Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:39
Waterblok schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Mijn MY21 doet de ACC en AP het tot 140km. Topsnelheid net voorbij 180.
Moet wel toegeven dat je bij die snelheid toch best je voet op de pedaal houdt want dan moet je snel kunnen reageren soms, dus ergens niet onlogisch. Wel opvallend dat het verschil bij de MY21 zo groot is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:17
Largamelion schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:24:
[...]
Moet wel toegeven dat je bij die snelheid toch best je voet op de pedaal houdt want dan moet je snel kunnen reageren soms, dus ergens niet onlogisch. Wel opvallend dat het verschil bij de MY21 zo groot is.
Ook met 180 stuurt het als op rails!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:35
Waterblok schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Ook met 180 stuurt het als op rails!
Dat is mijn ervaring ook. Maar het verbruik wordt wel erg hoog...

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
ron65 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:55:
[...]

Het probleem dat kan ontstaan is scheeflopen van de kalibratie van de meetsequence.
Laptops en de nieuwere telefoons hebben een stand waarbij de accu max 60% of soms 80% geladen kan worden, juist om die levensduur te bevorderen.
Dat betekent ook vaker laden.

Het probleem dat ontstaat bij bijv helemaal vol laden is stress in de lithium gel-laag. Daarin ontstaan kleine verhardingen in de vorm van een soort koraal achtige structuur en als die de afstand tussen de twee platen waar de gel zich tussen bevindt overbrugt, heb je een stukje degradatie te pakken.
Bij laden tussen 20 en 90 % is dat effect er niet of nauwelijks, dus kleine beetjes laden zou in theorie geen kwaad moeten kunnen, in ieder geval minder als tot 100% laden (en zelfs dat kan prima, als je het niet te vaak doet).

Wat die kalibratie betreft: de software leert op basis van gebruik bij welk voltageverschil tijdens welke vermogensafname een bepaald percentage getal hoort.
Een laptop bijv, als je daar een nieuwe accu in zet moet je een keer of 5 helemaal leeg gaan en dan in eenmaal tot 100% laden. Dan leert de software wanneer de accu echt leeg is en wanneer echt vol.
DOe je dat niet, dan kan het zijn dat de acuu nog 80% gevuld is en de laptop 100% aangeeft, of juist 40%. Idem voor 0%, de accu kan in werkelijkheid nog 40% gevuld zijn en de soiftware koppelt dat aan leeg, en schakelt de laptop al uit. Jij maar denken dat de nieuwe accu ook verrot is, tot je hem eens kalibreert.
Met de auto net zo, te vaak kleine beetjes laden kan inderdaad leiden tot foutieve percentage weergaves als hierboven omschreven. Je denkt dan aan accudegradatie, maar als je dan een keer tot echt leeg gaat en echt in eenmaal tot 100% oplaad lijkt het net alsof de accu bijkomt, in werkelijkheid heeft de wagen weer even geleerd wat echt leeg en echt vol is. Dat speelt ook mee!

desondanks... eens met jou dat de berichtgeving hierover zichzelf nogal eens tegenspreekt en je als gebruiker niet goed meer weet wat nu werkelijk speelt.
De beste richtlijn is: niet te vaak snelladen, niet te vaak tot 100% laden en niet te vaak onder 20%. En verder kun je rustig kleine laadsessies doen, zolang je maar een enkele keer eens tot bijna leeg gaat en dan echt to 100% onafgebroken vollaad. Dat kalibreert de meetsoftware weer.

Maar onder 20% en boven 80% slijten accu's wel degelijk wat sneller dan tussen die twee bereiken. Daarin heb je zeker wel gelijk.
Dank voor de uitleg Ron.Kan dus gerust wat vaker, maar korter laden.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Nu online
caspervc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:16:
[...]

Mooi uitgelegd. Onze regel is : laden thuis onder de 30%, en dan tot 70/80. Afhankelijk wanneer we hem weer gaan gebruiken. Dat is bij ons niet dagelijks. Lang rit te gaan, dan de nacht ervoor even tot 90.
Onderweg laat ik hem wel tot 10 leeg gaan. Omdat ie dan sneller laadt. Snelladen doen we vaak van 10-70 ofzo. Dat is ca 20-23 min. Mooie stop voor de kinderen. Hoeft niet veel langer. Boven de 70 stort de laadsnelheid toch in
Ook weer mooie toevoeging Casper. Krijg al meer zin in onze lange reis straks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Venomer schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Dat is mijn ervaring ook. Maar het verbruik wordt wel erg hoog...
Wel, dat viel me eigenlijk super goed mee. Het weer lijkt me een veel grotere factor dan snelheid. Heenweg naar Oostenrijk zat na de eerste uren tegen de 28kWh bij regen en 5°C, toen reed ik nog door Nederland en België zelfs dus nooit hoger dan 125km/u, ook de rest van de route amper meer dan 130km/u gereden. Terugweg zonnig, beetje warmer en echt lange stukken 165km/u gereden en dit was m'n verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ForwU0M3uj5xf3e64WrMKkAIn4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQUBLUqW8WapnnxYMGpFxiFD.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is met 'n volgeladen XC40 MY23 en drie volwassenen. Echt heel blij mee, lijkt wel of het heel de weg meewind was. En ja, 165km/u met deze wagen in Duitsland voelt net als 100km/u aan in BE/NL, rijdt heerlijk _/-\o_.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
eniesten schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Nee, ik heb exact dezelfde actie uitgevoerd op dezelfde manier. Ook verschillende aanbieders betreffend het snelladen en tevens op verschillende laadsnelheden (350/150/50KW). Bij elke paal gaf de auto dezelfde fout.
Na een avond/nacht rust opnieuw op dezelfde manier aangesloten en toen werkte het wel... exact zoals Juancho en caspervc eerder aangaven. Morgenmiddag mag ik langs de dealer om de auto uit te lezen.

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte.
Vervolg...

Vorige week bij de dealer op bezoek geweest en de auto laten uitlezen.
Inderdaad kwam de monteur met het dezelfde re-call melding.
Het probleem zit hem in de Proximity Pilot (PP) en de Control Pilot (CP) verbinding, deze wordt vanwege de zwaarte van de laadkabel mogelijk verbogen waardoor er een storing ontstaat.

Dit probleem geeft een fout welke de auto onbruikbaar maakt qua snelladen voor ongeveer 30 min. gedurende deze periode moet je de auto niet gebruiken en geen verbinding maken met een telefoon of sleutel.
Na de 30 min zou de auto weer beschikbaar moeten zijn voor een snel laadsessie.
Echter wanneer je binnen deze 30 min toch iets met de auto doet blijft de fout bestaan en is er geen mogelijkheid tot snelladen.

Het is verstandig om de PP en CP verbinding bij elk bezoek aan de dealer te laten controleren en mogelijk af te laten stellen om de fout zoveel mogelijk te voorkomen.

Vind het geheel nog steeds bijzonder maar het staat wel in lijn met de bevindingen en de tips welke geholpen hebben...

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Ik had vandaag ook iets nieuws bij het snelladen: Had onvoldoende kwh-tjes in de tank om thuis te komen, dus even langs de snellader.

Kwam daar met 2% aan, zag de stroom er met 137kW (da's netjes voor de P6) in gaan...

Heb tot zo'n 40% geladen en ben toen weer gaan rijden. Daarna was mijn vermogen beperkt, wat te zien was aan de oranje balk rechtsboven in beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2h4Pf3iIkLw2e1cCQSqiRRYfFsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LV1A5C21n8WNDaEt37YFNcYX.jpg?f=user_large

Normaal let ik hier niet eens op, maar merkte vermogensverlies bij het optrekken en toen ik naar dashboard keek zag ik een behoorlijk lange oranje balk. De vermogensmeter kwam er ook niet voorbij.

De oranje balk werd steeds kleiner en na een minuut of 5 was die weer weg (heb deze foto genomen toen het al bijna weer was opgelost) en had ik weer vol vermogen.

Geen idee wat dit veroorzaakt... weet iemand of ik me nu ergens zorgen over moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:27
Kan 't zijn dat na het Snelladen je accu temperatuur aan de hoge kant is geweest? En dat ie even een paar min moest koelen tot max prestaties?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
caspervc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:57:
Kan 't zijn dat na het Snelladen je accu temperatuur aan de hoge kant is geweest? En dat ie even een paar min moest koelen tot max prestaties?
zoiets zou wel kunnen, maar wel gek, nog nooit eerder gehad... en heb wel bij veel warmere temperaturen bij de snellader gestaan. Dan begint de koeling wel enorm te loeien, maar had dit nog nooit gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
snip

[ Voor 128% gewijzigd door We Are Borg op 04-03-2024 18:18 . Reden: Doe maar in V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Wel, dat viel me eigenlijk super goed mee. Het weer lijkt me een veel grotere factor dan snelheid. Heenweg naar Oostenrijk zat na de eerste uren tegen de 28kWh bij regen en 5°C, toen reed ik nog door Nederland en België zelfs dus nooit hoger dan 125km/u, ook de rest van de route amper meer dan 130km/u gereden. Terugweg zonnig, beetje warmer en echt lange stukken 165km/u gereden en dit was m'n verbruik:

[Afbeelding]

Dat is met 'n volgeladen XC40 MY23 en drie volwassenen. Echt heel blij mee, lijkt wel of het heel de weg meewind was. En ja, 165km/u met deze wagen in Duitsland voelt net als 100km/u aan in BE/NL, rijdt heerlijk _/-\o_.
Over EV verbruik gesproken....
https://topgear.nl/autoni...klopt-niet-boordcomputer/

Zou Tesla een van de gegadigden zijn? collega's rijden zelfs in de winter 16kWh/100km daarmee.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
Ik zag deze video van What Car de week. Interessante test hoe ver je echt kan gaan, en een vergelijking tussen een hele rits auto's met dezelfde omstandigheden. Daaronder een XC40 my24 Twin.

Daarin hebben ze toevallig het door @ron65 benoemde issue onderzocht. Hoever zegt de boordcomputer en wat hebben ze daadwerkelijk gereden. Vooral de Chinezen vallen door de mand... In de linker kolom het daadwerkelijke verbruik, in de rechter het op de BC aangegeven verbruik. De XC40 boordcomputer is iets te pessimistisch volgens de test, en geeft een hoger verbruik dan daadwerkelijk gereden aan...

De model 3 is wel een kwart zuiniger... Maargoed, die is aalglad en laag. En geen baksteen. En heeft geen hoofdruimte achterin ;) . Wel verrast dat XC40 qua verbruik niet zoveel onder doet vergeleken met een MG4 of i5...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCeC60L0BFXTkFv8QWLi3uI07BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jivGRrEgAwcCPMZXKeUQWos.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 04-03-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 19:43
caspervc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:07:
Ik zag deze video van What Car de week. Interessante test hoe ver je echt kan gaan, en een vergelijking tussen een hele rits auto's met dezelfde omstandigheden. Daaronder een XC40 my24 Twin.

Daarin hebben ze toevallig het door @ron65 benoemde issue onderzocht. Hoever zegt de boordcomputer en wat hebben ze daadwerkelijk gereden. Vooral de Chinezen vallen door de mand... In de linker kolom het daadwerkelijke verbruik, in de rechter het op de BC aangegeven verbruik. De XC40 boordcomputer is iets te pessimistisch volgens de test, en geeft een hoger verbruik dan daadwerkelijk gereden aan...

De model 3 is wel een kwart zuiniger... Maargoed, die is aalglad en laag. En geen baksteen. En heeft geen hoofdruimte achterin ;) . Wel verrast dat XC40 qua verbruik niet zoveel onder doet vergeleken met een MG4 of i5...

[Afbeelding]

[YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! Tesla, BYD & more | What Car?]
Mooi overzicht, wel jammer dat ze een dramatische unit van mile per kilowattuur gekozen hebben :X Daarmee gaat een hoop nauwkeurigheid verloren.
Doe dan Wh/mile of Wh/km

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
ron65 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:41:
[...]

Over EV verbruik gesproken....
https://topgear.nl/autoni...klopt-niet-boordcomputer/

Zou Tesla een van de gegadigden zijn? collega's rijden zelfs in de winter 16kWh/100km daarmee.
In lange ritten discussie hier op het forum was een Tesla Model 3 waarvan de boordcomputer 200 Wh/km aangaf. De geladen kWh en kilometers zeiden 244 (inclusief laadverlies is dat dan dus). Bij onze Volvo's zit dat verschil er ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:11
Tranquility schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:15:
[...]

Gefeliciteerd met de auto! Mooie stoere kleur, lijkt als twee druppels water op de mijne.. ;)
Trouwens, toen ik mijn auto ophaalde, deed de app het de eerste dagen ook niet goed en wist niet waar mijn auto stond, e.d. Paar dagen later was dit vanzelf opgelost.
Dank je wel. Met de app zal het inderdaad wel zoiets geweest zijn. Vanochtend leek de app weer verbinding te maken en vandaag werkte het eigenlijk vrij goed, voor het eerst geladen (gelijk ruzie met een laadpaal die niet wilde werken, de tweede aansluiting voor de andere plek op de paal werkte wel), voorverwarmd aan de kabel en ook dat ging allemaal super.

De kleur vind ik zelf ook heel erg mooi, het is zilver en toch komt het over als een ander soort zilver als dat ik hiervoor op de Volkswagen had. Wel erg tevreden mee dat de standaard kleur er zo goed uitkomt.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:08
marcel_76 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:24:
[...]

De kleur vind ik zelf ook heel erg mooi, het is zilver en toch komt het over als een ander soort zilver als dat ik hiervoor op de Volkswagen had. Wel erg tevreden mee dat de standaard kleur er zo goed uitkomt.
Mee eens, in Silver Dawn komt de XC40/EX40 erg mooi over. Daarom heb ik die ook besteld en hoefde ik geen optionele lakkleur te betalen (MY24 nog) en paste hij nog precies in het leasebudget met alle gewenste opties :)

Iets verderop in de wijk staat er al een in deze kleur dus elke keer als ik er langs rij kan ik alvast voorgenieten

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Kammika schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:37:
Ik had vandaag ook iets nieuws bij het snelladen: Had onvoldoende kwh-tjes in de tank om thuis te komen, dus even langs de snellader.

...

Geen idee wat dit veroorzaakt... weet iemand of ik me nu ergens zorgen over moet maken?
Iets soortgelijks heb ik toen het kouder was (iets van -25c) een paar keer gehad bij het wegrijden. Ik heb het oranje balkje niet gezien maar wel bij instappen een waarschuwing in het scherm dat het maximum vermogen beperkt was en de accu capaciteit gereduceerd was (heel waarschijnlijk stond er ook wel dat het vanwege de temperatuur was maar zag de melding maar kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Kammika schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:37:

Kwam daar met 2% aan, zag de stroom er met 137kW (da's netjes voor de P6) in gaan...

Heb tot zo'n 40% geladen en ben toen weer gaan rijden. Daarna was mijn vermogen beperkt, wat te zien was aan de oranje balk rechtsboven in beeld:

[Afbeelding]

Normaal let ik hier niet eens op, maar merkte vermogensverlies bij het optrekken en toen ik naar dashboard keek zag ik een behoorlijk lange oranje balk. De vermogensmeter kwam er ook niet voorbij.

De oranje balk werd steeds kleiner en na een minuut of 5 was die weer weg (heb deze foto genomen toen het al bijna weer was opgelost) en had ik weer vol vermogen.

Ik zou me geen zorgen maken. Auto heeft vast een goede reden gehad. Hoe ver had je al gereden en met welk verbruik? Hoe lang duurde het laden? Had je airco aan tijdens het laden?
Vreemd dat het na het snelladen gebeurd is. Waarschijnlijk een te warme accu(?) Het vermogen van de elektromotor dan beperken kan zin hebben omdat je dan niet veel vermogen van de accu kunt vragen (wat voor extra opwarming zorgt). Na even rijden koelt de accu af en kom je weer in normaal temperatuurbereik.

Te koud lijkt me onlogisch in dit geval. Ook (erg) lege accu (evt in combinatie met koude accu) kan een reden zijn wat ik ervaren heb. ook dat hier bij jou niet aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door DrBOB101 op 04-03-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

caspervc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:07:

[Afbeelding]

[YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! Tesla, BYD & more | What Car?]
Mooi overzicht, moest wel even kijken, ik dacht al "2,9 meter per kWh (m/kWh), dat is heel erg onzuinig" ...
Blijkt om MILES te gaan. lekker incourante meeteenheid,maar goed, dat is in sommige landen nu eenmaal de standaard.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
ron65 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Mooi overzicht, moest wel even kijken, ik dacht al "2,9 meter per kWh (m/kWh), dat is heel erg onzuinig" ...
Blijkt om MILES te gaan. lekker incourante meeteenheid,maar goed, dat is in sommige landen nu eenmaal de standaard.

.
Britten zou ik zeggen ;-) Stuur zit ook aan de verkeerde kant namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
DrBOB101 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Ik zou me geen zorgen maken. Auto heeft vast een goede reden gehad. Hoe ver had je al gereden en met welk verbruik? Hoe lang duurde het laden? Had je airco aan tijdens het laden?
Vreemd dat het na het snelladen gebeurd is. Waarschijnlijk een te warme accu(?) Het vermogen van de elektromotor dan beperken kan zin hebben omdat je dan niet veel vermogen van de accu kunt vragen (wat voor extra opwarming zorgt). Na even rijden koelt de accu af en kom je weer in normaal temperatuurbereik.

Te koud lijkt me onlogisch in dit geval. Ook (erg) lege accu (evt in combinatie met koude accu) kan een reden zijn wat ik ervaren heb. ook dat hier bij jou niet aan de hand.
Dik 100km gereden. Met stukken afwisselen van 100 en 80 kph. Wel steeds lekker doorgetrokken. Airco was uit bij het laden (ik zat niet inde auto)

Waarvoor zou die accu dan te warm zijn? Echt nog nooit eerder gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Zag vanavond ook ineens de ota upgrade binnenkomen. Had nu een scherm waarmee ik kon plannen. Heb om 0200 vannacht gezet. Benieuwd of dat werkt. Zou wel top zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Nu online
Ik ook maar eens gekeken, en idd, die van mij nu ook bezig met deze update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
MartijnEV schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Mee eens, in Silver Dawn komt de XC40/EX40 erg mooi over. Daarom heb ik die ook besteld en hoefde ik geen optionele lakkleur te betalen (MY24 nog) en paste hij nog precies in het leasebudget met alle gewenste opties :)

Iets verderop in de wijk staat er al een in deze kleur dus elke keer als ik er langs rij kan ik alvast voorgenieten
Hetzelfde had ik ook, voor dat geld kon ik mooi achteraf leder laten inbouwen want ik vind de bekleding af-fabriek erg prijzig. Ja je krijgt er lees lampjes en extra sfeer verlichting bij maar goed ok.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:46
Vanavond 12.4.3 update gekregen en geïnstalleerd. Heeft volgens mij geen meerwaarde voor mijn MY2. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T5RL3IXkPZjaY3KXEYaLXWxRFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CUB9qUYdtfrgIqhrwv20A3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHtd86KJr39TskimUKN9uCfqIio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JElMw3GqA5pdnrXSCv5qyyy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJV63
Wel netjes dat je nu in de app de voortgang van de installatie kan volgen

[ Voor 72% gewijzigd door GJV63 op 04-03-2024 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:37
Hier ook de update geïnstalleerd. In de iOs app kun je nu ook zien hoever de update is. Ik had dat nog niet eerder gezien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi1ty1sPGxc5pqjjouefKh3V1Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tD5L8HVh6wcQR2fyruKhp0QZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
GJV63 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:20:
Wel netjes dat je nu in de app de voortgang van de installatie kan volgen
[Afbeelding][/URL]
ik zou ff je adres blurren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuGwtAHVC9D5bQxflTNwfo038xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVGr4tSNdhSd96k6ABjfpteN.jpg?f=fotoalbum_large
En ineens staat hij er....
nog niet geactiveerd, dat gebeurt binnen 48 uur.

In het kader van waar we eerder over spraken, wel of niet kleine beetjes laden en wel of weinig snelladen, is dit een verbetering.
Ik kwam regelmatig thuis en dan waren alle publieke palen alweer vol bezet.
Dus de volgende ochtend maar weer 20 min eerder weg, en even langs een snellader.

De kans dat ik in 1 van de twee parkeervakken terecht kan als ik maar voor 16:30 thuis ben zo'n beetje is redelijk groot, al is dat in de periode april-oktober 50% kleiner omdat dan die mega-vulleszak weer voor de deur staat en er 1 vakje over is.
Dat is dan onder de boom, dus: ik ga de wagen binnenkort stevig inwrijven met ceramic wax, zodat ik hem ook sneller schoon krijg van dat verrotte vogelvuil, kleefstof en bloesem/bladval.
In ieder geval al een stuk meer kans om thuis te laden dan tot nu toe, en dus minder snellaad bezoekjes.

Maar eerst over twee weken onderhoud, ook bij mij gaan ze iets doen om de trillingen te minderen en ze gaan de OTA die de meesten momenteel krijgen handmatig erop zetten, want uit zichzelf zal het vermoedelijk wel weer niet werken (ervaring).

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 04-03-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJV63
caspervc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:22:
[...]

ik zou ff je adres blurren ;)
Dank, heb de screen print maar verwijderd 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
Kreeg net ook melding van een OTA die klaar staat maar ik lees alleen maar MY dit en dat. Onze eerst modellen, de MY20/21 tellen dus niet meer mee en zijn soort van afgeschreven voor updates en verbeteringen? Lekker dan...dat na slechts 3 jaar.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:46:
Kreeg net ook melding van een OTA die klaar staat maar ik lees alleen maar MY dit en dat. Onze eerst modellen, de MY20/21 tellen dus niet meer mee en zijn soort van afgeschreven voor updates en verbeteringen? Lekker dan...dat na slechts 3 jaar.
Nee, bij mijn weten niet. Er zijn alleen meer kleine, urgente fixes aan de nieuwe my24 RWD/AWD aandrijflijn te doen dan aan de my20-23 aandrijflijnen. Logisch toch? Ik verwacht dat de grotere updates ook gewoon voor de oudere modeljaren zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ah ja, mijn XC40 is nog geen jaar oud en wordt al overgeslagen bij de laatste OTA's. Ik heb intussen mijn verwachtingen van AAOS en Volvo serieus bijgeschroefd en verwacht niets meer. De auto rijdt goed en Spotify en Google Maps werken voldoende om het aangenaam te maken.

Wil je software snufjes dan moet je duidelijk niet bij Volvo zijn en daar verandert AAOS weinig aan ondervind ik nu. Komt er toch nog wat in de toekomst, leuk dan, maar komt er niets meer dan is het maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
marcel_76 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:24:
[...]
Zilver? Dit is toch Vapour Grey, of zie ik het nu niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kreeg je een melding in de app of op het middenscherm in de auto zelf? Volgens mij ben jij de eerste die de laatste update 2.14.3 OTA krijgt aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Gepland ota installeren lijkt goed te gaan. Had gisteren melding dat die klaar stond en aangegeven dat ik vannacht om 0200 wou installeren.

Had geen meldingen gehad, maar toen ik net de app opende gaf die aan dat installatie geslaagd was… werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Kammika schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:55:
Gepland ota installeren lijkt goed te gaan. Had gisteren melding dat die klaar stond en aangegeven dat ik vannacht om 0200 wou installeren.

Had geen meldingen gehad, maar toen ik net de app opende gaf die aan dat installatie geslaagd was… werkt goed!
Waar zie je die melding (aankondiging) in de App?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Tranquility schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:01:
[...]

bij het rijden kwam het icoontje van het wolkje rechtsboven in beeld wat altijd aangeeft dat er een update klaar staat.

Toen scherm naar beneden vegen en op de update klikken. Daar kon ik kiezen om gelijk te installeren, of een tijdstip te kiezen. Dat laatste dus gedaan..

NB: Dat was dus niet in de app, maar op de infotainment zelf..

[ Voor 6% gewijzigd door Kammika op 05-03-2024 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Tranquility schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:33:
[...]

Kreeg je een melding in de app of op het middenscherm in de auto zelf? Volgens mij ben jij de eerste die de laatste update 2.14.3 OTA krijgt aangeboden?
Push bericht van de app.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Tranquility schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:01:
[...]

Ik kreeg de melding gisteravond ook in de app en vlak daarna net na het snelladen in de auto. Toen kon ik ook meteen aangeven of ik de update wilde plannen. Omdat ik op het punt stond om weg te rijden maar op plannen geklikt, met het idee dat het toch niet zou werken.

Maar hij is vannacht strak om 2:00 uur begonnen met updaten en vlak daarna was het ook weer klaar.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Tranquility schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:29:
[...]

Nope, alleen zilver heeft een zilveren dak. Alle andere kleuren (waaronder Vapour Grey) van de my24 XC40 hebben een zwart dak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
Zo te lezen zijn er nu ook voor onze eerdere bouwjaren wat kleine onderhuidse verbeteringen meegestuurd. Prima toch? Een paar jaar geleden reed ik nog in een XC90T8 waar je alleen maar een heel kleine update kreeg als de auto een keer per jaar bij de dealer was voor onderhoud. Dat ging ook prima. Het is maar een auto….
Nu hebben we in ieder geval ook nog vrij recent allerlei leuke nieuwe apps gekregen (Vivaldi, YouTube, Chrome, Weather Channel etc. en dat aanbod gaat nog wel even door vermoed ik) en reeds eerder geïnstalleerde apps worden zeer regelmatig geüpdatet/bijgewerkt.
En wat de auto software betreft: klaar is toch klaar op een gegeven moment? Dat MY24 meer updates krijgt is logisch, daar moeten vast en zeker nog een aantal bugs worden gladgestreken en settings worden aangepast die te maken hebben met de nieuwe aandrijving-componenten etc. - waar wij als berijders van eerdere bouwjaren ‘niets mee te maken hebben’. Ik kan daar eerlijk gezegd niet wakker van liggen……

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 20:32
Hier geen enkele melding gekregen in de app (iOS met meldingen aan in de instellingen ;)). Zowel van beschikbare update als van uitgevoerde update niet. De update zelf is wel heel vlot uitgevoerd en afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Bij mij stond er vanmorgen in de auto ook een bericht over de OTA op het scherm. Toen ik de auto gisteravond parkeerde was de update nog niet gedownload. Blijkbaar hoef je niet meer te rijden om updates te downloaden, wat 'vroeger' wel zo was.

Inderdaad kun je nu kiezen om meteen te installeren of de installatie te plannen. Ik moest naar mijn werk, dus maar gepland voor vanavond.

In de app kreeg ik geen pushmelding, hoewel ik die setting wel aan heb staan. Onder het kopje Autosoftware staat wel dat de installatie uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:00
De nieuwe wagens hebben nieuwere componenten en hebben daardoor ook andere updates nodig. Heel logisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:54:
Bij mij stond er vanmorgen in de auto ook een bericht over de OTA op het scherm. Toen ik de auto gisteravond parkeerde was de update nog niet gedownload. Blijkbaar hoef je niet meer te rijden om updates te downloaden, wat 'vroeger' wel zo was.

Inderdaad kun je nu kiezen om meteen te installeren of de installatie te plannen. Ik moest naar mijn werk, dus maar gepland voor vanavond.

In de app kreeg ik geen pushmelding, hoewel ik die setting wel aan heb staan. Onder het kopje Autosoftware staat wel dat de installatie uitgevoerd kan worden.
Hmm, als ik in de app bij "Autosoftware" kijk staat daar Versie 2.13.3 onder, zoals altijd.
Maar als ik er op tap zie ik de volgende tekst staan:
  • Start de installatie op het centrale display van de auto.
  • Zorg dat de auto minstens 40% is opgeladen.
  • De installatie duurt maximaal 1,5 uur.
U kunt de auto tijdens de installatie niet gebruiken en uw autoalarm kan tijdelijk worden uitgeschakeld

Helemaal onderaan staat een venstertje met "Softwaregegevens" Als ik daar op tap staat er "Update 2.14.3".
Verder staat daaronder:
  • Kleine aanpassingen voor het aandrijfsysteem en de stroomvoorziening die geen gevolgen hebben voor de prestaties van de auto of andere gecertificeerde eigenschappen.
  • Verbeteringen en bugfixes.
Blijkbaar stond er dus al een softwareupdate klaar! Dit wordt dan wel lekker verborgen weergegeven!
Ik zit op m'n werk, zometeen maar even naar de auto lopen en de update starten.
Is nu toch tijd genoeg voor. :)

[edit]
Net bij de auto geweest en stond er inderdaad een klein wolkje bovenin het scherm. Dat scherm naar beneden geveegd waar de update zichtbaar werd en deze meteen geactiveerd.
De app geeft trouwens wel mooi de voortgang van de update weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranquility op 05-03-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
caspervc schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:18:
[...]
Nope, alleen zilver heeft een zilveren dak. Alle andere kleuren (waaronder Vapour Grey) van de my24 XC40 hebben een zwart dak.
Klopt, maar was me blijkbaar niet opgevallen op die foto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
ron65 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:25:
[Afbeelding]
En ineens staat hij er....
nog niet geactiveerd, dat gebeurt binnen 48 uur.

In het kader van waar we eerder over spraken, wel of niet kleine beetjes laden en wel of weinig snelladen, is dit een verbetering.
Ik kwam regelmatig thuis en dan waren alle publieke palen alweer vol bezet.
Dus de volgende ochtend maar weer 20 min eerder weg, en even langs een snellader.

De kans dat ik in 1 van de twee parkeervakken terecht kan als ik maar voor 16:30 thuis ben zo'n beetje is redelijk groot, al is dat in de periode april-oktober 50% kleiner omdat dan die mega-vulleszak weer voor de deur staat en er 1 vakje over is.
Dat is dan onder de boom, dus: ik ga de wagen binnenkort stevig inwrijven met ceramic wax, zodat ik hem ook sneller schoon krijg van dat verrotte vogelvuil, kleefstof en bloesem/bladval.
In ieder geval al een stuk meer kans om thuis te laden dan tot nu toe, en dus minder snellaad bezoekjes.

Maar eerst over twee weken onderhoud, ook bij mij gaan ze iets doen om de trillingen te minderen en ze gaan de OTA die de meesten momenteel krijgen handmatig erop zetten, want uit zichzelf zal het vermoedelijk wel weer niet werken (ervaring).
Mooi man, eindelijk is ie daar!

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Wel bijzonder dat de app de voortgang van de software-update weergeeft. Tijdens de installatie is er volgens mij geen communicatie mogelijk tussen auto en app. Zou de app maar gewoon wat gokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Venomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:54:
Wel bijzonder dat de app de voortgang van de software-update weergeeft. Tijdens de installatie is er volgens mij geen communicatie mogelijk tussen auto en app. Zou de app maar gewoon wat gokken?
Ik denk het.
Net gaf de app nog een voortgang van 15% aan en een paar minuten later zie ik dat de update voltooid is. Is wel razendsnel. Er stond op het scherm dat het max. 1,5 uur ging duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 20:59
caspervc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:16:
[...]

Mooi uitgelegd. Onze regel is : laden thuis onder de 30%, en dan tot 70/80. Afhankelijk wanneer we hem weer gaan gebruiken. Dat is bij ons niet dagelijks. Lang rit te gaan, dan de nacht ervoor even tot 90.
Onderweg laat ik hem wel tot 10 leeg gaan. Omdat ie dan sneller laadt. Snelladen doen we vaak van 10-70 ofzo. Dat is ca 20-23 min. Mooie stop voor de kinderen. Hoeft niet veel langer. Boven de 70 stort de laadsnelheid toch in
ik doe dit eigenlijk ook onderweg op lange rit. Ik heb wel gemerkt in de zomer vakantie in het buitenland dat de rijen voor de dames toiletten zodanig lang zijn dat het regelmatig gebeurd dat ik de 80% al voorbij ben voordat ze terug zijn :o (lees: op zaterdag in Italie bijv)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Bartelomeus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Mooi man, eindelijk is ie daar!
En actief, staat nu te laden. Wat een weelde, lekker thuis laden. en vandaag stonden ze bij nog twee huizen palen te plaatsen hier in de straat. Gaat lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:37
Venomer schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:54:
Ik denk dat ie inderdaad gewoon uitgaat van anderhalf uur of zo en daar een percentage van maakt op basis van de verstreken tijd. Vanmorgen gaf de app aan dat de update was geslaagd. Toen ik mijn auto stapte kreeg ik de melding dat de update mislukt was 8)7 . Ik denk dus dat er een bericht naar de app gaat dat de update aangezet is, het percentage vervolgens gaat lopen en na anderhalf uur een melding komt dat de update geslaagd is, zonder enig communicatie met de auto.

Ik heb hem vanmorgen weer opnieuw aangezet toen ik bij werk aankwam. Volgens de app is de update weer geslaagd. Ben benieuwd of dat dit ook werkelijk gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
ron65 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:33:
[...]
En actief, staat nu te laden. Wat een weelde, lekker thuis laden. en vandaag stonden ze bij nog twee huizen palen te plaatsen hier in de straat. Gaat lekker zo.
Mooi hoor, maar gaat de gemeente niet moeilijk doen met de kabel over de stoep tijdens het laden?
En nu maar hopen dat die zak hooi van een buurman niet die twee plekken voor je huis in beslag neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:47
[...]

Top! Hoe is de laadpaal nu aangesloten, 1-fase of toch 3-fase?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Top! Hoe is de laadpaal nu aangesloten, 1-fase of toch 3-fase?
enkelfase, driefasen werd me te duur (aanpassen netaansluiting, vervangen gehele verdeelkast omdat die er nu zit maar 1 fase hoofdrail bevat, bijkomende kosten voor de PV installatie om daar 3 fasen van te maken... totaal 2100 euro meer)
Nu kost de paal me niets, werkgever betaalt, en ik kan 5,5 kW laden. (25A, hoofdzekering is 35A).
Daarmee doet hij 5% per uur, theoretisch dus 20 uur voor een totaal lege naar totaal volle accu.
Ik kom vaak smiddags thuis en sta dan zeker 14 uur geparkeerd, in veel gevallen meer dan lang genoeg om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
[...]
enkelfase, driefasen werd me te duur (aanpassen netaansluiting, vervangen gehele verdeelkast omdat die er nu zit maar 1 fase hoofdrail bevat, bijkomende kosten voor de PV installatie om daar 3 fasen van te maken... totaal 2100 euro meer)
Nu kost de paal me niets, werkgever betaalt, en ik kan 5,5 kW laden. (25A, hoofdzekering is 35A).
Daarmee doet hij 5% per uur, theoretisch dus 20 uur voor een totaal lege naar totaal volle accu.
Ik kom vaak smiddags thuis en sta dan zeker 14 uur geparkeerd, in veel gevallen meer dan lang genoeg om te laden.
Zo heb ik het ook gedaan! Hoofdzekering is 40A, en het laadstation is afgezekerd op 25A. Na één nachtje laden is de accu altijd vol als ik dat wil. (meestal 90%)
Als het moet zou bij mij 32A ook nog kunnen icm loadbalancing, maar ik vind het prima zo.
Heerlijk dat je niet meer van een openbare laadpaal afhankelijk bent. Nu je parkeerplekje goed verdedigen! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Joh gewoon ff een laadpaal bord elders weg trekken en die daar neerzitten. Probleem opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaJoBe
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-08 16:22
Doet de update nu iets aan de trillingen bij lage snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:58:
[...]

5% per uur aan 5,5kW? Dan heb je ofwel veel laadverlies ofwel een grotere batterij? Mijn XC40 P6 MY23 laadt 6% per uur aan 4kW. Heb jij mss een twin en heeft die 'n grotere batterij?

Ik kreeg gisteravond ook een push melding via de app, maar had geen zin meer om naar buiten te gaan. Wagen hing aan de lader maar update starten gaat helaas nog niet vanuit de app. Benieuwd of dat ooit nog komt. Niets spannends in de update dus kan nog even wachten tot het past, geen haast bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:50
Largamelion schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:53:
[...]
5% per uur aan 5,5kW? Dan heb je ofwel veel laadverlies ofwel een grotere batterij? Mijn XC40 P6 MY23 laadt 6% per uur aan 4kW. Heb jij mss een twin en heeft die 'n grotere batterij?
Volg jij dit topic niet? @ron65 heeft een MY23 SM Plus, is zeker al eens aan bod gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Kammika schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Dik 100km gereden. Met stukken afwisselen van 100 en 80 kph. Wel steeds lekker doorgetrokken. Airco was uit bij het laden (ik zat niet inde auto)

Waarvoor zou die accu dan te warm zijn? Echt nog nooit eerder gehad…
Voorverwarmen + snelladen maakt de accu wel warm natuurlijk.
De auto hoort het weg te koelen. Wellicht (we weten het niet zeker natuurlijk) is dat nu niet genoeg gebeurd en kreeg je vervolgens een reductie in vermogen. Dat dat niet hoort ben ik meteen met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Volg jij dit topic niet? @ron65 heeft een MY23 SM Plus, is zeker al eens aan bod gekomen :+
Dat hij een Plus had wist ik nog net maar niet of het single of dual motor was, ken niet iedereen hier z'n configuratie van buiten :). Enkel de Twin heeft een grotere batterij zie ik dus snap niet dat hij slechts 5% per uur laadt als hij aan 5,5kW laadt.

Update zonet geïnstalleerd, duurde nog geen 10 min en ik kreeg netjes een push melding als hij klaar was dus er is zeker wel communicatie na afloop van de update. Direct in de auto gestapt om het na te kijken en infotainment had meer tijd nodig om op te starten dan normaal maar gaf direct na opstarten melding dat de update gelukt was.

[ Voor 26% gewijzigd door Largamelion op 05-03-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:50
Largamelion schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:08:
[...]
Dat hij een Plus had wist ik nog net maar niet of het single of dual motor was, ken niet iedereen hier z'n configuratie van buiten :). Enkel de Twin heeft een grotere batterij zie ik dus snap niet dat hij slechts 5% per uur laadt als hij aan 5,5kW laadt.
De SMER heeft ook grotere batterij, dus niet enkel de TWIN/P8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:25:
[...]

De SMER heeft ook grotere batterij, dus niet enkel de TWIN/P8.
Ja, maar die is enkel vanaf MY24 en die heeft Ron niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Tranquility schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:29:
[...]

Nee het lijkt zo het is toch echt volgens bestelling Silver Dawn, ik denk dat het door het licht komt van buiten. Afgelopen maandag was de kleur al weer iets anders buiten en bij de dealer binnen kwam hij veel lichter over maar was ook weinig licht want was best donker die dag. Volgens mij is Vapour Grey net iets donkerder nog, helaas geen foto van want dat is de nieuwe kleur die standaard geen geld kost dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
Tranquility schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Mooi hoor, maar gaat de gemeente niet moeilijk doen met de kabel over de stoep tijdens het laden?
En nu maar hopen dat die zak hooi van een buurman niet die twee plekken voor je huis in beslag neemt...
Ik moet nog even wachten op de paal, die komt bij ons aan de schuur en dan moet de kabel ook een stukje stoep van ongeveer 1m breed over en door de bosjes.

Ik kreeg zelfs het advies van de Gemeente om het maar op deze manier te doen want andere oplossingen hebben ze nog niet. Ik heb er genoeg gevraagd en aangedragen, maar de Gemeente is niet zo snel en eigenlijk totaal niet voorbereid op de toekomst hieromtrent. Aangezien we zoveel "zonne" energie over hebben per jaar (de buren ook) willen we allemaal juist dat in de auto stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ik had vanmorgen in de auto gepland dat de update om 20:00 geïnstalleerd zou worden. Vanavond ging ik om 20:20 nog even een boodschapje doen, en toen was de update al klaar. Prima nieuwe feature, dat gepland installeren van updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Update zonet geïnstalleerd, duurde nog geen 10 min en ik kreeg netjes een push melding als hij klaar was dus er is zeker wel communicatie na afloop van de update. Direct in de auto gestapt om het na te kijken en infotainment had meer tijd nodig om op te starten dan normaal maar gaf direct na opstarten melding dat de update gelukt was.
Inmiddels is bij mij de paal actief en ik heb vanmiddag getest.
Ik kom aan 5% per uur, maar de lader staat ingesteld op max 4,6 kWh zag ik in de display. Bovendien is de lader load balancing ingesteld en is tijdens het laden ook de wasmachine, de droger en de vaatwasser actief geweest.
Ik heb overigens even gebeld met ze omdat 4,6 geen 5,7 kW is, maar het klopt, de zekering is 25A, maar ze begrenzen de lader dan op 20A. Je kunt dan wel de zekering met 25A willen belasten, de kans dat ie dan af en toe tript is dan groot aanwezig.

5% per uur is voor mij ook zat, meestal kom i smiddags thuis en ga pas de volgende ochtend weer weg. Dat is dik 14 uur, en dus 70%. ik kom niet snel met minder dan 20 thuis en laad toch maar tot 90%. Past prima.
Die enkele keer dat ik wel sneller vol moet zijn, is er een snellader op 5 km afstand.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 06-03-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:47:
[...]
Ja, maar die is enkel vanaf MY24 en die heeft Ron niet.
nope, gewoon de MY23 single engine, met de bekende 69 kWh accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:21:
[...]
Ik heb overigens even gebeld met ze omdat 4,6 geen 5,7 kW is, maar het klopt, de zekering is 25A, maar ze begrenzen de lader dan op 20A. Je kunt dan wel de zekering met 25A willen belasten, de kans dat ie dan af en toe tript is dan groot aanwezig.
Meer voor laadpalen topic dit, maar toch: Maar je hebt een 35A hoofdzekering, met een algen paal. Die heb ik ook en ondersteunt loadbalancing. Dan moeten ze je jouw paal toch gewoon op 32a (en dus 7,4kw) kunnen afmonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Kammika schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:35:
[...]

Meer voor laadpalen topic dit, maar toch: Maar je hebt een 35A hoofdzekering, met een algen paal. Die heb ik ook en ondersteunt loadbalancing. Dan moeten ze je jouw paal toch gewoon op 32a (en dus 7,4kw) kunnen afmonteren?
Met loadbalancing moet dat zeker wel kunnen! Als er verder grote stroomverbruikers aan gaan, dan zorgt de loadbalancing ervoor dat het laden iets getemperd wordt.
Ik vind het trouwens een raar verhaal dat de laadpaal afgezekerd wordt op 25A, maar dat het laden alsnog geknepen wordt op 20A.
Mijn laadpaal is ook gezekerd op 25A, maar dat krijg ik dan ook met laden. Mijn hoofdzekering is 40A en ik heb bewust geen loadbalancing. Wij zijn thuis met z'n tweeën en zijn ons bewust de enkele keer dat de auto aan de lader staat gewoon even niet de wasmachine, vaatwasser en koffiezetapparaat tegelijkertijd ook aan te zetten. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Nu online
Vulcan750 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Ik vind het trouwens een raar verhaal dat de laadpaal afgezekerd wordt op 25A, maar dat het laden alsnog geknepen wordt op 20A.
☺️
Dat schijnen voorschriften te zijn: Ik had al 3x25 aansluiting en voor mijn laadpaal heb ik besloten gelijk goed te investeren, dus de paal is qua kabeldiktes voorbereid op 3x32 (dus 22kw). Ik had dus ook gedacht dat mijn laadpaal dan nu 3x25 zou gaan doen. Maar de electricien gaf aan dat mijn installatie dan niet meer aan de voorschriften voldeed. De paal moet altijd een bepaald % lager afgesteld zijn dan waarop die afgezekerd. En dus staat dis van mij ook op 3x20. Ik vind bij Ron65 wel gek dat hij een 35A aansluiting heeft, een laadpaal met loadbalancer en dat die paal met loadbalancer dan op 25A afgezekerd is. Ik heb collega's met dezelfde paal en 35A aansluiting die gewoon allemaal op 7,4kw kunnen laden. (dwz eentje had geen loadbalancing genomen en dan wordt die idd lager afgezekerd om problemen met je hoofdzekering te voorkomen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
ron65 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:21:
[...]

Inmiddels is bij mij de paal actief en ik heb vanmiddag getest.
Ik kom aan 5% per uur, maar de lader staat ingesteld op max 4,6 kWh zag ik in de display. Bovendien is de lader load balancing ingesteld en is tijdens het laden ook de wasmachine, de droger en de vaatwasser actief geweest.

5% per uur is voor mij ook zat, meestal kom i smiddags thuis en ga pas de volgende ochtend weer weg. Dat is dik 14 uur, en dus 70%. ik kom niet snel met minder dan 20 thuis en laad toch maar tot 90%. Past prima.
Die enkele keer dat ik wel sneller vol moet zijn, is er een snellader op 5 km afstand.
Snap ik…..!
Ik heb overigens mijn loadbalancer op 23 A ingesteld staan (in mijn geval is dat per fase - ik heb een 3-fase 3 x 25A aansluiting en een 11 kw Wallbox) en dat gaat al jaren goed……

Bij mij is “thuiskomen = inpluggen”.
Als er zwaar geklust wordt (ik gebruik regelmatig een nogal zware zaagtafel en frees apparaat) en/of er uitgebreid gekookt wordt op de inductie plaat terwijl de oven en de wasmachine en de droger ook aan staan stort de laadstroom natuurlijk in (want de loadbalancer doet gewoon goed zijn werk).
Volgens mijn installateur zou ik ‘m ook gerust op 25 kunnen zetten maar dat beetje marge geeft me een beter gevoel en dat beetje verschil in laadtijd maakt mij ook niet uit.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
[...]

Dat is allemaal leuk en aardig Ron, maar heb je de OTA update al ontvangen? O-) :P :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartenmu
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-07 12:43
MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Laat je dan ook weten wat ze precies gedaan hebben?
Het heeft even geduurd. Maar blijkbaar stond loadbalancing nooit aan en nu dus wel. Ik heb de splitter die tussen de slimme meter en de laadpaal zat vervangen door een actieve splitter van HomeWizard. Dit lijkt het probleem te hebben verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Misschien niets met elkaar te maken, maar sinds de OTA doet de achterklep openen met de voetbeweging het niet meer (goed)... Normaliter was een klein trapje voldoende, nu kan ik bewegen wat ik wil, openen op die manier is maar bij 1 van de 6 keer gelukt afgelopen dagen... Iemand anders hier ook last van? Wat zou de oplossing kunnen zijn? Verder nog steeds een top auto hoor 😜

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Rude-Dog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Dat is allemaal leuk en aardig Ron, maar heb je de OTA update al ontvangen? O-) :P :P
uiteraard..... niet
Maar over anderhalve week toch een onderhoudsbeurt, kunnen ze dit meteen nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Dat schijnen voorschriften te zijn: Ik had al 3x25 aansluiting en voor mijn laadpaal heb ik besloten gelijk goed te investeren, dus de paal is qua kabeldiktes voorbereid op 3x32 (dus 22kw). Ik had dus ook gedacht dat mijn laadpaal dan nu 3x25 zou gaan doen. Maar de electricien gaf aan dat mijn installatie dan niet meer aan de voorschriften voldeed. De paal moet altijd een bepaald % lager afgesteld zijn dan waarop die afgezekerd. En dus staat dis van mij ook op 3x20. Ik vind bij Ron65 wel gek dat hij een 35A aansluiting heeft, een laadpaal met loadbalancer en dat die paal met loadbalancer dan op 25A afgezekerd is. Ik heb collega's met dezelfde paal en 35A aansluiting die gewoon allemaal op 7,4kw kunnen laden. (dwz eentje had geen loadbalancing genomen en dan wordt die idd lager afgezekerd om problemen met je hoofdzekering te voorkomen...)
dat heet "selectiviteit".
Ze moeten verplicht twee zekeringwaardes lager gaan zitten, dus 35A hoofdzekering dan verplicht max 25A voor de paal.
Dan is de kabel dus met 25A gezekerd, daarvoor gelden dan ook weer voorschriften die zeggen dat aan het eind van die kabel geen zekeringen mogen zitten van dezelfde waarde maar MOET lager. en dat is 20A.
Het zijn inderdaad de voorschriften. NEN1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
ron65 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:40:
[...]

dat heet "selectiviteit".
Ze moeten verplicht twee zekeringwaardes lager gaan zitten, dus 35A hoofdzekering dan verplicht max 25A voor de paal.
Dan is de kabel dus met 25A gezekerd, daarvoor gelden dan ook weer voorschriften die zeggen dat aan het eind van die kabel geen zekeringen mogen zitten van dezelfde waarde maar MOET lager. en dat is 20A.
Het zijn inderdaad de voorschriften. NEN1010
Niet alleen selectiviteit, langdurig belasten beperk je meestal tot 80% van de maximale capaciteit. Automaten worden behoorlijk warm bij volle belasting, zeker in een volle groepenkast en dus is het een goede gewoonte om niet uren lang op 100% te belasten. Dus bij 25A laad je met 20A en bij 16A laad je op 13A.

Wil je dus op 3x16A (11kW) laden èn je hebt een loadbalancer dan pak je een 20A Automaat.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Himalaya schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:53:
[...]

Niet alleen selectiviteit, langdurig belasten beperk je meestal tot 80% van de maximale capaciteit. Automaten worden behoorlijk warm bij volle belasting, zeker in een volle groepenkast en dus is het een goede gewoonte om niet uren lang op 100% te belasten. Dus bij 25A laad je met 20A en bij 16A laad je op 13A.

Wil je dus op 3x16A (11kW) laden èn je hebt een loadbalancer dan pak je een 20A Automaat.
Exact! klopt helemaal!
En dan nog, 4,6 kW max staat nu op de paal display, en dat is prima. vanavond met 15% thuisgekomen en in 6 uurtjes tijd staat hij alweer op 55%. morgenochtend is hij weel helemaal vol, mooi op tijd voor de volgende rit.

Ik had vandaag meerv problemen met de infotainment set, traag als dikke.... een adres in programmeren was lastig, ik had die vanaf de gsm erheen gestuurd, kwam niet aan, en Google Assistent reageerde ook supertraag (hey google: even wachten een kleine 40 seconden, dan pas wat inspreken en de woorden tergend traag in de display zien verschijnen, een seconde of 5 per woord, en dan nog fout gaan als je de nav inprogrammeert zo.)
Toen handmatig, nou... elke letter of optie aantikken duurde gewoon 3 a 4 seconden voor er reactie kwam.
Na een minuut of 5 begon alles weer op tempo te komen.

Terug naar huis was de navigatie ook van slag, gaf een locatie aan die minstens 500 meter van waar ik reed lag. Ook toen na enkele minuten weer in orde.
Net alsof het spul ergens mee bezig is op de achtergrond. zowel vanochtend als vanmiddag de beide resets uitgevoerd, de laatste leek te helpen.
Op dit moment weer gewoon op snelheid (ben net even in de auto geweest en gecheckt), maar eerder vandaag was het hopeloos de eerste minuten na aanzetten van de wagen.

Tegelijk lees ik net dat in Zwolle (waar ik vandaag was) een XC40 is beschoten met 6 kogels. Daarbij is een dode gevallen. Ik weet dat er hier mensen zijn die uit zwolle komen, hopelijk iedereen oke hier? Gaat om een sage-green XC40 zo te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 06-03-2024 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
  • Nu online
Inmiddels kan ik wel stellen dat het hele kleine beetje getril bij stapvoets rijden weg is na installatie 2.14.3.
Dikke prima dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk, dat is beter nieuws.

[ Voor 191% gewijzigd door Microkid op 07-03-2024 08:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
DPPSchoenmaker schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:00:
Misschien niets met elkaar te maken, maar sinds de OTA doet de achterklep openen met de voetbeweging het niet meer (goed)... Normaliter was een klein trapje voldoende, nu kan ik bewegen wat ik wil, openen op die manier is maar bij 1 van de 6 keer gelukt afgelopen dagen... Iemand anders hier ook last van? Wat zou de oplossing kunnen zijn? Verder nog steeds een top auto hoor 😜
Geen problemen hier, gisteravond en vanmorgen nog gebruikt, werkte direct met kleine voetbeweging.

OTA staat er op van eergisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Nu online
Viezigheid op de sensor wellicht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ron65 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:36:
[...]

uiteraard..... niet
Maar over anderhalve week toch een onderhoudsbeurt, kunnen ze dit meteen nakijken
Stop de persen, hou je vast....... er is een OTA !!! en nu ook geinstalleerd!

Had vanochtend Volvo aan de lijn vanwege de onderhoudafspraak, daarbij had ik ook de OTA gemeld. Ze hebben meteen meegekeken en de OTA op mijn wagen opnieuw aangemeld (zou vorige week al zichtbaar moeten zijn geweest en was dat dus niet) en meteen daarna begon de app te melden dat er een update was.

Kennelijk heeft mijn wagen hem toch gemist toen hij klaarstond, en dat gaan ze nog wel via de logs proberen na te trekken bij onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Sinds gisteren update 2.14.3 OTA binnen gekregen. Met een twintig tal minuten was het gepiept. Even verder gekeken valt mij op dat de beveiligingsupdate (1 okt. 2023) onderhand redelijk bejaard begint te worden...!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:38
ron65 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Welke, @ron65 , welke??? Hou ons niet langer in spanning.. zit je nu op 2.4 of misschien al 3.0 ?? ;-)
Maar: gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
ron65 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Had vanochtend Volvo aan de lijn vanwege de onderhoudafspraak, daarbij had ik ook de OTA gemeld. Ze hebben meteen meegekeken en de OTA op mijn wagen opnieuw aangemeld (zou vorige week al zichtbaar moeten zijn geweest en was dat dus niet) en meteen daarna begon de app te melden dat er een update was.

Kennelijk heeft mijn wagen hem toch gemist toen hij klaarstond, en dat gaan ze nog wel via de logs proberen na te trekken bij onderhoud.
Jouw auto is dus blijkbaar wat "hardhorend"! 📢 Even met je XC40 langs Beter Horen... 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jorisjansen3 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Welke, @ron65 , welke??? Hou ons niet langer in spanning.. zit je nu op 2.4 of misschien al 3.0 ?? ;-)
Maar: gefeliciteerd!
nee echt, je gelooft het niet. 2.14.3 .... ik ben flubbergasted dat dit mogelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:41

timhtc

Home Energy Management

rolfio schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:51:
Inmiddels kan ik wel stellen dat het hele kleine beetje getril bij stapvoets rijden weg is na installatie 2.14.3.
Dikke prima dus :)
Hier ook! Ik dacht altijd dat dat de klinkers van mijn oprit waren die ik voelde. 😂 Nu loopt hij nog soepeler.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 20:46
Ik heb sinds vanavond in mijn C40 (my2024) een constant (dwz ook als de auto niet is afgesloten en/of gereden wordt) een knipperende alarm led / alarmindicatie op t dashboard.
De knipper frequentie is net iets sneller dan eens per seconde. (ook indien op slot)

Snel even met Volvo Assistance gebeld, maar die kwamen niet verder dan 'zal wel n tijdelijke connectiviteits storing zijn'.

De auto heeft gewoon zijn LTE verbinding.
Heb t centrale scherm al gereset (rechth. knop lang ingedrukt houden tot de reset start) en de verbinding gereset (voorruitontwasemingsknop lang ingedrukt houden tot de verbindings status wijzigt) maar dat mocht niet baten.

Iemand die dit bekend voor komt? Remedie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsief
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-02 13:21
edsub schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:02:
Ik heb sinds vanavond in mijn C40 (my2024) een constant (dwz ook als de auto niet is afgesloten en/of gereden wordt) een knipperende alarm led / alarmindicatie op t dashboard.
De knipper frequentie is net iets sneller dan eens per seconde. (ook indien op slot)

Snel even met Volvo Assistance gebeld, maar die kwamen niet verder dan 'zal wel n tijdelijke connectiviteits storing zijn'.

Heb t centrale scherm al gereset (rechth. knop lang ingedrukt houden tot de reset start) en de verbinding gereset (voorruitontwasemingsknop lang ingedrukt houden tot de verbindings status wijzigt) maar dat mocht niet baten.

Dit heb ik ongeveer een maand geleden ook gehad (XC40 MY24 SMER). Duurde bij mij een aantal dagen waarbij ik hem niet aan de laadpaal had. Vervolgens was het na een nacht laden weer voorbij. Geen idee wat het heeft veroorzaakt, op internet vind je verschillende mogelijke oorzaken maar die hebben allemaal te maken met sensoren die niet/niet goed zouden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsub
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 20:46
Impulsief schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Did heb ik ongeveer een maand geleden ook gehad (XC40 MY24 SMER). Duurde bij mij een aantal dagen waarbij ik hem niet aan de laadpaal had. Vervolgens was het na een nacht laden weer voorbij. Geen idee wat het heeft veroorzaakt, op internet vind je verschillende mogelijke oorzaken maar die hebben allemaal te maken met sensoren die niet/niet goed zouden werken.
Op t Volvo forum las ik n vergelijkbare melding (maar lagere knipper frequentie) en dat zou te maken hebben met een defecte daglichtsensor.
T is knap hinderlijk zo'n knipperled middenop t dashboard als t donker is. Ik probeer vandaag bij de dealer langs te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsief
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-02 13:21
edsub schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Op t Volvo forum las ik n vergelijkbare melding (maar lagere knipper frequentie) en dat zou te maken hebben met een defecte daglichtsensor.
T is knap hinderlijk zo'n knipperled middenop t dashboard als t donker is. Ik probeer vandaag bij de dealer langs te gaan.
Ik ben benieuwd of zij het herkennen en oorzaak/oplossing weten. Je zou in de tussentijd kunnen proberen een korte laadsessie te starten en kijken of het daarmee weg gaat (zoals bij mij).

===

Iemand verstand van de stroomverbruik cijfers in het rijlogboek versus die in de auto, trouwens? Ik heb afgelopen maandag een rit van 48 km gemaakt die volgens de auto precies 10% heeft verbruikt (90% -> 80%). In het logboek vind ik voor die rit een totaal verbruik van 13,1 kWh terug. Dat lijkt niet met elkaar overeen te komen, tenzij ik per ongeluk ruim 150% accu heb gekregen van Volvo.

[ Voor 26% gewijzigd door Impulsief op 08-03-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Update voor de Android app maar blijkbaar enkel bugfixes, merk niets nieuws.

Ik zie trouwens nog steeds niet mijn laadsessie van 26/02 in de app, heb intussen wel al een mail gehad met de factuur. Jammer dat dat zo lang duurt, dat ging met Plugsurfing vrijwel onmiddellijk voor zover ik mij herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb de OTA geïnstalleerd en de achterklep gaat nog gewoon open met een voetbeweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb een paar dagen geleden de OTA geïnstalleerd. Sindsdien krijg ik tenminste een keer per dag de melding in de app dat de software is geïnstalleerd. Dat had ik na de vorige OTA ook. Na een paar dagen stopte het. Ik ben benieuwd hoe lang de app het deze keer blijft doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBRIL
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-09 22:35
edsub schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:02:

Ik heb dit met mijn C40 reeds 2x gehad, je hebt op dat moment ook het donkere thema op de schermen en de dimlichten branden dan ook overdag. Het is bij mij telkens na een paar dagen vanzelf opgelost tijdens het rijden.
Resets helpen niet, laden ook niet.
Ik heb sterk het vermoeden dat het een brakke lichtsensor op het dashboard is.
Pagina: 1 ... 233 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"