Largamelion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Verluchting staat bij mij idd op 19° en stand 1 (auto). Het idiote is dat de hele voorruit gewoon perfect klaar is, het is enkel dat stukje achter de achterruitkijkspiegel waar er condens optreedt en dat kan je langs de binnenkant niet zien.
Stand 2 zou ik nog overwegen, maar alles daarboven vind ik teveel herrie maken. Nu is het ook niet zo'n issue omdat ik het makkelijk kan oplossen en intussen de oorzaak ken. Als ik merk dat PA wat raar doet dan zet ik gewoon even 20 seconden de blazer op en dan is het opgelost... korte pijn

.
Ja keuzes.
De uitstroom is langs de voorruit niet alelen uit de twee roosters in het midden, maar langs de gehele ruit zitten uitblaasgaatjes vlak bij het glas.
De luchtstroom langs de ruit omhoog is dus vrij egaal, daardoor zal de hele ruit schoon blijven. Maar de bak mideen bovenin waar o.a. die kameras in zitten is meer afgesloten en heeft een iets sterkere luchtstroom nodig om inwendig ook droog geblazen te worden.
Overigens geldt dit voor meer hoekjes ind e auto, die worden pas droger als de luchtsroom wat sterker is. Door dat stelselmatig niet te doen ben je dus in feite je auto op bepaalde punten versneld aan het verouderen doordat daar vocht achterblijft. Zal niet zo'n vaart lopen, maar het effect is er wel.
Los daarvan is stand 1 of 2 gewoon te weinig om de lucht in de auto goed te verversen, niet alleen vocht, maar ook je eigen uitademing, en andere kwalijke stofjes blijven dan langer hangen.
Ik heb hem altijd op 3 staan en in de winter en als het heel warm is, op 4. De hele wagen rukt frisser en ik heb nergens last van vocht gehad.
Ik vind die herrie echt wel meevallen, bij 4 ga je hem pas echt horen, op 3 zo goed als niet.
Maar nogmaals, keuzes. En ieder denkt er gelukkig weer anders over toch?