ron65 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:57:
[...]
We gaan erg off topic, maar ik heb een iPad liggen uit 2015, die was in 2020 al niet langer bruikbaar omdat de app die ik persee nodig had niet meer werd geupgraded omdat IOS te oud was, en IOS updaten lukte op die ipad niet meer.
Dat is 5 jaar, en voor een apparaat dat bij aanschaf dik 400 euro kostte, vind ik dat eigenlijk te zot voor woorden.
Ik heb noodgedwongen een nieuwe ipad moeten aanschaffen, die nu 3 jaar oud is, ik hou mijn hart vast voor de ondersteuning over nog eens 3 jaar.
Ach het is al een iPad geworden, we dwalen inderdaad af.. maar zo kom je nog op gladder ijs terecht.
Als je de iPad nieuw hebt gekocht in 2015 had je een iPad Air 2, deze zijn ondersteuning viel pas vorig jaar met iOS 16 weg, m.a.w. de iPad Air 2 heeft een ondersteuning van 8 jaar gekend, want in 2015 en 2016 werd er geen opvolger voor de iPad Air 2 gereleased, dit was pas in 2017 met de iPad (5de generatie). Dus als het klopt wat jij vertelt had je geen iPad Air 2 maar een iPad Air 1, welke inderdaad in 2018 geen updates meer kreeg en is blijven steken op iOS 12.5.7.
Uw huidige iPad die je 3 jaar geleden hebt gekocht, indien je toen de nieuwste versie gekocht hebt, is een iPad (8ste generatie), kan je controleren door het modelnummer te googelen, en zal nog minstens 3 jaar updates krijgen, wat behoorlijk lang is voor een toestel uit 2020.
Dat is wat ik bedoel, en dan die prijzen... Zijn dus geen aannames maar ervaringen ;-)
Ervaring van 2 toestellen, kan tellen… ik denk dat ik ondertussen 800 iPhones heb besteld en kleine 200 iPads voor het bedrijf waar ik werk, dus denk dat ik iets meer uit ervaring kan spreken niet? Zopas een 20-tal iPads besteld want de iPad 5de generatie (2017) wordt niet meer gesupporteerd vanaf iOS 17. Dat is 6 jaar na datum, wij schrijven ze af op 3 jaar, dus hebben 3 extra jaren geen investeringen moeten doen voor die iPads.
Ik weet niet waardoor het komt, maar de Volvo mist gewoon apps. Waar is de ABRP app die integreert met de auto? waar is een browser? waar is überhaupt Android Auto?
Als die laatste erop zou zitten, zou je nog (hoe idioot het ook is) met android auto ABRP kunnen gebruiken, met een dongle communicerend met de wagen, een browser zou dan ook beschikbaar zijn, en wat velen graag zien dingen als Youtube bijvoorbeeld.
ABRP zal nooit native in AAOS komen, ze zullen zich eerder focussen op Google Maps en deze nog meer uitbreiden met betaalfilters e.d en betere planningsmodaliteiten, zo ontbreekt FastNed betaalfilter, maar is te behelpen met 'Hey Google'. Ik heb ABRP al getest via CarPlay werkt goed, maar zonder SoC info geen reden om het te gebruiken als navigatietool. Zo lees ik vaak goede zaken over ChargingTime, maar je gaat het niet graag horen: iOS only

Ikzelf had via android auto in de vorige wagen bijvoorbeeld de mogelijkheid locatie te delen in Maps, heel handig als ik vanuit het werk mijn vrouw in Amsterdam van haar werk ophaalde, parkeren is rond de Boelelaan zo goed als niet mogelijk, dus superhandig dat ze kon zien waar ik reed en dan precies op tijd de deur van haar werk uit kon stappen en zo kon instappen terwijl ik maximaal 10 seconden stilstond. Vooral makkelijk als het regent ook.
Dat mis ik nu, dat delen kan niet in Maps op de Volvo, en de GSM weer gebruiken via android auto (nogmaals, te zot voor woorden natuurlijk) om maps te gebruiken met de deelfunctie, zit er niet in en als dat al wel zo zou zijn zit je nog met de integratie van de autogegevens, als accupercentage nu en bij aankomst, voorspellen van laadstops etc etc.
Hebben jullie geen locatie delen op Android zoals bij Apple via Zoek Mijn iPhone? Ik kan ten alle tijden zien waar mijn gezinsleden zijn? En de Volvo Car app installeren op de smartphone van uw vrouw met uw Volvo ID, kan ze u toch ook volgen?
Ik vraag mij oprecht af waarom dat niet wat meer wordt uitgerold en verbeterd allemaal, het zou het imago goed doen en wellicht ook meer mensen geinteresseerd maken voor de Volvomodellen met AAOS. Ik merk nu dat er echt wel mensen zijn die de auto super vinden, maar precies het bovenstaande houd ze tegen en duwt ze een Polestar in, of een (ik ga even vloeken:) Renault of Tesla.
Dat is de eerste keer dat ik zoiets lees, een wagen niet kiezen wegens het infotaiment systeem. Ik geef toe vergeleken met de EX90 en EX30 ziet het er wat verouderd uit... maar werkt volgens mij wel zeer goed. Dat jij zaken mist, kan zo zijn, maar voor de doorsnee gebruiker is dit al meer dan genoeg.
Btw volgens mij heeft Polestar ook geen Android Auto, draait dat niet op hetzelfde platform als Volvo? Heeft Tesla Android Auto?
Dat is eigenlijk waar ik op richt, en als je dan ziet dat zelfs de concurrent, Apple, nog beter wordt ondersteund dan het eigen Android, dan baal ik daar echt wel van. Ik wil gewoon géén Apple, ik heb daar genoeg argumenten tegen om dat niet te willen, en grootdeels zijn die persoonlijk uiteraard.
Helaas wordt je langzaam aan op deze manier gedwongen op Apple over te gaan om de wagen optimaal te gebruiken op dit punt, en dat vind ik echt heel verkeerd.
Om eerlijk te zijn, toen ik hoorde dat ik een wagen ging krijgen met AAOS, was ik al aan het zien om een Google Pixel aan te schaffen puur voor in de auto. Maar moet toegeven dat het aardig lukt met de iPhone

Maar laten we verder niet gaan discussieren over Apple wel of niet, dat is zo persoonlijk dat de discussie geen winnaars kent en bovendien zwaar offtopic, neem gewoon aan dat ik persoonlijk géén apple wil en daar mijn redenen voor heb

Ik ken er genoeg die bij Android zweren, en zelfs een iPhone weigeren ook al krijgen ze die van de firma. Ik vraag hen ook niet wat hun beweegredenen zijn, maar als iemand met incorrecte info afkomt.. krijgt hij wel een antwoord van mij