezig en klinkt het geluid ongeveer net zo goed als in mijn vorige auto, een Opel Ampera-e.
Wat me wel meteen opviel is dat het FM-geluid een stuk zachter en doffer is dan DAB+. Bij de Ampera-e was juist het FM geluid luider. Ik denk dat dit te maken heeft met de interne instelling van de ingangsbronnen. Helaas kun je die niet individueel voor iedere bron apart instellen. Het geluid via USB met AudioWagon is gelukkig prima en op goed volumeniveau.
Dit is niet helemaal waar, je kan wel afzonderlijk volumes afstellen:
:strip_exif()/f/image/vnbU168butxdvGtHvDmGbRy1.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervelende is dat FM, wat over je telefoon gaat, elke keer weer terug gezet wordt naar een voor mij te hard signaal. Dus elke keer als ik instap en FM automatisch start moet ik ff tijdens het FM geluidje aan de volume knop draaien, dan is het voor die rit weer zoals ik wil.
Het gaat nogmaals niet om de speakers maar om het gekozen DIRAC systeem. Overigens, wat ik wel als dik pluspunt wil meegeven is dat omdat er geen speakers in de deurpanelen zitten er 0,0 last is van gekraak en gepiep. Dit was in mijn vorige V40's juist wel fors aan de orde, verschrikkelijk irritant. Nu totaal geen last meer van en sowieso vind ik het geluid als je voorin zit zeker wel meer dan OK. Het blijft een auto, tis alleen jammer van dat DIRAC systeem waardoor achter passagiers amper wat horen. En leg dat maar eens uitAls trouwens het geluid achterin slechter is (ik zit zelf nooit achterin en heb het geluid achterin dus nog niet gehoord) is het dan niet mogelijk om daar gewoon betere speakers in te zetten?
Doet me denken aan mijn eerste wagen, met een AM radio erin met 1 speaker onder het dashboard.Juancho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:03:
[...]
https://www.harmankardon....n%20fluisterende%20stilte
En trots dat je daarop was destijds.....

Ik had voorheen een octavia uit 2012 (zag hier nog iemand met diezeflde opmerking), daarin zat echt heel fraai geluid. De daarna gereden wagen van Opel was al fiks minder in geluidkwaliteit, en de XC40 ( het eenvoudige audiosysteem, geen harman kardon blaster e.d.) is dan weer daar tussenin.
Ik vind het voldoen, ben niet meer zo'n audiofiel, en heb hier genoeg aan.
Spotify luister ik alleen in de auto, verder nergens (dus ook niet op een GSM), dus over synchroinisatie tussen auto en andere apparaten kan ik niet meepraten.
Ik heb gewoon een aantal playlists gemaakt via de PC in SPotify, en die zie ik in de auto terug en gebruik ik het meest. Voor mij meer dan zat :-)
Het is eigenlijk jammer dat een fabrikant dicteert welk geluid ik mooi moet vinden. Dat Dirac systeem is leuk op papier, maar in de praktijk komt het niet goed uit de verf. Laat mij zelf bepalen hoe ik geluid instel en geef dan ook die mogelijkheden door bijv. een equalizer. Ik denk namelijk dat het in potentie een mooi geluidssysteem is wat wordt vernaggeld door extra meuk wat volgens mij niet nodig is.
Zo, en nu eerst genoeg
Want het rijden ben ik nog steeds erg positief over
Zo, en nu eerst genoeg
Want het rijden ben ik nog steeds erg positief over
Ik weet dat dit het recharge topic is maar een vriend heeft een lijst van wagens gekregen om eentje uit te kiezen tot zijn wagen geleverd wordt.
Nu staat er een Volvo xc 40 phev op de lijst maar deze zou handgeschakeld zijn, ik kan online niets vinden over het bestaan van zo'n model, heeft dit ooit bestaan(bj 2020), of scheelt er iets aan de lijst?
Nu staat er een Volvo xc 40 phev op de lijst maar deze zou handgeschakeld zijn, ik kan online niets vinden over het bestaan van zo'n model, heeft dit ooit bestaan(bj 2020), of scheelt er iets aan de lijst?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Ik zou in de prijslijsten van eerdere bouwjaren even rondspeuren.. daar staan de specs wel op van wat in die tijd bestelbaar was...izzet3838 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:14:
Ik weet dat dit het recharge topic is maar een vriend heeft een lijst van wagens gekregen om eentje uit te kiezen tot zijn wagen geleverd wordt.
Volvo XC40 PHEV of Mild Hybrid wordt niet meer verkocht in NL/BE, enkel EV en benzine, beiden met automaat.izzet3838 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:14:
Vind daar helemaal geen phevs terug, wellicht nooit geleverd in NL(gaat in mijn geval om Belgie)Kammika schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:19:
[...]
Ik zou in de prijslijsten van eerdere bouwjaren even rondspeuren.. daar staan de specs wel op van wat in die tijd bestelbaar was...
Weet ik gaat om een voertuig van 2020...RigolleM schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Volvo XC40 PHEV of Mild Hybrid wordt niet meer verkocht in NL/BE, enkel EV en benzine, beiden met automaat.
Deze dus!izzet3838 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:35:
Weet ik gaat om een voertuig van 2020...
Handgeschakeld en hybride bestaat volgens mij niet.
[ Voor 8% gewijzigd door RigolleM op 13-03-2024 13:51 ]
Hier alle phev XC40, allemaal met automaat. Ik ken trouwens überhaupt geen handgeschakelde phev.izzet3838 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:35:
Weet ik gaat om een voertuig van 2020...
:strip_exif()/f/image/GjBeKuHrQWVOmHwi4sh45qP4.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Thanks, dan gaat ze sowieso foute info gekregen hebben...
[ Voor 5% gewijzigd door izzet3838 op 13-03-2024 13:58 ]
Voor de mensen die nog steeds last hebben van trillingen in het stuur... De EX30 schijnt dit ook te hebben (niet allemaal wederom) en daar las ik het volgende:
Trillen van de auto wordt veroorzaakt door de banden waar een plat stuk is ontstaan door het lange stilstaan gedurende de transportperiode op de boot.
Ik heb overigens geen idee of die trillingen gelijk zijn met de XC40 (ik heb er zelf sowieso geen last van) maar wellicht kunnen jullie er wat mee. Lijkt me namelijk uitermate irritant.Vandaag bij de dealer geweest voor het trillen. De banden zijn gebalanceerd en voldoen niet aan de specificaties op dit moment. Volvo geeft nog geen toestemming om ze te wisselen en ik denk terecht. Banden leeg laten lopen en er zit nu 4,5 bar! in de Goodyears. Hiermee ongeveer 2000 km rijden en dan zien wat het balanceer apparaat dan zegt. Het goede nieuws het trillen is verdwenen wat een genot…
Ziet er naar uit dat er een paar mooie updates aankomen. Meestal komen de Polestar2 updates iets later ook bij de (X)C40 modellen (nieuw en bestaande) uit.
Polestar says Android Auto and a new AAOS version are coming to the 2
Polestar 2
Polestar and Google held a Q&A on their Facebook group today and fielded a few questions about AAOS updates, and if AA would be supported. Short answer: both are coming.
Android Auto:
We're working on enabling Android Auto in Polestar 2, and we'll keep you updated closer to launch
Will there be an Android Automotive update:
Yes, we are working on this and will let you know closer to launch.
Polestar 2
Polestar and Google held a Q&A on their Facebook group today and fielded a few questions about AAOS updates, and if AA would be supported. Short answer: both are coming.
Android Auto:
We're working on enabling Android Auto in Polestar 2, and we'll keep you updated closer to launch
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit
Hmm, sounds exciting, maar eerst zien en dan pas geloven natuurlijk. Mss krijgt m'n dealer dan toch nog gelijk i.v.m. AA.tovertover schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:45:
Ziet er naar uit dat er een paar mooie updates aankomen. Meestal komen de Polestar2 updates iets later ook bij de (X)C40 modellen (nieuw en bestaande) uit.
Polestar 2
Android Auto:
Hebben er hier mensen ook wel eens last (gehad) van een kraak in de bestuurdersstoel? Meen dat dat een tijd geleden eens langs kwam, maar ik weet niet of het om eenzelfde soort kraak ging en of/hoe het opgelost is:
Plastic-achtige kraak, links aan de zijkant van het zitgedeelte. Dus ongeveer bij de afdekkap waar ook de electrische stoelverstelling zit. Gaat vooral kraken als er kracht op de stoel komt, dus bochten, drempels, afremmen.
Heb er pas naar laten kijken bij de dealer toen de auto z’n eerste beurt kreeg, maar die zegt: niks kunnen vinden, zit ook geen schroef om aan te draaien oid. Noemde dat ik het graag opgelost zag, maar “dan zou er een nieuwe stoel in moeten komen”. Prima plan zei ik, maar toen keek de monteur even gek.. “Dan kom je twee maanden later weer terug als die nieuwe stoel ook kraakt..” Mijn antwoord:” Dus nieuwe stoelen hebben die kraak vrij vlot ook? Wat gaat er dan mis met die stoelen zo snel?” Geen antwoord, gemompel over dat ‘we zo wel bezig kunnen blijven’
Plastic-achtige kraak, links aan de zijkant van het zitgedeelte. Dus ongeveer bij de afdekkap waar ook de electrische stoelverstelling zit. Gaat vooral kraken als er kracht op de stoel komt, dus bochten, drempels, afremmen.
Heb er pas naar laten kijken bij de dealer toen de auto z’n eerste beurt kreeg, maar die zegt: niks kunnen vinden, zit ook geen schroef om aan te draaien oid. Noemde dat ik het graag opgelost zag, maar “dan zou er een nieuwe stoel in moeten komen”. Prima plan zei ik, maar toen keek de monteur even gek.. “Dan kom je twee maanden later weer terug als die nieuwe stoel ook kraakt..” Mijn antwoord:” Dus nieuwe stoelen hebben die kraak vrij vlot ook? Wat gaat er dan mis met die stoelen zo snel?” Geen antwoord, gemompel over dat ‘we zo wel bezig kunnen blijven’
Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak
Android Auto voegt toch weinig toe lijkt me? Net als Apple carplay mis je de integratie met de auto. Dus Maps en auto data. Kan natuurlijk wel handig zijn als je dat allemaal niet boeit en gewoon je smartphone wil clonen naar het scherm van de auto.
Zie veel liever dat ze met een grote verbeterde AAOS update gaan komen.
[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 13-03-2024 15:04 ]
Ik heb me een slag in de rondte gezocht, maar die elektrische stoelverstelling niet gevonden.AB67 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:01:
Dus ongeveer bij de afdekkap waar ook de electrische stoelverstelling zit.
Wel een handle om de stoel handmatig hoger en lager te zetten en een verstelling van de lendesteun. (het enige dat elektrisch gaat). De leuning verstellen is een grote draaiknop en de stoel naar voor en achter zetten is een knop voor onder de zitting en is eveneens mechanisch.
Maar om op je vraag terug te komen... nee er kraakt niets.
Grootste meerwaarde van AA voor mezelf:Juancho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:03:
Android Auto voegt toch weinig toe lijkt me? Net als Apple carplay mis je de integratie met de auto. Dus Maps en auto data. Kan natuurlijk wel handig zijn als je dat allemaal niet boeit en gewoon je smartphone wil clonen naar het scherm van de auto.
- ETA delen vanuit Google Maps
- Splitscreen waarbij navigatie en Spotify naast elkaar staan
Andere noemenswaardige voordelen:
- Berichten voorlezen van WhatsApp/Signal/etc...
- Veel meer apps dan AAOS
- Spotify gaat gewoon verder waar het zat op de telefoon
Voor mijn dagelijkse ritten van en naar het werk maakt het batterijpercentage mij weinig uit en hebben bovenstaande voordelen veel meer belang, voor langere ritten is dat een andere zaak.
Toegegeven, ik ben intussen serieus gewend aan AAOS en Google Maps, weet ook niet of ik nog zal kunnen teruggaan naar AA, zal vooral van de implementatie afhangen en hoeveel van het scherm benut wordt. Idealiter komen al die bovenstaande zaken gewoon naar de hogere Android versie van AAOS, maar nu ben ik aan het dromen denk ik.
Komt omdat de speakers niet in de deuren zitten maar in het dashboard.loewie1984 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Het enige waar ik volvo wel kudo's voor kan geven is dat de deuren geen resonerende klankkast zijn bij bepaalde frequenties. Ik heb in het verleden wel eens gehad bij bepaalde lage tonen dat de hele deur meedeed in bijv. een octavia. Dat heb ik bij volvo dan weer niet gemerkt.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Hadden ze nog iets te vertellen over de nieuwe AAOS versie, of bedoelen ze dat in de nieuwe versie AA zit ingebakken. Hopelijk komen nog andere interessante features erbij.tovertover schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:45:
Polestar 2
Android Auto:
De XC40 wordt in Gent gemaakt en staat dus niet zo lang op een boot. Vervangen van de banden schijnt de trillingen in de XC40 niet op te lossen. Dit is een ander probleem denk ik.Juancho schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:03:
Voor de mensen die nog steeds last hebben van trillingen in het stuur... De EX30 schijnt dit ook te hebben (niet allemaal wederom) en daar las ik het volgende:
[...]
[...]
Ik heb overigens geen idee of die trillingen gelijk zijn met de XC40 (ik heb er zelf sowieso geen last van) maar wellicht kunnen jullie er wat mee. Lijkt me namelijk uitermate irritant.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Hoop het wel! Maar..... ben bang van niet.RigolleM schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Hadden ze nog iets te vertellen over de nieuwe AAOS versie, of bedoelen ze dat in de nieuwe versie AA zit ingebakken. Hopelijk komen nog andere interessante features erbij.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit
- ETA delen doe ik wel op de smartphone, heb daar een Siri Shortcut voor, hoef het icoontje maar aan te klikken en mijn madam weet wanneer ik +/- thuis ben.Largamelion schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Grootste meerwaarde van AA voor mezelf:...
- Liever audio integratie in bestuurdersdisplay of onderaan in het middendisplay, dan de helft van Google Maps scherm te moeten opofferen
- Berichten lees ik wel al ik op bestemming ben, als het super dringend is moeten ze maar bellen.
- Welke apps mis je nog op AAOS?
Zou toch liever wat meer EX30 features zien zoals laadplanning/Ampere aanpassen in de app.. weet niet of dit AAOS gerelateerd is.
Ik ben even aan het testen wat een beetje ok is, focus staat op alle passagiers. Ik merk zonder surround aan dat het geluids beeld erg voorin de auto is, mijn dochter heeft nog niet geklaagd over achter geen of slecht geluid. Logisch dat je dus minimaal kunt instellen als er bepaald is dat DIRAC de overhand neemt, vraag me af of dit in een BMW i4 met Harman Kardon ook zo is want als dat niet zo is dan is het denk ik een keuze van Volvo en niet perse alleen van Harman Kardon.Veromor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:24:
[...]
Ik heb geen db meter maar ik luister regelmatig op YouTube (premium) zowel metal als hardstyle in de auto Met de harman kardon my23 uitvoering kan ik met beetje subwoofer niet over 60% volume. Dan staat het gewoon te hard.
Dus wel vreemd. Zit er nog ergens een usb volume in? Je kan spraak en assistent volume allemaal apart regelen. Even alles voluit zetten in je audio settings? Staan je stoelen focus op alle of passagiers? Geluid alleen achterin is echt slecht. Focus op bestuurder is nog wel ok.
Dynamisch klopt ga ik de snelweg op zet de auto de audio nog even harder. Maar dat resulteerde eerder dat ik soms te luid vind dan te zacht.
Ik heb geen volume voor USB gezien, BT heeft wel volgens mij een eigen volume maar heb ik nog niets via afgespeeld.
Dacht vandaag eens kijken of ik de kwaliteit van Deezer omhoog kan gooien, maar helaas de settings op Android op mijn telefoon staan er allemaal maar in AAOS onder settings kun je enkel uitloggen

AB67 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:01:
Hebben er hier mensen ook wel eens last (gehad) van een kraak in de bestuurdersstoel? Meen dat dat een tijd geleden eens langs kwam, maar ik weet niet of het om eenzelfde soort kraak ging en of/hoe het opgelost is:
Dit is bij mij. Gaat in april terug naar de dealer om de stoel uit elkaar te halen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
AA op AAOS gaat gewoon via een app uit de play store: Android Auto Receiver. Deze is beschikbaar voor bv. de Renault Megane. Voor Volvo en Polestar is deze geblokkeerd. Daar is dus geen AAOS update voor nodig.RigolleM schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Hadden ze nog iets te vertellen over de nieuwe AAOS versie, of bedoelen ze dat in de nieuwe versie AA zit ingebakken. Hopelijk komen nog andere interessante features erbij.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De aaos releases an sich leveren geen nieuwe features op. Misschien wat ui elementen die er met iets mooier uitzien. Wel nieuwe capabilities op het os waar een developer dan weer gebruik van kan maken op mooie nieuwe features te makenRigolleM schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Of er dus ook mooie features naar onze auto’s komen zal dus hee erg bepaald worden hoeveel tijd Volvo besluit erin te steken
Anyway: dat ze nu aan het werk zijn met een aaos update is wel een goede verklaring waarom die laatste ota’s zo weinig inhoud hadden. Ze zullen dan al hun capaciteit op die nieuwe aaos release hebben zitten…
De Volvo app op m’n iPhone blijft me maar lastig vallen bij openen van de app, dat de software update is gelukt. Versie 2.14.3 is 2 weken terug al OTA geïnstalleerd in de auto.
Is dit iets wat anderen ook hebben, heb ik ergens een handeling gemist of is dit gewoon het “niveau en werking” van de app?
Is dit iets wat anderen ook hebben, heb ik ergens een handeling gemist of is dit gewoon het “niveau en werking” van de app?
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"