Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:32
RigolleM schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:34:
[...]

FastNed ben ik nog niet tegengekomen hier in Denemarken... :)
Nog heeel eventjes wachten, eind dit jaar is het zover.
https://www.iex.nl/Nieuws...-Deense-aanbesteding.aspx

[ Voor 40% gewijzigd door JTHZZ op 30-07-2023 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:04
Oizo1981 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Als de auto automatisch belt na een ongeluk wordt de locatie wel meegezonden.
Ik denk dat het feit dat dat automatisch doorgeven van de locatie niet gebeurt bij een andere (niet nood-) melding met privacy regels te doen heeft.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02
Mga1600 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Ik heb zelf afgelopen kerstavond een band stuk gereden. De knop gebruikt en de gegevens uitgewisseld. De anwb kwam echt heel snel maar kon geen band in deze maat op kerstavond te pakken krijgen. Zij activeerden de sleepdienst en die kwam met een vervangende auto (omdat ik extra Volvo assistance premium betaal was er geen enkele discussie over). Mijn werd in opslag gedaan omdat de dealer voor de kerst gesloten was en is daar late neergezet. Ik heb de andere auto tot na de kerst heb mogen gebruiken. Prima service en heel goede communicatie van alle betrokken partijen. Niets dan lof!
Ik heb dus een kapotte auto in het buitenland. Na de om call te hebben gebruikt kan ik het hele process van adac, slepen, welke garage hij staat tot gerepareerd netjes via een online link volgen. Ik zie de on call van volvo dus meer als een PMO voor alles en ze zetten anwb etc in om te helpen. Ik ben er zeer tevreden over ook.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52
Ik mocht m'n kapotte lekke band die ik had laten vervangen via de pechverhelping van de leasing uiteindelijk zelf betalen, zit blijkbaar niet in onze car policy kwam ik achter. Ik had er wel nog een paar 100m op doorgereden dus hij was niet meer te herstellen.

Volgende keer toch ook maar VoC proberen dan.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-04 20:42
Kwam dit filmpje tegen (eerste 6 min leuk, daarna Volvo reclame): YouTube: How They Produce the Massive Volvo XC40 Inside Best Belgium Factory

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 21:18
Hetzelfde filmpje kom je overal en nergens tegen als je zoekt op "volvo xc40 production".

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 14:52
Is die volvo on call ook te gebruiken als je een leaseauto hebt? Of bijt dat elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Een vraag en, bij een positief antwoord, twee vervolgvragen.
Vraag: Wie van jullie maakt gebruik van de On Call App op de telefoon?

Vervolgvraag 1: Wat is daar het voordeel van?
Vervolgvraag 2: Welke handige functies heeft die App?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:19
HenryP schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:18:
Een vraag en, bij een positief antwoord, twee vervolgvragen.
Vraag: Wie van jullie maakt gebruik van de On Call App op de telefoon?

Vervolgvraag 1: Wat is daar het voordeel van?
Vervolgvraag 2: Welke handige functies heeft die App?
Bedoel je de Volvo Cars-app?

Hier vind je de functies van de app: https://www.volvocars.com...da31811eca529c2b6cb5920ac

Ik gebruik de app bijna dagelijks, vooral om de klimaatregeling aan te zetten voor vertrek en om te kijken wanneer het opladen klaar is.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:27
DrBOB101 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Hetzelfde filmpje kom je overal en nergens tegen als je zoekt op "volvo xc40 production".
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 17:24
Gutanoth schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:01:
Is die volvo on call ook te gebruiken als je een leaseauto hebt? Of bijt dat elkaar?
Ik heb voor mijn (Leaseplan) C40 Volvo On Call eind vorig jaar gebruikt toen ik met pech in Duitsland stond. Ik belde eerst Leaseplan, dat schoot in mijn ogen niet op, toen belde ik Volvo.

Grappig was dat ik voor beiden, Leaseplan én Volvo On Call, uitkwam bij dezelfde helpdesk. De medewerker die namens Volvo opnam kon aan de hand van mijn kenteken zien dat ik ook al een melding had gedaan bij Leaseplan…..

Het bijt elkaar dus niet (altijd)….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Venomer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Bedoel je de Volvo Cars-app?
Nee, er schijnt een On Call App te zijn volgens dit filmpje: YouTube: Uitleg Volvo Infotainment Volvo on Call | Volvo Rutten
Wellicht is het filmpje alleen van toepassing op de oudere modellen. Ik heb niet naar de On Call App gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:43
Dat is volgens mij de oude app. Tegenwoordig heet de Volvo app Volvo Cars.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Vandaag een persoonlijk record gevestigd. Ritje 70% snelweg /20 % 80km wegen / 10% bebouwde kom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmQ7K60dIjsW5qYtQIE9rywcPxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxCQdZjwkdPCBM7nlAMbw3co.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrBOB101
Vulcan750 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:17:
Vandaag een persoonlijk record gevestigd. Ritje 70% snelweg /20 % 80km wegen / 10% bebouwde kom.
[Afbeelding]
148 Wh/km is een prima verbruik voor de XC40. Waarschijnlijk ook nat wegdek gehad(?) waardoor 't verbruik toch iets hoger is.
Met behulp van de verbruiken genoemd in dit filmpje, heb ik regressie toegepast.
Verbruik (Wh/km) = 2.32 * snelheid (km/u) - 25.8
Jou gemiddelde 148 Wh/km is een mooie check: 74 km/u = 146 Wh/km

Tooltje gemaakt voor schatting hoe lang je ongeveer over een x-aantal km's gaat doen. Naar inspiratie van TeslaBjørn's 1000 km challenge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pApqsfTEze725IE69QdNBXexWHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LHzLB1yxdSZE94W7e6U41BmZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DrBOB101 op 31-07-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
DrBOB101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:05:
[...]

148 Wh/km is een prima verbruik voor de XC40. Waarschijnlijk ook nat wegdek gehad(?) waardoor 't verbruik toch iets hoger is.
Met behulp van de verbruiken genoemd in dit filmpje, heb ik regressie toegepast.

Tooltje gemaakt voor schatting hoe lang je ongeveer over een x-aantal km's gaat doen. Naar inspiratie van TeslaBjørn's 1000 km challenge.
Bedankt drBob, mooi tooltje! d:)b Het wegdek was zeker nat, en het regende ook een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
DrBOB101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:05:
[...]

[Afbeelding]
Uit de gemiddelde snelheid kun je niet veel afleiden. Omdat het verbruik niet lineair met de snelheid toeneemt, is het veel belangrijker om de uitschieters te kennen. Extreem voorbeeld: als je op de Duitse autobahn hele stukken 160 rijdt maar ook flinke stukken werkzaamheden met bijv 50-60 hebt, kun je gemiddeld alsnog op 80 uitkomen maar je verbruik zal stukken hoger zijn dan wanneer je constant 80 rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
JTHZZ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Uit de gemiddelde snelheid kun je niet veel afleiden. Omdat het verbruik niet lineair met de snelheid toeneemt, is het veel belangrijker om de uitschieters te kennen. Extreem voorbeeld: als je op de Duitse autobahn hele stukken 160 rijdt maar ook flinke stukken werkzaamheden met bijv 50-60 hebt, kun je gemiddeld alsnog op 80 uitkomen maar je verbruik zal stukken hoger zijn dan wanneer je constant 80 rijdt.
Helemaal met je eens. In dit geval vind ik iets beter dan niets ;)
Voor m'n BMW i3 heb ik (veel) gegevens en statistiek bedreven. Snelheid, temperatuur, regen, wind als factor in 't model. Ook dan niet perfect, het blijft dan ook statistiek.

Vanwege jouw argument vind ik 't prima om 100-120 km/u te rijden. Als dat binnen Nederland meer dan 10 min scheelt is het veel. Daarbij rijdt het een stuk relaxter en minder vermoeiend.

Waarom me dan bezig houden met de XC40? Die heb ik een maand geleden besteld!
Deze gaat onze Volvo V60 Ocean Race T3 (2012) met >200k km vervangen.
Auto: Volvo XC40 Recharge (2024)
Motor: Single Motor, 252 kW rear-wheel drive
Accu: Extended Range, 82 kWh
Pakket: Plus
Lak: Fjord Blue
Bekleding: Tailored wool blend charcoal/midnight zinc
Velgen: 19" 5-spaaks black diamond cut
Opties: extra getint glas achter; trekhaak
Levering: verwacht in oktober

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKCvAQspVnOTt8IAS6_Hvq71oLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cvf2u0KfZsPBj9mA5A6qAEBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Je moet niet te veel waarde hechten aan de GOM. Het echte verbruik van de auto is veel nauwkeuriger te bepalen door het aantal kWh dat je tankt te delen door het aantal kilometers dat je hebt afgelegd. Telkens bij dezelfde vulgraad van de accu natuurlijk.

Zelf heb ik de auto nog niet zo heel lang maar na een paar keer tanken zie ik toch dat er ongeveer 2 kWh/100km verschil zit tussen wat de auto beweert en wat ik zelf meet.
Ik zag hetzelfde bij mijn vorige EV. Het probleem daar was dat de auto alleen het verbruik van de motor weergaf en voor het gemak even vergat dat de rest van de electronica en de airco ook nog electriek verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
mausy5043 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:04:
Je moet niet te veel waarde hechten aan de GOM. Het echte verbruik van de auto is veel nauwkeuriger te bepalen door het aantal kWh dat je tankt te delen door het aantal kilometers dat je hebt afgelegd. Telkens bij dezelfde vulgraad van de accu natuurlijk.

Zelf heb ik de auto nog niet zo heel lang maar na een paar keer tanken zie ik toch dat er ongeveer 2 kWh/100km verschil zit tussen wat de auto beweert en wat ik zelf meet.
Ik zag hetzelfde bij mijn vorige EV. Het probleem daar was dat de auto alleen het verbruik van de motor weergaf en voor het gemak even vergat dat de rest van de electronica en de airco ook nog electriek verbruiken.
Dat verschil komt door het verlies wat je hebt van wisselstroom (AC) in het net naar gelijkstroom (DC) in de accu. Dit zal rond de 15% zijn.
Bij mijn BMW i3 laad ik 16,7% meer dan de auto er weer uit kan halen.
Snelladen is veel efficiënter. 'Slechts' 9-11% verlies. Het verlies in de omvormer (die bij snellaadlaadpaal als huisje in de buurt staat) mag niet in rekening voor de klant worden gebracht. Je betaald alleen de kWh'en die naar je auto stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

DrBOB101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Dat verschil komt door het verlies wat je hebt van wisselstroom (AC) in het net naar gelijkstroom (DC) in de accu. Dit zal rond de 15% zijn.
Bij mijn BMW i3 laad ik 16,7% meer dan de auto er weer uit kan halen.
Snelladen is veel efficiënter. 'Slechts' 9-11% verlies. Het verlies in de omvormer (die bij snellaadlaadpaal als huisje in de buurt staat) mag niet in rekening voor de klant worden gebracht. Je betaald alleen de kWh'en die naar je auto stromen.
Dat er ook nog laadverliezen zijn snap ik best. Maar uiteindelijk betaal ik toch gewoon voor de kWh-en die ik in de auto stop. Dus dan is dat het verbruik van de auto. En niet wat de GOM denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Zo reken ik ook; maar de auto weet niet wat er verloren is gegaan onderweg bij het laden. Of ze willen het je niet vertellen ;)
Voor zover ik weet heeft Volvo geen menu waar je kunt zien wat de accu-capaciteit heeft. De BMW i3 heeft dat wel; dat komt bijzonder goed overeen met wat ik zelf gemeten heb.
Hoe meet je dat dan? Begin met 100% accu. Rijdt rustig tot de accu zo leeg mogelijk is. Verliezen zijn bij hoge snelheden groter.
Accucapaciteit (kWh) = verbruik (kWh/100km) * aantal kilometers (km) / percentage verbruikt
Voorbeeld van m'n BMW i3 laatst: 9.6 kWh/100km * 286 km / 99% = 27.7 kWh
Was ook een record in kilometers. Auto is 6,5 jaar oud, 103k km gereden. Er zou maar 27.2 kWh bruikbaar bij nieuw in horen te zitten. Als ik 29.5 kWh aanhoud, wat er in zat toen ik h'm met 13k km kocht, is het 6% degradatie.

[ Voor 17% gewijzigd door DrBOB101 op 31-07-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
JTHZZ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Ik heb uiteraard deze rit niet constant 74 km/h gereden. Op de snelweg 95/105 plus stukje rond Zwolle 85/90, 80km wegen 80/85 en bebouwde kom 30/50.
Ik vind de GOM trouwens behoorlijk accuraat. Verliezen met laden kijk ik eerlijk gezegd niet naar. Vrijwel altijd laad ik thuis op via mijn Easee laadpaal (op 1 fase trouwens). Ik heb zonnepanelen en het lijkt erop dat het totale stroomverbruik weggestreept wordt door de opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 19:20
Inmiddels in Italië met de Volvo. Geen probleem met de range. Heen weg vond de auto drie stops nodig tot tussenstop en op dag twee maar 1 stop. Ik wil toch elke anderhalf tot twee uur pauze houden met onze kinderen, dus zelf de stops ingepland. Uiteindelijk kwamen we steeds met hoger percentage aan dan in eerste instantie werd geschat en was de auto veel sneller vol dan dat wij klaar waren met de pauze.

Uiteindelijk over 1170,2km een verbruik van 20,7kWh/100km, met overal maximale snelheid (130kmh) aangehouden. Wat een heerlijke auto in de bergen in Zwitserland, maar ook op de autobahn. Totaal geladen 250kWh voor 91,65 euro, grotendeels Tesla, Ionity en Free to X. Bij hotel kon ik gratis laden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Ophidian schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:15:
Inmiddels in Italië met de Volvo. Geen probleem met de range. Heen weg vond de auto drie stops nodig tot tussenstop en op dag twee maar 1 stop. Ik wil toch elke anderhalf tot twee uur pauze houden met onze kinderen, dus zelf de stops ingepland. Uiteindelijk kwamen we steeds met hoger percentage aan dan in eerste instantie werd geschat en was de auto veel sneller vol dan dat wij klaar waren met de pauze.

Uiteindelijk over 1170,2km een verbruik van 20,7kWh/100km, met overal maximale snelheid (130kmh) aangehouden. Wat een heerlijke auto in de bergen in Zwitserland, maar ook op de autobahn. Totaal geladen 250kWh voor 91,65 euro, grotendeels Tesla, Ionity en Free to X. Bij hotel kon ik gratis laden.
Mooie rit; met deze temperaturen valt het verbruik dan ook alles mee. Weet je de gemiddelde snelheid toevallig ook? ;) ik gok 100 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DrBOB101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:37:
[...]

Mooie rit; met deze temperaturen valt het verbruik dan ook alles mee. Weet je de gemiddelde snelheid toevallig ook? ;) ik gok 100 km/u
Volgens mij rond de 90. Al die baustelle, maar ook paar vervelende files en de continu wisselende snelheid in Zwitserland trekken dat war naar beneden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 10:22

thv

Waarom me dan bezig houden met de XC40? Die heb ik een maand geleden besteld!
Deze gaat onze Volvo V60 Ocean Race T3 (2012) met >200k km vervangen.
Auto: Volvo XC40 Recharge (2024)
Motor: Single Motor, 252 kW rear-wheel drive
Accu: Extended Range, 82 kWh
Pakket: Plus
Lak: Fjord Blue
Bekleding: Tailored wool blend charcoal/midnight zinc
Velgen: 19" 5-spaaks black diamond cut
Opties: extra getint glas achter; trekhaak
Levering: verwacht in oktorber

[Afbeelding]
[/quote]

Gefeliciteerd met jouw bestelling. Ik wacht al sinds 09/22 op een soortgelijke versie in een Twin Ultimate uitvoering. Als het goed is wordt die 23 augustus geproduceerd.

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 14:52
Damn, zijn de levertijden uitgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kukabura
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-09 13:02
Aan de rechterkant van onze XC40 P8 2022 ervaren wij veel windgeruis, en sinds kort een rammelend geluid wat naar boven komt boven de 90 km p/u. Op zoek naar het rammelende geluid zie ik aan de onderkant (rechtsvoor) een onderdeel zitten wat uitsteekt in de bodem? Ik was benieuwd of dit normaal is, wellicht heeft iemand dit zelf al opgemerkt. ben erg benieuwd!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu2bD5ZevqZh93Q1PAIfLM0LQ08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUeIiVyV2ufNtdBrtGQJdg4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgSQgp4aRtEVTyoLBjeIOVBqD6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlQmBLhVQZoO9uoxHF2cxwT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjXbyGctqyW5wmxYo6UksSytv_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6rH48NhiTiA9DIPiXNGpHVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 00:19
Kukabura schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:38:
Aan de rechterkant van onze XC40 P8 2022 ervaren wij veel windgeruis, en sinds kort een rammelend geluid wat naar boven komt boven de 90 km p/u. Op zoek naar het rammelende geluid zie ik aan de onderkant (rechtsvoor) een onderdeel zitten wat uitsteekt in de bodem? Ik was benieuwd of dit normaal is, wellicht heeft iemand dit zelf al opgemerkt. ben erg benieuwd![Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet er uit alsof die plaat in de opening hoort te zitten. Kun je het uitstekende deel bewegen?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kukabura
Venomer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Het ziet er uit alsof die plaat in de opening hoort te zitten. Kun je het uitstekende deel bewegen?
Het uitstekende deel zit muurvast maar het lijkt inderdaad of in de opening hoor te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
@Kukabura Ik heb bij mijn auto gekeken en zie dat het er anders uit ziet. Daar ligt dat uitstekende deel in het verlengde van de grondplaat. Met andere woorden: bij jou zit het niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
Hierbij een foto van mijn situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phx3BBwcmOtk_u2OFvGsXJhy84o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRlH8E8dcXU78ydIyVvKEHAw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door HenryP op 02-08-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kukabura
Bedankt voor de moeite Henry, voor de zekerheid rijden we even langs de dealer!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thv
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 10:22

thv

Gutanoth schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:32:
Damn, zijn de levertijden uitgelopen?
Ik kreeg in december 2022 te horen dat de door mij bestelde uitvoering niet meer werd gemaakt voor het MY23. Dat zou pas weer voor het MY24 zijn en dan begonnen ze eerst met de single motor versies en daarna komen de twin motor versies. Nu is het aftellen naar het moment van aflevering over een maand

XC40 Recharge Twin Motor Ultimate MY24, Fjord Blue, Wool Blend, Pixel led, trekhaak, 19", geleverd 05-09-20'23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Gister een XC40 Recharge Plus inclusief semi-elektrische trekhaak (verder standaard opties) doorgegeven bij ons wagenpark. *O*

Ik ben benieuwd wat de levertijd gaat worden, volvocars.com geeft nu een levertijd van 3 tot 7 maanden aan.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
exepti0n schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:17:
Gister een XC40 Recharge Plus inclusief semi-elektrische trekhaak (verder standaard opties) doorgegeven bij ons wagenpark. *O*

Ik ben benieuwd wat de levertijd gaat worden, volvocars.com geeft nu een levertijd van 3 tot 7 maanden aan.
Mijn collega heeft eergisteren een XC40 Core ER besteld. Dealer zei initieel +-6 maand levertijd, maar uiteindelijk kreeg hij nu te horen dat de levering in juni '24 zou zijn (10 maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Largamelion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:19:
[...]
Mijn collega heeft eergisteren een XC40 Core ER besteld. Dealer zei initieel +-6 maand levertijd, maar uiteindelijk kreeg hij nu te horen dat de levering in juni '24 zou zijn (10 maand).
3-6 maanden, door de inflatie ligt alles behoudens de ex30 redelijk op zn gat qua marktvraag op dit moment.
Het kan helpen om een Volvo dealer te vragen die al gereserveerde productieslots heeft. Dat scheelt sowieso een aantal maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 17:36
Fijne software versie 2.10
Heb deze vakantiereis 4 keer gehad dat ik de melding kreeg "bandenspannig laag", niet op 1 band, maar alle 4 :? . Fijn dat je dit alleen kan fixen, door te stoppen, dan toch maar weer echt checken of er echt niets aan de hand is, weer "spanning opslaan"en reis vervolgen.
Hoop dat dit nu niet al te vaak gaat voorkomen, is echt irritant.

BTW, mocht je dit jaar naar Island of Skye (Scotland) gaan, daar werkt geen enkele snellader. Hou hier rekening mee. Probleem is al langer bekend, wordt niet opgelost, Scotland heeft geen prio.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Morkie69 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:08:
Heb deze vakantiereis 4 keer gehad dat ik de melding kreeg "bandenspannig laag", niet op 1 band, maar alle 4 :? . Fijn dat je dit alleen kan fixen, door te stoppen, dan toch maar weer echt checken of er echt niets aan de hand is, weer "spanning opslaan"en reis vervolgen.

BTW, mocht je dit jaar naar Island of Skye (Scotland) gaan, daar werkt geen enkele snellader. Hou hier rekening mee. Probleem is al langer bekend, wordt niet opgelost, Scotland heeft geen prio.
Zou het kunnen zijn dat de buitentemperatuur icm opwarmende banden tijdens je ritten invloed heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:47
okio schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

3-6 maanden, door de inflatie ligt alles behoudens de ex30 redelijk op zn gat qua marktvraag op dit moment.
Het kan helpen om een Volvo dealer te vragen die al gereserveerde productieslots heeft. Dat scheelt sowieso een aantal maanden
Verkoopcijfers van de XC40 van afgelopen maand zijn toch nog redelijk op niveau. Ik
meen richting de 300 qua aantallen.

Zou Volvo nog iets met z’n prijsstelling van de XC40 doen, gezien de dalingen branchebreed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101

@austin_77 heeft een punt...handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Heb dat bij mijn vorige XC40 (T4 ICE) gehad en bij Mini Cooper. Toen de Mini ineens 1 band aangaf met spanning laag, bleek de band echt lek te zijn. 4 Banden tegelijk een melding lijkt eerder weer/rit invloeden dan softwareprobleem, immers dan zou je ABS wellicht ook naar de vaantjes zijn omdat de XC40 je bandenspanning relateert aan het aantal omwentelingen van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 21:02

Heeft niets met 2.10 te maken, had ik al bij 2.6, is een dingetje met lange ritten. Heb het zelf vorig jaar gehad, helaas gewoon negeren. Je voelt het wel als er echt wat leeg is 😊

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52

Inderdaad ook een paar keer gehad tijdens vakantie op Texel. Bandjes gecheckt, gevuld tot 2.8 bar en vervolgens twee - drie keer spanning opgeslagen. Melding is niet meer teruggekomen.

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Die meldingen, storingen en bugs die je bang maken maar vooral software bugs zijn... Die zitten er al vanaf dag 1 in. En ze lossen zichzelf vaak ook weer magisch op 😁.

Vervelend? Ja natuurlijk.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 21:28
Juancho schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 22:49:
Die meldingen, storingen en bugs die je bang maken maar vooral software bugs zijn... Die zitten er al vanaf dag 1 in. En ze lossen zichzelf vaak ook weer magisch op 😁.

Vervelend? Ja natuurlijk.
_O-
Idem als al die opties via de App enzo waar we nog op wachten :X

—-

Hier vandaag ook de melding van bandenspanning tijdens de vakantie, alle 4 de banden. Had dit afgelopen jaar ook (ook tijdens vakantie, bespeur een patroon…). Maar verdween meestal ook vanzelf weer. Als je het niet vertrouwd, even langs de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
B.Hofman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Verkoopcijfers van de XC40 van afgelopen maand zijn toch nog redelijk op niveau. Ik

Zou Volvo nog iets met z’n prijsstelling van de XC40 doen, gezien de dalingen branchebreed?
Qua catalogusprijs niet.
Inmiddels zijn zijn deze type's niet meer netto geprijsd. Alhoewel een aantal dealers het nog anders doen geloven is de onderhandelingsruimte terug. Voor lease niet / minder interessant, bij koop wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
B.Hofman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Dat zou ik juist willen tegenspreken: totaal aantal registraties van XC40 was in de maand juli was slechts 286 (bron RDW) in Nederland en daarvan waren er maar 52 EV’s. Dit zijn registraties, zegt dus niet alles over de actuele verkopen in die maand, daar heb ik geen inzicht in.
De C40 ( uitsluitend EV) deed het met 95 registraties in juli wat beter. Maar voor een merk dat op koers ligt om uitsluitend EV’s te willen leveren vind ik deze cijfers juist dramatisch slecht en hiermee gaan ze die doelstelling niet goed overleven vrees ik.
De cijfers zoals ze eerder voor de XC40 zagen (soms wel 800-1000 per maand ) gaan we niet meer zien omdat de XC40,PIH versies niet meer gemaakt worden (wat me een rare beslissing lijkt omdat er juist een opleving van PIH’s in zijn algemeenheid lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toch opletten voor het gebruikelijke misverstand dat de aflevering (registratie) van een auto wordt geduid als "verkoop". De eigenlijke verkoop (plaatsing order) heeft vaak 10-12 maanden eerder plaatsgevonden.

In Duitsland lopen de orderboeken met name bij VW behoorlijk terug. Om overproductie te voorkomen werkt men met minder ploegendiensten. Zie deze LINK vanaf 9:09.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:47
Claude schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Toch opletten voor het gebruikelijke misverstand dat de aflevering (registratie) van een auto wordt geduid als "verkoop". De eigenlijke verkoop (plaatsing order) heeft vaak 10-12 maanden eerder plaatsgevonden.

In Duitsland lopen de orderboeken met name bij VW behoorlijk terug. Om overproductie te voorkomen werkt men met minder ploegendiensten. Zie deze LINK vanaf 9:09.
Dan lopen ze toch een flinke tik op, maar dat is ook niet vreemd met de huidige prijzen.

Ik mag binnen nu en 6 maanden een nieuwe leasewagen bestellen, zou het lonen nog even te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat heb ik al 2,5 jaar standaard als we ergens in heuvelachtig gebied rijden. Zuid-Limburg, Ardennen, Vogezen, Eifel, etc. Waardeloos systeem.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biermans31
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik heb nu 3 keer op korte tijd moeten snelladen (Ionity/Fastned). Ik geef de snellader minstens 20 minuten voor aankomst in op GM, heb 30% batterij en begin altijd aan 115kwh te laden om na 1 minuut naar 102 kwh te zakken en na 4 minuten naar 99-96kwh en daar blijft het. Ik heb nog nooit iemand naast me aan een paal gehad.

Doe ik iets verkeerd waardoor ik geen hogere snelheden haal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Off-topic
Op Corsica waar we vorige week met vakantie waren (prachtig eiland!) reden we in een Citroën C5 Aircross PIH (automaat) huurauto. Die auto is stil, comfortabel, met 250 gecombineerde pk’s voldoende snel, compleet en in alle opzichten aanmerkelijk ruimer dan de XC40.
Doordat de auto alleen voorwielaandrijving heeft ondervond ik zo nu en dan wel wat tractie-problemen bij het wegrijden op de talloze stijle hellingen met los grind (doorslaande voorwielen), Dat is een minpuntje, maar voor de Nederlandse situatie is dat uiteraard niet zo van belang - maar het doet je wel weer de meerwaarde van 4-wielaandrijving beseffen!
Daarnaast vond ik het digitale dashboard nogal rommelig en onoverzichtelijk en van (te) lage resolutie. Maar gezien de prijs van deze auto (vanaf 43.000 tot 49.000 euro) is het m.i. een prima propositie als je in de markt zou zijn voor een FWD hybride en het is naar mijn smaak een aanmerkelijk soepeler rijdende auto dan bijvoorbeeld de duurdere (maar sinds kort niet meer leverbare) XC40 hybride was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Biermans31 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:49:
Ik heb nu 3 keer op korte tijd moeten snelladen (Ionity/Fastned). Ik geef de snellader minstens 20 minuten voor aankomst in op GM, heb 30% batterij en begin altijd aan 115kwh te laden om na 1 minuut naar 102 kwh te zakken en na 4 minuten naar 99-96kwh en daar blijft het. Ik heb nog nooit iemand naast me aan een paal gehad.

20 minuten is aan de korte kant maar zou eigenlijk met de huidige temperaturen nog wel voldoende kunnen zijn. Misschien een keer wat langer vantevoren ingeven en wat verder leeg rijden?
Je hebt wel de grote accu? De kleine accu heeft een lagere top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3

Niet echt, denk ik, anders dan dat je begint te laden met een hoog batterij percentage (30%). In de Fastned app staat de curve met de laad snelheid voor je auto. Die begint bij 150kW, bij een batterijpercentage onder de 20%. Daarna zakt de laadsnelheid snel terug, tot onder de 100kW bij batterij percentages boven 50%…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
jorisjansen3 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Niet echt, denk ik, anders dan dat je begint te laden met een hoog batterij percentage (30%). In de Fastned app staat de curve met de laad snelheid voor je auto. Die begint bij 150kW, bij een batterijpercentage onder de 20%. Daarna zakt de laadsnelheid snel terug, tot onder de 100kW bij batterij percentages boven 50%…
Voor de grote accu (75/78 kWh) klopt die curve niet echt in mijn beleving. Ik heb met mijn P2 (zelfde accu) gewoon >100kW tot bijna 60% en tot 40% in ieder geval 130+. Ik denk dat die curve ergens in de beginperiode is gemeten maar daarna is er met OTAs veel aan het snelladen gesleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

Dat is wel een beetje laag! Mijn ervaring ( met een Twin) is anders:

Recent heb ik bij ionity in Oosterhout geladen waar ik met ongeveer 30% aankwam. Het laden startte met 155 kw. Ik heb het laadverloop niet verder gevolgd omdat we even bij LaPlace zijn gaan zitten, maar voor mijn gevoel ging het pijlsnel want bij terugkomst bij de auto na 25 minuten stond hij op bijna 90%.

(daar in Oosterhout is het overigens een prima plek om te laden, niet ver van de snelweg ( een ommetje van een paar minuten) , keuze uit Ionity en Tesla met samen dus heel veel laadpunten, En er is een KFC, een LaPlace en een McDonald!)

En deze week in België bij een Tesla station nabij Zaventem geladen. Ik kwam aan met 34% en zag bij aanvang weer 155 kW op het scherm wat vrij snel instortte naar 137 om daarna in stappen verder te zakken. Toch in ca 25 minuten 45 kWh binnengehaald en vertrokken met 94 of 95%. Het was in dit geval geen laadpaalkleven, er was daar ‘s avonds maar 1 andere auto op 16 laadpunten. Maar met nog bijna 300 km te gaan naar huis (in de regen) wilde ik wat marge om zonder stress thuis te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Mga1600 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:53:
Off-topic
Op Corsica waar we vorige week met vakantie waren (prachtig eiland!) reden we in een Citroën C5 Aircross PIH (automaat) huurauto. Die auto is stil, comfortabel, met 250 gecombineerde pk’s voldoende snel, compleet en in alle opzichten aanmerkelijk ruimer dan de XC40.
Doordat de auto alleen voorwielaandrijving heeft ondervond ik zo nu en dan wel wat tractie-problemen bij het wegrijden op de talloze stijle hellingen met los grind (doorslaande voorwielen), Dat is een minpuntje, maar voor de Nederlandse situatie is dat uiteraard niet zo van belang - maar het doet je wel weer de meerwaarde van 4-wielaandrijving beseffen!
Daarnaast vond ik het digitale dashboard nogal rommelig en onoverzichtelijk en van (te) lage resolutie. Maar gezien de prijs van deze auto (vanaf 43.000 tot 49.000 euro) is het m.i. een prima propositie als je in de markt zou zijn voor een FWD hybride en het is naar mijn smaak een aanmerkelijk soepeler rijdende auto dan bijvoorbeeld de duurdere (maar sinds kort niet meer leverbare) XC40 hybride was.
De XC40 heeft ook een off-road mode, geen idee wat dat exact doet maar bij het bergop rijden op losse stenen deze zomer in Spanje leek het imo vlotter te gaan, al slipten de wielen alsnog door maar vooral op de extreme stukken. Bij het bergaf rijden vond ik het heel raar rijden, de manier waarop de auto zelf de controle over de aandrijving nam voelde bij momenten heel raar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
JTHZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Voor de grote accu (75/78 kWh) klopt die curve niet echt in mijn beleving. Ik heb met mijn P2 (zelfde accu) gewoon >100kW tot bijna 60% en tot 40% in ieder geval 130+. Ik denk dat die curve ergens in de beginperiode is gemeten maar daarna is er met OTAs veel aan het snelladen gesleuteld.
Ja die curve mag wel eens opnieuw gemeten worden. Bij onze rit naar Italië startte die vrij rap naar maximale snelheid bij nog best hoog percentage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqysOF2R112z1OdD2r9Gllv0-hE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C6N4qixExwRsTUUX7iNgcdLy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/undSZfWZ_s9pUnCbKDK_FPTjE0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1PmspT8e1CgNDYfAsx4ipCZW.jpg?f=user_large

Wat een fijne auto is het toch. Navigatie die je vrij snel om een flinke file door groot ongeluk omleidt bij Milaan, bergweggetjes die zeer soepel te beklimmen zijn, auto snel koud bij preconditioneren, lekker NL radio met Openradio in het buitenland. En we hadden ruimte te over door de frunk en ruimte onder de laadvloer. Heel blij met de XC40 als reisauto. Range nog geen enkele keer tekort gekomen. In Zwitserland zelfs 200km snelweg gedaan met 50% accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biermans31
JTHZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

20 minuten is aan de korte kant maar zou eigenlijk met de huidige temperaturen nog wel voldoende kunnen zijn. Misschien een keer wat langer vantevoren ingeven en wat verder leeg rijden?
Je hebt wel de grote accu? De kleine accu heeft een lagere top.
Ik heb helaas de P6 met 66kw accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaltun
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-07 11:00
hoi hoi, even vraag tussendoor,
ik wil een xc40 hybride aanschaffen en ik heb 1 gevonden voor 34k euro met een km stand van 175.000 km ( bj 2020) - 1.5 T5 Twin Engine R-Design | 257PK | WEGKLP-TRHAAK | XENON | NAVI | DAB/RA

het is een lease auto dat "goed" ( dit zegt de dealer) onderhouden is

maar is 175k km niet veel km voor 3 jaar en is dit een goede koop ? zelfde auto met 60k km is 42k euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@kaltun Dit topic gaat over de elektrische XC40. Zou het in het Volvo topic vragen.

@Biermans31 ik heb ook een P6 en haal prima hoge snelheid zoals op de twee fotos boven je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:42
@Biermans31 Idem XC40 Recharge Pure Electric MY23:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65WNTzuUzivY3T749nG5ydvTVxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEeOiBxcMyCChil3IKRFBMKc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biermans31
Ophidian schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:35:
@kaltun Dit topic gaat over de elektrische XC40. Zou het in het Volvo topic vragen.

@Biermans31 ik heb ook een P6 en haal prima hoge snelheid zoals op de twee fotos boven je ;)
Dan zal ik langer moeten rijden alvorens te beginnen snelladen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:27
Mga1600 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:53:
Off-topic
In alle opzichten aanmerkelijk ruimer?
Volvo: 4425x1873x1651
Citroen:4500x1840x1654

Dus dat in alle opzichten aanmerkelijk ruimer lijkt me ietwat uit het verband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 13:09
@Biermans31 zelfde ook hier, vanmiddag laden in Frankrijk! Ook een P6je!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoCBBV_kBr6Ka3lpK7ELhlk9mFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01WDajXe66PlP0nxFd3pYKhm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 05:45
Sokoo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:03:
@Biermans31 zelfde ook hier, vanmiddag laden in Frankrijk! Ook een P6je!
[Afbeelding]
toch wel goed verbeterd die laadcurve he... toen ik mijn p6 meer dan 1,5 jr geleden kreeg was het maximum zo'n 125kw, maar alleen als die zo goed als leeg was en liep daarna dan ook hard naar beneden.

Ik snellaad niet zo vaak, maar doe het bijna altijd als die vrijwel leeg is en dan tik ik tegenwoordig dan bijna altijd boven de 140kw aan... en daar blijft die dan tot zeker zo'n 30-35% op zitten.. en begint dan langzaam te dalen, maar blijft tot zo'n 70% boven de 100kw..

die OTA updates hebben dat echt wel verbeterd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
goetfoud schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

Klopt ja, ik heb een Grandland gehad. Zelfde als een C5 aircross, maar die is niet ruimer. De XC40 heeft iets meer beenruimte, maar de ruimte in de achterbak is in het voordeel van de volvo door de ruimte onder de laadvloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
goetfoud schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:54:
[...]

De 1:1 vergelijking met de Grandland klopt niet: de wielbasis van de Citroën is 6 cm groter dan die van de Opel Grandland.
Ik heb de auto niet opgemeten om te vergelijken met de XC40, maar ga af op de ruimtebeleving.
In de xc40 moet ik bij het instappen altijd zorgen dat ik mijn hoofd ver intrek om het niet te stoten en ook moet de stoel voor mij in de achterste stand. Bij de Citroën staat de stoel voor mij meerdere tandjes naar voren en is er geen gevaar op hoofdstoten. Mijn familie vond het achterin ook ruimer.

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 05-08-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Mga1600 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:06:
[...]

De 1:1 vergelijking met de Grandland klopt niet: de wielbasis van de Citroën is 6 cm groter dan die van de Opel Grandland.
Ik heb de auto niet opgemeten om te vergelijken met de XC40, maar ga af op de ruimtebeleving.
In de xc40 moet ik bij het instappen altijd zorgen dat ik mijn hoofd ver intrek om het niet te stoten en ook moet de stoel voor mij in de achterste stand. Bij de Citroën staat de stoel voor mij meerdere tandjes naar voren en is er geen gevaar op hoofdstoten. Mijn familie vond het achterin ook ruimer.
Qua comfort tijdens het rijden is Citroën gekend voor zijn goede vering, hiermee hebben al decennia bewezen dat ze daar de beste in zijn. Ik vind de Volvo XC40 ça va maar na een paar 100 km's had ik toch wat last aan mijn zitvlak, moest wel steeds met mijn rug tegen de zetel zitten want als ik wat naar voren ging zitten, zat ik op een hardere plaat die minder comfortabel aanvoelde.
Ik heb al een paar keer met Franse auto's gereden, hoofdzakelijk Renault, nieuw zijn dit prima wagens maar na verloop van tijd begint er vanalles te kraken, piepen,... de afwerking is OK maar haalt niet het niveau van Volvo. Heb je zelf achteraan gezeten in de Citroën, had jij voldoende hoofdruimte? Had de wagen een panoramisch dak of niet, want met panoramisch dak heb je minder hoofdruimte achteraan, wat je niet hebt bij een XC40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Qua comfort tijdens het rijden is Citroën gekend voor zijn goede vering, hiermee hebben al decennia bewezen dat ze daar de beste in zijn. Ik vind de Volvo XC40 ça va maar na een paar 100 km's had ik toch wat last aan mijn zitvlak, moest wel steeds met mijn rug tegen de zetel zitten want als ik wat naar voren ging zitten, zat ik op een hardere plaat die minder comfortabel aanvoelde.
Ik heb al een paar keer met Franse auto's gereden, hoofdzakelijk Renault, nieuw zijn dit prima wagens maar na verloop van tijd begint er vanalles te kraken, piepen,... de afwerking is OK maar haalt niet het niveau van Volvo. Heb je zelf achteraan gezeten in de Citroën, had jij voldoende hoofdruimte? Had de wagen een panoramisch dak of niet, want met panoramisch dak heb je minder hoofdruimte achteraan, wat je niet hebt bij een XC40.
Mss heb ik nooit lang genoeg met 'n Renault gereden maar 3 jaar met een Mégane Grandtour gevolgd door nog eens 4 jaar met de opvolger en nooit iets op te merken over de bouwkwaliteit. Ook nooit gepiep of gekraak gehoord of problemen gehad met iets dat loskwam of kapot ging, voelde allemaal zeer degelijk aan.

Bij m'n XC40 zie ik echter steeds meer dingen die potentieel niet lang zullen meegaan. De armsteun op de deur bv. waar m'n elleboog geregeld blijft aanplakken bij het opliften, daar zit na 2 maand ook al een voelbare put in op de plaats waar m'n elleboog meestal zit. Plastiek afdekplaatje dat los in de auto lag onder de zetel, kwam blijkbaar van de zijkant van de middenconsole aan de voeten van de kinderen, klikt helemaal niet zo goed vast merkte ik. Als je onder de zetels kijkt zie je ook 'n hoop plastiek en losse, blote kabels... geeft me ook geen goed gevoel eerlijk gezegd. Opletten met de stofzuiger dus... Ook bij de aansluiting van de passagiersstoel linksonder zit een grote 'gap' tussen de plastiek die er bij de bestuurdersstoel niet zit. Allemaal kleine dingen die me toch opvielen bij het stofzuigen vorige week.

Ik zou zelf dus niet snel beweren dat de bouwkwaliteit van het interieur van Volvo beter is dan Renault.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Largamelion schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:37:
[...]
Mss heb ik nooit lang genoeg met 'n Renault gereden maar 3 jaar met een Mégane Grandtour gevolgd door nog eens 4 jaar met de opvolger en nooit iets op te merken over de bouwkwaliteit. Ook nooit gepiep of gekraak gehoord of problemen gehad met iets dat loskwam of kapot ging, voelde allemaal zeer degelijk aan.

Bij m'n XC40 zie ik echter steeds meer dingen die potentieel niet lang zullen meegaan. De armsteun op de deur bv. waar m'n elleboog geregeld blijft aanplakken bij het opliften, daar zit na 2 maand ook al een voelbare put in op de plaats waar m'n elleboog meestal zit. Plastiek afdekplaatje dat los in de auto lag onder de zetel, kwam blijkbaar van de zijkant van de middenconsole aan de voeten van de kinderen, klikt helemaal niet zo goed vast merkte ik. Als je onder de zetels kijkt zie je ook 'n hoop plastiek en losse, blote kabels... geeft me ook geen goed gevoel eerlijk gezegd. Opletten met de stofzuiger dus... Ook bij de aansluiting van de passagiersstoel linksonder zit een grote 'gap' tussen de plastiek die er bij de bestuurdersstoel niet zit. Allemaal kleine dingen die me toch opvielen bij het stofzuigen vorige week.

Ik zou zelf dus niet snel beweren dat de bouwkwaliteit van het interieur van Volvo beter is dan Renault.
Mijn ervaring met een stuk of 10 voorgaande Volvo’s is dat ze ook na 100.000 of 150.000 km nog niet piepen of kraken. Tussendoor diverse andere leaseauto’s gehad van andere merken die lang niet zo goed ‘ouder werden ‘. Mijn XC40P8 heb ik kortgeleden na 2 jaar ingeleverd en vervangen door een C40. Ik heb geen problemen gehad met de P8, alles bleef prima en zag er nog als nieuw uit, maar je ziet wel dat de afwerking met minder mooie materialen is gedaan dan die van de grotere Volvo’s. Met de C40 heb ik nog maar zo’n 9000 km gereden en behalve het trilprobleem ook nog geen issues.

Ik heb de standaard bekleding laten vervangen door leer wat de auto wel een wat ‘deftiger’ en lichtere uitstraling geeft - en trouwens ook wat lekkerder zit. (In de standaard bekledingshoezen zit heel dun foam, in de leren bekledingshoezen is het wat dikker).

Ik schreef over die Citroën om een rijervaring te delen, maar ik ben echt helemaal niet in de markt voor een andere auto, we hebben verlengde garantie, 3 jaar gratis onderhoud en 3 jaar gratis all-risk verzekering, dus daar willen we ‘nog even’ van profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:37:
[...]
Dan heb je geluk gehad, ik had al een defecte infotaiment na de eerste OTA update. De Scenic is tig keer binnen geweest, steeds zonder oplossing, tot ze de ganse computer unit hebben vervangen. Er is zelfs iemand van Renault Frankrijk langsgeweest om het euvel te analyseren, zijn conclusie was inderdaad die ganse unit vervangen. Mijn zetel kraakte vanaf dag 1, ook tig keer hebben ze er naar gekeken, niks te vinden... de ganse zetel vervangen hebben ze nooit voorgesteld. Geluidsoverlast als ik sneller dan 100 km/u reed, was ook al van dag 1.. de rubbers rond de deuren zorgden voor een fluitend geluid, ook verschillende keren laten naar kijken, geen oplossing. Na 4 jaar begon de LCD display in de linkerbovenhoek te vervagen... een stuk van de toerenteller was niet meer zichtbaar. De zetels waren wel comfortabler dan in mijn huidige XC40, had de Bose uitvoering en die had wel goede zetels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
GM heeft een update gehad. Alle knoppen zitten nu aan de linkerkant. Moet er nog wel wat aan wennen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Kammika schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:45:
GM heeft een update gehad. Alle knoppen zitten nu aan de linkerkant. Moet er nog wel wat aan wennen…
Hoe bedoel je? Ze zitten toch al altijd aan de linkerkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
RigolleM schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Hoe bedoel je? Ze zitten toch al altijd aan de linkerkant?
ze zaten bij mij aan de rechterkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:30
Kammika schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Inderdaad. Niet rustiger op geworden, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:22
Ik zit nu een XC40 Recharge via Care By Volvo (48 maanden) te overwegen als eerste EV. Het topic al doorgelezen, maar ben benieuwd naar meer ervaringen (met name ook over CbV) :)

[ Voor 7% gewijzigd door JimSR op 07-08-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Kammika schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Ik zie geen verschillen (maar misschien is die bij mij nog niet geüpdatet - duurde met de vorige update ook lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 17:36
austin_77 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Heb dat bij mijn vorige XC40 (T4 ICE) gehad en bij Mini Cooper. Toen de Mini ineens 1 band aangaf met spanning laag, bleek de band echt lek te zijn. 4 Banden tegelijk een melding lijkt eerder weer/rit invloeden dan softwareprobleem, immers dan zou je ABS wellicht ook naar de vaantjes zijn omdat de XC40 je bandenspanning relateert aan het aantal omwentelingen van de band.
Ik wijtte het aan de software versie, omdat ik dit nog niet eerder gehad heb. Tenminste zo vaak.
En ik ben toch al vaker op vakantie geweest (buitenland) met deze auto in allerlei landen, verschillende temperaturen, condities etc. Maar zo vaak, dat hij weer aangaf bandenspanning te laag, nog nooit.
Vindt het systeem btw al helemaal ruk, je kan niets met de meldingen. Geef dan tenminste aan hoeveel minder (maar snap dat dit systeem dat niet kan), dan weet je tenminste of je actie moet ondernemen.
Nu krijg je meer het gevoel, reset maar, zal toch niets zijn 8)7

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
DE bug met laadpercentage is bij mij terug :-(

Probeer nu naar 100% te laden, maar de auto blijft hardnekkig op 90% staan... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:27:
DE bug met laadpercentage is bij mij terug :-(

Probeer nu naar 100% te laden, maar de auto blijft hardnekkig op 90% staan... :(
Heb je wel LTE ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JTHZZ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Heb je wel LTE ontvangst?
yep.. maar zit hier een relatie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocirina
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 07:08
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Helaas wel, om onbekende redenen. App doet het dan vaak wel. Maar bijvoorbeeld Multimedia internet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Ja, de laadlimiet wordt (net als de maximale laadstroom) blijkbaar met de cloud gesynchroniseerd. Daarom houd ik goede hoop dat je die limiet ooit nog eens in de app kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjansen3
Mga1600 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Ik zie geen verschillen (maar misschien is die bij mij nog niet geüpdatet - duurde met de vorige update ook lang).
Over welke knoppen hebben we het eigenlijk? Mijn Google maps scherm ziet er al (anderhalf jaar) zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLKqJX2wR4TBhwv7OL5z0i7qQlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rs3P8JYYgcaCIc8NUmTkTWQO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 24-09 13:39
Wij zijn op de terugreis uit Spanje naar huis en ik moet zeggen dat het bereik me echt tegenvalt deze vakantie. Met de wintersport ligt het aan de kou en de dakkoffer, maar we komen eerlijk gezegd nauwelijks verder nu. Het is een my23 single engine. Ikzelf vind het rijden heerlijk en het laden niet zo erg, maar de overige passagiers hebben wat meer moeite met de soms wat onrustige PA en het vele laden. Over het totaal kom ik ongeveer op 26/27kW verbruik uit. We hebben wel overal gewoon de maximum snelheid gereden. Daar zaten natuurlijk aardig wat stukken 130 bij en de wind was gisteren echt heftig, dat verklaart een en ander waarschijnlijk wel. Als ik heel eerlijk ben, heb ik toch een beetje spijt dat ik geen alternatief met meer bereik gekozen heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26

Lancer

What the......

YvoK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:18:
Wij zijn op de terugreis uit Spanje naar huis en ik moet zeggen dat het bereik me echt tegenvalt deze vakantie. Met de wintersport ligt het aan de kou en de dakkoffer, maar we komen eerlijk gezegd nauwelijks verder nu. Het is een my23 single engine. Ikzelf vind het rijden heerlijk en het laden niet zo erg, maar de overige passagiers hebben wat meer moeite met de soms wat onrustige PA en het vele laden. Over het totaal kom ik ongeveer op 26/27kW verbruik uit. We hebben wel overal gewoon de maximum snelheid gereden. Daar zaten natuurlijk aardig wat stukken 130 bij en de wind was gisteren echt heftig, dat verklaart een en ander waarschijnlijk wel. Als ik heel eerlijk ben, heb ik toch een beetje spijt dat ik geen alternatief met meer bereik gekozen heb...
26/27kW is veel voor een Single Engine, dat rijd ik gemiddeld met mijn Twin ook met 130. Lang 130 rijden zou dat idd kunnen verklaren. Zachter rijden kan, dan hoef je minder te laden, maar sneller ben je dan niet. (En 130, is dat 130 of 145 op de teller?)

Staan je banden wel op de juiste druk (zware belading --> hogere druk nodig)? Daarnaast hebben we in NL wel mooi glad asfalt, wat in het buitenland ook niet altijd het geval is.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
jorisjansen3 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Over welke knoppen hebben we het eigenlijk? Mijn Google maps scherm ziet er al (anderhalf jaar) zo uit:

[Afbeelding]
en dat scherm is dus nu net veranderd bij mij. Het microfoon icoon (google assistant) staat nu links. Evenals de knoppen die in beeld komen als je 1 tik op dat scherm geeft (dus inzoomen/uitzoomen, de knop voor welke view, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:44:
[...]

en dat scherm is dus nu net veranderd bij mij. Het microfoon icoon (google assistant) staat nu links. Evenals de knoppen die in beeld komen als je 1 tik op dat scherm geeft (dus inzoomen/uitzoomen, de knop voor welke view, etc...)
Dat hebben ze (helaas) gedaan ivm Android Auto, zodat het daar dan weer overzichtelijker uitziet. Jammer.

Lease: Volvo XC40 Full Electric SMER Ultimate Full Options 20" Vapour Grey MY24 (2023) | Vrouw: ̶M̶e̶r̶c̶e̶d̶e̶s̶ ̶A̶2̶5̶0̶ ̶M̶o̶t̶o̶r̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶C̶o̶s̶m̶o̶s̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶(̶2̶0̶1̶6̶)̶ Volvo EX30 TMP Ultra Full Options 20" Cloud Blue MY25 (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
DPPSchoenmaker schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Dat hebben ze (helaas) gedaan ivm Android Auto, zodat het daar dan weer overzichtelijker uitziet. Jammer.
Haha serieus? Dat meen je niet! Dus een speciaal ontworpen AAOS systeem moet aangepast worden voor...jawel het oude Android Auto systeem *O* oOo _O- 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Juancho schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Haha serieus? Dat meen je niet! Dus een speciaal ontworpen AAOS systeem moet aangepast worden voor...jawel het oude Android Auto systeem *O* oOo _O- 8)7
nou.. ik zou android auto niet oud noemen is volop in ontwikkeling en ligt voor op AAOS... (vb een overzichtscherm waar je navigatie en media in 1 beeld hebt :( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

nou.. ik zou android auto niet oud noemen is volop in ontwikkeling en ligt voor op AAOS... (vb een overzichtscherm waar je navigatie en media in 1 beeld hebt :( )
Met oud bedoel ik dat Android Auto al een tijd bestaat terwijl AAOS juist specifiek ontwikkeld is voor oa onze wagens. Maar als ze dan aan het AAOS systeem aanpassingen gaan doen omdat het beter is voor Android Auto.... anyway, je snapt het punt denk ik wel.

Het zou mij niks verbazen als AAOS een flop gaat worden en/of dat men de investering niet meer waard vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:40
YvoK schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:18:
Met mijn P8 uit 2021 zat ik vorige week op de terugreis uit Frankrijk boven de 30kw, wel met forse dakkoffer en volgepakte auto (en ook nog behoorlijk wat wind). Als je dan 130/135 rijdt is het verbruik echt enorm. Ik kan nog geen 200km rijden tussen de stops. In mijn geval ben ik juist degene die het het ergst vindt. Ben wel blij dat ie vrij lang op 150kw blijft laden, zodat je toch wel snel weer verder kunt.

Verder is in mijn vakantie in Frankrijk opgevallen hoe veel snelladers daar bijgebouwd worden / zijn. Ik had op basis van verhalen en mijn voorgaande ervaringen (al wel weer 5 jaar geleden met een Tesla) een abonnement bij Tesla genomen omdat de beschikbaarheid van alternatieven niet altijd even goed was zou zijn. Maar inmiddels is bij bijna elke grote Aire wel snelladen beschikbaar (staat alleen niet allemaal in Google Maps en zelfs niet altijd in ABRP). En vaak ook nog met best wel veel laders, vaak minimaal 8 waarvan er meestal maar 1 of 2 bezet waren. We hebben zowel op de heen- als terugweg buiten het weekend om gereden, waardoor de beschikbaarheid mogelijk iets beter was dan op de drukke zaterdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Precies dat... Ze willen dus meer op Apple CarPlay gaan lijken, zo in de trend van beter goed gejat dan slecht bedacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
DPPSchoenmaker schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Precies dat... Ze willen dus meer op Apple CarPlay gaan lijken, zo in de trend van beter goed gejat dan slecht bedacht...
Nou een van de betere dingen om te jatten als je het mij vraagt. Wat mij betreft ook asap in aaos implementeren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPPSchoenmaker
Kammika schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Nou een van de betere dingen om te jatten als je het mij vraagt. Wat mij betreft ook asap in aaos implementeren…
True...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YvoK
  • Laatst online: 24-09 13:39
Lancer schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

26/27kW is veel voor een Single Engine, dat rijd ik gemiddeld met mijn Twin ook met 130. Lang 130 rijden zou dat idd kunnen verklaren. Zachter rijden kan, dan hoef je minder te laden, maar sneller ben je dan niet. (En 130, is dat 130 of 145 op de teller?)

Staan je banden wel op de juiste druk (zware belading --> hogere druk nodig)? Daarnaast hebben we in NL wel mooi glad asfalt, wat in het buitenland ook niet altijd het geval is.
Voel me best dom nu, de auto gaf zelfs net een melding voor te lage bandenspanning. Ze waren allemaal rond de 2,5, la zelfs 2,17. Nu alles op 2,9 gezet. Note to self: spanning controleren voor een lange vakantierit...
Pagina: 1 ... 190 ... 337 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"