Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Het komt grotendeels uit dezelfde fabrieken waar de duurdere 'Westerse' producten vandaan komen en zoals hiervoor al gezegd staat Xiaomi bekend als degelijk tot goed.Kammika schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:40:
[...]
je moet het maar durven: goedkope chinese opladers. Voldoende nieuwsartikeltjes over brand wat daaruit ontstaan is...
Maar waarom rij je eigenlijk de EV die je rijdt als je Chinese producten niet vertrouwt!? Een EV Volvo is voor misschien wel 80% tot 90% uit Chinese onderdelen opgebouwd, waaronder de accu's, beetje boter op je hoofd dan

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Helemaal waar. Was ook we een dingetje waar ik me overheen moest zetten…Rianata schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:52:
[...]
Het komt grotendeels uit dezelfde fabrieken waar de duurdere 'Westerse' producten vandaan komen en zoals hiervoor al gezegd staat Xiaomi bekend als degelijk tot goed.
Maar waarom rij je eigenlijk de EV die je rijdt als je Chinese producten niet vertrouwt!? Een EV Volvo is voor misschien wel 80% tot 90% uit Chinese onderdelen opgebouwd, waaronder de accu's, beetje boter op je hoofd dan
Zomaar wat percentages roepen is nogal kort door de bocht vind ik.Rianata schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:52:
[...]
Het komt grotendeels uit dezelfde fabrieken waar de duurdere 'Westerse' producten vandaan komen en zoals hiervoor al gezegd staat Xiaomi bekend als degelijk tot goed.
Het carbon footprint report laat in appendix 1 een lange lijst van gebruikte materialen zien. De locatie laat zien welke bron/mix/lijst ze gebruikt hebben om de voetafdruk te bepalen. Daar staat vaak EU28 (Europa), DE (Duitsland) tussen. Dus waarschijnlijk daar geproduceerd. Glo = Global; RoW = Rest of World. Jammer dat de Li-ion accu's er niet bij staan.
Ik werk zelf in de polymeer industrie. Veel van onze producten belanden in auto's.
We kunnen dus best trots zijn op de maakindustrie die er in Europa is
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Thanks voor de tip! Deze gebruik jij dus ook begrijp ik? Zou je een foto kunnen posten met je telefoon erin? Want waar klik je die aan vast dan aangezien de XC40 geen roosters heeft (die zitten echt te diep naar binnen). Ben wel benieuwd! Wel het kopen waard denk ik... Niet zo lomp en log ding volgens mij.Rianata schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:17:
Als draadloze oplader vind ik deze nog steeds ongeevenaard:
Xiaomi - 20W - Draadloze auto lader
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 04-10-2023 11:09 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
/f/image/JROnmqSfDeJyjNaL9cpn9GPU.png?f=fotoalbum_large)
En ja hoor, m'n laadplanning is nog maar eens gewist, voor de 10e keer ofzo deze week 😡.
Ik vind het trouwens ook heel bijzonder dat je de laadklep gewoon kan openen als de wagen vergrendeld is, dat zou toch niet mogen. Je kan wel zeggen van wat gaan ze doen? Je auto opladen? Maar toch... voelt niet veilig aan imo. Bij m'n vorige ICE wagens kon je dat nooit openen als de auto vergrendeld was. Iemand met slechte bedoelingen kan zo je laadpoort saboteren...
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dat was mijn punt ook in een gesprek met een collega laatst.Ik vind het trouwens ook heel bijzonder dat je de laadklep gewoon kan openen als de wagen vergrendeld is, dat zou toch niet mogen. Je kan wel zeggen van wat gaan ze doen? Je auto opladen? Maar toch... voelt niet veilig aan imo. Bij m'n vorige ICE wagens kon je dat nooit openen als de auto vergrendeld was. Iemand met slechte bedoelingen kan zo je laadpoort saboteren...
Nu ik je bericht lees heb ik er nog eens over nagedacht en wellicht is het als de wagen volledig ‘dood’ is qua accu, dat je dan toch nog een laadkabel kan inpluggen? Anders krijg je hem niet meer open…
Waarschijnlijk sleutel in je zak? Dan is de laadpoort namelijk gewoon toegankelijk.Largamelion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
Ik vind het trouwens ook heel bijzonder dat je de laadklep gewoon kan openen als de wagen vergrendeld is, dat zou toch niet mogen. Je kan wel zeggen van wat gaan ze doen? Je auto opladen? Maar toch... voelt niet veilig aan imo. Bij m'n vorige ICE wagens kon je dat nooit openen als de auto vergrendeld was. Iemand met slechte bedoelingen kan zo je laadpoort saboteren...
Zonder sleutel is de klep niet te openen.
Edit: blijkbaar toch wel dus

Nee hoor, sleutel lag deze morgen gewoon binnen op de kast, daar zit 5m tussen en 2 muren, dat kan nooit. Auto was wel degelijk vergrendeld want de spiegels waren ingeklapt.WildOne schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:33:
[...]
Waarschijnlijk sleutel in je zak? Dan is de laadpoort namelijk gewoon toegankelijk.
Ik zal het eens uitvoerig testen en het resultaat laten weten. Als dit bij jullie niet kan is er iets mis met mijn XC40 exemplaar of is dat ergens een instelling die ik nog niet tegengekomen ben?
Bij mij lijkt op de laadklep in elk geval niets van vergrendelmechanisme te zitten (XC40 MY2020). Die klep gaat gewoon open, hoe hard je auto ook op slot is. Het is imho enkel de laadkabel die kan worden vergrendeld.WildOne schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:33:
[...]
Waarschijnlijk sleutel in je zak? Dan is de laadpoort namelijk gewoon toegankelijk.
Er zit inderdaad geen vergrendeling op de laadpoort-klep.madhondt schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:25:
[...]
Bij mij lijkt op de laadklep in elk geval niets van vergrendelmechanisme te zitten (XC40 MY2020). Die klep gaat gewoon open, hoe hard je auto ook op slot is. Het is imho enkel de laadkabel die kan worden vergrendeld.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
UPDATE: dit was idd een issue met mijn account. Geen idee hoe het kan. Mijn account werkte ook nog prima als ik gewoon in de app of online inlog, maar was gelocked voor de API.Kammika schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
net even volvo2mqtt gestart, maar die geeft bij mij dezelfde "Account Locked" fout...
zijn er mensen bij wie de domoticz plugin nog wel werkt? Wellicht een issue met mijn account...
De plugin een tijdje uitzetten leidde ertoe dat die de API mijn username/password niet meer herkende (gek, want die deed hetgewoon in de ap)
Dus ww gereset en het werkt weer...
heel wazig.. maar de plugin zelf doet het dus gewoon!
Bezoekje aan de dealer helaas.
OEPSJuancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:57:
Zo dan ik maak net even zelf een ventilatierooster kapot. Ik had een telefoonhouder gekocht dus die ik nog 1x wilde testen. Omdat de roosters heel diep liggen moet het vastgeklempt worden om de zilveren omlijsting. Maar dat is nog best een gepruts. Erop lukt wel, eraf wat minder want ik trok het hele rooster er met lijm en al vanaf. Er weer op klikken is geen punt, maar de draai/regel knop functioneert nu dus niet meer.
Bezoekje aan de dealer helaas.
dan zijn die dingen van Amazon of Ali die bovenop het rooster klikken kennelijk toch zo gek nog niet.... wel iets lomper, maar ja...
p.s. werkt bij iemand met Android de DJ registratie weer? hier nog niet, laatste versie van de app is 5.30.0 (android).
[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 04-10-2023 14:01 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Dat maakt niks uit toch? Ze allemaal dezelfde klem. Normaal klem je die idd in/op het rooster. Maar dan kan niet in onze wagens want die richels zitten te diep. Dus je moet idd de houder aan de omlijsting van het rooster klikken. Andere opties heb je niet. Dus ik weet niet precies wat je bedoelt?ron65 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
OEPS
dan zijn die dingen van Amazon of Ali die bovenop het rooster klikken kennelijk toch zo gek nog niet.... wel iets lomper, maar ja...
p.s. werkt bij iemand met Android de DJ registratie weer? hier nog niet, laatste versie van de app is 5.30.0 (android).
Ben ook erg benieuwd hoe @Rianata zijn Xiaomi houder heeft geplaatst.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 04-10-2023 14:18 ]
Ik denk dat @ron65 doelt op mijn oplossing. Die klemt niet op het ventilatierooster, maar hoger op het paneel waar het rooster en het scherm inzit.Juancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Dat maakt niks uit toch? Ze allemaal dezelfde klem. Normaal klem je die idd in/op het rooster. Maar dan kan niet in onze wagens want die richels zitten te diep. Dus je moet idd de houder aan de omlijsting van het rooster klikken. Andere opties heb je niet. Dus ik weet niet precies wat je bedoelt?
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog niet geprobeerd heb om die eraf te halen, maar volgens mij moet dat lukken zonder schade.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Als ik je fotos zie dan heb je de houder toch ook gewoon aan het ventilatierooster gehangen? Aan de zilveren rand denk ik? Want je hebt met de roosters van deze wagen anders geen keus behalve het ergens op plakken.ArnoudN schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:20:
[...]
Ik denk dat @ron65 doelt op mijn oplossing. Die klemt niet op het ventilatierooster, maar hoger op het paneel waar het rooster en het scherm inzit.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog niet geprobeerd heb om die eraf te halen, maar volgens mij moet dat lukken zonder schade.
De roosters zelf zitten namelijk te diep verstopt om de klip aan te hangen. Dus het moet al aan die zilveren rand.
Die van mij klemt om de buitenste zilveren rand van het scherm. Omdat hij op twee punten (boven en links) klemt blijft hij stevig zitten zonder lijm.Juancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Als ik je fotos zie dan heb je de houder toch ook gewoon aan het ventilatierooster gehangen? Aan de zilveren rand denk ik? Want je hebt met de roosters van deze wagen anders geen keus behalve het ergens op plakken.
De roosters zelf zitten namelijk te diep verstopt om de klip aan te hangen. Dus het moet al aan die zilveren rand.
:strip_exif()/f/image/J9yUFEIR0jf0wc8ZJZ9Zverz.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit niet gedaan uit veiligheidsoogpunt?Mga1600 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:52:
[...]
Er zit inderdaad geen vergrendeling op de laadpoort-klep.
Zie:
https://www.ad.nl/auto/ne...dams%20en%20Jan%20Wijnans.
en:
https://www.dagelijksauto...er-bij-elektrische-autos/
en:
https://www.emergency-plug.com/
:strip_exif()/f/image/n6rfcnJc2uGD8BzyyATLQ9Xi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Babtvt op 04-10-2023 16:11 ]
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Zou best daarmee te maken kunnen hebben, maar dan zou dat bij alle elektrische auto's zo moeten zijn... ben ik wel benieuwd naar. Ik heb daarnet in elk geval bevestigd dat er geen vergrendeling op zit, het is gewoon een 'domme' drukknop.Babtvt schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:07:
[...]
Is dit niet gedaan uit veiligheidsoogpunt?
Zie:
https://www.ad.nl/auto/ne...dams%20en%20Jan%20Wijnans.
en:
https://www.dagelijksauto...er-bij-elektrische-autos/
en:
https://www.emergency-plug.com/
[Afbeelding]
Zonet trouwens de update voor de Volvo app op Android ontvangen, rijlogboek werkt weer en alle ritten van de afgelopen dagen staan er gewoon in. Benieuwd of het batterijpercentage nu ook weer automatisch ververst.
Juancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Als ik je fotos zie dan heb je de houder toch ook gewoon aan het ventilatierooster gehangen? Aan de zilveren rand denk ik? Want je hebt met de roosters van deze wagen anders geen keus behalve het ergens op plakken.
:strip_exif()/f/image/J7FMA39wh2HrULgrKOq0uRSI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yyrq9yheliayHKBpkZEhkYNo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog even twee close ups gemaakt. Hij zit bovenin geklemd. Die glimmende knop onderop hangt gewoon vrij voor de ventilatie, die je dus ook nog gewoon kan richten.
Ah zo! Super bedankt voor de foto's, nu snap ik hoe het ook kan. Dan is deze houder denk ik ook gelijk puur gericht voor de XC40 modellen? Wel de beste manier zoals deze vast zit, tis alleen jammer dat het, volgens mij, een redelijk lomp ding is? Die van @Rianata lijkt iig wat kleiner/smaller maar die kan alleen aan het rooster (zilveren rand) vast. Ik wacht nog ff op zijn reactie en dan maar kiezen.ArnoudN schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:56:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog even twee close ups gemaakt. Hij zit bovenin geklemd. Die glimmende knop onderop hangt gewoon vrij voor de ventilatie, die je dus ook nog gewoon kan richten.
Ik heb deze houder 4 jaar met veel plezier gebruikt in mijn BMW 2-serie die ik voor de XC40 had. In de XC40 heb ik geen behoefte aan een separate houder, omdat ik mijn iPhone via kabel aansluit op Carplay.Juancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Dat maakt niks uit toch? Ze allemaal dezelfde klem. Normaal klem je die idd in/op het rooster. Maar dan kan niet in onze wagens want die richels zitten te diep. Dus je moet idd de houder aan de omlijsting van het rooster klikken. Andere opties heb je niet. Dus ik weet niet precies wat je bedoelt?
Bij de Xiaomi wireless car charger zit als het goed is een extra mount, die je ergens naar keuze op je dashboard plakt, waar dan de grijper, die je anders in je ventialtieroosters klemt, in schuift, zie het plaatje voor wat ik bedoel. Hier wordt verder weinig over geadverteerd

<EDIT>
Toch nog een voorbeeld kunnen vinden hoe het niet aan een rooster is te bevestigen:
YouTube: Xiaomi Mi 20W Wireless Car Charger and Mount — Smart Car Tech
[ Voor 10% gewijzigd door Rianata op 04-10-2023 19:26 ]
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ah super dank je! Dat het ook met een plakker kan is een voordeel, dan heb je helemaal de vrije hand waar te plakken. Ik ga hem even bestellen en dan bekijken waar die het best past. Liefst zovele mogelijk uitzicht want het blijven lelijke dingen 😁Rianata schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:21:
[...]
Ik heb deze houder 4 jaar met veel plezier gebruikt in mijn BMW 2-serie die ik voor de XC40 had. In de XC40 heb ik geen behoefte aan een separate houder, omdat ik mijn iPhone via kabel aansluit op Carplay.
Bij de Xiaomi wireless car charger zit als het goed is een extra mount, die je ergens naar keuze op je dashboard plakt, waar dan de grijper, die je anders in je ventialtieroosters klemt, in schuift, zie het plaatje voor wat ik bedoel. Hier wordt verder weinig over geadverteerd![]()
[Afbeelding]
<EDIT>
Toch nog een voorbeeld kunnen vinden hoe het niet aan een rooster is te bevestigen:
YouTube: Xiaomi Mi 20W Wireless Car Charger and Mount — Smart Car Tech
Begin september perfect geholpen in zwolle door de dealer daar. Zij gaven toen aan dat reparatie wel even kon duren, dus later in de buurt van mijn woonplaats met de dealer de casus besproken omdat ik in de buurt van Zwolle op vakantie was.
Afgelopen maandag kon de auto eindelijk daarheen en kreeg ik een v60 mee, wat een machtige auto blijft dat toch.. als ze ooit een v60 als elektrisch zouden uitbrengen dan kunnen ze mijn order vast schrijven.. vanmorgen de auto weer omgewisseld, helaas 😂, laadprobleem is verholpen door de obc (onboard charger) te vervangen. Was een duurt geintje gaf de dealer aan, eerst had Volvo Nederland toestemming moeten geven om dit onderdeel te vervangen onder garantie.
Enfin eind goed al goed! Electrisch rijden is top, maar die v60 (lekker laag en heerlijk cruisen dicht op het asfalt) ga ik wel even missen.. ja draaide ook gewoon Android op die v60 en ja ook YouTube, dus de electrische Volvo’s lopen daar niet in voor 😂
Bij techpunt.nl 34 euro zie ik. Twijfel ook om hem te bestellenJuancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:34:
[...]
Ah super dank je! Dat het ook met een plakker kan is een voordeel, dan heb je helemaal de vrije hand waar te plakken. Ik ga hem even bestellen en dan bekijken waar die het best past. Liefst zovele mogelijk uitzicht want het blijven lelijke dingen 😁
Ik heb een paar maand geleden dit ook bekeken en ik wou er één aan de rechterkant, deze is voor de linkerkant en ik vind dit niet zo prettig. Uiteindelijk één van Brodit besteld (ook lekker lomp), welke ik enkel gebruik als ik grote afstanden afleg, en dat gebeurt niet zo vaak, merendeel trek ik mijn plan met AAOS in combinatie met CarPlay.Juancho schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:05:
[...]
Ah zo! Super bedankt voor de foto's, nu snap ik hoe het ook kan. Dan is deze houder denk ik ook gelijk puur gericht voor de XC40 modellen? Wel de beste manier zoals deze vast zit, tis alleen jammer dat het, volgens mij, een redelijk lomp ding is? Die van @Rianata lijkt iig wat kleiner/smaller maar die kan alleen aan het rooster (zilveren rand) vast. Ik wacht nog ff op zijn reactie en dan maar kiezen.
Mijn Brodit is zonder MagSafe want er moet toch een USB-kabel naar de houder, dus kan je die zowel rechtstreeks in de phone pluggen imho.
Dus ik verder kijken waar je dan met die plakstrip wat kan doen, maar ook dat was lastig zonder knoppen/scherm etc te blokkeren. Uiteindelijk wel een mooie en nette plek gevonden, eigenlijk ook het beste weggewerkt, namelijk de plakstrip voor de helft kunnen plakken naast de rechter USB C poort. Zo zit je telefoon mooi weggewerkt in dat vak, zie je geen kabels, is het niet zo pontificaal in beeld maar laat je wel snel op met, voor mij belangrijk, FM prettig in beeld. Ik weet niet of die plakstrip het houdt als ik ga rijden etc, maar ik kan altijd nog extra plakspul/lijm gebruiken. Maar het gewicht wordt deels ook gedragen door de kabel eronder. Eigenlijk zou ik een USB C kabel moeten hebben met zo'n hoek erin. Dan heb je net wat meer ruimte.
:strip_exif()/f/image/Z1Eer5A64ketm6FPvYaP8wyk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bCucasKWGIBAYXPkis38mvSD.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan trouwens alsnog de laadpad gebruiken van de auto zelf. Ik vind het eerlijk gezegd wel van den zotte dat je op zo'n wagen alsnog moet prutsen en extra hardware moet toevoegen om fatsoenlijk te kunnen opladen met een app als FM. Dat zou toch niet meer moeten in deze tijd, maar na contact met Volvo werd me duidelijk gemaakt dat je helaas de ingebouwde laadpad niet kan vervangen voor een model dat wel wat meer aan kan.
[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 05-10-2023 16:38 ]
:strip_exif()/f/image/xfaYcjexeHwqGpXuaSLpwiCA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o5pATWWTG3i3O4zvps28i5Vz.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ook 'n magnetische vanop Ali die veel beter zit qua positie maar de magneet is niet sterk genoeg om door m'n hoesje m'n telefoon vast te houden met het metalen plaatje dat op m'n backcover plakt. Heb daarom een nieuw hoesje besteld.
:strip_exif()/f/image/2OG8qfMkksujWWjouXUFTKH3.jpg?f=fotoalbum_large)
De speling op het ventilatierooster blokkeer ik met 'n stukje karton 😅. Het is behelpen want er is niet veel plaats op ons dashboard en de ventilatieroosters zijn niet echt geschikt voor de meeste houders.
Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)
Tot 7% geen beperkingen in vermogen. Ik had stiekem gehoopt <5% thuis te komen, maar wind mee...
428 km op 83% dus 516 km range op 100% accu. Eigenlijk 524 km omdat de auto ~1,5% te weinig km's meet vs werkelijk. Detail, maar toch
Geëxtrapoleerd kost een volle accu laden 87.0 kWh. Aangezien de meningen nogal verdeeld zijn of het nou 78 of 79 kWh netto capaciteit is zou het verlies bijladen 10-12% zijn.
:strip_exif()/f/image/5gDCMSIqGRnzEnCHiquzww0p.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt een bizar verschil met mijn P8 dual motor uit 2020. De nieuwe modellen en zeker de SM verbruikt een stuk minder zeg. Ik mag met dit nog mooie weer blij zijn met 20/21 kW en een range van 350/380. 😁. En als het straks weer 5-10 graden kouder wordt... Anyway, dat is bekend ondertussen 😏DrBOB101 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:24:
1000+ km update van m'n XC40 MY2024 SM ER:
Tot 7% geen beperkingen in vermogen. Ik had stiekem gehoopt <5% thuis te komen, maar wind mee...
428 km op 83% dus 516 km range op 100% accu. Eigenlijk 524 km omdat de auto ~1,5% te weinig km's meet vs werkelijk. Detail, maar toch
Geëxtrapoleerd kost een volle accu laden 87.0 kWh. Aangezien de meningen nogal verdeeld zijn of het nou 78 of 79 kWh netto capaciteit is zou het verlies bijladen 10-12% zijn.
[Afbeelding]
Vandaag Haarlemmermeer - Zwolle en retour en in Zwolle nog wat kleine korte verplaatsingen, net terug en de wagen 4 straten verderop aan de paal geknoopt, maar verbruik lag over de hele afstand op 17.2 kW/100km en ik had nog 13% over (ging met 95% weg). Dat is een kleine 82% verbruik over 330 km totaal.Juancho schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:06:
[...]
Echt een bizar verschil met mijn P8 dual motor uit 2020. De nieuwe modellen en zeker de SM verbruikt een stuk minder zeg. Ik mag met dit nog mooie weer blij zijn met 20/21 kW en een range van 350/380. 😁. En als het straks weer 5-10 graden kouder wordt... Anyway, dat is bekend ondertussen 😏
Die 17.2 vond ik heel netjes. Heenweg zelfs 16.4, terugweg iets meer. Overigens zet ik de acc altijd aan op 100, ook savonds. Zal wel de leeftijd zijn of het feit dat je vanaf mijn woonplaats in alle richtingen minstens 50 km moet rijden om een stuk weg te vinden waar je na 19 uur harder dan 100 mag. Randstad... .
Maar dan dat verkeersgedrag van anderen, te zot voor woorden...
Vandaag was ik een vrachtwagen aan het inhalen op de A1 (een stuk waar je maar 100 mag ook savonds) op de tweede baan, derde baan was helemaal leeg, komt er een debiel met een pickup dodge die met hoge snelheid aankomt, en niet links inhalen, nee... mij proberen rechts in te halen en tussen mij en die vrachtwagen door naar links proberen te komen. Dat kon dus echt niet want ik zat al ter hoogte van de achterbumper van die vrachtbak,
Ik was echt blij met die lege derde baan want heb maar met een flinke uithaal daarheen uitgeweken, anders had mijn rechter zijkant in elkaar gezeten. Wat een stuk achterlijk brok stront was dat. Ben er nog laaiend over.
Ja, ik heb een Two. Hij zit bij mij links op het paneeltje waarin ook het 12v contact zit, dus onder het grote scherm en boven de telefoon oplader. Werkt allemaal uitstekend.DPPSchoenmaker schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:45:
Zijn er mede-Tweakers hier die de FM Two gebruiken in de (X)C40? Zo ja, waar heb je deze geplaatst?
Vandaag updates gehad, en inderdaad doet de rittenregistratie het weer. Wel enkele ritten missend!!!!
Dan vanmiddag ineens melding "de auto is in gebruik". Dus ik er heen, staat gewoon afgesloten op de parkeerplaats in Zwolle bij Dinoland (was ff lopen)
Maar de locatie: A28 Bornheim
Daar was ik inderdaad even gestopt om wat te eten te halen rond 13 uur, maar de app dacht dus nog dat de wagen daar stond. Die stond echter 10 km verder in Zwolle.
Na een keer open en afsluiten vand e auto was de melding "in gebruik" weg, maar die locatie bleef fout.
Thuis: de wagen aan de laadpaal, dus in de app even kijken of het laden nog loopt (heb al eens een spontaan stoppende laadpaal meegemaakt), blijft de app leeg. Bij de accu "geen gegevens beschikbaar" maar op de werk GSM waar de app ook opstaat wel gegevens.
Even later precies andersom, de werkGSM geen gegevens, de eigen gsm weer wel.
Zonet: "de auto is in gebruik" .
Dus ik erheen, auto open, auto dicht, ja... melding weer weg.
Nu weer helemaal geen gegevens, in beide telefoons niet en dat alweer 15 minuten. Kan niet zien wat de laadstatus is. en terwijl ik dit tik verschijnt in beide toestellen exact gelijkertijd ineens weer wel telemetrie.
Lekker instabiel en dat was niet tot vorige week.
[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 06-10-2023 00:16 ]
Ik had gisteravond hetzelfde, auto in gebruik terwijl hij afgesloten op de parkeerplaats naast het huis stond.. even later aan de laadpaal gezet, bleek hij volgens de app niet aan het laden te zijn. Ik naar de auto, was hij gewoon aan het laden.. later gaf hij wel de laatste status aan. Vrees dat Volvo aan het updaten is op achtergrond, prima, meld dat dan even in de app 🙈ron65 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:13:
De app blijft brak.
Vandaag updates gehad, en inderdaad doet de rittenregistratie het weer. Wel enkele ritten missend!!!!
Dan vanmiddag ineens melding "de auto is in gebruik". Dus ik er heen, staat gewoon afgesloten op de parkeerplaats in Zwolle bij Dinoland (was ff lopen)
Daar was ik inderdaad even gestopt om wat te eten te halen rond 13 uur, maar de app dacht dus nog dat de wagen daar stond. Die stond echter 10 km verder in Zwolle.
Na een keer open en afsluiten vand e auto was de melding "in gebruik" weg, maar die locatie bleef fout.
Thuis: de wagen aan de laadpaal, dus in de app even kijken of het laden nog loopt (heb al eens een spontaan stoppende laadpaal meegemaakt), blijft de app leeg. Bij de accu "geen gegevens beschikbaar" maar op de werk GSM waar de app ook opstaat wel gegevens.
Nu weer helemaal geen gegevens, in beide telefoons niet en dat alweer 15 minuten. Kan niet zien wat de laadstatus is. en terwijl ik dit tik verschijnt in beide toestellen exact gelijkertijd ineens weer wel telemetrie.
Ik deel je mening Ron, die app is echt waardeloos en compleet onbetrouwbaar. Nieuw bij mij en bovenop de problemen die jij noemt is dat telkens m'n laadplanning verdwijnt, hoewel de wagen die wel nog lijkt te respecteren. Stond ingesteld om te stoppen om 19u als de zon ondergaat en hij stopte gisteren ook effectief met laden om 19u. In de app stond er echter weer 'geen planning' en als ik het activeerde stond er '00:00 - 00:00'. Ik moet dus eigenlijk in de wagen zelf gaan kijken om de huidige laadplanning te zien.ron65 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:13:
De app blijft brak.
Gelukkig werken de apps van m'n laadpaal en zonnepanelen wel zoals het hoort, zodat ik via die weg toch controle heb en de boel kan opvolgen vanop afstand.
Dat is een mooi verschil in vergelijking met de vorige modellen. Maar je gemiddelde snelheid is ook wel laag hier. Ik had met mijn MY23 Single Motor tijdens laatste vakantie een verbruik van 20.2kWh/100km op 2270 km maar de gemiddelde snelheid was ook wel 78 km/h.DrBOB101 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:24:
[Afbeelding]
Desalniettemin ben ik blij te zien dat Volvo goede vooruitgang boekt op de ontwikkeling van hun motoren, nu de software nog
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Ik gebruik die laadplanner niet, voor mij een volstrekt nutteloze optie omdat ik alleen op publieke palen kan laden. Als je daar staat moet je laden en je moet weer wegwezen als hij vol is. Uitgesteld laden is daar geen optie en zelfs wat asociaal naar andere EV gebruikers. In jouw situatie kan ik me voorstellen dat die optie juist fijn is. Moet het wel werken.Largamelion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:04:
[...]
Ik deel je mening Ron, die app is echt waardeloos en compleet onbetrouwbaar. Nieuw bij mij en bovenop de problemen die jij noemt is dat telkens m'n laadplanning verdwijnt, hoewel de wagen die wel nog lijkt te respecteren. Stond ingesteld om te stoppen om 19u als de zon ondergaat en hij stopte gisteren ook effectief met laden om 19u. In de app stond er echter weer 'geen planning' en als ik het activeerde stond er '00:00 - 00:00'. Ik moet dus eigenlijk in de wagen zelf gaan kijken om de huidige laadplanning te zien.
Gelukkig werken de apps van m'n laadpaal en zonnepanelen wel zoals het hoort, zodat ik via die weg toch controle heb en de boel kan opvolgen vanop afstand.
Maar als ik in de app kijk staat op de ene telefoon een laadplanning 2.00 - 2.00 en in de andere "geen planning".
Daar zit dus ook al verschil, beide telefoons hebben nu versie 5.31.0
Beide zijn android, alleen is de ene KPN (werk) op een S22 en de ander Voddenfone (Prive) op een Oneplus Nord 2T, verder is zelfs de android versie hetelfde.
Ik merk zelfs wel eens dat de app op de ene telefoon andere gegevens geeft dan op de andere, bijvoorbeeld accuniveau, op de ene GSM 52% en tegelijk op de ander 61%. De laatste klopte, pas toen ik de niet kloppende app kilde en opnieuw opstartte gaf die de juiste accu levels weer aan.
Maar eens, het is echt een tombola of de app wel of niet werkt, en of gegevens erin wel of niet kloppen, een extra controle via andere wegen is dan nodig om te zien of de app wel het juiste aangeeft..
En wederom vanochtend: Maps heel traag, en ook de achteruitrij kamera kwam heel traag in werking, ik stond al in het vak ingeparkeerd toen die eens beeld begon te geven.
Beide resets uitgevoerd, en nu lijkt(!) het weer wat sneller allemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 06-10-2023 09:16 ]
Na 1 week met mijn XC40 MY2024 SM ER zit ik op een gemiddelde van 21,5kWh/100km (800km).DrBOB101 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:24:
[Afbeelding]
Wel veel kilometers Belgische autostrade aan 125 km/h (actueel verbruik rond 22-23 kWh/100km).
Dat is niet verkeerd, als ik met mijn MY23 P6 125 ga rijden ligt het verbruik al snel boven 24 kWh/100kmWafje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Na 1 week met mijn XC40 MY2024 SM ER zit ik op een gemiddelde van 21,5kWh/100km (800km).
Wel veel kilometers Belgische autostrade aan 125 km/h (actueel verbruik rond 22-23 kWh/100km).
Dat is ook mijn gemiddelde met m'n XC40 SM MY23 in België. Dat is gewoon het verschil tussen 120km/u rijden op de Belgische autostrades of 100km/u rijden op die in NL. Op dat gebied lijkt er dus weinig veranderd met de nieuwe motoren in MY24 t.o.v. MY23.Wafje schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Na 1 week met mijn XC40 MY2024 SM ER zit ik op een gemiddelde van 21,5kWh/100km (800km).
Mijn draadloze lader thuis start ook gewoon weer bij 84%...🤔
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
kijk even hier: https://www.volvocars.com/nl/cars/electrification/range/caspervc schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:55:
Ik ben in de markt voor een single motor, long range xc40. Die is met MY2024 sterk verbeterd, qua motor en accupakket. Wat is nu een reeele range om (met name voor de winter) over te denken. van de 580 WLTP moeten er toch wel 300 over blijven in de winter?
en hier: https://ev-database.org/nl
Van mijn P8 twin engine eerste serie met 420km wltp blijft er in de winter nog minimaal 280km over dus dat zou met een long range my2024 toch echt wel ruim boven de 300 moeten zitten zou ik zeggen.caspervc schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:55:
Ik ben in de markt voor een single motor, long range xc40. Die is met MY2024 sterk verbeterd, qua motor en accupakket. Wat is nu een reeele range om (met name voor de winter) over te denken. van de 580 WLTP moeten er toch wel 300 over blijven in de winter?
P8
Eerlijk gezegd geen idee, nooit op gelet, want ik heb nooit die beveiliging op een telefoon gehad.Juancho schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:51:
@Rianata nog een vraagje over die lader... Het viel mij vanmorgen op dat als de telefoon vol is (ik heb vaak de 85% beveiliging erop)... Dan stopt het laden, wat natuurlijk prima is. Maar als de telefoon dan een paar % kwijt is... Start het laden niet meer. Dan moet ik de telefoon uit de houder halen en er weer op doen. Hoort dat zo? Lijkt me niet toch?
Mijn draadloze lader thuis start ook gewoon weer bij 84%...🤔
Die beveiliging maakt denk ik niet uit, zelfs is als je tot 100% zou laden, dan stopt het laden ook even. Tot je weer op 99% zit. Tenminste, dat zou ik verwachten. Zal wel even contact zoeken met Xiaomi NL. Edit: al reactie, ze zeggen dat je telefoon wat meer % verlies moet hebben voor het laden weer start. Op mijn vraag van hoeveel % dan want dan kan ik het testen konden ze geen antwoord geven want ik heb blijkbaar een Bulgaars model van bol.com gekregenRianata schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Eerlijk gezegd geen idee, nooit op gelet, want ik heb nooit die beveiliging op een telefoon gehad.

Dus moest de vraag stellen via het internationale support center. Wat een gedoe, weer een reden om eigenlijk zoveel mogelijk van die kant geen producten aan te schaffen.
[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 06-10-2023 15:16 ]
Dankjewel, deze had ik ook gevonden, maar die gaat uit voor de Recharge dual engine. Heb begrepen dat de single motor toch echt een pak zuiniger zou moeten zijn.Kammika schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
kijk even hier: https://www.volvocars.com/nl/cars/electrification/range/
en hier: https://ev-database.org/nl
da
En wat is de te verwachten levensduur van zo'n auto. Ik zou toch wel hopen dat ie een jaar of 10-15 probleemloos mee zou moeten gaan...?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Als je 3/5 pakt zit je ongeveer altijd wel goed. Misschien in de winter nog iets minder, dan kan het alleen maar meevallen.caspervc schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:55:
[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 06-10-2023 16:51 ]
op ev database kun je ook gewoon de single engine zien.caspervc schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:49:
[...]
Dankjewel, deze had ik ook gevonden, maar die gaat uit voor de Recharge dual engine. Heb begrepen dat de single motor toch echt een pak zuiniger zou moeten zijn.
En wat is de te verwachten levensduur van zo'n auto. Ik zou toch wel hopen dat ie een jaar of 10-15 probleemloos mee zou moeten gaan...?
De meeste gebruikers op dit forum hier hebben geen my24 maar eerder. En die my24 hebben, hebben er nog niet in de winter mee gereden.
Ik denk dus zelf dat EV database je beste inschatting gaat geven.
vwb levensduur Ik denk dat iedereen wel verwacht dat ze langer meegaan (hou wel rekening met accudegradatie) maar er zijn nog geen EV's van 15 jr oud. Dus niemand kan je ervaringscijfers geven.....
Ik 18 oktober, zelfde kleur en uitvoering

XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
:strip_exif()/f/image/bUNrDzCEHFpgyVTqeQc9SQ5C.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is maar net hoe je ermee rijd. Als je een pittige rijder bent dan is de accu natuurlijk eerder leeg. We rijden hier geregeld langere stukken. En als ik 100 - 105 heen rij en 130 terug kan en mag rijden dan is de accu eerder leeg dan 105 terug. Afgelopen winter heb ik geen problemen gehad. Laden op tot 100% heen en kom wel eens aan met 10% of minder thuis. Het is soms gewoon een beetje timen. En wat is er tegen op een keer onderweg laden? En het is soms zoveel factoren. Wind, regen, kou en dan ook nog rijstijl noem maar op. Succes met kiezen en ik kan niet anders zeggen dat de XC40 een fijne auto is. Goede rij eigenschappen en ik stap iedere keer met veel plezier in.caspervc schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:55:
V60 T8, Denim blue, my’25
Afgelopen dinsdag de eerste laadproblemen. Bij het laden op het werk sloegen de stoppen eruit. Nog bij een andere paal geprobeerd en ook thuis maar met hetzelfde resultaat.
Woensdagochtend gelijk naar Volvo te Ede( perfecte flexplekken trouwens). Direct uitgelezen en gemeten, kortsluiting in de on board charger.
Ze hebben de onderdelen besteld, XC60 als leenauto geregeld en vandaag is die weer gerepareerd.
Top service, en tja ik was al 6 maanden niet meer bij de dealer geweest. Dus was eigenlijk wel te verwachten.
4 jaar wat mij betreftcaspervc schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:49:
[...]
Dankjewel, deze had ik ook gevonden, maar die gaat uit voor de Recharge dual engine. Heb begrepen dat de single motor toch echt een pak zuiniger zou moeten zijn.

Moeilijk te zeggen maar die batterij toch al wel zichtbaar gedegradeerd zijn tegen dan.
Ik ben benieuwd wat de luchtkwaliteit app in je Volvo aangeeft, bietje stoffigLargamelion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:39:
Ik heb de proef eens op de som genomen gezien ik thuis ging aankomen met slechts 3%. Rit naar huis is 37km waarvan 26km snelweg, heb max 103km/u gereden i.p.v. de 123km/u die ik normaal rijd. Aankomst thuis met 7%, scheelt toch zo'n 5kWh/100km als je 20km/u trager rijdt. Als ik het dashboard mag geloven scheelt het je gemiddeld 4km/u, maar het is wel slaapverwekkend moet ik toegeven. Buitentemperatuur 20°C, RA uit, temp binnenin op 17°C ingesteld.
[Afbeelding]
Kan bevestigen, mijn C40 wordt aanstaande vrijdag geleverd en heeft een kenteken dat begint met X.DennisB schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:09:
X kenteken?
Wat plaatjes:
:strip_exif()/f/image/fPBnsa6YtFSIKLDZLl89QG0r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IVPcml0lqDxlhslZCqFRGyIb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T4z123T2B2M5OEGV1fjMupgZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zi25KxWKcXvgQUSA6Qpj1hnb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door rolfio op 07-10-2023 19:29 ]
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km
Gefeliciteerdrolfio schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
Wat een feest vandaag, rijdt super. Stil en snel als je wilt. Ook redelijk verbruik, want er stond best wat wind.
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een fraaie! en nog maar 176 km op de teller, ik kreg mijne bijna een jaar geleden met 3 km op de teller, inmiddels is de 21000 bijna bereikt. En blijft nog altijd een feestje om ermee te rijden!
Sage green, beste kleur! Enne je verbruik is top hoor ivm mijn 2020 model 👌🏼rolfio schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
Wat een feest vandaag, rijdt super. Stil en snel als je wilt. Ook redelijk verbruik, want er stond best wat wind.
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na oranje/rood vind ik sage green ook prachtig.Juancho schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 00:27:
[...]
Sage green, beste kleur! Enne je verbruik is top hoor ivm mijn 2020 model 👌🏼
Verbruik met die van ons moet je volgens mij niet vergelijken. Deze sage green is toch een P6?
Ik heb even gecontroleerd of ik er ook last van heb, maar bij mij krijg je de laadklep niet open als de sleutel niet in de buurt is. Alleen met de sleutel in de buurt gaat de laadklep open.Largamelion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
...Ik vind het trouwens ook heel bijzonder dat je de laadklep gewoon kan openen als de wagen vergrendeld is, dat zou toch niet mogen. Je kan wel zeggen van wat gaan ze doen? Je auto opladen? Maar toch... voelt niet veilig aan imo. Bij m'n vorige ICE wagens kon je dat nooit openen als de auto vergrendeld was. Iemand met slechte bedoelingen kan zo je laadpoort saboteren...
Mooi hoor, sjieke bekleding ook.rolfio schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
Viel voor mij helaas net buiten het budget
Heel veel plezier ermee!
XC40 | Single Motor ER | MY24 | Ultimate | Sage Green | 20"| privacy glass | trekhaak |
Dankjewel!Kensingtonnie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:44:
[...]
Mooi hoor, sjieke bekleding ook.
Viel voor mij helaas net buiten het budget![]()
Heel veel plezier ermee!
In wat voor model(jaar) XC40 rij je?HenryP schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:23:
[...]
Ik heb even gecontroleerd of ik er ook last van heb, maar bij mij krijg je de laadklep niet open als de sleutel niet in de buurt is. Alleen met de sleutel in de buurt gaat de laadklep open.
Gefeliciteerd! Veel veilige kilometers gewenstrolfio schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt je signature op Tweakers aanpassen.
P6 wordt niet meer gebruikt. Dat was voorheen single motor met aandrijving op de vooras.goetfoud schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:12:
[...]
Na oranje/rood vind ik sage green ook prachtig.
Verbruik met die van ons moet je volgens mij niet vergelijken. Deze sage green is toch een P6?
Aan de gegevens op RDW te zien is het een single motor (185 kW). Single motor MY2024 heeft de aandrijving op de achteras.
I know😉 vind het gemakshalve nog fijn om over P6 en P8 te praten 🤣DrBOB101 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:10:
[...]
P6 wordt niet meer gebruikt. Dat was voorheen single motor met aandrijving op de vooras.
Aan de gegevens op RDW te zien is het een single motor (185 kW). Single motor MY2024 heeft de aandrijving op de achteras.
Ik had RDW gegevens nog niet bekeken. Het moge duidelijk zijn dat er behoorlijk verschil zit, zowel positief als negatief, tussen een twin en single motor.
P6 is zelfs nooit officieel gebruikt. Bij de Volvo dealers intern werd P6 in de eerste aankondigingen gebruikt als benaming maar formeel werd het Recharge Pure Electric. In het begin noemde de verkoper het zelfs de P4 omdat er nog maar weinig over bekend was (juli 2021)DrBOB101 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:10:
[...]
P6 wordt niet meer gebruikt. Dat was voorheen single motor met aandrijving op de vooras.
Je had het RDW kunnen overslaan, want in de signature, die je zelf noemtDrBOB101 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:10:
[...]
Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg
In die signature mist single/dual motorKabalA! schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:09:
[...]
Je had het RDW kunnen overslaan, want in de signature, die je zelf noemt, staat exact welke het is
![]()
Bij mij had de verkoper het zelfs over twee accu's toen hij het over de dual motor versie had. Toch nog wennen schijnbaar, die elektrische auto's. Haha.WildOne schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
P6 is zelfs nooit officieel gebruikt. Bij de Volvo dealers intern werd P6 in de eerste aankondigingen gebruikt als benaming maar formeel werd het Recharge Pure Electric. In het begin noemde de verkoper het zelfs de P4 omdat er nog maar weinig over bekend was (juli 2021)
Veel plezier met je mooie auto!rolfio schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opgehaald bij Harrie Arendsen Hengelo?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik heb hem op 5 januari 2023 opgehaald. Zal dus wel een 2023 model zijn.
Laadklep dus niet achterklep waar je je koffers in gooit of je hond maar het klepje voor de laadpoort waar je stekker in gaat en dan alleen het klepje. Stekker kan er alleen uit met sleutel wel erin zonder sleutel. Klepje is gewoon een druk veertje. My2023 hier.HenryP schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
Ik heb hem op 5 januari 2023 opgehaald. Zal dus wel een 2023 model zijn.
Ja. Zeer kundig geholpen. Goed gevoel bij dat bedrijf.Venomer schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:29:
[...]
Veel plezier met je mooie auto!
Opgehaald bij Harrie Arendsen Hengelo?
Zonet naar aanleiding van jouw reactie eens naar mijn wagen gelopen, staat twee dagen geparkeerd en de sleutel in een RFID kluis binnen, dus zeker niet in de buurt van de auto.HenryP schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:23:
[...]
Ik heb even gecontroleerd of ik er ook last van heb, maar bij mij krijg je de laadklep niet open als de sleutel niet in de buurt is. Alleen met de sleutel in de buurt gaat de laadklep open.
De klep van de laadpoort gaat gewoon open.
Ik denk dat die niet vergrendeld is om twee redenen:
- Veiligheid: de dummystekker bij ongevallen waardoor de brandweer zeker weet dat de wagen niet gaat rijden uit zichzelf, als die klep op slot zit kunnen ze je niet veilig uit de wagen knippen.
- Als de laadstekker erin zit en je vergrendelt de wagen zou het vergrendelpennetje (dat dan aanwezig zou zijn) de klep nooit vergrendelen, die staat dan immers open. Dat zou mogelijk vergrendelen van de gehele wagen kunnen hinderen, daarvoor moet alles vergrendelbaar zijn. Zet maar eens 1 van de deuren in kierstand en probeer je wagen te vergrendelen, lukt niet!
maar ik kan het mishebben.natuurlijk, maar lijkt mij de logische verklaring.
Ik heb overigens een MY23, en die is slechts 2 maanden ouder dan de jouwe
Gefeliciteerd en veel veilige en mooie kilometers gewenst! Sage is een mooie kleur! Zou er nu zelf ook voor kiezen. Ook benieuwd hoe de woolblend je gaat bevallen! Hier er blij mee en na bijna 30000 kilometers kan ik niet anders zeggen dat het mooi blijft.rolfio schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:28:
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
V60 T8, Denim blue, my’25
Bij mij stond het gewoon in de offerte….da’s toch vrij officieel lijkt meWildOne schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
P6 is zelfs nooit officieel gebruikt. Bij de Volvo dealers intern werd P6 in de eerste aankondigingen gebruikt als benaming maar formeel werd het Recharge Pure Electric. In het begin noemde de verkoper het zelfs de P4 omdat er nog maar weinig over bekend was (juli 2021)
Dankjewel! Heel bij mee en iedereen vind de kleur mooi.Sibelius schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:46:
[...]
Gefeliciteerd en veel veilige en mooie kilometers gewenst! Sage is een mooie kleur! Zou er nu zelf ook voor kiezen. Ook benieuwd hoe de woolblend je gaat bevallen! Hier er blij mee en na bijna 30000 kilometers kan ik niet anders zeggen dat het mooi blijft.
Blijft een ellendig ding die app en heb ondertussen ook maar de hoop opgegeven dat dat ding ooit nog eens stabiel en betrouwbaar wordt.
Hier dezelfde ervaring met 5.31.0Juancho schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:14:
De Android app is hier ook weer bagger zeg. Auto aan de laadpaal in de buurt, ff checken hoelang nog... Vergeet het maar. Percentage komt gewoon niet door. Afsluiten, opnieuw opstarten, cache wissen, afmelden en weer aanmelden... Niks daarvan.
Blijft een ellendig ding die app en heb ondertussen ook maar de hoop opgegeven dat dat ding ooit nog eens stabiel en betrouwbaar wordt.
Ik heb hem zowel op de prive als werk GSM staan (jawel, 2 toestellen omdat ICT anders privegegevens in loopt te zien onder het mom van "beveiliging gegevens", voorheen dualsim in 1 toestel tot ze de boel gingen kapen en ik zelfs niet meer in de bankieren app kon).
Ik merk dat de uitval van het percentage en andere gegevens op beide toestellen gelijktijdig verloopt. Dus als in de één het percentage na lang wachten in beeld komt, dan op de ander ook direct gelijktijdig.
Ik denk dus dat het aan de serverside zit, dat daar de gegevens blijven hangen alsof de server te druk is.
Een ander opvallend dingetje: als ik aan het laden ben en de app aan laat staan met laadpercentage, dan zie je hem realtime updaten tot het scherm in screensaver gaat.
Ook hier op beide toestellen tegelijk gedaan, en dan zie je iets geks: op de werk GSM was ik druk met bellen, dus geen screensaver terwijl de app openstond, de prive was in screensaver gegaan. Toen ik beide apps opende was op de prive GSM het percentage nog steeds 51% en op de werkGSM 62%. De laatste klopte, nadat ik even gewacht had update de werkGSM naar 63%, de prive bleef op 51% staan.
Pas toen ik de app echt afsloot, en weer opende gaf deze het juiste percentage aan.
ook omgekeerd komt voor, het is maar net welke GSM wel of niet in screensaver gaat. Dat blijkt de app te laten vastlopen.
Je hebt gelijk, het is waardeloos dat de app zo instabiel is, en het was redelijk tot enkele weken geleden 5.30.0 werd uitgerold, vanaf dat moment is het echt prut.
Klopt, dat is al zeker sinds november 22 zo, want in mijn wagenw eet ik niet beter dan dat dit er zo staat.rolfio schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:48:
Kunnen jullie ook niet (meer) de totale km stand altijd in beeld hebben? Op de omcirkelde plek bedoel ik:
[Afbeelding]
Wel kun je in de middendisplay, "instellingen", en dan "displayinstellingen en bedieningselementen" als je dan iets omlaag scrollt een instelling tegenkomen "Ritgegevens op Instrumentenpaneel" die drie standen kent: "Geen, Auto, Handmatig"
Die instelling doet iets met de gegevens die jij hebt omcirkeld.
Ook het effect van een handsfree telefoontje tussendoor zul je hier zien dat er andere gegevens staan dan wanneer je telefoontje weer afgelopen is, omdat rechtsonder waar je accupercentage en restKM staan dan gegevens over je belletje komen te staan. De gegevens van accu percentage en rest KM verhuizen dan tijdelijk naar links en verdringen daar de km stand en verbruiks cijfers.
Edit: fotos van die situatie en instelling (even snel voor je gemaakt net)
Voor de range en verbruikscijfer liefhebbers, over de laatste 2325 km heb ik een verbruik van 20.5 kWh/100km geregistreerd. Dat is INCLUSIEF 400 km met een caravan, de laatste weken zit ik rond 17,5 - 18,5 kWh/100km
:strip_exif()/f/image/lNo0UD2ADn3R5ZjxtE6CUgEd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uZ4iZCYlK4CUrcYxWdrD0ANJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/18S9nTddE2KsgQNSrTqypMow.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door ron65 op 09-10-2023 21:38 ]
Die is op de (x)c40 EV nooit direct te zien geweest. Bij mijn andere auto (VWT6 bus) ook niet trouwens.rolfio schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:48:
Kunnen jullie ook niet (meer) de totale km stand altijd in beeld hebben? Op de omcirkelde plek bedoel ik:
[Afbeelding]
Totaal km is alleen bij de optie ODO te zien en in je app (bij de rijboeklog)rolfio schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:16:
Dank voor de uitleg Ron65/Mga1600.
De km stand onderin, kun je via de verschillende standen het volgende krijgen
- automatisch = als auto 4 uur stil staat begint hij weer op 0
- handmatig = hij blijft tellen tot 10.000 km, begint dan weer bij 0
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Kan online niets vinden behalve wat algemene mail IDs
[ Voor 11% gewijzigd door 4v4t4r op 10-10-2023 13:25 ]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Gister gelijk al een kleinigheidje/kinderziekte denk ik, alle banden begonden in 1x te melden bandenspanning laag.. gecheckt, niks vreemd te zien, dus gewoon maar gereset..
Vanochtend de GPS offline, bleef de hele rit keurig op de thuispositie staan.. Reset van het AAOS systeem met 20 sec de knop ingedrukt houden, lostte het op..
Had overigens ook al de ervaring dat ik bij dit Fastned station aan de A30, de eerste de kabel ging hangen waardoor er geen connectie was.. Andere paal ging goed.. 100kw laden bij 60% vulling..
:strip_exif()/f/image/hKjC9ZDRwpQ4n5AbruDbed5B.jpg?f=fotoalbum_large)
mijn advies : parkeer er niet zo naast maar iets verder door rijden.nautaonline schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:26:
Afgelopen vrijdag mijn XC40 opgehaald, fijne wagen zeg!
Gister gelijk al een kleinigheidje/kinderziekte denk ik, alle banden begonden in 1x te melden bandenspanning laag.. gecheckt, niks vreemd te zien, dus gewoon maar gereset..
Vanochtend de GPS offline, bleef de hele rit keurig op de thuispositie staan.. Reset van het AAOS systeem met 20 sec de knop ingedrukt houden, lostte het op..
Had overigens ook al de ervaring dat ik bij dit Fastned station aan de A30, de eerste de kabel ging hangen waardoor er geen connectie was.. Andere paal ging goed.. 100kw laden bij 60% vulling..
[Afbeelding]
Ik denk toch ergens dat de issues die ik had met mijn "snellaad zekeringen" die door zijn gebrand onder andere komt door het continue hebben van laadproblemen bij o.a. fastned (opstarten laden schijnt te vonken in de auto) misschien niet,... maar liever voorkomen dan genezen !
Thanks voor de tip, is nog een beetje experimenteren..4v4t4r schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:36:
[...]
mijn advies : parkeer er niet zo naast maar iets verder door rijden.
Al gedacht aan de VoC knop indrukken, je wordt in contact met ze gebracht en dan kan je deze vraag stellen4v4t4r schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:23:
Weet iemand hier of volvo on call ook via email benaderbaar is ? Ik heb een conflict met ANWB (die doen de afhandeling van de issues die ik had in het buitenland) en ik wil graag dat Volvo zich hier mee bemoeid
Kan online niets vinden behalve wat algemene mail IDs
Die fix heb ik laten uitvoeren, maar het is nog steeds 50/50 of het wel in 1 keer lukt. Ik sta toch weer regelmatig aan de laadkabel te trekken. Naast het verder parkeren of vaak kiezen voor het laadstation aan de verkeerde kant van de auto. Met wat meer spanning op de laadkabel werkt het net iets beter.Juancho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:28:
Er is toch een "fix" voor de Fastned issues? Laatst uit laten voeren, in 5 seconden was de monteur klaar omdat het 1 tikkie met een tang tegen een connector aan is. Dit weekend voor het eerst sinds die fix weer snelladen, dus ben benieuwd.
Het was ook te mooi om waar te zijn: ff rammen aan een connector en probleem opgelost!ArnoudN schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Die fix heb ik laten uitvoeren, maar het is nog steeds 50/50 of het wel in 1 keer lukt. Ik sta toch weer regelmatig aan de laadkabel te trekken. Naast het verder parkeren of vaak kiezen voor het laadstation aan de verkeerde kant van de auto. Met wat meer spanning op de laadkabel werkt het net iets beter.

ik denk als ze mijn auto zien bellen automatisch de voicemail erop gooienJuancho schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Al gedacht aan de VoC knop indrukken, je wordt in contact met ze gebracht en dan kan je deze vraag stellen![]()
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"