Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Als de app vreemd begint te doen, dan zit er vaak een software-update voor de auto aan te komen. Spannend...
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Nou van één ding zijn we al zeker en dat is dat de aandrijflijn geoptimaliseerd zal worden.Venomer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:33:
[...]
Als de app vreemd begint te doen, dan zit er vaak een software-update voor de auto aan te komen. Spannend...
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Verhaal is dus : BDU unit zekeringen "gesprongen/gesmolten" en dat hoort.. Maar de case er omheen ook gesmolten.. en dat is niet goed.
Gelukkig is de batterij en de systemen zo gebouwd dat er nul lucht bij komt.. hij heeft dus wel staan vonken (dat hoort bij elke keer dat je stroom op een schakelaar zet) maar omdat er iets niet goed was is het gaan smelten.
Geen gevaar voor brand gelukkig. Het schijnt vaker te zijn voorgekomen, wat de oorzaak is weten ze niet. Ligt bij Volvo. Alle nieuwe autos hebben weer nieuwe/betere hardware en komt dit niet meer voor (schijnt)
Ik ga morgen met een goed gevoel mn VW schakelbakje inruilen voor mn 408 pk
[ Voor 3% gewijzigd door 4v4t4r op 21-08-2023 18:33 ]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
In de apple app staat alles nog. Zal wel later de update krijgenVenomer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Nope, is nu ook weg.. deze morgen (tijdens het laden) stond hij er wel nog:Morkie69 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
In de apple app staat alles nog. Zal wel later de update krijgen
:strip_exif()/f/image/TFDvPhZG7KYeVUl8f69Ijw45.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog wel aanwezig op AndroidRigolleM schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:29:
[...]
Nope, is nu ook weg.. deze morgen (tijdens het laden) stond hij er wel nog:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3CIMl4wW7VUjBaerU4nhPJ1n.jpg?f=fotoalbum_large)
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
[b]Largamelion schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:48:
Edit: Zie net dat het 3e icoontje met laadinfo verdwenen is in de Android app. Nog mensen?
[Afbeelding]
/f/image/qp3Gsl8tVTRFejZd3hvshv8y.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat het er nog
Toch allesbehalve betrouwbare app... 😒
P8
Ja, dat ze de recall uitvoeren. Daar is wel speciaal gereedschap voor nodig wat maar zeer spaarzaam wordt uitgeleverd. Ik moest ervoor naar een andere vestiging rijden.Montalbano schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:36:
Ik heb door vakanties e.e.a. gemist maar lees wat over aanpassing laad-socket voor Fastned issues. Mijn (2020) auto moet morgen voor beurt, moet ik ergens specifiek naar vragen?
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Ook hier even wat onwetendheid mbt dit onderwerp, ik gebruik voor snelladen altijd Fastned en dat gaat zonder enig probleem.Lancer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:02:
[...]
Ja, dat ze de recall uitvoeren. Daar is wel speciaal gereedschap voor nodig wat maar zeer spaarzaam wordt uitgeleverd. Ik moest ervoor naar een andere vestiging rijden.
Excuus als ik naar de bekende weg vraag, maar in de diaree van reacties (waaraan ik zelf ook zeker schuldig ben
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Had exact hetzelfde in Duitsland op de terugreis vanuit Italië. Met geen mogelijkheid had Google door dat de range van de auto inmiddels na het laden was opgelopen en dirigeerde hij steevast naar een laadpal 3 KM verder op een Raststatte. Zelfs als ik de Navi afbrak en daarna weer opstartte deed de navi dat. Totdat ik hem 10 KM verder weer opnieuw aanzet en opnieuw de route liet berekenen, het was weer logisch toen. Dus inderdaad nog dikke bugs...Venomer schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:40:
We zijn gisteren teruggekomen van een lang weekend Duitsland. Ik heb gemerkt dat Google Maps nog steeds rare dingen doet. We vertrokken met 35% SoC van het hotel. GM stelde twee laadsessies voor die er wel logisch uitzagen. De eerste was bij een Autohof waar meerdere Allego-palen staan en ook Tesla SuC. XC40 aan de Allego-paal gezet en het laden ging prima. Maar toen ging GM alvast de route bepalen naar de tweede stop. Die kon ik niet halen, want ik was net begonnen met laden. Dus stelde GM voor om een extra laadstop te plannen bij... de Tesla SuC 30 meter verderop.
Toen het laden klaar was, en we vertrokken richting de tweede laadstop, meende GM nog steeds dat we het niet gingen halen, dus werd er weer een Tesla SuC tussen gepland, met de mededeling "je hoeft hier niet te laden." Waarom moet ik daar dan stoppen?
Toen maar de navigatie opnieuw gestart. GM komt vervolgens met laadpunten van de snelweg af, met maar een of twee aansluitingen, zonder beschikbaarheidsinformatie en de melding "twee weken geleden gebruikt". Geen Fastned, geen Ionity, geen EnBW. Uiteindelijk op een industrieterrein in Leverkusen terechtgekomen waar één Allego-paal stond. Die deed het prima, maar op zondag op een industrieterrein in Duitsland kun je dus niet naar de WC of koffie halen.
Zo gauw GM aangaf dat we met 10% thuis zouden komen, zijn we verder gereden. We kwamen thuis met 17%, dus dat klopte ook al niet.
Ik heb zitten spelen met de opties van GM. Betaalmiddelen aan- en uitzetten, laadsnelheid veranderen, het helpt allemaal niets. Het blijft gedoe met Maps.
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Het probleem is dat de Fastned-stekkers en de laadpoort van de (X)C40 niet altijd goed contact maken. Met een speciale tool kan de monteur de contacten in de laadpoort een beetje buigen, wat het probleem zou moeten oplossen.ron65 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:10:
[...]
Ook hier even wat onwetendheid mbt dit onderwerp, ik gebruik voor snelladen altijd Fastned en dat gaat zonder enig probleem.
Excuus als ik naar de bekende weg vraag, maar in de diaree van reacties (waaraan ik zelf ook zeker schuldig ben) in deze thread heb ik nog niet kunnen vinden wat nu het probleem is, dus: Wat is het probleem? wanneer treed het op? en wat doen ze er aan?
Ik heb bij Fastned ook nooit problemen, maar afgelopen weekend bij Aral Pulse wel. Dat zal dezelfde oorzaak hebben, maar hier is het Fastned-probleem gaan heten.
Fijn dat het lig een know issue is. Heb er al ruim een half jaar last van, en daarvoor nooit. Moet de kabel omhoog houden om correct contact te maken met de Fastned paal, anders schiet hij in storing/rood....erg apart want alleen bij Fastned last van....Venomer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:31:
[...]
Het probleem is dat de Fastned-stekkers en de laadpoort van de (X)C40 niet altijd goed contact maken. Met een speciale tool kan de monteur de contacten in de laadpoort een beetje buigen, wat het probleem zou moeten oplossen.
Ik heb bij Fastned ook nooit problemen, maar afgelopen weekend bij Aral Pulse wel. Dat zal dezelfde oorzaak hebben, maar hier is het Fastned-probleem gaan heten.
Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Aral Pulse (ook wel BP Pulse) is een drama, ik had op vakantie 1 snellader in de omgeving en dat was BP Pulse.Venomer schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:31:
[...]
Het probleem is dat de Fastned-stekkers en de laadpoort van de (X)C40 niet altijd goed contact maken. Met een speciale tool kan de monteur de contacten in de laadpoort een beetje buigen, wat het probleem zou moeten oplossen.
De hele vakantie gaat dat goed, maar op de dag voor vertrek, JUIST als je de accu vol wilt hebben omdat de caravan er achter moet, weigert het ding elke betaalpas. Ik was overigens niet de enige, er stonden er nog een paar op te mopperen.
En dat is niet de eerste keer, in mijn woonplaats ook één die in december ineens alle laadpassen ging weigeren, en pas in April was dat opgelost.
De Fastned bug ken ik niet, ik heb bij elkaar 1x een rood licht gehad tijdens het laden, even opnieuw aangekoppeld en werken. Dat had ik ook in Duitsland bij een MacDonalds vorige week, ben even de naam van de paal leverancier kwijt, was geen Aral Pulse of Fastned in elk geval
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je merkt wel dat de gewone AC lader er wat moeilijker in gaat . Ik had geen issues met snellaad stekkers (behalve dat mn auto het niet deedJuancho schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:39:
Ik hoop maar dat ze ff goed doorgetest hebben of dat ombuigen van een pinnetje er niet voor zorgt dat andere aanbieders problemen zullen hebben. Zal je net zien....
Ja ff een pinnetje wat ombuigen... ik weet het nog niet. In het eerste jaar behoorlijk veel problemen gehad met gewoon normaal laden hier aan de publieke laadpalen. Dat werk nu eindelijk een tijd goed en stabiel dus ik denk ik die fix voor Fastned even laat schieten. Ik heb genoeg getest voor Volvo, nu mogen anderen4v4t4r schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Je merkt wel dat de gewone AC lader er wat moeilijker in gaat . Ik had geen issues met snellaad stekkers (behalve dat mn auto het niet deed)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
het werkt gewoon hoor, ik heb al genoeg AC geladen sinds die fix.Juancho schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
Ja ff een pinnetje wat ombuigen... ik weet het nog niet. In het eerste jaar behoorlijk veel problemen gehad met gewoon normaal laden hier aan de publieke laadpalen. Dat werk nu eindelijk een tijd goed en stabiel dus ik denk ik die fix voor Fastned even laat schieten. Ik heb genoeg getest voor Volvo, nu mogen anderen
if it ain't broke don't fix it, lijkt mij… heb je issues met laden bij Fastned?Montalbano schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:36:
Ik heb door vakanties e.e.a. gemist maar lees wat over aanpassing laad-socket voor Fastned issues. Mijn (2020) auto moet morgen voor beurt, moet ik ergens specifiek naar vragen?
[ Voor 6% gewijzigd door thechip op 22-08-2023 21:06 ]
Is een moetje vanuit Volvo. Dus komt auto een keer in werkplaats dat wordt aanpassing doorgevoerd.Juancho schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
Ja ff een pinnetje wat ombuigen... ik weet het nog niet. In het eerste jaar behoorlijk veel problemen gehad met gewoon normaal laden hier aan de publieke laadpalen. Dat werk nu eindelijk een tijd goed en stabiel dus ik denk ik die fix voor Fastned even laat schieten. Ik heb genoeg getest voor Volvo, nu mogen anderen
Volgens mij heet type aansluiting waarmee wel eens problemen zijn een phoenix aansluiting. Komt het meeste voor bij fastned dus vandaar fastned issue
hmmm... zou bij mij wel eens doorgevoerd kunnen zijn... De auto had vlak voor de vakantie een onderhoudsbeurt. Heb het idee dat de snelladerslangen nu een stuk steviger nu in de aansluiting op de auto zitten... (maar wellicht verbeeld ik het me..)goetfoud schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:11:
[...]
Is een moetje vanuit Volvo. Dus komt auto een keer in werkplaats dat wordt aanpassing doorgevoerd.
Volgens mij heet type aansluiting waarmee wel eens problemen zijn een phoenix aansluiting. Komt het meeste voor bij fastned dus vandaar fastned issue
Uiteindelijk krijg ik hem altijd wel aan de praat bij FastNed, maar meestal wel eerst 2-3x storing. En de laadsnelheid ligt er altijd lager dan bijvoorbeeld aan een Tesla lader.jorisjansen3 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:03:
[...]
if it ain't broke don't fix it, lijkt mij… heb je issues met laden bij Fastned?
Maar inderdaad, misschien beter gewoon vanaf blijven :-)
P8
Ik heb gisteren om dezelfde reden de gegevens opgevat via de support pagina van 50five.timhtc schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:59:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd naar de werking van die functie. Heb hem ook voorbij zien komen in de release notes. Mijn chargepoint operator “50five” regelt de transacties richting de leasemaatschappij waardoor ik zelf geen toegang heb tot de configuratie van de laadpaal. 50five heeft vandaag laten weten nog geen plannen te hebben om iets met de Solar Charging functie te gaan doen helaas.
Enige manier die ik nu zie om slim iets met solar charging te doen is door de Volvo API in Home Assistant te gaan gebruiken. Het is mij alleen niet bekend of je daarmee het laadvermogen kan limiteren.
Vandaag direct het wachtwoord ontvangen en de paal geupdate.
Lijkt allemaal perfect te werken
Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”
Het heeft te maken met bepaalde stekkers van het merk Phoenix Contact die vaak gebruikt worden bij laders van het merk Alpitronic. En die laders worden deels door Fastned, maar ook andere aanbieders als EnBW of BP/Aral Pulse gebruikt. Echter gaat het om heel specifieke stekkers en treedt het ook nog eens alleen bij een (vermoedelijk) klein aantal auto’s op. Het lijkt of het hem zit in materiaaltoleranties die net op het randje zitten aan zowel laadpoort als stekker en dat kan dan met verschillende batches of slijtage een probleem worden.goetfoud schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:11:
[...]
Is een moetje vanuit Volvo. Dus komt auto een keer in werkplaats dat wordt aanpassing doorgevoerd.
Overigens is de fix wel even iets meer dan met een langbektang wat pinnetjes rechtbuigen, dus ik weet niet waarom daar hier zo simpel over wordt gedaan. Reken maar dat zoiets echt wel goed getest wordt. Het gaat tenslotte ‘maar’ om een slordige 150kW die door die laadpoort gaan. En het is dus geen terugroepactie (want geen veiligheidsissue) maar het wordt wel bij iedere auto uitgevoerd.
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 22-08-2023 20:36 ]
Ja, als de auto net gestart is. Na een aantal meters stopt dit. Of bedoel jij wat anders?Pitteken2 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:21:
Het is de tweede keer dat mijn auto vertrekt zonder dat ik gas geef. Geen cruise of andere ingesteld… nog iemand die ervaring?
Laadsnelheid zou niet lager moeten liggen. Bij mij bij fastned altijd max tot bepaald percentage en daarna nog lang boven 125KwHMontalbano schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:19:
[...]
Uiteindelijk krijg ik hem altijd wel aan de praat bij FastNed, maar meestal wel eerst 2-3x storing. En de laadsnelheid ligt er altijd lager dan bijvoorbeeld aan een Tesla lader.
Maar inderdaad, misschien beter gewoon vanaf blijven :-)
Laadvermogen kun je met deze integratie https://github.com/Dielee/volvo2mqtt nog niet instellen. Op de pagina is een opsomming van de mogelijkheden opgenomen.timhtc schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:59:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd naar de werking van die functie. Heb hem ook voorbij zien komen in de release notes. Mijn chargepoint operator “50five” regelt de transacties richting de leasemaatschappij waardoor ik zelf geen toegang heb tot de configuratie van de laadpaal. 50five heeft vandaag laten weten nog geen plannen te hebben om iets met de Solar Charging functie te gaan doen helaas.
Enige manier die ik nu zie om slim iets met solar charging te doen is door de Volvo API in Home Assistant te gaan gebruiken. Het is mij alleen niet bekend of je daarmee het laadvermogen kan limiteren.
Maar aangezien in die functionaliteit nog niet in de app zit en (dus) ook niet in de API, gaat je dit op korte termijn niet lukken. Voor de functionaliteit vwb opladen mbt laden, die in de API beschikbaar zijn, zie https://developer.volvoca...s/charging-system-status/
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Hoe heb je het werkend gekregen? Het laadpunt met cat kabel uitbedraad naar het thuisnetwerk en de MyEve app gebruikt?leondej schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:43:
[...]
Ik heb gisteren om dezelfde reden de gegevens opgevat via de support pagina van 50five.
Vandaag direct het wachtwoord ontvangen en de paal geupdate.
Lijkt allemaal perfect te werken
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Precies, even de 6 torx schroeven aan de achterkant losdraaien, de kabel afmonteren dn via de MyEve app vindt hij je laadpaal in je lokale netwerk. Vervolgens kan je inloggen met de gegevens die je van 50five krijgt.timhtc schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:55:
[...]
Hoe heb je het werkend gekregen? Het laadpunt met cat kabel uitbedraad naar het thuisnetwerk en de MyEve app gebruikt?
Firmware updaten naar de laatste versie en dan worden de Solar Charging opties beschikbaar.
De laadpaal heb ik ook toegevoegd aan Home Assistant. Dit maakt het allemaal nog gebruiksvriendelijker en leuker.
We gaan nu veel efficiënter om met onze zonnestroom. Omdat ik zakelijk rijd “saldeer” ik straks deels via m’n werkgever.
Onze andere EV laadt op andere momenten als ik niet thuis ben.
Hoe heb je de paal in HA gezet, via modbus integratie? Want ik begreep dat die optie kon conflicteren met het remote uitlezen?leondej schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:00:
[...]
Precies, even de 6 torx schroeven aan de achterkant losdraaien, de kabel afmonteren dn via de MyEve app vindt hij je laadpaal in je lokale netwerk. Vervolgens kan je inloggen met de gegevens die je van 50five krijgt.
Firmware updaten naar de laatste versie en dan worden de Solar Charging opties beschikbaar.
De laadpaal heb ik ook toegevoegd aan Home Assistant. Dit maakt het allemaal nog gebruiksvriendelijker en leuker.
We gaan nu veel efficiënter om met onze zonnestroom. Omdat ik zakelijk rijd “saldeer” ik straks deels via m’n werkgever.
Onze andere EV laadt op andere momenten als ik niet thuis ben.
Ik gebruik de http integratie: https://github.com/egnerfl/alfen_wallboxRude-Dog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:53:
[...]
Hoe heb je de paal in HA gezet, via modbus integratie? Want ik begreep dat die optie kon conflicteren met het remote uitlezen?
.... voor de koelkast ...goetfoud schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:46:
...en doorrr...
Ik had deze ook nog gevonden, gebaseerd op hetzelfde maar precies wat meer opties: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallboxleondej schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:21:
[...]
Ik gebruik de http integratie: https://github.com/egnerfl/alfen_wallbox
Heb beide wel nog niet aan de praat gekregen, inloggen lukt niet. Meen ergens gelezen te hebben dat je maar 1x tegelijk ingelogd mag zijn. Was jij nog ingelogd met Eve app toen je dit hebt ingesteld?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
https://youtu.be/LVUt6r_2JgU?si=1FpYI66ycIgYLB5a
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Netto capaciteit is 78 kWh; dan is het: 15% * 78 * 1000 / 52 = 225 Wh/kmBartMe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:48:
Mijn eerste XC40 my24 Twin engine ervaringen zijn positief (fantastische wagen), maar de range is voorlopig minder dan verwacht. Een ritje van Gent naar Brussel (52km, hoofdzakelijk snelweg) kostte me 15% batterij. Met een batterij van 82kWh is dat 23.65kW/100km wat bij deze temperaturen hoog lijkt. De beloofde extra range bij my24 zie ik voorlopig niet.
Als je grotendeels 120 km/h, gemiddeld 100-110 km/h, gereden hebt klinkt dat niet vreemd.
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
En er zit wellicht een 2-3kWh in voor het opwarmen van accu’s. Op een lange rit zie je dat niet meer terug. Ik zou het eens proberen met een rit van 200-300km en dan nog eens rekenen. Dat zijn de ritten waar de range echt van belang is.DrBOB101 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:05:
[...]
Netto capaciteit is 78 kWh; dan is het: 15% * 78 * 1000 / 52 = 225 Wh/km
Als je grotendeels 120 km/h, gemiddeld 100-110 km/h, gereden hebt klinkt dat niet vreemd.
Mits je een snellader als doel hebt zal de accu niet actief verwarmd of gekoeld worden. Enige opwarming die je hebt is door verbruik; wat met 0,29 C (22,5 / 78) op slechts 52 km niet heel erg relevant zal zijn. Airco aan in de cabine is wel van belang voor 't verbruik. Zeker tot de cabine voldoende gekoeld is.JTHZZ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:18:
[...]
En er zit wellicht een 2-3kWh in voor het opwarmen van accu’s. Op een lange rit zie je dat niet meer terug. Ik zou het eens proberen met een rit van 200-300km en dan nog eens rekenen. Dat zijn de ritten waar de range echt van belang is.
Hoe kom je daarbij? De XC40 heeft een BMS met actieve verwarming en koeling wat de accu continu op temperatuur houdt binnen bepaalde grenzen. Na de nacht is de accu te koud en zal de accuverwarming aan gaan. Dit effect is in de winter nog veel sterker te merken. Ik ken eigenlijk geen enkele nieuwe EV die de accu temperatuur niet regelt.DrBOB101 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
Mits je een snellader als doel hebt zal de accu niet actief verwarmd of gekoeld worden. Enige opwarming die je hebt is door verbruik; wat met 0,29 C (22,5 / 78) op slechts 52 km niet heel erg relevant zal zijn. Airco aan in de cabine is wel van belang voor 't verbruik. Zeker tot de cabine voldoende gekoeld is.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 24-08-2023 16:49 ]
Leuk dat vol vermogen als ik de straat uit rij maar heb het echt niet nodig.
De BMS doet dat zeker binnen grenzen. Die grenzen haal je bij normaal gebruik en temperaturen in Nederland niet. Hier was het afgelopen nacht 18 °C; dat is voor de accu prima om goed te functioneren.JTHZZ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:46:
[...]
Hoe kom je daarbij? De XC40 heeft een BMS met actieve verwarming en koeling wat de accu continu op temperatuur houdt binnen bepaalde grenzen. Na de nacht is de accu te koud en zal de accuverwarming aan gaan. Dit effect is in de winter nog veel sterker te merken. Ik ken eigenlijk geen enkele nieuwe EV die de accu temperatuur niet regelt.
De handleiding beschrijft twee mogelijkheden voor actief verwarmen/koelen van de accu snelladen of parkeren bij temperaturen boven 30 °C of onder -30 °C.
Een paar honderd kilo accu koelen of verwarmen is alles behalve efficiënt. Dus wordt zoveel mogelijk gemeden; want dat kost range. Het verschil ontstaat vooral doordat de chemie in de accu minder efficiënt verloopt bij lagere temperaturen; en efficiënter bij hogere temperaturen. Die grenzen zijn dus vrij ruim, zo te lezen van -30 tot +30 °C.
Disclaimer: ik ken de exacte werking van de BMS van de Volvo XC40 niet. I stand corrected als jij die wel kent
[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 24-08-2023 20:12 ]
Voor zover mij bekendDrBOB101 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:54:
[...]
De BMS doet dat zeker binnen grenzen. Die grenzen haal je bij normaal gebruik en temperaturen in Nederland niet. Hier was het afgelopen nacht 18 °C; dat is voor de accu prima om goed te functioneren.
De handleiding beschrijft twee mogelijkheden voor actief verwarmen/koelen van de accu snelladen of parkeren bij temperaturen boven 30 °C of onder -30 °C.
Een paar honderd kilo accu koelen of verwarmen is alles behalve efficiënt. Dus wordt zoveel mogelijk gemeden; want dat kost range. Het verschil ontstaat vooral doordat de chemie in de accu minder efficiënt verloopt bij lagere temperaturen; en efficiënter bij hogere temperaturen. Die grenzen zijn dus vrij ruim, zo te lezen van -30 tot +30 °C.
Disclaimer: ik ken de exacte werking van de BMS van de Volvo XC40 niet. I stand corrected als jij die wel kent
- wordt de accu naar 22 graden gebracht als ideale temperatuur voor normaal rijden (dat is ook de reden waarom de cabine bij voorverwamen ook standaard op 22 staat). Bij 18 graden zal die niet heel veel doen, maar dus wel wat..
- wordt de accu naar 30 graden gebrach als je een snellader ingeprogrammeerd hebt, omdat die op die temp sneller laadt.
- dat doet die dus niet pas bij -30 of +30. Ik kan dat vrij veilig beweren, want als het vriest (kan ook -5 of zo zijn) en de auto staat aan de laadpaal dan zie in mijn domotica systeem dat de auto af en toe stroom pakt 's nachts. Er is ook verschil of je wel of niet de auto aan de laadpaal hebt. Als die niet aan de laadpaal staat komt soms het sterretje in beeld bij het accusymbool wat verminderde autoprestaties aangeeft. Als die aan de laadpaal staat heb ik dat sterretje nog nooit gehad..
Misschien moet je je er toch eens in verdiepen dan. De optimale temperatuur voor Li ion packs is 25-40 graden en dat is wat het BMS nastreeft. Bij ons was het vannacht 15 graden en dan gaat wel degelijk de accuverwarming aan. Dat ziet iedereen hier op dit forum ook iedere winter weer gebeuren, zelfs als je het interieur netjes hebt voorverwarmd aan de paal. Lees ook even dit artikel als je je er echt in wilt verdiepen: https://www.sciencedirect...cle/pii/S1359431122014259DrBOB101 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:54:
[...]
De BMS doet dat zeker binnen grenzen. Die grenzen haal je bij normaal gebruik en temperaturen in Nederland niet. Hier was het afgelopen nacht 18 °C; dat is voor de accu prima om goed te functioneren.
Er zijn ook een boel filmpjes op YouTube van EVs waar je met een dongle de accutemp kunt uitlezen en dan zie je de werking van het thermal management. Helaas kun je bij Volvo niks uitlezen.
De koude nachten komen er weer aan en dan gaat je verbruik op de eerste kilometers flink omhoog.
Dankjewel voor de onderbouwing - toch handig die domotica. Hoeveel (k)Wh is dan 'wat stroom'?Kammika schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:52:
[...]
Voor zover mij bekend
- wordt de accu naar 22 graden gebracht als ideale temperatuur voor normaal rijden (dat is ook de reden waarom de cabine bij voorverwamen ook standaard op 22 staat). Bij 18 graden zal die niet heel veel doen, maar dus wel wat..
- wordt de accu naar 30 graden gebrach als je een snellader ingeprogrammeerd hebt, omdat die op die temp sneller laadt.
- dat doet die dus niet pas bij -30 of +30. Ik kan dat vrij veilig beweren, want als het vriest (kan ook -5 of zo zijn) en de auto staat aan de laadpaal dan zie in mijn domotica systeem dat de auto af en toe stroom pakt 's nachts. Er is ook verschil of je wel of niet de auto aan de laadpaal hebt. Als die niet aan de laadpaal staat komt soms het sterretje in beeld bij het accusymbool wat verminderde autoprestaties aangeeft. Als die aan de laadpaal staat heb ik dat sterretje nog nooit gehad..
Ik ben benieuwd als ik h'm straks aan de laadpaal heb.
Dat artikel gaat niet over de BMS van de Volvo XC40. Als ik me daar in moet verdiepen.JTHZZ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:58:
[...]
Misschien moet je je er toch eens in verdiepen dan. De optimale temperatuur voor Li ion packs is 25-40 graden en dat is wat het BMS nastreeft. Bij ons was het vannacht 15 graden en dan gaat wel degelijk de accuverwarming aan. Dat ziet iedereen hier op dit forum ook iedere winter weer gebeuren, zelfs als je het interieur netjes hebt voorverwarmd aan de paal. Lees ook even dit artikel als je je er echt in wilt verdiepen: https://www.sciencedirect...cle/pii/S1359431122014259
Er zijn ook een boel filmpjes op YouTube van EVs waar je met een dongle de accutemp kunt uitlezen en dan zie je de werking van het thermal management. Helaas kun je bij Volvo niks uitlezen.
De koude nachten komen er weer aan en dan gaat je verbruik op de eerste kilometers flink omhoog.
Ik doel hier op, uit dat artikel waar je naar linkte paragraaf 2.2: At −20 °C, the available energy of the cell is 60 % of the original ambient temperature value [34]. This is due to the fact that at low temperature, the conductivity of the electrolyte decreases limiting the Li-ion transportation and increasing its internal resistance.
Zoals het grafiekje van C-rate tegen temperatuur (figuur 7) zegt is de invloed van rijden (200 Wh/km = 0.24 C) erg laag op de accu temperatuur. Als dat wat toeneemt is dat prima nagenoeg weg te koelen. Een pompje van enkele Watts pompt de koelvloeistof rond, die vervolgens aan de lucht gekoeld wordt (figuur 10). Dit kan dan zo geregeld worden dat de temperatuur naar 22 °C gaat, als dat idd de ideale- / doel-temperatuur is zoals @Kammika suggereert.
Deze middag aangekomen aan het Gardameer (vanuit Belgisch Limburg). Eerste lange trip met de XC40 P6 MY23 sinds ik hem in bezit heb (januari 2023). Vriendin, ik en wat baggage.
Net iets meer dan 1000km gereden (verbruik van 20,6 kWh) en gewoon Google Maps gevolgd en overal 120 gereden (waar dat mocht - met mijn niet-EV reed ik andere jaren niet harder). Slechts 4x moeten laden bij Ionity aan 45 cent, altijd meteen 138kWh gehaald. Bedoeling was maar 15-20 minuten te laden maar eigenlijk altijd 25-30 minuten geladen. Toilet en koffie of eten duurde altijd net iets langer dan verwacht maar dat maakt wel dat we veel uitgeruster zijn aangekomen.
Ik ben helemaal overtuigd, wat een zalige auto!
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Even doorscrollen naar 2.3:DrBOB101 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:31:
[...]
Dat artikel gaat niet over de BMS van de Volvo XC40. Als ik me daar in moet verdiepen.
Ik doel hier op, uit dat artikel waar je naar linkte paragraaf 2.2: At −20 °C, the available energy of the cell is 60 % of the original ambient temperature value [34]. This is due to the fact that at low temperature, the conductivity of the electrolyte decreases limiting the Li-ion transportation and increasing its internal resistance.
Zoals het grafiekje van C-rate tegen temperatuur (figuur 7) zegt is de invloed van rijden (200 Wh/km = 0.24 C) erg laag op de accu temperatuur. Als dat wat toeneemt is dat prima nagenoeg weg te koelen. Een pompje van enkele Watts pompt de koelvloeistof rond, die vervolgens aan de lucht gekoeld wordt (figuur 10). Dit kan dan zo geregeld worden dat de temperatuur naar 22 °C gaat, als dat idd de ideale- / doel-temperatuur is zoals @Kammika suggereert.
En dat is dus wat vrijwel alle EVs doen. Er is geen bewijs hoe Volvo dat doet omdat ze geen info publiceren over hun thermal management systeem. Maar goed, als jij het niet gelooft, dan ga je het straks vanzelf beleven als je je auto krijgt. Gewoon bij een graad of 10-15 je interieur aan de paal voorverwarmen en dan je verbruik in de eerste kilometers bekijken.In fact, overall at pack level, the cells temperature needs to be maintained in an interval between 25 °C and 40 °C, in order to provide the best operative life and performance;
Ik heb geloof ik ondertussen genoeg zaken aangedragen, de rest mag je zelf googelen.
Als je nou gewoon zegt dat je een aanname doet over wat de BMS doet was het prima geweest. Die kennen we allebei niet, toch?JTHZZ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:48:
[...]
Even doorscrollen naar 2.3:
[...]
En dat is dus wat vrijwel alle EVs doen. Er is geen bewijs hoe Volvo dat doet omdat ze geen info publiceren over hun thermal management systeem. Maar goed, als jij het niet gelooft, dan ga je het straks vanzelf beleven als je je auto krijgt. Gewoon bij een graad of 10-15 je interieur aan de paal voorverwarmen en dan je verbruik in de eerste kilometers bekijken.
Ik heb geloof ik ondertussen genoeg zaken aangedragen, de rest mag je zelf googelen.
Ik zal zeker vergelijken met/zonder voorverwarmen van interieur. Dat zal wel 1 tot 3 kWh kosten afhankelijk van buiten / binnen temperatuur. Die moet je dus ook spenderen aan interieur verwarming in de eerste kilometers als je niet voorverwarmd. Dan gaat het inderdaad van je accu-percentage af. Note dat interieur niet gelijk aan accu is. En ja, dat wil niet zeggen dat de accu ook niet voorverwarmd wordt. Tuurlijk kan dat, zeker als ie aan de paal staat is dat wel zo goed voor de range.
Wat ik niet geloof is dat het veel procenten kost. Dat is ook mijn ervaring in m'n i3 - al bijna 4 jaar.
Wat het grootste verschil (by far) maakt is de capaciteit in de winter die gewoon minder is: tot wel 40% zoals dat artikel zegt.
Als de accu dus continu wordt (voor)verwarmd tot de ideale 25 °C (wat dat artikel zegt), zou dat verschil tussen zomer (170 Wh/km) en winter (235 Wh/km) dus weg moeten zijn. En dat is het niet; ook niet op lange ritten.
Filmpje van OBD op een C40/XC40 P8 Recharge.JTHZZ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:48:
[...]
Even doorscrollen naar 2.3:
[...]
En dat is dus wat vrijwel alle EVs doen. Er is geen bewijs hoe Volvo dat doet omdat ze geen info publiceren over hun thermal management systeem. Maar goed, als jij het niet gelooft, dan ga je het straks vanzelf beleven als je je auto krijgt. Gewoon bij een graad of 10-15 je interieur aan de paal voorverwarmen en dan je verbruik in de eerste kilometers bekijken.
In z'n comments: HV battery max temperature (not in video, seems correct when divided /20)
Lekker zeg, dit soort schoolmeestergedrag. Ik maak aannames op basis van wat ik weet uit allerlei tests, filmpjes en eigen ervaring. Heb jij die ook allemaal bekeken? Of alleen je i3 ervaring?DrBOB101 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Als je nou gewoon zegt dat je een aanname doet over wat de BMS doet was het prima geweest. Die kennen we allebei niet, toch?
Je weigert te lezen wat ik schrijf? Interieur voorverwarmen aan de paal. Dan vertrekken. Je accuverwarming gaat het pack dan opwarmen. De HVCH is ca 4kW en gaat lekker een half uur blazen, bij echt koude temperaturen blijft die ook tijdens rijden regelmatig aan. Maar dat geloof je blijkbaar dus niet, prima, dan zijn we denk ik uitgepraat.Ik zal zeker vergelijken met/zonder voorverwarmen van interieur. Dat zal wel 1 tot 3 kWh kosten afhankelijk van buiten / binnen temperatuur. Die moet je dus ook spenderen aan interieur verwarming in de eerste kilometers als je niet voorverwarmd. Dan gaat het inderdaad van je accu-percentage af. Note dat interieur niet gelijk aan accu is. En ja, dat wil niet zeggen dat de accu ook niet voorverwarmd wordt. Tuurlijk kan dat, zeker als ie aan de paal staat is dat wel zo goed voor de range.
Natuurlijk niet, in de winter blijft de accuverwarming ook tijdens het rijden aan omdat de accu door het rijden alleen zijn ideale temperatuur niet kan vasthouden.Wat ik niet geloof is dat het veel procenten kost. Dat is ook mijn ervaring in m'n i3 - al bijna 4 jaar.
Wat het grootste verschil (by far) maakt is de capaciteit in de winter die gewoon minder is: tot wel 40% zoals dat artikel zegt.
Als de accu dus continu wordt (voor)verwarmd tot de ideale 25 °C (wat dat artikel zegt), zou dat verschil tussen zomer (170 Wh/km) en winter (235 Wh/km) dus weg moeten zijn. En dat is het niet; ook niet op lange ritten.
In tegenstelling tot eerdere berichten, heb ik zowaar een MY24 geleverd gekregen en geen MY23
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Gefeliciteerd!Jebus4life schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:28:
Vandaag mijn C40 in ontvangst genomen.
In tegenstelling tot eerdere berichten, heb ik zowaar een MY24 geleverd gekregen en geen MY23
Zitten alle opties die je verwacht had ook op de MY24 zoals geleverd?
HenryP schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:
@Jebus4life Gefeliciteerd! Heb je de C40 wel met de opties gekregen waar je op gerekend / voor betaald hebt? Hierbij moet ik wel opmerken dat ik niet de specificaties van de MY2023 en MY2024 uit mijn hoofd ken, dus ook niet weet of er verschillen tussen deze modellen zijn.
Ik ken de verschillen tussen beiden ook niet, maar ik heb alles geleverd gekregen zoals besteldVenomer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Gefeliciteerd!
Zitten alle opties die je verwacht had ook op de MY24 zoals geleverd?
Mijn wagen was besteld als: "C40 Recharge Twin Plus"
Metaalkleur Silver Dawn (735)
Comfortzetels (Charcoal Connect-kunstnubuck/Microtech in Charcoal interieur)
Winter Pack (Verwarmbare voorzetels, Verwarmbaar stuurwiel, Warmtepomp)
Donkergetinte achterruiten
maar het is gelukt!! Eindelijk !
Winter Pack zit standaard in de Plus, dus veel kon er niet mis gaan.Jebus4life schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:15:
[...]
[...]
Ik ken de verschillen tussen beiden ook niet, maar ik heb alles geleverd gekregen zoals besteld
80 kilometer van het werk naar huis. Zowat 20 kilometer de ring van Brussel (traag, maar niet stilstaand verkeer), kilometer of 30-40 autostrade (120 cruise control) en nog een kilometer 20-30 secundaire wegen (overwegend 70, met stukken 50, ook hier bijna allemaal op cruise control).
Van 92% naar 77% met een gemiddeld verbruik van 16,2 volgens de wagen
Hier hetzelfde! Ging vloeiend. Wat een verbetering, had best mogen benoemd in de release note. Bescheiden Volvo.mozziej schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:00:
Vandaag een nieuwe iOS versie van de Volvo app.. en nu werkt eindelijk de Volvo app ook op de Apple Watch!! Koppelen was niet heel simpel
maar het is gelukt!! Eindelijk !
Een tocht met genoeg laadmogelijkheden, enkele files, maar ook genoeg stukken waar in 130 kon rijden. Zowel in Frankrijk m als in Duitsland. In dat laatste land ben ik even tot 160 gegaan, maar voornamelijk op cruisecontrol aan 130 gereden.
Enig stresspunt was de tussenstop in Metz op de terugweg wanneer ik mijn XC 40 liet opladen in een ondergrondse parkeergarage naast de kathedraal. Een halfuur checkte ik mijn app en die melde mij dat mijn wagen in gebruik was. Ongerust verliet ik het restaurant om te kijken of mijn wagen er nog stond. Als stappend naar de garage checkte ik opnieuw de app en toen gaf hij aan dat mijn wagen Offline was. Ik was bijna in paniek dat hij gestolen was, maar bleek dat hij gewoon op een plek stond waar geen internetverbinding was 😬
:strip_exif()/f/image/SyTS23eZN2zey6OqkZYgch0L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rqxn6hGWRJLQotqrQwLbcUbK.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn niet echt die grote dingen die eventueel ontbreken. Of laat ik het zo zeggen; de vorige keren dat er een wisseling van modeljaar was zijn zaken als de 12v aansluiting in de kofferbak en lampjes achterin soms weggelaten.Jebus4life schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:15:
[...]
[...]
Ik ken de verschillen tussen beiden ook niet, maar ik heb alles geleverd gekregen zoals besteld
Apple Watch niet mee op reis dus kan niet meteen proberen… Wat zijn de mogelijkheden met de Apple Watch? Hebben ze ook een complicatie die je op wijzerplaat kan toevoegen? Of gewoon aparte app die je telkens moet openen?HenryP schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:10:
@Jebus4life Gefeliciteerd! Heb je de C40 wel met de opties gekregen waar je op gerekend / voor betaald hebt? Hierbij moet ik wel opmerken dat ik niet de specificaties van de MY2023 en MY2024 uit mijn hoofd ken, dus ook niet weet of er verschillen tussen deze modellen zijn.
Batterij SoC, range, plugged/unplugged, doors (un)locked,climate on/off, location vehicle en profile.nujtrug schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:52:
[...]
Apple Watch niet mee op reis dus kan niet meteen proberen… Wat zijn de mogelijkheden met de Apple Watch? Hebben ze ook een complicatie die je op wijzerplaat kan toevoegen? Of gewoon aparte app die je telkens moet openen?
Gewoon aparte app, geen optie gevonden voor wijzerplaat.
Maar wat is er dan? Een specifieke Apple watch Volvo app? Of puur dat je notificaties binnen krijgt? Ik heb namelijk een Samsung/Android watch en ben wek benieuwd wat je dan met de Volvo app zou kunnen.ferrie99 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
Hier hetzelfde! Ging vloeiend. Wat een verbetering, had best mogen benoemd in de release note. Bescheiden Volvo.
de XC40 kan zelfs met een traliewerk worden uitgerust voor honden achterin.BrightSun schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:25:
Wij zijn ons alvast voorzichtig aan het oriënteren op een volgende auto. In ons geval zou een hond in de kofferbak mee moeten. Is dit mogelijk in een C40 of uitsluitend in een XC40? Ben benieuwd naar de ervaringen!
De C40 is een stuk minder hoog achteraan, geen idee of die geschikt is.
Oh dat klinkt interessant. Ik heb de update nog nietRigolleM schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:27:
[...]
Batterij SoC, range, plugged/unplugged, doors (un)locked,climate on/off, location vehicle en profile.

Het batterijpercentage van m'n XC40 op m'n Galaxy Watch 4 kunnen zien zou een super handige toevoeging zijn... hopelijk worden wij niet vergeten en komt er ook een app voor Wear OS.
Ik heb even gekeken in de Playstore maar er is dus geen Android app van Volvo te vinden voor mijn Samsung Galaxy Watch 6 Classic die dus draait op Wear OS van Google. Gezien de integratie met Google had ik dat wel verwacht maar blijkbaar heeft Apple weer een voorsprong?RigolleM schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:27:
[...]
Batterij SoC, range, plugged/unplugged, doors (un)locked,climate on/off, location vehicle en profile.

Zonder de tip van @mozziej had ik het ook niet gezien.
:strip_exif()/f/image/xVpkuu5cPCFY87cn0b0DYbap.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door RigolleM op 26-08-2023 08:38 ]
Wij hebben een redelijk aantal andere auto's bekeken maar zijn uiteindelijk voor de XC40 gegaan die hopelijk eind oktober wordt afgeleverd. De C40 is achterin te laag (we hebben 2 franse herders (beauceron's). vrij grote honden). De XC40 was eigenlijk de enige auto waar de achterbank helemaal plat kan worden weggeklapt waardoor er net genoeg ruimte in de hoogte overblijft.En een open dak is ook een plus als ze eens in de auto moeten wachten en het niet al te warm is.BrightSun schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:25:
Wij zijn ons alvast voorzichtig aan het oriënteren op een volgende auto. In ons geval zou een hond in de kofferbak mee moeten. Is dit mogelijk in een C40 of uitsluitend in een XC40? Ben benieuwd naar de ervaringen!
Ik hoop dat het ruim genoeg is omdat de XC40 niet al te groot is (ik heb nu nog een Renault Espace zonder achterbanken wat een zee van ruimte is). Maar ik wilde niet wachten op de EX90.
Dit artikel gaat over de Watch app voor de ice versies van de xc40. Deze bestaat al jaren. Het is idd nu pas na de laatste update dat het werkt voor de recharge ev’s. Wel jammer dat in de complicatie enkel het Volvo logo staat, en niet het accupercentage. Sowieso wel een leuke optie om erbij te hebben.RigolleM schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:17:
Blijkbaar is die Apple Watch koppeling er al iets langer (07/07/2023), want het staat gewoon op de support pagina van Volvo: https://www.volvocars.com...35308ae50c0a80151362098f0
Zonder de tip van @mozziej had ik het ook niet gezien.
Volvo C40 Recharge Twin Ultimate
Nu Wear OS eindelijk een duidelijke toekomst heeft (samenwerking met Samsung en Google's eigen Pixel watches) zou het Volvo sieren om terug een deftige app uit te brengen. De oude is blijkbaar in 2021 opgedoekt.
[ Voor 18% gewijzigd door Largamelion op 26-08-2023 09:57 ]
Die complicatie is er wel voor wijzerplaat, maar niet voor alle wijzerplaten. Ik heb hem als complicatie op mijn Apple Watch staan. Fijn dat je nu snel kunt bv climate kunt starten of het accu percentage bekijken.RigolleM schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:27:
[...]
Echt onbegrijpelijk inderdaad.Juancho schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:03:
[...]
Ik heb even gekeken in de Playstore maar er is dus geen Android app van Volvo te vinden voor mijn Samsung Galaxy Watch 6 Classic die dus draait op Wear OS van Google. Gezien de integratie met Google had ik dat wel verwacht maar blijkbaar heeft Apple weer een voorsprong?
Dat is apart moet ik eerlijk zeggen. Niet willen wachten op een EX90 dus dan een XC40 bestellen...vdburg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:56:
[...]
Wij hebben een redelijk aantal andere auto's bekeken maar zijn uiteindelijk voor de XC40 gegaan die hopelijk eind oktober wordt afgeleverd. De C40 is achterin te laag (we hebben 2 franse herders (beauceron's). vrij grote honden). De XC40 was eigenlijk de enige auto waar de achterbank helemaal plat kan worden weggeklapt waardoor er net genoeg ruimte in de hoogte overblijft.En een open dak is ook een plus als ze eens in de auto moeten wachten en het niet al te warm is.
Ik hoop dat het ruim genoeg is omdat de XC40 niet al te groot is (ik heb nu nog een Renault Espace zonder achterbanken wat een zee van ruimte is). Maar ik wilde niet wachten op de EX90.
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Kan je eventueel meegeven welke wijzerplaat?HansBull schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:39:
[...]
Die complicatie is er wel voor wijzerplaat, maar niet voor alle wijzerplaten. Ik heb hem als complicatie op mijn Apple Watch staan. Fijn dat je nu snel kunt bv climate kunt starten of het accu percentage bekijken.
Even snel als de Volvo iOS app (5 seconden eer dat je de huidige status ziet + 5 seconden eer dat de preconditioning start) of effectief sneller?HansBull schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:39:
[...]
Die complicatie is er wel voor wijzerplaat, maar niet voor alle wijzerplaten. Ik heb hem als complicatie op mijn Apple Watch staan. Fijn dat je nu snel kunt bv climate kunt starten of het accu percentage bekijken.
Sinds ik dat in Home Assistant/HomeKit heb gekregen gebruik ik de Volvo app bijna niet meer, gaat allemaal net iets sneller.
Gisteren weer een top momentje met de Volvo app. Wou hier op vakantie snel even iets uit de auto nemen zonder autosleutels dus via de app de auto geopend, auto na even wachten eindelijk open. Wil ik hem daarna weer sluiten, wou niet werken… app afgesloten etc, status van portieren kon niet opgehaald worden. Uiteindelijk nog m’n autosleutels kunnen gaan halen om de auto te kunnen sluiten.

(Openen/sluiten heb ik niet in HomeKit gestoken omdat ik schrik heb per ongeluk de auto te openen wanneer Siri me weer eens verkeerd begrijpt…)
Nog even wachten en de EM90 wordt gepresenteerd. Daar kun je zeker twee honden in meenemen…goetfoud schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:51:
[...]
Dat is apart moet ik eerlijk zeggen. Niet willen wachten op een EX90 dus dan een XC40 bestellen...
😉jorisjansen3 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Nog even wachten en de EM90 wordt gepresenteerd. Daar kun je zeker twee honden in meenemen…
wel weer bizar jammer dat het weer alleen voor Apple beschikbaar is, en android gebruikers met een android watch wederom het nakijken hebben. Hoeveel steekpenningen zou Apple betaald hebben hiervoor?Francisp1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Dit artikel gaat over de Watch app voor de ice versies van de xc40. Deze bestaat al jaren. Het is idd nu pas na de laatste update dat het werkt voor de recharge ev’s. Wel jammer dat in de complicatie enkel het Volvo logo staat, en niet het accupercentage. Sowieso wel een leuke optie om erbij te hebben.
Maar ik laat me niet verleiden om die Apple zooi te kopen, dan maar geen app op mijn horloge.
Zou het mogelijk zijn om een app te bouwen zoals de Iconic sounds van BMW ? 😂
Toegang tot sensors voor acceleratie/snelheid: https://developer.android...id/hardware/SensorManager
Voor het produceren van de klank zijn er massa's resources als je zoekt naar gaming sounds, bv.:
YouTube: Audiomotors overview
Ik begrijp je frustratie in dat het niet beschikbaar is voor je. Daarnaast ben ik van mening dat keuzes van fabrikanten ook (niet primair) te maken hebben met de gebruikersfilosofie (lees:marketing).ron65 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:41:
[...]
wel weer bizar jammer dat het weer alleen voor Apple beschikbaar is, en android gebruikers met een android watch wederom het nakijken hebben. Hoeveel steekpenningen zou Apple betaald hebben hiervoor?
Maar ik laat me niet verleiden om die Apple zooi te kopen, dan maar geen app op mijn horloge.
BMW doet het met Mini waarbij Mini’s wireless CarPlay hebben, geïmplementeerd omdat blijkt dat veel mini rijders in het ecosysteem van Apple zitten. Een logische keuze dus.
Om nu Apple als ‘zooi’ weg te zetten is wat kort door de bocht denk ik. Jij zal het niet aanschaffen, zo lees ik je reactie. Laten we de taal hier op het forum dan ook op dat gebied wat neutraler houden in het kader van #doeslief 😉
Je moet eens terug in de tijd, daar hebben menig forumleden al genoeg hun verzuchtingen geüit rond Android vs iOS in dit topic, en het zijn meestal dezelfde personen, dus gewoon negeren... Het biedt ook weinig meerwaarde om dit telkens te herhalen als er iemand iets post omtrent iOS of Apple Watch. Men kan beter Volvo aanspreken, maar het is makkelijker om hier uw frustraties telkens opnieuw neer te zettenaustin_77 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Om nu Apple als ‘zooi’ weg te zetten is wat kort door de bocht denk ik. Jij zal het niet aanschaffen, zo lees ik je reactie. Laten we de taal hier op het forum dan ook op dat gebied wat neutraler houden in het kader van #doeslief 😉

Wij hebben regelmatig 2 labradors achter in onze XC40. Geen ervaring met een C40BrightSun schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:25:
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Middelgrote tot grote hond in achterklap is een no-go met C40. Kan alleen op achterbank (met hondenhoes). Wij hebben C40 en een Berner… gelukkig hoeft ie niet vaak mee in de auto.ArnoudN schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:03:
[...]
Wij hebben regelmatig 2 labradors achter in onze XC40. Geen ervaring met een C40
Heb je een punt mee, ik was wat bot wellicht.austin_77 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Ik begrijp je frustratie in dat het niet beschikbaar is voor je. Daarnaast ben ik van mening dat keuzes van fabrikanten ook (niet primair) te maken hebben met de gebruikersfilosofie (lees:marketing).
BMW doet het met Mini waarbij Mini’s wireless CarPlay hebben, geïmplementeerd omdat blijkt dat veel mini rijders in het ecosysteem van Apple zitten. Een logische keuze dus.
Maar ik heb nu eenmaal niets met Apple omdat het veel te duur is, en functionaliteit en snelheid van iPhones door android toestellen minstens wordt geëvenaard, voor minder dan de halve prijs van een vergelijkbare iPhone.Bovendien wordt die IOS steeds nieuwer, waarbij hardware al na een ajar of 4 soms niet meer meekan en als je mee wilt komen met ontwikkelingen je weer verplicht bent een nieuwe veel te dure iPhone aan te schaffen. Dat stoort me!
Die discussie hebben we hier overigens al eerder gehad, iedereen liep te brullen om Apple Carplay op de (X)C40, alsof die niet kon functioneren zonder een iPhone ermee te koppelen.
Maar de auto is zelf Android based, en dan irriteert het me mateloos dat er nu weer voor de Apple allerlei voorsprong in nu weer de horloge app wordt gemaakt, maar wederom het eigen thuisfront, Android , compleet vergeten wordt.
Het zou andersom moeten zijn!
[ Voor 9% gewijzigd door ron65 op 27-08-2023 17:56 ]
Een iPhone SE 3de generatie kost evenveel dan een mid-prized Android, als je vergelijkt moet je niet een iPhone 14 Pro Max gaan vergelijken met een Samsung A54 maar met een Samsung S23, die bij lancering even duur was als een iPhone Pro (Max). De high-end Androids lopen nu makkelijk tegen de € 1k per toestel.ron65 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:54:
[...]
Heb je een punt mee, ik was wat bot wellicht.
Maar ik heb nu eenmaal niets met Apple omdat het veel te duur is, en functionaliteit en snelheid van iPhones door android toestellen minstens wordt geëvenaard, voor minder dan de halve prijs van een vergelijkbare iPhone.Bovendien wordt die IOS steeds nieuwer, waarbij hardware al na een ajar of 4 soms niet meer meekan en als je mee wilt komen met ontwikkelingen je weer verplicht bent een nieuwe veel te dure iPhone aan te schaffen. Dat stoort me!
Daarbij een iPhone X (topmodel in 2017) krijgt tot september 2023 dezelfde updates als een iPhone 14 (huidig model), dat is 6 jaar ondersteuning... bij Android zie ik dit nog niet zo snel gebeuren, als hij al zo lang mee gaat. Dus uw exploit hierboven houdt totaal geen steek en zit vol aannames en onwaarheden.
Ik snap ook niet waarom ze bij Volvo Android Auto nog niet ondersteunen, bij Renault bv. doen ze het wel. Mijn vorige XC40 ICE ondersteunde het ook zonder problemen.Die discussie hebben we hier overigens al eerder gehad, iedereen liep te brullen om Apple Carplay op de (X)C40, alsof die niet kon functioneren zonder een iPhone ermee te koppelen.
Maar de auto is zelf Android based, en dan irriteert het me mateloos dat er nu weer voor de Apple allerlei voorsprong in nu weer de horloge app wordt gemaakt, maar wederom het eigen thuisfront, Android , compleet vergeten wordt.
Het zou andersom moeten zijn!
Ik heb de periode zonder Apple Carplay niet gekend, maar ik zou dit ook een groot gemis gevonden hebben, gelukkig ben ik wat later ingestapt en was het er net wel. Ik probeer wel zoveel mogelijk Android Automotive te gebruiken zonder Apple Carplay en dit lukt mij vrij aardig, dus ik zou er nog kunnen mee leven hebben
We gaan erg off topic, maar ik heb een iPad liggen uit 2015, die was in 2020 al niet langer bruikbaar omdat de app die ik persee nodig had niet meer werd geupgraded omdat IOS te oud was, en IOS updaten lukte op die ipad niet meer.RigolleM schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:54:
[...]
Een iPhone SE 3de generatie kost evenveel dan een mid-prize Android, als je vergelijkt moet je niet een iPhone 14 Pro Max gaan vergelijken met een Samsung A54 maar met een Samsung S23, die bij lancering even duur was als een iPhone Pro (Max). De high-end Androids lopen nu makkelijk tegen de € 1k per toestel.
Daarbij een iPhone X (topmodel in 2017) krijgt tot september 2023 dezelfde updates als een iPhone 14 (huidig model), dat is 6 jaar ondersteuning... bij Android zie ik dit nog niet zo snel gebeuren, als hij al zo lang mee gaat. Dus uw exploit hierboven houdt totaal geen steek en zit vol aannames en onwaarheden.
[...]
Ik snap ook niet waarom ze bij Volvo Android Auto nog niet ondersteunen, bij Renault bv. doen ze het wel. Mijn vorige XC40 ICE ondersteunde het ook zonder problemen.
Ik heb de periode zonder Apple Carplay niet gekend, maar ik zou dit ook een groot gemis gevonden hebben, gelukkig ben ik wat later ingestapt en was het er net wel. Ik probeer wel zoveel mogelijk Android Automotive te gebruiken zonder Apple Carplay en dit lukt mij vrij aardig, dus ik zou er nog kunnen mee leven hebben
Dat is 5 jaar, en voor een apparaat dat bij aanschaf dik 400 euro kostte, vind ik dat eigenlijk te zot voor woorden.
Ik heb noodgedwongen een nieuwe ipad moeten aanschaffen, die nu 3 jaar oud is, ik hou mijn hart vast voor de ondersteuning over nog eens 3 jaar.
Dat is wat ik bedoel, en dan die prijzen... Zijn dus geen aannames maar ervaringen ;-)
Maargoed, laten we het hierbij houden. Terug naar de auto.
Ik weet niet waardoor het komt, maar de Volvo mist gewoon apps. Waar is de ABRP app die integreert met de auto? waar is een browser? waar is überhaupt Android Auto?
Als die laatste erop zou zitten, zou je nog (hoe idioot het ook is) met android auto ABRP kunnen gebruiken, met een dongle communicerend met de wagen, een browser zou dan ook beschikbaar zijn, en wat velen graag zien dingen als Youtube bijvoorbeeld.
Ikzelf had via android auto in de vorige wagen bijvoorbeeld de mogelijkheid locatie te delen in Maps, heel handig als ik vanuit het werk mijn vrouw in Amsterdam van haar werk ophaalde, parkeren is rond de Boelelaan zo goed als niet mogelijk, dus superhandig dat ze kon zien waar ik reed en dan precies op tijd de deur van haar werk uit kon stappen en zo kon instappen terwijl ik maximaal 10 seconden stilstond. Vooral makkelijk als het regent ook.
Dat mis ik nu, dat delen kan niet in Maps op de Volvo, en de GSM weer gebruiken via android auto (nogmaals, te zot voor woorden natuurlijk) om maps te gebruiken met de deelfunctie, zit er niet in en als dat al wel zo zou zijn zit je nog met de integratie van de autogegevens, als accupercentage nu en bij aankomst, voorspellen van laadstops etc etc.
Ik vraag mij oprecht af waarom dat niet wat meer wordt uitgerold en verbeterd allemaal, het zou het imago goed doen en wellicht ook meer mensen geinteresseerd maken voor de Volvomodellen met AAOS. Ik merk nu dat er echt wel mensen zijn die de auto super vinden, maar precies het bovenstaande houd ze tegen en duwt ze een Polestar in, of een (ik ga even vloeken:) Renault of Tesla.
Dat is eigenlijk waar ik op richt, en als je dan ziet dat zelfs de concurrent, Apple, nog beter wordt ondersteund dan het eigen Android, dan baal ik daar echt wel van. Ik wil gewoon géén Apple, ik heb daar genoeg argumenten tegen om dat niet te willen, en grootdeels zijn die persoonlijk uiteraard.
Helaas wordt je langzaam aan op deze manier gedwongen op Apple over te gaan om de wagen optimaal te gebruiken op dit punt, en dat vind ik echt heel verkeerd.
Maar laten we verder niet gaan discussieren over Apple wel of niet, dat is zo persoonlijk dat de discussie geen winnaars kent en bovendien zwaar offtopic, neem gewoon aan dat ik persoonlijk géén apple wil en daar mijn redenen voor heb
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"