Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 27-07-2023
JTHZZ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Dat lijkt me een 12V storing, of was het toch iets anders?
Nope, dan doet helemaal niks het meer. Weet ik uit ervaring (brick na update).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel de Kleine
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2024
Mga1600 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:26:
Net met de post ontvangen van mijn ‘vrienden’ van AliExpress. Iets van 11 euro inclusief verzending. Ca. 11 of 12 cm lang. Verkrijgbaar in 3 kleuren maar mijn kleur ‘ Thunder Grey’ is er niet bij. Dit is een soort Sage Green maar ht is niet de goede kleur, maakt niet uit. Voor het geld een aardig model met veel detail. Alleen de wielen hadden deels zwart moeten zijn. De batterijtjes moet je zelf regelen en daarmee branden dan de voor en achterlampen en heb je als je de deur open doet knipperlichten en een alarm-achtig gepiep.
Als je vervolgens op de auto drukt geeft hij ook nog een hoop geluid zoals een startende sportwagen die met brullende uitlaat wegraakt. Dat is niet helemaal natuurgetrouw dus.......

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat gaaf! Heb je toevallig een linkje? Wil dit ook wel bestellen :)!

Edit: gevonden. Volvo XC40 schaalmodel Ali Express

[ Voor 3% gewijzigd door Karel de Kleine op 15-07-2021 10:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:23
Off topic

Wat een vreselijke toestanden in delen van Nederland, België en Duitsland! Ik zie afschuwelijke beelden met ongelofelijk veel materiële schade aan huizen, auto’s, aan infrastructuur en her allerergste hoor je daarbij over doden en gewonden en vermisten door dit noodweer. En dat midden in de zomer......
Als er hier mensen zijn die persoonlijk getroffen zijn: heel erg veel sterkte!

(Ongelofelijk en pijnlijk zijn ook de enorme verschillen in zo’n klein landje als Nederland. Hier in de kop van NH staan de boeren (en tuinliefhebbers) massaal hun land of tuin te beregenen omdat het al weer in tijden niet geregend heeft).

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHF
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 13:08

RHF

mkrijtenberg schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Ik zit in precies dezelfde situatie :) Mijn woon-werk verkeer is 90 km heen en 90 km terug, prima te doen, en laadt em alleen op op de oprit. Ik heb de P8 nu twee weken en heb em nog nergens anders hoeven op te laden. Ik heb wel een paal van de leasemaatschappij en opladen gaat ook op kosten van de baas. Wel een rekensommetje met zonnepanelen, verbruik en teruggave. Ik ben er nog niet helemaal uit wat nu mijn voorschotbedrag naar de energieleverancier moet zijn, maar hoop daar in de komende maanden iets stabiels van te maken.

Wat betreft het commentaar van iedereen: ja, de app werkt slecht, pilot assist stoort vaker dan dat het je "assist", Android in je auto staat nog in de kinderschoenen (ik heb nog minder info en statistieken dan in een auto zonder elektrisch platform), maar de auto rijdt heerlijk en als je niet heel Nederland door hoeft en thuis kunt opladen, dan heb je nergens last van. Alleen goed opletten dat ie wel daadwerkelijk start met laden, voordat je zorgeloos wegloopt.

Wat ik overigens wel grappig vond, toen ik de auto ophaalde bij de dealer, was het eerst dat ie liet zien: hoe je Android kan rebooten en hoe je je netwerkverbindingen herstart..... haha... geeft al veel vertrouwen ;)
Zolang de saldering regeling nog bestaat maakt het niet heel veel uit wanneer de P8 opgeladen wordt. De 11kW aan vermogen haal ik niet met zonnepanelen opbrengst. Hoogste (piek) dat ik voorbij heb zien komen is 9,39kW (27 panelen). Met het lage aantal km's declareer ik tussen de EUR 90 en 150 /maand aan stroom. Als salderen flink versobert wordt dan wil ik zo veel mogelijk met de zon opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
RHF schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:46:
[...]

Zolang de saldering regeling nog bestaat maakt het niet heel veel uit wanneer de P8 opgeladen wordt. De 11kW aan vermogen haal ik niet met zonnepanelen opbrengst. Hoogste (piek) dat ik voorbij heb zien komen is 9,39kW (27 panelen). Met het lage aantal km's declareer ik tussen de EUR 90 en 150 /maand aan stroom. Als salderen flink versobert wordt dan wil ik zo veel mogelijk met de zon opladen.
Wij hebben ook 27 panelen, 9,7 kWp. Een deel ligt op het oosten en een deel op het zuiden. Het vermogen is bij ons daarom maximaal 7,4 kW.

Met minder of geen saldering zal je inderdaad moeten laden als de zon schijnt. Maar als de saldering wegvalt zullen accu's in huis voordeliger worden, verwacht ik. Met een stevig accupakket kun je overdag bufferen en 's avonds of 's nachts je auto opladen. [/off topic]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:56:
Waarom zie je het dan in hemelsnaam niet bij publiekladen? Waarom zou je dat verschillend willen hebben?
Ik voel je pijn en snap het ook niet zo goed!

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
Mga1600 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:59:
[...]

TCAM reset werkt bij mij niet (door het vasthouden van de ontwasemknop) ik kon het ding vasthouden wat ik wil maar er gebeurde gewoon niets.

[Afbeelding]
Hoe lang moet je de ontwasemingsknop inhouden voor een reset van de TCAM. en is dat het enige. Ik kon het gister niet vinden op het forum. Alvast bedankt

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
JackBol schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:17:
Nou, de auto is weer eens met het verkeerde been uit bed gestapt. Eea. geprobeerd maar niets helpt, dus maar afspraak bij de dealer gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
An update a day keeps the errors away! Net terug van de dealer en met een software update was alles weer gefixed. Er was iets mis met de radar (leek me ook wel, gezien de fouten).

Mijn auto draait nu
Versie: Android 10
Patchniveau: 1 mei 2021
Kernel: 419.163-PKT-201229T145011Z-g9656f3d29004#1 Wed Jun 2 2017:47 CEST 2021
Build: QA1A210116.001.ARTINGO-QAB.8-104-g4bbd82080

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:05
Mijn app heeft nog nooit gewerkt, zelfs na fabrieksinstellingen 3 x terugzetten nog steeds niets. Iemand iets soortgelijks kwa melding?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITf4vzWLhEtwSECnbv5VzY8xJF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rmX1LOJ8RZsRfmn2acP0r75G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r6_ZS8sY54HkjEiLHhGRIi5Yc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/huyeXwS3wbKdDao0Zz3ubIYK.png?f=fotoalbum_large

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Sebas84! schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Hoe lang moet je de ontwasemingsknop inhouden voor een reset van de TCAM. en is dat het enige. Ik kon het gister niet vinden op het forum. Alvast bedankt
De schattingen lopen uiteen van 30 tot 50 seconden, maar ik heb hem minuten lang ingedrukt. Op een gegeven moment zou het SOS lampje moeten gaan knipperen.....maar niet bij mij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:40
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:06:
[...]

An update a day keeps the errors away! Net terug van de dealer en met een software update was alles weer gefixed. Er was iets mis met de radar (leek me ook wel, gezien de fouten).

Mijn auto draait nu
Versie: Android 10
Patchniveau: 1 mei 2021
Kernel: 419.163-PKT-201229T145011Z-g9656f3d29004#1 Wed Jun 2 2017:47 CEST 2021
Build: QA1A210116.001.ARTINGO-QAB.8-104-g4bbd82080
De juni update was toch de laatste update?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:18:
[...]

De juni update was toch de laatste update?
Ik ben begonnen een lijstje bij te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVvqi6DVzlnNltz0m-uhYYaHj0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LlCGoDbqeKJ5FOPnWo1AOcgS.png?f=fotoalbum_large

De update van 28 Mei heb ik via OTA geïnstalleerd.
De dealer heeft er vandaag een nieuwere op gezet.

EDIT: tenminste, ik denk dat de 28 mei update de OTA was. Correct me if I'm wrong.
EDIT2: ik heb die OTA in de eerste week van Juli geupdate, dus er moet nog een versie tussen zitten.
Weet iemand het versie nummer van versie die de OTA is geladen?

[ Voor 16% gewijzigd door JackBol op 15-07-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb de OTA van juni ook bij thuiskomst na de vakantie (toen was het al juli) geïnstalleerd. Ik ging er vanuit dat dat de laatste update was. Jij had die update toch ook als laatste geïnstalleerd? Dus wat heeft de dealer dan geïnstalleerd en belangrijk...wat zit er in die update? Ik zou het vreemd vinden als jij dus de laatste update zelf hebt gedaan via OTA maar dat met terugwerkende kracht de dealer een oudere update kan/moet installeren. Dat is normaal gesproken natuurlijk niet de manier zoals het moet. Maar misschien begrijp ik je verkeerd :)

Op de Volvo site staat verder ook niks nieuws:
https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2020w37

Sowieso een beetje irritant dat er niet iets van een update nummer of dergelijke bij staat.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 15-07-2021 19:41 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:40:
Ik heb de OTA van juni ook bij thuiskomst na de vakantie (toen was het al juli) geïnstalleerd. Ik ging er vanuit dat dat de laatste update was. Jij had die update toch ook als laatste geïnstalleerd? Dus wat heeft de dealer dan geïnstalleerd en belangrijk...wat zit er in die update? Ik zou het vreemd vinden als jij dus de laatste update zelf hebt gedaan via OTA maar dat met terugwerkende kracht de dealer een oudere update kan/moet installeren. Dat is normaal gesproken natuurlijk niet de manier zoals het moet. Maar misschien begrijp ik je verkeerd :)

Op de Volvo site staat verder ook niks nieuws:
https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2020w37

Sowieso een beetje irritant dat er niet iets van een update nummer of dergelijke bij staat.
Als jij de OTA hebt gedaan, en geen updates daarna meer, plaats dan even een foto van je versie scherm, dan kunnen we vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:31
Wat is het verschil eigenlijk tussen het 2022 model en het 2021 model?

[ Voor 66% gewijzigd door talkatoo op 15-07-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
talkatoo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Wat is het verschil eigenlijk tussen het 2022 model en het 2021 model?
2021 model was er maar in 1 variant van €59.900.
Het 2022 model heeft een basis uitvoering van €56.495 met een plus optie van 4k.
Motorisch identiek.
Qua kleur geen Bursting Blue Metallic meer maar wel Sage Green Metallic en Denim Blue.
Ook geen volledig leer optie meer.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 15-07-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:31
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:18:
[...]

Het 2022 model heeft een basis uitvoering van €56.495 met een plus optie van 4k.
Motorisch identiek.
Qua kleur geen Bursting Blue Metallic meer maar wel Sage Green Metallic en Denim Blue.
Mijn 2022 Recharge Pro model (kan ik volgende week ophalen) heeft 'Leder in Charcoal/Charcoal - RD00' is dat niet volledig leer meer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:09
Sinds gisteren werkt bij mij de maps niet meer in het dashboard scherm achter het stuur, maar wel in het midden.

Heb al wel geprobeerd in en uit te loggen, en dat had alleen maar het effect dat de vastgelopen kaart (stond op m’n thuisadres) weg is, en dat er nu een zwart scherm is, met wel richting meldingen.

Andere manieren om het te resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
talkatoo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Mijn 2022 Recharge Pro model (kan ik volgende week ophalen) heeft 'Leder in Charcoal/Charcoal - RD00' is dat niet volledig leer meer dan?
Ah dat is wel volledig leer ja. Ik zie hem bij de configurator er niet meer bij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
DarkShadow schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:29:
Sinds gisteren werkt bij mij de maps niet meer in het dashboard scherm achter het stuur, maar wel in het midden.

Heb al wel geprobeerd in en uit te loggen, en dat had alleen maar het effect dat de vastgelopen kaart (stond op m’n thuisadres) weg is, en dat er nu een zwart scherm is, met wel richting meldingen.

Andere manieren om het te resetten?
30 seconden de home button on houden. Eerst zegt hij scherm reinigen, maar als je stug vol blijft houden dan geeft de auto na 20 seconden op en gaat deze slapen.
10 seconden wachten, nog een keer op de knop drukken. Ik hoop dat het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
[...]

Motorisch identiek.
En dan nog de single motor variant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strikkert
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 13:19
Voor de mensen die de video van de Q&A hebben gezien en snakken naar een langere laadkabel (7,5 op 3fasen) heb ik slecht nieuws. Volgens de dealer waren de eerste kabels geleverd… maar bleken ze bij aankomst 5 meter te zijn 🙈. Foutje van de fabrikant, Volvo heeft alles terug gehaald. Kunnen ‘de 7’ dit verifiëren bij Volvo?
Dus de 7,5 meter kabel kunnen we nog wel even op wachten.

We zijn er waarschijnlijk ook achter waarom ik eén van de weinige auto’s zou hebben die geen updates krijgt en de app dus niet kan installeren. Blijkbaar behoor ik tot de groep waarbij de OTA updates wel worden aangeboden, maar niet aankomen. Nu komende week dus toch een paar uurtjes aan de updatekabel bij de dealer.

… moest er alleen wel weer zelf achteraan. De proactieve communicatie vanuit Volvo vind ik echt om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:45:
[...]

Als jij de OTA hebt gedaan, en geen updates daarna meer, plaats dan even een foto van je versie scherm, dan kunnen we vergelijken.
Ik heb de juni update idd OTA gedaan. Was de eerste keer dat ik een update binnen kreeg. Ik kan alleen morgenavond pas een screenshot maken, heb de auto bij de monteur afgeleverd voor onderzoek morgen van het laad issue ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Ik heb de juni update idd OTA gedaan. Was de eerste keer dat ik een update binnen kreeg. Ik kan alleen morgenavond pas een screenshot maken, heb de auto bij de monteur afgeleverd voor onderzoek morgen van het laad issue ;)
Dikke kans dat je auto ook geüpdatet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:35
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:07:
[...]

Ja begrijpelijke gedachte maar die laadkabel doet het dus wel goedlbij andere palen dan die van Allego. Als de kabel een defect zou hebben lijkt het me niet dat die opeens bij sommige palen weer goed is en andere palen niet. Maar ook dit is dus erg vaag 😁. Vrijdag gaan ze het onderzoeken.

@Sten2017 je zou net als mij eens kunnnen vragen bij je dealer of je als test een andere P8 mee mag met ook de laatste juni update.
Mijn ervaring is dat de bijgeleverde Volvo kabel soms wel goed werkt en soms niet. Ik heb een andere (wat dikkere) kabel die het overal goed doet (ook als de Volvo kabel bijv maar 10 ampere geeft op een paal, geeft die kabel wel 16 amp). De Volvo kabel ligt inmiddels in mijn schuur.

Je zou het eigenlijk eens met een fatsoenlijke kabel moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
  • Laatst online: 22-05-2022
Hebben jullie aan de rijders kant ook een soort rammel bij het passagiersraam/de riemhouder die naar boven/beneden kan. Je hoort het niet overal, vooral bij lage snelheid 30-35km/h, zit er over te denken om bij de dealer langs te gaan omdat het mij niet lijkt dat het normaal is.

Ik heb ook een rammel achterin nu maar dat was al een bekend ding op het forum en komt waarschijnlijk door dat blokje dat los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
jswinkels schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:04:
[...]

Mijn ervaring is dat de bijgeleverde Volvo kabel soms wel goed werkt en soms niet. Ik heb een andere (wat dikkere) kabel die het overal goed doet (ook als de Volvo kabel bijv maar 10 ampere geeft op een paal, geeft die kabel wel 16 amp). De Volvo kabel ligt inmiddels in mijn schuur.

Je zou het eigenlijk eens met een fatsoenlijke kabel moeten testen.
Als er morgen niks uit de testen en analyses komen zal ik dit zeker aangeven, thanks! Maar dan nog zal dat een punt zijn tussen Volvo en mijn leasemaatschappij. Je mag toch potdorie verwachten van een auto van die prijs (of eigenlijk elke auto...) dat dingen als een laadkabel het gewoon goed en stabiel doen ongeachte laadpaal. Maar had jij die problemen dan al vrij direct bij levering auto? Ik heb nooit problemen gehad met de Volvo kabel bij de palen waar ik nu maar halve snelheid krijg... Tot de juni OTA update |:(

@JackBol
Dikke kans dat je auto ook geüpdatet wordt.
Hiermee impliceer je dat er dus een nieuwe update is NA de juni update? Misschien heb ik het gemist hoor, maar dit is toch nog nergens gecommuniceerd? En wat zit er dan in die update?

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 15-07-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Als er morgen niks uit de testen en analyses komen zal ik dit zeker aangeven, thanks! Maar dan nog zal dat een punt zijn tussen Volvo en mijn leasemaatschappij. Je mag toch potdorie verwachten van een auto van die prijs (of eigenlijk elke auto...) dat dingen als een laadkabel het gewoon goed en stabiel doen ongeachte laadpaal.

@JackBol

[...]

Hiermee impliceer je dat er dus een nieuwe update is NA de juni update? Misschien heb ik het gemist hoor, maar dit is toch nog nergens gecommuniceerd?
Ik ben al een paar keer bij de garage geweest waarbij een update alle problemen oploste. Ik denk dat er meer releases bij de dealer zijn dan via OTA verstuurd worden.

In die versies zitten dan alleen bugfixes.

En we kunnen hier heel makkelijk achter komen als mensen met de OTA update even een foto van hun versie scherm posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:56:
[...]

Ik ben al een paar keer bij de garage geweest waarbij een update alle problemen oploste. Ik denk dat er meer releases bij de dealer zijn dan via OTA verstuurd worden.

In die versies zitten dan alleen bugfixes.

En we kunnen hier heel makkelijk achter komen als mensen met de OTA update even een foto van hun versie scherm posten.
Ik ben uit nieuwschierigheid toch even naar de auto gegaan en met de sleutel van mijn partner wezen kijken. En ik kom gelijk iets heel vreemds tegen. Ik heb dus onder mijn profiel de update uitgevoerd, ik ging er vanuit dat de auto dan is geupdate voor alle profielen. Want waarom zou dit in godsnaam niet zo zijn?

Maar zie ik onder haar profiel dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA6iADVIh0oC-C6tjHPvw47B_og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk1tpAS2WtPJGo35zsRP5rY3.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, de juni update is onder haar profiel niet zichtbaar. Hoe kan dit nou weer? Je gaat mij toch niet wijsmaken dat IEDER profiel dezelfde update moet gaan lopen uitvoeren? 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 16-07-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:03:
[...]

Ik ben uit nieuwschierigheid toch even naar de auto gegaan en met de sleutel van mijn partner wezen kijken. En ik kom gelijk iets heel vreemds tegen. Ik heb dus onder mijn profiel de update uitgevoerd, ik ging er vanuit dat de auto dan is geupdate voor alle profielen. Want waarom zou dit in godsnaam niet zo zijn?

Maar zie ik onder haar profiel dit staan:

[Afbeelding]

Kortom, de juni update is onder haar profiel niet zichtbaar. Hoe kan dit nou weer? Je gaat mij toch niet wijsmaken dat IEDER profiel dezelfde update moet gaan lopen uitvoeren? 8)7
Een OTA update is een systeem update. Die geldt dus voor alle users. Ik heb dit versienummer niet eerder gezien overigens.

Ik zou echt verbaasd zijn als er onder jouw profiel een ander versienummer zou staan.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 16-07-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:29:
[...]

Een OTA update is een systeem update. Die geldt dus voor alle users. Ik heb dit versienummer niet eerder gezien overigens.

Ik zou echt verbaasd zijn als er onder jouw profiel een ander versienummer zou staan.
Ik heb toch echt 100% zeker de juni update geïnstalleerd. Kreeg zowel bevestiging in de app als in de auto zelf. En ook zaken als auto pilot en dat 3de scherm zijn aangepast zoals bekend is van de juni update.

Heel vreemd dit... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Juancho schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:36:
[...]

Ik heb toch echt 100% zeker de juni update geïnstalleerd. Kreeg zowel bevestiging in de app als in de auto zelf. En ook zaken als auto pilot en dat 3de scherm zijn aangepast zoals bekend is van de juni update.

Heel vreemd dit... 🤔
De 27 april kernel versie is toch die van de Juni update? Of is er alweer een nieuwere?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebas84!
MartinP8 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:28:
[...]

De 27 april kernel versie is toch die van de Juni update? Of is er alweer een nieuwere?
@Juancho Ik heb vorige week de laatste updat bij de dealer gehad en exact dezelfde versie als hier getoond. Dus volgens mij heb jij de juni update, voor alle profielen, op je auto.

Kreeg gister wel een brief van de dealer dat er een nieuwe update beschikbaar is voor mijn auto. Lijkt me eerlijk gezegd stug. Maar goed maar weer even bellen

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
Sebas84! schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 05:51:
[...]

@Juancho Ik heb vorige week de laatste updat bij de dealer gehad en exact dezelfde versie als hier getoond. Dus volgens mij heb jij de juni update, voor alle profielen, op je auto.

Kreeg gister wel een brief van de dealer dat er een nieuwe update beschikbaar is voor mijn auto. Lijkt me eerlijk gezegd stug. Maar goed maar weer even bellen
Dat is geautomatiseerd vanuit Volvo, krijg je binnen ongeacht of je de laatste update bij de dealer al hebt gehad. Heb hetzelfde tot nu toe 1x gehad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tim-dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wat vreselijk onduidelijk dan dat je nergens bij de software info juni ziet staan... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Ik ben begonnen een lijstje bij te houden.
[Afbeelding]
Dank je wel! erg handig. Ik heb vorige week woensdag mijn P8 op mogen halen. Ik had verwacht dat alle tot dan beschikbare updates er dan op zouden zitten. Maar dat blijkt niet het geval. Mijn auto heeft de Maart update nog.

Software Update staat aan in de instellingen, maar tot op heden (3 lange ritten gehad) nog geen melding dat er nieuwe software beschikbaar zou zijn. Weet iemand hoe het update beleid bij Volvo werkt? Ik neem aan dat de auto zich periodiek ergens aanmeld voor een software check?

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrijtenberg
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-05-2023
Afgelopen woensdag had ik een kantoordagje, en kon ik eindelijk de pilot assist ervaren in de file (ja, ik was blij met een file haha)... Dat ging eigenlijk hartstikke goed, totdat ie er ineens mee ophield!! En ik kreeg em ook niet meer ingeschakeld... Reboot console, auto aan-uit, aan de lader, van de lader af.... Vandaag maar de dealer gebeld, en volgende donderdag kan ik terecht... Ze gaan dan de juni update laden, aangezien ik die ook nog niet OTA heb gehad :|

En ik moest rekening houden met 1,5 uur wachttijd.... Zijn die updates zo groot? Of is het downloaden zo traag? Mijn Android telefoon update binnen een paar minuten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
mkrijtenberg schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:31:
Afgelopen woensdag had ik een kantoordagje, en kon ik eindelijk de pilot assist ervaren in de file (ja, ik was blij met een file haha)... Dat ging eigenlijk hartstikke goed, totdat ie er ineens mee ophield!! En ik kreeg em ook niet meer ingeschakeld... Reboot console, auto aan-uit, aan de lader, van de lader af.... Vandaag maar de dealer gebeld, en volgende donderdag kan ik terecht... Ze gaan dan de juni update laden, aangezien ik die ook nog niet OTA heb gehad :|

En ik moest rekening houden met 1,5 uur wachttijd.... Zijn die updates zo groot? Of is het downloaden zo traag? Mijn Android telefoon update binnen een paar minuten :P
Ik had precies het zelfde. Met de Juni update was het inderdaad in 1,5h gefixed. Laptop mee nemen en filmpje kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
mrsmit01 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:12:
[...]

Dank je wel! erg handig. Ik heb vorige week woensdag mijn P8 op mogen halen. Ik had verwacht dat alle tot dan beschikbare updates er dan op zouden zitten. Maar dat blijkt niet het geval. Mijn auto heeft de Maart update nog.

Software Update staat aan in de instellingen, maar tot op heden (3 lange ritten gehad) nog geen melding dat er nieuwe software beschikbaar zou zijn. Weet iemand hoe het update beleid bij Volvo werkt? Ik neem aan dat de auto zich periodiek ergens aanmeld voor een software check?
Dankzij @Juancho heb ik het lijstje nu iets completer. De datum die in het patch level staat, zegt niet over welke update je hebt. Hieronder kan je zien welke software in je auto geladen is. Als hij vorige week is uitgeleverd verwacht ik dat deze Kernel 4.19.152 en Build 6-266 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzabWhgV8BzqTAJVjR9EGyslW7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CEyYASoMm7rMgZFB7cttqsHg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 16-07-2021 10:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Volgens mij heb ik ook de nummerbrij een beetje ontcijferd:
- Kernel
4.19.152 - Linux Kernel Versie (4.19 is een long term supported versie tot eind 2023)
201102T090902Z - Compilatie datum van de kernel in ISO formaat (2020, november, 2, 09:09:02)
6c4ec171aed7 - 96 bit filehash checksum.

- Build
QA1A - Auto type?
210116.001 - Main (AAOS?) platform versie (2021, januari, 16, versie 001)
6-266 - Build versie --> deze veranderen wanneer ze features updaten
74152f81 - 64 bit filehash checksum

Als ik kijk wat er softwarematig veranderd, nemen ze vrijwel elke release een nieuwere kernel versie mee. Hier zitten bugfixes vanuit de Linux community zelf in. Dat deze een half jaar oud is, is overigens niet zo vreemd. Deze moet vanuit de linux community ontwikkeld worden, geadopteerd en gevalideerd worden door Google AAOS team, vervolgens geadopteerd en getest worden door het Volvo software team. Hier gaat gewoon tijd overheen.

De Build versie heeft twee veranderende delen. Het main platform gedeelte, volgens mij kan je dit vergelijken met het basis operating system (AAOS?). En de build versie. Dit zijn volgens mij de varianten die Volvo software developers maken. Wat me opvalt is er vanaf Maart op de zelfde basis build is doorgebouwd. En dat ze ongeveer vanaf die tijd release notes zijn gaan publiceren.

Mijn gevoel zegt dan ook dat er nog een release is die we niet kennen, die Volvo de Maart 2021 update bestempeld. Ik verwacht dat deze op de 210116.001 release is gebaseerd.

Die 200905 (5 sept 2020) en 201017 (17 nov 2020) releases waren echt betas volgens mij, puur om die auto te kunnen shippen voor het eind van het jaar. Aangezien er ook PAD in die eerste release staat ipv QAB kan dat best een omgebouwde Polestar release zijn. Iemand een versie scherm van een Polestar? Of moet ik dat andere topic door grasduinen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyaXQd6m72dpg1tPo9DshxelsjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyZ5y7VMIRV9n6uPP0HmkXYA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Dankzij @Juancho heb ik het lijstje nu iets completer. De datum die in het patch level staat, zegt niet over welke update je hebt. Hieronder kan je zien welke software in je auto geladen is. Als hij vorige week is uitgeleverd verwacht ik dat deze Kernel 4.19.152 en Build 6-266 heeft.
Dit is mijn huidige versie.

Android-beveiligingspatchniveau: 1 Maart 2021
Kernel-versie: 4.19.152-PKT.201102T090902Z-gd38365ca3532 #1 Thu Mar 18 21:54:58 CET 2021
Build-nummer: QA1A.210116.001.ARTINFO.QAB.5-13-g74441a9224

Dus de April update volgens jouw lijstje. Ik ga na mijn vakantie wel even met de dealer bellen als er dan nog geen OTA update aangeboden is.

BMW 330e Touring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Nu online
tim-dev schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:13:
Hebben jullie aan de rijders kant ook een soort rammel bij het passagiersraam/de riemhouder die naar boven/beneden kan. Je hoort het niet overal, vooral bij lage snelheid 30-35km/h, zit er over te denken om bij de dealer langs te gaan omdat het mij niet lijkt dat het normaal is.

Ik heb ook een rammel achterin nu maar dat was al een bekend ding op het forum en komt waarschijnlijk door dat blokje dat los zit.
Tot nu toe heb ik geen last van kraakjes en rammeltjes. Het is een heerlijk stille auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@JackBol respect dst je het zo uitzoekt maar ergens wel een beetje van den zotte dat JIJ het moet doen en dit niet gewoon duidelijk is vanuit Volvo zelf. Als je communiceert dat iets een juni update is... Zorg dan ook dat je dat kan checken in de auto. Lijkt me vrij logisch toch? En niet dat je zoals jij een hele code moet proberen te kraken om het te snappen 😁😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
Als je de juni update hebt kun je in de auto checken of je de laatste officiële update hebt. Het systeem checkt of er updates zijn als op ‘software update’ klikt.
Elders in de auto (bij release notes) kun je ook nog kijken tot hoever de release-informatie is bijgewerkt. Daar staat juni als het goed is. Deze informatie wordt bijgewerkt met de updates van de auto. Dus de versie-informatie is er wel degelijk.

Online bij de dealers zijn er altijd nieuwere versies met daarin correcties, patches etc. Dat aanbod wijzigt bij wijze van spreken dagelijks. Dus als je dan tussendoor een keer een dealer update krijgt heb je een tussen-versie.
Alle wijzigingen komen straks sowieso automatisch mee met de volgende officiële update. Net als bij Windows dus met de accumulated updates. Daar krijgen we er die jaar nog 4 van is in dat webinar verteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 16-07-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mga1600 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:36:
Als je de juni update hebt kun je in de auto checken of je de laatste officiële update hebt. Het systeem checkt of er updates zijn als op ‘software update’ klikt.
Elders in de auto (bij release notes) kun je ook nog kijken tot hoever de release-informatie is bijgewerkt. Daar staat juni als het goed is. Deze informatie wordt bijgewerkt met de updates van de auto. Dus de versie-informatie is er wel degelijk.

Online bij de dealers zijn er altijd nieuwere versies met daarin correcties, patches etc. Dat aanbod wijzigt bij wijze van spreken dagelijks. Dus als je dan tussendoor een keer een dealer update krijgt heb je een tussen-versie.
Alle wijzigingen komen straks sowieso automatisch mee met de volgende officiële update. Net als bij Windows dus met de accumulated updates. Daar krijgen we er die jaar nog 4 van is in dat webinar verteld.
Ja dit lijkt me inderdaad een logisch software beleid. Maar als iedereen die een versie draait die niet in het lijstje staat daarvan een screenshot zou kunnen plaatsen, is dat wel interessant voor de administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gWN__lJpyWCKnCf6ogUU7DAyn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XiQ6lKm6rpN3zpvIiOdTFLdc.png?f=user_large

Dit gedeelte van het nummer geeft denk ik ook de meeste informatie. Waarschijnlijk gebruikt Volvo gewoon een standaard release schedule waarin ze software releases plannen.

In het geval van QAB.x-yyy denk ik dat x de geplande versie is (1, 2, 3, 4, 5, etc) waarin ze een paar feature sets definieren. Hierin zie je dat Volvo ruim eens per maand een nieuwe release uit brengt, en we dus zeker wat gaps in ons tabelletje hebben!

Het yyy getal is de build versie. Het is een indicatie hoevaak ze deze versie hebben moeten integreren, validaten, patchen, etc. totdat ze tevreden waren met een stabiele versie (elke keer als ze een aanpassing maken gaat het build nummer met 1 omhoog). Je ziet dat de OTA release hier een heel hoog nummer heeft. Waarschijnlijk omdat ze zeker wilde weten dat deze versie weinig fouten bevat en geen auto's bricked.

Daarnaast heeft de eerste release ook een heel hoog nummer (602) dus dit is echt een engineering versie geweest.

EDIT: ik denk nu ook zeker dat die eerste release een Polestar release was. PAD.11 is de Polestar 11 release.
Polestar zit nu op P2127. Waarschijnlijk is een Polestar versienummer momenteel dan ook PAD.27 of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 16-07-2021 12:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartinP8
Even een update van mij. Ik had/heb een paar issues. Mijn eerdere dealer (Bangarage) kwam ik nergens mee, maar nu bij Stern in Lijnden pakken ze het heel gedegen en serieus aan. Mijn issues: crashend infotainment en middendeel dashboard, naar snerpend geluid bij snelheden rond de 100kmh en trillingen bij >100kmh. Stern heeft onderkend dat de geluiden harder zijn dan normaal en dat het infotainment/control geen software probleem is.

Afgelopen dagen zijn nu de electromotor voor en het hele middenconsole systeem vervangen. Ik hoop vanmiddag de auto op te kunnen halen en ga dan merken of alles is opgelost. Op basis van de ervaringen tot nu toe heb ik er heel veel vertrouwen in dat Stern dit gaat ownen. Aanrader deze dealer in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
MartinP8 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:38:
Even een update van mij. Ik had/heb een paar issues. Mijn eerdere dealer (Bangarage) kwam ik nergens mee, maar nu bij Stern in Lijnden pakken ze het heel gedegen en serieus aan. Mijn issues: crashend infotainment en middendeel dashboard, naar snerpend geluid bij snelheden rond de 100kmh en trillingen bij >100kmh. Stern heeft onderkend dat de geluiden harder zijn dan normaal en dat het infotainment/control geen software probleem is.

Afgelopen dagen zijn nu de electromotor voor en het hele middenconsole systeem vervangen. Ik hoop vanmiddag de auto op te kunnen halen en ga dan merken of alles is opgelost. Op basis van de ervaringen tot nu toe heb ik er heel veel vertrouwen in dat Stern dit gaat ownen. Aanrader deze dealer in ieder geval!
Nice, hopen dat het opgelost is hiermee. Die van mij komt bij Stern vandaan, wel een ander filiaal, tot nu toe goede ervaringen gehad 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:53:
[Afbeelding]

Dit gedeelte van het nummer geeft denk ik ook de meeste informatie. Waarschijnlijk gebruikt Volvo gewoon een standaard release schedule waarin ze software releases plannen.

In het geval van QAB.x-yyy denk ik dat x de geplande versie is (1, 2, 3, 4, 5, etc) waarin ze een paar feature sets definieren. Hierin zie je dat Volvo ruim eens per maand een nieuwe release uit brengt, en we dus zeker wat gaps in ons tabelletje hebben!

Het yyy getal is de build versie. Het is een indicatie hoevaak ze deze versie hebben moeten integreren, validaten, patchen, etc. totdat ze tevreden waren met een stabiele versie (elke keer als ze een aanpassing maken gaat het build nummer met 1 omhoog). Je ziet dat de OTA release hier een heel hoog nummer heeft. Waarschijnlijk omdat ze zeker wilde weten dat deze versie weinig fouten bevat en geen auto's bricked.

Daarnaast heeft de eerste release ook een heel hoog nummer (602) dus dit is echt een engineering versie geweest.

EDIT: ik denk nu ook zeker dat die eerste release een Polestar release was. PAD.11 is de Polestar 11 release.
Polestar zit nu op P2127. Waarschijnlijk is een Polestar versienummer momenteel dan ook PAD.27 of zo.
Echt gaaf dat je dit allemaal hebt ontdekt. Ik ben dus vorige week voor ene update geweest en heb dus niet de laatste gekregen, lekker handig! Mijn auto heeft ook nog geen één update OTA weten te ontvangen dus ik zal wel weer terug moeten.

Kun jij met jouw kennis wellicht eens kijken naar de VOC app _/-\o_

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Juancho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:54:
[...]

Als er morgen niks uit de testen en analyses komen zal ik dit zeker aangeven, thanks! Maar dan nog zal dat een punt zijn tussen Volvo en mijn leasemaatschappij. Je mag toch potdorie verwachten van een auto van die prijs (of eigenlijk elke auto...) dat dingen als een laadkabel het gewoon goed en stabiel doen ongeachte laadpaal. Maar had jij die problemen dan al vrij direct bij levering auto? Ik heb nooit problemen gehad met de Volvo kabel bij de palen waar ik nu maar halve snelheid krijg... Tot de juni OTA update |:(
Ik had die problemen direct na aflevering van mijn auto in januari. Ik had die andere kabel nog van mijn Tesla die ik hiervoor reed. Nadat de Volvo kabel 2 keer problemen gaf (overigens niet consequent want soms deed ie het wel goed met 16 ampere) heb ik die in schuurgegooid en heb ik mijn andere kabel in de auto liggen.

Overigens had ik met mijn Tesla lader met CEE stekker (krachtstroom) ook maar 10 ampere (terwijl de Tesla op hetzelfde moment wel gewoon 16 ampere trok, beide auto's stonden voor de deur). Ik heb van de dealer een Volvo laadkabel met CEE stekker gekregen en daar laad ie wel op 16 ampere.

Ik heb het in het topic al wel eerder genoemd, maar het is echt de combinatie van paal, lader en auto die bepaald of het goed werkt. Volgens mij kun je pas vaststellen dat het aan de auto ligt als je alle andere factoren hebt uitgesloten. Jouw test met een andere P8 werkt pas echt als je bij dezelfde paal met dezelfde kabel (op hetzelfde moment) laadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
[...]

Motorisch identiek.
En …. hij heet niet meer P8.
Een collega van mij heeft sinds vorige week dinsdag zijn nieuwe auto ontvangen en op het typeplaatje achteraan staat nu “TWIN Recharge”
Dus jongens, we hebben voortaan een collectors-item onder onze kont. ;)

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Nou, ik heb het gedaan hoor. 252 pagina's doorgebladerd en alle versienummers die gepost waren genoteerd. En er is een duidelijk patroon. Waarvan de verrassendste is dat de P2 en P8 100% identieke systeem software draaien.

Doe ermee wat je wilt, my job here is done :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMo1JtzQEq4oVYrlMquY6kphliQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnGyPHOXs5FinbndKgczpvHB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7tUWEKJP9c1uPcoNsdSzJPahJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMZJb5LiaBEfIxX4B6sFX5C7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 16-07-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Nu online
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:27:
Nou, ik heb het gedaan hoor. 252 pagina's doorgebladerd en alle versienummers die gepost waren genoteerd. En er is een duidelijk patroon. Waarvan de verrassendste is dat de P2 en P8 100% identieke systeem software draaien.

Doe ermee wat je wilt, my job here is done :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indrukwekkend, maar er werd in den beginne ook gezegd dat die versienummers Google versies aanduiden, en niet de versies van auto-software.en dat klopt ook wel, want in het begin van dit jaar is er een update geweest van d autosoftware zonder dat de versienummers aangepast werden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 16-07-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nou ik heb net met de monteur hier in de wijk getest of ik weer fatsoenlijk kan laden. Het leek er bijna op alsof het niet opgelost was want de auto kreeg de eerste paar minuten heel weinig door (hij had zijn laptop aan de auto aangesloten dus kon mooie alle details zien) maar net toen we het bijna op wilden geven schoot het alsnog van 6 amp naar 16 amp met zo'n 9 a 10kW. Of het nu volledig opgelost is ga ik de komende weken wel in de gaten houden, maar dit lijkt er iig weer op.

De oplossing? Alleen de laatste update is er op gegooid (dus NA de OTA juni update). Er zaten verder bij analyse geen foutcodes in de auto en alle parameters zagen er ook goed uit. Dus dan zou je denken dat die juni OTA toch iets gedaan heeft, ook omdat er meerdere mensen zijn met dezelfde klachten. We hebben overigens mijn eigen Volvo stekker gebruikt.

Het panorama dak is ook gelijk gefixt, dat getik bij regen. Dus ik kan weer even vooruit :).
Nog wel opvallend, ik heb weer even de software info gechecked en nu staat er wel juni als kernel versie en 1 mei als patch....Terwijl ik dus wel alle aangepaste dingen van de juni update had na die OTA update. Blijft dus erg vaag zo... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6mFeJ4izY2WGR3An8gqjtUTzhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz3nz7SDJO6qoAiL1kl1sZt3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 16-07-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mga1600 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:02:
[...]

Indrukwekkend, maar er werd in den beginne ook gezegd dat die versienummers Google versies aanduiden, en niet de versies van auto-software.en dat klopt ook wel, want in het begin van dit jaar is er een update geweest van d autosoftware zonder dat de versienummers aangepast werden.
Als Volvo/Polestar een normaal software development proces hebben (wat ik mag hopen) dan is het onderstaande op hoofdlijnen waar.

Het Kernel nummer is inderdaad de Linux versie. Die komen ook overeen met de supported LTS versies van Android 10.

De tweede regel is de regel waarop de package gebuild is. De Juni OTA update is dus al eind april gecompileerd en na een reeks van testen dus een week of 6 later gereleased.

De build versie is het package dat door Polestar/Volvo ontwikkeld is boven op AAOS
Daarin zitten onder andere:
  • (G) Frameworks voor bar & headers, buttons, dialog schermen, grids, media progress indicator, scrollbars, etc.
  • (G) CAR API (aan/uit, deuren, motor, tractie controle, temperatuur, verlichting binnen/buiten, HVAC, ramen, stoelen en wat hellingsinformatie)
  • (G) CAR SERVICES (interne systemen zoals logging, systeem updates, ubs handling, obd2, systeem tests)
  • (V/P) VEHICLE HAL - Interfacing naar de fysieke hardware (registers, controls, timers, etc)
  • (V/P) OEM Apps - O.a. de GUI, Bluetooth, Radio, Gebruikershandleiding, Systeem Info, Telefoon en berichten koppeling
(V)olvo/(P)olestar krijgen het door (G)oogle ontwikkelde halffabrikaat, waar ze hun eigen software mee integreren en builden.

Deze 5 onderdelen zijn diep geintegreerd en tot 1 package gebouwd. Ik kan me haast niet voorstellen dat Volvo/Polestar iets aan de HAL of OEM Apps kan wijzigen zonder het hele AAOS package te hercompileren.

EDIT: Ik durf eigenlijk wel te stellen dat je op de disk van de P8 ook alle P2 graphics en kleuren palets van de GUI kan vinden (en v.v.), zou je daar de toegang toe hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 16-07-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:18:
Nog wel opvallend, ik heb weer even de software info gechecked en nu staat er wel juni als kernel versie en 1 mei als patch....Terwijl ik dus wel alle aangepaste dingen van de juni update had na die OTA update. Blijft dus erg vaag zo... 8)7
De Juni update was QAB.7. Je hebt nu een nieuwe versie, QAB.8, welke ze ook op mijn auto hebben geladen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
tim-dev schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Nice, hopen dat het opgelost is hiermee. Die van mij komt bij Stern vandaan, wel een ander filiaal, tot nu toe goede ervaringen gehad 👍
Irritante geluid is weg, trillen lijkt ook minder. Heb nu ook de kernelversie 2 juni software. Hopelijk blijft het crashen weg. App koppelen werkt nog niet helaas. Krijg direct de melding dat het apparaat het koppelen heeft onderbroken. Herkent iemand dit? En weet de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Laatst online: 13:06
@JackBol Dank voor het uitzoeken!

Maar.. ik heb OTA de update gehad waarbij de stomme PA bediening meekwam.
Maar zie plaatje is QAB6 dus niet 7? Mis ik nog wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpavwA5qdlFV_VAf1_eQBkfCQM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odwV8v9ddOxrEfXE3TSRSVm4.jpg?f=fotoalbum_large

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
Waterblok schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:11:

[Afbeelding]
Ik heb net nog even mijn auto gecheckt, ik heb ook QAB6. Ik heb ook de juni update OTA gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
jswinkels schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:36:
[...]

Ik heb net nog even mijn auto gecheckt, ik heb ook QAB6. Ik heb ook de juni update OTA gehad.
Ik mij ook QAB6...maar door de dealer ge-update

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 17-07-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hoe en met wat kan je trouwens het leer van de stoelen netjes houden? Ik heb altijd het probleem dat vooral de berijder stoel vrij snel wat slijt. Opzich natuurlijk logisch aangezien daar het meest gezeten wordt en je dus met broeken etc over het leer gaat, maar toch... Zijn daar truckjes voor?

Ik zie nu al een verschil ontstaan tussen die stoel en bijv. de achterbank waar in onze P8 eigenlijk amper iemand ziet. Vind ik altijd zo jammer om te zien :). Behalve wat stofzuigen en soms met zo'n schoonmaak doekje over de stoelen doe ik eigenlijk niks qua onderhoud. Misschien is er net zoals bij nieuwe schoenen een soort van spuitbusje voor?

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 17-07-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Waterblok schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:11:

[Afbeelding]
Ja dat was een typo van mij eerder. Ik bedoelde QAB.6 (=juni OTA).
QAB.7 heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markrickhoff
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-05 19:45
MartinP8 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:41:
[...]

Irritante geluid is weg, trillen lijkt ook minder. Heb nu ook de kernelversie 2 juni software. Hopelijk blijft het crashen weg. App koppelen werkt nog niet helaas. Krijg direct de melding dat het apparaat het koppelen heeft onderbroken. Herkent iemand dit? En weet de oplossing?
Je noemde het geluid een snerpend geluid. Ik heb ook last van een “high pitch” / piepend geluid bij 100 km/h. Dit is er enkel onder belasting van de elektromotor, bij gas los of ACC uit is het direct weg.

Herkenbaar ook?

Dealer heeft al meerdere malen gekeken zonder resultaat en zou in gesprek gaan met Volvo Nederland voor een oplossing.

Ik ga ook eens voorstellen om die elektromotor te laten vervangen. Het is zeker op lange afstanden op ACC een heel irritant geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 17:34

Lancer

What the......

Juancho schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:18:
Hoe en met wat kan je trouwens het leer van de stoelen netjes houden? Ik heb altijd het probleem dat vooral de berijder stoel vrij snel wat slijt. Opzich natuurlijk logisch aangezien daar het meest gezeten wordt en je dus met broeken etc over het leer gaat, maar toch... Zijn daar truckjes voor?

Ik zie nu al een verschil ontstaan tussen die stoel en bijv. de achterbank waar in onze P8 eigenlijk amper iemand ziet. Vind ik altijd zo jammer om te zien :). Behalve wat stofzuigen en soms met zo'n schoonmaak doekje over de stoelen doe ik eigenlijk niks qua onderhoud. Misschien is er net zoals bij nieuwe schoenen een soort van spuitbusje voor?
Ja, leer moet je onderhouden. Troep uit de porien halen en daarna behandelen en sealen. De dealer heeft een onderhoudskit, maar die kun je vaak goedkoper halen in een meubelzaak. Er zijn ook speciale producten voor leeronderhoud in auto's. Waar je iig voor moet opletten is dat je leder niet glad en glanzend wordt (daarom gebruik im zelf de onderhoudskit van Volvo)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
markrickhoff schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Je noemde het geluid een snerpend geluid. Ik heb ook last van een “high pitch” / piepend geluid bij 100 km/h. Dit is er enkel onder belasting van de elektromotor, bij gas los of ACC uit is het direct weg.

Herkenbaar ook?

Dealer heeft al meerdere malen gekeken zonder resultaat en zou in gesprek gaan met Volvo Nederland voor een oplossing.

Ik ga ook eens voorstellen om die elektromotor te laten vervangen. Het is zeker op lange afstanden op ACC een heel irritant geluid.
Heel herkenbaar en heb er ook last van....

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
markrickhoff schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Herkenbaar ook?

Ja precies dat. Dealer heeft zelfs geluidsopnames gemaakt en naar Volvo gestuurd. Door hun steun, zij vonden het ook te hard geluid. Toestemming gekregen om de motor te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Ja, leer moet je onderhouden. Troep uit de porien halen en daarna behandelen en sealen. De dealer heeft een onderhoudskit, maar die kun je vaak goedkoper halen in een meubelzaak. Er zijn ook speciale producten voor leeronderhoud in auto's. Waar je iig voor moet opletten is dat je leder niet glad en glanzend wordt (daarom gebruik im zelf de onderhoudskit van Volvo)
Zeker, ik ben van huis uit geen auto-poetser maar het interieur hou ik wel graag schoon en netjes. De leren stoelen behandel ik daarom ongeveer iedere 8 weken met zo’n setje leder cleaner en -protect, bij voorkeur dat setje van Volvo zelf. Dat voelt lekker aan en heeft de juiste glansgraad en zit bovendien lekker stroef.(sommige middeltjes voor meubelleer zijn wat te ‘glibberig’).

Na heel veel kilometers krijgt het leer hier en daar ook wel eens door langsschuren bij het in en uitstappen wat slijtplekken op de randen en daarmee plaatselijke ontkleuring.
Bij de P8 nog lang niet aan de orde, maar bij eerdere auto’s werkte ik dit dat dan af en toe bij met een op kleur bestelde kleurreparatie set van Colourlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lancer schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Dank je! Ik zal eens wat ophalen bij mijn dealer dan. Hopelijk ben ik nog niet te laat, de bestuurder stoel heeft al voorzichtig wat kleine vale plekken bij vooral het deel bij je knieholte. Daar scheurt het ook het meeste, zeker met spijkerbroeken.

Voor de mensen die ook leasen, worden dit soort onderhoud kit eigelijk ook vergoed of doorbelast naar de leasemaatschappij?

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 17-07-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Laatst online: 13:06
Bijzonder gewoon vragen de motor te vervangen, ok je hebt er twee maar bij voorheen met conventionele auto zou dat niet in je hoofd opkomen.....

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Juancho schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:44:
[...]

In de begin fase snap ik dat. Je kan natuurlijk niet met honderden mensen om de tafel. Wat ik echter begreep van Robert is dat de lijst is ingedeeld in hokjes: haalbaar en gaan we dit jaar uitrollen, misschien haalbaar, maar pas op hele lange termijn (andere auto's gaan straks voor qua ontwikkeling) of niet haalbaar en gaan we niet doen.

Wat ik dus aangaf (en dat begrepen jij en hlip denk ik verkeerd) is dat ik hiervan als gebruiker graag informatie over zou willen. Wat zijn de uitkomsten, wat kunnen we nog verwachten en wat niet. Waarom mag die informatie niet gedeeld worden met ALLE mensen die oa hebben meegewerkt om juist die lijst te maken? Waarom moet dat binnen het groepje van 7 blijven? Is het zo spannend allemaal? Zo geheimzinnig? Ik bedoel het verder niet verkeer en persoonlijk, maar die 7 geven ook bijna altijd aan... Mogen we niks over zeggen. En zoals in de afgelopen Q&A sessie blijft het ook allemaal maar weer vaag praat men er over heen en wordt er eigenlijk amper tot geen informatie gegeven (zie ook op het platform zelf).

Dus wat krijg je dan? Juist weer slechte of geen communicatie en zit weer de grote groep rijders met onduidelijkheid. En dat zou juist weg gehaald moeten worden met dat platform zoals je weet.

Nogmaals geen verwijt voor mensen daar weer over vallen, gewoon een serieuze vraag. En misschien iets om bij de eerst volgende meeting duidelijk aan te geven.
Eens Juancho, er mogen wel wat duidelijkere antwoorden komen. Die lijst is er inderdaad is ons verteld en er is een afspraak op 2 augustus in de avond. “De zeven” rijden dan weer naar Beesd en spreken die lijst als het goed is door met Robert. Feedback volgt dan hopelijk!

Blijf positief; auto is echt een Scud op wielen en wordt wel degelijk steeds wat beter. Op naar meer! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 17:34

Lancer

What the......

Juancho schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Voor de mensen die ook leasen, worden dit soort onderhoud kit eigelijk ook vergoed of doorbelast naar de leasemaatschappij?
Net zoals auto wassen is dit voor eigen kosten. Bij bovenmatige slijtage aan het leer heb je kans dat je een eigen risico dingetje aangesmeerd krijgt bij inleveren (hangt een beetje van je maatschappij af), maar bij normale gebruiksslijtage is dat zeker niet aan de orde. Da's meer pijn aan je eigen ogen dan wat anders.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• madhondt
  • Laatst online: 12-09 12:37
JackBol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:27:
O, misschien kunnen we de P2 en P8 forums samen voegen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Sebas84! schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Ik zie na de nieuwe update wel kW/h hoor. Ik zal blij zijn als ik überhaupt wat zie in de app ...
App door dealer opnieuw laten installeren is mijn tip. Die app werkt prima (met de mogelijkheden die er nu zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markrickhoff
Voor mij hetzelfde, had het probleem met sleutels die niet gevonden konden worden. Dealer heeft aantal keren een reset gedaan en nu werkt het allemaal prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
JohnDoe77 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:33:
[...]

App door dealer opnieuw laten installeren is mijn tip. Die app werkt prima (met de mogelijkheden die er nu zijn).
Voor het overleg van de G7 met Volvo NL:
De functies in de app werken bij mij goed. Vooral vooraf koelen vind ik een prettige. Om het juiste SoC percentage te laten zien moet ik alleen vaak de app afsluiten en weer openen. Als de app open blijft staan wordt het SoC percentage niet bijgewerkt. Is een Android (versie 11) telefoon, ik hoor dit vaker bij (volgens mij) Android gsm bezitters.
Succes volgende week.!

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JohnDoe77 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Dan nog blijft het allemaal zo vreselijk instabiel als de pest. Klein voorbeeldje, ik heb nu opeens dat ik wel het % zie maar het batterij icoontje dat normaal gesproken is ingekleurd afhankelijk van het % is nu helemaal leeg (wat normaal betekend: lege batterij). Geen eerste wereld probleem, maar wel een voorbeeldje van iets dat niet klopt. Het zijn dan ook die kleine dingen, net zoals het steeds moeten afsluiten of zelfs uitloggen en weer inloggen dat de app voor mij nog 100% beta houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 17-07-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
Misschien is het al wel voorbij gekomen, maar... Wat betekent het bluetooth symbooltje in de app? Deze staat links naast het model nummer...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xqfjBtYYGd0d7oBy32BjlL4L4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l02gGj3NxDXhu2VVSGI2fHei.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markrickhoff
Ik denk dat je dan een directe Bluetooth verbinding hebt met de auto ipv via 4G / Volvo servers.

Als ik zelf in de buurt van de auto komt schakelt de app ook over op Bluetooth.

[ Voor 30% gewijzigd door markrickhoff op 18-07-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrijtenberg
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-05-2023
Wat mij altijd opvalt aan jullie screenshots van de app, is dat de laadkabel links wordt getoond (waar ie ook hoort te zitten), maar bij mij staat ie altijd rechts...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOR1jme7Q0fvw2GtPQ28BOh90EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sX2cEl3DdFmvk2a9B1hea6lo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
mkrijtenberg schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:32:
Wat mij altijd opvalt aan jullie screenshots van de app, is dat de laadkabel links wordt getoond (waar ie ook hoort te zitten), maar bij mij staat ie altijd rechts...

[Afbeelding]
Heel raar inderdaad. Het stuur zit wel links dus het plaatje is ook niet ‘gespiegeld’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Net bij de garage geweest omdat ik de voc niet gekoppeld krijg.

De garage heeft de auto gereset, dus ik ben ABRP en FM weer kwijt :(

Probleem overigens niet opgelost.

Edit: en geleerd dat die Lync&Co gewoon een T5 is met ander bodywork.

[ Voor 29% gewijzigd door JackBol op 19-07-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Er is weer een nieuwe update voor de app in de Android store...
New for hybrid owners: Charge status, time to finish, charge locations and charge timers are now into our new design.

New for all: Engine Remote Start (ERS) is now initiated from the same place as pre-climatisation. By merging ERS and climatisation, car will optimise by suggesting which to use based on time of departure. Users will be notified of this merge, (XC40 Recharge will get this function in a later release).

Bug fixes and general improvements
Weinig nieuws voor de Recharge dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
Prut software, dat is het. Aangezien niemand heeft gereageerd op mijn vorige post, heb ik de dealer nog eens gebeld. De hele auto moet gereset worden, vervolgens moet alles opnieuw worden ingesteld en dan zou mijn app/phone opnieuw geregistreert kunnen worden.

Alsof ik weer in de jaren 90 zit: we installeren Windows 95 opnieuw meneer, dat werkt het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:40:

Ach jee.....ik hoop dat het bij mij dan beter gaat. Heb je de VOC app nooit goed gekoppeld gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Sinds zaterdag heb ik ook een XC40 P8 Recharge. Leuk ding, alleen ik heb nog geen laadpaal (auto is veel eerder geleverd dan verwacht) dus ik laad 'm nu op bij de mcdonalds met een film op mijn iPad :+ Laden doet-ie dan met 44kWh/uur tot zo'n 80-90% geloof ik. Ook geen granny charger erbij gekregen, dus kan 'm niet eens even thuis bijladen.

Het bereik is groter dan verwacht, gemiddelde verbruik is 21kWh/100km zegt de auto. Dit weekend een paar lange ritten gemaakt, lekker ontspannen op de cruise control.

De Harman Kardon speakers waren wel even tweaken - de standaard settings klinkt als een opgeblazen bluetooth speaker. Ik heb de "lage tonen" heel laag gezet en de subwoofer omhoog om die rare dreunende bass weg te werken. Ik had er eigenlijk wel meer van verwacht, maar met aangepaste instellingen klinken ze prima.

[ Voor 23% gewijzigd door Gamebuster op 19-07-2021 10:06 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
boldg1974 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:06:
Mijn app heeft nog nooit gewerkt, zelfs na fabrieksinstellingen 3 x terugzetten nog steeds niets. Iemand iets soortgelijks kwa melding?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn tip: ga gewoon even langs de garage zodat je zeker weet dat het gelijk werkt. Er zijn diverse problemen/issues geweest en die gelden niet voor iedereen hetzelfde. Dus bespaar je de frustratie en evt. alsnog naar de dealer moeten door er gewoon gelijk heen te gaan. Indien nodig kunnen ze daar namelijk gelijk een reset uitvoeren en dan werkt het sowieso. Ik had het namelijk precies zo.

Verder wel met je eens dat het allemaal nog niet heuul gebruiksvriendelijk is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
JackBol schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:40:

Dat is dubbel balen dus!

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 19-07-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Gamebuster schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:04:
Sinds zaterdag heb ik ook een XC40 P8 Recharge. Leuk ding, alleen ik heb nog geen laadpaal (auto is veel eerder geleverd dan verwacht) dus ik laad 'm nu op bij de mcdonalds met een film op mijn iPad :+ Laden doet-ie dan met 44kWh/uur tot zo'n 80-90% geloof ik. Ook geen granny charger erbij gekregen, dus kan 'm niet eens even thuis bijladen.

Het bereik is groter dan verwacht, gemiddelde verbruik is 21kWh/100km zegt de auto. Dit weekend een paar lange ritten gemaakt, lekker ontspannen op de cruise control.

De Harman Kardon speakers waren wel even tweaken - de standaard settings klinkt als een opgeblazen bluetooth speaker. Ik heb de "lage tonen" heel laag gezet en de subwoofer omhoog om die rare dreunende bass weg te werken. Ik had er eigenlijk wel meer van verwacht, maar met aangepaste instellingen klinken ze prima.
Ik heb zelf het idee dat de HK speakers eerst flink in moesten spelen…… dat kan zegt een audio-fiel in mijn kennissen kring. Klinkt nu goed met mooie droge bass. Met lage tonen laag, sub een cm voorbij het midden, hoge tonen 1,5 cm naar rechts van het midden en surround soms aan en soms uit. Spotify op hoogste kwaliteit scheelt een heel stuk!

De granny chargers hoorden officieel
alleen bij de eerste exemplaren van voor 31-12, maar ik heb er nog een van mij dealer weten af te troggelen. Verder heb ik er een 3 fase kabel met rode stekker bij gekocht en om op alles voorbereid te zijn.,,,,,,

Wel een plugsurfing kortingkaart gekregen?

[ Voor 6% gewijzigd door Mga1600 op 19-07-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinP8
Mga1600 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb zelf het idee dat de HK speakers eerst flink in moesten spelen…… dat kan zegt een audio-fiel in mijn kennissen kring. Klinkt nu goed met mooie droge bass.

De granny charger hoorden officieel
alleen bij de eerste exemplaren van voor 31-12, maar ik heb er nog een van mij dealer weten af te troggelen. Verder heb ik er een 3 fase kabel met rode stekker bij gekocht en om op alles voorbereid te zijn.,,,,,,

Heb jij die Granny al eens gebruikt? Mijn dealer zei dat die problemen geeft met de 12v accu, maar dat heb ik nog nergens bevestigd gekregen. Heb er wel een (origineel Volvo), maar durf hem eigenlijk nog niet te gebruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
MartinP8 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Heb jij die Granny al eens gebruikt? Mijn dealer zei dat die problemen geeft met de 12v accu, maar dat heb ik nog nergens bevestigd gekregen. Heb er wel een (origineel Volvo), maar durf hem eigenlijk nog niet te gebruiken…
Zeker, ik heb ‘m een paar keer gebruikt zonder problemen. Het laden schiet niet op natuurlijk maar ik heb kennissen die eigenlijk net op de grens wonen van wat mogelijk is om heen en weer op een accu lading te halen. Lukt nèt als er niets tegenzit, Dan geeft een beetje bijladen gemoedsrust…….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@MartinP8 ik heb mijn granny stekker 1x gebruikt op locatie van het werk. Maar dat was gelijk 1x maar nooit weer. Hoewel het laden gewoon goed ging (via een haspel, ik wist toen even niet dat dit eigenlijk niet mag) rook ik na een paar uur toen ik weg wilde gaan toch wat geks. Alsof iets in de brand stond (nog lang niet zo heftig hoor, maar toch). Ik kijken bij de auto, niks te ruiken. Ik denk, maar weet het niet zeker, dat het pand (een oudere boerderij) er gewoon niet geschikt voor was.

Zolang je gewoon rechtstreeks kan laden en het pand een beetje van deze tijd is zou het absoluut geen problemen mogen geven. En als de boel er dan alsnog uit klapt... gewoon ff het amp terug schakelen in de auto.

Wbt het audio systeem, ik mag toch hopen dat een beetje serieuze partij in deze tijd de boel zo aflevert dat je niet meer hoeft te kalibreren in prakijk. Ik heb zelf de nieuwe HEDD studio monitoren gekocht en die zijn gewoon vooral al gekalibreerd zodat je niet hoeft te gaan klooien met inspelen etc. Dat was vroeger idd zo. Net zoals je vroeger je telefoon nooit helemaal mocht opladen. Verder blijf ik er wel bij dat Volvo/HK gewoon een EQ moeten toevoegen zodat je de gebruiker iig zelf de keuze geeft om de boel veel meer aan te passen op detail niveau. Persoonlijk geloof ik totaal niet in een soort van automatische regelaar. Muziek verschilt zo enorm per genre, daar is niet 1 basis preset voor. Of het nu in een auto is, in een studio concert zaal. Muziek is altijd maatwerk.

Van een merk als HK had ik daarom wel meer verwacht. Bijv. een aparte EQ met veel meer presets die mensen zonder al te veel audio kennis kunnen gebruiken. En natuurlijk dat jezelf je presets kan opslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:24
Proficiat met je MY22! ;)
Hoe staan je settings precies voor de HK audio? Zou je een foto willen delen? :). Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door C.QL op 19-07-2021 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
Mga1600 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb zelf het idee dat de HK speakers eerst flink in moesten spelen…… dat kan zegt een audio-fiel in mijn kennissen kring. Klinkt nu goed met mooie droge bass. Met lage tonen laag, sub een cm voorbij het midden, hoge tonen 1,5 cm naar rechts van het midden en surround soms aan en soms uit. Spotify op hoogste kwaliteit scheelt een heel stuk!

De granny chargers hoorden officieel

Wat bedoel je met “3 fase kabel met rode stekker”? Is dat een alternatief voor een laadpaal?

offtopic:
Inspelen is een fabeltje, dat is gewoon kwestie van wennen aan speakers/geluid. Audiofielen weten zichzelf altijd alles aan te praten. Dat “laat het even inspelen” is gewoon een verkoop trucje zodat je niet teleurgesteld bent als speakers slechter klinken dan dat je had verwacht, vaak omdat je nog moet wennen aan het geluid. Misschien zit er wel een kern van waarheid in, maar we hebben het hier over dezelfde groep mensen die idioot veel geld uitgeven aan kabels en heilig geloven dat zij het verschil horen tussen high-end “lossless” audio en 320kbps lossy compressie. (Bron: ik heb een kleine set aan high-end speakers en apparatuur in bezit en in handen gehad en doe altijd blinde tests en weet obv die blinde tests dat het heel makkelijk is om jezelf voor de gek te houden)

Toch zou ik graag de “inspelen” fabel de wereld uit willen helpen. Misschien krijgt iemand het voor elkaar om een nieuw setje speakers naast een gebruikte te zetten en te luisteren (of zelfs meten) of er verschil is. Merk ook op hoe weinig reviews van speakers spreken over “inspelen”. Reviewen ze een nieuw exemplaar, of een ingespeeld exemplaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 19-07-2021 12:20 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Gamebuster schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Wat bedoel je met “3 fase kabel met rode stekker”? Is dat een alternatief voor een laadpaal?

offtopic:
Inspelen is een fabeltje, dat is gewoon kwestie van wennen aan speakers/geluid. Audiofielen weten zichzelf altijd alles aan te praten. Dat “laat het even inspelen” is gewoon een verkoop trucje zodat je niet teleurgesteld bent als speakers slechter klinken dan dat je had verwacht, vaak omdat je nog moet wennen aan het geluid. Misschien zit er wel een kern van waarheid in, maar we hebben het hier over dezelfde groep mensen die idioot veel geld uitgeven aan kabels en heilig geloven dat zij het verschil horen tussen high-end “lossless” audio en 320kbps lossy compressie. (Bron: ik heb een kleine set aan high-end speakers en apparatuur in bezit en in handen gehad en doe altijd blinde tests en weet obv die blinde tests dat het heel makkelijk is om jezelf voor de gek te houden)

Toch zou ik graag de “inspelen” fabel de wereld uit willen helpen. Misschien krijgt iemand het voor elkaar om een nieuw setje speakers naast een gebruikte te zetten en te luisteren (of zelfs meten) of er verschil is. Merk ook op hoe weinig reviews van speakers spreken over “inspelen”. Reviewen ze een nieuw exemplaar, of een ingespeeld exemplaar?
Ja, die kabel is bij Volvo te koop ( ik meen 375 euro) en is aan te sluiten op een 5 polig rood 3 x 16A CEE wandcontactdoos. De kabel bevat de electronica die nodig is voor de communicatie met de auto.
Laden gaat net zo snel als met een 11 kw laadpaal, maar zo’n stopcontact is niet te voorzien van een load balancer zodat je wel heel zeker moet weten dat ‘het huis’ altijd genoeg stroom over heeft (16A per fase) om de auto te laden. Ik wil dat risico thuis niet lopen met een 3 x25A hoofdaansluiting en heb dus een laadpaal met een load balancer waarbij de verbruikers in huis prioriteit hebben en alles wat er ‘over is’ naar de auto gaat. Op de meeste momenten van de dag is dat gewoon full pull opladen maar als de inductieplaat aan gaat en de oven ook zakt de laadstroom tijdelijk tot een waarde waarbij de hoofdzekeringen in takt blijven.

Het alternatief is natuurlijk een zwaardere aansluiting nemen maar dat kost meteen 600 of 700 Euro per jaar meer aan vastrecht.
Daar wacht ik dus liever mee tot een volgende auto met 22 kw opgelaten kan worden (laadpaal en bekabeling en meterkast is daar wel al op voorbereid)

Die kabel met de rode stekker gebruik ik alleen op een paar adressen die zo’n rood stopcontact hebben en waar het zeker is dat de aansluiting zwaar genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 19-07-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Dit lees ik op een website van liefhebbers over inspelen van speakers Je kunt natuurlijk
van mening zijn dat het niet zo is….., maar ik kreeg het ook mee met de aanschaf van mijn thuis - speakers (infinity - dat is een zustermerk van HK - en Ik geloof er wel in.

2. INSPELEN

Alle nieuwe luidsprekers moeten ‘ingespeeld’ worden. Je kunt het vergelijken met een paar nieuwe schoenen die ook eerst ingelopen moeten worden voordat ze perfect zitten. De rubberen rand van de speakers en de elektronische componenten binnen in de luidsprekers veranderen nog een beetje als luidsprekers een tijd in gebruik zijn. Je zult merken dat alles na een tijdje nog beter en gedetailleerder klinkt, met meer bas en een meer ‘natuurlijk’ of ‘ontspannen’ geluid.

En deze verbetering gebeurt helemaal vanzelf. Het enige dat jij hoeft te doen, is veel muziek luisteren! In de handleiding staat vaak hoe lang luidsprekers nodig hebben om echt ‘ingespeeld’ te zijn, maar na een paar uur zul je al verschil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het klopt wel, het is alleen erg 'ouderwets'. Vroeger moesten monitor speakers ook soort van 'geburned' worden. Dat is nu bij de meeste topmerken niet meer zo, die zijn uit de doos al 'geburned'.

[ Voor 62% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Sinds zaterdag heb ik ook een XC40 P8 Recharge. ....
Is het een P8?
Zoals ik hier al eerder aangaf heeft een collega van mij onlangs zijn nieuwe XC40 in ontvangst mogen nemen en het is geen P8 meer maar een 'TWIN Recharge' Ik heb het toen nagevraagd en ze hebben sinds MY22 inderdaad geen vermelding 'P8' meer maar 'TWIN Recharge'

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Pure8 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Is het een P8?
Zoals ik hier al eerder aangaf heeft een collega van mij onlangs zijn nieuwe XC40 in ontvangst mogen nemen en het is geen P8 meer maar een 'TWIN Recharge' Ik heb het toen nagevraagd en ze hebben sinds MY22 inderdaad geen vermelding 'P8' meer maar 'TWIN Recharge'
De configurator zegt nu ook Twin. Bij de hybrides staat nog wel T4 en T5 dus lijkt inderdaad dat de P8 hebben laten vervallen, terwijl ze niet zo lang geleden het nieuwe nummersysteem hadden geïntroduceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI_YD8PNeqVEoeWJUyrJB71cq9g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJ2e1oQbcAGG3fhWtu7zTlaB.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 4 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"