ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Je kunt ook via de Assistant zeggen: navigeer naar huis/thuis. Dat werkt bij mij prima. En datzelfde zou je ook voor de parking kunnen doen als je weet hoe die heet.MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:03:
Vraagje in verband met Google Maps. Bij mij wordt de "Thuis" locatie nooit voorgesteld. Sommige locaties die ik vaak bezoek soms wel, soms niet. Mijn "werk" locatie wordt dan wel weer vaak voorgesteld, maar daar rijd ik eigenlijk nooit naar toe, de parking is namelijk op enkele honderden meters. Die parking wordt dus nooit voorgesteld.
Dus voor zowel voor thuis als voor die parking moet ik die telkens zelf zoeken: thuis gewoon via zoeken op "thuis", die parking via bewaarde favorieten.
Is daar iets aan te doen? Vooral die "thuis" locatie voorgesteld krijgen, lijkt me wel handig.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Dit, en stel het adres van die parking gewoon in als werkadres!ArnoudN schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Je kunt ook via de Assistant zeggen: navigeer naar huis/thuis. Dat werkt bij mij prima. En datzelfde zou je ook voor de parking kunnen doen als je weet hoe die heet.
Dat zou inderdaad een andere manier kunnen zijn om GM te gebruiken. Tot nu toe gebruik ik eigenlijk zelden, zeg maar nooit, de assistent. Zal wat aanpassing vergen langs mijn kant.ArnoudN schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Je kunt ook via de Assistant zeggen: navigeer naar huis/thuis. Dat werkt bij mij prima. En datzelfde zou je ook voor de parking kunnen doen als je weet hoe die heet.
Ik was eigenlijk ook benieuwd naar de logica van de voorgestelde locaties.
[ Voor 7% gewijzigd door MrMathos op 28-02-2024 11:09 ]
Nee, parking is parking, werk is werk. Iets anders kan mijn hoofd niet aan.StevendGraaf schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Dit, en stel het adres van die parking gewoon in als werkadres!
De ene keer duurt het een halve minuut voorat deze gaat spelen, de andere keer een paar minuten en soms blijft het scherm zwart en moet ik eerst naar de radio schakelen en daarna weer terug naar de AudioWagon app. Die gaat vervolgens eerst de USB-stick weer helemaal opnieuw inlezen wat ook weer minutenlang duurt.
Maar als het werkt, werkt het ook goed want het is verder een mooie en duidelijke app met handige navigatie en weergave van albumart.
Waarom heeft Volvo nou geen native audio-app ingebouwd?

Dat is inklappen van beide spiegels. Kantelen, per spiegel als je het hebt, is dubbelklikken op L of R voor resp. de linker en/of rechter spiegel....Ophidian schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:19:
[...]
Heb je de elektrische stoelen voor nodig inderdaad. Kon volgens mij ook met l en r tegelijk indrukken, weet niet of dat op de plus werkt.
Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Kantelen is alleen beschikbaar als je ook electrische stoelen hebt met geheugenplaatsen.RFolst schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Dat is inklappen van beide spiegels. Kantelen, per spiegel als je het hebt, is dubbelklikken op L of R voor resp. de linker en/of rechter spiegel....
Heb je die niet dan kun je dubbelklikken tot je een ons weegt, er gebeurt niets.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Dat was eigenlijk een optie die ik als standaard zou verwachten, zeker op SUV modellen.ron65 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:16:
[...]
Kantelen is alleen beschikbaar als je ook electrische stoelen hebt met geheugenplaatsen.
Heb je die niet dan kun je dubbelklikken tot je een ons weegt, er gebeurt niets.
ik hoef maar 2 woorden te noemen voor nog zoiets: Leeslampjes achterin.MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Dat was eigenlijk een optie die ik als standaard zou verwachten, zeker op SUV modellen.
Ik heb die functie maar gebruik ze niet, de spiegels klappen helemaal naar beneden waardoor je niet meer achteruit kan kijken, zeer irritant imo. Dat deed de Opel Grandland die ik als aanloopwagen had veel beter.MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:58:
[...]
Kan je de spiegel dan laten zakken bij het achteruit rijden? Nu is het best moeilijk om de stoepranden te zien. Ik heb een XC40 SM ER Plus MY2024.
Dus je mist niets.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dealer zij iets van 50 en 60 had EX in mijn gedachten, maar kan best ook EV geweest zijn, is al bijna een jaar geleden dat ik daar nog binnen geweest bencaspervc schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:25:
[...]
Zou het niet zijn dat de nieuwe V60 EV60 gaat heten, en de SUV variant EX60?
Hier ook Ultimate en ook nog nooit gebruikt, was het zelfs al vergeten welke handeling het was... Ik rij 100% op de 360° camera, en kruip hiermee in de kleinste gaatjes zonder naar de spiegels om te zien. Mijn vrouw noemt het parkeren voor dummies met die camera'sLargamelion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:27:
[...]
Ik heb die functie maar gebruik ze niet, de spiegels klappen helemaal naar beneden waardoor je niet meer achteruit kan kijken, zeer irritant imo. Dat deed de Opel Grandland die ik als aanloopwagen had veel beter.
Dus je mist niets.
Autocorrect f*ck up van de maand!Kammika schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Als je kan wachten: altijd doen. Je krijgt nooit meer deze gunstige bijtelling en intussen ontwikkelen de EV’s hard door
De ex40 is gewoon een rename van de xc40 en zalmfilet gewoon drivers display hebben.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Het is puur daarvoor echt super handig en met 2x drukken op de knop is het ook heel snel geregeld. Als je vervolgens weer naar de D stand gaat of in P worden de spiegels gelijk weer goed gezet. Werkt super handig!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Alleen jammer dat ik geen 360 camera heb en de spiegels beslist niet willen kantelen, of ik nu 2x 3x 4x 5x of 100x op die knoppen druk, er kantelt niets.Juancho schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:57:
Niet eens met bovenstaande heren. Ik gebruik het kantelen regelmatig als je strak langs een stoeprand wil parkeren. Dan werkt het echt op, je kan tot op de mm langs de rand parkeren. No way dat je het zo strak lukt met de toch al vervormde 360 camera of spiegels in de gewone stand.
Het is puur daarvoor echt super handig en met 2x drukken op de knop is het ook heel snel geregeld. Als je vervolgens weer naar de D stand gaat of in P worden de spiegels gelijk weer goed gezet. Werkt super handig!
Ik zal het met de buitensp[iegel moeten doen in de normale stand.
En ja, ik heb er al een aantal keren door net op de stoep gezeten, waar ik met de voorgaande auto wel de zijkant van de banden kon zien is dat bij deze absoluut niet het geval.
Dat is echt iets dat me tegenvalt, maar de spiegeks zitten veel dichter tegen de carosserie aan dan bij de voorganger die ik had. Die staken verder uit. Streker, de breedte met spiegels was daar 2 cm groter dan bij deze XC40 terwijl de carrosserie ruim 10 cm smaller was.
Maar alleen als je achteruit rijdt.
Stapvoets kan je wel vooruit rijdend de achtercamera aanzetten maar de lijnen helpen dan niet zo veel omdat ze met stuur bewegen.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Daarom heb jij ook iets minder betaaldMrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:13:
't Wordt alleen maar erger: op de Plus zit dus geen 360 camera én geen neerklappende spiegels. Wie heeft dat bedacht? Soms ga ik zo half recht gaan staan zodat ik toch ietwat van een stoeprand kan zien.
Ik heb nergens de keuzeoptie gehad om voor een 360 camera en neerklappende spiegels te kiezen, de Ulrimate was niet beschikbaar binnen budget en de luxe stoelbekleding waar dan nog elektrische stoelen, en neerklappende leeslampjes en brandende buitenspiegels met rondom kijkende camera's zitten waren alleen voor de ujltimate aan te vinken.thisisjazz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:51:
[...]
Daarom heb jij ook iets minder betaald
Anders had ik er graag iets meer voor betaald, maar dat mocht niet eens bij de plus.

Vorige week vroeg Maps uit zich zelf of ik thuis kon laden. Dit had ie enkele maanden eerder al gevraagd, toen kon ik nog niet thuisladen. Gelukkig vroeg hij het vanzelf opnieuw. Misschien door te navigeren naar 'Thuis'MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:03:
Vraagje in verband met Google Maps. Bij mij wordt de "Thuis" locatie nooit voorgesteld. Sommige locaties die ik vaak bezoek soms wel, soms niet. Mijn "werk" locatie wordt dan wel weer vaak voorgesteld, maar daar rijd ik eigenlijk nooit naar toe, de parking is namelijk op enkele honderden meters. Die parking wordt dus nooit voorgesteld.
Dus voor zowel voor thuis als voor die parking moet ik die telkens zelf zoeken: thuis gewoon via zoeken op "thuis", die parking via bewaarde favorieten.
Is daar iets aan te doen? Vooral die "thuis" locatie voorgesteld krijgen, lijkt me wel handig.
Nee inderdaad. Tegenwoordig kan je uit weinig kiezen en heb je maar een paar smaken en daar horen dan bepaalde opties bij. Versnelt het productieproces op die manier denk ikron65 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:13:
[...]
Ik heb nergens de keuzeoptie gehad om voor een 360 camera en neerklappende spiegels te kiezen, de Ulrimate was niet beschikbaar binnen budget en de luxe stoelbekleding waar dan nog elektrische stoelen, en neerklappende leeslampjes en brandende buitenspiegels met rondom kijkende camera's zitten waren alleen voor de ujltimate aan te vinken.
Anders had ik er graag iets meer voor betaald, maar dat mocht niet eens bij de plus.
Zoals anderen gebruik ik die functie in het geheel niet. Al heb ik dan wel weer het plezier van de 360° die hier veel beter voor werkt.MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:25:
[...]
Dat was eigenlijk een optie die ik als standaard zou verwachten, zeker op SUV modellen.
Iemand een idee waardoor dit kan komen?
Heb je misschien een stroomlimiet ingesteld in de auto?maartenmu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:38:
Ik heb een vraag over het thuis laden. Ik heb een XC40 MY24. Thuis heb ik een laadpaal die tot 11 kw zou moeten kunnen laden. Nu lijkt de snelheid echter niet boven de 6,5 kw uit te komen. Ik heb hiervoor een Polestar 2 gehad. Daarmee kon ik altijd op 11 kw laden.
Iemand een idee waardoor dit kan komen?
Zie de handleiding: https://www.volvocars.com...1f58c43b1c0a8015163b1bd39 (scroll naar "Stroomsterkte instellen")
[ Voor 16% gewijzigd door Venomer op 28-02-2024 15:48 ]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
De instellingen staan op 32A. Zo heeft het altijd gestaan. Maar ik heb net wel contact gehad met de beheerder van de laadpaal. Het lijkt op een P1 storing (iets met de loadbalancing). Ze gaan kijken waar dit door komt, voorheen was dit namelijk nooit een probleem.Venomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:39:
[...]
Heb je misschien een stroomlimiet ingesteld in de auto?
Zie de handleiding: https://www.volvocars.com...1f58c43b1c0a8015163b1bd39 (scroll naar "Stroomsterkte instellen")
:strip_exif()/f/image/iPZSgnnQUTOqQUIgNkZyKXYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat je dan ook weten wat ze precies gedaan hebben?maartenmu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:08:
[...]
De instellingen staan op 32A. Zo heeft het altijd gestaan. Maar ik heb net wel contact gehad met de beheerder van de laadpaal. Het lijkt op een P1 storing (iets met de loadbalancing). Ze gaan kijken waar dit door komt, voorheen was dit namelijk nooit een probleem.
[Afbeelding]
Ik vind beide, 360 en kantelbare spiegels, zowel ruk als perfect:).-Vasa- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Zoals anderen gebruik ik die functie in het geheel niet. Al heb ik dan wel weer het plezier van de 360° die hier veel beter voor werkt.
Die camera is alleen overdag prima, die spiegels kantelen eigenlijk net iets te ver voor mij, ik wil dat graag aanpassen zodat ze niet zo ver kantelen, maar dat is mij niet gelukt.
Zie ik iets over het hoofd?
Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey
Lijkt me dan meer iets voor het thuis laden topic, we weten trouwens niet eens wat voor laadpaal @maartenmu heeft. Bij een P1 storing zal de paal automatisch terugvallen op een veilige 10A per fase.MrMathos schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Laat je dan ook weten wat ze precies gedaan hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 28-02-2024 18:37 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik deel volledig deze mening, heb er ook naar gezocht maar geen mogelijkheid gevonden. Het zo ver kantelen van de spiegels kan mss handig zijn om puur naast een borduur te parkeren, maar voor alle andere maneuvers achteruit is het waardeloos. Idealiter kantelen de spiegels net zo ver dat je én nog achteruit kan kijken én de borduur kan zien, maar dat hebben ze bij Volvo helaas niet begrepen.Reneb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:30:
[...]
Ik vind beide, 360 en kantelbare spiegels, zowel ruk als perfect:).
Die camera is alleen overdag prima, die spiegels kantelen eigenlijk net iets te ver voor mij, ik wil dat graag aanpassen zodat ze niet zo ver kantelen, maar dat is mij niet gelukt.
Zie ik iets over het hoofd?
Dat zit toch standaard in een EX40?ron65 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:32:
[...]
ik hoef maar 2 woorden te noemen voor nog zoiets: Leeslampjes achterin.
Vandaag een rit gedaan van 104 km, moest wat ophalen, dus was heen en weer. Verbruik was opeens heel laag. Ik ben gewend dat hij nu zo'n 21,0kWh/100km doet. Nu opeens 17.8 gemiddeld. Car stats viewer had ik wat laat pas aan, maar die gaf ook gemiddeld 17,6 aan op de snelweg. Buiten temp 9 graden. Ik kan het niet helemaal verklaren, maar de software update 2.14.3 alleen geloof ik niet zo in. Meer het is het enige wat veranderd isMga1600 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:11:
[...]
Ik heb vandaag een rustige snelweg rit gemaakt van ca. 300 km maar wel met 4 volwassenen in de auto. Dankzij het rustige en zonnige weer (wel maar 8 graden trouwens) was er na thuiskomst best nog een heel eindje range over. Het was alweer even geleden dat ik wat verder had gereden dan de meer gebruikelijke ritjes van 50-60 km en ik moet zeggen dat ik erg genoten heb van de kracht en de souplesse van de Twin!

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xhDqU2HRVbnsXpE7Xd0YOKU.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zZuhPT3HPq5rMzPcjFORK4lL.jpg?f=user_large)
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Heen 974 km, 245 Wh/km verbruik (incl laadverlies, 223 Wh/km boordcomputer)
Terug 933 km, 257 Wh/km verbruik (incl laadverlies, 232 Wh/km boordcomputer)
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Zat ook standaard in de wagen die ik bestelde, alleen bij aflevering was het ineens een opvolgend model waarin het ineens niet meer standaard was. Dus dat zegt helemaal niets bij Volvo.Ophidian schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:24:
[...]
Dat zit toch standaard in een EX40?![]()
[...]
Alleen het droge weer is anders. Wind was redelijk vergelijkbaar (3 a 4). En ik heb nog de onzuinigere My23. Komende dagen maar eens zien wat ie doet.caspervc schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:36:
@Ophidian Het weer is veel beter. Richting de 10 graden, droge weg, een zonnetje, weinig wind. Ik had van 't weekend ook 300km incl 150 snelweg (105) op 18,9
En die functie werkt voor geen meter naar mijn bescheiden mening, want die spiegels draaien veel te ver naar beneden. Ik heb het direct uit gezet.Sokoo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:01:
[...]
Ja, dat kan alleen bij de Ultimate/Ultra volgens mij. Althans ik heb een XC40 MY23 Ultimate en die heeft het.
Je hoeft het ook nirt elke keer als je achteruit rijdt automatisch te laten kantelen hé. Ik heb dat ook uit staan maar als ik het wel wil gebruiken is het ff 2x kort drukken op het spiegel knopje en dan kantelen ze ook. Tot je niet meer achteruit rijdt. Ideaal dus!Rude-Dog schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:46:
[...]
En die functie werkt voor geen meter naar mijn bescheiden mening, want die spiegels draaien veel te ver naar beneden. Ik heb het direct uit gezet.
Ik maak sinds januari gebruik van Care by Volvo. Ik stond op de eindeloze wachtlijst voor een Lynk&Co, maar dat was een kansloze missie. Dus ben ik over gestapt naar Care by Volvo.virtualJac schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:20:
Hoe zijn de ervaringen hier met het care by Volvo abonnement? Ik zou graag een half jaartje overbruggen met een soort shortlease constructie ivm de opstart van m'n bedrijfje. Ik houd de investering graag nog even in m'n zak en ook wil ik geen langer termijn verbinding aangaan. Ook kan ik meteen peilen of het EV-rijden mij bevalt.
Met name ben ik benieuwd of hier mensen zijn met de 3maanden opzegtermijn constructie en eventueel tussentijds wisselen van auto's bij Volvo.
De XC40 is voor mij een optie, samen met de Polestar 2. Alleen kan ik bij Polestar momenteel alleen op het oudere model abonneren met niet alle opties die ik wil.
Het bevalt erg goed. Service is goed, het is redelijk flexibel en als je kiest voor een auto uit de voorraad kan je in twee weken rijden. Dat was bij mij het geval. De auto zelf is super. Ik had hiervoor een polestar 2. Maar deze voelt van binnen veel ruimer.
Ik had in eerste instantie het flexibele contract (3 maanden) maar ik merkte al vrij snel dat ik te kort kwam met het aantal kilometers. Maar het aanpassen naar 25.000 km/j vond ik te duur. Dus ik wilde mijn contract om laten zetten van 3 maanden naar 4 jaar.
Dit bleek nog wel lastig. Ik moest een nieuwe auto bestellen (wilde precies dezelfde specs). Die zou dan 3 maanden later van de band rollen en dan kon ik de auto inruilen. Erg vreemd voor een bedrijf dat duurzaamheid uit wil stralen. Uiteindelijk heb ik kunnen regelen dat ik mijn auto kan omruilen voor exact dezelfde auto die nog op voorraad staat. Ik hoef hierbij geen rekening te houden met de 3 maanden contractduur. Opzich netjes, maar het blijft gek dat je voor een administratieve wijziging een nieuwe auto moet bestellen...
IMG_2219.jpeg
IMG_2219.jpeg (2.26 MiB) 16 keer bekeken
Na heen en weer bellen met Volvo Assistance en diverse zaken geprobeerd werd er besloten dat de auto zou worden weggesleept naar de dealer:
Afbeelding
IMG_2222.jpeg
IMG_2222.jpeg (1.79 MiB) 16 keer bekeken
De zwarte ID5 werd meegebracht als vervangend vervoer. Aangekomen bij de dealer hoorde ik een diepe zucht. Ik was niet de eerste deze week en er stonden er nog meer met een 'storing'. Vandaag gebeld maar door een personeelstekort had men nog geen diagnose kunnen stellen. Wordt vervolgd.......
XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23
De voorwielen staan ergens op kwamen daar iets van wielen onder of zo?
Dat is wel een positieve bug van het systeem, gewoon een nachtje laten staan en alles doet het weerJuancho schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:09:
Het wordt helemaal lachen voor de dealer (niet voor jou) als de auto na een goede nachtrust het plotseling weer doet..

Er zitten behoorlijke verschillen tussen het verbruik dat de auto aangeeft versus wat de rittenregistratie in de app aangeeft. Op deze manier heb je er m.i. niets aan...
Voorbeeld van afgelopen dinsdag:
auto (TA teller): 71,5 km met verbruik van 18,0 kWh/100km - m.a.w. er is dan 12,87 kWh verbruikt
app registratie: 71,3 km waarbij 18,8 kWh is verbruikt - m.a.w. het berekende verbruik was 26,3 kWh/100km (!)
Om het nog verwarrender te maken... er was 22% van de accu verbruikt (90 -> 68). Met een netto accucapaciteit van 67 kWh zouden dit dus 14,74 kWh zijn. Wat is waar....?!?
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
Mij viel het van de week toevallig ook op dat de app registratie een veel te hoge waarde aangeeft. Ik had na een rit nog ongeveer 27% over volgens de auto zelf, maar volgens de app had ik bijna 70 kw opgemaakt (van de ca. 75 netto)……headinclouds schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:27:
Wellicht heeft iemand anders het al eerder gepost, maar kan het zo even niet vinden.
Er zitten behoorlijke verschillen tussen het verbruik dat de auto aangeeft versus wat de rittenregistratie in de app aangeeft. Op deze manier heb je er m.i. niets aan...
auto (TA teller): 71,5 km met verbruik van 18,0 kWh/100km - m.a.w. er is dan 12,87 kWh verbruikt
app registratie: 71,3 km waarbij 18,8 kWh is verbruikt - m.a.w. het berekende verbruik was 26,3 kWh/100km (!)
Om het nog verwarrender te maken... er was 22% van de accu verbruikt (90 -> 68). Met een netto accucapaciteit van 67 kWh zouden dit dus 14,74 kWh zijn. Wat is waar....?!?
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ja ik snap dat ook totaal niet...Mga1600 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Mij viel het van de week toevallig ook op dat de app registratie een veel te hoge waarde aangeeft. Ik had na een rit nog ongeveer 27% over volgend decayed zelf, maar volgens de app had ik bijna 70 kw opgemaakt (van de ca. 75 netto)……
Foutje in de software lijkt het op. Ipv eerder 0,82 kWh/% is het nu ineens rond de 1,1 kWh/%. Zo was de rit terug uit Oostenrijk naar het eerste laadpunt 98 kWh verbruik over 306 km. Boordcomputer week dan weer flink naar beneden af met 219 Wh/km bij 91% verbruikt op die 306 km = 73,6 kWh voor 100%.headinclouds schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:27:
Wellicht heeft iemand anders het al eerder gepost, maar kan het zo even niet vinden.
Netto zou het 79 kWh moeten zijn voor de MY24 extended range. Inclusief laadverlies ongeveer 84,5 kWh.
Heeft iemand anders al last gehad van deze bug?
Ik ben op zich best tevreden met de app, stabiel en met voor mij bruikbare functies. Al mag er zeker nog wel wat functionaliteit bij. Mij verbaast het gewoon dat het erop lijkt dat de verzamelde waarden gewoon niet kloppen of, wellicht logischer, dat ze op zich correcte meetwaarden onjuist omzetten naar de waarden zoals getoond in de app. Wel "fijn" dat het kennelijk in de app/backend zit en niet specifiek bij mij fout gaatJuancho schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 00:02:
Ik zou vooral de app niet serieus nemen want die is en blijft vaag, onvoorspelbaar en kan zomaar uitvallen of verkeerde data doorgeven.
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
Systeem ff rebooten. Bij mij deed gister het geluid helemaal niet toen ik weg reed. Ook bijv de knipperlichten niet. Ff een herstart gedaan en alles werkte weer.robv66 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:59:
Ik had gisteravond ineens dat het geluidsvolume van de radio en Spotify zich niet meer liet aanpassen. Vreemd genoeg kon ik wel het geluid van de telefoon functie aanpassen. Zowel de knopjes op het stuur als de draaiknop op het midden console geprobeerd. Op het display veranderde het blauwe balkje bovenin wel, maar het geluidsniveau bleef hetzelfde.
Heeft iemand anders al last gehad van deze bug?
Ik gebruik de laatste maanden enkel nog maar Home Assistant om preconditioning te starten, dat lijkt altijd te werken (tov de app).ArnoudN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:59:
Ik moet zo weg dus ik zou de auto voorverwarmen via de app, maar dat lukte een paar keer niet. Vervolgens open ik HomeAssistant en zet daar het vinkje om voor auto voorverwarmen. En tot mijn verbazing start het nu wel, ook in de app staat nu een eindtijd.
Gisteren nog een nieuwe iOS update (5.37.0) binnen gekregen maar zie niet meteen iets nieuws. Heb wel gemerkt dat de Apple Watch app al even een sectie "Brandstof" toont (met de waarde 2.310km). Ik geloof dat dit eerder niet het geval was en dat ik gewoon mijn EV range zag. Home Assistant plugin toont deze ook als "Distance to Empty Tank" dus zit wel ingebakken in Volvo hun API...
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Meteen aangegeven dat er trillingen zijn tussen 100-120 kmh en dat OTA niet super werkt, de laatste versie is 2.13.1 momenteel en zou 'up to date ' zijn volgens het dashboard.
Verder merk ik gewoon veel minder problemen als wegvallen geluid, app die niet werkt, timers die niet zouden werken dan ik hier wel eens zie (en ik wens toch echt iedereen een perfect werkend spul toe).
De oplaadtimer deed het gisteren bij een test i.t.t. vorige week nu perfect. Ik moet eerst inprogrammeren en dan pas aankoppelen en niet andersom ben ik achter.
Enfin, kon wel pas over 3 weken terecht als ik echt naar een Volvo dealer wilde, dus ik zal wat over de 30K heen schieten voor er onderhoud gepleegd wordt, wordt dus wel nog 3 weken een popup over onderhoud wegklikken bij elke rit. Het is niet anders.
Waterblok schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:23:
Dat ze de auto niet kunnen laten weten dat je een afspraak hebt....

Dat lijkt inderdaad beter te werken met HA, terwijl ik zou denken dat het op dezelfde wijze wordt verwerkt. Maar dat blijkt toch niet zo te zijn.nujtrug schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Ik gebruik de laatste maanden enkel nog maar Home Assistant om preconditioning te starten, dat lijkt altijd te werken (tov de app).
Gisteren nog een nieuwe iOS update (5.37.0) binnen gekregen maar zie niet meteen iets nieuws. Heb wel gemerkt dat de Apple Watch app al even een sectie "Brandstof" toont (met de waarde 2.310km). Ik geloof dat dit eerder niet het geval was en dat ik gewoon mijn EV range zag. Home Assistant plugin toont deze ook als "Distance to Empty Tank" dus zit wel ingebakken in Volvo hun API...
Popup hoef je niet weg te klikken, verdwijnt na enkele sec vanzelf !!ron65 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:01:
Vreemd gevoel, ik heb een onderhoudafspraak ingepland, de eerste. Niet meer aan gewend (moest bij de vorige auto elke 15000 km) :-)
Meteen aangegeven dat er trillingen zijn tussen 100-120 kmh en dat OTA niet super werkt, de laatste versie is 2.13.1 momenteel en zou 'up to date ' zijn volgens het dashboard.
Verder merk ik gewoon veel minder problemen als wegvallen geluid, app die niet werkt, timers die niet zouden werken dan ik hier wel eens zie (en ik wens toch echt iedereen een perfect werkend spul toe).
De oplaadtimer deed het gisteren bij een test i.t.t. vorige week nu perfect. Ik moet eerst inprogrammeren en dan pas aankoppelen en niet andersom ben ik achter.
Enfin, kon wel pas over 3 weken terecht als ik echt naar een Volvo dealer wilde, dus ik zal wat over de 30K heen schieten voor er onderhoud gepleegd wordt, wordt dus wel nog 3 weken een popup over onderhoud wegklikken bij elke rit. Het is niet anders.
Gisteren de 60K beurt gehad (was al intussen op 65K). Gaat vrij snel, geen idee wat ze precies doen, ze zeggen checks. Wel meteen de laatste update gekregen, zit nu dus op 2.14.3
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
https://www.volvocars.com/nl/cars/electrification/range/Anemoontjes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:19:
SINDS JANUARI RIJDEN WIJ MET EEN Volvo XC40 twinmotor. Wanneer ik de auto 100% laad geeft hij 320 km aan . Dit is niet de beloofde 548 km. Iemand hier enige ervaring mee ?alvast bedankt
Mijn vraag was of er iemand met een Volvo C40 twinmotor laatste versie , 100 % volgeladen, mij zou kunnen zeggen hoeveel rijbereik hij aangeeft. Alvast bedankt
Welkom op Tweakers Anemoontjes,Anemoontjes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:51:
[...]
Mijn vraag was of er iemand met een Volvo C40 twinmotor laatste versie , 100 % volgeladen, mij zou kunnen zeggen hoeveel rijbereik hij aangeeft. Alvast bedankt
Op de website van Volvo die is gelinkt kan je zien wat de echte range van je elektrische auto is. Dit is (net als bij een brandstofauto) afhankelijk van temperatuur, wind en snelheid. Alleen merk je het in een EV wat meer, omdat je een kleinere range hebt. De 5xx km die volvo aangeeft is de WLTP range, een gestandardiseerde range voor alle auto’s, onder ideale omstandigheden. Dan kan je ze goed met elkaar vergelijken.
T is eigenlijk hetzelfde met het verbruik van brandstofauto’s. Mijn volvo V40 die ik hiervoor had, die 1:18 zou kunnen rijden, deed dat in de winter met kou ook niet.
Ik denk dat je in de winter uit moet gaan van ca 300-350km op een accu, afhankelijk van je rijstijl. In de zomer is dat 400-450km. Overigens is het volladen tot 100% niet goed voor je accu. Volvo adviseert 90% voor de levensduur. Ik houd bij mijn XC40 vaak zelfs 70 of 80% aan als ik weet dat ik hem even niet gebruik. Ritjes van 250km maak ik niet dagelijks.
caspervc schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:55:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie maar dit was niet mijn vraag
Ik ben perfect op de hoogte dat ik niet tot 100% moet laden ,
Ik wil gewoon van andere volvorijders weten hoeveel km de teller aangeeft hoe ver je kan rijden als hij 100 % volgeladen is. dat je dan minder km in werkelijkheid rijd, afhankelijk van rijstijl en temperatuur weet ik ook wel.
Maar volgeladen geeft hij aan dat ik zo’n 330 km kan rijden die dan in de winter in werkelijkheid 200km was.
Ik heb hem gekocht om over en weer naar zee te rijden, 150 km enkele reis en dat is me niet gelukt. Hij is nu reeds een hele week in de garage maar daar vinden ze niet wat het is, vandaar mijn vraag of er nog andere diezelfde ervaring hebben
Welkom op Tweakers Anemoontjes,
Op de website van Volvo die is gelinkt kan je zien wat de echte range van je elektrische auto is. Dit is (net als bij een brandstofauto) afhankelijk van temperatuur, wind en snelheid. Alleen merk je het in een EV wat meer, omdat je een kleinere range hebt. De 5xx km die volvo aangeeft is de WLTP range, een gestandardiseerde range voor alle auto’s, onder ideale omstandigheden. Dan kan je ze goed met elkaar vergelijken.
T is eigenlijk hetzelfde met het verbruik van brandstofauto’s. Mijn volvo V40 die ik hiervoor had, die 1:18 zou kunnen rijden, deed dat in de winter met kou ook niet.
Ik denk dat je in de winter uit moet gaan van ca 300-350km op een accu, afhankelijk van je rijstijl. In de zomer is dat 400-450km. Overigens is het volladen tot 100% niet goed voor je accu. Volvo adviseert 90% voor de levensduur. Ik houd bij mijn XC40 vaak zelfs 70 of 80% aan als ik weet dat ik hem even niet gebruik. Ritjes van 250km maak ik niet dagelijks.
Maar goed, laatste keer dat mijne op 100% stond, stond er 370 km range. Wel met de Single Motor Extended Range, en een XC40. Maar dat ontloopt elkaar allemaal niet zo veel.
Maar dat rijbereik zal bij iedereen anders zijn. Dus je hebt niet zoveel aan die informatie.
Ik rij veel snelweg en vaak net iets te hard, dus mijn rijbereik is lager dan iemand die nagenoeg altijd 80 km wegen rijd.
Het weergegeven bereik wordt in de auto berekend aan de hand van je eigen gemiddelde verbruik. Je schrijft niet hoe lang je de auto al hebt. Als dat kort is, dus alleen winterse omstandigheden, is dat historische verbruik hoog. Het verbruik hangt in zijn algemeenheid heel erg samen met rijstijl, wel of niet pre conditioneren voor vertrek, het weer en de temperatuur etc. Je ziet bij een koude auto een hoog verbruik, dus als je veelal korte stukjes rijdt is dat slecht voor het gemiddelde en dus slecht voor de voorspelde range. Als je ind e auto zit te wachten met de kachel aan in de kou heb je wel verbruik, maar geen afgelegde kilometers dus een deuk in gemiddelde. Etc.Anemoontjes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:51:
[...]
Maar 320 km bij 100% soc voor een MY24 is echt wel erg weinig, tenzij je alle 408 pk’s heel regelmatig gebruikt natuurlijk. Mijn MY23 Twin geeft bij 90% soc met het huidige weertype al 320 km aan en dat klimt straks in de zomer weer op tot 370 - 380 km ( bij 90%) ofwel tot bijv. 410 bij 100%, en dat ligt niet heel ver onder de wltp van 430 voor mijn auto.
Je zou - voor je eigen gemoedsrust- eens kunnen beginnen met de TA-kilometers halverwege een volgende rit te resetten zodat je met een schone lei begint.
Je schrijft dat die afstand enkele reis 150 km is.Anemoontjes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:28:
[...] over en weer naar de zee te rijden
Ik heb zelf de MY23 versie met 69 kWh accu, en die is WLTP 420 km gesteld.
De werkelijkheid is in de zomer 400 km en in de winter zelfs een keer 190 km. (ik moest 210 km enkele reis sochtends heen en savonds terug)
De reden laat zich raden: tegenwind, bij -5 graden en 130 kmh rijden. Dan loopt het verbruik flink op.
Wat ik wil zeggen hiermee is dat de WLTP een ideale range is, die haal je niet omdat die ideale omstandigheden buiten op de weg niet bestaan.
Is dan die enorm gekrompen range een probleem? nee, eigenlijk niet. In feite is de range niet eens belangrijk als je op de juiste manier met laden omgaat. Niet dat je dat nu fout zou doen, maar je moet nu eenmaal anders gaan denken dan bij een brandstofwagen. Je gaat de 'tank' niet pas vullen als die bijna leeg is, en je hoeft hem ook niet altijd maar weer vol te laden.
Als je enkele reis 150 km is, denk ik niet dat je binnen 5 minuten alweer op de terugweg gaat. Tegelijk is er tegenwoordig al vrijwel overal wel een laadpaal in de buurt. De oplossing is dus eenvoudig: op je eindbestemming aan de laadpaal, ook al is de accu dan nog bijv 40% gevuld. Dat geeft niets.
Als je weggaat zit er dan die 150 km terugreis best wel in.
Ook als er geen paal is, dan is er nog geen probleem. Je gaat rijden en plant op ca 30 minuten rijden een snellader in. In die 30 minuten warmt je accu lekker op (doordat je de snellader hebt ingeprogrammeerd) en haal je de laadsnelheid wel. Bij die snellader laad je er genoeg in om thuis te komen, meer hoeft niet, ook hier weer : hij hoeft niet vol, je mag ook eerder stoppen met laden!
Thuis kan hij dan weer aan de gewone lader die je altijd gebruikt.
Ik heb destijds voor ik de auto eindelijk (na 10 maanden) afgeleverd kreeg, 10 maanden lang allerlei info op Internet hierover opgezocht, gekeken hoe anderen het doen, en net als jij hier deed info gevraagd aan mensen die het al kunnen weten. Dat doe je dus heel goed!
Uit al die info werd mij al snel duidelijk wat ik hierboven beschreef, denk vooral niet zoals een dinosapwagenrijder zou denken, maar denk anders: laden waar het kan, wanneer het kan, en zoveel als nodig is goed genoeg!
Dan is die range ineens niet belangrijk meer, alleen nog het verbruik omdat onzuinig rijden je geld kost.
Dat laatste heb je onder je rechtervoet onder controle. Wie probeert het asfalt op te krullen bij wegrijden en altijd maar 120+ rijdt, zal flink meer verbruik ervaren dan iemand die 100 als max gebruikt.
En op die langere ritten kán 100 rijden wel eens sneller zijn dan 130 rijden... die ervaring heb ik echt uit de praktijk.
Speel eens met Abetterrouteplanner.com en ga eens verschillende scenarios voor je rit maken met verschillende maximale snelheden (kun je in de instellingen ingeven), je krijgt er echt inzicht van in de auto en zijn verbruik versus ritduur en snelheid.
Gelukkig is de lak van Volvo niet zo hard, dus net even met de DAP het eruit kunnen polijsten en zie er nagenoeg niks meer van.
Ik weet niet wie het je belooft heeft maar die heeft jullie dus aardig voor de gek gehouden. Ik hoop dan maar dat het niet je dealer is...Anemoontjes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:19:
SINDS JANUARI RIJDEN WIJ MET EEN Volvo XC40 twinmotor. Wanneer ik de auto 100% laad geeft hij 320 km aan . Dit is niet de beloofde 548 km. Iemand hier enige ervaring mee ?alvast bedankt
Hier een tip die je veel beter kan aanhouden waarbij je ook ziet dat jouw huidige actieradius (gemeten over dus alleen de wintermaanden als ik je goed begrijp) wel aardig kloppen. Sterker nog, die inschatting komt eng overeen met wat jij aangeeft.
Praktische Actieradius XC40 Twin 2024 model: https://ev-database.org/n...40-Twin-Motor-Performance
Praktische Actieradius
tussen 270 - 560 km
Stad - Winter * 390 km
Snelweg - Winter * 270 km
Gecombineerd - Winter * 325 km
Stad - Zomer * 560 km
Snelweg - Zomer * 340 km
Gecombineerd - Zomer * 430 km
@caspervc ik lees dat je aangeeft dat je eigenlijk niet tot 100% moet laden maar dat maakt vrij weinig uit als je maar vrij snel na het laden gaat rijden. Dus niet je auto een hele nacht/dag of nog langer laten staan op 100%. Dat is vooral slecht. En niet te vaak/lang aan de snellader. Maar als jij voor bepaalde ritten 100% nodig bent en je rijdt vrij vlot na een volle accu weg is er echt niks aan de hand. Die accu slijt op den duur toch wel een beetje, dat houd je echt niet tegen. Tis allemaal redelijk in de marge als je dus niet op een verkeerde manier heel vaak tot 100% laadt.
[ Voor 35% gewijzigd door Juancho op 02-03-2024 00:05 ]
Het staat er gewoon bij op de site hè:RigolleM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:21:
@Juancho Die snelweg voorspellingen zullen wellicht aan 130 km/u continue berekend zijn? Want in werkelijkheid heb ik nog nooit een gemiddelde van 130km/u gereden, zelfs niet naar het verre Zuiden, waar ik continue 130 km/u door Frankrijk cruise. Ik kom meestal uit rond de 100 à 105 km/u.. Dus die 270km/u is dan echt wel worst case.
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route.
P8(2021):Anemoontjes schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:19:
Hier 290km actie radius bij 100% laden en buiten temp van 8 graden.
Ben ermee naar Oostenrijk gereden en haalde de eerste snellader op 245km, had nog 9% lading over bij aankomst met een buitentemp van 8 graden.
In totaal 5 laadstops gehad en 2 uur langer gedaan over een afstand van 950km dan mijn brandstof maatjes. Is wat mij betreft acceptabel maar kijk toch wel uit naar mijn volgende auto met wat meer range. Het blijft overigens wel een heerlijke auto om in te rijden!
Omdat de onstabiele en trage werking van de AudioWagon app me behoorlijk irriteerde ben ik er toch nog maar eens ingedoken. Na verschillende instellingen te hebben geprobeerd heb ik uiteindelijk een goed werkende instelling gevonden. In de FAQ-sectie van de AudioWagon website is alle informatie te vinden over de app.
Hierbij heb ik de instelling in het menu van de AudioWagon app de "Lees metadata" instelling op Handmatig gezet. Wat de metadata instelling in feite doet is de inhoud van de USB-stick indexeren en de gevonden inhoud opslaan in een metadata-bestand. Zo weet de app wat er op de USB-stick staat en waar.
Echter, bij de Automatische instelling wordt bij iedere start van de app (en dus de auto) de USB-stick steeds helemaal opnieuw geïndexeerd, wat natuurlijk helemaal niet nodig is want als de inhoud van de USB-stick niet verandert of als je de USB-stick er niet uithaalt maar ook als je deze er wel uithaalt maar geen muziek toevoegt of verwijderd, zijn er dus geen veranderingen en is het helemaal niet nodig om de USB-stick steeds weer opnieuw te laten indexeren.
Om de één of andere redenen is AudioWagon standaard zo ingesteld dat deze dat toch steeds doet elke keer als de app wordt gestart en het daardoor onnodig veel tijd kost voordat de muziek gaat spelen.
Nadat ik deze functie op "Handmatig" heb gezet, heb ik helemaal geen last meer van dit probleem en begint AudioWagon meteen met het afspelen van de muziek als ik in de auto stap en gaat ook keurig verder waar de muziek is gestopt. Nu werkt de app dus zoals het hoort!
Alleen als je dus de stick er uithaalt om er (andere) muziek op te zetten, muziek toe te voegen of te verwijderen, moet je even handmatig "Metadata nu lezen" aanzetten om de stick te indexeren en ben je daarna klaar.
Tip: gebruik altijd de Eject knop in de app voordat je de USB-stick verwijdert. Zo ontstaan er geen fouten.
Het enige "probleem" wat nu nog overblijft is dat de app steeds opnieuw om toestemming voor toegang tot de USB-stick blijft vragen. Maar hier is mee te leven. Dit is ook iets dat Volvo moet en kán oplossen maar dat om de één of andere reden niet wil..
Maar ik heb het nu een week zo ingesteld en werkt de app al die tijd prima.
Dus doe je voordeel met deze informatie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I8gwsiJoBRRIlyiR2OAe1k59.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/njsw1x9De8yHa3ycZDcsQRdb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de informatie! De meeste van mijn usb-sticks zijn niet zo groot dus het lezen duurt dan sowieso niet zo lang, maar ik ga deze instelling zeker wijzigen.Tranquility schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:56:
Hierbij een tip voor AudioWagon gebruikers en dus mensen die muziek afspelen via een USB-stick.
Omdat de onstabiele en trage werking van de AudioWagon app me behoorlijk irriteerde ben ik er toch nog maar eens ingedoken. Na verschillende instellingen te hebben geprobeerd heb ik uiteindelijk een goed werkende instelling gevonden. In de FAQ-sectie van de AudioWagon website is alle informatie te vinden over de app.
Hierbij heb ik de instelling in het menu van de AudioWagon app de "Lees metadata" instelling op Handmatig gezet. Wat de metadata instelling in feite doet is de inhoud van de USB-stick indexeren en de gevonden inhoud opslaan in een metadata-bestand. Zo weet de app wat er op de USB-stick staat en waar.
Echter, bij de Automatische instelling wordt bij iedere start van de app (en dus de auto) de USB-stick steeds helemaal opnieuw geïndexeerd, wat natuurlijk helemaal niet nodig is want als de inhoud van de USB-stick niet verandert of als je de USB-stick er niet uithaalt maar ook als je deze er wel uithaalt maar geen muziek toevoegt of verwijderd, zijn er dus geen veranderingen en is het helemaal niet nodig om de USB-stick steeds weer opnieuw te laten indexeren.
Om de één of andere redenen is AudioWagon standaard zo ingesteld dat deze dat toch steeds doet elke keer als de app wordt gestart en het daardoor onnodig veel tijd kost voordat de muziek gaat spelen.
Nadat ik deze functie op "Handmatig" heb gezet, heb ik helemaal geen last meer van dit probleem en begint AudioWagon meteen met het afspelen van de muziek als ik in de auto stap en gaat ook keurig verder waar de muziek is gestopt. Nu werkt de app dus zoals het hoort!![]()
Alleen als je dus de stick er uithaalt om er (andere) muziek op te zetten, muziek toe te voegen of te verwijderen, moet je even handmatig "Metadata nu lezen" aanzetten om de stick te indexeren en ben je daarna klaar.
Tip: gebruik altijd de Eject knop in de app voordat je de USB-stick verwijdert. Zo ontstaan er geen fouten.
Het enige "probleem" wat nu nog overblijft is dat de app steeds opnieuw om toestemming voor toegang tot de USB-stick blijft vragen. Maar hier is prima mee te leven. Dit is ook iets dat Volvo moet en kán oplossen maar dat om de één of andere reden niet wil..
Maar ik heb het nu een week zo ingesteld en werkt de app al die tijd prima.
Dus doe je voordeel met deze informatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voelt een beetje als mijn oude computer before Windows.
Een aantal keren ‘Try again’ gedaan, maar helaas.
Ik laat hem wel een nachtje staan. Morgen maar eens kijken.
Voelt niet goed om naar fabrieksinstellingen terug te gaan.
:strip_exif()/f/image/LJzbNL3pNbjmTIadW8HtpTIg.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Smaken verschillen gelukkig, maar ik ben het helemaal met je eens. Vind zelf Fusion Red en Fjord Blue verreweg de mooiste kleuren.Ophidian schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:52:
Toch jammer dat Volvo weinig echt leuke kleuren heeft. Fjord Blue vind ik prachtig, maar Fusion Red had ik best op de EX30 willen hebben straks.
[Afbeelding]
Zelf heb ik een Fusion Red. Overigens wel grappig dat deze bij RDW als oranje geregistreerd staat. Het is ook wel een aparte kleur rood want bij bepaalde lichtval lijkt het inderdaad oranje.
Ik geniet er in ieder geval nog dagelijks van (recharge twin MY22).
:strip_exif()/f/image/FBbFUfZnGs7GiT4k4iT1NN1r.jpg?f=fotoalbum_large)
Is hier 1 keer voorbij gekomen, alleen niet van een van de leden zelfTexie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:09:
Iemand deze melding al eens gehad?
Voelt niet goed om naar fabrieksinstellingen terug te gaan. [Afbeelding]
DPPSchoenmaker schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:09:
Lees trouwens net dit op de Facebook pagina van Volvo XC40 & C40 Recharge (net een paar uur geleden gepost):
Well, we sure do wish we could go back to 2.1. So far, 2.2 in the US has been a bit buggy.
Had this happen today. 50 minutes later and I think I have both phones, keys, setting for my wife and me all back to where we were.
This error indicates a kernel panic. Not good when something you rely on to get you where you want to be blows it’s cookies.
Hopefully Volvo Cars will clean up their software/firmware bugs quickly.
[Afbeelding]
Is dat hier ook al voorgekomen?
Idem hier, net terug van Oostenrijk en 930km afgelegd in een goede 11u met 5 stops van +-25 min. Gemiddeld gebruik zat op de terugweg rond de 25kWh wat me goed meeviel voor een XC40 SR MY23 met 3 volwassenen en tot het dak gevuld met bagage. Echt hele stukken 165km/u gereden zelfs zonder extreem verbruik. In de heenweg was het wel een pak minder bij vertrek in de regen en 5°.Brekie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:15:
[...]
P8(2021):
Hier 290km actie radius bij 100% laden en buiten temp van 8 graden.
Ben ermee naar Oostenrijk gereden en haalde de eerste snellader op 245km, had nog 9% lading over bij aankomst met een buitentemp van 8 graden.
In totaal 5 laadstops gehad en 2 uur langer gedaan over een afstand van 950km dan mijn brandstof maatjes. Is wat mij betreft acceptabel maar kijk toch wel uit naar mijn volgende auto met wat meer range. Het blijft overigens wel een heerlijke auto om in te rijden!
Vond het wel jammer dat de wagen begrensd is op 160 bij momenten. ACC gaat dus max tot 160, maar manueel gaat ie tot 165.
Overigens was zowat elke XC40 die ik tegenkwam in Duitsland en Oostenrijk een Nederlander 🙂.
Zal meer de plaatsjes zijn in Spanje waar het misschien zoeken kan zijn naar een laadpaal. Al hebben we ook een aantal hotels geboekt die volgens de site een laadpaal moet hebben.
Heb er wel zin in want puur als reiswagen is het echt een beest in prestaties maar ook gewoon heerlijk comfortabel om lange afstanden in te rijden.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 03-03-2024 11:39 ]
Vanmorgen was het scherm nog hetzelfde.Texie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:09:
Iemand deze melding al eens gehad?
Voelt niet goed om naar fabrieksinstellingen terug te gaan. [Afbeelding]
Weer een aantal keren Try again gedaan, maar helaas.
Daarna een paar keer de andere optie en toe kwam langzaam weer het Volvo logo in beeld.
Alles doet het gelukkig weer en het lijkt erop dat er niet opnieuw hoeft worden ingesteld.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
@Anemoontjes : nog even inzicht in hoeveel het met alle factoren die hier genoemd zijn te maken heeft.caspervc schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:34:
Dat probeerde je ik te zeggen. Er is geen eenduidig antwoord op te geven, en is van veel factoren afhankelijk. Met name je rijstijl, heel veel van de snelheid waarmee je rijdt en de binnen en buitentemperatuur. Dus heeft Volvo een duidelijke website gemaakt waarop staat wat je kan verwachten.
Maar goed, laatste keer dat mijne op 100% stond, stond er 370 km range. Wel met de Single Motor Extended Range, en een XC40. Maar dat ontloopt elkaar allemaal niet zo veel.
Vandaag: heerlijk lenteweer, praktisch windstil, 15 graden, zonnetje eens een stuk gaan rijden. Utrecht - Amsterdam IJburg binnendoor, via Baarn en Laren, en daarna via de A9, A2 en A12 terug.
Klimaat op een laag pitje, en rustig gereden. Voor jou beeld: XC40 nieuwste model, 1 motor, grote batterij. De All wheel drive zal iets minder zuinig zijn, maar veel scheelt het niet, aangezien de extra motor alleen wordt gebruikt indien je veel vermogen vraagt of veel tractie nodig hebt.
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/rZ2kgdqK7ze9XV5c6zIaQnM0.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemiddelde snelheid is niet heel hoog, maar het verbruik is wel lekker. Bijna Volvo onwaardig, maar hier laat de verbeterde my24 zich wel zien.
Goed, wat zegt de range dan bij terugkomst? Ge-extrapoleerd 500km op één accu. Ben benieuwd of ik dat ooit ga halen.
:strip_exif()/f/image/BMz8KSAJAcXiFiI7BDxLHwga.jpg?f=fotoalbum_large)
Tsja… met dit weer en dan gemiddeld 50 rijden. Dan kom ik met mijn my22 ook een heel eind…caspervc schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Goed, wat zegt de range dan bij terugkomst? Ge-extrapoleerd 500km op één accu. Ben benieuwd of ik dat ooit ga halen.
[Afbeelding]
Maar juist als je die range nodig hebt rij je 9 van de 10x lange afstanden en dan wil je op de snelweg dus ook nog wat range
Anyway voor iedereen die zich af en toe wat irriteert aan de kleine onvolkomenheden: ik heb de perfecte oplossing: rij een paar dagen in een leenauto van een ander merk en je kan niet wachten tot je je eigen auto weer terug hebt
Ik zal het merk niet noemen (hoef hier geen andere auto’s te bashen). Maar op zich gewoon een prima benzine auto van een gerenommeerd merk met automaat en alle luxe die ik in mijn xc40 ook heb
Maar ik mis toch heel erg dat vermogen wat je continu beschikbaar hebt, en wat stoor ik me inmiddels aan het motorgeluid van de benzine motor en de stank van uitlaatgas als die stationair draait en aan de stank van benzine op een benzine als je staat te tanken….
Op een lang stuk 80km weg, met af en toe een dorpje of een stoplicht / rotonde kom je niet snel hoger hoorKammika schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Tsja… met dit weer en dan gemiddeld 50 rijden. Dan kom ik met mijn my22 ook een heel eind…
Maar juist als je die range nodig hebt rij je 9 van de 10x lange afstanden en dan wil je op de snelweg dus ook nog wat range
Ditzelfde scherm heb ik al een paar keer gekregen op mijn KPN TV+ kastjes. Android lijkt zich dan te verslikken in een update die uitgerold is geworden. Een reboot van de TV+ kastjes lost dit vrijwel meteen op. Zal in dit geval niet anders zijn. Heb het overigens op mijn XC40 MY2023 nog niet gehad.Texie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:12:
[...]
Vanmorgen was het scherm nog hetzelfde.
Weer een aantal keren Try again gedaan, maar helaas.
Daarna een paar keer de andere optie en toe kwam langzaam weer het Volvo logo in beeld.
Alles doet het gelukkig weer en het lijkt erop dat er niet opnieuw hoeft worden ingesteld.
Ik dacht juist dat altijd korte stukjes laden niet bevorderlijk is voor de levensduur van de accu... Tot dusver ook altijd maar braaf gedaan, rond de 20% laden tot 90% en een enkele keer tot 100%. Meende dat ergens gelezen/gehoord te hebben dat dat het beste zou zijn voor een accu. Je laadt je telefoon/fiets/boormachine toch ook pas op als de accu (bijna) leeg isron65 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:18:
[...]
Je schrijft dat die afstand enkele reis 150 km is.
Ik heb zelf de MY23 versie met 69 kWh accu, en die is WLTP 420 km gesteld.
De werkelijkheid is in de zomer 400 km en in de winter zelfs een keer 190 km. (ik moest 210 km enkele reis sochtends heen en savonds terug)
De reden laat zich raden: tegenwind, bij -5 graden en 130 kmh rijden. Dan loopt het verbruik flink op.
Wat ik wil zeggen hiermee is dat de WLTP een ideale range is, die haal je niet omdat die ideale omstandigheden buiten op de weg niet bestaan.
Is dan die enorm gekrompen range een probleem? nee, eigenlijk niet. In feite is de range niet eens belangrijk als je op de juiste manier met laden omgaat. Niet dat je dat nu fout zou doen, maar je moet nu eenmaal anders gaan denken dan bij een brandstofwagen. Je gaat de 'tank' niet pas vullen als die bijna leeg is, en je hoeft hem ook niet altijd maar weer vol te laden.
Als je enkele reis 150 km is, denk ik niet dat je binnen 5 minuten alweer op de terugweg gaat. Tegelijk is er tegenwoordig al vrijwel overal wel een laadpaal in de buurt. De oplossing is dus eenvoudig: op je eindbestemming aan de laadpaal, ook al is de accu dan nog bijv 40% gevuld. Dat geeft niets.
Als je weggaat zit er dan die 150 km terugreis best wel in.
Ook als er geen paal is, dan is er nog geen probleem. Je gaat rijden en plant op ca 30 minuten rijden een snellader in. In die 30 minuten warmt je accu lekker op (doordat je de snellader hebt ingeprogrammeerd) en haal je de laadsnelheid wel. Bij die snellader laad je er genoeg in om thuis te komen, meer hoeft niet, ook hier weer : hij hoeft niet vol, je mag ook eerder stoppen met laden!
Thuis kan hij dan weer aan de gewone lader die je altijd gebruikt.
Ik heb destijds voor ik de auto eindelijk (na 10 maanden) afgeleverd kreeg, 10 maanden lang allerlei info op Internet hierover opgezocht, gekeken hoe anderen het doen, en net als jij hier deed info gevraagd aan mensen die het al kunnen weten. Dat doe je dus heel goed!
Uit al die info werd mij al snel duidelijk wat ik hierboven beschreef, denk vooral niet zoals een dinosapwagenrijder zou denken, maar denk anders: laden waar het kan, wanneer het kan, en zoveel als nodig is goed genoeg!
Dan is die range ineens niet belangrijk meer, alleen nog het verbruik omdat onzuinig rijden je geld kost.
Dat laatste heb je onder je rechtervoet onder controle. Wie probeert het asfalt op te krullen bij wegrijden en altijd maar 120+ rijdt, zal flink meer verbruik ervaren dan iemand die 100 als max gebruikt.
En op die langere ritten kán 100 rijden wel eens sneller zijn dan 130 rijden... die ervaring heb ik echt uit de praktijk.
Speel eens met Abetterrouteplanner.com en ga eens verschillende scenarios voor je rit maken met verschillende maximale snelheden (kun je in de instellingen ingeven), je krijgt er echt inzicht van in de auto en zijn verbruik versus ritduur en snelheid.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Leuk! Wij in de meivakantie naar Malaga met de auto. Eens kijken hoe dat gaat allemaal...Juancho schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:38:
Wij hebben onze vakantie gepland richting noord Spanje om lekker met de XC40P8 een road trip te maken. Eerste keer dat we zover gaan met de wagen dus ergens ook spannend omdat ons 1e model bepaald geen range topper is. Maargoed, ik begreep dat er zeker ook door Frankrijk genoeg snelladers zijn dus dat moet wel goedkomen. Met Ionity en Tesla zijn er ook 2 grote aanbieders. Al moet ik Tesla nog even testen want rondom kerst kreeg ik het via de Tesla app niet aan de gang.
Zal meer de plaatsjes zijn in Spanje waar het misschien zoeken kan zijn naar een laadpaal. Al hebben we ook een aantal hotels geboekt die volgens de site een laadpaal moet hebben.
Heb er wel zin in want puur als reiswagen is het echt een beest in prestaties maar ook gewoon heerlijk comfortabel om lange afstanden in te rijden.
Leuk! Wij gaan een andere kant op. Zuid-Zweden, bij Karlshammrolfio schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:37:
[...]
Leuk! Wij in de meivakantie naar Malaga met de auto. Eens kijken hoe dat gaat allemaal...
benieuwd naar je ervaringen, zou je die hier willen posten of anders in PM willen delen? Thanks!rolfio schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:37:
[...]
Leuk! Wij in de meivakantie naar Malaga met de auto. Eens kijken hoe dat gaat allemaal...
Tuurlijk, maar dan moet jij dat ook doenJuancho schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:40:
[...]
benieuwd naar je ervaringen, zou je die hier willen posten of anders in PM willen delen? Thanks!
Wij zitten te denken om in de zomer naar noord-Zweden, omgeving poolcirkel, te gaan.
Over iets minder lange ritten gesproken. Vandaag was het wat warmer en droog. Dus goed voor de range. Totaal 310 km met een verbruik van 165 Wh/km, 464 km range op 100% (XC40 ER MY24).
[ Voor 41% gewijzigd door DrBOB101 op 03-03-2024 20:20 ]
Wel een grappig detail dat we na het instellen van de auto eigenlijk geen muziek of iets geluisterd hebben en ik samen met mijn vrouw onderweg was van de dealer naar huis en geen geluid had, geen richting, radio, parkeer sensoren helemaal niets gaf enig geluid. Even opgezocht en het systeem herstart door de Home knop ingedrukt te houden en hoppa er was weer geluid.
:strip_exif()/f/image/Z4BkCMWCyFhiktp0asDmx8Of.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen de app blijft af en toe wel een beetje vreemd, ineens in de middag was de auto offline terwijl ik toch echt nog even ermee bezig ben geweest, de auto heeft ook gewoon een LTE verbinding, systeem al eens herstart maar toch terwijl internet in de auto ook gewoon werkt. Het zal vanzelf hopelijk wel weer opgelost zijn hoop ik ;-) en morgen naar kantoor dus dan een ritje van 25km, hopelijk helpt dat ook weer om alles even een reset te geven. Daar voor de eerste keer even laden en zo even uithouden totdat de laadpaal thuis wordt geplaatst hopelijk deze maand.
@Tranquility Bedankt voor de informatie over de AudioWagon app, ik heb hem nu ook zo ingesteld staan en dat werkt perfect alleen nog de USB melding maar goed ok hopelijk wordt die ook binnenkort opgelost.
Ik heb zelf een micro SD card nog vanuit mijn VW Golf, deze is 256GB groot en moest ik even met wat speciale software formateren naar FAT32 (Windows staat dit niet toe). Met een USB-C naar micro sd converter werkt alles nu perfect de covers uit de muziek etc. geen enkel probleem.
Voor iedereen die ook nog een micro sd card heeft en deze wil gebruiken https://www.bol.com/nl/nl...-c/9300000021475960/?s2a= en het is vast een AliExpress ding maar ik wilde graag aan de slag dus mogelijk dat die van Ali net zo goed werken. Gekozen voor de zwarte variant want dan valt alles iets meer weg in de auto en aangesloten op de USB-C poort met witte omranding.
XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line
Gefeliciteerd met de auto! Mooie stoere kleur, lijkt als twee druppels water op de mijne..marcel_76 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:16:
Afgelopen woensdag de auto opgehaald en ondertussen wel wat kilometers gemaakt maar nog niet hele lange afstanden, komende week wat meer rijden naar kantoor. De ritten tot nu toe, wat een ervaring en wat rijdt de auto toch geweldig ik snap nu alle positieve berichten over het rijden.
Wel een grappig detail dat we na het instellen van de auto eigenlijk geen muziek of iets geluisterd hebben en ik samen met mijn vrouw onderweg was van de dealer naar huis en geen geluid had, geen richting, radio, parkeer sensoren helemaal niets gaf enig geluid. Even opgezocht en het systeem herstart door de Home knop ingedrukt te houden en hoppa er was weer geluid.
[Afbeelding]
Alleen de app blijft af en toe wel een beetje vreemd, ineens in de middag was de auto offline terwijl ik toch echt nog even ermee bezig ben geweest, de auto heeft ook gewoon een LTE verbinding, systeem al eens herstart maar toch terwijl internet in de auto ook gewoon werkt. Het zal vanzelf hopelijk wel weer opgelost zijn hoop ik ;-) en morgen naar kantoor dus dan een ritje van 25km, hopelijk helpt dat ook weer om alles even een reset te geven. Daar voor de eerste keer even laden en zo even uithouden totdat de laadpaal thuis wordt geplaatst hopelijk deze maand.
@Tranquility Bedankt voor de informatie over de AudioWagon app, ik heb hem nu ook zo ingesteld staan en dat werkt perfect alleen nog de USB melding maar goed ok hopelijk wordt die ook binnenkort opgelost.
Ik heb zelf een micro SD card nog vanuit mijn VW Golf, deze is 256GB groot en moest ik even met wat speciale software formateren naar FAT32 (Windows staat dit niet toe). Met een USB-C naar micro sd converter werkt alles nu perfect de covers uit de muziek etc. geen enkel probleem.
Voor iedereen die ook nog een micro sd card heeft en deze wil gebruiken https://www.bol.com/nl/nl...-c/9300000021475960/?s2a= en het is vast een AliExpress ding maar ik wilde graag aan de slag dus mogelijk dat die van Ali net zo goed werken. Gekozen voor de zwarte variant want dan valt alles iets meer weg in de auto en aangesloten op de USB-C poort met witte omranding.
Trouwens, toen ik mijn auto ophaalde, deed de app het de eerste dagen ook niet goed en wist niet waar mijn auto stond, e.d. Paar dagen later was dit vanzelf opgelost.
[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 04-03-2024 16:14 ]
Het probleem dat kan ontstaan is scheeflopen van de kalibratie van de meetsequence.rolfio schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:36:
[...]
Ik dacht juist dat altijd korte stukjes laden niet bevorderlijk is voor de levensduur van de accu... Tot dusver ook altijd maar braaf gedaan, rond de 20% laden tot 90% en een enkele keer tot 100%. Meende dat ergens gelezen/gehoord te hebben dat dat het beste zou zijn voor een accu. Je laadt je telefoon/fiets/boormachine toch ook pas op als de accu (bijna) leeg is
Laptops en de nieuwere telefoons hebben een stand waarbij de accu max 60% of soms 80% geladen kan worden, juist om die levensduur te bevorderen.
Dat betekent ook vaker laden.
Het probleem dat ontstaat bij bijv helemaal vol laden is stress in de lithium gel-laag. Daarin ontstaan kleine verhardingen in de vorm van een soort koraal achtige structuur en als die de afstand tussen de twee platen waar de gel zich tussen bevindt overbrugt, heb je een stukje degradatie te pakken.
Bij laden tussen 20 en 90 % is dat effect er niet of nauwelijks, dus kleine beetjes laden zou in theorie geen kwaad moeten kunnen, in ieder geval minder als tot 100% laden (en zelfs dat kan prima, als je het niet te vaak doet).
Wat die kalibratie betreft: de software leert op basis van gebruik bij welk voltageverschil tijdens welke vermogensafname een bepaald percentage getal hoort.
Een laptop bijv, als je daar een nieuwe accu in zet moet je een keer of 5 helemaal leeg gaan en dan in eenmaal tot 100% laden. Dan leert de software wanneer de accu echt leeg is en wanneer echt vol.
DOe je dat niet, dan kan het zijn dat de acuu nog 80% gevuld is en de laptop 100% aangeeft, of juist 40%. Idem voor 0%, de accu kan in werkelijkheid nog 40% gevuld zijn en de soiftware koppelt dat aan leeg, en schakelt de laptop al uit. Jij maar denken dat de nieuwe accu ook verrot is, tot je hem eens kalibreert.
Met de auto net zo, te vaak kleine beetjes laden kan inderdaad leiden tot foutieve percentage weergaves als hierboven omschreven. Je denkt dan aan accudegradatie, maar als je dan een keer tot echt leeg gaat en echt in eenmaal tot 100% oplaad lijkt het net alsof de accu bijkomt, in werkelijkheid heeft de wagen weer even geleerd wat echt leeg en echt vol is. Dat speelt ook mee!
desondanks... eens met jou dat de berichtgeving hierover zichzelf nogal eens tegenspreekt en je als gebruiker niet goed meer weet wat nu werkelijk speelt.
De beste richtlijn is: niet te vaak snelladen, niet te vaak tot 100% laden en niet te vaak onder 20%. En verder kun je rustig kleine laadsessies doen, zolang je maar een enkele keer eens tot bijna leeg gaat en dan echt to 100% onafgebroken vollaad. Dat kalibreert de meetsoftware weer.
Maar onder 20% en boven 80% slijten accu's wel degelijk wat sneller dan tussen die twee bereiken. Daarin heb je zeker wel gelijk.
Mooi uitgelegd. Onze regel is : laden thuis onder de 30%, en dan tot 70/80. Afhankelijk wanneer we hem weer gaan gebruiken. Dat is bij ons niet dagelijks. Lang rit te gaan, dan de nacht ervoor even tot 90.ron65 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:55:
[...]
Het probleem dat kan ontstaan is scheeflopen van de kalibratie van de meetsequence.
Laptops en de nieuwere telefoons hebben een stand waarbij de accu max 60% of soms 80% geladen kan worden, juist om die levensduur te bevorderen.
Dat betekent ook vaker laden.
Het probleem dat ontstaat bij bijv helemaal vol laden is stress in de lithium gel-laag. Daarin ontstaan kleine verhardingen in de vorm van een soort koraal achtige structuur en als die de afstand tussen de twee platen waar de gel zich tussen bevindt overbrugt, heb je een stukje degradatie te pakken.
Bij laden tussen 20 en 90 % is dat effect er niet of nauwelijks, dus kleine beetjes laden zou in theorie geen kwaad moeten kunnen, in ieder geval minder als tot 100% laden (en zelfs dat kan prima, als je het niet te vaak doet).
Wat die kalibratie betreft: de software leert op basis van gebruik bij welk voltageverschil tijdens welke vermogensafname een bepaald percentage getal hoort.
Een laptop bijv, als je daar een nieuwe accu in zet moet je een keer of 5 helemaal leeg gaan en dan in eenmaal tot 100% laden. Dan leert de software wanneer de accu echt leeg is en wanneer echt vol.
DOe je dat niet, dan kan het zijn dat de acuu nog 80% gevuld is en de laptop 100% aangeeft, of juist 40%. Idem voor 0%, de accu kan in werkelijkheid nog 40% gevuld zijn en de soiftware koppelt dat aan leeg, en schakelt de laptop al uit. Jij maar denken dat de nieuwe accu ook verrot is, tot je hem eens kalibreert.
Met de auto net zo, te vaak kleine beetjes laden kan inderdaad leiden tot foutieve percentage weergaves als hierboven omschreven. Je denkt dan aan accudegradatie, maar als je dan een keer tot echt leeg gaat en echt in eenmaal tot 100% oplaad lijkt het net alsof de accu bijkomt, in werkelijkheid heeft de wagen weer even geleerd wat echt leeg en echt vol is. Dat speelt ook mee!
desondanks... eens met jou dat de berichtgeving hierover zichzelf nogal eens tegenspreekt en je als gebruiker niet goed meer weet wat nu werkelijk speelt.
De beste richtlijn is: niet te vaak snelladen, niet te vaak tot 100% laden en niet te vaak onder 20%. En verder kun je rustig kleine laadsessies doen, zolang je maar een enkele keer eens tot bijna leeg gaat en dan echt to 100% onafgebroken vollaad. Dat kalibreert de meetsoftware weer.
Maar onder 20% en boven 80% slijten accu's wel degelijk wat sneller dan tussen die twee bereiken. Daarin heb je zeker wel gelijk.
Onderweg laat ik hem wel tot 10 leeg gaan. Omdat ie dan sneller laadt. Snelladen doen we vaak van 10-70 ofzo. Dat is ca 20-23 min. Mooie stop voor de kinderen. Hoeft niet veel langer. Boven de 70 stort de laadsnelheid toch in
Mijn MY21 doet de ACC en AP het tot 140km. Topsnelheid net voorbij 180.Largamelion schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Idem hier, net terug van Oostenrijk en 930km afgelegd in een goede 11u met 5 stops van +-25 min. Gemiddeld gebruik zat op de terugweg rond de 25kWh wat me goed meeviel voor een XC40 SR MY23 met 3 volwassenen en tot het dak gevuld met bagage. Echt hele stukken 165km/u gereden zelfs zonder extreem verbruik. In de heenweg was het wel een pak minder bij vertrek in de regen en 5°.
Vond het wel jammer dat de wagen begrensd is op 160 bij momenten. ACC gaat dus max tot 160, maar manueel gaat ie tot 165.
Overigens was zowat elke XC40 die ik tegenkwam in Duitsland en Oostenrijk een Nederlander 🙂.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"