Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Hier nog geen taal of teken van de update te zien, wel mee gereden vanavondBas_R schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:13:
2.11 geïnstalleerd zonder problemen. En YouTube staat er ook nog eens op 😉.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Bij mij ook nog niets. Staat nog steeds op 2.9 en zegt dat het up-to-date isron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:27:
[...]
Hier nog geen taal of teken van de update te zien, wel mee gereden vanavond
Dat laatste, staat letterlijk in het notificatiescherm als je de balk naar beneden trekt. Vivaldi met m.youtube.com in gestripte browser.Juancho schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:40:
YouTube is nu wel echt een AAOS app of een Vivaldi linkje?
Voor mij niet zo'n issue, werkt op zich wel goed al zag ik soms nog wat rariteiten gisteren.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
[ Voor 7% gewijzigd door ArnaudCo op 20-09-2023 10:52 ]
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
In vivaldi op de handset heb je een menu item "op startpagina" zetten, die dan een icoontje op je handset aanmaakt, die als je daarop drukt zorgt dat je rechtstreeks naar die pagina gaat ipv dat je steeds de browser moet opstarten en dan naar je favorieten gaat..
heeft iemand al zoiets gevonden in de vivaldi versie op AAOS? (ik wil zou nl liefst graag gewoon een NPO start icoontje dan aanmaken...)
Ik laad nagenoeg altijd thuis, maar heb nooit die vraag gehad. Of is er een manier om die instelling ergens te wijzigen?
Ik weet het niet vanbuiten staan maar je kan dat aanpassen bij de instellingen van je thuis adres in de AAOS GM app.WildOne schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:43:
Vraagje over Google Maps - welke versie hebben de mensen die eerder al de vraag hebben gehad of ze thuis kunnen laden?
Ik laad nagenoeg altijd thuis, maar heb nooit die vraag gehad. Of is er een manier om die instelling ergens te wijzigen?
in je google maps menu kun je altijd al je thuis en werk adres wijzigen. tegenwoordig kun je daar ook bij aanvinken of daar wel of niet een laadpaal staat (en dan houdt google daar in routeplanning rekening mee)WildOne schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:43:
Vraagje over Google Maps - welke versie hebben de mensen die eerder al de vraag hebben gehad of ze thuis kunnen laden?
Wat dan ook weer typisch is...je kan met die browser opeens meer zaken bereiken, ook andere streaming zaken. Waarom Volvo dan niet DAT juist in de RN zet is me echt een raadsel. Nee, de communicatie van Volvo...ik snap er nog steeds helemaal geen zak van. Van een browser is dan wel weer een hele goede toevoeging maar daar hoor je dan weer niks over.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 20-09-2023 12:33 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Sokoo op 20-09-2023 12:57 ]
Voor diegenen die hem niet hebben: check of onder instellingen->profielen en accounts->accounts het Volvo ID account nog aanwezig is.Sokoo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:52:
Grappig ik heb er niet mee gereden en ook de update binnen gekregen!
Bij mij was er ook niets van de update te zien nog.
Ik checkte die accounts net voor alle zekerheid en dat VolvoID account was weer eens verdwenen.
Ik heb hem erin gezet en heb de home EN wasemknop reset daarna uitgevoerd.
5 seconden later vloog de melding van de update binnen, hij staat nu te updaten.
Ik vind het ook een raar verhaal. Vivaldi kwam los van de update van Volvo dus is gewoon door Google uitgebracht naar AAOS zou je denken en YouTube lijkt dan door Volvo zelf toegevoegd te zijn via de update. Blijft een bizar verhaal allemaal, net zoals het blokkeren van AA in onze Volvo's, dat lijkt dan ook weer een keuze van Volvo te zijn (als ik m'n dealer mag geloven), maar waarom?Juancho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:32:
Wat dan ook weer typisch is...je kan met die browser opeens meer zaken bereiken, ook andere streaming zaken. Waarom Volvo dan niet DAT juist in de RN zet is me echt een raadsel. Nee, de communicatie van Volvo...ik snap er nog steeds helemaal geen zak van. Van een browser is dan wel weer een hele goede toevoeging maar daar hoor je dan weer niks over.
Off-topic: Ik heb trouwens net m'n Shell druppel toegevoegd als NFC-tag voor m'n Easee paal. Die hangt aan m'n sleutels dus net iets handiger dan de app opstarten om het laden goed te keuren bij thuiskomst.
[ Voor 11% gewijzigd door Largamelion op 20-09-2023 13:14 ]
Nog grappiger: ik kan vandaag wegens werkzaamheden niet weg en heb daarom helemaal niet met de auto gereden en toch is de update binnengekomen op de volgenden wijze:Sokoo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:52:
Grappig ik heb er bijna niet mee gereden en ook de update binnen gekregen!
“als je in de auto gezeten de grote knop indrukt en vasthoudt krijg je de optie je het infotainment/ de auto ‘uit’ te zetten. Daar koos ik voor. Stap uit en druk (naast de auto staand) weer op de knop. De infotainment gaat dan weer aan zonder dat er iemand in de auto is. Doe de deur dicht, maar niet op slot. In die tijd dat het systeem actief is, is bij mij de update binnengekomen”.
Daarna de update uitgevoerd volgens ‘de voorschriften’.
(Dit werkt simpeler dan de de optie die hier wel eens langsgekomen is om een zware zak aardappelen of zoiets op de bestuurdersstoel te zetten om de auto te laten geloven dat hij in gebruik is).
[ Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 20-09-2023 13:19 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Bedankt, dat heeft hier ook geholpen!ron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:59:
[...]
Voor diegenen die hem niet hebben: check of onder instellingen->profielen en accounts->accounts het Volvo ID account nog aanwezig is.
Ik checkte die accounts net voor alle zekerheid en dat VolvoID account was weer eens verdwenen.
5 seconden later vloog de melding van de update binnen, hij staat nu te updaten.
Ik heb 2 profielen in de auto, bij beiden het Volvo account toegevoegd omdat die er niet meer bij stond. Daarna alleen de home reset uitgevoerd en toen stond daar ineens een 2.11 update klaar.
Ook al is het snelkoppeling: Het is maar de vraag of die dan per se via Vivaldi moet. Er zit ook een webviewer in AAOS, die kun je alleen niet als applicatie aanvinken en dus ook niet zomaar mee browsen, de handleiding maakt hier bv ook gebruik van. De "about" van Tunein ook, dus daar zat ook al een keer een loophole in, om toch te kunnen browsen (moest je naar "about" en dan heel ver naar beneden scrollen kon je ergens via FB of zo door Google en help toen zelfs een keer youtube filmpjes bekeken.. was alleen wel heel erg veel knoppen en inmiddels is de loophole gesloten)Largamelion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:12:
[...]
Ik vind het ook een raar verhaal. Vivaldi kwam los van de update van Volvo dus is gewoon door Google uitgebracht naar AAOS zou je denken en YouTube lijkt dan door Volvo zelf toegevoegd te zijn via de update. Blijft een bizar verhaal allemaal, net zoals het blokkeren van AA in onze Volvo's, dat lijkt dan ook weer een keuze van Volvo te zijn (als ik m'n dealer mag geloven), maar waarom?
Kan dus zomaar zijn dat die snelkoppeling gewoon naar default browser gaat, ofwel: dat die als Vivaldi geinstalleerd is naar Vivaldi en anders naar de interne webviewer gaat
De "waarom" van Volvo snap ik ook niet altijd... maar misschien zijn het wel hele slimme keuzes en zijn wij gewoon niet slim genoeg om ze te begrijpen

Anderzijds vind ik het een leuke toevoeging van Volvo om Youtube te voorzien, werkt goed.. zal het wellicht wel eens gebruiken als ik ergens sta te wachten. Leuk zo'n EV waar je regelmatig iets nieuws krijgt... met mijn ICE wagens reed ik 4 jaar met hetzelfde
Ik doe dat precies zo, handige oplossing die druppel aan de sleutelbos.Largamelion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:12:
[...]
..
Off-topic: Ik heb trouwens net m'n Shell druppel toegevoegd als NFC-tag voor m'n Easee paal. Die hangt aan m'n sleutels dus net iets handiger dan de app opstarten om het laden goed te keuren bij thuiskomst.
Mijn Tcam verbinding lijkt steeds slechter te gaan functioneren. Soms blijft hij een aantal dagen onderbroken en dus geen gps en internet verbinding, dan werkt hij plots weer maar weet nooit voor hoe lang.
Tijdens de begin periode van dit forum waren er vaker klachten over de tcam, nu hoor ik er niemand meer over. Garage heeft al resets uitgevoerd maar daarmee nog niet stabiel gekregen.
Hebben andere misschien ervaringen met dit probleem?
Bij mij hetzelfde, maar geen van beide resets was nodig. Na toevoegen van VolvoID, stond er snel een wolk-icoontje bovenaan de meldingenbalk, en bij naar beneden swipen stond de update er.ron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:59:
[...]
Voor diegenen die hem niet hebben: check of onder instellingen->profielen en accounts->accounts het Volvo ID account nog aanwezig is.
Top.madhondt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:23:
[...]
Bij mij hetzelfde, maar geen van beide resets was nodig. Na toevoegen van VolvoID, stond er snel een wolk-icoontje bovenaan de meldingenbalk, en bij naar beneden swipen stond de update er.
Ik deed beide resets voor alle zekerheid, de laatste twee dagen was het systeem best wel instabiel, achteruitrij camera viel regelmatig weg op cruciale momenten voor een halve seconde om dan weer flikkerend terug te komen en maps in de bestuurdersdisplay kwam traag op, net als de radio soms even moest nadenken voor deze actief werd.
Nu is alles weer lekker rap zover ik kon zien net. Morgen een aardige rit te doen, dus moet goied werken.
Wellicht is de reset niet nodig, maar het hielp bij mij zeker wel.
Als ze zo slim waren hadden ze het wel beter uitgebuit want behalve Youtube kan je nu veel meer zaken benaderen via de browser. Dus dan blijft het alsnog heel vreemd. Youtube aankondigen bij de OTA terwijl het helemaal geen Youtube is. Prime staat ook nergens vermeld terwijl dat juist wel een losse app is zoals je ook graag Youtube wil. Met deze gedachte hadden ze ook van de daken kunnen schreeuwen dat er een Tweakers app beschikbaar is voor AAOSKammika schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:27:
[...]
De "waarom" van Volvo snap ik ook niet altijd... maar misschien zijn het wel hele slimme keuzes en zijn wij gewoon niet slim genoeg om ze te begrijpen
Heel bijzonder allemaal....

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 20-09-2023 15:02 ]
Hmm... bij mij ook nog geen update. Account gecheckt en mijn Volvo ID was ook weg!ron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:59:
[...]
Weer toegevoegd en via de Home toets gereset, vrijwel direct de melding dat 2.11 klaar stond om te installeren. Daar is ie nu mee bezig.
Toch raar dat je Volvo ID "zomaar" kan verdwijnen! Als ik dit niet ontdekt had, wat had hiervan de consequenties kunnen zijn?
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Hoezo is dit geen YouTube? Op je PC benader je YT toch ook via een Browser? Ik snap de commotie niet. En het werkt prima!Juancho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:01:
[...]
Als ze zo slim waren hadden ze het wel beter uitgebuit want behalve Youtube kan je nu veel meer zaken benaderen via de browser. Dus dan blijft het alsnog heel vreemd. Youtube aankondigen bij de OTA terwijl het helemaal geen Youtube is. Prime staat ook nergens vermeld terwijl dat juist wel een losse app is zoals je ook graag Youtube wil. Met deze gedachte hadden ze ook van de daken kunnen schreeuwen dat er een Tweakers app beschikbaar is voor AAOS
Heel bijzonder allemaal....
[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 20-09-2023 16:00 ]
Hier is de update klaar! Ik duik de garage in en ik ga eerst een vreugde dansje doen (omdat het kan). En dan doe ik zekerheidshalve die reset toestanden.
V60 T8, Denim blue, my’25
Net heel Maps binnenstebuiten gekeerd, maar nergens de optie om thuis/werk aan te passen kunnen vinden.Kammika schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:25:
[...]
in je google maps menu kun je altijd al je thuis en werk adres wijzigen. tegenwoordig kun je daar ook bij aanvinken of daar wel of niet een laadpaal staat (en dan houdt google daar in routeplanning rekening mee)
Mijn versie 23.08.220002.E
Oude versie?
Leuke ontdekkingArnaudCo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:29:
Ik heb de update vanmorgen binnengekregen. Installatie heeft een dikke 20 minuten in beslag genomen
:strip_exif()/f/image/kN6Hiduube008t6VeC1dQhAP.jpg?f=fotoalbum_large)
Links: Google Maps
Rechts: Waze
1. Open je Youtube, dan start gelijk Vivaldi als browser. Dit zie je ook terug in je tegel. Hierdoor moet je steeds weer terug gaan naar bijv. Maps als je die als tegel had. Niet echt logisch dat ze beide actief worden...
2. Youtube openen, iets afspelen en dan gaan rijden zorgt ervoor dat het geluid doorspeelt maar het beeld niet. Echter, als je bijv. op de home knop drukt dan is het geluid ook gelijk weg.
:strip_exif()/f/image/ZXpftZ5bS9uZbY4kSYE9elwk.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom de vergelijking met een PC? Vergelijk het met je telefoon, of tablet want zo moet je het scherm en AAOS zien. Daar heb je toch ook een echte losstaande Youtube app die gemaakt is voor mobile gebruik? De commotie is verder, tot zover je daarover kan spreken, dat ze het heel mooi verpakken als de Youtube app is er!!! Maar daar klopt dus geen zak van van het is geen Youtube app. Het is een snelkoppeling. Vivaldi is de losse app. En via die app kan je wat meer bereiken waarvan Youtube er 1 is.Mga1600 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:49:
[...]
Hoezo is dit geen YouTube? Op je PC benader je YT toch ook via een Browser? Ik snap de commotie niet. En het werkt prima!
Ik moet nog testen, maar vraag me af wat dat geluid wegvallen bij homebutton gebruik betreft of dat ook gebeurt als je niet de fysieke homeknop, maar de vier vierkantjes linksonder in beeld gebruikt om naar maps te komen.Juancho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:51:
Twee dingen die mij na de OTA opvallen wbt Youtube:
1. Open je Youtube, dan start gelijk Vivaldi als browser. Dit zie je ook terug in je tegel. Hierdoor moet je steeds weer terug gaan naar bijv. Maps als je die als tegel had. Niet echt logisch dat ze beide actief worden...
2. Youtube openen, iets afspelen en dan gaan rijden zorgt ervoor dat het geluid doorspeelt maar het beeld niet. Echter, als je bijv. op de home knop drukt dan is het geluid ook gelijk weg.
[Afbeelding]
Eerlijk gezegd zal de fysieke home button bij mij niet verslijten, ik gebruik altijd die vierkantjes omdat ik dan alle apps in beeld heb (in elk geval de eerste vier per sectie waar ik dan de meest gebruikte heb staan steeds)
Ik ben ook blij met de update en youtube erbij :-)Sibelius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:05:
Ik dacht dat de rupsen al vlinders waren. Oftewel… hebben we eindelijk YouTube en bewegend beeld. En dan nog is het voor sommigen niet genoeg. Nou er is nog blad genoeg aan de bomen voor de rupsjes nooit genoeg onder ons.
Hier is de update klaar! Ik duik de garage in en ik ga eerst een vreugde dansje doen (omdat het kan). En dan doe ik zekerheidshalve die reset toestanden.
Gisteren onderweg 15 min snelladen, en had Prime al geinstalleerd, even lekker stukje van een serie gekeken, gewoon fijn.
Nu hopen op Netflix, Viaplay, Videoland en liefst ook Ziggogo.tv zodat je bijv gewoon TV kunt kijken onderweg tijdens het snelladen. Prime is leuk, maar veel van de verkrijgbare films of series moet je apart voor betalen weer. Dat doe ik niet.
EDIT: Ziggogo.tv werkt via Vivaldi. Super !!!
Ja want het gaat niet om welke knop, het gaat erom dat op de achtergrond Youtube "uit beeld" verdwijnt.ron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:55:
[...]
Ik moet nog testen, maar vraag me af wat dat geluid wegvallen bij homebutton gebruik betreft of dat ook gebeurt als je niet de fysieke homeknop, maar de vier vierkantjes linksonder in beeld gebruikt om naar maps te komen.
Eerlijk gezegd zal de fysieke home button bij mij niet verslijten, ik gebruik altijd die vierkantjes omdat ik dan alle apps in beeld heb (in elk geval de eerste vier per sectie waar ik dan de meest gebruikte heb staan steeds)
Bij jou blijft het geluid nog doorspelen. Bij mij verdwijnt bij rijden het beeld en het geluid. Wat ook logisch is volgens mij. Wie gaat er nu naar het geluid van een filmpje luisteren tijdens het rijden?Juancho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:51:
Twee dingen die mij na de OTA opvallen wbt Youtube:
[Afbeelding]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ja dat klopt natuurlijk.Juancho schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:01:
[...]
Ja want het gaat niet om welke knop, het gaat erom dat op de achtergrond Youtube "uit beeld" verdwijnt.
Wat ik wel net had was dat ik via Vivaldi Ziggogo.tv opzette, en toen een stemcommando gaf "navigeer naar ..." .
Maps kwam vol in beeld terwijl het geluid van Ziggogo op de achtergrond gewoon doorging, nog niet gereden ermee, dat komt morgen weer.
Zodra ik via de homeknop naar maps wilde gaan viel Vivaldi helemaal weg inclusief ziggogo geluid. Dus er zit een verschil tussen gebruik van de home-knop en geven van een stemcommando om ergens heen te navigeren
Je kan op YouTube ook podcasts kijken, dan heb je beeld als je stopt en enkel geluid als je rijdt, heeft dus zeker nut imo.ArnoudN schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:19:
[...]
Bij jou blijft het geluid nog doorspelen. Bij mij verdwijnt bij rijden het beeld en het geluid. Wat ook logisch is volgens mij. Wie gaat er nu naar het geluid van een filmpje luisteren tijdens het rijden?
Ik had laatst de indruk dat het geluid stopte als YouTube full screen stond, maar bleef doorspelen als het filmpje niet full screen afspeelde. Moet die theorie alleen nog verder testen, was mogelijks toeval.
Netflix werkt ook (met account/ inloggegevens)ron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:59:
[...]
Ik ben ook blij met de update en youtube erbij :-)
Gisteren onderweg 15 min snelladen, en had Prime al geinstalleerd, even lekker stukje van een serie gekeken, gewoon fijn.
Nu hopen op Netflix, Viaplay, Videoland en liefst ook Ziggogo.tv zodat je bijv gewoon TV kunt kijken onderweg tijdens het snelladen. Prime is leuk, maar veel van de verkrijgbare films of series moet je apart voor betalen weer. Dat doe ik niet.
EDIT: Ziggogo.tv werkt via Vivaldi. Super !!!
Dat is nieuw, tot nu toe kon Vivaldi niet overweg met Netflix.Mga1600 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:20:
[...]
Netflix werkt ook (met account/ inloggegevens)
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wel jammer hè - met al dat vermaak - dat het laden onderweg maar zo kort duurt……guido66 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:36:
[...]
Dat is nieuw, tot nu toe kon Vivaldi niet overweg met Netflix.
Ah, nog eens testen dan, top!Mga1600 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:20:
[...]
ik kon de netflix app niet vinden maar via vivaldi.... natuurlijk!
Goede tip. Disney+ werkt ookMga1600 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:20:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hEeJncLrqU6afofSgmwXrO2T.jpg?f=user_large)
Ideaal tijdens het wachten voor zwem\dansles voor de kinderen.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
wordt ook elders melding van gemaakt ja.ArnaudCo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:25:
[...]
Leuke ontdekking [Afbeelding]
Links: Google Maps
Rechts: Waze
:strip_exif()/f/image/ruQW2yGnazcK03GwfJKKU3BP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat werkt niet bij mij, niet vóór 2.11 en niet na installatie van 2.11. Zodra ik Waze opstart, stopt de navigatie in Google Maps onmiddellijk. De map blijft nog zichtbaar op het drivers display, maar de instructies en blauwe lijn verdwijnen net zoals vóór de update. Vanmorgen nog eens getest na het lezen van dit bericht maar het blijft exact hetzelfde bij mij.ron65 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:32:
[...]
wordt ook elders melding van gemaakt ja.
[Afbeelding]
Ik was een redelijk 'hardcore' Wazer maar rij nu zo goed als altijd met Google Maps. Veel dingen zijn beter in Maps door de diepere integratie met AAOS, maar de correctheid van de kaart/instructies/meldingen/snelheden blijven toch veel accurater op Waze imo. Bij Waze kan ik ook onmiddellijk iets aanpassen als het verkeerd staat maar bij Maps is dat een kansloos gebeuren. Jammer dat Waze zo weinig prioriteit geeft aan hun in-car variant van de app.
ik denk niet dat dit met prio te maken heeft. Google Maps is onderdeel van GAS (Google Automotive Services): Dat zijn services van Google die dieper geintegreerd zijn in AAOS dan dat normale apps data kunnen. Is dus een restrictie in het model.Largamelion schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:47:
[...]
Dat werkt niet bij mij, niet vóór 2.11 en niet na installatie van 2.11. Zodra ik Waze opstart, stopt de navigatie in Google Maps onmiddellijk. De map blijft nog zichtbaar op het drivers display, maar de instructies en blauwe lijn verdwijnen net zoals vóór de update. Vanmorgen nog eens getest na het lezen van dit bericht maar het blijft exact hetzelfde bij mij.
Ik was een redelijk 'hardcore' Wazer maar rij nu zo goed als altijd met Google Maps. Veel dingen zijn beter in Maps door de diepere integratie met AAOS, maar de correctheid van de kaart/instructies/meldingen/snelheden blijven toch veel accurater op Waze imo. Bij Waze kan ik ook onmiddellijk iets aanpassen als het verkeerd staat maar bij Maps is dat een kansloos gebeuren. Jammer dat Waze zo weinig prioriteit geeft aan hun in-car variant van de app.
Gisteren tijdje zitten prutsen met Google Assistant. Ook de taal in het Engels gezet:Juancho schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:03:
[...]
100% eens en een grote wens van mij vanaf dag 1 dat ik de wagen kreeg. En dat is ondertussen alweer 2,5 jaar terug. Wens/suggestie vaak genoeg ingediend maar heb het maar op gegeven. Terwijl het zo easy is want de dark mode is er allang. Je kan het alleen niet zelf kiezen. Geen idee waarom, dit zijn van die Google/Volvo dingen die ik gewoon niet kan begrijpen. Heb het al vaker gezegd, de developers of wie dan ook rijden er zelf niet in, ook niet om te testen. Kan gewoon niet.
Dark mode is sowieso een redelijk hot item voor apps/sites (ook wbt Tweakers zelf trouwens) dus waarom er bij de settings niet een keuze knopje zit... 🤔 🧐😕
"Hey Google, go to settings"
:strip_exif()/f/image/LZ1VyRYYtRsFIDIntORUdAGw.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat opviel is dat de letters bovenin erg groot zijn.
In het Engels: "set display to night / dark mode". Antwoord zoiets als "This device does not have that option".
Op "More" klikken terug naar het normale settings / instellingen menu als ik me goed herinner.
Op het kruisje links van "Settings" drukken en ik kwam terug in het normale settings / instellingen menu.
Daarna in het Nederlands geprobeerd: "ga naar instellingen / opties / settings", zonder resultaat.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
80% verbruikt op 400 km = 500 km range.
Gemiddelde snelheid ~60 km/u - in die bijna 9u zit ook de oplevering met alles instellen en 7% accu-verbruik voor klimaat in die tijd. Dat dus niet meegerekend in de 80%.
:strip_exif()/f/image/dbfYDSZ3k9ukcTnkWrC3JJpI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 21-09-2023 22:02 ]
Huh? Wat is dit voor scherm? Nog nooit gezien. En ik zie daar ook een night mode optie staan. Is dat vanaf de nieuwe OTA ofzo? Had ik nog niet gezien maar als ze dat eindelijk toegevoegd hebben...top!DrBOB101 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:32:
[...]
Gisteren tijdje zitten prutsen met Google Assistant. Ook de taal in het Engels gezet:
"Hey Google, go to settings"
[Afbeelding]
Wat opviel is dat de letters bovenin erg groot zijn.
In het Engels: "set display to night / dark mode". Antwoord zoiets als "This device does not have that option".
Op "More" klikken terug naar het normale settings / instellingen menu als ik me goed herinner.
Op het kruisje links van "Settings" drukken en ik kwam terug in het normale settings / instellingen menu.
Daarna in het Nederlands geprobeerd: "ga naar instellingen / opties / settings", zonder resultaat.
Ik heb dus geen manier gevonden om er met touch-screen in te komen. Alleen via Google Assistant met taal in het Engels. In Nederlands lukt het me (nog) niet.Juancho schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:34:
[...]
Huh? Wat is dit voor scherm? Nog nooit gezien. En ik zie daar ook een night mode optie staan. Is dat vanaf de nieuwe OTA ofzo? Had ik nog niet gezien maar als ze dat eindelijk toegevoegd hebben...top!
Maar het werkt dus wel als in dat je darkmode als standaard kan instellen? Dan doe je dat 1x, desnoods via die omweg, en dan klaar. Taal terug op NL.DrBOB101 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:02:
[...]
Ik heb dus geen manier gevonden om er met touch-screen in te komen. Alleen via Google Assistant met taal in het Engels. In Nederlands lukt het me (nog) niet.
Wel bizar dat er blijkbaar een hidden instellingen menu is waar de keuze light/dark mode gewoon mogelijk is? Het wordt ook steeds gekker zeg
Niet getest of het blijft staan na stop/start of donker/licht in de auto. Morgen eens proberenJuancho schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:10:
[...]
Maar het werkt dus wel als in dat je darkmode als standaard kan instellen? Dan doe je dat 1x, desnoods via die omweg, en dan klaar. Taal terug op NL.
Wel bizar dat er blijkbaar een hidden instellingen menu is waar de keuze light/dark mode gewoon mogelijk is? Het wordt ook steeds gekker zeg
Ik heb vorige maand ook "per ongeluk" eens een andere layout gekregen bij mijn instellingen, trok op niet veel. Bij mij heeft de Play Store sinds 2.11 een witte achtergrond maar dat contrast is bijna verblindend. Ik hoop dat dit een bug isJuancho schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:34:
[...]
Huh? Wat is dit voor scherm? Nog nooit gezien. En ik zie daar ook een night mode optie staan. Is dat vanaf de nieuwe OTA ofzo? Had ik nog niet gezien maar als ze dat eindelijk toegevoegd hebben...top!

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Scherm ingedrukt houden met je vinger sluit full screen van YouTube. Ik denk dat ik iets soortgelijks tegenkwam en nadien ergens een tooltip zag die dat aangaf.Venomer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:45:
Ik heb gisteren voor het eerst YouTube uitgeprobeerd in de auto. Als ik de video op fullscreen zet, dan staan de bedieningselementen (drie puntjes voor opties, kruisje om video te sluiten) over de symbolen bovenaan het scherm heen. Dus waar de tijd en je initialen staan. Ik kan de video dan niet sluiten. Ik moet eerst terug naar het home scherm en YouTube opnieuw openen om in het startscherm van YouTube terug te komen. Hebben jullie dat ook?
Kan nog veel gekker, ik kwam tot de ontdekking dat die computer op wielen zelfs kan rijdenJuancho schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:10:
[...]
Maar het werkt dus wel als in dat je darkmode als standaard kan instellen? Dan doe je dat 1x, desnoods via die omweg, en dan klaar. Taal terug op NL.

Bij mij betekent een lange witte knipperende led strook dat ik nog moet valideren, met laadpas of in de app.Henk Pi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:23:
Heeft iemand met een Easee lader dit led geflikkerd ook recent gehad? Ik heb no[Afbeelding]oit problemen gehad. Misschien heeft het iets met de update te maken?
XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.
Vandaag getest, donkere modus gaat uit zodra het van donker weer licht wordt en ook bij nieuwe rit. Scherm begon heel even in donkere modus, sprong na een seconde of wat op licht.Juancho schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:10:
[...]
C40 P6 (ultimate my23) 19 inch
Pff had ik eigenlijk wel verwacht. Zal maandag Volvo eens aanschrijven met een afbeelding van dat o zo geheime menu. Echt bizar hoor, een optie van deze tijd, dag/nacht modus, is er dus wel, maar zit verstopt en werkt niet... 🤔 🤣DrBOB101 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:11:
[...]
Vandaag getest, donkere modus gaat uit zodra het van donker weer licht wordt en ook bij nieuwe rit. Scherm begon heel even in donkere modus, sprong na een seconde of wat op licht.

Ik had hem aanstaan, en de bedrijfsGSM erop liggen zodat die kon bijladen, maar toen ik die er twee uur later afhaalde was die amper bijgeladen en echt goed heet geworden.Juancho schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:47:
Had nog even gekeken maar je kan nu idd de oplaad pad ook uitzetten zodat je er iets neer kan leggen zonder dat dat ding je telefoon overhit
Geen succes dat ding, dus nu uit, kabeltje doet het veel beter
Toch raar, ik herinner me toch heel goed dat ik mijn telefoon 5 jaar geleden al vrij effectief met een wireless charging pad kon opladen, dus ik snap niet waarom al die moderne (electrische) auto's dat niet kunnen.
Het ligt vermoed ik vooral ook aan de iPhone . Ik hoor heel vaak van allerlei mensen met verschillend merken auto’s dat die telefoon voornamelijk heet wordt en maar moeizaam laadt bij draadloos opladen.xandje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:54:
Laatst een vrij lange rit gemaakt als passagier in een goed uitgeruste BMW i7 - wel een vet ding, 185.000 euries. De middenconsole achter had ook zo'n wireless charge pad - heb ik mijn iPhone even ingelegd, na een kwartier was hij volgens mij 1% opgeladen. Vervolgens ook zonder (Magsafe) hoesje geprobeerd - zelfde resultaat. Apart voor een auto in zo'n prijsklasse.
Toch raar, ik herinner me toch heel goed dat ik mijn telefoon 5 jaar geleden al vrij effectief met een wireless charging pad kon opladen, dus ik snap niet waarom al die moderne (electrische) auto's dat niet kunnen.
Die wireless pad is gewoon te oud en te beperkt voor deze tijd. Jammer dat je die bijv. geen upgrade kan geven want draadloos laden is natuurlijk verder wel super fijn en handig.
In mijn XC60 het zelfde probleem. Laad nauwelijks op en telefoon wordt zelfs zo heet dat hij uit veiligheid uitschakeld. Terwijl thuis op zo’n heel goedkoop schijfje het draadloos laden perfect werkt. Ligt dus absoluut niet aan de telefoon. Bij de XC60 kon het altijd al worden uitgezet in het menu. Staat bij dus al heel lang uit. Maar triest dat het op zo’n goedkoop prulletje wel werkt en in een auto van 60k niet.Mga1600 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:15:
[...]
Het ligt vermoed ik vooral ook aan de iPhone . Ik hoor heel vaak van allerlei mensen met verschillend merken auto’s dat die telefoon voornamelijk heet wordt en maar moeizaam laadt bij draadloos opladen.
Rijlogboek
Fout
Ligt dat aan mijn spullen, of is het een centrale storing?
(Ik heb mijn iPhone vrijdag geüpdatet naar iOS 17.0.1.)
[ Voor 18% gewijzigd door Venomer op 25-09-2023 08:58 ]
Hier hetzelfde probleem (ook wel iPhone en iOS 17.0.1 + app versie 5.30.1)Venomer schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:57:
Ik zie in de app al een paar dagen:
Rijlogboek
Fout
Ligt dat aan mijn spullen, of is het een centrale storing?
(Ik heb mijn iPhone vrijdag geüpdatet naar iOS 17.0.1.)
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
#metoonujtrug schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:32:
[...]
Hier hetzelfde probleem (ook wel iPhone en iOS 17.0.1 + app versie 5.30.1)
Was me nog niet eerder opgevallen. Ik draai al iOS17 sinds de eerste dev beta. Als ik mag gokken, dan ligt het aan de services van Volvo.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Op Android werkt het nog prima.Lancer schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:35:
[...]
#metoo
Was me nog niet eerder opgevallen. Ik draai al iOS17 sinds de eerste dev beta. Als ik mag gokken, dan ligt het aan de services van Volvo.
Mijn oude iPhone 8 is vannacht ge-update naar 16.7 en ik zie nu ook de foutboodschap. Gisteren met de oude ios-versie werkte het nog ….Lancer schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:35:
[...]
#metoo
Klopt. Ik heb nog oude IOS en ook de foutmelding.RigolleM schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:59:
Het is volgens mij niet gerelateerd met iOS versies, want ik draaide ook al een tijdje iOS 17 in dev beta en werkte tot een paar dagen geleden wel.
Kleine verrassing, ik rijd momenteel een huurauto en had geïnformeerd of er wat in de pool beschikbaar was voor de tussenliggende periode tot levering.exepti0n schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:32:
[...]
Zojuist bestel bevestiging ontvangen van de leasemaatschappij: verwachtte levering week 13 2024
Ja hoor, een Benzine XC40 T2 Core
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Toen mijn P8 voor een terugroepactie bij de dealer stond, heb ik een T2 als leenauto gehad. Dat is toch niet helemaal hetzelfde. Ik wilde bij een verkeerslicht met twee stroken voor rechtdoor nog even iemand voorbij. Dat ging maar net goed. Het verschil tussen 408 pk/660 Nmexepti0n schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:33:
[...]
Kleine verrassing, ik rijd momenteel een huurauto en had geïnformeerd of er wat in de pool beschikbaar was voor de tussenliggende periode tot levering.
Ja hoor, een Benzine XC40 T2 CoreVandaag komen ze hem omruilen, kan ik vast een beetje wennen aan het formaat auto

Maar de carrosserie en het interieur zijn inderdaad hetzelfde. Veel plezier met je tijdelijke auto!
Al het andere werkt nog wel (door/window/odometer/tyrepressure etc.)
Is er aan de API kant bij Volvo iets veranderd?
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Hier met Home Assistant iets gelijkaardigs (geen batterij, geen range, maar wel odometer, deuren etc.), maar na een herstart van de mqtt service komt alles terug binnen.menjo schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:34:
Domoticz Plugin leest de Recharge status niet meer sinds gisteravond.
/ behalve resterende range

[ Voor 3% gewijzigd door madhondt op 25-09-2023 15:50 ]
ik zag het net ook. Op de "recharge status" krijg ik nu een foutcode 401 (unauthorized) terug. MAar daar is niets veranderd. Het gekke is dat alle andere API calls (en het is generieke code die voor elke call gebeurt) het wel gewoon werkt (alleen stopt de plugin bij een "unauthorized")menjo schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:34:
Domoticz Plugin leest de Recharge status niet meer sinds gisteravond.
wazig... zal er binnenkort eens in duiken...
dank, daarmee bevestig je dat het wel iets aan server side is.. dit is idd wat ik zou verwachten als alleen de recharge api call niet werkt...madhondt schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:48:
[...]
Hier met Home Assistant iets gelijkaardigs (geen batterij, geen range, maar wel odometer, deuren etc.), maar na een herstart van de mqtt service komt alles terug binnen.
/ behalve resterende range
Zojuist een mail naar de aflever-/productspecialist van de dealer gestuurd met een paar vragen die ik ook hier kan posten:
Is er een mogelijkheid om de Google Assistant te vragen naar een contact uit het gekoppelde Google account te navigeren? “Navigeer naar werk” doet ’t prima; bij “Navigeer naar voornaam achternaam” krijg ik steevast “ik begrijp niet wat je bedoeld” terug. Na wat testen merk ik dat sommige contacten met alleen een voornaam wel werken, maar ook dan niet altijd.
Vragen die Google Assistant zou moeten herkennen: Nederlands / Engels
Van de Nederlands gesproken zinnen doet de helft het niet. Dat is dan wel een tegenvaller. Wordt daar aan gewerkt om de integratie te verbeteren?
Sommige Engelse zinnen werken wel (bijvoorbeeld “show satellite view” of “hide satellite”). Het resultaat is ook nog wel eens navigeren naar een semi-willekeurig adres of iets op Spotify afspelen.
Is er een mogelijkheid om Google Maps kaart (standaard) in "donkere modus” te zetten? Als ik de Google Assistant vraag “scherm in donkere (of nacht) modus”, zegt deze dat de optie niet bestaat voor dit apparaat. Nou ben ik niet voor één gat te vangen en vond ik uit dat de taal in het Engels zetten, dan vragen “goto settings” een menu opent waar night mode beschikbaar is (zie foto). In het Nederlands lukt dat niet; en ook bij instellingen geen weg daar naartoe gevonden. Deze functie schakelt van donker naar licht of volgende keer in de auto stappen weer uit.
Nou net een test gedaan met testtokens op de api website (dus zonder mijn code, maar gewoon met de getting started guide van volvo en dan ook met de aanroepen die volvol zelf genereert volgens de openapi spec (dus met dit linkje: https://developer.volvoca...v1/specification/#openapi, en dan niet via de autorisatietruc waarmee we al die plugins op internet werken (is een vies trucje omdat volvo niet reageert als je een officieel token aanvraagt), maar met een demo token en met de demo auto op die api site en dan krijg ik precies dezelfde foutcode.Kammika schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:59:
[...]
dank, daarmee bevestig je dat het wel iets aan server side is.. dit is idd wat ik zou verwachten als alleen de recharge api call niet werkt...
Ook oude scriptjes waarin ik de API op deze manier testte (toen ook nog met demo tokens) geven nu ook dezelfde fout op de "recharge" API. Hopelijk wordt het snel weer gerepareerd..
De API is dus stukgemaakt. Hopelijk wordt het snel weer gefixt door volvo. De plugin werkt nog wel kwam ik achter. preconditionering, odo meter en auto op slot zetten e.d. werkt allemaal nog...
Lijkt nu allemaal weer te werken. Dus ook de Recharge status. Toch een API dingetje bij Volvo wat ze vandaag weer gerepareerd hebben....Kammika schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:25:
[...]
Nou net een test gedaan met testtokens op de api website (dus zonder mijn code, maar gewoon met de getting started guide van volvo en dan ook met de aanroepen die volvol zelf genereert volgens de openapi spec (dus met dit linkje: https://developer.volvoca...v1/specification/#openapi, en dan niet via de autorisatietruc waarmee we al die plugins op internet werken (is een vies trucje omdat volvo niet reageert als je een officieel token aanvraagt), maar met een demo token en met de demo auto op die api site en dan krijg ik precies dezelfde foutcode.
Ook oude scriptjes waarin ik de API op deze manier testte (toen ook nog met demo tokens) geven nu ook dezelfde fout op de "recharge" API. Hopelijk wordt het snel weer gerepareerd..
De API is dus stukgemaakt. Hopelijk wordt het snel weer gefixt door volvo. De plugin werkt nog wel kwam ik achter. preconditionering, odo meter en auto op slot zetten e.d. werkt allemaal nog...
XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"
Nu blijkt namelijk dat ik dit screenlock scherm ook krijg zodra ik de auto opstart. Ik moet nu dus eerst een pincode invoeren om in het home scherm te komen.
Vervolgens heb ik vivaldi verwijdert maar het screenlock blijft.
Zodra ik een ander profiel laadt kom ik wel zonder screenlock in het home scherm.
Weet iemand hoe ik dit uitgeschakeld krijg?
Zo ja, ik zie de onderstaande 2 'knoppen' bij de koplampen.
Hiermee kunnen ze handmatig gecorrigeerd/afgesteld worden. (Links/Rechts en Omhoog/Omlaag)
Nu is mijn vraag, moeten die witgele doppen eraf en zit daaronder een stelbout? Of als je aan deze witgele knoppen draait worden de koplampen direct al aangepast?
:strip_exif()/f/image/DPslzJtzX7HClNpwkT8epgsE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UlQIHe3QCmZmV8mNAyQAsT3D.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Babtvt op 26-09-2023 19:36 ]
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
gaat toch iets niet helemaal lekker bij volvo. Want in de API werkt het weer, maar nu in de recharge app geen accupercentage en geeft ook de laadstatus niet weer.menjo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:11:
[...]
Lijkt nu allemaal weer te werken. Dus ook de Recharge status. Toch een API dingetje bij Volvo wat ze vandaag weer gerepareerd hebben....
Ramen en deuren, preconditionering en zo werkt allemaal wel. Eigenlijk netzoals de api van vanochtend... ze zijn daar toch een beetje aan het klootviolen in de IT lijkt me.. jammer hoor..
Als dat soort dingen het niet doen ben ik er altijd heel snel klaar mee. Gelukkig weer werkende domoticz plugin, dus met Siri weer toegang tot alle volvo functies in de API...
Blijft iets raars, want op twee android telefoons van totaal verschillend pluimage werkt de Volvo App perfect door, niets dat het niet doet.Kammika schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:22:
[...]
gaat toch iets niet helemaal lekker bij volvo. Want in de API werkt het weer, maar nu in de recharge app geen accupercentage en geeft ook de laadstatus niet weer.
Ramen en deuren, preconditionering en zo werkt allemaal wel. Eigenlijk netzoals de api van vanochtend... ze zijn daar toch een beetje aan het klootviolen in de IT lijkt me.. jammer hoor..
Als dat soort dingen het niet doen ben ik er altijd heel snel klaar mee. Gelukkig weer werkende domoticz plugin, dus met Siri weer toegang tot alle volvo functies in de API...
Gezien het pinnetje met meerdere vlakken, lijkt mij dat het draaien daarvan zorgt voor aanpassingen.Babtvt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:35:
Nu is mijn vraag, moeten die witgele doppen eraf en zit daaronder een stelbout? Of als je aan deze witgele knoppen draait worden de koplampen direct al aangepast?
Bij mij komt soc etc. wel door alleen de gegevens uit het rijlogboek niet.Kammika schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:22:
[...]
gaat toch iets niet helemaal lekker bij volvo. Want in de API werkt het weer, maar nu in de recharge app geen accupercentage en geeft ook de laadstatus niet weer.
Ik had al vorige week een melding gedaan bij Volvo en kreeg vandaag het volgende reply:
“
U heeft ons aangegeven dat u een foutmelding krijgt in het rijlogboek. Deze melding is inmiddels bij ons bkend en wij delen u hierbij mede dat dit niet aan uw app ligt, maar dat dit een interne kwestie bij Volvo betreft. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een oplossing. Deze is echter momenteel nog niet voorhanden.
Omdat het achterliggende probleem nog wordt onderzocht door onze app-specialisten, kunnen wij u helaas nog geen stappenplan bieden voor een tussentijdse oplossing. Wij kunnen op dit moment ook niet overzien of de ritten die u in de tussentijd maakt met terugwerkende kracht worden bijgeschreven als de kwestie is opgelost. Waarschijnlijk zal dit wel het geval zijn, maar wij adviseren u toch om in de periode dat u de foutmelding krijgt, gemaakte ritten handmatig te registreren. Op het moment dat het probleem is opgelost, zal de foutmelding in de app verdwijnen en zal alles weer als vanouds functioneren.
Onze excuses voor het ongemak en mocht u echter nog vragen hebben dan kunt u altijd nog even contact met ons opnemen.”
Worden onze lampen niet gewoon automatisch geregeld? Bij het starten van de wagen lijkt het toch altijd alsof de lampen worden afgesteld.Babtvt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:35:
Heeft iemand van jullie wel eens echt 'onder de motorkap' gekeken?
Zo ja, ik zie de onderstaande 2 'knoppen' bij de koplampen.
Hiermee kunnen ze handmatig gecorrigeerd/afgesteld worden. (Links/Rechts en Omhoog/Omlaag)
Deze melding krijg ik ook. Heeft de dealer de fout al kunnen ontdekken?Kammika schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:16:
[...]
Voorverwarming is bij mij het issue. Is iets na installatie van 2.5 begonnen (weet dus ook niet of het gerelateerd is. Hij heeft het ook nog goed gedaan met 2.5). Als ik dat probeer dan is die een minuut of 3 aan het verwarmen. Daarna geeft de app een fout “voorverwarmen niet gestart” oid. En als ik dan de auto in stap zegt die “parkeerklimaat tijdelijk niet beschikbaar “
Aan het gebrek aan reacties van “die fout heb ik ook af en toe” heb ik het vermoeden dat er iets defect is in mijn auto, dus zal de dealer bellen…
nee heeft zichzelf opgelost na een tijdje... (wsch na software update)YokiHertog schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:05:
[...]
Deze melding krijg ik ook. Heeft de dealer de fout al kunnen ontdekken?
Krijg nu een melding in m’n app dat ze er mee bezig zijn.RigolleM schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:59:
Het is volgens mij niet gerelateerd met iOS versies, want ik draaide ook al een tijdje iOS 17 in dev beta en werkte tot een paar dagen geleden wel.
/f/image/y8aEzWCCFNzhPBlpSfFEBqTG.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de laatste weken problemen met laden thuis. Regelmatig krijg ik de melding dat de auto al vol is terwijl dat niet zo is. Ook verandert de laadlimiet regelmatig van 20 A naar 4 of 12 of 16 A. Ik weet alleen niet of het aan de communicatie met de auto ligt of alleen bij de lader.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Antwoord vanuit de dealer:DrBOB101 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:49:
Foutmelding bij rijlogboek heb ik ook (iPhone).
Zojuist een mail naar de aflever-/productspecialist van de dealer gestuurd met een paar vragen die ik ook hier kan posten:
Is er een mogelijkheid om de Google Assistant te vragen naar een contact uit het gekoppelde Google account te navigeren? “Navigeer naar werk” doet ’t prima; bij “Navigeer naar voornaam achternaam” krijg ik steevast “ik begrijp niet wat je bedoeld” terug. Na wat testen merk ik dat sommige contacten met alleen een voornaam wel werken, maar ook dan niet altijd.
Vragen die Google Assistant zou moeten herkennen: Nederlands / Engels
Van de Nederlands gesproken zinnen doet de helft het niet. Dat is dan wel een tegenvaller. Wordt daar aan gewerkt om de integratie te verbeteren?
Sommige Engelse zinnen werken wel (bijvoorbeeld “show satellite view” of “hide satellite”). Het resultaat is ook nog wel eens navigeren naar een semi-willekeurig adres of iets op Spotify afspelen.
Is er een mogelijkheid om Google Maps kaart (standaard) in "donkere modus” te zetten? Als ik de Google Assistant vraag “scherm in donkere (of nacht) modus”, zegt deze dat de optie niet bestaat voor dit apparaat. Nou ben ik niet voor één gat te vangen en vond ik uit dat de taal in het Engels zetten, dan vragen “goto settings” een menu opent waar night mode beschikbaar is (zie foto). In het Nederlands lukt dat niet; en ook bij instellingen geen weg daar naartoe gevonden. Deze functie schakelt van donker naar licht of volgende keer in de auto stappen weer uit.
Daar kan ik kort over zijn. De commando’s voor navigeer naar zijn inderdaad beperkt. Werk en huis werken prima maar contacten krijg ik ook nooit voor elkaar. Je merkt daarin toch vooral de beperking in de taal. Engeland en Amerika daar gaat het beter hiermee.
Dat geld ook voor die donkere modus en ook de andere spraakcommando’s. Dit zijn wel punten die aandacht hebben bij Volvo maar zeker geen prioriteit.
Helaas kan ik je dus hier niet mee verder helpen.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"