Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
The YouTube app.
Adds the ability to turn off the wireless phone charger.
Adds the ability to schedule the timing of future software installations (OTAs).
The towbar folding function has been improved to be more responsive.
Improvements to the cars visual position in the center display for the 360° camera.
Minor drivetrain adjustments that do not affect performance, certification, homologation, or environmental protection.
Bron: https://volvo.custhelp.co...echarge%20Pure%20Electric
[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 04-09-2023 17:46 ]
Kwam toevallig ook dit nieuwe model van Thule tegen voor de trekhaak. 4000€ hoor ik 'm zeggen dus behoorlijk aan de prijs en ziet er eigenlijk nog 'n heel gedoe uit om op te zetten. Voordelen die ik zie is dat het achter de auto zit dus minder impact op de range en dat je niet op de grond slaapt, maar toch 'n hoop geld.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ondertussen zie ik in de app ook informatie omtrent 2.11 (deze keer zeer uitgebreid met screenshots)Mga1600 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:10:
Gek dat noch op de Zweedse noch op de NL Volvo site update 2.11 wordt vermeld. Alleen op de Amerikaanse dus wel
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Daarnet de app opgestart, ingelogd en alles werkt weer als voordien. Zonder dat ik auto opnieuw heb moeten toevoegen. Vreemd allemaal…nujtrug schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:39:
[...]
Bedankt voor de update. Dan zullen we dat straks maar eens doen…
Nu even naar auto wandelen om manueel preconditioning in te stellen anders wordt het straks zweten in de auto wanneer ik klaar ben met werken
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Geen idee over welke overlay je het hebt? Ik krijg geen overlay als ik gebeld wordt, na het opnemen alleen een klein vakje rechts onderin op de bestuurders display:willemvh schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:12:
Heeft er hier iemand een idee hoe je de overlay tijdens het opbellen van iemand kan minimaliseren ?
Ondertussen nu al paar keer gebeurd dat ik iemand probeer te bellen en dit blokkeert dan de volledige driver navigatie view. Super onhandig als je probeert te navigeren in een stedelijke omgeving... Even goed kijken naar de middenblok is niet echt veilig bij tijden.
:strip_exif()/f/image/zjJTLqi2AGUfcfdYVM1BLpxB.jpg?f=fotoalbum_large)
Data verzamelen en gerichte ad verkopenHouseL schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:42:
[...]
Staat er inderdaad niet meer tussen. Heb eigenlijk nooit begrepen wat de toegevoegde waarde is van het bevestigen van je auto merk en het model in die app.
Ik zie soms ook een grotere, rechthoekige overlay op het bestuurdersscherm. Minimaliseren kan niet, voor zover ik weet.willemvh schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:12:
Heeft er hier iemand een idee hoe je de overlay tijdens het opbellen van iemand kan minimaliseren ?
Ondertussen nu al paar keer gebeurd dat ik iemand probeer te bellen en dit blokkeert dan de volledige driver navigatie view. Super onhandig als je probeert te navigeren in een stedelijke omgeving... Even goed kijken naar de middenblok is niet echt veilig bij tijden.
(Ik vraagt met wel af wat meer afleid als je moet navigeren in een stedelijke omgeving… even (snel en) goed kijken naar het midden blok of een telefoongesprek voeren….)
Dat is mij ook opgevallen de laatste tijd, je moet de app killen om het batterij percentage te updaten, niet altijd, maar vrij vaak wel.Largamelion schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:53:
Ik vind het wel 'n mooie toevoeging maar zou liever hebben dat m'n batterijpercentage update zonder dat ik de app telkens moet killen. De temperatuur update wel netjes bij het openen van de app 🙃.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Je bent niet de enige, ook bij mij laatste rit van 31-08, daarna niets terwijl ik elke dag ritjes gemaakt heb.Largamelion schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:43:
Dat rijlogboek werkt ook maar half precies. Al m'n ritten van vrijdag en zaterdag ontbreken. Laatst geregistreerde rit dateert van donderdag. Naar statistieken toe ben je daar dus niets mee.
Vanochtend doelbewust na openen van de wagen het "rittenlogboek" in de display aangetikt en geopend, daar stond een rit van 1-9 in die nog aan het registreren was, meteen daarna verbeterde het systeem zich en werd die afgesloten. twee tellen later werd de rit van vanochtend weer aangegeven als "registreren".
Na de rit staat die als eerste na 31-08 in het logboek in de app. de rest tussen 31-08 en vandaag is weg.
Ik heb al eerder gemerkt dat openen van de app op de display de boel weer op gang brengt, wellicht wekelijks maar even openen dan. Raar, maar hopelijk een bug die ze gaan fixen :-)
Boel gereset, daarna lijkt het weer stabiel.
Zou er een OTA aan zitten te komen? is me opgevallen dat de GSM app en soms ook de auto software kort daarvoor rare dingen gaan doen, alsof ze er op de achtergrond al mee bezig zijn vwb het server gedeelte.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Uh, ja dus. OTA 2.11 hangt in de lucht. Het is mij inderdaad ook wel eens opgevallen dat rond een OTA de app raar doet. Misschien zijn de servers dan te zwaar belast.ron65 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:35:
[knip]
Zou er een OTA aan zitten te komen? is me opgevallen dat de GSM app en soms ook de auto software kort daarvoor rare dingen gaan doen, alsof ze er op de achtergrond al mee bezig zijn vwb het server gedeelte.
De Volvo app maar kan nergens zien waar ik deze kan toevoegen
Ik kan me inbeelden dat frequent wisselen van OPD naar niet-OPD en omgekeerd, wel wordt gezien als een veiligheidsrisico, omdat het toch wat aanpassing vraagt in muscle-memory om het gaspedaal correct aan te sturen. In een fractie van een seconde kan veel gebeurd zijn...Vulcan750 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
[...]
Het zou ook fijn zijn als je "de knopjes" op het stuur meerdere functies zou kunnen geven. Mijn Core versie heeft bijvoorbeeld nu helemaal geen invulling voor die knopjes, ik zou het handig vinden als je daarmee de OPD aan en uit zou kunnen zetten.
De ios app of de Android app? Voor de Ios app: op de onderste regel, het tweede icoontje van links (de “speld”), onderaan staan “account beheer’. Daar kun je kaarten toevoegen…thechip schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:34:
Wie kan mij aub helpen? Ik wil graag de Plugsurfing kaart toevoegen in
De Volvo app maar kan nergens zien waar ik deze kan toevoegen
Wanneer jij zelf iemand belt en de telefoon gaat over blokkeert een UI element nagenoeg je volledige navigatie overlay.Sokoo schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:51:
[...]
Geen idee over welke overlay je het hebt? Ik krijg geen overlay als ik gebeld wordt, na het opnemen alleen een klein vakje rechts onderin op de bestuurders display:
[Afbeelding]
Van zodra de tegenpartij opneemt zie je inderdaad jouw view.
je kan dus perfect tegen jouw auto praten om te bellen zodat je ogen de weg + jouw instrumentencluster kunnen zien maar zolang de telefoon overgaat mag je navigeren vergeten blijkbaar...

Thanks!!jorisjansen3 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:05:
[...]
De ios app of de Android app? Voor de Ios app: op de onderste regel, het tweede icoontje van links (de “speld”), onderaan staan “account beheer’. Daar kun je kaarten toevoegen…
Serieus? Ontwasemen gaat juist veel sneller bij mij t.o.v. ICE. Hiervoor een ENYAQ gehad. Ook die ontwasemde veel sneller dan een ICE-Vasa- schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:13:
Ondervind iemand anders ook dat alle climate control timers verdwijnen als er een update is of aankomt? Dat is echt wel rotvervelend als je er op rekent dat je wagen ontwasemt is op het moment dat je wenst te vertrekken. Vooral omdat dat ontwasemen toch wel merkbaar langer duurt dan met een ICE wagen.
Mogelijk had ik dan met mijn vorige wagens veel geluk omdat daar (betere?) voorruit-verwarming in zat, maar het verschil voor mij is toch wel immens.goetfoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:00:
[...]
Serieus? Ontwasemen gaat juist veel sneller bij mij t.o.v. ICE. Hiervoor een ENYAQ gehad. Ook die ontwasemde veel sneller dan een ICE
Maar zoals ik zei, daar kan ik best nog mee leven moesten mijn geplande klimaatregeling momenten niet schijnbaar elke maand verdwijnen. Vandaar mijn vraag of dit iets is dat anderen ook opmerken.
Misschien moet je je airco laten checken. Als daar te weinig vloeistof in zit ontwasemt die niet zo snel meer…-Vasa- schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:04:
[...]
Mogelijk had ik dan met mijn vorige wagens veel geluk omdat daar (betere?) voorruit-verwarming in zat, maar het verschil voor mij is toch wel immens.
Maar zoals ik zei, daar kan ik best nog mee leven moesten mijn geplande klimaatregeling momenten niet schijnbaar elke maand verdwijnen. Vandaar mijn vraag of dit iets is dat anderen ook opmerken.
Een belachelijk bedrag….voor ongeveer 600 euro koop je een opblaasbare tent die in 5 minuten staat en veel meer ruimte geeft. Wij hebben zo’n Air-tent bij onze VW Camper, werkt perfect. Die tent kan gewoon helemaal los staan, maar kan ook eenvoudig vastgemaakt worden aan de bus waardoor ineens integraal onderdeel van de leefruimte van het busje wordt.Largamelion schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:27:
Ik ga dit weekend normaal met 'n rooftop tent op de XC40 naar de Ardennen. Zal wat foto's posten en laten weten hoe het zat met het verbruik.
Kwam toevallig ook dit nieuwe model van Thule tegen voor de trekhaak. 4000€ hoor ik 'm zeggen dus behoorlijk aan de prijs en ziet er eigenlijk nog 'n heel gedoe uit om op te zetten. Voordelen die ik zie is dat het achter de auto zit dus minder impact op de range en dat je niet op de grond slaapt, maar toch 'n hoop geld.
:strip_exif()/f/image/9AAr11tgISsPXg7PxCMo4NAo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Uh73zTMepGeUzI4y051Z5NK.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
:strip_exif()/f/image/5GUVeUpFni19nIzGvfg60x5U.jpg?f=fotoalbum_large)
Krijg geen gps en ook geen mobiel netwerk meer in de auto. (bijna)Alle mogelijke resets geprobeerd maar geen succes. Zometeen nog even de accu loskoppelen en anders toch echt snel langs de dealer. Hier heb ik weinig aan. Kon vanochtend ook al geen klimaatregeling starten via de app
"Hey Google, One Pedal Drive On". Toch? Of niet?Vulcan750 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:23:
[...]
Het zou ook fijn zijn als je "de knopjes" op het stuur meerdere functies zou kunnen geven. Mijn Core versie heeft bijvoorbeeld nu helemaal geen invulling voor die knopjes, ik zou het handig vinden als je daarmee de OPD aan en uit zou kunnen zetten.
(Heb zelf nog geen (X)C40)
XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90
Toevallig eco mode aan staan? Met eco mode uit ben ik de condens kwijt voordat ik de straat uit ben. Met eco mode aan duurt het heel veel langer.-Vasa- schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:13:
Ondervind iemand anders ook dat alle climate control timers verdwijnen als er een update is of aankomt? Dat is echt wel rotvervelend als je er op rekent dat je wagen ontwasemt is op het moment dat je wenst te vertrekken. Vooral omdat dat ontwasemen toch wel merkbaar langer duurt dan met een ICE wagen.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Heb mijn eerste 500km erop zitten met deze heerlijke auto!!
Alleen Volvo app is afdoende. Je kan in account-openbare laadpunten zien welke kaart gekoppeld is onder oplaadkaartthechip schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:16:
excuses allen, nog een vraag over de pas. Heb de zwarte laadpas dankzij hulp van hier kunnen toevoegen in de Volvo app. Is het ook nodig om de pas in de plugsurfin app toe te voegen? het gekke is dat wanneer ik de laadpas wil toevoegen in de plugsurfing app (wil hem toevoegen als laadsleutel, de optie laadpas wordt niet weergegeven. de app) het nummer van de pas niet wordt herkent. kan ik nu de laadpas wel gebruiken bij bijvoorbeeld een IONITY? tot nu toe heb ik alleen bij Tesla geladen. ik kan in de Volvo app ook nergens zien of de registratie van de zwarte laadpas succesvol is. zie alleen bij oplaadbaar het nummer van de pas staan
Heb mijn eerste 500km erop zitten met deze heerlijke auto!!
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat kan natuurlijk in theorie, maar de wagen is pas begin dit jaar geleverd en het is nu niet dat ik uitzonderlijk veel kilometers doe, ik zit nog maar bijna aan 10000km. Zou daar ook geen waarschuwing voor in het display komen?Kammika schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:16:
[...]
Misschien moet je je airco laten checken. Als daar te weinig vloeistof in zit ontwasemt die niet zo snel meer…
Maar ook hier weer: de snelheid van ontwasemen zou niet zo belangrijk zijn moesten de timers die ik instel niet compleet willekeurig verdwijnen, het is vooral daarvoor dat ik een oplossing wil.
Momenteel is het nog best mild weer in de ochtend, maar na een dag in de zon is een voorgekoelde wagen toch een pak praktischer. Net zoals het in de winter praktischer gaat zijn om een wagen te hebben die reeds voorverwarmd is.
Natuurlijk luxe-problemen, maar een timer die zomaar verdwijnt is toch best wel amateuristisch.
Neen hoor, die eco mode staat enkel aan als ik meer dan 100km ga rijden in een stuk. En vertrekken met condens is net wat ik wil vermijden aangezien ik in een straat woon waar vlakbij enkele scholen zijn en het dus in de ochtend best druk is met jongere fietsers.Lancer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:42:
[...]
Toevallig eco mode aan staan? Met eco mode uit ben ik de condens kwijt voordat ik de straat uit ben. Met eco mode aan duurt het heel veel langer.
Maar zoals ik al zei, de snelheid ervan zou er voor mij niet toe doen moesten mijn timers voor de klimaatsturing correct bewaard blijven. Heeft niemand anders dit probleem of heeft iemand een workaround. (Zonder dat ik daarvoor domotica-zaken thuis moet installeren die zelfs een dagelijkse start opdracht geven, bij voorkeur ;-) )
Als mijn ruiten beslagen zijn wat dus tot nu toe maar 2 keer is geweest met allemaal nat geregende mensen in de auto... was mijn vooruit als nog zo vrij met de ontwasemingsknop.
is natuurlijk vooral wat je zelf belangrijk vindt. Timers die niet werken zijn natuurlijk rete irritant. Maar ik vind de airco vrij goed werken. Dus ook als ik vergeet te preconditioneren is de auto vrij snel op temperatuur.. (in de zomer wel even met raampjes los rijden om de heetste lucht eruit te krijgen). Ook ontwasemen gaat altijd binnen een minuut en als je ontwasemknop indrukt nog sneller..-Vasa- schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:36:
[...]
Dat kan natuurlijk in theorie, maar de wagen is pas begin dit jaar geleverd en het is nu niet dat ik uitzonderlijk veel kilometers doe, ik zit nog maar bijna aan 10000km. Zou daar ook geen waarschuwing voor in het display komen?
[...]
Dus als dat bij jou niet zou is zou ik het zeker laten nakijken. Dat aantal km's maakt niet zo heel veel uit. Er kan gewoon ergens een klein lek zitten. Heb ik ook al eens eerder gehad met een andere auto, waar op 10.000 km de airco vloeistof al bijgevuld moest worden... Is kleine moeite voor dealer om te checken en als peil te laat is gooien ze er een kleurstofje in, zodat ze later ook een lek kunnen detecteren. Zonde om niet te doen...
Heb je hier een screenshot van? Klinkt als een leuke toevoeging!Veromor schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:15:
Nu ook het adres en temp (binnen of buiten temp?) in de app op het start scherm( op Android). Was mij nog niet opgevallen.
Had ik ook deze ochtend. Niks wou werken.PCGAMER00 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:58:
Vreemd probleem vandaag!
[Afbeelding]
Krijg geen gps en ook geen mobiel netwerk meer in de auto. (bijna)Alle mogelijke resets geprobeerd maar geen succes. Zometeen nog even de accu loskoppelen en anders toch echt snel langs de dealer. Hier heb ik weinig aan. Kon vanochtend ook al geen klimaatregeling starten via de app.
Bij aankomst op bestemming was het 30 min later vanzelf opgelost. Heeft misschien iets te maken met aankomende update..?
De airco werkt naar mijn aanvoelen anderzijds wel degelijk. Afkoelen doet die inderdaad redelijk snel zelfs als de timer weer eens verdwenen is, of ik op een later of vroeger moment vertrek.Veromor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:33:
Ik vind het wel een ding dat je moet ontwasemen. Als je airco op auto staat moet dit als het er al is minimaal zijn. Hier alleen in de winter met flinke regen last van beslagen ramen als je de auto stand uitzet. Klinkt als of de auto vochtiger is dan normaal of dat het normale klimaat niet goed op peil gehouden word.
Als mijn ruiten beslagen zijn wat dus tot nu toe maar 2 keer is geweest met allemaal nat geregende mensen in de auto... was mijn vooruit als nog zo vrij met de ontwasemingsknop.
Beslagen ruiten is iets dat waar ik woon wel snel voorkomt, deze week wordt het bijvoorbeeld wel makkelijk 30° maar hebben wij in de ochtend wel mist doordat de grond nog steeds doorweekt is, de streek is er naar genoemd overigens. (Waasland regio)
Tegen warmte gaat de airco inderdaad wel snel. Al is een aangename 20° dankzij timers altijd fijner dan 5 minuten wachten beginnend op 40°.Kammika schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:49:
[...]
is natuurlijk vooral wat je zelf belangrijk vindt. Timers die niet werken zijn natuurlijk rete irritant. Maar ik vind de airco vrij goed werken. Dus ook als ik vergeet te preconditioneren is de auto vrij snel op temperatuur.. (in de zomer wel even met raampjes los rijden om de heetste lucht eruit te krijgen). Ook ontwasemen gaat altijd binnen een minuut en als je ontwasemknop indrukt nog sneller..
Dus als dat bij jou niet zou is zou ik het zeker laten nakijken. Dat aantal km's maakt niet zo heel veel uit. Er kan gewoon ergens een klein lek zitten. Heb ik ook al eens eerder gehad met een andere auto, waar op 10.000 km de airco vloeistof al bijgevuld moest worden... Is kleine moeite voor dealer om te checken en als peil te laat is gooien ze er een kleurstofje in, zodat ze later ook een lek kunnen detecteren. Zonde om niet te doen...
En als de timer werkt heb ik ook geen last van bedampte ruiten, en het is niet alsof het een half uur duurt als de timer niet werkt in deze periode (ongeveer 2 minuten eerder nu, wat ik wel degelijk langer vind ivg met andere wagens die ik had)
Maar goed, jullie hebben dus geen problemen met jullie timers die verdwijnen? (Want op zich ben ik super tevreden van deze wagen en beschouw ik het wachten op ontwasemen en ontdooien niet zo vreemd, ik verwacht er mij gewoon niet meer aan als de timers weer even werken)
[ Voor 43% gewijzigd door -Vasa- op 06-09-2023 11:45 ]
Dat schijnt alleen te werken als de taal in de auto staat ingesteld op US English. Toch, @Mga1600 ?Plead schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:24:
[...]
"Hey Google, One Pedal Drive On". Toch? Of niet?
(Heb zelf nog geen (X)C40)
Same here. Vorige keer ook vlak voor een update gehad. Na een tijdje was de verbinding terug.riccy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:35:
[...]
Had ik ook deze ochtend. Niks wou werken.
Bij aankomst op bestemming was het 30 min later vanzelf opgelost. Heeft misschien iets te maken met aankomende update..?
Ik heb dat probleem niet ervaren, maar ik stel timers op maat en eenmalig in steeds.-Vasa- schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:36:
[...]
de snelheid van ontwasemen zou niet zo belangrijk zijn moesten de timers die ik instel niet compleet willekeurig verdwijnen, het is vooral daarvoor dat ik een oplossing wil.
De reden is dat ik niet elke ochtend om 8 uur wegga, maar de ene dag wel en dan weer enkele dagen niet en de dagen dat ik wel wegga is dat de ene keer 6 uur, de andere keer 10 uur, en van alles daar tussenin. Inherrent aan mijn werk.
Wat voor mij werkt is savonds als routine mijn spullen voor de volgende dag gereed zetten, fototoestel opladen (als onderdeel van inspectiewerk is dat nodig), en dan ook: even aangeven in de app hoe laat ik weg ga.
Moet ik echter onverwacht weg en ligt vertrek binnen 4 uur vanaf dat moment dat ik weet dat ik weg ga moeten, dan heb ik gemerkt dat de timers soms niet werken, dan doe ik het handmatig 30 min voor vertrek via de app. Werkt ook prima.
Verdwenen timers nog niet meegemaakt, maar ik heb er ook meestal maar 1 instaan en die verdween nog nooit zomaar dan alleen na een OTA.
Komt wel amateuristisch over ja als dat gebeurt, dat ben ik 100% met je eens.
verbinding is steeds prima, maar wel heb ik al enkele dagen last van spontane resets van de software tijdens snelladen, bij instappen na een paar uur stilstand, en zelfs eenmaal tijdens het rijden.Rude-Dog schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:50:
[...]
Same here. Vorige keer ook vlak voor een update gehad. Na een tijdje was de verbinding terug.
Maps reageert dan ook een poosje supertraag, de spraak assistent idem, en na een half uurtje is alles weer prima werkend.
Ook de achteruitrij camera haperde gisteren even, en in de wasstraat (ik weet dat sommigen ervan gruwelen, maar ik kan het niet altijd voorkomen wil ik een beetje representatief bij de klant komen) wilde hij even niet in "N" gaan (wel de Letter N, maar op de handrem blijven staan), moest eerst terug in D en dan opnieuw in N en toen ging het goed. Intussen deed de lopende band al best moeilijk en kwam personeel al aanlopen om me te vertellen dat hij van de handrem moest.
Echt iets van de laatste 4 dagen zo'n beetje. en dat was ook kort voor een vorige OTA het geval.
Ja….. dat klopt. En er zijn bij die instelling ook nog andere commando’s beschikbaar die wij bij NL als standaardtaal niet hebben.Venomer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:43:
[...]
Dat schijnt alleen te werken als de taal in de auto staat ingesteld op US English. Toch, @Mga1600 ?
Een oplossing zou zijn om je auto op
US English te zetten naar het nadeel daarvan is dat Assistent de Nederlandse straatnamen, dorpen en steden dan totaal niet meer herkent….
Dit was destijds het antwoord wat ik van Volvo kreeg;
Google Assistant - Customs actions
Following custom actions are already in production.
• Head up display on/off
• One pedal drive on/off
• Reduced set alarm on/off
• Lane keeping aid on/off
• Creep mode on/off
Following custom actions will be made available around 22w46 (TBD)
• Change drive mode (hybrid, pure, power, AWD, off-road)
• Ask when is my next service
• Steering feel heavy on/off
• Welcome light on/off
• Mirror auto dimming on/off
• Ready to drive on/off
• Exterior mirror tilt at reverse on/off
• Headrest fold
• Wiper service position
Important - All actions require US-Eng as a language for google assistant and are enabled via cloud directly by Google. No user actions required.
[ Voor 43% gewijzigd door Mga1600 op 06-09-2023 12:54 ]
Als het systeem perfect werkt en je lekker op cruise control rijdt, moet je kunstmatig om de zoveel tijd een klein rukje aan het stuur geven, anders gaat hij steeds nadrukkelijker klagen dat je het stuur niet vast hebt.
Ik vind dat zo onnatuurlijk rijden. Heb je een perfect rechte weg, houdt de auto hem keurig op zijn plek, moet je nog aan dat stuur gaan wiebelen omdat de auto anders in de stress schiet. Dat moet toch beter kunnen!
Ben ik volledig met je eens, er moet een betere manier zijn. Maar een camera die constant op mij gericht staat zou ik dan ook weer niet willen. Gewoon een stuur dat voelt of je het vasthoudt moet voldoende zijn. Al hebben we dit mogelijks te danken aan die inventieve Tesla rijders die er een sinaasappel tussen propten.Rude-Dog schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:58:
Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet gewend ben aan het pilot assist gebeuren. En dan bedoel ik specifiek de detectie of je het stuur nog vast houdt.
Als het systeem perfect werkt en je lekker op cruise control rijdt, moet je kunstmatig om de zoveel tijd een klein rukje aan het stuur geven, anders gaat hij steeds nadrukkelijker klagen dat je het stuur niet vast hebt.
Ik vind dat zo onnatuurlijk rijden. Heb je een perfect rechte weg, houdt de auto hem keurig op zijn plek, moet je nog aan dat stuur gaan wiebelen omdat de auto anders in de stress schiet. Dat moet toch beter kunnen!
Mijn ritten worden trouwens weer gelogd in het rijlogboek sinds vandaag na gisteren de app eens geopend te hebben in de auto. Toch jammer dat het zo onbetrouwbaar is al die software bij Volvo.
[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 06-09-2023 13:16 ]
werkt het vandaag niet gewoon opnieuw?PCGAMER00 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:58:
Vreemd probleem vandaag!
[Afbeelding]
Krijg geen gps en ook geen mobiel netwerk meer in de auto. (bijna)Alle mogelijke resets geprobeerd maar geen succes. Zometeen nog even de accu loskoppelen en anders toch echt snel langs de dealer. Hier heb ik weinig aan. Kon vanochtend ook al geen klimaatregeling starten via de app.
ook al eens gehad met mijn xc60, goed nachtje slapen en de dag erna was hij genezen.
Ik heb zelf ondervonden dat een klein beetje tegendruk voldoende is om de melding niet te krijgen. Vergt enige gewaarwording maar heb het nu goed in de vingers.Rude-Dog schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:58:
Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet gewend ben aan het pilot assist gebeuren. En dan bedoel ik specifiek de detectie of je het stuur nog vast houdt.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
Is Google héLargamelion schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:13:
[...]
Mijn ritten worden trouwens weer gelogd in het rijlogboek sinds vandaag na gisteren de app eens geopend te hebben in de auto. Toch jammer dat het zo onbetrouwbaar is al die software bij Volvo.
Maar hier is het al sinds 31/08 (29/08 lancering in België) probleemloos aan het werken. Eerste dag (30/08) moest ik hem ook eens opstarten, maar de dagen nadien alle ritten mooi geregistreerd.
Youtube doet het.
Maar belangrijker, de 360 camera is netjes uitgelijnd, geen dode hoeken meer.
Volvo C40 ‘23 Ultimate
Klopt, maar als je op een lange kaarsrechte weg rijdt waar je dus niet hoeft te sturen (bijvoorbeeld de Afsluitdijk) begint het ding wel te klieren om de paar minuten, zelfs als je het stuur goed dat hebt . Daar had ik in mijn eerdere (sensus) Volvo’s veel minder last van.Francisp1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:16:
[...]
Ik heb zelf ondervonden dat een klein beetje tegendruk voldoende is om de melding niet te krijgen. Vergt enige gewaarwording maar heb het nu goed in de vingers.
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 06-09-2023 17:11 ]
Hier werkt het ook al een hele tijd zonder problemen.RigolleM schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:02:
[...]
Is Google hé![]()
Maar hier is het al sinds 31/08 (29/08 lancering in België) probleemloos aan het werken. Eerste dag (30/08) moest ik hem ook eens opstarten, maar de dagen nadien alle ritten mooi geregistreerd.
Reset met ontwasemknop en daarna homeknop loste het op.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Zou je een foto kunnen delen van hoe youtube eruit ziet op een rechthoekig scherm?DennisB schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:07:
Mocht vandaag even langs de garage voor wat garantiepuntjes. Hebben ze er meteen 2.11 opgezet.
Youtube doet het.
Maar belangrijker, de 360 camera is netjes uitgelijnd, geen dode hoeken meer.
Op zich niet heel storend, maar met Youtube in aantocht toch wel fijn om snelle verbinding te hebben. Hebben meer mensen dat die LTE verbinding vaak niet meer tot stand komt?
ik gebruik die timers nooit.-Vasa- schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:40:
Maar goed, jullie hebben dus geen problemen met jullie timers die verdwijnen?
Zelfs mijn niet weerkerende timers verdwijnen. Ik vertrek nu ook niet altijd op hetzelfde tijdstip, maar vaak wel rond dezelfde tijd, met soms 10 minuten vroeger, 10 minuten later. Het manueel op voorhand instellen is net hetgeen ik vergeet en wil vermijden omdat dat voor mij niet werkt. En die verdwijnen dus sowieso ook voor mij.ron65 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:56:
[...]
Ik heb dat probleem niet ervaren, maar ik stel timers op maat en eenmalig in steeds.
De reden is dat ik niet elke ochtend om 8 uur wegga, maar de ene dag wel en dan weer enkele dagen niet en de dagen dat ik wel wegga is dat de ene keer 6 uur, de andere keer 10 uur, en van alles daar tussenin. Inherrent aan mijn werk.
Wat voor mij werkt is savonds als routine mijn spullen voor de volgende dag gereed zetten, fototoestel opladen (als onderdeel van inspectiewerk is dat nodig), en dan ook: even aangeven in de app hoe laat ik weg ga.
Moet ik echter onverwacht weg en ligt vertrek binnen 4 uur vanaf dat moment dat ik weet dat ik weg ga moeten, dan heb ik gemerkt dat de timers soms niet werken, dan doe ik het handmatig 30 min voor vertrek via de app. Werkt ook prima.
Verdwenen timers nog niet meegemaakt, maar ik heb er ook meestal maar 1 instaan en die verdween nog nooit zomaar dan alleen na een OTA.
Komt wel amateuristisch over ja als dat gebeurt, dat ben ik 100% met je eens.
o maar om die reden maak ook veelvuldig gebruik van de preconditionering. Maar alleen niet via de timers. Ik heb mijn wagen gekoppeld aan domoticz die ik weer (via homebridge) met Siri kan besturen.-Vasa- schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:33:
[...]
Moesten ze beter werken zou ik het je ten zeerste aanbevelen. Een wagen hebben die lekker fris of lekker warm is op de min of meer vaste momenten dat je zou vertrekken is best wel plezierig. En aangezien mijn wagen nooit in een garage staat is dat best veel waard.
Een minuut of 10 voor ik vertrek zeg ik dus meestal "He siri start de preconditionering" tegen mijn telefoon en dan kom ik in een hele fijne gepreconditioneerde auto te zitten..
Als ik al een timer zet doe ik het ook via domoticz. Dan weet ik ook zeker dat die een half uur zit te blazen en zit ik niet aan dat precieze tijdstip van die Volvo timer vast....
Misschien is het traag geworden omdat steeds meer You Tube gekeken wordt?Kammika schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:02:
Ik vind de laatste tijd de internetverbinding erg traag (kaart bouwt langzaam op, internetradio wat meer haperingen). Ik zie ook bijna nooit meer het LTE symbooltje.. denk dat het dan gewoon via 3G of GPRS gaat of zo...
Op zich niet heel storend, maar met Youtube in aantocht toch wel fijn om snelle verbinding te hebben. Hebben meer mensen dat die LTE verbinding vaak niet meer tot stand komt?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Je hoeft ook geen ruk aan het stuur te geven hé, je kan hem gewoon heel minimaal bewegen zonder dat de wielen er op reageren. Maar het blijft inderdaad wel vervelend op een lange rechte weg.Mga1600 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:07:
[...]
Klopt, maar als je op een lange kaarsrechte weg rijdt waar je dus niet hoeft te sturen (bijvoorbeeld de Afsluitdijk) begint het ding wel te klieren om de paar minuten, zelfs als je het stuur goed dat hebt . Daar had ik in mijn eerdere (sensus) Volvo’s veel minder last van.
Sinds de knopjes op het stuur het weer doen druk ik dan 2x op het rechterpijltje.Sokoo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:39:
[...]
Je hoeft ook geen ruk aan het stuur te geven hé, je kan hem gewoon heel minimaal bewegen zonder dat de wielen er op reageren. Maar het blijft inderdaad wel vervelend op een lange rechte weg.
En wat ook helpt is je handen net op 15 voor 3, maar 1 hand op 7 uur die je dan op stuur laat rusten dan krijgt die net genoeg tegendruk om niet te gaan klagen
En voor de echte waaghalzen: er zijn wel berichten op reddit waar mensen gewichtjes aan het stuur hangen en er zo een autopilot van maken die niet gaat klagen…
Bij mij staat het adres er van de buren van een paar huizen verder op... Niet zo prettig zeg maar. Kan je dit aanpassen?Rude-Dog schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:05:
Ik heb op Android nu ineens het adres onder de modelnaam in de app staan, en de buitentemperatuur, vlak boven het batterijpercentage.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je auto verzetten?Juancho schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:42:
[...]
Bij mij staat het adres er van de buren van een paar huizen verder op... Niet zo prettig zeg maar. Kan je dit aanpassen?
Die staat bij Schiphol aangezien we nog op Tenerife zijn... 🤔
Het zou mij zeer verrassen als we morgenochtend landje op Schiphol en de auto staat er niet meer maar staat ondertussen bij de buren 2 huizen verder op geparkeerd 😁
[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 06-09-2023 20:00 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
100% eens en een grote wens van mij vanaf dag 1 dat ik de wagen kreeg. En dat is ondertussen alweer 2,5 jaar terug. Wens/suggestie vaak genoeg ingediend maar heb het maar op gegeven. Terwijl het zo easy is want de dark mode is er allang. Je kan het alleen niet zelf kiezen. Geen idee waarom, dit zijn van die Google/Volvo dingen die ik gewoon niet kan begrijpen. Heb het al vaker gezegd, de developers of wie dan ook rijden er zelf niet in, ook niet om te testen. Kan gewoon niet.Jebus4life schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:55:
Is er trouwens een manier om Maps op de main display altijd in donkere modus te krijgen?
Hij lijkt het licht te gebruiken om te bepalen wanneer hij tussen day/night mode switcht, maar ik vind de donkere modus zachter voor de ogen + beter aansluiten bij de kleuren van de drivers display, dus zou die liever altijd hebben.
Dark mode is sowieso een redelijk hot item voor apps/sites (ook wbt Tweakers zelf trouwens) dus waarom er bij de settings niet een keuze knopje zit... 🤔 🧐😕
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 06-09-2023 20:04 ]
Die van mij staat ook altijd een huis verder volgens de app. Ook in de rittenregistratie. De Belastingdienst kan wel denken dat ik nooit thuis benJuancho schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:58:
[...]
Die staat bij Schiphol aangezien we nog op Tenerife zijn... 🤔
Het zou mij zeer verrassen als we morgenochtend landje op Schiphol en de auto staat er niet meer maar staat ondertussen bij de buren 2 huizen verder op geparkeerd 😁
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Voor de gein: probeer eens de laadstroom te beperken op 6A, dan pas aansluiten.mozziej schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:47:
Ik sta hier op een camping en de aardlekschakelaar schiet er iedere keer uit als ik mijn auto aansluit op de laadpaal hier. Ja het is een echte laadpaal 🙈. Nu staat het oplaadlimiet op 32a, dat zou toch niet het probleem moeten veroorzaken? Fastnet onderweg gaf geen problemen, ook al auto herstart maar niets hielp. Volgens de eigenaar ligt het aan mijn auto, aantal weken geleden had een andere auto dit probleem ook aldus de eigenaar. Ik heb dit nog niet eerder gehad op andere plekken. Iemand ervaring mee? Thuiskomen doen we wel hoor, fastnet is je beste vriend op dit soort tochten in Nederland met de caravan 😂
Wat namelijk kan gebeuren is dat de auto in eenmaal de volle laadstroom van 16A (32 haalt ie nooit op een 11 kW paal) vol in laat komen, als dan de kabel tussen de paal en de aardlek erg lang is, kan dat een kort verschil geven in stroomsterkte tussen de fasen en de nul. Gaat om milliseconden. Daar kan de aardlek net wel op aanspreken.
Door de inschakelstroom te beperken en daarna op te voeren, kan dit wellicht voorkomen worden.
Het is niet gezegd dat dit het euvel is, maar het is een mogelijke verklaring voor wat je beschrijft.
Hangt er vanaf welke adresgegevens Volvo gebruikt. Staat jouw adres correct in Google Maps? Anders moet je niet verder zoeken.Juancho schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:42:
[...]
Bij mij staat het adres er van de buren van een paar huizen verder op... Niet zo prettig zeg maar. Kan je dit aanpassen?
quinten010 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:25:
[...]
Heb je hier een screenshot van? Klinkt als een leuke toevoeging!
:strip_exif()/f/image/7qolm1ke1q3THplu4CjvIuF3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wit streepje staat het adres. Geel kenteken zoals voorheen. Ik heb dit echt sinds een paar dagen zonder app update
Het kenteken?Veromor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:29:
[...]
Wit streepje staat het adres. Geel kenteken zoals voorheen. Ik heb dit echt sinds een paar dagen zonder app update
Dat is bij mij niet zichtbaar, wel het adres en temperatuur die er ineens bij zijn gekomen.
:strip_exif()/f/image/3lJzRbUxfJLH5dYHMgacMThs.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
/f/image/BAPeTGznjTBm2AgCcjQF88Cz.png?f=fotoalbum_large)
Grappig, in mijn Apple app staan die gegevens er niet bij. Alleen model en accu percentage
Heb de laatste versie 5.30.1
[ Voor 3% gewijzigd door Morkie69 op 07-09-2023 09:46 ]
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Deze keer hebben de Android-gebruikers kennelijk een streepje voor gekregen, bij iOS ontbreken deze dingen (nog?)Morkie69 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:44:
[Afbeelding]
Grappig, in mijn Apple app staan die gegevens er niet bij. Alleen model en accu percentage![]()
Heb de laatste versie 5.30.1
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b8XtCGFJ8cXR02xt33KdcYW4.jpg?f=user_large)
Hier wordt ik dan ineens blij van. Heb dit nog nooit eerder gezien (MY23, Single)
Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.
Jij moet wel heel rustig rijden dan. XC40 SM MY23:Babtvt schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:00:
[Afbeelding]
Hier wordt ik dan ineens blij van. Heb dit nog nooit eerder gezien (MY23, Single)
/f/image/ZtpS5m94xZYGeSAs8azu0qoO.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rwvw0lLYqlkNZ2U77wFlKOU7.jpg?f=user_large)
pfoee sjah haha daar denkt mijn vrouw anders overLargamelion schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:17:
[...]
Jij moet wel heel rustig rijden dan. XC40 SM MY23:
Over het algemeen probeer ik juist de max aan te houden en als het even kan +10
Maar goed, dan moet het verkeer wel meezitten.
Vanmorgen kort ritje gehad. Provinciale weg 10km staat de CC op 100, vervolgens stadsverkeer, verkeerslichten, rotondes etc.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LFF2iPXI6MUobPIM8YENfSaB.jpg?f=user_large)
Bedankt voor de tip! Vanmorgen proef op de som genomen en met 6a begonnen, knalde er direct weer uit. Ook andere laadkabel geprobeerd van een Volkswagen id4 die hier ook stond, werkte niet. Volkswagen kon wel probleemloos laden.. toch bijzonderron65 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:30:
[...]
Voor de gein: probeer eens de laadstroom te beperken op 6A, dan pas aansluiten.
Wat namelijk kan gebeuren is dat de auto in eenmaal de volle laadstroom van 16A (32 haalt ie nooit op een 11 kW paal) vol in laat komen, als dan de kabel tussen de paal en de aardlek erg lang is, kan dat een kort verschil geven in stroomsterkte tussen de fasen en de nul. Gaat om milliseconden. Daar kan de aardlek net wel op aanspreken.
Door de inschakelstroom te beperken en daarna op te voeren, kan dit wellicht voorkomen worden.
Het is niet gezegd dat dit het euvel is, maar het is een mogelijke verklaring voor wat je beschrijft.
Zou helemaal interessant zijn als ze de binnen temperatuur ook zouden laten zien…Veromor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:29:
[...]
[Afbeelding]
heeft toch te maken met de inschakelstroom. Kennelijk knalt onze volvo die in eenmaal 100% in, dat geeft een zogeheten "tegen-EMK" in het leidingwerk. De natuur gaat bij wijziging van een kracht (dus ook een stroom door een kabel) altijd eerst even de oorzaak van het ontstaan tegen, aardleks kunnen daar gevoelig voor zijn zeker bij lange kabellengte tussen de aardlek en in dit geval de laadpaal.mozziej schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:06:
[...]
Bedankt voor de tip! Vanmorgen proef op de som genomen en met 6a begonnen, knalde er direct weer uit. Ook andere laadkabel geprobeerd van een Volkswagen id4 die hier ook stond, werkte niet. Volkswagen kon wel probleemloos laden.. toch bijzonder
De ID.4 zal wellicht de laadstroom iets rustiger opbouwen, maar zal ook op het randje van wel.niet aanspreken zitten.
De eigenaar zou een trager aansprekende aardlek kunnen installeren, dan is het probleem over, maar dat mag vaak niet vanuit de installatie voorschriften.
Bijzonder inderdaad.
Sommige merken/modellen (xc90?) gebruiken capacitieve sensors voor hand-aan-stuur-detectie. Deze detecteren aanraking, dus je hoeft geen beweging maken met het stuur. Helaas niet in de XC40.Largamelion schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:13:
[...]
Ben ik volledig met je eens, er moet een betere manier zijn. Maar een camera die constant op mij gericht staat zou ik dan ook weer niet willen. Gewoon een stuur dat voelt of je het vasthoudt moet voldoende zijn. Al hebben we dit mogelijks te danken aan die inventieve Tesla rijders die er een sinaasappel tussen propten.
Hier toch ook. Even vasthouden is voldoende. Stuurbeweging niet noodzakelijk.Wafje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:18:
[...]
Sommige merken/modellen (xc90?) gebruiken capacitieve sensors voor hand-aan-stuur-detectie. Deze detecteren aanraking, dus je hoeft geen beweging maken met het stuur. Helaas niet in de XC40.
Als ik het goed voor heb gebruikt de XC40 torque-detectie (kracht) op het stuur.goetfoud schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:33:
[...]
Hier toch ook. Even vasthouden is voldoende. Stuurbeweging niet noodzakelijk.
Nou alleen vasthouden is bij mij niet genoeg, ik moet echt een kleine stuurbeweging maken.Wafje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:42:
[...]
Als ik het goed voor heb gebruikt de XC40 torque-detectie (kracht) op het stuur.
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Dit dus, en dat is echt enorm irritant vind ik.Morkie69 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:44:
[...]
Nou alleen vasthouden is bij mij niet genoeg, ik moet echt een kleine stuurbeweging maken.
Overigens had ik in het verleden tijdelijk een opel die met een paar vlakken op het stuur detecteerde of er een aanraking was of niet.Dat werkte perfect!
Hier ook gewoon zacht stuur vast houden en de auto doet de rest in de lichte bochten. De waarschuwing krijg ik enkel wanneer ik het stuur volledig los laat.goetfoud schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:33:
[...]
ferrie99 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:30:
[...]
Zou je een foto kunnen delen van hoe youtube eruit ziet op een rechthoekig scherm?
:strip_exif()/f/image/vMVs3JZ4CL6Ymj3UqaxvT25k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WqN9y2aM50vxsqsLFqNnM9jf.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo C40 ‘23 Ultimate
goetfoud schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
Ik ben meer van het gaspedaal de laatste dagen. Dan krijg je dit 🤣
De grote boosdoener was een rit van zuiden naar noorden woensdagnacht....
Duurt bij mij dagen zuinig rijden voordat ik weer boven de 400km uit kom, XC40 P8 MY22.
:strip_exif()/f/image/IQAWQxuivu52WnLFaZuTmEcE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er eergisteren zelfs nog een caravan achter gehad over 60 km, a 32 kWh/100 km.
En dan nu deze waarde, ik was verrast zonet
[ Voor 6% gewijzigd door ron65 op 07-09-2023 15:49 ]
Nu net voor de 2e keer ook nog "voorruitsensor afgedekt" melding in korte tijd. De garage heeft geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Over 3 weken een afspraak ingepland voor uitgebreid onderzoek door een 'specialist'.... Ik ben benieuwd.
Iemand hier nog een leuke theorie?
Gaspedaal ?!?goetfoud schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
Ik ben meer van het gaspedaal de laatste dagen. Dan krijg je dit 🤣
De grote boosdoener was een rit van zuiden naar noorden woensdagnacht....
Duurt bij mij dagen zuinig rijden voordat ik weer boven de 400km uit kom, XC40 P8 MY22.
wel bijzonder dat die temp nu beschikbaar is. Ik heb net weer via de API geprobeerd en dan wordt de temperatuur nog steeds niet beschikbaar...Babtvt schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:21:
[...]
Het kenteken?
Dat is bij mij niet zichtbaar, wel het adres en temperatuur die er ineens bij zijn gekomen.
[Afbeelding]
Zie mijn eerdere bericht. Op de kaarsrechte stukken van de Afsluitdijk bijvoorbeeld hoef ik niet te sturen, de auto blijft uit zichzelf keurig in het spoor. Ik heb het stuur altijd met twee handen vast. Desondanks krijg ik onder die omstandigheden steeds meldingen dat ik het stuur moet vasthouden. Volgens mij bewijst dat dat het systeem om actieve stuurbewegingen wacht en dat vasthouden alleen niet afdoende is.goetfoud schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:33:
[...]
Niet perse actieve stuurbewegingen, maar een beetje kracht.Mga1600 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:38:
[...]
Zie mijn eerdere bericht. Op de kaarsrechte stukken van de Afsluitdijk bijvoorbeeld hoef ik niet te sturen, de auto blijft uit zichzelf keurig in het spoor. Ik heb het stuur altijd met twee handen vast. Desondanks krijg ik onder die omstandigheden steeds meldingen dat ik het stuur moet vasthouden. Volgens mij bewijst dat dat het systeem om actieve stuurbewegingen wacht en dat vasthouden alleen niet afdoende is.
Wat ik vaak doe op dat soort stukken is mijn linkerhand laten rusten/hangen aan de linkerkant van het stuur. Daardoor geef je altijd een beetje stuurkracht zonder de auto uit het PA-assist-spoor te duwen. Echt bewegen hoeft daardoor niet.Mga1600 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:38:
[...]
Zie mijn eerdere bericht. Op de kaarsrechte stukken van de Afsluitdijk bijvoorbeeld hoef ik niet te sturen, de auto blijft uit zichzelf keurig in het spoor. Ik heb het stuur altijd met twee handen vast. Desondanks krijg ik onder die omstandigheden steeds meldingen dat ik het stuur moet vasthouden. Volgens mij bewijst dat dat het systeem om actieve stuurbewegingen wacht en dat vasthouden alleen niet afdoende is.
Ik ben wel jaloers op die range-foto's! Ik heb gisteren op woon-werk (~20km, voornamelijk snelweg) in de ochtend 5,4kWh en in de avond 4kWh verbruikt (27 en 20 op 100km). Ik heb nog nooit meer dan 360km in mijn maximale range gezien. En ik ben echt wel van het soepel/zuinig rijden...
IK durf niet te zeggen hoe dit werkt. Maar wat mij opviel was dat wanneer ik het stuur met de linkerhand vasthoud, elleboog op de steun van de deur en ter hoogte van de spaak met knoppen vasthoudend, de melding wegblijft.Mga1600 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:38:
[...]
Ik heb dan door die houding van mijn arm wel continu een klein beetje tegendruk op het stuur, m.a.w. niet losjes vast maar constant heel licht bijsturend en eigenlijk is dat wat je net niet zou moeten hoeven doen.
Maar ik vermoed dat het stuur daar op acteert, je moet zijn stuurkunst continu en heel lichtjes iets tegensturen zonder hem te hinderen uiteraard.
Zodra je het te losjes vast hebt en er een warning volgt, is een grotere tegendruk nodig, en dat is dus een rukje aan het stuur, maar als de rode waarschuwing komt moet je echt actief wat tegensturen om de waarschuwing weg te krijgen.
Wat betreft die mensen die bijv een flesje water in het stuur klemmen, dat zorgt voor diezelfde tegendruk, het flesje zit dan nooit exact midden onder of boven de stuur as, maar rechts ervan bijv, en dat zorgt ervoor dat het stuur rechts zwaarder is en dus wat naar rechts wil sturen. De auto ziet dat ook als licht tegensturen en denkt dat je het stuur vast hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 08-09-2023 08:55 ]
Als je gewoon detecteert middels een lage stroom ofzo of het stuur wordt vastgehouden, heb je dit soort toestanden niet nodig.
Daarbij: als de auto van mening is dat je het stuur niet vast hebt, geeft het een akoestisch signaal, waarvoor het geluid van de radio ook nog eens zachter moet.
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"