Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mart_T
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-06 11:12
nujtrug schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb nog een voorwielaangedreven XC40 en moet zeggen dat ik pak minder vertrouwen heb op sneeuw en ijs dan in mijn vorige BMW. Kan natuurlijk ook gewoon aan de chauffeur liggen ;)
Maar BMW had achterwielaandrijving en gaf enorm veel vertrouwen. Dat onderstuur bij de XC40 moet ik nog aan wennen. Dat speelse karakter van mijn BMW mis ik wel.
Mensen hier met een MY24 Single Motor, breekt de achterkant soms uit?
Nee, tot nu toe nog niet meegemaakt. Rijdt goed en remt ook prima af met one pedal drive op een besneeuwd en glad wegdek (MY24 RWD plus versie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Iemand die me het volgende uit kan leggen:

Net een rit gemaakt van 116 km. Accu van 90 - 56%, 34% accu gebruikt. Wel half uurtje van tevoren voorverwarmd / ontdooit. Accu percentage op 90% gebleven, stond niet aan de lader.

Auto zegt: 19,7kW/100km. Ik dacht netjes. Dat komt uit op 19,7*1,16 is 22,8kWh verbruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv9PUdDwJpVh6g8YgS-Su2a7cWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3RVMaw0we9OGj60z3T5ykO8.jpg?f=fotoalbum_large

De app rittenregistratie zegt echter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za024CpNfLY6sSg-jwkT9Gzsvk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j31utVVSVwddNIjBMHUQfOI6.jpg?f=fotoalbum_large
29,3 kWh verbruikt
Waar komt dit verschil vandaan? Is dat verschil van 6,5 kWh verbruik puur het van tevoren opwarmen? En waarom zag ik dat niet in het percentage accu afnemen dan?
Andere vraag
Bij 75-100% gas voel ik (my24 rwd) een trilling op de achteras. Is dat het grote vermogen en koppel dat z’n weg zoekt?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
caspervc schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:35:
Iemand die me het volgende uit kan leggen:

Net een rit gemaakt van 116 km. Accu van 90 - 56%, 34% accu gebruikt. Wel half uurtje van tevoren voorverwarmd / ontdooit. Accu percentage op 90% gebleven, stond niet aan de lader.

Auto zegt: 19,7kW/100km. Ik dacht netjes. Dat komt uit op 19,7*1,16 is 22,8kWh verbruikt
[Afbeelding]

De app rittenregistratie zegt echter
[Afbeelding]
29,3 kWh verbruikt
Waar komt dit verschil vandaan? Is dat verschil van 6,5 kWh verbruik puur het van tevoren opwarmen? En waarom zag ik dat niet in het percentage accu afnemen dan?
Andere vraag
Bij 75-100% gas voel ik (my24 rwd) een trilling op de achteras. Is dat het grote vermogen en koppel dat z’n weg zoekt?
116,2 * 197 = 22891 Wh = 22,9 kWh
(90% - 56%) * 79 kWh (netto accucapaciteit) / 100% = 26,9 kWh
Scheelt 4 kWh wat evengoed wel veel is. Als de accu (heel) koud is zou dat kunnen. De capaciteit is bij 0 °C lager dan bij bijvoorbeeld 20 °C, wat normaal is en veroorzaakt wordt door de accuchemie. Afhankelijk van het type accu scheelt dat 10-20%. 4 kWh van 26.9 = 15%. Dus op die manier theoretisch verklaarbaar.
Stroomverbruik in de app geeft wel erg groot verschil aan. Maar dat moet je niet te veel vertrouwen. Bij mij komt het (meestal) in de buurt van het verbruikte percentage * 0.815; dus 81,5 kWh voor 100%.

@ron65 heeft al vaker aangestipt dat het verbruik in het begin van een rit erg hoog is. Daar heb ik de afgelopen dagen eens beter op gelet. Zonder voorverwarmen zit ik meestal in de eerste 100 meter onder de 50 kWh/100 km. Met voorverwarmen tussen 300 en 500 kWh/100 km. Meer dan 500 geeft ie sowieso niet aan.
300 zou neerkomen op 0,3 kWh voor voorverwarmen. Aan de laadpaal heb ik tussen 0,3 en 1,2 kWh voor voorverwarmen gemeten.

Trilling: die voel ik ook bij (bijna) volgasstroom, XC40 SMER MY2024.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
@ron65 Vanochtend even een test gedaan met voorverwarmen. 10 minuten na het aanzetten met de warmtebeeldcamera een paar foto's gemaakt.

Stoelverwarming doet het bij mij wel tijdens het opwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6CLZV2ExuqkWCplyHfxKQJVlVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D6NvffIqGPUIvvD1Xrev7zov.jpg?f=user_large

Stuurverwarming doet volgens mij niet zoveel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVEDm_tu-Ry3x2_2d3nhpSAbkxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tMvm6XQj5SEA9jL1RGgihs6c.jpg?f=user_large

NB: Dit is relatief goedkope camera.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:59:
@ron65 Vanochtend even een test gedaan met voorverwarmen. 10 minuten na het aanzetten met de warmtebeeldcamera een paar foto's gemaakt.

Stoelverwarming doet het bij mij wel tijdens het opwarmen.
[Afbeelding]

Stuurverwarming doet volgens mij niet zoveel.
[Afbeelding]

NB: Dit is relatief goedkope camera.
Je stuurverwarming zie jij niet omdat je delta-T over de foto hoog is. De hoogste temperatuur is 23,3 graden de laagste 1,3 (zie de schaalverdeling rechts). Daardoor zie je alleen hele grote temperatuurverschillen goed.
Je hebt inderdaad een hele lage resolutie camera, maar dat geeft niets. Je heb hiermee een hele aardige indicatie en superleuk dat je die hebt (y)

Mijn camera is wat duurder denk ik, de resolutie is hoger (ook in IR gebied) en daardoor kan ik er net iets meer mee spelen in de zin van schaalaanpassingen etc.
Maar de echte camera's zijn veel duurder, die hebben een hele hoge beeldresolutie. Ik heb fotos ervan gezien van een top thermograaf toen we een gebouw onderzochten ermee. Er stond een stoel in beeld en daar had iemand op gezeten. Hij kon laten zien dat het een dame moet zijn geweest, je kon de plooien bijna tellen.
Zo perfect kan ik ook niet werken. Maar daar gaat het ook niet om, indicatief is goed genoeg.
Ik kan zien dat de stoelverwarming aanstond, en dat is goed.

In mijn fotos zie je ook dat de stuurverwarming heel licht is, bijna alsof het straling van elders is die het stuur opwarmde. Alleen kan dat het nooit zijn geweest, want ik had de emissiewaarde aangepast en het stuur heeft een hele lage emissiewaarde. Dus wat je er in warmte in ziet, zit echt in het stuur, niet op de oppervlakte.
Glas daartegen of blanke metalen, hebben een hoge emissieve waarde en weerkaatsen IR licht, het zijn voor een IR camera absoluut spiegels. Je meet dus nooit temperatuur van het glas, maar altijd van de weerspiegeling daarin.

Welke camera heb jij? want ik ben wel geïnteresseerd in zoiets prive aan schaffen. Die ik nu gebruik is gereedschap van de baas eigenlijk..

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Aangezien er nog sneeuw ligt...de Volvo sneeuwkettingen, dakdragers met skihouders maar een uitgeprobeerd. Zit als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Je stuurverwarming zie jij niet omdat je delta-T over de foto hoog is. De hoogste temperatuur is 23,3 graden de laagste 1,3 (zie de schaalverdeling rechts). Daardoor zie je alleen hele grote temperatuurverschillen goed.
Je hebt inderdaad een hele lage resolutie camera, maar dat geeft niets. Je heb hiermee een hele aardige indicatie en superleuk dat je die hebt (y)

Mijn camera is wat duurder denk ik, de resolutie is hoger (ook in IR gebied) en daardoor kan ik er net iets meer mee spelen in de zin van schaalaanpassingen etc.
Maar de echte camera's zijn veel duurder, die hebben een hele hoge beeldresolutie. Ik heb fotos ervan gezien van een top thermograaf toen we een gebouw onderzochten ermee. Er stond een stoel in beeld en daar had iemand op gezeten. Hij kon laten zien dat het een dame moet zijn geweest, je kon de plooien bijna tellen.
Zo perfect kan ik ook niet werken. Maar daar gaat het ook niet om, indicatief is goed genoeg.
Ik kan zien dat de stoelverwarming aanstond, en dat is goed.

In mijn fotos zie je ook dat de stuurverwarming heel licht is, bijna alsof het straling van elders is die het stuur opwarmde. Alleen kan dat het nooit zijn geweest, want ik had de emissiewaarde aangepast en het stuur heeft een hele lage emissiewaarde. Dus wat je er in warmte in ziet, zit echt in het stuur, niet op de oppervlakte.
Glas daartegen of blanke metalen, hebben een hoge emissieve waarde en weerkaatsen IR licht, het zijn voor een IR camera absoluut spiegels. Je meet dus nooit temperatuur van het glas, maar altijd van de weerspiegeling daarin.

Welke camera heb jij? want ik ben wel geïnteresseerd in zoiets prive aan schaffen. Die ik nu gebruik is gereedschap van de baas eigenlijk..
Ik heb een Milessey Tr120 via Alie. Voor de doelstellingen die ik heb is het prima, maar echte details zijn inderdaad moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Ik heb een Milessey Tr120 via Alie. Voor de doelstellingen die ik heb is het prima, maar echte details zijn inderdaad moeilijk.
Thanx, ik ga er eens naar kijken. Op het eerste oog ook geen beroerde camera zo te zien. Zeker een optie voor prive,

Ja met die ik nu gebruik heb ik zelfs schimmel in een spouwmuur in een gebouw in Peking weten aan te tonen, daar ontbraken stukjes luchtkanaal in de spouw.
Wel mensen met jarenlange schimmelinfectie in de longen als gevolg hebbend. Ik was heel blij dat ik het vond door subtiele temperatuurverschillen te kunnen zien. Ging om 2 tienden van een graad over een paar centimeter oppervlakte en er zat een patroon in die vlek, dat triggerde..

Maar goed, stoel en stuurverwarming zijn aanwezig, en gaan mee met preconditioning. Het is nu dik boven nul inmiddels en dat wordt komende dagen niet beter meer, dus ik zal de volgende keer als het weer nachtvorst geeft de test nog eens herhalen bij 20 min voorverwarmen met nadruk op het stuur dan.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 20-01-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:40:
Aangezien er nog sneeuw ligt...de Volvo sneeuwkettingen, dakdragers met skihouders maar een uitgeprobeerd. Zit als een huis!
Nou, dan woon jij niet in Holland. Hier heeft net geen cm gelegen en is vrijwel al weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
Hier in België nog steeds paar graden onder 0. Vanmorgen de wagen vergeten voorverwarmen en het stuur voelde echt koud aan. Dus ook al schiet de stuurverwarming niet echt op bij het voorverwarmen, het stuur voelt toch een pak beter aan dan zonder voorverwarmen.

Voor de rest trouwens nog steeds geen 2.13.3 te bespeuren hier, zal voor begin volgende week of de week erop zijn vermoed ik?

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjxf1gJCfxedSV5EXDLlLrXR--Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm8rynJUFaTCPGPATcI6RjkT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de mijne ook op mogen halen deze week, nu staat ie bij -24 kou te lijden voor de deur. Foto is van vanmorgen toen was het nog -18. Voorverwarmen werkt prima, vergelijkbaar of zelfs beter dan m'n eerdere auto's met webasto of electrische motor en interieur verwarming. Tot toe bevalt ie goed had alleen graag wat schoon asfalt in de buurt gehad om hem even echt te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-09 09:02
MacMF schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:54:
[Afbeelding]

Ik heb de mijne ook op mogen halen deze week, nu staat ie bij -24 kou te lijden voor de deur. Foto is van vanmorgen toen was het nog -18. Voorverwarmen werkt prima, vergelijkbaar of zelfs beter dan m'n eerdere auto's met webasto of electrische motor en interieur verwarming. Tot toe bevalt ie goed had alleen graag wat schoon asfalt in de buurt gehad om hem even echt te testen.
Ondanks/dankzij de kou een prachtig plaatje.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 16:30
MacMF schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:54:
[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Ziet er prachtig uit. Is dit een Vapour Grey?

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
MartijnEV schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:43:
Gefeliciteerd! Ziet er prachtig uit. Is dit een Vapour Grey?
Zo te zien wel.
Grappig dat hij stroom kan laden uit de sneeuw.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WOXwZRrdCcQG1YnwbliWytJwHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toHwP2RFx783jX9ZbljkTfaL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon en daarvoor AAOS in de auto maar weer gereset. Dat was de snelste oplossing om de auto en telefoon te koppelen.

Sindsdien heb ik ook de auto kunnen koppelen in Maps op de telefoon. Ik heb dat al een paar keer gedaan maar er kwam niets aan. Nu zie ik vandaag dat er twee Volvos gekoppeld zijn met verschillende nummers.

Hoe kom ik erachter welke de juiste is? Uiteraard heb ik het geprobeerd, maar beide geven geen echt resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Tranquility schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Zo te zien wel.
Grappig dat hij stroom kan laden uit de sneeuw.. ;)
Ja is vapor grey, en ook speciale sneeuw :) en het wordt de komende dagen flink warmer dus dan kan ik de kabel niet meer zo laten liggen, ben bang dat ie dan s'nachts vastvriest in de sneeuw.

Had gisteren een snel laad testje gedaan, hij was nog flink vol en de accu was niet voorverwarmd. Laden ging met iets van 39Kw, de auto gaf zelf aan dat er tijdens het laden 7Kw gebruikt werd voor climate management (of iets soorgelijks). Ik denk niet dat dat alleen gebruikt wordt om het interieur warm te houden maar ook om de accu te verwarmen voor de snellader? Betekent wel dat het laden wat langer duurt dan verwacht als er 15-20% verdwijnt in het opwarmen/warm houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
nujtrug schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik heb nog een voorwielaangedreven XC40 en moet zeggen dat ik pak minder vertrouwen heb op sneeuw en ijs dan in mijn vorige BMW. Kan natuurlijk ook gewoon aan de chauffeur liggen ;)
Maar BMW had achterwielaandrijving en gaf enorm veel vertrouwen. Dat onderstuur bij de XC40 moet ik nog aan wennen. Dat speelse karakter van mijn BMW mis ik wel.
Mensen hier met een MY24 Single Motor, breekt de achterkant soms uit?
Je kan de achterkant inderdaad eenvoudig laten uitbreken, al zal de antislip heel snel inschakelen en de pret bederven. Bij een nat wegdek lukt het wel om niet iets langer te 'slippen' bij het accelereren uit een bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 21:10
MacMF schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:13:
Ja is vapor grey, en ook speciale sneeuw :) en het wordt de komende dagen flink warmer dus dan kan ik de kabel niet meer zo laten liggen, ben bang dat ie dan s'nachts vastvriest in de sneeuw.

Had gisteren een snel laad testje gedaan, hij was nog flink vol en de accu was niet voorverwarmd. Laden ging met iets van 39Kw, de auto gaf zelf aan dat er tijdens het laden 7Kw gebruikt werd voor climate management (of iets soorgelijks). Ik denk niet dat dat alleen gebruikt wordt om het interieur warm te houden maar ook om de accu te verwarmen voor de snellader? Betekent wel dat het laden wat langer duurt dan verwacht als er 15-20% verdwijnt in het opwarmen/warm houden.
De te behalen snelheid bij snelladen is grotendeels afhankelijk van de temperatuur van de batterij en hoe lager die is, hoe lager de laadsnelheid. Die 205 kW haal je dan ook alleen in optimale condities en ook maar voor een korte tijd en zal de snelheid snel teruglopen. Dat is wat ik zie in diverse reviews waar men snellaad.

Voor mij geen probleem, ik laad praktisch nooit aan de snellader. Heb het voorrecht thuis op mijn oprit en evt. op het werk te kunnen laden. AC laden is altijd beter voor de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
Wafje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Je kan de achterkant inderdaad eenvoudig laten uitbreken, al zal de antislip heel snel inschakelen en de pret bederven. Bij een nat wegdek lukt het wel om niet iets langer te 'slippen' bij het accelereren uit een bocht.
Daarom ben ik zo blij met mijn 2023 constante 4WD (twin). Dat rijdt echt alsof het over rails gaat, ook op (door regen) glibberige en gladde wegen. Geen merkbaar onder- of overstuur, geen wielslip, altijd tractie. Hoe dat met de ‘24 twin zal zijn weet ik niet omdat daar de focus op RWD ligt de voorste motor pas bij-geschakeld wordt als daar aanleiding voor is - maar is dat systeem dan wel alert genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Mooiste zou zijn als je dit zelf kan in of uitschakelen. Mijn vorige auto was een bmw en daar kon je lekker de bemoeienis uitschakelen. Leuk om dwars de bocht door te kunnen. Wat dat betreft is die Twin maar saai. Het rijdt idd als op rails en bij de minste slip grijpt t systeem in.
Mga1600 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Daarom ben ik zo blij met mijn 2023 constante 4WD (twin). Dat rijdt echt alsof het over rails gaat, ook op (door regen) glibberige en gladde wegen. Geen merkbaar onder- of overstuur, geen wielslip, altijd tractie. Hoe dat met de ‘24 twin zal zijn weet ik niet omdat daar de focus op RWD ligt de voorste motor pas bij-geschakeld wordt als daar aanleiding voor is - maar is dat systeem dan wel alert genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Gisteren was ik nog zo blij met m'n nieuwe C40, vandaag niet meer. Een kerstboom in het dashboard en bijna alle safety functies uigevallen inclusief ABS, one pedal drive en parkeerrem (maar die lijkt het toch wel te werken). Morgen de dealer maar bellen.

Enige voordeel dat hij nu wel heerlijk drift door de sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
MacMF schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:03:
Gisteren was ik nog zo blij met m'n nieuwe C40, vandaag niet meer. Een kerstboom in het dashboard en bijna alle safety functies uigevallen inclusief ABS, one pedal drive en parkeerrem (maar die lijkt het toch wel te werken). Morgen de dealer maar bellen.

Enige voordeel dat hij nu wel heerlijk drift door de sneeuw.
Zou maar zo een abs sensor kunnen zijn. Zijn alle safety functies van afhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:38

Dus maar even een afspraak maken. Nu ook al twee keer opeens camera niet beschikbaar gehad, dus daar mogen ze ook maar naar kijken.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
[quote]Ophidian schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:25:
[YouTube: IMG 5589]

Precies dit gekraak heb ik ook last van. En al zeker bij het “plastic” verlengstuk van de stoel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tovertover
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-01 10:56
Ik kan sinds kort geen bluetooth tethering meer inschakelen. Ik weet niet of het door de laatste update naar 2.13.3 komt of omdat ik rond de zelfde periode mijn telefoon geupdate kreeg naar Android 14 en One UI 6.0.

Iemand anders het zelfde probleem?

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate MY24; BMW R1200 RT; Suzuki 1200 Bandit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
MIjn auto hangt vast aan de lader thuis. Volvo Assistance is ingeschakeld, maar heeft iemand anders nog tips?

Ik heb de knop buiten en in de auto al geprobeerd en ook de auto afsluiten en een half uur wachten. Laden doet hij wel, maar loslaten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Dacht dat deze hier nog niet gepasseerd is. Range test van de XC40 AWD ER bij 130km/u van Battery Life, op 20" all seasons. Verbruik verschilt weinig van zijn voorgaande tests met oudere modellen, maar niet onlogisch gezien er buiten de motor weinig veranderd is.

Paar opmerkingen van hem tijdens de test waar ik me volledig in kan vinden:
- Detectie van handen op het stuur bij PA is rampzalig, je moet constant aan het stuur trekken/tegendruk geven om die irritante beeps te voorkomen (zijn nieuwe ID7 heeft een capacitief stuur, werkt heerlijk volgens zijn andere videos, hopelijk wordt dat de standaard in de toekomst).
- Driver's display is vrij leeg, groot scherm dat eigenlijk te weinig benut wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Largamelion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:12:
Dacht dat deze hier nog niet gepasseerd is. Range test van de XC40 AWD ER bij 130km/u van Battery Life, op 20" all seasons. Verbruik verschilt weinig van zijn voorgaande tests met oudere modellen, maar niet onlogisch gezien er buiten de motor weinig veranderd is.

- Detectie van handen op het stuur bij PA is rampzalig, je moet constant aan het stuur trekken/tegendruk geven om die irritante beeps te voorkomen (zijn nieuwe ID7 heeft een capacitief stuur, werkt heerlijk volgens zijn andere videos, hopelijk wordt dat de standaard in de toekomst).
- Driver's display is vrij leeg, groot scherm dat eigenlijk te weinig benut wordt.
Weinig veranderd zou ik niet zeggen.
Hij doet bij 5-7 graden met 127 km/u gemiddeld 287 Wh/km
Terwijl hij met name vergeleken met de eerste run met 6-10 graden en 116 km/u gemiddeld 305 Wh/km deed

Dus kouder, sneller en zuiniger. Is toch niet gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransOvk
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 16:37
ArnoudN schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:10:
MIjn auto hangt vast aan de lader thuis. Volvo Assistance is ingeschakeld, maar heeft iemand anders nog tips?

Ik heb de knop buiten en in de auto al geprobeerd en ook de auto afsluiten en een half uur wachten. Laden doet hij wel, maar loslaten niet.
Lader spanningsloos maken. De meeste laders heffen dan de vergrendeling op. Wat soms ook helpt is de stekker er even induwen en daarna uittrekken. Soms klemt de vergrendeling en op deze manier geef je hem even de ruimt om te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
FransOvk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Lader spanningsloos maken. De meeste laders heffen dan de vergrendeling op. Wat soms ook helpt is de stekker er even induwen en daarna uittrekken. Soms klemt de vergrendeling en op deze manier geef je hem even de ruimt om te ontkoppelen.
ANWB heeft hem uiteindelijk los kunnen krijgen door een reset met de home knop. Andere oplossingen deden niets (ook de.lader spanningsloos maken).

Volgens de technische helpdesk van ANWB zou er een soort van noodontgrendeling achter het achterscherm moeten zitten, maar die heeft hij niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
caspervc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:51:
[...]

Weinig veranderd zou ik niet zeggen.
Hij doet bij 5-7 graden met 127 km/u gemiddeld 287 Wh/km
Terwijl hij met name vergeleken met de eerste run met 6-10 graden en 116 km/u gemiddeld 305 Wh/km deed

Dus kouder, sneller en zuiniger. Is toch niet gek?
Die 116km/u bij z'n eerste run (2021) had ik overheen gekeken, dacht dat het ook 126km/u was. Dat is idd wel een hele verbetering dan, maar die zag je ook al grotendeels in de 2e run (2022). Bij diezelfde gemiddelde snelheid maar wel 7° kouder heeft hij nu zelfs een hoger verbruik (284Wh/km vs 268Wh/km), maar temperatuur is natuurlijk de dooddoener voor een elektrische wagen.

Zolang het design niet verandert zal er maar weinig extra meer uit te halen zijn lijkt me, tot de batterijen drastisch verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 17:18
Mga1600 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Ik heb het uitgeprobeerd met de P8. Bij vol gas op een gladde weg slippen de wielen eerst wel door. Maar daarna wordt het vermogen bijgeregeld en gaat de P8 er nog best wel snel vandoor zonder te slippen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Laatst online: 21:19
ArnoudN schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:27:
[...]

ANWB heeft hem uiteindelijk los kunnen krijgen door een reset met de home knop. Andere oplossingen deden niets (ook de.lader spanningsloos maken).

Volgens de technische helpdesk van ANWB zou er een soort van noodontgrendeling achter het achterscherm moeten zitten, maar die heeft hij niet kunnen vinden.
Heb je hem ook echt op slot gezet?

Ik heb het 2 x gehad in 2 jaar. Op slot zetten werkte. Elke keer minuut of 3 wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Luisterlijk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Heb je hem ook echt op slot gezet?

Ik heb het 2 x gehad in 2 jaar. Op slot zetten werkte. Elke keer minuut of 3 wachten
Jazeker, op slot gezet en lang gewacht, maar dat hielp niets.

Dealer gaat nu voor de zekerheid het motortje vervangen van de vergrendeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:27:
[...]

Die noodontgrendeling hebben velen hier al naar gezocht, in europa is dat sinds MY22 niet meer aanwezig en op MY21 in sommige gevallen nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:39:
[...]

Die noodontgrendeling hebben velen hier al naar gezocht, in europa is dat sinds MY22 niet meer aanwezig en op MY21 in sommige gevallen nog wel.
Bij mij schijnt hij er wel op te zitten, maar bij de dealer gaven ze ook wel aan dat je wel heel flexibel moet zijn om hem los te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Bij mij schijnt hij er wel op te zitten, maar bij de dealer gaven ze ook wel aan dat je wel heel flexibel moet zijn om hem los te krijgen.
äls hij er zit, dan onder de meest onderste kofferbakbekleding, uiterst links tegen het profiel aan.
Je moet de bovenste bekleding opklappen, ook het deel dat tegen de bank aan zit, en dan de onderste bekleding eruit halen, dan kom je hem links ter hoogte van de wielkast tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENs-r_iauV3DK3Rr5aZlLHa0nFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bTQjXqQzc6StyP1JmCsAqbh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:56:
[...]

äls hij er zit, dan onder de meest onderste kofferbakbekleding, uiterst links tegen het profiel aan.
Je moet de bovenste bekleding opklappen, ook het deel dat tegen de bank aan zit, en dan de onderste bekleding eruit halen, dan kom je hem links ter hoogte van de wielkast tegen.

[Afbeelding]
Nee, die heb ik niet. Bij mij moet je de bekleding bij het achterwiel weghalen en dan met je arm omhoog, rechts langs de laadunit en dan een palletje naar beneden trekken.

Die van jou heb ik al een keer gezocht toen ik vastzat aan een snellader, maar die zit er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:22
Zo de temperatuur was vandaag weer een dikke 10 graden hoger en ik ga gelijk op exact dezelfde ritjes van 28-32 kwh naar 24-26kwh. Nog niet geweldig natuurlijk, eigenlijk heel belabberd, maar toch 😁. Alle beetjes helpen! 🙏

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:12:

Dit is idd eeuwig zonde. Het scherm is echt prachtig maar ze doen er bij Volvo eigenlijk helmaal niks mee. Je kan er zoveel toffe en zeker handige info op kwijt dat hrt onbegrijpelijk is dat ze het houden bij Maps en een zwart leeg scherm. Maargoed, zoals bekend... Dit is al zovaak bij Volvo neergelegd. Helaas doen ze er helemaal niks mee.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Juancho schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Dit is idd eeuwig zonde. Het scherm is echt prachtig maar ze doen er bij Volvo eigenlijk helmaal niks mee. Je kan er zoveel toffe en zeker handige info op kwijt dat hrt onbegrijpelijk is dat ze het houden bij Maps en een zwart leeg scherm. Maargoed, zoals bekend... Dit is al zovaak bij Volvo neergelegd. Helaas doen ze er helemaal niks mee.
Al was het maar wat info over de radiozender / arietst die aanstaat, of hoeveel km je reis nog is, met ETA. Moet toch kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
caspervc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:01:
[...]

…….of hoeveel km je reis nog is, met ETA. Moet toch kunnen?
Dat heb je toch op je centrale scherm staan als je Maps aan hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Mga1600 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Als… is t grote woord. Spotify is favoriet bij de familie. Gevolgd door het verbruik real time …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
caspervc schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Zou maar zo een abs sensor kunnen zijn. Zijn alle safety functies van afhankelijk
Alles doet het weer, moest gewoon een nachtje goed slapen. Ik stel het dealer bezoek nog even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:16:
[...]

Ik vind maps op de grote kaart met sataliet view veel fijner. Ik ben echter ook ferfent Spotify muziek en podcast luisteraar. Kortom. Je snapt het, ik switch me kapot tijdens een rit 😂

En heb je zo'n prachtig mooi en groot scherm voor je neus waar je naast een Maps kaart niks mee kan terwijl het je zoveel plezier en gemak kan opleveren.

Een paar handige thema's maken lijkt me ook niet zo moeilijk. Maargoed helaas zal dit zeer waarschijnlijk toch nooit meer in onze wagens komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik vind maps op de grote kaart met sataliet view veel fijner. Ik ben echter ook ferfent Spotify muziek en podcast luisteraar. Kortom. Je snapt het, ik switch me kapot tijdens een rit 😂

En heb je zo'n prachtig mooi en groot scherm voor je neus waar je naast een Maps kaart niks mee kan terwijl het je zoveel plezier en gemak kan opleveren.

Een paar handige thema's maken lijkt me ook niet zo moeilijk. Maargoed helaas zal dit zeer waarschijnlijk toch nooit meer in onze wagens komen.
Denk het ook niet. Zal wel wachten op de EX40 worden ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
MacMF schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Alles doet het weer, moest gewoon een nachtje goed slapen. Ik stel het dealer bezoek nog even uit.
Gelukkig maar! Wellicht te veel sneeuw op bepaalde plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Denk het ook niet. Zal wel wachten op de EX40 worden ….
Is daar al iets meer bekend over? Kan nog niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Is daar al iets meer bekend over? Kan nog niks vinden.
Nee, mij is daarover niets bekend, behalve dat die type-naam wel al geregistreerd is.
Dus even gokken: de EX60 wordt volgens de geruchten geïntroduceerd in 2025. Op zijn vroegst volgt de EX40 dan misschien het jaar daarop (2026). En er zit bij Volvo altijd een lange tijd tussende pers-introductie en feitelijke beschikbaarheid. Dus effectief duurt het nog wel “even” schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:45:
[...]

Nee, mij is daarover niets bekend, behalve dat die type-naam wel al geregistreerd is.
Dus even gokken: de EX60 wordt volgens de geruchten geïntroduceerd in 2025. Op zijn vroegst volgt de EX40 dan misschien het jaar daarop (2026). En er zit bij Volvo altijd een lange tijd tussende pers-introductie en feitelijke beschikbaarheid. Dus effectief duurt het nog wel “even” schat ik in.
Hopelijk weer met een normaal dashboard en geen tesla aftreksel zonder cockpit voor het stuur.

Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering, 2027 is voor mij weer een jaar waarin ik een nieuwe wagen moet gaan uitzoeken en de XC40 is nu al 30% boven ons budget gekomen.
Onze budgetten zijn onlangs bijna 10% verlaagd, terwijl de inflatie de auto leaseprijzen 20% verhoogd heeft sinds ik nog net mijn huidige xc40 heb kunnen bestellen. 1 maand later had deze ook al buiten budget gevallen bleek destijds toen een collega na mij ook een XC40 wilde... ik had nog net mazzel.

Wellicht is die EX40 dan een optie tegen die tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Hopelijk weer met een normaal dashboard en geen tesla aftreksel zonder cockpit voor het stuur.

Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering, 2027 is voor mij weer een jaar waarin ik een nieuwe wagen moet gaan uitzoeken en de XC40 is nu al 30% boven ons budget gekomen.
Onze budgetten zijn onlangs bijna 10% verlaagd, terwijl de inflatie de auto leaseprijzen 20% verhoogd heeft sinds ik nog net mijn huidige xc40 heb kunnen bestellen. 1 maand later had deze ook al buiten budget gevallen bleek destijds toen een collega na mij ook een XC40 wilde... ik had nog net mazzel.

Vanaf 2026 stijgt de bijtelling naar 22% over het geheel bedrag als ik het goed heb. Kijkend naar mijn lease situatie van wagens als de XC40, Polestar etc dan zijn die volstrekt onbetaalbaar geworden tegen die tijd. De EX40, als die komt, zal ook vast dan een hele dure wagen zijn. Zowel in prijs als dus ook lease, die staat natuurlijk boven de EX30 die een beetje aangekleed toch alweer flink aan de prijs is.

Je ontkomt er dan bijna niet meer aan om of niet te leasen of een categorie lager en kleiner zoals de EX30 of Megane Etec. Maar kleinere auto's zullen voor lang niet iedereen een optie zijn.

Leasen wordt gewoon door de overheid onbetaalbaar gemaakt, zeker ook voor EVs. Terwijl dat best kort geleden nog zo werd gestimuleerd. Bizar eigenlijk. Want de kans dat velen weer, verplicht, terug gaan vallen op brandstof lijkt me heel aannemelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 23-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 06:15
[...]

kan haast niet anders dat die EX40 een uitgeklede XC40 wordt.. Die EX30 is marketing technisch heel mooi weggezet, maar je ziet aan alles dat in de inrichting ook op lage produktie kosten is ontworpen

En als je ziet hoe hard dat T merk de prijzen omlaag gooit , dan moet Volvo wel een antwoord op die prijzen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De EX30 hikt al tegen de 50k aan als je, wat ik denk, de meest gevraagde uitvoering kiest. Dus nog niet eens de duurste versie met pakketten. Marketing technisch heeft Volvo slim lopen leuren met de standaard uitvoering. Maar ik denk dat er amper iemand is die die gaat kopen of leasen.

En stiekem is de wagen dan met wat kliks toch behoorlijk aan de prijs vind ik. Zeker omdat er van binnen ook nog eens is bezuinigd op ruimte, kwaliteit, functionaliteit en wat betreft ook automatisch veiligheid.

Ik ben fan van Volvo maar met als dit beleid verder uitgerold gaat worden is het voor mij geen abc meer om standaar voor een Volvo te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 23-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:00:
[...]
Leasen wordt gewoon door de overheid onbetaalbaar gemaakt, zeker ook voor EVs. Terwijl dat best kort geleden nog zo werd gestimuleerd. Bizar eigenlijk. Want de kans dat velen weer, verplicht, terug gaan vallen op brandstof lijkt me heel aannemelijk.
Dat mag toch geen verassing zijn, gezien onze onbetrouwbare overheid? Eerst de burger stimuleren om te investeren in groene producten (zonnepanelen, EV auto's enz) en dan later weer de regels veranderen zodat het totaal niet meer interessant is om zoiets aan te schaffen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 09:55
Afgelopen weekend teruggekomen van onze eerste vakantie naar Frankrijk met de C40. We zijn op wintersport geweest in Les Menuires (Les Trois Vallées).

Alle stops met Google Maps gepland, wel een back-up planning met ABRP, maar deze app heb ik gelijk verwijderd. Het reizen met Google Maps gaat echt prima en de aankomstpercentages altijd spot on. Wat we wel geleerd hebben, nooit meer laden dan geadviseerd door GM, want het kost je twee keer tijd. Eerste keer omdat je langzamer aan het einde laadt en een tweede keer, omdat je met een te hoog percentage aankomt.
De Volvo laadpas met abonnement is echt een aanrader. Overal in Frankrijk voor 40ct/kWh kunnen laden, op een Shell Recharge stop na. Gelukkig hadden we deze maand 20% korting bij Shell, wat de pijn verzacht (56ct/kWh).
En het laden zelf: geen centje pijn. De snelwegen in Frankrijk zijn goed voorzien van laadpalen en we hebben dan ook geen seconde moeten wachten op een vrije plek. Overal zijn snelladers beschikbaar (175kW+) en de voorzieningen prima. Auto aan de lader, voorverwarming aan en hup binnen een bakkie koffie met een croissant. Wandelingetje doen, en auto is gereed voor de volgende etappe.

Maar man man, wat lust de auto een berg energie als je met 130km/h bij -10 door de "heuvels" van Frankrijk rijdt. Gemiddeld op de reis van NL naar de wintersport bestemming 24,5kWh/100km. We hebben niet rustig gereden, in Frankrijk 120-130 waar het mocht, in België 110 en in NL 105. Al met al in zeven stops aangekomen op de bestemming (en ook terug zeven stops). We hebben er wel twee dagen over gedaan, want het laden kost dus stiekem iets meer dan drie uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
24,5kWh is toch juist bizar laag gezien de snelheden en temperaturen? 🤔 Dat zijn voor mij zomer cijfers 😁

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 23-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 22:32
Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:46:
24,5kWh is toch juist bizar laag gezien de snelheden en temperaturen? 🤔 Dat zijn voor mij zomer cijfers 😁
alles onder 25 teken ik voor - ongeacht het jaargetijde O-)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:02:
[...]

kan haast niet anders dat die EX40 een uitgeklede XC40 wordt.. Die EX30 is marketing technisch heel mooi weggezet, maar je ziet aan alles dat in de inrichting ook op lage produktie kosten is ontworpen

En als je ziet hoe hard dat T merk de prijzen omlaag gooit , dan moet Volvo wel een antwoord op die prijzen hebben...
Dat is een trend bij meerdere merken. Mijn zoon’s nieuwe Audi A6 bijvoorbeeld is veel duurder maar ook minder fraai afgewerkt dan zijn eerdere. Meer plastic. Ook bij BMW zijn ze de uitrusting aan het strippen, terwijl ze wel duurder worden.
De wereld is groter dan de lease markt in NL. En ik geloof niet dat het kleine merk Volvo (maar ook andere merken ) de strijd op prijs moeten aangaan met Tesla. Dat houdt niemand lang vol - ook Tesla niet. Er is marge nodig om eigen sterktes te kunnen blijven ontwikkelen, zeker ten opzichte van allerlei opkomende merken uit Azië. Maar dat er in deze strijd slachtoffers gaan vallen lijkt me zeker.

Ook interessant is om te bekijken hoe de diverse merken die voorgesorteerd staan op 100% EV in 2030 omgaan met de neerwaartse trend in EV verkopen in Europa. Spannende tijden!

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 23-01-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Mga1600 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Dat is een trend bij meerdere merken. Mijn zoon’s nieuwe Audi A6 bijvoorbeeld is veel duurder maar ook minder fraai afgewerkt dan zijn eerdere. Meer plastic. Ook bij BMW zijn ze de uitrusting aan het strippen, terwijl ze wel duurder worden.
De wereld is groter dan de lease markt in NL. En ik geloof niet dat het kleine merk Volvo (maar ook andere merken ) de strijd op prijs moeten aangaan met Tesla. Dat houdt niemand lang vol - ook Tesla niet. Er is marge nodig om eigen sterktes te kunnen blijven ontwikkelen, zeker ten opzichte van allerlei opkomende merken uit Azië. Maar dat er in deze strijd slachtoffers gaan vallen lijkt me zeker.

Ook interessant is om te bekijken hoe de diverse merken die voorgesorteerd staan op 100% EV in 2030 omgaan met de neerwaartse trend in EV verkopen in Europa. Spannende tijden!
probleem voor de meeste automerken is dat inflatie de prijzen van al hun toeleveranciers flink zijn gestegen. Dat T merk maakt vrijwel alle onderdelen zelf en heeft daardoor dat probleem veel minder...

En daarnaast merken wij er nog weinig van, maar de chinese automerken hebben vaak ook die hele keten in handen en zijn vaak niet gebonden aan allerlei wetgeving waar het westen last van heeft. BYD heeft bv Tesla al ingehaald als wereldwijd marktleider voor EV's, vooral door verkopen in china, maar toch.. die partijen betrekken nu ook de westerse markten..

wordt idd heel interessant om te zien hoe dit allemaal gaat uitpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
In Duitsland begint de prijzenoorlog al op gang te komen.
Het punt bij ons is, dat bij dalende listprijzen de inruilbedragen ook fors omlaag gaan.

Voor de aardigheid eens gekeken wat mijn Recharge Twin Ultimate in Duitsland zou kosten. Blijkt daar zo'n 8K goedkoper uit te kunnen vallen. Moet dan nog wel op transport worden gezet en worden ingevoerd.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 16:12
Lt-Crash schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:42:
Afgelopen weekend teruggekomen van onze eerste vakantie naar Frankrijk met de C40. We zijn op wintersport geweest in Les Menuires (Les Trois Vallées).
Wij zaterdag teruggekomen uit Lech.

1869KM met gemiddeld 27,2kWh/100km. 21:16 uur gereden. Tussen laadbeurten 180-220km. Wel overal Vmax waar het kon (165kmh). Wat wel grappig is want je raakt echt een muur bij die snelheid, hij loopt zonder begrenser volgens mij echt een stuk vlotter. Laden in Oostenrijk is onmogelijk, behalve bij hotels.

De heenreis was echt prima te doen met GM en vrij accuraat. Maar de terugweg was een nachtmerrie (we begonnen met -18C). GM zat er echt constant naast; laadpalen die niet bestonden, laadpalen die niet werkten, laadpalen die veel trager waren dan gepland.
De C40 is een prettige reisauto en de stoelen zitten op lange afstanden echt top; ik had liever nog wat harder gereden dan 165 maar prima voor een ontspannen reis, prima voor de eerste lange vakantie met de C40.

Dat gezegd hebbende: Inclusief laadstops over ~900km een 12.5 uur gedaan, dat vind ik echt wel te lang en de volgende auto zal toch wel weer een hybride worden denk ik.. :+
Gezien de drukte bij laadpalen die er in het "Januar Loch" al was, laat staan in de echte vakantie periode. Dan ben je zo 14+ uur naar Oostenrijk onderweg. Toch anders dan <8 uur met een benzine model.

(MY2023 Single motor)

Misschien een ander puntje:
Ik heb een hoop knoppen op het stuur zitten voor de ACC maar de instapper (Net baan gewisseld toentertijd en lease bedrag was laag) dus dat zit er niet op. Is het mogelijk om softwarematig zaken nog te coderen? Nu zit ik met een hoop nutteloze knoppen op mijn stuur :+

[ Voor 10% gewijzigd door Mauritio op 23-01-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Mauritio schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Wij zaterdag teruggekomen uit Lech.

1869KM met gemiddeld 27,2kWh/100km. 21:16 uur gereden. Tussen laadbeurten 180-220km. Wel overal Vmax waar het kon (165kmh). Wat wel grappig is want je raakt echt een muur bij die snelheid, hij loopt zonder begrenser volgens mij echt een stuk vlotter. Laden in Oostenrijk is onmogelijk, behalve bij hotels.

De heenreis was echt prima te doen met GM en vrij accuraat. Maar de terugweg was een nachtmerrie (we begonnen met -18C). GM zat er echt constant naast; laadpalen die niet bestonden, laadpalen die niet werkten, laadpalen die veel trager waren dan gepland.
De C40 is een prettige reisauto en de stoelen zitten op lange afstanden echt top; ik had liever nog wat harder gereden dan 165 maar prima voor een ontspannen reis, prima voor de eerste lange vakantie met de C40.

Dat gezegd hebbende: Inclusief laadstops over ~900km een 12.5 uur gedaan, dat vind ik echt wel te lang en de volgende auto zal toch wel weer een hybride worden denk ik.. :+
Gezien de drukte bij laadpalen die er in het "Januar Loch" al was, laat staan in de echte vakantie periode. Dan ben je zo 14+ uur naar Oostenrijk onderweg. Toch anders dan <8 uur met een benzine model.

(MY2023 Single motor)

Misschien een ander puntje:
Ik heb een hoop knoppen op het stuur zitten voor de ACC maar de instapper (Net baan gewisseld toentertijd en lease bedrag was laag) dus dat zit er niet op. Is het mogelijk om softwarematig zaken nog te coderen? Nu zit ik met een hoop nutteloze knoppen op mijn stuur :+
Ik heb begrepen dat er in sommige landen een test gaande is om PA achteraf te kunnen aanschaffen en activeren. Ik las dat een tijd geleden op het Amerikaanse XC40 forum. Ik ben niet op de hoogte van de huidige status van die test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:00
[...]

Ik herken dat wel een beetje, ik heb de XC40 wel met eigen bijdrage kunnen krijgen maar de lease regeling is al een aantal jaar niet aangepast ten aanzien van bedragen. Wel is afgelopen jaar verplicht elektrisch doorgevoerd en is het van 4 jaar naar 5 jaar gegaan met 5k kilometers minder per jaar. Echter de elektrische autos zijn duur en ja, je mag een iets hoger bedrag gebruiken dan bij een ICE echter het verschil is niet schokkend.

Ik heb de hoop een beetje dat de Chinese elektrische autos ook flink gaan bijdragen aan het gebruik, de verkoop maar ook de concurrentie. Uiteraard zullen er altijd een aantal merken blijven die hoger geprijsd zullen zijn.

Soms heeft het ook met deals te maken die de lease bedrijven sluiten, voor mij was de XC40 SMER Ultimate goedkoper dan een Enyaq die groter is maar ook minder luxe was uitgerust.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:00:
[...]

Vanaf 2026 stijgt de bijtelling naar 22% over het geheel bedrag als ik het goed heb. Kijkend naar mijn lease situatie van wagens als de XC40, Polestar etc dan zijn die volstrekt onbetaalbaar geworden tegen die tijd. De EX40, als die komt, zal ook vast dan een hele dure wagen zijn. Zowel in prijs als dus ook lease, die staat natuurlijk boven de EX30 die een beetje aangekleed toch alweer flink aan de prijs is.

Je ontkomt er dan bijna niet meer aan om of niet te leasen of een categorie lager en kleiner zoals de EX30 of Megane Etec. Maar kleinere auto's zullen voor lang niet iedereen een optie zijn.

De vraag is of dat mag, bij ons is de lease regeling zo aangepast dat het verplicht elektrisch is geworden. Terguvallen zal alleen kunnen als ze eerst de regeling aanpassen, anders zul je dus genoegen misschien moeten nemen met een variant die niet zo heel ver kan rijden. Maar helemaal eens 22% over een auto welke 15k goedkoper is scheelt enorm.

Ik hoop dat we goede evolutie krijgen in batterijen en productie daarvan en dat daarnaast ook overige merken dan gaan instappen zodat we goedkopere alternatieven krijgen. Misschien ook iets van bio brandstof etc. maar zolang merken aangeven per datum xx alleen maar elektrisch te fabriceren zal het een uitdaging worden.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
marcel_76 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:13:
[...]

De vraag is of dat mag, bij ons is de lease regeling zo aangepast dat het verplicht elektrisch is geworden. Terguvallen zal alleen kunnen als ze eerst de regeling aanpassen, anders zul je dus genoegen misschien moeten nemen met een variant die niet zo heel ver kan rijden. Maar helemaal eens 22% over een auto welke 15k goedkoper is scheelt enorm.

Ik hoop dat we goede evolutie krijgen in batterijen en productie daarvan en dat daarnaast ook overige merken dan gaan instappen zodat we goedkopere alternatieven krijgen. Misschien ook iets van bio brandstof etc. maar zolang merken aangeven per datum xx alleen maar elektrisch te fabriceren zal het een uitdaging worden.
Ik denk dat mijn werkgever wel een probleempje heeft als ze EV rijden gaan verplichten (nu stimuleren ze het alleen nog) maar daarin niet meebewegen qua leasebudget als de bijtelling wel stijgt. Dat klopt natuurlijk van geen kant. Zeker in de detachering/consultancy gast dat echt wel voor gedoe zorgen. Je kan je personeel niet dwingen om in een kleinere wegen opgepropt te zitten.

Overheid en werkgevers moeten veel meer meebewegen. Alleen dan zorg je ervoor dat mensen EV blijven rijden of die stap willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
[...]

Bij ons ook alleen elektrische lease auto's mogelijk en dan ook nog beperkte merk keuze. Wel is het lease budget flink omhoog gegaan de laatste jaren. Ook is er nog 2 jaar een korting van 170€/maand op de belasting waarde, geen zekerheid of dit na 2025 blijft. Als ik een vrije keuze had gehad dan had ik heel waarschijnlijk weer een hybride en geen EV geleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
Wat vinden jullie trouwens van de one pedal drive? Ik heb het eventjes geprobeerd en ik vind het een beetje een nerveuze manier van rijden, ik vind het een stuk fijner dat de auto zo goed als niet op de motor remt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Ik denk dat mijn werkgever wel een probleempje heeft als ze EV rijden gaan verplichten (nu stimuleren ze het alleen nog) maar daarin niet meebewegen qua leasebudget als de bijtelling wel stijgt. Dat klopt natuurlijk van geen kant. Zeker in de detachering/consultancy gast dat echt wel voor gedoe zorgen. Je kan je personeel niet dwingen om in een kleinere wegen opgepropt te zitten.

Overheid en werkgevers moeten veel meer meebewegen. Alleen dan zorg je ervoor dat mensen EV blijven rijden of die stap willen maken.
Ja dat snap ik inderdaad en helemaal eens maar ook meer laden en thuis laden is belangrijk. Ik vind dat Gemeentes ook in moeten spelen op thuis laden en bewoners daar meer mogelijkheden voor moeten bieden in plaats van overal laad palen te plaatsen waardoor mensen met een ICE niet eens meer vlak bij de woning kunnen parkeren en bewoners met een EV soms ook weer ergens anders moeten parkeren. Niet iedereen heeft de luxe over een eigen parkeerplaats.

Bij ons is het vanaf vorig jaar voor iedereen verplicht dus ook voor medewerkers welke in sales werken of om andere reden vaker naar klanten of partners moeten rijden, tot op heden lijkt dat te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
MacMF schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Bij ons ook alleen elektrische lease auto's mogelijk en dan ook nog beperkte merk keuze. Wel is het lease budget flink omhoog gegaan de laatste jaren. Ook is er nog 2 jaar een korting van 170€/maand op de belasting waarde, geen zekerheid of dit na 2025 blijft. Als ik een vrije keuze had gehad dan had ik heel waarschijnlijk weer een hybride en geen EV geleased.
Beperkte keuze herken ik wel, alhoewel dat weer veranderd kan zijn tegenwoordig maar ik wacht al sinds juli vorig jaar, in maart zal het eindelijk zo ver zijn zoals het er naar uitziet. Dag ICE (die overigens prima dienst heeft gedaan) hallo Volvo _/-\o_ en ja ik kan echt niet wachten. Al is het ook omschakelen, kijken hoe het met laden overal gaat etc. maar dat is puur gewenning na korte tijd zal ik niet anders weten. Dan zal omschakelen naar een ICE op vakantie weer wennen zijn :)

Hybride sprak mij op zich ook wel aan, maar aanschaf waarde, de volledige 22% maakte het toch wel duurder. Als alles straks gelijk is met 22% dan is een hybride zeker wel een goede oplossing helemaal als je op korte afstanden dan volledig elektrisch kan rijden.

Iedereen aan de EV twijfel ik over, denk dat ze nooit de elektriciteits netwerken zo kunnen aanpassen dat gaat ergens wringen. We komen allemaal in de avond thuis, zetten de auto er aan en dan gaan we koken etc. en dan met zoveel tegelijk in een wijk. Nu is het al een probleem en worden omvormers uitgeschakeld omdat er teveel terug geleverd wordt, ik voorzie dat het dan helaas andersom gaat zijn en iedereen trager moet gaan laden. Dus leuk de evolutie naar 22kWh thuis, maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:26
MacMF schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:10:
Wat vinden jullie trouwens van de one pedal drive? Ik heb het eventjes geprobeerd en ik vind het een beetje een nerveuze manier van rijden, ik vind het een stuk fijner dat de auto zo goed als niet op de motor remt.
Ik gebruik het constant en ben er zeer tevreden van. Zeker omdat ie tot stilstand werkt, sommige andere merken kunnen dit niet en blijven verder rollen.
Was even wennen in het begin, gewoon niet in 1x je pedaal loslaten ;)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Super! Je kan met een beetje finesse super vloeiend door het stadse verkeer rollen. Op de snelweg kan je redelijk uitrollen door de power meter precies op 0 te one-pedalen. Met name anticiperen in de stad op alles gaat 10x vloeiender.

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 23-01-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Van dag 1 ingeschakeld en nooit meer uitgezet, heerlijk rijden vind ik het.
marcel_76 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:17:
[...]

Beperkte keuze herken ik wel, alhoewel dat weer veranderd kan zijn tegenwoordig maar ik wacht al sinds juli vorig jaar, in maart zal het eindelijk zo ver zijn zoals het er naar uitziet. Dag ICE (die overigens prima dienst heeft gedaan) hallo Volvo _/-\o_ en ja ik kan echt niet wachten. Al is het ook omschakelen, kijken hoe het met laden overal gaat etc. maar dat is puur gewenning na korte tijd zal ik niet anders weten. Dan zal omschakelen naar een ICE op vakantie weer wennen zijn :)

Hybride sprak mij op zich ook wel aan, maar aanschaf waarde, de volledige 22% maakte het toch wel duurder. Als alles straks gelijk is met 22% dan is een hybride zeker wel een goede oplossing helemaal als je op korte afstanden dan volledig elektrisch kan rijden.

Iedereen aan de EV twijfel ik over, denk dat ze nooit de elektriciteits netwerken zo kunnen aanpassen dat gaat ergens wringen. We komen allemaal in de avond thuis, zetten de auto er aan en dan gaan we koken etc. en dan met zoveel tegelijk in een wijk. Nu is het al een probleem en worden omvormers uitgeschakeld omdat er teveel terug geleverd wordt, ik voorzie dat het dan helaas andersom gaat zijn en iedereen trager moet gaan laden. Dus leuk de evolutie naar 22kWh thuis, maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Maar dat is persoonlijk.
De omschakeling gebeurt geleidelijk, maar om iedereen elektrisch te laten rijden is er nog veel nodig. Gelukkig hoeft dat niet van vandaag op morgen. Echter kunnen we over een paar jaar zomaar een heel ander type batterij hebben die het hele proces versnelt.

We moeten ook bewuster met energie leren omgaan en dat is een leerproces. Ikzelf heb sinds een jaar de omschakeling gemaakt: zonnepanelen, thuisbatterij, laadpaal en elektrische auto. Mijn pieken (verbruik) komen niet meer boven de 4,5kW. Je leert om je verbruik te spreiden en dat is eigenlijk niet zo moeilijk. In de winter bv. laadt m'n wagen 's nachts op als ik geen ander verbruik heb. De paal heb ik ook gelimiteerd op 6A waardoor de auto laadt aan 4kW. Droogkast zet ik niet op tijdens het koken, etc...

Met een elektrische lease spaar ik ook bijna 100€/m aan nettobijdrage uit waardoor ik alles volgens mijn berekeningen binnen 5-6 jaar terugverdiend heb.

Wij hadden een zeer ruime keuze aan wagens tot vorig jaar, toen werd het enkel plugin en volledig elektrisch en sinds de zomer enkel nog dat laatste. Van honderden auto's is de keuze nu naar een 20-tal auto's gegaan. Wat er over 3 jaar beschikbaar is ben ik nog lang niet mee bezig, ik geniet nu vooral van m'n XC40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 06:38
Hier staat de locatie in de app nog steeds op gisteren, ondanks de ritten vandaag en met de auto nu op de oprit. Rittenregistratie doet het grappig genoeg wel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Largamelion schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Van dag 1 ingeschakeld en nooit meer uitgezet, heerlijk rijden vind ik het.

[...]
De omschakeling gebeurt geleidelijk, maar om iedereen elektrisch te laten rijden is er nog veel nodig. Gelukkig hoeft dat niet van vandaag op morgen. Echter kunnen we over een paar jaar zomaar een heel ander type batterij hebben die het hele proces versnelt.

We moeten ook bewuster met energie leren omgaan en dat is een leerproces. Ikzelf heb sinds een jaar de omschakeling gemaakt: zonnepanelen, thuisbatterij, laadpaal en elektrische auto. Mijn pieken (verbruik) komen niet meer boven de 4,5kW. Je leert om je verbruik te spreiden en dat is eigenlijk niet zo moeilijk. In de winter bv. laadt m'n wagen 's nachts op als ik geen ander verbruik heb. De paal heb ik ook gelimiteerd op 6A waardoor de auto laadt aan 4kW. Droogkast zet ik niet op tijdens het koken, etc...

Met een elektrische lease spaar ik ook bijna 100€/m aan nettobijdrage uit waardoor ik alles volgens mijn berekeningen binnen 5-6 jaar terugverdiend heb.

Wij hadden een zeer ruime keuze aan wagens tot vorig jaar, toen werd het enkel plugin en volledig elektrisch en sinds de zomer enkel nog dat laatste. Van honderden auto's is de keuze nu naar een 20-tal auto's gegaan. Wat er over 3 jaar beschikbaar is ben ik nog lang niet mee bezig, ik geniet nu vooral van m'n XC40.
Dat klopt ben ik ook wel met je eens en daarom hebben wij ook ons huis met zonnepanelen, zonneboiler en wtw gekozen jaren geleden. Nu zou het voordeel zijn de het overschot de auto in te kunnen sturen in de zomer. Een batterij ben ik nog over aan het nadenken, eerst maar eens de door de aannemer geplaatste chinese rommel omvormers vervangen welke niet helemaal meer goed functioneren, helaas buiten garantie.

Ik ook niet hoor, er komen vast mooie auto's voorbij. Ik mag 5 jaar genieten maximaal van de XC40, in die tijd kan er zoveel gebeuren en veranderen dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind het heerlijk en rijd altijd met OPD aan tegenwoordig. Volvo heeft helaas geen optie om het snel te switchen dus ik heb OPD mezelf gewoon aangeleerd, ook op de snelweg. Kwestie van rem/stroom tijdig overnemen als je bijv. van de ACC af gaat. Gewoon meters maken, dan went het super snel en is het zo relaxt rijden met 1 voet.
marcel_76 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Ja dat snap ik inderdaad en helemaal eens maar ook meer laden en thuis laden is belangrijk. Ik vind dat Gemeentes ook in moeten spelen op thuis laden en bewoners daar meer mogelijkheden voor moeten bieden in plaats van overal laad palen te plaatsen waardoor mensen met een ICE niet eens meer vlak bij de woning kunnen parkeren en bewoners met een EV soms ook weer ergens anders moeten parkeren. Niet iedereen heeft de luxe over een eigen parkeerplaats.

Bij ons is het vanaf vorig jaar voor iedereen verplicht dus ook voor medewerkers welke in sales werken of om andere reden vaker naar klanten of partners moeten rijden, tot op heden lijkt dat te werken.
Je bedoelt verplicht vanuit je eigen werkgever om een eigen laadpaal te hebben? Ookal heb je geen oprit? Dus dan moet je werken met een kabel + goot over bijv. een voetpad wat lang niet iedere gemeente goed vindt. Als ik wel een eigen oprit zou hebben en mijn werkgever zou verplichten een eigen paal te hebben, prima, dan regelen en betalen ze dat maar. Als je zoiets verplicht, net zoals EV rijden wilt verplichten zal je als werkgever over de brug moeten komen. Maar ik denk eerder dat je bedoelt dat EV rijden verplicht is geworden? :)
marcel_76 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:17:
ik voorzie dat het dan helaas andersom gaat zijn en iedereen trager moet gaan laden. Dus leuk de evolutie naar 22kWh thuis, maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Maar dat is persoonlijk.
Ik verwacht niet dat men van 11kW afstapt om eerlijk te zijn. Langzamer laden betekent dat auto's langer aan de openbare palen staan in de wijk wat weer betekent een nog groter te kort aan mogelijkheden om je EV op te laden. Hier gaat het relatief netjes in de wijk, auto vol = redelijk snel weg halen. Behalve de mensen die de auto er savonds wat later neer zetten den nacht laten staan. Ik zelf laad, als het thuis moet, vaak vanuit het werk tot een uurtje of 10. Dan haal ik de auto er weer af en zit er genoeg in. Zou die laadpaal maar 5kW bijv. leveren...dan zou ik zeer waarschijnlijk de auto vanuit het werk tot de volgende ochtend moeten laten staan. En dat vinden de andere mensen natuurlijk niet zo fijn. En terecht.

Er was toch eens een proef met dat men kon stekkeren in een lantarenpaal? Daar zie ik dan meer in, die staan er behoorlijk veel in een straat en als dat met 4kW gaat... prima, laat je lekker de auto een middag of nacht staan terwijl je ook nog de andere openbare laadpalen blijft behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Gaat er wat mij betreft niet om of het mag. Ze kunnen het vast wel toestaan maar bedrijven zullen dat vaak niet meer willen want groen imago blablabla. Heel leuk, maar men vergeet nogal snel om ook netjes mee te bewegen met wat een EV daadwerkelijk kost. Zolang dat niet goed voor elkaar is, leuk dat verplichten van een EV maar een consultant gaat bijv. geen EV rijden met een kleine accu terwijl hij ook zakelijk aardig wat kilometers maakt. Je lost er bovendien denk ik ook weinig mee op. Kleine accu = vaker laden = vaker aan de dure snelladers. Zou het niet veel goedkoper zijn over de leasejaren gezien om gewoon het leasebudget fatsoenlijk te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MacMF schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Bij ons is de verplichting tot EV eind 2021 ingegaan. Vooruitlopend op overheidsbesluiten.
De werkelijke reden is de CO2 ladder. Hoe groener een bedrijf des te hoger op die ladder, des te meer kansen bij meedingen in aanbestedingen.

Aangezien wij een groot Europees consulancy and engineering bedrijf zijn en die aanbestedingsregels Europees zijn vastgelegd, was de keuze om alleen nog EV toe te staan geen kwestie van "zouden ze dat doen" maar "wanneer gaan ze het doen" geworden.
En ze moeten wel wil je werk binnenhengelen.

Zo zijn er al gemeenten waar wij voor werken die, als we met een ICE aankomen (zelfs al is die partikulier bezit tegen KM vergoeding), bij constatering contractueel het recht hebben daar een fikse boete voor op te mogen leggen.

Het kwalijke is vervolgens de schade die het de werknemer oplevert: de hoge bijtelling (zelf zit ik op 16% over 35k + 22% de rest), en het feit dat de leasebudgetten gebaseerd blijven op de ICE auto.
Zeg nu zelf, een leasebudget van 620 euro met maximaal 20% overschrijding (die je dan ZELF moet betalen), wat voor EV lease je ervoor?

Mijn XC40 zit totaal op 728 euro per maand, besteld in Januari 2022. DIezelfde wagen deed in Februari 2022 al 760 euro en was daarmee voor mijn directe collega die een maand later moest kiezen buiten budget.
Zelf betaal ik dus bruto 5600+3256 euro bijtelling (netto is niet goed te bepalen doordat verhoudingen in loonheffingen etc ook wijzigen, maar zal op ca 49% daarvan uitkomen, en dat is maandelijks ca 360 euro PLUS 108 eigen bijdrage (de overschrijding van het leasebudget binnen 20% marge van dat budget)

Nu lease of financier ik zelf geen XC40 voor dat bedrag (ca 468 euro per maand), maar de ICE uitvoering had me zeker 180 euro per maand minder gekost.
Stijgen op de CO ladder over de rug van de werknemers is op deze wijze bij heel veel bedrijven het geval momenteel. Je kunt gaan switchen van baan daarom, maar al snel loop je dan weer tegen hetzelfde aan, dus geen nut.

Dan de vraag "waarom een XC40, en niet bijv een E-up of BMW i3 o.i.d."
Die zouden flink goedkoper uit kunnen vallen omdat de overschrijding van het leasebudget minder is en de bijtelling ook lager uitvalt.
Maar trek maar eens een Caravan van 1000 kg max en een gezin op vakantie met een E-up.
Je hebt een passende wagen nodig, en waar dat voor de een wel een e-up kan zijn, is dat voor de ander met gezin geen optie.
Je kunt dan een vakantie regeling treffen, dan mag je 3 weken revoren een caravantrekker bestellen voor de vakantie, maar naast dat je daarmee een spontaan weekeindje weg kunt vergeten, wordt die ook meegeteld in bijtelling en leasebedrag waardoor ook de e-up en de i3 meteen buiten budget vallen omdat daarvan een deel wordt opgeslokt door de vakantieoptie.

Daarom ben ik erg blij dat ik nog net de XC40 kon kiezen (twee weken later had het onmogelijk geweest zelfs maar de CORE uitvoering te leasen bleek destijds al), maar mijn collega zit nu in een i3 waar deze ook XC40 wilde, en moppert de halve tent bij elkaar. terecht.

Goed, dit even terzijde, het is even offtopic, maar het is wel direct gemoeid met al dan niet een XC40 te kunnen leasen. En het feit dat deze verplicht een EV moet zijn waarover ik jullie nu lees hierboven.

Vandaag trouwens een rit naar Eindhoven, en diverse XC40's Pure Electric gezien op de weg, meer dan doorgaans. Een aantal sage=green, en een ervan met zwart gewrapte letters en logo (op de A2 vanmiddag richting Amsterdam).
Dan vond ik leuk om te zien, dat de wagen desondanks de lease en subsidie ellende, toch steeds vaker in het verkeersbeeld verschijnt. Best wel een gewilde wagen heb ik het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan vind ik dat je werkgever maar matig bezig is @ron 6789, sorey dat ik het zeg. Zeker als je zoals jij stelt er latterlijk klanten mee kan verliezen. Leuk dat groen willen zijn maar dat kost je nou eenmaal aan de andere kant ook meer geld. Zeker als het EV rijden gaat verplichten. Ik vind je genoemde leasebudget dan ook ook zeer laag. Bij ons ligt het tegenwoordig voor brandstof op 850 en EV op 1000. En zelfs dan heb ik nog 250 extra bijdrage want toen ik in dienst kwam was het nog 900 voor EVs. Ik heb dan wel een volgepakte P8 die nog net kon vanwege 8% bijtelling omdat het een showmodel was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Dat is echt ene kwestie van ermee leren omgaan ;-)
Dat bedoel ik uiteraard niet negatief he....

Je kunt namellijk met OPD aan gewoon freewheelen zonder op de motor af te remmen als je je rechtervoetje weet te reguleren.
Ikzelf weet dat men niet aan mijn rijstijl merkt of OPD wel of niet actief is, ikzelf merk het heel goed en vind OPD heel prettig.
Maar als mijn dochter bijvoorbeeld rijdt, dan is het optrekken en remmen op nerveuze manier, ze kent alleen maar intrappen en helemaal loslaten van het pedaal.
Het gaat erom dat je heel nauwkeurig gaat doseren met die rechtervoet, was even een leerproces, maar eenmaal onder de knie.. wat een genot dat OPD !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:15:
Dan vind ik dat je werkgever maar matig bezig is @ron 6789, sorey dat ik het zeg. Zeker als je zoals jij stelt er latterlijk klanten mee kan verliezen. Leuk dat groen willen zijn maar dat kost je nou eenmaal aan de andere kant ook meer geld. Zeker als het EV rijden gaat verplichten. Ik vind je genoemde leasebudget dan ook ook zeer laag. Bij ons ligt het tegenwoordig voor brandstof op 850 en EV op 1000. En zelfs dan heb ik nog 250 extra bijdrage want toen ik in dienst kwam was het nog 900 voor EVs. Ik heb dan wel een volgepakte P8 die nog net kon vanwege 8% bijtelling omdat het een showmodel was.
Je hebt 100% gelijk hoor.
EN wat dat budget betreft, dat gaat komende leaseregeling nog omlaag ook, is zeker heel mager.

Laatst zei iemand me "je kunt ook vanaf kantoor een kantoorwagen nemen naar de klant"
Dat worden EX30's

Ik heb ze voorgerekend voor de eerst volgende afspraak in de agenda:
- afstand van huis 200 km
- afstand van kantoor 250 km, afstand huis-kantoor 70 km. totaal 320 km
Dat is enkele reis, dus meteen tijd eraan gebonden, met inachtneming van 1 uur reistijd eigen tijd en de rest werkgever (woonwerk verkeer) ben ik totaal 8 uur aan het rijden en snelladen via die poolwagen, dus 6 uur voor de baas hou je 2 werkuren over, en als ik rechtstreeks kan is dat 4 uur, dus hou ik min 2 uur eigen tijd 6b werkuren over.

Dat was echt slikken voor ze, zover was niet gekeken.

Maar goed, volgend jaar is het leasebudget voor mensen die geen leidinggevende functie hebben per maand 570 eur0 (exclusief brandstof, dat wel, is nu ook) en voor projectleiders en leidinggevenden 620, voor directie 980. (dat zijn de geruchten en die kun je vrij serieus nemen).

Niet van deze tijd.
Maar wij zijn echt niet de enigen met dit soort tekortschietende regelingen, ik heb namelijk de laatste 12 maanden om mij heen gekeken naar de concurrenten, en hoewel het soms op budget beter is zijn daar dan vaak weer andere negatieve zaken waardoor overstappen geen optie is. Althans, voor mij dan.
Ik noem maar even de merkbeperkingen, kleurbeperkingen, beperkingen op asseccoires die worden opgelegd (serieus, dat gebeurt), beperkingen aan prive gebruik, etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacMF
ron65 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:09:
[...]

Bij ons is de verplichting tot EV eind 2021 ingegaan. Vooruitlopend op overheidsbesluiten.
De werkelijke reden is de CO2 ladder. Hoe groener een bedrijf des te hoger op die ladder, des te meer kansen bij meedingen in aanbestedingen.

Dan vond ik leuk om te zien, dat de wagen desondanks de lease en subsidie ellende, toch steeds vaker in het verkeersbeeld verschijnt. Best wel een gewilde wagen heb ik het idee
Hier redelijk hetzelfde, leasebudget is orde met 950€ (ex brandstof) maar je betaalt altijd 1/3 van de leaseprijs zelf, gaat van het bruto loon af. Netto dus iets van 1/6 v/d leaseprijs.
Daarbovenop betaal je belasting over de ”tax value” van de auto, die is voor mij 685, netto ong. 340. Daarentegen krijg ik wel kilometervergoeding voor zakelijke kilometers en is woon/werk verkeer aftrekbaar (heb ik niks aan, werk 100% thuis). Ook als ik duidelijk minder dan 18kkm/jaar prive rij kan ik korting op de tax value krijgen (10kkm/jaar geeft ong. 10% korting).

Ik zal de opd nog eens aanzetten en proberen wat geduldiger te zijn, al die nieuwerwetse fratsen :)

Thuis laad ik trouwens ook met 3*6A, vooral omdat ik nu en dan (in de winter) zonder auto te laden al aan het maximum zit van de hoofdzekeringen. Zit nog te twijfelen om verzwaring van de zekeringen aan te vragen (3*10A extra kost 6,50€ p/m extra).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik zou trouwens nog best eens 1 poging willen wagen om wat zaken van onze wagens, dus de XC40/C40 bij Volvo neer te leggen. We hadden het laatst weer over extra thema's voor de drivers display. Of een snelknop voor OPD. Als jullie nog wat hebben, stuur me even een PM dan noteer ik ze. Ik had destijds wel eens contact met Robert Timmerman. Heb ik volgens mij nog wel op Teams zitten. Kan het altijd eens doorzetten. Kleine kans van slagen maar toch 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Wat een luxe, jullie lease wagens.
Ik heb de luxe te wonen in de stad waar ik werk (30 min lopen / 10 min fietsen). En bij de lokale overheid, dus geen lease opties. Dus of 60k af tikken of 900 private lease / cbv in de maand...

@Juancho
Ik kom tot (my2024 ref)
- scherm beter benutten
- voice commando one pedal drive aan/uit toevoegen (kan die in de Engelse taal wel)
- opd aan/uit via een knop (welke? Linkerpad op 't stuur, linker knop is in nieuwere modellen het geluid van de snelheidwaarschuwing aan of uit zetten. Dat zo houden!)
- betere audio instellingen (balans / fader)
- meer rit statustieken laten zien ( het is wel heel basaal of mis ik iets)
- met een spraak commando kunnen navigeren naar een contact. (Navigeer naar opa en oma)

[ Voor 10% gewijzigd door caspervc op 24-01-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:55
OPD vind ik persoonlijk fantastisch, in die mate dat ik het al miste dat ik het niet kon na mijn eerste testrit met de XC40. Het stoort mij actief als ik in een andere wagen rij die dat niet doen. Het is zo'n logische en natuurlijk aanvoelende manier van rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-09 12:30
Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:54:
Ik zou trouwens nog best eens 1 poging willen wagen om wat zaken van onze wagens, dus de XC40/C40 bij Volvo neer te leggen. We hadden het laatst weer over extra thema's voor de drivers display. Of een snelknop voor OPD. Als jullie nog wat hebben, stuur me even een PM dan noteer ik ze. Ik had destijds wel eens contact met Robert Timmerman. Heb ik volgens mij nog wel op Teams zitten. Kan het altijd eens doorzetten. Kleine kans van slagen maar toch 😁
Een snelknop voor wisselen OPD zal er toch niet snel komen, lijkt me, zeker bij Volvo met veiligheid hoog in het vaandel. Iedereen hier beaamt dat rijden met OPD een leercurve vraagt en dat je 'uren moet doen om het onder de knie te krijgen'. Onze rechtervoet moet het in zijn muscle memory krijgen om automatisch te doen wat nodig is om de snelheid naar het gewenste niveau te sturen. Net omdat we niet continu bewust zitten regelen met onze voet, kan het zijn dat we bij bv. een noodrem niet de correcte reactie hebben als frequente OPD-wissel zou worden gefaciliteerd. Uiteraard zullen wel mensen het hiermee oneens zijn, maar de kans dat Volvo het zou implementeren lijkt me in elk geval nihil.

Maar het feit dat het via voice commando wel zou kunnen geswitched haalt mijn 'veilige Volvo' stelling natuurlijk helemaal onderuit. :?

[ Voor 5% gewijzigd door madhondt op 24-01-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 17-09 17:18
Dat nerveuze rijden komt door je nerveuze rechtervoet. Als je er aan gewend bent, kun je heel comfortabel rijden. Ik heb OPD altijd aan staan.

Ik heb wel eens de indruk dat de auto kijkt waar de stopstreep is bij verkeerslichten. Als ik de voet van het "gas" haal, stopt de auto vaak precies bij de streep. Of ik ben gewoon heel goed in het inschatten van het gedrag van OPD. :*)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
- Info over de route (bv. aankomsttijd) op het driver display
- Switch naar andere schermen (bv. Spotify)
- Mogelijkheid om laadvermogen in te stellen via app (en ook via api, VolvoMQTT, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
MacMF schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:48:
[...]

Thuis laad ik trouwens ook met 3*6A, vooral omdat ik nu en dan (in de winter) zonder auto te laden al aan het maximum zit van de hoofdzekeringen. Zit nog te twijfelen om verzwaring van de zekeringen aan te vragen (3*10A extra kost 6,50€ p/m extra).
beetje offtopic hier, maar kun je niet beter investeren in loadbalancen? meeste laadpalen ondersteunen dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
ron65 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:19:
[...]

Dat is echt ene kwestie van ermee leren omgaan ;-)
Dat bedoel ik uiteraard niet negatief he....

Het gaat erom dat je heel nauwkeurig gaat doseren met die rechtervoet, was even een leerproces, maar eenmaal onder de knie.. wat een genot dat OPD !!!
Als je eenmaal gewend bent aan OPD, dan wil je echt niet meer zonder!
Persoonlijk had ik enkel mijn twijfels bij de proefrit, maar toen ik de auto zelf kreeg was ik er in één ritje al aan gewend.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Kammika schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:57:
[...]

beetje offtopic hier, maar kun je niet beter investeren in loadbalancen? meeste laadpalen ondersteunen dit...
Mijn Easee laadpaal doet dat automatisch en ik heb deze week vernomen dat het niet uitgeschakeld kan worden. Ampèrage van de paal staat vast op 6A en ik heb 3x 400V binnenkomen dus nooit echt een risico in mijn geval. Het starten van het laden duurt hierdoor (imo) onnodig lang (meestal 5+ minuten).
caspervc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:04:

@Juancho
Ik kom tot (my2024 ref)
- scherm beter benutten (split screen op main display)
- Android Auto tot punt hierboven er is, anders minder belangrijk
- meer rit statistieken laten zien (het is wel heel basaal of mis ik iets)
- met een spraak commando kunnen navigeren naar een contact. (Navigeer naar opa en oma) (Google Maps)
- ETA versturen naar een contact (Google Maps)
Ik heb jouw lijstje aangepast naar wat ik prioritair zou willen zien (zeker niet slecht bedoeld :)). De laatste 2 puntjes zijn wel voor Google vrees is, heb ik ook zo aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 09:55
Mijn grootste wens is dat je meldingen van GM kan zien in het drivers display. Nu moet je eigenlijk met de app in het midden console open rijden voor dat er geupdatet voorstellen komen zoals andere laadstops of fileberichten.

Of ik doe natuurlijk iets fout, hehehe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Het is effe wennen, maar ik rijd niet meer anders.
Aandachtspunt: als je wilt dat de auto bij een stoplicht niet toch langzaam gaat rijden, voet van het pedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 18:12
Ik ben onlangs met de wagen (ICE met automaat) van mijn vrouw weggeweest en de eerste meters was ik blij dat er niks voor mij reed, want anders had ik zeker prijs. Ik haal de voet van het gas en die blijft doorrollen zonder te vertragen, ik verschoot mij een ongeluk en moest plots gaan remmen.. OMG :+

@Juancho Ik zal misschien de uitzondering zijn, maar ik heb geen extra wensen. Ik ben al blij dat er alsnog wat zaken bijkomen naarmate de wagen ouder wordt, zal wellicht nu minder worden gezien de MY24. Hetgeen wat hier gewenst wordt zie ik eerder als nice to have, komt het.. mooi meegenomen, maar ik ben tevreden met hoe de wagen op vandaag is. Ik kom van een wagen met Apple CarPlay en TomTom navigatie en beiden gebruik ik zelfs niet meer sinds GM in de wagen. Ik gebruik nu enkel nog Apple CarPlay in combinatie met Apple Music/Spotify, maar draait gewoon op de achtergrond en luister naar een playlist die ik zelf samenstel, dus ik hoor al aan de eerste noot wie het is. De wens om dit op het scherm te zien kan ik begrijpen, maar ik kan leven zonder, en het is ook maar een klikje verwijderd om het alsnog te zien.

Enkel de achteruittijcamera kon beter maar is hier al meermaals aan bod geweest.

[ Voor 42% gewijzigd door RigolleM op 24-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
Ik rijd ook niet anders meer, maar dan op de Auto stand. Voor mij persoonlijk een mooie tussenweg tussen full pedal drive en traditioneel rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
Juancho schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:54:
[...]

Gaat er wat mij betreft niet om of het mag. Ze kunnen het vast wel toestaan maar bedrijven zullen dat vaak niet meer willen want groen imago blablabla. Heel leuk, maar men vergeet nogal snel om ook netjes mee te bewegen met wat een EV daadwerkelijk kost. Zolang dat niet goed voor elkaar is, leuk dat verplichten van een EV maar een consultant gaat bijv. geen EV rijden met een kleine accu terwijl hij ook zakelijk aardig wat kilometers maakt. Je lost er bovendien denk ik ook weinig mee op. Kleine accu = vaker laden = vaker aan de dure snelladers. Zou het niet veel goedkoper zijn over de leasejaren gezien om gewoon het leasebudget fatsoenlijk te verhogen?
Helemaal eens, maar kan je vertellen dat ze daar bij ons nogal kortzichtig in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneb
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 11:07

Reneb

Volvo C40 ER, 20", ultimate

Als ik jullie lease verhalen zo hoor ben ik blij dat het bij mijn werkgever anders gaat, geen budget maar een keuze tussen een aantal wagens en max 10 % over de lijst auto's aan extra's. ( trekhaak, pano-dak, model upgrade)

Ik ben ook blij met mijn C40 zoals hij is, zou ook wel graag Spotify voor mijn neus hebben, maar ben verder wel tevreden

Volvo C40 ER, 20", Ultimate MY24, Vapour Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 10:19
PM verzonden.
Hopelijk haalt het iets uit, want dit systeem kan zoveel beter / handiger gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Toen ik 4,5 jaar geleden voor 't eerst in een elektrische auto stapte was ik binnen 15 minuten helemaal gewend aan het rijden met één pedaal. Ook het doseren van afremmen of uitrollen ervaar ik als makkelijk en fijn.
Anderzijds ben ik blij dat auto's er een keuze in geven. Iedereen z'n eigen smaak zo!
Heb je de 'auto' modus van OPD al geprobeerd? Dat kan voor jou wel eens de perfecte mix zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Wat een luxe, jullie lease wagens.
Ik heb de luxe te wonen in de stad waar ik werk (30 min lopen / 10 min fietsen). En bij de lokale overheid, dus geen lease opties. Dus of 60k af tikken of 900 private lease / cbv in de maand...

@Juancho
Ik kom tot (my2024 ref)
- scherm beter benutten
- voice commando one pedal drive aan/uit toevoegen (kan die in de Engelse taal wel)
- opd aan/uit via een knop (welke? Linkerpad op 't stuur, linker knop is in nieuwere modellen het geluid van de snelheidwaarschuwing aan of uit zetten. Dat zo houden!)
- betere audio instellingen (balans / fader)
- meer rit statustieken laten zien ( het is wel heel basaal of mis ik iets)
- met een spraak commando kunnen navigeren naar een contact. (Navigeer naar opa en oma)
Navigeren naar contacten werkt beperkt. Ik ben nog wat aan het testen. Zo heb ik bijv. "werk [naam]" ingesteld voor het werk van m'n vrouw. Dat pikt Google Assistent.

Met iedereen die het kan betalen om in een Volvo XC40, of het nou via (private) lease of koop is, te rijden heb ik financieel geen medelijden mee ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DrBOB101 op 24-01-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 21:46

Goed initiatief die verbeteringen en in Google maps is het al mogelijk om op naam te navigeren als je je contacten goed ingesteld hebt staan in Google maps

https://support.google.co...20uw%20Google%20Contacten.
Pagina: 1 ... 224 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"