Ik mag toch hopen dat dat met een MY24 die 19 september uit de fabriek gerold is geregeld is al?...Juancho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:28:
Er is toch een "fix" voor de Fastned issues? Laatst uit laten voeren, in 5 seconden was de monteur klaar omdat het 1 tikkie met een tang tegen een connector aan is. Dit weekend voor het eerst sinds die fix weer snelladen, dus ben benieuwd.
Ik vind dit toch heel bizar, ik lees zoveel over de fastned problemen, maar als ik dan moet snelladen zoek ik juist fastned op omdat die probleemloos (!) werkt. En ik heb nog nooit een laadport fix laten uitvoeren.ArnoudN schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Die fix heb ik laten uitvoeren, maar het is nog steeds 50/50 of het wel in 1 keer lukt. Ik sta toch weer regelmatig aan de laadkabel te trekken. Naast het verder parkeren of vaak kiezen voor het laadstation aan de verkeerde kant van de auto. Met wat meer spanning op de laadkabel werkt het net iets beter.
Wat ik voor alle zekerheid wel doe is de kabel er goed indrukken en even vasthouden tot ik zie dat de paal reageert. (ik heb de laadpas aan de fastned app gekoppeld, erg makkelijk)
Ook als ik dat niet doe, gaat het laden altijd gewoon vanzelf van start nadat de betaalmethode is goedgekeurd.
Ik heb eind 2022 eenmaal gehad dat halverwege een laadsessie ineens een rode display kwam en de opmerking dat de kabel opnieuw moest worden aangesloten. Dat gedaan hebbende ging hij verder laden en daarna heb ik dat nooit meer gehad bij Fastned.
Augelopen 17 aug moest ik in Duitsland bij een McDonald snelladen (DEEWEEMCD1026, Nollesweg 2 Niederkrüchten, https://chargefinder.com/...hten-deeweemcd1026/5njyjm) omdat de paal bij Roermond (BP/Aral Pulse) totaal geen enkele betaalmethode meer accepteerde, bij die MD snellader weigerde de travelcard laadkey ook, en heb ik de plugsurfing gebruikt. Die brak halverwege op identieke wijze af, rode display, kabel moest opnieuw worden aangesloten. Saillant detail: voor de onderbreking 17,44 kWh geladen, na de onderbreking 17,45 kWh. Echt exact halverwege dus. Dat was wel degelijk toeval

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 10-10-2023 17:09 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Ik ga donderdag voor de vervanging aandrijving achterklep (70% coulance)
Op de concept werkplaatsfactuur staat ook:
"Laadaansluiting afstellen volgens QB Garantie"
Niemand iets van gemeld, lijkt of ze dat gewoon doen zodra je bij Volvo komt.
Op de concept werkplaatsfactuur staat ook:
"Laadaansluiting afstellen volgens QB Garantie"
Niemand iets van gemeld, lijkt of ze dat gewoon doen zodra je bij Volvo komt.
P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp
De fix werkt perfect. Er zal dan wel iets niet goed gedaan zijn....Juancho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:32:
[...]
Het was ook te mooi om waar te zijn: ff rammen aan een connector en probleem opgelost!![]()
![]()
Dat kon nog wel eens lastig worden. Ik had eind vorig jaar een probleem in Duitsland, ik heb toen contact gehad met VolvoOnCall én de helpdesk van mijn leasemaatschappij. Maar: mijn contactpersoon werkte bij de ANWB helpdesk, zowel die van VolvoOnCall als die van mijn leasemaatschappij, want zowel VolvoOnCall als de leasemaatschappij hadden de service en klachtenafhandeling uitbesteed… Dan maakt het geen verschil, of je tegen Volvo of, in jouw geval, de ANWB praat…4v4t4r schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:23:
Weet iemand hier of volvo on call ook via email benaderbaar is ? Ik heb een conflict met ANWB (die doen de afhandeling van de issues die ik had in het buitenland) en ik wil graag dat Volvo zich hier mee bemoeid
Kan online niets vinden behalve wat algemene mail IDs
Maar misschien via je dealer? Hier staan telefoonnummers..
Succes!
@Veromor @ron65 Ik heb het inderdaad over het laadklepje. Als ik mijn sleutel niet bij me draag, gaat dit klepje niet open, maakt niet uit hoe vaak en hoe hard ik er tegenaan druk. Ik zie bij mij ook geen vergrendelpennetje o.i.d.
Ik ben nu op het werk (met de fiets er heen gefietst) en zal dit voor alle zekerheid vanavond nog een keer voor jullie testen. Word vervolgd.
Ik ben nu op het werk (met de fiets er heen gefietst) en zal dit voor alle zekerheid vanavond nog een keer voor jullie testen. Word vervolgd.
Ik doe al die dingen ook. Maar dat zou niet nodig moeten zijn na de fix. Vorige week bij de Lepelaar drie laadpalen van Fastned geprobeerd, alle drie een foutmelding. Vervolgens naar het naastgelegen Shell station, daar ook drie laadpalen geprobeerd en bij nummer drie was het succesvol.ron65 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
Ik vind dit toch heel bizar, ik lees zoveel over de fastned problemen, maar als ik dan moet snelladen zoek ik juist fastned op omdat die probleemloos (!) werkt. En ik heb nog nooit een laadport fix laten uitvoeren.
Wat ik voor alle zekerheid wel doe is de kabel er goed indrukken en even vasthouden tot ik zie dat de paal reageert. (ik heb de laadpas aan de fastned app gekoppeld, erg makkelijk)
Ook als ik dat niet doe, gaat het laden altijd gewoon vanzelf van start nadat de betaalmethode is goedgekeurd.
Het voordeel is nu wel dat de foutmelding snel komt en de laadkabel ook direct weer loskomt. Ik sta dus niet meer vast aan de paal. Het zijn de kleine dingen die het doen.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Er is een app update ( iOS). Geen zichtbare veranderingen zo op het eerste gezicht.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik ben benieuwd wanneer we op de iPhone de buitentemperatuur te zien krijgen. Op Android werkt dat al een tijd. En op Android ging dat zonder app-update.Mga1600 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:51:
Er is een app update ( iOS). Geen zichtbare veranderingen zo op het eerste gezicht.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Hier is het klepje zonder sleutel te openen. En de garage is achter in de tuin. Dus dan werkt de sleutel niet op die afstand. Je kunt overigens wel de laadkabel in de auto “prikken” en dan vergrendelt de kabel wel en komt die niet meer los zonder een sleutel in de buurt. Handig als je dan wil laden en je niet terug wil lopen voor de sleutel.HenryP schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:42:
@Veromor @ron65 Ik heb het inderdaad over het laadklepje. Als ik mijn sleutel niet bij me draag, gaat dit klepje niet open, maakt niet uit hoe vaak en hoe hard ik er tegenaan druk. Ik zie bij mij ook geen vergrendelpennetje o.i.d.
V60 T8, Denim blue, my’25
Vandaag de eerste servicebeurt (30.000km) laten uitvoeren bij van Roosmalen Veldhoven. Uitstekend geholpen en was binnen een uurtje klaar. Auto is meteen gestofzuigd en gewassen, nieuwe ruitenwissers erop.
Kan er weer even tegen.
De monteur vroeg wel om een serviceboekje. Ik kan me niet herinneren dat ik dat destijds bij aflevering erbij gekregen heb. Ook een handleiding heb ik nooit gekregen. Die raadpleeg ik vanaf het begin af aan al online.
Hebben jullie wel zo'n serviceboekje bij aflevering erbij gekregen?
Kan er weer even tegen.
De monteur vroeg wel om een serviceboekje. Ik kan me niet herinneren dat ik dat destijds bij aflevering erbij gekregen heb. Ook een handleiding heb ik nooit gekregen. Die raadpleeg ik vanaf het begin af aan al online.
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Die zou dan bij mijn handleiding moeten liggen in het vakje/bakje dat in je dashboard kastje ligt. Met zo'n harde cover. Let op, er zit een klein vakje boven in je dashboard kastje, die is bedoelt voor die map.menjo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:17:
Vandaag de eerste servicebeurt (30.000km) laten uitvoeren bij van Roosmalen Veldhoven. Uitstekend geholpen en was binnen een uurtje klaar. Auto is meteen gestofzuigd en gewassen, nieuwe ruitenwissers erop.
Kan er weer even tegen.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Bij mij helaas wel, zie nu geen laadpercentage meerMga1600 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:51:

/f/image/ARmK2fOWZ366nao0LCn6QO1Y.png?f=fotoalbum_large)
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km
Versie 5.31.1 op iOS geen problemen laadpercentage gewoon zichtbaar, misschien iets meer geduld hebben?
Hier doet de app het ook prima.Waterblok schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:34:
Versie 5.31.1 op iOS geen problemen laadpercentage gewoon zichtbaar, misschien iets meer geduld hebben?
En inmiddels wel een laadpercentage in beeld. De hele dag niet, nu ik met de auto gereden heb wel percentage in beeld. Laten we er maar vanuit gaan dat het nu goed blijft gaan...
De app is zo instabiel als wat dus ga daar maar niet vanuit. Je hoort/leest hier ook steeds weer meldingen van personen. Dan weet dit, dan weer dat. Het was ruim 3 jaar geleden al instabiel, en het is ondertussen nog steeds instabiel. Helaas maar ik ga er ook niet meer vanuit dat dit nog beter/betrouwbaarder gaat worden of dat we nog functies gaan zien zoals laadsnelheid tijdens het laden wat ik zelf heel graag zou willen. Of een melding dat je dakraam nog open staat terwijl de auto op slot is. Dat soort dingen.
Het is dat het voorverwarmen/verkoelen erg prettig is, anders had ik de app er van ellende al 10x af gegooid
Het is dat het voorverwarmen/verkoelen erg prettig is, anders had ik de app er van ellende al 10x af gegooid
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 11-10-2023 17:16 ]
De iOS app is stabiel, behalve die éne keer dat de rittenregistratie niet werkte, maar dat was vrij snel (7 dagen) opgelost. Ik mag zeker niet klagen... Nu ben maar ingestapt in Juni, dus geen idee hoe het voorheen was.Juancho schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:15:
De app is zo instabiel als wat dus ga daar maar niet vanuit. Je hoort/leest hier ook steeds weer meldingen van personen. Dan weet dit, dan weer dat. Het was ruim 3 jaar geleden al instabiel, en het is ondertussen nog steeds instabiel. Helaas maar ik ga er ook niet meer vanuit dat dit nog beter/betrouwbaarder gaat worden of dat we nog functies gaan zien zoals laadsnelheid tijdens het laden wat ik zelf heel graag zou willen. Of een melding dat je dakraam nog open staat terwijl de auto op slot is. Dat soort dingen.
Eens! De eerste tijd was het een loterij of er wel of geen gegevens in app kwamen, maar het is al langere tijd overwegend prima. Alleen er ontbreken nog steeds wat items en dat duurt wel erg lang…..RigolleM schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:24:
[...]
De iOS app is stabiel, behalve die éne keer dat de rittenregistratie niet werkte, maar dat was vrij snel (7 dagen) opgelost. Ik mag zeker niet klagen... Nu ben maar ingestapt in Juni, dus geen idee hoe het voorheen was.
Ik heb ook nog maar sinds juni m'n XC40 en vind het echt een brakke app (Android). Batterijpercentage ververste initieel wel, maar sinds een maand of 2 moet ik telkens de app killen om het actueel percentage te krijgen. Soms komt het er ook helemaal niet door zoals hierboven reeds vermeld, dat is nieuw sinds enkele weken. Wat ook nieuw is, is dat m'n laadplanning steeds gereset wordt. Vreselijk irritant want ik probeer zoveel mogelijk op zonne-energie te laden en dan zijn zowel de laadplanning als het percentage cruciale zaken.
Ze kregen van mij een mooie 1 ster review op Google Play en die blijft staan zolang de app zo onbetrouwbaar blijft.
Ze kregen van mij een mooie 1 ster review op Google Play en die blijft staan zolang de app zo onbetrouwbaar blijft.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Het gekke is dat de app bij mij (android) vrij stabiel was toen IOS gebruikers veel klaagden, en nu is dat andersom.Mga1600 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Eens! De eerste tijd was het een loterij of er wel of geen gegevens in app kwamen, maar het is al langere tijd overwegend prima. Alleen er ontbreken nog steeds wat items en dat duurt wel erg lang…..
Wat momenteel heel vervelend is, is het niet actualiseren van het accupercentage in de app vooral tijdens laden. Daarnaast zijn er vaak momenten dat het accupercentage niet in beeld komt. ik heb wel geconstateerd dat op die momenten andere zaken wel werken, dus vergrendelen (getest om te zien of de app wel contact had) werkt, maar het accupercentage blijft dan weg om vele minuten later pas weer eens in beeld te komen.
Ook het verversen ervan tijdens het laadproces gaat niet door tenzij je de app volledig afsluit en weer opstart. Zodra de GSM in screensaver is geweest staat het percentage vaak weer stil.
Omdat ik twee GSM's heb (werk en prive) waarop beiden de app staat, kan ik zien dat het percentage door de auto wel actueel aan de server wordt doorgegeven, want op GSM 1 zie ik dat actueel terwijl op GSM 2 die al even in screensaver had gestaan het percentage is blijven stilstaan, tot ik aar de app kill en herstart.
Dat was niet zo, het was altijd actueel en ververste prima. Dit is pas sinds 5.30.0 en nu ook bij 5.31.0 het geval.
Ik ben het met @Juancho eens, die app is momenteel echt bagger!
Ik heb onlangs alles thuis achter VPN gezet en hierbij is mij opgevallen dat accupercentage toen niet meer doorkwam.
Ik heb toen gekeken waar de app allemaal mee verbind en dat zijn nog al wat verschillende urls viel mij op, niet alle gegevens komen via 1 bron binnen.
Nu wil ik niet zeggen dat Volvo zitten te rommelen maar iets in mij zegt dat het issue met missende accu percentages zit in wellicht loadbalancing of mogelijk op basis van ip ranges waarop wordt gefilterd door de servers die onze apps wereldwijd voorzien van de juiste percentages.
Ik kon het uitblijven van de percentages repliceren door gebruik te maken van een VPN verbinding waar deze wel werkte zonder of via 4G en mij niks gaf als ik via VPN verbinding maak.
Ook een stabiele LTE verbinding in de auto is belangrijk merkte ik op.
Test eens een keer met een andere mobiel en hotspot of je dan wel soc gegevens krijgt, als dit breed bevestigd wordt kunnen we dit wellicht delen met Volvo.
Het domein (wildcard) die ik buiten de vpn heb moeten zetten is overigens: *.volvocars.com
Ben benieuwd hoe deze info hier ervaren wordt.
Ik heb toen gekeken waar de app allemaal mee verbind en dat zijn nog al wat verschillende urls viel mij op, niet alle gegevens komen via 1 bron binnen.
Nu wil ik niet zeggen dat Volvo zitten te rommelen maar iets in mij zegt dat het issue met missende accu percentages zit in wellicht loadbalancing of mogelijk op basis van ip ranges waarop wordt gefilterd door de servers die onze apps wereldwijd voorzien van de juiste percentages.
Ik kon het uitblijven van de percentages repliceren door gebruik te maken van een VPN verbinding waar deze wel werkte zonder of via 4G en mij niks gaf als ik via VPN verbinding maak.
Test eens een keer met een andere mobiel en hotspot of je dan wel soc gegevens krijgt, als dit breed bevestigd wordt kunnen we dit wellicht delen met Volvo.
Het domein (wildcard) die ik buiten de vpn heb moeten zetten is overigens: *.volvocars.com
Aanvullend op mijn post hierboven laat een eerdere reactie naar mijn idee zien dat er geen continu verbinding is en een connectie issue zou kunnen bevestigen.
Citaat:" Ook het verversen ervan tijdens het laadproces gaat niet door tenzij je de app volledig afsluit en weer opstart. Zodra de GSM in screensaver is geweest staat het percentage vaak weer stil". Einde citaat.
Citaat:" Ook het verversen ervan tijdens het laadproces gaat niet door tenzij je de app volledig afsluit en weer opstart. Zodra de GSM in screensaver is geweest staat het percentage vaak weer stil". Einde citaat.
Ik ga morgen sowieso de vraag even bij Volvo NL neer gooien. Kijken of ze met net zo'n interessante reactie komen zoals jij of dat ze zeggen het na te vragen maar er niks mee doen 😁
Eh? Dat zie ik altijd? Volvo XC40 phev.Venomer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:57:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer we op de iPhone de buitentemperatuur te zien krijgen. Op Android werkt dat al een tijd. En op Android ging dat zonder app-update.
iOS.
/f/image/eLmiaPdzXAHu3k7lcDDFQCxP.png?f=fotoalbum_large)
Precies. PHEV, en geen Recharge EV… er zitten grote verschillen tussen de functies in de app, per type of uitvoering Volvo. De Sensus App van mijn V70 kan ook veel meer…
Vandaar, dus.jorisjansen3 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Precies. PHEV, en geen Recharge EV… er zitten grote verschillen tussen de functies in de app, per type of uitvoering Volvo. De Sensus App van mijn V70 kan ook veel meer…
Klopt, collega van mij met een XC60 kan ook veel meer met deze app.NaN schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:00:
[...]
Eh? Dat zie ik altijd? Volvo XC40 phev.
iOS.
[Afbeelding]
Hier wil ik wel wat ervaring aan toevoegen.astatic schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:25:
Ik heb onlangs alles thuis achter VPN gezet en hierbij is mij opgevallen dat accupercentage toen niet meer doorkwam.
Ik heb zoals eerder gezegd 2 gsm's, werk en prive
De werk GSM zit op het KPN netwerk, en heeft een nogal strenge beveiliging meegekregen in de vorm van een Microsoft app ( bedrijfs portal app) die werk en prive apps in twee containers zet, maar ook instellingen als screentime voor de GSM op slot gaat e.d. aanpast en zelf kun je daar helemaal niets meer mee doen.
De werkGSM op WiFi thuis koppelen lukt dan ook niet (is geblokkeerd), die draait dus op 5G.
De prive GSM zit bij Vodafone op het netwerk, thuis netjes op WiFi en verder 5G.
Er zijn dus nogal wat evrschillen tussen de verbindingswegen die beide toestellen nemen, op hetzelfde moment.
Toch merk ik op dat wanneer de percentages niet doorkomen op de prive GSM, die dat ook niet doen op de werk GSM en omgekeerd, zodra op 1 van beiden het percentage weer verschijnt (soms na minuten wachten), doet de andere GSM op exact datzelfde moment hetzelfde. Daarom denk ik dat het niet doorkomen hogerop, op de server gebeurt en niet op verbindingsniveau of de app zelf. Ook de auto verbinding (LTE) kan wellicht dan nog de oorzaak zijn.
Wat wél app gebonden gebeurt is de realtime update van het percentage tijdens laden. Die stopt met updaten zodra de GSM in screensaver is gevallen.
Waarom ik dat denk? laatst zat ik op het werk (kantoor) waar de werk GSM wél WiFi heeft, en daar had ik ook mijn prive GSM op WiFi gekoppeld.
Beide dus dezelfde verbinding!
Op enig moment was de prive GSM nog het percentage aan het updaten realtime, maar de werkGSM was alweer in screensaver gegaan (na 30 seconden wat iedereen veel te kort vind behalve onze ICT) en toen ik die weer opende (pincode invullen), was daar de app gestopt met updaten en op de prve GSM liep dat gewoon netjes realtime door.
Omgekeerd is ook voorgekomen, dat de werkGSM nog actueel doorgaf maar de prive GSM niet
Ik denk dus dat we over twee dingen spreken wat betreft dat batterij percentage:
- Real time update tijdens laden, hier gaat wat in de app mis als de GSM in screensaver mode gaat
- Af en toe wegvallen percentagegegevens waarbij die ook niet meer zichtbaar zijn, dit lijkt eerder bij de auto of op de servers te gebeuren dan in verbinding met de app of in de app zelf.
@ron65 de Microsoft app is gekoppeld aan 'Microsoft intune' welke jouw mobiel beheerd. De vraag is dan of wellicht daarop ook een vpn van microsoft gezet is, maar dat even ter zijde.
Jouw privé mobiel wisselt dus tussen 4/5G en jouw thuis i-net verbinding.
Jij hebt dus op 2 devices de Volvo app en wisselt willekeurig van device en daarmee gebruikte verbinding(en).
Het wisselen van de verbinding is de overeenkomst in onze situaties welke problemen zou kunnen geven, zo zie ik het voor nu en inderdaad vermoed ik ook dat dit aan de zijde van Volvo ligt voor de servers die het verantwoordelijk sub domein voor volvocars.com hosten.
Er zijn vele andere domeinen die aangesproken worden maar ik kon het issue reproduceren voor de soc.
Zou mooi zijn als er meerdere zijn hier die hun situatie kunnen beschrijven en delen. Ik moet ook mijn Volvo dealer nog bellen en zal deze ervaring dan ook gaan delen.
Jouw privé mobiel wisselt dus tussen 4/5G en jouw thuis i-net verbinding.
Jij hebt dus op 2 devices de Volvo app en wisselt willekeurig van device en daarmee gebruikte verbinding(en).
Het wisselen van de verbinding is de overeenkomst in onze situaties welke problemen zou kunnen geven, zo zie ik het voor nu en inderdaad vermoed ik ook dat dit aan de zijde van Volvo ligt voor de servers die het verantwoordelijk sub domein voor volvocars.com hosten.
Er zijn vele andere domeinen die aangesproken worden maar ik kon het issue reproduceren voor de soc.
Zou mooi zijn als er meerdere zijn hier die hun situatie kunnen beschrijven en delen. Ik moet ook mijn Volvo dealer nog bellen en zal deze ervaring dan ook gaan delen.
Nou, ik heb ook een XC60 maar kan zeer weinig met de app. En erg instabiel.rolfio schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:18:
[...]
Klopt, collega van mij met een XC60 kan ook veel meer met deze app.
Wat kan die colllega dan “meer” met de app?
[ Voor 12% gewijzigd door tdkvolvo op 12-10-2023 08:06 ]
Dat klopt, maar ik kan beide GSM naast elkaar leggen en op beide tegelijk de app openen. Ik heb 2 profielen in de auto en elk is aan 1 gsm en 1 sleutel gekoppeld.astatic schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:41:
Als ik ze naast elkaar op tafel heb, zie je gelijktijdig, maar via verschillende verbindingen, de gegevens.
In dat licht moet je mijn bovenstaande epistel lezen.
Van de XC60 weet ik het niet, maar vriend van me heeft een XC40 benzine en die krijgt wel gewoon meldingen via de app als zijn auto niet vergrendeld is. Snap echt niet waarom dat bij de nieuwere, full electrics niet werkt. Lijkt me kwestie van een vlaggetje aanvinken op de server ofzo, want de app kent de status van de vergrendeling. Mss wil Volvo niet meer investeren in server capaciteit om die meldingen uit te sturen, geen idee... maar als het niet werkt en ze het niet van plan zijn om het te doen werken, moeten ze het gewoon uit de app halen imo.tdkvolvo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:04:
[...]
Nou, ik heb ook een XC60 maar kan zeer weinig met de app. En erg instabiel.
In ieder geval kan hij vanuit app de claxon bedienen en de verlichting aanzetten. Hoe zou je zonder kunnentdkvolvo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:04:
[...]
Nou, ik heb ook een XC60 maar kan zeer weinig met de app. En erg instabiel.
Die dingen mis ik niet hoor...
Het lijkt er zijn algemeenheid op dat de volledige elektrische modellen minder mogelijkheden hebben in de app, maar ook in de auto zelf, bij de HK geluidsinstallatie bijv. heb je in de andere modellen meer instelmogelijkheden. En misschien heeft men bewust voor de elektrische modellen minder mogelijkheden in de app "aangezet" omdat dat meer stroom vreet? Is maar een gedachte hoor...
Deze pagina geeft een overzicht van de functies in de app voor auto’s met Google services, en een overzicht van functies die “later komen”…. Daar staar claxonneren ook bij voor (X)C40’s…rolfio schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Het lijkt er zijn algemeenheid op dat de volledige elektrische modellen minder mogelijkheden hebben in de app, maar ook in de auto zelf, bij de HK geluidsinstallatie bijv. heb je in de andere modellen meer instelmogelijkheden. En misschien heeft men bewust voor de elektrische modellen minder mogelijkheden in de app "aangezet" omdat dat meer stroom vreet? Is maar een gedachte hoor...
(Goed je te realiseren dat dat overzicht “functies komen later” al sinds ik mijn C40 heb, ca 1,5 jaar, praktisch ongewijzigd is)
Het heeft niets te maken met volledig elektrisch of niet. Ik heb nl. een hybide. Het heeft alles te maken met AAOS.rolfio schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
In ieder geval kan hij vanuit app de claxon bedienen en de verlichting aanzetten. Hoe zou je zonder kunnen![]()
Die dingen mis ik niet hoor...
Waarschijnlijk heeft je collega een oudere XC60 met Sensus.
Later is een ruim begrip dusjorisjansen3 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:43:
[...]
Deze pagina geeft een overzicht van de functies in de app voor auto’s met Google services, en een overzicht van functies die “later komen”…. Daar staar claxonneren ook bij voor (X)C40’s…
(Goed je te realiseren dat dat overzicht “functies komen later” al sinds ik mijn C40 heb, ca 1,5 jaar, praktisch ongewijzigd is)

Ja, dat klopt idd. Daar zit het verschil. Maar welk systeem heb jij dan met je hybride?tdkvolvo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:05:
[...]
Het heeft niets te maken met volledig elektrisch of niet. Ik heb nl. een hybide. Het heeft alles te maken met AAOS.
Waarschijnlijk heeft je collega een oudere XC60 met Sensus.
ik heb AAOS. Op de XC60 sinds MY22. Overigens niet alleen op hybride maar op alle motor varianten. V60 was iets later (dacht MY23).rolfio schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:27:
[...]
Ja, dat klopt idd. Daar zit het verschil. Maar welk systeem heb jij dan met je hybride?
Even op mezelf reagerenrolfio schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Bij mij helaas wel, zie nu geen laadpercentage meer![]()
[Afbeelding]
Ik merk dat ik vaak wél een percentage zie als ik mijn telefoon even loskoppel van ons bedrijfs wifinetwerk. Dat is nogal streng, dus dat zou een verklaring kunnen zijn...
Klopt, daar zit inderdaad een box met harde cover waarin een handleiding en een serviceboekje in zit (tenminste bij mij wel)Juancho schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:22:
[...]
Die zou dan bij mijn handleiding moeten liggen in het vakje/bakje dat in je dashboard kastje ligt. Met zo'n harde cover. Let op, er zit een klein vakje boven in je dashboard kastje, die is bedoelt voor die map.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Nou de eerste Fastned test na de "hotfix" is geslaagd hoor. Eerste de beste laadpaal, stekker erin rammen en hup met 150kW laden!
Wel ff weer vernomen dat (langdurig 120/130 k/h rijden en bijna nonstop op de ACC killing is voor je actieradius. Moest deze avond een flink stuk rijden en zou met 100% tot een 260km zijn gekomen met deze snelheden. Goed, het is bekend dat het heel rap gaat als je zo rijdt, maar toch. Scheelt dat snelladen (met voorverwarmen accu) ook heel erg snel gaat.
Wel ff weer vernomen dat (langdurig 120/130 k/h rijden en bijna nonstop op de ACC killing is voor je actieradius. Moest deze avond een flink stuk rijden en zou met 100% tot een 260km zijn gekomen met deze snelheden. Goed, het is bekend dat het heel rap gaat als je zo rijdt, maar toch. Scheelt dat snelladen (met voorverwarmen accu) ook heel erg snel gaat.
Heb je ook enig idee wát de fix is? ik lees meerdere verschillende berichten daarover, de een spreekt van een stukje plastick dat worrdt weggeknipt, de ander zegt dar er een pin in de stekker iets naar binnen wordt getikt, weer een ander beweert juist dat er een pin iets omhoog wordt getrokken...Juancho schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:10:
Nou de eerste Fastned test na de "hotfix" is geslaagd hoor. Eerste de beste laadpaal, stekker erin rammen en hup met 150kW laden!
Ben wel benieuwd wat de fix nu echt inhoudt.
Gisteren een lange rit (2 x 250 km) heen en weer gemaakt in heel druk verkeer over o.a, de A2. Ik vond de aanwijzingen die ik van Google kreeg over de files en de te verwachten vertragingen en de oorzaak daarvan (ongeval) duidelijk en goed.
Voor mij was het soort mededeling als: ‘de verkeersdrukte neemt toe…u komt nu om —,— aan op uw bestemming’ nieuw.
En ondanks de regen en de betrekkelijk lage temperatuur op de heenweg (12 graden) was het verbruik van ca. 18kwh/100 km voor een my21 Twin netjes toch?
Da’s het (enige) voordeel van druk verkeer waardoor je in de flow nauwelijks harder dan 100 kan rijden.
Op de terugweg was het helemaal bar met de files. Bij Ionity in Best geladen (met de kortingskaart, dus voor 45ct) wat met 155 kw begon en verder ook uiterst vlot verliep. Zo vlot dat de laadtijd te kort was om een YouTube filmpje helemaal uit te kunnen kijken…….
Daarom nog maar even doorgeladen tot 87%, want het was er toch niet druk en ik stond niemand in de weg. Ik wilde het filmpje graag afzien….en er stond toch een file met 35 minuten vertraging op me te wachten. Kortom: ik vind het een meerwaarde dat je nu naar YouTube en naar de eigen Ziggo go opnamen of de digitale krant kan kijken tijdens het laden.
Voor mij was het soort mededeling als: ‘de verkeersdrukte neemt toe…u komt nu om —,— aan op uw bestemming’ nieuw.
En ondanks de regen en de betrekkelijk lage temperatuur op de heenweg (12 graden) was het verbruik van ca. 18kwh/100 km voor een my21 Twin netjes toch?
Da’s het (enige) voordeel van druk verkeer waardoor je in de flow nauwelijks harder dan 100 kan rijden.
Op de terugweg was het helemaal bar met de files. Bij Ionity in Best geladen (met de kortingskaart, dus voor 45ct) wat met 155 kw begon en verder ook uiterst vlot verliep. Zo vlot dat de laadtijd te kort was om een YouTube filmpje helemaal uit te kunnen kijken…….
Daarom nog maar even doorgeladen tot 87%, want het was er toch niet druk en ik stond niemand in de weg. Ik wilde het filmpje graag afzien….en er stond toch een file met 35 minuten vertraging op me te wachten. Kortom: ik vind het een meerwaarde dat je nu naar YouTube en naar de eigen Ziggo go opnamen of de digitale krant kan kijken tijdens het laden.
@ron65 @Veromor @Sibelius Jullie hebben gelijk, mijn laadklep gaat ook open zonder dat de autosleutel in de buurt hoeft te zijn! Ik dacht dat ik mijn laadklepje alleen open kreeg als ik de autosleutel bij me had, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Wat wel het geval is, is dat mijn klepje kennelijk moeilijk open gaat, waardoor ik er soms meermaals er op moet drukken. Inmiddels heb ik de plek gevonden op het klepje om deze in 1x te openen.
Nice, je bent er al net zo mee bezig als ik. Gewoon doen en genieten van wat er allemaal gebeurt.Mga1600 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
Gisteren een lange rit (2 x 250 km) heen en weer gemaakt in heel druk verkeer over o.a, de A2. Ik vond de aanwijzingen die ik van Google kreeg over de files en de te verwachten vertragingen en de oorzaak daarvan (ongeval) duidelijk en goed.
Ik vind in de file de ACC perfect. Scheelt mij een hoop ergernis omdat ik wat minder zelf moet remmen en optrekken, In normaal gebruik als alles doorrijd is het wel eens een ergernis tooltje omdat er soms heel vroeg voor langzamer vrachtverkeer in de verte wordt ingehouden terwijl dat nog absoluut niet nodig is.
Een optie om tussen CC en ACC te kiezen zou heel veel uitkomst geven hierin, maar die is er niet.
IK had gisteren heen en weer naar de Bilt (Heen N201-A27, terug dwars door Utrecht (afspraak smiddags) en weer over de A2) een verbruik van 18,2 over de hele dag. Mede door de regen, want de laatste tijd zit ik vaak rond 17-18 kWh/100 km. Laatst zelfs eens 15,3 over een behoorlijke afstand.
Op enig moment gistermiddag wilde ik vanuit Utrecht bij Vinkeveen de A2 af en moest al vrij vroeg rechts aanhouden, er reed weer zo'n colonne vrachtverkeer met weinig ruimte ertussen dus er voorbij gaan voor de afrit was geen optie. En dan is de ACC ook weer fijn, als je zelf de snelheid bepaalt zit je je te irriteren aan dat trage gedoe, nu mag de ACC zich eraan ergeren :-)
Ik heb de auto nog niet, maar ik had begrepen dat de knoppen op het stuur weer weken om te wisselen tussen pilot assist en niet pilot assist?ron65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:33:
[...]
Nice, je bent er al net zo mee bezig als ik. Gewoon doen en genieten van wat er allemaal gebeurt.
Ik vind in de file de ACC perfect. Scheelt mij een hoop ergernis omdat ik wat minder zelf moet remmen en optrekken, In normaal gebruik als alles doorrijd is het wel eens een ergernis tooltje omdat er soms heel vroeg voor langzamer vrachtverkeer in de verte wordt ingehouden terwijl dat nog absoluut niet nodig is.
Een optie om tussen CC en ACC te kiezen zou heel veel uitkomst geven hierin, maar die is er niet.
IK had gisteren heen en weer naar de Bilt (Heen N201-A27, terug dwars door Utrecht (afspraak smiddags) en weer over de A2) een verbruik van 18,2 over de hele dag. Mede door de regen, want de laatste tijd zit ik vaak rond 17-18 kWh/100 km. Laatst zelfs eens 15,3 over een behoorlijke afstand.
Op enig moment gistermiddag wilde ik vanuit Utrecht bij Vinkeveen de A2 af en moest al vrij vroeg rechts aanhouden, er reed weer zo'n colonne vrachtverkeer met weinig ruimte ertussen dus er voorbij gaan voor de afrit was geen optie. En dan is de ACC ook weer fijn, als je zelf de snelheid bepaalt zit je je te irriteren aan dat trage gedoe, nu mag de ACC zich eraan ergeren :-)
Klopt.Gutanoth schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:48:
[...]
Ik heb de auto nog niet, maar ik had begrepen dat de knoppen op het stuur weer weken om te wisselen tussen pilot assist en niet pilot assist?
Wel even een onderscheid maken: ACC moet aanstaan om Pilot assist bij te kunnen schakelen. Je hebt eigenlijk zelfs 3 systemen:
- ACC
- PA
- Lane Assist
Lane assist kun je aanzetten in instellingen, die grijpt heel licht in als je zonder richting aan te geven de lijnen te dicht nadert of overschrijd. Het houdt niet je auto in het midden van een rijbaan, maar corrigeerft alleen de overschrijding van witte lijnen van de rijbaan waarin je rijdt.
LA werkt ook als ACC uitstaat
Pilot Assist houdt je auto midden op de rijbaan, stuurt ook mee in bochten. Het heeft wel de neiging bij het passeren van een vrachtwagen die te dicht op de lijn rijdt de rijbaan ineens als erg breed te zien (ziet dan die lijn even niet rechts van je) en stuurt dan naar de vrachtwagen toe. Niet hard, maar wel geleidelijk en je moet dan echt even ingrijpen. Bovendien is dit het systeem dat regelmatig zeurt dat je je stuur moet vasthouden, vaak volstaat om dit te doen met lichte tegendruk maar het stuur wel zijn gang te laten gaan. Is de waarschuwing er eenmaal en je negeert die, dan volgt een meer opdringerige waarschuwing, en dan is er meer nodig dan wat tegendruk om die op te heffen. Je moet dan echt even een stuurbeweging maken, ook op een rechte weg.
PA werkt alleen als ook ACC aanstaat.
ACC, spreekt voor zich, werkt soms heel fijn, soms wat minder. Wil nog wel eens te vroeg inhouden, bijvoorbeeld (aan hectometerpaaltjes te zien tussen jou en die vrachtwagen voor je) al op 300 meter afstand. Je kunt dan met de rechtervoet wat stroom bijgeven om de snelheid aan te houden, als je dicht genoeg bij bent en richting naar links aangeeft en naar links opschuiift gaat ACC weer op de ingestelde snelheid verder, als er tenminste daar ook niet een slak rijdt.
Dan heb je nog one-pedal drive, spreekt voor zich, al missen sommigen het freewheelen dat je hebt als je OPD uit hebt staan en het stroompedaal loslaat. In plaats van vrijwel op dezelfde snelheid door te gaan en licht vaart te minderen, gaat de auto dan meteen ook lekker remmen (regeneratie). Dat is te ondervangen door niet volledig los te laten maar heel gedoseerd te werken met de rechtervoet, je simuleert dan het freewheelen door gewoon het pedaal in een bepaalde stand te houden, laat je verder los gaat hij remmen. Even wennen, maar eenmaal gewend willen velen niet anders meer.
Leuk om allemaal te onderzoeken in afwachting van je nieuwe wagen, ik herken dat heel goed. Had je al eens een proefrit gedaan? anders gewoon eens doen bij een dealer. Aanrader
Yes, zeker al een proefrit gedaan, maar in dat uurtje heb ik de systemen nog niet 100% kunnen onderscheiden en doorgronden.ron65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
Klopt.
Wel even een onderscheid maken: ACC moet aanstaan om Pilot assist bij te kunnen schakelen. Je hebt eigenlijk zelfs 3 systemen:
- ACC
- PA
- Lane Assist
Lane assist kun je aanzetten in instellingen, die grijpt heel licht in als je zonder richting aan te geven de lijnen te dicht nadert of overschrijd. Het houdt niet je auto in het midden van een rijbaan, maar corrigeerft alleen de overschrijding van witte lijnen van de rijbaan waarin je rijdt.
LA werkt ook als ACC uitstaat
Pilot Assist houdt je auto midden op de rijbaan, stuurt ook mee in bochten. Het heeft wel de neiging bij het passeren van een vrachtwagen die te dicht op de lijn rijdt de rijbaan ineens als erg breed te zien (ziet dan die lijn even niet rechts van je) en stuurt dan naar de vrachtwagen toe. Niet hard, maar wel geleidelijk en je moet dan echt even ingrijpen. Bovendien is dit het systeem dat regelmatig zeurt dat je je stuur moet vasthouden, vaak volstaat om dit te doen met lichte tegendruk maar het stuur wel zijn gang te laten gaan. Is de waarschuwing er eenmaal en je negeert die, dan volgt een meer opdringerige waarschuwing, en dan is er meer nodig dan wat tegendruk om die op te heffen. Je moet dan echt even een stuurbeweging maken, ook op een rechte weg.
PA werkt alleen als ook ACC aanstaat.
ACC, spreekt voor zich, werkt soms heel fijn, soms wat minder. Wil nog wel eens te vroeg inhouden, bijvoorbeeld (aan hectometerpaaltjes te zien tussen jou en die vrachtwagen voor je) al op 300 meter afstand. Je kunt dan met de rechtervoet wat stroom bijgeven om de snelheid aan te houden, als je dicht genoeg bij bent en richting naar links aangeeft en naar links opschuiift gaat ACC weer op de ingestelde snelheid verder, als er tenminste daar ook niet een slak rijdt.
Dan heb je nog one-pedal drive, spreekt voor zich, al missen sommigen het freewheelen dat je hebt als je OPD uit hebt staan en het stroompedaal loslaat. In plaats van vrijwel op dezelfde snelheid door te gaan en licht vaart te minderen, gaat de auto dan meteen ook lekker remmen (regeneratie). Dat is te ondervangen door niet volledig los te laten maar heel gedoseerd te werken met de rechtervoet, je simuleert dan het freewheelen door gewoon het pedaal in een bepaalde stand te houden, laat je verder los gaat hij remmen. Even wennen, maar eenmaal gewend willen velen niet anders meer.
Leuk om allemaal te onderzoeken in afwachting van je nieuwe wagen, ik herken dat heel goed. Had je al eens een proefrit gedaan? anders gewoon eens doen bij een dealer. Aanrader
Ik vond Pilot assist erg fijn. Auto staat ondertussen al 6 maanden in bestelling. Constructie staat gepland op 16 December volgens de dealer. Levering tweede week Januari na verwijdering C40 en recharge badge en het wrappen van logo + volvo letters
Hoort hier niet helemaal thuis, maar ik heb een vraagje over de XC40 T3 (benzine dus). Onlangs hebben mijn ouders deze tweedehands gekocht (Momentum handgeschakeld uit 2018).
Op het stuur aan de linkerkant zitten rechts van de cruisecontrol-knop 2 knoppen met boven 2 streepjes en onder 3 streepjes. Dit lijkt te maken te hebben met de afstandsinstelling voor adaptive cruisecontrol. Echter voor zover ik kan nagaan heeft de auto geen adaptive cruisecontrol. Als ik tijdens het rijden op de cruisecontrol knop druk kun je alleen een snelheidslimiet opgeven of een vaste snelheid. Je rijdt vervolgens gewoon op je voorligger in zonder dat ie in snelheid afneemt. Als ik op die 'afstands'knopjes druk lijkt er ook niks in het display te gebeuren. Weet iemand of die knopjes er ook (voor de sier?) op zitten als de auto geen adaptive cruisecontrol heeft? Of hebben ze wel een functie?
Op het stuur aan de linkerkant zitten rechts van de cruisecontrol-knop 2 knoppen met boven 2 streepjes en onder 3 streepjes. Dit lijkt te maken te hebben met de afstandsinstelling voor adaptive cruisecontrol. Echter voor zover ik kan nagaan heeft de auto geen adaptive cruisecontrol. Als ik tijdens het rijden op de cruisecontrol knop druk kun je alleen een snelheidslimiet opgeven of een vaste snelheid. Je rijdt vervolgens gewoon op je voorligger in zonder dat ie in snelheid afneemt. Als ik op die 'afstands'knopjes druk lijkt er ook niks in het display te gebeuren. Weet iemand of die knopjes er ook (voor de sier?) op zitten als de auto geen adaptive cruisecontrol heeft? Of hebben ze wel een functie?
ALs de auto geen vaart mindert heb ne de gewone Cruise Controll. De knopjes zijn dan niet actief. vermoedellijk zetten ze die stuurtjes in elke auto en zijn bij die van je ouders deze knopjes dus overbodig, maar was het goedkoper dan weer een stuur zonder die knopjes te produceren (massaproductie)Palomar schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:05:
Hoort hier niet helemaal thuis, maar ik heb een vraagje over de XC40 T3 (benzine dus). Onlangs hebben mijn ouders deze tweedehands gekocht (Momentum handgeschakeld uit 2018).
Zo heb ik op de pook voor richtingaanwijzer en verlichting ook een knop voor de mistlampen voor, die doet niets. Die mistlampen zitten er niet op bij de plus uitvoering MY23, maar de knop is er wel.
Aaa netjes!!!Gutanoth schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:05:
[...]
Yes, zeker al een proefrit gedaan, maar in dat uurtje heb ik de systemen nog niet 100% kunnen onderscheiden en doorgronden.
Ik vond Pilot assist erg fijn. Auto staat ondertussen al 6 maanden in bestelling. Constructie staat gepland op 16 December volgens de dealer. Levering tweede week Januari na verwijdering C40 en recharge badge en het wrappen van logo + volvo letters
Lekker spannend.
Mijn wagen duurde qua levering negen maanden, net een bevalling :-)
Ja het voelt ook echt als een bevalling,ron65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:12:
[...]
Aaa netjes!!!
Lekker spannend.
Mijn wagen duurde qua levering negen maanden, net een bevalling :-)
Sinds ik hem besteld heb, vind ik mijn huidige Mazda 2 ineens niet meer zo leuk
Even mezelf quoten want we moesten vanmorgen namelijk ook weer terug over vrijwel dezelfde route dus altijd leuk om te vergelijken.Juancho schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:10:
Gisteravond dus behoorlijk hoog verbruik en dus lage range doordat ik enorm lange stukken met 130 op de ACC gereden heb. Gemiddelde lag op 28.5kWh bij zo'n 15 graden en best veel regen onderweg.
Vanmorgen/begin middag was het 18-20 graden, wel wat regen maar minder dan gister. Uiteindelijk een verbruik van 21.5kWh dus een stuk minder dan gister avond. Dit komt natuurlijk omdat ik nu grote stukken met 105/110 op ACC gereden heb.
Die grenswaarden maken dus echt wel veel verschil, maargoed, dat is niets nieuws hier natuurlijk
@ron65 , de fix is gewoon het ombuigen van een pennetje. Niks meer, niks minder. De Volvo monteur was ook letterlijk met 3 seconden klaar. Als je eigenlijk ook nooit issues bij Fastned hebt zou ik die fix lekker laten voor wat het is want het is puur voor gedoe bij Fastned bedoelt. Zal me niks verbazen dat door het ombuigen, wat natuurlijk geen normale actie is, andere dingen om kunnen vallen of om kunnen gaan vallen naarmate je vaker bij Fastned aan die zware kabels geladen hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 13-10-2023 12:55 ]
HahahahaGutanoth schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:53:
[...]
Ja het voelt ook echt als een bevalling,
Sinds ik hem besteld heb, vind ik mijn huidige Mazda 2 ineens niet meer zo leuk
Ik had een wagen waarbij de app NIET meer werkte, het merk was van GM doorverkocht aan STellantis en die laatste wilde de servers tussen autos en apps niet overnemen.
Dus waar we hier over een gammele app klagen, die app deed NIETS meer de laatste jaren.
Ook de navigatiekaarten updaten en de software in het multitainment systeem was stil komen te liggen, in modellen die na de overname verkocht werden zat andere hardware die wel werd ondersteund.
Ik heb me er destijds bij neergelegd, maar sinds ik de XC40 besteld had werd het ineens weer een flinke ergernis en wilde ik zo snel mogelijk van die wagen af en de XC 40 ophalen. Ineens voldeed de oude niet meer waar ik het tot dat moment nog accepteerde
Thanx, ja ik ben ook niet van plan het te laten doen, want het laden bij Fastned gaat probleemloos bij mij.Juancho schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Als je eigenlijk ook nooit issues bij Fastned hebt zou ik die fix lekker laten voor wat het is want het is puur voor gedoe bij Fastned bedoelt.
Maar ik ben techneut, dus altijd benieuwd naar wat er precies wordt gedaan omdat me dat enorm interesseert.
Ben ook meteen weer benieuwd wat dat voor pennetje is dan,

Die knopjes zitten er inderdaad voor de sier op, ik rijd momenteel (in afwachting van mijn Recharge) een Momentum Core T2 (automaat). Die heeft ook deze knoppen op het stuur, terwijl er geen ACC op zit.Palomar schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:05:
Weet iemand of die knopjes er ook (voor de sier?) op zitten als de auto geen adaptive cruisecontrol heeft? Of hebben ze wel een functie?
Hetzelfde viel mij op met de knoppen voor mistlampen voor en de knop bij de bestuurder voor de achterklep. Deze hebben ook geen functie, ondanks dat je ze in kunt drukken.
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Uhm gewoon een pennetje in je laadpoort. Die verbuigen ze iets zodat de connectie met lader van Fastned beter contact maakt. Niks meer, niks minder.ron65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Kwam er vanmorgen achter dat je actieradius behoorlijk keldert als je alleen maar een fietsendrager aansluit. Ik had er nog geen meter mee gereden, maar ging van 130 naar 70 km
Na een tijdje gereden te hebben kwam er wel weer wat km's bij, maar vond dit merkwaardig.
Maar verder nog steeds elke km genieten met deze auto hoor
Na een tijdje gereden te hebben kwam er wel weer wat km's bij, maar vond dit merkwaardig.
Auto ging er waarschijnlijk vanuit dat je een aanhanger erachter had gehangen.rolfio schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:33:
Kwam er vanmorgen achter dat je actieradius behoorlijk keldert als je alleen maar een fietsendrager aansluit. Ik had er nog geen meter mee gereden, maar ging van 130 naar 70 km![]()
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
tot je er een tijdje mee rijdt, dan past de statistiek zich weer aan...rolfio schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:33:
Kwam er vanmorgen achter dat je actieradius behoorlijk keldert als je alleen maar een fietsendrager aansluit. Ik had er nog geen meter mee gereden, maar ging van 130 naar 70 km![]()
Je opmerking over opnames terugkijken triggerde me: net even tv.kpn.com getest en die doet het ook... !Mga1600 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
Kortom: ik vind het een meerwaarde dat je nu naar YouTube en naar de eigen Ziggo go opnamen of de digitale krant kan kijken tijdens het laden.
Viaplay niet, die wil alsnog een app installeren bij afspelen van de Formule 1 GP's, en die app is er niet voor onze volvoKammika schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:01:
[...]
Je opmerking over opnames terugkijken triggerde me: net even tv.kpn.com getest en die doet het ook... !
Ik ben heel tevreden over mijn XC40 P6, maar voor mijn gevoel was mijn Outlander Phev op EV wel stiller. Ik heb het idee dat de Michelin CC2 banden hier de boosdoeners zijn. (de Outlander stond op 225/55 R18 Toyo R37 banden)
Zijn de wielkasten binnen bekleed of kaal? Bij de Outlander zat er een geluidsisolerende laag over de wielkasten voor.
Zijn de wielkasten binnen bekleed of kaal? Bij de Outlander zat er een geluidsisolerende laag over de wielkasten voor.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Het is toch wel wat met die api van Volvo. De preconditionering werkte niet meer vanuit de domoticz plugin. Oorzaak blijkt te zijn dat de api call voor de preconditionering nu een “internal server error “ teruggeeft…
Laten we hopen dat die het snel weer doet…
Laten we hopen dat die het snel weer doet…
Dit is Hedin in Almere toch? Hebben wij de EX30 besteld.xandje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:55:
Vandaag op mogen halen, wat een ontzettende heerlijke auto (C40 SMER Ultimate).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onlangs erg onder de indruk van de Collision warning in de XC40. Auto’s voor mij gingen plots in de ankers, auto reageerde er direct op met melding ondanks dat ik er nog ver van af zat. Verder geen ingreep nodig omdat er ruim voldoende ruimte was om te reageren, maar dat de software direct de situatie door had vond ik netjes.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik heb omgekeerde ervaring, telkens valse meldingen als er auto's in de buitenbocht geparkeerd staan. Verschiet me elke keer dood terwijl er niets aan de hand is en dat vind ik net gevaarlijk. Net als die noodstop bij het achteruit rijden, die zet ik nu elke keer manueel uit voor ik vertrek. Lijkt echt alsof je ergens tegenaan rijdt, laatste keer omdat ik achteruit de oprit opreed op 15cm van m'n haag... vreselijk gevoel, dacht echt dat ik iets geraakt had en het zweet brak me uit.Ophidian schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
Dit is Hedin in Almere toch? Hebben wij de EX30 besteld.
Onlangs erg onder de indruk van de Collision warning in de XC40. Auto’s voor mij gingen plots in de ankers, auto reageerde er direct op met melding ondanks dat ik er nog ver van af zat. Verder geen ingreep nodig omdat er ruim voldoende ruimte was om te reageren, maar dat de software direct de situatie door had vond ik netjes.
De achteruit stop is wel wat heftig ja. Die zet ik op onze oprit ook altijd uit. De buitenbocht geparkeerde auto's herken ik niet, aan voorzijde nog geen foute ingrepen gehad.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
KloptOphidian schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:09:
[...]
Dit is Hedin in Almere toch? Hebben wij de EX30 besteld.
edit: Vandaag op mijn eerste dag met de auto tijdens het achteruit parkeren ook de rem-ingreep gehad, ik kon ook zweren dat ik ergens tegenaan zat, hij was nogal heftig inderdaad
[ Voor 12% gewijzigd door xandje op 13-10-2023 23:04 ]
Onze XC40 duurde ook 11 maanden idd. EX30 zou feb zijn, maar geloof er pas wat van als ie op de boot staat. We zien het vanzelf welxandje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:03:
[...]
KloptWat is de ETA van die EX30? Heb hier 11 maanden op moeten wachten maar het was het waard!
Toevallig weet ik dat de wielkasten bekleed zijn. Ik had deze zomer een camping waar een enorme blubberpool de enige in/uitrij weg sierde, dus ik spoot elke 4 dagen de wielkasten even bij een wasbox schoon.Vulcan750 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:42:
Ik ben heel tevreden over mijn XC40 P6, maar voor mijn gevoel was mijn Outlander Phev op EV wel stiller. Ik heb het idee dat de Michelin CC2 banden hier de boosdoeners zijn. (de Outlander stond op 225/55 R18 Toyo R37 banden)
Daar klonterde zoveel samen dat ik het niet liet zitten om echt vastzitten te voorkomen, dan kijk je de boel meteen even goed na of het schoon is en daarbij heb ik positief geconstateerd dat het een soort van stoffen bekleding is.
Wbt die ingrepen of in mijn geval het bekende alarm belletje dat af gaat als er iets gebeurt of bijna gebeurt... ik heb wel het idee dat dit sinds de afgelopen OTA vaker gebeurt terwijl er niks aan de hand is. Bijv. als je richting het stoplicht gaat met 3 banen (linksaf/rechtsaf/rechtdoor. Als ik dan rechtdoor ga en de andere 2 banen staan voor rood te wachten wil de auto nog wel eens dat alarm belletje laten afgaan. Geen ingreep gelukkig, alleen de waarschuwing.
Voor mij gevoel hoor ik die nu flink vaker dan voorheen.
Als ik 's morgens om 7u00 uit mijn garage rijd zet ik het achteruit stop ook af, want als ik wat te snel er uit rijd dan ziet hij de helling als een soort van muur en gaat hij in de ankers. Staat mijn auto op de oprit geparkeerd dan zet ik die nooit af, want te veel spelende kinderen met allerlei speeltuig (steps, fietsen, skeelers,...), die ik niet altijd in de gaten heb, dus moet vreselijk opletten. In een parkeergarage heeft het mij wel al eens gered van een aanrijding, dus het is niet altijd kommer en kwel.
In een andere parkeergarage, toen ik achteruit parkeerde zat ik plots ergens tegen aan... toen werkte de achteruit stop blijkbaar niet. Ik had niet gezien dat de muur uitsteeksels had en heb hierdoor wat schade aan de achterbumper, gelukkig op het zwarte gedeelte. Je ziet het enkel als hij proper gewassen is..
Maandag ook geluk gehad met de noodstop, ik was blijkbaar verstrooid en aan een rond punt had ik alles in de gaten vooraleer ik erop reed, behalve die éne straat, waar bijna nooit een auto uit komt want het is een doodlopende straat, kwam er plots er wel één uit en ik had hem niet gezien, en hij kwam er wel met een rotvaart uit gereden, net alsof hij een incident opzocht... Zonder die noodstop had ik wellicht collision, want ik had maar iets later ingegrepen op de rem... Moest er wel ff van bekomen... heb nog nooit zo traag naar huis gereden
In een andere parkeergarage, toen ik achteruit parkeerde zat ik plots ergens tegen aan... toen werkte de achteruit stop blijkbaar niet. Ik had niet gezien dat de muur uitsteeksels had en heb hierdoor wat schade aan de achterbumper, gelukkig op het zwarte gedeelte. Je ziet het enkel als hij proper gewassen is..

Maandag ook geluk gehad met de noodstop, ik was blijkbaar verstrooid en aan een rond punt had ik alles in de gaten vooraleer ik erop reed, behalve die éne straat, waar bijna nooit een auto uit komt want het is een doodlopende straat, kwam er plots er wel één uit en ik had hem niet gezien, en hij kwam er wel met een rotvaart uit gereden, net alsof hij een incident opzocht... Zonder die noodstop had ik wellicht collision, want ik had maar iets later ingegrepen op de rem... Moest er wel ff van bekomen... heb nog nooit zo traag naar huis gereden
[ Voor 12% gewijzigd door RigolleM op 14-10-2023 09:27 ]
Tis zoals je zegt, het systeem grijpt vaker in dan je wellicht zou willen, maar ik hou wel van die alertheid. Als je zelf namelijk1 sec later bent qua reactie kan het een flinke puinhoop worden. Heb dat zelf ook al eens meegemaakt waarbij tegenligger recht op mij af kwam rijden in een straat in ons dorp. Weliswaar genoeg ruimte om langs elkaar te rijden, maar initieel loodrecht op elkaar af vanwege auto’s aan beide zijden van de weg geparkeerd; gordels strak getrokken en noodremingreep. Dan gaat adrenaline wel een leveltje omhoogRigolleM schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:22:
Als ik 's morgens om 7u00 uit mijn garage rijd zet ik het achteruit stop ook af, want als ik wat te snel er uit rijd dan ziet hij de helling als een soort van muur en gaat hij in de ankers. Staat mijn auto op de oprit geparkeerd dan zet ik die nooit af, want te veel spelende kinderen met allerlei speeltuig (steps, fietsen, skeelers,...), die ik niet altijd in de gaten heb, dus moet vreselijk opletten. In een parkeergarage heeft het mij wel al eens gered van een aanrijding, dus het is niet altijd kommer en kwel.
In een andere parkeergarage, toen ik achteruit parkeerde zat ik plots ergens tegen aan... toen werkte de achteruit stop blijkbaar niet. Ik had niet gezien dat de muur uitsteeksels had en heb hierdoor wat schade aan de achterbumper, gelukkig op het zwarte gedeelte. Je ziet het enkel als hij proper gewassen is..![]()
Denk niet dat je keuze hebt, zodra je bij de dealer komt doen ze het gewoon.ron65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Thanx, ja ik ben ook niet van plan het te laten doen, want het laden bij Fastned gaat probleemloos bij mij.
Maar ik ben techneut, dus altijd benieuwd naar wat er precies wordt gedaan omdat me dat enorm interesseert.![]()
Kan het altijd opmerken "hee, die laadport fix, niet doen! Werkt nu probleemloos overal, if it isn't broke, dont fix it"Waterblok schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:31:
[...]
Denk niet dat je keuze hebt, zodra je bij de dealer komt doen ze het gewoon.
Voorlopig kan ik maar 1 ding bedenken om de dealer mee lastig te gaan vallen: de trilling tussen 101 en 116. Lijkt intensiever aanwezig dan voorheen sommige dagen, andere dagen merk je die amper of helemaal niet.
Kan geen kwaad ze te laten merken dat de trilling er is zodat je ermee bekend staat, mocht er een fix voor komen.
Als je zonder PA rijdt denkt het systeem vrij regelmatig je te moeten waarschuwen voor gevaar inderdaad. Als je PA wel aan hebt staan gebeurt het volgens mij nooit. Wel logisch eigenlijk want dan is het systeem zelf aan zet om het goed te doen.Juancho schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:09:
Wbt die ingrepen of in mijn geval het bekende alarm belletje dat af gaat als er iets gebeurt of bijna gebeurt... ik heb wel het idee dat dit sinds de afgelopen OTA vaker gebeurt terwijl er niks aan de hand is. Bijv. als je richting het stoplicht gaat met 3 banen (linksaf/rechtsaf/rechtdoor. Als ik dan rechtdoor ga en de andere 2 banen staan voor rood te wachten wil de auto nog wel eens dat alarm belletje laten afgaan. Geen ingreep gelukkig, alleen de waarschuwing.
Als iemand interesse heeft in een Volvo C40, nog niet op naam gezet, komt ongeveer binnen a.s. 25 oktober 2023, neem dan contact met mij op.
Vanaf november onverwachts een nieuwe baan met een interessant lease aanbod waardoor particulier bestelde C40 niet meer interessant is. Wellicht kan ik iemand blij maken die dezelfde bestelling heeft staan, maar wellicht een lange wachttijd heeft.
Het betreft:
Volvo C40 Recharge Single Motor Extended Range
Ultimate uitvoering
2024
Opties:
Kleur: Sage Green
Bekleding: Connect Microtech/Nubuck (textiel) Charcoal/Charcoal
Extra getint glas achter
19" 5-spaaks black diamond Cut
Trekhaak, inklapbaar
Vanaf november onverwachts een nieuwe baan met een interessant lease aanbod waardoor particulier bestelde C40 niet meer interessant is. Wellicht kan ik iemand blij maken die dezelfde bestelling heeft staan, maar wellicht een lange wachttijd heeft.
Het betreft:
Ultimate uitvoering
2024
Opties:
Extra getint glas achter
Trekhaak, inklapbaar
[ Voor 0% gewijzigd door C40_recharge24 op 14-10-2023 16:04 . Reden: Onverwachts toegevoegd om context meer helder te krijgen ]
Heb je er aan gedacht om je auto te verkopen aan de leasemaatschappij van je nieuwe werkgever en ‘m vervolgens terug te leasen? Heb ik ook een keer bij de hand gehad: sale en lease-back.C40_recharge24 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:03:
Als iemand interesse heeft in een Volvo C40, nog niet op naam gezet, komt ongeveer binnen a.s. 25 oktober 2023, neem dan contact met mij op.
Het betreft:
Ultimate uitvoering
2024
Opties:
Extra getint glas achter
Trekhaak, inklapbaar
De binnenkanten van de wielkasten zijn achter zeker bekleed met een soort "stof", maar in de voorste wielkasten zit een kunststof binnenscherm.ron65 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:43:
[...]
Toevallig weet ik dat de wielkasten bekleed zijn. Ik had deze zomer een camping waar een enorme blubberpool de enige in/uitrij weg sierde, dus ik spoot elke 4 dagen de wielkasten even bij een wasbox schoon.
Daar klonterde zoveel samen dat ik het niet liet zitten om echt vastzitten te voorkomen, dan kijk je de boel meteen even goed na of het schoon is en daarbij heb ik positief geconstateerd dat het een soort van stoffen bekleding is.
Bij de Outlander zijn de wielkasten (voor), aan de kant van de motorkap dus, bekleed met een pakweg halve centimeter zacht materiaal. Hoe dit bij mijn XC40 is weet ik niet, alles zit achter een kunststof afdekking.
Zie PMC40_recharge24 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:03:
Het betreft:
Ultimate uitvoering
2024
Opties:
Extra getint glas achter
Trekhaak, inklapbaar
Vraagje, vandaag proef gereden in een xc40 recharge single motor plus. Heerlijke auto. Wel wennen aan one pedal drive (gevoelig) en andersom het rem gevoel.
Waar ik een vraag over heb. Als ik niet op de acc rijd, en ik bv een invoegende auto voor me krijg, nam de auto snelheid terug. Hoort dit? Terwijl hij dus niet op de acc stond…
Waar ik een vraag over heb. Als ik niet op de acc rijd, en ik bv een invoegende auto voor me krijg, nam de auto snelheid terug. Hoort dit? Terwijl hij dus niet op de acc stond…
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Nee je dan stroom terug? Want dan remt de auto idd af met OPD aan.caspervc schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:05:
Vraagje, vandaag proef gereden in een xc40 recharge single motor plus. Heerlijke auto. Wel wennen aan one pedal drive (gevoelig) en andersom het rem gevoel.
Ik heb gehoord dat de nieuwe modeljaren(my24) een soort adaptive opd hebben, die bij cruisen op de snelweg snelheid aanhouden, maar wel remmen voor een voorligger. Op YouTube een filmpje van Thom lov over te vinden.caspervc schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:05:
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
Ik heb MY23, ik heb dit niet actief gemerkt anders dan dat als er iemsnd heel kort voor duikt de rem ingrijpt, maar dat is het collission protection systeem. Je krijgt dan ook melding dat er een remingreep geweest is ter voorkoming van een aanrijding in je bestuurders display.Francisp1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Ik heb gehoord dat de nieuwe modeljaren een soort adaptive opd hebben, die bij cruisen op de snelweg snelheid aanhouden, maar wel remmen voor een voorligger. Op YouTube een filmpje van Thom lov over te vinden.
Verder houdt de wagen snelheid aan volgens de stand van het stroompedaal tot dat systeem ingrijpt.
Als je ACC wel aanhebt en de wagen iets inhoud al veel te ver tevoren, geef je wat stroom bij zodat je je snelheid aanhoudt tot je naar links kunt, maar als OPD aanstaat en je lift het stroompedaal dan toch weer heel lichtjes in die situatie, gaat de wagen behoorlijk inhouden om weer aan de ACC afstand en snelheid te voldoen. Maar wel alleen als je het pedaal iets op laat komen op die momenten.
Afgelopen week de wagen met ceramic wax gedaan, maar na de regen van vandaag is het net alsof de halve sahara op de wagen ligt nu. Helemaal grijzig met vlekken. Met een plons water spoelt het er dan wel zo weer af. Geen idee wat er voor rotzooi in die regen zat, maar alle wagens in de straat zitten eronder. Blij dat die ceramic laag erop zit. Morgen maar even snel de wasstraat (goedkoopste programma) want dit ziet er niet uit.
[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 14-10-2023 22:42 ]
Ik bedoelde de my24. Mijn my23 heeft het ook niet.ron65 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
Ik heb MY23, ik heb dit niet actief gemerkt anders dan dat als er iemsnd heel kort voor duikt de rem ingrijpt, maar dat is het collission protection systeem. Je krijgt dan ook melding dat er een remingreep geweest is ter voorkoming van een aanrijding in je bestuurders display.
Ik heb een XC40 in exact dezelfde configuratie in bestelling staan, maar vind de C40 mooier. Zou dus top zijn, maar geen idee of een leasemaatschappij dat over zou willen nemen en hoe dat zou moeten gaan.C40_recharge24 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:03:
Het betreft:
Ultimate uitvoering
2024
Opties:
Extra getint glas achter
Trekhaak, inklapbaar
Ik heb destijds de leasemaatschappij gewoon benaderd. Het ging daarbij toen om een auto die al een paar weken op mijn naam stond. Ik heb de situatie uitgelegd en er werd vervolgens een ‘inkoopprijs’ afgesproken die ze me overgemaakt hebben nadat de auto was overgeschreven. Op die prijs had ik zelf enige invloed, maar hoe hoger die zou worden, des te hoger de leaseprijs uiteraard. Kortom, daar kom ik een beetje mee optimaliseren. Met een nog niet op naam gestelde auto moet het nog simpeler zijn toch?millerman_sf schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:50:
[...]
Ik heb een XC40 in exact dezelfde configuratie in bestelling staan, maar vind de C40 mooier. Zou dus top zijn, maar geen idee of een leasemaatschappij dat over zou willen nemen en hoe dat zou moeten gaan.
Bij concrete interesse kun je contact opnemen met mijn volvo dealer. Zij kunnen meedenken en eventueel contact leggen met de lease maatschappij.millerman_sf schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:50:
[...]
Ik heb een XC40 in exact dezelfde configuratie in bestelling staan, maar vind de C40 mooier. Zou dus top zijn, maar geen idee of een leasemaatschappij dat over zou willen nemen en hoe dat zou moeten gaan.
Mijn MY24 heeft de eerder beschreven instelling inderdaad ook. Er zijn nu 3 opties bij OPD: aan, uit of auto. Als ik me niet vergis, is "auto" de default instelling. De beschrijving ervan is "Automatische aanpassing van de remkracht op basis van de afstand ten opzichte van de voorligger.".ron65 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:40:
[...]
Ik heb MY23, ik heb dit niet actief gemerkt anders dan dat als er iemsnd heel kort voor duikt de rem ingrijpt, maar dat is het collission protection systeem. Je krijgt dan ook melding dat er een remingreep geweest is ter voorkoming van een aanrijding in je bestuurders display.
Verder houdt de wagen snelheid aan volgens de stand van het stroompedaal tot dat systeem ingrijpt.
Als je ACC wel aanhebt en de wagen iets inhoud al veel te ver tevoren, geef je wat stroom bij zodat je je snelheid aanhoudt tot je naar links kunt, maar als OPD aanstaat en je lift het stroompedaal dan toch weer heel lichtjes in die situatie, gaat de wagen behoorlijk inhouden om weer aan de ACC afstand en snelheid te voldoen. Maar wel alleen als je het pedaal iets op laat komen op die momenten.
Afgelopen week de wagen met ceramic wax gedaan, maar na de regen van vandaag is het net alsof de halve sahara op de wagen ligt nu. Helemaal grijzig met vlekken. Met een plons water spoelt het er dan wel zo weer af. Geen idee wat er voor rotzooi in die regen zat, maar alle wagens in de straat zitten eronder. Blij dat die ceramic laag erop zit. Morgen maar even snel de wasstraat (goedkoopste programma) want dit ziet er niet uit.
Dat is dan idd iets nieuws want de oudere xc40 modellen hebben alleen aan/uit voor OPD... 🤔
Ik gebruik OPD helemaal niet (meer), vind het persoonlijk vervelend en oncomfortabel rijden (en voorzie een grotere kans op slippen bij glad wegdek). Een voordeel zie ik er ook niet van in, want qua verbruik maakt het i.i.g. niets uit t.o.v. T.P.D (two pedal driving).BartMe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:45:
[...]
Mijn MY24 heeft de eerder beschreven instelling inderdaad ook. Er zijn nu 3 opties bij OPD: aan, uit of auto. Als ik me niet vergis, is "auto" de default instelling. De beschrijving ervan is "Automatische aanpassing van de remkracht op basis van de afstand ten opzichte van de voorligger.".
Zo zie je dat ervaringen verschillen. Ik vind OPD juist heerlijk en goed gedoseerd rijden... ehh remmen.Mga1600 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Ik gebruik OPD helemaal niet (meer), vind het persoonlijk vervelend en oncomfortabel rijden (en voorzie een grotere kans op slippen bij glad wegdek). Een voordeel zie ik er ook niet van in, want qua verbruik maakt het i.i.g. niets uit t.o.v. T.P.D (two pedal driving).
Enkel als ik iets te hard ergens op aan kom, moet ik de laatste meter iets bijremmen.
Met OPD uit heb ik juist het gevoel (en dat is feitelijk ook zo) dat de auto niks remt en vooral scherpe bochten bij afritten snelweg voelen ongecontroleerd en zelf bijremmen in een bocht voelt niet vertrouwd.
Het is een persoonlijke beleving, ik vind het juist top en juist comfortabel rijden. Slippen op nat wegdek? nog nooit iets van gemerkt, je moet alleen niet abrubt je volledige stroompedaal loslaten (net als je niet abrubt snoeihard op de rem trapt) en die neiging heb je de eerste paar dagen dat je ermee rijdt nog wel. Het is nu een kwestie van doseren met het stroompedaal, een fractie liften is freewheelen en langzaam vaart minderen (effect van loslaten als je geen OPD aanhebt) en meer liften begint hij gedoseerd te remmen, des te meer je loslaat, des te meer remkracht.Mga1600 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Ik gebruik OPD helemaal niet (meer), vind het persoonlijk vervelend en oncomfortabel rijden (en voorzie een grotere kans op slippen bij glad wegdek). Een voordeel zie ik er ook niet van in, want qua verbruik maakt het i.i.g. niets uit t.o.v. T.P.D (two pedal driving).
Het is echt wel een kwestie van een feeling ermee hebben, heb je die niet, dan is het een ramp optie denk ik.
AH ok, je had het over de nieuwste modeljaren, We zitten nog in 2023, vandaar de verwarringFrancisp1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:45:
[...]
Ik bedoelde de my24. Mijn my23 heeft het ook niet.
Hier wil ik niets anders meer dan OPD. Zoals boven al gezegd, af en toe zelf iets bij remmen. Maar dat is minimaal gelukkig. Wel merk ik als je links staat bij een stoplicht en je wil dan snel optrekken, het bij een nat wegdek wel af en toe wat slipt. Maar ach het is is net weer een nieuw seizoen. Dus is het gewoonweg ook wel weer wennen.
Hahaha, ja.... vooral bij nat weer op de witte lijn ben je grip kwijt, maar ook de gladgereden sporen van de banden net erna als daar het asfalt nat is... Dan merk je dat grote koppel wel.Sibelius schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:49:
Hier wil ik niets anders meer dan OPD. Zoals boven al gezegd, af en toe zelf iets bij remmen. Maar dat is minimaal gelukkig. Wel merk ik als je links staat bij een stoplicht en je wil dan snel optrekken, het bij een nat wegdek wel af en toe wat slipt. Maar ach het is is net weer een nieuw seizoen. Dus is het gewoonweg ook wel weer wennen.
Hehe, gek hoe snel het allemaal gaat hè, mijn auto is nog geen jaar oud & technisch al achterhaald 🤪.ron65 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:47:
[...]
AH ok, je had het over de nieuwste modeljaren, We zitten nog in 2023, vandaar de verwarring
Gelukkig rijdt hij geweldig! En beter vooruitgang dan stilstand natuurlijk!
Ik kijk nu nog uit naar de recall voor de trillingen. Dan is mijn grootste klacht ook verdwenen.
Ach, ook ik ben soms wel een haantje hahaha. Minimaal hoor. Ik zeg altijd ik ben van het doorrijden. Maar niet van het lompe en mensen niets aan ruimte laten. Verbaas mij soms. En door dan, denk ik.ron65 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Hahaha, ja.... vooral bij nat weer op de witte lijn ben je grip kwijt, maar ook de gladgereden sporen van de banden net erna als daar het asfalt nat is... Dan merk je dat grote koppel wel.
Enne, ik zou inderdaad melding maken van trillingen. Hier is het soms net een drilboor het stuur. En soms is het zo minimaal, en dan lijkt het dat je met een “slope” dat hij meer trilt en soms ook de temperatuur.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"