Inmiddels 693,7km afgelegd voornamelijk snelweg 120/130 gereden met een gemiddeld verbruik van 20,6kwh/100kmBas_R schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:12:
[...]
Zijn er al verbruikscijfers bekend, ben wel heel benieuwd in hoeverre de RWD het nu doet ten opzichte van de FWD.
Hier nog wachten tot en met september!
Sorry, ze zijn te goedkoop:
Volvo worstelt met verdienen aan verkoop elektrische auto's https://www.nu.nl/economi...op-elektrische-autos.html
Volvo worstelt met verdienen aan verkoop elektrische auto's https://www.nu.nl/economi...op-elektrische-autos.html
En wat geeft de range assistant aan als geschatte afstand met huidige batterij percentage?CVD schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 19:22:
[...]
Inmiddels 693,7km afgelegd voornamelijk snelweg 120/130 gereden met een een gemiddeld verbruik van 20,6kwh/100km
200km met 44%Sokoo schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:25:
[...]
En wat geeft de range assistant aan als geschatte afstand met huidige batterij percentage?
Kom je rond de 454km uit bij 100%, netjes!
Veel rijplezier ermee! Maar dat zal zeker goedkomen
[ Voor 13% gewijzigd door Sokoo op 20-07-2023 22:42 ]
Vanaf welk model werd die niet meer geleverd dan? Ik heb wel de 12v op mijn p8Largamelion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:09:
Moet zeggen dat ik de lampjes achteraan ook wel mis bij het uitladen 's avonds hier in Spanje. Idem voor de 12V in de koffer, de kabel van m'n koelbox is net 30cm te kort om vanuit de koffer tot de aansluiting vooraan te geraken, de koelbox staat dus steeds achter m'n zetel aan de voeten van m'n jongste. 2 zaken die ik echt niet begrijp in een 'ultimate' uitvoering, maar goed... we leren ermee leven. Ik schaf me bij terugkomst wel een verlengkabel aan voor de 12V en licht maken doe ik met m'n smartphone om te kijken of er gerief is blijven liggen achteraan.
Ik heb een XC40 P6 Ultimate MY23 (geleverd eind februari 2023) met standaard bekleding en heb ook geen lampjes achteraan en 12V in de koffer. Ik maak er wel zo geen drama van als @Largamelion, een 12V in de koffer gebruik ik nu niet meer, dus ga ik het ook niet missen en die lampjes.., heb een panoramisch dak en in mijn garage heb ik licht, dus ik zie voldoende... en daarbuiten (als het donker is) dan ligt een looplamp (op batterijen) in de frunk mocht dit nodig zijn.thisisjazz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 01:07:
[...]
Vanaf welk model werd die niet meer geleverd dan? Ik heb wel de 12v op mijn p8
Vandaag vertrekken we naar Denemarken vanuit België (regio Gent), voorlopig enkel Tesla laadstations op de route, FastNed lukt niet om die toe te voegen, zal wel zien als mijn range te kort wordt en zal dan wel 'FastNed op de route' roepen tegen Google, maar van zodra we in Duitsland zijn is het toch gedaan met FastNed. ARBP en GM zijn ook al verschillend voor de eerste stop, dus ik ga mij het meest baseren op GM en indien nodig starten we de ARBP app wel eens op.
En welke banden zitten eronder? Meende iets te zien van Pirelli...
En kun je wat zeggen over het geluid in de auto?
XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km
Tja logisch dat je er geen probleem van maakt als je het niet gebruikt... In de zomer ben ik bijna wekelijks weg met de koelbox dus ik loop er constant tegenaan. Meestal echter niet met een volle auto en dan kan die best achter een zetel staan, maar hier zit de auto elke keer vol. Bij thuiskomst dus toch een verlengkabel halen.RigolleM schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:24:
[...]
Ik heb een XC40 P6 Ultimate MY23 (geleverd eind februari 2023) met standaard bekleding en heb ook geen lampjes achteraan en 12V in de koffer. Ik maak er wel zo geen drama van als @Largamelion, een 12V in de koffer gebruik ik nu niet meer, dus ga ik het ook niet missen en die lampjes.., heb een panoramisch dak en in mijn garage heb ik licht, dus ik zie voldoende... en daarbuiten (als het donker is) dan ligt een looplamp (op batterijen) in de frunk mocht dit nodig zijn.
En de lampjes tjah zoals ik zei, zeker geen ramp en ik maak daar helemaal geen drama van, dat haal jij eruit. Ik ben gewoon net als vele anderen hier verstomd dat het niet in de wagen zit. Als je wat op avontuur gaat met de wagen loop je gewoon tegen die beperkingen aan, maar er zijn tal van simpele oplossingen zoals ik ook zei, even met de smartphone flashlight schijnen en je hebt licht.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ik heb ook een XC40 P6 Ultimate MY23 (geleverd eind januari 2023) en ik heb wel lampjes achteraanRigolleM schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:24:
[...]
Ik heb een XC40 P6 Ultimate MY23 (geleverd eind februari 2023) met standaard bekleding en heb ook geen lampjes achteraan en 12V in de koffer.
Het gaat toch over de lampjes voor de passagiers (boven zijraam) of over die van de koffer? In de koffer heb ik trouwens ook gewoon 3 lampjes.
Of zijn er nog extra lampjes die op eerdere Ultimate modellen wel zaten?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Die lampjes boven de zijdeuren (panoramadak uitvoering) of midden boven de achterbank (core of plus uitvoering) zijn na MY22 niet meer geleverd bij standaard stoelbekleding.nujtrug schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:54:
[...]
Ik heb ook een XC40 P6 Ultimate MY23 (geleverd eind januari 2023) en ik heb wel lampjes achteraan
Het gaat toch over de lampjes voor de passagiers (boven zijraam) of over die van de koffer? In de koffer heb ik trouwens ook gewoon 3 lampjes.
Of zijn er nog extra lampjes die op eerdere Ultimate modellen wel zaten?
De lampjes horen onder verlichtingspakket-2 en dat krijg je alleen als je andere dan standaard stoelbekleding kiest. bij MY22 was dat een standaard pakket bij alle bekledingen, ook de standaard bekleding.
Verlichting boven het laadpad in de middenconsole, de lampjes in de zijvakken van de deuren, onder de deuren die op straat schijnen en de verlichte sierlijst in het dashboard doorlopend in de voordeuren, horen ook tot dat pakket.
Heb je dus ongeacht welke uitvoering (core plus of ultimate) een standaard stoelbekleding en een MY23 uitvoering, dan heb je die lampjes dus niet.
Wel zuur dat velen hem besteld hebben als MY22, en er tijdens de levertijd door Volvo is geswitcht naar MY23 en daarmee die verlichting die in MY22 nog standaard was bij alle uitvoeringen en bekledingen, heeft weggelaten. Dat viel mij in elk geval vies tegen van ze.
[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 21-07-2023 15:33 ]
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Mijn P8 uit augustus 2021 moet nu voor het eerst een beurt. Volgens de dealers offerte kost dit zo'n 200 euro. Maar waren de eerste drie jaar niet gratis?
Drie jaar gratis onderhoud zat er bij mij ook niet bij (MY21 geleverd in mei 2021). Als ik me niet vergis is het later ingevoerd.Iksie schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:31:
Mijn P8 uit augustus 2021 moet nu voor het eerst een beurt. Volgens de dealers offerte kost dit zo'n 200 euro. Maar waren de eerste drie jaar niet gratis?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
hmmm... volvo heeft de EX90 kennelijk toch iets te vroeg aangekondigd:
https://tweakers.net/nieuws/211968/volvo-stelt-productie-van-ex90-uit-om-complexiteit-van-lidarsoftware.html
produktie start een half jaar later dan gepland. Dat is een serieuze vertraging... je zal 'm maar besteld hebben..
https://tweakers.net/nieuws/211968/volvo-stelt-productie-van-ex90-uit-om-complexiteit-van-lidarsoftware.html
produktie start een half jaar later dan gepland. Dat is een serieuze vertraging... je zal 'm maar besteld hebben..
Juist, had over het stuk van de standaard stoelbekleding gelezen.ron65 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:30:
[...]
Die lampjes boven de zijdeuren (panoramadak uitvoering) of midden boven de achterbank (core of plus uitvoering) zijn na MY22 niet meer geleverd bij standaard stoelbekleding.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Tja, Volvo en softwareKammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:35:
hmmm... volvo heeft de EX90 kennelijk toch iets te vroeg aangekondigd:

Ik zal nog maar eens een beetje zeuren dan...het irriteert me mateloos als premium merken gaan beknibbelen op zaken. Ik kies principieel niet voor Mercedes en BMW vanwege die abonnements-onzin...of dat je 350 euro mag aftikken voor telefoonvoorbereiding (stond vorig jaar nog op de Mercedes optielijst!).Largamelion schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:17:
[...]
Tja logisch dat je er geen probleem van maakt als je het niet gebruikt... In de zomer ben ik bijna wekelijks weg met de koelbox dus ik loop er constant tegenaan. Meestal echter niet met een volle auto en dan kan die best achter een zetel staan, maar hier zit de auto elke keer vol. Bij thuiskomst dus toch een verlengkabel halen.
En de lampjes tjah zoals ik zei, zeker geen ramp en ik maak daar helemaal geen drama van, dat haal jij eruit. Ik ben gewoon net als vele anderen hier verstomd dat het niet in de wagen zit. Als je wat op avontuur gaat met de wagen loop je gewoon tegen die beperkingen aan, maar er zijn tal van simpele oplossingen zoals ik ook zei, even met de smartphone flashlight schijnen en je hebt licht.
Optielijsten zijn prima, en niet iedereen hoeft of wil alles, snap ik volledig. Maar zulke elementaire zaken weglaten vind ik je reinste geldklopperij, en dat geeft mij het gevoel als melkkoe te worden gezien in plaats van als klant.
Wat ik bij Volvo in eerste instantie juist zo waardeerde, was dat je geen eindeloze optielijsten had met zaken die in mijn optiek gewoon standaard moeten zijn, zeker in deze prijsklasse.
Koos je een Ultimate, kon je nog 4 of 5 dingen aanpassen (pixel led, trekhaak, donker glas, 19" vs 20", bekleding) maar verder gewoon klaar. Maar na het eenzijdig aanpassen van Volvo van de optielijsten bij de sprongen naar een nieuw modeljaar, en het gedoe met onderdelen, viel me dat van Volvo toch ook een beetje tegen. Dus ja, ik stoor me ook aan een ontbrekende 12v aansluiting die er in het modeljaar 2022 wel in zat, om maar wat te noemen. Ik vind dat echt absurd, een paar euro uitsparen op een bak die zoveel geld kost. Dan komt dat melkkoe gevoel gewoon weer boven drijven. Ik vind dat toch echt een beetje een nadeel aan de premium merken.
Klopt….dat was vanaf my 22,5 gold ook voor my23, daarna was het feest weer voorbij….Venomer schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:44:
[...]
Drie jaar gratis onderhoud zat er bij mij ook niet bij (MY21 geleverd in mei 2021). Als ik me niet vergis is het later ingevoerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 21-07-2023 18:05 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
In de showroom bij mijn dealer stond een C40 Core en standaard bekleding, is dezelfde bekleding als deze die ik nu heb, en deze had wel lampjes achteraan, dus ik had het wel verwacht dat ik ze zou hebben.. niet dus, wel bizar dat dit weggelaten is, want heb nog nooit een auto gehad zonder lichtjes en heb toch al meer dan 30 jaar mijn rijbewijs, dus toch al wat auto's versleten..
Pirelli scorpion 255/40/20 all season,rolfio schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:10:
[...]
En welke banden zitten eronder? Meende iets te zien van Pirelli...
En kun je wat zeggen over het geluid in de auto?
Het rolgeluid is in de auto minder als in de born performance vind het prima
Vanochtend een crashende Car Stats Viewer. Was niet meer op te starten. Uiteindelijk na reinstall weer werkend.
Merk dat soms de automatisch groot licht uitstaat (dus dan ook geen icoontje). Nog niet helemaal achter waarom dat is, want is wel zo aan te zetten.
Merk dat soms de automatisch groot licht uitstaat (dus dan ook geen icoontje). Nog niet helemaal achter waarom dat is, want is wel zo aan te zetten.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Klopt, ik heb al >50 jaar mijn rijbewijs. Over de auto's de eerste 20 jaar durf ik niks te zeggen, maar de laatste pakweg 30 jaar hadden mijn auto's (van B- tot D-segment, voornamelijk Honda en een paar Mitsubishi's) toch wel minimaal één lampje achter.RigolleM schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:51:
In de showroom bij mijn dealer stond een C40 Core en standaard bekleding, is dezelfde bekleding als deze die ik nu heb, en deze had wel lampjes achteraan, dus ik had het wel verwacht dat ik ze zou hebben.. niet dus, wel bizar dat dit weggelaten is, want heb nog nooit een auto gehad zonder lichtjes en heb toch al meer dan 30 jaar mijn rijbewijs, dus toch al wat auto's versleten..
Ik zeur er verder niet over, maar die paar euro bezuinigen op dit soort zaken vind ik echt onbegrijpelijk.
Bij de aankoop heb ik hier ook niet op gelet, want zoiets verwacht je gewoonweg niet.
Beetje krenterige kruideniersmentaliteit vind ik het...
Ik ben verder heel tevreden met mijn "simpele" XC40 hoor!
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Gisteren nog maar eens de off-road mode getest van de XC40, ging moeiteloos de helling op met diepe putten en losse stenen, al slipte hij toch wat door bij momenten. Met een andere auto zou ik het toch niet snel riskeren hier.
:strip_exif()/f/image/aXmaFwk2gt1uRa6dG70OFFgm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DVHSGUwptj85jeYQCWv4AfUy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RvuSIQayVM38pXXaYVpWsCUi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UQpdAWNJSwjt2OE6uuS9fsHt.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen al besloten dat de lange rit het meer dan waard is om de auto hier te hebben, wat een genot om mee door de bergen te cruisen!
:strip_exif()/f/image/aXmaFwk2gt1uRa6dG70OFFgm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DVHSGUwptj85jeYQCWv4AfUy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RvuSIQayVM38pXXaYVpWsCUi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UQpdAWNJSwjt2OE6uuS9fsHt.jpg?f=fotoalbum_large)
Intussen al besloten dat de lange rit het meer dan waard is om de auto hier te hebben, wat een genot om mee door de bergen te cruisen!
Edit - Verkeerde topic
[ Voor 92% gewijzigd door Berenkoud op 22-07-2023 16:24 ]
PS2 Snow White SRSM 20"
Jammer dat Adac dit niet wist, had de leasemij veel geld gescheeld.. Zit nu met een dure huurauto in het hoogseizoen.. Zojuist hebben wij u geprobeerd te bellen i.v.m. de diagnose/reparatie van de Volvo XC40. Wellicht heeft u het al vernomen van de Volvo Assistance (via ANWB Alarmcentrale), maar het voertuig is inmiddels gerepareerd. Er was een klein probleem met een aansluitinkje van de accu. Het probleem was gratis verholpen door de garage
Indien u nog verder ergens onze hulp bij nodig heeft, vernemen wij het graag.
Met vriendelijke groet,
Indien u nog verder ergens onze hulp bij nodig heeft, vernemen wij het graag.
Met vriendelijke groet,
[ Voor 3% gewijzigd door 4v4t4r op 22-07-2023 17:37 ]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Dat gevoel heb ik over de hele lijn van EV'sx eerlijk gezegd. De race om zoveel en zo snel mogelijk EV marktaandeel te veroveren o.a. door deze wagens zo goedkoop mogelijk te krijgen gaat ten koste van bouwkwaliteit en comfort.Vulcan750 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:13:
[...]
Beetje krenterige kruideniersmentaliteit vind ik het...
Toen ik in een ID.4 ging zitten, dat is Volkswagen niet meer. MG4/5 is werkelijk om te huilen, een Dacia waardig

Kan ik alleen van dromen
Het ligt echt aan het rijgedrag voor een heel groot deel, maar goed dat wisten we al denk ik.Biermans31 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Kan ik alleen van dromenMet mijn MY23 P6, bijna alleen snelweg aan 110km/h, slechts 330 km bij 90% charge.
Ik haal met MY23 P6 19inch 100km/h op navi een bereik van 390 op 100% charge. En ik maak gewoon gebruik van klimaat op 19 graden, de 400+ kilometer moet ook haalbaar zijn
Gaaf dat je als een van de eerste je ervaringen deelt! Wat staat er op de motoriseringsbadge op de kofferbakklep? Recharge? SM80? ERSM?CVD schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:00:
[Afbeelding]
My24C40 vandaag opgehaald single engine extended range
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
"If you can read this, your distance is to close"timhtc schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:53:
[...]
Gaaf dat je als een van de eerste je ervaringen deelt! Wat staat er op de motoriseringsbadge op de kofferbakklep? Recharge? SM80? ERSM?

SMERSH... (007)timhtc schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:53:
[...]
Gaaf dat je als een van de eerste je ervaringen deelt! Wat staat er op de motoriseringsbadge op de kofferbakklep? Recharge? SM80? ERSM?
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Gewoon rechargetimhtc schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:53:
[...]
Klimaat word hier ook gewoon gebruikt 20inch er onder en doorgaans meer 130km/h dan 100 geredenquinten010 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:10:
[...]
Het ligt echt aan het rijgedrag voor een heel groot deel, maar goed dat wisten we al denk ik.
Ik haal met MY23 P6 19inch 100km/h op navi een bereik van 390 op 100% charge. En ik maak gewoon gebruik van klimaat op 19 graden, de 400+ kilometer moet ook haalbaar zijn
Heerlijke verbeteringen aan de range in dat geval!CVD schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:10:
[...]
Klimaat word hier ook gewoon gebruikt 20inch er onder en doorgaans meer 130km/h dan 100 gereden
:strip_exif()/f/image/UsjXyoEoSxUeIFYxguiMKKU7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tr4aRRjkvtoWOhnmI3wYOiXe.jpg?f=fotoalbum_large)
P8 met holtkamper en daarop dakkoffer en 2 fietsen. Nu aan t Idromeer in Italië. Niet naar verbruik gekeken tijdens de rit. Langere stops gedaan en we hadden het met 4 laadstops kunnen redden, maar hebben een 5e stop gedaan omdat bij de camping weinig laadmogelijkheden zijn. Verbruik gemiddeld was 25kw/100km. Op de snelwegen zo’n 95 tot 110km/h gereden. In de bergen een heerlijke auto met zoveel vermogen!
Gister lang ritje moeten maken, ruim 300km. Voornamelijk snelweg, heen weg rustig op de weg dus vrijwel constant 110/115 op de ACC. Wat regen gehad, was 19 graden. Terug wat file en een paar flinke buien dus iets lagere gemiddelde snelheid. Maar overal toch 85km gemiddeld met een verbruik van 21.8. Voor mijn doen denk ik redelijk netjes. Niet top maar vooral ook niet meer extreem hoog. Had niet voorverwarmt en de auto de avond ervoor tot 100% opgeladen wat inhield 360km volgens de RA. Echter toen ik de route invoerde incl. terugweg zou ik dat niet halen volgens het systeem. Even kort geladen op locatie en later even bij Fastned (moest toch even stoppen) dus dat was verder geen probleem. Al werkte de eerste laadkabel niet bij Fastned, de 2de wel.
Heb de wagen nu ruim 2 jaar maar begin nu wel iets van een irritante kraak/tik te horen vanuit het dashboard. Iets wat je wel eens vaker hoort bij oudere auto's. Geen idee waar het vandaan komt, maar het irriteert me enorm. Binnenkort eens langs de dealer.
Heb de wagen nu ruim 2 jaar maar begin nu wel iets van een irritante kraak/tik te horen vanuit het dashboard. Iets wat je wel eens vaker hoort bij oudere auto's. Geen idee waar het vandaan komt, maar het irriteert me enorm. Binnenkort eens langs de dealer.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik merk zoiets ook vanuit klimaatsysteem lijkt wel. Kan niet helemaal achterhalen waar het precies vandaan komt. Binnenkort weer een hoop kilometers maken, dus zal er eens op gaan letten. (In mijn geval nog geen jaar oud, my23 met net 32.000KM en net een beurt gehad)Juancho schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:40:
Vroeger wilde het wel eens helpen door een paar keer op je dashboard te rammen. Alsof je daarmee weer de boel netjes recht kreeg. Helaas werkte dat niet bij deze wagenerrox schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:27:
[...]
Ik merk zoiets ook vanuit klimaatsysteem lijkt wel. Kan niet helemaal achterhalen waar het precies vandaan komt. Binnenkort weer een hoop kilometers maken, dus zal er eens op gaan letten. (In mijn geval nog geen jaar oud, my23 met net 32.000KM en net een beurt gehad)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik had dat meteen in het begin. Bleek stelmotortje van de airco te zijn. Tenminste, als je het ook hoort als je iets wijzigt aan de instellingen van de airco (bijvoorbeeld luchtstroom naar de voeten verplaatsen en weer terug).[b]Juancho in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
P8
Wij zijn vandaag vanaf huis (in de kop van NH) naar Charleroi gereden (zo’n 45 km onder Brussel). Het was rustig weer, maar behoorlijk ‘bedrijvig’ verkeer met heel veel vrachtauto’s en een paar files. Dus ACC op 105 en vooral met de flow mee gereden. Verbruik 16,9/100 km over 345 km afstand. Aangekomen met ruim 20% over. Persoonlijk record denk ik.Juancho schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:40:
Gister lang ritje moeten maken, ruim 300km. Voornamelijk snelweg, heen weg rustig op de weg dus vrijwel constant 110/115 op de ACC. Wat regen gehad, was 19 graden. Terug wat file en een paar flinke buien dus iets lagere gemiddelde snelheid. Maar overal toch 85km gemiddeld met een verbruik van 21.8. Voor mijn doen denk ik redelijk netjes. Niet top maar vooral ook niet meer extreem hoog. Had niet voorverwarmt en de auto de avond ervoor tot 100% opgeladen wat inhield 360km volgens de RA. Echter toen ik de route invoerde incl. terugweg zou ik dat niet halen volgens het systeem. Even kort geladen op locatie en later even bij Fastned (moest toch even stoppen) dus dat was verder geen probleem. Al werkte de eerste laadkabel niet bij Fastned, de 2de wel.
Das een fors verschil maargoed, C40 vs XC40, 105 vs 110/115, droog vs regelmatig een bui, temperatuur, rijgedrag... we kennen de factoren die meespelenMga1600 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:25:
[...]
Wij zijn vandaag vanaf huis (in de kop van NH) naar Charleroi gereden (zo’n 45 km onder Brussel). Het was rustig weer, maar behoorlijk ‘bedrijvig’ verkeer met heel veel vrachtauto’s en een paar files. Dus ACC op 105 en vooral met de flow mee gereden. Verbruik 16,9/100 km over 345 km afstand. Aangekomen met ruim 20% over. Persoonlijk record denk ik.
Ik heb me er ondertussen maar bij neergelegd dat ik tevreden mag/moet zijn als ik rond de 20-22 zit
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 25-07-2023 20:59 ]
Ik ben er persoonlijk niet zo mee bezig met dat verbruik, ga m'n rijgedrag of comfort er niet voor aanpassen tenzij ik de lader niet haal 🙂. Ik rij sowieso rustig en houd me vrijwel altijd aan de snelheidslimiet. Halfweg terug van Spanje momenteel en 23,7kWh/100km verbruik zie ik. Wel een heel stuk merkbare tegenwind gehad waarbij de schatting tussen 2 laadpalen van 14% bij aankomst, naar 3% ging en dan uiteindelijk terug naar 14%. In Spanje overwegend 120km/u op de snelweg, in Frankrijk grotendeels 130km/u. Pilot Assist kan ik intussen echt appreciëren, heerlijk op de lege snelwegen in Spanje en ook in Frankrijk houd ik hem grotendeels actief, als het niet te druk is. Soms heeft hij wel eens kuren en vertraagt hij zonder reden bij een inhaalmanoeuvre, dus perfect is het zeker nog niet.
En het optrekken na de peage kan ik toch ook niet laten, schiet je zo weg van iedereen ☺️.
En het optrekken na de peage kan ik toch ook niet laten, schiet je zo weg van iedereen ☺️.
Ik ben er ook niet echt mee bezig hoor, alleen een positieve uitschieter voor een Twin meende ik te moeten memoreren. Lange ritten zijn voor ons best een uitzondering (althans met de EV) en ik kan dan ook prima en zonder stress met de huidige range uit de voeten.Largamelion schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:39:
Ik ben er persoonlijk niet zo mee bezig met dat verbruik, ga m'n rijgedrag of comfort er niet voor aanpassen tenzij ik de lader niet haal 🙂. Ik rij sowieso rustig en houd me vrijwel altijd aan de snelheidslimiet. Halfweg terug van Spanje momenteel en 23,7kWh/100km verbruik zie ik. Wel een heel stuk merkbare tegenwind gehad waarbij de schatting tussen 2 laadpalen van 14% bij aankomst, naar 3% ging en dan uiteindelijk terug naar 14%. In Spanje overwegend 120km/u op de snelweg, in Frankrijk grotendeels 130km/u. Pilot Assist kan ik intussen echt appreciëren, heerlijk op de lege snelwegen in Spanje en ook in Frankrijk houd ik hem grotendeels actief, als het niet te druk is. Soms heeft hij wel eens kuren en vertraagt hij zonder reden bij een inhaalmanoeuvre, dus perfect is het zeker nog niet.
Ik kom in de frunk van m'n, drie dagen oude, C40 een bandenpompje tegen. Bedenk net dat ik eigenlijk nog nooit zo'n ding gebruikt heb. Heeft iemand dat pompje wel eens gebruikt? Werkt dat een beetje? En is het een idee om daar regulier de bandenspanning mee op peil te brengen ipv bij een tankstation tegen betaling? Of is dat raar?
Ik heb een oplaadbarar pompje gekocht, ziet eruit als een walkie talie.
Prima ding check ik thuis de spanning mee, kom immers nooit meer bij pompstation....
Op de boot blaas ik er stootwillen mee op.
Zal even zoeken:Ongeveer deze: https://www.bol.com/nl/nl...qNg8rfZOjOMMaAh1kEALw_wcB
Prima ding check ik thuis de spanning mee, kom immers nooit meer bij pompstation....
Op de boot blaas ik er stootwillen mee op.
Zal even zoeken:Ongeveer deze: https://www.bol.com/nl/nl...qNg8rfZOjOMMaAh1kEALw_wcB
[ Voor 41% gewijzigd door Waterblok op 26-07-2023 20:25 ]
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Ik heb dat ding al kunnen gebruiken toen ik mijn auto net 1 week had, platte band door een schroef die er in zat…mausy5043 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:30:
Ik kom in de frunk van m'n, drie dagen oude, C40 een bandenpompje tegen. Bedenk net dat ik eigenlijk nog nooit zo'n ding gebruikt heb. Heeft iemand dat pompje wel eens gebruikt? Werkt dat een beetje? En is het een idee om daar regulier de bandenspanning mee op peil te brengen ipv bij een tankstation tegen betaling? Of is dat raar?
Band was meteen terug opgepompt maar maakt wel redelijk wat lawaai. Gelukkig kon ik nog paar kilometer verder rijden tot aan café om daar op wegenwacht te wachten.
Kabel (die in 12v aansluiting vooraan moet) is ook maar net lang genoeg tot aan de banden, dus wel een beetje gesukkel als je alle banden wilt bijpompen.
Ik geef voorkeur aan tankstation of een eigen pomp.
EDIT: hij was weg, Ik kon hem nergens meer vinden.Ophidian schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:15:
Car stats viewer heeft een update gehad
[Afbeelding]
Resolutie is nu beter voor de XC40. Wat meer info per rit beschikbaar.
Achteraf bleek dat hij nog wel geïnstalleerd was, maar compleet van plek verschoven en onder een uitklaplijstje zat.
[ Voor 18% gewijzigd door ron65 op 26-07-2023 23:23 ]
Ik heb gisteren DAB+ achteraf in laten bouwen. Prima gelukt en nu is de auto compleet. Ook laten kijken naar de trillingen die ik ook helaas heb. Het is onderkent door de dealer en vastgelegd. Volvo is ermee bezig een als er een oplossing is wordt het gerepareerd. Ook nog even een fotootje van de gepimpte remklauwen 😀
:strip_exif()/f/image/MWUCf8qtEBQUzEE3nB28RjFt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat de trillingen mij eigenlijk op geen enkel moment gestoord hebben tijdens mijn reis de afgelopen 2 weken naar Spanje (+3500km gereden ongeveer). In Frankrijk toch hele stukken 100-110km/u gereden en het amper gemerkt. Valt dus best mee bij mijn XC40.
Nu ik zoveel kilometers gereden heb kan ik alleen maar zeggen dat het een top auto is. Tuurlijk kan de range een pak beter maar dat ervoer ik eigenlijk niet zozeer als een nadeel. Na 2u rijden wil ik toch graag even pauzeren omdat ik dan last krijg aan m'n nek (bureaujob ...). Laden ging grotendeels probleemloos, heb vooral bij Tesla geladen onderweg en paar keer bij Ionity. Lokaal in Spanje was het soms wat sukkelen met de apps want de Volvo Plugsurfing laadpas werkt daar bijna nergens. Volgende keer dus een extra laadpas voorzien die ook bij de lokale laders in Spanje werkt en dan is dat probleem ook van de baan.
Ik heb genoten van m'n reis en de lange rit alleen met de kinderen was best oké. Pilot Assist heeft hier zeker zijn bijdrage gedaan. Al m'n twijfels over deze wagen zijn intussen weg.
Alleen Google Maps kan nog beter imo, ik zou graag zoals bij ABRP mijn voorkeurslaadstations (Tesla, Ionity) willen selecteren. Heb dat nu via ABRP gedaan en dan gewoon in GM die laders manueel gezocht en geselecteerd. Hopelijk komt dat in de toekomst nog. Het inschatten van de batterij bij aankomst was wel bijna altijd zeer accuraat, dat mag ook gezegd worden.
Nu ik zoveel kilometers gereden heb kan ik alleen maar zeggen dat het een top auto is. Tuurlijk kan de range een pak beter maar dat ervoer ik eigenlijk niet zozeer als een nadeel. Na 2u rijden wil ik toch graag even pauzeren omdat ik dan last krijg aan m'n nek (bureaujob ...). Laden ging grotendeels probleemloos, heb vooral bij Tesla geladen onderweg en paar keer bij Ionity. Lokaal in Spanje was het soms wat sukkelen met de apps want de Volvo Plugsurfing laadpas werkt daar bijna nergens. Volgende keer dus een extra laadpas voorzien die ook bij de lokale laders in Spanje werkt en dan is dat probleem ook van de baan.
Ik heb genoten van m'n reis en de lange rit alleen met de kinderen was best oké. Pilot Assist heeft hier zeker zijn bijdrage gedaan. Al m'n twijfels over deze wagen zijn intussen weg.
Alleen Google Maps kan nog beter imo, ik zou graag zoals bij ABRP mijn voorkeurslaadstations (Tesla, Ionity) willen selecteren. Heb dat nu via ABRP gedaan en dan gewoon in GM die laders manueel gezocht en geselecteerd. Hopelijk komt dat in de toekomst nog. Het inschatten van de batterij bij aankomst was wel bijna altijd zeer accuraat, dat mag ook gezegd worden.
Juist die twee kun je nu al filteren met het betalingsfilter in Google Maps. Als je dat op Ionity of Tesla zet maakt hij de laadplanning alleen met een van die 2 of kun je bepaalde laadpunten vervangen door de dichtstbijzijnde Tesla of Ionity.Largamelion schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:29:
Yup, ik heb de betalingsfilter op Tesla only staan, en krijg alleen Tesla Superchargers voorgeschoteld als tussenstops, zie niet onmiddellijk een reden om ARBP te gaan gebruiken. Qua prijs en gemak is Tesla onverslaanbaar. Gisteren nog eens opgeladen in Denemarken bij Koge met 26 stalls, was wel maar aan halve snelheid (72 kWh), maar het was er wel héél druk (rond 13u00), denk dat er 18 bezet waren, misschien daarom dat een niet-Tesla maar halve snelheid kreeg.JTHZZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Juist die twee kun je nu al filteren met het betalingsfilter in Google Maps. Als je dat op Ionity of Tesla zet maakt hij de laadplanning alleen met een van die 2 of kun je bepaalde laadpunten vervangen door de dichtstbijzijnde Tesla of Ionity.
Dat is een V2 supercharger. Als twee auto’s (ook Tesla’s) aan dezelfde lader staan, krijgen ze ieder maar de helft (75kW, zonder h graag). Als je dus je medemens een plezier wilt doen en het is niet druk, ga dan niet pal naast een ander staan. Je herkent V2 in Google aan 150kW. De V3 superchargers hebben dit probleem niet en herken je aan de 250kW laadvermogen in Maps.RigolleM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Yup, ik heb de betalingsfilter op Tesla only staan, en krijg alleen Tesla Superchargers voorgeschoteld als tussenstops, zie niet onmiddellijk een reden om ARBP te gaan gebruiken. Qua prijs en gemak is Tesla onverslaanbaar. Gisteren nog eens opgeladen in Denemarken bij Koge met 26 stalls, was wel maar aan halve snelheid (72 kWh), maar het was er wel héél druk (rond 13u00), denk dat er 18 bezet waren, misschien daarom dat een niet-Tesla maar halve snelheid kreeg.
Overigens is er maar 1 groot nadeel aan de superchargers: de locatie. Je verliest soms veel tijd met van de snelweg af gaan, moet soms extra tol of parkeergeld betalen en qua faciliteiten is het ook vaak een gok. Als het rustig is zoek ik toch liever een lader langs de snelweg.
Ik heb hem een keer gebruikt toen een milieu-activist het nodig vond om een band te laten leeglopen. Dan heb je niet de mogelijkheid om naar een tankstation te rijden. Van 0 naar 2,8 bar duurt wel even, maar het lukt. Je moet wel af en toe even op de bestuurdersstoel gaan zitten, anders wordt na een tijdje de 12V afgesloten.mausy5043 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:30:
Ik heb voor mijn vorige auto ook eens het reparatiemiddel gebruikt met de pomp. Dat werkte ook.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Ik heb een bandenpompje op accu aangeschaft, om die 12V reden. Werkt subliem, en ik kan er ook de caravan banden mee doen zonder dat er een auto vlak naast gezet moet worden voor 12vVenomer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:51:
[...]
Ik heb hem een keer gebruikt toen een milieu-activist het nodig vond om een band te laten leeglopen. Dan heb je niet de mogelijkheid om naar een tankstation te rijden. Van 0 naar 2,8 bar duurt wel even, maar het lukt. Je moet wel af en toe even op de bestuurdersstoel gaan zitten, anders wordt na een tijdje de 12V afgesloten.
Ik heb voor mijn vorige auto ook eens het reparatiemiddel gebruikt met de pomp. Dat werkte ook.
https://www.bol.com/nl/nl...cu/9300000142590639/?s2a=
Ik kan het je aanraden, net zo traag als het pompje van Volvo, maar niet de beperking van een eigenlijk net te korte 12v kabel en een uitvallend 12v circuit als je niet in de auto zit, gewoon geen gedoe met een snoer.
Degene die niet vies zijn van het rechtstreeks/dichter bij de bron kopen, bij AliExpress.com kosten die pompjes de helft van hetgeen bol.com er voor wil hebben. Heb er n.a.v. een eerdere post van @Waterblok hierover (en hiervoor dus eenzelfde tip van @ron65) vandaag eentje besteld. Voor de helft van de bol.com prijs dus.
Hehehe, ja dat klopt, je moet bij Bol altijd verder kijken, even de leverende partij googlen en het prijsverschil kan mega zijn.HenryP schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:09:
Degene die niet vies zijn van het rechtstreeks bij de bron kopen, bij AliExpress.com kosten die pompjes de helft van hetgeen bol.com er voor wil hebben, Heb er n.a.v. een eerdere post van @Waterblok hierover (en hiervoor dus eenzelfde tip van @ron65) vandaag eentje besteld. Voor de helft van de bol.com prijs dus.
Maar is dus als voorbeeld bedoeld mijn link.
Achzo weeral bijgeleerd, nog newbie in het EV wereldje. Het was heel druk dus moeilijk om niet naast een ander te gaan staan.JTHZZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Dat is een V2 supercharger. Als twee auto’s (ook Tesla’s) aan dezelfde lader staan, krijgen ze ieder maar de helft (75kW, zonder h graag). Als je dus je medemens een plezier wilt doen en het is niet druk, ga dan niet pal naast een ander staan. Je herkent V2 in Google aan 150kW. De V3 superchargers hebben dit probleem niet en herken je aan de 250kW laadvermogen in Maps.
In Duitsland en Denemarken is dat niet echt een probleem qua tol betalen, maar inderdaad moet je wel de autosnelweg af, maar deze die ik al bezocht heb, liggen echt vlakbij de autosnelweg, dus zoveel tijd verlies je niet..Overigens is er maar 1 groot nadeel aan de superchargers: de locatie. Je verliest soms veel tijd met van de snelweg af gaan, moet soms extra tol of parkeergeld betalen en qua faciliteiten is het ook vaak een gok. Als het rustig is zoek ik toch liever een lader langs de snelweg.
Ik kan zo'n accupompje ook aanraden! Werkt iid net zo goed en ook net zo langzaam als de 12V pomp. Veel handiger zonder snoer (welke je vervolgens weer moet opruimen in een te krappe ruimte). En je checkt gewoonweg vaker de bandenspanning omdat het minder rompslomp geeft.ron65 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:56:
[...]
Ik heb een bandenpompje op accu aangeschaft, om die 12V reden. Werkt subliem, en ik kan er ook de caravan banden mee doen zonder dat er een auto vlak naast gezet moet worden voor 12v
https://www.bol.com/nl/nl...cu/9300000142590639/?s2a=
Ik kan het je aanraden, net zo traag als het pompje van Volvo, maar niet de beperking van een eigenlijk net te korte 12v kabel en een uitvallend 12v circuit als je niet in de auto zit, gewoon geen gedoe met een snoer.
Ik gebruik de pomp ook voor de fietsen en mijn motorscooter.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Waarom is tesla charge qua gemak onverslaanbaar?RigolleM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Yup, ik heb de betalingsfilter op Tesla only staan, en krijg alleen Tesla Superchargers voorgeschoteld als tussenstops, zie niet onmiddellijk een reden om ARBP te gaan gebruiken. Qua prijs en gemak is Tesla onverslaanbaar. Gisteren nog eens opgeladen in Denemarken bij Koge met 26 stalls, was wel maar aan halve snelheid (72 kWh), maar het was er wel héél druk (rond 13u00), denk dat er 18 bezet waren, misschien daarom dat een niet-Tesla maar halve snelheid kreeg.
Ik had die beide blijkbaar al geselecteerd, maar ook de Plugsurfing waardoor ik ook andere suggesties kreeg. Dom dat ik er niet aan gedacht heb om die uit te vinken...JTHZZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Juist die twee kun je nu al filteren met het betalingsfilter in Google Maps. Als je dat op Ionity of Tesla zet maakt hij de laadplanning alleen met een van die 2 of kun je bepaalde laadpunten vervangen door de dichtstbijzijnde Tesla of Ionity.
Rest wel het probleem dat Google denkt dat een deel van die superchargers niet compatibel zijn omdat de plugs niet correct in Google Maps staan. Mijn verzoek tot wijziging van die in Spanje is na 2 weken nog steeds niet verwerkt. Misschien op te lossen door de Tesla plug te selecteren bij stekkers? Uiteindelijk is dat toch net dezelfde aansluiting? Als de snelheid op fast of super fast gefilterd is zou je in principe alleen superchargers voorgeschoteld mogen krijgen zou ik denken. Moet ik eens uitproberen...
De meeste staan er gewoon goed in. Alleen Tesla breidt de openstelling steeds verder uit dus dan duurt het soms even.Largamelion schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:11:
[...]
Rest wel het probleem dat Google denkt dat een deel van die superchargers niet compatibel zijn omdat de plugs niet correct in Google Maps staan. Mijn verzoek tot wijziging van die in Spanje is na 2 weken nog steeds niet verwerkt. Misschien op te lossen door de Tesla plug te selecteren bij stekkers? Uiteindelijk is dat toch net dezelfde aansluiting? Als de snelheid op fast of super fast gefilterd is zou je in principe alleen superchargers voorgeschoteld mogen krijgen zou ik denken. Moet ik eens uitproberen...
In de auto kun je geen stekkers kiezen dus dat werkt niet. Als je zeker weet dat de betreffende supercharger is vrijgegeven door Tesla (dus in de Tesla app staat), dan kun je inderdaad alleen een melding bij Google maken. Meestal wordt dat toch wel opgepakt maar denk dat ze wat meer meldingen nodig hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2023 19:49 ]
Het aantal stalls tov van andere operatoren, heb nog niet moeten wachten... dus aankomen, parkeren, app opstarten, stall kiezen, kabel er in en laden. Ik ben natuurlijk bevoordeeld door naar het Noorden te rijden, ipv het Zuiden, maar overmorgen rijden we ook terug naar het Zuidengoetfoud schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:03:
[...]
Waarom is tesla charge qua gemak onverslaanbaar?
Ik ben een week op reis in de Jura en ik kan alleen maar lovend zijn over de auto op wat kleinigheden na.
- De heenrit was super relaxed, om de 2u een stop voor koffie en iets te eten, zeer goede laad infrastructuur (vooral Engie) en goed uitgeruste airs. Af en toe moest vrouwlief eens dubbel checken of er geen betere optie was maar GM deed het vrij goed.
- Het verbruik in de bergen valt heel positief mee, vandaag een rit heen en terug van ongeveer 110km aan 13,5kWh gemiddeld (veel stijgen en dalen, 23gr en wegen van 60 a 80km/u).
- Laadinfrastructuur is relatief beperkt in de regio maar er is 1 snellader in de buurt aan een supermarkt dus dat valt mee.
- Rijgedrag in de bergen is zalig: meteen power en geen gedoe met schakelen/versnellingen. Na een paar maand kan ik ook niet meer zonder OPD.
- Google maps is altijd vrij accuraat qua batterij percentage, meestal wat pessimistisch wat ik niet slecht vind. Alleen vind ik de “zoek ik dit gebied” functie van GM irritant, die kiest regelmatig eens zelf welk gebied hij wil doorzoeken.
Het irritante aan die Tesla laders is dat ze geen laadpas accepteren. Het mort via de Tesla app en doe moet weer gekoppeld zijn aan een CC. Ik laad dus eigenlijk nooit bij Tesla, al zijn we nog niet op verre buitenlandse vakantie geweest met de wagen. Dat is de enige keer waarbij het handig zou kunnen zijn omdat mijn leasepas toch alleen voor Nederland geldt.
Ik zou wel graag een extra filter bij Maps willen voor de aanbieder, dus bijv alleen Fastned. En dat dat op je route ingepland wordt. Ik had vorige week dus een lange rit maar Maps kwam niet met de fastned die ik in m'n hoofd had en waar ik ook net met een procent of 5-10 aan zou komen. Je ziet eerst opties die nutteloos zijn want je komt daar met te hoge accu percentage aan.
Dat filteren op basis van je route kan 3cht nog veel strakker wat mij betreft. Of voeg en schuifbalkje toe waarbij je kan voorstellen met hoeveel % je Max wil aankomen. Dat filtert al een hoop onzin voorstellen weg.
Ik zou wel graag een extra filter bij Maps willen voor de aanbieder, dus bijv alleen Fastned. En dat dat op je route ingepland wordt. Ik had vorige week dus een lange rit maar Maps kwam niet met de fastned die ik in m'n hoofd had en waar ik ook net met een procent of 5-10 aan zou komen. Je ziet eerst opties die nutteloos zijn want je komt daar met te hoge accu percentage aan.
Dat filteren op basis van je route kan 3cht nog veel strakker wat mij betreft. Of voeg en schuifbalkje toe waarbij je kan voorstellen met hoeveel % je Max wil aankomen. Dat filtert al een hoop onzin voorstellen weg.
@Juancho In GM kun je wel opgeven welke minimale laadcapaciteit de laadpaal moet hebben. Is dat geen optie voor je? Persoonlijk zou ik willen dat je zelf een getal kunt intoetsen en niet hoeft te kiezen uit de drie opties die nu beschikbaar zijn.
Zit die optie er inmiddels niet al in? Ik dacht wel zoiets te hebben gevonden....Ik zou wel graag een extra filter bij Maps willen voor de aanbieder, dus bijv alleen Fastned. En dat dat op je route ingepland wordt....
[ Voor 16% gewijzigd door HenryP op 28-07-2023 11:35 ]
Ik heb filter nu op combi van type laadpas en minimale laadsnelheid staan. Dat geeft mij nu elke keer goede resultaten. 9 van de 10x wel een fastned, maar soms ook anderen... Nooit een Tesla lader (want die ondersteunt geen laadpas)HenryP schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:32:
@Juancho In GM kun je wel opgeven welke minimale laadcapaciteit de laadpaal moet hebben. Is dat geen optie voor je? Persoonlijk zou ik willen dat je zelf een getal kunt intoetsen en niet hoeft te kiezen uit de drie opties die nu beschikbaar zijn.
Heb je ze laten spuiten of is dit een kap die je eroverheen zet? Ik heb net de velgen volledig zwart laten spuiten en het zou wel gaaf zijn als de remklauwen in Polestar goud/geel of de kleur van de auto zelf (Sage green) kunnen.Henk Pi schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:59:
Ik heb gisteren DAB+ achteraf in laten bouwen. Prima gelukt en nu is de auto compleet. Ook laten kijken naar de trillingen die ik ook helaas heb. Het is onderkent door de dealer en vastgelegd. Volvo is ermee bezig een als er een oplossing is wordt het gerepareerd. Ook nog even een fotootje van de gepimpte remklauwen 😀[Afbeelding]
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
cc: @Lancer, @Rianata, @jorikk59jswinkels schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:14:
Ik ben gisteren bezig geweest om de api werkende te krijgen in HomeAssistant (ik zag al wel een plugin voor Domoticz). Op het moment dat ik (eindelijk) de eerste gegevens binnen kreeg stuitte ik tijdens het zoeken naar een oplossing voor de authenticatie op de volgende integratie: https://github.com/Dielee/volvo2mqtt. Dit werkt perfect, je moet wel ook even een MQTT broker installeren.
Je moet daarnaast zelf wel een developer account bij Volvo aanmaken en het aantal requests is beperkt (10.000), dus je kan het verversingsinterval niet te laag zetten. Maar het werkt verder wel. Er zin behoorlijk was sensoren beschikbaar (ook bandenspanning, of deuren en ramen open en dicht zijn e.d.) Ik weet niet nog niet of het allemaal werkt, maar ik kan nu wel van uit HomeAssistant mijn auto voorverwarmen en dit dus ook fatsoenlijk automatiseren. Ik wil mijn kaart in HomeAssistant nog wel wat gaan aanpassen, maar het begin is er.
[Afbeelding]
Ik heb gisteren ook even deze integratie proberen te installeren op mijn Home Assistant. De MQTT integratie staat op, enkel de Volvo2Mqtt add-on doet wat moeilijk. In logs zie ik dat hij fout gaat bij het opvragen van een token (hier in de code). Ik krijg daar onderstaande errors...
code:
1
| requests.exceptions.ConnectionError: HTTPSConnectionPool(host='volvoid.eu.volvocars.com', port=443): Max retries exceeded with url: /as/token.oauth2 (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7fe89f1e8e50>: Failed to establish a new connection: [Errno -3] Try again')) |
Wanneer ik diezelfde call doe vanuit Postman (met alle data form ingevuld) werkt het wel en krijg ik een token terug.
Wat hebben jullie juist bij de configuratie staan? De mijne ziet er zo uit..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| updateInterval: 300 babelLocale: nl_BE # jup, een belg TZ: Europe/Brussels # in voorbeeld op Github staat wel Europe/Berlin debug: true mqtt: broker: auto_broker port: auto_port username: auto_user password: auto_password volvoData: username: xxx # username die ik gebruik in Volvo On Call app password: xxx # paswoord dat ik gebruik in Volvo On Call app vin: "" # momenteel nog leeg, zou automatisch opgehaald worden vccapikey: xxx # gegenereerd op developers.volvocars.com odometerMultiplier: 1 averageSpeedDivider: 1 averageFuelConsumptionMultiplier: 1 |
Misschien wat technisch/off-topic maar hey, we zitten op Tweakers he
Hhm, kan de melding niet helemaal plaatsen. Maar heb je toevallig een acces-control-list o.i.d.? Of een specifieke CA lijst? Het lijkt me een verbindingsprobleem, niet een config/plugin probleem.nujtrug schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:36:
[...]
Ik heb gisteren ook even deze integratie proberen te installeren op mijn Home Assistant. De MQTT integratie staat op, enkel de Volvo2Mqtt add-on doet wat moeilijk. In logs zie ik dat hij fout gaat bij het opvragen van een token (hier in de code). Ik krijg daar onderstaande errors...
code:
1 requests.exceptions.ConnectionError: HTTPSConnectionPool(host='volvoid.eu.volvocars.com', port=443): Max retries exceeded with url: /as/token.oauth2 (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7fe89f1e8e50>: Failed to establish a new connection: [Errno -3] Try again'))
Wanneer ik diezelfde call doe vanuit Postman (met alle data form ingevuld) werkt het wel en krijg ik een token terug.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 updateInterval: 300 babelLocale: nl_BE # jup, een belg TZ: Europe/Brussels # in voorbeeld op Github staat wel Europe/Berlin debug: true mqtt: broker: auto_broker port: auto_port username: auto_user password: auto_password volvoData: username: xxx # username die ik gebruik in Volvo On Call app password: xxx # paswoord dat ik gebruik in Volvo On Call app vin: "" # momenteel nog leeg, zou automatisch opgehaald worden vccapikey: xxx # gegenereerd op developers.volvocars.com odometerMultiplier: 1 averageSpeedDivider: 1 averageFuelConsumptionMultiplier: 1
Kan je vanaf je HA curl o.i.d. doen? En zo de call simuleren?
Dit is mijn werkende config:nujtrug schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:36:
[...]
code:
1 requests.exceptions.ConnectionError: HTTPSConnectionPool(host='volvoid.eu.volvocars.com', port=443): Max retries exceeded with url: /as/token.oauth2 (Caused by NewConnectionError('<urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7fe89f1e8e50>: Failed to establish a new connection: [Errno -3] Try again'))
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 updateInterval: 300 babelLocale: nl_BE # jup, een belg TZ: Europe/Brussels # in voorbeeld op Github staat wel Europe/Berlin debug: true mqtt: broker: auto_broker port: auto_port username: auto_user password: auto_password volvoData: username: xxx # username die ik gebruik in Volvo On Call app password: xxx # paswoord dat ik gebruik in Volvo On Call app vin: "" # momenteel nog leeg, zou automatisch opgehaald worden vccapikey: xxx # gegenereerd op developers.volvocars.com odometerMultiplier: 1 averageSpeedDivider: 1 averageFuelConsumptionMultiplier: 1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| updateInterval: 300 babelLocale: nl TZ: Europe/Berlin debug: false mqtt: broker: auto_broker port: auto_port username: auto_user password: auto_password volvoData: username: <username> password: <password> vin: "" vccapikey: <your API key from Volvo developers portal> odometerMultiplier: 1 averageSpeedDivider: 1 averageFuelConsumptionMultiplier: 1 |
De veldwaarden tussen < > invullen met eigen waarden.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Hoe staan je filters dan? Ik krijg namelijk nog steeds een hoop zooi in mijn voorstellen van Maps die nergens op slaan. Alsof je met 40% ofzo wilt snelladen terwijl het ook kan met 20% of nog lager.Kammika schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Ik heb filter nu op combi van type laadpas en minimale laadsnelheid staan. Dat geeft mij nu elke keer goede resultaten. 9 van de 10x wel een fastned, maar soms ook anderen... Nooit een Tesla lader (want die ondersteunt geen laadpas)
Lijkt inderdaad eerder zoiets, kan host niet resolven wanneer ik curl doe...Ocirina schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:44:
[...]
Hhm, kan de melding niet helemaal plaatsen. Maar heb je toevallig een acces-control-list o.i.d.? Of een specifieke CA lijst? Het lijkt me een verbindingsprobleem, niet een config/plugin probleem.
Kan je vanaf je HA curl o.i.d. doen? En zo de call simuleren?
Ik heb HA op een NUC geïnstalleerd volgens officiële documentatie. Zal nog ergens een instelling moeten aanpassen lijkt me..
Toen ik terugreed van Bordeaux naar België en eens keek wat Maps me voorstelde, kwam die af met 6 of 7 laadstopsJuancho schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:45:
Hoe staan je filters dan? Ik krijg namelijk nog steeds een hoop zooi in mijn voorstellen van Maps die nergens op slaan. Alsof je met 40% ofzo wilt snelladen terwijl het ook kan met 20% of nog lager.

Ik ken de NUC installatie voor HA verder niet. Maar ik zou beginnen met het zoeken van DNS config voor je HA installatie. Heb je het via Docker geinstalleerd? Dan kun je dat nog meenemen in je Google zoektocht.nujtrug schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:54:
[...]
Lijkt inderdaad eerder zoiets, kan host niet resolven wanneer ik curl doe...
Ik heb HA op een NUC geïnstalleerd volgens officiële documentatie. Zal nog ergens een instelling moeten aanpassen lijkt me..
Mocht je echt niet verder komen, doe dan even een DM.
Lancer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:47:
[...]
Heb je ze laten spuiten of is dit een kap die je eroverheen zet? Ik heb net de velgen volledig zwart laten spuiten en het zou wel gaaf zijn als de remklauwen in Polestar goud/geel of de kleur van de auto zelf (Sage green) kunnen.
Ik heb ze geschilderd. Reden is dat demontage vd remklauwen complex en tijdrovend is. Dit ivm electrische bediening handrem. Met 2 componenten lak eerst voorwielen met de helft vd lak gedaan en daarna de achterwielen met de andere helft.
Dankzij jou er achter gekomen dat er iets mis is met HA installatie, gewoon eens van 0 begonnen en nu werkt wel alles, nice!Ocirina schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:17:
[...]
Ik ken de NUC installatie voor HA verder niet. Maar ik zou beginnen met het zoeken van DNS config voor je HA installatie. Heb je het via Docker geinstalleerd? Dan kun je dat nog meenemen in je Google zoektocht.
Mocht je echt niet verder komen, doe dan even een DM.
ik vind de betaalmethode een te hoge drempel, mijn laaddruppel van de leasemaatschappij werkt er niet, is niet aan de Tesla app te koppelen en dus moet ik dan elke laadbeurt daar gaan voorschieten via mijn cerditcard (die wel aan die app te koppelen is) en dan later gaan declareren.RigolleM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:14:
[...]
Het aantal stalls tov van andere operatoren, heb nog niet moeten wachten... dus aankomen, parkeren, app opstarten, stall kiezen, kabel er in en laden. Ik ben natuurlijk bevoordeeld door naar het Noorden te rijden, ipv het Zuiden, maar overmorgen rijden we ook terug naar het ZuidenQua prijs betaal ik evenveel als een publieke laadpaal.
Ik ben geen bank van lening, dus Tesla chargers zijn domweg onbruikbaar in mijn situatie.
Hier net zo, ik vermijd die Tesla's in ABRP om exact die reden. Ik pak Fastned en Ionity op lange trips als voorkeuraanbieders.ron65 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:35:
[...]
ik vind de betaalmethode een te hoge drempel, mijn laaddruppel van de leasemaatschappij werkt er niet, is niet aan de Tesla app te koppelen en dus moet ik dan elke laadbeurt daar gaan voorschieten via mijn cerditcard (die wel aan die app te koppelen is) en dan later gaan declareren.
Ik ben geen bank van lening, dus Tesla chargers zijn domweg onbruikbaar in mijn situatie.
Okay, dat bedoel je met meer gebruikersgemak.RigolleM schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:14:
[...]
Het aantal stalls tov van andere operatoren, heb nog niet moeten wachten... dus aankomen, parkeren, app opstarten, stall kiezen, kabel er in en laden. Ik ben natuurlijk bevoordeeld door naar het Noorden te rijden, ipv het Zuiden, maar overmorgen rijden we ook terug naar het ZuidenQua prijs betaal ik evenveel als een publieke laadpaal.
Ik dacht al sneller laden of zo maar dat gaat bij fastned etc net zo snel.
Persoonlijk heb ik de laatste 3 jaar nog nooit bij een fastned hoeven wachten, altijd aan de snelweg dus wat mij betreft gaat er niets boven fastned.
Het gebruik kunnen maken van een laaddruppel die werkelijk overal werkt (behalve tesla charger) speelt ook in het voordeel.
Het is nu de tweede stop op rij (eerst Fastned met palen van 300 nu Engie ook 300) dat ik niet aan volle snelheid kan laden. Eerste keer aan 70, nu krijg ik maar 65 (wel constant). De laadstop stond ingesteld in mijn auto, en ik kwam aan met 35% en 22%. Iemand een idee of de laadpalen mss een beperkte capaciteit hebben als het druk is?
Edit: zal wel te maken hebben met de capaciteit want nu schiet het wel omhoog richting 110.
Edit: zal wel te maken hebben met de capaciteit want nu schiet het wel omhoog richting 110.
[ Voor 12% gewijzigd door Centeiro op 29-07-2023 12:09 ]
Zo. Vanmiddag de Volvo-on-Call uit mogen testen. Mijn 6 dagen (jawel) oude C40 besloot bij het achteruitrijden uit een parkeervak dat ze er vandaag toch niet zo'n zin meer in had. Hoewel ik het pedaal behoorlijk intrapte voelde het alsof de OPD tegenwerkte en uiteindelijk kwamen we tot stilstand halverwege de rijbaan.
Ge-wel-dig.
Volvo-On-Call knopje geprobeerd. Zij wilden weten waar ik was. Ik denk "dat weet die auto toch wel? Waarom vertelt die auto niet als ik de knop bedien waar we zijn enzo?" Anyway.
Na een half uurtje kwam de Wegenwacht al (zonder Jochem). Anderhalf uur voorspeld, dus dat was nog een meevaller. We doen de "motorklep" open. "Ow... waar zit hier de 12V accu?" zegt meneer. Ik wist het ook niet en we zagen alleen maar een plastic cover en de deksel van de frunk.
Hij wist bijna zeker dat het aan de 12V-accu moest liggen, dus terwijl hij er de handleiding op na ging slaan, dacht ik "nog ff proberen".... Rijdt ze gewoon weer. WTF Volvo!?!?
Blij om te weten dat het Volvo-on-Call knopje werkt. Hoop wel dat ik het SOS-knopje nooit hoef te proberen.
Ge-wel-dig.
Volvo-On-Call knopje geprobeerd. Zij wilden weten waar ik was. Ik denk "dat weet die auto toch wel? Waarom vertelt die auto niet als ik de knop bedien waar we zijn enzo?" Anyway.
Na een half uurtje kwam de Wegenwacht al (zonder Jochem). Anderhalf uur voorspeld, dus dat was nog een meevaller. We doen de "motorklep" open. "Ow... waar zit hier de 12V accu?" zegt meneer. Ik wist het ook niet en we zagen alleen maar een plastic cover en de deksel van de frunk.
Hij wist bijna zeker dat het aan de 12V-accu moest liggen, dus terwijl hij er de handleiding op na ging slaan, dacht ik "nog ff proberen".... Rijdt ze gewoon weer. WTF Volvo!?!?
Blij om te weten dat het Volvo-on-Call knopje werkt. Hoop wel dat ik het SOS-knopje nooit hoef te proberen.
Wees gerust, de Duitse Adac wist het ook niet. Ik moest hem vertellen dat hij rechts zit en je een paar drukkertjes eruit moet halen om het plastic te verwijderen.mausy5043 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:06:
Zo. Vanmiddag de Volvo-on-Call uit mogen testen. Mijn 6 dagen (jawel) oude C40 besloot bij het achteruitrijden uit een parkeervak dat ze er vandaag toch niet zo'n zin meer in had. Hoewel ik het pedaal behoorlijk intrapte voelde het alsof de OPD tegenwerkte en uiteindelijk kwamen we tot stilstand halverwege de rijbaan.
Ge-wel-dig.
Tipje voor deze auto. Laat hem even staan.. 15 mins op slot en loop weg (als dt kan) in veel gevallen werkt hij daarna weer. Alsof de sensoren een resettje krijgen oid en de auto dus niet meer reageerde op foutieve data.
[ Voor 7% gewijzigd door 4v4t4r op 29-07-2023 16:48 ]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Daar leek het wel op. Maar ja weglopen bij een auto die half op de rijbaan staat durfde ik niet.4v4t4r schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:47:
[...]
Tipje voor deze auto. Laat hem even staan.. 15 mins op slot en loop weg (als dt kan) in veel gevallen werkt hij daarna weer. Alsof de sensoren een resettje krijgen oid en de auto dus niet meer reageerde op foutieve data.
Jij denkt dus ook niet dat het (nu al) de 12V is geweest? Ik had echt moeite om dat te geloven.
[ Voor 8% gewijzigd door mausy5043 op 29-07-2023 16:50 ]
Wel een gemiste kans voor Volvo trouwens dat de auto zelf niet duidelijk aangeeft *dat* er uberhaupt iets aan de hand is. Geen tekst, geen waarschuwingslampje, helemaal niks.
En VoC kan de diagnostica van de auto dus ook niet op afstand inzien. Niet eens een locatie.
En VoC kan de diagnostica van de auto dus ook niet op afstand inzien. Niet eens een locatie.
[ Voor 10% gewijzigd door mausy5043 op 29-07-2023 17:01 ]
Locatie kunnen ze toch uitlezen? Zitten 100.000 sensor in en juist bij een incident wil je dat dat gelijk zichtbaar is lijkt me.
Idd. Was ook mijn gedachte. Waarom stuurt die auto niet gewoon haar locatie en status als ze gaat bellen?Juancho schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:12:
Locatie kunnen ze toch uitlezen? Zitten 100.000 sensor in en juist bij een incident wil je dat dat gelijk zichtbaar is lijkt me.
Ook bijzonder dat ik VoC moest vertellen wat het kenteken van de auto was.
Ach ja. Als ik binnenkort bij de dealer ben heb ik iig iets te vertellen
Privacy ding?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Is het niet zo dat je onder instellingen moet aangeven of je locaties deelt?Waterblok schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:46:
Privacy ding?
Ik heb ooit begrepen dat je met VOC gewoon bij de ANWB uitkomt. Die hebben dan een contract met Volvo en nemen de telefoon op met ‘Volvo Assistance’. Geloof niet dat Volvo zelf een 24/7 call center runt.
[ Voor 30% gewijzigd door JTHZZ op 29-07-2023 17:56 ]
Die locatie verstuurt hij wel (als je dat hebt geactiveerd), meestal is het meer 'ter controle'. Mij wisten ze vorig jaar precies te melden op welke parkeerplaats ik stond.mausy5043 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:27:
[...]
Idd. Was ook mijn gedachte. Waarom stuurt die auto niet gewoon haar locatie en status als ze gaat bellen?
Ook bijzonder dat ik VoC moest vertellen wat het kenteken van de auto was.
Ach ja. Als ik binnenkort bij de dealer ben heb ik iig iets te vertellen
Inderdaad, mijn vrouw heeft 1 jaar geleden een lekke band gehad. Belde mij op. Ik haar geadviseerd om ‘gewoon op de VoC knop te drukken want daar is ie voor’. Na netjes te woord gestaan te zijn was binnen half uur de ANWB ter plaatse om de lekke band te verhelpen. Nadat ANWB weg was belde VoC terug via de auto om te vragen of alles weer in orde was en het goed was verlopen. Hulde voor zo’n ervaring bij deze service!JTHZZ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:54:
Ik heb ooit begrepen dat je met VOC gewoon bij de ANWB uitkomt. Die hebben dan een contract met Volvo en nemen de telefoon op met ‘Volvo Assistance’. Geloof niet dat Volvo zelf een 24/7 call center runt.
Ik heb zelf afgelopen kerstavond een band stuk gereden. De knop gebruikt en de gegevens uitgewisseld. De anwb kwam echt heel snel maar kon geen band in deze maat op kerstavond te pakken krijgen. Zij activeerden de sleepdienst en die kwam met een vervangende auto (omdat ik extra Volvo assistance premium betaal was er geen enkele discussie over). Mijn werd in opslag gedaan omdat de dealer voor de kerst gesloten was en is daar late neergezet. Ik heb de andere auto tot na de kerst heb mogen gebruiken. Prima service en heel goede communicatie van alle betrokken partijen. Niets dan lof!austin_77 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Inderdaad, mijn vrouw heeft 1 jaar geleden een lekke band gehad. Belde mij op. Ik haar geadviseerd om ‘gewoon op de VoC knop te drukken want daar is ie voor’. Na netjes te woord gestaan te zijn was binnen half uur de ANWB ter plaatse om de lekke band te verhelpen. Nadat ANWB weg was belde VoC terug via de auto om te vragen of alles weer in orde was en het goed was verlopen. Hulde voor zo’n ervaring bij deze service!
Als de auto automatisch belt na een ongeluk wordt de locatie wel meegezonden.mausy5043 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:58:
Wel een gemiste kans voor Volvo trouwens dat de auto zelf niet duidelijk aangeeft *dat* er uberhaupt iets aan de hand is. Geen tekst, geen waarschuwingslampje, helemaal niks.
Ik gebruik Tesla Supercharger enkel in het buitenland, in het buitenland moet ik het toch zelf betalen, dus alles via credit card.ron65 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:35:
[...]
ik vind de betaalmethode een te hoge drempel, mijn laaddruppel van de leasemaatschappij werkt er niet, is niet aan de Tesla app te koppelen en dus moet ik dan elke laadbeurt daar gaan voorschieten via mijn cerditcard (die wel aan die app te koppelen is) en dan later gaan declareren.
FastNed ben ik nog niet tegengekomen hier in Denemarken...goetfoud schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Persoonlijk heb ik de laatste 3 jaar nog nooit bij een fastned hoeven wachten, altijd aan de snelweg dus wat mij betreft gaat er niets boven fastned.
Het gebruik kunnen maken van een laaddruppel die werkelijk overal werkt (behalve tesla charger) speelt ook in het voordeel.
Uiteraard in het buitenland ook andere aanbieders...RigolleM schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:34:
[...]
FastNed ben ik nog niet tegengekomen hier in Denemarken...
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"