Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 22:16
YvoK schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Voel me best dom nu, de auto gaf zelfs net een melding voor te lage bandenspanning. Ze waren allemaal rond de 2,5, la zelfs 2,17. Nu alles op 2,9 gezet. Note to self: spanning controleren voor een lange vakantierit...
Kan gebeuren toch, vergeet je nu nooit meer :)! Verklaart meteen een hoop. Maar inderdaad altijd voor een vakantie en eigenlijk wel wat vaker je bandenspanning checken. Zeker in Nederland met grote verschillen in temperatuur die per dag kunnen verschillen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:43
thisisjazz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Kan gebeuren toch, vergeet je nu nooit meer :)! Verklaart meteen een hoop. Maar inderdaad altijd voor een vakantie en eigenlijk wel wat vaker je bandenspanning checken. Zeker in Nederland met grote verschillen in temperatuur die per dag kunnen verschillen 8)7
Vind het wel achterlijk dat je voor lucht 1 euro moet betalen bij de meeste tankstations maar goed... :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Heeft iemand nog een tip voor een setje nieuwe all season voorbanden? Die van mij zijn naar 30dkm helaas al weg (P6 FWD)...wel een teleurstelling. Niet eens heel gek mee gereden.

Dealer rekent de hoofdprijs, moet ze zelf betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Juancho schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:56:
[...]
Vind het wel achterlijk dat je voor lucht 1 euro moet betalen bij de meeste tankstations maar goed... :)
Op steeds meer plaatsen zijn slimme bandenpompen te vinden, en gratis!
Zie: https://www.bandopspanning.nl/locaties/

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
okio schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:11:
Heeft iemand nog een tip voor een setje nieuwe all season voorbanden? Die van mij zijn naar 30dkm helaas al weg (P6 FWD)...wel een teleurstelling. Niet eens heel gek mee gereden.

Op internet zijn legio prima aanbieders, zoals bijvoorbeeld:
https://www.oponeo.nl/banden-zoeken/r=1/235-50-r19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 12:05

Wat ik vaak deed is online banden bestellen en dan bij montage partner in de buurt laten leveren (en daar monteren), scheelt tientjes per band. En t.o.v. de dealer nog meer. Ik koop nooit mijn banden bij de dealer, die zijn gewoon veel te duur.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02
zucht, voor wie het nog weet - mn auto (p8) stuk gegaan op vakantie, snelladen werkte niet - met melding aandrijflijn service vereist.

Afgesleept naar volvo dealer in DE, werd ik na een dag of 2 gebeld door Volvo on call met de vraag " de dealer weet niet wat er stuk is, wat moeten ze doen".. de ADAC had een net raport opgesteld wat Volvo heeft ? Daar staat alles in.. Voor de zekerheid zelf ook nog een mail gestuurd naar ze (stom ik had moeten bellen)

Ik werd 2 dagen later weer gebeld, het is gefixed - er was een terugroep actie van volvo waarbij een pinnetje in de aansluiting wat omhoog moest - dat was het ! .. zeker weten? Ja , zeker weten.. hij laad weer etc,,

ik 2 weken later mn auto ophalen, zelfde verhaal - nee meneer, alles goed.. ik de snelweg op, 150km verder richting laadpaal - en ja hoor je raad het al.. plop - rood.. werkt niet, en weer die melding over aandrijflijn.. ik heb 2 uur staan laden aan een AC paal zodat ik naar een hotel kon komen op 300km van huis, daar de nacht aan de laadpaal de laatste dag op de rechterbaan met 95 naar huis.. dit doe ik niet meer..

bijna 1000 euro aan extra kosten gemaakt die ik nu maar eens moet zien te verhalen bij Volvo/leasemij/reisverz. en de volvo dealer hier bellen om hem echt te laten maken.

Werd wel nog netjes door Oncall gebeld gister dat ze navraag hebben gedaan bij de dealer in DE, die heeft alleen het stekkertje verbogen dus, verder niets bekeken... kreeg 50 eur lunch tegoed als tegemoetkoming.

Ik laat tzt nog wel horen wat er nu echt mis is geweest met de auto.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 22:05
Heeft iemand recent zijn xc40 ingeleverd, ik heb een p8 en krijg er nu volgens de garage een inruil voor van 35.000, de nieuwprijs was 65000, dus dat is nogal een verschil.

Ben op zoek naar een grotere wagen, maar met deze afschrijving ga ik mij nog wel bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26

Lancer

What the......

4v4t4r schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:03:
zucht, voor wie het nog weet - mn auto (p8) stuk gegaan op vakantie, snelladen werkte niet - met melding aandrijflijn service vereist.

Afgesleept naar volvo dealer in DE, werd ik na een dag of 2 gebeld door Volvo on call met de vraag " de dealer weet niet wat er stuk is, wat moeten ze doen".. de ADAC had een net raport opgesteld wat Volvo heeft ? Daar staat alles in.. Voor de zekerheid zelf ook nog een mail gestuurd naar ze (stom ik had moeten bellen)

Ik werd 2 dagen later weer gebeld, het is gefixed - er was een terugroep actie van volvo waarbij een pinnetje in de aansluiting wat omhoog moest - dat was het ! .. zeker weten? Ja , zeker weten.. hij laad weer etc,,

ik 2 weken later mn auto ophalen, zelfde verhaal - nee meneer, alles goed.. ik de snelweg op, 150km verder richting laadpaal - en ja hoor je raad het al.. plop - rood.. werkt niet, en weer die melding over aandrijflijn.. ik heb 2 uur staan laden aan een AC paal zodat ik naar een hotel kon komen op 300km van huis, daar de nacht aan de laadpaal de laatste dag op de rechterbaan met 95 naar huis.. dit doe ik niet meer..

bijna 1000 euro aan extra kosten gemaakt die ik nu maar eens moet zien te verhalen bij Volvo/leasemij/reisverz. en de volvo dealer hier bellen om hem echt te laten maken.

Werd wel nog netjes door Oncall gebeld gister dat ze navraag hebben gedaan bij de dealer in DE, die heeft alleen het stekkertje verbogen dus, verder niets bekeken... kreeg 50 eur lunch tegoed als tegemoetkoming.

Dit is exact de reden waarom ik vorig jaar voor de premium variant van OnCall ben gegaan. Maar wel ongelofelijk zuur, zo'n onkundige dealer. Volgens mij zijn er nook nog niet zoveel P6/P8 verkocht in DE. Wel goed om te weten dat het tooltje om de laadpin te verbuigen inmiddels bij de dealers is. Mijn auto is afgelopen week voor een beurt geweest, zal ze eens vragen of dat bij mijn auto ook al aangepast hebben. Ik ben dat gekl**t bij Fastned inmiddels wel zat.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:32

Dat pinnetje verbuigen (geen terugroepactie overigens) is de oplossing voor het probleem dat sommigen hebben met het moeten omhoog houden van de stekker om te laden. Daar is recent dus een fix voor gekomen. Wordt nu standaard bij iedere onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij jou lijkt me duidelijk wat meer aan de hand dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watmaakhetuit
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:30
DarkShadow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:14:
Heeft iemand recent zijn xc40 ingeleverd, ik heb een p8 en krijg er nu volgens de garage een inruil voor van 35.000, de nieuwprijs was 65000, dus dat is nogal een verschil.

Ben op zoek naar een grotere wagen, maar met deze afschrijving ga ik mij nog wel bedenken.
Van welk jaar is de XC40 (ook ivm bijtelling), hoeveel KM, wat voor uitvoering, etc.?
Het valt me op dat ze voor de 2020 nog best wel een hoge prijs vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11

Heb je gekeken wat ze tweedehands nog opbrengen?
Bijvoorbeeld op deze site: https://www.gaspedaal.nl/...n=2020&bmax=2020&srt=df-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Lancer schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Dit is exact de reden waarom ik vorig jaar voor de premium variant van OnCall ben gegaan. Maar wel ongelofelijk zuur, zo'n onkundige dealer. Volgens mij zijn er nook nog niet zoveel P6/P8 verkocht in DE. Wel goed om te weten dat het tooltje om de laadpin te verbuigen inmiddels bij de dealers is. Mijn auto is afgelopen week voor een beurt geweest, zal ze eens vragen of dat bij mijn auto ook al aangepast hebben. Ik ben dat gekl**t bij Fastned inmiddels wel zat.
De lease maatschappij zat er ook nog tussen en die hebben me super geholpen met vervangende auto etc - dus dat was wel fijn.

Ben net gebeld door de dealer in NL, die gaf over de tel al aan dat er dingen vervangen moeten worden.
Ze gaan de auto inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Vandaag langs geweest bij de volvo dealer voor de trillingen in het stuur. De monteur heeft de auto opnieuw “gebalanceerd”. Verder niks gedaan maar dat lost het probleem niet op natuurlijk en hij heeft dit probleem ook zelf al bij volvo gemeld.

Ook gaf hij aan dat dit probleem (zoals natuurlijk hier ook al te lezen) vaker voorkomt. Een oplossing zou Q4 dit jaar komen…

We gaan het zien…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Maak daar maar Q4 volgend jaar van, want dit issue speelt al heeeeeeeeeeeeeeeel lang. Overigens zelf de gelukkige die er geen last van heeft.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024

Ik heb het zelfde gehad keer of vier zelfs, na heel veeeeeeeeeeeeel meer problemen mijn auto ingeleverd bij de Volvo dealer, en ga terug naar een benzine auto,
Ook bij mij was de call uitgezet naar Volvo maar ze hebben de oplossing niet.
Mijn P8 uit dec 2020 was een van de eerste, en ik ben een soort proefkonijn in een prototype geweest.
Helaas, gelukkig neemt Volvo de auto terug en rijd ik nu in afwachting van een nieuwe V60 in een voorloper.
Over een paar jaar zal het wel prima zijn, maar er is nog een hele lange weg te gaan.
Jammer dat alles wat beloofd was in de folder er nog steeds niet is, ( oa Youtube en Netflix ) het is zwak om iedere keer de schuld bij Google neer te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Jeroen AB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Ik heb het zelfde gehad keer of vier zelfs, na heel veeeeeeeeeeeeel meer problemen mijn auto ingeleverd bij de Volvo dealer, en ga terug naar een benzine auto,
Mijn P8 uit dec 2020 was een van de eerste, en ik ben een soort proefkonijn in een prototype geweest.
Helaas, gelukkig neemt Volvo de auto terug en rijd ik nu in afwachting van een nieuwe V60 in een voorloper.
Over een paar jaar zal het wel prima zijn, maar er is nog een hele lange weg te gaan.
Jammer dat alles wat beloofd was in de folder er nog steeds niet is, ( oa Youtube en Netflix ) het is zwak om iedere keer de schuld bij Google neer te leggen.
Ik wil helemaal geen nieuwe (om bijtelling ook), en als ik de garage begrijp weten ze heel goed wat er mis is, en word het gemaakt. Ik heb verder geen problemen met de auto (ook december 2020) en mis ook geen apps.. want srry - maar YT en Netflix, enige keer dat je kan kijken is tijdens snelladen - en dat doe ik bar weinig in NL (alleen vakantie).. leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:19
Jeroen AB schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Jammer dat jij zo'n negatieve ervaring hebt. Gelukkig zijn situaties zoals de jouwe en die van @4v4t4r uitzonderingen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:04

Ik heb mijn p8 van januari 21 begin dit jaar ingeleverd en kan je zeggen dat ik zo’n 22.000 meer dan het door jou genoemde bedrag terugkreeg. De dealer bood hem vervolgens aan voor 59.990 en heeft hem vrij snel weer verkocht. Omdat ik bij de nieuwe 3 jaar onderhoud gratis krijg en 3 jaar all-risk verzekering was het bijbetaalbedrag zo gering dat ik geen moment geaarzeld heb,
Natuurlijk is sinds begin dit jaar de markt voor EV’s sterk gewijzigd. Stunten door Tesla en afnemende vraag bijvoorbeeld, maar 35k is absurd.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
Venomer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:32:
[...]
Jammer dat jij zo'n negatieve ervaring hebt. Gelukkig zijn situaties zoals de jouwe en die van @4v4t4r uitzonderingen.
Ik ben al een half jaar bezig om dezelfde issues op te laten lossen. Auto is twee weken weer terug en ik ben nu dagelijks aan het bidden.

• Juancho
Ik krijg morgen een nieuwe telefoon. Ik ben volledig kwijt hoe het ook al weer moest als je alles moest ontkoppelen in je auto en app om de nieuwe weer toe te kunnen voegen. Iemand die een stappenplan kan posten? Zou geweldig zijn! Thanks!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:28
Ik heb een sleutel en een profiel en mijn lief ook.
Allebei de app op de telefoon gaat prima.
Eén issue: Als ik ga rijden nadat zij gereden heeft gaat de temperatuur op LO en begint ie heftig te werken en te blazen ondanks dat zij gewoon met normale temperatuurinstelling gereden heeft.
Hoe los ik dat op?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:39:
Ik krijg morgen een nieuwe telefoon. Ik ben volledig kwijt hoe het ook al weer moest als je alles moest ontkoppelen in je auto en app om de nieuwe weer toe te kunnen voegen. Iemand die een stappenplan kan posten? Zou geweldig zijn! Thanks!
https://www.volvocars.com...6f42ef358c0a80151344ffd49

PS, wat voor telefoon is het geworden, een iPhone? })

[ Voor 5% gewijzigd door Venomer op 10-08-2023 15:47 ]

• Juancho
Ik begreep van de dealer al dat het proces een stuk makkelijker is tegenwoordig. Dat scheelt weer. Alleen ff de oude telefoon ontkoppelen in de auto, de app op de nieuwe installeren en de rest wijst zich als het goed is vanzelf.

En nee, geen Iphone, hier alles Android. S21 ingeruild voor een S23 :)

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 10-08-2023 16:08 ]

• 4v4t4r
Venomer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Als de duitse dealer het gewoon gefixed had, had je mij niet horen "zeuren".. auto's gaan stuk.. ICE's EVs , allemaal wel een keer. Ik had gewoon dubbel pech

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 13:09
Ik ben vorige week terug gekomen van mijn eerste lange rit naar het buitenland met eigen auto ooit, dat meteen met een EV was een groot plezier! Wij zijn naar Port-en-Bessin-Hupain, Frankrijk gereden. Heen weg statistieken heb ik jammer genoeg niet, terug rit wel. Deze heb ik in 1 keer teruggereden met 4 laadstops tussendoor, allemaal bij Fastned gedaan, geen enkele keer een probleem gehad met laden. En wat gaat het laden snel zeg! Even naar de wc, wat eten bestellen etc en ik had soms al bericht dat ie weer op 80% was terwijl ik mijn eten nog niet eens gekregen had! Meestal vanaf ongeveer 20%-35% geladen tot 80%-90%.

Het betreft trouwens een xc40 p6 ultimate met 20 inch velgen.

Verbruik viel mij erg mee, 23,5 over de gehele reis terug (niet voorverwarmd vertrokken), veelal 130-140 gereden in Frankrijk, in België vooral 100-110 gereden en in NL weer 120-130.

Reden weg vanuit Frankrijk met 74% en kwamen aan in Nederland met 29% ongeveer.

Al met al was het 706km enkele reis en hebben wij er ongeveer 9,5 uur over gedaan inclusief met laadstops + extra stop zonder laden.

Statistieken (gaat hier om de automatische, handmatige heb ik nog nooit gereset sinds overhandiging):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdhG1xeEbP7kxXNCHH5S6u4hqRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h66r9JkKoZ62Mn0OlKRAku1e.jpg?f=fotoalbum_large
Juancho schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

En nee, geen Iphone, hier alles Android. S21 ingeruild voor een S23 :)
Oei gemiste kans :9

[ Voor 8% gewijzigd door Sokoo op 10-08-2023 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
ferrie99 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:06:
Vandaag langs geweest bij de volvo dealer voor de trillingen in het stuur. De monteur heeft de auto opnieuw “gebalanceerd”. Verder niks gedaan maar dat lost het probleem niet op natuurlijk en hij heeft dit probleem ook zelf al bij volvo gemeld.

Ook gaf hij aan dat dit probleem (zoals natuurlijk hier ook al te lezen) vaker voorkomt. Een oplossing zou Q4 dit jaar komen…

We gaan het zien…
Mijn dealer heeft in het systeem gekeken (terwijl ik aan de telefoon hing) en zag dat er een melding van Volvo in staat: een oplossing zou vanaf eind Q3-2023 beschikbaar moeten zijn. Hij kon zo niet zien waar de oplossing uit bestaat en dus ook niet wat het voor ( drukte?) in de werkplaats betekent. Hij duikt er nog in en komt er op terug zodra hij meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• errox
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 12:02

Na de eerste beurt heb ik een soortgelijke opmerking gekregen. Voor de winter vervangen (ik denk ook voorbanden, maar achterbanden hebben duidelijk ook niet meer het eeuwige leven). Zit nu op +/- 33.000 kilometer in ongeveer 1 jaar tijd.

Als ik vragen mag; wat kost het bij de dealer? 250 euro per band werd aangegeven, maar ik weet eigenlijk niet of het met montage is. Want zelf banden kopen voor bijv. 185 euro zoals eerder gedeeld is opzich leuk, maar wat gaat een Kwikfit rekenen voor het wisselen? Dat zullen ze ook niet gratis doen lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door errox op 11-08-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

errox schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Na de eerste beurt heb ik een soortgelijke opmerking gekregen. Voor de winter vervangen (ik denk ook voorbanden, maar achterbanden hebben duidelijk ook niet meer het eeuwige leven). Zit nu op +/- 33.000 kilometer in ongeveer 1 jaar tijd.

Als ik vragen mag; wat kost het bij de dealer? 250 euro per band werd aangegeven, maar ik weet eigenlijk niet of het met montage is. Want zelf banden kopen voor bijv. 185 euro zoals eerder gedeeld is opzich leuk, maar wat gaat een Kwikfit rekenen voor het wisselen? Dat zullen ze ook niet gratis doen lijkt mij.
En let op dat de banden moet hebben met een high-load index en low-friction. Het verbruik is heel erg afhankelijk van de banden. Een nieuw setje Pirelli’s (4stuks) komt overigens op €1500 bij de dealer. Vooral de bredere achterbanden zijn behoorlijk aan de prijs. Dat gezegd hebbende denk ik dat het bij de Kwikfit oid goedkoper kan.

Ik heb vandaag de recall op de laadpoort laten uitvoeren met de speciale tool. Die tool is niets meer dan een op maat gemaakt buisje/hefboom. Ook de laadstekker thuis gaat er nu stroever in. Ben benieuwd naar de volgende laadbeurt bij Fastned.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Wel een beetje mee uitkijken. Een goede banden speciaalzaak kan jou ook een goede deal geven en op de manier zoals jij t doet moeten er meer mensen aan verdienen dan wanneer je direct naar bv een Profile gaat. Let altijd op de leeftijd van de banden of overjarige modellen.
rolfio schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Wat ik vaak deed is online banden bestellen en dan bij montage partner in de buurt laten leveren (en daar monteren), scheelt tientjes per band. En t.o.v. de dealer nog meer. Ik koop nooit mijn banden bij de dealer, die zijn gewoon veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 12:05
mich78 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:14:
Wel een beetje mee uitkijken. Een goede banden speciaalzaak kan jou ook een goede deal geven en op de manier zoals jij t doet moeten er meer mensen aan verdienen dan wanneer je direct naar bv een Profile gaat. Let altijd op de leeftijd van de banden of overjarige modellen.

[...]
Ik heb dat nu een paar keer gedaan, banden waren altijd nieuw. Bij sommige websites kun je zelfs zien als je "oude" banden koopt. Ook bij een bandenzaak kun je oudere banden krijgen. Bij vakkundige opslag zijn banden tot 3 jaar oud nog fabrieksnieuw. Zie voor meer uitleg hier.

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 19:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/747_wEyFCHOs4HycHgRKolGglUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IHzbnoj7hK8FHLcrlk414vtE.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX4aT52nc6LA55Sxhu7svI00rVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/McyD5lyBNlrkNTC8bhYTIQ5v.jpg?f=user_large

Vakantie Italië zit er weer op helaas. Concluderend, de XC40 is in elk opzicht een hele fijne auto. Ligt als een blok op de weg bij hoge snelheden in DE. Laadsnelheid is gewoon goed, auto was altijd sneller te vol, dan dat wij onze sanitaire stop en een broodje naar binnen hadden. De Gotthard pass op en af zonder problemen. 12% nodig om boven te komen, 7% weer geregenereerd bij het dalen. Preconditioneren in de bloedhitte, app werkte feilloos. Bij grensovergang kortdurend internet weg, echter altijd vrij snel weer terug. Openradio werkte heerlijk om gewoon NL radio te hebben. Google maps was goed in het voorspellen van accu percentage, wel wat conservatief, eigenlijk continu 5% meer over dan in eerste instantie voorspeld. Verbazingwekkend veel ruimte nog over door de laadruimte onder de vloer en de frunk.

Helaas wel een putje in de ruit, dus as maandag even langs Carglass om te laten vullen.

Ben heel benieuwd hoe de EX30 ernaast gaat bevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAuqJi7I9feojTlPYHpmAiLuhfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRBLkmPoyQP5CQsb6dTKWC4B.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Had net opeens een melding in de app die ik nog nooit gezien heb: auto is offline, start uw auto en zorg ervoor dat u in een gebied met een beschikbare internet verbinding bevindt.

M'n telefoon heeft gewoon internet en de auto staat gewoon in de woonwijk... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52
Is er een manier om BLIS ingeschakeld te houden met een fietsendrager op de trekhaak?

Trouwens redelijk wat gesukkeld om de lichten/pinkers te testen bij aankoop 2e hands fietsendrager. Zodra je uit de auto stapt gaat alles weer uit :(.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:36
Largamelion schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:16:
Is er een manier om BLIS ingeschakeld te houden met een fietsendrager op de trekhaak?

Trouwens redelijk wat gesukkeld om de lichten/pinkers te testen bij aankoop 2e hands fietsendrager. Zodra je uit de auto stapt gaat alles weer uit :(.
Nee, volgens mij kun je BLIS niet overrulen.

Lichten checken, als je de stekker erin gedaan hebt, je gaat dan in de auto zitten, krijg je de melding "wil je verlichting testen" kies dan ja, stap uit en blijf wachten achter de auto. alles gata dan 1-voor-1 aan. _/-\o_
Very EASY !!

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 22:30
Morkie69 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 03:08:
[...]

Nee, volgens mij kun je BLIS niet overrulen.

Lichten checken, als je de stekker erin gedaan hebt, je gaat dan in de auto zitten, krijg je de melding "wil je verlichting testen" kies dan ja, stap uit en blijf wachten achter de auto. alles gata dan 1-voor-1 aan. _/-\o_
Very EASY !!
Dat werkt niet altijd. Bij mijn fietsendrager die ik bij mijn Volvo mee heb aangeschaft en rechtstreeks op de aanhanger stekker (hoe heet zo iets eigenlijk?) werkt dat idd zo.

Maar met een aanhanger die ik regelmatig leen waarvoor ik het bijgeleverde verloopstekkers maar 7 polig nodig heb krijg ik die vraag niet en moet er idd iemand in de auto zitten om de lampen te bedienen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Meer mensen last van een niet werkende Android App? Zoals hierboven ook al gepost, de app geeft een offline fout, en ik zie dat vandaar ook weer terug. Irritant.

Ff uitloggen en opnieuw inloggen haalt de fout weg maar er wordt geen data opgehaald. En na een tijdje komt de offline fout weer terug.

Enige wat ik anders heb is een nieuwe Android telefoon, maar ontkoppelen/koppelen ging prima. Ik bedacht me alleen nog, had ik niet nog rechten moeten geven in de auto? De telefoon heeft iig alle rechten. Stond niet in de handleiding bij switch naar nieuwe telefoon.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 13-08-2023 10:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
Largamelion schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:16:

Je kan het contact aanhouden met een truuk. Gordel vastzetten, in D zetten. Rem stevig indrukken totdat je (H) ziet (van Hold). Dit gaat daarna over in (P) (parkeerrem). En dan kan je wel uitstappen zolang de gordel vastzit. Als je die loshaalt schiet hij meteen in P en gaat contact uit.

Wel met one pedal drive doen uiteraard

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 13-08-2023 10:49 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Je kan het contact aanhouden met een truuk. Gordel vastzetten, in D zetten. Rem stevig indrukken totdat je (H) ziet (van Hold). Dit gaat daarna over in (P) (parkeerrem). En dan kan je wel uitstappen zolang de gordel vastzit. Als je die loshaalt schiet hij meteen in P en gaat contact uit.

Net getest en dat werkt inderdaad. (y)

Gelukkig was de man van gisteren betrouwbaar en werken alle lichten zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Ophidian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Leuke tip, bedankt! Ik had nog liever ipv een startknop onder m'n billen, de startknop gewoon op het dashboard gehad. Persoonlijk vind ik lang niet altijd handig. Vaak zat moet ik even de auto in om iets te pakken of zo, dan hoeft voor mij de auto echt niet start klaar te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:11
Wordt het niet eens tijd voor een aankondiging van de volgende software-update? 2.10 bestaat ondertussen ook al bijna 2 maanden.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 22:32
nujtrug schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
Wordt het niet eens tijd voor een aankondiging van de volgende software-update? 2.10 bestaat ondertussen ook al bijna 2 maanden.
Zo’n beetje heel Zweden werkt niet in juli, dus denk dat het nog even duurt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Issue met de app is opgelost. Wat bleek, ons beide Volvo account was verwijderd uit de auto (opzich logisch). Dus deze opnieuw toegevoegd en de data komt weer stabiel en goed binnen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:24
JTHZZ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Zo’n beetje heel Zweden werkt niet in juli, dus denk dat het nog even duurt..
Vorig jaar juni werd 2.1 aangekondigd, 2.2 werd begin september aangekondigd…
Als hetzelfde ritme gevolgd wordt (2.10 is op 19 juni aangekondigd) komt 2.11 (3.0?) begin september?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:36
Kammika schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:14:
[...]

Dat werkt niet altijd. Bij mijn fietsendrager die ik bij mijn Volvo mee heb aangeschaft en rechtstreeks op de aanhanger stekker (hoe heet zo iets eigenlijk?) werkt dat idd zo.

Maar met een aanhanger die ik regelmatig leen waarvoor ik het bijgeleverde verloopstekkers maar 7 polig nodig heb krijg ik die vraag niet en moet er idd iemand in de auto zitten om de lampen te bedienen…
Ik heb ook regelmatig een aanhanger erachter met een verloop naar 7 polig, gaat elke keer goed.
Maar.... ik weet dat je dit "in 1 keer moet doen" => auto aan, P zetten, trekhaak uitklappen [indien nodig] aansluiten en gaan zitten. dan komt de melding. Doe je teveel andere dingen tussendoor, of wacht je te lang met aansluiten en in de auto gaan zitten, dan komt de melding niet.. Is soms zeer irritant. Geef dan ergens de optie om het 'aan te roepen'

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:01:
Issue met de app is opgelost. Wat bleek, ons beide Volvo account was verwijderd uit de auto (opzich logisch). Dus deze opnieuw toegevoegd en de data komt weer stabiel en goed binnen in de app.
Dat herken ik: ik kon een tijd geleden de Driving journal app niet activeren omdat de auto het Volvo account kwijt was. Opvallend: ik typ de eerste letter en de rest werd automatisch aangevuld…..m.a.w. de gegevens zweefden nog wel ergens in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Hoe zit het trouwens met die Driving Journal en België? Iemand info waarom dat nog steeds niet vrijgegeven is in België? Had het graag gebruikt voor m'n trip naar Spanje vorige maand, toch wel een gemis vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Dat herken ik: ik kon een tijd geleden de Driving journal app niet activeren omdat de auto het Volvo account kwijt was. Opvallend: ik typ de eerste letter en de rest werd automatisch aangevuld…..m.a.w. de gegevens zweefden nog wel ergens in de auto.
Die heb je waarschijnlijk opgeslagen in je Google passwords. Dan wordt het idd automatisch ingevuld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Als ik tegenwoordig de app van Volvo open, dan refresht het batterijpercentage van de wagen niet. Zelfs als ik op de bliksem klik verandert er niets. Ik moet de app dan killen en opnieuw starten om het werkelijke percentage te zien, wat ik vooral lastig vind als de wagen aan het laden is. Nog mensen last van?

Vroeger werkte dat wel, dan moest ik gewoon een paar seconden wachten en zag ik het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:42
Largamelion schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:04:
Als ik tegenwoordig de app van Volvo open, dan refresht het batterijpercentage van de wagen niet. Zelfs als ik op de bliksem klik verandert er niets. Ik moet de app dan killen en opnieuw starten om het werkelijke percentage te zien, wat ik vooral lastig vind als de wagen aan het laden is. Nog mensen last van?

Vroeger werkte dat wel, dan moest ik gewoon een paar seconden wachten en zag ik het updaten.
Android Automotive werkt enkel goed met een iPhone 8) :+
Nope werkt altijd goed, beetje wachten (enkele seconden) en de status is up to date.
Alleen zou ik graag een notificatie ontvangen wanneer hij opgeladen is, dan hoef ik zelfs de app niet meer op te starten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

Android Automotive werkt enkel goed met een iPhone 8) :+
Nope werkt altijd goed, beetje wachten (enkele seconden) en de status is up to date.
Alleen zou ik graag een notificatie ontvangen wanneer hij opgeladen is, dan hoef ik zelfs de app niet meer op te starten :9
Of widgets op Android die effectief werken en ook het batterijpercentage tonen, zou super handig zijn. Maar goed, het is Volvo dus dat moeten we niet verwachten. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ben wel weer ff klaar met die bagger app. Snikheet, hond moet mee dus wilde ff goed afkoelen... Krijg je dit gezeik weer. Ff klaar mee...

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-o_BIo7xKCU0CVxPLo1qNGYBe_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofMqQsvsUHXJFViOzhSBqnx1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 14-08-2023 19:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kammika
Weer met de Volvo op zomervakantie. Wat werkt die laatste Google maps update goed zeg op lange afstand!

Betaalfilter ingesteld op Plugsurfing en snelheid filter ingesteld op 150kw+.

Heb alleen maar goede voorstellen gehad! En af en toe herberekend die ook naar snelste routes, waarbij ook de tussenstops opnieuw uitgerekend worden (kreeg dan eerst melding “snellere route gevonden” en als je daar dan akkoord op geeft zegt die “3 tussenstops aangepast”)

Chapeux voor Google, grote stap voorwaarts tov vorig jaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:28
Juancho schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:39:
Ben wel weer ff klaar met die bagger app. Snikheet, hond moet mee dus wilde ff goed afkoelen... Krijg je dit gezeik weer. Ff klaar mee...

[[Afbeelding]
Dan probeer je het nog een keer en gaat het vaak wel...

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
Gebeld door de dealer, de zekeringen in de Bdu unit zijn gesmolten. Batterij moet er uit, onderdelen uit Zweden laten komen.. Weekje nog wel kwijt minimaal.. De dealer in Duitsland heeft dus niet eens getest op snelladen.. Dit verhaal krijgt nog een staartje wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 21:18
4v4t4r schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:38:
Gebeld door de dealer, de zekeringen in de Bdu unit zijn gesmolten. Batterij moet er uit, onderdelen uit Zweden laten komen.. Weekje nog wel kwijt minimaal.. De dealer in Duitsland heeft dus niet eens getest op snelladen.. Dit verhaal krijgt nog een staartje wat mij betreft.
Balen man, op dit soort ellende zit je niet op te wachten natuurlijk. Enige duidelijkheid over hoe dat kapot gegaan is?
Hopelijk kun je nog wat van die Duitse dealer terugkrijgen. Kun je daar je leasemaatschappij / Volvo nog achteraan sturen?

Off-topic: handig als je het verhaal erbij linkt.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Largamelion schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:04:

Klopt, hier ook. Al een tijdje overigens. Je moet idd de app killen, opnieuw opstarten en dan zie je de laatste data. Gruwelijk irritant.

@Waterblok keer of 20 geprobeert. App killen, uitloggen.. Pas na poging 50 ofzo werkte het. Dat wil je simpelweg niet op zulke momenten. Dat moet gewoon betrouwbaar zijn. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23

[[Afbeelding]
Als mijn auto ‘slaapt’ doet hij dat ook. Gewoon nog een keer proberen list het issue bij mij op.

Zodra het ding de accu lading etc heeft geüpdatet doet daarna de climate control het via de app.

Bij jou niet? Ik heb de appel 🍏 app trouwens. Ik zie dat jij Android hebt. Accu percentage heb ik ook geen issues mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Spanky79 op 14-08-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
DrBOB101 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

Balen man, op dit soort ellende zit je niet op te wachten natuurlijk. Enige duidelijkheid over hoe dat kapot gegaan is?
Hopelijk kun je nog wat van die Duitse dealer terugkrijgen. Kun je daar je leasemaatschappij / Volvo nog achteraan sturen?

Ja sorry, lig in het ziekenhuis en had het bericht even snel op mn telefoon getikt, kon niet slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:56
DrBOB101 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt me niet iets wat snel zal voorkomen? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
austin_77 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Lijkt me niet iets wat snel zal voorkomen? :o
Ik heb er al 1x eerder over gelezen hier. Ik heb gevraagd of ze alles willen bewaren zodat ik het kan zien.. Klinkt raar, gesmolten ook.. Die zekeringen moeten springen toch? Had dit brand kunnen veroorzaken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vulcan750
4v4t4r schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 06:19:
[...]

Ja sorry, lig in het ziekenhuis en had het bericht even snel op mn telefoon getikt, kon niet slapen.
Beterschap 4v4t4r! 💐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
4v4t4r schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:21:
[...] gesmolten ook.. Die zekeringen moeten springen toch? Had dit brand kunnen veroorzaken?
Springen is iets van vroeger. De huidige zekeringen branden door/smelten door. Geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
HenryP schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Springen is iets van vroeger. De huidige zekeringen branden door/smelten door. Geen zorgen over maken.
Weer wat geleerd 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Pi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-06 10:45
[...]

Het is ook niet gevaarlijk, maar de zekering is een beveiliging omdat er te lang een te grote stroom loopt. Er was dus zeker een storing of sluiting. Het heeft altijd een oorzaak en het wordt niet opgelost door er een andere zekering in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Henk Pi Klopt, het vervangen van de zekering moet zeker gebeuren, maar nog veel belangrijker is dat de oorzaak van die te hoge stroom structureel wordt weggenomen.

• Juancho
Ik weet volgens mij waar het gerammel vandaan komt in mijn P8. Naast je rechterknie (bestuurder) zie een klein (brillen)bakje. Daar links van zit onder het tapijt een klepje als ik zo voel. Die zit bij mij los en ik heb het idee dat daar het gerammel vandaan komt. Binnenkort maar ff laten bekijken.

• Mga1600
[...]

Niet helemaal: VW gebruikt in hun EV’s wel degelijk ‘pyrotechnische zekeringen’, zekeringen dus die d.m.v een kleine explosie zullen springen als de auto in een grote crash terecht komt. Zo wordt bij VW de HV accu ontkoppeld. Of Volvo ook zoiets toepast weet ik niet, ik dacht het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
@Mga1600 Tja... eigenlijk heeft iedereen wel gelijk.

De vraag is waar het "springen van de zekering" vandaan komt. Mijn verklaring (waar mijn opmerking van is afgeleid) komt van de werking van de oude smeltzekering, de zekering die vroeger in de meterkast te vinden was.

Vroeger bij de smeltzekeringen in die meterkast werd door kortsluiting of overbelasting de smeltdraad door zijn elektrische weerstand sterk verhit, zodat hij snel of langzaam doorsmelt (tja... ook hier kon men al spreken van doorsmelten) – dit snel of langzaam doorsmelten was afhankelijk van de soort zekering. Daarna loopt alle stroom door de melddraad, die zeer snel doorsmelt. Het elektrisch contact is dan verbroken. Het veertje aan de voorkant van de smeltzekering drukt vervolgens de verklikker naar buiten, waaraan men kan zien dat de zekering is doorgebrand = "gesprongen". Fijn zand moest vuurverschijnselen tijdens het doorsmelten voorkomen. Dit soort smeltzekeringen vind je alleen nog in huizen waarbij de meterkast niet is geüpdatet naar de 21ste eeuw.

In auto's, motoren, scooters etc. past men van die gekleurde platte smeltzekeringen toe, waarbij de smeltdraad door het plastic heen zichtbaar is. Je zult echter deze eerst uit de houder moeten verwijderen om te zien of de smeltdraad doorgesmolten is, dit i.t.t. de oude smeltzekering toegepast in de meterkast waar je zonder er eentje te verwijderen aan de verklikker achter het glas kon zien welk veertje/zekering gesprongen was.

[ Voor 3% gewijzigd door HenryP op 17-08-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[[Afbeelding]
Zeker een bagger app, ik zat op een camping bij Roermond, 5G dekking 0,1%, camping géén WiFi (ondanks dat dit wel was vermeld op de site maar ja, franse campinggroep dus de site vermeld gegevens van alle 50 campings die ze hebben door elkaar, net deze had dus géén wifi). EN dan werkt die App ook nog eens nauwelijks, moet je helemaal voor naar een dorpje in de buurt rijden voor 5G dekking en dan doet ie het wel.
8)7

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOJ1ibyOI_AQ19M0n4BO6MEgrN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i59Z9KEbyDFrrclR708L2Be.jpg?f=fotoalbum_large

Met caravan vanmiddag, wel wat file tussendoor, acc op 95. Top
Na 134 km kwam ik bij een snellader, daar nog 22% over, gestart met 93% .
Van de dichtstbijzijnde snellader die gisteren werkte naar de camping was 7%, de BP Pulse bij Roermond accepteerde gisteren geen enkele laadpas, "betaalmiddel ongeldig". De snellader bij de MD in Duitsland was daarna het dichtstbijzijnd, daar werkte de laadpas van de LM weer niet, de plugsurfing wel. Wordt dus declareren. BP maar een aanschrijven, service telefoonnummer op de paal was niet in gebruik, en eerder werkte daar alles gewoon, hebben ze wel vaker (ook in mijn woonplaats gaat dit wel eens mis, werkt het enkele weken niet en dan ineens weer wel)

[ Voor 41% gewijzigd door ron65 op 18-08-2023 22:25 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Eergisteren iOS 17 beta (developers) geïnstalleerd en gisteren wou ik eens zien hoe de batterijstatus was van de wagen in de Volvo Car app en ik kreeg de melding dat de situatie tussen auto en smartphone was gewijzigd, kreeg dan de mogelijkheid om te kiezen voor 'app opnieuw geïnstalleerd', 'nieuwe smartphone',... Prima, ik koos voor 'app opnieuw geïnstalleerd'. Moest in de wagen gaan zitten, ging niet want ik was nog aan het werk... tijdens de pauze mij in de wagen gaan zetten... Volgende wat moest gebeuren was de smartphone ontkoppelen in menu profielen. Daarna terug koppelen, ging goed... en dan kwam het... zoeken naar sleutelS. Tja,... had er maar één bij, dus wachten tot ik thuis was, thuis de tweede sleutel erbij genomen... en toen ging alles terug goed.

Hopelijk komt er een update van de app, wanneer iOS 17 wordt vrijgegeven, want anders gaan er velen vloeken vrees ik.

Ik heb onlangs Car Stat Viewer geïnstalleerd, en er is een verschil tussen de ritgegevens (trip) en CSV, enige wat klopt is het aantal kilometers. Hebben jullie dit ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyS7NEG3lQRAL0C42wdlWyhwYfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJIl4msun7XMXvRj7u03Utd6.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfnORV9_H_DDAv7_Py3RQdKOhxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvjZpnliBh67hct5F9SxStqm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 22:23

CVD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCBtlu9le0N84Dnu0j8y4wP-nbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv03P683ZJyhlXSOq2OHlnhD.jpg?f=fotoalbum_large

Nette laadsnelheid voor de my24 c40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

RigolleM schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:13:
Eergisteren iOS 17 beta (developers) geïnstalleerd en gisteren wou ik eens zien hoe de batterijstatus was van de wagen in de Volvo Car app en ik kreeg de melding dat de situatie tussen auto en smartphone was gewijzigd, kreeg dan de mogelijkheid om te kiezen voor 'app opnieuw geïnstalleerd', 'nieuwe smartphone',... Prima, ik koos voor 'app opnieuw geïnstalleerd'. Moest in de wagen gaan zitten, ging niet want ik was nog aan het werk... tijdens de pauze mij in de wagen gaan zetten... Volgende wat moest gebeuren was de smartphone ontkoppelen in menu profielen. Daarna terug koppelen, ging goed... en dan kwam het... zoeken naar sleutelS. Tja,... had er maar één bij, dus wachten tot ik thuis was, thuis de tweede sleutel erbij genomen... en toen ging alles terug goed.

Hopelijk komt er een update van de app, wanneer iOS 17 wordt vrijgegeven, want anders gaan er velen vloeken vrees ik.

Ik heb onlangs Car Stat Viewer geïnstalleerd, en er is een verschil tussen de ritgegevens (trip) en CSV, enige wat klopt is het aantal kilometers. Hebben jullie dit ook?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik doe al iOS17 sinds dev beta 1. De app werkt als een zonnetje. Het is al meer dan een jaar geleden dat ik er wel eens problemen mee had. (Het enige probleem nu is de functionaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
RigolleM schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:13:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier ook kleine verschillen vastgesteld na een ritje vandaag (veel file, dus lage snelheid), maar het lijkt net andersom: de auto geeft hoger verbruik aan dan CSVAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru-1taYErboS7p7ouI5S-07VSnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8h9JoWzLUtIJEWLrMsqDE0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0jbU3P52kNfumDb8A8CsfzE4iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g9bSGf6ZtlvKpCZbG3NqEzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Zou ik ook wel willen op de p8 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Wouw….da’s pittig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Laadt dus 50% sneller als mijn p6 my22 (die haalt heel soms 140kw. Meestal iets minder) en is (als ik de specs mag geloven) zo’n 10% zuiniger

Dat zou betekenen ruim een derde minder laadtijd op lange afstanden.. dat zijn forse verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Is de batterij etc hetzelfde als eerdere modellen? Of moet ik het gewoon vergeten en er vanuit gaan dat we nooit de 150 voorbij gaan? Als ik überhaupt ooit nog kan snelladen uiteraard 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:27
4v4t4r schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:59:
Is de batterij etc hetzelfde als eerdere modellen? Of moet ik het gewoon vergeten en er vanuit gaan dat we nooit de 150 voorbij gaan? Als ik überhaupt ooit nog kan snelladen uiteraard 🤣
Dat heet ontwikkeling.
Heel normaal en zullen we moeten accepteren 😉
Softwarematig kan er mogelijk nog wel eens wat mogelijk zijn maar dat zijn kleine optimalisaties.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zeer tevreden ben met de laadsnelheid van mijn P8 MY22.
Haalt lange tijd de 150KwH en blijft nog best lang boven de 125KwH.
Daarom altijd maar korte stops.
Volgens mij komen onze VW-groep tegenhangers nog niet tot deze laadsnelheden.
Maar goed, onder de streep hebben de laatste modellen uiteraard meestal de laatste stand van zaken aan boord.
Je moet maar zo denken; jij bent weer eerder toe aan een nieuwe auto en dan......kan jij waarschijnlijk weer sneller laden😉🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
4v4t4r schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:59:
Accu’s anders , maar ik heb begrepen dat er, naast de andere motoren, met my24 ook andere wijzigingen in de hardware geweest, o.a. aan de interne lader. Met de eerdere modeljaren hebben we daarom op dit gebied niets te verwachten denk ik.
Maar met mijn Twin my23 zie ik, bij aanvang van het laden, eigenlijk altijd wel een getal van 155 verschijnen. Ik kan met die laadsnelheid prima leven: soms even een toilet opzoeken of koffie halen, bene strekken, luchtje scheppen, terugsloffen naar de auto, even mijn mailtjes bekijken en je zit na rond de 20 minuten alweer ruim boven de 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
Mga1600 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Accu weet minuet, maar ik heb begrepen dat er, naast de andere motoren, met my24 ook andere wijzigingen in de hardware geweest, o.a. aan de interne lader. Met de eerdere modeljaren hebben we daarom op dit gebied niets te verwachten denk ik.
Maar met mijn Twin my23 zie ik, bij aanvang van het laden, eigenlijk altijd wel een getal van 155 verschijnen. Ik kan met die laadsnelheid prima leven: soms even een toilet opzoeken of koffie halen, bene strekken, luchtje scheppen, terugsloffen naar de auto, even mijn mailtjes bekijken en je zit na rond de 20 minuten alweer ruim boven de 80%.
Precies dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Waar ik nog meer in geïnteresseerd ben is hoe lang je er tot x-percentage (tot hoe ver je dan ook geladen hebt) over gedaan hebt?
Oh, en had je bij 13% accu al 'turtle mode'?

[ Voor 4% gewijzigd door DrBOB101 op 20-08-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudCo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veromor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Oke. Gister 100% zeker de auto dicht weg gezet. Ik rij nooit met open ramen. Vanmorgen alle 4 de ramen naar beneden. De deuren waren nog wel op slot. Iemand dit al eens gehad? Is niemand op de rijders stoel gaan zitten anders had ik een dashcam recording gehad. Is ook niks uit de auto en alles lag nog op zn plek. Lijkt alsof de auto dit zelf heeft gedaan.
......

Ok kennelijk iemand op een sleutel gezeten.... de unlock knop inhouden gelukkig wss het droog vannacht

[ Voor 17% gewijzigd door Veromor op 20-08-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 22:23

CVD

DrBOB101 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:07:
[...]

Waar ik nog meer in geïnteresseerd ben is hoe lang je er tot x-percentage (tot hoe ver je dan ook geladen hebt) over gedaan hebt?
Oh, en had je bij 13% accu al 'turtle mode'?
Nu moet je me toch even uitleggen wat je bedoelt met turtle mode ? ( auto had gewoon nog vol vermogen als je dit bedoeld )En zal het van de week even meten als ik weer aan de lader sta

[ Voor 5% gewijzigd door CVD op 20-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
CVD schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:58:
[...]
Nu moet je me toch even uitleggen wat je bedoelt met turtle mode ? ( auto had gewoon nog vol vermogen als je dit bedoeld )En zal het van de week even meten als ik weer aan de lader sta
Turtoise mode bedoelde ik schijnbaar :) Gereduceerd vermogen. Die begint bij 10% vond ik net. Op een of andere manier dacht ik dat dat bij 17% begon. Wat ik nogal vroeg vond, maar blijkt dus niet zo te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DrBOB101 op 20-08-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Mga1600 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

Accu’s anders , maar ik heb begrepen dat er, naast de andere motoren, met my24 ook andere wijzigingen in de hardware geweest, o.a. aan de interne lader. Met de eerdere modeljaren hebben we daarom op dit gebied niets te verwachten denk ik.
Begrijp me niet verkeerd, vind die 150 zat, is meer voor de leuk, zoals YT etc.. Hoeft niet, zou wel leuk zijn 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Veromor schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:02:
Oke. Gister 100% zeker de auto dicht weg gezet. Ik rij nooit met open ramen. Vanmorgen alle 4 de ramen naar beneden. De deuren waren nog wel op slot. Iemand dit al eens gehad? Is niemand op de rijders stoel gaan zitten anders had ik een dashcam recording gehad. Is ook niks uit de auto en alles lag nog op zn plek. Lijkt alsof de auto dit zelf heeft gedaan.
......

Ok kennelijk iemand op een sleutel gezeten.... de unlock knop inhouden gelukkig wss het droog vannacht
Ik had onlangs ook het panoramisch dak vergeten sluiten. Ik doe het amper open dus de keren dat ik het doe is de kans daarom groter dat ik het vergeet te sluiten. Gelukkig ook een droge nacht toen. Wel idioot dat er een optie in de auto zit om het zonnescherm automatisch te sluiten, maar het dak zelf niet 8)7.

En gezien de meldingen via de app ook niet werken loop ik dus een reële kans om 's morgens bij 'n nat interieur aan te komen. Ga vermijden van het dak nog te openen eerlijk gezegd, want dat is toch iets wat je makkelijk vergeet vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
4v4t4r schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, vind die 150 zat, is meer voor de leuk, zoals YT etc.. Hoeft niet, zou wel leuk zijn 😊
Nou… ik zit net mijn terugreis van Oostenrijk naar nl in te toetsen. Die geeft nu 2 uur laadtijd aan. Daar snoep je dan minimaal 40 min van af… da’s toch wel lekker hoor…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
Kammika schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Nou… ik zit net mijn terugreis van Oostenrijk naar nl in te toetsen. Die geeft nu 2 uur laadtijd aan. Daar snoep je dan minimaal 40 min van af… da’s toch wel lekker hoor…
Is wel heel erg in ideale omstandigheden. Onlangs dat filmpje van de Ioniq 5 tegen de XC40 en dan viel dat toch wat tegen in realistische omstandigheden. Zelf ook bemerkt bij onze reis naar Italië, de laadstops waren niet te lang door de auto, maar door de sanitaire stop en broodje eten etc.

Wat dat betreft zie ik niet echt de meerwaarde voor zoveel mogelijk range en sneller laden dan 150kW voor het gros van de mensen. Uitzonderingen daargelaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Ophidian schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Is wel heel erg in ideale omstandigheden. Onlangs dat filmpje van de Ioniq 5 tegen de XC40 en dan viel dat toch wat tegen in realistische omstandigheden. Zelf ook bemerkt bij onze reis naar Italië, de laadstops waren niet te lang door de auto, maar door de sanitaire stop en broodje eten etc.

Wat dat betreft zie ik niet echt de meerwaarde voor zoveel mogelijk range en sneller laden dan 150kW voor het gros van de mensen. Uitzonderingen daargelaten :+
Die ioniq 5 blijkt lang niet altijd de laadsnelheid te halen. Da’s een andere situatie.

Dat je snel langer laadt dan nodig is mij ook opgevallen. Maar heb daar nu iets meer discipline in en dan ga je toch wel een stuk sneller…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
[...]

Het gaat mij vooral om de laadsnelheid curve dan om de piek. Voor een lange reis waar je door wilt is dat waar je tijd vandaan krijgt, als je kunt en wilt.

M'n BMW i3 laad van 7-83% met gemiddeld 46 kW (max 50 kW) in 31 min. Dat lijkt nu weinig, maar met 33 kWh accu is dat vrij rap. Op m'n solo trip naar de poolcirkel gaf me dat elke 1,5 a 2 uur een mooie pauze. Maar niet vervelend lang.
Vorig jaar met een Kia eNiro naar Oostenrijk geweest. De terugreis van 1000 km in 1 dag gedaan. Laad van 10-71% met gemiddeld 69 kW (max 77 kW) in 51 min. Eigenlijk maar 1x moeten 'wachten'. Van die gelegenheid gebruik gemaakt om iets vroeger dan normaal te dineren. Toen het drinken op tafel stond kon de auto al thuis komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

indd in theorie, mijn trip naar italie, probeer even te plassen (ik heb een dochter en de rij voor de dames staat vaak al om de hoek buiten) en binnen koffie met wat eten te scoren (soms zelfde soort rij lol)... mn auto was dan al ver de 80% voorbij en ging ik hem maar verzetten om te wachten op de rest..

Neemt niet weg dat sneller laden (als het dezelfde curve is als de P8 My20) gewoon fijn is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ja dat snelladen is idd prima (geworden). Ik doe dat af en toe in NL/BE (daarbuiten nog niet geweest met de wagen) maar zolang je de snellader in Maps gooit en zorgt dat je met een laag percentage aankomt gaat het behoorlijk rap. 150kW halen we heel vaak, maargoed dat is relatief kort. Daarna zakt het richting de 130/120 naar de 100 en dan is het vaak ook wel weer mooi geweest. Komt nu ook een fix aan voor de Fastned issues dus dat is top, al duurde dat wel idioot lang.

Maargoed, sneller is altijd beter natuurlijk, is het niet voor jezelf dan wel voor de doorstroming. Maar ik denk niet dat onze wagens nog sneller aan zullen kunnen. Zal wel bestemd zijn voor de toekomstige modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
We zijn gisteren teruggekomen van een lang weekend Duitsland. Ik heb gemerkt dat Google Maps nog steeds rare dingen doet. We vertrokken met 35% SoC van het hotel. GM stelde twee laadsessies voor die er wel logisch uitzagen. De eerste was bij een Autohof waar meerdere Allego-palen staan en ook Tesla SuC. XC40 aan de Allego-paal gezet en het laden ging prima. Maar toen ging GM alvast de route bepalen naar de tweede stop. Die kon ik niet halen, want ik was net begonnen met laden. Dus stelde GM voor om een extra laadstop te plannen bij... de Tesla SuC 30 meter verderop.

Toen het laden klaar was, en we vertrokken richting de tweede laadstop, meende GM nog steeds dat we het niet gingen halen, dus werd er weer een Tesla SuC tussen gepland, met de mededeling "je hoeft hier niet te laden." Waarom moet ik daar dan stoppen?

Toen maar de navigatie opnieuw gestart. GM komt vervolgens met laadpunten van de snelweg af, met maar een of twee aansluitingen, zonder beschikbaarheidsinformatie en de melding "twee weken geleden gebruikt". Geen Fastned, geen Ionity, geen EnBW. Uiteindelijk op een industrieterrein in Leverkusen terechtgekomen waar één Allego-paal stond. Die deed het prima, maar op zondag op een industrieterrein in Duitsland kun je dus niet naar de WC of koffie halen.

Zo gauw GM aangaf dat we met 10% thuis zouden komen, zijn we verder gereden. We kwamen thuis met 17%, dus dat klopte ook al niet.

Ik heb zitten spelen met de opties van GM. Betaalmiddelen aan- en uitzetten, laadsnelheid veranderen, het helpt allemaal niets. Het blijft gedoe met Maps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Gezellig samen laden in Duitsland. MY21 en MY23 (?). Zoek de 10 verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d1MW0lhEVDZa_cuOoef0Y89Ryc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0fiV4jZHvlATiLwak8RUd8J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Venomer op 21-08-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
@Venomer Die ervaring heb ik niet gehad toen we naar Denemarken reden en terug. Eindbestemming ingeven, GM rekende de laadstops uit, gestopt bij de vooropgestelde laadstops en zelfs 1x blijven zitten in de wagen, wegens niks te zien enkel parking.. en GM heeft zich keurig gehouden aan de laadstops. Eén keer een afgesloten Tesla SuC (Kolding) maar voor de rest alles gevolgd zoals GM het voorgesteld heeft. Ik had wel enkel Telsa als betaalmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Bij mij deed GM het ook goed op m'n reis naar Spanje vorige maand. Slechts 2x voorgehad op weg naar de volgende laadstop dat het geschatte percentage alle kanten uitging maar dat kwam vooral door de wind leek me, voor de rest altijd zeer nauwkeurig aankomstpercentage. Tijdens het laden durft hij idd wel eens raar doen als je wat uit/in de auto gaat, maar dan negeer ik hem gewoon tot ik vertrek en komt het meestal wel goed.

Groter probleem vond ik dat hij sommige Tesla SuC's niet aanbood om te laden omdat die volgens hem niet compatibel waren. Volgens de Tesla app gewoon beschikbaar en ik kon er ook gewoon probleemloos laden. Daarom blijf ik voor langere trips toch vertrouwen op ABRP en navigeer ik wel manueel van laadstop naar laadstop. Heb intussen al 2x een verzoek ingediend bij GM's om deze aan te passen, maar na meer dan een maand is dat nog steeds niet in orde. Triestig bij Google... bij Waze had ik het al lang zelf gecorrigeerd, maar die loopt dan weer achter op alle andere elektrische features en heeft nog steeds geen toegang tot de batterij stats van de XC40.

Edit: Zie net dat het 3e icoontje met laadinfo verdwenen is in de Android app. Nog mensen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGQai-mPMqGmD3oMoX1GfTzL7Fw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a62DZswk8xAYQJFyVc1QGqdk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Largamelion op 21-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
Juancho schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:26:
Ja dat snelladen is idd prima (geworden). Ik doe dat af en toe in NL/BE (daarbuiten nog niet geweest met de wagen) maar zolang je de snellader in Maps gooit en zorgt dat je met een laag percentage aankomt gaat het behoorlijk rap. 150kW halen we heel vaak, maargoed dat is relatief kort. Daarna zakt het richting de 130/120 naar de 100 en dan is het vaak ook wel weer mooi geweest. Komt nu ook een fix aan voor de Fastned issues dus dat is top, al duurde dat wel idioot lang.

Maargoed, sneller is altijd beter natuurlijk, is het niet voor jezelf dan wel voor de doorstroming. Maar ik denk niet dat onze wagens nog sneller aan zullen kunnen. Zal wel bestemd zijn voor de toekomstige modellen.
Fastned issue is men al aan het verhelpen.
Vandaag met reguliere beurt bij mij ook het laadpalletje aangepast. Ook al had ik er nooit last van.
Trillings issues voor diegenen die er last van hebben (ik niet MY22) worden voor einde jaar opgelost met nieuwe trillingsdempers werd me verteld.
Pagina: 1 ... 191 ... 337 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"