Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
StevendGraaf schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Los van de technische details, als je niet genoeg kilometers doet en je thuis kunt laden begrijp ik de behoefte om een snellader te gebruiken niet zo goed?
Meest hoofdzakelijke reden is tests.

Bijkomend ben ik er nog niet uit of ik wel hoofdzakelijk de thuislader wil gebruiken of eerder probeer te beperken. Het lijkt vanzelfsprekend en een luxe, maar er zijn ook een paar nadelen.

De eerste reden is financieel. De kosten van de laadpaal worden "in principe" vergoed door de (leverancier van de) werkgever. In praktijk:
- is de berekening van het uitbetaalde bedrag is zeer complex en verwarrend. Er is uiteindelijk geen zekerheid dat de kosten 1 op 1 vergoed worden. Voor de geïnteresseerden: https://stroohmservices.z...gbetaald-voor-thuisladen-
- wordt de vergoeding pas 1,5 maand later uitbetaald. Ben ik eindelijk van die idiote voorschotten van de energieleverancier vanaf, ga ik opnieuw bank spelen voor de laadpunt-leverancier.

De tweede reden is het capaciteitstarief.
Voor de lezers buiten Vlaanderen, dit gaat hierover: https://www.fluvius.be/nl...-is-het-capaciteitstarief

Sinds de plaatsing van een digitale meter is het thuis een sport om de maandelijkse piek zo laag mogelijk te houden. Het lukt doorgaans om dit rond 3kW te houden. In de zomer dankzij onze zonnepanelen zelfs een heel pak minder.

Vorige maand met mijn nieuwe C40 thuisgekomen, en onmiddellijk mijn gloednieuwe laadpunt uitgeprobeerd zonder naar het vermogen te kijken en had 8kW piek voor heel december |:( . Omgerekend heeft me dat halfuur laden 17 eur gekost. Sindsdien heb ik de Volvo ingesteld op 10A.

Afgelopen donderdag 's avonds thuisgekomen en in de lader gestopt. Wist niet dat mijn partner voor het slapen nog de vaatwas had opgezet. Om 1u 's nachts ging de vaat in de droogfase en is de piek van januari gestegen van 3,1 naar 3,7. Omgerekend zal dit zo'n 2 eur kosten. |:( |:(

Mijn partner vind het lastig dat ze niet zomaar huishoudelijke taken kan doen zonder af te vragen of de auto aan het laden is.

Long story short: ja, ik kan dit allemaal ook gewoon loslaten. Gemiddelde van 3,5kW is natuurlijk bullshit, zeker woningen met een warmtepomp zitten al makkelijk aan het dubbele. De laattijdige betaling van Stroohm is enkel de eerste maand voelbaar. En het verschil tss. kost en vergoeding weegt wsl niet op tegen het kunnen rijden met zo'n mooie loonwagen.

Maar je kan ook gewoon alle alternatieven overwegen, en dat betekent ook gewoon geregeld een bezoekje brengen aan een (snel)lader in de buurt, en dan nog liefst wanneer het mij gewoon goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:29
lupus9537 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:09:
[...]
De tweede reden is het capaciteitstarief.
Voor de lezers buiten Vlaanderen, dit gaat hierover: https://www.fluvius.be/nl...-is-het-capaciteitstarief

Sinds de plaatsing van een digitale meter is het thuis een sport om de maandelijkse piek zo laag mogelijk te houden. Het lukt doorgaans om dit rond 3kW te houden. In de zomer dankzij onze zonnepanelen zelfs een heel pak minder.

Vorige maand met mijn nieuwe C40 thuisgekomen, en onmiddellijk mijn gloednieuwe laadpunt uitgeprobeerd zonder naar het vermogen te kijken en had 8kW piek voor heel december |:( . Omgerekend heeft me dat halfuur laden 17 eur gekost. Sindsdien heb ik de Volvo ingesteld op 10A.

Afgelopen donderdag 's avonds thuisgekomen en in de lader gestopt. Wist niet dat mijn partner voor het slapen nog de vaatwas had opgezet. Om 1u 's nachts ging de vaat in de droogfase en is de piek van januari gestegen van 3,1 naar 3,7. Omgerekend zal dit zo'n 2 eur kosten. |:( |:(

Mijn partner vind het lastig dat ze niet zomaar huishoudelijke taken kan doen zonder af te vragen of de auto aan het laden is.
Hier ook een Vlaming met digitale meter, laadpaal thuis en capaciteitstarief. Wij zaten zonder elektrische wagen al regelmatig met pieken van rond de 3 kW. Om een niet al te groot verschil te krijgen heb ik load balancing op mijn laadpaal ingesteld (ook rond de 3) zodat die even stopt (of langzamer gaat) met laden wanneer we aan het koken zijn ofzo. Auto laadt wel iets trager op maar zit meestal op een nachtje vol. Misschien is dat een optie?
Als het echt nodig is steek ik hem op het werk in of even bij de lokale supermarkt wanneer ik boodschappen aan het doen ben :)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
lupus9537 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:09:
[...]
Geweldig systeem toch bij ons in België hé. Ik heb ook een 22kW paal en de XC40 kan op 11kW laden, maar om die pieken te vermijden laad ik dus altijd aan 4kW (6A op laadpaal ingesteld) en vooral 's nachts als er geen ander verbruik is. Ik vind het wel rete irritant dat als ik maar een half uur thuis ben ik niet even aan 11kW kan laden zonder mijn maandelijkse piek om zeep te helpen. Heel af en toe in de zomer als m'n zonnepanelen (6kWp) volop werken en m'n thuisbatterij vol is kan ik het ampèrage optrekken naar 10A om te laden aan 7kW zonder te pieken.

Je kan je er natuurlijk allemaal niets van aantrekken en nergens naar kijken, maar dan krijg je einde van 't jaar wel een mooie rekening gepresenteerd vermoed ik. Het is m'n eerste jaar met zonnepanelen en elektrische auto dus ik probeer het allemaal te beperken, na m'n afrekening zal ik wel evalueren (als ik het ontcijferd krijg) en dan zien we wel hoe we het in de toekomst aanpakken en of het allemaal wel de moeite is.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Vulcan750 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Flik of geen flik, de fik erin! Da zal ze lere!💥🔥🤗😉
Jeee, zo ben ik niet. Al speelt de gedachte me wel eens door het hoofd.

Enfin, terug ontopic maar weer. Is voor mij inderdaad een frustratie en kom er soms best nog wel eens op terug ongemerkt, maar laten we de mods niet aan het werk houden en weer over de mooie (x)c 40 gaan tikken :-) Veel leuker!

Ik heb gisteren de Chrome Beta erop gezet, maar kwam erachter dat het Volco account weer verdwenen was, weer erin gezet Valt me op dat dit voorafgaand aan een OTA nog wel eens wil verdwijnen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
nujtrug schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:26:
[...]
Om een niet al te groot verschil te krijgen heb ik load balancing op mijn laadpaal ingesteld (ook rond de 3) zodat die even stopt (of langzamer gaat) met laden wanneer we aan het koken zijn ofzo. Auto laadt wel iets trager op maar zit meestal op een nachtje vol. Misschien is dat een optie?
Als het echt nodig is steek ik hem op het werk in of even bij de lokale supermarkt wanneer ik boodschappen aan het doen ben :)
De laadpaal die ik cadeau kreeg van mijn werkgever is een "slimme" laadpaal die met HomeWizard het vermogen kan aanpassen zoals jij omschrijft. Het probleem is dat die op 32A staat en je kan dat niet zelf aanpassen. :F

Ik wil het ook niet onmiddellijk te laag zetten, want bv. in de zomer (met de zonnepanelen) wil ik het nog lager hebben om zoveel mogelijk de zonne-energie overschot te gebruiken, in de winter moet het hoger omdat er geen zonne-energie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
nujtrug schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:26:
[...]
Geen laders op het werk, supermarkten is soms een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
JTHZZ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:50:
[...]

Wel meteen de snellader als bestemming of tussenbestemming instellen want van het rijden alleen wordt de accu niet warm genoeg. En als je hoge snelheden wilt zien moet de accu <40% zijn. Als je een modeljaar 2024 hebt is 200+kW de max.
Dit voorverwarmen is overigens functionaliteit die nog steeds veel EVs niet hebben en die staan dus in de winter altijd met lage snelheid te laden.
Het is inmiddels gelukt. Eerst een rit gedaan van 90km, dochter thuis afgezet en vervolgens GPS ingesteld op snellader en ernaartoe (8km, 10 minuten). Ik zag meteen wel opmerkelijk hoog verbruik (30kWh/100km terwijl ik rustig door de zone 50 zoem) en bij stilstand 8kW terwijl uit stond. Goed teken, dus :p

Bij inpluggen kreeg ik vrijwel onmiddellijk 75 kW. De Tesla naast mij kreeg hetzelfde, dus ik vermoed dat het eerder een beperking was op beschikbaar vermogen. Halfuurtje geladen van 50% > 85%. Toen was het vermogen al gedaald naar 40 kW en de Tesla was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 19:07
lupus9537 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:38:
[...]

Het is inmiddels gelukt. Eerst een rit gedaan van 90km, dochter thuis afgezet en vervolgens GPS ingesteld op snellader en ernaartoe (8km, 10 minuten). Ik zag meteen wel opmerkelijk hoog verbruik (30kWh/100km terwijl ik rustig door de zone 50 zoem) en bij stilstand 8kW terwijl uit stond. Goed teken, dus :p

Bij inpluggen kreeg ik vrijwel onmiddellijk 75 kW. De Tesla naast mij kreeg hetzelfde, dus ik vermoed dat het eerder een beperking was op beschikbaar vermogen. Halfuurtje geladen van 50% > 85%. Toen was het vermogen al gedaald naar 40 kW en de Tesla was weg.
Het maximale vermogen bij 85% is dan ook ~39 kW. Klopt wel dus :)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:31
[...]

Als het een V2 supercharger was (in Google Maps met 150kW aangegeven), dan wordt het vermogen gedeeld als er 2 auto’s tegelijk aan een paal laden. Het is wel een beetje onderdeel van de etiquette om bij zulke laders als het kan er eentje uit te zoeken waar nog niemand staat. Dan krijg je namelijk wel 150kW en is dus de ook voor de ander wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
JTHZZ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Als het een V2 supercharger was (in Google Maps met 150kW aangegeven), dan wordt het vermogen gedeeld als er 2 auto’s tegelijk laden. Het is wel een beetje onderdeel van de etiquette om bij zulke laders als het kan er eentje uit te zoeken waar nog niemand staat. Dan krijg je namelijk wel 150kW.
Specifiek de A- en B-kant van hetzelfde nummer. Dus 1A en 1B delen die 150 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
@lupus9537 Moet jij zo vaak laden thuis? Kan zijn natuurlijk, heb geen idee hoeveel woon/werk km's je hebt en of je privé ook nog veel km's doet.

En lig je zo wakker van dat capaciteitstarief? 1kW is € 3,33 (gemiddeld tarief van VREG). Mijn vrouw had daar ook hemelse schrik voor maar ik heb het haar moeten afleren. Wij laten ons comfort niet afhangen van het capacitetistarief en zitten we aan 6 kW dan is het dan maar zo, oven en vaatwas tergelijkertijd en het is al zo ver. We hebben zonnepanelen en thuisbatterij dus enkel tijdens de maanden november tot februari zijn we onderhevig aan capacitetistarief. Stel dat ik eens per ongeluk aan 11 kW zou laden, dan kost mij dat € 33,3. Pech maar op een gans jaar ga ik dat niet voelen, wanneer de afrekening er komt, want de zonnepiek mei, juni, juli en augustus trekken dit wel terug recht.

Nu wij laden (nog) niet thuis, mijn werkgever ligt in de clinch met de LM en ik (en nog anderen) zijn daar de dupe van, maar ondertussen leren leven zonder laadpaal thuis, nu toch al bijna 7 maand. Wij kunnen laden op het werk, en ik hang er enkel de maandag (na het weekend) en de vrijdag (voor het weekend) aan de laadpaal. Tijdens de week verbruik ik voor het werk zo'n 40% aan batterijcapaciteit, dus thuisladen zou enkel aan de orde zijn als mijn zonnepanelen overschot produceren.

Ik heb al eens in het weekend moeten bijladen, maar ik probeer dat dan te combineren met een uitje en zet de wagen dan ergens aan een publieke laadpaal of als het niet lukt, dan geef ik de snellader in die 500m van mijn deur aanwezig is, als we naar huis rijden.. zet vrouw en kind af en ga ff 15' YT'en aan de snellader :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
ron65 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:56:
[...]
Jeee, zo ben ik niet. Al speelt de gedachte me wel eens door het hoofd.
Troost je, ik ook niet hoor! Maar als ik Ferry was kwam ik je wel ff "helpen". 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
DrBOB101 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:42:
Vooral langdurige hoge temperaturen is slecht voor accu's.
Snelladen heeft effect, maar onderzoeken tonen aan dat dat niet veel is. De accu boven 80-90% laden heeft meer effect. Er wordt dan ook meer warmte gegenereerd bij het laden van 80 tot 100%.
cent/kWh thuis (terugleverprijs ivm zonnepanelen).
Zou je dan ook laadlimiet van 80% aanraden? Ik heb deze nu op 90% staan dat Volvo dat aanbeveelt, terwijl dat in onze ID4 wel weer op 80% staan op advies van VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
JTHZZ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Als het een V2 supercharger was (in Google Maps met 150kW aangegeven), dan wordt het vermogen gedeeld als er 2 auto’s tegelijk aan een paal laden. Het is wel een beetje onderdeel van de etiquette om bij zulke laders als het kan er eentje uit te zoeken waar nog niemand staat. Dan krijg je namelijk wel 150kW en is dus de ook voor de ander wel zo fijn.
Had ik gedaan, er stonden 3 stations met elk 2 kabels. Ik ben net zoals bij urinoirs aan de andere kant gaan staan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:55
StevendGraaf schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:25:
[...]

Zou je dan ook laadlimiet van 80% aanraden? Ik heb deze nu op 90% staan dat Volvo dat aanbeveelt, terwijl dat in onze ID4 wel weer op 80% staan op advies van VW.
90% is gewoon prima. En als je wel een keer 100% nodig bent, doe dat dan zo kort mogelijk op je rit. Bijv. zet de auto snachts aan de laadpaal zodat je de volgende ochtend 100% hebt. Maar laad niet op tot 100% en laat je auto dan 1 of meerdere dagen voor de deur staan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
RigolleM schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:52:
@lupus9537 Moet jij zo vaak laden thuis? Kan zijn natuurlijk, heb geen idee hoeveel woon/werk km's je hebt en of je privé ook nog veel km's doet.
Op een maand tijd zo'n 327 kWh opgeladen, tegen 10A (2300W) komt op 142 uur laden, dat is gemiddeld 4 uur per dag.

Maar "vaak laden" is natuurlijk relatief. Persoonlijk vond ik het wel relax dat ik gewoon elke dag de kabel kan aanhangen, maar mijn partner heeft een andere mening. Als ik dat elke dag op willekeurige tijdstippen insteek en zeur over "de piek", snap ik dat dat voor haar wel voor stress zorgt...
En lig je zo wakker van dat capaciteitstarief? 1kW is € 3,33 (gemiddeld tarief van VREG). Mijn vrouw had daar ook hemelse schrik voor maar ik heb het haar moeten afleren. Wij laten ons comfort niet afhangen van het capacitetistarief en zitten we aan 6 kW dan is het dan maar zo, oven en vaatwas tergelijkertijd en het is al zo ver. We hebben zonnepanelen en thuisbatterij dus enkel tijdens de maanden november tot februari zijn we onderhevig aan capacitetistarief. Stel dat ik eens per ongeluk aan 11 kW zou laden, dan kost mij dat € 33,3. Pech maar op een gans jaar ga ik dat niet voelen, wanneer de afrekening er komt, want de zonnepiek mei, juni, juli en augustus trekken dit wel terug recht.
Wakker liggen zeker niet. Jij noemt het comfort, ik noem het een sport ;-)
Maar die ene keer laden aan 8kW was totaal niet nodig, laat staan "comfort". Dat voelde echt als weggesmeten geld, zonde!
Nu wij laden (nog) niet thuis, mijn werkgever ligt in de clinch met de LM en ik (en nog anderen) zijn daar de dupe van, maar ondertussen leren leven zonder laadpaal thuis, nu toch al bijna 7 maand.
Bedankt om je ervaring te delen.

Wij kunnen niet laden op het werk en heel wat collega's hebben geen laadpunt laten plaatsen (bv. huurhuis, verhuisplannen, geen privé staanplaats voor auto...). Daar hoor ik wel wat meer nare verhalen. Ervaringen zullen natuurlijk heel plaatselijk verschillen. Er is bij toeval een Sparki snellader op 8km, dat is dichter dan een CNG tankstation voor mijn vorige wagen ;-)

Ik zoek gewoon nog een balans, en weet ik tenminste nu wat ik aan snelladen heb, en een zekere geruststelling dat ik altijd thuis kan laden als ik dat zou nodig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
lupus9537 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Op een maand tijd zo'n 327 kWh opgeladen, tegen 10A (2300W) komt op 142 uur laden, dat is gemiddeld 4 uur per dag.
Ach, dan kan ik eigenlijk ook laden, maar dan met de granny... aan 2,7kW, heb dit deze zomer een paar keer getest, maar gaat zo traag... dat ik ermee ben gestopt.
Maar "vaak laden" is natuurlijk relatief. Persoonlijk vond ik het wel relax dat ik gewoon elke dag de kabel kan aanhangen, maar mijn partner heeft een andere mening. Als ik dat elke dag op willekeurige tijdstippen insteek en zeur over "de piek", snap ik dat dat voor haar wel voor stress zorgt...
Mijn collega's die wel een laadpaal hebben, laden eigenlijk zelden thuis op, en ik zie hun wagens ook op onze parking staan laden.
Wakker liggen zeker niet. Jij noemt het comfort, ik noem het een sport ;-)
Maar die ene keer laden aan 8kW was totaal niet nodig, laat staan "comfort". Dat voelde echt als weggesmeten geld, zonde!
Dat is leergeld..
Bedankt om je ervaring te delen.

Wij kunnen niet laden op het werk en heel wat collega's hebben geen laadpunt laten plaatsen (bv. huurhuis, verhuisplannen, geen privé staanplaats voor auto...). Daar hoor ik wel wat meer nare verhalen. Ervaringen zullen natuurlijk heel plaatselijk verschillen. Er is bij toeval een Sparki snellader op 8km, dat is dichter dan een CNG tankstation voor mijn vorige wagen ;-)

Ik zoek gewoon nog een balans, en weet ik tenminste nu wat ik aan snelladen heb, en een zekere geruststelling dat ik altijd thuis kan laden als ik dat zou nodig vinden.
Die balans ga je wel vinden, is een beetje aanpassing in het begin, maar je krijgt er wel veel rijplezier voor terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen over voorstoelen, sturen en alles dat mee voorverwarmt mag / moet en kan worden bij preconditioning. En ook verschillen tussen modeljaren

Nu zag ik de setting voor het klimaat deze drie puntjes. Daaronder blijkt een heel menu te zitten wat standaard wordt meegenomen bij het starten van de auto, en misschien ook preheating. Nu hoef ik niet zo vaak met de auto weg, maar mogelijk een idee om te checken of dit invloed heeft? (AAOS auto’s)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCmwt7bSFiBNv20PpYgUsMgo4sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTH3bm3i1onUBIHNKyy5lJI5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door caspervc op 14-01-2024 21:08 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
caspervc schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:07:
Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen over voorstoelen, sturen en alles dat mee voorverwarmt mag / moet en kan worden bij preconditioning. En ook verschillen tussen modeljaren

Nu zag ik de setting voor het klimaat deze drie puntjes. Daaronder blijkt een heel menu te zitten wat standaard wordt meegenomen bij het starten van de auto, en misschien ook preheating. Nu hoef ik niet zo vaak met de auto weg, maar mogelijk een idee om te checken of dit invloed heeft? (AAOS auto’s)

[Afbeelding]
Goed bezig, RTFM ;)
Voor zover ik heb uitgevogeld heeft het alleen toepassing op het starten van de auto onder/boven de 10 °C. Dus niet op pre-heating.
Ik vraag me wel af waarom ze dat daar zo raar weggestopt hebben. Niet heel duidelijk. Je zou het met een tekst/tab in klimaat; of onder instellingen rechtsonder verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door DrBOB101 op 14-01-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:59
DrBOB101 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Goed bezig, RTFM ;)
Voor zover ik heb uitgevogeld heeft het alleen toepassing op het starten van de auto onder/boven de 10 °C. Dus niet op pre-heating.
Ik vraag me wel af waarom ze dat daar zo raar weggestopt hebben. Niet heel duidelijk. Je zou het met een tekst/tab in klimaat; of onder instellingen rechtsonder verwachten.
Zo is het bij de P2 gedaan, met 3 tabs: klimaat, parkeren en instellingen. Raar dat dit bij de XC40 iets meer verstopt zit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
caspervc schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:07:

[Afbeelding]
Dit menu is allang bekend en ook wel vaker hier besproken. Daar kan je idd wat settings aan/uit zetten wat er gebeurt als je de auto in stapt. Met het voorverwarmen heeft hrt alleen niks te maken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Juancho schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:10:
Echter heb je ook mensen die geen eigen laadpaal hebben of waar de publieke laders na een dag werken vol staan tot de volgende ochtend.
Of dit met betaald parkeren in de wijk tot 21:00, waarbij onze vrij nieuwe woning een parkeerplaats op eigen terrein heeft, waardoor er geen parkeervergunning kunnen krijgen. Dat eigen terrein ligt dan weer een stuk achter ons woonblok op het terrein van een VvE. Dus daar kan ook niet makkelijk een eigen paal komen. Gevolg: iedereen met vergunning zet hem om 18:00 aan de paal en om 21:00 is het maar kijken of er nog iets vrij is in de wijk.

Dus af en toe maar even aan de FastNed-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

guido66 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Zo is het bij de P2 gedaan, met 3 tabs: klimaat, parkeren en instellingen. Raar dat dit bij de XC40 iets meer verstopt zit.
XC40 rijders worden kennelijk hoger ingeschat, die vinden het echt wel denken ze vast. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Of dit met betaald parkeren in de wijk tot 21:00, waarbij onze vrij nieuwe woning een parkeerplaats op eigen terrein heeft, waardoor er geen parkeervergunning kunnen krijgen. Dat eigen terrein ligt dan weer een stuk achter ons woonblok op het terrein van een VvE. Dus daar kan ook niet makkelijk een eigen paal komen. Gevolg: iedereen met vergunning zet hem om 18:00 aan de paal en om 21:00 is het maar kijken of er nog iets vrij is in de wijk.

Dus af en toe maar even aan de FastNed-kabel.
Laatst moest ik in centrum Den Bosch zijn. Daar ook zoiets: meerdere laadpalen in diverse straten maar slechts 1 ervan was niet in een zone voor vergunninghouders.
Een enkele betreft het het 3e en 4e parkeervak van een straat, waar 1 en 2 betaald parkeren zijn en vanaf 3 is het alleen vergunninghouders.
Ik heb hem in vak 2 gezet en de kabel was net lang zat om de paal naast vak 3 te bereiken. Betaalapp aangezet, en zoek het maar uit den Bosch.

Echt bizar, van de 15 laadpalen zijn er 13 alleen voor vergunninghouders op deze manier. Onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
ron65 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Echt bizar, van de 15 laadpalen zijn er 13 alleen voor vergunninghouders op deze manier. Onbegrijpelijk.
Volgens velen zit er een maas in de wetgeving. Niet vergunning houders mogen laden aan laadplekken op vergunningsplichtige locaties. In Zutphen wordt niet bekeurd.

In zekere zin vanzelfsprekend daar de allegos van nu niet kunnen leven van vergunninghouders alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Luisterlijk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:48:
[...]

Volgens velen zit er een maas in de wetgeving. Niet vergunning houders mogen laden aan laadplekken op vergunningsplichtige locaties. In Zutphen wordt niet bekeurd.

In zekere zin vanzelfsprekend daar de allegos van nu niet kunnen leven van vergunninghouders alleen.
Alleen hebben ze daar aan de paal die aangeeft "alleen laden electrische autos" een extra bord gehangen "vergunninghouders".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC9NZsTiAQXEgzP0BzyPhn1CM_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUOqUIAMRT9Y1UXWEvMJIYAz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
ron65 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Alleen hebben ze daar aan de paal die aangeeft "alleen laden electrische autos" een extra bord gehangen "vergunninghouders".

[Afbeelding]
Hmm, bagger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Dat is hier niet, maar ik ga geen extra parkeerkosten betalen om te kunnen laden in de wijk.

Maar goed, dat heeft verder weinig met de XC40 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 17:29
[...]

Als je de batterij snel wilt opwarmen kan het helpen om flink op te trekken en afremmen (zonder remmen). Als je dit een aantal keer doet warmt de accu ook op. Dit kan uiteraard alleen een leeg stuk snelweg.

Ik heb dit vorig jaar een keer gedaan omdat ik maar kort tijd had om op te warmen voor de snellader (5 minuten), maar haalde toch bij de verwachte laadsnelheid bij Fastned.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:04
Makkelijk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:41:
Ik heb nu een Tesla MY rwd maar ik ben de beroerde lane assist meer dan beu dus op zoek naar een nieuwe auto. Het mag best wat kleiner. Het fijnste aan mijn Tesla vind ik het bereik. Gisteren 350km gereden op 1 lading. Moet ik nu naar de XC40 of toch de C40 kijken bij Volvo? Of is beide een proefrit waard? Lijken me totaal verschillende auto’s, geely en volvo platform?

Zitten er grote verschillen tussen de rijhulpsystemen van beide auto’s? Tov tesla wil ik vooral minder gepiep, gezeur en een fatsoenlijke herkenning van stuur vasthouden.
Alles is subjectief, maar ik vind de lane assist op mijn Volvo C40 MY23 meer dan adequaat. Ik verwacht echter niet dat de wagen voor mij stuurt en door mijn gewoonlijke plaatsing van mijn arm als ik stuur denk ik dat ik misschien net iets minder last heb van detectie of ik aan het sturen ben of niet.
Het enige waar de lane assist niet goed in is, al vind ik dat logisch, is als je op een stukje plattelandsweg rijd waar geen middenstreep-wegmarkering op aanwezig. Hetgeen dat je dan kan krijgen is dat de wagen zich dan naar het midden van de baan wilt sturen. Eens je het gewoon bent stoort het zelfs niet meer, mij althans niet. Maar ik weet dat ik het zelfs tijdens de testrit had opgemerkt als meest vervelende ding.

Ik zou het vooral even zelf proberen en zien wat je daar zelf van vindt.

Qua range is MY24 significant anders dan MY23 dus daar kan ik niet over meespreken.

C40 en XC40 zijn exact hetzelfde platform, net zoals de Polestar overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

millerman_sf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:35:
Dat is hier niet, maar ik ga geen extra parkeerkosten betalen om te kunnen laden in de wijk.

Maar goed, dat heeft verder weinig met de XC40 te maken.
Omgekeerd kan de XC40 niet zonder deze voorzieningen ;-)
Je hebt gelijk we dwalen af, ik ben ondertussen ook in het thuisladen topic aanwezig en een van de nadelen van tweakers forum is dat je niet altijd in beeld ziet waar je schrijft (welk topic).
Daardoor gaat er wel eens wat door elkaar, excuus.

Terug ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

-Vasa- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Alles is subjectief, maar ik vind de lane assist op mijn Volvo C40 MY23 meer dan adequaat. Ik verwacht echter niet dat de wagen voor mij stuurt en door mijn gewoonlijke plaatsing van mijn arm als ik stuur denk ik dat ik misschien net iets minder last heb van detectie of ik aan het sturen ben of niet.
Het enige waar de lane assist niet goed in is, al vind ik dat logisch, is als je op een stukje plattelandsweg rijd waar geen middenstreep-wegmarkering op aanwezig. Hetgeen dat je dan kan krijgen is dat de wagen zich dan naar het midden van de baan wilt sturen. Eens je het gewoon bent stoort het zelfs niet meer, mij althans niet. Maar ik weet dat ik het zelfs tijdens de testrit had opgemerkt als meest vervelende ding.

Qua range is MY24 significant anders dan MY23 dus daar kan ik niet over meespreken.

Ik was al vergeten dat ik hem aan had staan, tot ik op een plattelandsweg reed die als 60 kmh is ingericht. Dan geen middenlijn meer maar aan de zijkanten stippellijnen ongeveer 60 cm uit de kant.
Als je dan even een fietser voorbij moet, gaan de rechterwielen daaroverheen en is het net of je over een bultje heen moet sturen. Niet hinderlijk, maar ik wist even "ohja, lane assist " :)

Ik ben wel blij met dat stukje hulp, zat ook op mijn vorige wagen, je kunt op dergeloijke wegen dan heerlijk tegen de lijn aan "leunen" waardoor je keurig rechts blijft rijden (muv die 60 kmh wegen dan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
[...]
Het enige waar de lane assist niet goed in is, al vind ik dat logisch, is als je op een stukje plattelandsweg rijd waar geen middenstreep-wegmarkering op aanwezig.
Komende van een VW Golf met ACC stelt de C40 niet teleur. De ACC (zonder pilot assist dus) werkt super soepel en betrouwbaar. Zo handig om vanuit stilstand te kunnen resumen en te vertrekken (dit kon de VW niet).

Pilot assist is meer nuance nodig. Zo veel plaatsen in Belgie waar wegmarkering onvoldoende zichtbaar is. Zo veel plaatsen waar het zowiezo geen goed idee is om de PA in te schakelen.

Als je je passagiers een beroerte wil geven, moet je hier eens voorbij rijden met PA aan 8)7 :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFqjs3zgEAAyaXh-FShvByuksAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b6MiPvUx3HkaS317vA0rjOAz.png?f=fotoalbum_large

Dankzij een recente update kan je makkelijk PA in- en uitschakelen op het stuur. Ik heb het zo ingesteld dat standaard enkel ACC aan staat en gebruik regelmatig de PA-knop ifv de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
lupus9537 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Pilot assist is meer nuance nodig. Zo veel plaatsen in Belgie waar wegmarkering onvoldoende zichtbaar is. Zo veel plaatsen waar het zowiezo geen goed idee is om de PA in te schakelen.

Als je je passagiers een beroerte wil geven, moet je hier eens voorbij rijden met PA aan 8)7 :o

[Afbeelding]
Goh, zoals ik zei is dat subjectief. Ik rijd vrijwel altijd met zowel ACC als Pilot Assist aan, en vind het heel ontspannen rijden. En ik kom het soort situatie dat je beschrijft dagelijks tegen. Je hebt het trekken van de Pilot assist bijvoorbeeld ook als je over een viaduct rijd en de wegmarkeringen je voornamelijk op de oprit sturen. Maar subjectief gezien valt het mij eigenlijk niet meer op tijdens het rijden en vind ik het eerder aangenaam dat hij in glooiende stukken met goede wegmarkeringen wat bijstuurt.
Bij mij gaat PA dus nooit af als de ACC aan staat, maar het was natuurlijk een goede update dat die optie aan het stuur kwam voor mensen die het zo wensen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

lupus9537 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Komende van een VW Golf met ACC stelt de C40 niet teleur. De ACC (zonder pilot assist dus) werkt super soepel en betrouwbaar. Zo handig om vanuit stilstand te kunnen resumen en te vertrekken (dit kon de VW niet).

[Afbeelding]

Dankzij een recente update kan je makkelijk PA in- en uitschakelen op het stuur. Ik heb het zo ingesteld dat standaard enkel ACC aan staat en gebruik regelmatig de PA-knop ifv de situatie.
Deze idem, als je hier PA aan hebt, mag je hopen dat het niet toevallig glad is, je mag hier 80 en dan wordt dit bochtje slecht genomen door PA.
Hij reageert erg laat met naar links sturen, die lichtmast stelt je zenuwen dan lekker op de proef, en vervolgens ga je links zelfs een stukje over de dubbele streep om met een ruk weer rechts links op de rijbaan te komen.
Ik zet hem hier steevast uit, zeker als er mensen bij zitten, die schrikken zich dan helemaal suf.

Ik vermoed dat die rare stippellijn rechts een oorzaak is, raar, want je zou dan zeggen dat je mag inhalen odor de berm of zo. Wie zulke kolder bedacht heeft.... :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCB6rK4rAaS73PcIr4fH-hn1tgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDqza5bgBSRVJYhFgui0UyZc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
[...]

Je kan de lane assist ook instellen dat ie niet stuurt, maar alleen trilt in je stuur. Dat scheelt veel op plattelandswegen. Of even de knipper aan, als je de lijn over gaat. Dan zeurt ie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ArnoudN schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:18:
[...]

Als je de batterij snel wilt opwarmen kan het helpen om flink op te trekken en afremmen (zonder remmen). Als je dit een aantal keer doet warmt de accu ook op. Dit kan uiteraard alleen een leeg stuk snelweg.

Ik heb dit vorig jaar een keer gedaan omdat ik maar kort tijd had om op te warmen voor de snellader (5 minuten), maar haalde toch bij de verwachte laadsnelheid bij Fastned.
Sorry maar ik vind dit echt een raar en onverantwoord advies. Zelfs op een leeg stuk snelweg (en hoe vaak is een stuk snelweg echt leeg) is dit niet zonder risico, er hoeft niet veel te gebeuren en je kunt de controle over de auto verliezen. Dit rijgedrag is gevaarlijk en kan je in Nederland zelfs je rijbewijs kosten (Artikel 5: je zodanig gedragen dat het gevaar op de weg kan veroorzaken). En dat allemaal zodat je sneller kunt laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ron65 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Ik was al vergeten dat ik hem aan had staan, tot ik op een plattelandsweg reed die als 60 kmh is ingericht. Dan geen middenlijn meer maar aan de zijkanten stippellijnen ongeveer 60 cm uit de kant.
Als je dan even een fietser voorbij moet, gaan de rechterwielen daaroverheen en is het net of je over een bultje heen moet sturen. Niet hinderlijk, maar ik wist even "ohja, lane assist " :)
Wat op zich niet heel vreemd is: Lane Assist is werkzaam vanaf 65 km/u, en dus niet bedoeld voor wegen die ingericht zijn op max 60 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Wat op zich niet heel vreemd is: Lane Assist is werkzaam vanaf 65 km/u, en dus niet bedoeld voor wegen die ingericht zijn op max 60 km/u
Dat klopt dan niet, het werkt zeker wel.
Nu rij ik op die weg wel vaker rond de 70, en dan heb je nog steeds kofferbakridders achter je, bij 60 is dat helemaal het geval. Misschien dat het daaraan ligt.
Mijn vorige wagen werkte het vanaf 20 kmh, dus ik kijk er niet raar van op als het bij 60 ook werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Goed dat Google maps in onze Volvo eindelijk synchroniseert met GM op smartphones. Nu nog met Google Agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
ArnaudCo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:00:
Goed dat Google maps in onze Volvo eindelijk synchroniseert met GM op smartphones. Nu nog met Google Agenda.
Die agenda functie heeft er blijkbaar ooit ingezeten, je had dan een tab 'upcoming' maar Google heeft dat er een paar jaar geleden weer uitgehaald. Vind ik een van de handigere dingen aan Waze, de sync met m'n agenda, maar Waze gebruik ik niet meer.

Verder over PA... die gaat bij mij enkel aan op de snelweg en als het rustig is. Door Frankrijk en Spanje op de rustige stukken was dit heerlijk. In België zet ik het amper op, veel te druk meestal en dan is PA heel onrustig en imo zelfs gevaarlijk. Bij regenweer en in het donker zou ik het zelfs ten zeerste afraden, daar heb ik al paar keer een nare ervaring mee gehad. Ik heb genoeg met ACC hier, dat gebruik ik zowat overal vanaf 50 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Largamelion schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Die agenda functie heeft er blijkbaar ooit ingezeten, je had dan een tab 'upcoming' maar Google heeft dat er een paar jaar geleden weer uitgehaald. Vind ik een van de handigere dingen aan Waze, de sync met m'n agenda, maar Waze gebruik ik niet meer.
Ivm Waze in onze wagens: is er hier iemand die dit gebruikt?
Wou het vorige week eens gebruiken maar de app was helemaal frozen na het kiezen van een bestemming. Dan maar meteen terug weggesmeten.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Lane assist kan werken vanaf de snelheid dat de ACC werkt, namelijk 30km/u. Ik rij er letterlijk zo zelfs dagelijks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
nujtrug schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Ivm Waze in onze wagens: is er hier iemand die dit gebruikt?
Wou het vorige week eens gebruiken maar de app was helemaal frozen na het kiezen van een bestemming. Dan maar meteen terug weggesmeten.
Ik was een fervent Wazer voor mijn XC40 maar door de povere ondersteuning voor AAOS ben ik volledig overgestapt op Google Maps. Die laatste ziet er niet alleen veel beter uit maar heeft op AAOS ook een pak meer functionaliteit en integratie met de wagen. Grootste gemis t.o.v. Waze zijn de meldingen (flitspalen, trajectcontroles, gevaren op de weg) en de accuraatheid van de kaart/wegafsluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
-Vasa- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Lane assist kan werken vanaf de snelheid dat de ACC werkt, namelijk 30km/u. Ik rij er letterlijk zo zelfs dagelijks mee.
ACC werkt ook onder de 30km/u. Het valt pas uit als je enkele seconden stil staat, je kan het terug opzetten om te vertrekken en de ACC blijft mooi de voorganger volgen tijdens files of zone 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

dat dacht ik ook idd.
Net wat ik al aangaf, staat altijd aan, merk het pas als het uitstaat of als het zich nadrukkelijk laat gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
lupus9537 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:27:
[...]

ACC werkt ook onder de 30km/u. Het valt pas uit als je enkele seconden stil staat, je kan het terug opzetten om te vertrekken en de ACC blijft mooi de voorganger volgen tijdens files of zone 30.
Klopt natuurlijk, ik was aan het denken aan activeren ervan dus ik was op zijn minst incompleet, maar het werkt natuurlijk ook allemaal onder de 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-09 09:02
Largamelion schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Ik was een fervent Wazer voor mijn XC40 maar door de povere ondersteuning voor AAOS ben ik volledig overgestapt op Google Maps. Die laatste ziet er niet alleen veel beter uit maar heeft op AAOS ook een pak meer functionaliteit en integratie met de wagen. Grootste gemis t.o.v. Waze zijn de meldingen (flitspalen, trajectcontroles, gevaren op de weg) en de accuraatheid van de kaart/wegafsluitingen.
Flitsmeister op de telefoon en een Flitsmeister Two ‘melder’ in de auto. Deze meldt alles via de speakers van de auto en schakelt automatisch in je instapt.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
[...]

ron65 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:28:
[...]

dat dacht ik ook idd.
Net wat ik al aangaf, staat altijd aan, merk het pas als het uitstaat of als het zich nadrukkelijk laat gelden.
Volvo zelf denk daar dan anders over:
De rijbaanassistent (LKA1) moet op snelwegen, hoofdwegen en dergelijke het risico beperken dat uw auto onbedoeld de eigen rijbaan verlaat.
De rijbaanassistent stuurt de auto terug in de rijbaan en/of waarschuwt u met stuurtrillingen.

De rijbaanassistent is actief in het snelheidsinterval 65–200 km/h (40–125 mph) op wegen met goed zichtbare zijlijnen.

https://www.volvocars.com...8898f3851c0a80151361808c5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:03:
[...]

[...]

[...]
Rijbaanassistent of lane assist en pilot assist zijn toch 2 verschillende dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:03:
[...]

[...]

[...]
Dat lijkt inderdaad dan wat er staat op de Volvo pagina's, maar ik garandeer je in elk geval dat ik op mijn dagelijkse route op zijn minst tegen 50km/u de lane assist mij naar de autosnelweg voel trekken zowel op mijn heen- en terugrit naar het werk. De plaatsen waar ik niet zelf hard controle neem tegen 30 zijn meer beperkt, maar ik zal eens gecontroleerd het stuur losser laten (natuurlijk op een veilige manier zonder dat er andere weggebruikers in de buurt zijn) en mijn bevindingen laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
tdkvolvo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:17:
[...]

Rijbaanassistent of lane assist en pilot assist zijn toch 2 verschillende dingen?
Klopt, we hebben het over de rijbaanassistent of lane (keeping) assist, en niet over de pilot assist (al heb ik me in een eerdere disucssie er al eens op betrapt deze door elkaar te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
-Vasa- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Dat lijkt inderdaad dan wat er staat op de Volvo pagina's, maar ik garandeer je in elk geval dat ik op mijn dagelijkse route op zijn minst tegen 50km/u de lane assist mij naar de autosnelweg voel trekken zowel op mijn heen- en terugrit naar het werk. De plaatsen waar ik niet zelf hard controle neem tegen 30 zijn meer beperkt, maar ik zal eens gecontroleerd het stuur losser laten (natuurlijk op een veilige manier zonder dat er andere weggebruikers in de buurt zijn) en mijn bevindingen laten weten.
En je weet zeker dat Pilot Assist dan niet ook ingeschakeld staat? Het kan verwarrend zijn, vind ik namelijk ook, omdat deze systemen tegelijk ingeschakeld kunnen zijn. Mij is het ook niet altijd meteen duidelijk welk systeem corrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Vasa-
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:25:
[...]

En je weet zeker dat Pilot Assist dan niet ook ingeschakeld staat? Het kan verwarrend zijn, vind ik namelijk ook, omdat deze systemen tegelijk ingeschakeld kunnen zijn. Mij is het ook niet altijd meteen duidelijk welk systeem corrigeert.
Mogelijk zit daar dan de verwarring in natuurlijk.
Concreet probeert de wagen wel degelijk de wagen ergens anders heen te sturen en zijn er trillingen in het stuur zoals beschreven op je link:
"De rijbaanassistent stuurt de auto terug in de rijbaan en/of waarschuwt u met stuurtrillingen."

Dat gedrag doet zich 100% zeker voor tegen 50km/u. Wat in Vlaanderen immers de standaard snelheid is voor de bebouwde kom, dus dat niet doen zou de functie nutteloos maken voor bijna alles behalve snelwegen en expresswegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:05
Het linkje van de Volvo rijbaanassistentfunctie is van een gewone XC40 zo te zien, dus geen elektrische versie met AAOS lijkt het.

Zelf kan ik bv de stuurtrillingen niet instellen als ik het me goed herinner.

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
AB67 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:45:
Het linkje van de Volvo rijbaanassistentfunctie is van een gewone XC40 zo te zien, dus geen elektrische versie met AAOS lijkt het.

Zelf kan ik bv de stuurtrillingen niet instellen als ik het me goed herinner.
Hier de link naar de XC40 Recharge Pure Electric met exact dezelfde info:

https://www.volvocars.com...h=rijbaanassistent&page=0
Als de auto een zijlijn nadert, zal de functie met een geringe stuurbeweging de auto actief terug de rijbaan in sturen.
Als de auto een zijlijn dreigt te passeren, wordt u gewaarschuwd met stuurtrillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 21:15
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Hier de link naar de XC40 Recharge Pure Electric met exact dezelfde info:

https://www.volvocars.com...h=rijbaanassistent&page=0

[...]
Klopt volgens mij sowieso weinig van die hele handleiding mbt rijbaan assistent. Ook als ik hier naar de symbolen kijk die je volgens de handleiding op je bestuurdersdisplay hoort te hebben: https://www.volvocars.com...eb60e6291c0a801513c9b6d70

Ik heb die symbolen nog nooit gezien, ik zie alleen een weg symbool die wit is zodra die de lijnen detecteert, grijs is als die dus niet aan staat/geen lijnen detecteert of oranje is als die actief aan het trillen/terugsturen is. 8)7

Denk dat Volvo die handleiding even moet gaan updaten...

Laat maar, blijkbaar heeft de laatste MY24 andere symbolen dan de eerste MY24 en MY23:
https://www.volvocars.com...13c9b6d70?carchanged=true

[ Voor 9% gewijzigd door Sokoo op 15-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
-Vasa- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Mogelijk zit daar dan de verwarring in natuurlijk.
Concreet probeert de wagen wel degelijk de wagen ergens anders heen te sturen en zijn er trillingen in het stuur zoals beschreven op je link:
"De rijbaanassistent stuurt de auto terug in de rijbaan en/of waarschuwt u met stuurtrillingen."

Dat gedrag doet zich 100% zeker voor tegen 50km/u. Wat in Vlaanderen immers de standaard snelheid is voor de bebouwde kom, dus dat niet doen zou de functie nutteloos maken voor bijna alles behalve snelwegen en expresswegen.
Daarom ben ik ook van mening dat die functie daar ok niet voor geschikt is en ook niet toegepast wordt. Volvo zelf heeft het ook "snelwegen, hoofdwegen, en dergelijke":
De rijbaanassistent (LKA1) moet op snelwegen, hoofdwegen en dergelijke het risico beperken dat uw auto onbedoeld de eigen rijbaan verlaat.
De kans dat je met 30 km/u manouvrerend door een dorpje gecorrigeerd hoeft te worden is natuurlijk ook veel kleiner. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB67
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:05
Volgens jullie is dus op mijn auto in te stellen dat hij niet terugstuurt maar alleen trilt? Dan loop ik naar buiten om dat na te kijken..

Hier de handleiding voor mijn auto: https://www.volvocars.com...2b557fff2c0a801512bc4d2b8

Waarin ook trillingen worden genoemd, maar niks over dat je dat al dan niet kunt instellen. Denk een gevalletje copy-paste van Volvo wat niet klopt.

Volvo C40 MY22, Fusion Red, Intro edition, Twin, Pixel, 20”, trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

PA is alleen actief als ook ACC aanstaat...
LA is daar niet van afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ron65 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:38:
[...]

PA is alleen actief als ook ACC aanstaat...
LA is daar niet van afhankelijk.
Klopt, ik beweer ook nergens iets anders. Wat ik zeg is dat het mij niet altijd duidelijk is welk systeem corrigeert tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Klopt, ik beweer ook nergens iets anders. Wat ik zeg is dat het mij niet altijd duidelijk is welk systeem corrigeert tijdens het rijden.
Ik zeg ook nergens dat jij wat anders beweert ;)
Ik geef dit alleen aan om aan te geven dat het onwaarschijnlijk is dat het PA is geweest in het geval waar ik op reageerde, omdat bij lage snelheden ACC niet zal worden aangezet, heeft echt geen nut.
Als je dan al iets merkt is het ofwel LA ofwel verbeelding.

Ik kan het even niet testen deze week, ik heb een ontstoken rechtervoet waar mijn schoen niet eens omheen past, anders was ik NU ingestapt en gaan testen. Nu wil ik het weten ook, maar mijn ervaring is naar mijn idee dat vanaf ca 30 a 40 kmh LA al reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 21:15
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Dat kan je zien aan deze symbolen, LA correctie dan wordt dit symbool oranje, PA corrigeert de hele tijd want die houdt je in het midden van de weg en dan zie je ook onderin het bestuurdersdisplay het oranje stuur.

Latest MY24 LA symbool:
https://www.volvocars.com...%20stuurhulp/waarschuwing

Alle voorgaande MY LA symbool:
https://www.volvocars.com...13c9b6d70?carchanged=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
V2.13.3 is uit, staat nu te installeren.

Updates in software 2.13.3

De release van de software is op 02-01-2024 en is binnen twee tot drie weken beschikbaar via OTA. Tijdens de software-update naar de meest recente versie worden ook voorgaande updates meegenomen.
Verbeteringen en bugfixes

Stuurwielverwarming wordt nu automatisch geactiveerd tijdens preconditioning in MJ24 auto's uitgerust met stuurwielverwarming.
Bugfixes voor MJ24 auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
vdburg schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:06:
V2.13.3 is uit, staat nu te installeren.

Updates in software 2.13.3

De release van de software is op 02-01-2024 en is binnen twee tot drie weken beschikbaar via OTA. Tijdens de software-update naar de meest recente versie worden ook voorgaande updates meegenomen.
Verbeteringen en bugfixes

Stuurwielverwarming wordt nu automatisch geactiveerd tijdens preconditioning in MJ24 auto's uitgerust met stuurwielverwarming.
Bugfixes voor MJ24 auto's.
Was toch al eerder bekend, niet?
Vraag me af of niet-MY24’s de update gaan kunnen downloaden aangezien release notes enkel op MY24 gericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Ik wilde bij aanvang de update afwijzen om nog even wat te bekijken. Toen kreeg ik een melding dat de update ook de software voor het linker knipperlicht aanpast en dat daarmee de knipperlicht fouten voorbij moeten zijn.
Wel vreemd, staat niet in de release notes. Maar ik moest ook bevestigen dat met niet updaten de verantwoordelijkheid voor het rijden met een mogelijk heel soms falend linker knipperlicht bij mij lag. (Je krijgt dan wel een scherm melding).
Daarna software geüpdatet en dat was in 10 min gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Beetje jammer die MY24 only updates :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
[...]

Lane assist zie je door een oranje icoontje bovenaan het bestuurdersdisplay. Het doet ook je stuur trillen, PA doet dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Volvo heeft zelf ook gewoon uitleg over de verschillen:
https://www.volvocars.com...96768be2fc0a801516abcdc84

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Vasa-
StevendGraaf schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:08:
[...]

Daarom ben ik ook van mening dat die functie daar ok niet voor geschikt is en ook niet toegepast wordt. Volvo zelf heeft het ook "snelwegen, hoofdwegen, en dergelijke":

[...]

De kans dat je met 30 km/u manouvrerend door een dorpje gecorrigeerd hoeft te worden is natuurlijk ook veel kleiner. :)
Gisteren even getest op weg naar huis en gelet op de symbolen op het dashboard lijkt het mij dat je inderdaad wel gelijk hebt dat het gaat om de pilot assist en niet de lane assist. Praktisch zorgt de pilot assist dan precies weer wel dat ik in de lijnen blijf tijdens het rijden, maar de symbooltjes bovenaan werden op geen enkel moment wit. Qua snelheid lijkt ie dat tot een 20km/u ongeveer juist te doen, als ik trager niet actief stuur in een bochtje met voorliggers bolt ie precies gewoon uit terwijl hij de lijn passeert, en moet ik echt bijsturen.

Weer bijgeleerd dus, bedankt voor mijn vergissing te benoemen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Als iedereen dit gelezen had was de hele discussie hierover niet nodig geweest 😇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

tdkvolvo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Als iedereen dit gelezen had was de hele discussie hierover niet nodig geweest 😇
rest alleen nog uit te vinden of LA ook onder 65 kmh werkt, Volvo zegt dus van niet, maar er zijn er enkelen die menen (inclusief ikzelf) dat LA op 60 wegen ook duidelijk merkbaar is.
Ikzelf kom regelmatig over een 60 kmh weg waar ik met de rechter wielen rechts van de stippellijn die de zijkant markeert rij (daar zit 50 cm asfalt nog en dan zit je links net niet op het midden vd weg) en laat hem dan op de LA tegen die lijn 'leunen'. Zou dus dan gewoon werken.

Zodra ik in staat ben en daar weer kom ga ik dat eens testen, zal wel volgende week ergens worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
ron65 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:27:
[...]

rest alleen nog uit te vinden of LA ook onder 65 kmh werkt, Volvo zegt dus van niet, maar er zijn er enkelen die menen (inclusief ikzelf) dat LA op 60 wegen ook duidelijk merkbaar is.
Ikzelf kom regelmatig over een 60 kmh weg waar ik met de rechter wielen rechts van de stippellijn die de zijkant markeert rij (daar zit 50 cm asfalt nog en dan zit je links net niet op het midden vd weg) en laat hem dan op de LA tegen die lijn 'leunen'. Zou dus dan gewoon werken.

Zodra ik in staat ben en daar weer kom ga ik dat eens testen, zal wel volgende week ergens worden.
Dat is niet LA die dan ingrijpt, maar een veiligheid die u behoedt van de weg te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Luisterlijk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Dat is niet LA die dan ingrijpt, maar een veiligheid die u behoedt van de weg te rijden.
Dat is dus Lane Assistent oftewel LA ;-)

Pilot Assist (PA) is dan de rijbaan assistent die meestuurt, maar LA behoed je om van de weg te raken
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
tdkvolvo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Of zoals de Amerikanen het zo fijntjes uitdrukken: RTFM…… (read the fucking manual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 21:14
Update inmiddels binnen en geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4HDT4Uq5aBIzLEiIJ5xv3NeUEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VySUEZ2ckhGOpOLIy6EdLZI7.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lupus9537
Mga1600 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Of zoals de Amerikanen het zo fijntjes uitdrukken: RTFM…… (read the fucking manual)
Dat vind ik nu wel een dingetje bij volvo, ik vind de handleiding alles behalve handig. Het werkt enkel als je gericht zoekt naar. Ik had al veel "ontdekkingen" kunnen vermijden door eens door de handleiding te bladeren, maar het is echt niet gebruiksvriendelijk.

Als iemand de hele handleiding in PDF gevonden heeft, mag je deze gerust delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
lupus9537 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Dat vind ik nu wel een dingetje bij volvo, ik vind de handleiding alles behalve handig. Het werkt enkel als je gericht zoekt naar. Ik had al veel "ontdekkingen" kunnen vermijden door eens door de handleiding te bladeren, maar het is echt niet gebruiksvriendelijk.

Als iemand de hele handleiding in PDF gevonden heeft, mag je deze gerust delen ;)
Klopt dat het ding niet uitblinkt door leesbaarheid of helderheid.
Vroeger kreeg je een gedrukt exemplaar van 600+ pagina’s maar met OTA -updates is die natuurlijk heel snel verouderd. Dat geldt ook voor een PDF-versie….

Volgens mij worden die dingen tegenwoordig ‘buiten de deur’ gemaakt want als je die van een tesla ziet is die qua opzet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
nujtrug schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Was toch al eerder bekend, niet?
Vraag me af of niet-MY24’s de update gaan kunnen downloaden aangezien release notes enkel op MY24 gericht zijn.
Denk het eigenlijk wel…..er zijn altijd wel wat kleinere, niet nader genoemde ‘fixes’ in een update. En eerdere updates worden ook steeds meegenomen bij de laatste, dus wie weet wat er in 2.13.2 zat aan verbeningen voor my <24? Daar zijn nooit release notes van geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 09:24
Mga1600 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:18:
[...]
Vroeger kreeg je een gedrukt exemplaar van 600+ pagina’s maar met OTA -updates is die natuurlijk heel snel verouderd.[...]
tsja.. maar als je dan een nieuwe auto had, kon ik nog wel eens een avondje rondbladeren in zo'n handleiding... gewoon voor de fun. Met die digitale versies doe ik dat niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 09:24
Zag deze net op PS forum:
Entity schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Overigens kreeg ik vandaag een (kleine) software update op mijn P2: de P2.13.3 wordt inmiddels OTA uitgerold met 1 wijziging:

Stuurwielverwarming automatisch geactiveerd via op afstand bediende airco bij een omgevingstemperatuur van minder dan 10°C/50°F (voor voertuigen geproduceerd vanaf eind november 2022 en later).
[...]
Wel bijzonder dat XC40 en PS rel notes hier dan kennelijk afwijken. Draait op zelfde platform, heeft ook zelfde release nummer. Ik kan me dan niet voorstellen dat in deze functie verschil zit tussen die 2 auto's en dat zou dan beteken dat de update niet alleen voor My24 is, maar ook effect heeft op my22 en my23. Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
ron65 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:27:
[...]

Dat zou dan uniek voor jouw auto zijn, want net als
Luisterrijk heb ik er gisteren nogmaals ook op gelet en ook op het dashboard is te zien dat Lane assist niet inschakelt onder de 65 km/u, ook geheel niet corrigeert bij het overschrijden van lijnen en ook weer uitschakelt als je onder de 60 km/u komt.
Precies zoals de instructies van Volvo ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
StevendGraaf schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:02:
[...]
Luisterrijk heb ik er gisteren nogmaals ook op gelet en ook op het dashboard is te zien dat Lane assist niet inschakelt onder de 65 km/u, ook geheel niet corrigeert bij het overschrijden van lijnen en ook weer uitschakelt als je onder de 60 km/u komt.
Dat is mijn ervaring ook, onder de 60km/u doet LA niks meer. En gelukkig ook, dan zit je meestal op erg smalle binnenwegen. Als je iets harder rijdt en je krijgt een tegenligger dan is het best vervelend om de auto over de wegbebakening strepen te moeten duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Hier vanmorgen weer 'n noodstop bij het achteruit rijden op m'n oprit, zat nog op 3m van het fietspad en 4m van de rijbaan. Die auto flipt helemaal voor niets. Was al zachtjes aan 't rijden en dacht er net aan om die noodrem uit te schakelen, maar ik was net te laat ... verschrikkelijk irritant en jammer dat je dat niet permanent kan uitschakelen, veel te gevoelig!! Verschiet me telkens rot voor niets. :|

Ook dat constante gebeep bij elke auto die nadert als je in achterruit staat zou ik best willen uitzetten, echt irritant.

[ Voor 14% gewijzigd door Largamelion op 16-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
ron65 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Dat is dus Lane Assistent oftewel LA ;-)

Pilot Assist (PA) is dan de rijbaan assistent die meestuurt, maar LA behoed je om van de weg te raken
.
Je hebt natuurlijk gelijk! :

https://www.volvocars.com...b40bddd9ac0a801511916dab3

Ik zat vast in PA=ACC en Lane assist helpt sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Kammika schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:58:
Zag deze net op PS forum:
Wel bijzonder dat XC40 en PS rel notes hier dan kennelijk afwijken. Draait op zelfde platform, heeft ook zelfde release nummer. Ik kan me dan niet voorstellen dat in deze functie verschil zit tussen die 2 auto's en dat zou dan beteken dat de update niet alleen voor My24 is, maar ook effect heeft op my22 en my23. Ben benieuwd..
Bij Polestar spreken ze niet dat het enkel MY24 is:
Afbeeldingslocatie: https://polestar-fans.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/optimized/3X/3/b/3b0480bd66dcd574a19d71fe9d3f9b654c631afc_2_690x304.jpeg

Nog geen notie van de update hier, maar ben benieuwd of de stuurverwarming nu wel actief wordt tijdens het preconditioneren na de update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Largamelion schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:59:
Hier vanmorgen weer 'n noodstop bij het achteruit rijden op m'n oprit, zat nog op 3m van het fietspad en 4m van de rijbaan. Die auto flipt helemaal voor niets. Was al zachtjes aan 't rijden en dacht er net aan om die noodrem uit te schakelen, maar ik was net te laat ... verschrikkelijk irritant en jammer dat je dat niet permanent kan uitschakelen, veel te gevoelig!! Verschiet me telkens rot voor niets. :|

Ook dat constante gebeep bij elke auto die nadert als je in achterruit staat zou ik best willen uitzetten, echt irritant.
Die noodstop heeft al een aanrijding vermeden bij mij. Ik reed van mijn oprit, maar had niet gezien dat er iemand dwars geparkeerd stond op mijn oprit en zonder kijken reed ik mijn garage uit... en dacht echt dat ik er tegen zat... maar ik stond er paar cm nog van.. maar de wagen stond wel stil. Dus vanaf nu gaat die automatische noodrem niet meer uit.. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
RigolleM schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Bij Polestar spreken ze niet dat het enkel MY24 is:
[Afbeelding]
Hmm, zou dat van productie november '22 voor onze Volvo's hetzelfde zijn? Ik heb nu bijvoorbeeld een MY23 geleverd in januari '23 maar heb dus geen idee of deze voor of na november '22 geproduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
Nog geen notie van de update hier, maar ben benieuwd of de stuurverwarming nu wel actief wordt tijdens het preconditioneren na de update.
Vanmorgen met V2.13.3 heb ik de auto laten voorwerwarmen, en het stuur was inderdaad verwarmd bij het instappen.

XC40 Ultimate my24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Die noodrem is enkel wat irritant met plantje/grassprieten.
De camera kijkt ook goed opzij.
Als je naast een bestelbus in parkeervak staat zie jij niks maar de camera kijkt wel achter die bestelbus langs, top!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
@ron65 LA gaat aan vanaf 60 km/u en terug uit aan 60 km/u. Getest vanaf 0 km/u naar 70 km/u en op 60 km/u zie ik het LA icoontje wit worden. Blijft wit tot ik onder de 60 km/u duik en wordt dan terug grijs. Dit met een Belgische XC40 Recharge MY23 op Belgische wegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vraagje voor automatisch starten /stoppen van een sessie bij Fastned. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Ik heb de stappen vanuit de app doorgelopen eerder. Sta net bij Fastned, doe de kabel erin maar laden begint niet. Kan de sessie nu wel starten via de app maar dat heeft natuurlijk 0,0 toegevoegde waarde ivm ff je laadpas ervoor houden... 🤔

Blijft hier ook steeds op staan terwijl ik die stappen net toch echt weer heb gedaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zmxlf1GW30Kdy5atItPWkXYpEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPNVgleY3UWOBGXS3FUJHnNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Juancho op 16-01-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:00:
@ron65 LA gaat aan vanaf 60 km/u en terug uit aan 60 km/u. Getest vanaf 0 km/u naar 70 km/u en op 60 km/u zie ik het LA icoontje wit worden. Blijft wit tot ik onder de 60 km/u duik en wordt dan terug grijs. Dit met een Belgische XC40 Recharge MY23 op Belgische wegen ;)
Top.Goed te weten.
Dan zit ik kennelijk net boven 60 op die weg, dan kan het kloppen.
Ook een MY23, geleverd November 22 dus sommige zaken kloppen in de handleiding van MY22 week 46, en andere in MY23 week 26 meen ik. Handleidingen zijn niet het sterke punt bij Volvo

Fijn dat je het probeerde, ik kan zelf even niet proberen deze week, te druk met thuiswerk en s'avonds weggaan is vragen om ellende (je kunt bij terugkomst nergens de auto kwijt).

[ Voor 12% gewijzigd door ron65 op 16-01-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
ron65 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:21:
[...]
Top.Goed te weten.
Dan zit ik kennelijk net boven 60 op die weg, dan kan het kloppen.
Zat achter een lijnbus mij te vervelen en moest aan dit topic denken, en dacht laten we er eens op letten... 8)

EDIT: mijn MY23 is geleverd eind februari 2023, dus ook benieuwd of de update iets gaat opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door RigolleM op 16-01-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Hmm, zou dat van productie november '22 voor onze Volvo's hetzelfde zijn? Ik heb nu bijvoorbeeld een MY23 geleverd in januari '23 maar heb dus geen idee of deze voor of na november '22 geproduceerd is.
en wat met een auto die op 1 nov 2022 geleverd is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:03:
Vraagje voor automatisch starten /stoppen van een sessie bij Fastned. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Ik heb de stappen vanuit de app doorgelopen eerder. Sta net bij Fastned, doe de kabel erin maar laden begint niet. Kan de sessie nu wel starten via de app maar dat heeft natuurlijk 0,0 toegevoegde waarde ivm ff je laadpas ervoor houden... 🤔

Blijft hier ook steeds op staan terwijl ik die stappen net toch echt weer heb gedaan...

[Afbeelding]
dit is anders als destijds, toen moest ik gewoon met de app starten na eerst autocharche te hebben aangezet. Even later zat de bevestiging in de mailbox.
Nu zie ik iets over 15 sec wachten staan, kennelijk om de auto zicht te laten identificeren via de kabel, wacht desnoods nog een keer 30 sec of zo of had je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Nogmaals, als je me goed leest zie dat ik twijfel.
FEIT is dat ik op een 60 kmh weg de LA juist gebruik om zoveel mogelijk rechts te rijden door tegen de lijn aan te 'leunen' en dat het werkt
Wat ik ook steeds zei is dat ik niet heb opgelet of ik wel netjes 60 gereden heb daar, mogelijk iets harder en dan kan het zijn dat LA net aanging.
Wat ik ook al meerdere malen zei is dat ik het nog ga uittesten alleen NIET deze week want ik heb het druk met werk (uitwerkingen die ik thuis doe) en savonds weg is vragen om ergens illegaal op een stoep te moeten parkeren omdat dan alles vol staat als je terugkomt, doe ik dus niet.

komt goed, geen paniek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:00
Mga1600 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:34:
[...]

haha of om het wat politiek netter te zeggen "Read The Fantastic Manual" O-)

Met zoveel tips in dit topic (die ik hopelijk voldoende bookmarked heb) denk ik niet eens dat ik in maart de handleiding nodig heb :*)

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Waterblok schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:41:
Die noodrem is enkel wat irritant met plantje/grassprieten.
De camera kijkt ook goed opzij.
Als je naast een bestelbus in parkeervak staat zie jij niks maar de camera kijkt wel achter die bestelbus langs, top!
Nou, het komt zelfs af en toe voor dat ik bij het parkeren een "ingreep" krijg omdat de rand van de stoep te dichtbij komt. (die zo laag is dat ie onder de auto kan)
Dat is zeker irritant, maar toch vind ik het een heel veilige voorziening. Je zal maar eens een klein kind of een huisdier over het hoofd zien, dan ben je dankbaar dat Volvo hierin voorzien heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Vulcan750 op 16-01-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
ron65 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:42:
[...]

Nogmaals, als je me goed leest zie dat ik twijfel.
FEIT is dat ik op een 60 kmh weg de LA juist gebruik om zoveel mogelijk rechts te rijden door tegen de lijn aan te 'leunen' en dat het werkt
Wat ik ook steeds zei is dat ik niet heb opgelet of ik wel netjes 60 gereden heb daar, mogelijk iets harder en dan kan het zijn dat LA net aanging.
Wat ik ook al meerdere malen zei is dat ik het nog ga uittesten alleen NIET deze week want ik heb het druk met werk (uitwerkingen die ik thuis doe) en savonds weg is vragen om ergens illegaal op een stoep te moeten parkeren omdat dan alles vol staat als je terugkomt, doe ik dus niet.

komt goed, geen paniek :)
In de RTFM staat 65. Niet 60 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFTQ2jCkaTLKl0vfXWoHaUF_ehg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjYb2LTnIDZb68LnTJPoxRmP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 222 ... 336 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"