Het afnemen van het verbruik na een ‘koude start’ wisselt nogal. Soms is het verbruik al na zeg 8 km binnen de perken, soms duurt het 20 km of meer en dat bij ogenschijnlijk vergelijkbare temperaturen. Hoe dan ook het gemiddelde verbruik is nu netjes en ik heb nog geen laadstress momentjes gehad. Die keren dat we een rit maken van bijvoorbeeld 450 km laden we onderweg even voor 150 km bij en dat gaat snel genoeg ( althans in NL, hoe het elders is heb ik nog niet ervaren ....)Spanky79 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:10:
Hmm, ik vind het geen probleem om alleen met ap te rijden geloof ik. Alhoewel het welke handiger is de bediening op het stuur te laten. Zeker als er verder geen andere functies daarvoor in de plaats komen.
Merk trouwens wel dat zelfs met preconditioning het verbruik de eerst 50km van een stuk rijden echt nog hoger is. Of tenminste, dat het dan pas stabiliseert. De accu zou nu toch ook voorverwarmd of gekoeld worden? Bij mij begint het toch weer met 24-25kwh en dat loopt dan terug tot 21 als ik 110 blijf rijden.
Terug heb ik een heel eind 140 gereden, dus dat tel ik maar even niet mee. Tot nu toe eigenlijk altijd op de plek van aankomst kunnen laden, dus dan kun je gewoon doorrijden als je wilt. En daar nodigt de auto ook wel toe uit.
En ik denk ook niet dat dat gaat geburen want we hebben voor de vakantie namelijk ook nog een VW T6 bus (tot campertje omgebouwd) en die hebben we natuurlijk, ook als tweede auto in gebruik. Die gebruikten we laatst bijvoorbeeld om iets heel groots op te halen wat zelfs met een aanloop niet in de P8 zou passen.
Zo’n busje rijdt best wel prima, maar een beetje lomp vergeleken met de P8, en zo’n dieseltje went ook wel weer, maar daarin rijden geeft me (na pas 6 maanden P8 ) echt het gevoel van vele jaren terug in de tijd te gaan... dat instant koppel en trillingsvrij lopen van een EV is verslavend.
Maar zo’n diesel heeft wel weer een ‘eindeloze’ range natuurlijk, want na die rit van bijna 400 km was er nog voor ruim 600 km dieselolie over...(tank van 90 liter). Voorlopig blijft die lekker bij ons dus...
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride