Meest hoofdzakelijke reden is tests.StevendGraaf schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Los van de technische details, als je niet genoeg kilometers doet en je thuis kunt laden begrijp ik de behoefte om een snellader te gebruiken niet zo goed?
Bijkomend ben ik er nog niet uit of ik wel hoofdzakelijk de thuislader wil gebruiken of eerder probeer te beperken. Het lijkt vanzelfsprekend en een luxe, maar er zijn ook een paar nadelen.
De eerste reden is financieel. De kosten van de laadpaal worden "in principe" vergoed door de (leverancier van de) werkgever. In praktijk:
- is de berekening van het uitbetaalde bedrag is zeer complex en verwarrend. Er is uiteindelijk geen zekerheid dat de kosten 1 op 1 vergoed worden. Voor de geïnteresseerden: https://stroohmservices.z...gbetaald-voor-thuisladen-
- wordt de vergoeding pas 1,5 maand later uitbetaald. Ben ik eindelijk van die idiote voorschotten van de energieleverancier vanaf, ga ik opnieuw bank spelen voor de laadpunt-leverancier.
De tweede reden is het capaciteitstarief.
Voor de lezers buiten Vlaanderen, dit gaat hierover: https://www.fluvius.be/nl...-is-het-capaciteitstarief
Sinds de plaatsing van een digitale meter is het thuis een sport om de maandelijkse piek zo laag mogelijk te houden. Het lukt doorgaans om dit rond 3kW te houden. In de zomer dankzij onze zonnepanelen zelfs een heel pak minder.
Vorige maand met mijn nieuwe C40 thuisgekomen, en onmiddellijk mijn gloednieuwe laadpunt uitgeprobeerd zonder naar het vermogen te kijken en had 8kW piek voor heel december

Afgelopen donderdag 's avonds thuisgekomen en in de lader gestopt. Wist niet dat mijn partner voor het slapen nog de vaatwas had opgezet. Om 1u 's nachts ging de vaat in de droogfase en is de piek van januari gestegen van 3,1 naar 3,7. Omgerekend zal dit zo'n 2 eur kosten.

Mijn partner vind het lastig dat ze niet zomaar huishoudelijke taken kan doen zonder af te vragen of de auto aan het laden is.
Long story short: ja, ik kan dit allemaal ook gewoon loslaten. Gemiddelde van 3,5kW is natuurlijk bullshit, zeker woningen met een warmtepomp zitten al makkelijk aan het dubbele. De laattijdige betaling van Stroohm is enkel de eerste maand voelbaar. En het verschil tss. kost en vergoeding weegt wsl niet op tegen het kunnen rijden met zo'n mooie loonwagen.
Maar je kan ook gewoon alle alternatieven overwegen, en dat betekent ook gewoon geregeld een bezoekje brengen aan een (snel)lader in de buurt, en dan nog liefst wanneer het mij gewoon goed uitkomt.