• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:06
nujtrug schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:33:
[...]

Worden onze lampen niet gewoon automatisch geregeld? Bij het starten van de wagen lijkt het toch altijd alsof de lampen worden afgesteld.
Wordt geen woord over gerept in de handleiding. Maar jou ervaring heb ik ook; kun je in 't donker ook goed zien als je op een wat legere straat staat en lampen aan doet.

Een snelle zoekactie bij RDW zegt: De dimlichten van personenauto’s moeten goed zijn afgesteld, waarbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 113 en 114, van toepassing is. (en dan een hoop technische specs).

[ Voor 20% gewijzigd door DrBOB101 op 27-09-2023 20:26 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 09:16
DrBOB101 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:24:
[...]

Wordt geen woord over gerept in de handleiding. Maar jou ervaring heb ik ook; kun je in 't donker ook goed zien als je op een wat legere straat staat en lampen aan doet.

Een snelle zoekactie bij RDW zegt: De dimlichten van personenauto’s moeten goed zijn afgesteld, waarbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 113 en 114, van toepassing is. (en dan een hoop technische specs).
LED lampen hebben inderdaad een automatische regeling. In de wielophanging zit ergens een sensor die de lamphoogte aanpast aan de mate van invering (belasting). Bij het starten van de auto zie je dat de lampen verplaatsen tot het ‘setpoint’ gevonden is. .

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-06 12:05
Mga1600 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:27:
[...]

LED lampen hebben inderdaad een automatische regeling. In de wielophanging zit ergens een sensor die de lamphoogte aanpast aan de mate van invering (belasting). Bij het starten van de auto zie je dat de lampen verplaatsen tot het ‘setpoint’ gevonden is. .
Dat klopt inderdaad. Alleen heeft elke koplamp een zogenaamde 'basisafstelling'. Het nulpunt die voor elke autorit opgezocht wordt. Dat is ook het bewegen van de koplampen wat je ziet in het donker.
Echter deze basisafstelling kun je dus handmatig aanpassen.
En daar zijn de draaiknoppen voor die ik op de foto had gezet, als je met de klok mee draait gaat de basisstand omhoog, en als je tegen de klok in draait gaat de basisstand omlaag.
Hetzelfde geld voor links/rechts wat handmatig gecorrigeerd kan worden.

Let op, deze correcties uiteraard alleen laten uitvoeren in de garage met meetapparatuur. Te hoog afgestelde koplampen zijn een gevaar voor het verkeer.

[ Voor 13% gewijzigd door Babtvt op 28-09-2023 09:48 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

• Babtvt
Ocirina schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:50:
[...]

Gezien het pinnetje met meerdere vlakken, lijkt mij dat het draaien daarvan zorgt voor aanpassingen.
Dat klopt inderdaad, kleine dopsleutel past erop.

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babtvt
UPDATE TRILLING

Van de dealer hebben wij een update gekregen.
Volvo verwacht Q4 dit jaar met een oplossing te komen. De dealer gaf aan dat er iets vervangen gaat worden in het mechanisch ontwerp.
Er rijden momenteel testauto’s rond. Zodra de oplossing er is, zal er een afspraak ingepland worden met jou.

spanneeeeend :*)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:25
Babtvt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:22:
UPDATE TRILLING

Volvo verwacht Q4 dit jaar met een oplossing te komen. De dealer gaf aan dat er iets vervangen gaat worden in het mechanisch ontwerp.
Er rijden momenteel testauto’s rond. Zodra de oplossing er is, zal er een afspraak ingepland worden met jou.

Wordt dit een algemene terugroepactie, of wordt dit alleen gedaan als je klaagt over de trillingen?

Ik heb er tot nu toe nog geen last van gehad, maar afgelopen dinsdag kwam het ineens duidelijk naar voren. Moet ik me nu gaan melden bij Volvo?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Sibelius
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-05 11:30
Babtvt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:22:
UPDATE TRILLING

Dank je wel voor de informatie! Ik hoop dat er dan daadwerkelijk een oplossing is en dat ze dan ook snel beginnen met alle trillende auto’s. Want het is niet een kleine trilling. Het is meer dan irritant. Maar positief? Het is en blijft een fijne auto. Ik wacht rustig af…

V60 T8, Denim blue, my’25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nujtrug
  • Laatst online: 06-06 21:52
RigolleM schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:38:
Het is dan toch de Volvo Cars app. In blijde verwachting, ook al hebben we het nog maar pas, ik mis het toch :)
Volvo Cars app update is er en het rijlogboek werkt weer!

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Venomer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:09:
[...]

Wordt dit een algemene terugroepactie, of wordt dit alleen gedaan als je klaagt over de trillingen?

Ik heb er tot nu toe nog geen last van gehad, maar afgelopen dinsdag kwam het ineens duidelijk naar voren. Moet ik me nu gaan melden bij Volvo?
Ik vermoed een algehele terugroep voor een bepaald model , lets see

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• Babtvt
Venomer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:09:
[...]

Ik zou er zeker een melding van maken!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:25
nujtrug schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:27:
[...]

Inderdaad. En alle oude ritten staan er gewoon in.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:07
Ja Bij mij tot in april maar... als ik alle ritten wil selecteren kan ik 20 juni als oudste datum invoeren, eerder is grijs?

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 13:30
Waterblok schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:57:
Ja Bij mij tot in april maar... als ik alle ritten wil selecteren kan ik 20 juni als oudste datum invoeren, eerder is grijs?
Is bij mij ook het geval, kan tot 20 juni terug.

• Waterblok
Net garage gesproken, kan in de app 3 mnd terug, exporteren kan wel verder terug.

Waarom sprak ik de garage?
Op 11 september de kraak in de achterklep laten horen. Aandrijving rechts zat roest aan en is stuk aan het gaan. Water ingekomen.
Gevraagd naar garantie (auto van 11-06-2021; 46k km)
Zou gebeld worden voor afspraak en antwoord.
Niet dus en zojuist zelf maar gebeld.
70% coulance krijg ik wat ik mager vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:44
Weer eens een langer ritje vandaag, retourtje Zwolle - Utrecht. Graadje of 18, grotendeels snelweg met 110 op de ACC met 20.8 als verbruik. Netjes voor mijn wagen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 28-09-2023 17:48 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

• Babtvt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZCOFdQRTvFex2ud9iDEwLkUYpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ytiZsVdJ4JS0wQj5EIFghLb.jpg?f=fotoalbum_large

Pfffff wat is hier gebeurd dan? Ineens een balk aan de linkerzijkant erbij gekregen met de instellingen en opties... Valt me nu vanavond ineens op. Kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien, en lijkt dus ook niet met de laatste update te zijn meegekomen waar ik al een tijdje mee rond rij.
Is dit een persoonlijke instelling die ik ergens per ongeluk (geen idee waar en hoe) aan heb gevinkt en kan ik dat weer terugzetten naar hoe het was of is dit echt een update van Maps zelf geweest?

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 20:04
Ik had ook deze aanpassing vanavond gekregen.
Maar de laatste Google update was al op 11 september met versie nr: 23.09.050002.E

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:33
Babtvt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:52:
[Afbeelding]

Pfffff wat is hier gebeurd dan? Ineens een balk aan de linkerzijkant erbij gekregen met de instellingen en opties... Valt me nu vanavond ineens op. Kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien, en lijkt dus ook niet met de laatste update te zijn meegekomen waar ik al een tijdje mee rond rij.
Is dit een persoonlijke instelling die ik ergens per ongeluk (geen idee waar en hoe) aan heb gevinkt en kan ik dat weer terugzetten naar hoe het was of is dit echt een update van Maps zelf geweest?
Ik zag gelijk dat dit een héél bekend stukje NL is voor mij 🤣

Als je over ongeveer een maand een witte xc40 my24 ziet rijden even zwaaien, ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:04
Babtvt schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:52:
[Afbeelding]

Ik las de aankondiging van deze wijziging al enkele weken terug, maar zelf nog niet ontvangen. Ik vermoed dan ook dat het iets is dat Google geleidelijk aan uitrolt en dat het server-side is. Vind het persoonlijk er niet beter uitzien, maar de achterliggende gedachte zou zijn om de controls dichter bij de bestuurder te hebben.

Off-topic: Iemand trouwens ervaring met het gebruiken van een smartwatch als NFC tag om het laden te starten op een Easee laadpaal? Ik dacht dat het mij gelukt was maar blijkbaar randomized WearOS telkens de NFC tag om security redenen. Voor zover ik zie is het dus niet mogelijk tenzij er een app is die dit wel mogelijk maakt.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:29
Largamelion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:03:
[...]
Ik las de aankondiging van deze wijziging al enkele weken terug, maar zelf nog niet ontvangen. Ik vermoed dan ook dat het iets is dat Google geleidelijk aan uitrolt en dat het server-side is. Vind het persoonlijk er niet beter uitzien, maar de achterliggende gedachte zou zijn om de controls dichter bij de bestuurder te hebben.
Ik heb deze al een paar maand geleden gekregen. Vond het eerst ook lelijk, maar bleek kwestie van wennen. Vind het nu prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
Kammika schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:06:
[...]

Ik heb deze al een paar maand geleden gekregen. Vond het eerst ook lelijk, maar bleek kwestie van wennen. Vind het nu prima
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom een portrait scherm opties nog smaller wordt gemaakt.
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om dezelfde knoppen linksbovenin of linksonderin te plaatsen en dan juist naast elkaar in plaats van onder elkaar.
En de donkere balk langs de hele zijkant had van mij ook niet gehoeven...
Het is nu een beetje vervuiling van schermruimte om niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Babtvt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:33:
[...]

Ik begrijp alleen niet zo goed waarom een portrait scherm opties nog smaller wordt gemaakt.
Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om dezelfde knoppen linksbovenin of linksonderin te plaatsen en dan juist naast elkaar in plaats van onder elkaar.
En de donkere balk langs de hele zijkant had van mij ook niet gehoeven...
Het is nu een beetje vervuiling van schermruimte om niets.
Ik vond niets mis met hoe het was, meeste knoppen stonden onderaan links wat perfect was voor een portrait scherm zoals je zelf aangeeft. Gaat die zijbalk trouwens weg als je de map aanraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 23:27
Largamelion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:47:
[...]
Ik vond niets mis met hoe het was, meeste knoppen stonden onderaan links wat perfect was voor een portrait scherm zoals je zelf aangeeft. Gaat die zijbalk trouwens weg als je de map aanraakt?
Bij mij zag het er vanmorgen ineens ook zo uit. Gisteravond nog niet. In daglicht modus valt de transparante balk wel minder op vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
nujtrug schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:27:
[...]

Dat is op iOS vermoed ik? Op Android is het nu ook om zeep en geen update beschikbaar in de Play Store.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3ihjqGKlIMcVms2BIKewg5ozWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TDOKQnGeixIPBTrbyVSy9TOq.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfaY8JTxdyPz8T4vtG2W2xOfeKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VYNjfBxMa1rP4Dktg4attVVl.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zBDyO5xL02RbT-FdpETaAAc_00=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clbANgOIw6sdjHFk38B2YdYv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-06 11:20
Largamelion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:09:
[...]
Dat is op iOS vermoed ik? Op Android is het nu ook om zeep en geen update beschikbaar in de Play Store.

[Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]
Wel knap dat ze het op 1 dag kunnen fixen op IOS en op diezelfde dag bij Android het weer om zeep helpen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibelius
Ik dacht ben ik nou abuis… die balk zit hier al een tijdje aan de linkerkant! Maar nee dus. Kammika had het ook al een tijdje. Het went wel. Maar het zou niet mijn keuze zijn aan de linkerkant. Rijlogboek is wel terug gelukkig. Hier ook dat laadpad uitgezet. Willekeurige telefoons erop gehad en die werden behalve erg warm amper opgeladen. En met een kabeltje gaat het meer dan prima. Alleen opletten in welke poort. Ik heb een iPhone hier en niet echt een fan van CarPlay. Wel blijft het vreemd dat de connectiviteit met een iPhone beter is dan met een Google pixel, tenminste dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:16:
[...]

Wel knap dat ze het op 1 dag kunnen fixen op IOS en op diezelfde dag bij Android het weer om zeep helpen.
wow, dat is balen, inderdaad nu defect op android, staat ook een melding rechtsboven (rode stip op belletje) maar als je die aanklikt staat er "2u" en verder helemaal niets.

Ik gebruik dat rittenlogboek voor mijn kilometer adminstratie, scheelt tig loopjes naar de auto en zeker rond de eerste vd maand als ik weer moet indienen. Juist nu die datum 1-10 er aankomt flikken ze dit weer... pffff

gaat lekker :(

[ Voor 20% gewijzigd door ron65 op 29-09-2023 15:10 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
ron65 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:09:
[...]

wow, dat is balen, inderdaad nu defect op android, staat ook een melding rechtsboven (rode stip op belletje) maar als je die aanklikt staat er "2u" en verder helemaal niets.

Ik gebruik dat rittenlogboek voor mijn kilometer adminstratie, scheelt tig loopjes naar de auto en zeker rond de eerste vd maand als ik weer moet indienen. Juist nu die datum 1-10 er aankomt flikken ze dit weer... pffff

gaat lekker :(
ik vind dat hele rittenlogboek enorm onbetrouwbaar. Ik mis regelmatig wat ritten en als die niet betrouwbaar is, heb ik er niks an...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:14:
[...]

ik vind dat hele rittenlogboek enorm onbetrouwbaar. Ik mis regelmatig wat ritten en als die niet betrouwbaar is, heb ik er niks an...
Je ziet wel de huidige km stand, die is belangrijk voor me, ik maak dagelijks bij afsluiting van de werklaptop daarvan notitie in de software van de werkgever, en daarvoor liep ik niet naar de auto maar gebruik het ritten logboek. Nu moet ik weer naar de auto lopen daarvoor, gewoon niet handig.

Ook de achtercamera is traag de laatste week, en vandaag storing daarop. Gaat lekker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfv0PZnLdmqN9Zn7iEJnr-rmPr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA7EMUcgXYVkdcrH2wwvdURn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door ron65 op 29-09-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zo'n storing niet gezien, wel de eerste dagen na de OTA dat de camera (achteruit) knippert. Vandaag was dat iig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:20
ron65 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:37:
[...]

Je ziet wel de huidige km stand, die is belangrijk voor me, ik maak dagelijks bij afsluiting van de werklaptop daarvan notitie in de software van de werkgever, en daarvoor liep ik niet naar de auto maar gebruik het ritten logboek. Nu moet ik weer naar de auto lopen daarvoor, gewoon niet handig.
Nog niet zo lang geleden, zo'n 3 maand ofzo.. moest ik tijdens het tanken telkens in mijn auto terug stappen om de kilometerstand te lezen, wanneer ik voor de zoveelste keer dit was vergeten af te lezen voor het uitstappen. Mijn tankkaart van mijn werkgever vroeg dit telkens... Vandaag hoef ik dit niet meer te doen, maar nu kan ik het makkelijk aflezen vanaf mijn smartphone, bizar hoe het kan keren... Het heeft 7 dagen geduurd eer het bij iOS was opgelost, zal wel zo erg niet zijn om dit te overbruggen? 8)
Ook de achtercamera is traag de laatste week, en vandaag storing daarop. Gaat lekker
Geen last van... MY23 hier, moet toch een maandagmodelletje zijn die van U ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
ron65 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:37:
[...]
[Afbeelding]
Die melding van de camera had ik deze week ook voor de eerste keer bij vertrek en aankomst. Was pas bij de volgende rit weer in orde en nadien niet meer gezien.

Daaraan merk je toch hoe gevoelig al die software en snufjes zijn, nog nooit zoveel problemen gehad met 'n wagen als de eerste 4 maand met m'n Volvo. Maar m'n vorige auto's hadden natuurlijk ook 'n pak minder snufjes. Bij de Opel Grandland die ik hiervoor als aanloopwagen had begon het ook al, daar registreerde de app de eerste 3 maand al m'n ritten perfect en de 6 maand nadien een 5% van m'n ritten. Heb ik toen nooit in orde gekregen. Die app bood me wel 'n maandoverzicht van verbruik/km's/kosten, iets wat ik bij het rittenlogboek van Volvo nog mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:58:
[...]

Nog niet zo lang geleden, zo'n 3 maand ofzo.. moest ik tijdens het tanken telkens in mijn auto terug stappen om de kilometerstand te lezen, wanneer ik voor de zoveelste keer dit was vergeten af te lezen voor het uitstappen. Mijn tankkaart van mijn werkgever vroeg dit telkens... Vandaag hoef ik dit niet meer te doen, maar nu kan ik het makkelijk aflezen vanaf mijn smartphone, bizar hoe het kan keren... Het heeft 7 dagen geduurd eer het bij iOS was opgelost, zal wel zo erg niet zijn om dit te overbruggen? 8)

[...]

Geen last van... MY23 hier, moet toch een maandagmodelletje zijn die van U ;)
Juist niet, ik heb in feite heel weinig problemen met mijn MY23 P6

Gek genoeg begint het de laatste week ineens met traagheid van maps (en niet zo'n klein beetje ook), zit je een adres in te tikken verspringt de cursor ineens weer naar het begin van de regel, en de route inladen duurde vanmiddag ondanks een geode verbinding ruim 3 minuten. Al die tijd een draaiend pijltje met "laden" in beeld.

Dan begint de laatste anderhalve week de camera te flikkeren en nu zelfs een niet beschikbaar melding (overigens 5 minuten later weer prima werkend).

Vervolgens doet ook de ritregistratie ineens niets meer, in de auto wel, daar zie je dat er gelogd is, maar op de telefoon is het niet meer bereikbaar.

Dat heeft volgens mij dan niets meer met een maandagochtend modelletje te maken, dit moeten meer mensen ervaren (camera soms raar doen, maps traag en rittenlogboek niet uit te lezen op de app). Lijkt mij stug dat dat allemaal maandagochtend modelletjes zijn. En dat zie je al, er zijn er al 2 die ook problemen met de camera melden direct boven jouw reactie.

Ik snap wat je bedoelt met dat het een luxeprobleem is dat je de ODO even niet via een app kunt lezen, maar met mijn voorgaande wagen kon dat altijd, en bij deze eerst niet tot het rittenlogboek werd geactiveerd.
Als je al minstens 6 jaar lang gewend bent dat het via de app kan, mis je het direct als het niet meer kan, echt waar O-)

edit: mocht ik hierboven wat aanvallend overkomen, is echt niet zo bedoeld!!
Ik ben wat narrig momenteel, op facebook een bericht over een diesel die spontaan vlam vatte en daaronder weer zo'n reactie "Mooi joh die elektrische rommel. feit blijft dat die elektrische meuk niks is".
ik reageerde erop met "Joh, stop is met die hetze tegen de EV, dit betrof een diesel aangedreven wagen en geen EV,"
Krijg je terug "zeg ik dat? Hahaha ga je nou alleen tegen mij lopen janken? Kijk naar Nederland reacties man jankbak"

Niet echt leuk om "jankbak" genoemd te worden omdat je iemand erop attendeert dat ze een diesel met een EV verwart en nodeloos tegen EV's ageert. Ben een beetje obstinaat ervan momenteel }:O

[ Voor 44% gewijzigd door ron65 op 29-09-2023 17:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sibelius
ron65 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:25:
[...]

Gek genoeg begint het de laatste week ineens met traagheid van maps (en niet zo'n klein beetje ook), zit je een adres in te tikken verspringt de cursor ineens weer naar het begin van de regel, en de route inladen duurde vanmiddag ondanks een geode verbinding ruim 3 minuten. Al die tijd een draaiend pijltje met "laden" in beeld.

Dan begint de laatste anderhalve week de camera te flikkeren en nu zelfs een niet beschikbaar melding (overigens 5 minuten later weer prima werkend).

Vervolgens doet ook de ritregistratie ineens niets meer, in de auto wel, daar zie je dat er gelogd is, maar op de telefoon is het niet meer bereikbaar.

Dat heeft volgens mij dan niets meer met een maandagochtend modelletje te maken, dit moeten meer mensen ervaren (camera soms raar doen, maps traag en rittenlogboek niet uit te lezen op de app). Lijkt mij stug dat dat allemaal maandagochtend modelletjes zijn. En dat zie je al, er zijn er al 2 die ook problemen met de camera melden direct boven jouw reactie.

Ik snap wat je bedoelt met dat het een luxeprobleem is dat je de ODO even niet via een app kunt lezen, maar met mijn voorgaande wagen kon dat altijd, en bij deze eerst niet tot het rittenlogboek werd geactiveerd.
Als je al minstens 6 jaar lang gewend bent dat het via de app kan, mis je het direct als het niet meer kan, echt waar O-)

Ik ben wat narrig momenteel, op facebook een bericht over een diesel die spontaan vlam vatte en daaronder weer zo'n reactie "Mooi joh die elektrische rommel. feit blijft dat die elektrische meuk niks is".
ik reageerde erop met "Joh, stop is met die hetze tegen de EV, dit betrof een diesel aangedreven wagen en geen EV,"
Krijg je terug "zeg ik dat? Hahaha ga je nou alleen tegen mij lopen janken? Kijk naar Nederland reacties man jankbak"

Niet echt leuk om "jankbak" genoemd te worden omdat je iemand erop attendeert dat ze een diesel met een EV verwart en nodeloos tegen EV's ageert. Ben een beetje obstinaat ervan momenteel }:O
Adem in, adem uit, adem in, adem uit…
Je bent een mooi mens Ron! Een mooi mens!
En het is weekend…
Ik lees af en toe reacties op nu.nl waar de honden geen brood van lusten. Van ongenuanceerd tot gewoon laf. En door dan, denk ik dan!
We rijden een prachtige auto…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
ArnoudN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:16:
[...]

2 dagen :+ Gisteren in IOS gemaakt; vandaag in Android kapot. Blijft knap |:(

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
Herkenbaar traag werkende Google Maps, dacht dat het aan mij lag…
ron65 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:25:
[...]

[ Voor 129% gewijzigd door quinten010 op 30-09-2023 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
DrBOB101 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:48:
[...]

2 dagen :+ Gisteren in IOS gemaakt; vandaag in Android kapot. Blijft knap |:(
Het heeft 7 dagen geduurd, want ik had ritten van vorige week vrijdag tot nu donderdag...

@ron65 Geen erg, ik voel mij niet aangevallen.. ik lok het ook een beetje uit hé ;-)
Facebook, daar ben ik al een tijdje van weg.. wat ik daar over mijn kap heb gekregen in een Garmin facebookgroep 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door RigolleM op 30-09-2023 08:04 ]

• MaJoBe
  • Laatst online: 07-10-2024
Nvm :D

[ Voor 98% gewijzigd door MaJoBe op 30-09-2023 08:03 ]

• Mga1600
Largamelion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:07:
[...]
Die melding van de camera had ik deze week ook voor de eerste keer bij vertrek en aankomst. Was pas bij de volgende rit weer in orde en nadien niet meer gezien.

Daaraan merk je toch hoe gevoelig al die software en snufjes zijn, nog nooit zoveel problemen gehad met 'n wagen als de eerste 4 maand met m'n Volvo. Maar m'n vorige auto's hadden natuurlijk ook 'n pak minder snufjes. Bij de Opel Grandland die ik hiervoor als aanloopwagen had begon het ook al, daar registreerde de app de eerste 3 maand al m'n ritten perfect en de 6 maand nadien een 5% van m'n ritten. Heb ik toen nooit in orde gekregen. Die app bood me wel 'n maandoverzicht van verbruik/km's/kosten, iets wat ik bij het rittenlogboek van Volvo nog mis.
Ja dat klopt, de DJ app is “een beetje dom”. Om er wat mee te kunnen moet je de data exporteren naar Excel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Laatste dagen ook veel dit (nummerplaat en adres heb ik zelf gewist):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ttUZxMmNUOC5xNcWgsrtwPAmss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/misjPIT0xRdUfOAbIIfzvIN3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRDCkXPecID3ksnFR32B6nXf5w4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gvrp8oxEpHJLPHE1FuwuEer0.png?f=fotoalbum_large

Maar dus geen laadstatus of batterijpercentage... Android app of eerder de servers hebben echt kuren precies, app al meermaals herstart. Auto staat gewoon op dezelfde plaats op de oprit zoals altijd. Begint wat irritant te worden al die kleine bugs.

Vanmiddag bij vertrek trouwens nog de oude Google Maps controls en zonet bij thuiskomst ook ineens de balk links. Ergens tussenin is die dus enabled. Ik vind de knoppen zo dicht tegen de rand eerder moeilijker te bereiken dan voordien, geen verbetering imo.

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eam46jf1PzIr1oiPLkd4YYlJbW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nK1nHVrL7v06NOadjwATEeO.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand deze al gehad?

• Kammika
Largamelion schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:54:
Laatste dagen ook veel dit (nummerplaat en adres heb ik zelf gewist):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar dus geen laadstatus of batterijpercentage... Android app of eerder de servers hebben echt kuren precies, app al meermaals herstart. Auto staat gewoon op dezelfde plaats op de oprit zoals altijd. Begint wat irritant te worden al die kleine bugs.

Vanmiddag bij vertrek trouwens nog de oude Google Maps controls en zonet bij thuiskomst ook ineens de balk links. Ergens tussenin is die dus enabled. Ik vind de knoppen zo dicht tegen de rand eerder moeilijker te bereiken dan voordien, geen verbetering imo.
Maar jij hebt een buitentemperatuur. Dat heeft die bij mij nog nooit gedaan!

• Juancho
Temperatuur staat er hier nu ook, Android app.

• Kammika
Is dat recent? Of al een hele tijd zo?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:30

Lancer

What the......

Die heb ik nog niet eerder gezien. Nu hebben de eerste bouwjaren ook geen extern audio systeem.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Lancer schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:51:
[...]

Die heb ik nog niet eerder gezien. Nu hebben de eerste bouwjaren ook geen extern audio systeem.
Heb deze in mijn my22 ook een keer gehad. Daarna ook vanzelf weer opgelost en nooit weer gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Voor de domoticz plug-in gebruikers. De plug-in doet het op dit moment niet. Het account waarmee de Access tokens tot de api worden opgehaald doet het niet meer

Ik heb zelf ooit een officiëlel account voor deze plug-in aangevraagd maar nooit antwoord van Volvo gehad. Dus ik kan het ook niet repareren. Ik zal Volvo eens rappeleren naar mijn eigen aanvraag

[ Voor 4% gewijzigd door Kammika op 01-10-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:46
Kammika schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Heb deze in mijn my22 ook een keer gehad. Daarna ook vanzelf weer opgelost en nooit weer gehad
Ik heb ook een my22. Weet je waar het betrekking op heeft. Wat is externe audio?
Ik heb het idee dat er niet iets is wat niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Is dat de tingelpiep bij achteruitrijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
goetfoud schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb ook een my22. Weet je waar het betrekking op heeft. Wat is externe audio?
Ik heb het idee dat er niet iets is wat niet werkt.
Dat is dat geluid wat de auto wettelijk gezien moet maken omdat een ev anders te stil is en fietsers je bv niet horen aankomen. Dat doet het even niet als je die melding hebt en dan is je auto dus een stuk stiller (dwz in mijn geval. De rit erop deed dat het weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:44
Kammika schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Dat is dat geluid wat de auto wettelijk gezien moet maken omdat een ev anders te stil is en fietsers je bv niet horen aankomen. Dat doet het even niet als je die melding hebt en dan is je auto dus een stuk stiller (dwz in mijn geval. De rit erop deed dat het weer)
Vanaf welk modeljaar zit dit er in dan? Volgens mij maakt mijn auto geen geluid bij het rijden, enkel de genoemde tingelpiep bij achteruitrijden

Edit: Overigens heb ik ook een my22, vandaar de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door WildOne op 01-10-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:47
Sibelius schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:24:
[...]
Adem in, adem uit, adem in, adem uit…
Je bent een mooi mens Ron! Een mooi mens!
En het is weekend…
Ik lees af en toe reacties op nu.nl waar de honden geen brood van lusten. Van ongenuanceerd tot gewoon laf. En door dan, denk ik dan!
We rijden een prachtige auto…
Helemaal mee eens! Ik lees ook met regelmaat totale onzin of klare haatberichten over EV's op Facebook e.d.
Niet op reageren, het heeft geen zin en is zonde van je energie. Dit soort mensen zijn blind en doof tegelijk.🤐

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:51
WildOne schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Vanaf welk modeljaar zit dit er in dan? Volgens mij maakt mijn auto geen geluid bij het rijden, enkel de genoemde tingelpiep bij achteruitrijden

Edit: Overigens heb ik ook een my22, vandaar de vraag.
C40 mj 22 hier. Ik zag die melding ook een paar keer. Tot nu toe heb ik m genegeerd.
Mijn c40 maakt bij langzaam rijden geluid. Even gezocht: dat is verplicht vanaf 1 juli 2021, en tot snelheden van 20 km/hr

[edit] ik hoor het ook alleen (goed) als ik zelf buiten de auto sta, en iemand anders rijd weg..

[ Voor 7% gewijzigd door jorisjansen3 op 01-10-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Zonet voor de 10e keer ofzo deze week de laadplanning weer moeten instellen in de Android app van Volvo. Reset telkens naar 00:00 - 00:00 en schakelt zichzelf uit. Heb het wel wat gehad met die brakke app eigenlijk, compleet onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:27:
Zonet voor de 10e keer ofzo deze week de laadplanning weer moeten instellen in de Android app van Volvo. Reset telkens naar 00:00 - 00:00 en schakelt zichzelf uit. Heb het wel wat gehad met die brakke app eigenlijk, compleet onbetrouwbaar.
Net als het ineens niet meer ladende driving journal "er is iets fout gegaan".

De traagheid van Maps is nu wel bijna weg nadat ik Waze eraf geknikkerd heb, gebruik het toch amper. Lijkt alsof waze en maps met elkaar om rechten tot gegevenstoegang vochten waardoor beiden vertraagden.

De achteruit camera lijkt nu iets beter, flikkeren is weg en hij komt nu na 1-3 seconden ongeveer op als je de retour inschakelt (was vroeger direct overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Flikkeren van de camera was hier opeens terug vandaag. Super irritant. Voor de OTA nooit last van gehad. Jammer toch dat er bij elke OTA wel weer iets mis is. Bied me bij deze graag aan als software tester bij Volvo. Wat toevallig ook m'n beroep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08

Rianata

Have you played Atari today?

Kammika schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:51:
Voor de domoticz plug-in gebruikers. De plug-in doet het op dit moment niet. Het account waarmee de Access tokens tot de api worden opgehaald doet het niet meer

Ik heb zelf ooit een officiëlel account voor deze plug-in aangevraagd maar nooit antwoord van Volvo gehad. Dus ik kan het ook niet repareren. Ik zal Volvo eens rappeleren naar mijn eigen aanvraag
Volgens mij werkt het weer, ik gebruik dezelfde credentials voor een Home Assistant addon, die kortstondig ook niet meer werkte, maar sinds vanavond weer wel.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Rianata schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:20:
[...]

Volgens mij werkt het weer, ik gebruik dezelfde credentials voor een Home Assistant addon, die kortstondig ook niet meer werkte, maar sinds vanavond weer wel.
Hmmm bijzonder. Volvo plug-in werkt nog steeds niet. Welke home assistent plug-in gebruik je? Zal eens kijken wat het verschil is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
Condens achterruit

Goedemorgen, de laatste periode is er weer sprake van condens op de ruiten.
Nu zet ik sochtends via de App de voorverwarming aan. (niet via de timer, gewoon handmatig activeren)
Daarbij zie ik dat de achterruit verwarming niet aan gaat.
Zodra ik de auto in stap zet ik deze direct aan, alleen hij gaat al na een paar km rijden weer uit terwijl de ruit nog voor een groot deel beslagen is met condens.
Vervolgens nogmaals de knop activeren.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de achterruit thuis al mee verwarmd en ik niet tijdens de rit 2x de verwarming handmatig moet activeren?
En waarom gaat de verwarming relatief gezien zo snel al weer uit terwijl een groot deel nog beslagen is?

Aanvullend: in de instellingen heb ik uiteraard de functies aan staan dat stoel/stuur en achterruit verwarming automatisch aan moeten gaan. Maar daarvoor is het temperatuurverschil met buiten nu niet groot genoeg.

Zie hieronder resultaat: (en ja ik accelereer bewust volgas na rotondes om ervoor te zorgen dat de waterstroom vanaf het dak mijn ruit schoonspoelt, kan niet de bedoeling zijn toch?)
  • half uur voorverwarmen
  • 2x achterruit verwarmen activeren en 15km rijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjY73DH5Nmx6zAu_JZ6jZBd4C6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dh3949Lu7ZRd5bC7R9WD6U6z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Babtvt op 02-10-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:50
Babtvt schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:48:
Condens achterruit

Nu zet ik sochtends via de App de voorverwarming aan. (niet via de timer, gewoon handmatig activeren)
Zodra ik de auto in stap zet ik deze direct aan, alleen hij gaat al na een paar km rijden weer uit terwijl de ruit nog voor een groot deel beslagen is met condens.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de achterruit thuis al mee verwarmd en ik niet tijdens de rit 2x de verwarming handmatig moet activeren?
En waarom gaat de verwarming relatief gezien zo snel al weer uit terwijl een groot deel nog beslagen is?

Aanvullend: in de instellingen heb ik uiteraard de functies aan staan dat stoel/stuur en achterruit verwarming automatisch aan moeten gaan. Maar daarvoor is het temperatuurverschil met buiten nu niet groot genoeg.

Zie hieronder resultaat: (en ja ik accelereer bewust volgas na rotondes om ervoor te zorgen dat de waterstroom vanaf het dak mijn ruit schoonspoelt, kan niet de bedoeling zijn toch?)
  • half uur voorverwarmen
[Afbeelding]
Het schijnt dat meerdere C40 last van teveel condens hebben, Thom löv heeft er ook last van. Vanaf 1:07 gaat het daarover. Niet dat jouw probleem daarmee opgelost is, maar wellicht iets om bij de dealer neer te leggen.

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
rolfio schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Het schijnt dat meerdere C40 last van teveel condens hebben, Thom löv heeft er ook last van. Vanaf 1:07 gaat het daarover. Niet dat jouw probleem daarmee opgelost is, maar wellicht iets om bij de dealer neer te leggen.
Ja ik had die video ook gezien inderdaad.
Alleen volgens mij is het bij hem voornamelijk aan de binnenkant van de auto die vochtig is. (Hij heeft het ook over bekleding die vochtig is, dat is bij mij niet zo.)
Bij mij gaat het echt om de buitenzijde van de achterruit, waarbij de verwarming naar mijn idee te snel uitschakelt. En waarbij de verwarming niet inschakelt bij voorverwarmen vanuit de app terwijl ik dit wel graag zou willen. (Wegrijden met onbeslagen ramen is juist het idee)

zou het voorverwarmen met Timer gestart vanuit de auto dit probleem wel oplossen? Gaat dan wel de achterruitverwarming aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Babtvt op 02-10-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Kammika schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:28:
[...]

Hmmm bijzonder. Volvo plug-in werkt nog steeds niet. Welke home assistent plug-in gebruik je? Zal eens kijken wat het verschil is…
Ik gebruik als basis deze: https://github.com/Dielee/volvo2mqtt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xlZqfKF.png

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Babtvt schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Ja ik had die video ook gezien inderdaad.
Alleen volgens mij is het bij hem voornamelijk aan de binnenkant van de auto die vochtig is. (Hij heeft het ook over bekleding die vochtig is, dat is bij mij niet zo.)
Bij mij gaat het echt om de buitenzijde van de achterruit, waarbij de verwarming naar mijn idee te snel uitschakelt. En waarbij de verwarming niet inschakelt bij voorverwarmen vanuit de app terwijl ik dit wel graag zou willen. (Wegrijden met onbeslagen ramen is juist het idee)

zou het voorverwarmen met Timer gestart vanuit de auto dit probleem wel oplossen? Gaat dan wel de achterruitverwarming aan?
De achterruitverwarming is niet bedoeld voor condens aan de buitenkant. Het helpt er wel iets tegen, maar het glas zelf houdt teveel van de warmte tegen. De rijwind zou dit op moeten lossen, of net zoals met een XC40 de achterruitwisser (...)

Dat die uit gaat moet o.a. ook beschadiging door oververhitting voorkomen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Achterruitverwarming is toch bedoeld om ijs van de ruit te halen, dus ook condens buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@Babtvt lijkt me gewoon een fout in/van de auto en dus naar de dealer. Dat moet gewoon goed en snel werken op je wagen. Mijn XC40 is altijd super snel schoon van condens en/of ijs. Met voorverwarmen via de app in de winter ook altijd. Dus ook de achterruit. Lijkt me een software/hardware bug.

Meer mensen waarbij het logboek op Android nog steeds niet werkt? Krijg nog altijd een fout. Moest net mijn KM doorgeven van afgelopen maand dus dacht, ff kijken in de app want daar kon je het eindelijk zien. Maar dit is ook weer om zeep geholpen merk ik. Jammer toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Waterblok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:55:
Achterruitverwarming is toch bedoeld om ijs van de ruit te halen, dus ook condens buiten?
Iedere achterruitverwarming heeft tot primaire doel de condens aan de binnenzijde weg te nemen. (Zo heb ik het heel lang geleden geleerd in de rijles). Voor de buitenzijde heb je een ruitenwisser of een trekker (of een krabber als er ijs op ligt). Ik heb jaren sedan gereden en dat was altijd de trekker gebruiken.

Nu is het wel zo dat als je de voorverwarming 30min van tevoren aanzet dat dan de condens vanzelf van de auto verdwijnt. Maar dat heeft meer te maken met de temperatuur in de auto, dan de achterruitverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Juancho schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:27:
Meer mensen waarbij het logboek op Android nog steeds niet werkt? Krijg nog altijd een fout. Moest net mijn KM doorgeven van afgelopen maand dus dacht, ff kijken in de app want daar kon je het eindelijk zien. Maar dit is ook weer om zeep geholpen merk ik. Jammer toch.
Ja, hier ook nog steeds de fout op Android. In de auto moest ik het weer opnieuw inschakelen gisteren en de rit werd gelogd, maar niets komt door naar de app.

Volvo en software... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Ik heb te vroeg victoria gekraait, dat ik geen problemen heb, maar deze ochtend was de kaartweergave op de bestuurdersdisplay plots een scrambled beeld.

Toen ik deze ochtend in de wagen stapte startte mijn middendisplay niet op. Ff uitgestapt en terug ingestapt en toen startte hij wel op... en dan kwam het scrambled beeld op het bestuurdersdisplay. Ik heb de kaartweergave uitgezet en vertrokken, want ik was al wat aan de late kant. Onderweg eens een reset uitgevoerd maar het hielp niet. Dan maar de wagen aan de laadpaal op het werk gehangen en mijn werkdag begonnen. Toen ik hem terug van de laadpaal haalde (na enkele uren), was de kaartweergave weer normaal. Dus ff de auto uitzetten hielp in dit geval.

Ik hoop dat dit niet het begin is van... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Nog een bug gevonden na de laatste OTA. Als ik het panorama dak helemaal open doe en vervolgens via de standaard swipe weer dicht toe... gaat dit ongeveer 8 van de 10x goed. De andere 2x gaat het dak in de kantel/kiep stand. Ik heb nu al een paar keer gehad dat het dakraam dus een stukje open stond omdat ik er een beetje vanuit ben gegaan dat na de swipe het dak ook dicht gaat. Dat ging altijd goed. Tot de laatste OTA.

Dus zeker even opletten als je dit ook hebt. Nou regent het er gelukkig niet snel in maar kan me voorstellen dat als het echt herfst/winter wordt en deze bug zit er nog in...dat er wel wat water naar binnen kan sijpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Babtvt schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:48:
Condens achterruit

• half uur voorverwarmen
[Afbeelding]
Ik wapper even de achterruitenwisser heen en weer.
De condens op de buitenzijde is niet wat je met de achterruit verwarming moet verwijderen, die is voor condens aan de binnenzijde en met wat mazzel evrdwijnt dan ook nog wat nattigheid buiten, maar even de achterruitenwisser heeft veel meer effect dan ;)
Wel een gemis dat die er bij een C40 niet opzit, juist om deze reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Waterblok schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:55:
dat is een bijvangst van de achterruit verwarming, die krijgt een ruit wel boven de 0 graden.

Deze dagen ligt de buitentemperatuur sochtends rond 15 graden, de lucht is gewoon vrij vochtig (vanochtend 89%).

Als je dat opzoekt zie je dat bij 15 graden en een RV van 89% er max 18 gram vocht per kg lucht in de lucht kan zitten. Je ruit is onder invloed van uitstraling enkelel graden koeler, zeg 12 graden, die kan max 5 gram vocht per kg lucht aan, veel minder. Dus wil die vocht uit die lucht komen en condenseert.

Om die hoeveelheid vocht die dan op je ruit blijft zitten, vaak zo'n 50 gram per kg lucht in vloeibare vorm, weer te verdampen is een luchttemperatuur OF oppervlakte temperatuur van zeker 35 graden nodig.
Die temperatuur haalt je achterruit verwarmer niet, dus zal de vocht niet meer verdampen. De lucht boven de ruit is al bijna verzadigd (89%) met vocht en neemt nauwelijks iets op, en de verdampingstemperatuur wordt niet bereikt.

IJs daartegen ontdooit dan zeker wel, want meer dan 0 graden haalt je achterruitverwarming wel.

In de auto is de RV veel lager vaak rond 55%, de lucht is veel minder verzadigd, vocht op de binnenkant van de ruit zal dan al bij 20 graden verdampen, en dat haalt je verwarming wel. De lucht neemt namelijk veel makkelijker vocht in dampvorm op dan de buitenlucht die al bijna verzadigd is.

Sja, soms moet je gewoon die ruitenwissers gebruiken, en zijramen even openen en sluiten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:44
Moet je die dus wel hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
Dan nu de grote vraag.
Hoe gaan andere C40 bezitters hiermee om? Wat te doen tegen de beslagen achterruit zonder ruitenwisser?
Ben erg benieuwd naar jullie praktijkervaring van deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Beslagen ramen? Gewoon de waaier ff op Max hoor. Dan is het heul snel weg.

Je hebt dat ook als je de RA aanzet. Ramen beslaan dan veel sneller. Ff de waaier op Max en het is snel weer weg.

[ Voor 59% gewijzigd door Juancho op 02-10-2023 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Babtvt schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:29:
Dan nu de grote vraag.
Hoe gaan andere C40 bezitters hiermee om? Wat te doen tegen de beslagen achterruit zonder ruitenwisser?
Ik heb ook een C40. Mijn routine voor het instappen is om even snel een wisser langs alle ramen te halen. Dat deed ik ook bij alje eerdere auto’s die wel een wisser op de achterruit hebben. In de regen of mist rij ik weg zonder RA om beslaan aan de binnenkant te vermijden. Bij wegrijden de achterruitverwarming aan (en desnoods de voorruit verwarming ook even op Max als et een paar mensen met een natte jas instappen. Geen centje pijn. Na een jaar minuten de kachel weer op ‘auto’ en de RA weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Ik heb ook een C40. Mijn routine voor het instappen is om even snel een wisser langs alle ramen te halen. Dat deed ik ook bij alje eerdere auto’s die wel een wisser op de achterruit hebben. In de regen of mist rij ik weg zonder RA om beslaan aan de binnenkant te vermijden. Bij wegrijden de achterruitverwarming aan (en desnoods de voorruit verwarming ook even op Max als et een paar mensen met een natte jas instappen. Geen centje pijn. Na een jaar minuten de kachel weer op ‘auto’ en de RA weer aan.
Het grote voordeel hiervan: de ruiten blijven aardig schoon aan de buitenzijde, je veegt het vuil er elke rit netjes af samen met het vocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Dan nu de grote vraag.
Dubbele garage waar de auto's wat vaker in staan als het kouder wordt. Nooit last van bevroren ruiten :9
Als de auto 's nachts aan de laadpaal gestaan heeft: met een wisser langs de zijruiten. Achter heb ik een ruitenwisser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

DrBOB101 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:08:
[...]

Dubbele garage waar de auto's wat vaker in staan als het kouder wordt. Nooit last van bevroren ruiten :9
Als de auto 's nachts aan de laadpaal gestaan heeft: met een wisser langs de zijruiten. Achter heb ik een ruitenwisser.
daar heb je dan heel veel luxe mee, ik moet gewoon ergens op straat waar nog plek is parkeren.
Eerlijk gezegd boeit een beslagen achterruit mij niet zo, ik rij ook nog wel eens met een aanhanger of caravan, en dan zie je niets door de achterruit, dan rij je op je buitenspiegels. En dat doe ik dan ook ald de achterruit wat beslagen is. Uiteraard moeten die wel netjes schoon zijn voor je gaat rijden. Doekje doet dan wonderen.

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 02-10-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Moeilijk gedoe, gebruik gewoon de opwarm functie vanuit de app :). Ff half uurtje voor vertrek aan of via een timer en je hebt bij weg rijden nooit gedoe met beslagen of bevroren ruiten. De buurman altijd wel, das altijd leuk om dan goedemorgen te zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:29:
Moeilijk gedoe, gebruik gewoon de opwarm functie vanuit de app :). Ff half uurtje voor vertrek aan of via een timer en je hebt bij weg rijden nooit gedoe met beslagen of bevroren ruiten. De buurman altijd wel, das altijd leuk om dan goedemorgen te zeggen ;)
Ja, die heb ik al eenmaal meegemaakt, december 2022, ruiten bevroren en er zat een laagje ijzel op. Netjes de preconditioning aangezet, kom na een half uurtje buiten bij een perfect ontdooide wagen en de buurman ernaast die stond echt te bikken op de ijslaag. "Mogge buur, was dat nou? krabben? wow " en dan lachend instappen en wegrijden :p

p.s. de verstandhouding is er niet minder om geworden, hij kon er smakelijk om lachen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:30
Gisteren in het donker gereden en ik heb de verlichting altijd op automatisch staan. Nooit had dit problemen en werkte perfect bij tegenliggers of als je auto's achterop komt. Hij schakelt dan netjes uit. Ik heb nu al 2 avondritten gehad dat de verlichting niet uitschakelt als je iemand achterop komt. Ik wilde testen hoe dicht ik bij mijn voorganger moet zijn voordat hij uitschakelt, maar ik kwam zo dichtbij dat ik hem zelf maar uitschakelde. Hebben meer mensen dit ook gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:46
Dan nu de grote vraag.
Ik heb er zelf geen last van gehad in m'n C40. Ik heb de Range Assistant niet aan staan trouwens. Als het echt kouder wordt, gebruik ik het voorverwarmen via de app. Kan me ook niet herinneren dat ik vorig jaar (herfst/winter) last heb gehad van beslagen ramen. Hangt er misschien ook vanaf hoeveel vocht er in de auto zelf zit door het gebruik? Komt bij ons bijv. nauwelijks voor dat er vochtige dingen in de auto worden gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Mag ik je via een PB even wat vragen over deze toevoeging voor HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:54
Wij hebben ook een C40 en lossen het over het algemeen op met een wissertje.

Maar even een grapje: wie kijkt er door het achterruit bij deze auto >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Er is een nieuwe update voor de Android app. Rittenregistratie werkt nu weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:06:
Er is een nieuwe update voor de Android app. Rittenregistratie werkt nu weer.
Mooi, helaas bij mij nog niet "Er ging iets verkeerd"
En een update is ook nog niet in Google Play Store zichtbaar. Maar zal dan wel snel komen denk ik
5.30.0 is de laatste zover ik kan krijgen en zien

[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 03-10-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ron65 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Mooi, helaas bij mij nog niet "Er ging iets verkeerd"
En een update is ook nog niet in Google Play Store zichtbaar. Maar zal dan wel snel komen denk ik
5.30.0 is de laatste zover ik kan krijgen en zien
Ik zit nu op 5.31.0. Daarin werkt de rittenregistratie weer en zijn ook de oude ritten nog in te zien van afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ArnoudN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Ik zit nu op 5.31.0. Daarin werkt de rittenregistratie weer en zijn ook de oude ritten nog in te zien van afgelopen week.
Thanx!!

Ik hou het in de gaten, voorlopig is de laatste versie in de store de 5.30.0 die ik kan zien, ik vermoed dat ook dit weer in batches wordt uitgerold. 5.31.0 is nog niet te vinden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23:18
Dan nu de grote vraag.
Ik moet de auto nog krijgen maar dacht aan de ruit te behandelen met RainX of een soortgelijk goedje, iemand dat al eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Marko72 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:14:
[...]
Ik moet de auto nog krijgen maar dacht aan de ruit te behandelen met RainX of een soortgelijk goedje, iemand dat al eens gedaan?
Dat is zeker voor de achterruit van een C40 een goed idee. Even rijden en het water vliegt eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Iemand nog tips voor een XC40 telefoon standaard? Liefst die draadloos laden aankan. Ik had gister deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...ch/9300000099532783/?s2a=

Maar die moet terug omdat het laden steeds onderbroken wordt. Geen idee waarom, thuis via het stopcontact is het laden wel stabiel, maar blijkbaar kan de auto niet gewoon stroom geven???

Het is bovendien best een lomp ding en ik houd van rust en een clean design :). Als ik iets ergens op het dashboard moet plakken is dat ook niet direct een issue als het een beetje netjes weggewerkt kan worden ook goed.

@Mga1600 had wel een mooie oplossing met een 3D print standaard maar wat ik begreep helaas alleen voor IOS en niet voor andere merken (ik heb een Samsung S23).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Juancho schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:00:
Iemand nog tips voor een XC40 telefoon standaard? Liefst die draadloos laden aankan. Ik had gister deze gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...ch/9300000099532783/?s2a=

Maar die moet terug omdat het laden steeds onderbroken wordt. Geen idee waarom, thuis via het stopcontact is het laden wel stabiel, maar blijkbaar kan de auto niet gewoon stroom geven???

Het is bovendien best een lomp ding en ik houd van rust en een clean design :). Als ik iets ergens op het dashboard moet plakken is dat ook niet direct een issue als het een beetje netjes weggewerkt kan worden ook goed.

@Mga1600 had wel een mooie oplossing met een 3D print standaard maar wat ik begreep helaas alleen voor IOS en niet voor andere merken (ik heb een Samsung S23).
Ik heb laatst die van mij gedeeld van Alie. Die is niet draadloos, maar dat los ik op met een erg kort snoertje met een haakse aansluiting. De telefoon kan dan gewoon in de houder staan te laden en als de telefoon eruit is heb je niet een groot apparaat in je gezichtsveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ArnoudN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Ik heb laatst die van mij gedeeld van Alie. Die is niet draadloos, maar dat los ik op met een erg kort snoertje met een haakse aansluiting. De telefoon kan dan gewoon in de houder staan te laden en als de telefoon eruit is heb je niet een groot apparaat in je gezichtsveld.
Ja die had ik nog terug gezocht, ook 2 opties van @ron65 maar ik vind die dingen zo lomp en lelijk. Heel persoonlijk natuurlijk, maar ik ga me daar aan irriteren ;). Ik ben eigenlijk sowieso geen fan van die dingen maar helaas werkt de draadloze lader niet goed genoeg dus ik ontkom er niet aan als ik bijv. FM prettig in beeld/gezichtsveld wil hebben.

Wat ik dan nog het minst erg vind zou iets als dit zijn: https://www.coolblue.nl/p...-met-magsafe-opladen.html

Maar Samsung is geen magsafe telefoon, volgens mij dus alleen geschikt voor Apple.

Alternatief is wellicht een clip, dan is het puur een houder en moet je zelf nog wel een kabeltje inpluggen. Deze kwam ik ook nog tegen, relatief kleiner/minder lomp volgens mij:
https://www.amazon.nl/Aut...y_Jl3ihoCjRwQAvD_BwE&th=1

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 03-10-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Edit: ik denk dat ik deze ook even ga bestellen en proberen. Lijkt me minder lomp/groot en is ook geschikt voor snelladen:
https://www.bol.com/nl/nl...0lALg_0_21.29.ProductPage

Onze XC40 EV's hebben alleen geen ventilatie roosters die we kunnen gebruiken. Die zitten te diep in het rooster zelf. Maar ik kon die andere van vandaag wel vastzetten aan die zilveren rand om het ventilatierooster heen en zat volgens mij wel stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Juancho schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:15:
Edit: ik denk dat ik deze ook even ga bestellen en proberen. Lijkt me minder lomp/groot en is ook geschikt voor snelladen:
https://www.bol.com/nl/nl...0lALg_0_21.29.ProductPage

Onze XC40 EV's hebben alleen geen ventilatie roosters die we kunnen gebruiken. Die zitten te diep in het rooster zelf. Maar ik kon die andere van vandaag wel vastzetten aan die zilveren rand om het ventilatierooster heen en zat volgens mij wel stevig.
Dat vind ik het voordeel van die van Alie. Die zit geklemd op de hoek van het middenconsole. Super stevig en zonder hak- of breekwerk weer te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Als draadloze oplader vind ik deze nog steeds ongeevenaard:

Xiaomi - 20W - Draadloze auto lader
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Rianata schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:17:
Als draadloze oplader vind ik deze nog steeds ongeevenaard:

Xiaomi - 20W - Draadloze auto lader
https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
je moet het maar durven: goedkope chinese opladers. Voldoende nieuwsartikeltjes over brand wat daaruit ontstaan is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vulcan750
Kammika schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

je moet het maar durven: goedkope chinese opladers. Voldoende nieuwsartikeltjes over brand wat daaruit ontstaan is...
Xiaomi is weliswaar Chinees, maar een groot en betrouwbaar merk. Dat is geen goedkope Chinese Action meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindbaas69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-09-2024
Vraagje.
Ik heb een xc40 recharge uit 2022, en ik heb problemen met mijn Apple CarPlay.
Spotify , podimo en Flitsmeister worden zwart op het scherm maar kunnen nog wel afgespeeld worden.
Maar apple maps wordt wel correct getoond in het scherm.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
net even volvo2mqtt gestart, maar die geeft bij mij dezelfde "Account Locked" fout...

zijn er mensen bij wie de domoticz plugin nog wel werkt? Wellicht een issue met mijn account...
Pagina: 1 ... 198 ... 319 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"